Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
flitser is natuurlijk altijd een goede optie, maar ook een vak apart om goed te flitsen... ik heb er iig nog wel eens moeite mee. Tevens zijn kerken en depot's misschien te groot voor een flitserVerwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:39:
Hoi aan allen,
Even het vragenlijstje ingevuld:
1. Wat is je beschikbare budget?
700-800€
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Om beroepsredenen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Mijn beroep (conservator & restaurator) zorgt ervoor dat ik dikwijls in slechte lichtomstandigheden foto’s moet trekken (kerken, depots,…). Dus een camera die goed scoort onder slechte lichtomstandigheden is belangrijk (weinig ruis in donkere zones).
Ook detailfotografie is belangrijk.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb een standaardlens van Nikon en een macrolens van Sigma.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Geen voorkeur omdat ik door de bomen het bos niet zie…
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nop.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen hobby en serieus…aangezien het een belangrijk onderdeel is van m’n beroep.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Voorlopig niet.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nikon D50 van m’n broer. Beperking: het is niet mijn camera ;-)
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Eventueel. Weet alleen niet waar ik moet op letten om geen kat in de zak te kopen.
Alvast bedankt!!!
Als ik in een low-light situatie zonder flitser wil fotograferen, dan schroef ik mijn 50 1.8 op mijn Canon 30D. ISO3200, F1.8 sluitertijd 1/50e en foto's maken. Ja, je hebt ruis, noise-filter d'r overheen, en je staat versteld van het resultaat!
camera + objectief body moet je onder de 800 euro kunnen vinden!
[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 07-08-2008 15:16 ]
Verwijderd
Tsja, de standaard lens is niet je-van-het. De zoomlens is wel beter, maar al wel ook vrij oud. Niet van doorslaggevend belang in ieder geval.Shailesh schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:19:
[...]
Afhankelijk van de lenzen die je thuis hebt liggen is het misschien interessant om 1 van de Sony modellen te overwegen? Weet niet of je echt kwalitatieve lenzen hebt liggen, of dat het "budgetglas" is (met alle respect), want dan is het natuurlijk minder relevant voor je keuze.
Ze moeten uiteraard wel passen op de mount.
What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems
De Nikon 18-55 VR is toch net een hele goede lens voor het geld dat hij kost? Als kitlens betaal je er zelfs maar 100 voor ofzo, en dat terwijl iedereen er toch erg tevreden mee is...Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:21:
Afhankelijk van welk standaard objectief je nu hebt kan het handig zijn om de camera uit te breiden met bijvoorbeeld een Tamron 17-50/2.8 of een Nikon 50 mm /1.8. In mindere mate zou ook nog een 18-55 VR voldoen.
Verwijderd
Het is een leuk objectief voor dat geld, maar dat betekent niet dat het een fantastisch objectief is. Aangezien de wensen van de curator nogal specifiek zijn, is het niet direct het eerste objectief waar ik aan denk. Dit betekent niet dat niet heel veel mensen er prima tevreden mee zijn...Tunboy schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 19:01:
De Nikon 18-55 VR is toch net een hele goede lens voor het geld dat hij kost? Als kitlens betaal je er zelfs maar 100 voor ofzo, en dat terwijl iedereen er toch erg tevreden mee is...
er zijn anders momenten dat ik echt schrik van mijn d80 qua iso-prestaties. Maargoed, qua al het andere is de d80 een ontzettende sterke camera, helemaal voor de huidige prijs!Wijnands schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:20:
Tja, de oorspronkelijke prijs vond ik wat stevig maar waar 'ie nu voor in de winkels ligt... Alleen men wordt afgeschrikt door het canon/nikon hoge iso's/ruis in het donker verhaal denk ik.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
ik vind de d80 tm 800 iso ok, 1600 iso probeer ik te ontwijken. Maar met VR gaat dat wel aardigKwartjuh schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:16:
[...]
er zijn anders momenten dat ik echt schrik van mijn d80 qua iso-prestaties. Maargoed, qua al het andere is de d80 een ontzettende sterke camera, helemaal voor de huidige prijs!
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Verwijderd
Welk probleem heb je dan met de kitlens?NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:05:
De kitlens is goed als beginsel, maar als je een klein beetje foto op afstand wilt maken heb je al gauw een probleem. De lens voelt redelijk solide aan, weerstand tijdens het draaien is weinig, en voelt redelijk soepel aan (Beter dan een Tamron 18-300mm)
PS de Tamron 18-300 is er niet.
Verwijderd
zoals zo velen heb ook ik het lijstje maar even ingevuld.
800-1100€
om iets meer met mijn hobby te doen (eerst cursus later misschien freelance)
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Het gaat waarschijnlijk vooral om allerlei dingen die we dagelijks om ons heen zien (of op vakantie). maar ook reportages van bv feesten, bruiloften enz)
nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb nu de Nikon D80 in mijn hoofd. Omdat deze nog net betaalbaar voor mij is, hij ligt lekker in de hand en is in deze prijsklassen volgens mij het beste in kwaliteit.
Daarnaast is misschien de sony alpha 300 een optie. Vooral het draaibare schermpje zag ik wel zitten, al weet ik niet of dit echt wel zo goed is....
Ja, ik wil waarschijnlijk een 18-200mm lens met stabilisator. Ik heb alleen gezein dat hier veel prijsverschil in zit tussen bv een nikon lens en een sgma of tamron lens, dus ik weet nog niet echt goed wat het slimst is om te kiezen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
vooral advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als ik het zo leuk blijf vinden als ik nu denk dat ik het vind, dan wil ik het redelijk serieus aanpakken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
als dit nodig is, maar voorlopig niet.
ik gebruik een compact camera... en alles beperkt
liever niet.
alvast bedankt!!!!
Kwa zoom (afstand) houd het niet echt op. Dat viel me wel op in tegen stelling tot een goeden compact cam. Maarja ik heb wat andere lenzen op het oog, dus dat wordt sparen voor een 17-55mm, 85mm, 70-300mmVerwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:47:
[...]
Welk probleem heb je dan met de kitlens?
PS de Tamron 18-300 is er niet.
Dan was het of een 18-200mm of een 28-300mm

Joosie200, kun je me mailen (zie m'n profiel). Ik heb nu een Panasonic FZ50 en ik hoor graag van jou de meerwaarde van de D40 en je toekomstige D80 (afgezien van ruis, beeldkwaliteit en groothoek).Joosie200 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:38:
@rockmanz:
De d40 is ook al verkrijgbaar voor 300 euro.
Nou ik heb nog geen budget, maar ik schat een 600-700 euro.
Ruis, slechte focus en slechte witbalans beginnen behoorlijk te storen bij eebn compacte superzoom en zal altijd een issue blijven. Ik wil betere foto's, met meer handmatige instellingen zonder bovenstaande problemen.
Natuurlandschappen, hoge gebouwen, avond/nachtfoto's
Nee, alhoewel ik wel een voorkeur heb voor een camera die SD kaarten heeft, geen compactflash of andere meuk.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Nee. Iedereen zegt Nikon/Canon, maar ik heb ook goeie reviews van Pentax K20D gelezen, maar geen prijzen bekeken.
Ik wil een lens met minimaal 5x optisch zoom, dus 18-90 als zoiets bestaat
Misschien een UV filter.
Advies
Het primaire doel is om op vakantie mooie foto's te schieten. Secundair doel, is natuurfotografie, ook in slecht licht. Ik ben niet van plan om elke maand de omgeving te fotograferen. het is 90% alleen maar vakantie (en omdat ik in natuur-landen kom, moet ik goeie landschappen schieten).
Geen idee hoe tevreden ik zal zijn met de eerste body en lens. Indien dit niet genoeg zal zijn, dan uiteraard wel. Voorlopig alleen een UV filter en zonnekap. Ik denk wel zeker dat er een macro lens in de toekomst ligt.
Konica Minolta Dimage Z5. Hoge ruis zelfs op ISO100, slechte autofocus, slechte scherpstelling, slechte witbalans en sluitertijden te beperkt.
Ow zeker weten, mits in goeie staat. Als de sensor stofvrij is en er fatsoenlijk mee omgegaan is.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Eigenlijk is dat niet de weg te gaan.NeOTheMaTriXM schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:48:
[...]
Kwa zoom (afstand) houd het niet echt op. Dat viel me wel op in tegen stelling tot een goeden compact cam. Maarja ik heb wat andere lenzen op het oog, dus dat wordt sparen voor een 17-55mm, 85mm, 70-300mm
Dan was het of een 18-200mm of een 28-300mmBen niet zo goed met nummertjes
De kitlens is nou eenmaal geen telelens, aanvullen met een telezoom is de oplossing.
Een goeie daarvoor is de 55-250 IS
Overigens zou ik het aanwezig zijn van een bepaald bereik geen probleem noemen.
Slechte beeldkwaliteit is een probleem.
