-
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2019 18:49 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik zat daar na het laatste plaatje al een beetje aan te puzzelen. Ik denk dat je met 2mm per dag genoeg water hebt om de verdamping te compenseren, en dat je dat op z'n ergst (zoals nu) vier of vijf maanden per jaar nodig zult hebben.Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:15:
Volgens mij heb jij geen idee van de kosten van ontziltinginstallaties. Je gaat echt geen water ontziltinginstallaties als je het gratis aangeleverd krijgt.
I don't like facts. They have a liberal bias.
KNMI heeft het daar specifiek over droogte, niet over de lang aanhoudende hoge temperaturen:Onbekend schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
Het KNMI geeft duidelijk aan dat dit warme weer niet direct verband houdt met de klimaatverandering:
https://www.knmi.nl/over-...ogte-nu-erger-dan-in-2003
Internationale klimaatonderzoekers: kans op hittegolf in Nederland meer dan verdubbeld
https://www.volkskrant.nl...-dan-verdubbeld~b76c3ff0/
De kans op een hittegolf in delen van Noord-Europa, waaronder Nederland, is door klimaatverandering meer dan verdubbeld. Dat concluderen klimaatonderzoekers van het internationale samenwerkingsverband World Weather Attribution (WWA), waartoe ook het KNMI behoort.
Over het hele jaar gezien, hebben we inderdaad geen watertekort. Maar over een kortere periode gezien hebben we daar zeker last van, en we moeten daar maatregelen tegen/voor nemen omdat dit soort droogtes in de toekomst vaker zullen voorkomen.Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:15:
[...]
Ten eerste is een watertekort heel normaal, normaal dealen we ook met een "tekort" van +200 mm, die wordt in de winter weer ruimschoots goedgemaakt.. er is dus geen structureel jaartekort aan water.. sterker nog, we hebben misschien een paar daagjes per jaar dat we meer verbruiken dan de Duitsers en Belgen ons aanleveren.
Er zijn twee opties.Volgens mij heb jij geen idee van de kosten van ontziltingsinstallaties. Je gaat echt geen water ontziltingsinstallaties als je het gratis aangeleverd krijgt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Lees nog een keer wat ik er over schreef. Enigszins met de natte vinger, maar orde-grootte aannemelijk. We hebben geen 150 miljard liggen voor een schadepost van een paar honderd miljoen bij de boeren.Onbekend schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:26:
Er zijn twee opties.
1. Lokale bassins maken om water op te slaan om te gebruiken in droogte. (Kost veel ruimte)
2. Ontziltingsinstallaties bouwen die op zonne-energie draait. (Aanleg kost significant meer geld, maar kost relatief weinig ruimte.)
Vind ik onzin.BadRespawn schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
KNMI heeft het daar specifiek over droogte, niet over de lang aanhoudende hoge temperaturen:
"De huidige droogte is niet met klimaatverandering in verband te brengen."
How do you save a random generator ?
Ik zou er vanuit gaan een onderzoek aan wagen of dat de hoger gelegen gebieden en zandgronden eerder droogte ondervinden.Onbekend schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:57:
Als ik er vanuit ga dat we in Nederland overal het zelfde watertekort hebben, moeten deze bassins evenredig verspreid liggen over Nederland.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
We gebruiken een halve zandbak schelp daarvoor, maar gebruiken daarna het water om planten mee te wateren. We kieperen het niet om. Er gaat iets van 40 of 50 liter in, en dat is genoeg voor de kleine om mee te spelen.JT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:33:
Ben ik de enige die behoorlijk verbaasd is over hoeveel mensen toch wel stevige zwembadjes in de tuin hebben gezet met deze warmte terwijl ons wordt gevraagd voorzichting te zijn met water in verband met het tekort?Geeft mijn inziens wel aan hoe verwend we hier in het westen zijn dan wel (of daardoor) vaak niet (hoeven) nadenken.
Dat vooral. Van die zwembaden van 70 euro bij de Action waar 4000 liter water in gaat...databeestje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:38:
[...]
We gebruiken een halve zandbak schelp daarvoor, maar gebruiken daarna het water om planten mee te wateren. We kieperen het niet om. Er gaat iets van 40 of 50 liter in, en dat is genoeg voor de kleine om mee te spelen.
Uiteraard is dat niet in vergelijking tot de 2 meter doorsnede zwembaden die sommige mensen in de achtertuin zetten.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Tja, ligt er een beetje aan hoe lang je 't laat staan/ wat de alternatieven zijn/ wat je daarna met 't water doet.JT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:46:
[...]
Dat vooral. Van die zwembaden van 70 euro bij de Action waar 4000 liter water in gaat...
Kopen tijdens de droogte en dan vullen betekent dat je het water nú ontrekt terwijl het schaars is. Wat je later met het water doet maakt niks uit voor de schaarste nu. Alternatief is gewoon geen zwembad, je gaat niet dood en wordt niet ziek zonder. Ik heb het hier ook niet over de mensen die 3 maanden terug hun zwembad hebben gevuldrik86 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:22:
[...]
Tja, ligt er een beetje aan hoe lang je 't laat staan/ wat de alternatieven zijn/ wat je daarna met 't water doet.
Of een en ander slim aanpakken: isolatie, zonneschermen, rolluiken enzovoort. Ons jaren 70 huis heeft weinig isolatie, wél beneden een zonnescherm en op de eerste verdieping rolluiken. Tuin op het zuiden. Horren zodat we elke nacht lekker kunnen luchten. Het is bij ons maar enkele dagen 25+ beneden geweest en 26+ op de slaapkamer. Ook onze kleine van een ruim jaar heeft daardoor tot nu toe weinig last gehad van de warmte.Ik weet niet wat beter/slechter voor 't milieu is als je 't water vervolgens gebruikt om de tuin water te geven of continue airco aan te hebben staan om voor verkoeling te zorgen
Ecodan warmtepomp
Deze snap ik even niet. Wat is de relevantie van 1 momentopname van een dag een paar jaar terug mbt het klimaat?burne schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:31:
[...]
En als je het warm vind, mag ik je dan even herinneren aan 4 februari 2012:
[afbeelding]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Signatures zijn voor boomers.
Ontkennen dat de goedkoopste en meest effectieve manier om met klimaatproblemen om te gaan, niet het tegengaan van de klimaatverandering is, is ook een bord voor je kop hebben.rik86 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:03:
Ontkennen dat het klimaat aan het veranderen is, is in mijn ogen achterlijk.
Ontkennen dat wij als mensheid de schuld daar aan hebben is een bord voor je kop.
Of de warme golfstroom komt tot stilstaand.Maasluip schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:12:
En dan nog: kouder in de winter en warmer in de zomer is ook een mogelijke verandering. Stel dat de noordenwind die we nu in de zomer veel hebben ook veel in de winter voor gaat komen dan kan het nog leuk worden.
Dat je maar 120/130 op de snelweg mag is ook idioot.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:35:
[...]Maar ga andere mensen dat niet opdringen met wetgeving en belastingen. Dat is gewoon asociaal en zou überhaupt nooit in zo'n grote mate een taak van de overheid moeten zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door hjs op 06-08-2018 13:37 ]
Voorkomen is beter dan genezen. Het voor volgende generaties onbewoonbaar maken van de aarde vind ik persoonlijk een stuk asocialer dan wat wetten en belasting nu. Zonder wetgeving gaat het niet lukken. In de jaren 70 was al duidelijk dat CO2 de lucht in pompen geen goed idee is. Toch zijn alle grote oliebedrijven doorgegaan met zoveel mogelijk olie verbranden. Zo lang er geld verdiend kan worden met het vernietigen van onze leefomgeving gaat dat gebeuren. Zonder wetgeving die dat tegengaat veranderd er niets.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
Ontkennen dat de goedkoopste en meest effectieve manier om met klimaatproblemen om te gaan, niet het tegengaan van de klimaatverandering is, is ook een bord voor je kop hebben.
