Als het formaat niet veel uitmaakt en je geen HD filmfunctie wilt heb je aan de TZ6 een prima camera!
gevonden..
[ Voor 94% gewijzigd door niels132 op 16-07-2009 23:01 ]
Verwijderd
Afgaande op testen, zoals bijv. op dpreview.com, maakt Panasonic de laatste tijd goede camera's. De Panasonic Lumix DMC-TZ6 (in de VS verkocht onder de naam ZS1) is daar ook in vergelijkingstest als de beste er uitgekomen. Het enigste nadeel van Panasonic is dat hun batterijen voorzien zijn van een chip, zodat je later geen goedkope vervanger in hun camera's kan gebruiken.nielsgaastra schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:44:
Ik kom net bij de plaatselijke foto winkel vandaan, om te kijken wat de verkoper over de Casio EX-H10 te zeggen had.
Maar hij raadde mij deze af en dat ik beter af zou zijn met de Panasonic Lumix DMC-TZ 6.
Qua prijs scheelt het niet heel veel.
Dus graag jullie mening over deze twee camera's voordat ik mijn koop maak .
Casio komt vaak vrij slecht uit testen, wel veel features maar belabberde beeldkwaliteit.
Wat de beste camera voor jou is hangt natuurlijk ook sterk af wat jouw wensen zijn, geen enkele camera is op elk vlak het beste.
Verwijderd
... eindelijk (volgens deze test) de minste ruis en beste prestaties in wat donkere omstandigheden. Dat is tot op heden wel anders geweest bij Panasonic. Blij te lezen dat dat probleem dus over/verminderd is...Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:57:
[...]Afgaande op testen, zoals bijv. op dpreview.com, maakt Panasonic de laatste tijd goede camera's. De Panasonic Lumix DMC-TZ6 (in de VS verkocht onder de naam ZS1) is daar ook in vergelijkingstest als de beste er uitgekomen.
Zo te zien is er binnenkort een nieuwe contender voor de beste camera in het 250-500 gebied :
De Fuji F70exr : http://www.dpreview.com/news/0907/09072209fujifilmf70exr.asp
27-270mm lens f3.3-5.6, 1/2 inch EXR sensor. Ben benieuwd, maar het klinkt iig prima
Ik zie trouwens net dat de adviesprijs $280 is.. dus misschien gaat deze wel in het gebied <250 euro vallen..
27-270mm lens f3.3-5.6, 1/2 inch EXR sensor. Ben benieuwd, maar het klinkt iig prima
Ik zie trouwens net dat de adviesprijs $280 is.. dus misschien gaat deze wel in het gebied <250 euro vallen..
[ Voor 17% gewijzigd door WVL_KsZeN op 22-07-2009 11:27 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik vind deze veel interresanter:
Fujifilm introduces FinePix S200EXR super-zoom
Ik ben niet bekent met de EXR sensor, maar het stukje hierover maakt me wel enthousiast!
Edit:
Fujifilm introduces FinePix S200EXR super-zoom
Ik ben niet bekent met de EXR sensor, maar het stukje hierover maakt me wel enthousiast!
Edit:
maximaal 30.5mm equivalent, dat is niet erg handig binnenshuis of zit ik ernaast?The ultra-high precision Fujinon lens achieves maximum resolution at all focal lengths of 30.5mm-436mm equivalent with maximum aperture of a bright F2.8 (wide angle) to F5.3 (telephoto).
[ Voor 37% gewijzigd door My-life op 22-07-2009 11:28 ]
Dat ziet er zeer interessant uitWVL_KsZeN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:50:
Zo te zien is er binnenkort een nieuwe contender voor de beste camera in het 250-500 gebied :
Ben benieuwd naar de testfoto's, misschien een camera om mijn TZ5 voor te verkopen.
Ik loop een beetje vast in het grote digitale camera-woud.
Budget:
300 Euro inclusief verzendkosten, bestellen via internet is dus geen probleem. Niet 2e hands.
Wordt gebruikt voor:
Vooral buitenfotografie, denk hierbij aan landschappen, sightseeing-dingetjes of activiteiten en dergelijke. Echter niet alleen stilstaande dingen. Verder wil ik ook ooit nog portretfotografie gaan verkennen ooit. Fotografie binnen zal incidenteel ook wel eens gebeuren, maar veel minder vaak dan buiten.
Hoe serieus wil ik worden in fotografie?
Vrij serieus. Ik ga eind september een cursus volgen en verwacht met de aankoop van een nieuwe camera dat het een nog grotere hobby wordt dan het al is.
Wat heb ik zelf al gevonden?
Panasonic FZ28, helaas nog niet meer kunnen vinden omdat ik er nu nog niet veel verstand van heb, dat moet allemaal nog komen. Alleen lees ik over deze camera heel veel goede reviews.
Wie kan mij helpen?
Budget:
300 Euro inclusief verzendkosten, bestellen via internet is dus geen probleem. Niet 2e hands.
Wordt gebruikt voor:
Vooral buitenfotografie, denk hierbij aan landschappen, sightseeing-dingetjes of activiteiten en dergelijke. Echter niet alleen stilstaande dingen. Verder wil ik ook ooit nog portretfotografie gaan verkennen ooit. Fotografie binnen zal incidenteel ook wel eens gebeuren, maar veel minder vaak dan buiten.
Hoe serieus wil ik worden in fotografie?
Vrij serieus. Ik ga eind september een cursus volgen en verwacht met de aankoop van een nieuwe camera dat het een nog grotere hobby wordt dan het al is.
Wat heb ik zelf al gevonden?
Panasonic FZ28, helaas nog niet meer kunnen vinden omdat ik er nu nog niet veel verstand van heb, dat moet allemaal nog komen. Alleen lees ik over deze camera heel veel goede reviews.
Wie kan mij helpen?
Als je er echt een beetje serieus mee wilt worden zou ik toch een tweedehands DSLR nemen. Daar kun je ook met de cursus veel meer mee leren lijkt me.
Ik ben op zoek naar een bridge camera. Ik ben redelijk geinstreseerd in fotografie. Maar heb nu nog geen camera. DSRL valt al af. Dus dacht aan een hele goede compactcamera.
Nu heb ik we goede vervaringen in het verleden met petax. Dus daar zag ik de Pentax X70 die erg mijn intresse wekte. Maar wat zijn grote concurrenten van die camera? Zodat ik goed kan vergelijken en een goede keuze kan maken.
Nu heb ik we goede vervaringen in het verleden met petax. Dus daar zag ik de Pentax X70 die erg mijn intresse wekte. Maar wat zijn grote concurrenten van die camera? Zodat ik goed kan vergelijken en een goede keuze kan maken.
Ik zou voor een Bematax gaan, ongeacht het type altijd de betere camera in alle omstandigheden!stansfield schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:20:
Ik ben op zoek naar een bridge camera. Ik ben redelijk geinstreseerd in fotografie. Maar heb nu nog geen camera. DSRL valt al af. Dus dacht aan een hele goede compactcamera.
als je onzinnige vragen stelt, krijg je onzinnige antwoorden. lees je eens een beetje in?
Is het zo'n rare vraag dan om te vragen wat de concurrenten van de pentax X70 zijn?
Volmaakt zinloos ja, omdat wij niet kunnen weten wat jou aantrekt in de X70. Er zijn 50k redenen om een camera wel of niet te willen kopen. Is het de kleur, de grip, het gewicht, de uitbreidbaarheid, de prijs, de kwaliteit, de instelbaarheid, het bereik van de "zoom", de filmoptie, etc. etc?stansfield schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:31:
Is het zo'n rare vraag dan om te vragen wat de concurrenten van de pentax X70 zijn?
Als je dit topic een beetje doorleest, zal je zie wat ik bedoel. Maak een lijstje van wat jij belangrijk vindt, geef aan wat je met je camera wilt gaan doen en hang er een budget aan, dan wordt je vraag al een stuk concreter.
Ik heb nu 4 camera's die het kunnen gaan worden.
De Pentax X70
Nikon P90
Canon SX10
Panasonic FZ28.
Nu maar even flink wat reviews lezen. Of heeft iemand al negatieve/positieve ervaringen met 1 van deze modellen?
De Pentax X70
Nikon P90
Canon SX10
Panasonic FZ28.
Nu maar even flink wat reviews lezen. Of heeft iemand al negatieve/positieve ervaringen met 1 van deze modellen?
De panasonic FZ28 is relatief erg goed te beoordelen aan de reviews. Er is ook nog de Olympus SP90 of iets dergelijks.stansfield schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:58:
Ik heb nu 4 camera's die het kunnen gaan worden.
De Pentax X70
Nikon P90
Canon SX10
Panasonic FZ28.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ja, sorry, het is de aard van het beestje.Remy schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:49:
Je had wel wat vriendelijker kunnen reageren Toff:
Ach ja geen probleem toch 
De pentax heeft nog mijn voorkeur. Maar nu een keer naar een winkel gaan om te kijken hoe ze in de hand liggen en hoe de menu's enz zijn.
Nu stel ik vast wel weer een domme vraag
maar welke winkels in Utrecht of Amersfoort hebben een beetje een goed aanbod en een beetje goed advies. De media markt heeft niet echt veel aanbod vind ik en al helemaal geen goed advies.
De pentax heeft nog mijn voorkeur. Maar nu een keer naar een winkel gaan om te kijken hoe ze in de hand liggen en hoe de menu's enz zijn.
Nu stel ik vast wel weer een domme vraag
Ik zie meerdere mensen over de FZ28 twijfelen, alleen de FZ28 wordt niet meer gemaakt zover ik weet. De laatste voorraden liggen nu nog in de winkels (vaak al niet meer).
Het is wachten op de opvolger, FZ38, die medio september wordt verwacht.
Het is wachten op de opvolger, FZ38, die medio september wordt verwacht.
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Helaas is mijn Canon camera afgelopen streetparade in Zwitserland overleden. Nu dus op zoek naar een andere.
Eisen zijn:
Goede zoom (liefste ook brede hoek)
Film kwaliteit moet goed zijn, ook in omgeving met luide muziek, zoals house feesten)
Goede ruidonderdrukking in minder goed belichte omgeving zou mooi zijn.
Niet te groot, moet handzaam blijven en in broekzak kunnen.
Budget is 200-400
edit:
2 camera's gevonden waar ik nu nog tussen twijfel:
- Panasonic Lumix DMC-TZ7
- Canon Powershot SX200 IS
Beide hebben video mogelijkheid in HD (720p)
Canon is iets goedkoper volgens kieskeurig.nl
Panasonic is al veel goeds over te horen, al zijn de verhalen over ruis soms was wisselend.
Panasonic heeft ook een beeldverhouding van 3:2 de canon niet.
Canon ben ik mee bekend, altijd al een canon camera gehad.
Zijn er misschien nog meer dingen die ik in mijn beslissing mee zou moeten nemen?
Eisen zijn:
Film kwaliteit moet goed zijn, ook in omgeving met luide muziek, zoals house feesten)
Budget is 200-400
edit:
Panasonic is al veel goeds over te horen, al zijn de verhalen over ruis soms was wisselend.
Zijn er misschien nog meer dingen die ik in mijn beslissing mee zou moeten nemen?
