Ik ben toch wel benieuwd wat je bedoelt met "zonder allerlei crop-factoren". En dat er misschien geen (of weinig) APS-C primes zijn voor Nikon/Canon betekent toch nog niet dat er geen primes zijn voor Nikon/Canon? Wat is het voordeel van een APS-C prime ten opzichte van een fullframe prime?
Nogmaals, er is niets op de man spelen aan.lateef schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:06:
[...]
nee, je zegt niet waar het op staat, je zegt op een onfatsoenlijke manier wat jij vind waar het op staat en dat doe je door op de man te spelen.
Goed, we nemen even het voorbeeldje van de primes. Nikkor 10.5 is zelfs dedicated APS-C, en bijvoorbeeld de Canon 24L, 35L, 50L en 85L doen het prima op cropcams, je kan net zo goed je bereiken kiezen als dat je op FF dat kunt.daarnaast praat ik geen onzin, maar vind jij wat ik zeg onzin. dat kan, maar dat kan je ook op een fatsoenlijke manier laten blijken.
Dus jawel, je praat onzin, daar is geen vinden aan.
Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:11:
[...]Nogmaals, er is niets op de man spelen aan.
is een argumentum ad hominem, ergo op de man spelen.Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:21:
[...]Wat spuw je hier een belachelijke hoeveelheid onzin de wereld in lateef...
verder heb je helemaal gelijk, Nikon heeft inderdaad één APS-c prime.
daarnaast had je ook op deze manier kunnen reageren. lijkt me wat fatsoenlijker;
met "zonder allerlei crop-factoren" bedoel ik precies wat ik zeg. olympus heeft geen cropfactor, de lenzen zijn ontworpen voor het sensorformaat, zoals bijv. kleinbeeldlenzen voor kleinbeeldcamera's zijn ontworpen en 6x6 lenzen voor 6x6 camera'sWilko schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:10:
Ik ben toch wel benieuwd wat je bedoelt met "zonder allerlei crop-factoren". En dat er misschien geen (of weinig) APS-C primes zijn voor Nikon/Canon betekent toch nog niet dat er geen primes zijn voor Nikon/Canon? Wat is het voordeel van een APS-C prime ten opzichte van een fullframe prime?
nu zou je het four-thirds systeem een 2,0x cropfactor kunnen noemen, wat feitelijk niet juist is, maar in de communicatie voor sommige wellicht duidelijker is, maar dan nog zijn er niet allerlei crop-factoren. er is er maar één. in tegenstelling tot Nikon die er twee heeft en Canon zelfs drie.
wat je daarvan vind, is een tweede, maar dat zijn de feiten.
voordeel van een APS-c prime ten opzichte van een fullframe prime is dat ze kleiner en/of goedkoper gemaakt kunnen worden. bepaalde middenformaat lenzen kunnen ook op bepaalde kleinbeeld camera's, maar er zijn maar erg weinig mensen die dat doen. waarom niet? ze zijn te groot en/of te duur.
daarnaast hebben primes die voor hun filmvlak-/sensormaat zijn ontworpen het voordeel dat het bereik logischer is. een 50mm lens is op een APS-c camera een net wat te korte portretlens, een 35mm lens een net wat te lange standaardlens, een 24mm lens een te dure licht wijde standaard lens. en als je naar een kleinbeeld equivalent van een normale wijde lens (bijv. 24 of 28mm) dan ben je helemaal de hoofdprijs kwijt.
Wow, allemaal posters van de Nikon D60 op het station van Almelo en Hengelo. Tevens een poster van de Sony A350 in Hengelo.
DSLR's komen echt steeds meer naar de gewone consument toe.
'net te kort' en 'net te lang' aangeven als feiten is ook not-done, wat mij betreft. over cropfactors zeg jij dit:
overigens ben ik het persoonlijk ook niet met je eens. een 35 kan best een prettig bereik zijn op crop., in sommige omstandigheden. idem voor de 50mm, en helemaal de 85mm. dat het allemaal wat anders ligt dan op een 35mm sensor maakt dan weinig uit. het feit dat ze ontworpen zijn voor diezelfde 35mm sensor maakt de beeldkwaliteit op een cropsensor juist beter, aangezien ze minder met de (zwakkere) hoeken te maken hebben op een crop sensor.
.. presenteer dan ajb de rest van je mening ook niet als feit. wellicht hebben anderen een andere mening.wat je daarvan vind, is een tweede, maar dat zijn de feiten.
overigens ben ik het persoonlijk ook niet met je eens. een 35 kan best een prettig bereik zijn op crop., in sommige omstandigheden. idem voor de 50mm, en helemaal de 85mm. dat het allemaal wat anders ligt dan op een 35mm sensor maakt dan weinig uit. het feit dat ze ontworpen zijn voor diezelfde 35mm sensor maakt de beeldkwaliteit op een cropsensor juist beter, aangezien ze minder met de (zwakkere) hoeken te maken hebben op een crop sensor.
[ Voor 49% gewijzigd door Korras op 26-03-2008 14:56 ]
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
oow dus alle DT, DX, DC en EF-S lenzen hebben ook geen cropfactor.lateef schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:36:
met "zonder allerlei crop-factoren" bedoel ik precies wat ik zeg. olympus heeft geen cropfactor, de lenzen zijn ontworpen voor het sensorformaat,
maar mag ik gewone lenzen kwa milimeters dan nog wel vergelijken met de bovengenoemde of moet ik die dan met een crop factor verminigvuldigen? En hoe zit het met de goudenstandaart van vroeger: film???

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
het is geen 'gouden standaard'.. 35 mm is ook maar een formaat, net zoals 6x7 of 6x6, of andere grootformaat formaten.. (standaard is btw met een d). Film heb je in zoveel maten. Ik zou me maar inlezen voordat je je schedel open barst tegen die muur.martijn_tje schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:00:
[...]
oow dus alle DT, DX, DC en EF-S lenzen hebben ook geen cropfactor.
maar mag ik gewone lenzen kwa milimeters dan nog wel vergelijken met de bovengenoemde of moet ik die dan met een crop factor verminigvuldigen? En hoe zit het met de goudenstandaart van vroeger: film???![]()
Olympus heeft, en daar heeft lateef wel gelijk in, bij het ontwerpen van het systeem alles overboord gezet, en is vers digitaal begonnen. Crop is iets wat we zelf erbij bedenken..
Je hebt ook crop sensoren van Dalsa, voor bijv. 645, maar die zijn geen 35 mm.. Het is allemaal relatief..
En nee, DT, DX, DC en EF-S hebben geen cropfactor, alleen tenzij je 'm tov 35 mm fullframe zet.
[ Voor 5% gewijzigd door simon op 26-03-2008 15:05 ]
|>
feitelijk is 35mm op een APS-c te lang voor een standaardlens, zelfs 50mm op kleinbeeld is feitelijk al net wat te lang voor een standaardlens. feitelijk is een standaardlens even lang als de diagonaal van het filmvlak/sensor. het 'net te korte' voor de portretlens is inderdaad geen feit, daar heb je gelijk in, maar wel een onderbouwde mening. en ook een mening die ik naar mijn mening iig op een fatsoenlijke manier overbreng.Korras schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:53:
'net te kort' en 'net te lang' aangeven als feiten is ook not-done, wat mij betreft.
inderdaad.martijn_tje schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:00:
[...]oow dus alle DT, DX, DC en EF-S lenzen hebben ook geen cropfactor.
welke gouden standaard? door de jaren heen zijn er tientallen, wellicht zelfs honderden verschillende filmformaten geweest, van 13x17mm tot 20x24 inch.martijn_tje schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:00:
[...]En hoe zit het met de goudenstandaart van vroeger: film???![]()
Ik was al bang dat niemand er iets over zou zeggen
/zeikmodus
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
en om nog even door te gaan in de zeikmodus. het is goudstandaard of gouden standaard, maar niet goudenstandaardBrum schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:17:
[...]
Ik was al bang dat niemand er iets over zou zeggen. Standaard wordt op dit forum regelmatig fout geschreven (met een 't'). Ook het meervoud van 'lens' schijnt moeilijk te zijn voor sommigen: ik zie bijna net zo vaak 'lensen' langskomen als het correcte 'lenzen'. Beetje fatsoenlijk Nederlands moet toch kunnen...
![]()
/zeikmodus

Zullen we niet zo vreselijk offtopic duiken?
Bericht hierboven
Verwijderd
Al eens door de zoeker van de E-3 gekeken? (pas op met je antwoord, Henk....als jij ooit iets positiefs zegt over Olympus riskeer je een spontane identiteitscrisisHenk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:21:
Verder vind ik de zoekers van olympus alles behalve helder
Verwijderd
De canon 24 en 28mm 2.8 versies zijn heel best betaalbaar......[b]lateef schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:36:[/
en als je naar een kleinbeeld equivalent van een normale wijde lens (bijv. 24 of 28mm) dan ben je helemaal de hoofdprijs kwijt.
Het zijn weliswaar oude ontwerpen, maar optisch is er weinig mis mee.
De E3 nog niet neeVerwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:54:
[...]
Al eens door de zoeker van de E-3 gekeken? (pas op met je antwoord, Henk....als jij ooit iets positiefs zegt over Olympus riskeer je een spontane identiteitscrisis)
En Olympus heeft zeker zo zijn voordelen, maar dat zijn typische dingen die ik niet in een dSLR zou zoeken, maar in een prosumer of grotere compact. Ik wil een eventuele dSLR-beginner daarom wel de vraag gesteld hebben of ze daar écht naar op zoek zijn. Veel mensen die een dSLR beginnen hebben vaak niet meer kennis en weet dan de oude spiegelreflexen en wat digitale compactjes, en olympus is dan wel een heel ander én speciaal systeem, wat je moet liggen. En ik vraag me gewoon af of je dat als startende dSLR user uberhaupt kan zeggen.
Vandaar dát ik misschien wat anti-olympus lijk. Maar ik wil gewoon dat mensen er goed van doordrongen zijn wát ze kiezen, niet dat ze later toch spijt krijgen. En ik heb al eerder uitgelegd waarom ik denk dat je bij Canon / Nikon die spijt minder snel hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 26-03-2008 19:20 ]
Verwijderd
Lenzen hebben nooit een cropfactor, is een body (sensor) -eigenschapmartijn_tje schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:00:
[...]
oow dus alle DT, DX, DC en EF-S lenzen hebben ook geen cropfactor.
maar mag ik gewone lenzen kwa milimeters dan nog wel vergelijken met de bovengenoemde of moet ik die dan met een crop factor verminigvuldigen? En hoe zit het met de goudenstandaart van vroeger: film???![]()
Verwijderd
Onzin. Laatst nog bij de MediaMarkt in Den Haag (waar ik voor m'n werk moest zijn) zo'n beetje alle 'nieuwe' camera's in handen gehad (D300, 40D, Sony A700, E-3) inclusief een paar 'oudere' en ik zou zeggen: laat je verrassen, neem die E-3 eens ter hand....Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:16:
De E3 nog niet neeHoewel het een klein beeldoppervlak blijft, en dus puur natuurkundig bepaald dat de zoeker niet snel zo helder en groot is als die van een 40D/D300 etc.