Met al die miljarden die daar nu in gaat, kun je veel beter maatregelen nemen om met de symptomen van klimaatverandering om te gaan. Zeker als je ook maar iets van verandering wilt zien op de korte termijn, <100 jaar, waarin menig klimaatbeleid wat we nu voeren geen effect heeft. Behalve voor de luchtkwaliteit.
Als mensen met geld uit eigen zak iets willen doen voor het klimaat, of hun eigen levensstijl willen veranderen, prima. Maar ga andere mensen dat niet opdringen met wetgeving en belastingen. Dat is gewoon asociaal en zou überhaupt nooit in zo'n grote mate een taak van de overheid moeten zijn.
Het niet becijferen van milieulast ligt aan de grondslag van het probleem. Alle aanpassingen zullen betaald worden door de burgers, wetgeving of niet.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
Als mensen met geld uit eigen zak iets willen doen voor het klimaat, of hun eigen levensstijl willen veranderen, prima. Maar ga andere mensen dat niet opdringen met wetgeving en belastingen. Dat is gewoon asociaal en zou überhaupt nooit in zo'n grote mate een taak van de overheid moeten zijn.
Hoe zorgt klimaatverandering voor het onbewoonbaar worden van de aarde? Dat is doemdenken zonder ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing.Spookelo schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:17:
[...]
Voorkomen is beter dan genezen. Het voor volgende generaties onbewoonbaar maken van de aarde vind ik persoonlijk een stuk asocialer dan wat wetten en belasting nu. Zonder wetgeving gaat het niet lukken.
Wetgeving tegen het 'vernietigen' van onze leefomgeving is in mijn omgangswereld wat anders dan het verminderen van de hoeveelheid CO2 in de lucht waar niemand last van heeft.In de jaren 70 was al duidelijk dat CO2 de lucht in pompen geen goed idee is. Toch zijn alle grote oliebedrijven doorgegaan met zoveel mogelijk olie verbranden. Zo lang er geld verdiend kan worden met het vernietigen van onze leefomgeving gaat dat gebeuren. Zonder wetgeving die dat tegengaat veranderd er niets.
New York ligt net zo zuidelijk als Madrid ja, en kijk eens wat voor winters ze hebben.hjs schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
Of de warme golfstroom komt tot stilstaand.
In New York (stukje zuidelijker toch?) kan het ook aardig heet en koud zijn.
Klimaatbeleid gaat geen enkele rol spelen in de noodzaak dat jij wel of niet moet verhuizen. Daarvoor zijn de effecten veel te klein en op de lange termijn gericht. Laat dat even heel duidelijk zijn.databeestje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:27:
[...]
Het niet becijferen van milieulast ligt aan de grondslag van het probleem. Alle aanpassingen zullen betaald worden door de burgers, wetgeving of niet.
Een 6 meter hogere dijk of het verhuizen van een halve polder komt ook niet uit de lucht vallen. Ik woon in zo'n gebied. Wat is jouw suggestie, ik moet maar verhuizen en mijn schuld meenemen van een hypotheek. Hoe zie je dat?
Klimaatbeleid heeft dan ook helemaal niks met ethiek te maken. Als bedrijven wetten overtreden, dan is de pakkans te klein en/of zijn de boetes te laag. Ik heb het over luchtkwaliteit, omdat dat iets is dat een veel groter effect heeft op de gezondheid en de levenskwaliteit voor mensen die nu leven, dan dat een langzaam veranderend klimaat dat ooit gaat hebben.Het is in 50 jaar ontwikkelde wereld wel duidelijk geworden dat als er geen ethische regels gesteld worden deze op grote schaal genegeerd zullen worden. Zelfs een bedrijf als VW (en anderen) proberen gewoon onder regels uit komen die met een reden bedacht zijn. Het is dan ook te flauw om het alleen over luchtkwaliteit te hebben.
Prima verandering naar mijn mening. Maar er moet niet doorgeslagen worden met klimaatbeleid, wat nu naar mijn mening al het geval is. En dan vrees ik voor de toekomst waarin dit alleen maar erger gaat worden.We hebben de drijfgassen verbannen op collectieve schaal, en dat werkt gewoon. Dat is op meerdere problemen van toepassing, maar je kan die schuld niet in 1 keer aflossen, daar hebben we 10 jaar over gedaan.
Niemand last van?Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:37:
[...]
Hoe zorgt klimaatverandering voor het onbewoonbaar worden van de aarde? Dat is doemdenken zonder ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing.
[...]
Wetgeving tegen het 'vernietigen' van onze leefomgeving is in mijn omgangswereld wat anders dan het verminderen van de hoeveelheid CO2 in de lucht waar niemand last van heeft.
De westelijke helft van de VS en het midden oosten veranderen al aardig in een woestijn voor zover dat nog niet was. Spanje loopt ook al aardig risico. Een miljard mensen zijn voor hun drinkwater afhankelijk van het smeltwater uit de Himalaya. Dat krimpende gletsjers leveren steeds minder water. Leven daar wordt een stuk lastiger. En daar eindigt het niet.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:37:
[...]
Hoe zorgt klimaatverandering voor het onbewoonbaar worden van de aarde? Dat is doemdenken zonder ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing.
Er sterven nu al mensen door hitte en noodweer. Dankzij de CO2 wordt dat alleen maar erger. Hoezo heeft niemand daar last van?[...]
Wetgeving tegen het 'vernietigen' van onze leefomgeving is in mijn omgangswereld wat anders dan het verminderen van de hoeveelheid CO2 in de lucht waar niemand last van heeft.
Een aantal mensen verhuizen naar gebieden die geschikter zijn om in te wonen, gaat nog altijd goedkoper zijn dan biljoenen betalen om de CO2 uitstoot naar 0 te brengen. En zelfs dat gaat dan pas merkbare effecten hebben over tientallen jaren! Wat een waanideeën!b..RAM schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:26:
[...]
Niemand last van?
Je zou hier maar 'wonen':
[afbeelding]
https://19january2017snapshot.epa.gov/climate-impacts/climate-impacts-alaska_.html
Of hier:
https://www.independent.co.uk/environment/islands-sea-level-rise-flooding-uninhabitable-climate-change-maldives-seychelles-hawaii-a8321876.html
@Motions Ga jij die mensen opvangen? Je wilt toch immers alleen de symptomen bestrijden? Of is dat ook te duur?
Het is alle hens aan dek nu, de CO2 uitstoot (en eq.) moet zsm naar nul, liefst negatief. En tegelijk adaptatie.
Uit de onderzoeken die ik gelezen heb, blijkt dat de hoofdredenen voor desertificatie voornamelijk onverantwoord landgebruik en ontbossing zijn. Niet klimaatverandering.Spookelo schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:43:
[...]
De westelijke helft van de VS en het midden oosten veranderen al aardig in een woestijn voor zover dat nog niet was.
Men heeft nu tientallen jaren de tijd om zich daarop aan te passen. Populatievermindering, andere vormen van drinkwater vergaren, zuiniger omgaan met water en nog veel meer.Spanje loopt ook al aardig risico. Een miljard mensen zijn voor hun drinkwater afhankelijk van het smeltwater uit de Himalaya. Dat krimpende gletsjers leveren steeds minder water. Leven daar wordt een stuk lastiger. En daar eindigt het niet.
Fijn dat je het ter sprake brengt. Het aantal mensen dat doodgaat door de kou is veel groter dan het aantal mensen dat dood gaat door hitte. Het warmer worden van de aarde redt in dat opzicht alleen maar mensenlevens.Er sterven nu al mensen door hitte en noodweer. Dankzij de CO2 wordt dat alleen maar erger. Hoezo heeft niemand daar last van?
