[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.447 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:27

Rio

Ik heb al een boek

martijn_tje schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:18:
[...]

Van de 3 nieuwe camera's van Sony is de A300 idd de laatste die geleverdt wordt. Er zijn al wat samples aan reviewers gevevert dus het kan nooit lang meer duren. Ze zijn dus op dit moment nog nergens aan shops geleverd. Mocht je trouwens denken dat je het zonder liveview ook wel af kan dan is een A200 ook een heel logische keus.

A200 = basis model
A300 = A200+liveview (iets kleinere zoeker als A200)
A350 = A300+14MP chip (en wat trager in bursts en een ondiepere buffer door de grotere files)
Okay, thanks voor de info! Heb ik weer, loop ik weken te kniezen welke camera ik wil, is hij wellicht niet op tijd leverbaar 8)7
Ik ga overigens wel voor de Liveview, op de één of andere manier vind ik dat het bij een (d)slr gewoon hoort dat je exact ziet wat je op de plaat krijgt. A200 wordt 'm dus niet, A350 is over the top voor mij (A300 eigenlijk ook, maar dat vertel ik tegen niemand ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Chiron schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:42:
Natuurlijk kan je dat gebruiken in situaties met veel licht. Bijkomend voordeel van grote diafragma mogelijkheden (2.8) is dat je lekker kan spelen met DOF :)
Al gaat dat buiten met goed licht niet zomaar lukken. Maar goed, kun je altijd nog een ND4 of ND8 filter voor aanschaffen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Wijnands schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:18:
[...]

Al gaat dat buiten met goed licht niet zomaar lukken. Maar goed, kun je altijd nog een ND4 of ND8 filter voor aanschaffen
Ik heb tot nog toe, zelfs op wintersport (zij het op het randje :P ) nog geen ND's nodig gehad voor f/2.8 glas :)

Maar dan moet je wel denken aan iso100 en 1/6400e :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hmm, dan wordt het denk ik toch een strijd tussen de D80, de K200 en de 400D? Volgens reviews kan je de D60 maar beter overslaan, en maar meteen voor de D80 gaan. De K100D is alweer uit productie, en ik zie geen winkel die hem kan leveren, dus dan maar de K200D. En de EOS 400D, omdat de 350D al lang uit productie is, en de 450D behoorlijk aan de prijs is.
In het onderdeel specs zullen er 2 afvallen voor mij, en uiteindelijk dus maar ééntje overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor 600 heb je atm een 30D bij de Fotoaldi / Kamera Express. Prima camera, beter dan de D80 in vele opzichten en een ruime keuze aan glas terwijl de handling imo beter is dan alle andere consumercamera's. Dit is eigenlijk meer een semi-pro model wat al ietsje ouder is, maar nog altijd prima mee kan komen / veel camera's er nog uit weet te lopen.

Voor het geld absoluut geen slechte deal.

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 20-03-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
neographikal schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:40:
Voor 600 heb je atm een 30D bij de Fotoaldi / Kamera Express. Prima camera, beter dan de D80 in vele opzichten en een ruime keuze aan glas terwijl de handling imo beter is dan alle andere consumercamera's. Dit is eigenlijk meer een semi-pro model wat al ietsje ouder is, maar nog altijd prima mee kan komen / veel camera's er nog uit weet te lopen.

Zeker niet slecht! /me Maar SChief is alleen voor de lol aan het kijken, alles is veel ste duur voor iemand van 15. Maar het interesseert me ontzettend veel allemaal. Dus daarom kijk ik voor de lol rond.

EDIT: @ Hieronder: Klopt. :) Maar ik vind het leuk om ze allemaal uit te kiezen, en vervolgens opzoek te gaan naar de beste, al ga ik het niet kopen, vind het gewoon leuk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door S_Chief op 20-03-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dus alles valt af.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

SChief schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:53:
[...]

Zeker niet slecht! /me Maar SChief is alleen voor de lol aan het kijken, alles is veel ste duur voor iemand van 15. Maar het interesseert me ontzettend veel allemaal. Dus daarom kijk ik voor de lol rond.
Dus je topique is eik verspilling van de tijd van iedereen die hier jou geholpen heeft? |:(
Dude, ga buiten spelen.....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
[...]
EDIT: @ Hieronder: Klopt. :) Maar ik vind het leuk om ze allemaal uit te kiezen, en vervolgens opzoek te gaan naar de beste, al ga ik het niet kopen, vind het gewoon leuk. ;)
:|

wacht ff... dr wordt hier door mensen hun best gedaan... dat heb je door he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@ Francis: Dude, jij moet eens niet zo brutaal gaan doen. Ik vind zo'n opmerking behoorlijk ongepast (ga buiten spelen). Ik heb advies gevraagd ja, daarvoor is dit topic toch? Er zijn zat mensen die om advies vragen, maar later toch besluiten om maar te wachten/niet te kopen. Het spijt me, maar kom op, vind je ook niet dat je nu een beetje te ver gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Nee. Francis heeft hier wel wat meer respect opgebouwd dan jij doet met deze overbodige posts. Het is de onzin HK niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

[...]

Kijk, zoek en onderzoek, maar ga niet mensen hier lopen lastig te vallen met jeugdige dromen....
Dat is behoorlijk kansloos want ze proberen je hier echt te helpen een goede keus te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@ Henk: Dat weet ik zeker. En ik waardeer jullie hulp ontzettend. Misschien dat ik later wel een van deze camera's ga kopen (over een jaartje pas) maar nu nog lang niet. Of ik moet van een vriend z'n D80 of 400D kunnen overkopen, want hij wil ze beide misschien wegdoen.

[ Voor 23% gewijzigd door S_Chief op 20-03-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
SChief schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:22:
@ Francis: Dude, jij moet eens niet zo brutaal gaan doen. Ik vind zo'n opmerking behoorlijk ongepast (ga buiten spelen). Ik heb advies gevraagd ja, daarvoor is dit topic toch? Er zijn zat mensen die om advies vragen, maar later toch besluiten om maar te wachten/niet te kopen. Het spijt me, maar kom op, vind je ook niet dat je nu een beetje te ver gaat?
Ja ho even, die mensen hebben in ieder geval de intentie iets te doen met de informatie die gegeven wordt. In het luchtledige lullen lukt me hier ook wel. Is de opmerking van Francis subtiel? Nee, absoluut niet. Is het hij terecht? Ow hell yes. Pure tijdsverspilling zo.
SChief schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:24:
@ Henk: Dat weet ik zeker. En ik waardeer jullie hulp ontzettend. Misschien dat ik later wel een van deze camera's ga kopen (over een jaartje pas) maar nu nog lang niet.
Ja tuurlijk, er zijn dan ook echt geen twintig andere camera's op de markt waarover je advies nodig zou kunnen hebben :z Komop zeg.

