o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Tussen de 400 en 500 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Om o.a. de mogelijkheid te hebben om andere lenzen te kunnen gebruiken. Maar ook omdat ik meer zelf handmatig wil focussen. Daarnaast wil ik er ook mijn hobby van gaan maken en laten misschien mijn geld er mee verdienen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vooral veel auto's op evenementen, of zo in het openbaar. Daarnaast ook mensen, dieren, natuur, nachtleven en muziekoptredens. Eigenlijk een camera die ik overal kan gebruiken, ook bv op vakantie.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon, Canon of Sony. Bij de Nikon D60 ligt eigenlijk op dit moment mijn voorkeur, alleen ik ben niet zeker van de VR in de lens. Want hoe zit het met andere lensen van bijv 3th party's. En is het niet beter om VR in de body te hebben?
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Genoeg, laten we zeggen zo'n 10 a 14 uur per week.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, als ik er meer ervaren in ben wel. Misschien op den tijd een zoom lens.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nikon Coolpix 880, heeft alleen beschadigen op lens en "dooie pixels" om het zo maar te zeggen.
En daarnaast de foto functie van mijn Panasonic NV-GS280 videocamera, maar laten we maar niet over die kwaliteit beginnen

Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee heb eigenlijk liever een nieuwe met garantie.
De hele VR in lens/in body discussie is hier wel terug te vinden. Een 3rd party lens die niet een vorm van stabilisatie heeft zul je dus met de oude brandpuntsafstand=sluitertijd regel moeten benaderen.Mistr_Jay schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:01:
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon, Canon of Sony. Bij de Nikon D60 ligt eigenlijk op dit moment mijn voorkeur, alleen ik ben niet zeker van de VR in de lens. Want hoe zit het met andere lensen van bijv 3th party's. En is het niet beter om VR in de body te hebben?
Dus toch niet zo Nikon-minded als je dacht ?Wijnands schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:31:
Jij bent wakker. Beide zijn budget keuze's.
Lenskeuze(s) vind ik zelfs veel belangrijker dan een body, maar met een body start je mee.
Misschien niet, misschien wel. Had ik geen gezin en hypotheek enzo dan....
True. En die tokina, nou wat mij betreft had er net zo goed nikon op kunnen staan. Die sigma zou ik graag vervangen maar ik weet niet door wat.Lenskeuze(s) vind ik zelfs veel belangrijker dan een body, maar met een body start je mee.
Verwijderd
Zoals het er nu uit ziet bestel ik de 55-250IS bij de MM, per telefoon werd mij verteld dat deze bij hun te bestellen is voor slechts 210 euro. Kon wel een tijdje duren, stond al een maand in bestelling. Er lijken overal wel leveringsproblemen te zijn met deze lens.
Nu had ik nog een vraag mbt de geheugenkaart; is het het beste om gewoon de snelste te nemen?
Of zit er een maximum aan de schrijfsnelheid van de 450D? Ik heb hier niet echt een duidelijk antwoord op kunnen vinden.
Zelfs Canon heeft lenzen waar je beter weg kan blijven, ik denk Nikon ook wel.
Als ik mijn gear zo bekijk: Alles is met cashback gekocht, zonder cashback had het misschien anders uit gezien.
@Way2Go: GoT in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3"
Geen idee hoe de geheugenmarkt er nu uitziet, het kan zijn dat je nu voor een paar euro extra al een Extreme IV kan kopen.
Verwijderd
Ik bedoelde eigenlijk of de camera geen beperkte schrijfsnelheid heeft? Bijvoorbeeld dat het kaartje max 20Mb/sec schrijft maar dat de camera maar max 10Mb-sec kan schrijven.GoT schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:29:
@Way2Go: GoT in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3"
Geen idee hoe de geheugenmarkt er nu uitziet, het kan zijn dat je nu voor een paar euro extra al een Extreme IV kan kopen.
Een snelle kaart loont bij de 450D. Met een snelle SD-kaart zoals de Sandisk Extreme III, kun je met jpg blijven bursten, ook nadat de buffer vol is. Ook in Raw merk je verschil met een gewone 133x of 150x kaart. Het wegschrijven van een Raw lukt buiten de buffer (is bij raw na 6 of 7 foto's) in ongeveer een seconde bij de Sandisk en de buffer is vrij snel weer na je burst beschikbaar. Bij een gewone SD-kaart duurt het gewoon even tot je buffer weer leeg is en je SD-kaart weer te benaderen is voor previews.Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:36:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk of de camera geen beperkte schrijfsnelheid heeft? Bijvoorbeeld dat het kaartje max 20Mb/sec schrijft maar dat de camera maar max 10Mb-sec kan schrijven.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ok, tnx! Dan ga ik voor de Extreme III.universal creations schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:17:
[...]
Een snelle kaart loont bij de 450D. Met een snelle SD-kaart zoals de Sandisk Extreme III, kun je met jpg blijven bursten, ook nadat de buffer vol is. Ook in Raw merk je verschil met een gewone 133x of 150x kaart. Het wegschrijven van een Raw lukt buiten de buffer (is bij raw na 6 of 7 foto's) in ongeveer een seconde bij de Sandisk en de buffer is vrij snel weer na je burst beschikbaar. Bij een gewone SD-kaart duurt het gewoon even tot je buffer weer leeg is en je SD-kaart weer te benaderen is voor previews.
Nou inderdaad, als ik dit lees komen er zo een paar bij me boven.GoT schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:29:
@Wijnands: Niet dat 3rd party slecht is hoor...
Zelfs Canon heeft lenzen waar je beter weg kan blijven, ik denk Nikon ook wel.
Dat voordeel hebben jullie canon gebruikers dan weer, vaak cashback en op veel dingen.Als ik mijn gear zo bekijk: Alles is met cashback gekocht, zonder cashback had het misschien anders uit gezien.
Verwijderd
Wat is het voordeel van cashback?Wijnands schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 18:42:
[...]
[...]
Dat voordeel hebben jullie canon gebruikers dan weer, vaak cashback en op veel dingen.
Ik zie het als een zeer irritante manier van een te hoge prijs via allerlei onzinnige handelingen weer tot redelijk terug te brengen.
Zelfde orde als zegeltjessparen en dergelijke nonsens.
100€ overbodige flauwekul, bereken liever een eerlijke prijs.
Ooit de prijzen van de andere merken goed bekeken? Veel spul van Canon is al goedkoper zonder cashback, laat staan met.Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 19:00:
[...]
Wat is het voordeel van cashback?
