[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:
  • 139.156 views

Onderwerpen

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 16:58
1. Wat is je beschikbare budget?
Graag zo goedkoop mogenlijk maar ik betaal liever iets meer voor kwaliteit goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens zo rond de 5-600 euro lijkt me mooi
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Altijd met compact cameras aan lopen klooien maar wil nu serieus een cursus gaan volgen om wat serieuser foto te gaan maken voor de hobby.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik denk natuurfoto en dat soort dingen voor dronken mensen heb ik me compact camera altijd nog ;)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Ik heb goede ervaring met Canon ik heb de Powershot A700 inmiddels al ruim 2 jaar
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet gelijk maar die komen er vast wel bij
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil een serieuse cursus gaan volgen en als ik wil het vrij serieus gaan aanpakken
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Hobbies kosten geld dus als het bevalt zal er ongetwijfeld nog wel wat geld in gaan zitten
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een canon powershot A700 na ruim 2 jaar zitten er krasjes op de lens ondanks de vele instel opties die canon je bied wil ik nu toch een stapje hoger.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Als ik een goede deal tegen kom sta ik er voor open.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ga eens langs de winkel en hou wat wast.
Probeer eens een Nikon D40 en een Canon 450D (ja, andere prijsklasse).
Wat je het prettigste vind werken raad ik dan aan.
In het gevan van een Nikon D40 kan je er nog direct een telelens bij halen, maar daarmee zou ik wachten totdat je echt de behoefte ertoe voelt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Miki schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:25:
[...]

Ik ben niet de eerste die er over valt ;)
Ik ben niet de eerste die wel eens over dingen heenleest/ dingen anders interpreteerd dan ze gezecht worden.
Dat je niet alleen erin bent is geen argument.

• haakjesluiten
Na wat reviews gelezen te hebben zit ik zelf te denken aan de Nikon D40/D60, Canon 450D/1000D, Sony A350, olympus E520. Zitten hier cameras bij die jullie mij direct kunnen afraden of aanraden ?

Anoniem: 159816

Crazyanz schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:07:
Na wat reviews gelezen te hebben zit ik zelf te denken aan de Nikon D40/D60, Canon 450D/1000D, Sony A350, olympus E520. Zitten hier cameras bij die jullie mij direct kunnen afraden of aanraden ?
Ga ze eerst vasthouden, kan je gelijk een aantal afstrepen ;)

• haakjesluiten
Het gaat mij vooral om kwaliteit nu van de foto's zoals ruis en dat soort zaken. Natuurlijk ga ik straks even een middag de stad in om het een en ander vast te houden

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Puur selecterend op de technische kwaliteit van de foto's zou ik gaan voor de canon 450d :)
de canon 1000d is mij veels te duur voor wat ie doet.
Een D40 is leuk omdat ie zo cheap is.
Sony 350 en Oly 520 zijn an sich prima, maar met minder doorgroei.

[ Voor 1% gewijzigd door Nomad op 11-09-2008 14:08 . Reden: volgende keer geen lame verbasteringen please ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 23:00
Crazyanz schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:07:
Wil je live view gebruiken? Niet, dan kun je beter naar de Sony a200 kijken ipv de a350.
Zelfde voor de Canon 450D en 1000D, daar zit nog een aardig verschil tussen, dat moet je in de winkel zo kunnen "voelen".
D40 en D60 is nu al aardig uitgekauwd, best vergelijkbaar behalve de prijs. Veel van de features op een D60 zul je niet gebruiken, en de body is verder gelijk.
Heb je ze al eens in je handen gehad? Qua ergonomie zijn ze best verschillend, dus als de Sony fijn aanvoelt dan zal de Canon dat niet doen bijvoorbeeld.

Voor de toekomst kun je overal goed terecht, alle merken zijn serieus genoeg. Olympus is wel een ander systeem dan de overige drie, dus daar moet je misschien van tevoren even in verdiepen. Succes!
Het gaat mij vooral om kwaliteit nu van de foto's zoals ruis en dat soort zaken. Natuurlijk ga ik straks even een middag de stad in om het een en ander vast te houden
Tenzij je graag in het donker werkt of tot één pixel wilt uitvergroten, ga je daar echt geen verschillen op zien bij normaal gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door Jiriki op 11-09-2008 13:32 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Jiriki
corniels schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:29:
Neig toch een beetje naar Sony, velen kijken met een scheef oog naar deze binnekomer, maar ik vindt toch zeker niet dat ze het slecht doen. Heb verschillende camera's vastgehouden en deze was zeker niet de rotste ( a200 )
Toch nog maar eens opmerken, maar met de aankoop van Minolta heeft Sony de ervaring van de oudste van de bekendste merken (Canon, Nikon, Minolta) gekocht. Dus ja, Sony is nieuw maar de ervaring is 80 jaar oud.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:59
Crazyanz schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:15:
Met de serie camera's die je opnoemt zijn de verschillen onderling absoluut niet groot, bekijk maar eens wat reviews op dpreview bijvoorbeeld. Enige uitzondering is de Canon 450D dat is het beste jongetje van de klas zeg maar, maar daar hangt ook weer een veel duurder prijskaartje aan.

Ps. ik dacht dat Sony en/of Olympus een actie hadden met een fotocursus gratis of tegen flinke korting of iets in die trant. Misschien dat je dat interessant vind om mee te nemen in je overweging.

@ qadn: Canniet? Niekan? Zonie?

Edit:

Olympus actie: http://www.olympus.nl/consumer/dslr_19508.htm
Sony actie: http://www.sonystyle.nl/S...shop_nl_nl&csint=14000882

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 11-09-2008 13:56 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Miki schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:48:
[...]
Ps. ik dacht dat Sony en/of Olympus een actie hadden met een fotocursus gratis of tegen flinke korting of iets in die trant. Misschien dat je dat interessant vind om mee te nemen in je overweging.

@ qadn: Canniet? Niekan? Zonie?
Olympus, en voor de dames nog een tas ofzo.
Pentax heeft ook een aktie in de maand september zag ik bij Cameranu.

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 20:42

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Maximaal 600 euro (op dit moment)
Mijn huidige Panasonic DMC FZ5 is een mooi toestel en heb ik ook veel plezier van gehad, echter volgens mij ga ik een stuk voorruit qua beeldkwaliteit met een dslr.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur / vakantie / mijn vriendin (portret) / en macro ,bloemetjes bijtjes etc.
Neen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 450D, na lang wikken en wegen denk ik toch te gaan voor deze camera. Met name omdat deze de meeste nieuwtjes aan boord heeft, en de beeldkwaliteit spreekt mij erg aan.
Niet gelijk, eerst maar spelen met de kitlens. Maar later wel een telelens, een 50mm prime (die van €78) voor als het wat donkerder wordt en een grijsfilter, voor watervallen. (Volgens mij heb ik een probleem met de kitlens als ik filters wil gebruiken toch?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies en goedkeuring
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik steek er al regelmatig tijd in, en ik neem meestal ook mijn camera mee als ik ga wandelen of andere leuke dingen ga doen. Verder ga ik ook een cursus fotografie volgen (welke weet ik nog niet).
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je cameraspullen?
Ik ben bang van wel :)
Panasonic DMC FZ5, is nog helemaal goed, beeldkwaliteit is ook redelijk echter voel ik mij toch wat beperkt.
Zou toch water betere DoF effect foto’s maken wat nu niet echt mogelijk is. Verder wordt de beeldkwaliteit sterk minder bij het inzoomen. Voordeel van deze camera t.o.v. de 450D is dat ik wel horizontale beeldlijnen in de viewfinder heb. Dit is volgens mij niet in te stellen op de 450d?
Nee, koop vrijwel nooit iets 2e hands, voelt niet goed.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Moet je doen, ga je veel plezier aan hebben :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

wielhelm schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:00:
Volgens mij heb ik een probleem met de kitlens als ik filters wil gebruiken toch?
Ja en nee. Omdat de voorkant van de lens roteerd heb je met sommige filters een behoorlijk gedoe als je ze goed wilt gebruiken. De polarisatie en gradual filters.

Verder lijkt me jouw keuze prima.

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

En dus kan ik ook niet zo'n cokin voorzet systeem gebruiken?

