[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.446 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Onthoud ook allemaal ff dat je een platform uitzoekt, niet alleen een camera. Zomaar een algemene opmerking tussendoor, want ik zie hier alweer body's uitgezocht worden op wat voor kitlens er mee gebundeld gaat, zelfs als criterium of de kitlens draait ja/nee, en dat raad ik je toch ten zeerste af :)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 13-03-2008 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Henk schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 08:20:
Onthoud ook allemaal ff dat je een platform uitzoekt, niet alleen een camera. Zomaar een algemene opmerking tussendoor, want ik zie hier alweer body's uitgezocht worden op wat voor kitlens er mee gebundeld gaat, zelfs als criterium of de kitlens draait ja/nee, en dat raad ik je toch ten zeerste af :)
^^ with stupid. Die kitlens vervang je over een tijd wanneer je de beperkingen voelt en uitbreidingsdrang hebt en je keuze van nu is dan geweest op iets wat over een jaar misschien wel niet meer interessant is, maar dan switch je niet meer van merk, omdat je al een flitser hebt, wat batterijen, een 50mmtje hebt e.d.

Je keuze is meer dan je camera en je kitlens. Bedenk ook wat je over 3 jaar mogelijk allemaal hebt en of dat even goed verkrijgbaar is. Misschien heeft canon wel helemaal niet wat je wilt uiteindelijk, of welk ander merk ook.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Dat weet ik, de Pentax heeft in mijn ogen als enige nadeel ten opzichte van 400D zijn gewicht (kwa specs).
Dus het niet meedraaiende front element op de kitlens is alleen maar een vrij groot voordeel als je verwacht toch vrij veel met een polarisatie filter te gaan schieten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MewBie schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:09:
[...]

Dat weet ik, de Pentax heeft in mijn ogen als enige nadeel ten opzichte van 400D zijn gewicht (kwa specs).
Dus het niet meedraaiende front element op de kitlens is alleen maar een vrij groot voordeel als je verwacht toch vrij veel met een polarisatie filter te gaan schieten.
Dan heb je toch mijn punt niet echt begrepen ;) Kijk eens voorbij de K10D, naar flitsers, andere objectieven, betere body's, etc. Kijk naar het platform 'Pentax', platform 'Canon', 'Nikon', etc. Niet naar puur de body en de lens die je nu koopt, maar ook naar wat erna komt, want als deze hobby blijft plakken...

Najah, hou het er maar op dat je soms harder kunt groeien dan je gepland had :+

De K10D heeft btw een sterker nadeel op de 400D, en dat is de sensor :P

[ Voor 18% gewijzigd door Henk op 13-03-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 1000 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vanwege de vele mogelijkheden.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Makro foto's van juwelen en uurwerken, op reis: foto's van mijn vrienden die op zee aan het kiten zijn,
landschappen en wagens op circuits.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400d, 450d
.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, een makro lens voor details van de juwelen en uurwerken en misschien een goede flitser daarvoor? Maar weet niet goed welke lens ik moet hebben.
Hopelijk kan ik de kitlens gebruiken voor mijn vrienden op reis.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies waardeer ik zeer.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Er zal redelijk veel tijd in kruipen, want ik wil heel mijn juwelen collectie vast leggen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, eventueel lenzen bijkopen.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
samsung S630: Kan beeld niet scherp krijgen in makro modus bij fotografie van juwelen uurwerken.
oftwel moet ik minder inzoomen.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze was natuurlijk ook aan mij gericht.

In mijn geval had ik de K10D nooit meer in mijn hand gehad na het eerst proberen van de Sony a200 (is reeds afgevallen) en Canon 400D. Ze hadden hem niet. Daarna heb ik hem ook nooit meer bekeken, omdat ik dacht dat hij ook te duur was. En ik was hem daarna helemaal vergeten toen ik echt naar de prijzen ging kijken.

De canon is nog steeds goedkoper, heeft goede specs, vrij wel als eerst de nieuwste lenzen en heeft daardoor nog steeds mijn voorkeur. Maar gezien ik de K10D helemaal nog niet in mijn hand heb gehad ga ik dat iig nog even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:19:
Ja, een makro lens voor details van de juwelen en uurwerken en misschien een goede flitser daarvoor? Maar weet niet goed welke lens ik moet hebben.
Je Samsun S630 heeft een optische zoom van slechts 3x. Dat zal waarschijnlijk ~35-105mm zijn. De meeste kitlenzen hebben 28-80mm. Een nauwelijks korter telebereik dan je Samsung dus. Als je (zonder digitale zoom) ver genoeg kon inzoomen op je kite-surfende vrienden met je Samsung, dan gaat dat met een kitlens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:48:
[...]
Je Samsun S630 heeft een optische zoom van slechts 3x. Dat zal waarschijnlijk ~35-105mm zijn. De meeste kitlenzen hebben 28-80mm. Een nauwelijks korter telebereik dan je Samsung dus. Als je (zonder digitale zoom) ver genoeg kon inzoomen op je kite-surfende vrienden met je Samsung, dan gaat dat met een kitlens ook.
Ik heb met mijn samsung niet genoeg zoom bereik voor mijn kite-surfende vrienden vanop het strand te fotograferen. Dus zou ik in de toekomst een telelens moeten bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 20:08
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:19:
Maximaal 1000 euro

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400d, 450d
.
Waarom?
Dat wordt even goed passen en meten. Macro lensje is al snel 250 euro, redelijke telezoom zit je daar ook al snel op. Kiekjes op reis lukt wel met de kitlens.

Voor juwel en uurwerken kun je gaan flitsen maar een lichttentje is waarschijnlijk een simpelere en zeker goedkopere oplossing.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anthonycd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:48:
Zo, nu is het toch eens tijd geworden om mijn advies aan te vragen bij jullie. Volg dit nu al enige tijd met veel belanstelling, dSLR, testcases, showcases en wil nu eigenlijk zelf ook wel aan de slag. Ik heb de antwoorden vet gemaakt, is het wat leesbaarder. In ieder geval alvast bedankt voor het advies.

Medion 4MP compact. Te traag, 4 foto's en dan batterijen leeg, zwaar, zeer matig bereik qua focus
Een reflex is veel zwaarder dan een kompakkie......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag wezen kijken naar de Pentax 200D, Canon 400D en de toch op advies van Wijnands ook naar de Olympus.
Helaas hadden ze de Olympus niet op voorraad dus deze nog niet vast kunnen houden. Toch adviseerden ze me om eens te kijken naar de Sony A100 ( met een 18-300 lens) waar ze een leuke aanbieding mee hadden...Zou dezelfde prijs zijn als de Olympus met de twee lenzen 14-42mm (28-84mm) en 40-150mm (80-300mm). Was de laatste. Was volgens de verkoper snel en stelde zich al voor de ontspanknop als scherp. Als ik hem naast de Olympus zou zetten zou de Sony beter uit de test komen volgens de verkoper zou dit in het blad FOCUS hebben gestaan.
Kreeg het idee dat ze de me de Olympus niet aanraden omdat die een halve chip zou gebruiken en de Pentax, Sony en Canon een hele chip gebruiken.. Maar waarom krijgt de Olympus dan een EISA Award?
Wil morgen nog ergens anders kijken en zien wat ze daar zeggen en hoop dat ze daar de Olympus wel hebben.
Moet zeggen dat de Canon en Pentax wel lekker aanvoelde.

Iemand nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Als verkopers de A100 over de 400D aanraden; er niet naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:40:
Kreeg het idee dat ze de me de Olympus niet aanraden omdat die een halve chip zou gebruiken en de Pentax, Sony en Canon een hele chip gebruiken.. Maar waarom krijgt de Olympus dan een EISA Award?

Moet zeggen dat de Canon en Pentax wel lekker aanvoelde.

Iemand nog advies?
"Halve chip" betekent half zo groot als het originele 35mm-film formaat. De andere merken hebben geen "hele" chip, maar een van het APS-C formaat, wat iets groter is, maar nog steeds niet even groot als 35mm (diagonaal). Alleen de duurste professionele DSLR's hebben een "hele" chip, oftewel een full-frame sensor.

Op zo'n award moet je echt niet afgaan voor je aankoop.

Wat betreft "lekker aanvoelen": het is veel belangrijker dat bediening van de camera je goed bevalt dan alleen de handligging. Als je nog niet om kunt gaan met een DSLR is het wel handig om te vragen of de verkoper kan demonstreren hoe je de verschillende basisinstellingen kunt kiezen (moet je wel bij een echte fotograaf zijn en niet bij een elektronicawinkel). Als je dat een beetje door hebt, kun je zien hoe handig/snel/intuïtief dat te doen is als je je oog aan de zoeker hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-03-2008 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:57:
[...]

Gerwin, ik vind het ook vreemd dat ze die A100 zo pushen, moeten ze waarschijnlijk vanaf. Op zich ook best een aardige camera maar wel wat ouder dan de 400d. Als jij een 400d wel lekker in je knuistjes kwijt kan dan heb je daar een goede camera aan. Vind je Sony interessant dan is de a200 een betere vergelijking. Nikon D40 was niks?