[ Voor 7% gewijzigd door Motions op 06-08-2018 15:59 ]
Migratie en resettlement is dan ook iets waar nu al iets aan gedaan moet worden. Het voortplanten van mensen die in risicogebieden wonen, moet ontmoedigd worden. Het is immers onethisch en immoreel om je voort te planten in omstandigheden waarin jouw kinderen niet fatsoenlijk kunnen gaan leven. Net zoals het laten vestigen van mensen in dergelijke gebieden.mux schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:58:
De meeste economische modellen zeggen juist het tegenovergestelde; mitigatie is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan niet alleen de directe kosten, maar ook de knock-oneffecten van grootschalige infrastructurele versterking, migratie en resettlement.
Hahahaha, grapjas. Wie zijn wij, als westerlingen, om nu tegen de inwoners van Afrika te zeggen dat ze minder kinderen moeten krijgen? Ik zie het al voor me: "Ja, we hebben dit continent gekoloniseerd, geëxploiteerd, en bestuurd. Ja, wij westerse landen hebben verreweg het meeste CO2 uitgestoten. Ja, het is zo dat een gemiddelde westerling 10-100 keer meer vervuild dat een gemiddelde inwoner van jullie continent. En ja, jullie zijn echt wel gelijkwaardig en mogen zelf beslissingen nemen, zolang ze maar overeenkomen met wat wij willen dat jullie doen."Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:06:
[...]
Migratie en resettlement is dan ook iets waar nu al iets aan gedaan moet worden. Het voortplanten van mensen die in risicogebieden wonen, moet ontmoedigd worden. Het is immers onethisch en immoreel om je voort te planten in omstandigheden waarin jouw kinderen niet fatsoenlijk kunnen gaan leven. Net zoals het laten vestigen van mensen in dergelijke gebieden.
Zo kunnen wij nu al voorspellen dat er een enorme migratiegolf gaat komen van Afrika hierheen. Niet eens zozeer door klimaatverandering, maar alleen al door de onverantwoorde bevolkingsexplosie gepaard gaande met slechte economische omstandigheden. Er moeten dan ook nu al plannen uitgevoerd worden om deze migratie, die nu al gaande is, volledig te stoppen.
Door immigratie een halt toe te roepen in Europa, hebben we in de toekomst ook meer ruimte en speling om met de effecten van klimaatveranderingen om te gaan. Zonder immigratie hebben we hier immers een bevolkingsafname, wat niet alleen goed is voor de duurzaamheid van onze aarde, maar ook goed is voor de leefbaarheid hier.
Hopen dat we dat zoiezo niet moeten doen dan, aangezien duizenden miljarden in klimaatbeleid slechts een minimale impact heeft op de temperatuurstijging die wij de komende decennia gaan ervaren.hjs schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:28:
Hoop dat onze dijken het houden en wij niet moet vluchten als de zeespiegel per ongeluk toch een flink stuk stijgt.
Goed van je dat je onderkent dat onze CO2 uitstoot schade veroorzaakt.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Een aantal mensen verhuizen naar gebieden die geschikter zijn om in te wonen, gaat nog altijd goedkoper zijn dan biljoenen betalen om de CO2 uitstoot naar 0 te brengen. En zelfs dat gaat dan pas merkbare effecten hebben over tientallen jaren! Wat een waanideeën!
Het kost mij moeite om een gematigd standpunt te houden als mijn tegenstanders ons het liefst allemaal binnen 20 jaar in houten hutjes zien wonen. Waanzin.
[ Voor 5% gewijzigd door b..RAM op 06-08-2018 16:44 ]
Eens, maar dan ook een volledige migratiestop en stop aan ontwikkelingshulp.nWn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:36:
Hahahaha, grapjas. Wie zijn wij, als westerlingen, om nu tegen de inwoners van Afrika te zeggen dat ze minder kinderen moeten krijgen?
Ik lees dat je jezelf al hebt overtuigd geen kinderen te krijgen.nWn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:36:
Het ontmoedigen van het krijgen van kinderen in Afrika terwijl wijzelf als Europeanen meer vervuilen, meer vervuild hebben en minder last daarvan zullen hebben is bizar asociaal
Verschil met het Marshallplan is wel dat de VS niet eerste de problemen veroorzaakt had. Wat wij wel in Afrika gedaan hebben.daan! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:48:
[...]
Eens, maar dan ook een volledige migratiestop en stop aan ontwikkelingshulp.
Of wel ontwikkelingshulp met daaraan voorwaarden.
Lijkt me niet onredelijk, het marshallplan had immers ook voorwaarden.
Wij zijn onder andere wetenschappers met de kennis dat hun kinderen het niet goed gaan hebben in Afrika en het daarom onverstandig is?nWn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:36:
[...]
Hahahaha, grapjas. Wie zijn wij, als westerlingen, om nu tegen de inwoners van Afrika te zeggen dat ze minder kinderen moeten krijgen?
?? Ik heb helemaal niemand gekoloniseerd, geëxploiteerd of bestuurd. Mijn vader en overgrootvader ook niet. Mijn vrienden ook niet. Waarom zouden wij dit zeggen?Ik zie het al voor me: "Ja, we hebben dit continent gekoloniseerd, geëxploiteerd, en bestuurd.
Ik denk ons advies voornamelijk huidige en toekomstige Afrikanen ten goede gaat komen. Als ze niet willen luisteren, dan zal dat slechts tot meer Afrikaanse doden leiden aangezien de economie en natuurlijke voorzieningen in dat continent de hoeveelheid mensen daar niet aankan. Zeker in de toekomst niet.Ja, wij westerse landen hebben verreweg het meeste CO2 uitgestoten. Ja, het is zo dat een gemiddelde westerling 10-100 keer meer vervuild dat een gemiddelde inwoner van jullie continent. En ja, jullie zijn echt wel gelijkwaardig en mogen zelf beslissingen nemen, zolang ze maar overeenkomen met wat wij willen dat jullie doen."
Dus het is goed als we geen mensen meer binnenlaten hier, waardoor we een bevolkingsafnamehebben in het Westen hebben en dus minder mensen met een vervuilende levensstandaard.Het is al tig keer voorbij gekomen, maar de grootste vervuiling komt van ons westerlingen en Aziaten, en niet vanuit Afrika. Een mooie, zij het wat oude visualisatie:
[afbeelding]
Leesvoer: https://www.skepticalscie...eaper-than-adaptation.htm
Klopt, zo zullen de landbouwopbrengsten in het rijke deel van de wereld enorm groeien de komende 100 jaar.Natuurlijk is het ook nog eens zo dat de regio's die het hardst geraakt zullen worden door klimaatverandering niet exact overeenkomen met de regio's waar de emissies historisch gezien vandaan komen.
Ik ben ook voor een bevolkingsafname in Europa en die zou er al zijn als we niet zoveel immigranten binnen zouden laten. Daar is overigens niks asociaals aan. Ik zie ook niet wat er mogelijk zou kunnen gebeuren dat wij het niet zouden 'redden'. Weer dat doemdenken dat de wereld onleefbaar wordt dat helemaal nergens op gebaseerd is.Het ontmoedigen van het krijgen van kinderen in Afrika terwijl wijzelf als Europeanen meer vervuilen, meer vervuild hebben en minder last daarvan zullen hebben is bizar asociaal, laat staan effectief want zonder zelf drastische maatregelen te nemen redden we het ook niet.
De meeste technologische vooruitgang en economische voorspoed die voor oplossingen voor het klimaatprobleem zorgen, komen ook uit de rijke landen. Zonder die technologische ontwikkelingen zouden wij nooit een dergelijk grote wereldpopulatie gehad hebben.Als nuance wil ik niet zeggen dat overbevolking geen probleem is. Er zijn heel veel mensen, die heel veel willen, en dus heel veel vervuilen. Echter komt verreweg de meeste vervuiling uit onze eigen auto's, vliegtuigen en koeien, en niet uit Afrika.