Ik zie het als een zeer irritante manier van een te hoge prijs via allerlei onzinnige handelingen weer tot redelijk terug te brengen.
Terug on topic, 3rd party hoeft niet slecht te zijn en cashback is mooi meegenomen.
In Amerika is dat heel gewoon, in plaats van dat de retailers voor dergelijke korte termijn acties allerlei handelingen vooraf en achteraf moeten doen ligt de afhandeling nu geheel bij de producent. Ontlast de retailer, is wat meer gedoe voor de consument. Daarnaast weet de producent dan precies wie op de acties reageert voor data mining, marketing analyse ed.Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 19:00:
[...]
Wat is het voordeel van cashback?
Verwijderd
Middelen dan en weg met die flauwekul.neographikal schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 19:21:
[...]
Ooit de prijzen van de andere merken goed bekeken? Veel spul van Canon is al goedkoper zonder cashback, laat staan met.
Het irriteert me gewoon, ik wil 1x betalen en niet met bonnetjs en barcodes hoeven te prutsen.
Zie ook geen enkel voordeel. voor de consument
Het betreft hier mogelijk een particuliere afwijking, met zegeltjes, punten bij de kassa en dergelijke heb ik ook helemaal niks, ik denk dat het prijskaartje mistiger wordt en dat zal ook de bedoeling zijn.
Als iemand het als voordeel ziet, dan bewijst dat , dat de strategie werkt.....
Tot 600 euro.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik binnen korte tijd al veel beperkingen ben tegengekomen met mijn Samsung NV20, m.b.t zoom en scherptediepte.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, Stedentrips en misschien Party-pics.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een Sony A200 kit met 18-70mm objectief, omdat deze tegenover de Nikon d40 een betere kitlens, ingebouwd stabiliteitssysteem, en wel een anti-stofmechanisme heeft.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies over welke body ik het beste kan kiezen.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal de camera in ieder geval in het weekend en op vakanties veel gebruiken om mooie momenten goed vast te kunnen leggen, maar ik ben niet van plan om professioneel foto's te gaan maken om er geld mee te verdienen
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat weet ik nog niet.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Samsung NV20 compactcamera, foto's zijn erg snel onscherp en ook zijn foto's snel te donker, maar bij het gebruik van de invulflits of verhoogde iso-waardes ontstaat er nog steeds geen mooi resultaat.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee
Geen idee hoe zwaar dit weegt voor je, maar mocht het een serieuze factor zijn in je overweging; vergeet sony. Scoor een 400D met kitlens, en spaar door voor een lichtsterke lens en externe flash.furious2711 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:14:
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, Stedentrips en misschien Party-pics.
Weegt het niet zwaar mee, of hebben wij een andere definitie van partypics, dan heb ik niets gezegd
En ik had eigenlijk gekozen voor de sony omdat de kit daarvan 399 euro kost (pricewatch, bij bol.com) daarbij komt dat ik ook nog een tas, uv-filter en cf-kaartje nodig heb.
dat alles kon ik voor € 474,89 krijgen bij bol.com en dat vond ik wel een mooie prijs.
of denken jullie daar anders over?
Heel anders. In die zin, dat je je keuze op meer moet baseren dan alleen een paar euro verschil. Hoe ervaar je de cam, wat biedt het platform dat er achter zit voor je, etc....furious2711 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:52:
of denken jullie daar anders over?
Je kan beter goed over de toekomst nadenken en dan goedkoop instappen met oog op de toekomst.
En niet onbelangrijk: welke camera vind je het fijnst in de hand liggen? Heel belangrijk op termijn.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
maar ik begrijp uit vorige reacties dat iets meer geld in je body steken zeker vruchten afwerpt, omdat je dan later niet zo snel over hoeft te stappen en sowieso al een beter uitgangspunt hebt.
Het is alleen verstandig naar het geheel te kijken qua systemen en op basis daarvan je keuze te maken, ook met waar je in de toekomst naar toe wilt.
Natuurlijk zegt dat vrij weinig, ik ben zelf bijvoorbeeld begonnen met een D80, in de veronderstelling dat ik (stedenlijk) landschap wou fotograferen, maar na een half jaar kwam ik erachter dat ik bijna alleen concerten deed. Iets waar ik van te voren totaal niet aan gedacht had, en toen zat ik met een "verkeerde" (maar erg fijne) camera. (verkeerd qua sensor, het gebruik van de D80 is nog steeds erg fijn).
Het is niet (alleen) een kwestie van meer geld in body steken, het is een kwestie van een systeem kiezen. Elk systeem heeft sterke en zwakke punten, gaat erom iets te vinden wat bij jou past.furious2711 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:24:
maar ik begrijp uit vorige reacties dat iets meer geld in je body steken zeker vruchten afwerpt, omdat je dan later niet zo snel over hoeft te stappen en sowieso al een beter uitgangspunt hebt.
en qua prijs zit hij tussen de Sony A200 en de Canon 400d.
Ik had 582 foto's in 4 dagen Parijs geschoten, en nog waren mijn GP 2100 mAh niet op met een k110d.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:04:
[...]
Irritant als mensen reageren op een bericht van mij boven mijn bericht...
Blijkbaar snap je me niet. Ik zeg nergens dat een goede accu geen voordeel kan hebben, maar alleen dat 't voor veel (de meeste?) mensen niks extra's biedt t.o.v. NiMH AA cellen.
Zoals jij al zo vaak gezegd hebt dat antidust geen reden is om voor een bepaald toestel te kiezen, zeg ik dat voor een (proprietary) accu of niet.
En als je met een Pentax K200D 1500 foto's op 1 lading wilt/moet schieten, dan doe je er toch gewoon 2 CR-V3 cellen in?
Voor mijn situatie zie ik eigenlijk alleen maar voordelen, omdat het 1. generieker is (dus overal batterijen/oplader te krijgen) en 2. gewoonweg veel goedkoper is.
Ik heb altijd 2 setjes van 4 batterijen mee, en daar heb ik ruim voldoende aan.
Nog wat meer "plastic" dan een 400Dfurious2711 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:24:
Ik heb beide camera's al in m'n handen gehad en ik moet wel zeggen dat de Sony A200 net wat meer ''plastic'' aanvoelde. Maar verder heb ik alleen nog plaatjes geschoten met de Canon 400d en dat beviel me zeker, maar ik kies wederom niet meteen voor deze camera i.v.m. de prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door Bartjuh op 19-08-2008 22:42 ]
Niet in de body, wel in de kitlens.furious2711 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:09:
lijkt jullie de Nikon d60 niet iets voor mij, deze heeft wel een antistofmechanisme en een goed objectief ( ik weet alleen niet of er ook een stabiliteitssysteem in de body zit ingebouwd).