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 15-03-2008 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat niet. Wel de Sony boven de Olympus... Zelfde prijs betere kwaliteit.. Ga straks even naar Den Ham om eens te luisteren wat ze me daar vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Vraag ze naar de A200. Want waarschijnlijk hebben ze een hoopje A100's waar ze vanaf willen. De 2 voornaamste issues van de A100: trage AF en veel ruis op hoge iso waarde zijn gefixed bij de A200. (je zou ook in plaats van de oude en matige sony/tamron 18-200 (geld trouwens ook voor de sigma) voor een dubbelkit of de sony/tamron 18-250 kunnen gaan, beide opties zijn optisch beter.

Keus A100 of 400D is idd simpel al valt ie niet in het voordeel van Sony uit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 09:06:
[...]

Dat niet. Wel de Sony boven de Olympus... Zelfde prijs betere kwaliteit.. Ga straks even naar Den Ham om eens te luisteren wat ze me daar vertellen.
En probeer daar dan die Olympus ook ;). Het klinkt mij ook in de oren alsof ze van die A100 afmoeten. Waarschijnlijk omdat deze lastiger te verkopen is als de A200 er naast staat. Des te langer die op de plank staat, des te meer ze erop inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Van de a100 af moeten is niet erg maar maak er dan echt een fijne prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 21:20
Wat is je beschikbare budget?
Weet ik eigenlijk niet zo goed, belangrijk is dat ik mooie foto's kan maken, maar ben geen professioneel fotograaf.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Nu een Minolta 505si en een canon A85, de Canon valt tegen in snelheid en de 505si is een prachtig apparaat echter niet digitaal.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Huis, tuin en keukengebruik, met af en toe een creatieve uitspatting.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Minolta Dynax 505 SI Lenzen o.a. een 300mm lens.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een 5D, omdat hier de bestaande lenzen op passen.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet zo veel af en toe met vakantie leuke foto's maken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon A85 en KM 505si. A85 niet erg snel, 505si niet digitaal.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Je huidige lens past ook op alle Sony dSLR camera's, dus een a200 is ook een optie. Daarnaast is de lens die jij nu hebt waarschijnlijk een 28-300, en die zal je op een digitale camera toch wat tegen vallen.

Wat je budget betreft, hoeveel kan je maximaal uitgeven, en hoeveel wil je maximaal uitgeven? 500 euro, 1000 euro, of meer/minder? Een Sony a200 (met 18-70 kitlens) heb je voor ongeveer 600 euro, een Canon 400D met 18-55 kitlens ook voor dat bedrag. Wil je meer dan kom je uit bij een Sony a700, een canon 40D of een Nikon D200. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden, maar dat is waarschijnlijk te duur voor wat jij wilt gaan doen :)

Mijn mening, kijk niet naar de lens die je al hebt, maar ga gewoon rondkijken (en voelen) welke camera jou het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tenzij 'ie toch een leuk stapeltje glas heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Wijnands schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:07:
Tenzij 'ie toch een leuk stapeltje glas heeft.
Lijkt me sterk uit zijn vraag en het andere topic... ;)

Schuurman zoekt dus min of meer een veredelde compact camera...? :P

Is de Olympus E-410 dan niet wat?
Als setje met 14-42mm en 40-150mm (vergelijkbaar met 28-84mm en 80-300mm volgens mij) te koop.
10 megapixels, je hoeft niet door de zoeker te kijken live-view, zit wel geen IS op maar dat zit op een 505si ook niet. Kameraexpress vraagt er 434 euro voor (incl. het glas)... Dus erg betaalbaar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hexley op 16-03-2008 11:24 ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hexley schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:16:
[...]
Schuurman zoekt dus min of meer een veredelde compact camera...? :P
Dan maar even wachten op de Fuji Finepix s100fs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:28:
[...]

Waarom?

[...]

Dat wordt even goed passen en meten. Macro lensje is al snel 250 euro, redelijke telezoom zit je daar ook al snel op. Kiekjes op reis lukt wel met de kitlens.

Voor juwel en uurwerken kun je gaan flitsen maar een lichttentje is waarschijnlijk een simpelere en zeker goedkopere oplossing.
canon 400 of 450 lijkt mij een degelijk toestel voor te beginnen waarbij ik niet rap op uitgekeken zal zijn.

Macro lens kopen heeft voorrang op een telelens, omdat die macro lens voor mijn beroep is en de tele lens voor mij plezier. Welke macro lens zou ik nemen?

Aan een lichttent zat ik ook te denken. Misschien zelf eentje bouwen of bestaan er speciale lichttenten daarvoor? Op conrad staat er ook een lichttentje.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Er bestaan speciale tenten, niet al te duur ook. Henk of een van de andere canon fans kan je vast wel adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 21:20
Even voor de goede orde, ik beschik dus over een 28-80 AF Macro lens en een 75-300 AF Macro lens van Minolta.

Wolfenstijn, waarom gaat die 300mm lens mij tegenvallen op een DSLR ?

[ Voor 3% gewijzigd door schuurman op 16-03-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste moet ik even zeggen dat ik hier net geregistreerd ben, maar wel al een goede 2 maanden dit forum volg.
Maximaal 700 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ben de compacts beu, te klein, te traag en ga zo maar verder.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vooral natuur en auto's moto's

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Nikon d40(x)
.
ja, een extra lens en uv/pola filter zouden welkom zijn.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Vooral advies, hoewel ook een beetje bevestiging

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Er zal redelijk veel tijd in kruipen, het intresseert me echt, en wil me er serieus in verdiepen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, eventueel lenzen bijkopen.

een compact nikon coolpix 3100 van 4-5 jaar oud. Ik heb ook een week ervaring met de pentax k10, met 18-45 lens en 55-300 lens(meen ik mij te herineren) Ik ben hier een weekje me bezig geweest, is van een vriend van me.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

Extra: Ik twijfel enorm hard tussen de gewone en de x versie. ik vind het altijd leuk om hard in te zoomen op de computer, dus dan ben ik met de 4 MP van de x versie meer. Maar ik wil eigenlijk ook ineens een extra lens, dus daarom lijkt me de d40 met lenskit intresanter. Ik geraak er maar niet uit!

extra extra vraag :9 is de d40 met 18-55/55-200 lenskit allebei met AF in de lenzen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

schuurman schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:21:
Even voor de goede orde, ik beschik dus over een 28-80 AF Macro lens en een 75-300 AF Macro lens van Minolta.

Doe die 28mm eens keer 1,5 dus zo'n 42mm @ DSLR... ;)
Heb eens gekeken maar als beide lensjes van Minolta zijn, is het niet echt bijzonder spul hoor.

Gewoon voor nieuw speelgoed gaan dus... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
@schuurman: Kan je niet beter kijken naar een setje met een Sony a300 of a350 en een of twee lenzen erbij? Dan heb je meteen alles nieuw en op elkaar afgestemd.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 18:41

bipo

TomV

maximaal 800/900 euro voor het totaalpakket (body, lens/lenzen, kaart, tas, filters)
Ik ben digitaal begonnen met de Nikon 5700. Liep hiermee tegen beperkingen op (én geen snelle goede AF, én teveel opties om echt mooie foto's te maken). Vanwege de komst van mijn kinderen overgestapt op een goede point-and-shoot canon ixus 800is. Prima camera, maar wil nu weer meer. Vooral meer diepte in foto's.
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Niet echt, de bomen staan dicht op elkaar :) Heb gekeken naar Nikon, Canon en Sony. Body's ontlopen elkaar niet veel volgens mij, dus ligt de focus op een goede lens icm body.
Ja. Ik wil een full package deal (niet persé in kit vorm).
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Absoluut advies.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik gebruik het voor het vastleggen van mooie momenten en omgevingen (portret, architectuur, bijzondere alledaagse situaties) en die online delen. Ik wil het dus ook vaak bij me hebben, vandaar dat ik ook kijk naar formaat en gewicht.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik hoop van wel, maar ik denk tegelijkertijd dat het niet gaat gebeuren. Als iets goed werkt, dan heb ik al snel andere prioriteiten. Vandaar dat ik op zoek ben naar de full package deal.
Canon ixus 800is
Ja, maar heb (gadget)voorkeur voor nieuwe producten.
Andere opmerkingen?
Ik ben niet zo van flitsfoto's, die zijn al snel 'hard'. Echter, ik bevind me meer dan ik wil in niet optimale lichtomstandigheden. Reden om extra alert te zijn op lichtgevoelige lenzen en ruisonderdrukkende body's.

Alvast bedankt :)

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Maximaal 700 euro.

Het geeft net dat kleine beetje extra. Ik ben begonnen met de analoge Nikon TW zoon 35-80 AF camera van papa, die ik nog veel gebruik. Vervolgens een Canon PowerShot A540, die ook nog dagelijks wordt gebruikt. En nu wil ik weer een stapje hoger gaan (mogelijkheden etc.)

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Stilstaande auto's, racende auto's, natuurfoto's (geen macro), feestjes etc. Wat ik het meeste fotograveer is de natuur.

Papa had Nikon, ik heb Canon. Dus ik ga tussen die 2 merken kiezen denk ik. Maar een ander aanbod is natuurlijk altijd welkom. :)
Ik lees niet goed! Ik dacht dat het de merken van de camera's waren, maar het zijn de lensen. Daar heb ik geen voorkeur voor.