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Jawel, het kan wel. Het is gewoon minder handig.
Je moet dan eerst focussen en daarna je filter-systeem instellen.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het probleem is dat wanneer je je focus veranderd, dat je frontelement en dus ook je filter/filterhouder meedraait. Je moet je filter dan opnieuw instellen.
Bij een UV filter ofzo maakt dat niet uit, maar wel met een polarisatiefilter bijvoorbeeld.

Anoniem: 251623

Ik sta midden in een dilemma, wat alleen maar ingewikkelder lijkt te worden.
Ik zal het even uitleggen:
Ik heb op dit moment een nikon d40 incl. kitlens (18-55 mm). Hier ben ik technisch erg tevreden mee en meer kwaliteit hoef ik ook zeker niet (qua pixels, focuspunten e.d.) maar,
Ik heb zelf erg grote handen en zoals jullie weten is de d40 erg klein voor een dSLR.

Ik wil dus graag een grotere body, die niet beter hoeft te zijn, maar alleen groter. Dan kom je dus,
zover ik weet zowiezo uit in de duurdere klassen (canon EOS 40d e.d). Maar daar heb ik het geld gewoon niet voor.
Dan ga je dus 2de hands, en eventueel naar oudere modellen kijken (canon EOS 20d e.d).

Op die manier ben ik op 2 advertenties gekomen,
  • De een bied mij een canon EOS 20d + kitlens voor 420 euro
  • De ander een canon EOS 10d + EF 75 - 300 mm 1:4 – 5.6 II + EF 28 - 80 mm 1:3.5-56 II + EF 35 mm 1:2 + Sakar Tele converter MC 2x C/AF + (compact Flash) 256 mb + 2 accu's voor 350 euro.
Nu wil ik graag jullie advies over welke van de 2 mogelijkheden ik het best zou kunnen nemen, dan is het handig om te weten dat ik zelf nog een erg allrounder ben. Of misschien heeft iemand nog een betere suggestie, of misschien word ik hier zowiezo wel afgezet.

Graag jullie reacties :)

• Sallin
  • Niet online
Anoniem: 251623 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:53:
Ik sta midden in een dilemma, wat alleen maar ingewikkelder lijkt te worden.
Ik zal het even uitleggen:
Ik heb op dit moment een nikon d40 incl. kitlens (18-55 mm). Hier ben ik technisch erg tevreden mee en meer kwaliteit hoef ik ook zeker niet (qua pixels, focuspunten e.d.) maar,
Ik heb zelf erg grote handen en zoals jullie weten is de d40 erg klein voor een dSLR.

Ik wil dus graag een grotere body, die niet beter hoeft te zijn, maar alleen groter. Dan kom je dus,
zover ik weet zowiezo uit in de duurdere klassen (canon EOS 40d e.d). Maar daar heb ik het geld gewoon niet voor.
Dan ga je dus 2de hands, en eventueel naar oudere modellen kijken (canon EOS 20d e.d).

Op die manier ben ik op 2 advertenties gekomen,
  • De een bied mij een canon EOS 20d + kitlens voor 420 euro
  • De ander een canon EOS 10d + EF 75 - 300 mm 1:4 – 5.6 II + EF 28 - 80 mm 1:3.5-56 II + EF 35 mm 1:2 + Sakar Tele converter MC 2x C/AF + (compact Flash) 256 mb + 2 accu's voor 350 euro.
Nu wil ik graag jullie advies over welke van de 2 mogelijkheden ik het best zou kunnen nemen, dan is het handig om te weten dat ik zelf nog een erg allrounder ben. Of misschien heeft iemand nog een betere suggestie, of misschien word ik hier zowiezo wel afgezet.

Graag jullie reacties :)
Ik kan je budget niet precies uit je post halen, maar als je tevreden bent over nikon zou je eens een D80 moeten vasthouden. Die body is volgens mij iets groter als de D40, en ik kan hem goed beethouden (2m, proportionele handen). Omdat de D90 is aangekondigd is deze body nieuw sowieso goed geprijsd en kan je hem waarschijnlijk tweedehands ook goed kopen. Als je geduld hebt dalen de prijzen bij de lancering misschien nog meer. De 10D en 20D zijn wel echt wat generaties terug. De 50D is inmiddels ook al aangekondigd...

This too shall pass

Mijn budget is echt niet meer dan 450, uiterst 500 euro. ;)
Maar wat is er dan nadelig aan een oudere generatie? De canon 20d is, zover ik gezien heb, niet slechter dan de nikon d40. En dát maakt mij dus ook niet zo heel veel uit.

• Sallin
  • Niet online
Anoniem: 251623 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:17:
Mijn budget is echt niet meer dan 450, uiterst 500 euro. ;)
Maar wat is er dan nadelig aan een oudere generatie? De canon 20d is, zover ik gezien heb, niet slechter dan de nikon d40. En dát maakt mij dus ook niet zo heel veel uit.
Ik vraag het eigenlijk omdat de bedragen die je noemt nogal dicht in de buurt liggen van een nieuwe d80 body (478 Euro nieuw pricewatch: Nikon D80) en daar heb je een, in vergelijking met de 10d en 20d, modernere camera voor. Ik weet niet wat de specificaties zijn van de canons, maar het gegeven dat je ongeveer dezelfde prijs betaalt voor een nieuwe camera en een veel oudere camera doet bij mij een belletje rinkelen :).

This too shall pass

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 12:48
Je zou ook kunnen kijken naar een 30D. Die moet je op marktplaats ook voor ~400 euro (body) kunnen vinden. Je moet maar eens kijken, vorige week stonden er nog genoeg 30d's te koop.
Inmiddels is er één minder :9

Het prijsverschil met de 20D is imo te klein om niet voor een 30d te gaan. Een kitlens heb je voor 50 euro, dus dan heb je voor ongeveer hetzelfde geld een nieuwere camera met nét wat extra functies plus wat mij betreft het grootste voordeel; een groter display.

In ieder geval veel succes, het zijn zeker leuke camera's :)

offtopic:
:w

• corniels
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 09:59
hjs schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:04:
Op zandvoort wil je neem ik aan ook de auto op het Circuit fotograferen.
Daar heb je wel wat bereik voor nodig.
In het budget valt dan de Nikon D40 + 18-55 II + 55-200 Zwart
Mijn huidige budget is voor body+ 1 lens.. op een later tijdstip ( lees: even doorsparen ) zal er een telezoom bij komen.

Maar dan mijn laaste vraag.

Als jij zou kunnen kiezen tussen een D40 en een A200 ( Los van het feit dat het een sony is). Zou je dan een D40 kiezen? Geld maakt niet uit, want er staat een budget vast.

Misschien zit het helemaal verkeerd in mijn hoofd hoor, maar de D40 lijkt mij het oer-instap model van Nikon, wat zijn tijd heeft gehad en velen betere camera's als opvolgers heeft. In de zelfde prijsklasse dan wel.

Is die 6.1 mp dan niet nadelig?

offtopic:
PFFF... ben echt nog langer dan een maand bezig om een keuze te maken, maar het is lastiger dan gedacht. ;)

dat was het dan weer voor deze post

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik heb een d40, en ik moet zeggen dat ook grote afdrukken er prima uitzien. Nu heb ik niet direct vergelijkingsmateriaal, maar tot a4 valt er weinig te klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

corniels schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:37:
Als jij zou kunnen kiezen tussen een D40 en een A200
Als 't om de body alleen gaat zou ik zondermeer voor de A200 kiezen: die heeft een veel betere handligging.
Maar als ik voor een systeem zou kiezen is Nikon een veiliger keuze (veiliger is niet meteen beter, maar wel goed voor je gemoedsrust). Alhoewel Tokina, Sigma en Tamron steeds meer glas voor Sony uitbrengen dat zich kan meten met Nikkor-glas in dezelfde prijsklasse, en Sony zelf ook druk bezig is met 't uitbrengen van nieuw glas.

Gewoon beide camera's 's voelen, en dan bepalen welke je 't prettigst vindt. Wanneer je niet op zoek bent naar extreem lichtsterke merkeigen lenzen (daar zijn Nikon en Canon sterk in) is er niks mis met een Sony.

PS: Ook al 's naar een Pentax K200D gekeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Nee die 6.1 MP maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
  • Laatst online: 01-06 15:27

tot 600 euro

Heb nu een doet-bijna-alles-zelf-compactcamera maar vind het leuk om wat meer invloed te kunnen uitoefenen op mijn foto's.

Geen specifieke dingen, daily-life foto's in binnen- en buitenland.

Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D40, vanwege de gunstige prijs/kwaliteit verhouding en ook omdat het me een 'veilige' keuze lijkt.

