[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.455 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietPrecies
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 15:43
1. Wat is je beschikbare budget?

750 EUR voor de body + lens

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR ?

Kwaliteit van de foto's

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Portretten en moet mee op reis

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Nikon D80. Al enkele keer meekunnen fotograferen. Voelde lekker aan en resultaat met 18-200VR lens was ook mooi.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Nee

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies. Opties naast de D80 en advies voor een goede lens voor de D80 (potretlens en allround)

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Redelijk

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Voorlopig niet.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

A520 -> kwaliteit

11. Is 2e hands een optie of per se niet?

Ja, graag zelfs.

Too many freaks, not enough circuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Ik heb me toch een beetje laten verleiden door de 2dehands markt en heb zo een Canon 350D gezien 2dehands. Volgens de verkoper in perfecte staat, en hij woont hier vlakbij (10km). Er zijn een 2de (third party) batterij bij, standaard 18-55mm kitlens, en nog 1GB + 256 MB CF kaart bij. Wat is een goede prijs voor dit toestel. (begin van dit jaar kon je die 350D voor ong 400 EUR krijgen met kitlens). De zijne is 2 jaar oud. Hij vraagt 350 EUR, ik vind dat teveel. Ik denk toch dat 200 EUR een mooie prijs is, nee ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

psychodweep schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:03:
Ik heb me toch een beetje laten verleiden door de 2dehands markt en heb zo een Canon 350D gezien 2dehands. Volgens de verkoper in perfecte staat, en hij woont hier vlakbij (10km). Er zijn een 2de (third party) batterij bij, standaard 18-55mm kitlens, en nog 1GB + 256 MB CF kaart bij. Wat is een goede prijs voor dit toestel. (begin van dit jaar kon je die 350D voor ong 400 EUR krijgen met kitlens). De zijne is 2 jaar oud. Hij vraagt 350 EUR, ik vind dat teveel. Ik denk toch dat 200 EUR een mooie prijs is, nee ??
Meerdere vrienden/collega's van mij hebben recentelijk de 350D (met en zonder kitlens gekocht) en op basis wat zij er voor betaalden en wat je hier krijgt zou ik rond de 275 gaan zitten als max.
Dan heb je een mooi prijsje vind ik.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeveer 800-900 EUR voor de body + lens. Ik betaal liever wat meer voor een betere camera dan dat ik een paar tientjes bespaar.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR ?

Betere kwaliteit en flexibiliteit.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Vakantie (voornamelijk stedentrips), dus een compacte SLR vind ik wel prettig. Verder voor huis-tuin-keuken-gebruik.

Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

De Nikon D60 body met de 18-200mm VR lens. Al heb ik het idee dat ik het grote bereik van deze lens niet direct nodig heb. Ik mis dat op de huidige compactcamera’s met 3 keer optische zoom ook niet echt.

Een andere optie voor mij is de Canon EOS450 body met de 17-85 mm lens van Canon. Het bereik van de lens is voor mij (voorlopig) goed genoeg. Mogelijk ook de EOS1000, maar ik denk dat de 450 voor een paar tientjes meer een betere keuze is.

Eventueel een filter.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Beide. Zijn deze camera’s (en lenzen!!) geschikt voor wat ik zoek? Zo ja, welke zouden jullie aanraden, zo niet, wat raden jullie dan aan?

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Op vakanties zal ik de camera zeer intensief gebruiken. Daarbuiten een stuk minder.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Ja, mogelijk later een telelens indien dit nodig blijkt te zijn.

Diverse compactcamera’s (Sony DSC-W110, Panasonic DMC-FX10, Canon Ixus330). Het probleem dat ik met allemaal heb is dat ze gewoon niet flexibel genoeg zijn. Sowieso mis ik op al deze modellen de groothoeklens, maar ook diverse instelmogelijkheden.

Is een optie, maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15
psychodweep schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:03:
Gezien de nieuwprijs van een Canon 400D kit van rond de €400.- zou ik idd me bij Nomad aan willen sluiten en een max van 250.-/275.- 2ehands voor een 350D willen aansluiten.
maar dat kan wel lastig worden, want mensen die er 500.-/600.- voor hebben betaald kunnen van een waardevermindering van rond de 50% wel schrikken. :+

Je zou, als het niets wordt en een Nikon is niet offlimits, naar een D40 kunnen kijken. Die zijn in kit ook goed betaalbaar en (volgens mij) vergelijkbaar met een 350D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DML
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 12:17

DML

@ v1RuZ, al gedacht aan D80 + Nikkor 16-85 VR (set kan je al voor €938 kopen). D80 is nu goed betaalbaar aangezien de D90 er aankomt. De 16-85 VR is (volgens photozone.de) ook beter dan de 17-85 van Canon en de 18-200 van Nikon. Mocht je meer tele nodig hebben, kan je later altijd nog een 70-300 VR erbij halen.

@ hieronder, staat toch walk allround lens/ stedentrip vakantie :P. Het is meer dat ik die zou prefereren boven de 2 andere (oa barrel distorsion is stuk beter) . Zelf zou ik voor een Tamron 17-50 2.8 gaan, maar dan heb je wel minder bereik. Een 2e hands Nikkor 18-70mm is ook niet verkeerd, voor zo'n €155 te krijgen. Zo beter Henk :P

[ Voor 34% gewijzigd door DML op 25-08-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
DML schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:17:
@ v1RuZ, al gedacht aan D80 + Nikkor 16-85 VR (set kan je al voor €938 kopen). D80 is nu goed betaalbaar aangezien de D90 er aankomt. De 16-85 VR is (volgens photozone.de) ook beter dan de 17-85 van Canon en de 18-200 van Nikon
Zo dan, das wel heeel selectief lezen. De bokeh van het ding al goed bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
freggel schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:39:
[...]

Gezien de nieuwprijs van een Canon 400D kit van rond de €400.- zou ik idd me bij Nomad aan willen sluiten en een max van 250.-/275.- 2ehands voor een 350D willen aansluiten.
Als jullie zo redeneren, wat moet dan de 2dehandsprijs zijn van een 400D ??
Kan toch niet zijn dat een 2dehands 400D nog maar 50 EUR minder dan de nieuwprijs kost en zo bijv al 1 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DML schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:17:
@ v1RuZ, al gedacht aan D80 + Nikkor 16-85 VR (set kan je al voor €938 kopen). D80 is nu goed betaalbaar aangezien de D90 er aankomt. De 16-85 VR is (volgens photozone.de) ook beter dan de 17-85 van Canon en de 18-200 van Nikon. Mocht je meer tele nodig hebben, kan je later altijd nog een 70-300 VR erbij halen.

@ hieronder, staat toch walk allround lens/ stedentrip vakantie :P. Het is meer dat ik die zou prefereren boven de 2 andere (oa barrel distorsion is stuk beter) . Zelf zou ik voor een Tamron 17-50 2.8 gaan, maar dan heb je wel minder bereik. Een 2e hands Nikkor 18-70mm is ook niet verkeerd, voor zo'n €155 te krijgen. Zo beter Henk :P
Die D80 had ik nog niet gevonden voor die prijs en die lens is ook wel heel aantrekkelijk. Het liefste zou ik een F2.8 lens of lager kopen, maar die zijn er volgens mij niet te vinden binnen mijn budget met een wat ruimer bereik en dat vind ik heel belangrijk.

Ik ben echt een SLR beginner en vond ik de foto's die ik op de afgelopen vakantie met een geleende Sony A100 met kitlens heb gemaakt al erg mooi. Ik merkte daar alleen dat ik net een stukje zoom miste. En om elke keer de lenzen te wisselen (ik had ook een 70-300mm bij) vond ik er lastig. Vandaar dat ik een minimaal bereik van 18-85 mm wil. Ook VR of IS of hoe dat heet bij andere merken vind ik erg prettig werken heb ik gemerkt. Op een of andere manier trilt mijn hand altijd een heel klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 08:14:
[...]
Vandaar dat ik een minimaal bereik van 18-85 mm wil. Ook VR of IS of hoe dat heet bij andere merken vind ik erg prettig werken heb ik gemerkt. Op een of andere manier trilt mijn hand altijd een heel klein beetje.
Wat ik geleerd heb hier is dat de VR/IS inderdaad wel fijn is, maar als je het over wat kleinere zoombereiken hebt zoals 18-55 zal het niet enorm groot verschil uitmaken, aangezien je aan het einde van het bereik op 55mm iets van F.6 of 5.3 hebt. de ISO waarde 1 stapje omlaag zetten en je maakt in niet-zonnig weer toch een goeie foto. Ik was namelijk aan het kijken voor die 16-85mm lens met VR van Nikon, mar erg duur en volgens velen BOKEH....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15
psychodweep schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:53:
[...]

Als jullie zo redeneren, wat moet dan de 2dehandsprijs zijn van een 400D ??
Kan toch niet zijn dat een 2dehands 400D nog maar 50 EUR minder dan de nieuwprijs kost en zo bijv al 1 jaar oud is.
Ja, da's een moeilijke. Ik heb zelf een nieuwe 400D voor €366.- gekocht. 2e hands zou ik die dan voor €250.- / €300.- verkopen na 1 à 2 jaar. Maar iemand die er €600.- voor heeft betaald wil er na 2 jaar €450.- / €500.- voor terugzien, ondanks de huidige nieuwprijs.