Hoe kun je trouwens een uitspraak als hierboven doen en tegelijkertijd laten weten dat je de E-3 nog niet eens in handen gehad hebt? Sjeesus man, bijt je toch niet zo vast in vóóringenomen standpunten....dit is een topic voor starters, die zijn meer gebaat bij een open mind.
ik heb naar de nikon d60 zitten kijken als camera, maar nu heb ik een vraag over de lenzen.
vraag 1:
Je kunt een kit kopen met een 18-55 lens en een kit met een 18-135 lens. Wat is de betere lens om mee te beginnen?
Vraag 2:
Nikon D60 Kit (Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-55mm VR)
Nikon D60 Kit (Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-55mm II)
Wat is het verschil tussen deze twee, voor mij is dat niet helemaal duidelijk, buiten het feit dat de eerste goedkoper is.
vraag 1:
Je kunt een kit kopen met een 18-55 lens en een kit met een 18-135 lens. Wat is de betere lens om mee te beginnen?
Vraag 2:
Wat is het verschil tussen deze twee, voor mij is dat niet helemaal duidelijk, buiten het feit dat de eerste goedkoper is.
Hello fellow humans
@ hierboven: Ik neem aan dat de tweede goedkoper is. De eerste is namelijk een VR lens, wat inhoudt dat de lens beeldstabilisatie heeft.
@ daar weer boven: het is duidelijk dat mensen bepaalde beelden hebben bij een bepaald merk. Dat dat wordt uitgesproken is prima, daar wordt de rest alleen maar wijzer van, om twee redenen: (1) je weet dat je te maken hebt met iemands mening, en (2) als die mening ook wordt toegelicht dan kan een starter de redeneerlijn volgen en zelf bedenken wat hij of zij daarmee moet. Maar niemand is gebaat bij het verzanden in een merkendiscussie, afgezien van de feitelijke verschillen die daarin naar voren komen.
Overigens wordt de E3 door de regel aangeboden met een 2.8-3.5 (of -4) lens, dat wil misschien ook wel helpen voor een helder zoekerbeeld
@ daar weer boven: het is duidelijk dat mensen bepaalde beelden hebben bij een bepaald merk. Dat dat wordt uitgesproken is prima, daar wordt de rest alleen maar wijzer van, om twee redenen: (1) je weet dat je te maken hebt met iemands mening, en (2) als die mening ook wordt toegelicht dan kan een starter de redeneerlijn volgen en zelf bedenken wat hij of zij daarmee moet. Maar niemand is gebaat bij het verzanden in een merkendiscussie, afgezien van de feitelijke verschillen die daarin naar voren komen.
Overigens wordt de E3 door de regel aangeboden met een 2.8-3.5 (of -4) lens, dat wil misschien ook wel helpen voor een helder zoekerbeeld
[ Voor 73% gewijzigd door Brum op 26-03-2008 21:19 ]
Verwijderd
Op het traject Leeuwarden-Groningen hangen er ook een aantal... Leuke timing, precies een paar maandjes voor ik die van mij ga kopen (al wordt het waarschijnlijk de Canon 40D:P)!pieter87 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:48:
Wow, allemaal posters van de Nikon D60 op het station van Almelo en Hengelo. Tevens een poster van de Sony A350 in Hengelo.
Goede vraag. De 18-135 is de betere lens maar of dat ook de betere beginnerslens is? Die 18-55 doe je makkelijk weg, die 18-135 is een blijvertje.joint_me schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:11:
ik heb naar de nikon d60 zitten kijken als camera, maar nu heb ik een vraag over de lenzen.
vraag 1:
VR staat voor vibration reduction oftewel stabilisatie. Erg trendy optie op het moment, aan jou of je het nodig hebt.Vraag 2:
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
het ging me om het equivalent van dat bereik, primes tussen de 14 en 18mm en die zijn bepaald betaalbaar, in tegenstelling tot 24 en 28mm primes die inderdaad best betaalbaar (kunnen) zijn.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:13:
[...]
De canon 24 en 28mm 2.8 versies zijn heel best betaalbaar......
Het zijn weliswaar oude ontwerpen, maar optisch is er weinig mis mee.
maar dan heb je dus de voordelen van een compact camera in een spiegelreflex camera? naar mijn idee is dat dus dubbelop voordeel.Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:16:
[...]En Olympus heeft zeker zo zijn voordelen, maar dat zijn typische dingen die ik niet in een dSLR zou zoeken, maar in een prosumer of grotere compact.
zoveel anders is het four-thirds systeem naar mijn idee niet. je hebt bodies, lenzen, een paar flitsers en nog wat accesoires, zo is het bij ieder systeem toch? speciaal, hoezo?Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:16:
[...]olympus is dan wel een heel ander én speciaal systeem, wat je moet liggen.
dat het je moet liggen, dat klopt, maar dat geldt voor ieder systeem.
maar dat geldt toch ook voor ieder systeem? hoe kan je dan als startende dSLR user zeggen dat Sony, Nikon, Canon of Pentax wel de systemen zijn die je zoekt?Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:16:
[...]En ik vraag me gewoon af of je dat als startende dSLR user uberhaupt kan zeggen.
Het four-thirds systeem wordt hier met enige regelmaat bij voorbaat afgeschreven door mensen die niet of nauwelijks praktijkervaring met dit systeem hebben. Ik vind dat vreemd, een camerasysteem is niet slechts op specs te beoordelen, iig naar mijn mening is fotografie véél meer dan wat technische specificaties, maar misschien is dit forum niet de juiste plaats voor dit soort meningen. ieder systeem heeft zo zijn voor- en nadelen, maar wanneer feitelijkheden (inderdaad die ene prime van Nikon uitgezonderd, mea culpa) op een onoirbare wijze worden afgeschilderd als onzin, dan hebben de adviezen op dit forum toch geen enkele waarde?
ik fotografeer nu drie jaar met het four-thirds systeem, doe dat met volle tevredenheid en zal dat nog jaren blijven doen. ik fotografeer daarnaast ook al een tijdje met een digitale 'full-frame' camera (en heb er sindskort ook één in het bezit), maar als ik drie jaar geleden voor een APS-C camera had gekozen, dan had ik de lenzen die ik daarbij had gekocht nog niet op mijn 'full-frame' camera gebruikt. daarnaast vind ik het bereik van de lenzen die ik bij die 'full-frame' camera heb, niet prettig/bruikbaar op een APS-c camera. van onderlinge uitwisselbaarheid zou bij mij niet of nauwelijks sprake zijn. verder wegen voor mij de voordelen van een E-1/E-3 veel sterker dan van een 20D/30D/40D, dus een 'full-frame' en APS-c camera van hetzelfde merk is voor mij niet echt in frage. een camera die de voordelen van four-thirds systeem verenigd met de voordelen van een 'full-frame' sensor is er voor mij niet. ik werk dus liever met twee systemen naast elkaar. iets wat ik totaal geen probleem vind en analoog ook al jaren deed.
nu weet ik heel goed wat ik wel en niet wil met mijn fotografie en dat maakt voor mij de keuze wat makkelijker, maar ook ik ben ooit begonnen met fotograferen en weet nog goed wat mijn afwegingen destijds waren. en dat zijn afwegingen die ik voor een groot deel nog steeds maak. daarnaast kijk ik op een wat andere manier naar fotografie dan de meeste hier. ik zal dus wellicht ook een wat ander advies geven dan de meest hier. ik denk dat dat wel wat toe kan voegen aan de discussie, maar wanneer die discussie op een onfatsoenlijke manier met onjuiste permissen wordt gevoerd, dan pas ik. ik ga niet als Don Quichot tegen de molens vechten.
de 18-135 zou ik alleen nemen indien je behoefte hebt aan een leuke walkaround lens. Qua prijs hetzelfde en qua bouw veel beter is de 18-70 veel interessanter. De 18-135 heeft bv een plastic mount.Wijnands schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:26:
[...]
Goede vraag. De 18-135 is de betere lens maar of dat ook de betere beginnerslens is? Die 18-55 doe je makkelijk weg, die 18-135 is een blijvertje.
[...]
VR staat voor vibration reduction oftewel stabilisatie. Erg trendy optie op het moment, aan jou of je het nodig hebt.
VR is welliswaar tegenwoordig sterk in opkomst maar om het als een trendy optie af te schilderen is wellicht iets te scherp door de bocht? Als er met en zonder te koop is met een geringe meerprijs gewoon de VR doen.
Ja ik ga waarschijnlijk ook voor de 40D! Toch ietsje meer camera dan een 400D/450DVerwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:36:
[...]
Op het traject Leeuwarden-Groningen hangen er ook een aantal... Leuke timing, precies een paar maandjes voor ik die van mij ga kopen (al wordt het waarschijnlijk de Canon 40D:P)!
Er zijn op dit moment twee nieuwe DSLr camera's op de markt waar ik mijn keuze op heb laten vallen.
Nou heb de laatste twee jaar me een beetje verdiept in fotgrafie en hebben altijd een gewone digitale reflex camera gebruikt zie link http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/60/page_1.html
Nou wil ik overstappen naar een spieglreflex en heb me ook laten vallen op twee modellen.
Aangezien er zoveel modellen op de markt zijn en er hier vast een hoop mensen zijn die mij wat info kunnen verschaffen om over te gaan tot één van de 2 ben ik maar overgegaan om dit berichtje te posten
Het gaat om deze twee modellen.
Pentax K200D Super + 18-55mm + 50-200mm, Nederlands (rond de 800 euro)
http://www.kamera-express...product&product=24014
Nikon D60 + AF-S 18-55mm VR + AF-S 55-200mm VR, Nederlands (ook rond de 800 euro)
http://www.kamera-express...product&product=23902
Nou zijn er wel wat verschillen in deze camera's maar aangezien het natuurlijk toch een forse investering is zou ik graag willen weten van jullie tot welke keuze ik het beste kan overgaan, of welke Body + kits er in deze klasse nog meer interessant zijn en waarom.
Ik ga hem voornamelijk op vakantie gebruiken dus hij moet wel wat robuust zijn.