[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 11-08-2009 11:42 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Verwijderd
Iets om in je achterhoofd te houden is dat ruisonderdrukking gaat ten koste van details (foto's worden waziger). Teveel ruisonderdrukking (en de details die verloren zijn gegaan) kan je achteraf niet weg halen, ruis kan je achteraf wel weghalen. Helaas zijn compact camera's gewoon niet zo geschikt voor slecht verlichte omgevingen.Goede zoom (liefste ook brede hoek)
Niet te groot, moet handzaam blijven en in broekzak kunnen.Goede ruidonderdrukking in minder goed belichte omgeving zou mooi zijn.
De combinatie veel zoom, handzaam formaat en goede foto's bij weinig licht gaat helaas niet samen, je mag twee van drie kiezen, en met één aspect zal je mee moeten leren leven.
In deze test komt zowel de Panasonic (ZS3 is de Amerikaanse versie van de TZ7) als de Canon SX200 IS aanbod:
http://www.dpreview.com/reviews/q209grouplongzoom/
Afgaande op deze test lijkt de Panasonic het beste bij jouw wensen te passen. Het nadeel van Panasonic is dat zij hun accu beveiligen met een chip zodat er alleen dure Panasonic accu's in de camera gebruikt kunnen worden. Dat hoeft geen probleem te zijn indien je geen tweede accu wilt en verwacht de camera binnen drie jaar te vervangen.
Dat is zo ongeveer wat ik ook zoek..DjWannaB2002 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:39:
Eisen zijn:
Budget is 200-400
Ik heb momenteel een canon ixus 970is waarvan de flitser gestorven is, dus het wordt tijd voor een nieuwe.
Ik ga regelmatig naar hardcore feesten, en maak daar ook vaak filmpjes. Ook maak ik vaak foto's in donkere omgevingen (neem kroegen etc), en wil dan graag mooie foto's kunnen maken zonder de flitser.
Wat filmpjes betreft op hardcore feesten ben ik erg tevreden met mijn ixusje. De filmpjes zijn mooi, en zeker over het geluid ben ik te spreken. Als ik de filmpjes op youtube bekijk die op dezelfde feesten zijn gemaakt als waar ik was, dan is het vaak alleen maar een hoop gekraak en verschrikkelijk om naar te luisteren. De filmpjes van mijn ixus zijn wel mooiDjWannaB2002 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:39:
edit:
Mijn broertje (heeft ongeveer dezelfde eisen aan een camera als ik) heeft afgelopen jaar de Lumix DMC TZ5 gehad, en die was zeer te spreken over de fotokwaliteit, ook in donkere ruimtes zonder flits dus. Maar hij vond de filmkwaliteit wel slecht, vooral het geluid.
Over de fotokwaliteit van de SX200 kan ik niks zeggen, ik heb tot nu toe alleen met ixus gewerkt.
De powershot is wel een stukje groter dan de ixus, maar zou nog in mn broekzak passen dus ik ben wel bereid om wat in grootte te schikken als hij kwalitatief echt beter is.
Verder kreeg ik nog de tip om te kijken naar de Fuji S200 EXR, iemand ervaring met die camera? Is die te vergelijken met de twee bovenstaande? Ik lees wel positieve reviews over fotograferen bij weinig licht, maar ik kan niks vinden over de filmkwaliteit van die camera...
Edit: niet getypt door Raz- zelf maar door z'n vriendin
Na het zien van deze video:
uit dit topic, en deze reactie:
De Fuji kan je niet helemaal vergelijken, heeft bijv maar 5x zoom en ook geen filmen in HD. Ook reviews die ik gelezen heb zeggen dat het zeker geen slechte camera is, maar er ook niet boven uit springt.
uit dit topic, en deze reactie:
welke hier is terug te vinden, toch maar besloten voor de TZ7 te gaan. Ben dus erg benieuwd hoe het gaat worden, maar denk dat het wel goed zit met het geluid.The sound quality in video mode was as best as could be in an extremely loud environment, it's just a shame you can't playback the sound through the camera on its own; only when transferred to a PC. The video quality was also fantastic.
De Fuji kan je niet helemaal vergelijken, heeft bijv maar 5x zoom en ook geen filmen in HD. Ook reviews die ik gelezen heb zeggen dat het zeker geen slechte camera is, maar er ook niet boven uit springt.
Ok 
Zou je eens kunnen laten weten wat je bevindingen zijn, vooral kijkend naar de filmkwaliteit met veel herrie en foto's gemaakt met weinig licht?
Zou je eens kunnen laten weten wat je bevindingen zijn, vooral kijkend naar de filmkwaliteit met veel herrie en foto's gemaakt met weinig licht?
Ga weekend naar Decibel dus zal eens kijken wat ik er van kan maken 
Hier nog een filmpje met de TZ7 gemaakt op housefeest:
[ Voor 47% gewijzigd door 13art op 12-08-2009 20:17 ]
Hip wij staan er achter de barDjWannaB2002 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:13:
Ga weekend naar Decibel dus zal eens kijken wat ik er van kan maken
>>Filmpje<<
Het eerste filmpje verraste me positief, dit filmpje valt me wel tegen... Mja ik ben benieuwd naar je bevindingen op Decibel
Ik zie nu (niet goed naar de naam gekeken vanmiddag) dat deze quote gaat over de FX7 en niet over de TZ7...DjWannaB2002 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:42:
en deze reactie:
[...]
welke hier is terug te vinden, toch maar besloten voor de TZ7 te gaan. Ben dus erg benieuwd hoe het gaat worden, maar denk dat het wel goed zit met het geluid.
Ow ja zie ik ook nu pasRaz- schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:13:
[...]
Ik zie nu (niet goed naar de naam gekeken vanmiddag) dat deze quote gaat over de FX7 en niet over de TZ7...
Stom, maar goed filmpjes zijn wel echt van de TZ7, en beelden zeggen meer dan woorden
Valt mij niet tegen, zeker niet als je nagaat dat diegene de camera gewoon echt niet stilhoudt. Dat gaat bij geen enkele camera goed. Geluid is voor mij in ieder geval meer dan acceptabel. Geen gekraak zoals je bij veel filmpjes wel hoort. Maar na het weekend laat ik weten en zien wat het op decibel geworden isRaz- schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:46:
[...]
Hip wij staan er achter de bar
Het eerste filmpje verraste me positief, dit filmpje valt me wel tegen... Mja ik ben benieuwd naar je bevindingen op Decibel
Als het goed is komt morgen UPS aan de deur met de camera.
[ Voor 49% gewijzigd door 13art op 12-08-2009 23:44 ]
Ik heb nog een beetje extra zitten rondkijken naar een bridge camera en naast de Pentax X70 is de Sony HX 1 Cybershot me ook opgevallen.
Welke van de 2 heeft de voorkeur van de experts hier. Ik als leek zouzeggen de pentax heeft veel meer megapixels dus is beter maar dat klopt niet lees ik overal. Dus daarom graag de mening van een expert.
alvast bedankt.
Welke van de 2 heeft de voorkeur van de experts hier. Ik als leek zouzeggen de pentax heeft veel meer megapixels dus is beter maar dat klopt niet lees ik overal. Dus daarom graag de mening van een expert.
alvast bedankt.
Verwijderd
Als je advies verwacht dan zal eerst even zelf moeten aangeven welke aspecten je belangrijk vindt, welke aspecten minder belangrijk. Geen enkele camera is op alle punten het beste (en meer mega pixels is inderdaad niet noodzakelijkerwijs iets positiefs, vaak zelfs negatief). Je zou ook eens de review sites kunnen bezoeken.stansfield schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:56:
Ik heb nog een beetje extra zitten rondkijken naar een bridge camera en naast de Pentax X70 is de Sony HX 1 Cybershot me ook opgevallen.
alvast bedankt.
De Pentax is wel echt een zoom monster (26-624mm) waarbij de Sony 'maar' 28-560mm doet. De Sony kan wel weer leuke video opnemen in 1440x1000, de Pentax in 1280x720. Sony heeft ook stereo audio opnemen en een leuk 'klapscherm'.
Ook heeft de Sony een zeer gave mode om panorama's te maken.
Lees hier een goede review over de Sony: http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSCHX1/
Ook heeft de Sony een zeer gave mode om panorama's te maken.
Lees hier een goede review over de Sony: http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSCHX1/
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Ik weet nog niet precies wat ik nou belangrijk vindt in een camera, dat ben ik nu dus langzaam aan het ontdekken. Dus ik vroeg me af wat de grote verschillen zijn. Ik weet nog niet precies wat alle specificaties voor effect hebben bij het gebruik van het toestel.
Verwijderd
Je zou kunnen beginnen met het soort dingen die je wilt gaan fotograferen. Op basis daarvan kan bepaald worden welke aspecten van een camera belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Als je dat weet dan kan je de selectie van toestellen inperken.stansfield schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:24:
Ik weet nog niet precies wat ik nou belangrijk vindt in een camera, dat ben ik nu dus langzaam aan het ontdekken. Dus ik vroeg me af wat de grote verschillen zijn. Ik weet nog niet precies wat alle specificaties voor effect hebben bij het gebruik van het toestel.
Vragen die je jezelf kan stellen zijn:
- Is het belangrijk dat de camera in je broek- of jaszak past zodat je 'm altijd bij je kan hebben of vindt je dat minder belangrijk?
- Verwacht je veel in het donker (binnen) te gaan fotograferen of alleen buiten bij mooi weer?
- Ga je snel bewegende onderwerpen (sport) fotograferen, of ga je landschappen fotograferen?
- Wil je veel mensen op de foto zetten, of ga je onderwerpen op de foto zetten waar je niet dichtbij kan komen?
- ...
Ik heb momenteel een Canon Powershot A610 (gekocht in 2006). Ik ben echter niet echt tevreden over de prestaties bij weinig licht. Ik vind het leuk om sfeerplaatjes te schieten (zonsondergang bij zee, kaarslicht dat soort dingen). Nu ben ik nog niet uitgebreid aan het orienteren maar ik vroeg me af of zoiets uberhaupt te bereiken is met een compactcamera of dat je dan naar dSLR moet?
[edit]
Ik moet er bij vermelden dat ik geen topnotch fotograaf ben en geen statief e.d. gebruik om langere sluitertijden fatsoenlijk te kunnen gebruiken.
[edit]
Ik moet er bij vermelden dat ik geen topnotch fotograaf ben en geen statief e.d. gebruik om langere sluitertijden fatsoenlijk te kunnen gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 16-08-2009 22:44 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Weet iemand waar je zo'n led lampje kan vinden dat je kan schroeven in het schroefdraad van de camera dat eigenlijk voor een statief bedoeld is. Hiermee kan je dan extra bij schijnen in het donker zodat een camera beter scherp kan stellen.
Ik wil graag wat advies over de verschillen in geluidskwaliteit tijdens het filmen met de huidige topmodellen compactcamera's. Ik heb in de afgelopen jaren al véél toestelletjes versleten met wisselende prestaties, maar was qua film altijd zéér tevreden over de Canon IXUS serie. Ik heb nu net een week de nieuwste 990 IS, die heerlijk HD materiaal schiet maar zwaar tekort komt bij het registreren van geluid met harde bass. Dit laatste vind ik juist erg belangrijk en had ik nooit verwacht bij Canon, omdat bijvoorbeeld de 970 en modellen daarvoor dat nog zuiver konden.