Het is denk ik een kwestie van vraag en aanbod, hoe kleiner het aanbod hoe hoger de vraagprijs. Verder is het op marktplaats zo dat er altijd wel iemand is die geen onderzoek doet en teveel betaald, waar de verkoper dan opwel gaat wachten.

Een reële prijs voor een 350D - 400D is denk ik rond de €250.- / €300.-, alleen de kunst is er 1 op de kop te tikken voor die prijs. Ik denk dat dat lastig wordt en dat je beter iets kan bijleggen en een nieuwe 400D halen voor €400.-. Die is iig nieuw en heeft daardoor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 13:34
Misschien herinneren sommigen mijn post van een paar maanden terug nog, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen om mijzelf weer een dSLR aan te schaffen. Toendertijd werd hier gesuggereerd een 40/30D te kopen icm een tamron 17-50 F/2.8 + de accessoires die ik zelf ook al in gedachten had. Wat later bedacht ik mij het volgende nog:
Quadropluxor schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 23:15:
[...]

(...)

Ik snap dat de 20D een relatief oud apparaat is, maar in hoeverre verschilt die van de 30D op punten waar ik er echt last van zou hebben wat betreft beeldkwaliteit en incompatibility met accesoires? Features op de body en megapixels op de body zeggen mij niet zo veel - als dat het voornaamste is wat ik mis, investeer ik dat geld zoals aangegeven liever in goede objectieven.
Hier werd toen niet op gereageerd, maar laatst kwam ik deze post van rapture tegen uit dit topic. Nu ga ik mijn aanschaf niet baseren op de mening van 1 ziel, dus ik was benieuwd wat de andere gebruikers van het 20D vs 30D vs 40D verhaal :)

Aangezien ik mijn budget iets heb teruggeschroefd (het collegejaar staat weer voor de deur en ik wil wel bier kunnen blijven drinken :+), is geld 'besparen' op een body voor mij een interessante zaak. Zijn de extra features van de 30D (40D peins ik niet eens over) het waard om zijn (2e hands) meerprijs ten opzichte van een 20D te rechtvaardigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
freggel schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:22:
[...]
Een reële prijs voor een 350D - 400D is denk ik rond de €250.- / €300.-, alleen de kunst is er 1 op de kop te tikken voor die prijs. Ik denk dat dat lastig wordt en dat je beter iets kan bijleggen en een nieuwe 400D halen voor €400.-. Die is iig nieuw en heeft daardoor garantie.
Moest er hier een winkel in België zijn waar em aan 400 EUR te koop is, zou ik die meteen kopen. Jammer genoeg is in België de goedkoopste prijs 533 EUR (konijnenberg) voor die 400d kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodweep schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:18:
[...]

Moest er hier een winkel in België zijn waar em aan 400 EUR te koop is, zou ik die meteen kopen. Jammer genoeg is in België de goedkoopste prijs 533 EUR (konijnenberg) voor die 400d kit.
Kan je niet gewoon de grens even oversteken naar een MM/Saturn in Nederland? Voor 130,- lijkt mij dat wel de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

@Quadropluxor: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/
Maar als je 2e hands gaat kopen is gebruiksstaat veel belangrijker dan specs.
De 20D is ouder dan de 30D, afhankelijk van de persoon, zal de 20D er waarschijnlijk meer uitgewoond uitzien met meer clicks op de teller.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:52
Hier kriebelt het ook al weer een tijdje op een dSLR aan te schaffen voor de hobby.

~ 500 euro, komt niet op de euro aan :)

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Kwaliteit

Landschappen voornamelijk, tevens dingen zoals dieren in dierentuinen enzo, grotere steden.

Nee, mijn verstand qua lenzen is nog te weinig

Nee nog niet.. Canon en Nikon zien er wel interessant uit zover

Optioneel, als het iets is dan is het een lens, maar dit ligt aan de prijs.

Advies ! :)

Niet al te serieus, het is gewoon een extra hobby als voor erbij. Dus het hoeft niet extreem qua kwaliteit te zijn. (Dus niet het beste van het beste en duurste van het duurste :))

Wellicht wel, als ik misschien meer tijd in de hobby ga steken wel ja.

Minolta Dimage F100 (4MP)
Beperkingen: Minimale zoom, bagger kwaliteit van dichtbij (moeilijk te focusen), batterij zuipert (AAA batterijen)

Ja dit is zeker een optie.

Verder heb ik gewoon de eis dat de camera een accu heeft, ik word helemaal gek van AAA batterijen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
KennieNL schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:01:
Hier kriebelt het ook al weer een tijdje op een dSLR aan te schaffen voor de hobby.

~ 500 euro, komt niet op de euro aan :)

Kwaliteit

Landschappen voornamelijk, tevens dingen zoals dieren in dierentuinen enzo, grotere steden.

Nee, mijn verstand qua lenzen is nog te weinig

Nee nog niet.. Canon en Nikon zien er wel interessant uit zover

Optioneel, als het iets is dan is het een lens, maar dit ligt aan de prijs.

Advies ! :)

Niet al te serieus, het is gewoon een extra hobby als voor erbij. Dus het hoeft niet extreem qua kwaliteit te zijn. (Dus niet het beste van het beste en duurste van het duurste :))

Wellicht wel, als ik misschien meer tijd in de hobby ga steken wel ja.

Minolta Dimage F100 (4MP)
Beperkingen: Minimale zoom, bagger kwaliteit van dichtbij (moeilijk te focusen), batterij zuipert (AAA batterijen)

Ja dit is zeker een optie.

Verder heb ik gewoon de eis dat de camera een accu heeft, ik word helemaal gek van AAA batterijen :P
Ga eens naar een fotowinkel en houd eens de instapmodellen van canon/nikon/ andere merken vast. Kijk wat lekker beet houdt en kies een body uit. Ik denk dat voor lenzen een kitlens wel ok is, maar als je in de dierentuin aan de gang wilt is een lens met een wat groter bereik wel lekker (~200mm). Als je dat erbij wilt zal je, denk ik, op de tweedehands markt uitkomen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:28:
[...]

Kan je niet gewoon de grens even oversteken naar een MM/Saturn in Nederland? Voor 130,- lijkt mij dat wel de moeite.
Ja, misschien is dat het best, en misschien zoek ik gewoon nog mensen die ook zo'n ding willen om de kosten te drukken. Maaruhm, hier in België is het zo dat MM geen prijzen aan de telefoon meedeelt, is dat in NL ook zo ? Want ik rij niet voor niks naar nederland he :p. Best morgen dan es bellen. Breda is het dichts voor mij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Het liefst niet al te veel, maar beter iets meer voor een beter model, hoeft geen latest and greatest te zijn... ik hoop voor alleen de body minder dan £200 kwijt te zijn... niet echt voor gebudgeteerd wegens onderstaande reden..
Canon EOS 300D kapot, maar hoe erg...

Voornamelijk vanwege het klikken is het moment van foto effect en de vrijheid/snelheid van lensen etc

Yup heb een kitlens van mijn EOS300D en een serie lensen van mijn analoge Minolta SLR

De canon 300D beviel goed dus lichte voorkeur voor Canon, mede omdat ik al een lens heb..

Niet perse, flitser heb ik al en kitlens voor Canon ook

Advies voor goede vervanger van dode 300D

Veel kiekjes (van dochter ;) ) maar ook landschappen/reizen etc..

misschien, geen kapitalen iig, ik ben geen semi-pro, ik mis daar de tijd en talent voor, schiet graag leuke plaatjes en dat gaat heel aardig, maar meer ook niet..

Eerst Minolta Analoog SLR, in combi met een Tamron 28-300 lens en dat beviel goed, scheelde een hoop wisselen tov de minolta standaard en zoom lens..
Daarna Canon 300D met kitlens, niet de beste lens, maar schoot toch redelijk goede plaatjes..

Geen probleem, de 300D was ook 2e hands (van een vriend van me)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodweep schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:42:
[...]

Ja, misschien is dat het best, en misschien zoek ik gewoon nog mensen die ook zo'n ding willen om de kosten te drukken. Maaruhm, hier in België is het zo dat MM geen prijzen aan de telefoon meedeelt, is dat in NL ook zo ? Want ik rij niet voor niks naar nederland he :p. Best morgen dan es bellen. Breda is het dichts voor mij denk ik.
Saturn in Tilburg is ook een optie, vergeet die ook niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:02:
Het liefst niet al te veel, maar beter iets meer voor een beter model, hoeft geen latest and greatest te zijn... ik hoop voor alleen de body minder dan £200 kwijt te zijn... niet echt voor gebudgeteerd wegens onderstaande reden..
Canon EOS 300D kapot, maar hoe erg...

Voornamelijk vanwege het klikken is het moment van foto effect en de vrijheid/snelheid van lensen etc

Yup heb een kitlens van mijn EOS300D en een serie lensen van mijn analoge Minolta SLR

De canon 300D beviel goed dus lichte voorkeur voor Canon, mede omdat ik al een lens heb..

Niet perse, flitser heb ik al en kitlens voor Canon ook

Advies voor goede vervanger van dode 300D

Veel kiekjes (van dochter ;) ) maar ook landschappen/reizen etc..

misschien, geen kapitalen iig, ik ben geen semi-pro, ik mis daar de tijd en talent voor, schiet graag leuke plaatjes en dat gaat heel aardig, maar meer ook niet..

Eerst Minolta Analoog SLR, in combi met een Tamron 28-300 lens en dat beviel goed, scheelde een hoop wisselen tov de minolta standaard en zoom lens..
Daarna Canon 300D met kitlens, niet de beste lens, maar schoot toch redelijk goede plaatjes..