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 20-03-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Ik vind het feit dat je zo'n nutteloos iets doet te ver gaan, je bent je NIET aan het orienteren voor een nieuwe camera, waarbij mensen die besluiten om het niet te doen of om te wachten dat wel zijn.
Dromen hebben we allemaal gehad op onze 15e (20 jaar geleden alweer :'( ) maar ga niet mensen die vrijwillig je helpen ermee lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
[...] Er zijn zat mensen die om advies vragen, maar later toch besluiten om maar te wachten/niet te kopen. [...]
Als je iets serieus overweegt, maar het uiteindelijk niet doet, dan is dat alsnog heel wat anders dan dat je voor de lol vraagt wat het beste zou zijn om te kopen, omdat je van dagdromen houdt.

edit:
Precies wat Francis dus zegt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 20-03-2008 19:26 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik merk duidelijk dat ik hier niet ben gewenst zo. Ik zal het topic dan ook maar verlaten, om geen modbreak te krijgen. Het spijt me dat ik dit heb gedaan, en ik hoop dat jullie mijn excuses kunnen aanvaarden. Nogmaals sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Hahn schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:26:
[...]
Als je iets serieus overweegt, maar het uiteindelijk niet doet, dan is dat alsnog heel wat anders dan dat je voor de lol vraagt wat het beste zou zijn om te kopen, omdat je van dagdromen houdt.

edit:
Precies wat Francis dus zegt :+
*kuch* spuit 11 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20

en nou opbokken allemaal met die onzin

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15
neographikal schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:40:

Hey, waarom heeft niemand dat eerder gezegd ;) Had geen idee dat de 30D zo betaalbaar is eigenlijk. Zo komt mijn rijtje van ongeveer 800 euro er dan heel anders uit te zien.

Canon EOS 30D Body, Nederlands € 595,00
Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 iS (image stabilizer), Nederlands € 155,00
Canon EF 50mm F/1.8 II € 83,00

Iemand een betere suggestie?

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Case schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:56:
[...]

Hey, waarom heeft niemand dat eerder gezegd ;) Had geen idee dat de 30D zo betaalbaar is eigenlijk. Zo komt mijn rijtje van ongeveer 800 euro er dan heel anders uit te zien.

Canon EOS 30D Body, Nederlands € 595,00
Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 iS (image stabilizer), Nederlands € 155,00
Canon EF 50mm F/1.8 II € 83,00

Iemand een betere suggestie?
Goede keuze. Ik zelf heb ook bewust gekozen voor de 30D boven de 40D omdat toen ik hem kocht de 40d nog 1100 euro was en de 30D 800 euro. Die 30d gaat nog prima mee en de 18-55IS lens is zo slecht niet :), met een lichtsterke prime ernaast ben je redelijk voorzien lijkt me :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Vanavond nog een keer de 400D bekeken en vast gehouden. Voor het mooie is hij net te klein, maar als ik mijn pink aan de onderkant van de body hou en niet op de grip is het prima te doen.
Ook de Sony A200 even vast gehouden, deze vondt ik veel beter in de hand liggen, maar in de winkel ergerde ik me al aan de AF die bleef heen en weer springen tussen verschillende punten :/ en de continue focus ergerde me ook aardig (is dat in te stellen in het menu ofzo?). Maar ik wil sowieso geen Sony dus het zal me verder een worst wezen :+

Nu alleen de Pentax nog een keertje gaan bekijken/vast houden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:32:
[...]

Ik heb tot nog toe, zelfs op wintersport (zij het op het randje :P ) nog geen ND's nodig gehad voor f/2.8 glas :)

Maar dan moet je wel denken aan iso100 en 1/6400e :P
Mijn cam gaat maar tot iso200 en 1/4000. Ben wel op lokatie's geweest waar ik pas tegen de f8 geen overbelichte platen meer kreeg. Komt niet vaak voor maar als het gebeurt is het wel super irritant. Deze zomer ga ik best wel diep Frankrijk in, dan gaat de pola mee en toch een nd4 filter denk ik.

Ff wat anders, ligt het aan mij of wordt begint dit op het "ik wil een dSLR, welke canon moet ik nemen?" topic te lijken?

[ Voor 25% gewijzigd door Wijnands op 20-03-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
MewBie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:44:
Vanavond nog een keer de 400D bekeken en vast gehouden. Voor het mooie is hij net te klein, maar als ik mijn pink aan de onderkant van de body hou en niet op de grip is het prima te doen.
Ook de Sony A200 even vast gehouden, deze vondt ik veel beter in de hand liggen, maar in de winkel ergerde ik me al aan de AF die bleef heen en weer springen tussen verschillende punten :/ en de continue focus ergerde me ook aardig (is dat in te stellen in het menu ofzo?). Maar ik wil sowieso geen Sony dus het zal me verder een worst wezen :+

De AF van de 400D is prima, maar als je achter elkaar gaat drukken, dan gaat 'ie inderdaad springen omdat hij denkt dat je schijnbaar een ander focuspunt wilde pakken. Wat je daaraan kunt doen is het selecteren van een ander focuspunt met de hand. De continuefocus valt uit te schakelen en werkt behoorlijk okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
We zijn op dit forum wel een pietsje Canon-minded inderdaad, totdat je richting (de prijs van) de 300D praat, dan komt Nikon echt wel weer om de hoek. Maar de D40/D60/D80 zijn gewoon op het moment niet zo goed als de Canon-tegenhangers, waarnaast het glas -hoewel beter- ook een stuk prijziger is.

Dat uit de mond van een Canon-gebruiker overigens, waar alle drie de andere FG-mods Nikongebruikers zijn. ;)

@ SChief: WTF flink jij dan? Dat wordt een noteje tikken *zucht*

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 20-03-2008 21:46 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:12:
[...]
Ff wat anders, ligt het aan mij of wordt begint dit op het "ik wil een dSLR, welke canon moet ik nemen?" topic te lijken?
Hmm, nee, maar Canon heeft gewoon serieuze bang-for-buck. Met de 400D/30D/40D staan er gewoon een stel cams waar Nikon prijs/kwaliteits-gewijs niets tegenover heeft, en zeker de sensoren zijn veel beter dan die van de D40/D40x/D80/D200, bijvoorbeeld.

