[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.459 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Deathchant, ik heb je topic hierheen gegooid met de opmerking dat mocht het geen dslr worden, je de discussie verder kon continueren in het 250-500 euro topic, wat ik een stuk hierboven aangeef.
Gelieve dus niet hier over compacts praten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

du hast recht! excusez-moi

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
Nou mensen, ik voeg mijn situatie ook maar even toe aan dit fantastische topic. Ik moet spoedig een keuze maken en kan wel wat hulp gebruiken!

Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 1000 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Tot op heden steeds goedkope/simpele compactjes gehad en me altijd kapot geërgerd over de traagheid, kwaliteit, ruis, instelmogelijkheden, slechte scherpte, bewogen foto's.... Nu op reis eind augustus naar Australië en wil een GOEDE camera om mijn al jaren op de plank liggende behoefte om fotografie als een hobby uit te bouwen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De natuur, macrofotografie, portretten etc.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Merkgebonden ben ik niet echt, meer kwaliteitgebonden.
Heb Tamron 18-250 en Sigma 18-200 en Sony 18-250 en nog wat andere lenzen bekeken. Ik wil een groot zoombereik voor op reis, zowel groothoek als tele. Optische stabilisatie is een MUST.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik neig momenteel sterk naar de eerste 2, met in het achterhoofd een luxere, kleinere compact:
- Canon 450D + kit 18-55 + 18-250 bij voorkeur met IS!
- Sony Alpha 350 + kit 17-70 + 18-250
- Panasonic TZ5
- Panasonic FZ18
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, een 18-250 reislens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
In eerste instantie zou ik advies erg op prijs stellen voor de body en lenzen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik word geen professioneel fotograaf maar wil het komende jaar toch wel dagelijk een heleboel foto's gaan schieten van landschap, fauna, macro en alles wat ik tegenkom.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, als ik wat mis en de hobby echt leuk vind.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Traveller DC-8600 compact camera waarbij ik zoals omschreven traagheid, bewogen foto's, instelmogelijkheden en vooral TRAAGHEID een issue vind.
Is 2e hands een optie of per se niet?
2ehands is geen probleem maar zoals ik nu om me heen zie niet echt goedkoper.

Wat me van de 450D tegenstaat is de kunststof body welke een hoog playmobil gehalte heeft, maar wel lekker klein en licht is. Hij heeft wel een hele fijne ruisprestatie en niet te overenthousiaste ruisonderdrukking waardoor veel detail blijft bestaan in JPEG's. Maar wat ik voornamelijk een probleem vind is het gebrek aan beeldstabilisatie in de body. Ik zoek dus een 18-250 lens met IS maar die zijn én moeilijk te vinden én f*cking duur.

De A350 lijkt me een hele mooie camera, mooier gebouwd dan de Canon en een betere Live View. Alleen ook groter en zwaarder. Ik zag dat de lenzen standaard een kunststof mount hebben wat ik wel héél triest vind. Daarnaast komt het leuke uitklapschermpje zover naar buiten dat ik continu met mijn neus tegen het scherm zit te drukken om door het erg kleine OVF te kijken.
Het grote voordeel van de Sony lijkt me momenteel de in body beeldstabilisatie waardoor een "relatief goedkope" lens zoals de Sony 18-250 goed kan, of de Tamron versie.

Maar ja..... ik lees veel wisselende berichten! Beschikbaarheid van lenzen voor de Sony, oordelen over "wil je een TV koop Sony, geen camera" in het kader van schoenmaker blijft bij je leest, ruisprestaties van Sony etc. etc...

Als laatste overweging heb ik nog: misschien ben ik dom om een camera van 2 kilo en 1000 euro mee te nemen naar Australië in een backpack? Een luxere compact?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk aan een D80 met 18-200 VR... Zie dat je het helemaal niet hebt over nikon... Is dat bewust?

Deze set is 1035 bij kamera-express momenteel...

Overigens; over de slechte berichten over sony; voor zover ik weet hebben ze de camera-lijn van konica/minolta overgenomen. Die jongens zijn niet echt nieuw op dit gebied... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 13:46:

Tot op heden steeds goedkope/simpele compactjes gehad en me altijd kapot geërgerd over de traagheid, kwaliteit, ruis, instelmogelijkheden, slechte scherpte, bewogen foto's.... Nu op reis eind augustus naar Australië en wil een GOEDE camera om mijn al jaren op de plank liggende behoefte om fotografie als een hobby uit te bouwen.
Als je hier nog steeds achter staat laat dan de compact optie vallen. DSLR maakt sowieso mooiere foto's dan compact.
MikeyMan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 13:55:
Ik denk aan een D80 met 18-200 VR... Zie dat je het helemaal niet hebt over nikon... Is dat bewust?

Deze set is 1035 bij kamera-express momenteel...
Dat kan ook, of een D40/D40x/D60 die zijn weer een stukje goedkoper zodat je nog geld over houdt voor een goede tas voor op reis. Met die 18-200 VR heb je wel een mooie allround lens te pakken voor een backpack vakantie. Bedenk wel dat D80+18-200 ongeveer een kilo weegt.

Verder maakt sony ook sensors voor de D40-D80.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ik sta hier juist steeds meer achter. Ik hoop er dit jaar veel tijd voor te kunnen maken doordat ik zelf rondreis in de auto en daar is gewicht dan ook minder een issue. Ik ben compactjes eigenlijk zat.

Nikon camera's vind ik over het algemeen niet mooi. De D80 is daarnaast een relatief "oud" model welke voor mij belangrijke functies mist. D60 heb ik reviews van bekeken en vind de fotoprestaties erg tegenvallen. Te veel smudge, te veel ruisonderdrukking etc.

Ik weet dat een D450 zo'n 450 gram weegt, de A350 zo'n 600 gram. Een beetje lens in mijn bereik toch al gauw ruim 400 gram. Ladertje, accutje, geheugenkaartje....

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:22:
Nikon camera's vind ik over het algemeen niet mooi. De D80 is daarnaast een relatief "oud" model welke voor mij belangrijke functies mist. D60 heb ik reviews van bekeken en vind de fotoprestaties erg tegenvallen. Te veel smudge, te veel ruisonderdrukking etc.
Heb je de review op dpreview.com gezien van de A350? Moet je kijken wat daar gebeurt bij ISO 800, over onderdrukking en smudge gesproken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Hmmm dit is mij even ontschoten. Ik weet dat de 450D beter presteert w.b. ruis maar dat de A350 zo erg was zou ik even moeten terugzoeken.

Ik ben momenteel even aan het rondkijken voor een lens, want ja die is toch wel belangrijker of net zo belangrijk als de body.

Met beeldstabilisatie is de keuze erg beperkt.
- Nikon 18-200 voor €534
- Sigma 18-200 voor €369

Zonder beeldstabilisatie is wat meer keuze.
Pentax 18-250 €428
Sigma 18-200 €244
Sony 18-200 €389
Sony 18-250 €529
Tamron 18-200 € 244
Tamron 18-250 €367

Waarin i.c.m. de Sony A350 de keuze al snel zou vallen op de Tamron 18-250 voor €367.
Waarin i.c.m. de Canon 450D de keuze eigenlijk alleen kan vallen op de Sigma 18-200 voor €369.

Ik wil gewoon zeker beeldstabilisatie hebben ook al realiseer ik me dat het ook niet heilig is.

Edit: inderdaad zeg... ISO boven de 400 is vergeleken met de 450D echt treurig. Bekijk deze ISO1600 maar eens:
http://a.img-dpreview.com...es/originals/dsc06394.jpg

Hmm is dat genoeg reden om de camera niet te kopen? Vind ik een moeilijk punt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gieliovd520 op 29-07-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik meen dat de IS van sony op iets van 2 stops werd geschat en de 2e generatie nikon op ~4. Verder ben ik benieuwd waarom je de a350 prefereerd over de a300. Minder MP is minder ruis. Verder zijn de dpreviews vrij grondig, en wellicht zal jij niet altijd op dezelfde manier met een loep naar uitsnedes van je foto's kijken als zij doen. Het is dus een informatieve site, maar je moet je niet op hun resultaten blind staren :).

Je noemt verder voor jouw belangrijke functies, misschien handig die te vermelden want ik kan zo niet uit je lijstje halen welke dat zijn. (Ik gok live view, aangezien je noemt dat de d80 het niet heeft).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Inderdaad, Live View wil ik toch wel hebben. Daarnaast optische beeldstabilisatie is een eis. Daarnaast de prijs uiteraard. Weinig ruis. Goede snelheid (wegschrijven, shutter lag, startup etc.), niet té zwaar, goede uitbreidmogelijkheden, goede lenzen, dust removal, ergonomie, een beetje bouwkwaliteit, bij voorkeur een beetje "weersbestendig", etc.......?

Interessant punt... hoe sterk is de stabilisatie van Sony? Weet je toevallig ook de waarden van de lenzen die ik boven opnoem? Als je met die Sigma lens over 1 stop praat heeft het weinig nut.

De A350.... goed punt! Ik heb me daar eigenlijk helemaal nog niet in verdiept! Niemand schrijft er eigenlijk over lijkt het wel. Het is altijd de lagere (100-200), de 350 of de 700.

[ Voor 14% gewijzigd door Gieliovd520 op 29-07-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:09:
Hmm is dat genoeg reden om de camera niet te kopen? Vind ik een moeilijk punt.
Als je wat meer in low-light situaties schiet (binnen heb je dat nogal snel), dan kom je al snel in de problemen en is uitwijken naar ISO 800 of 1600 bijna onoverkomelijk. Dit wordt nog versterkt doordat de superzooms op zichzelf al geen helden zijn in deze situaties vanwege hun wat kleinere diafragma. Als je een redelijk stilstaand onderwerp hebt, kan beeldstabilisatie wel helpen, maar de flitser gebruiken is dan denk ik de beste keuze (vooral bij wat beweging).
Als je denkt dat je live-view veel gaat gebruiken is de Sony natuurlijk wel de beste keuze, want bij de 450D is die alleen handig bij statiefsituaties waarbij je even de tijd hebt om scherp te stellen (met de 10x zoom kun je dan wel verdraaid scherpe resultaten bereiken trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb de A350 een dag "vastgehouden" (paar honderd foto's mee gemaakt) en ik vond het "een aardige camera" maar ook niet veel meer dan dat. Erg veel MP's, maar het leek niet echt de kwaliteit te bevorderen. De LiveView is leuk, maar in de praktijk gebruik je dat zo min mogelijk; het is niet vergelijkbaar met de "LiveView" van een compact camera. Alleen voor overhead-shots en foto's onder heuphoogte maak je er gebruik van (althans, ik, en ik ben een S5 gewend).