Geen probleem, de 300D was ook 2e hands (van een vriend van me)
Zit hier niets voor je bij :?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08 09:28
psychodweep schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:42:
[...]

Ik ben samen met m'n zusje ook die camera wezen kopen in Alphen a/d Rijn. Daarvoor hadden we ook al gekeken in de MM Den Haag en Zoetermeer, die hadden de 400d al helemaal niet meer. Ik denk daarom dat je er niet zonder meer vanuit moet gaan dat ze hem in Breda wel hebben.

Je zou de MM iig wel kunnen bellen of ze hem hebben, dat zullen ze toch wel zeggen :P .

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik zit nog te twijvelen over een ouder model.. een 350D ofzo..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Ze nemen niet op :( .
Ennuh prijzen geven ze zowiezo niet aan de telefoon (volgens google). Dusuh, het wordt wel moeilijk om dan te achterhalen of die nog aan 400 EUR staat. Op google heb ik zelfs gevonden dat er in het verleden promos van 350 EUR waren voor dit toestel (na cashback) en zelfs 1 keer 299 EUR (met kitlens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Liefst <500euro
Ik wil mooie foto's maken, ik heb het gevoel dat ik met een DSLR meer uit kan halen dan met zo'n compact camera.
Vakantiefoto's, ik ga over een week of 6 naar San Francisco bijvoorbeeld. Ik wil dat mooi kunnen vastleggen om er later op terug te kunnen kijken. Ik ga er niet vanuit dat ik er binnenkort nog terug kom. De camera is echt bedoeld als instapper waarbij ik wel willen kunnen groeien en niet al na een korte tijd tegen de grenzen van de camera aanloop.
Nee
Ik heb me eigenlijk teveel laten informeren en ingelezen(div. sites) en nu weet het eigenlijk niet meer :|
Het komt er op neer er eigenlijk 3 goed geteste exemplaren te koop zijn die ik aantrekkelijk vind:
  • Sony alpha 200
  • Canon 1000D
  • Nikon D60
Nee, eerst wil ik de camera goed leren kennen en leren fotograferen.
Advies
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hobby matig maar wel met een lerend doel en dit uit te breiden.
Ja
Een 7jaar oude sony cybershot P9 :$ Cameraatje is echt aan het einde van de technische levensduur en nou ja beperkingen...foto's in het donker zijn praktisch gezien waardeloos. Getrapt zoomen, instelmogelijkheden 0, enz.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet

Zoals ik al eerder aangaf weet ik wel in welke range ik het moet zoeken maar niet zo zeer welke. Ik heb het gevoel dat er voor iedere camera wel iets valt te zeggen voor zover ik heb kunnen lezen op de diverse reviewsites en forums. Dan wel de prijs, dan wel accesoires aanbod eigenmerk/3rd party, 3 t.o.v. 9 punts AF, body, IS in body of in de lens en ga zomaar door. Anyway ik zoek wat advies in keuze van een fijne instapper waarin ik kan groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
de 1000D zou ik niet halen voor wat hij kost. Zijn veel betere camera's uit het canonassortiment te vissen voor minder of maar een fractie meer geld. Ding is veel te duur voor wat het is / als je kijkt naar wat je nog kunt krijgen voor dat geld.

Ik vermoed ook dat je al snel dingen als spotmetering gaat missen erop.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso een tip om de camera's eerst eens vast te houden. Heb zelf een D40, en nu was ik van de week eens in de Saturn. Daar heb ik even een 1000D vastgehad. Mijn God, wat een bak ellende kwa ergonomie zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Heb jij grote handen ? Waarschijnlijk wel. Ik heb echt kleine handen en korte vingers, dus denk dat die kleine canon reeks (450d en 400d) mij beter zullen passen. Kzal es naar de fnac gaan om te testen.

• Miki
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:16:
Sowieso een tip om de camera's eerst eens vast te houden. Heb zelf een D40, en nu was ik van de week eens in de Saturn. Daar heb ik even een 1000D vastgehad. Mijn God, wat een bak ellende kwa ergonomie zeg.
Die tip ga zeker opvolgen, dit weekend ga ik naar MM of Saturn om het drietal onder handen te nemen. Ik ben wel benieuwd naar de ergonomie van de 1000D, ik heb namelijk vrij kleine handen :)
Zijn er trouwens naar andere aspecten om naar te kijken tijdens het ter handen nemen? Ik denk zelf aan bijvoorbeeld de zoeker grootte en "zichtveld".
polthemol schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:08:
de 1000D zou ik niet halen voor wat hij kost. Zijn veel betere camera's uit het canonassortiment te vissen voor minder of maar een fractie meer geld. Ding is veel te duur voor wat het is / als je kijkt naar wat je nog kunt krijgen voor dat geld.

Ik vermoed ook dat je al snel dingen als spotmetering gaat missen erop.
Voorzover ik heb kunnen vinden zijn er niet veel canon alternatieven of ik moet een aantal modellen over het hoofd hebben gezien. Wat ik heb kunnen vinden is een 400D die EOL is en voor ongeveer hetzelfde bedrag over de toonbank gaat en een 450D die eigenlijk buiten mijn gestelde grens van <500 ligt. Ik ga niet moeilijk doen over een paar tientjes meer of minder maar voorzover ik de pricewatch kan volgen is dit niet het geval. Daarbij speelt ook dat ik uit reviews die ik heb gelezen, kon opmaken het verschil niet bijzonder is. Maar verbeter me hierop als het niet waar is.
Spotmetering kan interessant zijn voorzover ik de uitleg vanuit de search en canon-website heb kunnen vinden. Wel ben ik eerlijk genoeg om te vertellen dat ik er compleet geen ervaring en iets compleet nieuw voor me is.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 28-08-2008 10:38 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Miki schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 10:26:
Zijn er trouwens naar andere aspecten om naar te kijken tijdens het ter handen nemen? Ik denk zelf aan bijvoorbeeld de zoeker grootte en "zichtveld".
Als je bril drager bent zorg dan dat je die op hebt ;) Het liefste maak ik foto's met mijn lenzen in maar soms ... een klein puntje waar ik met de 450D wat problemen mee heb omdat ik daardoor niet het hele beeld zie (de view finder kan mijn slechte ogen niet voldoende corrigeren dus moet de bril opblijven).

... gecensureerd ...

• polthemol
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
@mike: de 400D boeit toch niet dat die EOL gaat ? Garantie moeten ze je nog altijd geven en als hij kapot gaat binnen die tijd is dat fijn het probleem van de leverancier :)

De 450D is, van wat ik hier zie bij de lokale mediamarkt, maar een tikkeltje duurder dan de 1000D. Ik zou dan gewoon nog even wat doorsparen en voor die gaan, je stelt zelf dat je niet met een camera wilt zitten waarbij je binnen notime tegen de grenzen van de body aanloopt.

De meeste reviews, voor zover ik ze gelezen heb that is, zijn het erover eens dat de 1000D een leuke instapper is, maar veel te duur voor wat je krijgt / in vergelijking met andere mogelijkheden.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 28-08-2008 12:26 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:16:
Zal je idd grote handen hebben, net als ik.

Ik vind de 1000D, en zoiezo de hele xxxD serie van Canon allemaal prut wat ergonomie én bouwkwaliteit betreft. Alles wat daarboven geplaatst is, is al een stuk beter.
Maar als je in die prijsklasse zit, moet je dat accepteren of voor een ander merk gaan.

Pentax heeft in die prijsklasse de beste bouwkwaliteit. En ergonomie is een klein beetje persoonlijk, maar voor mij, met grote handen, ook de beste ergonomie. Maar dat zegt dpreview ook; k20d: "Ergonomics up with the best of the best". k100d: "Compact design with good ergonomics".

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Miki schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:36:

Het komt er op neer er eigenlijk 3 goed geteste exemplaren te koop zijn die ik aantrekkelijk vind:
[list]
• Sony alpha 200
• Canon 1000D
• Nikon D60
Check het krantje van de Makro. Winstpakker D60 met 18-55 lens. Geldig tot 8-9-2008 :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• rapture
  • Laatst online: 22:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

20D (350 à 400 euro) en 30D zijn op de tweedehandsmarkt beschikbaar. Omdat er altijd wel mensen denken dat ze een ruisallergie of eender welke reden hebben om te denken dat ze moeten upgraden.

De grote afschrijving gebeurt tussen nieuw en tweedehands. Laat dat aan anderen over en wij kunnen als aasgieren de koopjes van de markt plukken.

Het leuke is dat Canon de techniek 4 jaar geleden onder de knie had en nu begint de concurrentie in de buurt van de 20D-norm te komen. Een D80 gebruiker zal van de ruis walgen en naar een D300 of een Canon verlangen. Een 20D of 30D gebruiker ziet weinig vooruitgang in de moderne techniek. Enige upgrades is dan 1D autofocus en fullframe.

Met klein budget kan je dus tussen een relatief ruisvrije recente D40 of een tweedehandse concertsensor (20D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

rapture schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:15:
20D (350 à 400 euro) en 30D zijn op de tweedehandsmarkt beschikbaar. Omdat er altijd wel mensen denken dat ze een ruisallergie of eender welke reden hebben om te denken dat ze moeten upgraden.