Zoom =variabele brandpuntsafstand en niet hetzelfde als tele.
600 euro inclusief zonnekap polarisatie en uv filter en camera tas.
Ik heb nu een fuji a340 en ik loop tegen zijn beperkingen aan. Ik wil verder kunnen zoomen en meer in kunnen stellen.
Vakantie natuur en vliegtuigen
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee ik heb nog geen lenzen.
Ik heb nog niet echt een voorkeur, maar de nikon d60 en canon 400d lijken mij wel wat. Wat ik wel perse wil is een motor in de lens met auto focus en veel kunnen zoomen.
Een zonnekap en een polarisatie filter en uv filter in een.
Jullie advies is zeer behulpzaam
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Vooral in de weekenden en natuurlijk als ik vakantie heb.
Wellicht
De fuji a340. De beperkingen daarvan zijn dat hij maar 4 megapixel heeft maar een 3* zoom niet veel in kunt stellen en 's nachts niet veel kunt fotograferen (ivm iso waarde)
Nee liever niet
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
Als ik op wat nieuws overstap dan moet het echt een substantiele verbetering zijn tov mijn D50. Ik wil wat meer dynamisch bereik en een AF systeem wat een snel bewegend onderwerp aankan.Kwartjuh schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:16:
[...]
er zijn anders momenten dat ik echt schrik van mijn d80 qua iso-prestaties. Maargoed, qua al het andere is de d80 een ontzettende sterke camera, helemaal voor de huidige prijs!
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ongeveer 600,- voor de body
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik zou graag willen 'digitaliseren', ik gebruik momenteel een analoge SLR.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik ben van plan dit toestel in eerst instantie te gaan gebruiken voor al het normale fotowerk en later ook macro fotografie (daar bevalt mijn analoge SLR nog erg goed voor en zo kan ik ook nog even sparen voor een lens) mijn vriendin zal deze echter ook gaan gebruiken voor haar studie en veel gebruiken voor stop-motion.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D80 of aankomende Nikon D90. Ligt ontzettend fijn in de hand en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, om te beginnen met een 50mm f/1.4 lens en een fijne groothoeklens. Ik heb voor mijn analoge cameras een paar hele fijn flitsers en hoop dat deze mee kunnen, datzelfde geldt ook voor mijn filters.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Afgezien van de fotokwaliteiten van de camera ben ik ook op zoek naar een erg degelijke en goed gebouwde camera. De camera mag best een beetje basic zijn qua features (heb geen live-view, on screen photo editing, gps etc etc nodig) De camera mag best wat wegen. Wellicht dat iemand al een camera weet die hier aan voldoet of iets aan kan bevelen?
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zelf zal ik deze camera voornamelijk gebruiken tijdens vakanties en zo nu een dagje lekker gaan fotograferen maar mijn vriendin zal deze ook veel gaan gebruiken voor haar studie beeldende kunsten.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zeker
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Gebruik momenteel voornamelijk twee ananloge SLR's en eigenlijk de enige berperking is de enige berperking dat deze hebben is dat ze analoog zijn. Beide SLR's hebben geen AF en om eerlijk te zijn mis ik dat totaal niet. Hiernaast gebruik ik nog een Fuji S5500 om toch een beetje digitaal te zijn maar dat is natuurlijk onmogelijk te vergelijken. Wat ik heerlijk vind aan mijn analoge SLR is de baterijduur van een paar jaar en de degelijkheid (afgelopen 25 jaar nog nooit iets mee aan de hand geweest). Vooral dit laatste punt qua degelijkheid vind ik erg belangrijk. Omdat ik gewend ben om veel met vaste brandpuntafstand lenzen te werken wissel ik vaak van lens en dan is een degelijke body en lens een must.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Eventueel
Alvast bedankt!
Ik denk dat het met jouw budget erg moeilijk gaat worden om aan jouw wensen te voldoen.
Je wilt meer zoom? Wat voor zoom? Bij een camera spreek je niet over zoom maar over de brandpuntsafstand. Een 10-20 mm objectief heeft zoom, maar daarmee kom je nog niet dichtbij je onderwerp. Je wilt dus mm's. Dan kun je twee dingen doen. Een camera met superzoomobjectief kopen (een kwalitatief compromis) of met twee objectieven. Zeg een 18-55 + 55-250 (of 70-300). En ik denk dat je met je budget daar niet in de buurt komt. Vooral niet als je ook een zonnekap, filters en een tas erbij wilt. En al helemaal niet als je geen tweedehands wilt.
Of je moet een aantal eisen laten vallen of je budget opschroeven.
Voor natuurlandschappen en hoge gebouwen zul je mooi uit de voeten kunnen met een groothoek objectief. En voor avond/nachtfotografie >> f/2.8 objectief. Afhankelijk van het bereik een 17/18-50 of 28-75 bijvoorbeeld.Deathchant schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:59:
Natuurlandschappen, hoge gebouwen, avond/nachtfoto's
18-85 komt toch aardig in de buurt. Volgens mij hebben Canon als Nikon er 1.Deathchant schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:59:
Ik wil een lens met minimaal 5x optisch zoom, dus 18-90 als zoiets bestaat.
Koop een groothoek en f/2.8 objectief en je landschappen/gebouwen mooi vastleggen. Die 2 komen iig bij mij meteen in me op als ik dit stukje lees van je.Deathchant schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:59:
Het primaire doel is om op vakantie mooie foto's te schieten. Secundair doel, is natuurfotografie, ook in slecht licht. Ik ben niet van plan om elke maand de omgeving te fotograferen. het is 90% alleen maar vakantie (en omdat ik in natuur-landen kom, moet ik goeie landschappen schieten).
Dus je kunt:
Canon 10-20/Sigma 10-20/Tokina 12-24
Canon 17-55 2.8/Sigma 17-50 2.8/Tamron 17-50 2.8/Sigma 24-75 2.8/Tamron 28-75 2.8
Met een Canon toestel kopen.
of
Nikkor 12-24/Sigma 10-20/Tokina 12-24
Nikkor 17-50 2.8/Sigma 17-50 2.8/Tamron 17-50 2.8/Sigma 24-75 2.8/Tamron 28-75 2.8
Met een Nikon toestel kopen.
of bij Pentax/Sony kijken voor soortgelijke constructie.
Qua toestellen zul je voor jezelf moeten uitmaken door ze uit te proberen welke het lekkerste in je handen ligt en het fijnst vind werken. Vervolgens haal je daar je lenzen bij. Qua prijs ga je het echter niet in 1x redden. Toestel + groothoek + lichtsterk standaard zoom zal meer geld vragen.
- Een Yashica FX-D Quartz met 50mm f/1.4 standaardlens, een 50mm f/2.8 standaardlens, eenWijnands schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:06:
Wat heb je nu aan analoog spul?
80-200mm telezoom f/4.5, een 105mm f/4.5 macrolens en een 24mm f/2.8 super wide angle en een
teleconverter.
- Een Olympus OM-1 met vergelijkbare lensen als de Yashica maar zonder macrolens.
Geen van de lenzen zijn AF lenzen
Verder een Starblitz 2000BTZ, een wat oudere Nikon Speedlight en een Metz Mecablitz voor de OM-1 waarvan ik het typenummer niet weet. Allen van nog voor de tijd van de firmwares en LCD's
En tja een heleboel filters
[ Voor 5% gewijzigd door -Elmer- op 12-08-2008 16:08 ]
700 euro voor camera en objectief. Daarbij nog een geheugenkaart afhankelijk van gekozen camera
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Meer controle, meer snelheid, betere prestaties in low-light omstandigheden en - o ja
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Macrofotografie, details van gebouwen, landschappen, mijn spelende 2-jarige dochter en 3 poezen, experimenteren met "extreme groothoek"
nee
Canon EOS 450D vanwege lage ruis bij hoge iso, goede detaillering, grote viewfinder en breed aanbod van objectieven. Olympus E-520 vanwege kleur-weergave (heb ik in een test gelezen), ligt zeer prettig in de hand. Niet: Nikon D60/D80 en Sony a350 ook in de hand gehad, maar niet fijn
Polarisatiefilter/UV-filter
Advies
Elke dag fotografeer ik wel, serieus erop uit ongeveer 2 uur per week. En dan nog het nodige lees- en edit-werk...
ja, tele- en macro-lenzen
Panasonic FZ50. Beperkingen zijn ontbreken van groothoek en ik fotografeer nu op maximaal 200 iso vanwege ruis
ja, heb ook al met een half oog naar de Canon EOS 30D en 400D gekeken
Alvast dank
Hmm.. in het D80 topic riep er net iemand dat dit soort lenzen ook gewoon met een adaptertje op een Canon zou kunnen. Aan de andere kant, het is niet heel schokkend. De nikon speedlight kan nog bruikbaar zijn als secundaire flitser.-Elmer- schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:59:
[...]