Verder vond ik de burst-mode af en toe tegen vallen. Wellicht omdat ik dan niet snel genoeg de juiste setting had (omdat hij nog in RAW stond ofzo), of omdat de eigenaar een niet zo snel kaartje meegegeven had.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:25:
Inderdaad, Live View wil ik toch wel hebben. Daarnaast optische beeldstabilisatie is een eis. Daarnaast de prijs uiteraard. Weinig ruis. Goede snelheid (wegschrijven, shutter lag, startup etc.), niet té zwaar, goede uitbreidmogelijkheden, goede lenzen, dust removal, ergonomie, een beetje bouwkwaliteit, bij voorkeur een beetje "weersbestendig", etc.......?

Interessant punt... hoe sterk is de stabilisatie van Sony? Weet je toevallig ook de waarden van de lenzen die ik boven opnoem? Als je met die Sigma lens over 1 stop praat heeft het weinig nut.

De A350.... goed punt! Ik heb me daar eigenlijk helemaal nog niet in verdiept! Niemand schrijft er eigenlijk over lijkt het wel. Het is altijd de lagere (100-200), de 350 of de 700.
Heb je al camera's in je handen gehad? Zo niet, dan is dat een goed beginpunt. Misschien vallen er dan direct al bodies af.

De geschatte stabilistatie kan je bij lensreviews meestal wel vinden. Ook kan je in de sony topics eens rond kijken wat zij ervaren voor IS. Voor die 18-200 VR is het ongeveer 4 stops.

Dust removal is verder (imo :p) een marketingtruuk, net als je blind staren op MP.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

[1]Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 700 en 900 euro
[2]Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een Sony H9, en bereik daar vaak nie het gewenste resultaat mee.
[3]Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Het meeste verwacht ik portret/mensen. Maar ook natuur.
[4]Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Heb gehoord van tamrol, maar weet niet of dat ok is.
[5]Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D60, Canon 450d, Sony A200 Deze spraken me het meeste aan.
[6]Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, 1 telelens erbij
[7]Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
[8]Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Vrij serieus, maar rustig opbouwen met aanschaffen van app.
[9]Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja zie boven.
[10]Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony H9, Vaak moeilijk om mooie scherpte diepte plaatjes te schieten. Of je moet al flink inzoomen.
[11]Is 2e hands een optie of per se niet?
Not a option.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
kromme schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:55:
Tussen de 700 en 900 euro
Heb nu een Sony H9, en bereik daar vaak nie het gewenste resultaat mee.
[3]Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Het meeste verwacht ik portret/mensen. Maar ook natuur.
Heb gehoord van tamrol, maar weet niet of dat ok is.
[5]Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, 1 telelens erbij
[7]Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
[8]Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Vrij serieus, maar rustig opbouwen met aanschaffen van app.
[9]Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja zie boven.
Sony H9, Vaak moeilijk om mooie scherpte diepte plaatjes te schieten. Of je moet al flink inzoomen.
Not a option.
Als advies: ga eens naar een fotowinkel en hou die drie camera's eens beet. Klik er eens mee en kijk wat je bevalt.
Kan je dat wat meer toelichten?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ik heb camera's in handen gehad in de Mediamarkt in Alkmaar. Daar heb ik de Canon D40, 450D, A350, A700, A200, en nog diverse camer's in handen gehad evenals de Nikon's.

Ik heb al wat gevonden van de lens stabilisatie inderdaad. Men spreekt over 3-4 stops bij de Sigma 18-200 geclaimt door Sigma zelf.

Dust removal of precentie is deels een truc denk ik, deels ook wel waar. Het lijkt volgens diverse reviews wel degelijk te helpen in een normale situatie. Ja, als je in de sahara met windkracht 7 een lens gaat wisselen...

Blindstaren op MP's hoef je mij niet te vertellen nee, dat is pas een marketingtruc. De waarheid blijft natuurlijk dat je op een 20 MP full frame CMOS meer kwaliteit kwijt kunt dan op een 8 MP 1 1/8" CCD'tje. Ik weet ook dat een 10 MP APS-C niet per definitie slechter is dan een 14 MP APS-C, in tegendeel vaak zelfs omdat er meer licht nodig is om meer puntjes op een zelfde oppervlak te belichten.

Grappig trouwens, de A350 heeft als enige in de serie een 14,2 MP CCD waar de andere camera's allemaal een CMOS hebben van rond de 12 MP. Een hele andere techniek welke dus de hogere ruis veroorzaakt, waar wat meer dynamic range bla bla aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Nu online

kromme

Sallin schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:02:
[...]

Kan je dat wat meer toelichten?
Er lag ook nog een olympus, en een nikon d40x. dus ik ben op advies uitgegaan van de winkelbediendde en heb me de keuze gelegd tussen die 3.

Ik heb tot nu toe alleen de nikon vast gehad, en de sony.
Heb me ook laten vertellen dat nikon al jaren dezelfde sluiting gebruikt voor lenzen. Hoe is dat met sony? Hebben die een eigen|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
kromme schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:23:
[...]

Heb me ook laten vertellen dat nikon al jaren dezelfde sluiting gebruikt voor lenzen. Hoe is dat met sony? Hebben die een eigen|?
Sony heeft de lijn overgenomen van Konica Minolta. Alle lenzen met een bepaalde vatting (ben even de naam kwijt) passen ook op de nieuwe lijn. Volgens mij de Minolta AF vatting.

Het verschil zit hem vaak wel in lenzen voor analoge camera's dat de "crop factor" van een digitale body anders is. Waar een analoge SLR een 35mm film heeft, heeft een dSLR vaak een relatief kleine sensor, waardoor de lens dus op een andere manier zijn beeld door moet geven. Als je een camera met de zogenaamde "full frame sensor" hebt, dan komt dit weer overeen.

Hoe het exact uitpakt weet ik niet. Ik begreep dat de waarden welke op de lens staan hiermee niet overeenkomen. Je leest ook altijd dat een 18-55 in 35mm eq. overeenkomt met ongeveer 28-xx. Dit heeft dus te maken met de sensorafmetingen en het brandpunt etc....

[ Voor 14% gewijzigd door Gieliovd520 op 29-07-2008 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Crop factor wordt dat ook wel genoemd.

Sony kan, voor zover ik weet, eigenlijk alle minolta AF lenzen gebruiken. Handmatig glas gaat niet zomaar.

Op een Nikon kun je eigenlijk alle lenzen die na 1977 zijn gemaakt schroeven (uitgezonderd wat hele speciale en vrij zeldzame lenzen). Lichtmeten en scherpstellen moet je zelf doen. Autofocus lenzen vanaf 1986 heb je wel lichtmeting mee maar met een D40 of D60 moet je wel zelf scherpstellen. Pas met AF-S en andere gemotoriseerde lenzen heb je ook autofocus. (zie ook deze tabel: http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat iemand een goed advies heeft...

Tussen de 500 en 750 euro
Wil goede foto's maken en wellicht een nieuwe hobby starten.
Mensen/portretten/landschappen
Nee, heb geen lenzen.
Nikon D60 (voelde meteen goed aan in de hand), Canon 450d (op basis van reviews lijkt deze beter uit de bus te komen qua mogelijkheden)
Niet meteen. Ik wil eerst de (on)mogelijkheden ontdekken door er mee te spelen
Advies
Ik wil wel serieus foto's maken, maar wil het rustig opbouwen.
Ja
Een casio compact camera, opstarten duurt lang en de kwaliteit van de foto's is niet zo goed.
Nee, per se niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-09 20:59
Wijnands schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:15:
Crop factor wordt dat ook wel genoemd.

Sony kan, voor zover ik weet, eigenlijk alle minolta AF lenzen gebruiken. Handmatig glas gaat niet zomaar.
Alles met minolta A mount (vanaf 1985) werkt op elke Sony en KM dSLR (zowel de flitsers als de lenzen). Dus dingen zoals autofocus, lichtmeting, wireless master enz werken op zowel de A200 t/m A700 als wel de KM 5D en 7D ongeacht de lens flitser of body.

Dus de A200 kan wireless master spelen en de A200 is volledig functioneel met al het Minolta A mount glas vanaf 1985 (uitzonderingen zijn een paar Sigma's van voor 1995 die gerechiped moeten worden). En de nieuwe Sony 58 flitser werkt ook vrolijk op een Konica Minolta 7D van een jaar of 4 jaar oud. Daarnaast gebruikt Sony voor alle huidige body's de zelfde accu's. Dus wil je van je A200 doorgroeien naar een A700 dan kan je ook je accu's blijven gebruiken.

De MF lenzen waar wijnands over spreekt passen niet / hebben een andere mount en kunnen wel (handmatig) werken met een converter ring, ongeveer het zelfde idee als een Nikon lens op een Canon body schroeven ;). Je behoudt wel lichtmeting. Het enige verschil wat er in zit is dat de A200/300/350 alleen op M werken en de A700 ook op A en S werkt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:06:
Nikon D60 (voelde meteen goed aan in de hand), Canon 450d (op basis van reviews lijkt deze beter uit de bus te komen qua mogelijkheden)
Hoe voelde de canon?
Niet meteen. Ik wil eerst de (on)mogelijkheden ontdekken door er mee te spelen
Advies
Ik wil wel serieus foto's maken, maar wil het rustig opbouwen.
Ja
Een casio compact camera, opstarten duurt lang en de kwaliteit van de foto's is niet zo goed.
Nee, per se niet
De 450D is net een beetje uitgebreider dan de D60. Wat zit er op de 450d dat je op de D60 denkt te gaan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:25:
Er is al wel eens een uitgebreide vergelijking geweest, op papier dan niet op internet dat ik weet. Het resultaat was nogal verschillend, per merk en segment.

In het kort was het voor goedkope lenzen soms maar 1-2 stops, tot wel 4 stops voor een hele dure Nikon VR lens. Sony zat op 3 stops voor de oudere bodies, en tot 4 voor de nieuwere bodies. Andere merken weet ik zo niet, en per model objectief weet ik het ook niet meer uit mijn hoofd helaas :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
^^^ kijk nou, nog een pratchett fan, leuk!

Het nut van VR/IS is in dit topic en de 2 voorgaande delen ook uitgebreid besproken. Misschien handig om even terug te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wijnands schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:11:
De 450D is net een beetje uitgebreider dan de D60. Wat zit er op de 450d dat je op de D60 denkt te gaan missen.
Het prijsverschil is ongeveer 140 euro, wat krijg je daar o.a. voor terug:
9 AF punten in plaats van 3
Sneller AF systeem (het 3 punts systeem in de Nikon D40, D40x en D60 is niet echt super responsive)
Liveview
Betere sensor (voornamelijk highlight DR en ruis/detail bij hoge iso waarden)
Een fractie sneller burst rate
Diepere buffer
AF met alle objectieven
Lichtmeting met oude objectieven
Mogenlijkheid voor een eigen merk grip
Jiriki schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:22:
Er is al wel eens een uitgebreide vergelijking geweest, op papier dan niet op internet dat ik weet. Het resultaat was nogal verschillend, per merk en segment.
Hangt er altijd maar net vanaf welke review je ziet. Voor je zelf hangt het van de situatie af en van hoe stabiel je pootjes zijn. Heb iemand zien schieten met 800mm @ 1/15 (sigma 400 f/5.6 + kenco 2x TC + KM 7D +Grip) en die had nog een redelijke hitrate ook (ongeveer 2/3e scherp). Maar dat is uitzonderlijk of je dat nou met een lens IS of body IS doet.

Maar het grootste voordeel van in body IS is dat je geen insteltijd hebt (lens IS is minstens 1 seconde wachten en daarna pas gestabiliseerd). Het grootste voordeel van lens IS zijn die mooie panning systemen die je in voornamelijk tele's terug vind. (in body IS moet je bij pannen uitzetten omdat ie je anders tegen werkt)

Over het algemeen ga je 1 stop met de Sony's makkelijk halen (geld trouwens ook voor lens IS). Ergens tussen de 2 en 3,5 stops zal het meestal liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 29-07-2008 20:41 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:09:
Ik ben momenteel even aan het rondkijken voor een lens, want ja die is toch wel belangrijker of net zo belangrijk als de body.

Met beeldstabilisatie is de keuze erg beperkt.
- Nikon 18-200 voor €534
- Sigma 18-200 voor €369

Zonder beeldstabilisatie is wat meer keuze.
Pentax 18-250 €428
Sigma 18-200 €244
Sony 18-200 €389
Sony 18-250 €529
Tamron 18-200 € 244
Tamron 18-250 €367
Die Nikon en Pentax gaan niet passen op een Sony, maar ik neem aan dat je dat wel weet (je hebt je aardig ingelezen... ;) ).

Over IS/VR/AS/etc. in de body vs. in de lens is 't vrij simpel:
in lens IS:
Voordeel:
- De IS is afgestemd op de lens waar 't inzit, en kan daardoor efficienter zijn.
Nadeel:
- De lenzen worden er een stuk prijziger van (al doet vooral Nikon z'n best om betaalbare VR-lenzen op de markt te zetten).

in body IS:
Voordeel:
- Elke lens heeft opeens anti shake, ook oude/vintage lenzen.
Nadelen:
- De anti shake is een beetje 'grootste gemene deler' voor de gebruikte lenzen. Bij de kortere telezooms werkt dit meestal het best.
- Minder winst in 't aantal stops door diezelfde 'grootste gemene deler'.
- Voor mij 't belangrijkste nadeel: IS werkt niet in je zoeker, als je hand niet stabiel is, is je zoeker dat ook niet: IS treedt pas in werking wanneer je afdrukt. Maar aan de andere kant scheelt 't wel in je accuduur... ;)

Heb je overigens ook al 's naar Pentax gekeken? Als je Sony op je wensenlijstje hebt staan is een K10D, K20D of een K200D (kleiner en lichter) ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
martijn_tje schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:37:
[...]

Het prijsverschil is ongeveer 140 euro, wat krijg je daar o.a. voor terug:
9 AF punten in plaats van 3
Sneller AF systeem (het 3 punts systeem in de Nikon D40, D40x en D60 is niet echt super responsive)
Da's handig
Liveview
Betere sensor (voornamelijk highlight DR en ruis/detail bij hoge iso waarden)
In ieder geval waar voor ruis/detail. Highlight DR weet ik niet.
Een fractie sneller burst rate
Diepere buffer
AF met alle objectieven
Lichtmeting met oude objectieven
Mogenlijkheid voor een eigen merk grip
[...]
Staat tegenover dat de D60 een enorm beginnersvriendelijke interface heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wijnands schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:44:
Staat tegenover dat de D60 een enorm beginnersvriendelijke interface heeft.
Volgens mij zijn alle instappers voor iemand die het wil prima te bedienen.

Oke laten we mu eens terug gaan naar de originele vraagstelling van Gieliovd520 en eens een paar leuke setjes voor gaan stellen voor maximal 1000 euro. Gieliovd520 in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3"

Sony A200 (367) Sony A300 (416)
Tamron 18-250 (367)
Sony 42 flitser (198)
Totaal = 932 / 981

Nikon D60 (399)
Tamron 18-250 (367) / Nikon 18-200 AF-S VR (534)
Nikon SB600 (189)
Totaal = 955 / 1122

Canon 450D (552) / Canon 400D (499)
Tamron 18-250 (367)
Canon 430EX (189)
Totaal = 1108 / 1055

Pentax heb ik eigenlijk bedroevig weinig parate kennis van als het om body's en flitsers gaat. (verder als dat een K20D budgetair lastig wordt kom ik eigenlijk niet)

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 29-07-2008 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:12

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:38:
[...]

- Voor mij 't belangrijkste nadeel: IS werkt niet in je zoeker, als je hand niet stabiel is, is je zoeker dat ook niet: IS treedt pas in werking wanneer je afdrukt. Maar aan de andere kant scheelt 't wel in je accuduur... ;)
Voor mij was een van de belangrijkere argumenten om voor Canon te kiezen. Heb niet zo'n vast handje en zelfs op 85mm al zie je de zoeker tot rust komen zodra de IS begint te werken.

Heb dan wel een 40D, omdat ik die lekkerder in de hand vond houden, maar kan na bijna 400 shots (and counting) nou niet echt zeggen dat ik het idee heb dat de accuduur verkort is.

@Gieliovd520: Hou er wel rekening mee dat een 18-200 of 18-250 lens erg veel compromissen moet sluiten, zeker aan de uiteinden. Beter kijken of je in dat bereik geen 2 losse lenzen kan krijgen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor mensen die een D60 overwegen kan dit interessant zijn om 's te kijken. http://www.nikondigitutor.com/eng/d60/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golflars
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 21:09
1.Wat is je beschikbare budget?
700 - 800 euro voor de eerste set, dus inclusief tas, extra accu en geheugen
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op dit moment gebruik ik de Canon S3 IS van mijn vader. Deze voldoet echter niet meer. (zie vraag 10) Verder wil ik het eindelijk allemaal eens iets serieuzer gaan aanpakken.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral landschappen (vorig jaar in de VS geweest, dit jaar in Toscane, volgend jaar Canada, dan dus met een dSLR), feestjes en steden (zowel architectuur als mensen)
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
-Canon EOS 450D Kit - zeer bruikbare hoge isowaarden, flink verbeterde kitlens met een goed bereik voor mij, ik heb vrij kleine handen en vond de camera prettig vasthouden, altijd goede ervaring met Canon gehad (S3 van mijn vader en een vriend van me heeft een 350D) Tenslotte spreekt het Canon platform me aan omdat ik er enigszins mee bekend mee ben (via die vriend) en vanwege de vele doorgroeimogelijkheden.
-Transcend 133x 8GB SDHC (zijn deze snel en betrouwbaar genoeg?)
-Tweede accu (aq4u.nl nepaccu's zijn goed genoeg heb ik gelezen?)
-Tas ben ik nog niet helemaal over uit, de Lowepro Slingshot 100 AW of 200 AW leken me wel wat, hebben deze genoeg ruimte voor toekomstige aankopen zoals een telezoom? (Of kan ik dit beter in het tassentopic vragen?)
Voor deze set kwam ik in totaal rond de 750 euro uit.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet meteen, alhoewel ik wel twijfel of het zinvol is om de zonnekap (EW-60C) voor de kitlens aan te schaffen. Verdere aankopen worden over een tijdje pas mogelijk, vanwege mijn budget.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring voor de camera, advies wat betreft de zonnekap en tas.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Elke vakantie gaat de camera natuurlijk mee, verder op dagtochten, feestjes, door de week in de omgeving, ik wil het allemaal iets serieuzer aan gaan pakken dan tot nu toe.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De belangrijkste gebreken van de S3 zijn onbruikbare hoge iso-waarden (ik maak graag foto's in de schemering en andere slechte lichtomstandigheden (binnen, kerken, etc.), dan is een camera met teveel ruis vanaf ISO200 niet echt fijn), een goede viewfinder, het gemis van RAW en te weinig groothoek. Volgens ExposurePlot was 85% van mijn foto's uit Toscane (vorige week) tussen de 36 en 100m genomen.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, ik ben altijd wat huiverachtig bij 2e hands spullen

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:31:
[...]

Het verschil zit hem vaak wel in lenzen voor analoge camera's dat de "crop factor" van een digitale body anders is. Waar een analoge SLR een 35mm film heeft, heeft een dSLR vaak een relatief kleine sensor, waardoor de lens dus op een andere manier zijn beeld door moet geven.
Als je het toch gaat uitleggen, dan maar niet kreupel:
Een lens geeft niet op een andere manier zijn beeld door, maar projecteert het beeld op een kleiner vlak,.waardoor de beeldhoek kleiner wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:01:
[...]
Als je het toch gaat uitleggen, dan maar niet kreupel:
Een lens geeft niet op een andere manier zijn beeld door, maar projecteert het beeld op een kleiner vlak,.waardoor de beeldhoek kleiner wordt
Ja, sorry. Ik ben niet helemaal thuis in de term beeldhoek. Ik bedoel met beeld doorgeven beeld projecteren. Licht erin, lensjes, licht naar sensor.

Luister maar niet naar mij dan :o
Ethirty schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:24:
[...]

@Gieliovd520: Hou er wel rekening mee dat een 18-200 of 18-250 lens erg veel compromissen moet sluiten, zeker aan de uiteinden. Beter kijken of je in dat bereik geen 2 losse lenzen kan krijgen.
Ik heb me wat dat betreft goed ingelezen denk ik. Ik besef dat je met een dergelijk bereik ergens gaat inleveren.

Dit manifesteert zich voornamelijk door barrel distortion bij de groothoek en lichte pincushion in tele.

Daarnaast is het objectief niet daverend lichtsterk waardoor dit wat problemen biedt.

Daarnaast geeft de lens in bepaalde gebieden met bepaalde diafragma's een zacht beeld.

Maar ik lees dat de 18-250 van Tamron/Sony/Pentax het verbluffend goed doet. De 18-200 daarentegen stukken en stukken slechter.

[ Voor 45% gewijzigd door Gieliovd520 op 30-07-2008 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:14
Gieliovd520 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:58:
Maar ik lees dat de 18-250 van Tamron/Sony/Pentax het verbluffend goed doet.
Er vanuit gaande dat het een superzoom is natuurlijk, waarbij verbluffend relatief genomen moet worden ;).

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Absoluut :)

Ik ben van indruk dat de voordelen opwegen tegen de (relatief kleine) nadelen van de lens.

Hiermee bedoel ik relatief aan bijvoorbeeld de 18-200 van Tamron. Relatief aan de andere bereikalternatieven welke geen groothoek en tele bevatten zijn de nadelen groot.

[ Voor 45% gewijzigd door Gieliovd520 op 30-07-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ik ben vandaag nog eens wezen kijken naar de A350 en de 450D.

Het valt me echt op dat de zoeker van de A350 echt klein en donker is. Heel jammer. Ik moet gewoon moeite doen om het geheel in beeld te krijgen. Dit is bij de Canon véél fijner... Daarnaast dat uitstekende scherm, oei.

Ik heb de Tamron 18-250 in handen gehad. Goede bouwkwaliteit, voelt goed aan. Zat geen body aan dus wel een beetje behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wijnands schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:28:
Voor mensen die een D60 overwegen kan dit interessant zijn om 's te kijken. http://www.nikondigitutor.com/eng/d60/index.shtml
OMG, ik denk dat ik blond ben geworden na het bekijken van die video 8)7
Is de D60 soms bedoeld voor huismoeders ?
... Hoe stop ik een batterij in de camera ... Pfffft :+

Dit is heel andere koek:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d300/index.shtml
http://www.nikondigitutor.com/eng/d700/index.shtml
http://www.nikondigitutor.com/eng/d3/index.shtml
Bij deze video's zie je weer alleen mannelijke fotografen... vreemd...
Vrouwen kunnen toch ook "pro" zijn :D bv: Vicki Couchman

[ Voor 6% gewijzigd door GoT op 03-08-2008 10:58 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Wat een mooie site!

Inderdaad.... een beetje jammere filmpjes. "Make sure the battery cover is latched"... ja, duh!

De camera's die wel knappe filmpjes hebben die zijn weer te duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dibro
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 18:59
1.Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 1200 euro, minder is welkom ;)
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een Panasonic FZ30, en ik mis de snelheid van een SLR. Mogelijkheden genoeg op de FZ30, maar door de "compactheid" ben ik toch (onbewust) bezig met "kiekjes maken". Ik heb (o.a.) een F801 en een eos 600 gehad, toen was de hobby een stuk leuker/intenser.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Details, mensen, portretten, raceauto's (op circuit), landschappen... alles.
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D80 in kit met 18-200 & battery-grip - Nikon-kwalitet sprak me met m'n ex-F801 erg aan, deze kit heeft de battery-grip dus ook de 2e ontspanknop, vind ik tóp! Ook het zoeker-overzicht vind ik goed bij deze camera (ben brildrager). Set kost 1200 euro, en de Sony Alpha 350 vanwege z'n live-view-mogelijkheden - m'n FZ30 heeft ook een klapbaar lcdscherm: érg handig, en de Sony is een stuk goedkoper dan de Nikon (879 euro) maar ik weet niet of daar een grip bij te kopen is. De Nikon gebruikt sd-geheugen (universeel & goedkoop), de Sony CF (minder universeel en een stukje duurder)
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Flitser zit ik over te denken maar die koop ik er niet meteen bij.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, en alternatieven.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Meer tijd dan ik er nu in steek iig. Ik wil weer serieus bezig zijn met foto's maken.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic FZ30 dus. Beperkingen: maximaal iso 400, en toch de compactheid icm het gewicht. Hoewel het zeker geen klein cameraatje is, betrap ik mezelf er op dat ik het allemaal wel best vind. Ik wil een fototoestel waarbij je wéét dat je wat in handen hebt, & dat je daar serieus mee aan de slag moet. Foto's maken!
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Met zo'n budget zou ik zelf niet voor de 18-200 gaan, maar dan voor 2 aparte lenzen. Verder zou ik, mocht je de Sony serieus overwegen, de a300 nemen ipv de a350. Ten 1e vanwege de grotere hoeveelheid ruis op de 14mp-sensor en ten tweede omdat je meld dat je sportauto-fotografie wil gaan doen en dan is de hogere snelheid van de a300 toch iets fijner.
Zelf zou ik in jou geval echter voor de Nikon D80 gaan met dus 2 aparte lenzen:

bv.

1 x Nikon D80 Body
1 x Nikon DX AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF
1 x Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED

Totaal: 1180 euri's en als je naar een winkel toegaat kun je er bij zo'n bedrag meestal wel een sd-kaartje bij sjarteren..

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 03-08-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dibro
Dank voor het advies. SD kaartjes zijn het probleem niet, die zijn goedkoop te "krijgen" via ebay. Ik ben nogal verliefd op de grip van de Nikon. Is de a300 sneller dan de D80?

300 mm is wel een voordeel, en lenzen wisselen hoort erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dibro schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 01:09:
Dank voor het advies. SD kaartjes zijn het probleem niet, die zijn goedkoop te "krijgen" via ebay. Ik ben nogal verliefd op de grip van de Nikon. Is de a300 sneller dan de D80?

300 mm is wel een voordeel, en lenzen wisselen hoort erbij ;)
Sneller met wat? Autofocus, burst?, opstarten?, sluitervertraging?.
Voor autofocus is de lens het belangrijkste, een D80 met 70-300VR focust lekker snel (weet ik uit ervaring, heb de combi gehad), sony heb ik geen kaas van gegeten. Qua burst, de D80 is iets sneller geloof ik (3fps versus 2/2.5fps?). Opstarten, beide erg rap en snel genoeg. Sluitervertraging, beiden prima.

De D80 is een goede camera, maar heeft 1 nadeel, de ruis boven iso800, daar stoor ik me aan.
Gebruik je dat niet zoveel, dan is de D80 een goede keuze
Nogmaals, sony heb ik weinig ervaring mee.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dibro
Autofocus, burst, opstarten, sluitervertraging idd... alles dus ;)
Ik ga vanmiddag maar weer eens "camera's kieken" en vooral de Sony + eventuele Canon alternatieven bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Laatste keer dat ik SD kaartjes haalde viel 't me op dat met verzendkosten meegerekend de plaatselijke mycom nog niet eens zo duur was.
D80 is trouwens wel een camera waar een snellere kaart zin kan hebben, kijk maar: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-8531

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dibro
RobbieB schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 00:41:

1 x Nikon D80 Body
1 x Nikon DX AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF
1 x Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED

Totaal: 1180 euri's en als je naar een winkel toegaat kun je er bij zo'n bedrag meestal wel een sd-kaartje bij sjarteren..
Ik heb dit lijstje bij elkaar gesprokkeld op i-net bij digitalstreet voor 1108 euro, inclusief de MB D80 grip.
Ben er wel uit nu denk ik, bedankt voor de adviezen allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCR
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-06-2024

TCR

pfffffffff

1. Wat is je beschikbare budget?
€600 incl. geheugen
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
sneller foto's nemen, mooiere foto's etc.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
natuur, landschap (oa een reis naar Costa rica)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb hier lenzen van een oude Canon EOS 1000F een 35-80mm(canon) en een 75-300mm(sigma). Als deze ook op een digitale Canon kunnen dan graag een Canon anders heb ik geen voorkeur.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Over de Nikon d40 en d60 hoor ik goede verhalen en heb ik zelf ook bij vrienden getest. Kleuren schijnen ook beter te zijn dan bij een Canon. Maar als mijn lenzen op een Canon kunnen is de 450 misschien wel wat
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als de lenzen van de canon niet meer bruikbaar zijn wil ik eigenlijk weer een lens tot 300mm.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies, ik heb echt geen idee en het is voor mijn vader. Ben niet echt thuis in de fotografie.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet te serieus gewoon een beetje leuk foto's schieten waar een compacte camera niet meer volstaat.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk niet.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Meerdere digitale camera's, echt goede mooie foto's van landschappen waren met de oude Canon toch beter.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

TCR schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:18:
Ik heb hier lenzen van een oude Canon EOS 1000F een 35-80mm(canon) en een 75-300mm(sigma). Als deze ook op een digitale Canon kunnen dan graag een Canon anders heb ik geen voorkeur.
Het is een EOS EF mount, blijft dus gewoon werken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
TCR schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:18:
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
natuur, landschap (oa een reis naar Costa rica)
Voor landschappen e.d. zijn die lenzen niet echt geschikt, zeker niet op een crop-body. Je kunt natuurlijk wel mooie landschap foto's schieten met zo'n lenzen, zeker als je een beetje creatief bent, maar ik zou toch naar een wat grotere hoek gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
Misschien handig om de kitlens van de 450d erbij te nemen. Zo heb je gelijk een iets grotere hoek 18-55 voor de landschap foto's. In combinatie met die andere lenzen heb je toch een mooi setje om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:35:
[TCR schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:18:
Ik heb hier lenzen van een oude Canon EOS 1000F een 35-80mm(canon) en een 75-300mm(sigma). Als deze ook op een digitale Canon kunnen dan graag een Canon anders heb ik geen voorkeur....]

Het is een EOS EF mount, blijft dus gewoon werken.
Dat Canon lensje is vrij matig en heeft geen groothoek, de Sigma doet het hoogstwaarschijnlijk helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Zal rond tussen de 1000 en 1500 euro zijn. Liefst richting de 1000 uiteraard.
Heb momenteel een Olympus E500, maar ben niet 100% tevreden. Ook wil ik af van het four-thirds systeem.
Landschap, ga in Sept naar Hong Kong. En maak graag portret foto’s.
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nog niet echt, heb naar de Nikon D80 zitten kijken.
Waarschijnlijk wel een mooie lichtsterke groothoek lens.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Wil een goeie body kopen waar ik de komende jaren mee vooruit kan.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Fotografeer redelijk veel.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, eventueel in mooie lichtsterke objectieven, flitser.
Olympus E500 met de 2 kitlenzen. Viewfinder is klein, four thirds systeem, soms wat traag en veel ruis op hogere iso modes.
Nee wil een nieuwe kopen.

Iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven? Heb de camera markt de laatste maanden niet echt meer gevolgd. Denk dat ik met de expertise die hier rond loopt wel een goeie keuze kan gaan maken.

edit: Ben nu aan het kijken naar een Nikon D80 met een Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 AF-S DX VR all round objectief. Geloof dat de cropfactor van de Nikon D80 1.6 is?

[ Voor 4% gewijzigd door m0nk op 04-08-2008 13:22 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m0nk schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:15:
Zal rond tussen de 1000 en 1500 euro zijn. Liefst richting de 1000 uiteraard.
Heb momenteel een Olympus E500, maar ben niet 100% tevreden. Ook wil ik af van het four-thirds systeem.
Nee.
Nog niet echt, heb naar de Nikon D80 zitten kijken.
Waarschijnlijk wel een mooie lichtsterke groothoek lens.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Wil een goeie body kopen waar ik de komende jaren mee vooruit kan.
Fotografeer redelijk veel.
Ja, eventueel in mooie lichtsterke objectieven, flitser.
Olympus E500 met de 2 kitlenzen. Viewfinder is klein, four thirds systeem, soms wat traag en veel ruis op hogere iso modes.
Nee wil een nieuwe kopen.

Iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven? Heb de camera markt de laatste maanden niet echt meer gevolgd. Denk dat ik met de expertise die hier rond loopt wel een goeie keuze kan gaan maken.
Ik zou persoonlijk zelf gaan voor een Canon 450D of 40D body en daarbij een mooie canon L serie lens. Maar een Nikon is natuurlijk ook prima material.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:37:
[...]

Ik zou persoonlijk zelf gaan voor een Canon 450D of 40D body en daarbij een mooie canon L serie lens
Argumentatie?

Ik heb de D80 + 18-200 VR gekocht, uiteindelijk voor die set gekozen vanwege de allround lens, de ergonomie (tov Canon instapmodellen, D30 D40 waren wel goed) van Nikkon die me goed beviel, en de relatief gunstige prijs van de D80. Tov de D40-D60 vond ik de grotere zoeker, AF in body, en het extra wieltje een voordeel.

Ga eens kijken bij een fotoboer naar de verschillende modellen en hoe deze in de hand liggen. Misschien dat hierdoor sowieso al merken/lijnen gaan afvallen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:49
Sallin schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:41:
[...]

Argumentatie?

Ik heb de D80 + 18-200 VR gekocht, uiteindelijk voor die set gekozen vanwege de allround lens, de ergonomie (tov Canon instapmodellen, D30 D40 waren wel goed) van Nikkon die me goed beviel, en de relatief gunstige prijs van de D80. Tov de D40-D60 vond ik de grotere zoeker, AF in body, en het extra wieltje een voordeel.

Ga eens kijken bij een fotoboer naar de verschillende modellen en hoe deze in de hand liggen. Misschien dat hierdoor sowieso al merken/lijnen gaan afvallen.
AF in body bij de D80? Volgens mij is de stabilisatie juist je 'VR' in je lens 8) . Maar, leuk setje! Hoef je niet zo vaak van lens te wisselen ;)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: Ben nu aan het kijken naar een Nikon D80 met een Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 AF-S DX VR all round objectief. Geloof dat de cropfactor van de Nikon D80 1.6 is?
Als je ontevreden bent over de ISO-prestaties van de E-500 dan zou ik niet denken aan de D80 omdat die wat dat betreft op hetzelfde niveau zit, ongeveer. De Canon 40D komt dan idd eerder in zicht.

Echter, je noemt landschappen en portretten, twee gebieden waarop de Fuji S5 excelleert, tegenwoordig ongeveer net zo duur (of goedkoop) als de 40D. De twee camera's zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken maar als je toch al dacht aan Nikon zou je ook eens naar die Fuji kunnen kijken, body op basis van de D200 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 15:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat is inderdaad een mooie combo voor op vakantie. Bij Nikon DX cam's is de cropfactor 1.5, Canon heeft 1.6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Sandrioni schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:48:
[...]

AF in body bij de D80? Volgens mij is de stabilisatie juist je 'VR' in je lens 8) . Maar, leuk setje! Hoef je niet zo vaak van lens te wisselen ;)
AF is de autofocus, VR is beeldstabilisatie bij langere sluitertijden. Door de autofocus in de body kan je ook lenzen gebruiken die geen AF in de lens hebben. Volgens mij blijven er dan echter nog steeds lenzen over die je handmatig moet scherpstellen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sallin schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:41:
[...]

Argumentatie?

Ik heb de D80 + 18-200 VR gekocht, uiteindelijk voor die set gekozen vanwege de allround lens, de ergonomie (tov Canon instapmodellen, D30 D40 waren wel goed) van Nikkon die me goed beviel, en de relatief gunstige prijs van de D80.
Nikkon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17
600 - 800 (ben uit op de beste van twee/drie niet op de goedkoopste)
Wil nu een keer echt mooie foto's gaan maken (dus geen familiekiekjes)
actie, natuur, fel licht, licht, schemer en mogelijk donker
Nope
Ik wil een keuze maken uit de Canon EOS 450D / 1000D of de Sony Alpha 300 / 350 en ben op zoek naar de beste.
mogelijk een polarisatiefilter en misschien een extra 55-200 lens
Advies en eigenlijk een keuze uit bovenstaande
Af en toe wil ik wel een topfoto schieten en in de toekomst wil ik ook productfoto's gaan maken voor in mijn webshop
Ja mogelijk in extra lenzen en/of een statief
Een oude digicam van Sony.
Liever niet.

Uit gebruikerservaringen maak ik op dat Canon een goed merk is, Canon zit natuurlijk al een tijd in deze markt. Daarom ben ik een beetje terughoudend tegenover Sony alhoewel deze ook al lange tijd in de camera markt zitten. Vandaar dat ik toch een Sony Alpha camera overweeg. Ben benieuwd wat jullie de beste van deze vier camera's vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Het is moeilijk je daar advies over te geven denk ik.

Ik twijfel zelf bovenal tussen de 450D en A350.

De A350 heeft als voordelen een fijnere body te hebben, interne stabilisatie.

De 450D heeft als voordelen beter te presteren op ruisgebied, betere zoeker, fijner scherm.

Dus ja, nadelen vloeien hier meteen ook uit. De A350 heeft voor mijn gevoel eer serieus slechte zoeker. Ik moet zo mijn best doen om mijn oog erop te krijgen en een volledig beeld te vormen. De ruis boven ISO400 is ook triest. Maarja, die 450D heeft weer een hoger playmobile gehalte en dus geen stabilisatie.

Al kon ik stabilisatie in de 450D proppen dan kocht ik die. Ik ben verzot op de Tamron 18-250 lens.

Waar hecht je waarde aan? Beide zijn het goede camera's.... ik vind het moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gieliovd520 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:56:
Al kon ik stabilisatie in de 450D proppen dan kocht ik die. Ik ben verzot op de Tamron 18-250 lens.
De 450D heeft eigenlijk t.o.v. de A350 al een 2-stops stabilisatie omdat iso1600 goed bruikbaar is (dit is misschien wat vergezocht, maar zo werkt het in de praktijk wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
7ven schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:27:
Ik wil een keuze maken uit de Canon EOS 450D / 1000D of de Sony Alpha 300 / 350 en ben op zoek naar de beste.
Qua beeldkwaliteit zonder enige twijfel de 450D. Ergonomie verschilt per persoon, evenals 'gebruiksvriendelijkheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget? ± 500-600
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR: Meer nauwkeurigheid en snelheid tov mijn huidige camera
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? Productfotografie, macro en/of portret
4. Heb je al een voorkeur? Pentax K200 of sony a300, kit
5. Voor algemeen gebruik, binnen als buiten.

Ik heb al eerder gepost maar ben er nog steeds niet uit? Budgetair wat beperkt. Maar in de toekomst wil ik een betere lens aanschaven, als ik 'dslr-en' onder de knie heb.-)) Fotografen adviseren me een goedkope body met een beter objectief, of naar sony (opkommend) te kijken. Pentax lijkt me degelijker, maar de liveview van Sony is toch wel interessant. Kortom ik weet het niet?

Thx Nathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Als je aangeeft dat je er later meer geld in wilt steken, lijkt me het juist beter om een goedkope lens te nemen en een wat betere body, dan andersom. Of je moet later een nieuwe body kopen, maar op één of andere manier vind ik dat dan zonde van de oude. En een extra lens betekent niet dat je de oude niet meer kan gebruiken.

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Olympus E-420 met een 14-42 mm lens, maar dan mis je stabilisatie; wel weer liveview.
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de Sony's (nadat ik met een A350 had gespeeld); toch ruis(onderdrukking) en niet echt snel (maar wellicht ook last van een trage CF-kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12-2024

dgk

700 euro

Gebruik nu zes jaar bijna dagelijks digi. compacte camera's en wil nu toch scherpere foto's.

Vooral (bijna alleen maar) vrienden op verschillende locaties (veel strand).

Nee.

Nikon D60, omdat ik ergens heb gelezen dat het een goede instap DSLR camera is voor mensen met weinig ervaring en niet veel aan instellingen zitten. Canon 450D, zonder goede reden behalve dat het in mijn budget past.

Mocht het nodig zijn. :)

Beiden. Misschien dat ik verder moet kijken dan specifieke camera's van Nikon en Canon. Alle advies is welkom.

Gebruik mijn camera bijna dagelijks, maar dat is omdat het compact is (Canon G7). Voor een DSLR zal dat 1 a 2x per week worden omdat ik een DSLR niet altijd bij me kan hebben.

Ja.

Van Sony P71, Sony V1, naar Canon G7 beland. De G7 voldoet niet aan mijn eisen hoe scherp ik foto's zou willen. Bestel van mijn foto's ook vaak fotoagenda's, kalenders, grotere afdrukken, etc. Ik heb tot nu toe al mijn camera's als point en shoot gebruikt zonder veel aan instellingen te zitten. Gebruiksvriendelijkheid is voor mij ook erg belangrijk.

Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Veel op het strand, dan denk ik aan een weatherproof-dslr. In hoeverre het werkt weet ik niet, maar een Pentax K10D zou wel in je budget passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Thanks voor de input. Ik ga vanmiddag even een D80 vasthouden, hopelijk hebben ze die Nikkor 18-200mm AS-f lens ook. Neig er erg naar om hiervoor te gaan als de body me bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Nathan, ik heb zelf de Pentax K10D en die bevalt mij uitstekend. Live view zit er niet op, maar in de praktijk zul je dat ook niet/nauwelijks gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 08:11:
1. Wat is je beschikbare budget? ± 500-600
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR: Meer nauwkeurigheid en snelheid tov mijn huidige camera
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? Productfotografie, macro en/of portret
4. Heb je al een voorkeur? Pentax K200 of sony a300, kit
5. Voor algemeen gebruik, binnen als buiten.

Ik heb al eerder gepost maar ben er nog steeds niet uit? Budgetair wat beperkt. Maar in de toekomst wil ik een betere lens aanschaven, als ik 'dslr-en' onder de knie heb.-)) Fotografen adviseren me een goedkope body met een beter objectief, of naar sony (opkommend) te kijken. Pentax lijkt me degelijker, maar de liveview van Sony is toch wel interessant. Kortom ik weet het niet?
Een nadeel van Sony is dat ze nu geen 50 f/1.7 hebben daarvoor zal je dus moeten gaan zoeken naar een 2e hands minolta f/1.7 (maar die zijn niet zo goedkoop als een nieuwe voor nikon of canon).

Bij Sony zou ik eerder voor een A200 gaan als voor een A300. Geen liveview maar wel een grotere zoeker en goedkoper. De live view implementatie bij de A300 en A350 heeft niet echt voordelen voor product, macro of portret gebruik dus kan je net zo goed voor de A200 gaan. Voor zowel product portret als macro fotografie is de kans erg groot dat je er een flitser bij wil. Dus zou je nu alvast voor een A200 kit + F42AM flitser kunnen gaan (budgetair heb je die ruimte ook). Later zou je er eventueel een statief + paraplu en een Sigma 70mm macro bij kunnen doen. 70mm is een prettige lengte voor een portret lens op APS-C en als macro lens presteerd het ding ook als een trein (mocht je vooral insecten willen schieten is een langere macro lens misschien aan te raden).

Ga je voor een Pentax K200D dan heb je in je budget geen de ruimte voor een extra flitser.

Misschien is een Canon 400D kit ook wel een mogenlijkheid vooral in combinatie met een 50 f/1.8 kan je er met een beperkt budget leuke dingen mee doen. Een flitser moet dan maar even wachten, en voor draadloos aansturen ben je afhankelijk van trigers. Jammer dat de Nikon D40/D40x/D60 geen AF motor hebben en dus geen AF met een goedkope 50 f/1.8. Eveneens zijn deze body's voor draadloos flitsen afhankelijk van triggers.

Olympus week ik niet of dat handig is omdat je voor portretten misschien wel vaak een korte scherpte diepte wil en dit mindermakkelijk gaat bij olympus.
Sandrioni schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:19:
Nathan, ik heb zelf de Pentax K10D en die bevalt mij uitstekend. Live view zit er niet op, maar in de praktijk zul je dat ook niet/nauwelijks gebruiken!
Ik denk dat dat per persoon verschilt. En misschien ook per liveview implementatie.

Voor studio werk kan liveview geweldig zijn 10x inzoomen handmatig scherpstellen precies waar je wil en schieten. Dat is dus niet de liveview implementatie op de A300/350. Die implementatie is puur gericht op snelheid en directheid. Dus snelle AF, geen extra shutterlag en net zo direct schieten als zonder liveview met zelfs de mogenlijkheid tot een (niet al te snelle) burst. Dit is dus een aanpak die zeer sterk lijkt op met fonctioneren van een compact. Wil je van een baby of kleine kinderen foto's maken dan is dit geweldig omdat je niet steeds met die camera voor je hoofd zit maar er veel meer een spel van kan maken.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 05-08-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
7ven schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:27:
Canon zit natuurlijk al een tijd in deze markt. Daarom ben ik een beetje terughoudend tegenover Sony alhoewel deze ook al lange tijd in de camera markt zitten.
Canon: 1936 1e camera
Sony/Minolta: 1929 1e camera
Alletwee al best een tijdje dus :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Nu online

kromme

Gieliovd520 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:56:
Het is moeilijk je daar advies over te geven denk ik.

Ik twijfel zelf bovenal tussen de 450D en A350.

De A350 heeft als voordelen een fijnere body te hebben, interne stabilisatie.

De 450D heeft als voordelen beter te presteren op ruisgebied, betere zoeker, fijner scherm.

Dus ja, nadelen vloeien hier meteen ook uit. De A350 heeft voor mijn gevoel eer serieus slechte zoeker. Ik moet zo mijn best doen om mijn oog erop te krijgen en een volledig beeld te vormen. De ruis boven ISO400 is ook triest. Maarja, die 450D heeft weer een hoger playmobile gehalte en dus geen stabilisatie.

Waar hecht je waarde aan? Beide zijn het goede camera's.... ik vind het moeilijk.
Ik heb hetzelfde probleem met kiezen, heb ze beiden vastgehad en moet zeggen dat ik de sony zwaarder vind maar wel beter in de hand vind liggen. De 450 is zo licht.
Maar ik vraag me of of voor de 300/350a genoeg te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 14:59

Zeror

Ik Henk 'm!

* Zeror heeft een deal gemaakt met zijn ouders.

Mijn ouders gaan een nieuwe camera (weer Nikon iig, maar model is nog niet zeker) kopen en ik mag dus hun Nikon D70 overkopen voor een prikkie. Leuke camera om mee te beginnen, dacht ik zo :)

Nu moet ik dus nog wel even kijken voor lenzen enzo. Leuke lens voor macro foto's zou iig goeie start zijn. Ik krijg er nu iig de standaard lens bij.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
kromme schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:50:
Ik heb hetzelfde probleem met kiezen....
Maar ik vraag me of of voor de a300/a350 genoeg te krijgen is.
Eerder gaf je al aan een budget van ongeveer 800 euro te hebben, dat je prioriteiten bij portret en natuur liggen, in iedergeval een telelens er bij te willen en dat 2e hands geen optie is.

Dat is dus eigenlijk nog vrij breed. Bij eigenlijk elk merk zal je voorlopig eerst uitkomen op een body+kitlens en een budget telelens ook bij sony is dat geen probleem.

De sony lineup heeft een aantal gaten op dit moment:
  • ~10mm fish eye voor APS-C
  • snelle wijde prime (28 f/2 o.i.d.)
  • lichtsterke standaart zoom voor APS-C (alleen 3th party: tamron 17-50 f/2.8 of sigma 18-50 f/2.8)
  • goedkope 50 f/1.8 (alleen 2e hands of de 300 euro f/1.4)
  • betaalbare 85 f/1.8 (alleen de 1100 euro f/1.4, een 2e handse f/1.4 doet ongeveer 600-700 euro)
  • redelijk lichtsterke (~f/4) en betaalbare telezoom (of helemaal niet lichtsterk of erg lichtsterk en duur, 2e hands is er een 70-210 f/4 beschikbaar die 100-150 euro doet)
Mogenlijk dat het 2e gat in/voor september opgelost is door een van de lenzen die dan geintroduceerd worden. Het 3e gat is niet echt een drama, er zijn eigenlijk wel genoeg goede 3th party alternatieven voor beschikbaar. Mocht je inderdaad veel portretten doen dan zijn het onbreken van een 50 f/1.8 en/of 85 f/1.8 mogenlijk vervelend.
Rakkerzero schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:11:
* martijn_tje heeft een deal gemaakt met zijn ouders.
Nu moet ik dus nog wel even kijken voor lenzen enzo. Leuke lens voor macro foto's zou iig goeie start zijn. Ik krijg er nu iig de standaard lens bij.
Mocht dat de 18-70 zijn dan heb je in iedergeval alvast een heel leuke walkaround zijn. Een sigma 70-300 apo zou als tele/closeup combi leuke start kunnen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door martijn_tje op 05-08-2008 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 14:59

Zeror

Ik Henk 'm!

martijn_tje schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:01:
[...]

Mocht dat de 18-70 zijn dan heb je in iedergeval alvast een heel leuke walkaround zijn. Een sigma 70-300 apo zou als tele/closeup combi leuke start kunnen zijn.
OF het de 18-70 is dat zou ik even moeten nagaan. Dat weet ik zoeven niet. Wat ik wel weet is dat de camera zo'n 2/2,5 jaar oud is en geimporteerd is uit de USA.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn_tje bedankt voor je uitgebreide, snelle en goede advies. Hier kan ik wel wat mee. De Sony a300 valt nu af, de alpha 200 is voldoende. Een flitser had ik nog niet aangedacht, ook niet onverstandig. Kan je met de a200 ook draadloos aansturen? Interessante optie!

Sandrioni, een pentax lijkt me ook mooi maar wellicht toch nog wat te ingewikkeld als instapmodel. De k10d is trouwens niet overal meer verkrijgbaar. De k200d heeft toch de zelfde sensor als de k10d. Is iets eenvoudiger maar wel met wat nieuwere functies?

Ik nijg nu meer naar de Sonie -)) a200 ook om budgetair goed uit tekomen. Alhoewel een leuke aanbieding van de pentax kit mijn keuze kan doen veranderen. Nog even rondsnuffelen naar aanbiedingen dus.

Thx voor adviesen Nathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
De K10D is toch nog wel verkrijgbaar? Mijne is pas 1 maand oud namelijk ;)

Kostte met 659, body en de kitlens van 18-55mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandrioni schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:11:
De K10D is toch nog wel verkrijgbaar? Mijne is pas 1 maand oud namelijk ;)

Kostte met 659, body en de kitlens van 18-55mm
Bij pricewatch wordt de k10d vreemdgenoeg niet meer vermeld? Uitverkocht ? Moet dus wel een goede zijn! ;)

Nathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Kwa functies bied een K10D (of andere mid-end body) niet eens zo gek veel extra tenopzichte van een goede instapper (kijk maar eens naar een canon 450D). Je hebt zo veel extra knopjes om overal direct bij te kunnen. Dat is zeker als je de camera beter leert kennen erg prettig.

Zowel de Pentax K10D en K200D, Nikon D40x, D60, D80 en D200 en De Sony A100, A200 en A300 gebruiken praktisch de zelfde (Sony) 10MP sensor. Verschillen zitten voornamelijk in het uitlezen van de sensor en nabewerking in de camera. Voor een 600 euro budget zou je bij Pentax eerder op een K100D kit (als je die nog kan vinden) uit komen met extra's zoals een flitser 50 f/1.8 als portret lens, of een K200D kit zonder iets anders er bij.

De K100D, K100D Super, K110 en K10D zijn uitlopende modellen (de opvolgers heten K200D en K20D). Geen idee waar en in welke getalen ze te koop zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 05-08-2008 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Gisteren even bij Hafo langs gelopen in Den Haag en de D80 even vastgehouden icm de 18-200mm AS-F DX VR lens. Heb er ook een aantal foto's mee mogen maken. Daarna nog een 450d vastgehouden. Ik vond de D80 echt een stuk robuuster aanvoelen, lekker stevig in de hand. Fotograferen met de D80 icm met die lens voelde echt goed. Ik heb gisteravond dus een D80 + Nikon 18-200mm as-f dx vr besteld. Hopelijk kan ik hem vanmiddag al ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Rakkerzero schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:21:
[...]

OF het de 18-70 is dat zou ik even moeten nagaan. Dat weet ik zoeven niet. Wat ik wel weet is dat de camera zo'n 2/2,5 jaar oud is en geimporteerd is uit de USA.
Als 'ie minder dan 10k op de teller heeft kan je lekker nog even voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waar kun je dat aantal geschoten plaatjes terugvinden eigenlijk? Kheb zelf een d40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 15:39
Een bekende van mij wil een nieuwe DSLR, maar is erg budget-gebonden, lees goedkoper is beter.
Ik wil hem de Nikon D40 aanraden (ook al ben ik Canon-adept), die incl 18-55 lens €329 bij de MM kost. Het is een oudere 6 MP camera, maar ik kan hem toch wel met een goed geweten aanraden? zijn er andere alternatieven? de 1000D en de 450D iig niet, te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
107mb schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:45:
Een bekende van mij wil een nieuwe DSLR, maar is erg budget-gebonden, lees goedkoper is beter.
Ik wil hem de Nikon D40 aanraden (ook al ben ik Canon-adept), die incl 18-55 lens €329 bij de MM kost. Het is een oudere 6 MP camera, maar ik kan hem toch wel met een goed geweten aanraden? zijn er andere alternatieven? de 1000D en de 450D iig niet, te duur...
Niets mis mee :) imo. Als hij echt grote vergrotingen gaat maken en je gaat er met je neus bovenop staan ga je details missen.

Je kan naar tweedehands kijken als het echt goedkoop moet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:07
Heb nu sinds een halve week een Canon 450D. Ik als niet fotograaf zijnde wou een goeden camera hebben voor op vakantie. Ben zeker verplan om in de toekomst een andere objectief te halen dan de standaard kitlens.

Maar tot nu toe bevalt hij erg prima. Veel instellingen zijn buiten het menu om in te stellen, waardoor ik me oog niet van van de zoeker af hoef te halen.

De kitlens is goed als beginsel, maar als je een klein beetje foto op afstand wilt maken heb je al gauw een probleem. De lens voelt redelijk solide aan, weerstand tijdens het draaien is weinig, en voelt redelijk soepel aan (Beter dan een Tamron 18-300mm)

Het LCD schermpje is van goeden kwaliteit, scherp, groot, kleurrijk

De body is licht, maar voelt wel stevig aan (in tegen stelling tot veel mensen hier :P) er zit geen beweging in, het kraakt niet etc.

Wat ik een groot nadeel vind van de camera is de wiel-knop een beetje apart aanvoelt. Erg stug, plastic, en hij heeft vrij veel weerstand. :(

Hierbij mij mini-review :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
MikeyMan schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:39:
Waar kun je dat aantal geschoten plaatjes terugvinden eigenlijk? Kheb zelf een d40.
In de exif informatie
107mb schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:45:
Als je echt krap bij kas zit en toch een digi spiegelreflex wilt.. nee, geen alternatief nieuw. Eventueel een 2e hands D50, met een beetje zoeken vind je die nog wel 's voor 250 euro.

[ Voor 59% gewijzigd door Wijnands op 06-08-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wijnands op 06-08-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
600 is de max, minder is natuurlijk wenselijk
Ik was afgelopen 2 weken op vakantie met familie. Mijn broer was mee met zijn Nikon D40 en als ik mijn foto's vergelijk met de zijne merk ik echt wel dat een spiegelreflex beter is (en ja ik weet dat skills ook belangrijk zijn maar een dslr is veel flexibeler om foto's te maken). Daarnaast heb ik er zelf ook even mee kunnen werken en merkte meteen de voordelen (welke voor mij opwegen tegen de nadelen van een dslr).
Landschap en portretten.
Nope.
Mijn voorkeur gaat uit naar nikons ivm goede ervaring uit omgeving en het feit dat canons mij niet lekker in de hand liggen maar ik sta open voor andere merken. De d40 van mijn broer is nu verkrijgbaar op internet voor €320. De andere instap modellen zijn minstens 150 extra. Zijn de andere modellen deze extra investering waard? Wat lenzen betreft zal een kitlens voldoende zijn tenzij een andere vergelijkbare lens beter is.
Niet gelijk, misschien later een zoomlens of een flitser.
Zeer graag advies.
Mijn huidige hobby (gamen :P mee opgegroeid) begint een beetje saai te worden. Ik ben 18 en vind dat ik eigenlijk iets nuttigs en creatiefs moet gaan doen. Anders gezegd, waar voorheen weinig tijd was is er nu wat meer. Maar het zal bij een hobby blijven, ik ben voorlopig niet van plan om het professioneel aan te pakken.
In het begin zal ik het houden bij hobby fotografie maar later als ik wat meer wil gaan doen (mezelf kennende) zal ik wel meer uitgeven.
Mijn huidige camera is een p&s van canon, een ixus 950. Beperkingen zijn vooral de barrel distortion (hier erger ik me aan, rechte lijnen aan de randen en richting het midden worden bogen), ruisvorming (zeker bij iso 200 of hoger, daaronder is het acceptabel), geen groothoek en geen handmatige instellingen.
Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn tip als je binnen Nikon wilt blijven is:

http://www.digitalstreet....b96ua9glh5btmmmfnegga95b7

Waarom dit model boven de D40? Veel beter AF systeem, fijnere zoeker, veel betere bediening van de camera, grotere accu, beter objectief, VR in het objectief, betere handligging, meer mogelijkheden om uit te breiden qua objectieven, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@rockmanz:

De d40 is ook al verkrijgbaar voor 300 euro. Heb de D40 daar zelf gekocht en ik heb meerdere goede ervaringen met die winkel (tis de combiwinkel van Holten). Zijn andere modellen de meerprijs waard? Je doelt dan waarschijnlijk op een D40x/D60/D80/400D/450D? Hangt van jezelf af. Als je van plan bent objectieven te kopen die geen AF hebben op de D40/D40x/D60 wel. Je kunt beter de meerprijs stoppen in een spaarpotje voor een nieuwe lens/objectief erbij die je graag wilt. Daar van toestellen sneller gewisseld wordt dan van objectieven. (als in: nu heb je een D40/450D, over 2 jaar doe je hem de deur uit en koop je een D300/40D en nadien 2 jaar later doe je die weg voor een D3/5D.)

Verder zou ik als ik jou was alvast verdiepen in wat Nikon/Canon e.d. in hun portfolio hebben zitten. Dan weet je meteen wat er in huis is als je kiest voor een toestel plus dat je meteen kunt kijken welke lenzen/objectieven jij graag wilt hebben. Zodoende kocht ik eerst een Nikkor 18-200 omdat qua bereik overeen kwam met wat ik gewend was. Maar daarnaast ook zodat ik eerst gewoon bezig kon zijn met foto's maken zonder het gedoe van lenzen wisselen. En nu weet ik dankzij die 18-200 waar mijn favoriete bereik ligt. En zodoende ben ik nu aanbeland bij een groothoek objectief en in de toekomst komt daar een teleobjectief bij.

Maar enfin, tis niet zo dat je dat moet doen. Het is alleen wel handig lijkt me om je alvast te orienteren op de markt. Verder is een D40/450D prima om mee te beginnen. Je zou eventueel ook meteen kunnen kijken naar een D80/30D. Kost meer, maar die toestellen staan 1 trap hoger op de ladder. Gezien je budget lijkt het me krap worden. Want je wilt natuurlijk toestel + lens + tas + geheugen + accesoires als filters/extra accu e.d. Je kunt met zoiets beginnen en aanvullen met een tas en geheugen. Of zoiets of iets als dit. Of je kijkt bij Pentax en kiest voor zoiets of voor iets van Sony. Zoals je ziet is er genoeg keus.

Ga eens een willekeurige winkel a la de combi/MM bij langs en hou daar alle camera's vast. Kun je ook andere camera's dan Canon/Nikon vasthouden en voor jezelf bepalen welk bereik jij graag wilt hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Niet online
Ik wist dat hier posten me geld zou kosten..
Het verhaal: ik ben vandaag even in de mediamarkt geweest en heb even wat modellen in de hand kunnen houden. De canon 1000d en de 450d vond ik niet lekker in de hand liggen, te weinig ruimte links om mijn hand om de body te werken voor het bekijken van foto´s en ik vond de knoppen raar zitten. De olympus e-420 vond ik matig, voelde wel stevig aan maar toch wat goedkoper dan de nikons en de canons. Sony vond ik wel lekker in de hand liggen maar de zoeker van de a300 en de a350 was te klein naar mijn mening en bovendien schijnt de kitlens matig te zijn (ook van de a200). Dit alles bij elkaar plus dat ik al wat ervaring met een nikon heb doet mij besluiten voor een nikon te gaan. Nou denk ik dat ik maar even doorspaar voor een nikon d80 op aanraden en het feit dat ik mezelf ken en toch waarschijnlijk volgend jaar een d80 zou kopen mocht ik een d40 halen. En wat lenzen en bereik betreft, de kitlens is in orde. Ik zie mezelf niet binnenkort iets anders gebruiken. Het enige wat ik dan nog zoek is een tasje, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

rockmanz schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:56:
Nou denk ik dat ik maar even doorspaar voor een nikon d80 op aanraden en het feit dat ik mezelf ken en toch waarschijnlijk volgend jaar een d80 zou kopen mocht ik een d40 halen. En wat lenzen en bereik betreft, de kitlens is in orde. Ik zie mezelf niet binnenkort iets anders gebruiken. Het enige wat ik dan nog zoek is een tasje, iemand ervaring hiermee?
Je kan dan toch ook een D60 halen met AF-S DX 18-55mm lens? Is met 455,- ook nog eens heel erg scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:20:
[...]

Je kan dan toch ook een D60 halen met AF-S DX 18-55mm lens? Is met 455,- ook nog eens heel erg scherp geprijsd.
Mijn god, jullie maken het me wel erg moeilijk. Even voor de duidelijkheid (en met mijn zoekskills gevonden) d80 vs d60:
Pluspunten d60:
Dust removal system
Active d-lighting
Iets kleiner
Lichter
Betere LCD
Display die mee roteert
Lager geprijsd

Minpunten d60:
Alleen lenzen met eigen focusmotor (wordt dit als erg negatief gezien als iemand vooraf geen lenzen thuis heeft?)
Minder focuspoints
Geen status display
Mindere batterij
Geen exposure bracketing
Geen grid lines
Lagere kwaliteits viewfinder

Ik raak nu heel even de weg kwijt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

rockmanz schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:42:
[...]

Mijn god, jullie maken het me wel erg moeilijk.
Ik heb hier het Camera Magazine voor me van juli/aug (nr. 116). Daarin komt de D60 uitgebreid voor met een test. Helaas heb ik geen scanner voor je. De conclusie is in ieder geval wel even over te typen :P
Wij waren best tevreden over de D60. Juist de combinatie van 'auto' functies (waarmee elke fotograaf onmiddellijk aan de slag kan) en de enorme reeks aan instelmogelijkheden maakt dit tot een stuk gereedsschap om probleemloos de overstap te maken van compactcamera naar DSLR. Wie zichzelf verder ontwikkelt tot serieuze amateur of beginnend proffesional zal op enig moment de volgende stap naar een zwaarder en makkelijker te bedienen 'prosumer' model willen maken. Het is dan een geruststellend idee dat met de Nikon D60 geinvesteerd is in een model dat deel uitmaakt van een systeem, waarvoor een onuitputtelijke reeks van accesoires bestaat, zowel nieuw als gebruikt
Hier overigens wat prijzen met verschillende lenzen: http://www.fotokonijnenbe...0853/nikon_d60_serie.html

* PWM is overigens ook pas sinds kort DSLR bezitter, dus voor de echte adviezen, hoef je ook niet bij mij te zijn ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 06-08-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
PWM schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:20:
Je kan vanalles zeggen over de D60 maar echt scherp is de prijs niet.
  • Een Sony A200 bied meer voor minder geld: 5 tientjes minder en je hebt wel AF en lichtmeting met ale lenzen, 9 AF punten, unlimited jpegs bursten.
  • Een Canon 400D die wel AF en lichtmeting heeft op alle lenzen en een 9 punts AF systeem kost maar 5 tientjes meer.
  • Een pentax K200D kit: 9 AF punten weathersealing en AF en lichtmeting met alle lenzen kost maar een tientje meer.
Die tip van Mig was helemaal geen gekke. Echt een veel prettiger body. Ik zou zeggen dat alleen de zoeker al het prijsverschil waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 06-08-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Toch grappig dat heel veel mensen vaak naar de D80 neigen, maar uiteindelijk er toch niet voor kiezen om een of andere vage reden. Als je naar dat ding neigt, koop dat ding dan gewoon, simpelweg een goede camera. In ieder geval meer waarde voor je gel dan een D60 in mijn ogen.
Overigens komt binnenkort wel de D90 uit (Zie frontpage), dus dan zal de prijs nog wel verder kelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tja, de oorspronkelijke prijs vond ik wat stevig maar waar 'ie nu voor in de winkels ligt... Alleen men wordt afgeschrikt door het canon/nikon hoge iso's/ruis in het donker verhaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Niet online
Ik denk toch gewoon voor de d80 te gaan. De d80 heeft een betere zoeker en bij het maken van een foto is het toch echt de zoeker die je als laatste ziet voor je een foto maakt. Verder is het lekker om een grotere batterij te hebben en gridlines in de zoeker. Dat plus dat de voordelen van de d60 een beetje zwak zijn. Maar nu zoek ik nog een lekker tasje voor de d80, niemand hier heeft goede ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi aan allen,
Even het vragenlijstje ingevuld:

700-800€
Om beroepsredenen.
Mijn beroep (conservator & restaurator) zorgt ervoor dat ik dikwijls in slechte lichtomstandigheden foto’s moet trekken (kerken, depots,…). Dus een camera die goed scoort onder slechte lichtomstandigheden is belangrijk (weinig ruis in donkere zones).
Ook detailfotografie is belangrijk.
Ik heb een standaardlens van Nikon en een macrolens van Sigma.
Geen voorkeur omdat ik door de bomen het bos niet zie…
Nop.

Advies
Geen hobby en serieus…aangezien het een belangrijk onderdeel is van m’n beroep.
Voorlopig niet.
Nikon D50 van m’n broer. Beperking: het is niet mijn camera ;-)
Eventueel. Weet alleen niet waar ik moet op letten om geen kat in de zak te kopen.

Alvast bedankt!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:22
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:39:
Hoi aan allen,
Even het vragenlijstje ingevuld:

700-800€
Om beroepsredenen.
Mijn beroep (conservator & restaurator) zorgt ervoor dat ik dikwijls in slechte lichtomstandigheden foto’s moet trekken (kerken, depots,…). Dus een camera die goed scoort onder slechte lichtomstandigheden is belangrijk (weinig ruis in donkere zones).
Ook detailfotografie is belangrijk.
Ik heb een standaardlens van Nikon en een macrolens van Sigma.
Geen voorkeur omdat ik door de bomen het bos niet zie…
Nop.

Advies
Geen hobby en serieus…aangezien het een belangrijk onderdeel is van m’n beroep.
Voorlopig niet.
Nikon D50 van m’n broer. Beperking: het is niet mijn camera ;-)
Eventueel. Weet alleen niet waar ik moet op letten om geen kat in de zak te kopen.

Alvast bedankt!!! :)
Probeer of je nog ergens een 400D op de kop kunt tikken voor een laag prijsje. Daarnaast zou ik je toch adviseren om een externe flitser aan te schaffen, zoek eens op marktplaats naar een 430/550/580EX.

Omdat je naar eigen zeggen veel in slecht verlichte ruimtes zit en toch fatsoenlijke foto's wilt hebben zul je met de ingebouwde flitser uiteindelijk niet weg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed
  • Laatst online: 13:19

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Wat is je beschikbare budget?

Ongeveer 700/800 euro

Voor mijn beroepspraktijk als kunstenaar. Ik ben wel op zoek naar een instapmodel, want mijn budget is nog niet erg groot, en de fotografie is voorlopig in ieder geval een zijspoor, dat hopelijk interessant zou kunnen zijn.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Ik werk als kunstenaar, vooral animaties, maar wil wat meer met ge-ensceneerde foto's gaan maken. Ik wil experimenteren met live elementen via blue/greenscreen en getekende en ge-Studio-max-te (:)) onderdelen. Daarnaast wil ik het ook gewoon gebruiken om goede foto's te maken, zowel als referentie en als eindprodukt, en het lijkt me ook goed voor texture/achtergrond fotografie.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Ik heb een oude Minolta spiegelreflex, met Zoomlens en standaard lens.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Mijn voorlopige onderzoek heeft zich met name gericht op de wat bekendere merken, dus met name de Canon (EOS 400d/450d) en de Nikon (D60). De 450d heeft als voorkeur dat er iets meer ruimte lijkt te zijn om met name in greenscreenshots goed de onderdelen uit te snijden. dmv iets scherpere foto's. Iemand ervaring met dit soort dingen?

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Hangt van de standaard lens af, maar liever niet (gezien budget).

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies voornamelijk, aangezien mijn voornaamste bezigheden niet vaak getest worden in recensies.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Hobby is het al lang niet meer. Ik heb veel idee-en om er iets mee te gaan doen, en heb in mijn kunstacademie jaren ook veel aan fotografie gedaan, maar gebrek aan fotostudio etc. hebben ervoor gezorgd dat ik het niet echt doorgezet heb. Maar wel serieuze plannen dus..

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Naar gelang de ontwikkeling van mijn werk wellicht.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Analoge Spiegelreflex. Tijdrovend, je ziet je resultaat pas later en kostbaar als je veel experimenteert.

Is 2e hands een optie of per se niet?

Op zich wel, maar ik wil wel een betrouwbaar apparaat, want met deadlines voor exposities is het niet prettig als je materiaal uitvalt.

What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!