IMO is beeldstabilisatie niet het meest boeiende item, maar dat moet je natuurlijk zelf bepalen.
Zet nou eerst eens op rij wat je belangrijk vind; sensorprestaties, handling, functies en wat je zoekt in een lens, body etc, want nu stuiter je als een dolle tussen de instapmodellen en wacht je gewoon tot iemand heel overtuigd een model roept. Ik wil best gillen dat een 400D voor jou dé cam is, of een D60, of een A200, maar voor alle drie zijn redenen te verzinnen waarom ze dat ook níet zijn.furious2711 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:09:
lijkt jullie de Nikon d60 niet iets voor mij, deze heeft wel een antistofmechanisme en een goed objectief ( ik weet alleen niet of er ook een stabiliteitssysteem in de body zit ingebouwd).
Aangezien ik nog geen reactie heb gekregen, even een kickje.Zephaniah schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:52:
1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 1000 euro, inclusief accessoires.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op dit moment gebruik ik nog een compactcamera, Canon Ixus 400. De snelheid en het beperkte zoombereik zijn op dit moment een beperking. Tevens wil ik fotografie serieuser aanpakken.
Ik wil de camera gebruiken voor allround gebruik. Tijdens vakanties en weekenden voor het fotograferen van landschappen en gebouwen, maar ook regelmatig voor portretten.
Nee!
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik neig naar een Canon i.v.m. de goede ervaringen van mijn compactcamera, Ixus 400. Een vriend van me heeft een EOS 450, deze ligt i.v.m. kleine handen goed in de hand.
Een UV filter en zonnekap ter bescherming? De mogelijkheid om goed in te kunnen zoomen is wel gewenst. Aan de 3x optische zoom van m'n compactcamera heb ik te weinig.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik sta open voor advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is niet de bedoeling om van fotografie een tijdverslindende hobby te maken, maar om het allemaal serieuser aan te pakken en ik ben natuurlijk wel van plan om de camera vaker ter hand te gaan nemen.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Uiteraard, als ik bijvoorbeeld tegen de grenzen van een lens op loop en dat kan opgelost worden met de aanschaf van een andere dan zal dat geen probleem zijn.
Canon Ixus 400, compactcamera. Deze camera heb ik met plezier gebruikt. O.a. de beperkte zoom en de snelheid zijn een beperking.
In principe niet, omdat het qua budget niet echt noodzakelijk is en ik dergelijke spullen liever nieuw en met garantie aanschaf.
Graag lees ik jullie advies, tips, opmerkingen, kritiek etc. om zo tot een goede en weloverwogen keuze te komen. Op dit moment ben ik druk bezig om het forum door te spitten en wegwijs te worden in de wereld van dSLR.

En laat uv filters maar zitten.
Aangezien je de 450D fijn vond in de hand, waarom die niet? bijkomende kitlens aanvullen met de 55-250 IS.
geheugenkaartje bij en klaar.
Ik snap niet echt wat je verwacht. Je zegt zelf al goede ervaringen te hebben met Canon en bovendien vind je de 450d lekker in de hand liggen, keuze lijkt me snel gemaakt. Dan nog de vraag hoever wil je zoomen en wil je lenzen verwisselen? Je kan een kitlens nemen met bijvoorbeeld een 55-250 of een body met... De vraag is dus, wat verwacht je van je camera? Wat denk je zelf te gebruiken? En een tip: ga eens naar de winkel om verschillende dingen uit te proberen.Zephaniah schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:48:
[...]
Aangezien ik nog geen reactie heb gekregen, even een kickje.
Wat te denken van: Canon EOS 400D + Tamron 28-75 2.8 ?
En dan kun je dat later uitbreiden met een Canon 10-20 voor landschap en gebouwen. Of zijn er betere objectieven aan te wijzen voor portretfotografie? Een 50mm f/1.8 of f/1.4 prime wellicht? (geen idee of dat zo is, verdiep me niet in welke objectieven geschikt zijn voor portretfotografie)
De 450D heeft volgens mij vrij weinig meer in zich t.o.v. de 400D, op liveview na meende ik. (correct me if I´m wrong. Volg de Canons niet daar ik zelf Nikon heb
Maar als je de nadruk wil leggen op allround: wacht de Canon 18-200 IS USM af. Die moet binnenkort op de markt komen (of is hij al gespot bij webwinkels?) Heb je bereik van 18mm, wat in de groothoek categorie valt en 200mm, wat in het tele bereik valt. Je hebt niet van doen met het wisselen van objectieven en kunt dus lekker je richten op foto´s maken. Of je dat echter verkiest boven een echte groothoek en echt tele objectief moet je voor jezelf uitmaken.
Een 28-75 zou ik niet als all-rounder op 1.6x crop willen bestempelen... elke vorm van groothoek ben je dan kwijt, en icm een canon 10-22 wissel je je dan op bepaalde momenten helemaal het schompus. Ik ben niet vies van wisselen, maar dat is imho gewoon een vreselijk onhandig bereik.Joosie200 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:42:
@Zephaniah:
Wat te denken van: Canon EOS 400D + Tamron 28-75 2.8 ?
En dan kun je dat later uitbreiden met een Canon 10-20 voor landschap en gebouwen.
Er zijn zat objectieven te verzinnen, maar vaak in een andere prijsklasse. Als de focus echt op portret en walk-around ligt, zou ik eerder voor een tamron 17-50/2.8 kiezen dan een 28-75Of zijn er betere objectieven aan te wijzen voor portretfotografie? Een 50mm f/1.8 of f/1.4 prime wellicht? (geen idee of dat zo is, verdiep me niet in welke objectieven geschikt zijn voor portretfotografie)
Er zitten echt wel wat leuke verbeteringen in de 450DDe 450D heeft volgens mij vrij weinig meer in zich t.o.v. de 400D, op liveview na meende ik. (correct me if I´m wrong. Volg de Canons niet daar ik zelf Nikon heb)
True, ik zou het ook moeilijk hebben met de keuze, hoewel de digic III en het nieuwe menu de 450D wel wat voordelen geeft.Bovendien kun je de 400D voor een mooi prijsje op de kop tikken. (omstreeks 400 euro en je hebt hem samen met de 18-55mm kit als ik het aanbiedingentopic zie)
Jup, maar, nogmaals, op crop wel een maf bereik.De Tamron 28-75 schijnt, als ik het verhaaltje erover in de objectieventopic van Nikon lees, een mooi objectief te zijn voor wat je ervoor betaald (275 euro).