Tel daar de prijs van het glas bij op, en ik zie op het moment gewoon geen reden om een ander merk te kiezen om heel eerlijk te zijn, tenzij een eventuele vraagsteller dat expliciet aangeeft :P

Tja, dat is lichtelijk biased, aan de andere kant raad ik ook gerust D40's aan aan mensen met een érg beperkt budget, want dáár heeft Canon dan weer niets voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Met beperkt buget is de 30D toch een serieuze kandidaat lees ik net? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:31:
Met beperkt buget is de 30D toch een serieuze kandidaat lees ik net? :)
Mjah, met beperkt bedoel ik meer dat het budgetvoor een totaalset nog onder de nieuwprijs van een 30D-body-only ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Of de 40D voor ongeveer 800 euro.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:34:
[...]
Mjah, met beperkt bedoel ik meer dat het budgetvoor een totaalset nog onder de nieuwprijs van een 30D-body-only ligt ;)
Je bedoelt de 350D kit :Y)
damn we zitten niet in het Canon topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sensoren veel beter? Mwoah, wat beter op hogere iso's zou ik persoonlijk eerder zeggen. Maar dat is een valide punt, alhoewel, als ik de testcases bekijk vraag ik me af hoeveel mensen daar echt tegenaan lopen.

Wat glaswerk betreft, veel beter, sorry maar dat geloof ik dus niet. Beide merken hebben hun juweeltjes en hun objectieven waar ze zich voor moeten schamen dat hun merknaam erop staat. Ik heb laatst trouwens dit op een rijtje gezet.

qless in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2"
Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:49:
[...]

Hmm, nee, maar Canon heeft gewoon serieuze bang-for-buck. Met de 400D/30D/40D staan er gewoon een stel cams waar Nikon prijs/kwaliteits-gewijs niets tegenover heeft, en zeker de sensoren zijn veel beter dan die van de D40/D40x/D80/D200, bijvoorbeeld.
Dat wordt vaker geroepen (o.a. door jou) maar is er niet een test waar je mensen naar kan refereren dat ze dit zelf kunnen zien? Nu heb je alleen het effect van een aantal mensen die naast elkaar gaan staan en allemaal heel hard Canon roepen.
Tel daar de prijs van het glas bij op, en ik zie op het moment gewoon geen reden om een ander merk te kiezen om heel eerlijk te zijn, tenzij een eventuele vraagsteller dat expliciet aangeeft :P
Prijs van 't glas vind ik sterk overdreven. Zie die lijst die ik in het vorige topic heb gemaakt.

[ Voor 46% gewijzigd door Wijnands op 21-03-2008 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
MewBie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:44:

Waarom ranten op een camera die overduidelijk voor jou op een verkeerde instelling stond? Pak een willekeurige andere camera met de zelfde instellingen en heb hebt precies het zelfde resultaat.

Maar het is te fixen: druk op de FN knop, en zet je AF instelingen goed (welkt touwens bij vrijwel elke instapper zo). Alle veel gebruikte instellingen hebben of een eigen knop of zitten onder de FN knop. Dus in jou geval zou de AF op AF-S moeten en het AF area op focus area selection. (bij AF-S staat de S voor singleshot, met area selection kies je zelf welk focus punt er actief is in plaats van de camera)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het is wel fijn als een camera zelf een goed punt kan uitkiezen, dan hoef je niet altijd een eigen punt te selecteren. (Wat ik trouwens wél doe, maar dat komt eigenlijk pas zodra je de camera helemaal in de vingers hebt. Niet van toepassing op een beginner).

Maar je hebt verder wel gelijk hoor, je kunt een camera niet afschrijven (of aanschrijven) omdat er een instelling anders is verkeerd stond, want alle instellingen zijn te verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Oxi schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:36:
Het is wel fijn als een camera zelf een goed punt kan uitkiezen, dan hoef je niet altijd een eigen punt te selecteren. (Wat ik trouwens wél doe, maar dat komt eigenlijk pas zodra je de camera helemaal in de vingers hebt. Niet van toepassing op een beginner).

Maar je hebt verder wel gelijk hoor, je kunt een camera niet afschrijven (of aanschrijven) omdat er een instelling anders is verkeerd stond, want alle instellingen zijn te verzetten.
Ik had al het idee dat het ergens een instelling was maar kon hem zo snel niet vinden.
Ik heb hem niet afgeschreven vanwege die autofocus hoor, hij stond sowieso niet al op mijn alternatieven lijstje ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 07:22:
Prijs van 't glas vind ik sterk overdreven. Zie die lijst die ik in het vorige topic heb gemaakt.
Maar in sommige gevallen is er een behoorlijk groot verschil. Ik was bijvoorbeeld geïnteresseerd in een ultra-wide angle (zoom) en een lichtgevoelige midrange zoom (op een crop factor camera). Bij canon komen dan b.v de EF-S 10-22 (609 euro, exclusief 50 euro cashback) en de EF-S 17-55 (811 euro) in aanmerking. Vergelijkbare lenzen bij Nikon zijn de Nikkor AF-S DX 12-24 (1014 euro) en Nikkor AF-S DX 17-55 (1219). In totaal scheelt dat dus meer dan 800 euro. Nikon is dus meer dan anderhalf keer zo duur in dit geval, en zo'n exotische lenskeuze lijkt mij dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:08:
[...]

Maar in sommige gevallen is er een behoorlijk groot verschil. Ik was bijvoorbeeld geïnteresseerd in een ultra-wide angle (zoom) en een lichtgevoelige midrange zoom (op een crop factor camera). Bij canon komen dan b.v de EF-S 10-22 (609 euro, exclusief 50 euro cashback) en de EF-S 17-55 (811 euro) in aanmerking. Vergelijkbare lenzen bij Nikon zijn de Nikkor AF-S DX 12-24 (1014 euro) en Nikkor AF-S DX 17-55 (1219). In totaal scheelt dat dus meer dan 800 euro. Nikon is dus meer dan anderhalf keer zo duur in dit geval, en zo'n exotische lenskeuze lijkt mij dit niet.
Exactly. Tel daarbij op een 70-200/4, een 70-200/4IS en een 70-200/2.8, en er is een _gat_ gevuld waar je u tegen zegt. Bij nikon mag je de gedateerde AF-D 80-200/2.8 of de 70-200/2.8VR kiezen... autsj.

Die tests: ga specs vergelijken, ga dpreview lezen ;) Een 30D heeft een paar erg sterke punten over op de D80, bijvoorbeeld 5fps.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk op 21-03-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Goed punt, die lenzen zijn inderdaad knap prijzig.

Wat reviews lezen etc, je hebt gelijk. Echter, juist voor in dit topic zou het handig zijn als men makkelijk een paar goede vergelijkingne kan zien tussen bijv. De 400D en de D40 en D60.

5fps vind ik wat zwak, da's alleen bij sport echt handig en dan nog, fps cijfers zijn altijd gemeten onder de meest ideale omstandigheden.

