[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.045 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:33
Na [STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu? en [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2 is het nu tijd voor deel 3!

Dit topic is speciaal voor hen die besloten hebben een Digitale Spiegel Reflex camera aan te schaffen. We kunnen ons voorstellen dat de grote verscheidenheid in dSLR's die op dit moment op de markt zijn je een beetje een "bomen&bos en het allemaal niet meer kunnen overzien" gevoel geeft. Waar moet je allemaal op letten en zijn alle geavanceerd klinkende technieken, opties en knopjes eigenlijk wel relevant voor wat je nu en in de toekomst van plan bent met de camera?
Wellicht dat dit topic je een beetje op weg kan helpen. Hier zullen we je helpen met het maken van de juiste keuze, maar je moet er zelf ook wat voor doen. Hoewel we in dit forum een heleboel kennis hebben van camera's zijn we -voor zover mij bekend op dit moment- niet in staat om van achter onze PC's en Appletjes jouw gedachten te lezen.

Daarom heb is er getracht een simpel basis-vragenlijstje op te stellen zodat wij (maar ook jijzelf) een inzicht kunnen krijgen in wat jouw eisen en behoeften zijn, wat je budget is etc.
  1. Wat is je beschikbare budget?
  2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
  4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
  8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
  9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
  11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Voordat je hier je lijst post, kijk eerst eens in een camera winkel hoe de ergonomie van de verschillende modellen is van de verschillende merken. Hier zit namelijk best een verschil tussen en is iets heel persoonlijks

Naar aanleiding van wat je hier invult kunnen mensen die ooit voor dezelfde keuze gestaan hebben en er ondertussen al flink wat sluitertijd op hebben zitten jou een beetje op weg helpen met adviezen en suggesties.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 28-08-2008 12:22 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 09:45
Maximaal 600 euro
Huidige canon powershot a75 voldoet niet meer en de powershot S3 IS lijkt me niet echt een verbetering tov de eerdergenoemde a75.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Stedelijke omgevingen, natuur en mensen.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon en Nikon. Beide merken hebben een mooi assortiment aan body's en lenzen, zodat uitbreiden geen probleem vormt.
Nee
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies waardeer ik zeer.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
De foto's maak als ik op vakantie ga of op een daguitstapje, het wordt geen echte hobby denk ik.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja als het noodzakelijk mocht zijn.
Canon a75, de lens is beschadigd, maar de fotokwaliteit is nooit echt heel hoog geweest. Ik vind een funi s5600/s5700 stukken beter presteren, maar foto's geproduceerd door een dslr zijn nog altijd een klasse hoger. Beperking is vooral zoom en beeldkwaliteit. Ow ja en een hele brakke flitser.
Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Canon 400D doet in Kitvorm ongeveer 575 met een cashback van 60 euro er nog vanaf dus 515.
Nikon D60 doet in Kit met een VR lens 629.

Qua prijs en opties is de 400D een mooie keus. Hou je nog wat geld over voor geheugenkaartjes en andere zut zoals een tas of een statief. Maar moet je passen qua handeling en grip.

Anders is de D60 inclusief de betere kitlens dan de Canon ook een goede keuze. Hij is alleen duurder.

Beide zal je geen buil aan vallen en beide platforms bieden voldoende uitbreidingsmogelijkheden mocht je op kitlens zijn uitgekeken of behoefte hebben aan een flitser of macro lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:39
littlejoannes schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:49:
Canon 400D doet in Kitvorm ongeveer 575 met een cashback van 60 euro er nog vanaf dus 515.
Nikon D60 doet in Kit met een VR lens 629.

Qua prijs en opties is de 400D een mooie keus. Hou je nog wat geld over voor geheugenkaartjes en andere zut zoals een tas of een statief. Maar moet je passen qua handeling en grip.

Anders is de D60 inclusief de betere kitlens dan de Canon ook een goede keuze. Hij is alleen duurder.

Beide zal je geen buil aan vallen en beide platforms bieden voldoende uitbreidingsmogelijkheden mocht je op kitlens zijn uitgekeken of behoefte hebben aan een flitser of macro lens.
Koop een 400D met een losse 18-55IS en je bent behalve nog steeds goedkoper uit, én de betere body én de betere lens rijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Weet niet hoe groot of klein jouw handen zijn, maar ik krijg al kramp in mijn vingers als ik de 400D zie.

Ennuh: de 18-55 IS is €165 + 400D is €515 = €680
D60 kit met 18-55 VR = 629 maar misschien zijn HenkEuro's goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:18:
Weet niet hoe groot of klein jouw handen zijn, maar ik krijg al kramp in mijn vingers als ik de 400D zie.

Wat moet je met een 18-55 én een 18-55 IS? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 23:12
400D + 18-55IS is 594 bij Konijn, cashback al meegerekend.
De D60 met 18-55VR komt op 629

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09-2019
Ik heb niet bepaald kleine handen, maar kramp krijg er absoluut niet van... Dus dat valt nog wel mee (voor mij dan) Maar dat zal per persoon natuurlijk verschillen.

Edit: die cashback van canon is toch maar geldig geweest tot 2007?

[ Voor 8% gewijzigd door sander1001 op 08-03-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28
Gewoon kijken wat het beste in de hand ligt, en waar je een 'klik' mee hebt.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95166

@ Iedereen die advies gaf over mijn "Ik wil een dSLR" in deel 2,

Bedankt voor alle info en advies. Ik ga waarschijnlijk voor de Canon 400D met 18-55 IS. Wellicht nog met extra grip. Nu alleen nog bepalen wanneer ik hem koop. Later kijk ik wel naar een dedicated groothoek lens (en daarna een zoomlens). Met een tas, CF-kaart en filters moet ik wel binnen mijn budget kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit: die cashback van canon is toch maar geldig geweest tot 2007?
"Purchase any of the selected products listed below between 01.03.2008 and 30.06.2008"

http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx
400D + 18-55IS is 594 bij Konijn, cashback al meegerekend.
De D60 met 18-55VR komt op 629
De body met alleen 18-55 IS zie ik niet op de website staan. Wel met grip, maar die is 725 - 60 = 665

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=49953

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 95166 op 08-03-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31

Valt toch wel mee. Heb je de 400D wel eens in je handen gehad?
Ik heb ook geen kleine handjes.. maar ik kan er lekker mee werken.

Ik heb sinds vandaag een grip gekocht. Je komt nu wel moeilijker bij de lens. Maar dat is denk ik wennen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 17:06
Eerlijk gezegd niet zo heel veel. Ik wil eigenlijk tussen de 600 en de 900 euro uitgeven. Dit inclusief 1 goeie lens, de andere hier onder beschreven lenzen komen later

Mijn Canon Ixus 850 ruist nogal veel vind ik. Een DSLR heeft en grotere sensor en heeft dus minder ruis. Ook gaat dit voor mij een hobby worden die ik eigenlijk overal zou willen beoefenen. (voor een racefiets heb je weg nodig, voor speerwerpen een atletiekbaan enzovoort) Foto's maken kan op ieder moment en praktisch op elke plek.

Ik wil wat vaker op feestjes foto's gaan maken dus in donker lichtomstandigheden. Ook op vakantie moeten er landschappen en bezienswaardigheen gefotografeerd worden. Daarnaast wil ik proberen de wat meer artistieke foto's proberen te maken. Erg allround dus.

Ikzelf heb geen lenzen maar mijn vader heeft een Nikon D70 met de 18-70 kitlens. Daarnaast heeft hij nog een Tamron 200-500 en een tamron 28-300.

Ja ik heb een voorkeur: de Nikon D40. Goedkoop, goeie foto's en de ergonomie vind ik zeer goed. Ook is deze camera lekker klein.
Daarnaast heb ik mijn oog laten vallen op de Sony A100. Hier ben ik nog mee bezig om een onderzoekje naar te doen maar ben er dus nog niet uit.