Voorbeelden afgelopen zaterdag geschoten op hetzelfde dance festival: filmmateriaal 970 IS & 990 IS. De kraak bij de laatste is duidelijk.
Nu overweeg ik de cam weer door te verkopen vanwege dit serieuze mankement, maar welke dan nu weer te halen?
Hebben jullie ervaring met de laatste modellen van bijvoorbeeld Nikon, Samsung, Pentax of Panasonic qua filmprestaties in harde omgeving? Belangrijk is dat hij handzaam is (broekzak) en ook goed scoort in fotografie, voornamelijk in donkere omgevingen. Daarvoor was de Canon 990 wel uitstekend geschikt.
Met Sony, Olympus en Fuji heb ik slechte ervaringen, die komen er niet meer in.
Voorbeelden afgelopen zaterdag geschoten op hetzelfde dance festival: filmmateriaal 970 IS & 990 IS. De kraak bij de laatste is duidelijk.
Nu overweeg ik de cam weer door te verkopen vanwege dit serieuze mankement, maar welke dan nu weer te halen?

Verwijderd
Bij compact camera's laten de prestaties bij weinig licht te wensen over. De ene is iets beter als de andere, maar echt goed is er geen een. In de categorie van compact camera's is de Panasonic DMC-LX3, is één van de betere bij weinig licht, lichtsterke lens maar heeft wel slechts een beperkte zoom (maar ook een goede groothoek waar je bij de onderwerpen die jij aanhaalt meer aan hebt). Maar ook bij deze camera is de kwaliteit bij ISO 1600 om te huilen.The Legend schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:42:
Ik heb momenteel een Canon Powershot A610 (gekocht in 2006). Ik ben echter niet echt tevreden over de prestaties bij weinig licht. Ik vind het leuk om sfeerplaatjes te schieten (zonsondergang bij zee, kaarslicht dat soort dingen). Nu ben ik nog niet uitgebreid aan het orienteren maar ik vroeg me af of zoiets uberhaupt te bereiken is met een compactcamera of dat je dan naar dSLR moet?
[edit]
DSLRs zijn op dit vlak stukken beter omdat er een veel grotere sensor in zit.
Dat weet ik niet.. Maar wil dat zeggen dat de linux tegenviel qua foto's maken op Decibel?DjWannaB2002 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:09:
Weet iemand waar je zo'n led lampje kan vinden dat je kan schroeven in het schroefdraad van de camera dat eigenlijk voor een statief bedoeld is. Hiermee kan je dan extra bij schijnen in het donker zodat een camera beter scherp kan stellen.
En heb je ook filmpjes gemaakt?
In het donker heeft die nog wel eens moeite met precies goed scherp stellen heb ik het idee, verder valt die absoluut niet tegen.Raz- schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:12:
[...]
Dat weet ik niet.. Maar wil dat zeggen dat de linux tegenviel qua foto's maken op Decibel?
En heb je ook filmpjes gemaakt?
Heb inderdaad filmpjes gemaakt, maar uploaden naar youtube gaat niet altijd even goed. Was bezig met uploaden maar dat is mislukt, zal het vannacht weer opnieuw proberen, zit nu op mijn werk....
Ben in ieder geval tevreden over de filmkwaliteit. Ook het geluid kan er mee door. Heb het idee dat het wel minder is dan mijn vorige Canon maar voldoet wel. Begreep van een vriend van me die de Canon heeft, dat daar het geluid helemaal slecht van was.
Filmpje
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2BfIeHpvyEE]
[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 20-08-2009 07:57 ]
Verwijderd
Heb even een vraag heb nu een canon Ixus 75.Maar voor Feyenoord wedstrijden die ik elke week bezoek en daarom me foto's online wil zetten op me website zoomt ie niet echt lekker 3x optische zoom maar dat is niet veel.Dus welke camera raden jullie aan om te kopen voor Feyenoord wedstrijden.Kwa lens zijn er ook nog regels aan verbonden.Een fototoestel met een beperkt zoombereik van 70 mm is toegestaan.Welke camera raden jullie me aan? alvast bedankt
70mm max??? Daar ga jij met je ixus al overheen! Dat is namelijk al 105mm!!!
Canon herintroduceert haar S-reeks. De s90 heeft de potentie om een echt killertje te worden in lowlight.
* 1/1.7" ccd met 'slechts' 10MP
* 28-105mm (35mm equiv) f/2.0-f/4.9
* IS (duh)
* shutter/apperture/manual modes
* RAW

http://www.dpreview.com/news/0908/09081907canons90.asp
Helaas geen flashvoetje en HDfilmpjes, voor de rest een G-killer
* 1/1.7" ccd met 'slechts' 10MP
* 28-105mm (35mm equiv) f/2.0-f/4.9
* IS (duh)
* shutter/apperture/manual modes
* RAW

http://www.dpreview.com/news/0908/09081907canons90.asp
Helaas geen flashvoetje en HDfilmpjes, voor de rest een G-killer
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een nieuwe foto camera en mij werd de
Olympus SP-590UZ aanbevolen omdat ik er niet te veel geld aan uit wil geven.
Weten jullie nog betere camera's voor rond de 350 euro?
Mijn zusje beveeld de Olympus aan SP-590UZ
12 Megapixel
26x optische zoom
3,5-inch LCD scherm
Doel
-vis foto's
-natuur tot zo'n 10-20 meter om ies te vergroten (vogles bvb)
-in het donker met eigen instellingen om de ongeving verlichting te gebruiken.
- meer funties dan zo'n compacte camera zoals flink inzoemen en close ups
Olympus SP-590UZ aanbevolen omdat ik er niet te veel geld aan uit wil geven.
Weten jullie nog betere camera's voor rond de 350 euro?
Mijn zusje beveeld de Olympus aan SP-590UZ
12 Megapixel
26x optische zoom
3,5-inch LCD scherm
Doel
-vis foto's
-natuur tot zo'n 10-20 meter om ies te vergroten (vogles bvb)
-in het donker met eigen instellingen om de ongeving verlichting te gebruiken.
- meer funties dan zo'n compacte camera zoals flink inzoemen en close ups
Verwijderd
Op me camera staat 17,4 MMDjWannaB2002 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:48:
70mm max??? Daar ga jij met je ixus al overheen! Dat is namelijk al 105mm!!!
dus wat is een goeie camera voor mij die een beetje goed zoomt
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 15:11 ]
Verwijderd
Die 70 mm zijn mm omgerekend naar kleinbeeld. De sensor van een compact camera is kleiner waardoor dezelfde hoek waarmee je de foto maakt op een lager brandpunt wordt behaald. De factor waarmee dat gebeurt verschilt bijna per camera, dus daarom refereert men vaak naar de "standaard" 35 mm camera's. Men rekent de brandpunten dus om, om ze makkelijk te kunnen vergelijken. Wanneer je een compactcamera zoekt die er niet ge groot uitziet en toch een mooi bereik heeft dan kun je eens kijken naar de Samsung WB500/550, de Canon SX200 en de Panasonic TZ6/7.
Ja idd, dit komt van de canon site:
5.8 – 17.4 mm (35mm equivalent: 35 – 105mm)
Maar dan is nog de vraag welke houden ze aan bij die voetbal wedstrijden?
Of houden ze gewoon aan wat op de lens staat?
Tja, ik denk dat ze dit alleen aanhouden voor DSLR's, om te voorkomen dat iemand van bovenin de tribune met 400 mm tele-lens portret-foto's van de spelers maakt. (Terwijl hij geen licentie heeft op het portret-recht)DjWannaB2002 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:40:
Ja idd, dit komt van de canon site:
Ik heb geen idee hoe deze regels in elkaar zitten, maar ik vermoed dat je met een pocket digicam veilig zit.
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Verwijderd
Na wat rond te hebben gezocht ben ik tog maar voor de Olypus SP-590 gegaan en tot nu
toe bevalt hij goed.
Een testje met micro stand en de rest op auto 12mp
toe bevalt hij goed.
Een testje met micro stand en de rest op auto 12mp

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 19:00 ]
Ik ben meermaals met m'n EF70-300DO op 350D c.q. 40D naar binnen geglipt, waarschijnlijk omdat dit er in een Lowepro TLZ1 niet zo erg tele uitziet, maar een kennis is nadat het heel lang goedgegaan is, uiteindelijk tegen de lamp gelopen met een Sigma 70-200. Het lijkt erop dat er steeds strenger tegen opgetreden wordt, waarschijnlijk om de geaccrediteerde pro-fotografen te beschermen.psyBSD schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:51:
[...]Ik heb geen idee hoe deze regels in elkaar zitten, maar ik vermoed dat je met een pocket digicam veilig zit.
Ik ben zelf in het bezit van een Samsung i70 compact camera, een Fujifilm S8000FD Bridgecamera en een Sanyo VPC-CG6. Totaal verschillende apparaten in formaat en kunnen. De i70 kostte me destijds 88 euro en is super gangbaar, slide-camera met mp3 luister optie enzo, maar de 8.2 megapixel en de 3x optische zoom doen teveel verwachten voor wat je er voor terugkrijgt. De Sanyo heb ik verder alleen gekocht omdat 'ie maar 50,- EUR (nieuw) was en zal ik buiten beschouwing laten. Wat ik nodig had was zoom en veel ook! Voor tijdens het reizen, landschappen of objecten, een dSLR heeft een aparte lens nodig die je mee moet dragen, dus dat viel af. Ik ben toen bij onze grote held Gordon Laing ( http://www.cameralabs.com ) gaan kijken voor advies.
De keus ging toen al snel tussen de Panasonic FZ28 en de Fujifilm S8000FD. De laatste was met 199,- EUR stukken goedkoper, ging op standaard AA batterijen (kun je dus makkelijk aan komen, mocht je zonder stroom komen te zitten) en leek qua beeldstabilisatie wat beter. Klagen mag ik nauwelijks en zeker niet voor die prijs, sensationeel wat je er mee kunt wanneer je weet welke instellingen je wanneer moet toepassen. Maar tóch mis ik wat scherpere foto's en meer details en is er aardig wat noise en color fringing boven de 200 ISO. Zeker in weinig licht condities of in momenten met veel beweging. De batterijen gaan er ook snel doorheen, maar dat is allicht een kwestie van merk en mAh.