Alvast thanks voor het lezen van dit topic en alle info hulp
Nou heb de laatste twee jaar me een beetje verdiept in fotgrafie en hebben altijd een gewone digitale reflex camera gebruikt zie link http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/60/page_1.html
Nou wil ik overstappen naar een spieglreflex en heb me ook laten vallen op twee modellen.
Aangezien er zoveel modellen op de markt zijn en er hier vast een hoop mensen zijn die mij wat info kunnen verschaffen om over te gaan tot één van de 2 ben ik maar overgegaan om dit berichtje te posten
Het gaat om deze twee modellen.
Nikon D60 + AF-S 18-55mm VR + AF-S 55-200mm VR, Nederlands (ook rond de 800 euro)
Nou zijn er wel wat verschillen in deze camera's maar aangezien het natuurlijk toch een forse investering is zou ik graag willen weten van jullie tot welke keuze ik het beste kan overgaan, of welke Body + kits er in deze klasse nog meer interessant zijn en waarom.
Na lang dit topic gevolgd te hebben en uren reviews en forumdraadjes gelezen te hebben post ik toch ook maar eens:
- Wat is je beschikbare budget?
Dat hangt een beetje van het moment van de aankoop af. Nu zit ik rond de 1000 euro, tegen het eind van de cashback actie van Canon zal dit rond de 1700 zitten hoop ik, maar het hangt ook een beetje af van de antwoorden op punt 7, ik wil er nl niet meer geld in pompen als nodig is. - Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op dit moment werk ik met een fujifilm S6500fd. Dit toestel heeft mij voor het jaar dat ik hem heb goed gediend, maar ik vind hem te langzaam en ik doe veel aan bandfotografie en hoewel hij voor zijn prijskaartje goed presteert is de lowlight performance niet echt goed. - Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral veel bandfotografie en daarnaast wat allround schietwerk, maar niet echt specifiek veeleisend werk. - Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik denk dat ik het graag bij canon wil houden, ik lees op verschillende fora (dpreview, got, dpz) dat er veel problemen zijn met 3rd party lensen op met name de 40D - Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik denk dat ik voor Canon wil gaan, goede low light performance, uitgebreid aanbod aan lenzen met goede prijs/kwaliteitsverhouding. In de canon stal zit ik vooral te denken aan de 40D (ligt heerlijk in de hand en hier ben ik de komende tijd niet mee uitgehobbyd) icm een 17-55 2.8 lens. - Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Een 340EX zal geen verkeerde aankoop zijn, maar als mijn budget tegen die tijd toch krapper is kan ik hem altijd nog later aanschaffen - Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring vooral, ik heb aal vele uren rondgezocht op het internet maar ik kom er niet echt uit. Aan de ene kant is het misschien veel te veel van het goede om gelijk maar een prosumer cam met een flink dure lens aan te schaffen. Aan de andere kant wil ik ook niet te laag instappen en na een paar maanden al weer willen upgraden. Ook vraag ik me af of Canon het enige kamp is waar ik terecht kan, voor zover ik het kunnen vinden ligt die keus iig wel het meest voor de hand. - Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ben nu bijna elk weekend bij een optreden om foto’s te maken en ik wil binnenkort ook foto’s van bands buiten optredens om gaan maken. Ook wil ik een fotocursus gaan volgen maar dit zit nog in de planning. - Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Vast wel, ik heb mijn S6500 gekocht om te kijken of fotografie wat voor me is, en ik heb het idee dat deze hobby me in de toekomst nog veel geld gaat kosten - Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie punt 2, plus dat de viewfinder inweze gewoon bestond uit een lcd scherm met een vrij lage resolutie en hij is me ook te traag, vooral met het wegschrijven van RAW bestanden, wat eigenlijk meer een gimic is op die camera. - Is 2e hands een optie of per se niet?
In principe zit ik zelf vooral naar nieuw te kijken maar dat komt vooral doordat ik niet vaak 2de hands electronica koop.
[ Voor 6% gewijzigd door Da Union op 27-03-2008 01:09 . Reden: opmaak was stuque ]
Da Union: volgens mij weet je het eigenlijk al
.
Voor het doel (bandfotografie) is met jouw budget de 40D gewoon Da Bomb
.
Lens is volgens mij ook prima, wellicht ietswat kort als je niet voor het podium staat. Maar een latere aankoop van een 85 1.8 ofzo kan dat ook oplossen.
Voor het doel (bandfotografie) is met jouw budget de 40D gewoon Da Bomb
Lens is volgens mij ook prima, wellicht ietswat kort als je niet voor het podium staat. Maar een latere aankoop van een 85 1.8 ofzo kan dat ook oplossen.
Verwijderd
1. Wat is je beschikbare budget?
Max €600
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Om mooie plaatjes te maken en creatief bezig te zijn
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, mensen, gebouwen, allround eigenlijk.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Gezien de prijs neig ik naar de Nikon D40.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, eerst een beetje spelen
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies is van harte welkom.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil er regelmatig op uit gaan trekken om foto's te maken, maar het hoeft geen geld op te leveren.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, zo nu en dan een nieuwe lens e.d.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Powershot A700, kwaliteit van foto's in het donker ervaar ik als een beperking.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.
Ik weet dat niet alle lenzen geschikt zijn voor de D40(x) en D60. Dit vind ik uiteraard geen voordeel, maar geen directe reden om Canon te nemen. Zeker omdat ik het idee heb dat er steeds meer lenzen met motor bij komen (maar nog niet veel tweedehands).
De D60 valt binnen mijn budget en spreekt me, als ik de financiën een minder hoge prioriteit geef, erg aan. Vooral door de antistof functie. Wat is de kwaliteit van de kitlens (AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G)?
Als ik voor Canon zou gaan, zou dit waarschijnlijk de D400 worden. Ook dit is een prima camera volgens mij?
Ik zoek eigenlijk een camera die ik met plezier meeneem en stimuleert om mooie foto's te maken. Wat dat betreft spreekt de fotografiecoach van Nikon aan, maar het is me niet duidelijk of dit ook op de D60 zit.
Kortom, ik weet het echt nog niet helemaal!
Max €600
Om mooie plaatjes te maken en creatief bezig te zijn
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, mensen, gebouwen, allround eigenlijk.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies is van harte welkom.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil er regelmatig op uit gaan trekken om foto's te maken, maar het hoeft geen geld op te leveren.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, zo nu en dan een nieuwe lens e.d.
Powershot A700, kwaliteit van foto's in het donker ervaar ik als een beperking.
Liever niet.
Ik weet dat niet alle lenzen geschikt zijn voor de D40(x) en D60. Dit vind ik uiteraard geen voordeel, maar geen directe reden om Canon te nemen. Zeker omdat ik het idee heb dat er steeds meer lenzen met motor bij komen (maar nog niet veel tweedehands).
De D60 valt binnen mijn budget en spreekt me, als ik de financiën een minder hoge prioriteit geef, erg aan. Vooral door de antistof functie. Wat is de kwaliteit van de kitlens (AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G)?
Als ik voor Canon zou gaan, zou dit waarschijnlijk de D400 worden. Ook dit is een prima camera volgens mij?
Ik zoek eigenlijk een camera die ik met plezier meeneem en stimuleert om mooie foto's te maken. Wat dat betreft spreekt de fotografiecoach van Nikon aan, maar het is me niet duidelijk of dit ook op de D60 zit.
Ik heb wat gespeeld met de 18-135 en ik heb gezien wat een collega die echt beginner is met dit lensje op een D40x gedaan heeft in Nieuw-Zeeland. Prestatie's was ik toch wel van onder de indruk. Dat de 18-70 beter is gebouwd klopt wel maar de 18-135 is ook geen drama. Bouw ligt, wat mij betreft, tussen de 18-70 en de 18-55 in. En een plastic mount een nadeel, tja.. ik heb ook lenzen met plastic mounts gehad en het nooit als storend ervaren maar misschien ben ik er te netjes op.littlejoannes schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:13:
[...]
de 18-135 zou ik alleen nemen indien je behoefte hebt aan een leuke walkaround lens. Qua prijs hetzelfde en qua bouw veel beter is de 18-70 veel interessanter. De 18-135 heeft bv een plastic mount.
VR is welliswaar tegenwoordig sterk in opkomst maar om het als een trendy optie af te schilderen is wellicht iets te scherp door de bocht? Als er met en zonder te koop is met een geringe meerprijs gewoon de VR doen.
VR als trend is misschien wat sterk maar als je hier en op andere plekken waar men koopadvies zoekt leest krijg je de indruk dat er zonder VR/IS geen fatsoenlijke foto meer te maken is en dat is natuurlijk niet zo. Verder vind ik VR nuttiger op een telezoom dan op een standaard lensje. Boven de 100mm ofzo wordt camera shake veel relevanter. De kitlens wordt ook vaak voor familiekiekjes gebruikt en daar is VR toch minder nuttig.
Maar, inderdaad, als het prijsverschil klein is wordt VR toch heel aantrekkelijk.
Er zijn recentelijk nogal wat nieuwe AF-S en HSM lenzen uitgekomen. Langzamerhand begint 't 2e hands aanbod toch wat aan te trekken. 18-70 en 55-200 vind je altijd wel maar wat je nu ook gaat zien is dat de eerste "miskopen" het circuit in beginnen te druppelen.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:04:
[b]
....
D60 en de coach functie, kijk 's op http://www.nikondigitutor.com/eng/d60/index.shtml . Gezien jouw budget is een D40 die momenteel enorm gedumpt worden ook interessant. Hou je toch nog wat geld over voor bijv. een 55-200VR.De D60 valt binnen mijn budget en spreekt me, als ik de financiën een minder hoge prioriteit geef, erg aan. Vooral door de antistof functie. Wat is de kwaliteit van de kitlens (AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G)?
Alletwee mooi spul. Ik had hier inmiddels ook al een reactie van de Canon kenners verwacht. Ik neem aan dat die voor 800 euro ook wel een mooie kit op basis van de 400d kunnen aanraden.Diego27 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:36:
Verder, tja, het zijn alletwee redelijk robuste camera's waar een beginner die zich een beetje inspant mooie foto's mee kan maken. De D60 is meer gericht op de beginnende fotograaf en ondersteunt je software matig wat meer. Pentax schijn je weer veel meer met oude lenzen te kunnen maar het nieuwaanbod is wat beperkter. Heb je ze alletwee al 's beetgehad? Wat spreekt je meer aan?
[ Voor 56% gewijzigd door Wijnands op 27-03-2008 10:14 ]
Bij deze:Wijnands schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:04:
Alletwee mooi spul. Ik had hier inmiddels ook al een reactie van de Canon kenners verwacht. Ik neem aan dat die voor 800 euro ook wel een mooie kit op basis van de 400d kunnen aanraden.