De Nikon D60, vooral vanwege de waarvoorjegeld-factor(dat schijnt niet zo te zijn), want hij is voor mij te betalen met een toch niet zo heel hoog budget. En de EOS 400D.

Nee.

Advies. :)

Ik ga er wel wat aan doen, maar niet geweldig veel. Experimenteren zal ik elke dag gaan doen. Maar het echte werk komt iets minder vaak voor, maar als het gedaan moet worden, moet het wel goed gedaan worden.

Komende 2 a 3 jaar hoogstwaarschijnlijk niet. Tenzij ik een nieuwe hobby vind waar ik andere lenzen, flitsers e.d. voor nodig heb.

Een PowerShot A540. Hij kan niet ver genoeg inzoomen, en ik heb onder normale omstandigheden soms last van ruis, instellingen mogen dan helaas niks uitmaken. :(

Nee.

Iedereen, alvast hartelijk bedankt voor alle hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 17-03-2008 16:28 . Reden: Overzichtelijker maken, en argumenten aanpassen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hexley schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:42:
[...]

Doe die 28mm eens keer 1,5 dus zo'n 42mm @ DSLR... ;)
Klopt. En da's een probleem omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 11-09 08:23

Afhankelijk van welke versie het precies is. Maar mijn ervaring met de oudere lenzen gemaakt voor de analoge camera's is dat ze op digitaal last krijgen van CA. Daar hadden ze altijd al last van, maar analoog is een stuk vergevings gezinder.

Het kan zijn dat je de versie hebt die door Sony bijna zonder veranderingen onder eigen naam is uitgebracht, dan is het minder van belang.

Gezien wat je hebt aan lenzen is een Sony camera trouwens een aardige optie. Je haalt een a200 met kitlens, en het tele gebeuren heb je dan al. Uiteraard niet van super kwaliteit, maar bij elk ander merk kom je zowiezo nog wat duurder uit, omdat je die telelens dan ook weer aan zou moeten schaffen.
Wijnands schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:38:
[...]

Klopt. En da's een probleem omdat?
Omdat sommige mensen toch graag wijder willen kunnen dan 42mm omgerekend. Het hoeft geen probleem te zijn, dat hangt af van je eigen manier van fotograferen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima reden om voor een Sony A200 te gaan.
Die 28-80 mist wel groothoek, maar dat kun je met de kitlens goedmaken, en die dingen kosten meestal geen drol.

edit:
@Wolfensteijn: 43mm is de ideale standaardlens voor kleinbeeld (de diagonaal van een 24x36 negatief), maar Leitz, Rollei en Contax/Zeiss konden zo'n lens niet betaalbaar op de markt brengen. Toen werd 't 50mm, en dat bleef 't.
28mm op een crop camera is dus helemaal niet zo gek. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Hexley schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:42:
Heb eens gekeken maar als beide lensjes van Minolta zijn, is het niet echt bijzonder spul hoor.

Gewoon voor nieuw speelgoed gaan dus... :)
Want...? nieuw budget spul is zo veel beter? Volgens mij investeer je dan alleen maar om koste wat koste niet te gebruiken wat je toch al hebt liggen. Of je niet een sigma 70-300 neemt of deze 75-300 maakt niet echt schokkend uit kwa IQ, t is alleen wel weer 220 euro.

Als je een nieuwe sony 75-300 haalt dan heb je practisch de zelfde lens, alleen een mindere bouw.
SChief schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:44:
Maximaal 700 euro.

Stilstaande auto's, racende auto's, natuurfoto's (geen macro), feestjes etc. Wat ik het meeste fotograveer is de natuur.

De Nikon D60, vooral vanwege de waarvoorjegeld-factor, want hij is voor mij te betalen met een toch niet zo heel hoog budget. En de EOS 400D.
Komende 2 a 3 jaar hoogstwaarschijnlijk niet. Tenzij ik een nieuwe hobby vind waar ik andere lenzen, flitsers e.d. voor nodig heb.
Prijs kwaliteit van de Nikon D60 vind ik op dit moment aan beetje scheef. Door het niet al te snelle en slechts 3 punts AF systeem en dat alleen AF-S lenzen autofocus hebben. Dus wat dat betreft kan je beter voor de Canon gaan, of je moet ook naar andere camera's als bijvoorbeeld de Sony A200 of de Pentax K200D willen kijken, die zitten wat body betreft op het nivo van de Canon (you win some, you lose some).
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 00:24:
Prima reden om voor een Sony A200 te gaan.
Die 28-80 mist wel groothoek, maar dat kun je met de kitlens goedmaken, en die dingen kosten meestal geen drol.
De 28-80 is ook maar een oude kitlens, ik weet niet of die nou zo veel beter gaat zijn als de 18-70 kitlens (volgens reviews is die dat ook niet). Kwa IQ, bouw en bereik gaat ie dus ook niet echt iets toevoegen.

A200 Kit(18-70) + 75-300 is dan een heel aardig en ook nog heel betaalbaar en draagbaar kitje.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:24:

Extra: Ik twijfel enorm hard tussen de gewone en de x versie. ik vind het altijd leuk om hard in te zoomen op de computer, dus dan ben ik met de 4 MP van de x versie meer. Maar ik wil eigenlijk ook ineens een extra lens, dus daarom lijkt me de d40 met lenskit intresanter. Ik geraak er maar niet uit!

extra extra vraag :9 is de d40 met 18-55/55-200 lenskit allebei met AF in de lenzen?
Ja, dat AF't alletwee. Het is een mooie startset voor een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:00:
[...]

Ja, dat AF't alletwee. Het is een mooie startset voor een nette prijs.
Thx, maar bij het kiezen van mijn opties heb ik alleen in de winkels in België gaan zien, en nu ik bij Konijnenberg eens heb gekeken ga ik toch voor de d60 met 18-55 lens! Goede keuze of niet?

Alvast bedankt

MVG Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 16:44:
[...]

Thx, maar bij het kiezen van mijn opties heb ik alleen in de winkels in België gaan zien, en nu ik bij Konijnenberg eens heb gekeken ga ik toch voor de d60 met 18-55 lens! Goede keuze of niet?

Alvast bedankt

MVG Kevin
Ik zou veel liever een D40 kopen dan een D40X of D60, gezien de prijs van die eerste t.o.v. de laatste 2, maar daar heb ik in dit topic al zat over gezegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dan toch 1 van de weinige mensen die me laat overtuigen inzake 4 MP meer, en sommige zaken vind ik gewoon handige extra's. Zijn er nog mensen die het met me eens zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 16:58:
Ik ben dan toch 1 van de weinige mensen die me laat overtuigen inzake 4 MP meer, en sommige zaken vind ik gewoon handige extra's. Zijn er nog mensen die het met me eens zijn?
Leg maar uit waarom je die 4MP meer zo waardevol vindt? Het klinkt misschien wat cocky zoals ik het nu stel, maar zo goed is de 10MP sony CCD niet, en de 6MP sony CCD relatief wél. Verder zijn de kitlenzen resolutie-gewijs goed omhoog gegaan, maar nog steeds niet dat je je vingers snijdt aan de scherpte, zeker niet op 10MP.

De handige extra's ben ik ook erg benieuwd naar ;)

Niet om je af te katten, en het is verder jouw geld, maar als ik in jouw schoenen stond, zou ik wel weten waar mijn euro's naar toe gingen. Níet naar een paar megapixels iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier nog een beginner in, en ik weet dat ik nog enorm veel moet leren, te veel zelfs waarschijnlijk, en ik weet dat jij al een tijdje in het vak zit. Maar zoals ik het zie is de VR lens al beter, en is de hogere resolutie ook altijd handiger op de pc. Ook weet ik wel dat je het goed met me meent, en dat waardeer ik enorm, zie je trouwens niet overal. Is dat dust cleaning geval niet een extra tegenover de 40 reeks? En het tilten van het menu enzoverder?Nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

martijn_tje schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:47:
[...]

Want...? nieuw budget spul is zo veel beter? Volgens mij investeer je dan alleen maar om koste wat koste niet te gebruiken wat je toch al hebt liggen. Of je niet een sigma 70-300 neemt of deze 75-300 maakt niet echt schokkend uit kwa IQ, t is alleen wel weer 220 euro.
Omdat het hij bij Olympus voor minder dan 500 euro een vergelijkbaar nieuw setje incl. glas werk heeft.
Daarbij zal het als je naar zijn 35mm body kijkt vast en zeker niet om de Minolta - AF 75-300 F4.5-5.6 D gaan. En ik verwacht ook niet dat die 28-80mm een D lensje is, ADI kun je dan wel weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15

DynaMikeY

1976 Kever 1300

+/- 600 euro

Ik heb momenteel een Panasonic FZ5 (superzoom compact) en ik erger me aan de ruisproductie.

Landschappen, natuur, enigszins abstract. Vakantiefoto's, familiegelegenheden.

Nee.

Ja, de Nikon D40. Goede reviews, en prijsstelling. De Olympus E410 had ik eerst ook op het oog, maar de lokale fotoboer zei dat die de slechtste ruisproductie had van de dSLR's (ivm kleine sensor).