Filters sowieso, een Nikon SB-600 flitser is in huis aanwezig, maar ga ik voor Nikon zou ik de loop van de tijd een SB-400 aan willen schaffen.

Wat betreft lenzen zie ik het bij Nikon helemaal voor me:
Een Nikkor 16-85 VR als vervanger van de kitlens en walkaround
Een tegenhanger is de Nikkor 18-200 VR. 1 van deze 2 wil ik hebben als ik voor nikon ga.

sowieso een Wide-angle: de Sigma 10-20 HSM voor de Nikon

Er moet ook wat zoom bij dus de 70-300 VR van Nikon lijkt me zeer interesant maar deze heeft absoluut geen prio en al helemaal niet als ik een 18-200 VR zou gaan kopen.

Voor de donker dagen en nachten een Sigma 18-50 HSM 2.8

Nu heb ik vandaag gekeken wat er voor de Sony beschikbaar is. De Sigma 10-20 en de 18-50 2.8 zijn er ook voor de Sony voor bijna geen prijsverschil.

de 18-70 lens van de Sony is al een redelijk goeie lens.

Nu de Superzoom nog, daar heb ik geen kaas van gegeten en ben dus nog zoekende. Ideeen?

Argumenten om voor de Nikon of de Sony te kiezen. Eigenlijk min of meer een goedkeuring dus.

Ik koop een goeie tas, (ik weet bijna al welke) en hoop hem zo vaak mogelijk mee te nemen. Op vakantie, Naar feestjes, Tijdens wandelingen, Van alles dus.

Zeer zeker. Ik heb hierboven eigenlijk al mijn hele lenzenspul uitgezocht. Tuurlijk wil ik ook een goeie flitser (voor Nikon dus een SB-400 of SB-600) voor Sony heb ik geen flauw idee over flitsers.

Nu dus een Canon Ixus 850is

Nee, het moet tussen deze 2 camera's gaan.

PS: mischien een D60 nog om het moeilijker te maken? of toch nog andere suggesties? Een Eos400d valt sowieso af ivm de grip die me niet aanstaat.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nou vraag ik me af, heb je ook naar de andere merken gekeken? Voor €572 heb je een Pentax K100D Super met een 18-55 en een 55-200 lens, en SR zit in de body dus dan hoef je je daar verder ook geen zorgen over te maken :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Erasmo schreef op zondag 09 maart 2008 @ 00:39:
[...]

Nou vraag ik me af, heb je ook naar de andere merken gekeken? Voor €572 heb je een Pentax K100D Super met een 18-55 en een 55-200 lens, en SR zit in de body dus dan hoef je je daar verder ook geen zorgen over te maken :)
Hij zegt in diezelfde post dat ie de ruisprestaties van zijn Ixus 850IS goed zat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
To_Tall schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 22:19:
[...]

Valt toch wel mee. Heb je de 400D wel eens in je handen gehad?
Ik heb ook geen kleine handjes.. maar ik kan er lekker mee werken.

Ik heb sinds vandaag een grip gekocht. Je komt nu wel moeilijker bij de lens. Maar dat is denk ik wennen.
Ik wel, ik heb echt grote handen maar kan zelfs een K100d nog beter vasthouden dan dat stuk plastic van Canon. Canon begint voor mij bij de xxD serie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55
Henk schreef op zondag 09 maart 2008 @ 04:21:
[...]

Hij zegt in diezelfde post dat ie de ruisprestaties van zijn Ixus 850IS goed zat is...
En daar mee wil je zeggen dat de Pentax dezelfde ruisprestaties heeft als de Ixus 8)7
Lekker kort door de bocht en erg constructief. :P

@GoblinGamer:
Met een vader die Nikon gebruikt, zou ik ook voor Nikon gaan. Altijd prettig als je objectieven kunt uitwisselen. Daar zit hem helaas ook meteen de crux: het is nog maar de vraag of de objectieven die je vader heeft ook met AF te gebruiken zijn op de D40/D60. Als dat wel kan: ga dan voor die D40, goede ruisprestaties, prima beeldkwaliteit en als je dat ding ontgroeid bent, kun je altijd nog meer uitgeven voor een betere body. Als de AF niet werkt; kijk dan naar de D80 (of, maar dat zeg je absoluut niet te willen; kijk naar een tweedehandse D80/D70s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

De K100D heeft betere ruisprestaties dan een D50 en zit op hetzelfde niveau als een D40, dus dat is het probleem niet Henk.
Wat ik wel een probleem vind is het hele systeem erachter, maar dat terzijde :P.

Die 200-500, 28-300 zijn niet te gebruiken op je D40 met autofocus. De 18-70 wel met autofocus.
Die sony 18-70 is niet erg goed trouwens, net als de andere kitlenzen ongeveer. En qua bouw een lachtertje, evenals andere kitlenzen.

Als ik 900 euro als uitgangspunt neem en ik wist dat mijn vader lenzen zou hebben voor nikon (maar zonder autofocusmotor in de lens zelf), dan zou ik voor een D50 gaan 2e hands, die best te vinden zijn: 1, 2, 3 (mooie begin set trouwens, aanrader !), 4

Als je een D50 hebt gevonden, heb je ongeveer nog 500 euro over: 17-70 sigma is een aanrader zoals die ene advertentie. De 17-50 tamron is een 2e aanrader (grotere aanrader zelfs), icm een flitser en klaar ben je :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat betreft de flitser zou ik de SB-400 links laten liggen. De mogelijkheden daarmee zijn wel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:39

TMV

Where did that damn icon go?!?

1000-1200 euro
Mijn huidige camera is te beperkt (Canon Powershot S70). Problemen met autofocus in moeilijk licht (ik wil FATSOENLIJK handmatig kunnen focussen) en nog een aantal irritaties meer die bij overstap naar een dSLR worden opgelost
Landschappen, steden, flora/fauna, macro
Nee
Canon 400D, mooie camera en mooi geld (439 voor de body incl. cashback)
Ja, ik wil eigenlijk 1 lens waarmee ik ongeveer alles kan doen (tot op bepaalde hoogte), zoals een Sigma 18-200 (OS eventueel) of een Tamron 18-200/250 MACRO (beiden een minimale scherpstelafstand van 45 cm). Daarnaast een polarisatiefiler. Ik heb geen behoefte aan een extra flitser. Een batterygrip lijkt me wel weer handig.
Advies mag altijd, een mening over de door mij genoemde items natuurlijk ook..
Ik ga op vrije dagen er gericht op uit opm foto's te schieten en mijn "skills" te verbeteren. Daarnaast ook voor vakanties, uitstapjes etc etc..
Ja als dat nodig blijkt te zijn
Canon Powershot S70
-Optische zoom (slechts 3x)
-Problemen met autofocus en gebrek aan goede manuele focus
-Lichtsterkte
Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Als je goed wilt kunnen manual focussen is een split focus screen waarschijnlijk iets dat je ook bij je kit nodig hebt. Ben zelf geen Canon gebruiker, maar volgens mij is de zoeker van de 400D redelijk klein en is het daarom best moeilijk te doen..de zoeker van een Pentax K10D is bv. iets groter en ook daarmee is het, vind ik, nog best moeilijk. Zeker s'avonds / s'nachts.

