Minder, ja!
Zo min mogelijk of zelfs
0, nee..
Misschien handig om voorop te stellen dat ik ook geen grote fan ben van kernenergie.
Maar om de uitstoot tot praktisch 0 te reduceren hebben we nog geen
haalbaar alternatief.
En ik ben van mening dat we wereldwijd (inclusief de zogenaamde 2e en 3e wereld) zo snel mogelijk tot een minimaal haalbare CO2 uitstoot moeten komen.
Want zelfs met 0,0 CO2 uitstoot zal de wereld de komende decennia, centennia en mogelijk zelfs millennia blijven opwarmen.
Kernenergie is dan als tijdelijke tussenoplossing het 'minst kwade' van 2 kwaden.
Het alternatief is namelijk nog meer CO2 in de lucht pompen, de gas- en kolencentrales staan nog aan, we produceren niet genoeg ECHT Co2 neutrale energie, en de productie die we wel hebben is minimaal op de piekmomenten van vraag. Dat zal alleen maar toenemen met een extreem veel hogere energievraag door WP in de winter. Daar heeft PV en wind gewoon geen antwoord op.
Misschien dat Thorium een goede tussenstap is, maar daar wordt ook al jaaaren over gepraat zonder grote stappen.
Nogmaals ik hoor graag alternatieven die op korte termijn ingezet kunnen worden.
Maar we produceren niet genoeg met PV, en niet op de momenten dat we het nodig hebben.
Gas- en kolencentrales blijven daarom nog nodig, daar biedt PV geen oplossing voor.
Kernenergie heeft risico's, maar aan gas-, kolen, PV, en windenergie sterven (veel) meer mensen per KWH.
De selection bias op een forum als tweakers.net is wel aanwezig, zeg maar.

Het is in theorie mogelijk om een gemiddelde COP van boven de 4 te halen.
Ik lees ook veel tweakers die een jaarlijks gemiddelde COP van < 4 halen.
Ik lees ook van mensen die toch maar extra verwarmer plaatsen omdat de WP niet voldoende warmte kan genereren op koude dagen.
Als je de gemiddelde COP voor het verwarmen van huis en DHW
van tweakers over okt2016 t/m sept2017 neemt kom je uit op een COP van 3,931. Dat is dus inclusief de selection bias van gebruikers van tweakers.net
Wikipedia als ultiem betrouwbare bron noemt ook 3,5 bij een water-water WP (in de grond dus, lucht-lucht geeft beduidend slechtere COP met koud weer)
Lijkt me geen onredelijk getal.