Ja, ik had de 18-135mm AF-S van Nikon op het oog. (D80 kitlens volgens mij) Maar wellicht dat ik aan de 18-55 kitlens al voldoende heb. Ik heb niet zo'n behoefte aan megazoom, dan liever wat lichtgevoeliger (maar F2.8 is boven mijn budget) Ook had ik een paar filters op het oog: UV, polarisatie (heb ik al) en Grad ND Grey.

Beiden :)

Ik ga niet elke zondagmorgen om 6u de hei op om het moment vast leggen... maar ik merk dat ik wel oog heb voor compositie, dus als ik foto's maak (al zijn het maar prive kiekjes) dan moeten ze wel mooi zijn. Ik heb al enkele goed gelukte foto's aan de muur hangen op canvas, of in een lijstje.

Ik heb er geen grote investeringen meer voor over. Met wat ik nu koop wil ik het een tijdje doen.

Zie hierboven.

Mwoah...geen probleem mee, maar niet echt een voorkeur.

Ik vraag me af of iemand me uit kan leggen of ik genoeg heb aan de D40 kitlens (18-55), of dat de 18-135 toch beter is. Ik verwacht dat het 3x zoom equivalent van de 18-55 een beetje aan de lage kant is.

PS: Iemand geinteresseerd in een Panasonic FZ5? :)

[ Voor 6% gewijzigd door DynaMikeY op 17-03-2008 18:27 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 17:19:
Ik ben hier nog een beginner in, en ik weet dat ik nog enorm veel moet leren, te veel zelfs waarschijnlijk, en ik weet dat jij al een tijdje in het vak zit.
Bwah, 'het vak'.... maar ik doe het al even ja :P
Maar zoals ik het zie is de VR lens al beter, en is de hogere resolutie ook altijd handiger op de pc.
Punt is dat die hogere resolutie lang niet alles is dat telt. Met name op de hogere iso's zal een afdruk uit een D40 net zo goed aandoen als uit een D40X of een D60, óndanks het resolutieverschil.

Daar komt ook nog bij dat de D40-sensor (de 6MP CCD van sony) een veel lichter AA-filter heeft dan de 10MP CCD die in de D40X en de D60 zit.
Ook weet ik wel dat je het goed met me meent, en dat waardeer ik enorm, zie je trouwens niet overal.
Haha, dan is het goed ;)
Is dat dust cleaning geval niet een extra tegenover de 40 reeks?
Imho: nauwelijks. Een blaasbal van een tientje doet het beter, en ik heb echt nog nooit ook maar iets van een stofprobleem gehad.
En het tilten van het menu enzoverder?
Als dat betekent dat het menu meedraait met je cam, door de orientatiesensor aan te spreken, mwah, ik zou mijn camera-keus er niet op baseren. De D60 is gewoon flink duurder dan de D40, en die laatste geeft je dan weer wat ruimte om extra accesoires te kopen, of gewoon een leuke dag uit met je net nieuwe cam te doen ;)

Of zelfs geld in je zak te houden, maar dat is een optie die ik altijd graag uitsluit :+
Nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen.
>:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nu ik het commentaar van Henk lees, begin ik te twijfelen tussen de D40 en de 400D (maar die is veel duurder).. :+
EDIT: Trouwens, zo'n ding moet wel minstens 7 jaar meegaan voor mij. :)

[ Voor 24% gewijzigd door S_Chief op 17-03-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
SChief schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:34:
Nu ik het commentaar van Henk lees, begin ik te twijfelen tussen de D40 en de 400D (maar die is veel duurder).. :+
EDIT: Trouwens, zo'n ding moet wel minstens 7 jaar meegaan voor mij. :)
Dan moet je niet té veel foto's maken. Ik geloof dat de gemiddelde levensduur van de sluiter op 50.000 keer staat. Zijn dus maar 7.000 foto's per jaar. (en dan een O-) of ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal even verder met je mailen moest je het niet erg vinden ;)

Questie van een beetje OT te blijven hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
TranceSetter schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:42:
[...]

Dan moet je niet té veel foto's maken. Ik geloof dat de gemiddelde levensduur van de sluiter op 50.000 keer staat. Zijn dus maar 7.000 foto's per jaar. (en dan een O-) of ;( )
Ik zal hooguit 1200 per jaar halen. :) En dat is dan best veel voor mij. Doe het dan ook maar als hobby. En alleen als ik vrije tijd heb, wat ik niet zo vaak heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

http://www.rofarepair.nl/reparatie
Sluiter vernieuwen kost je ±100 en dan kan die weer x0.000 clicks aan.
SChief schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:07:
[...]
Ik zal hooguit 1200 per jaar halen. :) En dat is dan best veel voor mij. Doe het dan ook maar als hobby. En alleen als ik vrije tijd heb, wat ik niet zo vaak heb. :)
Zo dacht ik er eerst over, maar het gaat toch harder dan je denkt.

PS: Ik zie het wel nog steeds als hobby

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rond de €1000,- voor de body+lenzen (ben dus nog ong €100,- meer nodig voor geheugen en schoonmaaksetje etc)
Wat meer gaan fotograveren dan met m'n oude Ixus 50 en ook wat meer instelmogelijkheden/kwaliteit.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Van alles wat. Landschap, nacht/sterren, details, p&s
Nee
Canon EOS 400D. Mooie camera, goede prijs zeker nu met de cashbacks. 450D is een stuk duurder en biedt niet echt voordelen voor mij tov de 400D.

Flitser nog niet, filter etcevt polafilter. Lenzen-> zie onderaan
Graag een adviserende goedkeuring ;)
Dat is nog een beetje bekijken, maar het is wel iig de bedoeling dat een hobby blijft.
Evt later een extra lens, flitser.
Ixus 50 en wat lopen spelen met een analoge Canon AE-1 met 50mm/f1.8 en 70-210/f4.
Heel misschien als het echt een mooie aanbieding is. Maar op marktplaats ben ik nog niet iets tegen gekomen waarvan ik dacht "wauw". En daarnaast ben ik ook wel een beetje 'verzot' op nieuwe glimmende gadgets ;)

Ik heb me op dit moment vooral vastgebeten op het Canonplatform, vooral voor de beschikbaarheid qua accesoires etc. en toch een lichte voorkeur voor het merk.

De prijzen hieronder zijn gebaseerd op de prijzen bij Konijnenberg. Deze winkel zit hier heel dichtbij in de buurt, dus 99% zeker dat ik daar de aankoop doe.

Ik heb nu 2 opties:
Canon EOS 400D Body€ 495,00
Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS€ 399,00
Canon BG-E3 Grip € 98,00
subtotaal€ 992,00
cashback€-110,00

Totaal€ 882,00

En dan evt later de Canon 70-300mm F4-5.6 USM als ik het telebereik mis.

Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS€ 155,00
Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS€ 259,00
Canon BG-E3 Grip € 98,00
subtotaal€1007,00
cashback€- 60,00

Totaal€ 947,00

Gekozen voor IS omdat van mezelf weet dat ik niet de meest stabiele handen heb, dus wat dat betreft is 3 stops stabilisatie welkom.

Zelf neig ik naar #1, voornamelijk om het qua bereik een mooi walkaround lens is. Wel mis ik dan natuurlijk het bereik aan het tele-eind vergelijken met #2.

Ik ga vanmiddag in ieder geval even langs Konijnenberg om te kijken wat ze me daar te vertellen hebben. Ook kan ik de camera dan eens vasthouden, kijken hoe hij mij in de handen ligt. (met of zonder grip)

[ Voor 0% gewijzigd door bartbh op 18-03-2008 12:37 . Reden: typo: evt ipv etc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Waarom zijn er hier zo weinig mensen die kijken naar de Canon 40D? Deze is nu met de cashbackactie ook een stuk in prijs gezakt (rond de 800 euro).

Je zit toch direct een stukje professioneler en ik heb van een ervaren collega vernomen dat de ruis bij een 10 serie veel beter is dan de 100 serie.

Ik zat zelf te denken aan de 450D (de 400D vind ik veel te klein) maar ik denk dat ik door de cashback toch sneller naar de 40D zou gaan.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 08:11

HellBeast

Oh My GoT!

bartbh schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:28:
Rond de €1000,- voor de body+lenzen (ben dus nog ong €100,- meer nodig voor geheugen en schoonmaaksetje etc)
Wat meer gaan fotograveren dan met m'n oude Ixus 50 en ook wat meer instelmogelijkheden/kwaliteit.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Van alles wat. Landschap, nacht/sterren, details, p&s
Nee
Canon EOS 400D. Mooie camera, goede prijs zeker nu met de cashbacks. 450D is een stuk duurder en biedt niet echt voordelen voor mij tov de 400D.

Flitser nog niet, filter etc polafilter. Lenzen-> zie onderaan
Graag een adviserende goedkeuring ;)
Dat is nog een beetje bekijken, maar het is wel iig de bedoeling dat een hobby blijft.
Evt later een extra lens, flitser.
Ixus 50 en wat lopen spelen met een analoge Canon AE-1 met 50mm/f1.8 en 70-210/f4.
Heel misschien als het echt een mooie aanbieding is. Maar op marktplaats ben ik nog niet iets tegen gekomen waarvan ik dacht "wauw". En daarnaast ben ik ook wel een beetje 'verzot' op nieuwe glimmende gadgets ;)

Ik heb me op dit moment vooral vastgebeten op het Canonplatform, vooral voor de beschikbaarheid qua accesoires etc. en toch een lichte voorkeur voor het merk.