- Een Yashica FX-D Quartz met 50mm f/1.4 standaardlens, een 50mm f/2.8 standaardlens, een
80-200mm telezoom f/4.5, een 105mm f/4.5 macrolens en een 24mm f/2.8 super wide angle en een
teleconverter.
- Een Olympus OM-1 met vergelijkbare lensen als de Yashica maar zonder macrolens.
Geen van de lenzen zijn AF lenzen
Verder een Starblitz 2000BTZ, een wat oudere Nikon Speedlight en een Metz Mecablitz voor de OM-1 waarvan ik het typenummer niet weet. Allen van nog voor de tijd van de firmwares en LCD's
D80 is sowiso interessant maar als je je budget iets kunt oprekken dan kan een D200 ook heel aantrekkelijk zijn. Ik zou nu even geen D80 kopen nog, ik verwacht dat als de D90 aangekondigd wordt de prijs nog iets zakken.
[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 12-08-2008 16:24 ]
Wat mij een probleem lijkt bij de D80 is het ontbreken van het antistof systeem. Omdat ik vaak van lenzen zal wisselen krijg je vrij snel stof op je sensor en dat is toch alles behalve plezant. Heeft er hier iemand ervaring mee of loopt het allemaal wel los met die hoeveelheid stof op de sensor? Bij 35mm ben je snel van je stof verlost maar bij een vaste sensor lijkt me dat toch een ander verhaal. Wat dat betreft zou een Canon (die ik vervelend in de hand vind liggen) beter zijn of een D300 maar die gaat wel erg boven mijn budget.Wijnands schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:22:
[...]
D80 is sowiso interessant maar als je je budget iets kunt oprekken dan kan een D200 ook heel aantrekkelijk zijn [...]
Anti-stof systeem is lang niet zo effectief als het klinkt. Een blaasbalg is veel effectiever. Het is meer een verkooppraatje eigenlijk. Verder zou ik niet voor de Canon gaan als je die vervelend in de hand vind liggen, wat dat is mssn wel het belangrijkste.-Elmer- schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:40:
[...]
Wat mij een probleem lijkt bij de D80 is het ontbreken van het antistof systeem. Omdat ik vaak van lenzen zal wisselen krijg je vrij snel stof op je sensor en dat is toch alles behalve plezant. Heeft er hier iemand ervaring mee of loopt het allemaal wel los met die hoeveelheid stof op de sensor? Bij 35mm ben je snel van je stof verlost maar bij een vaste sensor lijkt me dat toch een ander verhaal. Wat dat betreft zou een Canon (die ik vervelend in de hand vind liggen) beter zijn of een D300 maar die gaat wel erg boven mijn budget.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Over die flitsers: Je kunt het beste de triggerspanning meten met een multimeter, gewoon de flitser aanzetten en meten op de flitsschoen / sync socket. Zelf heb ik een Metz 45CT1 met een triggerspanning van 270V (de laatste CT1's hebben overigens een lagere triggerspanning) die altijd gebruikt is met mijn OM-1. Met een safesync-adapter, zoals de Wein SafeSync, kun je flitsers met een te hoge triggerspanning toch gebruiken op de meeste nieuwe camera's. Moderne dingen als TTL worden niet ondersteund, maar handmatig of automatisch op diafragma-voorkeuze zijn sommige flitsers nog prima bruikbaar! Verder kun je ze bijvoorbeeld ook nog met een draadloze (ebay-)trigger aansturen.-Elmer- schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:59:
[...]
De limiet bij Canon camera's ligt op 6V, van andere merken weet ik het niet precies. Met een Wein SafeSync zit je iig (bijna?) altijd goed.
Ongeveer 1000 euro, inclusief accessoires.
Op dit moment gebruik ik nog een compactcamera, Canon Ixus 400. De snelheid en het beperkte zoombereik zijn op dit moment een beperking. Tevens wil ik fotografie serieuser aanpakken.
Ik wil de camera gebruiken voor allround gebruik. Tijdens vakanties en weekenden voor het fotograferen van landschappen en gebouwen, maar ook regelmatig voor portretten.
Nee!
Ik neig naar een Canon i.v.m. de goede ervaringen van mijn compactcamera, Ixus 400. Een vriend van me heeft een EOS 450, deze ligt i.v.m. kleine handen goed in de hand.
Een UV filter en zonnekap ter bescherming? De mogelijkheid om goed in te kunnen zoomen is wel gewenst. Aan de 3x optische zoom van m'n compactcamera heb ik te weinig.
Advies, ik sta open voor advies.
Het is niet de bedoeling om van fotografie een tijdverslindende hobby te maken, maar om het allemaal serieuser aan te pakken en ik ben natuurlijk wel van plan om de camera vaker ter hand te gaan nemen.
Uiteraard, als ik bijvoorbeeld tegen de grenzen van een lens op loop en dat kan opgelost worden met de aanschaf van een andere dan zal dat geen probleem zijn.
Canon Ixus 400, compactcamera. Deze camera heb ik met plezier gebruikt. O.a. de beperkte zoom en de snelheid zijn een beperking.
In principe niet, omdat het qua budget niet echt noodzakelijk is en ik dergelijke spullen liever nieuw en met garantie aanschaf.
Graag lees ik jullie advies, tips, opmerkingen, kritiek etc. om zo tot een goede en weloverwogen keuze te komen. Op dit moment ben ik druk bezig om het forum door te spitten en wegwijs te worden in de wereld van dSLR.
5 volt vaak. Op http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html kun je trouwens een lijst vindneBasje2001 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:19:
[...]
De limiet bij Canon camera's ligt op 6V, van andere merken weet ik het niet precies. Met een Wein SafeSync zit je iig (bijna?) altijd goed.
Bedankt voor je uitgebreide advies. Ik heb op jouw advies gevraagd of iemand op het werk zijn Canon 300d kan meenemen. en een andere collega de D70, zodat ik van beide cams een beetje een feeling krijg. De lichtgevoelige 2.8 lenzen met wat meer zoom, zijn toch behoorlijk prijzig.Joosie200 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:33:
[...]
Voor natuurlandschappen en hoge gebouwen zul je mooi uit de voeten kunnen met een groothoek objectief. En voor avond/nachtfotografie >> f/2.8 objectief. Afhankelijk van het bereik een 17/18-50 of 28-75 bijvoorbeeld.
. Qua prijs ga je het echter niet in 1x redden. Toestel + groothoek + lichtsterk standaard zoom zal meer geld vragen.
Zo werd me aanbevolen een Nikon D40 met 17-200VR lens. Maar als je aan het einde van je bereik max 6.3 kunt kiezen...tja dan is dat best weinig. een 17-200 lens die bij 2.8 begint is ook extreem duur. Maar then again, met een DSLR met F4 maak je al betere foto's dan een Dimage Z5 op F2.8....
Na jouw advies had ik wat gekeken, en zag ik een D60 met een 18-85 lens. Dit is ook al ongeveer 5x optisch....de lichtgevoeligheid moet ik maar op de koop toenemen, ik ga geen 800 euro voor alleen een lens uitgeven. Ik stap over van digitale superzoom compact naar een instap DSLR en op elke DSLR krijg je al betere foto's...maar ik ken mezelf, ik wil dan weer het beste spul hebben, maar moet ik me niet door laten verleiden. Ik moet kopen wat ik nodig heb.
Een canon 400d zijn nu ook 200 euro goedkoper dan de 450d, dus ook een goed alternatief. Ik hoor van veel collega's en mensen die er echt verstand van hebben dat zo'n kitlensje niet heel goed is en dat ik beter toch een aparte kan kopen. het moet een beetje rond de 700 euro liggen bij elkaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 12-08-2008 21:21 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Valt ook wel mee, sommige dan, de tamron 28-70 is niet zo duur, toch? En buiten dat, je hebt er lang plezier van.Deathchant schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:20:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide advies. Ik heb op jouw advies gevraagd of iemand op het werk zijn Canon 300d kan meenemen. en een andere collega de D70, zodat ik van beide cams een beetje een feeling krijg. De lichtgevoelige 2.8 lenzen met wat meer zoom, zijn toch behoorlijk prijzig.
Ik ken geen superzoom met f2.8. De nikon 18-200vr die jij bedoeld denk ik, is trouwens 5.6 op het langse eind.Zo werd me aanbevolen een Nikon D40 met 17-200VR lens. Maar als je aan het einde van je bereik max 6.3 kunt kiezen...tja dan is dat best weinig. een 17-200 lens die bij 2.8 begint is ook extreem duur. Maar then again, met een DSLR met F4 maak je al betere foto's dan een Dimage Z5 op F2.8....