De grote afschrijving gebeurt tussen nieuw en tweedehands. Laat dat aan anderen over en wij kunnen als aasgieren de koopjes van de markt plukken.
haha, maar eerst zien dan geloven... en om eerlijk te zijn geloof ik er niet in.
Zoals je zelf al aangeeft: van CCD naar CMOS misschien (?), maar van 8MP CMOS naar 15 MP CMOS ??? Het zou kunnen, maar Ik wacht rustig reviews af.
rapture schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:15:
Het leuke is dat Canon de techniek 4 jaar geleden onder de knie had en nu begint de concurrentie in de buurt van de 20D-norm te komen. Een D80 gebruiker zal van de ruis walgen en naar een D300 of een Canon verlangen. Een 20D of 30D gebruiker ziet weinig vooruitgang in de moderne techniek. Enige upgrades is dan 1D autofocus en fullframe.

Met klein budget kan je dus tussen een relatief ruisvrije recente D40 of een tweedehandse concertsensor (20D).
Dit zijn starters, die gaan van een compact naar dSLR en zien in 1 klap een groot verschil of het nou CCD of CMOS is.
Je kan pas een CMOS dSLR vergelijken met een CCD dSLR als je ook vergelijkingsmateriaal hebt, bovendien ligt het er ook aan hoe je de foto's bekijkt.
In mijn "fotoclub" bekijken we de foto's via een beamer en dan ga je het wel merken.

Bovendien gaat toch alles richting CMOS: D300, D90 + toekomstige modellen, dus over een tijdje is dit al geen discussie meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GoT schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:13:
...
In mijn "fotoclub" bekijken we de foto's via een beamer en dan ga je het wel merken.
...
Wat voor een videoprojector/scherm gebruiken jullie? Is de kwaliteit al een beetje met diaprojectie te vergelijken? Het verbaast me overigens dat ruis zo goed met een beamer te zien is (al heb ik nog nooit een 1080p-beamer gezien natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Om de knuppel maar in mijn eigen hoenderhok te gooien ga ik maar alle denkbare alternatieven proberen.
Te weten:
  • Olympus E420/E520
  • Nikon D40/D60
  • Canon 400D/450D/1000D
  • Pentax K200D
  • Sony alpha 200/300
Je wordt stapeldol van alle reviews, prijsvergelijkingen, voordeel acties met goedkopere instap body's met double kitlenzen ipv. duurdere body met enkele kitlens, forums en met het aflezen en probereren te begrijpen van specs met hun de con's en pro's. Voor ieder van de bovenstaande modellen valt wel iets te zeggen of het nu de prijs, kwaliteit behuizing, kwantiteit specs, IS in body/lens, meer/minder accesoires in omloop, aantal punten AF systeem, noem maar op 8)7

Wat me trouwens opvalt is dat ik niet de enige ben, er zijn ontelbare topics te vinden op diverse fora betreffende een "wich 2 buy" of model <insert naam> vs <insert naam> vraag. Met dat betreft word je als overstapper van compact naar dSLR echt bedolven door keuze en daarbij te kiezen afwegingen.

Ik ga morgen naar de MM om eerst bovenstaade shotlist tot een tweetal modellen te brengen d.m.v. ergonomie/handling en dan door naar een goede fotozaak om de apparaten in werking te zien en te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:41:
Ik ga morgen naar de MM om eerst bovenstaade shotlist tot een tweetal modellen te brengen d.m.v. ergonomie/handling en dan door naar een goede fotozaak om de apparaten in werking te zien en te proberen.
Dat lijkt me een goed plan :)
In de tussentijd kun je wellicht nog wat inspiratie op doen op http://www.pixel-peeper.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 10:26:
[...]

Die tip ga zeker opvolgen, dit weekend ga ik naar MM of Saturn om het drietal onder handen te nemen. Ik ben wel benieuwd naar de ergonomie van de 1000D, ik heb namelijk vrij kleine handen :)
Ik heb ook kleine handen en vond de 1000D niets. Je zult het dus echt moeten testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

begintmeta schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:09:
Wat voor een videoprojector/scherm gebruiken jullie? Is de kwaliteit al een beetje met diaprojectie te vergelijken? Het verbaast me overigens dat ruis zo goed met een beamer te zien is (al heb ik nog nooit een 1080p-beamer gezien natuurlijk).
merk/type kan ik niet zien, het is een beamer op het werk, wat verder helemaal is weggewerkt. Wat ik wel kan zien is dat het een fors apparaat is, er zit een joekel van een lens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?
rond de 1200 euro, voor body, lens (of 2 lenzen), flitser en evt andere acc.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik wil goede scherpe foto's kunnen nemen, overdag als nacht.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Random foto's: portret, land, macro, nacht, sport, disco

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 450D+EFS18-55IS+EFS55-250IS of de 450D+18-200IS of nikon D80+18-135 kit
Heb ergens gelezen dat 2 losse lenzen de voorkeur verdienen dan een enkele lens. Mocht ik de canon nemen dan zat ik te denken aan de 430 EX II flitser. is dat oke of toch mogelijk iets anders? Indien ik voor een andere dslr moet gaan hoor ik dat ook graag

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
mogelijk een optie, maar dan wel de juiste.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies en goedkeuring, ik weet niet meer welke camera, lens noch flitser ik moet nemen

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik fotografeer veel en ben vooral dol op actiefoto's

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Indien ik het nodig heb wel.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een simpele 6.3 mpx camera met 3x optische zoom

Misschien de assecoires, maar liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 05:04:
Wat is je beschikbare budget?
rond de 1200 euro, voor body, lens (of 2 lenzen), flitser en evt andere acc.
Jij hebt een mooi budget. Wat dacht jij van de Canon 40D incl. 17-85IS uSM lens, voor 1048 euro?
Ik ben zelf ook op zoek naar een goeie middenklasser DSLR en ik heb me tot nu toe ook laten overhalen door bepaalde individuen hier om de 40D te verkiezen boven een Nikon D80...

http://www.kamera-express...age=product&product=22104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:45
@arnoud: ik heb zelf een tijdje terug voor een EOS400D met de EF-S 18-55IS en een EF 70-300IS gekozen voor rond de 1200 euro, ben hier zeer tevreden over, de 18-55IS is erg scherp en toch goedkoop, mijn vader heeft een EF-S 17-85IS maar vindt de chromatische abberatie toch erg storend/lastig. Zelf ga ik ooit nog voor de EF-S 17-55 2.8IS (en de 10-22) maar deze valt nog buiten budget ;) Ook de EF 70-300IS presteert erg goed, de 55-250 heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? rond de 1000 euro

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) partyfoto's , natuurfoto's , macrofoto's

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? nope

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? canon 40d....kort onderzoekje gedaan op internet.....word veel geprijsd maar waarom deze nou beter oid is ivt andere camera's,geen idee

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? ja

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) graag!

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? tijd zal het leren maar ik ben nu al verslingerd aan het idee om mooie plaatjes te maken, deze eventueel te bewerken en als kunstwerk in mn huis te hangen

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? dat denk ik zeker

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? heel simpel 5.0 mp cameratje.
Is 2e hands een optie of per se niet? per se niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op maandag 01 september 2008 @ 09:08:
[...]

Jij hebt een mooi budget. Wat dacht jij van de Canon 40D incl. 17-85IS uSM lens, voor 1048 euro?
Ik ben zelf ook op zoek naar een goeie middenklasser DSLR en ik heb me tot nu toe ook laten overhalen door bepaalde individuen hier om de 40D te verkiezen boven een Nikon D80...

http://www.kamera-express...age=product&product=22104
maar wat is je beargumentatie dan? .. en wat is het verschil met de 450D. want bij konijntje staat bijvoorbeeld deze met de twee objectieven en deze met een 18-200 objectief. de 40D met dezelfde 2 objectieven staat trouwens hier voor 300 euro meer dan de hierboven gelinkte. Waar zit 'm dat verschil in? de 450 is toch nieuwer dan de 40? of heb ik 't nou mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:24:
[...]
maar wat is je beargumentatie dan? .. en wat is het verschil met de 450D. want bij konijntje staat bijvoorbeeld deze met de twee objectieven en deze met een 18-200 objectief. de 40D met dezelfde 2 objectieven staat trouwens hier voor 300 euro meer dan de hierboven gelinkte. Waar zit 'm dat verschil in? de 450 is toch nieuwer dan de 40? of heb ik 't nou mis.
40D is een maatje in alle richtingen en bediening groter dan de 450D. Maar omdat jij het verschil niet kan zien denk ik dat je erg tevreden zal zijn met een 450D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

littlejoannes schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:40:
[...]

40D is een maatje in alle richtingen en bediening groter dan de 450D. Maar omdat jij het verschil niet kan zien denk ik dat je erg tevreden zal zijn met een 450D :)
ahzo, maar ik heb niet zo'n grote klauwen en als ik dan moet kiezen tussen 825 euro of 1125 euro dan weet je het wel :) (ben ook maar een nederlander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:45:
[...]

ahzo, maar ik heb niet zo'n grote klauwen en als ik dan moet kiezen tussen 825 euro of 1125 euro dan weet je het wel :) (ben ook maar een nederlander)
Ga ze eerst vasthouden! Ik heb ook kleine handen, en een D40 ligt mij perfect. Een D80 ook, ondanks dat hij groter is. Maar een 1000D & 350D vond ik verschrikkelijk, de 40D was een stuk beter. Hoe de 450D is weet ik niet, maar verwacht dat hij meer op de 350D lijkt kwa ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:49:
[...]