Waarschijnlijk wordt die 18-200IS USM geen lens zonder concessies, of het moet een directe digitale vertaling zijn van de 28-300L IS USM. Maar zelfs als dat zo is, zul je één concessie doen... de prijsZit je op 675 euro, hou je geld over om geheugen/tas/filters/statief/flitser/grip te kopen.
Maar als je de nadruk wil leggen op allround: wacht de Canon 18-200 IS USM af. Die moet binnenkort op de markt komen (of is hij al gespot bij webwinkels?) Heb je bereik van 18mm, wat in de groothoek categorie valt en 200mm, wat in het tele bereik valt. Je hebt niet van doen met het wisselen van objectieven en kunt dus lekker je richten op foto´s maken. Of je dat echter verkiest boven een echte groothoek en echt tele objectief moet je voor jezelf uitmaken.
Canon EOS 450D + Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + extra Batterij en tasje.
De lens heb ik super lang over moeten nadenken ... nog steeds leeft de 28-75 Tamron F2.8 ergens in mijn hoofd. De winkel waar ik het gekocht heb had echter wel goede argumenten. Met name de IS USM zijn sterke pluspunten voor een beginnend dSLR amateur maar ook het verschil van 17 of 28 als wide angle is wel groot. In feite dus toch een kit-lens, alleen dan van de D40
... gecensureerd ...
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Canon EF 50mm f/1.4 USM | € 267,- | € 267,- |
1 | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | € 598,- | € 598,- |
1 | Canon EOS 400D Body | € 449,- | € 449,- |
Importeren | Totaal | € 1.314,- |
Akkoord, 314 euro over je budget heen. Maar je hoeft niet alles nieuw aan te schaffen
Had je de Tamron 17-50 F/2.8 al bekeken dan? Die heb ik zelf ook en vind ik het perfecte bereik, icm een lichtsterke lens.hamsteg schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:13:
Heren bedankt ... na wikken en wegen de volgende keuze gemaakt:
Canon EOS 450D + Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + extra Batterij en tasje.
De lens heb ik super lang over moeten nadenken ... nog steeds leeft de 28-75 Tamron F2.8 ergens in mijn hoofd. De winkel waar ik het gekocht heb had echter wel goede argumenten. Met name de IS USM zijn sterke pluspunten voor een beginnend dSLR amateur maar ook het verschil van 17 of 28 als wide angle is wel groot. In feite dus toch een kit-lens, alleen dan van de D40Ik zal me binnenkort wel melden met mijn eerste probeersels in een van de andere topics.
Maar then again...ik gebruik een cam met ingebouwde IS, en dat ontbreekt weer bij de Tamron.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
De sigma 10-20 is een stuk goedkoper en is toch een zeer behoorlijk objectief als ik zo de reviews lees. Voor het prijsverschil heb je een kitlens en een aantal accessoires erbij.Joosie200 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:41:
En wat te denken van:
# Product Prijs Subtotaal 1 Canon EF 50mm f/1.4 USM € 267,- € 267,- 1 Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM € 598,- € 598,- 1 Canon EOS 400D Body € 449,- € 449,- Importeren Totaal € 1.314,-
Dat is een advies dat ik echt nóóit zou geven... De sigma 10-20 mag echt nog niet eens in de contrastrijke schaduw van de Canon 10-22 staan... En zeker niet voor dat prijsverschiluniversal creations schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:12:
[...]
De sigma 10-20 is een stuk goedkoper en is toch een zeer behoorlijk objectief als ik zo de reviews lees. Voor het prijsverschil heb je een kitlens en een aantal accessoires erbij.
Verwijderd
De Canon is 50% duurder voor wat meer contrast en een mindere build. Tsja.Henk schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:45:
[...]
Dat is een advies dat ik echt nóóit zou geven... De sigma 10-20 mag echt nog niet eens in de contrastrijke schaduw van de Canon 10-22 staan... En zeker niet voor dat prijsverschil
En dat zeg ik als Nikon shooter.
Ik heb ze nooit in mijn handen gehad, maar als ik reviews bekijk op photozone, fredmiranda en slrgear dan ontlopen ze elkaar veel minder dan het beeld wat jij nu schept.Henk schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:45:
[...]
Dat is een advies dat ik echt nóóit zou geven... De sigma 10-20 mag echt nog niet eens in de contrastrijke schaduw van de Canon 10-22 staan... En zeker niet voor dat prijsverschil
Verwijderd
Ik kwam ergens een prijs van 800€ tegen, vraag niet waar....Henk schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:57:
[...]
Waarschijnlijk wordt die 18-200IS USM geen lens zonder concessies, of het moet een directe digitale vertaling zijn van de 28-300L IS USM. Maar zelfs als dat zo is, zul je één concessie doen... de prijs
Het verschil is toch echt behoorlijk groot.universal creations schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:06:
[...]
Ik heb ze nooit in mijn handen gehad, maar als ik reviews bekijk op photozone, fredmiranda en slrgear dan ontlopen ze elkaar veel minder dan het beeld wat jij nu schept.
Probeer dat eensuniversal creations schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:06:
[...]
Ik heb ze nooit in mijn handen gehad
De reviews, of de foto's in die reviews?maar als ik reviews bekijk op photozone, fredmiranda en slrgear
Het verschil is _groot_. De Canon is één van de, zoniet dé beste UWA's, de Sigma zou ik alleen maar kopen als de Canon, Tokina 12-24 en Tokina 11-16 niet zouden bestaan...dan ontlopen ze elkaar veel minder dan het beeld wat jij nu schept.
Nu krijg ik net een leuk aanbod van iemand waarop ik snel moet reageren. Ik zou jullie oordeel erg op prijs stellen.
Ik kan een Sony Alpha 700 met DT 18-70 kitlens krijgen welke een maand gebruikt is, met bonnetje erbij.
Hij is als nieuw, ik kan hem voor een prijs van €650 ophalen, body met lens en de accessoires in doos. Ik zie dat hij in deze combinatie op tweakers voor €1014 staat. Hier gaat dan waarschijnlijk 200 af vanwege de Sony actie?
Is dit echt een buitenkansje en moet ik het ten allen tijde doen of valt het wel mee en is de A700 niet zo'n heel goede camera, terwijl er goede reviews van zijn.