Daar maak je een punt, voor de kolonisatie was er nooit hongersnood of droogte.Philip Ross schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:53:
Verschil met het Marshallplan is wel dat de VS niet eerste de problemen veroorzaakt had. Wat wij wel in Afrika gedaan hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door daan! op 06-08-2018 16:59 ]
Zeg ik dat dan?daan! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:55:
[...]
Daar maak je een punt, voor de kolonisatie was er nooit hongersnood of droogte.
Alleen omdat wij dat aan ze gevraagd hadden om ons van de duitsers te verlossen. Zij hebben niet doelbewust de nerderlandse regering om zeep geholpen en het land to slaaf gemaakt.En de VS hebben Nederland niet platgebombardeerd.
Je kan ook je sarcasme uit laten en gewoon inhoudelijk reageren.Edit: en ik vergeet dat de kolonisatie het geboortecijfer heeft doen exploderen, daarvoor was het millennia 2.0 kind per vrouw. /sarcasme uit.
Als de oorzaak van het probleem bij ons ligt is het wel heel asociaal om dat te zeggen.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:53:
[...]
Wij zijn onder andere wetenschappers met de kennis dat hun kinderen het niet goed gaan hebben in Afrika en het daarom onverstandig is?
jij niet nee, jouw voorouders misschien ook niet. Maar jouw rijkdom komt wel mede door die kolonisatie. geef je die dan ook weg? Zo niet dan profiteer je wel van de kolonisatie.[...]
?? Ik heb helemaal niemand gekoloniseerd, geëxploiteerd of bestuurd. Mijn vader en overgrootvader ook niet. Mijn vrienden ook niet. Waarom zouden wij dit zeggen?
Dat is hetzelfde als zeggen "Ik ga dadelijk mensen overhoop schieten die mij niet aanstaan, als je niet overhoop geschoten wil worden moet je maar aardig tegen mij doen". Dat lijkt me niet echt een contructieve oplossing[...]
Ik denk ons advies voornamelijk huidige en toekomstige Afrikanen ten goede gaat komen. Als ze niet willen luisteren, dan zal dat slechts tot meer Afrikaanse doden leiden aangezien de economie en natuurlijke voorzieningen in dat continent de hoeveelheid mensen daar niet aankan. Zeker in de toekomst niet.
Dus je vind het prima als wij ons afval en onze broeikasgassen in afrika dumpen en hun millieu slopen maar als ze onze kant dan op vluchten dan schieten we ze dood? Zij zijn niet de reden van de klimaatverandereing, dat zijn wij.In het ergste geval kost het ons een aantal kogels en wat brandstof om een militaire blokkade van Afrika op te stellen. Dat gaat ons niet veel kosten. Dus het lijkt mij voornamelijk voor Afrika verstandig om ons advies op te volgen.
Prima als je er wel zorg voor draagt dat wij dan niet andere leefgebieden verpesten.Dus het is goed als we geen mensen meer binnenlaten hier, waardoor we een bevolkingsafnamehebben in het Westen hebben en dus minder mensen met een vervuilende levensstandaard.
Je zegt niet schuldig te zijn aan kolonisatie maar je wil wel onze rijkdom uitbreiden ten koste van anderen...[...]
Klopt, zo zullen de landbouwopbrengsten in het rijke deel van de wereld enorm groeien de komende 100 jaar.
[ Voor 59% gewijzigd door Philip Ross op 06-08-2018 17:08 ]
Ondanks dat keer op keer aangetoond wordt dat het geven van geld (financiering) op de juiste manier juist veel beter werkt dan ontwikkelingshulp zoals we dat gewend zijn?daan! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:48:
[...]
Eens, maar dan ook een volledige migratiestop en stop aan ontwikkelingshulp.
Of wel ontwikkelingshulp met daaraan voorwaarden.
Lijkt me niet onredelijk, het marshallplan had immers ook voorwaarden.
Je blijft het over geld hebben, geld is slechts een ruilmiddel. Al zouden we al het geld op de aarde in moeten ruilen voor een leefbare aarde voor toekomstige generaties zouden we dat nog moeten doen.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:40:
[...]
Hopen dat we dat zoiezo niet moeten doen dan, aangezien duizenden miljarden in klimaatbeleid slechts een minimale impact heeft op de temperatuurstijging die wij de komende decennia gaan ervaren.
[ Voor 38% gewijzigd door assje op 06-08-2018 17:04 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ga die verantwoordelijkheid niet nemen. Ik doe al meer dan genoeg voor anderen en dit staat zeer laag op mijn prioriteitenlijst. Als jij hier tijd, energie en geld voor hebt, mooizob..RAM schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:41:
[...]
Goed van je dat je onderkent dat onze CO2 uitstoot schade veroorzaakt.
Het lijkt me nog beter als je daarvoor ook je eigen verantwoordelijkheid neemt, die schade zoveel mogelijk beperkt en dus er alles aan doet om die uitstoot omlaag te krijgen.
En wat doe jij tegen klimaatverandering, behalve het proberen te bevorderen om een overheid te krijgen die meer geld, tijd en energie van anderen verbruikt voor doeleinden waar zij geen heil in zien?Die verantwoordelijkheid neem je duidelijk nog niet: je zit te zeiken dat ze zich in Afrika teveel voortplanten, in Alaska maar moeten verhuizen, dat ze onder de Himalaya maar wat zuiniger moeten doen met water en dat het toch o zo'n pijn doet in jouw portemonnee!
Je dumpt zeker ook nog je vuile was bij je moeder? Of doe je dat wel al zelf?
En waar zegt men dat we in houten hutjes moeten gaan wonen?
Bron dat West-Europa onbewoonbaar wordt? Wat een onzin loop je hier te verkondigen en ik ben er nogal klaar mee.hjs schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:02:
Ga je er vanuit dat het hier in west-europa leefbaar blijft. Zou toch wat zijn als het niet zo is, gaan we dood.
Emigreren mag tenslotte niet.
Ik neem aan dat je beargumenteert dat de huidige vorm van 'ontwikkelingshulp' vaak averechts werkt?assje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:02:
Ondanks dat keer op keer aangetoond wordt dat het geven van geld (financiering) op de juiste manier juist veel beter werkt dan ontwikkelingshulp zoals we dat gewend zijn?
Die stijging van de temperatuur gaat gevolgen hebben die we nu nog lastig kunnen inschatten.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:04:
[...]
Bron dat West-Europa onbewoonbaar wordt? Wat een onzin loop je hier te verkondigen en ik ben er nogal klaar mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Motions op 06-08-2018 17:10 ]
Waarom denk jij dat ontwikkelingshulp averechts werkt? Denk jij dat de gigantische verbetering die we de afgelopen decennia hebben gezien zonder hulp groter waren geweest?daan! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:06:
[...]
Ik neem aan dat je beargumenteert dat de huidige vorm van 'ontwikkelingshulp' vaak averechts werkt?
Daar is namelijk best een argument voor te maken.
Het gaat niet om schuldig voelen maar om realiseren, het is zo makkelijk praten vanuit onze westerse bubbel.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:09:
Mensen die zich een schuldgevoel richting Afrika laten aanpraten, omdat er 200 jaar geleden Nederlanders waren die Afrikaanse slaven hadden, is iets wat ik altijd even onbegrijpelijk vindt. Alsof de slechte leefomstandigheden mijn schuld zijn. Geboren worden met een schuld aan mensen die jij nooit iets aangedaan hebt, wat een waanzin. Even vreemd om je als 30-jarige Duitser schuldig te gaan voelen richting Joden. Waanzin.