Ga ze eerst vasthouden! Ik heb ook kleine handen, en een D40 ligt mij perfect. Een D80 ook, ondanks dat hij groter is. Maar een 1000D & 350D vond ik verschrikkelijk, de 40D was een stuk beter. Hoe de 450D is weet ik niet, maar verwacht dat hij meer op de 350D lijkt kwa ergonomie.
Dat is precies wat ik zometeen ga doen. Nog enige objectief voorkeuren? 2 losse of de 18-200? of misschien 1 waarmee ik alles kan wat ik hier eerder beschreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Ik zelf ben toch om het prijsverschil ook voor de 450d gegaan ten opzichte van de 40d, en hij komt er op een paar punten ook beter uit. Wat wel een tip is voor de grip (hij is namelijk wat kleiner als de 40d) is een batterypack, hij is dan exact zo groot als de 40d en je kan meteen 2 batt. kwijt ;) Misschien een goeie tip dus ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:42

Nohead

PSN ID: Nohead

[...]

/eens

Heb ook de 1000D vast gehouden in de Saturn, man man wat een rampzalige constructie.
- Vind ik em niet fijn in de hand liggen.
- Lelijke camera om naar te kijken.

Doe mij dan maar de D40 qua ergonomie en grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Ik heb uiteindelijk dit weekend gekozen voor de Nikon D60, deze was zeer scherp geprijsd bij de MM Almere (€440 en daarbij onder de pricewatch!).
De Nikon voelt goed aan en is zeer gebruiksvriendelijk vanwege ingebouwde helpfunctie en duidelijk info display. Ik heb er gelijk een boek bijgekocht om niet gelijk in het diepe te springen.

De Canon 1000D is echt werkelijk een ramp, voor een camera van net onder de €500 is dit een regelrechte schande. Als of je een kindercamera van de intertoys in je handen hebt. Dit voelt absoluut niet als een camera aan, de body voelt zo slap aan dat je het gevoel hebt dat je camera per ongeluk stuk kan knijpen. De ergonomie is al in den treure besproken hier en ik kan niet anders zeggen, de verhalen kloppen.

Wel een eervolle vermelding voor de Pentax K200D, wat voelt deze camera toch heerlijk aan. Dit is hoe een camera zou moeten aanvoelen. Ik was in één opslag verliefd, echter zijn er wel wat nadelen m.b.t. deze camera. Het gebruik van penlights kun je als voordeel bestempelen omdat je praktisch op iedere hoek wel een setje penlight kan kopen, maar het maakt de body alleen al onzettend zwaar. Mijn vriendin begon er al gelijk over te miepen :D
Wat ook nadelig is en dan met name voor instappers dat er weinig info over te vinden is, zowel reviews als boeken/tutorials enz. De camera is recht toe, recht aan zonder toeters en bellen. Mijn gevoel dat ik te maken had met instapmodel werd me niet echt duidelijk. De Pentax K200D kwam op mij wat overweldigend over. Ik ben van mening dat wanneer overstapt van compact naar een dSLR je een camera moet kiezen die noob-proof is want anders haal je er ook niet uit wat erin zit. Ik denk dat de Pentax zeker de moeite is om te overwegen als je al wat meer in fotografie zit. Om nu zo'n dure camera te kopen voor standje automatisch lijkt me ook doodzonde.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
[...]

Van jou verwachtte ik toch wel meer objectiviteit eigenlijk, er wordt bij de kleinere modellen van Canon door _te veel_ mensen gelijk geklaagd over de ergonomie en bouwkwaliteit, terwijl ze zelf die camera's niet eens bezitten maar alleen een paar keer hebben vastghouden.. De bouwkwaliteit van mijn 400D is prima en ervaar dit niet als minder t.o.v. een D70 waar ik een tijdje mee heb gewerkt en qua ergonomie weet ik het niet, het is wel anders, maar de 400D is meer dan prima voor mijn kleine handen hoor, of dus een Canon instapper de juiste camera voor je is wat betreft die twee punten is dus per persoon verschillend. Het enige juiste advies is dus wat mij betreft om mensen ze vast te laten houden en niet gelijk weer met je verhaal over `die verschrikkelijke ergonomie` beginnen alsjeblieft...
Miki schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:25:
De Canon 1000D is echt werkelijk een ramp, voor een camera van net onder de €500 is dit een regelrechte schande. Als of je een kindercamera van de intertoys in je handen hebt. Dit voelt absoluut niet als een camera aan, de body voelt zo slap aan dat je het gevoel hebt dat je camera per ongeluk stuk kan knijpen. De ergonomie is al in den treure besproken hier en ik kan niet anders zeggen, de verhalen kloppen.
Ik deel bovenstaande ervaringen na bijna een half jaar bezit van een instap-Canon totaal niet..
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Nikon.
Mooi toch, veel plezier ermee!

[ Voor 22% gewijzigd door Wouter87 op 01-09-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
Tijd geleden maakte een of ander cosmetica merk toch reclame met "you never get a second chance to make a first impression"?

Wat mij betreft geld dit voor camera's ook. Er zijn er op de markt waar technisch niks mis mee is maar die je oppakt en meteen denkt "nee, dit is het niet voor mij". Aangezien je in dit land niet een camera kan halen, een paar weken mee spelen en dan alsnog weer omruilen speelt zo'n eerste indruk toch mee bij de keuze.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dan beoordeel je een persoon op zijn uiterlijk en niet om zijn innerlijk.
Wat ook het doel is van een cosmetica concern.

Mijn camera moet een goede IQ en weinig ruis hebben, handling is meer een kwestie van wennen.
Want aan het eind draait alles om het eindresultaat: de foto's waar naar gekeken wordt
Je moet er toch niet aan denken dat je een camera koopt, omdat die goed in de handen ligt, maar als je er foto's mee maakt dat die een ruiskanon blijkt te zijn.
Er zijn een aantal personen op dit forum die hun camera hebben omgeruild, alleen maar om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:10:
Tijd geleden maakte een of ander cosmetica merk toch reclame met "you never get a second chance to make a first impression"?

Wat mij betreft geld dit voor camera's ook. Er zijn er op de markt waar technisch niks mis mee is maar die je oppakt en meteen denkt "nee, dit is het niet voor mij". Aangezien je in dit land niet een camera kan halen, een paar weken mee spelen en dan alsnog weer omruilen speelt zo'n eerste indruk toch mee bij de keuze.
Precies. Ik wil een camera die direct goed vasthoud. Ik voel er weinig voor om er aan te gaan wennen. Niet voor niets luidt het advies altijd: zelf vasthouden. Er zijn genoeg mensen die een 350/400/450/1000D wel perfect vinden, maar ik ben er gewoon niet 1 van. Bouwkwaliteit ga ik niet over oordelen, daarvoor heb ik te weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GoT schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:05:
...
Mijn camera moet een goede IQ en weinig ruis hebben, handling is meer een kwestie van wennen.
Want aan het eind draait alles om het eindresultaat: de foto's waar naar gekeken wordt
...
Ik wens je veel succes met wennen aan je 10"x12"-camera ...

Nu is het verschil in handling tussen een grootformaatcamera en een kleinbeeld/APS/4:3 SLR natuurlijk groter dan tussen die SLRs onderling, maar dat geldt ook voor de beeldkwaliteit. Waar het uiteindelijk om gaat is toch uiteindelijk dat foto's worden gemaakt, als iemand minder goed uit de voeten kan met een bepaalde camera en daardoor minder goede foto's kan maken of minder plezier heeft, kan die beter een andere camera gebruiken die misschien wat meer ruis heeft of een wat kleiner dynamisch bereik, of wat minder batterijlevensduur, of wat slechtere temperatuurtolerantie, of wat slechtere weersbestendigheid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

Je moet er toch niet aan denken dat je een camera koopt, omdat die goed in de handen ligt, maar als je er foto's mee maakt dat die een ruiskanon blijkt te zijn.
Er zijn een aantal personen op dit forum die hun camera hebben omgeruild, alleen maar om deze reden.
Ja, en dat zijn, voor zover ik weet, mensen die gaandeweg ontdekt hebben dat ze veel in omstandigheden werken waar gebrek aan ruis belangrijk is. Vaak in het donker ook. De term ruiskanon vind ik persoonlijk wat overdreven. Het huidige assortiment is eigenlijk allemaal wel in staat om tot en met iso800 goede platen te maken.
Weet je van te voren dat je dingen gaat doen waar ruis een issue zal zijn stem daar je keuze op af. Lees dit topic en je ziet genoeg mensen die van alles en nogwat willen doen met hun eerste spiegelreflex, dan kan het eigenlijk niet anders dat je wel 's ontdekt dat je camera keuze toch niet ideaal was omdat je andere dingen gaat doen dan je eerst van plan was.

Voor mij persoonlijk, en ik denk niet dat ik daar uniek in ben, gaat het ook om het lol hebben tijdens het foto's maken. Dat lukt mij niet met een camera die, als ik 'm oppak, elke keer weer een onprettig gevoel geeft over hoe dat ding in de hand ligt, ook al komen er nog zulke mooie foto's uit.

Ik heb ooit minolta gehad, xg1 en xg-9. Fijn systeem, mooie camera's maar ik kreeg er bijna geen fatsoenlijke foto's uit. Nu heb ik m'n ouwe D50, ook een fijn systeem (met wat tekortkomingen), misschien niet de beste in z'n klasse maar ik maak met het grootste plezier foto's die voor mij goed genoeg zijn.