Vergeet de Tamron 18-200 en ga voor de 18-250 als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

TMV:
De "1 lens die het allemaal doet", komt vaak neer op een teleurstelling qua scherpte. Dat zou ik niet doen, dan verval je weer in de kwaliteit van een duurdere compact camera.
Ik lees nergens bij je onderwerpen dat je tele echt nodig hebt.
Ik zou gaan voor een 400D bijvoorbeeld, met een 17-70 sigma lens. (combi te koop bij konijn). Dan heb je een mooie walkaround lens, met nog zo'n 400 a 500 euro over. Stop die in een potje, ga spelen met je camera en bekijk wat je qua bereik mist, een ultra wide angle die nog meer groothoek heeft, of juist wat meer tele bereik.
Je geld in 1 keer uitgeven is zonde als je niet zeker weet wat je wilt kopen.
Anoniem: 135290 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 11:54:
Als je goed wilt kunnen manual focussen is een split focus screen waarschijnlijk iets dat je ook bij je kit nodig hebt. Ben zelf geen Canon gebruiker, maar volgens mij is de zoeker van de 400D redelijk klein en is het daarom best moeilijk te doen..de zoeker van een Pentax K10D is bv. iets groter en ook daarmee is het, vind ik, nog best moeilijk. Zeker s'avonds / s'nachts.

Vergeet de Tamron 18-200 en ga voor de 18-250 als het even kan.
split focus screen is niet zo nodig gok ik, laat hem eerst eens spelen met een Dslr, waarmee je t.o.v. een compact camera al super veel beter handmatig kan focussen en misschien bevalt de af van de 400d wel zo goed dat hij niet eens meer handmatig gaat focussen...meteen een split focus screen is wat overkill en inderdaad niet ideaal in een 400d vanwege de zoeker

[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 09-03-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
TMV schreef op zondag 09 maart 2008 @ 10:33:
Ik heb geen behoefte aan een extra flitser. Een batterygrip lijkt me wel weer handig.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 10:44
EUR 1000-1500

Heb al jaren geleden een Minolta Dynax 5000i gehad (35mm film) en heb daar veel plezier aan beleefd. Tijdje niet veel gefotografeerd maar door mijn ultime point-n-shoot Sony DSC-T9 weer enthousiast geworden.

Landschap, nacht (HDR!), industrie, architectuur, vliegtuigen

Heb al Minolta mount lenzen (70-300) maar die zijn over te zetten met een adapterring naar Canon of Nikon. Wil alleen de 70-300 kunnen overzetten, de all-purpose lens 18-80 moet van het merk met body komen.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Een voorkeur voor de A-merken Canon en Nikon. Met een lichte voorkeur (45%-55%) voor Canon. De body/doelgroep maakt me niet zo veel uit, maar omdat ik al dus wel een SLR gewend ben vraag ik mezelf af hoe snel een D400 (consumer) me gaat vervelen. Is een D40 (prosumer) (of Nikon equivalent) niet uitdagender.

Iedere fotograaf hoort een snelle 50mm fixed lens te hebben om aan je techniek te blijven werken. Daarnaast moet er een goede all-purpose familie-vrienden-shot lens bij zitten (zoom + stabilisatie). Een goed multi-coat UV filter voor protectie van het glaswerk lijkt me ook nooit een luxe.

Advies, weet geen keuze te maken tussen de 2 a-merken en laat me graag overtuigen.

Ik hoef mijn brood er niet mee te kunnen verdienen.

Ik ben gek op investeren in spullen!

Sony DSC-T9 point-n-shoot en Minolta Dynax 5000i. De PnS is leuk voor het snelle werk, als een soort van time-freeze. Ben af en toe wel trots op wat eruit komt, maar geen RAW, nogal ruizig bij hoge ISO's (force op 100-200). De Dynax is 35mm film en het deurtje voor de programma-kaarten is kapot (zoek maar op WikiPedia als je niet begrijp wat ik daarmee bedoel). Wil met een dSLR meer kunnen doen.

Niet per see, maar ben binnenkort in de states en leek me een keer leuk daar een shopping frenzy te houden in een speciaalzaak.

[ Voor 0% gewijzigd door Jochem op 09-03-2008 15:17 . Reden: toevoegen gebruikstoepassing (HDR) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
[...]

Bij deze even mijn excuses voor die opmerking, hoewel ik inmiddels verpest ben door de Canon 8mp cmos, had dit niet gehoeven... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Nomad schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:00:
TMV:
De "1 lens die het allemaal doet", komt vaak neer op een teleurstelling qua scherpte. Dat zou ik niet doen, dan verval je weer in de kwaliteit van een duurdere compact camera.
Ik lees nergens bij je onderwerpen dat je tele echt nodig hebt.
Ik zou gaan voor een 400D bijvoorbeeld, met een 17-70 sigma lens. (combi te koop bij konijn). Dan heb je een mooie walkaround lens, met nog zo'n 400 a 500 euro over. Stop die in een potje, ga spelen met je camera en bekijk wat je qua bereik mist, een ultra wide angle die nog meer groothoek heeft, of juist wat meer tele bereik.
Je geld in 1 keer uitgeven is zonde als je niet zeker weet wat je wilt kopen.
Dat is inderdaad een goed punt, dit zal ik in overweging nemen :)..
Een extra flitser heb ik niet nodig omdat ik deze practisch nooit gebruik. Een batterygrip lijkt me erg handig ivm. de dubbele accu's (welke ik al heb) en ook de extra greep die erg handig is bij macro's e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
TMV schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:08:
[...]

Een extra flitser heb ik niet nodig omdat ik deze practisch nooit gebruik. Een batterygrip lijkt me erg handig ivm. de dubbele accu's (welke ik al heb) en ook de extra greep die erg handig is bij macro's e.d.
Als je een goede flits hebt zul je merken dat je die vaker gebruikt.

Waarom is een grip handig voor extra accu's? Is het dan een duur accu bewaardoosje?
Ik heb altijd zoiets, grip is een leuke extra als je veel in portret orientatie schiet maar als je 'm echt nodig hebt om je camera goed beet te kunnen pakken dan heb je de verkeerde body gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Wijnands schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:19:
[...]

Waarom is een grip handig voor extra accu's? Is het dan een duur accu bewaardoosje?
Ik heb altijd zoiets, grip is een leuke extra als je veel in portret orientatie schiet maar als je 'm echt nodig hebt om je camera goed beet te kunnen pakken dan heb je de verkeerde body gekocht.
Zit wat in, maar ik hou de camera vaak 90 graden gedraaid vast, vooral met macros, en met een batterygrip heb je dan een wat meer natuurlijke houvast.. Vooral als je zoals ik geregeld op je knieën of op je buik ligt om insectengespuis (lees: libellen en vlinders) vast te leggen. Dan is alle houvast welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door TMV op 09-03-2008 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Precies, als je echt vaak je camera gedraaid hebtdan kan het heel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Ook voor landschap orientatie is een grip erg fijn, of heb ik met de 30d een te kleine body gekocht?, want de volgende qua grootte wordt dan een 1d eigenlijk (5d is marginaal groter, maar geen wezenlijk verschil). Ik ben dan toch blij dat ik geen 1d gekocht heb, dan woonde ik nu nog bij mijn ouders vanwege geld te kort.
Nee, een grip kopen is heel logisch en erg prettig in gebruik.

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 09-03-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kan jij je 30D comfortabel beethouden zonder grip? Zal toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op zondag 09 maart 2008 @ 19:56:
Kan jij je 30D comfortabel beethouden zonder grip? Zal toch wel.
De grip is mijn IS-unit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vind ik ook wel een hele goede term ervoor. Externe IS unit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Wijnands schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:27:
Vind ik ook wel een hele goede term ervoor. Externe IS unit :)
Dat had ik dus ook in gedachten als hoofdzakelijk nut :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138779

Ik sta ook op het punt om een dSLR aan te schaffen....Kom er maar niet uit..
Twijfel tussen de Canon 400D, Sony A200 of de Samsung GX10.
De Sony en de Samsung hebben stabilisatie en voor de Canon zijn voor het gevoel meerdere lenzen te krijgen en is lichter...
Wil hem voornamelijk gebruiken voor kinderfoto's, voetbalwedstrijden en vakantiefotografie....Wil eventueel ook een cursus fotografie gaan volgens om de camera beter te leren kennen..