[ Voor 41% gewijzigd door assje op 06-08-2018 17:12 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Jamaar zodra den blancken een kolonisatie hebben verricht is het vervolgens onmogelijk om nog economisch zelfstandig te worden.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:09:
Mensen die zich een schuldgevoel richting Afrika laten aanpraten, omdat er 200 jaar geleden Nederlanders waren die Afrikaanse slaven hadden, is iets wat ik altijd even onbegrijpelijk vindt. Alsof de slechte leefomstandigheden mijn schuld zijn. Geboren worden met een schuld aan mensen die jij nooit iets aangedaan hebt, wat een waanzin. Even vreemd om je als 30-jarige Duitser schuldig te gaan voelen richting Joden. Waanzin.
het gaat niet om een schuldgevoel over 200 jaar geleden maar over wat wij nu nog profiteren van wat we toen gedaan hebben en over hoe wij nu meer co2 uitstoten dan verantwoord is en toch weigeren onze verantwoording te nemen daarvoor.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:09:
Mensen die zich een schuldgevoel richting Afrika laten aanpraten, omdat er 200 jaar geleden Nederlanders waren die Afrikaanse slaven hadden, is iets wat ik altijd even onbegrijpelijk vindt. Geboren worden met een schuld aan mensen die jij nooit iets aangedaan hebt, wat een waanzin. Even vreemd om je als 30-jarige Duitser schuldig te gaan voelen richting Joden. Waanzin.
Misschien is het verstandig om wat meer na te denken voordat je iets schrijft. Afrikanen hebben geen wetenschappers, universiteiten en onderzoeken?Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:53:
[...]
Wij zijn onder andere wetenschappers met de kennis dat hun kinderen het niet goed gaan hebben in Afrika en het daarom onverstandig is?
Wij hoeven geen verantwoording te nemen hiervoor. Het is niet in ons belang om dat te doen en het zal ook geen deuk in een pak boter slaan.Philip Ross schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:12:
[...]
het gaat niet om een schuldgevoel over 200 jaar geleden maar over wat wij nu nog profiteren van wat we toen gedaan hebben en over hoe wij nu meer co2 uitstoten dan verantwoord is en toch weigeren onze verantwoording te nemen daarvoor.
Je schuldig voelen tegenover toekomstige, ongeboren mensen is nog vreemder dan je schuldig voelen voor iets dat voor je geboorte is gebeurd. Wat een onzin.Jij zegt voldoende te doen voor anderen maar vervolgens stoot je zo veel co2 uit dat je de wereld voor volgende generaties verpest.
Dus het is vreemder om je schuldig te voelen voor iets dat je zelf doet dan om je schuldig te voelen voor iets dat je voorouders hebben gedaan?Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:
Je schuldig voelen tegenover toekomstige, ongeboren mensen is nog vreemder dan je schuldig voelen voor iets dat voor je geboorte is gebeurd. Wat een onzin.
Ten eerste: ik vraag alleen je verantwoordelijkheid te nemen voor de schade die je zelf aan andere mensen toebrengt door je CO2 uitstoot. Je doet het hier voorkomen als het omlaag brengen van je uitstoot gelijk staat aan 'iets doen voor anderen', dat is niet waar: je brengt enkel minder schade toe.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:03:
[...]
Ik ga die verantwoordelijkheid niet nemen. Ik doe al meer dan genoeg voor anderen en dit staat zeer laag op mijn prioriteitenlijst. Als jij hier tijd, energie en geld voor hebt, mooizoMaar zadel mij er niet mee op.
[...]
En wat doe jij tegen klimaatverandering, behalve het proberen te bevorderen om een overheid te krijgen die meer geld, tijd en energie van anderen verbruikt voor doeleinden waar zij geen heil in zien?
Hoeveel van je eigen eigen geld doneer je aan organisaties die duurzaamheid bevorderen?
Blijkbaar vind je dat we ons nog niet kapot genoeg betalen aan klimaatbeleid, dus ik neem aan dat je vrijwillig al extra aan het betalen bent?
Oh u heeft altijd auto gereden en longkanker door fijnstof ondanks dat u nooit gerookt heeft ? Jammer dan maar ook jij geen gezondheidszorg...hjs schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:20:
En waar trek je de grens dan?
Van rokers bv kun je ook zeggen dat ze geen recht meer hebben op gezondheids zorg zodra de ziekte enigzins gerelateerd is aan het roken. Of u heeft diabetes en dronk vroeger dagelijks Cola, jammer dan.
To do or not to do...
Jouw standpunt vind ik anders ook vrij extreem, extreem kortzichtig. Dit is precies de westerse bubbel die ik eerder bedoelde. Ergens is het ook wel logisch, het vooruitzicht dat we met minder genoegen zouden moeten gaan nemen is niet makkelijk en staat de menselijke natuur tegen (lijkt het).Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Ik wens jullie hier allemaal nog een fijne discussie in dit topic. Zeer extreme standpunten allemaal, extreem-links. Niet veel zin om je hier als gematigde in te mengen. Ik blijf gewoon VVD/FvD/PVV stemmen en voor de rest interesseert het klimaat mij niet veel. Ik geniet van het heerlijke weer deze zomer. Fijne levens allemaal.
Dus je eet vlees, vliegt met het vliegtuig, stemt op partijen die tegen kernenergie en voor co2 certificaten zijn (verkoop van noorse hydro stroom die nevernooitniet in Nederland aankomt en geen enkele investering in groene energie geeft), gaat met de dieselbus ipv met de fiets, gelooft in een warmtepomp (zoden aan dijk = 0) en steunt de exploitatie van Afrika dmv Tesla's honger naar cobalt...b..RAM schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:35:
Verder wat ik doe: ik eet nauwelijks nog vlees, stem op partijen die in mijn ogen effectieve klimaatmaatregelen nastreven, ga altijd met het OV (en nee ik heb geen studenten-ov meer), zo min mogelijk vliegen (anderhalf jaar niet gevlogen, dit blijft een moeilijke), motiveer/help familie zonnepanelen op het dak te leggen, een warmtepomp te kopen, van het gas af te gaan en een elektrische auto te kopen. Verder heb ik aandelen Tesla gekocht, dat heeft me nu dus geld gekost (kan dit door als donatie?) maar ik hoop natuurlijk dat die meer waard worden dus daar zit zeker ook eigenbelang in.
Allemaal leuk en aardig maar het blijven "voorspellingen", wanneer er ergens op aarde een enorme grote vulkaanuitbarsting plaats vind ziet alles er weer heel anders uit.databeestje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:28:
Nummers blijven moeilijk, maar ze liegen slecht. Het probleem is dat enkele metingen niet representatief zijn, dus middelen we meerdere jaren uit voor trends.
Alleen die loopt altijd achter, en een gemiddeld cijfer (geldt voor vrijwel alles) is eigenlijk nooit van toepassing.
Het enige waar we wezenlijk iets mee kunnen is de 10 jarige trend die aangeeft welke kant het op gaat. Ik volg op Twitter o.a. Zack Labe die ijs metingen bijhoud en dingen ook in perspectief plaatst met gepaste grafieken die ook voor leken te begrijpen zijn.
De doom theorie van enchion klinkt misschien vaag, maar onredelijk is het niet om te verwachten dat weerpatronen de aankomende 10 jaar heftig zullen veranderen.
To do or not to do...
je mag natuurlijk vinden wat je wilt, maar je kunt simpelweg niet stellen dat je gematigd bent als je op een van die partijen stemt, vvd/pvv/fvd.Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Ik wens jullie hier allemaal nog een fijne discussie in dit topic. Zeer extreme standpunten allemaal, extreem-links. Niet veel zin om je hier als gematigde in te mengen. Ik blijf gewoon VVD/FvD/PVV stemmen en voor de rest interesseert het klimaat mij niet veel. Ik geniet van het heerlijke weer deze zomer. Fijne levens allemaal.
Je hebt goed gelezen dat ik geen geheelonthouder ben jadaan! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:45:
[...]
Dus je eet vlees, vliegt met het vliegtuig, stemt op partijen die tegen kernenergie en voor co2 certificaten zijn (verkoop van noorse hydro stroom die nevernooitniet in Nederland aankomt en geen enkele investering in groene energie geeft), gaat met de dieselbus ipv met de fiets, gelooft in een warmtepomp (zoden aan dijk = 0) en steunt de exploitatie van Afrika dmv Tesla's honger naar cobalt...