De prijzen hieronder zijn gebaseerd op de prijzen bij Konijnenberg. Deze winkel zit hier heel dichtbij in de buurt, dus 99% zeker dat ik daar de aankoop doe.

Ik heb nu 2 opties:
Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS€ 399,00
Canon BG-E3 Grip € 98,00
subtotaal€ 992,00
cashback€-110,00

Totaal€ 882,00

En dan evt later de Canon 70-300mm F4-5.6 USM als ik het telebereik mis.

Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS€ 155,00
Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS€ 259,00
Canon BG-E3 Grip € 98,00
subtotaal€1007,00
cashback€- 60,00

Totaal€ 947,00

Gekozen voor IS omdat van mezelf weet dat ik niet de meest stabiele handen heb, dus wat dat betreft is 3 stops stabilisatie welkom.

Zelf neig ik naar #1, voornamelijk om het qua bereik een mooi walkaround lens is. Wel mis ik dan natuurlijk het bereik aan het tele-eind vergelijken met #2.

Ik ga vanmiddag in ieder geval even langs Konijnenberg om te kijken wat ze me daar te vertellen hebben. Ook kan ik de camera dan eens vasthouden, kijken hoe hij mij in de handen ligt. (met of zonder grip)
Ik zou optie 1 gaan en dan een 50mm f/1.8 erbij kopen voor 83 euro (kamera -express) en dan verder sparen voor een echte telelens, bijvoorbeeld de 70-300mm USM IS.

[ Voor 92% gewijzigd door HellBeast op 18-03-2008 12:34 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
pieter87 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:33:
Waarom zijn er hier zo weinig mensen die kijken naar de Canon 40D? Deze is nu met de cashbackactie ook een stuk in prijs gezakt (rond de 800 euro).

Je zit toch direct een stukje professioneler en ik heb van een ervaren collega vernomen dat de ruis bij een 10 serie veel beter is dan de 100 serie.
Maar je betaalt nog steeds zo ongeveer €300 meer dan voor de 400D. Dus een fors prijsverschil waarvan je ook een leuke lens kunt halen.
Ik zat zelf te denken aan de 450D (de 400D vind ik veel te klein)
De 450D en 400D verschillen haast niet van formaat hoor? (of heb ik dat nu weer verkeerd?)
HellBeast schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:34:
[...]

Ik zou optie 1 gaan en dan een 50mm f/1.8 erbij kopen voor 83 euro (kamera -express) en dan verder sparen voor een echte telelens, bijvoorbeeld de 70-300mm USM IS.
De 50mm/1.8 erbij is inderdaad ook wel een mooi iets erbij :) Had ik zelf nog niet bedacht.
Hmm, grote kans dat het dus idd optie 1 wordt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 08:11

HellBeast

Oh My GoT!

Met de 50mm f/1.8 kun je binnen mooie foto's maken, vanwege de hoge lichtopbrengst. Voor 83 euro zou ik die zeker niet laten liggen. Deze lens wordt ook wel de "plastic fantastic" genoemd, omdat hij van plastic is, maar ook uitstekende prestaties levert. Kijk eens op http://www.flickr.com/groups/99827226@N00/pool/

Foto's zoals :

http://www.flickr.com/pho...6498/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...0093/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...4766/in/pool-99827226@N00

Laten zien dat het goedkope lensje behoorlijk goede resultaten haalt! (Hij schijnt sowieso beter te presteren dan de 18-55mm IS "kitlens" op 50mm. Een echte no-brainer deze aanschaf.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
HellBeast schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:59:
Met de 50mm f/1.8 kun je binnen mooie foto's maken, vanwege de hoge lichtopbrengst. Voor 83 euro zou ik die zeker niet laten liggen. Deze lens wordt ook wel de "plastic fantastic" genoemd, omdat hij van plastic is, maar ook uitstekende prestaties levert. Kijk eens op http://www.flickr.com/groups/99827226@N00/pool/

Foto's zoals :

http://www.flickr.com/pho...6498/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...0093/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...4766/in/pool-99827226@N00

Laten zien dat het goedkope lensje behoorlijk goede resultaten haalt! (Hij schijnt sowieso beter te presteren dan de 18-55mm IS "kitlens" op 50mm. Een echte no-brainer deze aanschaf.
Ik had al meer gezien/lezen over deze lens en zat er ook al aan te denken om deze aan te schaffen later. Maar had er niet aan gedacht om deze te kopen voor de cashback, danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi

Het verschil zit hem niet zozeer in de ruis, maar het formaat+robuustheid, betere bediening, grotere heldere zoeker, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Ik vind het wel een moeilijke keus.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro (waarvan ong. 350 euro voor de lens) maar ik zit te twijfelen om dit op te schroeven naar 1200 euro om zodoende een Canon 40D te kunnen kopen.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pieter87 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 14:00:
Ik vind het wel een moeilijke keus.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro (waarvan ong. 350 euro voor de lens) maar ik zit te twijfelen om dit op te schroeven naar 1200 euro om zodoende een Canon 40D te kunnen kopen.
de 400D/450D of een 40D is zeker een heel verschil. Maar dat verschil ga je niet zo vinden op dit forum, ga naar een winkel en houd beide vast, kijk door de zoeker e.d.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Nomad schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 14:07:
[...]

de 400D/450D of een 40D is zeker een heel verschil. Maar dat verschil ga je niet zo vinden op dit forum, ga naar een winkel en houd beide vast, kijk door de zoeker e.d.
Ja dat weet ik wel. Heb van een collega de 400D en de 20D uitgebreid kunnen vasthouden en proberen met verschillende lensen en met en zonder batterygrip.
Tevens bij de MM verschillende camera's vastgehouden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 40D maar ik zit nog een beetje te twijfelen over de prijs. Tis wel weer een stukje duurder he. Kan ik dat geld niet beter uitgeven aan een goede lens?
Aan de andere kant: ik verwacht dat ik toch zeker wel 4 jaar met m'n body ga doen. Genoeg tijd dus om te sparen voor een nieuwe lens.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Ik heb er zelf geen spijt van dat ik een 40D heb gekocht, alhoewel ik misschien toch beter een tweedehands 30D en dan een duurdere lens (17-40L ofzo, heb nu een Tamron 17-50mm 2.8) had kunnen kopen. Bodies evolueren namelijk veel sneller dan objectieven.

Ik heb onlangs vrij jaloers de Nikon D300 review zitten lezen; er zit zoveel in/op dat de 40D niet heeft. Hij is dan wel bijna 1,5x zo duur, maar dat vind ik het wel waard. Alleen al het feit dat CA in-body gecorrigeerd kan worden vind ik toch best fantastisch. (Ik vraag me af waarom Lightroom/ACR dat niet eens kunnen terwijl er wel andere raw developers zijn die het doen.)

Op zich vind ik een (tweedehands) 30D wel een mooie middenweg, omdat je dan het voordeel van een fijne body en een goeie (duurdere) lens kunt hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-03-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Aham brahmasmi schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 15:08:
Ik heb er zelf geen spijt van dat ik een 40D heb gekocht, alhoewel ik misschien toch beter een tweedehands 30D en dan een duurdere lens (17-40L ofzo, heb nu een Tamron 17-50mm 2.8) had kunnen kopen. Bodies evolueren namelijk veel sneller dan objectieven.

Ik heb onlangs vrij jaloers de Nikon D300 review zitten lezen; er zit zoveel in/op dat de 40D niet heeft. Hij is dan wel bijna 1,5x zo duur, maar dat vind ik het wel waard. Alleen al het feit dat CA in-body gecorrigeerd kan worden vind ik toch best fantastisch. (Ik vraag me af waarom Lightroom/ACR dat niet eens kunnen terwijl er wel andere raw developers zijn die het doen.)

Op zich vind ik een (tweedehands) 30D wel een mooie middenweg, omdat je dan het voordeel van een fijne body en een goeie (duurdere) lens kunt hebben.
Nee een tweedehands body trekt me niet zo.
Ten eerste omdat ik niet goed weet waar ik op moet letten en ten tweede omdat ik een body liever nieuw koop (misschien puur gevoelsmatig).
Dat bodies zo snel evolueren boeit me eigenlijk niet zoveel omdat ik van plan ben zeker 4 jaar met m'n body te gaan doen. Ik heb namelijk niet het geld (er voor over) om elke 2 jaar een nieuwe body aan te schaffen. Denk dat ik dan eerder voor een nieuw objectief zou gaan.

Hoe bevalt jou de Tamron 17-50mm op de 40D trouwens? Deze staat namelijk ook in mijn lijstje van potentiële beginnerslens.

[ Voor 10% gewijzigd door pieter87 op 18-03-2008 15:22 ]

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@pieter87: Op zich erg goed. De randscherpte in landschappen is soms iets minder dan ik zou willen bij landschappen (in de photozone test komt dit niet naar voren). In het Canonmount objectieven-topic heb ik mijn mening in detail al minstens twee keer gepost dus het is wel de moeite waard om dat even op te zoeken.