Iemand een advies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 138779 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:43:
De Sony en de Samsung hebben stabilisatie en voor de Canon zijn voor het gevoel meerdere lenzen te krijgen en is lichter...
Wil hem voornamelijk gebruiken voor kinderfoto's, voetbalwedstrijden en vakantiefotografie....Wil eventueel ook een cursus fotografie gaan volgens om de camera beter te leren kennen..

Iemand een advies??
Slechte dslr's heb je tegenwoordig niet meer. Samsung zit op het pentax systeem en daar is voor de meesten genoeg op te vinden qua keuze, voor sony is het nog een beetje afwachten, heel veel keuze heb je daar nog niet. Canon is wat dat betreft heer en meester en heeft ontzettend veel keuze, maar levert misschien niet de meeste bang for the buck qua features. Toch is het wel heel populair, canon heeft namelijk erg fijne sensors (ruis-arm).
Mijn tip is om ze eens in de winkel goed vast te houden, te bedenken welke lenzen je er bij zou willen bij elk systeem en dan online een beetje zoeken naar wat anderen van die lenzen etc vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 138779 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:43:
Dat van die objectieven, is geen gevoel :+

Of dat lichtere een echt voordeel is, is aan jou :)

Iemand een advies??
Inweze voldoet voor die doeleinden elke dSLR. Vooral belangrijk is even hoe hard je denkt te gaan groeien, hoe enthousiast ben je nu al over fotografie bijvoorbeeld.

Hoewel voor voetbalwedstrijden op de wat bewolktere dagen (zoals vandaag) een cam met goede prestaties op hogere iso-waarden eigenlijk geen overbodige luxe is, zeker niet als je voorlopig bij de consumenten-objectieven blijft zoals een 70-300. Dus dat is iets om even op te letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dit weer een een goedkopere telezoom zit je inderdaad al snel op iso800. Zou dus zeker even checken of de camera's op jouw lijstje voor jou acceptabel presteren op iso 800. (Als ze dat op 1600 ook nog doen is helemaal fijn)

[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 10-03-2008 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Dus als ik een 400D koop met een grip omdat de 400D zonder te klein is heb ik de verheerde body gekocht. Dus zou ik een 30/40D moeten kopen die te duur is en waarvan ik een groot deel van de features niet gebuiken zal omdat ik die wel lekker kan vast houden zonder grip :?

aparte beredenering.
(is meer bedoeld als voorbeeld hoor aangezien ik ner nog neit uitben waneeer en welke body ik ga kopen:

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hmm, imho ben je niet echt fout bezig als je een body met grip koopt waarvan je weet dat ie als totaalplaatje lekker in de hand ligt.

is dat wel zo, dan is de 1D-serie de enige die voor mij nog rest... :+

edit: wel een leuk excuus... :P

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 10-03-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Stel: Je moet een hamer kopen.
En je koopt bij een hamer, waarvan je weet dat hij eigenlijk te klein is, dus je koop meteen maar even een stuk pijp om je handvat te kunnen verlengen. Terwijl je ook meteen een grotere hamer had kunnen kopen. Dan is het verhaal toch niet zo raar? En camera is een gereedschap, en bij gereedschap is het handig en verstandig als het meteen goed is.

Zeker met de 400D en 30D/40D is het verschil in technische opties dusdanig klein dat indien je moet gaan "rommelen" met een grip je beter voor de wat duurdere kan gaan imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:33
Sorry maar dat vind ik onzin. Veel mensen kopen de grip op de 300/350/400/450D omdat de camera dan beter vasthoud, omdat hij stabieler wordt en omdat je er en 2 batterijen in kwijt kunt, of zelfs een set AA's... Er zijn meer redenen om een grip te kopen he? :)

Je hoeft dus echt geen 30D/40D te gaan halen als een 400D zonder grip te klein zou zijn, lijkt me echt compleet zonde van je geld als je niet van plan bent de extra features te gaan gebruiken bovendien. Om nog maar niet te spreken over mensen met grote handen: moeten die dan allemaal maar de dikste (in dimensies) body gaan halen?
Geldt dat dan ook andersom? Als je kleine handen hebt, moet je maar een kleine body kopen? Dus als je met je 1m43 professioneel fotograaf bent, dan is het helemaal niet erg als je die nieuwe pentax koopt, want die past tenminste fatsoenlijk in je handen? :D

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik kom niet eens bij alle knopjes op me 5d als ik me hand door me handstrap heen heb :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:32:
En je koopt bij een hamer, waarvan je weet dat hij eigenlijk te klein is, dus je koop meteen maar even een stuk pijp om je handvat te kunnen verlengen. Terwijl je ook meteen een grotere hamer had kunnen kopen. Dan is het verhaal toch niet zo raar? En camera is een gereedschap, en bij gereedschap is het handig en verstandig als het meteen goed is.
Je kan het ook zo zien dat je de hamer koopt met en er een andere steel bij koopt, maar dat het daarna een ultiem stuk gereedschap is. In zoverre dat ik me kan vinden in die vergelijking, want nogmaals, ik zou niet zonder grip kunnen werken, ook niet op mijn 30D, en ook niet op een 5D. Ik ben gewoon totaal verslingerd aan een strap, en de portrait mode. Verder voldoet mijn 30D prrrrima.
Zeker met de 400D en 30D/40D is het verschil in technische opties dusdanig klein dat indien je moet gaan "rommelen" met een grip je beter voor de wat duurdere kan gaan imho.
Dan moet je de cams er nog eens bijpakken, want er zit echt wel meer verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Het was maar mijn subjectieve mening, sommige mensen zijn het met me eens, sommige niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

400D vs 30D
Zoek de verschillen (met een lampje).
Maar wellicht zie ik significante functies die niet genoemd zijn in deze side by side over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:48:
[...]

Dat van die objectieven, is geen gevoel :+

Of dat lichtere een echt voordeel is, is aan jou :)

[...]

Inweze voldoet voor die doeleinden elke dSLR. Vooral belangrijk is even hoe hard je denkt te gaan groeien, hoe enthousiast ben je nu al over fotografie bijvoorbeeld.

Hoewel voor voetbalwedstrijden op de wat bewolktere dagen (zoals vandaag) een cam met goede prestaties op hogere iso-waarden eigenlijk geen overbodige luxe is, zeker niet als je voorlopig bij de consumenten-objectieven blijft zoals een 70-300. Dus dat is iets om even op te letten ;)
Bedankt voor de reacties!!!

Ik fotografeer nu wekelijks bij voetbalwedstrijden met een Panasonic FZ7...Ik wil toch een keer de stap maken... Ik kan een Samsung GX10 kopen voor € 668, de Sony A200 is € 648 en de Canon 400D koop je voor ongeveer € 550.... De ene zegt je moet geen Samsung (Pentax) nemen en de andere twijfelt aan Sony.. De Sony is op camera gebied geen onbekende en Canon (samen met Nikon) de toppers... Kreeg eventueel ook nog een Nikon D60 aangeboden ook voor ongeveer € 550.. Wat ik begreep zijn de kit lenzen van Samsung, Nikon en Sony goed en van Canon minder... Wat zijn jullie ervaringen?
De Samsung en Sony spreken me meer aan ivm de stabilisatie en de verschillende opties, Canon en Nikon om de goede naam!!

Om te beginnen wil ik max € 700 uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:46
De canon400D, Nikon D60 en Sony A200 hebben alle drie prima ruis prestaties. En voor alle drie zijn er een aantal budget tele opties.

Met alleen een body en kitlens kom je niet zo ver

Je moet er een (budget) telezoom bij (200-250 euro), of midden op het veld gaan staan ;)
Je moet er ook nog een tasje, geheugenkaartje en schoon maakspullen bij (100 euro).

Dus 100-200 euro boven op je budget er bij zou geen kwaat kunnen.

[ Voor 80% gewijzigd door martijn_tje op 10-03-2008 20:13 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kwaad.