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 21-03-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Ik zit er aan te denken om een DSLR te kopen zodra ik m'n belasting terug heb gekregen (T-biljet :)). M'n budget is zo'n €800 - €900. Ik heb nu een Nikon Coolpix 3100 van zo'n 4 jaar oud. Dit is een leuke point-and-shoot camera, maar begint nu toch een beetje te slijten, en is toch zo langzamerhand aan vervanging toe. Ik wil de camera voornamelijk gebruiken voor vakantie-foto's en zo af en toe voor de lol eens een thema-shoot ofzo. Niet heel erg serieus dus. Dit wordt m'n eerste SLR camera, dus lenzen en zo heb ik nog niet. Ik zat zelf te denken aan een Nikon D60. Deze heb ik gisteren even vastgehouden bij de MediaMarkt en ik vond hem best wel goed uitzien voor z'n prijs. Ik wil graag weten of het slim is om deze camera als beginnerscamera te kopen, of dat ik toch een ander merk (Canon, Olympus) moet nemen, of een goedkoper model (D40x). Ik wil later op zich wel wat extra objectieven kopen enzo, maar het moet niet de spuigaten uit gaan lopen. 2e hands elektronica ben ik nooit een fan van geweest, dus dat zie ik nu ook niet als een optie.

Ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld kunnen krijgen van wat ik wil, en aan de hand daarvan mij kunnen vertellen wat slim is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:50:
5fps vind ik wat zwak, da's alleen bij sport echt handig en dan nog, fps cijfers zijn altijd gemeten onder de meest ideale omstandigheden.
Dit is wel érg kort door de bocht. Een snellere camera heeft nog een ander voordeel: een kortere mirrorblackout. Dat is ook direct hetgeen wat ik mis (naast de schrijfsnelheid) op het moment dat ik mijn vertrouwde 300D uit de tas trek. Het voelt gewoon een stuk minder snappy omdat je gewoon minder ziet :)

Meer dan 5fps is wel behoorlijk rap, kan prettig zijn, maar het ligt aan je toepassing of je het ook daar gaat merken :) Hoewel ik de 6.5fps van de 40D wel fijn vind werken trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
neographikal schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:58:
[...]

Dit is wel érg kort door de bocht. Een snellere camera heeft nog een ander voordeel: een kortere mirrorblackout. Dat is ook direct hetgeen wat ik mis (naast de schrijfsnelheid) op het moment dat ik mijn vertrouwde 300D uit de tas trek. Het voelt gewoon een stuk minder snappy omdat je gewoon minder ziet :)
Wat voor sluitertijden heb je daar bij nodig om dat te merken?
Meer dan 5fps is wel behoorlijk rap, kan prettig zijn, maar het ligt aan je toepassing of je het ook daar gaat merken :) Hoewel ik de 6.5fps van de 40D wel fijn vind werken trouwens :)
Tja... ach... zal vast een leuke optie zijn.

Maar goed. Ik was benieuwd of er makkelijk te refereren materiaal was om te laten zien hoe superieur de canons zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:04:
[...]

Wat voor sluitertijden heb je daar bij nodig om dat te merken?

[...]

Tja... ach... zal vast een leuke optie zijn.

Maar goed. Ik was benieuwd of er makkelijk te refereren materiaal was om te laten zien hoe superieur de canons zijn.
nogmaals, dpreview.com :) Glaswerk-prijzen van de 17-40L, 17-55/2.8IS en de 70-200-lijn ernaast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page25.asp

The following observation, unchanged from our Nikon D80 review: Having removed the camera's image processing from the equation is very revealing, there really is no difference in the underlying images, both ten megapixel sensors (CCD in the D80 and CMOS in the EOS 400D) capturing the same levels of detail.

....

As well as shooting our studio test scene at each camera's lowest sensitivity we also shot it at ISO 800 and 1600. Canon's superior image processing and perhaps milder noise reduction maintains more detail at ISO 800 (although not by a large margin), at ISO 1600 things are more balanced with certainly more noticeable chroma noise than from the Nikon D80.

Tja. Als je dit leest zou je toch zeggen dat die CCD het toch niet zo slecht doet.

17-40? Ehh.. 18-35 dan maar. Die is iets goedkoper. 17-55, de nikon is 400 euro duurder. De nikon 70-200 2.8 VR/Is is 250 euro duurder dan de canon.
Vraag me trouwens af hoe relevant een dergelijk objectief is in deze discussie maar goed.

Ik ben er ook wel een beetje klaar mee nu.

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 22-03-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:32

TMV

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en ben wezen winkelen bij Foto Konijnenberg, ben thuisgekomen met het volgende setje:
-Canon EOS 400D body
-Canon 17-85 IS USM + zonnekap + uv filter voor bescherming
-Canon BG-E3
-Lowepro Slingshot rugzak

Nu tijd om te spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Hieronder een vragenlijst van mij, een ieder die me kan adviseren alvast bedankt!!

1. Wat is je beschikbare budget?
Ong. 800 euro.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik van fotograferen een hobby wil maken, meer dan ik nu doe met mijn compactcamera.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, dieren, rondom het huis en tuin, vakantiefoto’s etc.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zag deze kit: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=21939 (Canon 400d, 18-55 en 55-200 lens + batterygrip) en dit lijkt me wel een aardig complete set.
Hiernaast twijfel ik over een Pentax k10d. Samen met de canon (wel met grip) liggen deze camera’s het fijnst in de hand (ik heb grote handen).
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, niet meer dan bovenstaande.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring wanneer deze Canon kit voldoet, advies wanneer er alternatieven zijn.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoals gezegd hobby, dat betekent thuis experimenteren en soms met vrienden erop uit om te fotograferen. Ik wil sowieso een fotografiecursus gaan doen om te leren omgaan met de spiegelreflex.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Heb nu een Sony cybershot compact en ik mis goede foto’s in het donker, krijg gebouwen niet goed op de foto, is niet zo snel (zowel opname als weergave) etc.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Body sowieso niet, evt. lensen wel.

Ohja, ik ben van plan half april een camera aan te gaan schaffen.

Nogmaals bedankt voor eventuele reacties,

Groeten Wouter

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t valt me op dat de Canon EOS 40D met cashback nu 760 eu is, leuke aanbieding, helemaal in vergelijking met de EOS 450D, die dan minder bang-for-buck is ivm de 40D, die toch een semi-pro cam is...

Is het misschien slimmer om de 40D ipv de 450D te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:56:
t valt me op dat de Canon EOS 40D met cashback nu 760 eu is, leuke aanbieding, helemaal in vergelijking met de EOS 450D, die dan minder bang-for-buck is ivm de 40D, die toch een semi-pro cam is...

Is het misschien slimmer om de 40D ipv de 450D te kopen?
Lijkt me wel. En zoals gezegd, de 30D is ook bang-for-the-buck.