2.8 is fijn om te hebben omdat je een helder zoekerbeeld hebt. De volle opening is op zich wel bruikbaar, maar ik maak niet vaak opnamen waarbij ik dat echt nodig heb. Ik stop liever iets af zodat de CA wat minder wordt en de randscherpte beter. Voor portretten is het wel fijn (daar zal je niet snel CA zien en is de randscherpte meestal niet zo van belang).

Voor de prijs is er denk ik geen beter alternatief. Toch begint het na zo'n 5 maanden gebruik wel enigszins te jeuken om hem door een betere lens te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online

Ik zat zelf te denken aan de 450D (de 400D vind ik veel te klein) maar ik denk dat ik door de cashback toch sneller naar de 40D zou gaan.
Een 40D is simpelweg niet te betalen voor mij. Het liefst zou ik voor €500,- klaar willen zijn, maar dat is onmogelijk. Zelf ben ik opzoek naar een 400D (D40 en D60 zijn toch helaas niet zo heel geschikt voor mij), met een simpele allrouder-lens. Mijn doel is dan ook gewoon het standaard fotografie iets mooier te maken. Ik fotograveer dan ook dingen als stilstaande auto's, racende auto's, natuur (geen macro), standaard vakantiefoto's, standaard feestjes. Prijs verwacht ik helaas rond de €750,- (?). En eigenlijk onbetaalbaar voor mij.
Ik had eerder hier eens om advies gevraagd omdat ik aan het rondkijken ben, maar eigenlijk nog geen aankoop ga doen. Ik ga maar verder met de A540, wat zeker geen camera is waar je eigenlijk over kan klagen voor het standaard werk, maar ik wil gewoon dat ene stapje hoger. Maar dat moet dan maar gaan wachten, in de tussentijd zal ik gewoon blijven kijken naar jullie keuzes, en prachtige foto's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Ik ben van plan om weer te beginnen met fotograferen. In het verleden heb ik een jaar lang gewerkt met de 350d + 17-40 F4, 70-200 F4 + 430ex.

Nu wil ik eigenlijk meer en zit ik te denken aan 1 van de volgende combinaties:
  1. 450d + grip + 430ex + canon 17-55 F2.8 + filter = +- 1925euro
  2. 450d + grip + 430ex + sigma 17-70 F2.8-4.5 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2068euro
  3. 450d + grip + 430ex + tamron 17-50 F2.8 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2102euro
  4. 40d + 430ex + canon 17-55 F2.8 + filter = +- 2066euro
  5. 40d + 430ex + sigma 17-70 F2.8-4.5 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2209euro
  6. 40d + 430ex + tamron 17-50 F2.8 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2243
Mijn budget is eigenlijk 2000 euro, maar wellicht kan ik ergens nog 200 vandaan krijgen.
Note Nikon heb ik nooit overwogen..
Note2 Op dit moment heb ik geen enkel fotospul, dus kan nieuw beginnen..

[ Voor 24% gewijzigd door Maarten L op 18-03-2008 19:21 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nu mis ik nog een vraag ;) Wil je dat wij de keuzes voor je maken wat betreft bereik, of wat? Het lijkt erop dat je je huiswerk goed gedaan hebt.

Ik zou btw voor de 40D kiezen voor dat prijsverschil, hoewel je bij de 450D wel de grip erbij hebt zitten...

Nah, 40D to go. Het gaat er bij mij niet in dat je een 450D die outperformed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
Dan heb je nog steeds 3 keuzes.. qua lenzen dan he. Eigenlijk is dat de moeilijkste keuze..

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
@Maarten L: ik zou die Sigma 10-70 toch echt niet inruilen voor de Canon 17-40 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
Op dit moment heb ik geen enkel fotospul. Zie bericht =)

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Mmm. Inderdaad. Niet goed gelezen. Maar dan nog. Waarom niet de Canon 17-40? Persoonlijk zou ik Sigma 17-70 links laten liggen.
Wat fotografeer je zoal? Heb je een snelle focus nodig? Stevige objectief? Enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
F4 versus F2.8 en die 10mm minder. 17-40 is geen optie voor mij..

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Sigma heeft maar heel beperkt 2.8. Staar je daar niet blind op. Die 10mm verschil is in de praktijk echt verwaarloosbaar (IMHO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
Daarom heb ik de Tamron 17-50 F2.8 op het oog..

Daarnaast als ik een 17-40 aanschaf (600 euro) kan ik mijzelf niet nog een telelens veroorloven.

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
In dit geval zou ik voor optie 6 gaan. Heb je die filters echt nodig voor bescherming (bijvoorbeeld fotografie op 'gevaarlijke' locaties)? In goede filters gaat toch redelijk wat geld zitten en daar zou je eventueel op kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57
Modbreak:Heren, voor babbelen is er MSN of ICQ of IRC of Skype ofzo, hier is het niet de plaats voor slowchat

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen zaterdag bij Konijnenberg geweest en moet zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben ;)

Ik heb nu nog steeds geen keuze kunnen maken en twijfel nu tussen de volgende 4 toestellen:
Sony DSLR-A200 + 18-70 + 75-300 = € 799
Canon EOS 400D + 18-55mm Kit +Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS = € 808
Pentax K200D + 18-55mm + Sigma 28-300mm/3.5-6.3 DG MACRO Pentax/S = € 864
Olympus E-510 + 14-42mm + 40-150mm = € 639

Wie van jullie kan me de voordelen en nadelen van deze camera's vertellen! Qua kwaliteit liggen ze volgens mij niet ver uit elkaar. Ik gebruik het voornamelijk voor vakantie, sport (voetbal) en baby/kinderfoto's! Heb ze allemaal vast gehouden en ze liggen allemaal lekker in de hand!
Ook de eventuele lenzen die ik heb uitgezocht is dat een goede keuze?

De Canon is wel errug aantrekkelijk aan het worden want die is alweer in prijs gezakt bij Konijnenberg zag ik net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15

DynaMikeY

1976 Kever 1300

+/- 600/700 euro
Ik heb momenteel een Panasonic FZ5 (superzoom compact) en ik erger me aan de ruisproductie.
Landschappen, natuur, enigszins abstract. Vakantiefoto's, familiegelegenheden.
Nee.
Ja, de Nikon D40. Goede reviews, en prijsstelling. De Olympus E410 had ik eerst ook op het oog, maar de lokale fotoboer zei dat die de slechtste ruisproductie had van de dSLR's (ivm kleine sensor).
Ja, ik had de 18-135mm AF-S van Nikon op het oog. (D80 kitlens volgens mij) Maar wellicht dat ik aan de 18-55 kitlens al voldoende heb. Ik heb niet zo'n behoefte aan megazoom, dan liever wat lichtgevoeliger (maar F2.8 is boven mijn budget) Ook had ik een paar filters op het oog: UV, polarisatie (heb ik al) en Grad ND Grey.
Beiden :)
Ik ga niet elke zondagmorgen om 6u de hei op om het moment vast leggen... maar ik merk dat ik wel oog heb voor compositie, dus als ik foto's maak (al zijn het maar prive kiekjes) dan moeten ze wel mooi zijn. Ik heb al enkele goed gelukte foto's aan de muur hangen op canvas, of in een lijstje.
Ik heb er geen grote investeringen meer voor over. Met wat ik nu koop wil ik het een tijdje doen.
Zie hierboven.
Mwoah...geen probleem mee, maar niet echt een voorkeur.

Ik vraag me af of iemand me uit kan leggen of ik genoeg heb aan de D40 kitlens (18-55), of dat de 18-135 toch beter is. Ik verwacht dat het 3x zoom equivalent van de 18-55 een beetje aan de lage kant is. Ook lijkt de Sigma 17-70 HSM me ook wel iets, maar ik weet niet of Sigma een kwaliteitsmerk is.

Ik ga in september op vakantie naar het westen van de USA (Grand Canyon, Yellowstone, San Francisco, Yosemite etc.), dat is 1 van de redenen dat ik een SLR wil hebben. Ik zag dat camera's daar een stuk goedkoper zijn. Ik wil de camera hier kopen, ivm garantie en adapters enzo, maar wellicht is het interessant om daar een lens te kopen?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

DynaMikeY en iedereen die vanwege de prijs de D40 overweegt omdat 6mp genoeg is: ik heb onlangs een Pentax K100D Super gekocht, met 18-55 kitlens. Ik heb hier ook het nodige vooronderzoek voor gehouden.

De prijs is bijna gelijk aan die van de D40. Voor iets meer dan 400 euro heb je 'm in huis. De kitlens is relatief goed, de body is stevig (De EOS 400D viel me zwaar tegen toen ik die in m'n handen had, erg plastic). De ergonomie is voor diegenen met wat grotere handen ook iets beter dan de 350D/400D en de D40.

Een groot voordeel vind ik inbody stabilisatie, en de stevige bouw van het toestel. Overigens beschikt het toestel over 11 focuspunten. Ik heb nog dusdanig weinig ervaring dat ik dat handig vind, maar het kan voor anderen een goede reden zijn. Misschien dat ik ze wel gemist zou hebben als ik er net als bij de D40 maar drie had.