Ik vertrek maandag naar Australië toe en wil toch EIGENLIJK wel even een goede camera mee, maarja... zo druk gehad met alles regelen en de keuze niet kunnen maken eerder.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de A700 géén live view heeft wat ik kan gaan missen. Verder lijkt het me een topding.
Ik zou dan alleen op mijn bestemming even een Tamron of Sony 18-250 moeten kopen.
[ Voor 9% gewijzigd door Gieliovd520 op 21-08-2008 20:32 ]
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Sjah, ik zou het wel doen. Lekkere prijs voor die Dslr. Maar goed, ik ben ook wat Sony-oriented, maar voor wat de camera doet, is het echt een nette prijs! Mooie lens erbij, en je zit echt gebakken.Gieliovd520 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:22:
Hey mensen, eerder heb ik al een vraag gesteld met een mooi lijstje en ook mensen geholpen in hun keuze.
Nu krijg ik net een leuk aanbod van iemand waarop ik snel moet reageren. Ik zou jullie oordeel erg op prijs stellen.
Ik kan een Sony Alpha 700 met DT 18-70 kitlens krijgen welke een maand gebruikt is, met bonnetje erbij.
Hij is als nieuw, ik kan hem voor een prijs van €650 ophalen, body met lens en de accessoires in doos. Ik zie dat hij in deze combinatie op tweakers voor €1014 staat. Hier gaat dan waarschijnlijk 200 af vanwege de Sony actie?
Is dit echt een buitenkansje en moet ik het ten allen tijde doen of valt het wel mee en is de A700 niet zo'n heel goede camera, terwijl er goede reviews van zijn.
Ik vertrek maandag naar Australië toe en wil toch EIGENLIJK wel even een goede camera mee, maarja... zo druk gehad met alles regelen en de keuze niet kunnen maken eerder.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de A700 géén live view heeft wat ik kan gaan missen. Verder lijkt het me een topding.
Ik zou dan alleen op mijn bestemming even een Tamron of Sony 18-250 moeten kopen.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Nu is de A100 volgens reviews een inferieur product onderhand (no offense). Is dat met de A700 ook niet onderhand?
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Je hebt dan iig wel een mooie uitgangspositie. Je kunt immers een tele objectief als uitbreiding er meteen bij pakken (70-xxx) als volgende aankoop. En de vakantie die aanstaande is, is ideaal om de camera onder de knie te krijgen.
Het is een veel volwassenere camera.
Ik rij morgen even naar de Combi en misschien Mediamarkt, dan kan ik besluiten hoe en wat.
De volgende aanschaf zou een Sony of Tamron 18-250 reislens worden. Die 18-70 is een "prul" zegt men en heeft ook niet genoeg bereik. Maar dan zit er ieder geval iets aan vast, ook voor later.
Wat je zegt: die vakantie kan perfect dienen om het toestel te leren kennen. Het wordt mijn eerste dan. Twijfel ook of hij niet te moeilijk is als eerste camera
Ik had niet stilgestaan bij die DOF preview, dat is echt handig ja.
Wat me trouwens weer tegenviel, er zit een HDMI aansluiting op (supertof) maar weer géén kabeltje erbij... wat is dat voor ongepaste zuinigheid?
Ik heb nog eens een sommetje gemaakt en de prijs is wel aardig voordelig ja. Daarbij gewogen dat ik niets meer kan bestellen op deze termijn.
Het objectief zou dan ook uit Nieuw Zeeland/Sydney moeten komen in de eerste verblijfsweken, of vanaf See Buy Fly of misschien in Hongkong waar ik een stopover heb van een dag.
Ik heb zin in morgen. Een kijken in de winkel en even advies inwinnen of het wat is voor me.
DoF leer je toch wel schatten, heb je de knop echt niet voor nodig.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik was bij een fotowinkel in Maastricht en heb me daar gewoon eens laten adviseren. het hele verhaal uitgelegd wat ik wilde en hij ging meteen op de Sony's af. Ik heb daar 3 kwartier gestaan, niks gehoord over Nikon, Canon, olympus etc, totdat ik erom vroeg. Opzich vond ik het vreemd dat hij alleen maar bij Sony bleef...
Ik kon een Sony alpha 200 met 18-70 en 70-300 kitlens krijgen samen voor 559 euro. Ik was verbaasd over deze spotgoedkope prijs. Hij zei dat het grote voordeel van Sony was dat de IS in de body zit, zodat je nooit meer lenzen hoeft te kopen met IS....ik weet niet wat beter is, IS in de body of IS in de lens. Als je het in de body hebt, kun je dat effect nooit zien door de lens, dus moet je maar afwachten wat de foto wordt....
Ik moet zelfs zeggen dat de sony's erg goed in de hand lagen. Ik vond alleen het rubberen ding om de EVF heen erg gammel overkomen. Alsof het los erop geplakt is door een kleuter. Ik heb eigenlijk niet echt naar de praktische dingen gekeken zoals de vaste knoppen voor isowaardes etc. Puur even naar uiterlijk en ergonomie. Wat me ook meteen opviel is dat die Sony's echt verrekte licht zijn, mooi voordeel dus.
Alleen kon hij me niks vertellen over de sony EVF t.o.v. de anderen, dat wist hij niet.
Ik heb uiteindelijk ook de canon 400d, 450d en 1000d vastgehad en de rechtergrip is echt waar-de-loos. Je moet echt dwerghanden hebben wil die camera goed in de hand liggen. Dus Canon valt per direct al af voor mij.
De Nikons heb ik uiteindelijk ook geprobeerd: D40x, D40, D60 en D80. Wat me echt direct opviel is dat ze veel robuuster aanvoelen dan de sony's en de canon's. Ik vond de D80 wel het beste in de hand liggen, wel het zwaarste maar goed. De D60 en D40 zijn gewoon net wat te klein, maar lagen ook redelijk goed in de hand. De D60 zou de beste optie zijn prijs/kwaliteit verhouding dan.
Ik ben er uiteindelijk niet helemaal uit wat te kiezen. Ik wilde die ruis shit niet meer hebben, die slechte witbalans van de Minolta Z5. De 12x optische zoom ben ik best bereid om op te geven. Het beste is natuurlijk een 17-200 lens met 2.8-4.5
Ik heb ook maar toegegeven aan het feit dat je er niet onderuit komt om lenzen te wisselen. Ik ben bereid om 700 euro uit te geven. Wat denken jullie dat een betere keuze is? Nikon D60 met een kitlens of een Sony alfa 300/350 met een kitlens? De Sony's hebben 18-70, dus dat is ook al wat meer zoom
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Valt daardoor net in het budget en bied toch aardig wat meer dan de D60.
http://cameranu.nl/artikel/4012/Nikon_D80_18-135.html
Mocht je veel waarde hechten aan focuspunten en wat meer onbody controls dan is de D80 wellicht nog te overwegen. Ga je wel iets over je prijs heen.