Waarom heb je zoveel zoom in een enkele lens nodig? Da's iets wat heel veel beginners altijd graag willen hebben maar is het nodig?Na jouw advies had ik wat gekeken, en zag ik een D60 met een 18-85 lens. Dit is ook al ongeveer 5x optisch....de lichtgevoeligheid moet ik maar op de koop toenemen, ik ga geen 800 euro voor alleen een lens uitgeven. Ik stap over van digitale superzoom compact naar een instap DSLR en op elke DSLR krijg je al betere foto's...maar ik ken mezelf, ik wil dan weer het beste spul hebben, maar moet ik me niet door laten verleiden. Ik moet kopen wat ik nodig heb.
Hier zitten ook een hoop mensen die er echt verstand van hebben en die zullen je toch kunnen zeggen dat een kitlens, qua scherpte, helemaal nog niet zo slecht is en bovendien een goede manier om erachter te komen wat je echt nodig hebt.Een canon 400d zijn nu ook 200 euro goedkoper dan de 450d, dus ook een goed alternatief. Ik hoor van veel collega's en mensen die er echt verstand van hebben dat zo'n kitlensje niet heel goed is en dat ik beter toch een aparte kan kopen. het moet een beetje rond de 700 euro liggen bij elkaar.
http://www.photozone.de/c...56-ii-test-report--review
en bij de 450D de IS-kitlens:
http://www.photozone.de/c...56-is-test-report--review
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
28-75 ... sorry ff'n vitten maar een erg goede lens ... mijn locale dealer is bezig met een totaal prijsje 450+deze lens+kit ... geeft zelf aan dat is budgettair en kwalitatief een goede keuze is. Ik heb nog geen haast dus dat prijsje komt een keer na de training in de kantine, heb het nu druk door vakantiecollega's dus wacht even met de aanschaf, is al weer een Eur 10 gezakt in prijsWijnands schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:26:
Valt ook wel mee, sommige dan, de tamron 28-70 is niet zo duur, toch? En buiten dat, je hebt er lang plezier van.
Het commentaar van de reviewer is zelfs dermate leuk dat de eerste regels je zouden moeten quoten, hierbij:
There were a few moments when I considered not to publish the results due to "political correctness" because to date it was a quite absurd thought that such a cheap, or better "affordable", lens can perform this good and I'm sure that some will not believe the findings even though they're supported by the published field images.
[ Voor 19% gewijzigd door hamsteg op 13-08-2008 14:55 ]
... gecensureerd ...
Maar dat moet iedereen zelf weten...
Verwijderd
Mijn Budget:
Dat loopt tot een 700á750 euro. Maar dat is dan wel voor alles. Dus Body, lens(-en), extra accu, geheugenkaart, tas, etc...
Waarom DSLR
Vroeger veel met analoge spiegelreflex camera's gewerkt (canon 1000FN en een oude minolta)
Heb toch wel het instellen en het 'spelen'met de instellingen gemist.
Nu is onze compact kapot, dus wilde ik weer terug naar spiegelreflex en de bijkomende voordelen van het digitale benutten.
Waarvoor gebruik ik het toestel
Vakantie foto's, huis-tuin en keukenfoto's, maar ook bewust foto's van objecten gaan maken.
Met mijn 'oude'-spiegelreflexen een aantal reportages gemaakt en een tentoonstelling gehad.
Heb je al lenzen, en ander materiaal in bezit.
Nee
Heb je al een voorkeur. En kun je kort uitleggen waarom je deze voorkeur hebt
Na het één en ander opgezocht te hebben gaat mijn voorkeur uit naar een toestel met 'live-vieuw' en wel daarom, mijn vrouw en dochter moeten er ook foto's mee kunnen nemen.
Na wat op de diverse fora rond te hebben gekeken is mijn keuze wat blijven hangen op de SonyA300/350 en de Canon 450D.
Wil je gelijk extra lenzen, etc. aanschaffen
Mogelijk met de kitlens een 50-200
Advies en/of goedkeuring
Graag advies en eventuele goedkeuring.
Vooral voor mocht ik blijven twijfelen waarom een A350 kopen en geen A300.
Hoeveel tijd ga je in je hobby steken.
Het toestel ligt nagenoeg dagelijks in de auto, dus altijd binnen handbereik.
Ben je bereid om later meer te investeren
Ik wil op termijn wel een aantal goede lenzen bij kopen, mogelijks om makro-opnames te maken
Wat gebruik je nu
Een Canon Powershot A75. 5 jr. geleden gekocht. Ideaal toestel voor vakanties, maar is er iets stuk gegaan en hebben de foto's nu een druipkaars effect ik het paars
Is 2e hand een optie of persé niet
Ik denk dat binnen dt budget een aardige nieuwe camera te vinden is, maar als iemand een jong toestel zou verkopen, dan wil ik daar best over nadenken. Ik denk alleen dat toestellen met 'live-vieuw' nog maar weinig op de markt zijn 2e hands.
Graag jullie tips en adviezen waar op te letten. Ik kan via iemand het toestel in België kopen, die er géén BTW over moet betalen.
Ik heb gisteren de Canon 450D met standaard 18-55 IS lens + Hoya UV-filter + 4 GB SD gekocht. Heb getwijfeld om toch een Nikon D60 + 18-55 VR bij de Media Markt Amsterdam Arena voor 399 euro te kopen, want erg voordelig, maar naast de prijs is het enige voordeel van de D60 t.o.v. de 450D is de autofocus-assist lamp die ook zonder geactiveerde flits werkt. Point-and-shoot van personen met de Canon 450D in donkere omstandigheden met flits levert plaatjes van gesloten ogen op, maar goed daar koop ik de camera ook niet voor
Waarschijnlijk wordt het over een jaar of wat toch een upgrade naar de 40D (of zijn opvolger), maar voorlopig ben ik wel even zoet. Anyway, ik ga maar eens sparen voor lenzen, want met de resterende 50 euro van mijn budget kom ik niet erg ver
Dat kan ook een leuke uitdaging zijn om 2e hands voor dat geld toch wat leuks te vinden.Morangie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:19:Anyway, ik ga maar eens sparen voor lenzen, want met de resterende 50 euro van mijn budget kom ik niet erg ver.
Verwijderd
Tussen de a300 en de eos450D zou ik zeggen dat het verschil hem met name zit in de live-view van de camera. Wil je dit dan zul je voor de Sony moeten gaan! Is deze optie niet belangrijk dan heeft de Canon als voordeel een grotere zoeker en een betere kitlens. Ik zou je adviseren om eens naar een winkel te gaan en de camera's vast te houden en te kijken hoe de handligging en plaatsing van knoppen voor jou is. De keuze voor een digitale reflexcamera is vrij eenvoudig als je hem eenmaal in je hand hebt.
Officieel zouden ze allemaal 24V aan moeten kunnen. Nikon adviseert 12V en Canon accepteerd idd. maar 6V.Wijnands schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:29:
5 volt vaak.
Niet dat dat veel helpt, sommige oude flitsers werken met 300V...
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Vergeet niet de veel betere CMOS sensor van Canon bij lage lichtomstandigheden. ISO800 is nog goed bruikbaar bv. Ook vind ik het belangrijk dat de IS in de lens zit en niet in de body, omdat je dan door je viewfinder kunt zien hoe de IS werkt. Het grotere lenzenaanbod van Canon kan op het moment ook nog een rol spelen. Maar de live-view functie van de sony is daarentegen idd wel briljant bedacht, echter kun je er niet zover mee inzoomen als op die van de canon om b.v. handmatig scherp te stellen.Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:54:
@franskem: koop de a350 alleen als je groot afdrukt. Het enige verschil tussen de a350 en a300 is resolutie...
Tussen de a300 en de eos450D zou ik zeggen dat het verschil hem met name zit in de live-view van de camera. Wil je dit dan zul je voor de Sony moeten gaan! Is deze optie niet belangrijk dan heeft de Canon als voordeel een grotere zoeker en een betere kitlens. Ik zou je adviseren om eens naar een winkel te gaan en de camera's vast te houden en te kijken hoe de handligging en plaatsing van knoppen voor jou is. De keuze voor een digitale reflexcamera is vrij eenvoudig als je hem eenmaal in je hand hebt.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
Verder ben ik het geneuzel over "de veel betere CMOS sensor van Canon" een beetje zat. Druk eens een plaatje af op een A4 en je zult er weinig verschil tussen zien. Die pixelneukers die op 100% zitten te gluren zijn meer bezig met het technische aspect van het fotograferen dan met fotografie zelf. Bovenstaande opmerking geldt niet voor mensen die veel aan concertfotografie doen...
Even een onderbouwing van die stelling. Wie gebruikt zijn opnames wel eens op 100%. Dus een foto e-mailen naar een vriend om een foto te laten zien op 100%. Niemand, je verkleint de foto waardoor de ruis uit de foto verdwijnt. Bij afdrukken gaat het net zo.