Kortom, ieder z'n meug, ieder z'n behoefte's en gelukkig steeds meer mooie, betaalbare camera's om uit te kiezen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 01-09-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Dan beoordeel je een persoon op zijn uiterlijk en niet om zijn innerlijk.
Wat ook het doel is van een cosmetica concern.

Het kwaliteitsverschil onderling tussen de consumenten camera's (de lijn; D60, E520, A200, 4000D/1000D, K200D) ontloopt elkaar niet zo als je de vele reviews leest. Handling is net zo belangrijk dan alleen het populaire naampje wat een camera opgeplakt heeft. Naast goede foto's wil je immers ook je camera goed kunnen vast houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 01-09-2008 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 14-09 23:58

850 euro voor een body + twee lenzen (18-55 mm en 55-200/250 mm)

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

De flexibiliteit en de instelmogelijkheden (in het bijzonder een prettige handmatige scherpstelling). Daarnaast, en dat is misschien een wat aparte motivering, zou ik graag een camera hebben met een goede zoeker. De zoekers van de digitale compactcamera's bevallen me niet, terwijl ik heb gemerkt dat ik met een goede zoeker betere foto's kan maken dan met behulp van de LCD (de horizon recht, maar ook betere composities), maar dat zal wel te maken hebben met mijn ogen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Vooral voor vakanties (merendeel steden). Daarnaast zijn er de losse eendaagse/meerdaagse dagjes uit (open dagen van bijv. luchtmacht en landmacht, EK Hockey in 2009, Sail 2010 etc.).

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

De Canon EOS 450D+EFS18-55IS+EFS55-250IS. Gisteren was ik met een redelijk lange shortlist (contradictio in terminis volgens mij) bij de Saturn modellen gaan testen op hun handling. Uiteindelijk bleven er twee toestellen over die lekker in de hand lagen: de D60 en de 450D. De 450D lag voor mij toch het lekkerst in de hand. Daarbij komen dan de positieve reviews van deze camera (de shortlist was tot stand gekomen op basis van de reviews).

Naast de bij het budget genoemde lenzen, zou ik denk ik UV-filters aanschaffen ter bescherming van de lenzen.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Ik zou heel graag advies willen.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Er zal aardig wat tijd in opgaan.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Als dat nodig blijkt, zeer zeker

Op dit moment heb ik een Sony H2. Hoewel deze al een aantal instelmogelijkheden heeft, mis ik er nog wel wat aan. Met name ontbreekt een (in mijn ogen) goed bruikbare handmatige scherpstelling. Daarnaast mis ik een goede zoeker.

Liever niet.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
450d met die twee lenzen is een leuk setje. Als jij daar een goed gevoel over hebt gewoon doen.

Ik zou alleen wel eerst 's even inlezen voordat je uv filters op die twee lenzen "lijmt". Beschermende filters prima alleen zorg dat het een bewuste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb ze vastgehouden en heb heel veel informatie ingewonnen bij Amman foto Eindhoven. Een hele goede zaak waar ze deskundig advies geven. De dixons waar ik achteraf informatie vroeg hadden niet eens de 40D liggen, en daarbij waren hun referenties: 'mijn oom, mijn neef....' Niet echt deskundig dus. Ook konden ze niet eens zeggen wat abberaties zijn, maar ik had mijn besluit toch al genomen. Ik ga voor de 40D, ik vind ze toch prettiger in de hand liggen en vooral met zo'n zware objectief is de 450D veeeeeeeeel te licht. Daarentegen is de 40D in alle fronten sneller. De objectieven weet ik nog niet, ik denk dan toch de 17-85 met een 70-300 objectief erbij. de objectieven die ik voorheen wilde schijnen plasticke objectieven te zijn en ik wil toch wat kwaliteit. .. iemand nog wat advies, of die het tegendeel beweert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Er is op zich niks mis met plastik als je een beetje normaal met je spullen om kan gaan. Vraag anders 's in het canon objectieven topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andurill
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:27

Rond de 1500 euro voor toestel + minimaal 1 lens.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Meer instel mogenlijkheden, hogere kwaliteit foto's. Als ik nu foto's van vakanties terug zie heb ik vaak het idee dat het beter kan. Ik vind het zonde om mooie reizen te maken en dan vervolgens matige kwaliteits foto's te maken.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Vakantie's, uitjes (reis regelmatig naar engeland), familie feestjes en waarschijnlijk ook als hobby. Een belangrijk ding vooral zijn natuur foto's.

Nee

Ik zat te denken aan de kers verse Nikon D90, ik zat eerst te kijken naar de D80 maar de D90 heeft kwa spec's toch een streepje voor wat mij betreft, de filmfunctie vind ik ook handig want dat spaart me een videocamera uit welke mijn vriendin graag wil. De lens combinatie ben ik helaas nog niet over uit.

Dit hangt af van welke lens ik bij de camera kies, een flitser komt ook maar niet direct.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies zou welkom zijn, al helemaal als het op lenzen aan komt.

Ik zal niet zo snel ergens specifiek naar toe gaan om alleen te komen foto's te komen maken, het is dus bedoeld om erg mooie herinnerings foto's te maken, in dat opzicht dus weinig. Als ik ergens naar toe reis, wat regelmatig het geval is gaat de camera gegarandeerd mee, in dat opzicht dus veel.

Zoals al gezegt komt er op den duur een losse flitser en misschien 1 of 2 extra lenzen.

Mijn vriendin en ik hebben een Olympus U (Mju) 300 en wat meer recentelijk een Nikon P5100, de Olympus was onze eerste camera en was leuk in het begin maar we wilden meer optie en meer kwaliteit. Toen kochten we de P5100 die al een stuk beter beviel maar toch wil ik meer opties en een nog hogere kwaliteit.

Nee, per se niet, ik koop mijn spullen liever nieuw,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D90 met 18-105 en 70-300 zou een hele mooie set zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
of met 18-200 als je niet zo zin hebt in lenzen wisselen en een allround rondlooplens wilt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kan ook. Ligt eraan of natuur ook beestjes op afstand betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Laatst online: 17:09
Goed newbee qua fotografie meldt zich ook ...

700 - 800
Kwalitatief mooiere foto's maken.
Steden trips, landschappen, portret / dier, evt (winter)sport
qua 'normale' lenzen niet, maar ik ben wel geinteresseerd in de zgn 'fish-eye' lens
nikon D60 / D80 Deze laatste omdat ik hier al mee heb geexperimenteerd
Eerst flink oefenen om te bepalen waar m'n voorkeur ligt (voor m'n gevoel wil ik van alles en nog wat foto's gaan maken en dan later m'n keuze erop baseren)
Beide: advies in wat voor lenzen ik wil en goedkeuring wbt ik heb bedacht ;) (zie onder klein verhaal vd plannen
Hobbymatig. Wil deze hobby wel zo beoefenen zodat ik (juist) op vakantie de juiste instellingen beheers om mooie foto's te maken.
Dagelijks misschien, wekelijks zeker

Wel van plan inderdaad
Sony DSC-n1 . Op zich mooie foto's, maar nadat ik een dSLR in mijn handen heb gehad merk ik dat daar meer mogelijkheden liggen
body liever niet, lenzen evt

Goed , in de vakantie was ik met een D80 van een vriend kunnen spelen die met hun mee was. Ook met wat instelling kunnen klooien. Was er zeker tevreden mee! Later ook nog met een Canon 350D kunnen pielen die meer plasticker aanvoelde... die valt af voor mij.

Advies van jullie:
Op verschillende sites ingelezen en daar kwam naar voren dat de D60 een meer instapper is en de d80 wat professioneler. Aangezien ik in de 1e categorie zit is deze misschien aan te raden, maar ik ben zeker van plan om een hoop te gaan doen met fotografie. Is de d60 dan nog wel aan te raden ?
Verder ga ik over 5 weken naar IJsland voor een aantal dagen (festivalletje) + wat dagen voor bezienswaardigheden. In die (bezienswaardigheden) tijd wil ik eigenlijk wel een dSLR gebruiken maar wat gaan de prijzen doen nu de d90 in aantocht is ?? Zal de d80 (flink) naar beneden gaan ? En in het algemeen: met welke lens kan ik het beste beginnen voor mijn plannen voor wat ik met een dSLR ga doen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
gezien je budget zou ik de D90 voorlopig even vergeten. De d80 zal best wat gaan zakken in prijs, maar het lijkt me sterk dat ie ineens 200 euro goedkoper wordt. Je kan gewoon een camera kopen, er nu 5 weken mee spelen en dan iets beter voorbereid naar IJsland gaan. Voor wat voor jou het prettigst werkt zou ik gewoon de d60 eens in een fotowinkel uitproberen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben uiteindelijk ietsje meer kwijt, maar dan heb je ook wat :)

Met dank aan allen hier en behulpzame winkelmedewerkers nu trotse eigenaar van:
Body: Canon 40D
Objectief 1: Canon EF-S 17-85mm IS USM
Objectief 2: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Objectief 3: Canon EF 50mm f/1.8 ( de metalen uitvoering)
Flitser: Canon 430EX Mark II Speedlite
Acc: Zonnekap EW-73 + B&W filter 67 UV + Extra Accu BP-511A + 4 GBCF kaart

budget was 1200 euro, uiteindelijk 1500 euro geworden. Ik denk dat ik 't best netjes heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 02:34:

budget was 1200 euro, uiteindelijk 1500 euro geworden. Ik denk dat ik 't best netjes heb gedaan.
Nieuw? Want dan heb je volgens mij een flinke korting te pakken!