Op het moment heb je een Canon 400D + BG-E3 + 18-55 + 55-200 voor 789 euro bij de KE, haal er nog 60 euro cashback af en je komt op 729 euro. Hou je 70 euro over voor geheugen en een tasje binnen het 800 euro budget.
Mocht je niets op hebben met een grip, dan heb je dezelfde set zonder BG-E3 voor 682 euro, min 60e is 622 euro. Op je budget van 800 euro is dat bijna een 430EX
Wel heel eng btw dat je voor ~800e zo'n complete set hebt tegenwoordig
[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 27-03-2008 10:32 ]
Wist wel dat ik op je kon rekenen.Henk schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:21:
[...]
Bij deze:
....
Wel heel eng btw dat je voor ~800e zo'n complete set hebt tegenwoordig![]()
tja, inderdaad eng. Nog niet zo heel lang geleden was een D50 met 18-55 voor 629 een hele goede koop. Meteen zo'n beetje de goedkoopste body op de markt. Als je nu inderdaad ziet wat je voor nog geen 800 euro aan gear hebt...
Ik was 2 jaar terug al klaar voor >700 euro: KM 5D+kitlens+tasje+blaasbalg+70-210+1GBHenk schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:21:
Wel heel eng btw dat je voor ~800e zo'n complete set hebt tegenwoordig![]()
Ik vind het raar dat de Nikon D60 wordt aangeraden. Voor een beginner doet een D60 niks wat een D40X niet kan (alleen wat minder ruis). Dus een D40 of D40x zou ik persoonlijk eerder kiezen als de D60. En als we dan toch kijken naar body+kit lens van tussen de 500 en 600 euro dan zijn er idd een aantal andere keuzes die meer body/mogenlijkheden voor je geld opleveren.
Canon 400D (erg scherpe prijs en op de ergonomie na wat hoogst persoonlijk is eigenlijk niks slechts over te zeggen)
Sony A200 (ligt bij mij prettiger in de hand als de canon, AF met budget glas is ook wat sneller, alleen de verkrijgbaarheid en in een aantal gevallen ook prijs van glas en accessoires is weer wat minder)
Pentax K200D (vind ik nog en beetje duur, verder heb ik nog niet met de camera gespeeld dus daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen, de opmerking bij de Sony over glas en accessoires gaat voor Pentax ook op)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik ook maar ja, stof verwijdering en latest & greatest. Had even niet zo'n zin om die discussie aan te gaan. Buiten dat, de D60 doet ook niet minder dan een D40.martijn_tje schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:32:
[...]
Ik was 2 jaar terug al klaar voor >700 euro: KM 5D+kitlens+tasje+blaasbalg+70-210+1GB
Ik vind het raar dat de Nikon D60 wordt aangeraden. Voor een beginner doet een D60 niks wat een D40X niet kan (alleen wat minder ruis). Dus een D40 of D40x zou ik persoonlijk eerder kiezen als de D60.
Maar kost wel een zut meerWijnands schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:42:
[...]
Ik ook maar ja, stof verwijdering en latest & greatest. Had even niet zo'n zin om die discussie aan te gaan. Buiten dat, de D60 doet ook niet minder dan een D40.
Precies een D40 met een kit prijs tussen de 350 en 400 euro is gewoon erg mooi in balans (prijs/prestatie). Ik het gebied van 400 tot 600 euro zou ik alleen eerder ergens anders naar kijken.
Even wat pricewatch vermeldingen doen voor kits onder de 600 euro:
pricewatch: Nikon D40 Kit 364 euro
pricewatch: Canon EOS 350D Kit 399 euro
pricewatch: Olympus E-410 DZK 409 euro
pricewatch: Pentax K100D Kit 419 euro
pricewatch: Sony A200 Kit 473 euro
pricewatch: Nikon D40X Kit 499 euro
pricewatch: Olympus E-510 Kit 509 euro
pricewatch: Canon EOS 400D Kit 519 euro
pricewatch: Pentax K10D Kit 588 euro
Verwijderd
In navolging op mijn eerdere vragen heb ik op dit moment op het oog:
Canon EOS 400D Body + Canon EF-S 18-55 mm F3.5 - F5.6 IS - Cashback = Totaal: 561 E
of
Nikon D60 + AF-S DX 18-55mm F 3.5-5.6 VR = Totaal: 595 E
Nu dus advies betreffende de keuze aub
Canon EOS 400D Body + Canon EF-S 18-55 mm F3.5 - F5.6 IS - Cashback = Totaal: 561 E
of
Nikon D60 + AF-S DX 18-55mm F 3.5-5.6 VR = Totaal: 595 E
Nu dus advies betreffende de keuze aub
Prijs/prestatie verhouding van de nikon D60 vind ik niet geweldig. Een Sony A200 is voor minder geld meer camera.
Dus uit de twee die je voorstelt zou ik persoonlijk de Canon 400D kiezen. Sta je ook open voor andere mogenlijkheden dan zou je de Sony A200 in overweging kunnen nemen
(ik las dat je gehoord had dat de kitens van Sony zo geweldig zou zijn, ik heb het ding al 2 jaar en ik kan je vertellen dat is ie niet geweldig is, dat ding doet precies wat je van een kitlens mag verwachten, niet geweldig zijn maar goedkoop zijn en zeer acceptabele kwaliteit leveren. Alleen het bereik is 20mm langer als de meeste andere kit lenzen).
Dus uit de twee die je voorstelt zou ik persoonlijk de Canon 400D kiezen. Sta je ook open voor andere mogenlijkheden dan zou je de Sony A200 in overweging kunnen nemen
(ik las dat je gehoord had dat de kitens van Sony zo geweldig zou zijn, ik heb het ding al 2 jaar en ik kan je vertellen dat is ie niet geweldig is, dat ding doet precies wat je van een kitlens mag verwachten, niet geweldig zijn maar goedkoop zijn en zeer acceptabele kwaliteit leveren. Alleen het bereik is 20mm langer als de meeste andere kit lenzen).
[ Voor 41% gewijzigd door martijn_tje op 27-03-2008 12:22 ]
Verwijderd
Ik had vernomen dat de kitlens niet geweldig was, maar iig beter dan die van de competitie. Echter dat was totdat ik de review op dpreview gelezen had. Vandaar de keuze voor de IS lens van Canon.
In dezelfde categorie is idd ook de A200 incl kitlens. Maar wat is dan wijsheid.
p.s. ik kan zo al 5 andere canon lenzen lenen van collega
In dezelfde categorie is idd ook de A200 incl kitlens. Maar wat is dan wijsheid.
p.s. ik kan zo al 5 andere canon lenzen lenen van collega
D40x vs D40 is inderdaad een beetje een no-brainer. D60, ik hoop dat de prijs flink gaat dalen. Als er iets waar de D40 sterk in was is het wel een mooie instap camera zijn voor een hele mooie prijs.Henk schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:47:
[...]
Maar kost wel een zut meerEn ik vond de D40X al niet de meerprijs t.o.v. de D40 waard...
Voor ons staat het eugenlijk vast dat we een Canon 40D gaan kopen. We zijn alleen nog niet uit over de lenzen. Hiervoor hebben we grofweg 500 euro te besteden. En we hebben dan liever 1 goede lens dan 2 iets mindere lenzen maar moeglijkheden. Vooral lichtsterkte lijkt ons van belang. IS zou ook leuk zijn, maar is minder noodzakelijk.
De lens die we op het oog hebben is de Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap. Is dit een goede lens? Zien we andere lenzen over het oog? Graag advies!
De lens die we op het oog hebben is de Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap. Is dit een goede lens? Zien we andere lenzen over het oog? Graag advies!
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
zeker geen slechte lens, maar wel een telezoomlens. je hebt dus totaal geen standaard of wijd bereik. meeste mensen die maar één lens hebben, geven de voorkeur aan een standaard (zoom) lens. daarnaast vind ik f/4.0 niet bepaald lichtsterk, wanneer jullie daar belang aan (denken te) hechten, is die lens naar mijn idee net de meest logische keuze.P. Mekes schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:48:
Is dit een goede lens?
Wanneer je kiest voor één goede standaard zoom lens, dan ben je met de 17-55/2.8 IS in één keer klaar. Dat is naar mijn mening de beste standaard zoom lens die er voor Canon APS-c camera's is. Mooi bereik, lichtsterk, IS, goede auto-focus, mooie scherpte, mooie onscherpte, mooi contrast, alleen niet zo'n hele sterke bouw. Jullie moeten daarvoor alleen wel wat dieper in de buidel tasten (de lens kost zo'n 800 euro). Maar naar mijn idee is die lens dat geld zeker waard.
Van andere standaardzoomlenzen van Canon wordt ik niet zo heel enthousiast. Wel biedt Tamron een mooi alternatief voor deze lens; de 17-50/2.8, ook een hele mooie lens en kost ruim de helft minder dan de Canon (330-350 euro). Niets mis met deze lens, gewoon een hele goede lens, maar de Canon is gewoon beter. Twee keer zo goed, nee, dat zou ik niet zeggen. Nogmaals, naar mijn mening heb je met de Canon gewoon het beste wat er voor die camera te krijgen is en als je eenmaal over die extra uitgave heen bent, zal je er waarschijnlijk nooit spijt van krijgen.
Veel vijven en zessen later heb ik toch maar een 400D besteld, puur vanwege value for money en het niet leverbaar zijn van de A300. Heb er wel meteen een zoomlens bij besteld, sigma 55-200.
Ik ben heel benieuwd hoe die sigma je bevalt. Het is een van de minst populaire sigma's heb ik de indruk en ik ben benieuwd of dat verdiend is.
Prijs van de Sony A200 klopt niet, Redcoon Benelux zet hem steeds terug met die prijs maar linkt naar de A100. Hun prijs voor de A200 kit is E 546, de laagste prijs voor de A200 kit is E 519.martijn_tje schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:12:
Precies een D40 met een kit prijs tussen de 350 en 400 euro is gewoon erg mooi in balans (prijs/prestatie). Ik het gebied van 400 tot 600 euro zou ik alleen eerder ergens anders naar kijken.
In de eerste plaats bedankt voor je tips!
1- De F4 70-200mm van Canon en een goedkope walkaround lens (bijvoorbeeld Canon EF-S 18-55 3.5-5.6 IS)
2- De 17-55/2.8 van Canon (eventueel met een extender/converter)
3- De 17-50/2.8 van Tamron met een goedkope telezoom (bijvoorbeeld Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Di Canon)
Zullen we IS missen bij optie 1?
Wat is het effect van een extender/converter bij optie 2?