Zullen we dan van alle andere merken eventuele voordelen ook op deze manier maar af gaan schilderen als mierenneukerij in de marge? Is wel makkelijk, want dan maakt het dus eigenlijk geen drol meer uit wat je koopt, alle merken doen precies hetzelfde en hebben behalve een ander naampje geen echte verschillenVerwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:30:
Verder ben ik het geneuzel over "de veel betere CMOS sensor van Canon" een beetje zat. Druk eens een plaatje af op een A4 en je zult er weinig verschil tussen zien. Die pixelneukers die op 100% zitten te gluren zijn meer bezig met het technische aspect van het fotograferen dan met fotografie zelf. Bovenstaande opmerking geldt niet voor mensen die veel aan concertfotografie doen...
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 15-08-2008 12:41 ]
Verwijderd
Ja, goed plan. Want alle merken doen precies hetzelfde, behalve Olympus. Olympus kiest lekker zijn eigen weg zonder vast te zitten aan een filmheritage met bakken oud glas.Henk schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:38:
[...]
Zullen we dan van alle andere merken eventuele voordelen ook op deze manier maar af gaan schilderen als mierenneukerij in de marge? Is wel makkelijk, want dan maakt het dus eigenlijk geen drol meer uit wat je koopt, alle merken doen precies hetzelfde en hebben behalve een ander naampje geen echte verschillen
exactlyVerwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:47:
[...]
Ja, goed plan. Want alle merken doen precies hetzelfde, behalve Olympus. Olympus kiest lekker zijn eigen weg zonder vast te zitten aan een filmheritage met bakken oud glas.
En kennelijk heeft elk merk dan dus tóch iets 'eigens' en heeft dit topic om de één of andere reden ook nog bestaansrecht...
Verwijderd
Mijn stelling is dat men wat te gemakkelijk naar de relatief ruisvrije platen van Canon kijkt en die dan maar adviseert. Dat terwijl zaken als handligging, bediening, kleurweergave en nog vele andere zaken net zo relevant kunnen zijn. Ik zou momenteel in het instapsegment niet echt twijfelen en een Sony a200 halen. Als je ziet wat die camera biedt voor weinig geld.....
Over welke ruis mooier is kan je lang discussieren, maar blijft een mening.
Witbalans stoor ik me niet zoveel aan, omdat een grijskaart 15 euro kost en het gebruik daarvan geeft een veel groter verschil dan het verschil tussen canon en nikon.
En mijn ervaring met iig D50/D80/D200 van nikon is dat die witbalans ook gaar was.
Blijft lastig, de D300 witbalans ken ik niet goed genoeg.
Probeer niet teveel dingen als een feit neer te leggen:
"ruis is mooier"
"kleuren zitten er vaak net naast"
"bijzonder lastig te corrigeren"
Allemaal toch dingen die jij vind.
Resumerend: kijken naar alle aspecten van een camera is altijd goed, sensor is belangrijk maar niet het enige punt.
Verwijderd
1- Huh...wat is dit?
2- Hmm...ik moet hem boven m'n hoofd houden dus kan niks door de zoeker zien..even handig ( plaat mislukt.. )
3- Hey leuk, werkt ook op Camera Control Pro
Dat Liveview zo vaak als verkoopargument wordt gebruikt dat vrouw, dochter, zoon, oma & opa er ook mee kunnen fotograferen vind ik zo'n onzin. Wat is er nou moeilijk aan om aan te geven dat ze door dat kleine glaasje moeten kijken dat ze zoeker noemen?
Zelfde met de anti-dust functies: het is GEEN heilige graal. Misschien werkt het bij Olympus ja....dan werkt het bij 98% van de markt nog niet zoals gehoopt ( cijfer is geheel fictief voor dat als flame wordt opgevat...
Witbalans is vaak met een druk op de knop op je PC te corrigeren. De halve tweakers community heeft waarschijnlijk Photoshop /Lightroom op z'n PC staan dus dat is ook zo verholpen.
Blijft de sensor als een belangrijk punt over. En ja..daar is veel keuze in. Nikon heeft de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Output is stukken beter en daar gaat het tenslotte om. Allemaal vaak genoeg herhaald.
Ik heb al eerder het bestaansrecht van dit topic in twijfel getrokken omdat al zoveel adviezen zijn gegeven voor ieder budget, voor bijna alle eisen, maar het wordt allemaal een grote herhaling. Het is Canon of Nikon en dan heb je vaak nog een paar mensen die over de andere merken wat ertussendoor gooien.
Het is hier dus vaker een mini-strijd tussen de mensen die al een dSLR hebben, en hun eigen merk naar voren gooien. Just my 5 cents
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Verwijderd
Goede automatische witbalans is weldegelijk een goed verkoopargument, net als een goed werkende antistof.
En allstarted1, jouw argument tegen antistof is een erg vreemde constructie:
"Bij nikon werkt het niet, dus je hebt het niet nodig".
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 14:49 ]
We formuleren het even anders:Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:47:
"Élk antidust systeem wordt keihard outperformed door een blaasbal"
Nee, dáár moet je je cam-keuze vanaf laten hangen
Verder is lichtmeting niet achteraf even te corrigeren zonder concessies, whibal wel
[ Voor 29% gewijzigd door Henk op 15-08-2008 15:07 ]
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Kijk, ik ben dus niet de enige die deze simpele aanpak gebruikt ipv te prutsen met custom instellingen. Het scheelt mij in ieder geval veel corrigerenqadn schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:12:
Witbalans gewoon lekker op flits laten staangeschikt voor al uw concert-situaties
![]()
![]()
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Zo ben ik keihard fan van de lifeview van mijn Sony cam. Vind het erg handig op statief, en als ik bij een event sta waar ik niet altijd helemaal voorop kan staan, is het ook wel handig. Maak ik er verder veel gebruik van? Nee, dat ook weer niet..
Vind het overigens wel geniaal dat je met de Sony op lifeview ziet hoe de diafragma en sluitertijd instellingen je belichting beinvloeden, erg handig. Wel jammer dat op de A300 de DOF preview ontbreekt...geloof dat hij bij de 450D en uiteraard de A700 wel zit.
Uhm, witbalans...inderdaad ook beetje te veel gepruts. Ik doe er momenteel weinig mee, eerst maar ff een goede monitor kopen om op na te bewerken, maar de automatische doet het over het algemeen erg goed.
Ook vind ik dat je best wel mag mierenneuken op de kleinere minpuntjes van een camera, daar is dit topic inderdaad voor. Want anders dan bij compactcamera's ontlopen de verschillen in kwaliteit elkaar niet zo veel bij instap DSLR.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Mwah, ik verwissel aardig vaak lenzen en heb er nog geen meuk op gevonden ( bij de D300 ) Laten we daarom inderdaad maar overstappen op de constructie van HenkVerwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:47:
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
800 - 1000 euro
• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Om wat mooiere foto's te maken dan ik nu doe met mijn huidige compactcamera (Lumix FX30). Ik zie het meer als aanvulling op mijn compactcamera dan als vervanging overigens.
• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Met name foto's in en om huis, wellicht vakantiefoto's van mooie omgevingen.
• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Heb nog nooit een (D)SLR gehad, dus heb geen lenzen in mijn bezit. Vrienden hebben wel lenzen te leen, allemaal voor Nikon Camera's (D80 en D300)
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een aantal camera's bekeken en heb een voorkeur voor Nikon, Canon of Pentax. Ik zal wat gedachten op een rij zetten:
- Nikon D80 -> mooi toestel maar wat verouderd. Wellicht de D90 afwachten?
- Nikon D40/D40x/D60 -> Lijken me leuke instappers maar vraag me af of het gemis aan een AF motor in de body en gebrek aan IS in de body niet gaan irriteren. Ook lees ik vaak dat deze camera's eigenlijk wat uit de markt zijn geprijsd door hun concurrenten.
- Pentax K200D: Erg mooi en compleet toestel, het gebrek aan een accu maakt me alleen wat huiverig. Zie het niet zo zitten om met gewone batterijen in de weer te moeten.
- Canon 450: Mooi toestel, maar eveneens weinig "bang for my bucks" naar mijn mening.
• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Waarschijnlijk wil ik een losse body + 18-250 (of misschien zelfs 18-300) lens aanschaffen
• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Gaarne advies mbt mijn bovenstaande selectie, of wellicht een heel ander toestel waar ik nog niet over na heb gedacht.
• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal er niet dagelijks mee bezig zijn, voornamelijk wat uitproberen thuis en meenemen bij uitstapjes/vakanties naar mooie plekken.
• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het me bevalt kan het wellicht tot een nieuwe hobby uitgroeien.
• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Tot nu toe alleen maar compactcamera's, waar onder een Minolta Zoom (film), Sony DSC-S50, Fujifilm FinePix 4800 Zoom, Panasonic Lumix FX-30. Met een DSLR hoop ik mooiere foto's te kunnen produceren.
• Is 2e hands een optie of per se niet?