Wel ben ik zeer te spreken over de gewone foto's en met name de supermacro levert waanzinnig mooie foto's op. Inmiddels heb ik hem een jaar en heb ik sinds een maand of twee een lensaansturingsfout die gek genoeg verband legt met temperatuur. Boven de 24 graden (zoiets) start hij ratelend op en krijg ik een foutmelding. Verander ik de capturemode en zoom ik uit en in, dan is alles weer 'normaal'. Beeldstabilisatie moet ik opnieuw inschakelen en deze reageert dan schokkerig. Kortom, ik moet óf zorgen dat het onder garantie valt, óf gewoon het gebrek accepteren en een nieuwe kopen, mede omdat ik op zoek ben naar 'iets meer'. Wederom de site van onze grote helper Gordon geraadpleegd en inmiddels waren dan de Sony Cybershot HX1 en de Canon Powershot SX1 IS uit (20x zoom), evenals de Olympus SP590-UZ en de Nikon P90. Wat onderscheidt de eerste twee met de laatste twee? De eerste hebben beide een CMOS sensor ipv een CCD, de andere twee hebben op hun beurt weer meer zoom (resp. 24x en 26x). Wat opvalt is het gebruik van kantelbare displays (behalve bij de Olympus). De Sony en de Nikon hebben beide een display dat kantelbaar is zodat je hem boven je hoofd kunt houden of juist heel laag. De Canon gaat een stap verder een laat het scherm roteren wat meer flexibiliteit biedt. Bovendien hebben de Sony en Canon de mogelijkheid video op te nemen in 1080p (FULL HD) formaat, waarbij de Canon ook nog eens met stereo-audio, waar de Olympus en Nikon af moeten haken bij VGA kwaliteit. Zo zijn er nog wat verschillen, voor- en nadelen af te wegen.
Dus, de vraag, wat wil ik? Wil ik wel FULL HD video en een CMOS sensor (die trouwens als voordeel heeft dat je meer shots/seconde nemen kan dan met huidige sensors), of wil ik veel zoom? Het antwoord was redelijk eenvoudig na het zien van dit filmpje. 20x optische zoom is meer dan genoeg en hiermee krijg ik meer kwaliteit dan met mijn huidige Fujifilm. Een groot voordeel van de Canon Powershot SX1 IS is voor mij ook het kantelbare scherm. Er zijn zat situaties te bedenken waarin ik een foto of video moest maken en dat handig zou zijn. Denk aan een foto middenin een groep mensen bij een event of het vermijden van in het gras hoeven te liggen om een macro te maken op ooghoogte van je kat. En wanneer heb ik hem in huis? Niet. Waarom niet? Sowieso ga ik eerst kijken of mijn Fuji rijp is voor de sloop of ik nog uit de brand geholpen kan worden. De Canon is ook nog niet onder 400,- Euro en dat is een hoop geld (ik heb het, maar daar gaat het niet om). Vooral de Olympus is stukken goedkoper, maar ja, dus niet wat ik zoek en ik ben bang dat als ik nu veel geld besteed aan een Canon, deze volgende maand alweer 100,- goedkoper is, zo gaat dat nu eenmaal. Bovendien is hij dan misschien al achterhaald en heb je modellen die nog beter en nog meer kunnen. Dus voor nu wacht ik het gewoon rustig af. Laatst heb ik bij de Mediamarkt een Nikon D60 (Spiegelreflex) met 18-55mm kitlens gezien voor 349,-. Ik wilde hem wel kopen, was het niet dat ik niet met een aparte lens wil rondsjouwen, die ook nog eens beperkt bereik heeft. Dit zet echter wel mijn richtprijs. Ik ga niet meer uitgeven voor een bridgecamera dan waar een goede dSLR mee begint.
Verder nog een kleine tip voor mensen die opzoek zijn naar iets dat kleiner en handzamer is dan een bridgecamera. De Samsung WB500 en WB550 zijn waanzinnige apparaatjes! 10x Zoom Schneider groothoeklens en de mogelijkheid super 720p HD filmpjes te schieten.
Zó, dit was een kijkje in mijn wereld, hoe ik dingen zie. Weeg bij je koop af wat je precies interesseert... wat je precies zoekt maar wees vooral ook objectief en kritisch en vraag jezelf af of het je dat ook allemaal waard is?
De keus ging toen al snel tussen de Panasonic FZ28 en de Fujifilm S8000FD. De laatste was met 199,- EUR stukken goedkoper, ging op standaard AA batterijen (kun je dus makkelijk aan komen, mocht je zonder stroom komen te zitten) en leek qua beeldstabilisatie wat beter. Klagen mag ik nauwelijks en zeker niet voor die prijs, sensationeel wat je er mee kunt wanneer je weet welke instellingen je wanneer moet toepassen. Maar tóch mis ik wat scherpere foto's en meer details en is er aardig wat noise en color fringing boven de 200 ISO. Zeker in weinig licht condities of in momenten met veel beweging. De batterijen gaan er ook snel doorheen, maar dat is allicht een kwestie van merk en mAh.
Wel ben ik zeer te spreken over de gewone foto's en met name de supermacro levert waanzinnig mooie foto's op. Inmiddels heb ik hem een jaar en heb ik sinds een maand of twee een lensaansturingsfout die gek genoeg verband legt met temperatuur. Boven de 24 graden (zoiets) start hij ratelend op en krijg ik een foutmelding. Verander ik de capturemode en zoom ik uit en in, dan is alles weer 'normaal'. Beeldstabilisatie moet ik opnieuw inschakelen en deze reageert dan schokkerig. Kortom, ik moet óf zorgen dat het onder garantie valt, óf gewoon het gebrek accepteren en een nieuwe kopen, mede omdat ik op zoek ben naar 'iets meer'. Wederom de site van onze grote helper Gordon geraadpleegd en inmiddels waren dan de Sony Cybershot HX1 en de Canon Powershot SX1 IS uit (20x zoom), evenals de Olympus SP590-UZ en de Nikon P90. Wat onderscheidt de eerste twee met de laatste twee? De eerste hebben beide een CMOS sensor ipv een CCD, de andere twee hebben op hun beurt weer meer zoom (resp. 24x en 26x). Wat opvalt is het gebruik van kantelbare displays (behalve bij de Olympus). De Sony en de Nikon hebben beide een display dat kantelbaar is zodat je hem boven je hoofd kunt houden of juist heel laag. De Canon gaat een stap verder een laat het scherm roteren wat meer flexibiliteit biedt. Bovendien hebben de Sony en Canon de mogelijkheid video op te nemen in 1080p (FULL HD) formaat, waarbij de Canon ook nog eens met stereo-audio, waar de Olympus en Nikon af moeten haken bij VGA kwaliteit. Zo zijn er nog wat verschillen, voor- en nadelen af te wegen.
Dus, de vraag, wat wil ik? Wil ik wel FULL HD video en een CMOS sensor (die trouwens als voordeel heeft dat je meer shots/seconde nemen kan dan met huidige sensors), of wil ik veel zoom? Het antwoord was redelijk eenvoudig na het zien van dit filmpje. 20x optische zoom is meer dan genoeg en hiermee krijg ik meer kwaliteit dan met mijn huidige Fujifilm. Een groot voordeel van de Canon Powershot SX1 IS is voor mij ook het kantelbare scherm. Er zijn zat situaties te bedenken waarin ik een foto of video moest maken en dat handig zou zijn. Denk aan een foto middenin een groep mensen bij een event of het vermijden van in het gras hoeven te liggen om een macro te maken op ooghoogte van je kat. En wanneer heb ik hem in huis? Niet. Waarom niet? Sowieso ga ik eerst kijken of mijn Fuji rijp is voor de sloop of ik nog uit de brand geholpen kan worden. De Canon is ook nog niet onder 400,- Euro en dat is een hoop geld (ik heb het, maar daar gaat het niet om). Vooral de Olympus is stukken goedkoper, maar ja, dus niet wat ik zoek en ik ben bang dat als ik nu veel geld besteed aan een Canon, deze volgende maand alweer 100,- goedkoper is, zo gaat dat nu eenmaal. Bovendien is hij dan misschien al achterhaald en heb je modellen die nog beter en nog meer kunnen. Dus voor nu wacht ik het gewoon rustig af. Laatst heb ik bij de Mediamarkt een Nikon D60 (Spiegelreflex) met 18-55mm kitlens gezien voor 349,-. Ik wilde hem wel kopen, was het niet dat ik niet met een aparte lens wil rondsjouwen, die ook nog eens beperkt bereik heeft. Dit zet echter wel mijn richtprijs. Ik ga niet meer uitgeven voor een bridgecamera dan waar een goede dSLR mee begint.
Verder nog een kleine tip voor mensen die opzoek zijn naar iets dat kleiner en handzamer is dan een bridgecamera. De Samsung WB500 en WB550 zijn waanzinnige apparaatjes! 10x Zoom Schneider groothoeklens en de mogelijkheid super 720p HD filmpjes te schieten.
Zó, dit was een kijkje in mijn wereld, hoe ik dingen zie. Weeg bij je koop af wat je precies interesseert... wat je precies zoekt maar wees vooral ook objectief en kritisch en vraag jezelf af of het je dat ook allemaal waard is?
Het feit dat de lens bij een dslr er af kan, wil natuurlijk niet zeggen dat hij er ook af moet...Maracuja schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:26:
.............Laatst heb ik bij de Mediamarkt een Nikon D60 (Spiegelreflex) met 18-55mm kitlens gezien voor 349,-. Ik wilde hem wel kopen, was het niet dat ik niet met een aparte lens wil rondsjouwen, die ook nog eens beperkt bereik heeft. Dit zet echter wel mijn richtprijs. Ik ga niet meer uitgeven voor een bridgecamera dan waar een goede dSLR mee begint............
Vraag aan de echte kenners, zou een Canon Eos 1000D met Tamron AF 18-200 (E477,- bij MediaMarkt Amsterdam Arena) betere plaatjes opleveren dan een Powershot SX1 als je hem op min of meer dezelfde manier gebruikt?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nee, de betere plaatjes komen door een betere fotograaf.Fiber schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:03:
[...]
Het feit dat de lens bij een dslr er af kan, wil natuurlijk niet zeggen dat hij er ook af moet...Ik denk dat er vele mensen zijn met een (d)slr waarbij de kitlens er nooit af geweest is.
Vraag aan de echte kenners, zou een Canon Eos 1000D met Tamron AF 18-200 (E477,- bij MediaMarkt Amsterdam Arena) betere plaatjes opleveren dan een Powershot SX1 als je hem op min of meer dezelfde manier gebruikt?
Maar de kwaliteit van die 1000D + 18-200 is wel beter dan een SX1. En dan vooral op gebied van ruis, dynamisch bereik, kleuren, bediening, scherptediepte, detail, , , ,,,,,,,,,,,,, eigenlijk overal wel, behalve de grootte, gewicht en filmpjes
Als je HD-video niet zo belangrijk vindt, zou je ook de Canon SX10 kunnen overwegen. Is een stuk voordeliger.Maracuja schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:26:Dus, de vraag, wat wil ik? Wil ik wel FULL HD video <knip> De Canon is ook nog niet onder 400,- Euro en dat is een hoop geld (ik heb het, maar daar gaat het niet om).
Sure!-DG- schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:24:
[...]
Nee, de betere plaatjes komen door een betere fotograaf.