Ik voel me over de 30D net als Nomad... niet denken aan die 800+ euro die ik er 10 maanden geleden voor heb neergelegd _/-\o_

Ten overvloede: ik snap het gevoel wel dat het Canon is wat hier de klok slaat. En net als elke spuit elf noem ik de grote uitzonderingen de D40 (de budget keuze, met toch nog een groot systeem) en de D300 wat wel een hele mooie camera is, zonder directe Canon-concurent. Je komt dan ook in een klasse waar het geld ietsiepietsie minder telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja, ach, ik heb, zoals aangeraden, dpreview erbij gepakt, 400d vs. D80. Ik zie daar niet dat de 400D zoveel beter zou zijn. Daar schrijft men dat de camera's elkaar weinig tot niets ontlopen. Hier roept men dat de Canons zoveel beter zijn. Zal allemaal wel, ik heb nog geen bewijs gezien.

Mij maakt het niets uit, als men happy is met een canon 400d, veel succes en mooie platen schieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Namens mijn vriendin:

Wat is je beschikbare budget?
1000 tot maximaal 1300 Euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb het nodig voor mijn opleiding.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, portret en architectuur.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
In principe geen voorkeur, echter goede verhalen gehoord over Canon. Ook mede omdat hier veel keuze is in objectieven en doorgroei mogelijkheden. Ik zat zelf te denken aan de 450d of de 40d. Met een lichte voorkeur voor de laatste.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, een zoomlens. Ik zat te denken aan de Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap , bij Konijnberg gezien voor een mooie prijs. Een UV-filter lijkt me bij deze lens, eigenlijk wel noodzakelijk.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is voor dagelijks gebruik, zeker een 1 uur per dag.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja zeker.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Alleen leen toestellen van school (Nikon D40, Eos 300d), nadeel: is niet van mezelf.
De lensen bij deze camera's hadden te weinig zoom mogelijkheden.
Diverse compactcamera's, te weinig instelmogelijkheden
Analoge SLR's, duurt lang om te onwikkelen, geen preview, omslachtig om te bewerken op de computer.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, de body niet. Voor objectieven is het te overwegen.

Alvast enorm bedankt voor jullie advies!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:55:
Ja, ach, ik heb, zoals aangeraden, dpreview erbij gepakt, 400d vs. D80. Ik zie daar niet dat de 400D zoveel beter zou zijn. Daar schrijft men dat de camera's elkaar weinig tot niets ontlopen. Hier roept men dat de Canons zoveel beter zijn. Zal allemaal wel, ik heb nog geen bewijs gezien.

Mij maakt het niets uit, als men happy is met een canon 400d, veel succes en mooie platen schieten!
Canon maakt in Nederland in verhouding tot andere merken veel reclame met hun dSLR's (al zie ik steeds meer Sony Alpha reclame): dat is vast een reden voor veel mensen om een Canon te kopen of de hemel in te prijzen.

Nu hebben we nog wel eens last van een "mijn eigen is de beste"-mentaliteit (no offence, ik betrap mezelf er ook regelmatig op), en ja dan krijg je een pro-Canon topic...

Echter zijn naar mijn beleving de Canon's prima camera's dus ik weet niet of deze instelling echt negatief te noemen is.

Weer ff ander onderwerp: voor breedschalig gebruik, is de Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS een goede lens om mee te beginnen? Of is een 18-200mm lens van Sigma oid een betere keus (ben nog niet helemaal overtuigd vanwege de matige reviews)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:33:
[...]
Echter zijn naar mijn beleving de Canon's prima camera's dus ik weet niet of deze instelling echt negatief te noemen is.
In zoverre negatief dat een aantal mensen roepen dat canon boven de rest uitsteekt. Betere sensor, betere prestati'e's op hoge iso's enzo. Zal best maar ik heb 't nog niet gevonden. Canon is goed spul, naar mijn mening zijn alle instappers goed en ligt het verschil vooral aan persoonlijke voorkeur en het systeem.
Weer ff ander onderwerp: voor breedschalig gebruik, is de Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS een goede lens om mee te beginnen? Of is een 18-200mm lens van Sigma oid een betere keus (ben nog niet helemaal overtuigd vanwege de matige reviews)?
17-85 lijkt me een fijn bereik. Zou me erg verbazen als die sigma beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je weet toch wel dat beide in een ander prijscategorie vallen :X
400D http://tweakers.net/price...os-400d-body-(101mp).html: ±460 - 60 cashback = ±400
D80 http://tweakers.net/price...kon-d80-body-(102mp).html: ±600

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb destijds voor de D80 gekozen boven de 400D, omdat de D80 vééél beter in de hand ligt, (in mijn handen dus ;)) en de 400D naast te klein ook nog eens plastic-achtig aanvoelt.
Tel daarbij op dat het flitssysteem van Nikon beter is dan die van Canon.

Maar ik geef toe dat de lenzen van Nikon vaak net wat duurder zijn en dat sommige lenzen ontbreken. Als er bijvoorbeeld een 70-200 F4 VR zou bestaan voor een leuke prijs.. ;)

Maar al met al zijn zowel Nikon als Canon erg sterk, qua merk ben ik zeker ook fan van Canon. Heb Nikon ook meer gekozen om niet de zoveelste te zijn met een DSLR van Canon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Pssst, kijk eens boven je...
Vergelijk het nog eens een keer, maar nu met de 30D: pricewatch: Canon EOS 30D (8.2 MP): ±600

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Misschien niet helemaal de goede plek hiervoor, maar weet iemand of kamera-express vandaag koopzondag heeft? En zo ja tot hoe laat ze open zijn?

Op koopzondag.com staat dat Capelle a/d IJssel koopzondag heeft, en het Alexandrium er naast heeft ook koopzondag. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat KE ook koopzondag heeft :P
De telefoon wordt iig niet opgenomen, alle medewerkers zijn in gesprek en op de site kan ik er niks over terug vinden...

edit: nope niet open vandaag :(

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 24-03-2008 14:41 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

MewBie schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:38:
Misschien niet helemaal de goede plek hiervoor, maar weet iemand of kamera-express vandaag koopzondag heeft? En zo ja tot hoe laat ze open zijn?

Op koopzondag.com staat dat Capelle a/d IJssel koopzondag heeft, en het Alexandrium er naast heeft ook koopzondag. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat KE ook koopzondag heeft :P
De telefoon wordt iig niet opgenomen, alle medewerkers zijn in gesprek en op de site kan ik er niks over terug vinden...

edit: nope niet open vandaag :(
WTF heeft dit te maken met een nieuwe camera????? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Francis schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:49:
[...]WTF heeft dit te maken met een nieuwe camera????? |:(
daar kan je er een kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
men vind je aanbieding via V&A vanzelf wel

[ Voor 82% gewijzigd door YellowCube op 25-03-2008 09:37 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canon Eos 30D Body met standaardlens de 28-105 3.5 USM en de Sigma APO de 70-300 3.5.