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep

Welke winkel was dat ? Als ik bij KE kijk:
Canon EOS 40D + EF-S 17-85mm iS USM 1048 EUR
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM 464 EUR
Canon EF 50mm f/1.8 -> de II kost 78.5 EUR (hoe kom je trouwens aan een I, die verkopen ze toch al lang niet meer, bovendien is die metalen ook veel meer waard)
Canon 430EX Mark II Speedlite 214 EUR
zonnekap € 29,95
b+w filter 35 EUR
extra accu 79 EUR
4 GB CF kaart ong 30 EUR
Totaal ong 1978 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SeeS schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:58:
Advies van jullie:
Op verschillende sites ingelezen en daar kwam naar voren dat de D60 een meer instapper is en de d80 wat professioneler. Aangezien ik in de 1e categorie zit is deze misschien aan te raden, maar ik ben zeker van plan om een hoop te gaan doen met fotografie. Is de d60 dan nog wel aan te raden ?
Verder ga ik over 5 weken naar IJsland voor een aantal dagen (festivalletje) + wat dagen voor bezienswaardigheden. In die (bezienswaardigheden) tijd wil ik eigenlijk wel een dSLR gebruiken maar wat gaan de prijzen doen nu de d90 in aantocht is ?? Zal de d80 (flink) naar beneden gaan ? En in het algemeen: met welke lens kan ik het beste beginnen voor mijn plannen voor wat ik met een dSLR ga doen?

Alvast bedankt.
Ik zie niks waarop ik een D80 zou afraden als die je aanspreekt. Prijs zal wel iets zakken nog maar ik kan me niet voorstellen dat er meer dan 50-60 euro af zal gaan. Qua lens, kitlensje of een 2e hands 18-70 of 24-85 bijv. D60 is beginnersvriendelijk maar er zijn ook zat mensen die met een spiegelreflex om hebben leren gaan zonder dat er allerlei vriendelijke hulp functie's op zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
Wijnands schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:12:
[...]

Ik zie niks waarop ik een D80 zou afraden als die je aanspreekt. Prijs zal wel iets zakken nog maar ik kan me niet voorstellen dat er meer dan 50-60 euro af zal gaan. Qua lens, kitlensje of een 2e hands 18-70 of 24-85 bijv. D60 is beginnersvriendelijk maar er zijn ook zat mensen die met een spiegelreflex om hebben leren gaan zonder dat er allerlei vriendelijke hulp functie's op zaten.
thkz voor de reactie (en ook Sallin). Las indd dat de D60 gebruiks/beginnersvriendelijk is door een soort helpfunctie. Maar wat straks als ik het 'onder de knie' heb en toch verder wil, dan ben ik bang dat ik na een tijdje moet upgraden naar een hogere body. Ik denk namelijk zelf dat ik met de d80 wel een tijdje vooruit kan.

Ga me ook ff meer in de lenzen verdiepen die je hebt aangeraden. Hoogstwaarschijnlijk zal het de d80 worden, ik zal sowieso mijn stuff ff posten mocht het zover zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even offtopic
zou je deze noob kunnen vertellen voor welk type ( / afstand object ) fotografie deze lensen het meest geschikt zijn?
ik zie door het bomen het bos niet meer met al die mm en termen ( IS , USM , f/....... etc etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SeeS schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:48:
[...]

Ga me ook ff meer in de lenzen verdiepen die je hebt aangeraden. Hoogstwaarschijnlijk zal het de d80 worden, ik zal sowieso mijn stuff ff posten mocht het zover zijn ;)
Ik probeer je net te DM'en maar dat lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:58:
[...]

even offtopic
zou je deze noob kunnen vertellen voor welk type ( / afstand object ) fotografie deze lensen het meest geschikt zijn?
ik zie door het bomen het bos niet meer met al die mm en termen ( IS , USM , f/....... etc etc )
17-85: licht wide-angle, beetje tele. Fijne lens voor alledaags gebruik, veelzijdig.
70-300: telelens, als je niet dichtbij kan/wil komen. Handig aan de kant van een sportveld, ook bruikbaar voor portretten
50 1.8: zeer lichtgevoelig, handig bij weinig licht. Fijne portretlens.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk weer een stukje wijzer, hopelijk
bedankt iig!
begrijp ik goed dat hoe hoger het aantal mm des te groter het bereik is?

en waar staan de termen IS en USM voor , in begrijpelijk nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:20:

Heb je de FAQ al doorgenomen hier op het forum, daar staan alle antwoorden die je zoekt.
Een beetje zelfstudie mogen we toch wel van je verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
Wijnands schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:03:
[...]

Ik probeer je net te DM'en maar dat lukt niet.
hm zou aanmoeten staan ...stuur anders maar meel naar seesie [at] hotmail [punt] com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leech_NL schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:25:
[...]

Heb je de FAQ al doorgenomen hier op het forum, daar staan alle antwoorden die je zoekt.
Een beetje zelfstudie mogen we toch wel van je verwachten :)
je hebt ook wel gelijk en ik heb de faq als eerste doorgelezen bij mijn aanmelding hier maar die is me alweer deels ontschoten
overigens staat bij USM alleen: USM staat voor Ultra Sonic Motor
en IS word nergens echt dieper uitgelegd.
vandaar dat ik het hier even vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:20:
kijk weer een stukje wijzer, hopelijk
bedankt iig!

[...]

De verschillen tussen 18mm en 300mm in beeld:
http://www.usa.canon.com/...nses101/focal_length.html

Check de FAQ van dit forum (Fotografie technische FAQ en Koopadviezen) :)
en IS word nergens echt dieper uitgelegd.
vandaar dat ik het hier even vroeg.
Uit de FAQ
IS/VR/OS: In situaties waar je maar weinig licht hebt en het niet mogelijk of wenselijk is om te flitsen, kun je een statief gebruiken, maar er zijn ook objectieven die trillingen van de camera filteren. Zo kun je langere sluitertijden gebruiken zonder door trillen van de camera onscherpe foto's te krijgen. IS staat dan ook voor Image Stabilization, OS voor Optical Stabilization en VR voor Vibration Reduction. Beeld stabilisatie dus. Het systeem is nog altijd in ontwikkeling, zodat de nieuwste generatie IS/OS/VR systemen al 3 stops verbetering (8x zo lange sluitertijd) mogelijk maakt. Een aantal objectieven kan de stabilisatie in horizontale richting uitschakelen zodat je kan "pannen" zonder dat IS dwars ligt. De stabilisatie werkt met gyroscoopjes die bij half indrukken van de ontspanner opspinnen, je ziet het beeld dan wat trillen en na een seconde ongeveer kun je je foto maken.

[ Voor 52% gewijzigd door Kanarie op 03-09-2008 14:50 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wederom bedankt
dit word studeren voor mij begin ik door te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

check de Technische FAQ zou ik zeggen

ben een beetje laat zie ik

[ Voor 20% gewijzigd door Ethirty op 03-09-2008 15:33 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorbra
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2023
Wijnands schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:33:
D90 met 18-105 en 70-300 zou een hele mooie set zijn dan.
exact zo'n kit wordt aangeboden bij fotokonijnenberg = € 1601,47 (in Belgische winkel) / € 1575,00 (in Nederlandse winkel)

Ik was zelf aan 't denken om zoiets aan te schaffen, dus de vraag kwam goed uit voor me :)
En het antwoord nog beter ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Scorbra op 03-09-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41
Tussen de 600-700€
Ik begin te merken dat ik aan de limieten zit van mijn compact cam.
Natuur, steden, personen en evt. sport.
Nee
De Nikon D60/D80 en de Canon 450D (alle 3 met kitlens). Heb over alle 3 goede reviews gelezen en goede ervaringen gehoord. De D60 en 450D vallen goed binnen mijn budget en kan ik eventueel nog extra's bij kopen. Met de D80 zit ik echter meteen strak tegen mijn budget aan.
Niet perse, mocht ik echter nog genoeg budget over hebben zit ik wel aan een evt. extra lens te denken.
Advies waardeer ik zeer.
De foto's maak als ik op vakantie ga of op een daguitstapje en in het begin ben ik van plan om regelmatig ergens heen te gaan om foto's te maken en de camera te leren kennen.
Ja.
Olympus u700, de mogelijkheden vind ik te beperkt (zoom, instelling mbt. flitser ed.) en (vergeleken met DSLR) vind ik de foto's van lage kwaliteit.
Liever niet, de prijzen die ik 2e hands heb gezien voor de body's vind ik zelf te weinig verschil in zitten met de nieuwprijs in de winkel en heb dan ook liever een nieuw product.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ga eens naar de winkel en houd ze eens beet. Kijk wat je het beste bevalt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
M1lamb3r schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:49:
Tussen de 600-700€
Ik begin te merken dat ik aan de limieten zit van mijn compact cam.
Natuur, steden, personen en evt. sport.
Nee
De Nikon D60/D80 en de Canon 450D (alle 3 met kitlens). Heb over alle 3 goede reviews gelezen en goede ervaringen gehoord. De D60 en 450D vallen goed binnen mijn budget en kan ik eventueel nog extra's bij kopen. Met de D80 zit ik echter meteen strak tegen mijn budget aan.
Niet perse, mocht ik echter nog genoeg budget over hebben zit ik wel aan een evt. extra lens te denken.
Advies waardeer ik zeer.
De foto's maak als ik op vakantie ga of op een daguitstapje en in het begin ben ik van plan om regelmatig ergens heen te gaan om foto's te maken en de camera te leren kennen.
Ja.
Olympus u700, de mogelijkheden vind ik te beperkt (zoom, instelling mbt. flitser ed.) en (vergeleken met DSLR) vind ik de foto's van lage kwaliteit.
Liever niet, de prijzen die ik 2e hands heb gezien voor de body's vind ik zelf te weinig verschil in zitten met de nieuwprijs in de winkel en heb dan ook liever een nieuw product.
Zoals al door iemand anders is aangegeven, ga eens naar een fotozaak en houd de camera's een vast en maak er wat foto's mee. Stel voor jezelf ook een lijstje op met een aantal voorwaarden waaraan je camera moet voldoen. Misschien vallen deze camera's je helemaal niet in de smaak, kijk ook eens naar Pentax K200D, Sony A350 of Olympus E520. Die camera's verschillen onderling niet zo heel erg van elkaar op fotokwaliteit maar kunnen je net een specifieke merkgebonden-feature bieden wat de ander niet kan bieden.