Nog andere opmerkingen/adviezen/dingen waar we op kunnen/moeten letten?
Alvast bedankt!
Ah, kijk, daarom vragen we op dit forum om advies. We dachten/denken dat een lichtsterke lens altijd beter is dan een mindere onder dezelfde omstandigheden. En dat een F4 beter is dan bijvoorbeeld F3,5-5,6. Dat een F2.8 nog beter is, geloof ik gelijk. Maar als onze aanname al fout is, horen we dat graag. We denken dus belang te hechten aan een lichtsterke lens omdat dit betere resultaten oplevert. Klopt dit?lateef schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:07:
[...]
wanneer jullie daar belang aan (denken te) hechten, is die lens naar mijn idee net de meest logische keuze.
We zullen zeker naar deze lenzen kijken. Wat ons betreft hebben we nu aantal opties aangereikt gekregen:lateef schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:07:
[...]
Wanneer je kiest voor één goede standaard zoom lens, dan ben je met de 17-55/2.8 IS in één keer klaar. Dat is naar mijn mening de beste standaard zoom lens die er voor Canon APS-c camera's is. Mooi bereik, lichtsterk, IS, goede auto-focus, mooie scherpte, mooie onscherpte, mooi contrast, alleen niet zo'n hele sterke bouw. Jullie moeten daarvoor alleen wel wat dieper in de buidel tasten (de lens kost zo'n 800 euro). Maar naar mijn idee is die lens dat geld zeker waard.
Van andere standaardzoomlenzen van Canon wordt ik niet zo heel enthousiast. Wel biedt Tamron een mooi alternatief voor deze lens; de 17-50/2.8, ook een hele mooie lens en kost ruim de helft minder dan de Canon (330-350 euro). Niets mis met deze lens, gewoon een hele goede lens, maar de Canon is gewoon beter. Twee keer zo goed, nee, dat zou ik niet zeggen. Nogmaals, naar mijn mening heb je met de Canon gewoon het beste wat er voor die camera te krijgen is en als je eenmaal over die extra uitgave heen bent, zal je er waarschijnlijk nooit spijt van krijgen.
1- De F4 70-200mm van Canon en een goedkope walkaround lens (bijvoorbeeld Canon EF-S 18-55 3.5-5.6 IS)
2- De 17-55/2.8 van Canon (eventueel met een extender/converter)
3- De 17-50/2.8 van Tamron met een goedkope telezoom (bijvoorbeeld Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Di Canon)
Zullen we IS missen bij optie 1?
Wat is het effect van een extender/converter bij optie 2?
Nog andere opmerkingen/adviezen/dingen waar we op kunnen/moeten letten?
Alvast bedankt!
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Verwijderd
Zit (om financiele redenen overigens) te twijfelen of ik de 17-85mm IS USM maar moet laten schieten voor een 18-55mm IS... kan er (een behoorlijke tijd) later altijd nog een groothoeklens (10-22mm of de sigma 10-20mm) en een (medium) telezoom bij kopen...
moeilijk... voor de 400D wil ik zowieso niet meer gaan want die mist een aantal functies die ik wel mooi vind (oa live view) en de 450D is in verhouding met de 40D veel te duur
Mijn lijstjes waar ik dus tussen twijfel:
Canon EOS 40D
Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM
Tas/geheugenkaartje (ik denk ongeveer 120 eu)
Totaal: 1331 - 200 cashback = 1131
Canon EOS 40D
Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS
Tas/geheugenkaartje
Totaal 1166 - 150 cashback = 1016
(prijzen zijn gebaseerd op KE overigens)
Vind et moeilijk, scheelt toch dik 100 eu
moeilijk... voor de 400D wil ik zowieso niet meer gaan want die mist een aantal functies die ik wel mooi vind (oa live view) en de 450D is in verhouding met de 40D veel te duur
Mijn lijstjes waar ik dus tussen twijfel:
Canon EOS 40D
Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM
Tas/geheugenkaartje (ik denk ongeveer 120 eu)
Totaal: 1331 - 200 cashback = 1131
Canon EOS 40D
Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS
Tas/geheugenkaartje
Totaal 1166 - 150 cashback = 1016
(prijzen zijn gebaseerd op KE overigens)
Vind et moeilijk, scheelt toch dik 100 eu
@Edwintjuuh: het is dat je Live View graag wilt hebben, anders zou ik je aanraden toch ook naar de 30D te kijken. Dat is een prima camera die zoveel goedkoper is dan de 40D dat er voldoende over blijft voor een goede lens.
Overigens is (mede door de cash back) de 17-85iS niet gek veel duurder dan de 18-55iS. Ik heb de IS versie van de 18-55 nog niet gebruikt (de non-IS wel), maar ik denk dan je voor 115 EUR extra een hele prettige lens in huis haalt met de 17-85. Het ding heeft ook zijn nadelen, maarja, dat blijf je houden in deze prijscategorie.
Overigens is (mede door de cash back) de 17-85iS niet gek veel duurder dan de 18-55iS. Ik heb de IS versie van de 18-55 nog niet gebruikt (de non-IS wel), maar ik denk dan je voor 115 EUR extra een hele prettige lens in huis haalt met de 17-85. Het ding heeft ook zijn nadelen, maarja, dat blijf je houden in deze prijscategorie.
Ja en nee. Lichtsterkte is niet per definitie beter, wel is het vaak zo dat de 'constante' objectieven en de lichtsterke objectieven vaak kwalitatief hoogwaardiger zijn dan de lenzen met een verlopend diafragma. Maar dat hóeft niet. Verder is het een kwestie van smaakP. Mekes schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:48:
In de eerste plaats bedankt voor je tips!
Ah, kijk, daarom vragen we op dit forum om advies. We dachten/denken dat een lichtsterke lens altijd beter is dan een mindere onder dezelfde omstandigheden. En dat een F4 beter is dan bijvoorbeeld F3,5-5,6. Dat een F2.8 nog beter is, geloof ik gelijk. Maar als onze aanname al fout is, horen we dat graag. We denken dus belang te hechten aan een lichtsterke lens omdat dit betere resultaten oplevert. Klopt dit?
Hetzelfde geld ongeveer voor een Canon 70-200/4L en 70-200/2.8L, een 70-200/4L is net zo scherp op F/4 als een 70-200/2.8 scherp is op F/4. Dus heb je die extra stop lichtsterkte niet nodig, of heb je simpelweg een hekel aan het gewicht, dan is een F/4 een prima lens.
Dit kún je doen, maar inweze is IS op je standaardzoom en niet op je tele een aparte combi. Hoewel ik het zelf ook heb, maar bij mij staat de IS in het algemeen nogal eens uitWe zullen zeker naar deze lenzen kijken. Wat ons betreft hebben we nu aantal opties aangereikt gekregen:
Pracht van een lens waarmee je eigenlijk in één klap klaar bent voor wat betreft je standaardbereik, maar die extender moet je vergeten, dat gaat simpelweg niet werken2- De 17-55/2.8 van Canon (eventueel met een extender/converter)
Ook een optie, maar het probleem is dan wel dat je je, zeker bij veelvuldig gebruik, nogal eens kan gaan ergeren aan je relatief goedkoop aanvoelende telezoom.3- De 17-50/2.8 van Tamron met een goedkope telezoom (bijvoorbeeld Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Di Canon)
Vol-le-dig afhankelijk van jou, en je type fotografie. Ik mis IS bijna nooit, terwijl ik weet wat het is, anderen in dezelfde tak van fotografie verklaren me volledig voor gek/begrijpen me nietZullen we IS missen bij optie 1?
Het werkt nietWat is het effect van een extender/converter bij optie 2?
Begin met de Canon 17-55/2.8 en koop er, áls je er de noodzaak toe voelt, later een (goedkope) tele bij?Nog andere opmerkingen/adviezen/dingen waar we op kunnen/moeten letten?
Alvast bedankt!
De tamron 17-50 is een aardige lens, maar vergelijk je hem met een Canon 17-40/4 of 17-55/2.8IS, dan heeft hij toch wel wat aanmerkelijke nadelen zoals de bokeh en de flare-gevoeligheid.
Hij zal mij als leek sowieso goed bevallen; ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Bovendien zal ik als brave consument mijn cognitieve dossonantie niet onder stoelen of banken stekenWijnands schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:50:
Ik ben heel benieuwd hoe die sigma je bevalt. Het is een van de minst populaire sigma's heb ik de indruk en ik ben benieuwd of dat verdiend is.
Ik moet er binnenkort (lees: dit jaar
) ook aan geloven voor mijn bedrijf:
Max 400 euro. Ben beginner en we lopen nog niet zo goed dat we gelijk stevig kunnen uitpakken.
Productshoots. Dus eigenlijk alleen macro shoots van telefoons voor reviews en conferenties etc.
Macro foto's van producten (telecom artikelen).
Nee.
Waarschijnlijk de D40, prijstechnisch het meest intressant: pricewatch: Nikon D40 Kit
Nee.
Mag altijd.
Het is vooral voor mijn bedrijf en icm deze camera zal er redelijk veel tijd in gaan.
Als alles goed loopt zeker!
Heb ervaring met een D70 en een D1Xs. Overigens beiden niet van mij. Weinig beperkingen so far voor mijn doeleinden.
Is een optie.
Ik ga dit toestel uitsluitend gebruiken voor macro foto's en productreviews. Hij zal dus voor niks anders bestemd zijn, natuurlijk wordt er wel eens iets anders mee gefotografeerd maar dit zal een enkele keer zijn en hier hoeft geen nadruk op gelegd te worden
Max 400 euro. Ben beginner en we lopen nog niet zo goed dat we gelijk stevig kunnen uitpakken.
Productshoots. Dus eigenlijk alleen macro shoots van telefoons voor reviews en conferenties etc.
Macro foto's van producten (telecom artikelen).
Nee.
Waarschijnlijk de D40, prijstechnisch het meest intressant: pricewatch: Nikon D40 Kit
Nee.
Mag altijd.
Het is vooral voor mijn bedrijf en icm deze camera zal er redelijk veel tijd in gaan.
Als alles goed loopt zeker!
Heb ervaring met een D70 en een D1Xs. Overigens beiden niet van mij. Weinig beperkingen so far voor mijn doeleinden.
Is een optie.
Ik ga dit toestel uitsluitend gebruiken voor macro foto's en productreviews. Hij zal dus voor niks anders bestemd zijn, natuurlijk wordt er wel eens iets anders mee gefotografeerd maar dit zal een enkele keer zijn en hier hoeft geen nadruk op gelegd te worden
Als je enkel producten fotografeert, voldoet een D40 met kitlens idd prima. Ding op een statief, beetje constant licht erop en klaar ben je.