Eén van de redenen dat ik een dSLR wilde is net als DynaMikeY dat ik gek werd van de ruis (binnenshuis) met mijn compactcamera's. Mijn nieuwe camera stelt me dan ook absoluut niet teleur. Er gaan trouwens vier AA-batterijen in. Of dit nu een voor- of nadeel is lijkt me persoonlijk. Mij maakt het echt niet uit, ze gaan lang genoeg mee. :Y)

Nadelen? De verkrijgbaarheid van lenzen is niet zoals bij Canon en Nikon (hoewel je met een D40(x)/D60 voor Nikon ook enigzins beperkt bent als je AF wilt). Maar voor 150 euro heb je bijvoorbeeld de 50-200 van Pentax zelf die volgens reviews aardig is, zelf ga ik deze nog kopen. Dan heb ik dus voor niet teveel geld een gestabiliseerde telelens. Misschien dat de komst van de K200D en de K20D de lenzenmarkt voor Pentax iets verbetert. Anderszijds zijn eigenlijk alle lenzen die Pentax ooit heeft gemaakt bruikbaar op het toestel, zij het natuurlijk met manuele focus. Als je veel beelden snel achter elkaar wilt schieten moet je 'm trouwens ook niet kopen, want hij blijft steken op 2.8bps.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn vrij goedkope eerste dSLR en ik wil iedereen die een D40 overweegt ten zeerste aanraden om de K100D (super) in ieder geval even te bekijken en vast te houden.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Positron schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:22:
DynaMikeY en iedereen die vanwege de prijs de D40 overweegt omdat 6mp genoeg is: ik heb onlangs een Pentax K100D Super gekocht, met 18-55 kitlens. Ik heb hier ook het nodige vooronderzoek voor gehouden.

De prijs is bijna gelijk aan die van de D40. Voor iets meer dan 400 euro heb je 'm in huis. De kitlens is relatief goed, de body is stevig (De EOS 400D viel me zwaar tegen toen ik die in m'n handen had, erg plastic). De ergonomie is voor diegenen met wat grotere handen ook iets beter dan de 350D/400D en de D40.

Een groot voordeel vind ik inbody stabilisatie, en de stevige bouw van het toestel. Overigens beschikt het toestel over 11 focuspunten. Ik heb nog dusdanig weinig ervaring dat ik dat handig vind, maar het kan voor anderen een goede reden zijn. Misschien dat ik ze wel gemist zou hebben als ik er net als bij de D40 maar drie had.

Eén van de redenen dat ik een dSLR wilde is net als DynaMikeY dat ik gek werd van de ruis (binnenshuis) met mijn compactcamera's. Mijn nieuwe camera stelt me dan ook absoluut niet teleur. Er gaan trouwens vier AA-batterijen in. Of dit nu een voor- of nadeel is lijkt me persoonlijk. Mij maakt het echt niet uit, ze gaan lang genoeg mee. :Y)

Nadelen? De verkrijgbaarheid van lenzen is niet zoals bij Canon en Nikon (hoewel je met een D40(x)/D60 voor Nikon ook enigzins beperkt bent als je AF wilt). Maar voor 150 euro heb je bijvoorbeeld de 50-200 van Pentax zelf die volgens reviews aardig is, zelf ga ik deze nog kopen. Dan heb ik dus voor niet teveel geld een gestabiliseerde telelens. Misschien dat de komst van de K200D en de K20D de lenzenmarkt voor Pentax iets verbetert. Anderszijds zijn eigenlijk alle lenzen die Pentax ooit heeft gemaakt bruikbaar op het toestel, zij het natuurlijk met manuele focus. Als je veel beelden snel achter elkaar wilt schieten moet je 'm trouwens ook niet kopen, want hij blijft steken op 2.8bps.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn vrij goedkope eerste dSLR en ik wil iedereen die een D40 overweegt ten zeerste aanraden om de K100D (super) in ieder geval even te bekijken en vast te houden.
En de K200D dan? Die schijnt nog een stuk beter te zijn, wel 567 euro zonder lens.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15
• Wat is je beschikbare budget?
Pak em beet 800 euro.

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Interesse in fotografie, mijn ixus geeft geen mogelijkheden voor instellen. Een vriend van me heeft een Nikon D50, en na daar wat mee hebben zitten te spelen besloot ik dat ik dat ook wel wilde.

• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschap en Architectuur, mensen, nachtfotografie

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400D, met name door de aantrekkelijke Cashback actie. Ook heb ik het idee dat ik een betere keuze uit Objectieven heb.

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Zat te denken aan aanschaf van deze set
Canon EF 28-105mm F/4-5.6 USM € 139,00
Canon EOS 400D Body, Nederlands € 459,00
Canon EF 50mm F/1.8 II € 83,00
Sandisk CF 4.0GB, Extreme III Compact Flash Card € 41,95

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide, heb ook nog even gekeken naar een Nikon D80, waarbij ik het voordeel heb ik dat ik eventueel lenzen kan ruilen met een vriend van me.

• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Een paar uurtjes per week.

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jawel, als het een leuke hobby blijkt te zijn

• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Digital Ixus, geen controle over instellingen, veel ruis bij slecht licht (feestjes)

• Is 2e hands een optie of per se niet?
Mag best, maar liever nieuw.

Leek mij een leuke beginnerset, later misschien wat IS aanschaffen. Nu nog de vraag: ik kan ook voor zo rond de 800 euro een Nikon D80 + een 18-55 kitlens kopen. Is dat misschien een betere optie?

edit: kom er net achter dat die lens niet echt fantastisch is, dus suggesties zijn welkom als betaalbare walkaround lens..

[ Voor 10% gewijzigd door Case op 19-03-2008 21:08 ]

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Case schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:17:
[
• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Zat te denken aan aanschaf van deze set
Canon EF 28-105mm F/4-5.6 USM € 139,00
Canon EOS 400D Body, Nederlands € 459,00
Canon EF 50mm F/1.8 II € 83,00

Leek mij een leuke beginnerset, later misschien wat IS aanschaffen. Nu nog de vraag: ik kan ook voor zo rond de 800 euro een Nikon D80 + een 18-55 kitlens kopen. Is dat misschien een betere optie?

edit: kom er net achter dat die lens niet echt fantastisch is, dus suggesties zijn welkom als betaalbare walkaround lens..
Laat die Canon EF 28-105 4-5.6 maar zitten, die is heel matig, veel beter is de 28-105 F 3.5-4.5
Een goedkope, maar goede beginnerslens is de nieuwe kitlens 18-55 IS
Blijft er zelfs nog wat ruimte voor een tele, als je dat wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:47
18-55 IS kitlens, zit deze dan tegenwoordig bij een canon 400d geleverd.
Of moet je dan de body nemen met de losse IS lens?

Op de wind van gister kan je niet zeilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

SChief schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:16:
[...]

En de K200D dan? Die schijnt nog een stuk beter te zijn, wel 567 euro zonder lens.. :(
Uiteraard, de K20D is zelfs nóg leuker, maar de K200D is al de helft duurder dan een K100D ;). Mijn punt was dat wanneer je de keuze maakt voor een Nikon D40, de Pentax K100D absoluut ook het overwegen waard is, vooral vanwege de beeldstabilisatie. De K200D is inderdaad ook een hele interessante camera en heeft bijvoorbeeld alweer weathersealing. Iets dat je in die prijsklasse eigenlijk niet tegenkomt. Maargoed, wel weer een stuk duurder.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Case schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:17:
• Wat is je beschikbare budget?
Pak em beet 800 euro.

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Interesse in fotografie, mijn ixus geeft geen mogelijkheden voor instellen. Een vriend van me heeft een Nikon D50, en na daar wat mee hebben zitten te spelen besloot ik dat ik dat ook wel wilde.
....
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400D, met name door de aantrekkelijke Cashback actie. Ook heb ik het idee dat ik een betere keuze uit Objectieven heb.
Je hebt een D50 in handen gehad en dan wil je een 400D gaan halen? Heb je die 400d wel 's beet gehad? En wat voor betere keuze in objectieven denk jij te hebben?

D80 met 18-55 is ook erg leuk maar wel wat beperkt in vergelijking met je andere optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Wijnands op 20-03-2008 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:20:
[...]

Laat die Canon EF 28-105 4-5.6 maar zitten, die is heel matig, veel beter is de 28-105 F 3.5-4.5
Een goedkope, maar goede beginnerslens is de nieuwe kitlens 18-55 IS
Blijft er zelfs nog wat ruimte voor een tele, als je dat wil....
De nieuwe kitlens met IS lijkt me inderdaad de moeite waard, zal die meenemen in de vergelijking :)
Wijnands schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 07:27:
[...]

Je hebt een D50 in handen gehad en dan wil je een 400D gaan halen? Heb je die 400d wel 's beet gehad? En wat voor betere keuze in objectieven denk jij te hebben?

D80 met 18-55 is ook erg leuk maar wel wat beperkt in vergelijking met je andere optie.
Nee, heb de 400d nog niet in mijn handen gehad, dus dat ga ik vanavond eens proberen bij de fotozaak om de hoek. Als ik zelf ook vind dat dit niet lekker in de hand ligt is mijn keuze gemaakt.