Zelfs grootte en gewicht scheelt niet eens zo heel veel. Geen van beiden past in je broekzak.Maar de kwaliteit van die 1000D + 18-200 is wel beter dan een SX1. En dan vooral op gebied van ruis, dynamisch bereik, kleuren, bediening, scherptediepte, detail, , , ,,,,,,,,,,,,, eigenlijk overal wel, behalve de grootte, gewicht en filmpjes.
http://www.dpreview.com/r...s%2Ccanon_sx20is&show=all
Filmpjes is inderdaad een gemis bij de 1000D
Maar ik vroeg het eigenlijk omdat ik ook wel weet dat die 18-200 nou ook weer niet de allerbeste lens is en de 1000D een van de goedkoopste dslr's is.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
@ Fiber: Zeker een goede actie van Mediamarkt! Semi-professionele uitrusting en zeker voor die prijs niet slecht. Zal het uiteraard wat beter doen dan de Powershot SX1 IS, maar let wel, beide hebben CMOS en 10 Megapixels. De Powershot is handzaam (nou ja, voor zulke begrippen) en heeft een draaibaar schermpje, bovendien 1080p video. Maar ja, de 1000D is wel gewoon EOS. En EOS is toch meteen een tandje hoger. Maar nét afhankelijk van waar je prioriteiten legt dus.
Ik begrijp je opmerking over de kitlens niet echt. Het maakt mij niet uit of het een kitlens is of niet. Het is een lens die niet in je toestel, je camera, verdwijnt wanneer je hem uit zet en dus niet gemakkelijk om alledaags mee te nemen, aangezien je naast je camera dus ook een lens mee hebt. Die kun je er inderdaad op laten zitten, maar daar zie ik het nut niet van, dat is nog onhandiger meenemen.
Bovendien heeft de kitlens in vergelijking met een bridgecamera een miezerige zoom (no offence). 18-55mm, terwijl de SX1 van een 28mm tot een telelens equivalent van 560mm haalt. Die lens in de aanbieding van de 1000D heeft dan 200mm maar afhankelijk van waar je foto's van neemt is dat misschien niet genoeg. Bovendien is een 18-200 lens voor een dSLR wel even wat andere koek dan een 15-55mm die eventueel nog gangbaar te noemen is. Ik wil hem dagelijks meenemen in ieder geval, omdat ik door mijn werk in de gelegenheid kom om mooie momenten mee te maken, zowel dichtbij als veraf, en die wil vastleggen, maar toch niet rondzeulen apparatuur dat veel ruimte inneemt.
@ Toff: Je hebt inderdaad gelijk, de SX10 is een stuk goedkoper, maar let wel, deze heeft dan ook geen CMOS sensor (!), ook is er de SX20, maar nu ik heb gezien hoe mooi dat eigenlijk is met HD, zou ik zelf die optie toch graag terugzien. Maar zoals gezegd heb ik best geduld op het moment. Misschien dat er binnenkort een camera uitkomt met alles erop en eraan voor een prijs die het dubbel en dwars waard is. Ik ben onder de indruk van de SX1 IS, maar heb ook reviews gelezen dat de SX10 qua foto's op z'n allerminst onderdoet en zelfs in het hogere ISO bereik op zijn grote broer vooruit loopt. De Sony HX1 komt met mooie grapjes als Panoramische foto's, maar die technologie is ook verwerkt in mijn Samsung Omnia en heeft verder niet heel veel meer te bieden dan de rest. De x70 van Pentax heb ik trouwens niet genoemd terwijl het ook een bridgecamera is met 24x zoom, nét als de Nikon P90. Maar dit is Pentax' eerst superzoom en moet zich eerst maar eens bewijzen.
Het gaat zó snel in dit wereldje. Je ziet het al met notebooks en televisies, heb je 42" dan komt er 50", heb je FULL HD 1080P dan komen ze met 100HZ, 200HZ, Trueblack en wat niet, alles volgt zich in raptempo op en de prijzen dalen hierdoor enorm. Vroeger waren camera's als die uit de EOS serie of laten we Nikon ook niet tekort doen met hun D-serie onbetaalbaar en weggelegd voor professionals van tijdschriften e.d. . Wat dat betreft lijkt de instapdrempel steeds lager en krijg je steeds meer waar voor je geld. En daar wacht ik dan maar op.
Ik begrijp je opmerking over de kitlens niet echt. Het maakt mij niet uit of het een kitlens is of niet. Het is een lens die niet in je toestel, je camera, verdwijnt wanneer je hem uit zet en dus niet gemakkelijk om alledaags mee te nemen, aangezien je naast je camera dus ook een lens mee hebt. Die kun je er inderdaad op laten zitten, maar daar zie ik het nut niet van, dat is nog onhandiger meenemen.
@ Toff: Je hebt inderdaad gelijk, de SX10 is een stuk goedkoper, maar let wel, deze heeft dan ook geen CMOS sensor (!), ook is er de SX20, maar nu ik heb gezien hoe mooi dat eigenlijk is met HD, zou ik zelf die optie toch graag terugzien. Maar zoals gezegd heb ik best geduld op het moment. Misschien dat er binnenkort een camera uitkomt met alles erop en eraan voor een prijs die het dubbel en dwars waard is. Ik ben onder de indruk van de SX1 IS, maar heb ook reviews gelezen dat de SX10 qua foto's op z'n allerminst onderdoet en zelfs in het hogere ISO bereik op zijn grote broer vooruit loopt. De Sony HX1 komt met mooie grapjes als Panoramische foto's, maar die technologie is ook verwerkt in mijn Samsung Omnia en heeft verder niet heel veel meer te bieden dan de rest. De x70 van Pentax heb ik trouwens niet genoemd terwijl het ook een bridgecamera is met 24x zoom, nét als de Nikon P90. Maar dit is Pentax' eerst superzoom en moet zich eerst maar eens bewijzen.
Semi-pro? Niet overdrijven hoor, een Canon Eos 1000D met Tamron AF 18-200 is zo ongeveer de onderkant van de instapmarkt in DSLR's. Je betaalt relatief veel voor de flexibiliteit van het EOS-systeem.Maracuja schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:52:
@ Fiber: Zeker een goede actie van Mediamarkt! Semi-professionele uitrusting en zeker voor die prijs niet slecht.
Uiteraard beter? Een combo met een derdepartij lens is imho niet per definitie beter dan een afgestemd geheel. Soort sensor en aantal millipixels zegt mij niets. Minder ruis op hogere gevoeligheid door grotere sensor EOS lijkt voor de hand te liggen, maar verder?Zal het uiteraard wat beter doen dan de Powershot SX1 IS, maar let wel, beide hebben CMOS en 10 Megapixels.
Als je maar 1 objectief (mee) hebt, is het toch handiger om dit erop te laten zitten hoor. Het eist best wel wat ervaring om een objectief snel op een body te draaien, zeker in moeilijkere omstandigheden - in druk publiek, in het (half)donker enzo. Een bodydop of lensdop is zo kwijt bijvoorbeeld en de aktie waar het je om gaat is vaak alweer voorbij, wanneer jij je spul eindelijk klaar hebt. Om over stof enzo maar te zwijgen. Een 1000D met kitlens (18-55) lijkt me trouwens niet fundamenteel moeilijker meenemen dan een SX. Die laatste is ook niet echt plat, met "ingetrokken" lens en beide zijn te groot voor broek- of borstzak..Ik begrijp je opmerking over de kitlens niet echt. Het maakt mij niet uit of het een kitlens is of niet. Het is een lens die niet in je toestel, je camera, verdwijnt wanneer je hem uit zet en dus niet gemakkelijk om alledaags mee te nemen, aangezien je naast je camera dus ook een lens mee hebt. Die kun je er inderdaad op laten zitten, maar daar zie ik het nut niet van, dat is nog onhandiger meenemen.
Miezerig? 4x zoom wordt in "semi-pro" kringen al redelijk maximaal geacht. Bovendien zijn "groothoekmillimeters" héél andere dan die in het telebereik. Het verschil tussen 18mm en 28mm is niet te overbruggen met de "benenzoom", terwijl het verschil tussen 200mm en 300mm veel minder hinderlijk is.Bovendien heeft de kitlens in vergelijking met een bridgecamera een miezerige zoom (no offence). 18-55mm, terwijl de SX1 van een 28mm tot een telelens equivalent van 560mm haalt.
560mm is nogal extreem tele, waar slechts een enkele DSLR-bezitter zich aan waagt. Dan ben je echt specialistisch bezig, hetgeen imho niet echt past binnen het door jou genoemde "alledaags" gebruik.
Als je toch voor EOS zou willen gaan, kan je ook de combinatie 18-55 en 50-250 overwegen. Optisch gezien waarschijnlijk een stuk beter dan de 18-200, zelfs iets "langer", en flexibel in te zetten.Die lens in de aanbieding van de 1000D heeft dan 200mm maar afhankelijk van waar je foto's van neemt is dat misschien niet genoeg. Bovendien is een 18-200 lens voor een dSLR wel even wat andere koek dan een 15-55mm die eventueel nog gangbaar te noemen is. Ik wil hem dagelijks meenemen in ieder geval, omdat ik door mijn werk in de gelegenheid kom om mooie momenten mee te maken, zowel dichtbij als veraf, en die wil vastleggen, maar toch niet rondzeulen apparatuur dat veel ruimte inneemt.
Uiteindelijk zijn voor mij prestaties belangrijker dan het type sensor. Als je HD wilt, dan valt de SX10 af, maar ik wil toch zeggen dat m'n G10 ook heel mooie filmpjes kan maken op 640x480.@ Toff: Je hebt inderdaad gelijk, de SX10 is een stuk goedkoper, maar let wel, deze heeft dan ook geen CMOS sensor (!), ook is er de SX20, maar nu ik heb gezien hoe mooi dat eigenlijk is met HD, zou ik zelf die optie toch graag terugzien. [knip] maar heb ook reviews gelezen dat de SX10 qua foto's op z'n allerminst onderdoet en zelfs in het hogere ISO bereik op zijn grote broer vooruit loopt.
En dan verhoogt Canon opeens de prijzen, stort de Euro in elkaar of er breekt een pandemie uit. Ondertussen mis jij al die unieke foto's die je zo graag had willen maken... "De" ideale camera voor niets bestaat niet. Iedereen dient voor zichzelf te bepalen wat hij aan zijn fotospul kwijt wil en aan welke eisen het moet voldoen, maar er zullen altijd compromissen gesloten moeten worden, zowel kwalitatief als kwa prijs en handzaamheid. Gelukkig kost een mooie compact- of bridgecamera, of zelfs een leuke DSLR, vandaag de dag geen drol meer. Ik verwacht iig niet dat de prijzen nog spectaculair zullen dalen en grote stappen kwa mogelijkheden of kwaliteit liggen imho ook niet voor de hand. Nu nog wachten terwijl je zou kunnen beginnen met een leuke hobby biedt volgens mij geen voordelen.Wat dat betreft lijkt de instapdrempel steeds lager en krijg je steeds meer waar voor je geld. En daar wacht ik dan maar op.
De beste camera is degene die je bij je hebt!
Verwijderd
Appels en peren; 28-560mm is het zoombereik van de SX1 uitgedrukt in 35 mm equivalent, terwijl de 18-55mm van de kitlens 'echte' millimeters zijn. En omdat we het hier niet over een full frame DSLR hebben, maar over een APS-C sensor camera hebben is de crop factor 1.6x, oftewel op deze DSLR is het 35mm equivalent bereik van de kitlens 28.8-88mm.Toff schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:30:
Bovendien heeft de kitlens in vergelijking met een bridgecamera een miezerige zoom (no offence).
18-55mm, terwijl de SX1 van een 28mm tot een telelens equivalent van 560mm haalt.