Zou dit een goede keuze zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou niet een 28-105 nemen als standaardlens, je hebt dan weinig groothoek. Liever lens die begint bij 17 of 18 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
De 28-105 schijnt bij canon niet zo geweldig te zijn (bij nikon wel). Dat en het feit dat het weinig groothoek biedt maakt het misschien niet de beste keus.
De sigma is een hoop tele voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:07:
De 28-105 schijnt bij canon niet zo geweldig te zijn (bij nikon wel). Dat en het feit dat het weinig groothoek biedt maakt het misschien niet de beste keus.
Van de Canon 28-105 zijn minstens 4 typen geleverd in de loop der jaren, maar 1 moet er gemeden worden, de 4-5,6 , de andere 3,5-4,5 zijn goede consumentenlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14:59
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:33:
Als je dan een super zoon wil vergeet de 18-200 (op de nikon na) en ga voor de tamron 18-250. Presteerd fijner als de oude 18-200 van sigma en tamron.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komtie dan...

Ong. 600+ euro.

Heb nu een S5600. Hoop fotos in 2 jaar tijd. Op zoek naar de volgende stap
.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiefotos en infratechnische fotos.

Nee.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Vraag me af wat de cameras van Sony doen aangezien deze de stablisatie al in de body zelf hebben. Is dat uerhaubt hard nodig of kun je zonder extra stab. ook prima fotos maken? Daarnaast hoor ik van verschillende kanten dat de kitlens van de sony (18-70) een stuk beter moet zijn dan die van nikon en canon.

Eventueel een groter zoombereik.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Met name advies.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Meer tijd dan nu iig (12 000 fotos in 2 jaar).

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

s5600. beperking? het is en blijft een compact :)

Body sowieso niet, evt. lensen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:22:

Ong. 600+ euro.
Dan neem ik aan dat 600+ euro geen 900 of 1200 euro is. Niet veel geld. D40 of een 350d uit de uitverkoop worden dan misschien wel interessant.
Vraag me af wat de cameras van Sony doen aangezien deze de stablisatie al in de body zelf hebben. Is dat uerhaubt hard nodig of kun je zonder extra stab. ook prima fotos maken?
's kijken. Hoe lang bestaat beeldstabilisatie al? Jaar of 4? Hoe lang maken mensen al mooie foto's met een spiegelreflex? Jaar of 40 zeker wel. Nee, da's dus niet nodig.
Daarnaast hoor ik van verschillende kanten dat de kitlens van de sony (18-70) een stuk beter moet zijn dan die van nikon en canon.
Van welke kanten? Nikon 18-70 is een knappe lens. Canon heeft geen 18-70 maar ook genoeg goed glaswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:22:
Ong. 600+ euro.

Vakantiefotos en infratechnische fotos.

Vraag me af wat de cameras van Sony doen aangezien deze de stablisatie al in de body zelf hebben. Is dat uerhaubt hard nodig of kun je zonder extra stab. ook prima fotos maken? Daarnaast hoor ik van verschillende kanten dat de kitlens van de sony (18-70) een stuk beter moet zijn dan die van nikon en canon.
Gezien je budget en het soort foto's dat je wilt gaan maken kan ik je, naast Nikon, Canon, Pentax, Sony enz., ook de Olympus E-510 aanbevelen, bij b.v. DigitalStreet heb je deze four-thirds camera nu inclusief twee kitlenzen waarmee je een gebied van 28 tot 300mm. (kleinbeeld) bestrijkt voor 599 Euro. Beeldstabilisatie in de body maakt het telebereik zeer bruikbaar, ondanks de relatief geringe lichtsterkte. Op http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/ tref je een test met uitgebreide specs aan over de E-510. Meer reviews eventueel via http://www.dcviews.com/cameras.htm

Opmerkingen van 'deskundigen' als zou de ene kitlens véél beter zijn dan de andere zou ik met een korrel zout nemen: there ain't no such thing as a free lunch; ieder 'goedkoop' objectief heeft z'n beperkingen. Over 't algemeen wordt de optiek van Olympus, inclusief de kitlenzen, als zeer goed beschreven, geldt eveneens voor de nieuwe 18-55 met IS van Canon (Nikon heeft er ook net eentje uitgebracht). Testen over lenzen vind je op http://www.photozone.de/

Beeldstabilisatie vind ik zelf heel prettig werken, ook in een standaard zoomlens. Niet dat je zonder geen scherpe foto's zou kunnen maken maar het verlegt je werkgebied: er zijn situaties waarin je, zeker met niet al te snel glas, nog even kunt doorgaan met foto's maken terwijl je zonder IS al naar je flitser had moeten grijpen, of sowieso bewegingsonscherpte had gekregen. Bovendien helpt het je de ISO-waarde laag (of iig lager) te houden.

Als je later wilt uitbreiden bieden Canon en Nikon meer keuze in objectieven. Dat wil niet zeggen dat Olympus geen uitgebreid arsenaal heeft, kijk wat dat betreft op http://www.olympus.nl/consumer/dslr_6756.htm.
Misschien is het te weinig voor jou, voor mij zeker niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:07:
De 28-105 3.5 USM II is een prima 'walk-around', alleen mist wat millimeters groothoek natuurlijk. Voor de prijs is het overigens een leuk lensje en optisch zo slecht nog niet. De andere 28-105's moeten te allen tijde vermeden worden overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Misschien dat mijn vraag om advies een beetje ondergesneeuwd is door de laatste berichtjes dus daarom zou ik willen vragen of jullie nog even naar mijn posting van zondagavond 23-03 willen kijken. Als je goed advies hebt hoor ik dat graag! Overigens nog een vraag erbij, (al gedeeltelijk beantwoord door een posting hier vlak boven): hoe noodzakelijk is IS? een beetje lichtsterke lens icm IS is nogal prijzig. Dezelfde lens zonder IS kan nog betaalbaar (voor ons) zijn. Bij wat voor lenzen is IS sterker aan te raden, bijv. bij telezoom lenzen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoneGunman schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:00:
De andere 28-105's moeten te allen tijde vermeden worden overigens :)
Hmm....dat geldt dan zeker NIET voor de 14-54/2.8-3.5 van Olympus, dat is een uitstekend objectief. Vreemd genoeg vind je een dergelijke lens, met vergelijkbare specs (lichtsterkte b.v.) en vergelijkbare prijs, niet bij wat hier 'de grote jongens' wordt genoemd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:18:
[...]