Moet nieuw zijn van de vrouw, wil geen gebruikt spul hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Schweino op 15-08-2008 16:03 ]
Verwijderd
1000 euro max
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil foto's van hoge kwaliteit kunnen maken en daarmee experimenteren.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, natuur, de "standaard" kiekjes, evt op den duur macro.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 450D body. De Canon spreekt mij aan, en de liveview is ook wel handig wanneer de camera wordt gebruikt voor de momenten dat de mooiste foto niet zo belangrijk is. Ik heb hem vandaag in mijn handen gehad en dat beviel mij ook goed.
De Sigma 18-200 mm F/3.5-6.3 DC OS NL.omdat hier stabilisatie in zit en dit lijkt mij makkelijker dan de standaard kitlens van Canon en een extra lens die je dan steeds moet wisselen voor bijna hetzelfde bereik als de Sigma-lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide mag, ik zou graag horen of dit een goede keus is, zo niet hoor ik natuurlijk graag alternatieven.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Durf ik niet te zeggen, ik zal sowieso tijd investeren in het leren kennen van de camera en de functies, daarna zie ik wel verder hoe vaak ik de camera zal gebruiken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, op dit moment denk ik dat ik op den duur nog een macrolens aan ga schaffen, maar ik ga hem eerst een tijdje gebruiken en dan zie ik wel wat ik nog het meeste mis.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een simpele compact camera, weinig invloed op de foto's door het gebrek aan te wijzigen instellingen
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, maar ik sta altijd open voor suggesties
Ik heb hier al het een en ander doorgelezen, en uiteindelijk gaat mijn voorkeur dus naar de Canon. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen. Alvast bedankt!
Verwijderd
Koop liever een goeie lens zonder stabilisatie....[b][message=30585200,noline]Way2Go schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22
De Sigma 18-200 mm F/3.5-6.3 DC OS NL.omdat hier stabilisatie in zit en dit lijkt mij makkelijker dan de standaard kitlens van Canon en een extra lens die je dan steeds moet wisselen voor bijna hetzelfde bereik als de Sigma-lens.
[
Ik heb hier al het een en ander doorgelezen, en uiteindelijk gaat mijn voorkeur dus naar de Canon. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen. Alvast bedankt!
Verwijderd
Waarom huiverig omdat er geen (dure, merkeigen) accu bij zit maar je 't met 4 goede NiMH AA cellen kunt doen, of in geval van nood met alkaline batterijen die je op elke straathoek kunt kopen?Schweino schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:44:
- Pentax K200D: Erg mooi en compleet toestel, het gebrek aan een accu maakt me alleen wat huiverig. Zie het niet zo zitten om met gewone batterijen in de weer te moeten.
Als je bv. Eneloop NiMH cellen neemt, doen ze niets onder voor de LiIon accu's van andere merken. 500 foto's op 1 set is vrij normaal, en ze lopen nauwelijks leeg.
Waarom je een 10+ x zoom op een DSLR zou willen zetten is mij een raadsel, want het voordeel van een DSLR is juist dat je de goede lens voor de situatie kunt kiezen, en zo'n superzoom staat stijf van de compromissen die de beeldkwaliteit niet ten goede komen.Waarschijnlijk wil ik een losse body + 18-250 (of misschien zelfs 18-300) lens aanschaffen
Ik zou gewoon beginnen met een 18-55 of 18-70, en een 50/55-200 (de betaalbare kitlenzen), en dan later beslissen of je er nog extra groothoek of tele bij nodig hebt, of lichtsterkere objectieven, een macrolens, etc.
Maar wanneer je echt zo'n superzoom wilt, zou ik voor Nikon gaan. Volgens de verschillende tests is hun 18-200 de beste (lees: minst slechte) in die klasse.
Bedenk je overigens ook dat bij compacts de brandpuntafstanden in kleinbeeld equivalent worden weergegeven (5.8-17.4mm wordt dan 35-105 bv.), maar bij DSLR worden de werkelijke waarden gebruikt.
Bij een D60 (APS-C, 1.5x cropfactor) wordt een 18-300 dan een 24-450 in kleinbeeld equivalent. Hoe vaak heb je die 450mm nodig, en is 't je het waard om die extra ballast altijd mee te slepen?
Dat zou ik zeker doen, al was het maar voor het effect op de d80 prijs.Schweino schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:44:
- Nikon D80 -> mooi toestel maar wat verouderd. Wellicht de D90 afwachten?
Pardon? Welke camera is er dan nog goedkoper dan 300 euro voor body en kitlens?- Nikon D40/D40x/D60 -> Lijken me leuke instappers maar vraag me af of het gemis aan een AF motor in de body en gebrek aan IS in de body niet gaan irriteren. Ook lees ik vaak dat deze camera's eigenlijk wat uit de markt zijn geprijsd door hun concurrenten.
Omdat? Een setje AA'tjes zo moeilijk op te laden is? Zwaar om mee te slepen?- Pentax K200D: Erg mooi en compleet toestel, het gebrek aan een accu maakt me alleen wat huiverig. Zie het niet zo zitten om met gewone batterijen in de weer te moeten.
Ik denk dat er zo 6 man klaar staat op keihard te roepen dat je ongelijk hebt.- Canon 450: Mooi toestel, maar eveneens weinig "bang for my bucks" naar mijn mening.[/i]
Omdat? Ben je niet beter uit met een goede prosumer?• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Waarschijnlijk wil ik een losse body + 18-250 (of misschien zelfs 18-300) lens aanschaffen
Ik krijg het idee dat je alleen nog op features aan het zoeken bent en nog geen toestel in handen hebt gehad, da's niet handig. Verder vraag ik me af waarom je een dslr voor erbij wilt en daar vervolgens een lens op wil schroeven dat het net een highend compactje wordt. Waarom wil je eigenlijk een spiegelreflex?• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Gaarne advies mbt mijn bovenstaande selectie, of wellicht een heel ander toestel waar ik nog niet over na heb gedacht.
---
Dat snap ik even niet.Liveview is handig als je geen mooie foto's wil schieten?Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:37:
Wat is je beschikbare budget?
1000 euro max
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil foto's van hoge kwaliteit kunnen maken en daarmee experimenteren.
....
Canon EOS 450D body. De Canon spreekt mij aan, en de liveview is ook wel handig wanneer de camera wordt gebruikt voor de momenten dat de mooiste foto niet zo belangrijk is. Ik heb hem vandaag in mijn handen gehad en dat beviel mij ook goed.
Je wil hoge kwaliteit foto's maken en dan wil je zo'n lens aanschaffen?Die snap ik totaal niet. Ben geen canon kenner maar ik kan me niet voorstellen dat canon voor die prijs niet iets 18-80'ish in het assortiment heeft. Die sigma is best leuk maar ik heb toch echt de indruk dat het een typische superzoom is, m.a.w. een compromis tussen gemak en kwaliteit.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
[ Voor 28% gewijzigd door Wijnands op 16-08-2008 08:53 ]
Nee hoor... hij heeft het over zijn eigen mening.Wijnands schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 07:46:
Ik denk dat er zo 6 man klaar staat op keihard te roepen dat je ongelijk hebt.
Zie ook: ... blijf ontopic en respecteer elkaars mening!
Misschien heeft de 450D wel features (Liveview/12MP/???), waar Schweino helemaal niks aan heeft, maar er wel voor betaald. In dat geval kan hij bv ook kijken naar de 400D.
Ik weet niet hoe dramatisch andere liveviews zijn op dSLR's, maar die Sony vond ik niet geweldig; best een redelijke lag en het kon echt niet tippen aan mijn S5.Shailesh schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:35:
Zo ben ik keihard fan van de lifeview van mijn Sony cam. Vind het erg handig op statief, en als ik bij een event sta waar ik niet altijd helemaal voorop kan staan, is het ook wel handig. Maak ik er verder veel gebruik van? Nee, dat ook weer niet..
Ik moet er 4 in mijn camera proppen en echt geweldig vind ik het niet. Ik vond het eerst wel makkelijk, maar ik heb nu liever gewoon twee accu's.Wijnands schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 07:46:
[...]
Omdat? Een setje AA'tjes zo moeilijk op te laden is? Zwaar om mee te slepen?
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Neem van mij aan, als je niet superhandig in je workflow bent dan word je niet blij als je van 150+ foto's witbalans moet zitten doenHenk schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:59:
[...]
Verder is lichtmeting niet achteraf even te corrigeren zonder concessies, whibal welHoewel ik het er mee eens ben dat het wel degelijk een verkoop argument is, want knopjes die je niet aan hoeft te raken voor een goed shot, zijn de beste
[ Voor 78% gewijzigd door Wijnands op 16-08-2008 11:08 ]
Dat is zo, maar dat heb ik pas één keer hoeven doen; en toen bleek uiteindelijk het klepje niet goed te zitten (Canon S1), waardoor er maar twee batterijen contact maakte.Wijnands schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:04:
Aan de andere kant, als je ergens zonder accu's zit, AA'tjes kun je kopen
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Verwijderd
Mijn Pentax *ist DS slikt ook 2 CR-V3 lithium batterijen, en ik neem aan dat dat ook voor de K200D geldt (de DS is de overgrootvader van de K200D). En er zijn ook oplaadbare CR-V3 accu's te koop. Pentax raadt af om die te gebruiken, maar de gebruikerservaringen op o.a. dpreview geven aan dat 't prima werkt.MrSleeves schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:50:
Ik moet er 4 in mijn camera proppen en echt geweldig vind ik het niet. Ik vond het eerst wel makkelijk, maar ik heb nu liever gewoon twee accu's.
Maar wat is er zo'n ramp om na ~500 foto's 4 AA batterijen te verwisselen? Zo lang doet mijn DS 't met goede NiMH's (ik gebruik de interne flits nooit).
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat best teleurstellend?Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:15:
Maar wat is er zo'n ramp om na ~500 foto's 4 AA batterijen te verwisselen? Zo lang doet mijn DS 't met goede NiMH's (ik gebruik de interne flits nooit).

Verwijderd
Oplaadbare CR-V3 zijn ideaal. Combineren de kracht van NiMH met een hogere spanning van niet oplaadbare AA. Helaas worden deze setjes langzaamaan uit de handel genomen en gebruikt ieder merk een ander oplaadpunt voor de batterijen waardoor je merkgebonden bent met de aanschaf van accu's en lader.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:15:
[...]
Mijn Pentax *ist DS slikt ook 2 CR-V3 lithium batterijen, en ik neem aan dat dat ook voor de K200D geldt (de DS is de overgrootvader van de K200D). En er zijn ook oplaadbare CR-V3 accu's te koop. Pentax raadt af om die te gebruiken, maar de gebruikerservaringen op o.a. dpreview geven aan dat 't prima werkt.
Verwijderd
In jouw geval kan ik me dat voorstellen, maar bij mij komt 't maar 1x in de paar jaar voor dat ik 500 foto's op 1 dag maak. En omdat die Eneloopjes nauwelijks ontladen kun je ze maanden in de camera laten zitten.Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:29:
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat best teleurstellend?
Natuurlijk heb ik wel altijd een opgeladen backup setje bij me, maar dat is vooral voor m'n eigen gemoedsrust.
Blijft dus staan dat accu's wel degelijk voordelen hebben boven AA'sVerwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:58:
[...]
In jouw geval kan ik me dat voorstellen, maar bij mij komt 't maar 1x in de paar jaar voor dat ik 500 foto's op 1 dag maak. En omdat die Eneloopjes nauwelijks ontladen kun je ze maanden in de camera laten zitten.
Natuurlijk heb ik wel altijd een opgeladen backup setje bij me, maar dat is vooral voor m'n eigen gemoedsrust.
Verwijderd
Is stabilisatie niet zo belangrijk dan? Ik ben in principe nog niet direct van plan om een statief aan te schaffen.[...]
Koop liever een goeie lens zonder stabilisatie....
Daar bedoel ik eigenlijk mee, als bijv mijn vriendin een keer wat foto's maakt op een verjaardag o.i.d en dan ook de instellingen met rust laat.[...]
Dat snap ik even niet.Liveview is handig als je geen mooie foto's wil schieten?
Ok, maar ik wil dus graag voor max 1000 euro een body met een lens die in ieder geval tot 200mm gaat. Je hebt de indruk, maar je weet niet zeker of die Sigma lens een compromis is? Iemand misschien ervaring met de Sigma lens? En heb je dan evt een idee voor een alternatief dan?[...]
Je wil hoge kwaliteit foto's maken en dan wil je zo'n lens aanschaffen?Die snap ik totaal niet. Ben geen canon kenner maar ik kan me niet voorstellen dat canon voor die prijs niet iets 18-80'ish in het assortiment heeft. Die sigma is best leuk maar ik heb toch echt de indruk dat het een typische superzoom is, m.a.w. een compromis tussen gemak en kwaliteit.
IS/VR/AS is niet echt een vervanger voor een statief, het geeft je net een klein beetje meer speling in de situaties waarbij jij de trilpoot-factor bent. Je zou het meer als alternatief voor een monopod kunnen zien.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:24:
[...]
Is stabilisatie niet zo belangrijk dan? Ik ben in principe nog niet direct van plan om een statief aan te schaffen.
En hoe moeilijk is het dan om door de zoeker te kijken ipv op een LCD dat je notabene met een live-view knop aan moet zetten?Daar bedoel ik eigenlijk mee, als bijv mijn vriendin een keer wat foto's maakt op een verjaardag o.i.d en dan ook de instellingen met rust laat.
Koop 2 losse lenzen, bijvoorbeeld een dualkit... ik noem een canon 18-55IS + 55-250IS (met een 450D/1000D) of Nikkor 18-55VR + 55-200VR (met een D40/D60).Ok, maar ik wil dus graag voor max 1000 euro een body met een lens die in ieder geval tot 200mm gaat.
De sigma ís een compromis, zoals alle superzooms dat zijn. (op de 28-300L naJe hebt de indruk, maar je weet niet zeker of die Sigma lens een compromis is? Iemand misschien ervaring met de Sigma lens? En heb je dan evt een idee voor een alternatief dan?
Voor het alternatief, zie boven
Als je een dSLR wilt met een superzoom én liveview, en dat écht beslissende factoren zijn, zou je imho een prosumer moeten overwegen... Of je iig heel sterk afvragen of een dSLR wel is wat je zoekt...
[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 16-08-2008 14:35 ]
Verwijderd
Penlights zijn accu's.simon schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:16:
accus zijn veel makkelijker, geen gerotzooi met penlights, gaan vaak langer mee..
Kiest u even:
mier.jpg
of
mug.jpg
Volgens mij is het namelijk héél duidelijk wat simon bedoeld
Ok, ok, niet zo netjes
Om deze post toch wát inhoud te geven:
Als je dus voor 366 een 400D met 18-55 kan scoren, heb je gewoon nog genoeg budget voor geheugen, tas en bijvoorbeeld een 70-200/4L of 70-300/4.0-5.6ISYippie schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:53:
Canon EOS 400 D kit met 18-55 objectief, 366 bij MM Alphen a/d Rijn 09 t/m 16 Aug.
Wellicht bij meerdere vestigingen.

Nee, het maakt jóu niet uit, dat is iets heel andersVerwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:44:
[...]
En blijft dus staan dat voor 't gros van de gebruikers (zeker in 't [Starters] segment) geen hol uitmaakt.
[ Voor 94% gewijzigd door Henk op 16-08-2008 14:47 ]
Verwijderd
En blijft dus staan dat voor 't gros van de gebruikers (zeker in 't [Starters] segment) 't geen hol uitmaakt.Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:59:
Blijft dus staan dat accu's wel degelijk voordelen hebben boven AA's
Verwijderd
Irritant als mensen reageren op een bericht van mij boven mijn bericht...Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:39:
Nee, het maakt jóu niet uit, dat is iets heel andersEen voordeel van een bepaald systeem is niet ineens geen voordeel meer omdat het jou persoonlijk niet aanspreekt
Dat is nog steeds vreselijk subjectief. Wals je daar overheen, dan is het hele bestaansrecht van dit topic weg...
Blijkbaar snap je me niet. Ik zeg nergens dat een goede accu geen voordeel kan hebben, maar alleen dat 't voor veel (de meeste?) mensen niks extra's biedt t.o.v. NiMH AA cellen.
Zoals jij al zo vaak gezegd hebt dat antidust geen reden is om voor een bepaald toestel te kiezen, zeg ik dat voor een (proprietary) accu of niet.
En als je met een Pentax K200D 1500 foto's op 1 lading wilt/moet schieten, dan doe je er toch gewoon 2 CR-V3 cellen in?
[ Voor 20% gewijzigd door simon op 16-08-2008 15:07 ]
|>
Toch als je er een beetje onderzoek naar doet hebben CR-V3's zeker hun voordelen. Je moet alleen goed oppassen dat je neit een setje hebt dat meer dan 1,5 volt geeft. Maar daar is op DPR meer dan genoeg over te vinden.
Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met penlites. Ik loop niet als een malle honderden foto's op een dag te schieten en heb nog nooit meegemaakt dat ik één penlite lading geleegd heb (behalve dan als ik een keer ben vergeten op te laden, dat probleem is net zo groot als je een accu gebruikt)
[ Voor 73% gewijzigd door MonkeySandwich op 16-08-2008 15:18 ]
Zelfs als verstokt nikonian zeg ik bij de 70-200 4 toch echt "sweet!".Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:39:
[...]
Als je dus voor 366 een 400D met 18-55 kan scoren, heb je gewoon nog genoeg budget voor geheugen, tas en bijvoorbeeld een 70-200/4L of 70-300/4.0-5.6ISNog héél even en je krijgt de dSLR's bij een pakje boter?
Ff zonder dollen, 400d+18-55+70-200/4 is een hele fijne combi.
Hmm, daar schiet je dus niets mee op, en ik vind die penlights zo onhandig, zal wel op voorkeur uit komen. Iig is 't Canon met de BP511 wel fijn, behoorlijk standaard.Mythrill schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:09:
CR-V3 cellen zijn lastig te krijgen en worden vaak afgeraden. Een setje eneloops (oplaadbare hybride penlites) kosten rond de 13 euro per 4.
|>
Verwijderd
Nou het leek mij makkelijk om zo min mogelijk te wisselen. Maar goed, als dit ten koste gaat van de kwaliteit is dat natuurlijk ook zonde. Dan ga ik denk ik voor de 450D met de 18-55IS + 55-250IS.Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:32:
[...]
IS/VR/AS is niet echt een vervanger voor een statief, het geeft je net een klein beetje meer speling in de situaties waarbij jij de trilpoot-factor bent. Je zou het meer als alternatief voor een monopod kunnen zien.
[...]
En hoe moeilijk is het dan om door de zoeker te kijken ipv op een LCD dat je notabene met een live-view knop aan moet zetten?Het indrukken/verzetten van die knop is imho net zo veel werk/complexiteit als het uitleggen om door een zoeker te kijken
[...]
Koop 2 losse lenzen, bijvoorbeeld een dualkit... ik noem een canon 18-55IS + 55-250IS (met een 450D/1000D) of Nikkor 18-55VR + 55-200VR (met een D40/D60).
[...]
De sigma ís een compromis, zoals alle superzooms dat zijn. (op de 28-300L na)
Voor het alternatief, zie boven
Als je een dSLR wilt met een superzoom én liveview, en dat écht beslissende factoren zijn, zou je imho een prosumer moeten overwegen... Of je iig heel sterk afvragen of een dSLR wel is wat je zoekt...
In ieder geval bedankt voor je reactie!
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 15:19 ]
Verwijderd
Je kan wel kwaliteit hebben zonder te wisselen, iets dieper in de buidel tasten en wat rondzoeken voor een 14-150 Leica D. Dat en een E-420 komt uit op een 1400-1500 euro. Kost wat, maar dan heb je kwaliteit zonder te wisselen in een zeer compact pakketje.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:15:
[...]
Nou het leek mij makkelijk om zo min mogelijk te wisselen. Maar goed, als dit ten koste gaat van de kwaliteit is dat natuurlijk ook zonde. Dan ga ik denk ik voor de 450D met de 18-55IS + 55-250IS.
In ieder geval bedankt voor je reactie!
gaat wel 50% over zijn budget heen. Voor 1500 euro kan hij sowieso mooier spul kopen, waaronder olympus spul.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:31:
[...]
Je kan wel kwaliteit hebben zonder te wisselen, iets dieper in de buidel tasten en wat rondzoeken voor een 14-150 Leica D. Dat en een E-420 komt uit op een 1400-1500 euro. Kost wat, maar dan heb je kwaliteit zonder te wisselen in een zeer compact pakketje.
Beetje raar advies en olympus heeft zo zijn specifieke eigenschappen die je moeten liggen (tov de norm).
Verwijderd
Ik wou gewoon zeggen dat wat hij wil wel kan, maar dat hij dan wat meer kwijt is.Nomad schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:43:
[...]
gaat wel 50% over zijn budget heen. Voor 1500 euro kan hij sowieso mooier spul kopen, waaronder olympus spul.
Beetje raar advies en olympus heeft zo zijn specifieke eigenschappen die je moeten liggen (tov de norm).
Tja, met een 5D en 28-300L heb je nog een bak meer kwaliteit, ben je alleen nog ietsje meer 'wat meer' kwijt...Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:10:
[...]
Ik wou gewoon zeggen dat wat hij wil wel kan, maar dat hij dan wat meer kwijt is.
Maar is dat waar écht om gevraagd wordt?
edit: owja
Hier sluit ik me helemaal bij aanVerwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:20:
Prima keus Way2Go, en daar ga je een hoop plezier van hebben!
[ Voor 29% gewijzigd door Henk op 16-08-2008 16:21 ]
Mja, in principe heb ik liever dat mensen accepteren dat wisselen erbij hoort.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:10:
[...]
Ik wou gewoon zeggen dat wat hij wil wel kan, maar dat hij dan wat meer kwijt is.
Wanneer je met meerdere lenzen wilt werken, kan je met hetzelfde budget een hogere kwaliteit behalen.
so dat maakt de keus wel wat lastiger want dat ligt in dezelfde prijs categorie als de d40 nikon... welke kan je dan beter nemen als je tussen de nikon d40 en deze canon 400d moet kiezen? is er een van de twee die kwalietatief er bovenuit steekt?Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:39:
Als je dus voor 366 een 400D met 18-55 kan scoren, heb je gewoon nog genoeg budget voor geheugen, tas en bijvoorbeeld een 70-200/4L of 70-300/4.0-5.6ISNog héél even en je krijgt de dSLR's bij een pakje boter?
Verwijderd
De Canon. Prijs verschil was paar maanden geleden nog zo groot dat de D40 een goed alternatief was, maar nu niet meer.dangerpaki schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:38:
[...]
so dat maakt de keus wel wat lastiger want dat ligt in dezelfde prijs categorie als de d40 nikon... welke kan je dan beter nemen als je tussen de nikon d40 en deze canon 400d moet kiezen? is er een van de twee die kwalietatief er bovenuit steekt?
Verwijderd
Wow, twee subjectieve zaken in 1. Jij hebt liever dat mensen accepteren dat wisselen erbij hoort. Ik raad je aan die opmerking nog een keer te lezen. Daarnaast is het voor sommige mensen niet noodzakelijkerwijs het beste om de set met de hoogste kwaliteit aan te schaffen. Zoals reeds eerder geconstateerd zijn er andere zaken die ook van belang zijn naast de hoogste beeldkwaliteit.Nomad schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:33:
[...]
Mja, in principe heb ik liever dat mensen accepteren dat wisselen erbij hoort.
Wanneer je met meerdere lenzen wilt werken, kan je met hetzelfde budget een hogere kwaliteit behalen.
Ben niet zo taaltechnisch, zie het probleem in mijn zin niet.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:48:
[...]
Wow, twee subjectieve zaken in 1. Jij hebt liever dat mensen accepteren dat wisselen erbij hoort. Ik raad je aan die opmerking nog een keer te lezen. Daarnaast is het voor sommige mensen niet noodzakelijkerwijs het beste om de set met de hoogste kwaliteit aan te schaffen. Zoals reeds eerder geconstateerd zijn er andere zaken die ook van belang zijn naast de hoogste beeldkwaliteit.
Uiteraard is IQ (image quality) niet de enige maatstaf, maar het is jammer als mensen concessies doen omdat ze niet willen wisselen, terwijl ze misschien na een beetje ervaring in het wisselen het wel helemaal niet vervelend meer vinden.
Concessies moet je pas doen als je echt zeker weet dat je het alternatief niet wilt.
Verwijderd
Ik vermoed dat minstens 50% van alle gekochte superzooms binnen een paar maanden weer verkocht wordt.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:48:
[...]
Wow, twee subjectieve zaken in 1. Jij hebt liever dat mensen accepteren dat wisselen erbij hoort. Ik raad je aan die opmerking nog een keer te lezen. Daarnaast is het voor sommige mensen niet noodzakelijkerwijs het beste om de set met de hoogste kwaliteit aan te schaffen. Zoals reeds eerder geconstateerd zijn er andere zaken die ook van belang zijn naast de hoogste beeldkwaliteit.
Nou snap ik wel dat daar ook weer mensen belang bij hebben (was jij als Zware jongen geen verkoper?)
maar het lijkt erop dat hele volksstammen het verschil wel zien en toch wat beters gaan zoeken.
Ik ken overigens twee superzooms die heel acceptabele resultaten produceren. De nikon 28-200g en de 18-200 vr
[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 16-08-2008 18:20 ]
I second thatVerwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:45:
[...]
De Canon. Prijs verschil was paar maanden geleden nog zo groot dat de D40 een goed alternatief was, maar nu niet meer.
Er is een derde, maar die zit wel in een nogal andere prijsklasse...Wijnands schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:18:
Ik ken overigens twee superzooms die heel acceptabele resultaten produceren. De nikon 28-200g en de 18-200 vr
[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 16-08-2008 18:28 ]
Qua sensor een hele upgrade. Jammer van die mini tunneltjes van een viewfinder bij de xxxd van canon.
algemeen is het gewoon erg gaaf dat het zo goedkoop geworden is.
Zelfs camera's als de relatief nieuwe 40D e.d. van canon zijn gewoon betaalbaar.
Ik heb dan ook goede hoop voor de komende generatie camera's, omdat die zowaar waarschijnlijk betaalbaar gaan worden (relatief gezien).
[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 16-08-2008 18:52 ]
Dit topic is gesloten.
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!