Miezerig? 4x zoom wordt in "semi-pro" kringen al redelijk maximaal geacht. Bovendien zijn "groothoekmillimeters" héél andere dan die in het telebereik. Het verschil tussen 18mm en 28mm is niet te overbruggen met de "benenzoom", terwijl het verschil tussen 200mm en 300mm veel minder hinderlijk is.
Ik ben het overigens wel eens dat je aan paar millimeter extra aan de groothoek kant veel meer hebt dan tientallen millimeters extra aan de zoom kant.
@ Toff: Mooie uiteenzetting hoor. Maar meestal wil ik een voorwerp dat minstens zo'n 300m (1000ft) ver weg is, dichtbij brengen, die 18x zoom op mijn Fujifilm wil daar zelfs al eens tekort schieten. En als je maar één kleine koffer of tas bij je hebt, die al redelijk vol zit, kan daar echt niet nog een dSLR met lens eraan bij, hoe graag ik dat zou willen. De 1000D is trouwens inderdaad een budget instap dSLR.
Ik heb in de winter filmpjes gemaakt en die waren net zo goed als die van mijn Sanyo camcorder, maar als je het verschil met Full HD eenmaal hebt gezien, waarbij je ook nog eens kunt zoomen, dan kun je er haast niet omheen, dan dát te willen. Maar goed, dat is dus wat ik allemaal in mijn toekomstige camera zoek, daar kun jij best anders over denken. Zo hecht jij belang aan groothoek, terwijl ik eigenlijk eerder altijd wel iets inzoom bij het foto maken.
En ik wacht niet af tot hij gratis is, of je hem cadeau krijgt bij een pakje boter, dat is natuurlijk onzin. Maar zoals ik al zei is 349,- mijn richtprijs (alles behalve gratis lijkt me). Voor dat geld had ik een D60 kunnen hebben. Momenteel kan ik nog genoeg mooie plaatjes schieten met mijn Fujifilm, dus echt momenten missen zal ik niet. Het is hetzelfde met telefoons. Ik heb momenteel een Omnia 16GB omdat die betaalbaar was en beschikte over goede specificaties. Liever had ik een iPhone gehad, maar het is natuurlijk absurd om zo'n waanzinnig bedrag als een euro of vijf- á zeshonderd te betalen voor zo'n apparaat. En dat ervoor over hebben is iets anders dan het ophoesten voor de heb. Ik kan er morgen zo eentje gaan halen en nog elke dag een lekkere maaltijd eten, maar of dat nu het verstandigste is? Ik denk van niet.
Feit is dat er steeds nieuwe modellen blijven uitkomen. Ik zag het bijvoorbeeld bij die Samsung WB500, die was eerst een euro of 329,- en is momenteel, wat zal het zijn, drie maanden later? zag ik hem al voor 191,- en inmiddels zijn er weer nieuwe modellen die wat duurder zijn maar wel weer met nét betere specs. Nu kun je zeggen, dat het op die manier eeuwig duurt voordat je dan een nieuwe camera hebt gekocht, maar het moet wel goed voelen en zijn geld waard zijn. En nu komt ongeveer het punt dat ik denk dat er weinig meer kan verbeteren en je goede deals kunt slaan. Ik verwacht dus binnen niet al te lange tijd te slagen en dat gebeurt heus!
Ik heb in de winter filmpjes gemaakt en die waren net zo goed als die van mijn Sanyo camcorder, maar als je het verschil met Full HD eenmaal hebt gezien, waarbij je ook nog eens kunt zoomen, dan kun je er haast niet omheen, dan dát te willen. Maar goed, dat is dus wat ik allemaal in mijn toekomstige camera zoek, daar kun jij best anders over denken. Zo hecht jij belang aan groothoek, terwijl ik eigenlijk eerder altijd wel iets inzoom bij het foto maken.
En ik wacht niet af tot hij gratis is, of je hem cadeau krijgt bij een pakje boter, dat is natuurlijk onzin. Maar zoals ik al zei is 349,- mijn richtprijs (alles behalve gratis lijkt me). Voor dat geld had ik een D60 kunnen hebben. Momenteel kan ik nog genoeg mooie plaatjes schieten met mijn Fujifilm, dus echt momenten missen zal ik niet. Het is hetzelfde met telefoons. Ik heb momenteel een Omnia 16GB omdat die betaalbaar was en beschikte over goede specificaties. Liever had ik een iPhone gehad, maar het is natuurlijk absurd om zo'n waanzinnig bedrag als een euro of vijf- á zeshonderd te betalen voor zo'n apparaat. En dat ervoor over hebben is iets anders dan het ophoesten voor de heb. Ik kan er morgen zo eentje gaan halen en nog elke dag een lekkere maaltijd eten, maar of dat nu het verstandigste is? Ik denk van niet.
@Maracuja: Die Fujifilm van je had ik gemist. 18x hoeveel is de vraag, in equivalente FF-mm natuurlijk, maar dat terzijde. Als jij dat nog niet genoeg vindt, kan je inderdaad beter in het non-DSLR segment blijven, want dergelijke teleobjectieven zijn, zelfs als niet-zoom, zeer omvangrijk en overeenkomstig geprijsd.
Wel of niet kunnen "zoomen" is niet afhankelijk van wel of geen HD-filmformaat. Ik vraag me wel oprecht af, of ik op 560mm zonder statief zou wilen fotograferen met zo'n lichte camera, laat staan filmen, maar als jij dat denkt te kunnen/willen, dan wens ik je veel succes.
Voor het door jou genoemde budget kocht ik enige tijd terug mijn Canon G10, als "dagelijkse" camera naast m'n DSLR-gear, die alleen meegaat als ik fotoplannen heb. De G10 heeft slechts 5x zoom (28-140mm eq), terwijl ik m'n DSLR-spul voornamelijk in het telebereik gebruik (200-300mm, x1.6 cropfactor). Dat laatste tasje weegt gemiddeld een kilo of vijf en lang niet alles past er gelijktijdig in. Keuzes, steeds weer keuzes. Zo is m'n GSM een afdankertje dat ooit werd weggegeven door de Postbank (RIP). Het ding kan bellen en gebeld worden en dat is voor mij voldoende. Ieder zijn meug tenslotte. Succes met je aankoop t.z.t.
Wel of niet kunnen "zoomen" is niet afhankelijk van wel of geen HD-filmformaat. Ik vraag me wel oprecht af, of ik op 560mm zonder statief zou wilen fotograferen met zo'n lichte camera, laat staan filmen, maar als jij dat denkt te kunnen/willen, dan wens ik je veel succes.
Voor het door jou genoemde budget kocht ik enige tijd terug mijn Canon G10, als "dagelijkse" camera naast m'n DSLR-gear, die alleen meegaat als ik fotoplannen heb. De G10 heeft slechts 5x zoom (28-140mm eq), terwijl ik m'n DSLR-spul voornamelijk in het telebereik gebruik (200-300mm, x1.6 cropfactor). Dat laatste tasje weegt gemiddeld een kilo of vijf en lang niet alles past er gelijktijdig in. Keuzes, steeds weer keuzes. Zo is m'n GSM een afdankertje dat ooit werd weggegeven door de Postbank (RIP). Het ding kan bellen en gebeld worden en dat is voor mij voldoende. Ieder zijn meug tenslotte. Succes met je aankoop t.z.t.
Verwijderd
Even heel kort door de bocht een vraagje:
Wat denken jullie:
De Panasonic DMC-TZ7 of de LX3?
Dat zijn de twee waar ik nu tussen twijfel namelijk.
Ik zal hem alleen voor fotograferen gebruiken.
Voor film opnames heb ik namelijk een ander apparaat.
Mensen suggesties/ advies?
Wat denken jullie:
De Panasonic DMC-TZ7 of de LX3?
Dat zijn de twee waar ik nu tussen twijfel namelijk.
Ik zal hem alleen voor fotograferen gebruiken.
Voor film opnames heb ik namelijk een ander apparaat.
Mensen suggesties/ advies?
Ligt aan het doel, volgens mij zijn ze allebei fantastisch. Het grootste gebrek aan de LX3 is dat hij geen Tele heeft. Als je zonder Tele kan is de LX3 waarschijnlijk een tikkie beter.
http://www.dpreview.com/r...panasonic_dmczs3&show=all
http://www.dpreview.com/r...panasonic_dmczs3&show=all
Ha ha, draai de vraag eens om. Wat fotografeer jij vooral?
En waarom twijfel je eigenlijk tussen deze twee? Waar zit de twijfel?
Maar om toch nog een beetje een antwoord te geven. Als je het verschil niet weet dan ben je ongetwijfeld beter af met de TZ7.....
Als je een LX3 wil dan weet je waarom, en dan neem je z'n tekortkomingen voor lief.
En waarom twijfel je eigenlijk tussen deze twee? Waar zit de twijfel?
Maar om toch nog een beetje een antwoord te geven. Als je het verschil niet weet dan ben je ongetwijfeld beter af met de TZ7.....
Verwijderd
Waarom ik twijfel is dat (zover ik snel heb kunnen ontdekken) de TZ7 meer zoom heeft maar de LX3 meer (manuele) mogelijkheden en betere foto's kan maken.
Waar ik hem voor gebruik is de huis, tuin en keuken en natuurlijk vooral de vakantie kiekjes.
Ben zelf verder helemaal niet 'foto-vaardig' maar met een camera waar wat meer mogelijk mee is, vind ik het wellicht leuk om me er wat meer in te gaan verdiepen.
De vraag die ik nu mezelf stel is of ik de zoom van de TZ7 ga missen (anderzijds het toestel wat ik nu heb heeft 3x optische zoom dus zo veel ben ik niet gewend) en of de LX3 nou zo veel betere foto's maakt (of beter gesteld of IK er betere foto's mee kan maken) om het prijsverschil te rechtvaardigen. Momenteel heb ik een LX3 te leen en ben erg enthousiast over de foto's die ik er mee kan maken. Maar ik heb dus geen TZ7 er naast om te vergelijken.
Dus tot zover m'n overwegingen.
Waar ik hem voor gebruik is de huis, tuin en keuken en natuurlijk vooral de vakantie kiekjes.
Ben zelf verder helemaal niet 'foto-vaardig' maar met een camera waar wat meer mogelijk mee is, vind ik het wellicht leuk om me er wat meer in te gaan verdiepen.
De vraag die ik nu mezelf stel is of ik de zoom van de TZ7 ga missen (anderzijds het toestel wat ik nu heb heeft 3x optische zoom dus zo veel ben ik niet gewend) en of de LX3 nou zo veel betere foto's maakt (of beter gesteld of IK er betere foto's mee kan maken) om het prijsverschil te rechtvaardigen. Momenteel heb ik een LX3 te leen en ben erg enthousiast over de foto's die ik er mee kan maken. Maar ik heb dus geen TZ7 er naast om te vergelijken.
Dus tot zover m'n overwegingen.
Ik zit al een tijdje te denken over het kopen van een DSLR. Dit met name doordat ik de foto's vaak een stuk mooier/scherper eruit vind zien. Van de technische kant van het fotograferen weet ik vrij weinig, dus heb ik wat moeite met het vinden van de beste camera voor de beste prijs.
Een vriend van mij heeft de Nikon D60 18-55 VR Kit gekocht ( €435,- ).