Hmm....dat geldt dan zeker NIET voor de 14-54/2.8-3.5 van Olympus, dat is een uitstekend objectief. Vreemd genoeg vind je een dergelijke lens, met vergelijkbare specs (lichtsterkte b.v.) en vergelijkbare prijs, niet bij wat hier 'de grote jongens' wordt genoemd :9
Ik snap de link met mijn post even niet? Ik reageerde op degene die een (Canon) 28-105 op een 30D wilde zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoneGunman schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:21:
Ik snap de link met mijn post even niet? Ik reageerde op degene die een (Canon) 28-105 op een 30D wilde zetten.
....en die link had ik weer zo gauw niet gelegd. Sorry, misverstandje dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

P. Mekes schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:16:
Misschien dat mijn vraag om advies een beetje ondergesneeuwd is door de laatste berichtjes dus daarom zou ik willen vragen of jullie nog even naar mijn posting van zondagavond 23-03 willen kijken. Als je goed advies hebt hoor ik dat graag! Overigens nog een vraag erbij, (al gedeeltelijk beantwoord door een posting hier vlak boven): hoe noodzakelijk is IS? een beetje lichtsterke lens icm IS is nogal prijzig. Dezelfde lens zonder IS kan nog betaalbaar (voor ons) zijn. Bij wat voor lenzen is IS sterker aan te raden, bijv. bij telezoom lenzen?

Alvast bedankt!
Idem met die van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
LoneGunman schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:00:
[...]

De 28-105 3.5 USM II is een prima 'walk-around', alleen mist wat millimeters groothoek natuurlijk. Voor de prijs is het overigens een leuk lensje en optisch zo slecht nog niet. De andere 28-105's moeten te allen tijde vermeden worden overigens :)
Kijk, weet wat erbij voor de algemene kennis. Nikon is wat simpeler, die heeft er maar 1 gehad en die is erg goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 25-03-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

400 euro (mag ook tweedehands)
    Ik heb ooit met een DSLR gespeeld (350D) en dat was, na mijn Nikon Coolpix 2000, echt een fantastische ervaring. Toen begon het idee om zo'n camera te kopen (dat was 2 jaar geleden) en ben nu van plan om eindelijk de knoop door te hakken.
    Vakantiefoto's, personen, landschappen, feestjes.
    Nee.
    Nee, ik heb totaal geen ervaring met DSLR's en hoop dus dat jullie me het e.e.a. kunnen adviseren.
    Als dat nodig is, zoals ik al zei. Ik heb geen ervaring.
    Advies!
    Niet heel serieus, gewoon als hobby. Fotograferen heb ik altijd leuk gevonden en wil dat nu wel iets serieuzer aanpakken.
    Misschien, ligt eraan hoe het allemaal bevalt.
    Momenteel gebruik ik niets, of je moet de camera op mijn telefoon mee rekenen.
    Ja zeker! Ik denk ook dat ik daar met mijn budget gewoon vanuit moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@sverschuren: waarom 2e hands?
Nieuw zijn er voor jou toch een aantal interessante kandidaten:
Nikon D40 kit doet €364 nieuw.
Olympus E-410 kit doet €349 nieuw.
Canon 350D kit doet €399 nieuw.

Bij de eerste 2 hou je nog geld over voor een geheugenkaartje ook. En zelfs nog een tasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D40 kit heb ik zelfs al voor 349,- gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zat ik dus ook al aan te denken. Een d40 kit, eventueel een extra lens direct erbij. Echter vraag ik me dus min of meer af hoe futureproof die body nog is.
Kan ik daar nog pakweg 5 jaar mee vooruit of is het een veel betere keus om nu 300 meer te investeren in een a200 of d60/d80? zelfs misschien de 400d?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:16:
Daar zat ik dus ook al aan te denken. Een d40 kit, eventueel een extra lens direct erbij. Echter vraag ik me dus min of meer af hoe futureproof die body nog is.
Kan ik daar nog pakweg 5 jaar mee vooruit of is het een veel betere keus om nu 300 meer te investeren in een a200 of d60/d80? zelfs misschien de 400d?
Futureproof is die opzicht wel, echter is het lenzen aanbod redelijk beperkt en vergeleken met bvb de 400D zelfs duurder. De D80 bied meer keus in lenzen en de 400D is gewoon lekker geprijsd en een dijk van een camera met als enige echte minpunt zijn formaat.
Ik heb best grote handen maar met een grip eronder geschroefd past het perfect en is het lekker handelbaar zonder dat je een paar kilo in je handen hebt. Keerjte vasthouden met grip is het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Been there ;)
Met grip.. mja.. je moet ervan houden denk ik..

vraag me alleen bij de 400d af hoe het komt dat iedereen die kitlens afbrandt.. oke, natuurlijk, elke willekeurige kitlens is waarschijnlijk beter dan die van mijn s5600 nu, maar toch he :)

Daarnaast zie ik nu hier een aanbieding bij fotograaf in centrum..

Olympus E-410 incl 14-42 en 40-150mm lens vor 499...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:25:
Been there ;)
Met grip.. mja.. je moet ervan houden denk ik..

vraag me alleen bij de 400d af hoe het komt dat iedereen die kitlens afbrandt.. oke, natuurlijk, elke willekeurige kitlens is waarschijnlijk beter dan die van mijn s5600 nu, maar toch he :)

Daarnaast zie ik nu hier een aanbieding bij fotograaf in centrum..

Olympus E-410 incl 14-42 en 40-150mm lens vor 499...
Kitlens is optisch ok, bouwkwaliteit is gewoon ruk, tis dan ook een zeer goedkope lens.
Maar om mee te beginnen voldoet hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de 410? ;)

410 incl die lenzen 499
510 met dezelfde lensen 749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Als het olympus systeem je ligt... prima kit.

Maar dat is áls :P Olympus is een wat ander soort dSLR dan de andere merken ze op de markt zetten, en ik zou persoonlijk dan liever een prosumer oid kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
bij kamera-express is de e-410 dubbelzoomkit 409,- en de e-510 dubbelzoomkit 598,-. dat is een flink verschil tov je fotograaf in het centrum. nu kan zo'n lokale fotograaf dat verschil waard zijn, maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

er komt overigens ook al een e-420 aan en de e-520 zal daar waarschijnlijk kort op volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja de grip is wat anders, daar ben ik inmiddels wel van op de hoogte ;)
Gezien mijn budget hoef ik neit het aller nieuwste.. ben alleen aan het kijken wat debeste optie is.

Kamera-Express is verder in orde? (ken m verder niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:54:
Als het olympus systeem je ligt... prima kit.