Is trouwens geen 'macro', dan moet je echt denken aan kleine insecten, maar eerder 'close-up'.
Is trouwens geen 'macro', dan moet je echt denken aan kleine insecten, maar eerder 'close-up'.
Wellicht niet het antwoord wat je verwacht:
maar max 400 euro en (mooie) productfoto's maken klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
Een redelijke macrolens kost al 400 euro en daarnaast moet je denken aan extra flitsers of toch minimaal een fototentje en een statief van minimaal 150 euro. Dus ik denk dat je minimaal rekening moet houden met het dubbele bedrag.
De macro capaciteiten van de kitlens van de D40 zijn niet echt super en niet vergelijkbaar met sommige compacts want je zal rekening moeten houden met een minimale scherpstelafstand van >15 cm. Dus een betere optie is om het fotografie werk in eerste instantie uit te besteden voor professionele foto's of een compact te kopen met een redelijke macrofunctie in combinatie met een fototentje met verlichting en een goedkoop statief. Dan red je het net met 400 euro.
maar max 400 euro en (mooie) productfoto's maken klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
Een redelijke macrolens kost al 400 euro en daarnaast moet je denken aan extra flitsers of toch minimaal een fototentje en een statief van minimaal 150 euro. Dus ik denk dat je minimaal rekening moet houden met het dubbele bedrag.
De macro capaciteiten van de kitlens van de D40 zijn niet echt super en niet vergelijkbaar met sommige compacts want je zal rekening moeten houden met een minimale scherpstelafstand van >15 cm. Dus een betere optie is om het fotografie werk in eerste instantie uit te besteden voor professionele foto's of een compact te kopen met een redelijke macrofunctie in combinatie met een fototentje met verlichting en een goedkoop statief. Dan red je het net met 400 euro.
Ah, dank. Mijn ervaring met termen etc is op dit moment 0.1, echter probeer ik me goed in te lezen en voor te bereiden erop. De D40 is dus een prima keuze voor dit budget en als je alleen "producten" gaat fotograferenHenk schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 13:40:
Als je enkel producten fotografeert, voldoet een D40 met kitlens idd prima. Ding op een statief, beetje constant licht erop en klaar ben je.
Kan iemand mij vertellen of dit een goede deal is voor 700 euro:
Nikon D40x
Extra accu
Nikkor 18-135mm
2x Sandisk Extreme III 8GB
Hoya 67mm UV Filter
Gebruikersgids D40/D40x (Christiaan Haasz)
Tamarac tas zwart
(alles +/- half jaar oud)
Nikon D40x
Extra accu
Nikkor 18-135mm
Hoya 67mm UV Filter
Tamarac tas zwart
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Jawel, prima. Lens stop je gewoon af naar F/9.0 ofzo, dan is zelfs een kitlens ragscherp. Spul op een statief en gewoon een soort studio-omgeving maken met wat bureau/ikea-lampen.DaannO schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 13:50:
[...]
Ah, dank. Mijn ervaring met termen etc is op dit moment 0.1, echter probeer ik me goed in te lezen en voor te bereiden erop. De D40 is dus een prima keuze voor dit budget en als je alleen "producten" gaat fotograferen
Als de boel in hele goede staat is dan lijkt me dat redelijk. Afgezien van de MP aanbieding waar jij op hebt gereageerd, is de body tweehands max 400 EUR en de lens rond de 200. Dan zou je nog 100 EUR hebben voor het overige. Dus tweedehands redelijke gemiddeld geprijst.DynaMikeY schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 13:55:
Kan iemand mij vertellen of dit een goede deal is voor 700 euro:
Nikon D40x
Extra accu
Nikkor 18-135mm
Hoya 67mm UV Filter
Tamarac tas zwart
Zet je het tegen nieuw af: een D40 (volgens sommigen hier een meer dan redelijk alternatief voor de D40x) met diezelfde lens (nieuw) kost je 585 EUR. De geheugenkaartjes die je noemt zouden het bedrag voor een nieuwe camera aardig laten oplopen, maar de vraag is of je dat nu nodig hebt. Als je de D40 camera met een simpel tasje, 1 geheugenkaart en een namaakaccu neemt dan ben je voor de nieuwe set net zoveel kwijt als voor deze tweedehandse. Kortom: het ding moet wel ongeveer in nieuwstaat zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Brum op 28-03-2008 14:12 ]
Thanx... het gaat idd om de MP aanbiedingBrum schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:07:
[...]
Als de boel in hele goede staat is dan lijkt me dat redelijk. Afgezien van de MP aanbieding waar jij op hebt gereageerd, is de body tweehands max 400 EUR en de lens rond de 200. Dan zou je nog 100 EUR hebben voor het overige. Dus tweedehands redelijke gemiddeld geprijst.
Zet je het tegen nieuw af: een D40 (volgens sommigen hier een meer dan redelijk alternatief voor de D40x) met diezelfde lens (nieuw) kost je 585 EUR. De geheugenkaartjes die je noemt zouden het bedrag voor een nieuwe camera aardig laten oplopen, maar de vraag is of je dat nu nodig hebt. Als je de D40 camera met een simpel tasje, 1 geheugenkaart en een namaakaccu neemt dan ben je voor de nieuwe set net zoveel kwijt als voor deze tweedehandse. Kortom: het ding moet wel ongeveer in nieuwstaat zijn.
Een D40 heb ik in eerste instantie naar gekeken. Ook een erg mooie camera, maar met een nadeel dat ik toch niet te onderschatten vond: minimaal ISO200, waar de D40x bij ISO100 begint.
Ook heb ik in verschillende reviews gelezen dat de D40x beter presteert op het gebied van ruis, ondanks de 4Mpixels extra.
De 18-135mm lens leek me wel prettiger dan de 18-55 kitlens, omdat ik 3x zoom wel erg beperkt vind. Zeker aangezien ik dit jaar nog op vakantie ga naar Rome en USA.
Ik heb de extra dingen die erbij zitten niet echt nodig...ik heb al een mooie Crumpler tas. 8GB is misschien overkill...maar goed, beter teveel dan te weinig. En 1 van die 8GB kaartjes heb ik al aan iemand kunnen slijten...dus dat drukt de prijs ook weer enigszins
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Blijft natuurlijk wle het feit dat je al een half jaar van 't jaar garantie kwijt bent.
18-135 is zeker een mooie vakantielens.
18-135 is zeker een mooie vakantielens.
Verwijderd
Allereerst scheelt het 100 EU (30D vs 40D allebei met 17-85mm)Brum schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:18:
@Edwintjuuh: het is dat je Live View graag wilt hebben, anders zou ik je aanraden toch ook naar de 30D te kijken. Dat is een prima camera die zoveel goedkoper is dan de 40D dat er voldoende over blijft voor een goede lens.
Alleen de 17-85mm is wel evenw at duurder dan 115 EU extra;) is 180 EU om precies te zijn. Ben met je eens dat de bouwkwaliteit en prestaties beter zijn, maar ik ben ook maar een arme student
Hoe dan ook, i kheb nog ongeveer 2 maanden om te kiezen, dan gaat ik met vakantie
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget?
tot 700 Euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
was mijn Canon Powershot G5 een beetje ontgroeid. Het werd tijd voor een stapje hoger.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
(huis)dieren, landschappen en natuur , portret
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D60 met VR lens (om eerlijk te zijn, Nikon heeft een naam in de fotografie)
Canon EOS 400D (prijsgunstig nu owv cashback)
Olympus E-510 2 lens kit (veel waar voor je geld)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet echt
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag jullie advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
door omstandigheden heb ik een zee van tijd. Zou er wel wat tijd kunnen/willen aan besteden
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar daar zal toch wel enige tijd over heen gaan.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot G5. Beperking de geringe zoom mogelijkheid.
Is 2e hands een optie of per se niet?
2de hands te overwegen maar liever niet.
tot 700 Euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
was mijn Canon Powershot G5 een beetje ontgroeid. Het werd tijd voor een stapje hoger.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
(huis)dieren, landschappen en natuur , portret
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D60 met VR lens (om eerlijk te zijn, Nikon heeft een naam in de fotografie)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet echt
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag jullie advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
door omstandigheden heb ik een zee van tijd. Zou er wel wat tijd kunnen/willen aan besteden
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar daar zal toch wel enige tijd over heen gaan.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot G5. Beperking de geringe zoom mogelijkheid.
Is 2e hands een optie of per se niet?
2de hands te overwegen maar liever niet.
Blader even terug, heel recent heeft iemand de voordeligste instappers op een rijtje gezet. Heb je al 's wat beetgepakt? Wat vind je zelf de meest aantrekklijke camera?Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:34:
Wat is je beschikbare budget?
tot 700 Euro
Verwijderd
Heb de Nikon en de Canon al eens vastgehad.Blader even terug, heel recent heeft iemand de voordeligste instappers op een rijtje gezet. Heb je al 's wat beetgepakt? Wat vind je zelf de meest aantrekklijke camera?
Nikon dan toch de voorkeur.
De Olympus nog niet, omdat die me maar sinds vandaag is opgevallen.
Daar ga ik morgen wat aan doen.
OK... nou even wachten dat Henk ook meedoet in de discussie.
Volgende vraag, waarom terwijl je op een krap budget zit toch de D60? En waarom twijfel je nog?
Volgende vraag, waarom terwijl je op een krap budget zit toch de D60? En waarom twijfel je nog?
Wijnands: niet op de man spelen graag
Bericht hierboven
Verwijderd
De D60 met 18-55 VR lens zit nu aan een 600 Euro? Dus binnen mijn budget.Volgende vraag, waarom terwijl je op een krap budget zit toch de D60? En waarom twijfel je nog?
Bedoel je dat ik later toch sowieso een dure lens ga nodig hebben?
Vanmorgen wou ik de D60 gaan kopen, maar toen viel de Olympus me op.
Voor slechts een paar Euro's meer 2 lenzen en stabilisatie in de body. Niet slecht.
Maar Olympus heeft niet zo'n grote naam als pakweg Nikon.
Vooral dat brengt me aan het aarzelen.
Ook ben ik een brildrager en de zoeker van de Olympus zou niet handig zijn in verband hiermee.
Maar morgen ga ik dat voor mezelf nagaan.
Bedankt voor je (jullie) hulp btw.
Ik zeg: D40 + 18-55 + 55-200(VR), dat zou moeten lukken binnen dat budget.
Is canon toch een optie, dan 400D + 18-55 + 55-200, dat lukt denk ik ook nog wel
Verder zou ik mijn vingers niet branden aan een ander merk. Je geeft aan met je powershot een 'zoom' beperking te ondervinden, vandaar de telelenzen erbij, maarrrr....
is het, als dat je enige 'drawback' is die je ervaart aan je huidige cam, niet een veel beter plan om naar een prosumer te kijken zoals de nieuwe fuji FX100D nogwat?
Is canon toch een optie, dan 400D + 18-55 + 55-200, dat lukt denk ik ook nog wel
Verder zou ik mijn vingers niet branden aan een ander merk. Je geeft aan met je powershot een 'zoom' beperking te ondervinden, vandaar de telelenzen erbij, maarrrr....
is het, als dat je enige 'drawback' is die je ervaart aan je huidige cam, niet een veel beter plan om naar een prosumer te kijken zoals de nieuwe fuji FX100D nogwat?
Sorry. Was geheel positief bedoeld. Ik begon op 'm te rekenen als persoon die voor elk budget een canon setje kan bedenken.
Verwijderd
wel, ook op de trage focus heb ik al dikwijls gevloekt.is het, als dat je enige 'drawback' is die je ervaart aan je huidige cam, niet een veel beter plan om naar een prosumer te kijken zoals de nieuwe fuji FX100D nogwat?
Bedoel je deze camera: Fujifilm FinePix S100fs ?
Of als je bij Canon zou willen blijven: S5 / S3. Veel plezier van de zoom (12x) gehad! (S3)Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 08:53:
[...]
wel, ook op de trage focus heb ik al dikwijls gevloekt.
Bedoel je deze camera: Fujifilm FinePix S100fs ?
Gewoon alles uitproberen en kijken wat je het beste bevalt. Beste is natuurlijk om een paar testshots te maken en deze thuis te bekijken. Je kunt geen slechte dslr meer vinden. Elke camera heeft wel zijn voor en nadelen. Volgens mij is de Olympus wel een hele goede deal op dit moment, waarschijnlijk komt er binnenkort een opvolger uit. Maar je zit ook goed bij Canon/Nikon/Pentax/SonyVerwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:04:
[...]
De D60 met 18-55 VR lens zit nu aan een 600 Euro? Dus binnen mijn budget.
Bedoel je dat ik later toch sowieso een dure lens ga nodig hebben?
Vanmorgen wou ik de D60 gaan kopen, maar toen viel de Olympus me op.
Voor slechts een paar Euro's meer 2 lenzen en stabilisatie in de body. Niet slecht.
Maar Olympus heeft niet zo'n grote naam als pakweg Nikon.
Vooral dat brengt me aan het aarzelen.
Ook ben ik een brildrager en de zoeker van de Olympus zou niet handig zijn in verband hiermee.
Maar morgen ga ik dat voor mezelf nagaan.
Bedankt voor je (jullie) hulp btw.
Na veel lurken hier, vraag ik ook maar eens jullie advies 
Ongeveer 800 euro voor body+lens+geheugen
Mijn powershot a75 biedt te weinig mogelijkheden. Traag, teveel ruis bij alles hoger dan iso 100, te weinig groothoek, slechte viewfinder, weinig mogelijkheden om met de DOF te spelen. Ik schiet verder veel op M, maar het doorploegen van menu's om even de iso te veranderen ben ik onderhand ook zat. Fotograferen vind ik leuk, en ik wil graag meer mogelijkheden!
In eerste instantie "allround", denk aan feestjes, vakanties, landschappen, etc.
Nee
Een Canon 30D + 18-55 IS. De 30D ligt erg fijn in de hand, en is prettig geprijsd (600 euro). De 400D vond ik te klein. (Heb ze vastgehouden bij de mediamarkt.) De 18-55 IS komt goed uit reviews, en lijkt mij een mooie lens om in te stappen. Verder heb ik voor Canon gekozen vanwege het aanbod aan lenzen e.d.
Niet direct. Ik wil eerst meer ervaring krijgen om te beoordelen wat ik wil.
Goedkeuring. Ik wil natuurlijk geen blunders begaan
Enkele uren per week.
Zeker!
Een powershot A75. Ik vind 'm te traag, teveel ruis, te weinig groothoek, etc. (zie punt 2) In raw schieten behoort ook niet tot de mogelijkheden...
Liever niet.
Ongeveer 800 euro voor body+lens+geheugen
Mijn powershot a75 biedt te weinig mogelijkheden. Traag, teveel ruis bij alles hoger dan iso 100, te weinig groothoek, slechte viewfinder, weinig mogelijkheden om met de DOF te spelen. Ik schiet verder veel op M, maar het doorploegen van menu's om even de iso te veranderen ben ik onderhand ook zat. Fotograferen vind ik leuk, en ik wil graag meer mogelijkheden!
In eerste instantie "allround", denk aan feestjes, vakanties, landschappen, etc.
Nee
Een Canon 30D + 18-55 IS. De 30D ligt erg fijn in de hand, en is prettig geprijsd (600 euro). De 400D vond ik te klein. (Heb ze vastgehouden bij de mediamarkt.) De 18-55 IS komt goed uit reviews, en lijkt mij een mooie lens om in te stappen. Verder heb ik voor Canon gekozen vanwege het aanbod aan lenzen e.d.
Niet direct. Ik wil eerst meer ervaring krijgen om te beoordelen wat ik wil.
Goedkeuring. Ik wil natuurlijk geen blunders begaan
Enkele uren per week.
Zeker!
Een powershot A75. Ik vind 'm te traag, teveel ruis, te weinig groothoek, etc. (zie punt 2) In raw schieten behoort ook niet tot de mogelijkheden...
Liever niet.
Ik denk dat een 30d met 18-55IS idd een goed begin is voor je budget.
Mijn zegen heb je
, zonder dollen, een goede keuze lijkt me.
Mijn zegen heb je
De mijne ook. 30d is een fijne Canon.
Wise choice 
Ik heb mijn 30D nu bijna een jaar, maar ik heb er nog steeds veel plezier mee
Ik heb mijn 30D nu bijna een jaar, maar ik heb er nog steeds veel plezier mee

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Verwijderd
ik heb een paar vraagjes, de lens die bij de 450d komt is die goed? of kan je beter de 450d body kopen en dan een lens apart ipv de 450d kit ?
en welke sd kaartjes zijn het beste? welk merk? of zit daar niet veel verschil tussen?
en welke sd kaartjes zijn het beste? welk merk? of zit daar niet veel verschil tussen?
Ik sluit me aan bij bovenstaande replies. 
Er zijn natuurlijk nog wel leuke goedkopere opties, maar dan heb je niet het soort body dat de 30D biedt. Zo'n magnesium body voelt gewoon superlekker aan.
Er zijn natuurlijk nog wel leuke goedkopere opties, maar dan heb je niet het soort body dat de 30D biedt. Zo'n magnesium body voelt gewoon superlekker aan.
Dat hangt van de lens die er bij komt.Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:03:
ik heb een paar vraagjes, de lens die bij de 450d komt is die goed? of kan je beter de 450d body kopen en dan een lens apart ipv de 450d kit ?
Als je de 18-55mm IS bedoelt... ja dat is een goede kitlens. Tegen de tijd dat je tegen de beperkingen van die kitlens aanloopt, ben je waarschijnlijk alweer een paar maandjes verder en dan kun je altijd nog kijken naar iets beters.
@Nomad, Wijnands, GoT en Kwintessens: Bedankt voor jullie bevestigingen
Altijd fijn om te horen!
@Bloodsister: als het de 18-55 IS betreft, is het een prima instaplens, mits het bereik voor je voldoet. Bekijk de reviews op photozone.de eens.
@Bloodsister: als het de 18-55 IS betreft, is het een prima instaplens, mits het bereik voor je voldoet. Bekijk de reviews op photozone.de eens.
edit:
@bovenbuurman

[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 29-03-2008 20:24 ]
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een D40 en een D40x? Ik zie idd de megapixels en een extra lens oid in de pricewatch 
En een D40x tov een D60, waarom zou je dan voor een D60 gaan? Ben een goede n00b op dit gebied
En een D40x tov een D60, waarom zou je dan voor een D60 gaan? Ben een goede n00b op dit gebied
Verwijderd
dankjewel voor reactieKwintessens schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:21:
[...]
Dat hangt van de lens die er bij komt.
Als je de 18-55mm IS bedoelt... ja dat is een goede kitlens. Tegen de tijd dat je tegen de beperkingen van die kitlens aanloopt, ben je waarschijnlijk alweer een paar maandjes verder en dan kun je altijd nog kijken naar iets beters.
Op www.dpreview.com kun je deze drie naast elkaar zetten en zo features vergelijken.DaannO schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:30:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een D40 en een D40x? Ik zie idd de megapixels en een extra lens oid in de pricewatch
Omdat jij altijd genoeg mensen in telefoon topics e.d. helpt, bij deze de mijne hieroDaannO schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:30:
De D40 en D40x zijn behoorlijk identiek. De d40x heeft de 10mp sensor, die ook op iso100 gezet kan worden, de D40 begint op iso200. Maar, mijn voorkeur gaat heel hard naar de D40, omdat die sensor zo ver is doorontwikkeld dat hij amper ruis geeft, zelfs op iso1600, erg goedkoop is en gewoon prima functioneert.
De D40x en D60 lijken wederom veel op elkaar. De verschillen vanuit D60 gezien:
* EXPEED processing
* Image sensor cleaning system with Airflow control system
* Automatically rotating user interface (for using camera vertically orientated)
* Stop motion movie function
* New stabilized kit lens (AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR)
* Eye sensor
* Electronic 'rangefinder' for manual focus
* Active D-Lighting with dedicated button
* In-camera Raw processing
* New JPEG retouch effects (Cross Star and Color Intensifier)
Geen grote verschillen, maar misschien wel de moeite waard.
Veel van de bovengenoemde dingen vind ik niet zo nodig op camera's zoals eye sensor, en die bewerking in de camera e.d.
Mijn keuze is daardoor de D40, omdat die spotgoedkoop is en eigenlijk alles bied wat je nodig hebt. Daarnaast zijn de meesten het hier wel eens dat goed glas belangrijker is. Met wat extra budget voor glas vind ik dat je de betere keuze maakt
Verwijderd
Ik wil jullie toch nog even laten weten dat het een Pentax 200D met kitlens is geworden!!
Bedankt voor jullie advies!
Bedankt voor jullie advies!
ik gebruik zelf geen sd dus ik weet er niet zoveel van. Denk dat Sandisk een veilige en goede keus is. De extreme 3 serie lijkt me afdoende qua snelheid. 2 of 4 gb. Is wel prettig als je Raw schiet, wat ik altijd aan raad om de beste kwaliteit te krijgen.Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 21:15:
[...]
dankjewel voor reactie, weet je ook antwoord op mn vraag over de sd kaartjes? zit er verschil in merk?
De Nikon D40x die ik via marktplaats kon kopen (zie mijn vorige posts) leek een goede aanbieding. Echter, thuis aangekomen bleek na wat testfoto's dat er best wel veel hot pixels op de sensor zaten, een foto genomen op MF en met de lensdop erop (zodat je zwarte foto krijgt) leerde mij dat er stuk of 7 rode en blauwe dooie pixels op zaten. Niet acceptabel dus, en heb de camera teruggebracht naar de eigenaar.
Maar omdat ik in de mood was heb ik gelijk bij Topdeals.nl (woon ik vlak bij) maar een D60 18-55 VR kit gekocht :D:D
Ik wil er toch nog steeds een beter objectief bij hebben. Een 18-135 dacht ik aan, maar hoor ook goede verhalen over de 18-70. Weet iemand hier iets meer over te melden?
Ik zou wel de Nikkor 18-200 VR willen...maar dat vind mijn portemonnee toch iets te gortig
In september ga ik 3 weken naar USA, wellicht dat ik daar een lens koop, omdat dat toch veel $$$ scheelt...
Maar omdat ik in de mood was heb ik gelijk bij Topdeals.nl (woon ik vlak bij) maar een D60 18-55 VR kit gekocht :D:D
Ik wil er toch nog steeds een beter objectief bij hebben. Een 18-135 dacht ik aan, maar hoor ook goede verhalen over de 18-70. Weet iemand hier iets meer over te melden?
Ik zou wel de Nikkor 18-200 VR willen...maar dat vind mijn portemonnee toch iets te gortig
In september ga ik 3 weken naar USA, wellicht dat ik daar een lens koop, omdat dat toch veel $$$ scheelt...
18-135 is meer bereik, 18-70 is optisch wat beter en in bouwkwaliteit nog iets beter. 18-135 is een heel handige vakantielens.
Ja, in de VS scheelt het allemaal enorm in prijs. Wat we hier in euro's betalen betaal je daar in dollars (of nog wat minder) en tegen de huidige wisselkoers.
Waarom hou je de advertentie site's niet 's in de gaten wat er als eerste langskomt, 18-70, 18-135 of misschien wel een 24-85.
Ja, in de VS scheelt het allemaal enorm in prijs. Wat we hier in euro's betalen betaal je daar in dollars (of nog wat minder) en tegen de huidige wisselkoers.
Waarom hou je de advertentie site's niet 's in de gaten wat er als eerste langskomt, 18-70, 18-135 of misschien wel een 24-85.
Maximaal 400 euro
Huidige camera's (dimage 5 en dimage7) voldoen niet aan mijn eisen en hebben een eigen voorkeur voor de belichting, waardoor 2 foto's vlak na elkaar er 1 zwaar overbelicht is en de 2 ok is. hierdoor mis ik vaak net dat moment wat ik moest pakken.
Paarden, portretten van paarden, maar ook op bijv de drafbaan proberen actiefoto's te maken
Nee
absoluut geen voorkeur,
het liefst wil een ik een lens met een redelijk zoombereik voor op de drafbaan
Advies is wat ik hier nodig heb
Moeilijk te zeggen, fotografie is sowieso meer dan alleen maar een foto maken voor me.
Ja als het noodzakelijk mocht zijn.
konica minolta Dimage 5 en 7, beiden hebben het probleem spontaan zwaar te overbelichten, waardoor vaak de mooie foto een mooie witte vlek is geworden. andere zware beprerking is het batterijgebruik, ik moet voor een uurtje foto's maken wel 4 of 5 setjes batterijen meenemen (5x4)
2e hands is de enige optie aangezien mijn budget denk ik zo
Maximaal 400 euro
Huidige camera's (dimage 5 en dimage7) voldoen niet aan mijn eisen en hebben een eigen voorkeur voor de belichting, waardoor 2 foto's vlak na elkaar er 1 zwaar overbelicht is en de 2 ok is. hierdoor mis ik vaak net dat moment wat ik moest pakken.
Paarden, portretten van paarden, maar ook op bijv de drafbaan proberen actiefoto's te maken
Nee
absoluut geen voorkeur,
het liefst wil een ik een lens met een redelijk zoombereik voor op de drafbaan
Advies is wat ik hier nodig heb
Moeilijk te zeggen, fotografie is sowieso meer dan alleen maar een foto maken voor me.
Ja als het noodzakelijk mocht zijn.
konica minolta Dimage 5 en 7, beiden hebben het probleem spontaan zwaar te overbelichten, waardoor vaak de mooie foto een mooie witte vlek is geworden. andere zware beprerking is het batterijgebruik, ik moet voor een uurtje foto's maken wel 4 of 5 setjes batterijen meenemen (5x4)
2e hands is de enige optie aangezien mijn budget denk ik zo
Krap budgetGh0stw4lk3r schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:37:
Maximaal 400 euro
2e hands D50 is een goede optie, deze heeft alles wat je nodig hebt
edit: is trouwens een ontzettend goede aanbieding qua prijs. Heb zelfs even gedacht om het te kopen en weer te verkopen, kan je wel 100 euro winst op maken.
[ Voor 76% gewijzigd door Nomad op 30-03-2008 10:47 ]
Kijk eens naar exposure bracketing: http://www.google.nl/sear...xposure+bracketing+&meta=
En viewfinder gebruiken ipv scherm voor het nemen van foto's, als je een SLR wilt moet dat zowiezo. (tenzij je liveview hebt)
In de tussentijd, doorsparen... (nofi, maar je wist zelf al dat het krap was.)
En viewfinder gebruiken ipv scherm voor het nemen van foto's, als je een SLR wilt moet dat zowiezo. (tenzij je liveview hebt)
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Tenzij dat ding meer dan 10000 heeft gelopen is dit een hele leuke aanbieding. Hier kan je zeker nog winst op maken ook, heb alleen geen zin om vandaag naar lieshout te moeten rijden.Nomad schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:46:
[...]
Krap budget
2e hands D50 is een goede optie, deze heeft alles wat je nodig hebt
edit: is trouwens een ontzettend goede aanbieding qua prijs. Heb zelfs even gedacht om het te kopen en weer te verkopen, kan je wel 100 euro winst op maken.
ik doe alles met de viewfinder, scherm staat standaard uit bij me, maar dan nog slurpt ie batterijen, tevens vind ik het veel prettiger om via de viewfinder te werken.GoT schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:54:
Kijk eens naar exposure bracketing: http://www.google.nl/sear...xposure+bracketing+&meta=
ik weet dat het budget krap is, vandaar dat ik ook voor een 2ehandsje moet gaan en dan kan ik best nog wel ff wachten en doorsparen, maar dit is het budget wat ik nu heb.
edit, meteen even contact gezocht met de MP verkoper, tnx voor de link, dit is dus eigenlijk precies wat ik zoek
Heb hem maar een mail gestuurd, aangezien ie zijn foon niet opneemt.
[ Voor 11% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 30-03-2008 11:44 ]
ook 10k op de sluiter vind ik niet zo erg. Mijn D50 had 15k gelopen, maar daar zit nog wel zo'n 15k op hoor, hij valt niet neer bij 15k.Wijnands schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:16:
[...]
Tenzij dat ding meer dan 10000 heeft gelopen is dit een hele leuke aanbieding. Hier kan je zeker nog winst op maken ook, heb alleen geen zin om vandaag naar lieshout te moeten rijden.
link
ok wordt dus niks zie ik, camera heeft naar schatting van verkoper 30k gelopen en hij komt ineens met het verhaal dat ie een bod van 375 in z'n mail heeft staan en dat ik hem daarvoor kan komen halen. daar trap ik dus niet in
30k is wel wat veel ja. Je kan geluk hebben en er nog 30k opschieten, maar ook pech hebben. Het was een mooie deal geweest.Gh0stw4lk3r schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:53:
ok wordt dus niks zie ik, camera heeft naar schatting van verkoper 30k gelopen en hij komt ineens met het verhaal dat ie een bod van 375 in z'n mail heeft staan en dat ik hem daarvoor kan komen halen. daar trap ik dus niet in
Verwijderd
Ik dien de volgende tip in:Gh0stw4lk3r schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:53:
Als je niks tegen Canon hebt, de 20D is 2e hands naar 350€ gezakt, koop daarbij of wel een kitlensje van Marktplaats (40€) of wel , als bruin het kan trekken, de nieuwe kitlens voor 160€
Heb je een hele goede beginnersset.
Voor iets meer dan 400 (473 euro) heb je een a200 kit, maar dan heb je nog maar één objectief. Kun je in ieder geval beginnen, maar verwacht geen tele bereik...
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
In Leiden is een zaak (Speedtronic) die de Pentax IST DL met 18-55 in de aanbieding heeft voor 229. Of 'ie op voorraad is moet je zelf dan even checken, het is een aanbieding voor vandaag. Naar mijn idee is het best een fatsoenlijke SLR, alleen wat verouderd. Met jouw budget zou je zelfs nog een Pentax 50-200 erbij kunnen kopen of een Tamron 70-300. Dan heb je gelijk je telebereik voor de drafbaan en zelfs dan heb je nog wat budget voor batterijen en een SD-kaartje. Mocht je dan later echt into fotografie raken, kun je je IST DL voor dezelfde prijs verkopen en van marktplaats een K10D voor een goede prijs kopen.Gh0stw4lk3r schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:37:
Maximaal 400 euro
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ik ben ook op zoek naar een leuke dSLR voor ongeveer 500 euro, liep ik deze advertentie tegen het lijf:
V&A aangeboden: Nikon D50 + Sigma 18-50 + Sigma 55-200
Lenzen:
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=51 Sigma 18-50
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=53 Sigma 55-200
Da's toch een mooi compleet beginnerssetje?
Ik wil binnenkort een keer bij 'm langsgaan, waar kan ik het beste op letten?
V&A aangeboden: Nikon D50 + Sigma 18-50 + Sigma 55-200
Lenzen:
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=51 Sigma 18-50
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=53 Sigma 55-200
Da's toch een mooi compleet beginnerssetje?
Ik wil binnenkort een keer bij 'm langsgaan, waar kan ik het beste op letten?
D40 + 18-55 + 55-200 €509. Nieuw inclusief garantie bij een goede camerawinkel (vind ik iig belangrijk).
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Maar dat is dan zonder geheugenkaart, cameratas en extra accu.
Die Sigma's zijn maar ietsje beter dan de kitlenzen van Nikon toch?
Die Sigma's zijn maar ietsje beter dan de kitlenzen van Nikon toch?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!