Hallo,
Ik fotografeer graag voor mijn hobby, en heb heb nu al 3 jaar mijn Minolta Dimage Z5.
Waarom heb ik deze destijds gekozen: ik wilde manuele bediening, veel optische zoom, 5MPix en een snelle autofocus.
Ik ben heel snel achter de nadelen van deze camera gekomen:
- veel ruis, zelfs bij lage isowaardes
- veel kwaliteitsverlies bij volledig inzoomen
- slechte avond/nachtfoto's met ruis
- zeer slechte witbalans in kunstlicht
- hij legt een blauwgroenig laagje over de foto heen bij gewoon zonlicht, waardoor de natuur die ik fotografeer niet echt overkomt.
- slechte groothoek, beginnend bij 35mm, waardoor ik niet
Ondanks deze shit, maak ik goeie foto's vind ikzelf, maar dat is meer omdat ik de camera's slechte kanten door en door ken en precies weet hoe ik moet fotograferen met dat ding.
Een tijdje ben ik aan het denken, omdat ik fotograferen ook leuk vind, om een DSLR te kopen. Maar ik ben er ook achter gekomen, dat ik tijdens vakantie niet met 2 tassen wil zeulen met lenzen erin en voorzetstukken en grote camera's en verwisselen van accesoires etcetera. Ik moet ook plezier hebben van de vakantie zelf, niet alleen aan foto's maken. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het tof om ermee te prutsen en te verwisselen en te proberen, maar niet op vakantie. En vakantie is mijn hoofddoel om de camera te gebruiken.
Dan zul je denken: als je goeie foto's maakt en weet hoe je camera werkt, waarom een nieuwe dan? Toch word ik steeds meer ontevredener over de foto's. Iedereen zegt dat ik goeie foto's maak, maar zelf stoor ik me meer en meer aan de ruis, de slechte witbalans en de slechte groothoek en ben aan vernieuwing toe.
Mijn keuzes zijn beperkt....
- ik wil geen DSLR vanwege de grootte en vanwege het dragen van veel accessoires en verwisselen etc
- ik wil geen super kleine compactcamera zoals een kleine powershot of Lumix met 10x optische zoom (want hier was ik wel voor aan het kijken); veelal ontbreken de manuele instellingen of te weinig instellingen en kan ik niet door een "kijker" kijken, maar alleen vanaf het schermpje foto's maken. Ik wil ook het gevoel hebben dat ik een camera vast heb, geen telefoon.
- ik wil bij het formaat blijven van de Z5. iets groter/iets kleiner is uiteraard geen probleem. Ik heb nu 1 tasje met de camera, 8 batterijen en SD kaarten. Ik moet geen 2 tassen hoeven dragen of een nog grotere tas.
Ik heb hier en daar wat rond gesurfd en ben zelf uitgekomen op de Lumix FZ28.
http://www.dpreview.com/news/0807/08072104panasonicfz28.asp
Maar kan maar weinig gebruikerservaringen lezen.
Hij zal in ieder geval een vooruitgang zijn.
Zou deze camera geschikt zijn voor mij (na mijn verhaal)? Zijn er misschien andere alternatieven?
Ik heb mij ook laten vertellen (of het waar is weet ik niet) dat Panasonic qua beeld sowieso erg goed is. Fotografie, filmcamera's en televisies en dat de Leica lenzen erg goed zijn. Maar dat zal bij Carl Zeiss en Canon niet anders zijn.