Als je nu al twijfels hebt over de "feel" van de Sony's moet je je even bedenken hoe je gevoel zal zijn na een jaar....
Dat die verkoper bij sony bleef kan te wijten zijn aan persoonlijke voorkeur, provisie, dat hij simpelweg het idee dat jij sony wilde... you name it
Ik heb zelf een D80, maar ik kan bevestigen dat de 30D veel lekkerder in de hand ligt dan de 400/450D serie.Henk schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:10:
Ook een leuke om nog even naar te kijken is de Canon 30DDat ding is weliswaar discontinued, maar blijft een erg fijne body. Biedt je nog wat meer dan een D80, en ligt _veel_ beter in de hand dan een Canon 1000D of 400/450D. En door de 40D kost dat ding betrekkelijk weinig, met een kitlens heb je hem binnen je budget
Dat die verkoper bij sony bleef kan te wijten zijn aan persoonlijke voorkeur, provisie, dat hij simpelweg het idee dat jij sony wilde... you name it
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Maar ik zie dat het geen VR-lens is....
Dus op 135mm bij F5.6 heb ik wel een hele korte sluitertijd nodig om de foto niet wazig te krijgen....
Dan kan ik misschien beter die kit pakken met de 18-70 VR lens. Is wel 30 euro duurder maar goed.
Of de losse body a 484 euro kopen en dan voor 250 euro een goeie lens uitzoeken....nog even kijken wat beter is...
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Maar eh, verwacht je niet teveel van VR
Nu is de 18-70 wel de betere lens dacht ik, maar het voordeel van de 18-135 is dat je met één lens al een lekker ruim bereik hebt. Kun je later, als je weet waar je de meeste foto's maakt een lens erbij kopen in die range.
Ik ben bv gestart met de D70 en een Sigma 18-125 en heb later de Tamron 17-50 2.8 gekocht.
Welkom in de wereld van dSLR's, waar iso800 niet meer vies isDeathchant schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:17:
nou ik verwacht eigenlijk wel wat van VR....heb geen zin om onscherpe foto's te hebben op 70mm te met 5.6 als het niet zonnig weer is.....
ow, en veracht niet te veel van VR, zoals al gezegd... bijvoorbeeld je onderwerp weet helemaaal niet dat jij VR hebt, en zal vrolijk blijven bewegen. De kans dat bijvoorbeeld een puppy bewogen is op 1/100e geef ik je veel groter dan dat jij de beweging bent @ 70mm
De A700 is iets na Canon's 40D uitgekomen (septenber/november 2007). Het is een ongeveer vergelijkbare camera als Canon's 40D en richt zich op het zelfde publiek. Een Mid-end/Semi Pro camera dus.Gieliovd520 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:44:
Nu is de A100 volgens reviews een inferieur product onderhand (no offense). Is dat met de A700 ook niet onderhand?
De Sony A100 is van juni 2006 en was toen gericht op instappers.
In z'n klasse is het ruimschoots de lichtste. weegt met accu 768 gram tegen een canon 40D van 822 gram en ene Nikon D300 van 903 gram.MrSleeves schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:11:
Enige punt van de A700 is dat het niet bepaald een lichte camera is. Voor op reis zou dat een nadeel kunnen zijn.
Oow het oculair rubber. Dat kan idd los als je er moeite voor doet en is te vervangen. en ze hebben trouwens geen EVF (Electrical view finder) maar een gewone optische zoeker net als alle ander dSLR's.Deathchant schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:50:
Ik kon een Sony alpha 200 met 18-70 en 70-300 kitlens krijgen samen voor 559 euro. Ik was verbaasd over deze spotgoedkope prijs. Hij zei dat het grote voordeel van Sony was dat de IS in de body zit, zodat je nooit meer lenzen hoeft te kopen met IS....ik weet niet wat beter is, IS in de body of IS in de lens. Als je het in de body hebt, kun je dat effect nooit zien door de lens, dus moet je maar afwachten wat de foto wordt....
Ik moet zelfs zeggen dat de sony's erg goed in de hand lagen. Ik vond alleen het rubberen ding om de EVF heen erg gammel overkomen. Alsof het los erop geplakt is door een kleuter. Ik heb eigenlijk niet echt naar de praktische dingen gekeken zoals de vaste knoppen voor isowaardes etc. Puur even naar uiterlijk en ergonomie. Wat me ook meteen opviel is dat die Sony's echt verrekte licht zijn, mooi voordeel dus.
Leuk he dat er zo veel instap SLR's zijn. De reden dat die sony dubbelkit zo goedkoop is dat de A200 los ook erg goedkoop is, misschien is dat wel handig gezien je een beperkt budget hebt. Een A200 kost 366 body only of 396 met 18-70 kitlens. Heb je dus nog wat over in je budget van 700 euro.
- Body + Tamron 17-50 f/2.8 (319 euro) leuk voor lichtsterkte, een tamron 55-200 voor het tele bereik er bij zou je budget wat overschrijden.
- Body + Tamron 18-250 f/3.5-6.3 (367 euro) is misschien een idee als bereik belangrijk is
- Kit + sigma 70-300 APO zou een idee kunnen zijn als bereik belangrijk is.
- Kit + tamron 55-200 + Sony 42 flitser kan ook nog net binnen je budget.
Kan, al heb je dan wel een bepertkte kit: beperkte body (3 AF punten, geen focus motor enz.) en geen budget voor een telezoom of iets anders.littlejoannes schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:03:
Nu heb ik niet echt de de prijzen van Sony in mijn hoofd maar een Nikon D60 body zit toch rond de 400 euro? Nikkor 18-70 kost 270. Dan heb je een mooi setje. Rond je richtbedrag.
Nikon's 18-70 heeft geen VR, nikon's 18-135 ook niet, dan zal je naar een 18-55 VR, 16-85 VR of 18-200 VR moeten.Deathchant schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:17:
nou ik verwacht eigenlijk wel wat van VR....heb geen zin om onscherpe foto's te hebben op 70mm te met 5.6 als het niet zonnig weer is.....