Een zoomlens lijkt me wel fijn, dat is iets wat ik vroeger (voor mn compactcamera) ook op mijn analoge spiegelreflex al miste.

Goedkeuring, maar misschien ook prijsadvies. Ik heb op ebay-duitsland een set gespot met nieuwe Nikon D40 + Nikon 18-55mm + AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200 mm 1:4-5,6 G IF-ED + goodies (accu, memory card etc) voor E 519,-

Ik zal het (o.a. om financiele redenen) niet tot mijn grootste hobby's rekenen, maar wat serieuzere foto's maken is wel mijn doel.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Voorlopig niet.

Olympus u700, zie 2.

Geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Klinkt prima :)
evt ietsje meer uitgeven en de 55-200 VR halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 02-06 13:45
qadn schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 07:57:
Klinkt prima :)
evt ietsje meer uitgeven en de 55-200 VR halen.
2x mee eens... Prima set, en de 55-200VR is de meerprijs meer dan waard :) De optiek is beter, en de VR is een leuke feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20-05 20:00
corniels schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:37:
[...]
Is die 6.1 mp dan niet nadelig?
Als je graag wilt patsen met je cam dan is het erg nadelig. Anders loop je er alleen tegenaan als je veel wilt kunnen croppen. Zelf stoor ik me daar alleen wel 's aan bij macro's.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummbahla
  • Laatst online: 01-06 15:27
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu de D40 kopen met 18-55 lens én 55-200 VR lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
raevo schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:28:
Je zou ook kunnen kijken naar een 30D. Die moet je op marktplaats ook voor ~400 euro (body) kunnen vinden. Je moet maar eens kijken, vorige week stonden er nog genoeg 30d's te koop.

Het prijsverschil met de 20D is imo te klein om niet voor een 30d te gaan.
offtopic:
Nu ben ik niet volledig op de hoogte van Canon xxD bodies, maar wat ik begrepen heb ontberen zowel de 20D als 30D beide ISO weergave in de zoeker. (de 40D heeft hem wel) Nu ligt het aan jezelf of je een dergelijk iets bestempeld als een dealbreaker of niet. De D80 toont wel waarop je de ISO hebt ingesteld staan. Verder een vraagje aan Saga Envi: je hebt dus gekeken bij Canon wat zij aanbieden aan grotere bodies. Maar de D80 is in vergelijking met een D40 een fijne stap omhoog wat betreft grootte. Een D200/D300/D3 doen daar in overtreffende trap een schepje bovenop ;)

Ik ben zelf begonnen met een D40, maar na 2 maanden heb ik die ingewisseld voor een D80. En nu ik een 70-300 VR heb ben ik blij met de D80. Het gewicht is beter in balans, het toestel is zwaarder en wanneer ik die 70-300 nog op mijn D40 (stel dat ik niet gewisseld had) zou hebben weet ik zeker dat het gewicht naar voren leunt omdat de D40 minder tegengewicht biedt. Verder heb je net wat meer in je handen, als je de D40 als klein/compact beschouwd kun je de D80 bestempelen als normale grootte.

Ik heb iig 2de hands een D80 met 950 clicks op de kop getikt. Maar voor die 485 waar ie nieuw van eigenaar wisselt kost je ook de kop niet. Echter, dat zou je hele budget opslokken. Dus zoek eens naar een advertentie waarin de D80 met een 18-70 en 50-200 VR wordt aangeboden. Dat moet voor 500 wel te realiseren zijn. (al zul je wel een beetje moeten zoeken en geduld opbrengen opdat er advertenties te voorschijn komen).

@Gummbahla: daar kun je mooi mee uit de voeten in het begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:36
Maximaal 750 euro met geheugenkaart, lens filter en tas. (ik ben pas 16 jaar oud dus daarom wil ik liever niet meer uitgeven)
Om dat ik een betere kwaliteit foto's wil gaan maken
Natuur, mensen, vakantie,vliegtuigen
Nee
Ik heb eigenlijk de voorkeur voor een nikon d60 met de nieuwe AF-S DX NIKKOR 18-105MM F/3.5-5.6G ED VR lens. Dat lijkt me een leuke set voor iemand die van een compact camera afkomt (fuji a340). Alleen heb ik bij de lens een vraag kun je daar makkelijk een uv filter en polarisatie filter opzetten ofwel draait het laatste stuk van de lens?
Ja, een uv filter.
Advies en goedkeuring ;)
Best serieus.
Ik denk het wel
Ik gebruik tot nu toe een fuji a340. Mijn beperkingen zijn: weinig inzoomen, slecht fotograferen in de schemer, weinig intestellen, slechte kwaliteit foto's en de camera is traag( je kunt om de 10sec een foto nemen).
Nee, liever niet

Bedankt voor jullie reacties.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Draaien van 't front element is geen issue bij een uv filter. Bij een polarisatie filter is het onhandig maar niet onoverkomelijk. Als ik http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#DX erbij pak zie ik dat het een IF ontwerp is. Bij focussen blijft de voorkant dus stil, mogelijk bij zoomen niet.

18-105 is een heel interessant bereik. Een 2e hands 18-70, 18-135 of 24-85 kan ook leuk zijn om mee te beginnen als je niet te zwaar aan VR tilt.

[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 12-09-2008 17:25 ]

• mat2005
Bedankt voor het antwoord! Maar je kunt waarschijnlijk wel een polarisatie filter simuleren met photoshop is het niet? Ik wil nu alleen een uv filter kopen misschien later koop ik een polarisatiesatiefilter En de camera is dat een goede instapper??
Bedankt voor jullie antwoorden.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

mat2005 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 09:08:
Maar je kunt waarschijnlijk wel een polarisatie filter simuleren met photoshop is het niet?
Nee, dat kan niet. Je kunt wel sommige effecten van een pola simuleren, zoals blauwere luchten, maar het wegnemen van schitteringen op water, (auto)ruiten, etc. kun je niet simuleren omdat de originele foto doodgewoon de informatie achter die schittering/reflectie mist.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Gummbahla schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:37:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu de D40 kopen met 18-55 lens én 55-200 VR lens :)
dat is leuk maar die is nauwlijks meer leverbaar. de meeste winkel leveren de D60 nu.

ik heb deze aangeschaft maar ben ontevreden over het JPEG filter wat erin zit. een canon schiet toch mooiere plaatjes naar mijn idee..

[ Voor 19% gewijzigd door AteZ op 13-09-2008 09:31 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

AteZ schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 09:29:
dat is leuk maar die is nauwlijks meer leverbaar. de meeste winkel leveren de D60 nu.

ik heb deze aangeschaft maar ben ontevreden over het JPEG filter wat erin zit. een canon schiet toch mooiere plaatjes naar mijn idee..
Speel 's wat met de image parameters...
• Preset modes: Normal, Softer, Vivid, More Vivid, Portrait, B&W
• Sharpening: Auto, 6 levels
• Tone: Auto, 5 levels, Custom curve
• Color mode: Ia (sRGB), II (Adobe RGB), IIIa (sRGB)
• Saturation: Auto, 3 levels
• Hue: -9° to +9°
Ik ken de D60 niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je met al die opties (en met Nikon's reputatie) niet tot een resultaat kunt komen waar je blij mee bent...

Edit: Na Phil's vergelijking tussen de D60 en 400D te hebben bekeken denk ik dat je met een stapje meer sharpening en saturation heel erg vergelijkbare resultaten zult krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 13-09-2008 10:48 ]

• Wijnands
mat2005 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 09:08:
Bedankt voor het antwoord! Maar je kunt waarschijnlijk wel een polarisatie filter simuleren met photoshop is het niet?
Nee
Ik wil nu alleen een uv filter kopen misschien later koop ik een polarisatiesatiefilter
Wat verwacht je van dat UV filter?
En de camera is dat een goede instapper??
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ja. Alhoewel een D80 met een 2e hands lens toch ook verleidelijk wordt met jouw budget.

• mat2005
Ik wil een uv filter kopen om blauwzweem op hoogte te verkomen en ter bescherming van de lens. Ik wil liever geen tweedehands. En bedankt voor je antwoord!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-12-2024
AteZ schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 09:29:
[...]

De D60 is nooit ter vervanging van de D40 op de markt gezet. De D40 is daarom nog gewoon voldoende te verkrijgen, kijk maar eens bij Kamera Express of Foto Konijnenberg.