Maar je voelt je gelukkig wel goed over jezelf en je schuldgevoel wordt minder, dat is ook iets waard.
[ Voor 8% gewijzigd door b..RAM op 06-08-2018 18:38 ]
dat moet je zelf weten. waar ik me aan stoor is dat er om de zoveel tijd iemand komt die dit dan moet melden. voegt werkelijk niets toe. sterker nog, het komt op mij vaak (niet altijd) over alsof die mensen expres zich zo afzetten.Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:00:
[...]
Ik denk dat het grootste probleem is dat klimaat zo langzaam een religie is geworden, waar je op het beleid niet kritisch mag zijn. Gewoon eerlijk zeggen dat je niet bereid bent welvaart in te leveren "om de wereld te redden", is bijna nog erger dan een kind verkrachten.
Ik zeg eerlijk dat ik geen zin heb om grote offers te geven om te voorkomen dat de aarde ipv 1.9 graad , 1.8888889 graad opwarmt. En eerlijk gezegd wens ik de politiek veel succes met het brengen van het eerlijke plaatje naar de burger. Wat kost het... en wat levert het op.
Sterker nog, zonder kolen en olie hadden we nu waarschijnlijk nog steeds slaven gehad. Of denk je dat het toeval is dat de slavernij werd afgeschaft zo rond de opkomst van fossiele brandstof?Motions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:09:
Mensen die zich een schuldgevoel richting Afrika laten aanpraten, omdat er 200 jaar geleden Nederlanders waren die Afrikaanse slaven hadden, is iets wat ik altijd even onbegrijpelijk vindt.
dat lees je in mijn reactie? wauw.Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:26:
[...]
Gelijk heb je, ik zal niet meer reageren![]()
![]()
Kritische mensen moeten gewoon lekker wegblijven, dat voegt niets toe. Het klimaattopic is niet bedoeld voor mensen die kritiek hebben op het klimaatbeleid. Hier mag alleen politiek correct gehuild worden hoe snel de wereld naar de knoppen gaat... en hoe slecht we zijn dat we daar niets aan doen.
Wat ik vooral doe is de boel een beetje chargeren.b..RAM schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:16:
Edit:
Trouwens @daan! wat jij deed in je post is het scheppen van een vals dilemma, voor uitleg zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vals_dilemma Je zal er goed aan doen jezelf bewust te zijn van dit soort drogredenen en ze proberen te voorkomen.
Ontkent wetenschapMotions schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Tsja, als de harde waarheid "Politiek correct gehuil wordt genoemd is natuurlijk alles verloren.Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:26:
[...]
Gelijk heb je, ik zal niet meer reageren![]()
![]()
Kritische mensen moeten gewoon lekker wegblijven, dat voegt niets toe. Het klimaattopic is niet bedoeld voor mensen die kritiek hebben op het klimaatbeleid. Hier mag alleen politiek correct gehuild worden hoe snel de wereld naar de knoppen gaat... en hoe slecht we zijn dat we daar niets aan doen.
[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 07-08-2018 08:04 ]
Lastig om de toekomst te voorspellen, maar de trend is er wel.Planet at Risk of Heading Towards Apocalyptic, Irreversible ‘Hothouse Earth’ State
We only have 10-20 years to fix this.
Het lijkt me dat je kritisch mag zijn op het beleid, maar geheel ontkennen is geen kritiek leveren. Heb zelf geen kinderen, maar ik maak me zeer ongerust over de volgende generatie. Dus ja, je moet wel bereid zijn om je aan te passen. Ik weet niet wat jij precies verstaat onder welvaart overigens? Valt daar ook een goede gezondheid onder? Want dan zou jij je ook zorgen moeten maken over de hoeveelheid fijnstof die in je longen terecht komt. Dus het levert je misschien geen verhoogde kans op kanker... is dat wat?Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:00:
[...]
Ik denk dat het grootste probleem is dat klimaat zo langzaam een religie is geworden, waar je op het beleid niet kritisch mag zijn. Gewoon eerlijk zeggen dat je niet bereid bent welvaart in te leveren "om de wereld te redden", is bijna nog erger dan een kind verkrachten.
Ik zeg eerlijk dat ik geen zin heb om grote offers te geven om te voorkomen dat de aarde ipv 1.9 graad , 1.8888889 graad opwarmt. En eerlijk gezegd wens ik de politiek veel succes met het brengen van het eerlijke plaatje naar de burger. Wat kost het... en wat levert het op.
Kia Niro-EV 2024
Voor de duidelijkheid: Ik ben voor een beter milieu enzo, al wel wat skeptisch over sommige maatregelen (en Tesla's overigens, niet omdat ik niet geloof dat elektrisch geen voordelen heeft, maar wel dat ik ten zeerste betwijfel of een model S beter voor het milieu is als een Up).Maasluip schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:03:
https://motherboard.vice....ng-towards-hothouse-earth
[...]
Lastig om de toekomst te voorspellen, maar de trend is er wel.
En ja, we kunnen hier heel veel van voorkomen. De technologie is aanwezig, energie uit hernieuwbare bronnen kan veel breder ingezet worden.
Schadelijkheid
Methaan is schadelijk voor het milieu, omdat het bijdraagt aan het versterkte broeikaseffect. Het is als broeikasgas ongeveer 25 keer zo sterk als koolstofdioxide.[5] Sinds 1750 is de hoeveelheid methaan in de lucht meer dan verdubbeld. De koeienindustrieën leveren een grote bijdrage aan de wereldwijde methaangassen in het milieu.[6] De levensduur van methaan in de atmosfeer is om en nabij de tien jaar.
Er wordt gevreesd dat stijging van de temperatuur op aarde zal leiden tot het ontdooien van de permafrost. Dit zou kunnen leiden tot het vrijkomen van grote hoeveelheden methaan, en een verdere toename van het broeikaseffect.
Of een Volvo XC40 'Car of the year 2018'. https://www.telegraph.co....2018-stylish-swedish-suv/Sissors schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Voor de duidelijkheid: Ik ben voor een beter milieu enzo, al wel wat skeptisch over sommige maatregelen (en Tesla's overigens, niet omdat ik niet geloof dat elektrisch geen voordelen heeft, maar wel dat ik ten zeerste betwijfel of een model S beter voor het milieu is als een Up).
Maar zulk soort berichten, dat we nog X jaar hebben en het anders onomkeerbaar is, lees ik al heel lang. En al die deadlines zijn voorbij gegaan, en blijkbaar is het nog steeds niet onomkeerbaar. Of om het op een andere manier te zeggen: Er gaan nu geen grote maatregelen internationaal worden genomen, laten we realistisch zijn. Dus over 15 jaar mag ik zonder schuldgevoelens weer op vliegvakantie, immers dan is het toch onomkeerbaar en maakt het niet meer uit wat ik doe.
Ik wil het ook niet als waarheid verkondigen, maar van de andere kant moet je je wel afvragen of we het point-of-no-return niet al voorbij gegaan zijn. Want hoe kun je bepalen of je de (vermeende) schade nog ongedaan kunt maken of niet? De ontdooiende permafrost die methaan afgeeft, die methaan krijg je in dezelfde tijdspanne echt niet meer de grond in. Ook de afsmeltende gletsjers en het smeltende ijs in de Noordpool is niet in dezelfde periode weer aangevuld.Sissors schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Maar zulk soort berichten, dat we nog X jaar hebben en het anders onomkeerbaar is, lees ik al heel lang. En al die deadlines zijn voorbij gegaan, en blijkbaar is het nog steeds niet onomkeerbaar. Of om het op een andere manier te zeggen: Er gaan nu geen grote maatregelen internationaal worden genomen, laten we realistisch zijn. Dus over 15 jaar mag ik zonder schuldgevoelens weer op vliegvakantie, immers dan is het toch onomkeerbaar en maakt het niet meer uit wat ik doe.