[ Voor 98% gewijzigd door martijn_tje op 22-08-2008 13:05 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Tenzij je een of andere spierziekte hebt moet je dus op 1/160 schieten. Oefen je wat dan kun je dit wel omlaag brengen naar 1/100. Is dat nou zo erg op een camera met een heel bruikbare iso 800?Deathchant schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:40:
ik zie die D80 met die 18-135 kitlens voor 4 euro minder bij fotokonijnenberg.nl....
Maar ik zie dat het geen VR-lens is....
Dus op 135mm bij F5.6 heb ik wel een hele korte sluitertijd nodig om de foto niet wazig te krijgen....
NuanceringWijnands schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:52:
[...]
Tenzij je een of andere spierziekte hebt moet je dus op 1/160 schieten. Oefen je wat dan kun je dit wel omlaag brengen naar 1/100. Is dat nou zo erg op een camera met een heel bruikbare iso 800?
Ik denk dat als stabilisatie zó belangrijk voor je is... dat je dan inderdaad beter naar een merk met in-body IS meuk kunt kijken, ook al is dat voor mij éigenlijk vloeken in de kerk
Niet dat Canon/Nikon geen lenzen hebben in ieder bereik met IS, maar het lijkt echt een halszaak te zijn...
[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 22-08-2008 13:56 ]
Eigenlijk was het gewoon een geintjeWijnands schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:13:
Jij bent gewoon heel veeleisend Henk. Maar goed, bruikbaar tot heel bruikbare is800.
met een kern van waarheid
[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 22-08-2008 14:19 ]
Foto's in een donkere club of ander feestkwartier met schaars geklede dames vereist natuurlijk heel andere apparatuur. Want dan wil je natuurlijk ruisvrij naar 100% crops kunnen gluren
Ik moet vanmiddag beslissen of ik die A700 ga halen met kitlens.
Ik was bij de mediamarkt en daar had ik een chagrijnige verkoper en bij de Combi hadden ze hem niet en werd me een Panasonic DMC-L1 aangeboden met een reut accessoires. Mediamarkt zei dat ik hem beter niet kon kopen als beginnerscamera.
Het is moeilijk gezien ik ook nog een beetje twijfel over het meeslepen van die grote camera....
Tja dus zo staat het...
[ Voor 3% gewijzigd door Gieliovd520 op 22-08-2008 17:15 ]
Tsjah, beginnerscamera...dat doet er opzich niet zoveel toe denk ik. Vond mijn A300 ook al overdonderend genoeg, en kan nu na 2 maanden rustig zeggen dat ik een A700 erg prettig had gevonden. En dan vooral de betere prestaties, en wat kleine handigheidjes.Gieliovd520 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:15:
Het blijft moeilijk.
Ik was bij de mediamarkt en daar had ik een chagrijnige verkoper en bij de Combi hadden ze hem niet en werd me een Panasonic DMC-L1 aangeboden met een reut accessoires. Mediamarkt zei dat ik hem beter niet kon kopen als beginnerscamera.
Het is moeilijk gezien ik ook nog een beetje twijfel over het meeslepen van die grote camera....
En jah, genoeg mensen die een 40D oid als eerste cam kopen. Ja in het begin heb je er weinig aan, maar na een tijdje benut je de mogelijkheden wat meer.
Maar inderdaad, als je de cam te zwaar vind houdt het op. Jammer dat je hem niet hebt kunnen vinden. Kom hem zelf ook niet zo heel vaak tegen....En jah goed, verkopersadvies moet je altijd met een dikke korrel zout nemen.
Heb ook als verkoper gewerkt, en verkocht men geen rotzooi, maar op het moment dat ik bij wijze van de A700 niet op voorraad heb, ga ik richting de 40D als de klant genoeg budget heeft. Of eventueel naar een model dat wel marge biedt...want dat is bij de topmodellen bijna nooit het geval
Tsja Waarom zijn de VR kitlenzen hier nog niet langs gekomen. Die presteren immers voor een kitlens erg netjes.Henk schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:56:
Niet dat Canon/Nikon geen lenzen hebben in ieder bereik met IS, maar het lijkt echt een halszaak te zijn...
Op zich valt het verschil in formaat en gewicht best mee tussen een instapper en een mid- end cam. Het meeste gewicht en formaat zit toch in de lenzen. Heb je een walk around + een tele zoom dan maakt het zelfs voor de tassen niet uit of je nou een mid-end cam neemt als bijvoorbeeld Canon's 40D of een compacte instapper als Nikon's D60. De verschillen in formaat zijn niet groot genoeg. Wil je echt compact gaan kijk dan naar Olympus, die body's zijn iets kleiner en ze hebben compactere en lichtere objectieven.Gieliovd520 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:15:
Het blijft moeilijk.
Ga je de cam veel gebruiken dan ben je zo gewent aan de extra knoppen op een midend cam en vind je de directere bediening binnen enkele weken al heerlijk.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Kitlenzen hebben helaas niet zo'n geweldige reputatie. Zeker de nieuwste generatie verdient beter. Echter veel mensen die in dit topic vaste klant zijn stellen hogere eisen. Ik denk dat het daaraan ligt.martijn_tje schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:37:
[...]
Tsja Waarom zijn de VR kitlenzen hier nog niet langs gekomen. Die presteren immers voor een kitlens erg netjes.
Ik viel niet over de A700 specifiek vanwege zijn grootte. Hij lag me juist heel fijn in de hand. Hij is inderdaad een van de lichtste uit zijn klasse. Tenminste, wat is nou die klasse?
Jullie hebben wel gelijk. In het begin is het misschien overdonderend maar na verloop van tijd ben je meer gewend.. goed punt.
Ik heb vanavond de verkoper benaderd met een voorstel, namelijk om de A700 body en 18-70 voor €600 over te nemen. Hiermee ging de verkoper akkoord. Lijkt mij een aardige deal.
Nu ik dit aan het typen ben krijg ik echter een mailtje dat hij hem zoals afspraak zou vasthouden tot vandaag middernacht en dat hij nu in zee is gegaan met de hoogste bieder. Een beetje wazig, ik dacht dat we een deal hadden. Ik ben benieuwd wat ik als antwoord krijg hierop.
[ Voor 3% gewijzigd door Gieliovd520 op 23-08-2008 00:39 ]
Om 14:00 ga ik de camera met lens ophalen voor een leuke prijs van €600.
Het is naar mijn idee een hele scherpe deal. De verkoper heeft een schoonvader welke gestopt is met professionele fotografie en heeft hele zooi lensen afgestaan aan zoonlief. Dus nu komt er een Nikon D300. Een hele fijne opvolger.