Anoniem: 89521

raevo schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:28:

Het prijsverschil met de 20D is imo te klein om niet voor een 30d te gaan. Een kitlens heb je voor 50 euro, dus dan heb je voor ongeveer hetzelfde geld een nieuwere camera met nét wat extra functies plus wat mij betreft het grootste voordeel; een groter display.

In ieder geval veel succes, het zijn zeker leuke camera's :)

offtopic:
Mee eens, maar neem bij een body dan de 18-55 IS , dais de beeldkwaliteit meteen behoorlijk goed....

Joosie200 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:48:
[...]

Nu ben ik niet volledig op de hoogte van Canon xxD bodies, maar wat ik begrepen heb ontberen zowel de 20D als 30D beide ISO weergave in de zoeker. (de 40D heeft hem wel) Nu ligt het aan jezelf of je een dergelijk iets bestempeld als een dealbreaker of niet.
Ik heb zowel een 10D als een 20D en in het begin heb ik wel een wat gedaan met een verkeerde ISO, maar het wordt snel een gewoonte om bij het starten even de ISO te checken.
Niet echt een probleem IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na nadenken en een paar nachten geen slaap heb ik besloten voor de 30d te gaan. Ben midden in de onderhandeling en ben ook nog eens op zoek naar een goedkoop lensje, die ik later natuurlijk wil vervangen als het budget het toelaat. Bedankt voor de tips ;).

ps. Als iemand nog een 30d/kitlens te koop heeft hoor ik het graag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik ben vandaag wat foto zaken af geweest en heb nog eens wat reviews bekeken ook op youtube. Dacht ik eerst nog voor een Nikon D60 te gaan Twijfel ik nu heel erg tussen de Pentax K200D en de Sony A300. In de winkel was ik helemaal enthousiast gemaakt door een verkoper voor de A300 ik was zelfs bijna zover dat ik um bijna gekocht had. Ik werd vooral gegrepen door de handigheid van het vertelbare scherm. Achteraf blij dat ik nog niet besloten heb aangezien ik nog steeds het idee heb dat de K200D gewoon een bak meer kwaliteit levert voor die prijs. Ook vraag ik me af hoevaak je die liveview gaat gebruiken. Kan iemand me met wat goede argumenten overhalen naar 1 van deze 2 camera's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12
Let eens niet op de body maar op de lenzen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Onzin, let eens niet op de objectieven maar op de body. Welke vind je het prettigst vasthouden, hoe werken ze. De kwaliteit van beide is prima, daar kun je je geen bult aan vallen.

De handling van de body is waar je elke dag tegenaan loopt, als dat niet fijn werkt dan ligt ie zo in de kast. Werkt het wel, dan kun je binnen no time alles blind vinden, en daar gaat het vaak net om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
hoezo onzin? Dat is juist hét argument bij pentax, je betaalt je er blauw aan lenzen en ze hebben een brak assortiment. De Pentax bodies voelen allemaal wel ok aan, en werken wel ok, op wat kleine dingen. Zo ook bij de Sony.

lenzen zijn geen trivialiteiten maar horen de basis van je arsenaal te zijn. of je moet 't echt op specifieke body eisen hebben (fullframe, live view etc)..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Bij de Pentax kan je ook een hoop oude lezen kopen daarbij denk ik niet heel veel lenzen te gaan kopen. En die pentax lag gewoon gigantisch lekker in de hand. De sony ook wel maar daar zat dat schermpje toch een soort van in de weg als je gewoon door de optische zoeker keek. Daarbij vraag ik me af hoevaak ik die lifeview ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Oude lenzen doe je (geloof mij maar) niet veel mee. Ben je kit-lens georienteerd, en wil je snaps schieten, dan is de keuze idd puur body afhankelijk. Live view, tsja, de een houdt er van, de ander haat 't.. Ik zou daar niet de cam keuze op baseren mocht je 't niet weten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Sorry, onzin klinkt misschien te hard en zo bedoel ik het niet. Maar het is wel zo dat, zeker op technische fora, de nadruk teveel ligt op de hoeveelheid verkrijgbare objectieven.

Pentax is misschien wel iets duurder en er zijn minder third-party spullen te krijgen, maar de K200D is een hele mooie body en fotografie is nu eenmaal geen goedkope hobby. Als iemand er het geld voor over heeft, kan het een goede keuze zijn, uiteindelijk is alles wat je wilt er waarschijnlijk wel.

Zelf zou ik ook voor de Sony gaan, daar niet van. Maar dan nog zou dat voor een heel groot deel gebaseerd zijn op de handling van de body, en niet alleen maar op de lenzen.

Edit: als liveview trouwens niet belangrijk is, kun je beter voor de Sony a200 gaan ipv de a300. Zelfde techniek, zonder de liveview. En een grotere zoeker, en nog eens goedkoper ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Jiriki op 14-09-2008 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jiriki schreef op zondag 14 september 2008 @ 02:10:
Sorry, onzin klinkt misschien te hard en zo bedoel ik het niet. Maar het is wel zo dat, zeker op technische fora, de nadruk teveel ligt op de hoeveelheid verkrijgbare objectieven.
Ik moet hier Simon bijvallen, de objectieven gaan het bepalen...
Na een jaar of 2 of zelfs veel minder gaat men de body upgraden omdat er nog steeds veel ontwikkeling op dat vlak is, je kan makkelijk verder met je merk OF je moet meteen kapitalen uitgeven voor een ander platform, dat is de keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
simon schreef op zondag 14 september 2008 @ 02:08:
Oude lenzen doe je (geloof mij maar) niet veel mee.
Ik geloof je niet. Sterker nog, ik vraag me serieus af wat oud is in jouw optiek en hoe je hierbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 89521 schreef op zondag 14 september 2008 @ 10:36:
[...]

Ik moet hier Simon bijvallen, de objectieven gaan het bepalen...
Na een jaar of 2 of zelfs veel minder gaat men de body upgraden omdat er nog steeds veel ontwikkeling op dat vlak is, je kan makkelijk verder met je merk OF je moet meteen kapitalen uitgeven voor een ander platform, dat is de keus.
Of het waar is weet ik niet(betreffende de 2jaar), ik heb immers geen statistieken bijgehouden maar welk nut heeft het om zo vroeg al je body te upgraden? Je haalt veel meer uit een mid-range objectief (€500-€1000) dan een nieuwe body.
Ook het overstappen naar een ander platform kost je in mijn ogen echt geen kapitalen. Ik zou graag een voorbeeld willen zien welk kapitaal je schijnbaar verliest.
  • Afschrijven op een body doe je zo ie zo al
  • Goedkoop gekochte objectieven als een 18-55 of 55-200 schroef je ook niet op een semi-pro of pro body.
  • Duurdere objectieven behouden naar verhouding hun waarde en zijn daardoor goed te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miki schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:48:
[...]

Of het waar is weet ik niet(betreffende de 2jaar), ik heb immers geen statistieken bijgehouden maar welk nut heeft het om zo vroeg al je body te upgraden?
Tja, het koopvee doet dat nu eenmaal, 2 jaar is momenteel al langer dan 1 model duurt.....
Meestal is er wel het voornemen om 5 jaar met een body te doen (dat heb ik in dit topic toch al en paar maal gezien) maar dat is onhoudbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274396

Wat is je beschikbare budget?
max. 800 euro (camera + lens(zen))
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
met name voor het kunnen gebruiken van hogere ISO-waarden, verder voor de instel mogelijkheden
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
natuur, wat macrofotografie, evt. vogels (als het binnen budget past). Verder voor alle standaard dingen (vakantie, etc.)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een paar jaar terug een Canon Powershot A75 gehad en vond dit een heerlijk aparaat en heb mede vandaar een voorkeur voor Canon, de Canon EOS 1000D in het speciaal.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Een zoomlens, wellicht een 18-200 mm om zo alles in één lens te hebben.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies en goedkeuring van de 1000D.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet dagelijks, maar wel regelmatig.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Minolta Dimage 7i (een 5 of 6-jaar oude camera, dus genoeg beperkingen ;) )
Is 2e hands een optie of per se niet?
Geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Alles in één lens gaat je niet lukken als je macro wilt gebruiken.
een 1000D is momenteel wat overpriced, misschien is het handiger te kijken naar een 400D en er dan een goedkope macro-lens bij de kopen (naast de kit-lens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 274396 schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:46:
max. 800 euro (camera + lens(zen))
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
met name voor het kunnen gebruiken van hogere ISO-waarden, verder voor de instel mogelijkheden
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
natuur, wat macrofotografie, evt. vogels (als het binnen budget past). Verder voor alle standaard dingen (vakantie, etc.)
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een paar jaar terug een Canon Powershot A75 gehad en vond dit een heerlijk aparaat en heb mede vandaar een voorkeur voor Canon, de Canon EOS 1000D in het speciaal.
Een zoomlens, wellicht een 18-200 mm om zo alles in één lens te hebben.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies en goedkeuring van de 1000D.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet dagelijks, maar wel regelmatig.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Een Minolta Dimage 7i (een 5 of 6-jaar oude camera, dus genoeg beperkingen ;) )
Geen optie.
Met zo'n budget kun je veel beter kiezen voor een Canon EOS 450D. Ik vind zelf dat de 1000D te duur is voor de camera dat het is.
Maar misschien is een veel beter idee om eens naar een goede fotozaak of een ochtendje MM te gaan bezoeken en eens meerdere camera's beet te pakken. Mijn persoonlijke mening is dat je camera ook goed in je handen moet liggen en aanvoelen.

Kijk daarom ook eens naar:
Pentax K200D
Olympus E520
Sony A200/300/350
Nikon D40/60/80

Bovenstaande camera's hebben allemaal hun eigen voordelen en nadelen. Denk hierbij aan, lenzen aanbod(in breedste zin), grootte en bouwkwaliteit, gebruiksgemak, prijs/kwaliteit verhouding. In fotokwaliteit ontlopen ze elkaar niet heel erg sterk. Suc6 met je keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Joosie200 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:48:
[...]
Nu ben ik niet volledig op de hoogte van Canon xxD bodies, maar wat ik begrepen heb ontberen zowel de 20D als 30D beide ISO weergave in de zoeker. (de 40D heeft hem wel)
Beetje late reactie, maar: de 30D toont de ISO waarde in de zoeker als je hem wijzigt, de 20D toont hem nooit in de zoeker.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
@Tonvheugten:
Een Sony a200 met 18-70 kitlens kost ongeveer €400, een Tamron 90mm Macro ongeveer €325, dan heb je nog iets budget over voor een tas, blaasbalgje en wat kleine spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

qadn schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:00:
Alles in één lens gaat je niet lukken als je macro wilt gebruiken.
een 1000D is momenteel wat overpriced, misschien is het handiger te kijken naar een 400D en er dan een goedkope macro-lens bij de kopen (naast de kit-lens).
Incidenteel macro gaat prima met een M42 adapter en daarop met een paar tussenringen een
50mm zoals Pentax, Pentacon o.i.d desnoods van de kringloopwinkel.
Hoef je echt geen 300€ voor te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274396

De macro functie is voor mij niet dermate belangrijk dat ik er een groot deel van mijn budget aan wil wijden. Zouden jullie mij trouwens kunnen uitleggen waarom ik in ieder geval niet voor een Canon EOS 1000D moet gaan, deze is toch 100 euro goedkoper dan de 450D? Of mist deze te belangrijke functies? De sony krijgt toch al behoorlijk snel ruis, dit in tegenstelling tot de Canon en ook de Nikon. Aangezien het gebruik van hogere iso-waarden voor mij een belangrijk punt is om voor een DSLR te gaan, denk ik persoonlijk dat de Canon en Nikon de twee beste kandidaten voor mij zijn. Maar ik kan het uiteraard verkeerd hebben. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:48

polthemol

Moderator General Chat
omdat een eos1000D:

- niets meer te bieden heeft dan een 400D, die nog ouder is ook
- klein is (voor mij persoonlijk te klein, irritant vasthouden met langere / zwaardere lenzen erop).
- het veel te duur is voor wat het is
- het imo kolder is om 100 euro uit te sparen als je voor een DSLR gaat, door voor een "lager" / "minder" model te kiezen ;)

Voor macro: als je ook vogels wilt doen en te oordelen naar je budget dat je nu wilt uittrekken ervoor zou ik zeggen, haal je een mooie 50 (55) / 200 (300) lens en een zoeen macrovoorzetlensje. Daarmee kun je al mooie resultaten behalen. Als macro echt je interesse heeft daarna nog, loont het zich om tegen dan te investeren in een mooie macrolens (Canon-reeks of de befaamde tamron 90mm).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corniels
  • Laatst online: 02-06 09:59
Na een lange tijd op zoek te zijn geweest naar een dslr, heb ik vanmiddag de knoop doorgehakt. Vrijwel zeker van mijn zaak naar de winkel gegaan, maar zelfs daar weer aan het twijfelen gebracht.

Ging voor de d60, maar na het uitvoerig testen ( topverkoper ) toch een a200 meegenomen. Puur vanwege het gebruiksgemak en de ergonomie. Dat de a200 goedkoper was, was in dit geval puur bijzaak, omdat mijn budget hoger lag.

Heb de camera nog niet uitvoerig kunnen testen, maar heb nu al zo'n 100 foto's geschoten. Tot nu toe nog zeeer tevreden en nu eerst is een workshop of een aantal tut's lezen, voordat ik foto's ga publiceren;)

dat was het dan weer voor deze post

Anoniem: 170255

€1600,-

Straatfotografie en architectuur.

Nee.

Ik heb nog niet echt een voorkeur maar zat te denk aan een eos 50d, of misschien een 5d nu de prijs hiervan waarschijnlijk gaat dalen.

Nee.

Advies.

Heel serieus.

Ja.

Ik heb zelf nog nooit een camera gehad.

Alleen als er garantie bij zit.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:29
@Pacz: wil je voor € 1600,- een kit kopen? Of heb je nu al lenzen? Ik vraag het even omdat je aangeeft geen extra lenzen te willen aanschaffen en dan zit je met die € 1600,- wel aan de krappe kant voor een 5D.

[ Voor 18% gewijzigd door wisselwerking op 17-09-2008 14:17 ]

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
Herrick schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:16:
Ik vraag het even omdat je aangeeft geen extra lenzen te willen aanschaffen en dan zit je met die € 1600,- wel aan de krappe kant voor een 5D.
even wachten tot de 5D nog iets in prijs zakt en je hebt met een 5d en bijv. een 50/1.4 een mooie set waar je een hoop plezier aan kunt beleven...

• Henk
Tweedehands 5D scoren anders, maar dat lukt je ook niet vaak met garantie.

Sowieso vraag ik me stiekem een beetje af of iemand die nog nooit een eigen cam heeft gehad al 'toe' is aan een 5D. Maar aan de andere kant wil 'geen eigen cam' natuurlijk niet zeggen dat er geen fotografische ervaring en/of enthousiasme is :)

Herrick schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:16:
@Pacz: wil je voor € 1600,- een kit kopen? Of heb je nu al lenzen? Ik vraag het even omdat je aangeeft geen extra lenzen te willen aanschaffen en dan zit je met die € 1600,- wel aan de krappe kant voor een 5D.
Jup, een kit voor €1600,-
lateef schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:40:
[...]
even wachten tot de 5D nog iets in prijs zakt en je hebt met een 5d en bijv. een 50/1.4 een mooie set waar je een hoop plezier aan kunt beleven...
Dank u! Nu maar hopen dat de 5d een beetje snel in prijs zakt.
Henk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:49:
Tweedehands 5D scoren anders, maar dat lukt je ook niet vaak met garantie.

Sowieso vraag ik me stiekem een beetje af of iemand die nog nooit een eigen cam heeft gehad al 'toe' is aan een 5D. Maar aan de andere kant wil 'geen eigen cam' natuurlijk niet zeggen dat er geen fotografische ervaring en/of enthousiasme is :)
Ik heb weinig fotografische ervaring, heb een paar keer een 400d, 40d, en 5d in mijn hand gehad. Maar dit was zo kort dat ik er weinig over kan zeggen. Alleen dat de 400d niet lekker in mijn hand lag. De passie voor fotografie ontbreekt zeker niet!

Wat voor lens raden jullie aan i.c.m een 5d of anders een 50d?

Bedankt voor de reacties! :)

• Henk
Anoniem: 170255 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:49:
Ik heb weinig fotografische ervaring, heb een paar keer een 400d, 40d, en 5d in mijn hand gehad. Maar dit was zo kort dat ik er weinig over kan zeggen. Alleen dat de 400d niet lekker in mijn hand lag. De passie voor fotografie ontbreekt zeker niet!

Wat voor lens raden jullie aan i.c.m een 5d of anders een 50d?

Bedankt voor de reacties! :)
Opzich is je budget al een probleem als je op het moment voor een 5D wilt gaan, maar zomaar even een vraagje: Weet je wáárom je een 5D over een 50D zou prefereren? :)

Henk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:57:
[...]

Opzich is je budget al een probleem als je op het moment voor een 5D wilt gaan, maar zomaar even een vraagje: Weet je wáárom je een 5D over een 50D zou prefereren? :)
Nee niet echt, ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. De 5d heeft een fullframe sensor maar de 50d is nieuwer en sneller. Is het DOF verschil groot tussen de twee camera's?

• haakjesluiten
Ik zou met de 50D "beginnen"wat ook al een super camera is zeker als je nog geen ervaring heb de meeste beginnen met een instap camera van rond de 500Euro :P. Budget om 1 a 2 lenzen en wat assocoires te kopen is ook niet geheeld onhandig ;)

Anoniem: 170255 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 17:01:
[...]

Nee niet echt, ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. De 5d heeft een fullframe sensor maar de 50d is nieuwer en sneller. Is het DOF verschil groot tussen de twee camera's?
Met beide kan je een smalle DOF bereiken, maar een grote scherptediepte (ook wel eens gewenst) beter met een cropcamera.....

• Miki
Ik zou eerder met zo'n budget een Canon 40D halen met een knap stukje glaswerk te denken aan 24-70mm f/2.8L USM objectief of 16-35mm f/2.8L USM objectief afhankelijk van voorkeur bereik.

Toch vraag ik me af waarom niet gewoon eerst gestart wordt met een goede instap camera met een meerdaagse cursuspakket fotografie. Met zo'n dure camera zul je echt geen foto's maken die de kwaliteit halen van een vak fotograaf.

Leuk leesvoer:
A $150 Camera vs. a $5,000 Camera
A $25 vs. a $5,000 Camera
What Makes a Great Camera?
Your Camera Doesn't Matter
Iet wat gekleurd maar punt is duidelijk

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 17-09-2008 20:57 ]

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-05 18:46
In de trand van die stapel linkjes, waarom niet eerst een kitlens en rustig eens kijken waar je t ding het meeste voor gebruikt en als er echt onoverkomelijke dingen zijn welke lens dat misschien zou kunnen fixen.

Snel glas (vereist accurate focus en nadenken over de gekozen scherptediepte) met IS en USM switches is ook niet altijd even gebruiksvriendelijk, een simpele kitlens daar kan door de lange scherptediepte en simpele bediening practisch niks mee mis gaan. En voor straatfotografie is het alleen maar prettig als je gear niet al te groot is. Een 400D of 450D met kitlens is helemaal prettig in dat opzicht (of een 20/30/40/50D zonder grip en met een bescheiden lens)

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 21:05 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 170255 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:55:

Nee.
Je zal vast je beweegredenen hebben maar mag ik vragen waarom niet? Ben je van plan dit later sowieso aan te schaffen?

Ik zou namelijk met jouw budget veel liever investeren in een goede lens, eventueel een el cheapo 50mm en / of wat accessoires (flitser, tas, tussenringen, enz.) en dus een wat goedkopere body.
Over het algemeen vervang je een body veel sneller en je hebt meteen een basis uitrusting waarvan je lang plezier kunt hebben. Ook leer je je camera en merk wat beter kennen zodat je bij een eventuele upgrade veel beter weet wat je belangrijk vind.

Een goeie lens is een genot en kan dat heel lang blijven, de accessoires geven je de ruimte om te experimenteren en wat verschillende soorten fotografie te proberen. Mijn ervaring is dat je als beginnend fotograaf wel eens heel andere dingen leuk kan gaan vinden in de fotografie dan je vooraf gedacht had.

• Wijnands
1600 euro... :P Dan wist ik het wel, zelfs op Canon. Haal een 40d en wat lekker glaswerk erbij. Flitslampje en je vermaakt je wel.

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wijnands schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:08:
1600 euro... :P Dan wist ik het wel, zelfs op Canon.
nou, ik wist het ook wel. ik zou even wachten tot de 5D nog iets in prijs daalt en die met een 50/1.4 halen. eventueel uitbreiden kan altijd nog, maar het is naar mijn idee de perfecte combinatie om te beginnen in de fotografie en een 5D hoef je, wanneer je hobbyfotograaf bent, naar mijn idee nooit te vervangen zolang die heel blijft of je moet specifieke eisen krijgen. qua beeldkwaliteit is het ding zo goed dat een update echt niet nodig is, ook al is die 'al' drie jaar oud.

een EF-S camera vind ik niet interessant, naar mijn idee hebben ze maar twee interessante lenzen voor dat systeem; de 10-22 en de 17-55. alle andere naar mijn idee interessante lenzen komen op een full frame camera veel beter tot hun recht.

nee hoor, voor mij is het duidelijk een 5D met een 50/1.4. daar leer je naar mijn idee het beste mee fotograferen en qua 'doorgroeimogelijkheden' is die naar mijn idee ook veel interessanter.

• Henk
40D + 17-40/4L + 70-200/4L is anders ook een hele leuke startset :P

• Wijnands
Ja, behalve dat 17-40 nou niet echt een lekker allround bereik is.

• Henk
Wijnands schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:02:
Ja, behalve dat 17-40 nou niet echt een lekker allround bereik is.
Dat is gebonden aan smaak en voorkeur. Ik zou op APS-C zelfs groothoek missen in mijn 17-40 als all-rounder ;)

En er zijn zat mensen die het een prima allrounder vinden. Hoeveel mensen hebben ook niet bijvoorbeeld een tamron 17-50 oid op hun cam geschroefd zitten? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Henk op 18-09-2008 12:49 ]

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

1600 euro en nog nooit een camera gehad?

Nou dan wist ik het ook wel, koop een canon 450d- of een nikon kit, en ga voor de rest lekker op vakantie ofzo. (/edit En met zo'n kit kan je ook mooie foto's in Nieuw Zeeland maken edit)
Het komt in ieder geval een beetje vreemd over dat je zoveel geld wilt investeren terwijl je nog niet eerder een camera in bezit hebt gehad.

Ik zou er echt serieus over nadenken of je het geld niet in iets ander wilt investeren.

En lees vooral de links van Miki even.

[ Voor 8% gewijzigd door wielhelm op 18-09-2008 19:06 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

Barrycade

Through the...

Henk schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:20:
[...]
En er zijn zat mensen die het een prima allrounder vinden. Hoeveel mensen hebben ook niet bijvoorbeeld een tamron 17-50 oid op hun cam geschroefd zitten? :)
Ik heb geloof ik wel eens mijn Tamron 17-50 op mijn D50 geschroeft ja, ik moet weer eens kijken of hij niet vastgeroest zit :)

Over een relatief groot budget in 1x uitgeven.
Ik heb een vriend en die is ook in 1x overgestapt van zijn Ixusje naar een 5D met 24-70 2.8, 70-200 2.8, 580 EX , manfrotto met panohead en nog wat andere rommeltjes. En dat ligt nu echt niet in de kast te verstoffen. Maar hij is van het type ik doe het goed of ik doe het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Barrycade op 18-09-2008 21:24 ]

Dan moet je dus voor jezelf kunnen aangeven wat voor type je bent.
Als je maar niet verwacht dat je beter/proër/interresanter bent met een dure camera. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 22:46

we_are_borg

You will Comply

Liefst niet te duur max. 550 euro. Er hoeft niet gelijk uitgebreide lenzen bij te zitten standaard is even in het begin genoeg.

Ik wil hem primair gaan gebruiken voor foto's die gemaakt gaan worden vanaf een statief, buiten fotografie is voor mij eigenlijk alleen van toepassing als ik een dagje weg gaat wat niet veel voorkomt. Maar wil wel beter kwaliteit dan met mijn Powershot A95

Ik heb een kleine studio gekocht voor object fotografie ook daarbij een statief aangezien ik te veel beef. Zoals boven soms meenemen naar buiten om foto's te maken maar dit zal niet echt veel gebueren door mij. Mijn broers zullen hem wel vaak gebruiken voor feesten e.d.

Ik heb geen lezen op dit moment.

Geen merk voorkeur maar wel dat het toestel uitgebreid is op RAW. Hiermee bedoel ik eigenlijk dat het maar 10% doet wat RAW formaat kan.

Nee dat wil ik niet gelijk, maar moet wel mogelijk zijn om lenzen te gebruiken.

Ik wil advies met betrekking welk merk en type. Ook later om lezen te kopen voor het geen wat ik wil doen is van harte welkom.

Ik kan maar een paar uur per week in fotografie stoppen, maar de foto's die ik neem wil ik wel gaan bewerken en verder te leren gaan met Photoshop.

Denk ik wel ik ben graag bezig met photoshop en foto's te bewerken. Ik wil graag materiaal gebruiken wat van mij afkomstig is. Als dit betekend dat ik op een gegeven moment verlichting erbij moet kopen dan ben ik gek genoeg om dat te doen.

Ik gebruik momenteel een Canon PowerShot A95 ik weet niet wat ik er van moet denken maar het toestel mist iets. De foto's die er mee zijn gemaakt hebben ook niet de gewenste resultaat, ook niet als de toestel anders wordt ingesteld. Op mijn vorige werk hadden we een Sony Cybershot deze was lekker en deed alles, de foto's die er mee gemaakt werden hadden wekte een gevoel gelijk op van ja dat ziet er netjes uit, dit mis ik heel erg bij de A95

Niet, ik wil graag een nieuw toestel.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

We_Are_Borg; kijk eens naar een Canon 450D of 400D met de kitlens, dat zou voor jouw toepassingen prima geschikt zijn. Ook zou ik dan een goedkoop statief aanraden. (heb je al voor <30 euries) zodat je lekker kan gaan spelen om te kijken wat je wilt.
Voor je thuis-studio zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar wat werk-lampen van de gamma ofzo (met statieven), goedkoop en werkt best ok :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 21-09-2008 15:16 . Reden: volgende keer TR graag, dat is meer dan genoeg :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

qadn schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:47:
We_Are_Borg; kijk eens naar een Canon 450D of 400D met de kitlens, dat zou voor jouw toepassingen prima geschikt zijn. Ook zou ik dan een goedkoop statief aanraden. (heb je al voor <30 euries) zodat je lekker kan gaan spelen om te kijken wat je wilt.
Voor je thuis-studio zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar wat werk-lampen van de gamma ofzo (met statieven), goedkoop en werkt best ok :)
Ik zat zelf ook al naar een 400D te kijken de 450D heb ik nog niet naar gekeken. Weet alleen even nog niet wat ik van de 1000D moet denken of deze beter slechter is dan de 400D. Een statief en kleine studio heb ik al staan. Wil misschien later wel verlichting erbij.
Bedankt ik zal eens naar de 450 gaan kijken en oprij de voordelen en nadelen zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Nomad op 21-09-2008 15:17 . Reden: TR vinden wij modjes fijn en meer is niet nodig ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31
[b]• Wat is je beschikbare budget?
€ 600,-

[b]• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Paar keer mee mogen spelen en het werkt verslavend aangezien ze veel meer kunnen dan wat ik nu heb.

[b]• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Lan Party's en feesten (donker) en urban foto's

[b]• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope

[b]• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
EOS 450D, heb meerdere keren mogen spelen met een 300D en 350D en die bevielen erg.

[b]• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als budget het toelaat een telelens en iig een UV-filter al is het alleen maar om de lens te beschermen. Statief is ook niet onhandig. en wellicht een grip als ik toch geld over blijk te hebben

[b]• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring meer dan advies aangezien die toch wel op de 450D eindigt denk ik.

[b]• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Op feesten enzo iig veel tijd, en voor de rest denk ik toch wel een paar uur in de week.

[b]• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het me niet tegenvalt/gaat vervelen zeker wel.

[b]• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nokia N95, beperkingen? 8)7 Al moet ik zeggen dat hij het voor een phone cam verdomd goed doet.

[b]• Is 2e hands een optie of per se niet?
Altijd in de garage gestaan, van een oud omaatje, goed onderhouden.. dan mischien maar anders liever nieuw :+

paar pics zodat mensen een idee krijgen wat ik nu zoal doe met geleende camera's
http://media.gameparty.ne...002/CZ2K7-21-7-LM-329.jpg
http://thereality.nl/_fot..._lordmithril/full/050.jpg
http://tweakers.net/ext/f/cN8R2lazwCzEbqo7TfwHLTOW/full.jpg
Allemaal uit losse pols btw, geen statief of ondersteuning

[ Voor 10% gewijzigd door LordMithril op 21-09-2008 15:10 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

als dingen niet gaan zoals het hoort in een topic, stuur even een TR.
Maar houd het topic verder ontopic en schoon.
Heb wat berichten aangepast en sommigen getrasht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:20:
[...]

Dat is gebonden aan smaak en voorkeur. Ik zou op APS-C zelfs groothoek missen in mijn 17-40 als all-rounder ;)

ik in ieder geval niet. Ja, het is prachtig glas maar ik zou echt gillend gek worden vna dat bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
we_are_borg schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 00:39:
Liefst niet te duur max. 550 euro. Er hoeft niet gelijk uitgebreide lenzen bij te zitten standaard is even in het begin genoeg.

Ik wil hem primair gaan gebruiken voor foto's die gemaakt gaan worden vanaf een statief, buiten fotografie is voor mij eigenlijk alleen van toepassing als ik een dagje weg gaat wat niet veel voorkomt. Maar wil wel beter kwaliteit dan met mijn Powershot A95

Ik heb een kleine studio gekocht voor object fotografie ook daarbij een statief aangezien ik te veel beef. Zoals boven soms meenemen naar buiten om foto's te maken maar dit zal niet echt veel gebueren door mij. Mijn broers zullen hem wel vaak gebruiken voor feesten e.d.

Ik heb geen lezen op dit moment.

Geen merk voorkeur maar wel dat het toestel uitgebreid is op RAW. Hiermee bedoel ik eigenlijk dat het maar 10% doet wat RAW formaat kan.

Nee dat wil ik niet gelijk, maar moet wel mogelijk zijn om lenzen te gebruiken.

Ik wil advies met betrekking welk merk en type. Ook later om lezen te kopen voor het geen wat ik wil doen is van harte welkom.

Ik kan maar een paar uur per week in fotografie stoppen, maar de foto's die ik neem wil ik wel gaan bewerken en verder te leren gaan met Photoshop.

Denk ik wel ik ben graag bezig met photoshop en foto's te bewerken. Ik wil graag materiaal gebruiken wat van mij afkomstig is. Als dit betekend dat ik op een gegeven moment verlichting erbij moet kopen dan ben ik gek genoeg om dat te doen.

Ik gebruik momenteel een Canon PowerShot A95 ik weet niet wat ik er van moet denken maar het toestel mist iets. De foto's die er mee zijn gemaakt hebben ook niet de gewenste resultaat, ook niet als de toestel anders wordt ingesteld. Op mijn vorige werk hadden we een Sony Cybershot deze was lekker en deed alles, de foto's die er mee gemaakt werden hadden wekte een gevoel gelijk op van ja dat ziet er netjes uit, dit mis ik heel erg bij de A95

Niet, ik wil graag een nieuw toestel.
Kijk ook eens naar de Pentax K200D ik heb die voor €468 gekocht en kon als aanbieding de grip erbij kopen voor €50. Zeker bij studio fotografie is zoon grip wel handig :) Ook vind ik zelf de pentax veel lekkerder in de handliggen dan de overige concurrenten. Ander voordeel bij pentax is dat je oude pentax lenzen (van voor het digitale tijdperk) kan gebruiken en die zijn voor een scheintje te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51
we_are_borg schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:10:
Ik zat zelf ook al naar een 400D te kijken de 450D heb ik nog niet naar gekeken. Weet alleen even nog niet wat ik van de 1000D moet denken of deze beter slechter is dan de 400D.
Ik snap het gezeur omtrend de 1000D niet zo goed. Voor minder dan 400 euro heb je een mix van een 350D (AF-sensor), 400D (LCD, sensor), 450D (live view, accu, body (minus wat rubber grips), flitser, "Auto lighting optimizer", en ISO in de zoeker).

Spotmeter... ach je hebt partial van 9%, daar kun je meestal prima mee uit de voeten. Qua fotokwaliteit zijn alle reviews het er wel over eens volgens mij: nauwelijks verschil. En ach.. die handling... interessant als je fotograaf van beroep bent, maar voor de uitjes met je gezin ... wat boeit het dan?

Ik zie eigenlijk totaal geen reden voor een "starter" om niet die 100 euro (t.o.v. de 450D) in z'n zak te houden en een courante 1000D (qua markt is ie couranter dan de 400D) te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

catchingfire schreef op maandag 22 september 2008 @ 09:17:
[...]

Ik snap het gezeur omtrend de 1000D niet zo goed. Voor minder dan 400 euro heb je een mix van een 350D (AF-sensor), 400D (LCD, sensor), 450D (live view, accu, body (minus wat rubber grips), flitser, "Auto lighting optimizer", en ISO in de zoeker).

Spotmeter... ach je hebt partial van 9%, daar kun je meestal prima mee uit de voeten. Qua fotokwaliteit zijn alle reviews het er wel over eens volgens mij: nauwelijks verschil. En ach.. die handling... interessant als je fotograaf van beroep bent, maar voor de uitjes met je gezin ... wat boeit het dan?

Ik zie eigenlijk totaal geen reden voor een "starter" om niet die 100 euro (t.o.v. de 450D) in z'n zak te houden en een courante 1000D (qua markt is ie couranter dan de 400D) te nemen.
Wel de 1000D moet ik nog bekijken maar waar ik momenteel even tegen aan loop is mijn kennis. Ik dient weer even te gaan lezen, het is voor mij te lang geleden dat ik echt met fotografie bezig ben geweest (ongeveer 15 jaar geleden). Het verschil tussen de 400D en de 450D is redelijk duidelijk, maar waar ik de 1000D even moet plaatsen weet ik nog niet zo goed. Ook dien ik even een paar reviews te lezen voordat ik wat anders gaat doen. Wat mijn wel duidelijk is dat Canon een redelijk veilige keuze is en goed van kwaliteit is.

Pentax K200D zal ik even meer over gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Als je RAW wil schieten moet je de 1000D links laten liggen omdat ie dan bohoorlijk wat snelheid verliest. Anderhalf FPS is niet echt heel denderend te noemen.

Dus wat zijn de voordelen van een 450D:
Betere ergonomie en bediening
Grotere zoeker
Beter AF systeem
Spotmeting
Sneller in raw
Diepere buffer

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 22-09-2008 15:51 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51
we_are_borg schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:28:
Wel de 1000D moet ik nog bekijken maar waar ik momenteel even tegen aan loop is mijn kennis. Ik dient weer even te gaan lezen, het is voor mij te lang geleden dat ik echt met fotografie bezig ben geweest (ongeveer 15 jaar geleden). Het verschil tussen de 400D en de 450D is redelijk duidelijk, maar waar ik de 1000D even moet plaatsen weet ik nog niet zo goed.
De 1000D is gewoon een zo goedkoop mogelijke dSLR door wat dingen uit huidige en vorige modellen te combineren. Mijns insziens prima voor huis-tuin-keuken-vakantie kiekjes, die 100 euri die je bespaard kun je beter in een goed objectief investeren.
martijn_tje schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:51:
Als je RAW wil schieten moet je de 1000D links laten liggen omdat ie dan bohoorlijk wat snelheid verliest. Anderhalf FPS is niet echt heel denderend te noemen.
Alleen als je bursts wil schieten in RAW. Voor landschapjes of andere doeleinden maakt het niks uit.
Dus wat zijn de voordelen van een 450D:
Betere ergonomie en bediening
Je bedoeld dan alleen het feit dat de plastic grips "rubberized" zijn op de 450D? Voor de rest is qua bediening de 1000D gelijk.. op 1 dingetje na: het display gaat niet uit als je door de zoeker kijkt maar pas als je de sluiterknop half indrukt.
Beter AF systeem
Dat betere AF systeem vraag ik me zo af als ik lees hoeveel mensen problemen hebben met de AF van de 450D. En heb je uberhaupt wat aan die "andere" cross sensor als je je tas niet vol hebt zitten met <=F2.8 lenzen?

[ Voor 35% gewijzigd door catchingfire op 22-09-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Hoewel zo'n 450D geen fatsoenlijke spotmeting heeft (IMO).
Geld overigens voor alles canons minder dan een 1D serie :(
Overigens lijkt mij een 400/450D nog steeds het beste geschikt, 1000D is (gezien de prijs) wel heel erg een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

we_are_borg schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:28:
[...]

Wel de 1000D moet ik nog bekijken maar waar ik momenteel even tegen aan loop is mijn kennis. Ik dient weer even te gaan lezen, het is voor mij te lang geleden dat ik echt met fotografie bezig ben geweest (ongeveer 15 jaar geleden). Het verschil tussen de 400D en de 450D is redelijk duidelijk, maar waar ik de 1000D even moet plaatsen weet ik nog niet zo goed. Ook dien ik even een paar reviews te lezen voordat ik wat anders gaat doen. Wat mijn wel duidelijk is dat Canon een redelijk veilige keuze is en goed van kwaliteit is.
De 1000D moet je vergelijken met de EOS 1000F van begin jaren '90.
Ik heb er nog 1 liggen....., heel erg basic.
De 1000D kan veel meer dan welke beginner dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Er zijn volgens mij genoeg alternatieven die veel meer te bieden hebben dan een 1000D.
  • Sony A200
  • Sony A300/350
  • Nikon D40
  • Nikon D60 mits goede prijs <€400
  • Pentax K200D
  • Olympus E420
  • Olympus E520
  • Canon 450D
Bovenstaande rijtje camera's zijn prima voor instappers met voldoende mogelijkheden. Camera's presteren velen malen beter dan menig compact camera. Waarom je keuze beperken tot een 1000D :?

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 22-09-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
catchingfire schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:19:
De 1000D is gewoon een zo goedkoop mogelijke dSLR door wat dingen uit huidige en vorige modellen te combineren. Mijns insziens prima voor huis-tuin-keuken-vakantie kiekjes, die 100 euri die je bespaard kun je beter in een goed objectief investeren.
Alsof je voor 100 euro op een ongelukkige prime na iets fatsoenlijks kan kopen.
Dat betere AF systeem vraag ik me zo af als ik lees hoeveel mensen problemen hebben met de AF van de 450D. En heb je uberhaupt wat aan die "andere" cross sensor als je je tas niet vol hebt zitten met <=F2.8 lenzen?
Ik was trouwens in de veronderstelling dat de overige focuspunten f/5.6 cross sensoren waren en de middelste als extra gevoeliger werd bij een f/2.8 of snellere lens. Maar kennelijk is dat dus niet zo en zijn de overige punten ook gewoon lijn sensoren die te veel in het midden gegroepeerd zijn. Lekker verneukeratief om dat wel alle puntjes als vierkantjes in de zoeker te representeren. Zo zie je dus niet in welke richting de lijn sensoren gevoelig zijn.

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

[b]• Wat is je beschikbare budget?
€ 600-€700

[b]• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Genoeg geklooid met compactcamera's om er het beste uit te proberen te halen, ik wil een makkelijkere camera waarin ik gewoon alles kan instellen, zoals het hoort. Ik krijg een budget voor m'n verjaardag (zeer spoedig) wat de aanschaf volledig betaalbaar maakt voor mij. Zelf hoef ik maar 200-300 euro bij te betalen.

[b]• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voornamelijk in de buitenlucht, zowel close-up als gewoon als landschap. Ook wat abstracter/kunstzinniger spul.

[b]• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

[b]• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
EOS 450D of 1000D of 400D of ik weet niet welke ik hiervan wil! Nikon D60 heb ik mogen vasthouden en viel tegen (simpeler dan ik zou willen). Ik haat chroma noise.

[b]• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
UV-filter, batterijgrip, tasje en kitlens. Ik ben iemand die niet veel zoomt, ik loop ergens wel naartoe als ik het wil fotograferen.

[b]• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil weten of ik niet geld weggooi als ik een 450D koop. Met andere woorden: als ik het geld toch wel ervoor heb, moet ik dan nog nadenken over het kopen van een olympus E-420, Sony A350, Nikon D60 of Canon 1000D?

[b]• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel van m'n tijd op de ligfiets gaat-ie mee, en dat is 10.000 km/jr.

[b]• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nah, ik weet niet. Deze moet wel een tijdje meegaan.

[b]• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Compactcamera's: gaan stuk en zijn niet instelbaar. Je kunt er alleen leuke foto's mee maken als je echt heel erg veel moeite doet om het ding te pushen.

[b]• Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!