Ook wil ik je als tip meegeven dat de Nikon D60 afgelopen zaterdag bij de MM in Almere €440 t.o.v. €580 voor de Canon 450D. Je zou inprincipe wat geld in je zak houden om wat extra's te kopen als een tas, geheugenkaartje, extra accu en misschien nog wel belangrijker een goed boek of een cursus. Met de laatste twee opties haal je veel meer uit je camera dan een duurdere body met enkele features meer.

Verwijderd

psychodweep schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:39:
[...]

Welke winkel was dat ? Als ik bij KE kijk:
Canon EOS 40D + EF-S 17-85mm iS USM 1048 EUR
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM 464 EUR
Canon EF 50mm f/1.8 -> de II kost 78.5 EUR (hoe kom je trouwens aan een I, die verkopen ze toch al lang niet meer, bovendien is die metalen ook veel meer waard)
Canon 430EX Mark II Speedlite 214 EUR
zonnekap € 29,95
b+w filter 35 EUR
extra accu 79 EUR
4 GB CF kaart ong 30 EUR
Totaal ong 1978 EUR.
Ik zie dat de rest van de vragen al beanwoord zijn door de echte kenners, alleen deze hierboven nog niet.
Ik heb wel een beetje valsgespeeld, bij ammann eindhoven (ringfoto.nl) heb je nu de btw vrije dagen (tot en met zaterdag) endus kon ik de 40D body met 17-85 lens al goedkoper krijgen. Met heel veel vragen (in 3 dagen) en lekker veel pingelen heb ik er nogeens wat af kunnen peuteren aan de prijs en acc. De speedlite heb ik er ook maar meteen bij gekocht.
De metalen 50mm en de 70-300 heb ik van marktplaats af. de 50mm was al gebruikt en de 70-300 zat gloednieuw in doos. Hij had ze van een 1 of andere fotobeurs meen ik. Dit setje heb ik voor 300 euro kunnen overkopen met zonnekap en filter. dus al met al zit ik iets boven mijn budget, maar ik hoop hiermee lang plezier ervan te hebben. En nu heb ik alles... maar nog geen tas.. *G*
Nu mij even niet lastig vallen, want ik ben alle knopjes aan het uitproberen ;)

• psychodweep
Kan er iemand me vertellen of zo'n zonnekap echt een verschil maakt ? (misschien foto tonen met en zonder zonnekap getrokken) ??
Ik ben trouwens daarnet naar de FNAC geweest. Zij hebben een laagste prijsgarantie en dacht ik dus de 450d aan de prijs te kopen van digicamshop.be, maar lukte dus niet. Ze wilden geven enkel je dezelfde prijs als je een gedrukte folder hebt van een winkel. Ik dan maar naar huis met niks, straks bestellen op digicamshop.be . Ik heb ook die 40D in m'n handen gekregen en die voelt echt beter aan ondanks m'n heel kleine handen. Ik vind hem wel te groot (daarmee bedoel ik het toestel zelf en niet ivm ergonomie ofzo).

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Bij sommige situaties scheelt dat heel veel, hier een voorbeeldje.
Daarnaast is 't wel fijn voor bescherming van 't frontelement.

Als je niet zoveel waarde hecht aan een merknaam op de zonnekap, kan je eventueel ook imitatie-kapjes kopen, die zien er precies 't zelfde uit alleen zijn van wat dunner plastic gemaakt. (en stukken goedkoper) dealextreme.com heeft ze voor canon en stuurt ze zonder verzendkosten op.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Mn bureaustoel bleef laatst vasthaken aan de neckstrap van mn cam. Ding donderde op halve vaart naar beneden, met de lens richting grond. Gelukkig zonnekap erop, anders was dat hele ding aan diggelen :X

Maar goed, das maar een verhaaltje :z Ben nog niet echt met dergelijke situaties geconfronteerd, maar hey, zoveel zon hebben we hier ook niet. Binnenkort op vakantie dat ding maar lekker nodig hebben.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

psychodweep schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:54:
Kan er iemand me vertellen of zo'n zonnekap echt een verschil maakt ? (misschien foto tonen met en zonder zonnekap getrokken) ??
Ik ben trouwens daarnet naar de FNAC geweest. Zij hebben een laagste prijsgarantie en dacht ik dus de 450d aan de prijs te kopen van digicamshop.be, maar lukte dus niet. Ze wilden geven enkel je dezelfde prijs als je een gedrukte folder hebt van een winkel. Ik dan maar naar huis met niks, straks bestellen op digicamshop.be . Ik heb ook die 40D in m'n handen gekregen en die voelt echt beter aan ondanks m'n heel kleine handen. Ik vind hem wel te groot (daarmee bedoel ik het toestel zelf en niet ivm ergonomie ofzo).
Cameratop100.nl is voor mij de goedkoopste geweest en je kunt er gewoon langsgaan (als je niet in de randstad of onder de rivieren woont). Dat laatste was achteraf toch wel verstandig want ik kreeg een nette en praktische uitleg bij een paar objectieven en heb dus uiteindelijk toch een andere keuze gemaakt als vooraf in mijn koppie zat.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 05-09-2008 08:28 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
psychodweep schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:54:
Ja, een zonnekap maakt verschil. Had ik hier een kap gebruikt dan had ik die flare niet gehad:

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1362/1446874503_20c140dbc5.jpg

Buiten dit soort extreme voorbeelden zie je ook vaak genoeg dat foto's met kap net iets scherper zijn. Een harde zonnekap biedt ook nog wat extra bescherming. Tenzij je de verkeerde kap op een groothoek gebruikt heeft 't ook geen nadelige gevolgen. Ik gebruik altijd een zonnekap, hetzij een harde die bij de lens hoort, hetzij een rubberen universeel kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximaal 600 euro
De huidige Pentax compact voldoet niet meer.
Stedelijke omgevingen, natuur, mensen en partyfotografie.
Nee
Canon 450D of 1000D, omdat veel mensen in de omgeving een canon hebben.
Nee
Advies waardeer ik zeer.
Ik wil er een hobby van maken, waar ik veel tijd in steek.
Ja als het noodzakelijk mocht zijn.
Pentax compaxt, maar de fotokwaliteit is nooit echt heel hoog geweest.Foto's geproduceerd door een dslr zijn nog altijd een klasse hoger.
Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:22:

Advies waardeer ik zeer.
Waarom twijfel je? Wat voor advies wil je hebben? Ik denk niet dat je je een buil kan vallen aan je voorkeur.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sallin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:39:
[...]

Waarom twijfel je? Wat voor advies wil je hebben? Ik denk niet dat je je een buil kan vallen aan je voorkeur.
Er zit toch een wezenlijk verschil in, heb ik begrepen. Zo zou de 1000D voor gewone consumenten zijn.
En de 450D voor semi-prof.
Welke zou beter passen bij het maken van landschapsfoto's en partyfoto's?
Ik ben nieuw in deze wereld en weet er nog weinig van.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:42:
[...]

Er zit toch een wezenlijk verschil in, heb ik begrepen. Zo zou de 1000D voor gewone consumenten zijn.
Ik ben nieuw in deze wereld en weet er nog weinig van.
Hier staan alle features op een rijtje. Beide zijn instap dSLRs waarbij de 1000D nog ietsje meer instap is dan de 450D. Als ik zo het lijstje in het linkje bekijk is de 1000D compacter, is vergroting in de zoeker iets kleiner, twee autofocus punten minder (9 -> 7), 10 vs 12 MP.

Je zal met allebei mooie foto's kunnen maken, wellicht is het handiger om - als je al weet dat je er relatief veel tijd in gaat stoppen - niet voor het meest basic model te gaan. Verder kan de ergonomie wat verschillen, waarbij je de ene prettiger kan vinden dan de ander. Maar dat is aan jou om te bepalen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sallin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:50:
[...]

Je zal met allebei mooie foto's kunnen maken, wellicht is het handiger om - als je al weet dat je er relatief veel tijd in gaat stoppen - niet voor het meest basic model te gaan.
Zou ik buiten de 1000D en 450D ook verder naar de 40D kunnen kijken, maar volgens mij ligt die buiten mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:55:
[...]

Zou ik buiten de 1000D en 450D ook verder naar de 40D kunnen kijken, maar volgens mij ligt die buiten mijn budget.
pricewatch: Canon EOS 40D Body dat ligt volgens de pricewatch buiten je budget. Je zou voor een tweedehands 30d/40d kunnen kijken. Ik heb geen idee wat de prijzen daar zijn.

This too shall pass

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!