Ik ben er wel blij mee! Dus dat wordt zometeen als een speer ergens een geheugenkaart scoren (4-8 GB?) en nog even een tas. Een extra accu koop ik nog wel ergens met wat filtertjes en dingen als ik de lens erbij heb gehaald!
Verwijderd
Daar ga je een hoop plezier van hebben!
Sony Alpha 700
DT SAL-18-70 F3.5-5.6
8 GB Sandisk Extreme III (30 MBps)
Vanguard compacte tas
Nu komt er nog een extra batterij bij binnenkort, een UV filtertje, een DT SAL-18-250 of Tamron 18-250 lens....
Bedankt voor alle support en wijsheid.
zo'n 600-700 EUR voor de body + (kit)lens
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR ?
Voor de superieure kwaliteit tov een gewone compact.
Vooral party pictures en gewoon gebruik.
Nee.
De 30D die nog te verkrijgen is bij kamera express oftewel de Canon 450D.
Volgens oude topics is de 30D uitstekend bij lagere lichtomstandigheden en heb je minder ruis dan bij andere modellen. De 450D omdat hij overal positieve commentaren heeft.
Ik denk nog om een externe flitser te kopen, de 430 EX (II) waarschijnlijk.
Advies. Of ik beter de 30D neem of beter de 450D en of er misschien betere lenzen zijn binnen m'n budget).
Enerzijds heb je een oud model, maar wel eerder semi-professioneel (en ook lagere resolutie). Anderszijds is de 450d een veel recenter model met veel verbeteringen, maar is die dan beter dan de 30D ?
Kostprijs 30D: 550 EUR + EF-S 17-55mm IS lens 130 EUR ofzo = 680 EUR
de 450D met zelfde lens kost zo'n 600 EUR.
Telkens als ik wegga of naar een feestje of evenement ga, doe ik deze mee.
Voorlopig denk ik niet eraan om extra lenzen ofzo te kopen, want ik ben niet van plan om dieren te trekken ofzo, dus geen superzoom nodig.
Heb nu Fuji F30, de compact cam voor hoge ISO's, maar deze is lang niet zo goed als een DSLR.
Neen.
Canon 400D, 30D of 450D met Tamron 17-50/2.8 en 430EX II.
Zo, ga maar kiezen en of upgraden, maar kom niet aan het concept canon, aan de lichtsterkte van je standaardzoom of het feit dat je een merk-eigen optionele flitser hebt.
Ergo, met dit budget red je het niet
Laat anders eens wat 'partypics' zien zoals jij ze wilt gaan schieten of hoopt te gaan schieten?
Ik heb mij laten vertellen dat dit erg aan te raden is, dat het weinig vertekening geeft en dat het ook goed werkt als lensbescherming.Wijnands schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:35:
Die UV filter is een bewuste keuze?
We zien het wel met de tijd.
Ik vertrek morgen (maandag) om 14:00 voor 11 maanden naar Australië en Nieuw Zeeland dus ik zie het allemaal daar wel. Veel tijd om de camera te leren kennen en eventuele behoeften te signaleren.
Bedankt mensen, succes met de keuzes en veel fotoplezier.
Met m'n fuji F30 gebruikt ik altijd lange sluitertijden van zo 0,2-0,5 sec in combinatie met ISO200 en flash, maar die fotos waren nooit heel erg scherp, de kleuren waren wel veel beter dan bij andere compacts. Er was wel zo'n groene AF assist lampje, maar die was zo verblindend dat ik die gewoonweg niet kon gebruiken.
edit:
Owja, nog iets. Met die 700 EUR zal idd wat crap zijn voor lens + body, nu zit ik wel met een probleem. Moest ik die Canon 400D met lenskit van 366 EUR bij MM alphen ad rijn kunnen kopen, zou ik wel toekomen. Maar jammer genoeg leef ik in het Belgenlandje waar we dubbel en dik worden afgeperst voor alles.
En wat zou jij kiezen, 30D of 450D ? Je hebt bij die 30D spot metering dacht ik, maar das toch niet nuttig voor party fotografie zeker ?
[ Voor 24% gewijzigd door psychodweep op 24-08-2008 13:53 ]
Verwijderd
Dat zijn allen zoomlenzen......Deathchant schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:23:
nou, ik wil trouwens best de zoom opgeven en dan gaan voor een 18-55VR lens ofzo. Ik heb mijn oog laten vallen op de D80 met 16-85VR lens, maar deze lens is erg duur....dus ik denk dat het beter is om de D80 icm met en 18-55VR lens te nemen.
En wat vind je van de Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro Digital - Canon (EF-S) ?Henk schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:10:
Daarom zeg ik: basisset is een 400D met tamron 17-50/2.8 en 430EXII
Die is een 50 tal EUR goedkoper. De reacties zijn ook positief. Men zegt meer vervorming, maar minder CA dan bij de Tamron.
http://www.photozone.de/c...macro-test-report--review
Verlopend diafragma... en dat zuigtpsychodweep schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:02:
[...]
En wat vind je van de Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro Digital - Canon (EF-S) ?
Die is een 50 tal EUR goedkoper. De reacties zijn ook positief. Men zegt meer vervorming, maar minder CA dan bij de Tamron.
Ik heb nu een Minolta X-300 reflex met een aantal lenzen, waaronder deze:
- Minolta MD 50mm 1:1.7 49mm,
- Tokina 135mm 1:2.8 52mm
- Tokina AT-X 28-85mm 1:3.5-4.5 62mm.
Geen idee of dat goede lenzen zijn.
Ik wil dus graag weten of ik nu persé een Minolta dSLR body moet kopen om mijn lenzen te kunnen herbruiken of dat ik ze ook op een D40 kan schroeven.
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Verwijderd
Kunnen alleen op Sonica MinoltaNeus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:13:
Hoi hoi! Ik ben ook op zoek naar een dSLR.
Ik heb nu een Minolta X-300 reflex met een aantal lenzen, waaronder deze:
- Minolta MD 50mm 1:1.7 49mm,
- Tokina 135mm 1:2.8 52mm
- Tokina AT-X 28-85mm 1:3.5-4.5 62mm.
Geen idee of dat goede lenzen zijn.
Ik wil dus graag weten of ik nu persé een Minolta dSLR body moet kopen om mijn lenzen te kunnen herbruiken of dat ik ze ook op een D40 kan schroeven.
[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 24-08-2008 21:19 ]
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
http://web500.us/nikon-d4...-which-is-better-for-you/
Dit topic is gesloten.
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!