De keuze voor objectieven lijkt simpelweg groter te zijn voor de Canon Mount. Aangezien ik geen idee heb welke lenzen ik later wil hebben, kijk ik simpelweg welk lijstje langer is :) (Helaas, blijf een foto-noob :))

De D80 met een 18-55 VR lijkt ook wel aantrekkelijk. Andere lenzen kan altijd later nog. Zou ik daarmee andere voordelen hebben ten opzichte van de Canon 400d met 18-55 IS bijvoorbeeld?

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Case schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 07:48:
[...]

De nieuwe kitlens met IS lijkt me inderdaad de moeite waard, zal die meenemen in de vergelijking :)

[...]

Nee, heb de 400d nog niet in mijn handen gehad, dus dat ga ik vanavond eens proberen bij de fotozaak om de hoek. Als ik zelf ook vind dat dit niet lekker in de hand ligt is mijn keuze gemaakt.
Dan ga je op zoek naar een 2e hands D50?
De keuze voor objectieven lijkt simpelweg groter te zijn voor de Canon Mount. Aangezien ik geen idee heb welke lenzen ik later wil hebben, kijk ik simpelweg welk lijstje langer is :) (Helaas, blijf een foto-noob :))
De lijst is in ieder geval anders. Beiden hebben voor jou een aantrekkelijk assortiment glas en ze hebben ook glaswerk waar je een maandsalaris aankwijt kan. Ik heb hier een tijdje terug een lijstje gepost van lenzen die een beginner interessant zou kunnen vinden van Canon en van Nikon, zoek dat maar 's op.
De D80 met een 18-55 VR lijkt ook wel aantrekkelijk. Andere lenzen kan altijd later nog. Zou ik daarmee andere voordelen hebben ten opzichte van de Canon 400d met 18-55 IS bijvoorbeeld?
Tja... vind ik lastig te zeggen. D80 heeft een top lcd, meer knoppen voor dingen en voelt wat mij betreft aan als een concurrent voor de 30D.

Ik neem aan dat je weet wat VR/IS doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Wat is je beschikbare budget? 800 & 1200 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR ? ik merkte dat ik meer wou dan een huis tuin en keuken camera en ik er al een tijdje over zit te twijfelen. en nu s de tijd rijp !
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? steden trips & party foto's / festivals
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? neee
Heb je al een voorkeur? Nikon d80 of d60 (of heel misschien toch een eos 450D)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? bij de d60 de dubbele vr kit 18 55 / 55 200 & de bij de d80 een sigma
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?advies, de d60 is de beginners camera en in veel reviews van de voorganger (d40x) las ik dat als je het geld had je beter gelijk voor de d80 kon gaan. ik wil namelijk bij de aankoop van de d60 niet na een jaar al weer om hoog willen gaan omdat ik tekort kom.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? foto uren denk ik toch wel gauw zo'n 2 / 3 uur per week. exclusief de uren uitzoeken hoe het apperaat werkt
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? jaah als dat nodig is :)
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? samsung nv7 tegenvallende speciale verichtingen
Is 2e hands een optie of per se niet? ik wil het apperaat nieuw kopen dan kan ik de btw nog aftrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Laatst online: 09:27

Rio

Ik heb al een boek

Mijn keuze is gevallen op de A300 van Sony. Nu blijkt het probleem dat die nergens leverbaar is op korte termijn, kennelijk zijn ze niet/slecht leverbaar Hier toevallig iemand die weet hoe ik er eentje kan bemachtigen voor aanvang van mijn vakantie half april? Gracias!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:05:
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?party foto's / festivals
Als fotograaf of als bezoeker?

Het eerste is zo simpel nog niet, leer eerst maar eens fotografen, want met alleen een cam kom je er niet (en ik zou geen Nikon kiezen) ;) En in het 2e geval kom je ws. met je dSLR niet binnen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 20-03-2008 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 13:46

Spotmatic

Ken sent me

MewBie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:45:
Ik ben alleen nog op zoek naar een vergelijking tussen de 18-55 en de nieuwe 18-55 II. Maar tot nu toe geen goede vergelijkingen kunnen vinden.
In het grote Pentax topic had ik een aantal vergelijkende foto's van de I en de II geplaatst (niet door mij gemaakt overigens):

Spotmatic in "Het grote Pentax dSLR topic deel 3"

Zoals je ziet is de II stukken beter, en dat vooral in de randzone.

[ Voor 7% gewijzigd door Spotmatic op 20-03-2008 10:23 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:15:
[...]

Als fotograaf of als bezoeker?

Het eerste is zo simpel nog niet, leer eerst maar eens fotografen, want met alleen een cam kom je er niet (en ik zou geen Nikon kiezen) ;) En in het 2e geval kom je ws. met je dSLR niet binnen :)
dat begrijp ik :)

en de feesjes waar ik heen ga krijg ik hem wel mee naar binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:35:
[...]

dat begrijp ik :)

en de feesjes waar ik heen ga krijg ik hem wel mee naar binnen :)
Dan nog de vraag, hoe professioneel wil je gaan? Want met een D40+kitlens ben je nergens. Minimumset is eigenlijk 400D + Tamron 17-50/2.8 of Sigma 18-50/2.8 en 430EX.

Zie ook [Ervaringen] Partyfotografie deel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
de lens tip en flitster staan ook in mn lijstje thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:46:
de lens tip en flitster staan ook in mn lijstje thnx :)
Euhmmm, ja. Maar áls party écht je hoofd-gebruik wordt, schrap dan de sony-CCD camera's maar. De enige cam die binnen je budget valt dan is echt de Canon 350D/400D. De Nikon D40 zóu nog kunnen, maar als je met een schone lei start zou ik dat niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
d40 was 7 mp en de d60 10 niet genoeg verbetering ?

of de 450D natuurlijk Niet ??
en de D80 die is toch ook goed ?

[ Voor 30% gewijzigd door djwb op 20-03-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:45:
d40 was 7 mp en de d60 10 niet genoeg verbetering ?
Staar je niet blind op megapixels :) Ik zou liever met een D40 gaan partyschieten dan met een D40X of D60, puur door de high-iso performance.
of de 450D natuurlijk Niet ??
en de D80 die is toch ook goed ?
De 450D is wel geschikt ja, de D80 imho niet. Dat maakt de D80 geen slechte cam, maar imho gewoon minder geschikt voor dit werk. Sony CCD's (dus de sensoren die in de camera's gestopt worden) zijn een stuk gevoeliger voor ruis dan de CMOS'en van Canon. De Nikon D300 doet het met de sony CMOS ook erg goed, maar is een roteind buiten je bereik. Overwegend is het gewoon zo dat CMOS sensoren het lekkerder doen. Maar ook daar moet je je niet helemaal blind op staren, want ook consistentie met flitsen is een belangrijk iets.

Het heeft een reden dat het gros van de partyfotografen met Canon schiet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 20-03-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Rio schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:15:
Mijn keuze is gevallen op de A300 van Sony. Nu blijkt het probleem dat die nergens leverbaar is op korte termijn, kennelijk zijn ze niet/slecht leverbaar Hier toevallig iemand die weet hoe ik er eentje kan bemachtigen voor aanvang van mijn vakantie half april? Gracias!
Van de 3 nieuwe camera's van Sony is de A300 idd de laatste die geleverdt wordt. Er zijn al wat samples aan reviewers gevevert dus het kan nooit lang meer duren. Ze zijn dus op dit moment nog nergens aan shops geleverd. Mocht je trouwens denken dat je het zonder liveview ook wel af kan dan is een A200 ook een heel logische keus.

A200 = basis model
A300 = A200+liveview (iets kleinere zoeker als A200)
A350 = A300+14MP chip (en wat trager in bursts en een ondiepere buffer door de grotere files)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
thnx hier heb ik veel aan :D

en als we dan toch bezig zijn 450D of de 400D ? O-) is het de 200 euro extra waard is de upgrade het niet waard

[ Voor 26% gewijzigd door djwb op 20-03-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:19:
thnx hier heb ik veel aan :D

en als we dan toch bezig zijn 450D of de 400D ? O-)
450D, maar ook hier geldt, áls dat binnen je budget past ;) En wil je echt gaan partyen, dan is een externe flitser ook een must, dus tel er maar gelijk een 430EX bij op.

Dan ook iets dat licht naar binnen zuigt... dus een Tamron 17-50/2.8 of Sigma 18-50/2.8 is aan te raden :P Zoals al eerder gezegd ;)

En dan moet je het ook nog leren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
thnx voor al je info :) leren doe je alleen maar door het veel te proberen :)

misschien een hele stomme vraag maar zo'n lens die veel licht opneemt kan je die ook gebruiken in situaties waar al veel licht is ??

de vraag komt met deze gedachte:
als ik die sigma of tamron heb 17/18 - 55
dan zou een goede 2de lens met 50 - 200 / 300 een goede optie zijn voor zoemen, niet waar ??

of juist gewoon een ruime 18 - 200 + de sigma / tamron ??

[ Voor 95% gewijzigd door djwb op 20-03-2008 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46

Chiron

Moderator Discord
Natuurlijk kan je dat gebruiken in situaties met veel licht. Bijkomend voordeel van grote diafragma mogelijkheden (2.8) is dat je lekker kan spelen met DOF :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!