Maar dat is áls :P
dat geldt voor alle systemen :P

en kamera-express is een uitstekende winkel, niets mee mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:00:
[...]

dat geldt voor alle systemen :P
Die discussie laat ik maar even liggen in de vorige topics ;)
en kamera-express is een uitstekende winkel, niets mee mis.
Mee eens. Hun reputatie is niet al te best, maar ik heb tot nog toe prima ervaringen met ze. Misschien dat ze de kritiek uit het verleden ter harte genomen hebben ;)

Of ik gewoon de goeie gasten altijd tref :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:02:
[...]Mee eens. Hun reputatie is niet al te best, maar ik heb tot nog toe prima ervaringen met ze. Misschien dat ze de kritiek uit het verleden ter harte genomen hebben ;)

Of ik gewoon de goeie gasten altijd tref :P
het eerste. of iig het beleid van kamera-express is veranderd van een dozenschuiver naar een service gerichte winkel, dat terwijl ze nog steeds hele scherpe prijzen hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke. Ik denk nog even :) e dubbelzoom kit ligt bij Komplett op 629. iets meer dan bij Kamera Express, Komplett is echter stukje dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:16:
Heb je dat geld? En wil je dat in een body steken of koop je er liever lenzen voor. Aan de onderkant van de markt maakt olympus mooi spul, de 400d is er uiteraard ook nog,

Wat ligt jou het meeste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:48:
[...]

Heb je dat geld? En wil je dat in een body steken of koop je er liever lenzen voor. Aan de onderkant van de markt maakt olympus mooi spul, de 400d is er uiteraard ook nog,

Wat ligt jou het meeste?
Anders verwoord: wéét je waarom je het olympus systeem kiest en niet canon, nikon, pentax, sony...

Het is namelijk best wat geld, en je bindt jezelf wel aan een bepaald platform :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57
Aanvulling op Henk: Met beperkte uitbreidingsmogelijkheden.

Iemand moest het toch zeggen?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ja, daarom.. ik ben alles nog aan het overwegen he :)
voor hetzelfde geld heb ik idd ook een 400d met een cheap tamron zoom lens..

maar hey, daarom vraag ik hier allemaal advies he.

Pentax valt sowieso af. Te zwaar naar mijn mening. (de vrouw meot er ook min of meer mee overweg kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Namens mijn vriendin:

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
In principe geen voorkeur, echter goede verhalen gehoord over Canon. Ook mede omdat hier veel keuze is in objectieven en doorgroei mogelijkheden. Ik zat zelf te denken aan de 450d of de 40d. Met een lichte voorkeur voor de laatste.

Ja, een zoomlens. Ik zat te denken aan de Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap , bij Konijnberg gezien voor een mooie prijs. Een UV-filter lijkt me bij deze lens, eigenlijk wel noodzakelijk.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja zeker.

Alleen leen toestellen van school (Nikon D40, Eos 300d), nadeel: is niet van mezelf.
Analoge SLR's, duurt lang om te onwikkelen, geen preview, omslachtig om te bewerken op de computer.

Wat is de meerwaarde van IS? En als deze meerwaarde er is, geldt dit dan meer voor telezoom lensen (bijv. 70-200 mm) of voor de meer walk-around lenzen (bijv 18-55mm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 12-09 16:15

qless

...vraag maar...

P. Mekes schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:00:
Namens mijn vriendin:

Nee

Advies.

Ja zeker.

Wat is de meerwaarde van IS? En als deze meerwaarde er is, geldt dit dan meer voor telezoom lensen (bijv. 70-200 mm) of voor de meer walk-around lenzen (bijv 18-55mm)?

IS helpt het meest op de lange afstanden, dus op een 70-200 is het nuttiger dan op een 18-55 (let op, ik zeg niet dat het niet nuttig is op een korte brandpuntsafstand)

Als je al veel met Canon gewerkt hebt, gewoon Canon body kopen dan, bediening is erg gelijk en da's dan wel zo makkelijk.

450D is instap toestel en behoorlijk klein, 40D stap hoger en stuk groter (houd beter vast vindt ik) bediening is bij 40D ook stuk beter en handiger dan een 400/450.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
qless schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:06:
450D is instap toestel en behoorlijk klein, 40D stap hoger en stuk groter (houd beter vast vindt ik) bediening is bij 40D ook stuk beter en handiger dan een 400/450.
Je hebt de 450D al in je handen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:55:
[...]en je bindt jezelf wel aan een bepaald platform :)
maar ook dat geldt natuurlijk voor ieder platform.

het four-thirds systeem is een duidelijk en helder systeem, zonder allerlei crop-factoren. de keuze beperkt, wellicht, maar voor de meeste mensen ruim voldoende en overzichtelijk; in drie prijs en kwaliteitsniveau's hebben ze een flink bereik afgedekt. okay, er weinig primes, maar die hebben Canon en Nikon voor hun APS-c systeem helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:16:
[...]
maar ook dat geldt natuurlijk voor ieder platform.

het four-thirds systeem is een duidelijk en helder systeem, zonder allerlei crop-factoren. de keuze beperkt, wellicht, maar voor de meeste mensen ruim voldoende en overzichtelijk; in drie prijs en kwaliteitsniveau's hebben ze een flink bereik afgedekt. okay, er weinig primes, maar die hebben Canon en Nikon voor hun APS-c systeem helemaal niet.
Wat spuw je hier een belachelijke hoeveelheid onzin de wereld in lateef...

cropfactor? Ik noem de 2.0x. Of je moet de APS-C cams met een 17-55 ook geen cropfactor noemen, maar je moet het wel met me eens zijn dat als het om vergelijken van bereik gaat, je het beste gewoon even terug kan rekenen naar de wijd-geaccepteerde 35mm standaard.

En verder: geen primes voor nikon/canon? Errr... Behalve dat je een EF-lens ook gewoon op EF-S kan gebruiken, is een nikkor 10.5 al een lens die zo in mij oppopt als een héle fijne prime op crop.

Verder vind ik de zoekers van olympus alles behalve helder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:21:
[...]Wat spuw je hier een belachelijke hoeveelheid onzin de wereld in lateef...
wat weet je hier toch weer een sterk steekhouden argument te plaatsen zonder op de man te spelen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:29:
[...]
wat weet je hier toch weer een sterk steekhouden argument te plaatsen zonder op de man te spelen :N
Hmm, nee, ik zeg gewoon waar het op staat. Dat heeft verder niets met op de man spelen te maken, maar je praat gewoon onzin in je bovenstaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tekielja schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:57:
[...]

Je hebt de 450D al in je handen gehad?
Hoeft niet. Als je dat ding zo ziet zal de ergonomie echt niet beter zijn dan die van een 400d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:32:
[...]Hmm, nee, ik zeg gewoon waar het op staat. Dat heeft verder niets met op de man spelen te maken, maar je praat gewoon onzin in je bovenstaande post.
nee, je zegt niet waar het op staat, je zegt op een onfatsoenlijke manier wat jij vind waar het op staat en dat doe je door op de man te spelen.

daarnaast praat ik geen onzin, maar vind jij wat ik zeg onzin. dat kan, maar dat kan je ook op een fatsoenlijke manier laten blijken.
Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!