Nee die deadlines zijn nog niet voorbij. Tot nu toe is iedere wetenschappijke predictie sinds de jaren 70/80 redelijk uitgekomen. Extreme weersomstandigheden, woestijnvorming, verzuring van oceanen etc etc etc.Sissors schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Voor de duidelijkheid: Ik ben voor een beter milieu enzo, al wel wat skeptisch over sommige maatregelen (en Tesla's overigens, niet omdat ik niet geloof dat elektrisch geen voordelen heeft, maar wel dat ik ten zeerste betwijfel of een model S beter voor het milieu is als een Up).
Kia Niro-EV 2024
Fijnstof is een 'bijprodukt' van fossiele brandstoffen. Aangezien klimaatverandering langzaam gaat en daardoor afgedaan wordt als 'geen probleem' wijs ik mensen maar liever op de gezondheidsrisico's. Die zijn tastbaar.Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Wat heeft in godsnaam fijnstof hier mee te maken? om het wat gechargeerd te zeggen --> fijnstof is slecht, CO2 is plantenvoedsel.
Fijnstof is een hele ander discussie. Elektrische auto's zijn prima om de luchtkwaliteit te verbeteren. (er gaan hooguit wat extra mensen dood die de grondstoffen voor accu's moet delven). Hoe je dit opwekt... dat is de "klimaatzorg". Prima als je dat groen kan tegen niet al te hoge kosten, maar niet tegen alle prijs.
Het hele argument is CO2. Nu geven we namelijk subsidie op de palletkachel, want iemand heeft bedacht dat hout "groen" is, het "afvalhout" is niet meer aan te slepen.![]()
. Als jij gelooft dat dit de luchtkwaliteit verbetert
.
Nogmaals: Ik ben niet tegen verduurzaming en het mag allemaal best wat kosten (ook beetje welvaart), maar als het aan groenlinks en consorten ligt is "CO2 reductie het heilige doel.. en om dat tegen de gaan geven we de veerduurzaamheidsindustrie (wat het ook mag zijn) volledige care-blanche.
1 ding is zeker.. de burger gaat de volledige rekening betalen.. en het nettoresultaat zal niet meetbaar zijn. Vreemd dat ik iedereen hoor over dat je moet denken aan het nageslacht... maar of je daarmee je eigen economie naar de klote helpt is niet relevant. We zijn simpelweg te rijk om ons over deze problemen druk te maken, in India is men al blij dat men eten heeft en is een tonnetje CO2 meer of minder geen probleem.
Voordeel is dat als we het groene beleid echt uitvoeren.. we geen economie overhouden. CO2 probleem opgelost en kunnen wij ons weer druk maken om de belangrijke dingen in het leven... een dak boven ons hoofd en het vinden van eten.
Kia Niro-EV 2024
Inderdaad. Dus linksom of rechtsom gaat alles duurder worden. Maar sommigen zien dat als verlies van welvaart. En als de overgrote meerderheid dat denkt en dus niet bereid is om zelf verantwoordelijkheid te nemen dan moet ik helaas vaststellen dat dit ons lot zal zijn.rik86 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:56:
tja, als je bedrijven laat betalen komt 't uiteindelijk ook bij ons terecht natuurlijk. Want die bereken dat door in hun prijzen én het merendeel van de burgers is wel direct/indirect mede-eigenaar via bijv. pensioenfondsen.
Kia Niro-EV 2024
Groenlinks zit niet in de regering dus we kunnen het best zonder politieke verwijten.Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:32:
Nogmaals: Ik ben niet tegen verduurzaming en het mag allemaal best wat kosten (ook beetje welvaart), maar als het aan groenlinks en consorten ligt is "CO2 reductie het heilige doel.. en om dat tegen de gaan geven we de veerduurzaamheidsindustrie (wat het ook mag zijn) volledige care-blanche.
CO2 zal sowieso altijd stijgen. Er komen dagelijks duizenden nieuwe mensen/dieren erbij. elke extra uitademing is extra CO2. niet te spreken over methaanburne schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:07:
[...]
Groenlinks zit niet in de regering dus we kunnen het best zonder politieke verwijten.
[afbeelding]
En maar wegkijken. Niets aan de hand. Dat gelul over CO2 toch altijd.
[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 07-08-2018 12:12 ]
Ik zeg toch niet dat fijnstof alleen van fossiel afkomt? Maar als je heel veel fossiele brandstoffen verbruikt, dan is dat een verhoging van de concentratie van fijnstof die er anders ook zou zijn. En die verhoging gaat gepaard met veel ziekten.Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
Waar haal jij die bullshit vandaan dat fijnstof van fossiel komt? Alles wat verbrand verspreid kleine (fijnstof) deeltjes, dat is een kwestie van afvangen (daarom kan je dat ook beter centraal doen). Als we nu allemaal op het "groene" hout zouden gaan stoken, zijn we heel CO2 neutraal bezig![]()
En om je een lesje economie te geven.. zodra je de bedrijven de rekening laat betalen verslechtert dat hun concurrentiepositie. Gaan ze het toch lekker ergens anders produceren waar ze groei van de economie en werkgelegenheid belangrijker vinden, die zitten te springen op werk en nemen een paar tonnetjes CO2 op de koop toe.![]()
En ja zo werkt het nu eenmaal.. Kan je wel lekker groen stemmen, maar als puntje bij paaltje komt ga jij als burger dokken. Daarom is dat hele klimaatakkoord ook bullshit.. Hebben we allemaal ons plasje gedaan en onszelf kapotgeknuffeld over hoe het beter kan.. nu alleen de rekening nog. Veel succes aan Groenlinks en co om het eerlijke plaatje aan de burger voor te leggen.
Kia Niro-EV 2024
let wel op dat duurzame oplossingen heel erg locatiegebonden zijn. De energiemix zoals toegepast in Georgetown is vast niet direct toepasbaar in Nederland door verschillen in ligging en klimaat. In Nederland hebben we een vrij groot seizoensprobleem, waardoor andere (wel bestaande) oplossingen voor een duurzame energiemix noodzakelijk is. Die benodigde mix aan oplossingen hoeft nog niet economisch* rendabel te zijn.Spookelo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:11:
@Verwijderd Zoek voor de gein eens Georgetown, Texas op. Stadje met 50.000 inwoners dat volledig is overgestapt op groene energie. Niet vanwege het milieu, maar omdat het goedkoper is.
Duurzaam energie opwekken kan economisch gewoon uit. Maar zolang we vast blijven houden aan Shell en de NAM blijven we uiteindelijk achter.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 07-08-2018 12:26 ]
Uiteraard moeten wij wat meer verwarmen in de winter. En heeft Georgetown wat minder industrie misschien. Maar het gaat erom dat voor huishoudens het gewoon technisch kan en goedkoper bovendien. Die kant gaan we sowieso op. Dus waarom vasthouden aan olie, gas en kolen? Duurzaam is uiteindelijk gewoon goedkoper, en levert minder klimaatverandering op. Lijkt me een win-win.GENETX schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:19:
[...]
let wel op dat duurzame oplossingen heel erg locatiegebonden zijn. De energiemix zoals toegepast in Georgetown is vast niet direct toepasbaar in Nederland door verschillen in ligging en klimaat. In Nederland hebben we een vrij groot seizoensprobleem, waardoor andere (wel bestaande) oplossingen voor een duurzame energiemix noodzakelijk is. Die benodigde mix aan oplossingen hoeft nog niet economisch* rendabel te zijn.
In Nederland zullen we meer uit wind moeten halen en denken aan grootschalige seizoensopslag voor warmte. Denk aan enorme buffervaten, biogas in rurale gebieden en waarschijnlijk ook Power2Gas oplossingen om de winter fatsoenlijk door te komen.
Verder, ik heb me niet in Georgetown verdiept verder, is er een versvhil tussen 0-op-de-meter en daadwerkelijk autark opereren. Iets dat velen (helaas) ook vergeten.