Na even met dit toestel gespeeld te hebben, stond ik bijna op het punt hem te kopen, toen ik de Olympus E-420 Kit tegenkwam ( €285,- ). Deze is een stuk goedkoper, het is zelfs mogelijk hem in een Dubbel Zoom Kit te kopen voor slechts €380,-. Nog steeds een lager bedrag dan de Nikon D60.
Ik heb wel het gevoel dat de Nikon D60 beter is (prijsverschil moet ergens vandaan komen, toch?), maar weet uit de DPreview reviews niet een duidelijke reden te halen.
Mijn vragen zijn dus:
* Welke is beter?
* Welke heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding?
* Voor beide vragen: waarom?
Weet iemand hier het antwoord op?
Een vriend van mij heeft de Nikon D60 18-55 VR Kit gekocht ( €435,- ).
Na even met dit toestel gespeeld te hebben, stond ik bijna op het punt hem te kopen, toen ik de Olympus E-420 Kit tegenkwam ( €285,- ). Deze is een stuk goedkoper, het is zelfs mogelijk hem in een Dubbel Zoom Kit te kopen voor slechts €380,-. Nog steeds een lager bedrag dan de Nikon D60.
Ik heb wel het gevoel dat de Nikon D60 beter is (prijsverschil moet ergens vandaan komen, toch?), maar weet uit de DPreview reviews niet een duidelijke reden te halen.
Mijn vragen zijn dus:
* Welke is beter?
* Welke heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding?
* Voor beide vragen: waarom?
Weet iemand hier het antwoord op?
@ Katz: Zoals je een paar posts hierboven kunt lezen, gebruik ik zelf een Canon G10, met vrij beperkte zoom (28-140mm eq). Dat had ook zomaar een LX3 kunnen zijn. Voor mij was het belangrijkste dat ik alles zelf in kon stellen, zoals sluitertijdvoorkeuze, diafragmavoorkeuze, alles-met-de-hand, wel/geen flits etc. Ik ben een door de wol geverfde fotogek©. Voor huis/tuin/keuken kiekjes heb je al die mogelijkheden niet nodig. Hoewel de G10 ook een standje "P" en zelfs "full auto" heeft, is een dergelijke camera daar niet voor bedoeld. Je bent als doorsnee consument waarschijnlijk beter af met een camera die het grootste deel van de taken van je overneemt, zodat je jezelf helemaal kan concentreren op de uitsnede en het juiste moment. Een Panasonic TZ7 is daar prima voor geschikt en je krijgt nog een leuk stukje extra telebereik erbij cadeau!
Wat ik me wel afvraag is, waarom je een TZ7 wilt, als je toch niet filmt. De HD-filmoptie (en een schermpje met meer pixels) zijn AFAIK de enige zaken die de TZ7 onderscheiden van z'n goedkopere broertje, de TZ6.
Als je ooit echt meer wilt met de mooie fotografiehobby, kan je tzt wellicht beter eens gaan kijken naar een instap DSLR-camera. De TZ6/7 kan daarnaast dienst blijven doen als dagelijkse camera, of als tweede gezinscamera oid. Nooit weg iig.
Wat ik me wel afvraag is, waarom je een TZ7 wilt, als je toch niet filmt. De HD-filmoptie (en een schermpje met meer pixels) zijn AFAIK de enige zaken die de TZ7 onderscheiden van z'n goedkopere broertje, de TZ6.
Als je ooit echt meer wilt met de mooie fotografiehobby, kan je tzt wellicht beter eens gaan kijken naar een instap DSLR-camera. De TZ6/7 kan daarnaast dienst blijven doen als dagelijkse camera, of als tweede gezinscamera oid. Nooit weg iig.
Canon komt trouwens met 2 nieuwe camera's met een niet al te hoge pixeldichtheid: Canon S90 en de G11.
Helaas hebben beiden geen HD filmsupport.
Helaas hebben beiden geen HD filmsupport.
Ik ben benieuwd hoe de canon s90 tov de panasonic lx3 presteert. Ze zijn allebei lekker compact en volledig handmatig te bedienen.
Ik ben weer terug van vakantie. En het liefst wil ik een zo veelzijdig mogelijk toestel. Ik heb nog geen voorkeur voor alleen landschappen of alleen sport of mensen. Dus veelzijdigheid is mijn belangrijkste eis.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:31:
[...]
Je zou kunnen beginnen met het soort dingen die je wilt gaan fotograferen. Op basis daarvan kan bepaald worden welke aspecten van een camera belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Als je dat weet dan kan je de selectie van toestellen inperken.
Vragen die je jezelf kan stellen zijn:Als je nog geen antwoorden hebt op de bovenstaande vragen zou je kunnen overwegen om eerst een relatief goedkope compact camera te kopen van een goed merk (bij compact camera's zijn dit Canon en Panasonic), zodat je kan leren waaraan je behoefte hebt.
- Is het belangrijk dat de camera in je broek- of jaszak past zodat je 'm altijd bij je kan hebben of vindt je dat minder belangrijk?
- Verwacht je veel in het donker (binnen) te gaan fotograferen of alleen buiten bij mooi weer?
- Ga je snel bewegende onderwerpen (sport) fotograferen, of ga je landschappen fotograferen?
- Wil je veel mensen op de foto zetten, of ga je onderwerpen op de foto zetten waar je niet dichtbij kan komen?
- ...
En heb een artikel gelezen in camera magazine nr 122 over de pentax X70 en de Sony HX1. Ze ontontlopen elkaar weinig. Maar ze zijn iets positiever over de sony. De pentax mist een dioptrie correctie op de zoeker. Maar wat is dat precies? Kan iemand mij dit uitleggen?
En in hoeverre is een cmos veel beter dan een ccd chips?
Verwijderd
Als je een veelzijdig toestel zoekt die ook nog aardige plaatjes produceert (mits er voldoende licht is, maar dat geldt voor iedere compact camera), dan zou ik persoonlijk voor de Panasonic TZ7 gaan indien je ook HD video wilt, of de Panasonic TZ6 als gewoon (SD) video voldoende is.stansfield schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:47:
[...]
Ik ben weer terug van vakantie. En het liefst wil ik een zo veelzijdig mogelijk toestel. Ik heb nog geen voorkeur voor alleen landschappen of alleen sport of mensen. Dus veelzijdigheid is mijn belangrijkste eis.
In het compact camera segment zijn Pentax en Sony niet de beste merken. De Sony HX1 komt er bij dpreview niet super uit de test. Recommended bij dpreview betekent daar eigenlijk gewoon 'matig', een rating van minder dan 'recommended' heb ik al jaren niet meer bij dpreview gezien.En heb een artikel gelezen in camera magazine nr 122 over de pentax X70 en de Sony HX1. Ze ontontlopen elkaar weinig. Maar ze zijn iets positiever over de sony.
Gelet op de modellen die jij aanhaalt is kennelijk voor jou niet belangrijk dat de camera in jouw broekzak past. In dat geval zou je ook een DSLR kunnen overwegen; kan je alle kanten mee uit en geeft zeker bij weinig licht, of bij sport fotografie, veel mooiere foto's. Aan de andere kant is dit wellicht nog even een stap te ver als je zelf niet weet wat je wilt.
Correctie voor oogafwijkingen (voor brildragers).De pentax mist een dioptrie correctie op de zoeker. Maar wat is dat precies? Kan iemand mij dit uitleggen?
Bij de kleine sensoren die in compact camera's zitten is CMOS zeker nog niet beter dan CCD. Persoonlijk zou ik meer letten op beeldkwaliteit zoals die in de reviews besproken wordt dan of er een CMOS of CDD sensor in zit.En in hoeverre is een cmos veel beter dan een ccd chips?
Tnx voor de tip, die ga ik ook even bekijken. Hoewel ik qua vorm van het toestel toch liever een DSLR achtige vorm heb.Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 00:06:
Als je een veelzijdig toestel zoekt die ook nog aardige plaatjes produceert (mits er voldoende licht is, maar dat geldt voor iedere compact camera), dan zou ik persoonlijk voor de Panasonic TZ7 gaan indien je ook HD video wilt, of de Panasonic TZ6 als gewoon (SD) video voldoende is.
Wat zijn nog meer goede review sites dan? bijvoorkeur in het nederlandsIn het compact camera segment zijn Pentax en Sony niet de beste merken. De Sony HX1 komt er bij dpreview niet super uit de test. Recommended bij dpreview betekent daar eigenlijk gewoon 'matig', een rating van minder dan 'recommended' heb ik al jaren niet meer bij dpreview gezien.
Of het in mijn broekzak past vind ik totaal niet belangrijk. Het is echter zo dat ik bij een DSLR niet echt van plan ben om nog meer lenzen erbij te gaan kopen. Ik had gelezen dat je dan beter voor een brige camera kunt gaan dan voor een instap DSLR zonder extra lenzen.Gelet op de modellen die jij aanhaalt is kennelijk voor jou niet belangrijk dat de camera in jouw broekzak past. In dat geval zou je ook een DSLR kunnen overwegen; kan je alle kanten mee uit en geeft zeker bij weinig licht, of bij sport fotografie, veel mooiere foto's. Aan de andere kant is dit wellicht nog even een stap te ver als je zelf niet weet wat je wilt.
Heb ook de Canon SX1 IS op het oog, al is die wel weer iets duurder.
.
[ Voor 100% gewijzigd door LaurentS op 30-08-2009 14:24 . Reden: Vergist van topic ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Ik ben ook op zoek naar een leuke camera.
Filmen en foto's nemen zijn even belangrijk, dus goeie hd-kwaliteit film is wel een pré.
Ik wil hem ook graag makkelijk mee kunnen nemen, dus daarom vallen de meeste videocams af.
De Panasonic TZ7 staat op het moment bovenaan mijn lijstje. Alhoewel ik hier wel voorbij heb horen komen dat de accu's duur en dus lastig vervangbaar zijn. Ik wil deze camera wel gewoon langere tijd houden, dus is dat een verstandige keuze? Voor de foto's die ik ga maken is hij goed genoeg aangezien het niet veel verder gaat dan vakantie & huis/tuin/keuken pics.
Dan is er ook nog de Panasonic FT1, voordeel hiervan is dat hij onderwater kan filmen & foto's maken, altijd leuk denk ik. De zoom en kwaliteit is daarentegen weer een stuk minder.
Zijn er nog andere alternatieven, of is toch de TZ7 de beste allround keuze voor een budget van rond de 300eu?
Filmen en foto's nemen zijn even belangrijk, dus goeie hd-kwaliteit film is wel een pré.
Ik wil hem ook graag makkelijk mee kunnen nemen, dus daarom vallen de meeste videocams af.
De Panasonic TZ7 staat op het moment bovenaan mijn lijstje. Alhoewel ik hier wel voorbij heb horen komen dat de accu's duur en dus lastig vervangbaar zijn. Ik wil deze camera wel gewoon langere tijd houden, dus is dat een verstandige keuze? Voor de foto's die ik ga maken is hij goed genoeg aangezien het niet veel verder gaat dan vakantie & huis/tuin/keuken pics.