Volgens mij had Canon laatst z'n 18-55 een goeie beurt gegeven en was 'ie knap verbeterd.

Inderdaad, 200-300 euro erbij voor een telezoom en wat kleine dingetjes is geen overbodige luxe. Al 's wezen vasthouden in de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
littlejoannes schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:32:

zeker niet met je eens. een grip verlaagt ook mooi je zwaartepunt. met een beetje flitser op je camera, beetje forse lens (al hoeft dat nog niet eens) enzo heb je al heel erg snel een erg topzwaar geheel.
op mijn 350D heb ik dus een grip om dat lager te leggen (en omdat het prettig is, maar alleen dat zwaartepunt was al reden zat) en nou zal ik de eerste zijn om te beamen dat die body veel te klein voor me is, maar ook met een 40D (genoeg in handen gehad hoor) zou ik zodra ik een flitser monteer een grip willen hebben.

had ik dan in plaats van een 2ehands 350D gelijk een 1D moeten halen? lijkt me niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nuh dat zeg ik ook niet, het lijkt me gezien dat de grip eigenlijk een must is op een 350/400D dat de ergonomie niet echt goed is. En dat ik daar dan wat meer geld voor zou over hebben om ook zonder grip een beter ergonomisch geheel te hebben.

Ik heb op mijn D50 met 17-50 en een SB-600 voldoende grip om zonder grip te kunnen schieten.
D50= 620 gr
17-50 = 430 gr
SB-600 met batterijen = 450 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:15:
Kwaad.

Volgens mij had Canon laatst z'n 18-55 een goeie beurt gegeven en was 'ie knap verbeterd.

Inderdaad, 200-300 euro erbij voor een telezoom en wat kleine dingetjes is geen overbodige luxe. Al 's wezen vasthouden in de winkel?
Als ik het dus goed begrijp zouden ze allemaal een goede keus zijn... Als ik de reviews zo lees komen ze er ook inderdaad allemaal goed uit de bus... Ik heb de Samsung en de Canon (350D) al eens vastgehouden... De Sony en Nikon nog niet... De lens gaat er ook wel komen maar in een later stadium... Wil eerst de camera beter leren kennen :9

Maar ja welke van de 4 gaat het worden, dat is de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Anoniem: 138779 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:01:
[...]

Als ik het dus goed begrijp zouden ze allemaal een goede keus zijn... Als ik de reviews zo lees komen ze er ook inderdaad allemaal goed uit de bus... Ik heb de Samsung en de Canon (350D) al eens vastgehouden... De Sony en Nikon nog niet... De lens gaat er ook wel komen maar in een later stadium... Wil eerst de camera beter leren kennen :9

Maar ja welke van de 4 gaat het worden, dat is de vraag ;)
Die Samsung GX10 is hetzelfde als de Pentax K10D, als ik het goed heb. Deze is opgevolgd door de K20D en de techniek van de K10D (incl. weathersealing) is overgezet naar de nieuwe K200D. Wat wil ik hiermee zeggen? Nou, die K200D kost je incl 18-55mm 649 bij broer konijn en 775 incl 18-55mm en 50-200mm. Heb je volgens mij twee nette lensjes om mee te beginnen. Later kun je dan de mooiere 16-50mm 2,8 en 50-135mm 2,8 er bij sparen. ;)
Natuurlijk is de 400D ook een prima camera, kost je inclusief 18-55mm IS en 55-200mm IS 898euro. (cashback eraf: 838) (Met alleen de 18-55mm IS: 594)
Beide val je geen buil aan, kijken wat je het beste in de hand ligt en qua bediening het beste bij jou past, lijkt me het verstandigst.

edit: Ik noem Sony niet, omdat ik overal lees dat de kitlens niet goed is, dus dit kost je meteen een hoop geld om een betere lens te halen. Bij een beperkt budget kan dat een dealbreaker zijn voor een bepaald merk.

edit 2: Ik kan het niet nalaten dus ik ga het toch noemen: kijk ook naar de Olympus E510 dubbelzoom kit: body + 14-42mm (28-84mm) en 40-150mm (80-300mm). Deze kost nu 639 euro, dus past ruim binnen je budget, je hebt twee goede lenzen en een goede body met IS ingebouwd en Live view voor statiefwerk. Dit zou mijn keuze zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Kwintessens op 10-03-2008 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat ik van die pentax 50-200 heb gezien viel bepaald niet tegen.

Voor de meeste camera's is uiteraard ook de sigma 70-300 apo verkrijgbaar en da's best veel telezoom voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jullie maken het me wel steeds moeilijker :D

Jammer dat er nog weinig reviews zijn van de K200.... Het spreekt me wel aan dat die waterdicht is en stabilisatie heeft...Toch handig!! Denk dat ik maar eens naar Den Ham rij (klein half uurtje) Kan ik ze allemaal eens vasthouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Anoniem: 138779 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:52:
Jullie maken het me wel steeds moeilijker :D

Jammer dat er nog weinig reviews zijn van de K200.... Het spreekt me wel aan dat die waterdicht is en stabilisatie heeft...Toch handig!! Denk dat ik maar eens naar Den Ham rij (klein half uurtje) Kan ik ze allemaal eens vasthouden :P
Succes ermee en laat ons horen wat het wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235462

Zie deze post, staat een ISO 1600 op.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29737071#29737071

Over weinig ruis gesproken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 235462 op 10-03-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
littlejoannes schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:58:
Nuh dat zeg ik ook niet, het lijkt me gezien dat de grip eigenlijk een must is op een 350/400D dat de ergonomie niet echt goed is. En dat ik daar dan wat meer geld voor zou over hebben om ook zonder grip een beter ergonomisch geheel te hebben.
nah, valt mee. als je kleine handjes hebt (de meeste meisjes in mn omgeving vinden m precies goed, maar ik ben 1m98 met kolenschoppen, ander maatje dus) issie best goed.

en voor 388 voor de kit, nieuw, zou ik toch niet zeggen dat om de ergonomie naar de X0D serie te kijken echt logisch is...

zeker aangezien je met flitser alsnog een grip wil, betere ergonomie of niet :+

maargoed, de XX0D vs X0D discussie is niet echt voor het ik wil een dSLR topic toepasselijk, denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06

HellBeast

Oh My GoT!

Wat is je beschikbare budget?
Rond de 700 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
De kwaliteit van normale compact camera's vind ik maar matig. In Augustus wordt mijn eerste kindje geboren en ik wil graag babyfoto's maken van goede kwaliteit

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Voornamelijk babyfoto's, vakantiefoto's, dierentuin, wandeling in het bos, dat soort dingen.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, heb ik niet

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Een collega/vriend van me heeft onlangs een Canon EOS 40D aangeschaft en is zeer te spreken over dit merk. Natuurlijk heb ik zelf ook al flink wat rond zitten kijken en de twee meest genoemde namen zijn Canon en Nikon.

Canon heeft momenteel een leuke aanbieding met de cash back optie, dus de EOS 400D (of de EOS 450D) zou interessant kunnen zijn. Helaas is een 17-85 lens zo ontzettend duur. Nikon is weer interessant met de D50/D60 en heeft wat goedkopere mid-range lenzen. Verder heb ik naar de Sony A200 gekeken als optie, maar ik heb daar zo mijn twijfels over na het lezen van een aantal reviews.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
In verband met mijn budget, ben ik bang dat het bij een 18-55 lens o.i.d. blijft. Later kan ik eventueel een lens nemen met meer bereik, maar dat zal even sparen worden ben ik bang. Een externe flitser hoef ik (nog?) niet, tenzij blijkt dat ik die nodig ga hebben. Filters waag ik me ook nog even niet aan, ik heb nog nooit een spiegelreflex in mijn handen gehad, dus laat ik dat eerst onder de knie krijgen.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Het liefst advies. want wat ik heb "bedacht",is alleen maar wat ik op webshops en in reviews zie.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dat ligt er helemaal aan. Misschien krijg ik "het virus" en wordt het een nieuwe hobby. Ik zou het niet durven zeggen. Mijn doel is hoge kwaliteit foto's maken.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat is goed mogelijk, zeker wanneer ik zou beginnen met een standaard kit lens van 18-55 en er nog een betere lens bij wil.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Ik heb nog geen vergelijkbaar toestel in gebruik gehad.

Is 2e hands een optie of per se niet?

Liever niet, ik heb graag garantie op nieuw aangeschafte spullen.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236438

Om maar weer ff met het vragenlijstje te beginnen, hier kom ik ook!:D

Weet ik nog niet precies, maar hooguit 1000 eu

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik hou van foto's maken, en wil mijn vaardigheden uitbreiden

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
van alles en nogwat, vooral mensen en steden

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 450D (ervaringen met 350D)
Nikon D60 (relatief goedkope lenzen)
Sony Alpha 300/350 (standaard 18-70mm lens, uitklapbaar scherm, 350 heeft 14 MP)

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Alleen een filter, schijnt goed te zijn voor de lens. Nieuwe lensen passen hoogstwaarschijnlijk niet in mijn budget dus die spaar ik later wel bij.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Allebei natuurlijk, ik ben nog een beetje een leek op dit gebied dus alle hulp is welkom!

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het zal bij vrijetijds/amateur fotografie blijven, en de studie gaat voor natuurlijk, dus niet extreem veel tijd.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een digitale compactcamera van Pentax. Beperking: alles, bijna niks aanpasbaar, foto's zijn niet heel mooi (bijv. bij ISO 400 (maximum) ontstaat al belachelijk veel ruis).

Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Sorry, maar dat kan ik niet beoordelen op basis van zo'n kleine foto, kun je hem niet fullsize plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mensen en steden wil je fotograferen, samen met van alles en nog wat. Om een goed advies te geven is het prettiger als we wat meer informatie hebben over wat je gaat fotograferen. Kun je daar nog wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:58:
En wat nou als een grip op een 400D er voor zorgt dat het voor jou een blok wordt dat je nooit meer los wilt laten? Dat heb ik namelijk met mijn 30D. Zonder grip vind ik de ergonomie ookn iet echt denderend (ik moet nog steeds stevig in de body knijpen zegmaar), met grip is het een ge-wel-di-ge cam voor mij.
Ik heb op mijn D50 met 17-50 en een SB-600 voldoende grip om zonder grip te kunnen schieten.
D50= 620 gr
17-50 = 430 gr
SB-600 met batterijen = 450 gr
Dan zie je ook weer dat dat een kwestie van smaak is, want ik vond D50 met SB-800 en 17-70 ook niet fijn zonder grip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HellBeast schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:51:
Rond de 700 euro
Voornamelijk babyfoto's, vakantiefoto's, dierentuin, wandeling in het bos, dat soort dingen.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Canon heeft momenteel een leuke aanbieding met de cash back optie, dus de EOS 400D (of de EOS 450D) zou interessant kunnen zijn. Verder heb ik naar de Sony A200 gekeken als optie, maar ik heb daar zo mijn twijfels over na het lezen van een aantal reviews.
Gezien ik ook twijfelde tussen beide kan ik wellicht een aantal dingen meegeven. Qua kwaliteit zijn ze ongeveer gelijk. De Sony is wat grover in de hand. Ook is deze zwaarder. Gezien je verwacht gebruik is de Canon 400D dan beter. Ga gewoon naar een fotospecialzaak en neem beide even in de hand.
Dat is goed mogelijk, zeker wanneer ik zou beginnen met een standaard kit lens van 18-55 en er nog een betere lens bij wil.
Neem niet de kitlens van Canon, maar een losse body met Canon 18-55mm IS lens. Gezien Canon geen Image Stabalizer in de body heeft is het handig dit in de lens te hebben. Zeker gezien je vrijwel alleen uit de hand gaat schieten (gezien je gebruik). Neem er wel een 58mm UV-filter bij, voor de bescherming van de lens.

En de kosten lopen dan tegen de 800 euro aan (Body, lens, UV-filter, Geheugen, Tas, Schoonmaakspullen).

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 95166 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:53:
Neem niet de kitlens van Canon, maar een losse body met Canon 18-55mm IS lens. Gezien Canon geen Image Stabalizer in de body heeft is het handig dit in de lens te hebben. Zeker gezien je vrijwel alleen uit de hand gaat schieten (gezien je gebruik).
Hmmm, zo heilig is IS nou ook weer niet hoor, zeker bij 'gewoon' gebruik voldoet ook de standaard 18-55 prima. Het hangt er een beetje vanaf wat de IS-variant extra moet kosten, maar juist een kitlens is erg fijn om te ontdekken of je nu extra lichtsterkte wilt, IS, meer groothoek, meer tele, etc. Om daar dan gelijk een klap met geld extra aan uit te geven vind ik zonde, zeker omdat die hoeveelheid geld je enigzins kan belemmeren om die 'dure' lens weer weg te doen voor een beter alternatief.

Afgezien van dat is IS niet meer dan een compensatie van je eigen trilling, maar daarmee redt je het in donkere situaties _lang_ niet altijd.

Ook omdat je bij de 400D met een gerust hart je iso-value omhoog kunt knallen, zonder gelijk al te hard in kwaliteit achteruit te hollen.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 11-03-2008 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:01:Om daar dan gelijk een klap met geld extra aan uit te geven vind ik zonde, zeker omdat die hoeveelheid geld je enigzins kan belemmeren om die 'dure' lens weer weg te doen voor een beter alternatief.

Afgezien van dat is IS niet meer dan een compensatie van je eigen trilling, maar daarmee redt je het in donkere situaties _lang_ niet altijd.
Zal zeker waar zijn, gezien ik ook nog geen ervaring heb met het verschil tussen een lens met of zonder IS. Dus daar kan ik niets op zeggen. Voor de canon is het prijsverschil ongeveer 80 euro. Niet heel veel dus. Trok mij in ieder geval richting IS lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
De nieuwe IS kitlens schijnt optisch ook een stuk beter te zijn dan de oude. De IS is inderdaad niet heilig, maar een betere optische kwaliteit vind ik voor 80 euro verschil toch wel interessant. Als ik nu de 400D zou kopen zou ik daar zeker voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na veel wikken en wegen heb ik besloten het volgende aan te schaffen, naar aanleiding van wat ik zelf had opgezocht en wat jullie mij geadviseerd hebben:

Camera
------------
Canon EOS 400D Body
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Filters
-----------
Hoya 58mm HMC Super Pro1 UV
Hoya 77mm Standaard Polarisatie Circ.
Verloop 77 naar 58 (welke weet ik nog niet)
Canon 77mm Front Lens Cover Ultrasonic

Compact flash geheugen
-------------------------------------
Extreme III 20GB p/s - 4GB

Tas
-----
Lowepro S&F Toploader 70 AW

Ik ga later een statief kopen, met snelkoppelstuk (moeten even mijn rugtas meenemen om te kijken wat past). De tas is groot genoeg voor een later te kopen 2e lens (wordt waarschijnlijk de Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC Digital - Canon (EF-S)). Schoonmaaksetje moet er ook nog bij.

Waar ik wel nog over aan het twijfelen ben is de geheugen kaart. Wordt denk ik toch eerst 2GB. Dan kijk ik hoe snel ik die volgeschoten heb. Als ik meer nodig heb kopen ik er nog 1. En 2 van 2 GB is altijd beter dan 1 van 4GB.

Iemand nog opmerkingen of suggesties? (starter - architectuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Waarom meteen al die filters? Heb je daar een specifiek doel/gedachte bij?

En waarom de IS variant van de 18-55?

[ Voor 21% gewijzigd door AJ1815 op 11-03-2008 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AJ1815 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:22:

En waarom de IS variant van de 18-55?
Het zijn maar 2 filters:
UV - om lens te beschermen
Pol - geeft intensere kleuren (lucht e.d.)

De verloop zodat ik niet meerdere keren dezelfde filter moet kopen. En de lenscover voor als de Pol. 77 op de lens zit.

Ik wilde IS (of in body of in lens). Voor die 80 euro extra wilde ik de gok niet wagen dat de standaard kitlens goed genoeg was (als die niet bevalt zit je ermee opgeschept). De IS versie is ook net iets beter dan de kitlens (van wat ik in reviews heb gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Leuke set hoor :)
Ik zou verder voor Extreme III 4gb gaan. Die 2gb is vrij beperkt, of je moet vooraf al weten dat je niet op RAW gaat schieten. Twee stuks van 2gb kan, maar ik vind dat zelf niet zo nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 11-03-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
AJ1815 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:22:
Om z'n lens te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wordt speciaal om te zien de kitlens van 58 mm met daarop een verloop naar 77 mm met een polarisatie filter. :) Heeft de Canon kitlens trouwens ook een draaiend front? Das minder handig met een polarisatie filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
littlejoannes schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:38:
Wordt speciaal om te zien de kitlens van 58 mm met daarop een verloop naar 77 mm met een polarisatie filter. :)
Hoezo?
Heeft de Canon kitlens trouwens ook een draaiend front? Das minder handig met een polarisatie filter.
Zal haast wel, zo'n beetje alle kitlensjes hebben dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tom schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:53:
Leuke set hoor :)
Ik zou verder voor Extreme III 4gb gaan. Die 2gb is vrij beperkt, of je moet vooraf al weten dat je niet op RAW gaat schieten. Twee stuks van 2gb kan, maar ik vind dat zelf niet zo nodig.
4GB is wel iets goedkoper dan 2x 2GB. Ik heb net even gekeken wat er dan aan foto's op kan, en dan is 2GB toch wel snel vol denk ik.
littlejoannes schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:38:
Wordt speciaal om te zien de kitlens van 58 mm met daarop een verloop naar 77 mm met een polarisatie filter. :)
Ik hoop dat je alleen op het uiterlijk doelt. Wordt een extra breed randje om aan te geven dat daar de lens stopt... ;) Voor de rest kan het geen kwaad lijkt mij.
Heeft de Canon kitlens trouwens ook een draaiend front? Das minder handig met een polarisatie filter.
De IS versie van de 18-55mm is niet de kitlens van de 400. Die is zonder IS. Voor ik de filters koop informeer ik eerst of alles zeker past. Maar ik verwacht geen problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 95166 op 11-03-2008 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 08:41:
[...]

Mensen en steden wil je fotograferen, samen met van alles en nog wat. Om een goed advies te geven is het prettiger als we wat meer informatie hebben over wat je gaat fotograferen. Kun je daar nog wat meer over vertellen?
Op dit moment gebruik ik mijn cam voor feestjes, en ook op vakantie schiet ik mijn geheugenkaartjes met alle plezier vol (bergen, mensen, steden, mooie omgevingfoto's etc.). Hiervoor wil ik dus ook mijn SLR gaan gebruiken.

Maar wat denken jullie, Canon 450D, Nikon D60 of Sony Alpha 300/350?? zitten toch wel een aantal leuke voordelen aan die laatste (uitklapbaar scherm, ingebouwde stabilisator en grotere lens) maar nog weinig reviews gezien (wel van Alpha 100, heel positief maar is jaren "oud").

Klinkt misschien alsof ik haast heb, maar schrik niet, ik koop em pas in de zomervakantie :)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 236438 op 11-03-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95166 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:19:
Na veel wikken en wegen heb ik besloten het volgende aan te schaffen, naar aanleiding van wat ik zelf had opgezocht en wat jullie mij geadviseerd hebben:

Camera
------------
Canon EOS 400D Body
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Filters
-----------
Hoya 58mm HMC Super Pro1 UV
Hoya 77mm Standaard Polarisatie Circ.
Verloop 77 naar 58 (welke weet ik nog niet)
Canon 77mm Front Lens Cover Ultrasonic

Compact flash geheugen
-------------------------------------
Extreme III 20GB p/s - 4GB

Tas
-----
Lowepro S&F Toploader 70 AW

Ik ga later een statief kopen, met snelkoppelstuk (moeten even mijn rugtas meenemen om te kijken wat past). De tas is groot genoeg voor een later te kopen 2e lens (wordt waarschijnlijk de Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC Digital - Canon (EF-S)). Schoonmaaksetje moet er ook nog bij.

Waar ik wel nog over aan het twijfelen ben is de geheugen kaart. Wordt denk ik toch eerst 2GB. Dan kijk ik hoe snel ik die volgeschoten heb. Als ik meer nodig heb kopen ik er nog 1. En 2 van 2 GB is altijd beter dan 1 van 4GB.

Iemand nog opmerkingen of suggesties? (starter - architectuur)
misschien kan je wachten op de EOS 450D, deze is namelijk te krijgen in een kit met diezelfde 18-55 IS lens, wellicht goedkoper? De EOS 450D komt binnen een paar weken uit (volgens mij) dus je hoeft dan niet heel lang meer te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236438 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:12:
misschien kan je wachten op de EOS 450D, deze is namelijk te krijgen in een kit met diezelfde 18-55 IS lens, wellicht goedkoper? De EOS 450D komt binnen een paar weken uit (volgens mij) dus je hoeft dan niet heel lang meer te wachten
Heb ik overna zitten denken, maar aan de 450D zitten een aantal nadelen voor mij:
1) Voorlopig niet zeker of die in de cash-back actie gaat
2) Prijs ligt bij bv. Fotokonijnenberg op 870 euro, de 400D met IS lens zal mij rond de 610 euro kosten. Ik denk niet dat ik die 260 euro verschil snel kleiner zie worden. Laat staan dan de 60 euro cashback, dan is het gat 320 euro in het voordeel van de 400D.
3) Ik wil de camera voldoende testen voor ik eind mei op vakantie ga. Gedurende de tussentijdse stedentrips heb ik dan alle kans. De 450 laat nog op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 95166 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:38:

[...]

De IS versie van de 18-55mm is niet de kitlens van de 400. Die is zonder IS. Voor ik de filters koop informeer ik eerst of alles zeker past. Maar ik verwacht geen problemen.
AFAIK heeft de IS versie van de 18-55mm nog steeds een roterend frontelement hoor. Dus idd niet bepaald handig voor een polarisatiefilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartbh schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:24:
AFAIK heeft de IS versie van de 18-55mm nog steeds een roterend frontelement hoor. Dus idd niet bepaald handig voor een polarisatiefilter.
Heeft de UV-filter daar dan ook geen last van? Wat is anders een oplossing of is die er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Anoniem: 236438 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:56:
[...]

Klinkt misschien alsof ik haast heb, maar schrik niet, ik koop em pas in de zomervakantie :)
Ik zou pas tegen die tijd kijken wat cashbacks, aanbiedingen en nieuwe modellen op dat moment voor invloed hebben. Er kan nu onmogelijk een sluitend advies voor over drie/vier maanden worden gegeven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:02
uv filters hebben daar geen last van,
polafilter heeft er last van doordat die licht alleen in een bepaalde richting doorlaat. als deze dus draait veranderd de richting.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wouter87 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:55:
[...]

Ik zou pas tegen die tijd kijken wat cashbacks, aanbiedingen en nieuwe modellen op dat moment voor invloed hebben. Er kan nu onmogelijk een sluitend advies voor over drie/vier maanden worden gegeven denk ik.
ik ben ook nog alleen maar aan het rondkijken. De 3 modellen die ik geef zijn gewoon een richtlijn (in de zin van: ik wil niet aan een 40D oid) en als jullie vinden dat er 1tje tussenuit springt, dan neem ik dat zeker mee in mijn oordeel over een paar maanden.