*) Binnen de huidige stand van zaken en regelgeving uiteraard... Veranderingen in belastingssystemen kunnen heel veel veranderen aan dat plaatje uiteraard.
Verwijderd
Misschien een middagje googlen op koolstofkringloop?Waterkoker schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:11:
CO2 zal sowieso altijd stijgen. Er komen dagelijks duizenden nieuwe mensen/dieren erbij. elke extra uitademing is extra CO2. niet te spreken over methaan
Ik trek weer een lekker een bruisend drankje open - heerlijk dat CO2
Daar verschillen de modellen nauwelijks op, en alle modellen voorspellen dat meer CO2 in de atmosfeer zorgt voor een hogere temperatuur.Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:02:
Niemand ontkent dat de CO2 stijgt.. De impact op temperatuurstijging is nog wat lastiger, daar verschillen de modellen nog wel op,
Het vergt alleen een investering die zichzelf op meerdere vlakken terugverdiend. Waarom zouden we dat niet doen? Er zijn nog technische uitdagingen voordat we volledig over kunnen, maar waarom daar niet in investeren? Kolen en gas worden ook met subsidie overeind gehouden.Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:02:
[...]
Niemand ontkent dat de CO2 stijgt.. De impact op temperatuurstijging is nog wat lastiger, daar verschillen de modellen nog wel op, maar ook dat kan je wel harmoniseren op het heeft impact met x-graden.. Ik stel alleen de vraag.. wie gaat betalen om dat te voorkomen. De rijke westerse burger zal krom moeten liggen. De opkomende economieen doen niet mee (en hoeven dat ook niet). Mijn conclusie: De uitstoot en daarmee concentratie zal nog wel toenemen.. Ik geniet dan liever van het leven dan onevenredig veel van mijn welvaart in te moeten leveren.
[...]
Noorwegen voorziet door waterkracht al decenia aan groene energie voor burgers.. maar dat is omdat het daar goedkoper is. Als groen kan concurrerend is vind ik alles prima (het gaat langzaam die kant op. maar het totale plaatje kost nog veel geld). Nu verkoopt Noorwegen haar groene certificaten aan ons, Zijn wij weer zo goed bezig..![]()
Verwijderd
Heb je mijn vorige post wel gelezen?Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:02:
[...]
Ik stel alleen de vraag.. wie gaat betalen om dat te voorkomen. De rijke westerse burger zal krom moeten liggen. De opkomende economieen doen niet mee (en hoeven dat ook niet). Mijn conclusie: De uitstoot en daarmee concentratie zal nog wel toenemen.. Ik geniet dan liever van het leven dan onevenredig veel van mijn welvaart in te moeten leveren.
To do or not to do...
Misschien moeten wij dan eens op partijen stemmen die wel naar de wetenschappers luisteren. Zo lang wij stemmen op partijen die dat niet doen zijn wij toch echt het probleem. De politiek doet niets als wij niet van ze vragen iets te doen.iew schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:33:
Wetenschappers, de wetenschap waarschuwt al heel lang blabla !!
Klinkt heel gewichtig natuurlijk maar wat hier door velen vergeten word is dat de wetenschap(pers) al die waarschuwingen nu juist aan de politiek gaven en geven, wereldwijd en al behoorlijk lang.
Maar de politiek deed daar nooit echt iets mee, nam het voor kennis aan en legde het naast zich neer.
Er is nu al enige tijd een groep wetenschappers en klimatologen binnen de enorme groep wetenschappers en klimatologen die zeggen dat al halen we alle doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs dat dit niet voldoende zal zijn maar ook dat we al te laat zijn.
En nu zou de burger het ineens op moeten gaan lossen ? WIJ moeten er iets aan doen ?!
Als burgers/mensen op de wereld hebben wij al die waarschuwingen echt wel gehoord, alleen waren die nu juist aan de politiek gericht die er niets mee deed.
Als we er echt iets aan zouden willen doen moet dat radicaal en op wereldschaal maar daar lijken politici niet toe bereid.
Dat klimaatakkoord is te laat en ook nog eens een druppel op de gloeiende plaat.
Vraag je eens af waarom politici nog steeds zo laks blijven vwb dit enorme probleem.
Zou dat zijn omdat de so called "rich and famous" de dans toch wel ontspringen, of word het hele klimaatprobleem schromelijk overdreven ?
Wij "gewone mensjes" vechten elkaar zowat de tent uit maar zij lijken zich niet echt zorgen te maken...
Wij/zij de politiek en de burgers etc etc. Je bent je toch wel bewust dat het allemaal mensen zijn? In dezelfde samenleving op dezelfde planeet? Het zijn geen afgesloten systemen die afzonderlijk van elkaar bestaan. Je bent toch geen klein kind die wacht op een opdracht van een leraar. Elk systeem verwacht inzet van de deelnemers, dus ook politiek. Dat jij er niets mee ophebt en polariseert is geen excuus om maar te blijven wachten tot de pan overkookt.iew schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:33:
Wetenschappers, de wetenschap waarschuwt al heel lang blabla !!
Klinkt heel gewichtig natuurlijk maar wat hier door velen vergeten word is dat de wetenschap(pers) al die waarschuwingen nu juist aan de politiek gaven en geven, wereldwijd en al behoorlijk lang.
Maar de politiek deed daar nooit echt iets mee, nam het voor kennis aan en legde het naast zich neer.
Er is nu al enige tijd een groep wetenschappers en klimatologen binnen de enorme groep wetenschappers en klimatologen die zeggen dat al halen we alle doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs dat dit niet voldoende zal zijn maar ook dat we al te laat zijn.
En nu zou de burger het ineens op moeten gaan lossen ? WIJ moeten er iets aan doen ?!
Als burgers/mensen op de wereld hebben wij al die waarschuwingen echt wel gehoord, alleen waren die nu juist aan de politiek gericht die er niets mee deed.
Als we er echt iets aan zouden willen doen moet dat radicaal en op wereldschaal maar daar lijken politici niet toe bereid.
Dat klimaatakkoord is te laat en ook nog eens een druppel op de gloeiende plaat.
Vraag je eens af waarom politici nog steeds zo laks blijven vwb dit enorme probleem.
Zou dat zijn omdat de so called "rich and famous" de dans toch wel ontspringen, of word het hele klimaatprobleem schromelijk overdreven ?
Wij "gewone mensjes" vechten elkaar zowat de tent uit maar zij lijken zich niet echt zorgen te maken...
Volgens mij is dat toch redelijk gebeurt de laatste keer, maar werd GL buitengehouden of nam de verantwoordelijkheid niet...Philip Ross schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:35:
[...]
Misschien moeten wij dan eens op partijen stemmen die wel naar de wetenschappers luisteren. Zo lang wij stemmen op partijen die dat niet doen zijn wij toch echt het probleem. De politiek doet niets als wij niet van ze vragen iets te doen.
To do or not to do...
Een heleboel vingerwijzen en beschuldigingen mbt zaken die ik helemaal niet zeg.Defector schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:42:
[...]
Wij/zij de politiek en de burgers etc etc. Je bent je toch wel bewust dat het allemaal mensen zijn? In dezelfde samenleving op dezelfde planeet? Het zijn geen afgesloten systemen die afzonderlijk van elkaar bestaan. Je bent toch geen klein kind die wacht op een opdracht van een leraar. Elk systeem verwacht inzet van de deelnemers, dus ook politiek. Dat jij er niets mee ophebt en polariseert is geen excuus om maar te blijven wachten tot de pan overkookt.
Dit is een tenenkrommend topic met een hele horde ongenuanceerde posters die liever het laatste zetje geven richting de afgrond dan zelf maar iets van inzet te tonen om een positief effect te creëren. Want owjee dat ze maar iets achteruit gaan of moeten inleveren op hun levensstandaard.
To do or not to do...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq