[b]• Wat is je beschikbare budget?
€ 350-450, maar ik ben erg flexibel. Ik betaal liever iets meer dan mijn budget als ik er echt op voorruit ga. Mijn eerste budget was 250-300 Euro, maar ik ben al gewend eraan dat ik altijd twee maal boven mijn budget kom (en tot nu toe geen spijt van al die dingen).
[b]• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wou eerst voor een Bridge model gaan, maar na wat twijfelen wil ik toch voor een dSLR gaan, omdat ik hier iets mee kan opbouwen, meer controle heb en ook betere foto's kan produceren (mits natuurlijk goed bediend).
[b]• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voornamelijk buiten. Ik zit nu een half jaar in Zweden en ik wil graag een foto dagboek van mijn trip maken. Ik wil de camera daarna ook gebruiken voor mijn andere reizen en een beetje in mijn vrije tijd beginnen met hobby'en. Ik zal dus wel voornamelijk portretten en landschappen fotograferen, denk ik zo.
[b]• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
[b]• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Nikon D40, ideale instapper. Niet onbenullig groot maar ook niet te klein (ben zelf ook aardig lang, dus vind het wel fijn iets in de handen te hebben, wat ook een pro is voor dSLR camera's) - (385 Euro - 18-55 kit)
- Nikon D60, net iets erboven. Wat nieuwe functies, 10,1 MP (discutabel of ik er echt gebruik van zal maken, van die extra pixels, aangezien ik niet weet/verwacht boven de A4 printjes te komen) en net een stapje hoger in het segment. (480 Euro - 18-55 kit)
- Canon EOS 1000. Ik vond deze net iets lekkerder in de hand liggen dan de D40 en D60, daarnaast is Live View een mooi extra'tje, al is het ook hier weer discutabel of ik het veel gebruik aangezien de zoeker toch vaak duidelijk weergeeft wat je fotografeert maar voor snelle shots is het wel erg makkelijk, en de iets betere ISO performance dan de Nikon's. De body vind ik dan wel weer goedkoop ogen, met het gladde plastic. (520 Euro 18-55 kit)
- Nikon D80. De meeste mensen zullen wel afvragen, waarom deze er tussen staat, aangezien deze iets boven mijn budget zit. Laat nou net een hele mooie aanbieding zijn bij de lokale MM voor een Nikon D80 voor 5500 SEK's. Ik heb eerlijk gezegd niet zo veel kennis over deze camera nog, aangezien hij pas sinds vandaag op mijn pad is gekomen vandaag. Het is een erg mooie aanbieding, al helemaal als je meeneemt dat de prijzen hier in Zweden een 10-20% hoger liggen (570 Euro - 18-55 VR stabiliser). Hij heeft weer een hoop functie's erop, scherpstel motor en grote body (misschien iets te, om het nog een beetje compact te houden). De actie is echter nog maar 2 dagen geldig en volgens mij ook een beperkte oplage, er was namelijk een pallet met D80's en in de 30 minuten dat ik er was heb ik zeker al 2 kopers en 2-3 potentiele al gezien. Het leek net alsof ze bijna gratis waren

.
[b]• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.
[b]• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Zou ik gek zijn om zo'n mooie aanbieding te laten lopen voor de Nikon D80 kit, of is het gewoon verstandiger, om als echte beginner ook een echte beginners camera te kopen. Het leek me altijd al leuk om foto's te maken, maar je weet nooit hoe het bevalt en zo'n 600 Euro is toch best veel.
Als de D80-kit wegvalt, neig ik zelf naar de D40, vanwege de prijs. Maar ik overweeg de EOS 1000 en D60 ook nog zeker.
[b]• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hier in Zweden wil ik zeker met mooi weer eropuit trekken om mooie plaatjes te schieten. Eenmaal thuis weet ik het nog niet, ik denk voornamelijk als ik wat verder ga wielrennen, maar ook natuurlijk op alle toekomstige reizen wil ik hem meenemen.
[b]• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het goed bevalt en ik heb extra dingen nodig, ja.
[b]• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Op dit moment zit ik zonder camera. Maar als ik een compact camera heb, vind ik het altijd maar als een speelgoed ding voelen. Te klein voor me en weinig controle.
[b]• Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.
[/quote]
Zoals gezegd. Ik zit in Zweden op dit moment. Helaas kwam ik erachter, dat echt alles hier duurder is, dus ook de camera's. Vandaar dat ik de prijzen achter de camera's heb gezet, dit zijn de goedkoopste prijzen die ik zo kon vinden.