Overigens denk ik niet dat 2 van die 3 merken voor de zomervakantie nog met een nieuwe camera uitkomt, de D60 en 450D zijn nog aardig nieuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 95166 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:47:
[...]

Heeft de UV-filter daar dan ook geen last van? Wat is anders een oplossing of is die er niet?
Nee, UV-filter niet. Maar omdat je aangeeft ook een polarisatiefilter te gaan halen en daarmee ga je wel ongemak krijgen.

Een P-filter moet je draaien om de goede filtering te krijgen en aangezien de buitenste ring draait bij het focussen moet je dus eerst focussen (en locken) en dan aan de filterring draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartbh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:10:
[...]
Nee, UV-filter niet. Maar omdat je aangeeft ook een polarisatiefilter te gaan halen en daarmee ga je wel ongemak krijgen.

Een P-filter moet je draaien om de goede filtering te krijgen en aangezien de buitenste ring draait bij het focussen moet je dus eerst focussen (en locken) en dan aan de filterring draaien.
Aha, nu begrijp ik hem. De UV is egaal en de Pol.-filter niet.

Je moet dan bij de Pol. dus wat omslachtiger werken. Maar het werkt dus wel in principe? Gezien de dingen die ik met de Pol.-filter wil fotograferen met alle geduld gefotografeert kunnen worden is het dus niet zo erg. Of zit ik er nou weer naast?

Anders kan ik de buitenkant van ring van de filter altijd markeren, zodat het verstellen beter in het oog te houden is.

-Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 15:46

Nyana

Who?!

bartbh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:10:
[...]

Dat is alleen met circulair polarfilter. er bestaan ook niet circulaire. Al zijn deze dus niet in te stellen maar wel degelijk bruikbaar op een lens met draaiend deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 21:00
Het circular deel in circular polarisatie filters heeft niet te maken met hoe je ze moet gebruiken of hoe ze eruit zien o.i.d.

Circular betekent alleen maar dat nadat het licht gepolariseerd wordt door de filter het nog een keer omgezet wordt in circulair gepolariseerd licht, dit is om er voor te zorgen dat het autofocus en lichtmeting systeem bij nieuwere camera's (lees: de meeste na 1970) blijft werken. Je móet dus altijd een circular polarizing filter (CPL filter) hebben.

Je kan polarisatie filters best op een lens met een draaiend frontelement gebruiken hoor, het werkt alleen niet zo fijn omdat je het constant moet bijstellen. Het is daarom makkelijker om hem er niet op te laten zitten maar erop draaien wanneer je hem wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254950

@ Kwintessens, bij deze de full-size Pentax k20d pics.

Afbeeldingslocatie: http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein-4.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 254950 op 12-03-2008 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Aparte whiskysmaak :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Niet mijn ding, ierse whiskey maar de foto's zien er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Yep, zien er goed uit! :) Leuke cam ook, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-04 16:30
Zo, nu is het toch eens tijd geworden om mijn advies aan te vragen bij jullie. Volg dit nu al enige tijd met veel belanstelling, dSLR, testcases, showcases en wil nu eigenlijk zelf ook wel aan de slag. Ik heb de antwoorden vet gemaakt, is het wat leesbaarder. In ieder geval alvast bedankt voor het advies.

€800

Lijkt me een leuke nieuwe hobby na het zien van de 40D van mijn oom.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je
de beste foto's van wilt hebben)
Buiten de gewone familieshots wat vakantiefoto's en misschien nog wat speciale shoots van mooie landschappen, mensen.

Nope

400D/450D... prijs/features en geschiedenis Canon (goede dSLR's).

Als het kan binnen het budget. Een 400D zou dan een goedkopere start zijn (body kost 400 euro incl. cashback, rest nog 400 voor lenzen/pola/tas)

Echt advies. Weet niet wat een verstandige keuze is waar ik het meeste plezier van zal beleven, op korte en lange termijn.

In het begin veel uitproberen uiteraard, dan is het nieuw. Dit weet ik ook nog niet. Ligt denk ik voornamelijk aan het resultaat. Als het goed is en het smaakt naar meer, volg dit nu al een kleine maand en wil het denk ik toch wel echt, dan zal ik er meer tijd in gaan stoppen.

Als het een beter resultaat geeft of meer mogelijkheden die ik mis en zal benutten, ja! Ook in juni weer belastinggeld terug en een keertje vakantiegeld, tegen die tijd misschien weer een budget van 300-400 euro (erbij dus niet ipv het beginbudget van 800).

Medion 4MP compact. Te traag, 4 foto's en dan batterijen leeg, zwaar, zeer matig bereik qua focus

Liefst nieuw ivm garantie. Maar een goede set tegen een goede prijs kan ook uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Lees hier terug en je zult zien dat de 400d een leuke instapper is. Met 400 euro naast de body kun je er wat leukers opschroeven dan de 18-55. Reken voor een tas op zo'n 50-60 euro, kaartje 25 euro, schoonmaak spul 25 euro. Filters kun je voordelig online bestellen.

Ook voor jou toch het advies om 's in een winkel de 400d en de concurrenten 's vast te pakken en kijken wat je aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Wijnands schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:41:
Zal haast wel, zo'n beetje alle kitlensjes hebben dat wel.
De 18-55 kitlens van Pentax heeft iig geen draaiende frontlens, en ws zijn er wel meer 'uitzonderingen'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
De Pentax K10D is er bij mij bijgekomen als alternatief voor de 400D (D60 is eigenlijk al afgevallen), mede door de niet mee draaidende lens.
Ik ben alleen nog op zoek naar een vergelijking tussen de 18-55 en de nieuwe 18-55 II. Maar tot nu toe geen goede vergelijkingen kunnen vinden.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
MewBie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:45:
Ik ben alleen nog op zoek naar een vergelijking tussen de 18-55 en de nieuwe 18-55 II. Maar tot nu toe geen goede vergelijkingen kunnen vinden.
Kijk hier eens: http://www.photozone.de/canon-eos

Edit: Sorry, ik let niet op. Op de pagina voor Pentax objectieven staat wel een test van de 18-55 maar niet de van de 18-55 II.

[ Voor 17% gewijzigd door Aham brahmasmi op 12-03-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
De Pentax K10D is er bij mij bijgekomen als alternatief voor de 400D (D60 is eigenlijk al afgevallen), mede door de niet mee draaidende lens.
Bij Olympus draaien ze ook niet mee ;) én ze zijn goed van kwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, nu heb je mij ook aan het twijfelen gebracht. Had de 400D in mijn hoofd, maar die K10D had ik eerst afgeschreven. Dom eigenlijk, want ik had hem helemaal niet in de hand gehad. Heeft inbody IS en die lens is wel handiger dan de canon. Wat een gedoe.. ;)

Nou, morgen weer ff naar de speciaalzaak.

Die zonnekap is er toch wel af te halen he? http://www.kamera-express...age=product&product=24018

-Alex

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 95166 op 13-03-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Anoniem: 95166 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:13:
[...]

Zo, nu heb je mij ook aan het twijfelen gebracht. Had de 400D in mijn hoofd, maar die K10D had ik eerst afgeschreven. Dom eigenlijk, want ik had hem helemaal niet in de hand gehad. Heeft inbody IS en die lens is wel handiger dan de canon. Wat een gedoe.. ;)

Nou, morgen weer ff naar de speciaalzaak.

Die zonnekap is er toch wel af te halen he? http://www.kamera-express...age=product&product=24018

-Alex
De K10D moet ik ook nog ff in de winkel gaan bekijken. Maar het is inderdaad een heel gedoe zo'n camera uitzoeken. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan ons zelf :P

Zonnekap kan er inderdaad gewoon af.

*beeeeep*

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!