Dan is er ook nog de Panasonic FT1, voordeel hiervan is dat hij onderwater kan filmen & foto's maken, altijd leuk denk ik. De zoom en kwaliteit is daarentegen weer een stuk minder.
Zijn er nog andere alternatieven, of is toch de TZ7 de beste allround keuze voor een budget van rond de 300eu?
Volgens de geruchten geldt ook hier dat het "kleinere broertje" - de SX10IS - eigenlijk beter is...stansfield schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:48:
Heb ook de Canon SX1 IS op het oog, al is die wel weer iets duurder.
Had ik ook gehoord, van die dure accu, maar dat valt best wel mee: accu bij FK 15 euroyorkick schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:52:
De Panasonic TZ7 staat op het moment bovenaan mijn lijstje. Alhoewel ik hier wel voorbij heb horen komen dat de accu's duur en dus lastig vervangbaar zijn.
Jammer dat FK niet meer in de PW staat...
Verwijderd
Waarom?stansfield schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:48:
Tnx voor de tip, die ga ik ook even bekijken. Hoewel ik qua vorm van het toestel toch liever een DSLR achtige vorm heb.
Goede Nederlands review sites ken ik niet, wat betreft Engelstalige sites zou je ook eens kunnen kijken naar imaging-resource.com of dcresource.com.Wat zijn nog meer goede review sites dan? bijvoorkeur in het nederlandsOp kieskeurig.nl is iedereen lovend over de sony.
Dat hangt dus helemaal af van wat jij belangrijk vindt aan een camera. De stelling 'dit is beter dan dat' is compleet onzinnig indien je daarbij niet de selectie criteria vermeld.Of het in mijn broekzak past vind ik totaal niet belangrijk. Het is echter zo dat ik bij een DSLR niet echt van plan ben om nog meer lenzen erbij te gaan kopen. Ik had gelezen dat je dan beter voor een brige camera kunt gaan dan voor een instap DSLR zonder extra lenzen.
Een DSLR zal in wat lastigere omstandigheden (bijv. bij weinig licht, snel bewegende onderwerpen) veel betere foto's kunnen maken dan een bridge camera. Echter als je de kwaliteit van het plaatje niet niet zo heel erg belangrijk vindt, of als je altijd buiten met volop zon in de rug fotografeert dan kan een bridge camera een betere (goedkopere) keuze zijn, zeker als je een heel groot zoombereik belangrijk vindt (mijn ervaring is dat extreem veel zoom niet erg nuttig is, hooguit als spielerei).
Je vermeld telkens wel dat je dit of dat model op het oog hebt, maar vergeet telkens te vermelden waarom. Met de informatie die jij aandraagt (of beter gezegd niet aandraagt) kan niemand jou verder helpen. Nogmaals: elke camera heeft z'n sterke en minder sterke punten, geen enkele camera is op elk vlak het beste. De beste camera voor jou is degene die z'n sterke punten heeft zitten op de gebieden die jij belangrijk vindt, en waarvan z'n zwakke punten voor jou minder zwaar wegen. Review sites sommen doorgaans bij de conclusie de plussen en minnen van een camera model op; het is aan jou om te bepalen welke camera het beste bij jou past.Heb ook de Canon SX1 IS op het oog, al is die wel weer iets duurder.
Geruchten ja. Ik heb zelf de Canon SX1 IS als opvolger van de S2 IS en het verschil in kwaliteit is behoorlijk moet ik zeggen.Toff schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:57:
[...]
Volgens de geruchten geldt ook hier dat het "kleinere broertje" - de SX10IS - eigenlijk beter is...
Mijn redenen om voor deze te gaan ipv van SX10 waren RAW support (ja het kan met firmware hack, maar de SX1 ondersteund RAW by default) en 1080p video support.
Camera is mee op vakantie geweest en heb er nog geen spijt van.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik zal vanavond hier eens een uitgebreid wensenlijstje neerzetten.Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 00:41:
[...]
Waarom?
[...]
Goede Nederlands review sites ken ik niet, wat betreft Engelstalige sites zou je ook eens kunnen kijken naar imaging-resource.com of dcresource.com.
[...]
Dat hangt dus helemaal af van wat jij belangrijk vindt aan een camera. De stelling 'dit is beter dan dat' is compleet onzinnig indien je daarbij niet de selectie criteria vermeld.
Een DSLR zal in wat lastigere omstandigheden (bijv. bij weinig licht, snel bewegende onderwerpen) veel betere foto's kunnen maken dan een bridge camera. Echter als je de kwaliteit van het plaatje niet niet zo heel erg belangrijk vindt, of als je altijd buiten met volop zon in de rug fotografeert dan kan een bridge camera een betere (goedkopere) keuze zijn, zeker als je een heel groot zoombereik belangrijk vindt (mijn ervaring is dat extreem veel zoom niet erg nuttig is, hooguit als spielerei).
[...]
Je vermeld telkens wel dat je dit of dat model op het oog hebt, maar vergeet telkens te vermelden waarom. Met de informatie die jij aandraagt (of beter gezegd niet aandraagt) kan niemand jou verder helpen. Nogmaals: elke camera heeft z'n sterke en minder sterke punten, geen enkele camera is op elk vlak het beste. De beste camera voor jou is degene die z'n sterke punten heeft zitten op de gebieden die jij belangrijk vindt, en waarvan z'n zwakke punten voor jou minder zwaar wegen. Review sites sommen doorgaans bij de conclusie de plussen en minnen van een camera model op; het is aan jou om te bepalen welke camera het beste bij jou past.
Heb inmiddels wel besloten te Panasonic TZ7 te halen.
Verstand van geheugen ontbreekt hier, heb liefst zo goedkoop mogelijk zonder kwaliteit/snelheid verlies.
En denk dat 8gb wel handig is ivm veel filmpjes in HD kwaliteit? Er werd mij in de winkel verteld dat 1 uurtje filmen in HD 4gb kost. Is dat true?
Verstand van geheugen ontbreekt hier, heb liefst zo goedkoop mogelijk zonder kwaliteit/snelheid verlies.
En denk dat 8gb wel handig is ivm veel filmpjes in HD kwaliteit? Er werd mij in de winkel verteld dat 1 uurtje filmen in HD 4gb kost. Is dat true?
Mijn wensenlijst.
Wat wil ik fotograferen: De normale vakantiefoto's, natuur, landschappen, skylines. En expirimenteren met sluitertijden enz. Ook wil ik langzaam wat met photoshop gaan werken of met paint shop pro
Waar moet hij aan voldoen: Ik heb liever een beetje een camera in mijn hand ipv een kleine camera. Een DSLR achtige body vind ik dus ook fijner in de hand liggen dan een plattere compact camera.
Een DSLR valt af want ik heb geen zin in het aanschaffen en meeslepen van verschillende lenzen.
Filmen met mijn camera is ook iets wat me erg leuk lijkt en wat ik zeker vaak wil gaan gebruiken. Dus een HD filmoptie is ook zeker een pluspunt.
Budget bij voorkeur < 400 euro.
Dat is het zo'n beetje. Welke camera's raden jullie aan?
Wat wil ik fotograferen: De normale vakantiefoto's, natuur, landschappen, skylines. En expirimenteren met sluitertijden enz. Ook wil ik langzaam wat met photoshop gaan werken of met paint shop pro
Waar moet hij aan voldoen: Ik heb liever een beetje een camera in mijn hand ipv een kleine camera. Een DSLR achtige body vind ik dus ook fijner in de hand liggen dan een plattere compact camera.
Een DSLR valt af want ik heb geen zin in het aanschaffen en meeslepen van verschillende lenzen.
Filmen met mijn camera is ook iets wat me erg leuk lijkt en wat ik zeker vaak wil gaan gebruiken. Dus een HD filmoptie is ook zeker een pluspunt.
Wanneer je op dpreview.com naar de buying guide gaat en daar invult:stansfield schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:11:
Mijn wensenlijst.
Image stabilization: Yes, Aperture priority: Yes, Shutter priority: Yes, Movie Clips: 1280
En liefst nog meer features dan krijg je een hele mooie lijst met aanraders, reviews en conclusies van gebruikers...
Verwijderd
Kijk daar kunnen we wat mee! Als ik jouw wensen lijstje zo zie dan denkt ik aan de Canon SX10 of de Panasonic Lumix DMC-FZ28. Recentelijk zijn de opvolgers voor deze modellen aangekondigd: Canon SX20 en de Panasonic Lumix DMC-FZ35. Testen deze nieuwe modellen heb ik nog niet gezien.
Tnx, als ik dat doe komt mijn favoriet de sony hx1 er ook nog uit.n00bs schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:59:
[...]
Wanneer je op dpreview.com naar de buying guide gaat en daar invult:
Image stabilization: Yes, Aperture priority: Yes, Shutter priority: Yes, Movie Clips: 1280
En liefst nog meer features dan krijg je een hele mooie lijst met aanraders, reviews en conclusies van gebruikers...
Wat is ongeveer het verwachte prijsniveau van de nieuwe modellen de panasonic 35 en de canon 20? Of is dat nog niet bekend?Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 21:37:
[...]
Kijk daar kunnen we wat mee! Als ik jouw wensen lijstje zo zie dan denkt ik aan de Canon SX10 of de Panasonic Lumix DMC-FZ28. Recentelijk zijn de opvolgers voor deze modellen aangekondigd: Canon SX20 en de Panasonic Lumix DMC-FZ35. Testen deze nieuwe modellen heb ik nog niet gezien.
Hallo,
Wegens het enorme overaanbod aand P and S camera's en tijdsgebrek ben ik hier terecht gekomen...
Ik ben op zoek naar een camera die aan volgende eisen voldoet :
- klein, moet gemakkelijk meekunnen in de broekzak
- makkelijk in gebruik (het is voor mijn moeder)
- filmen in HD
- wordt gebruikt voor : kledij te fotograferen indoor + gebruikelijke familie, vakantie en huis en tuin foto's
- image stabilisatie is een must
- max 300 euro, prijs/kwaliteit zo goed mogelijk
Kan er mij iemand iets aanraden a.u.b, al dan niet uit persoonlijke ervaring of gewoon kennis van zaken?
Wegens het enorme overaanbod aand P and S camera's en tijdsgebrek ben ik hier terecht gekomen...
- filmen in HD
- wordt gebruikt voor : kledij te fotograferen indoor + gebruikelijke familie, vakantie en huis en tuin foto's
Kan er mij iemand iets aanraden a.u.b, al dan niet uit persoonlijke ervaring of gewoon kennis van zaken?
Verwijderd
Je zou eens kunnen kijken naar de Panasonic TZ7.Robain schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 22:38:
Hallo,
- filmen in HD
Ik heb een Canon Ixus 100 IS, veel kleiner heb je het niet, stevige behuizing, makkelijk in gebruik (volledig automatisch met scene-herkenning), 720p 30fps filmstand, beeldstabilisatie zit er uiteraard ook in. Prijs is zo rond de 200 euro dus hou je wat over voor extra accutjes, geheugen, tasje, etc.
Ik heb de Panasonic Lumix TZ7 besteld. Heb er het volgende geheugen bijgedaan;
Transcend SDHC-Kaart High-Speed 8GB/C6,
pricewatch: Transcend 8GB SDHC Class 6 Card
Is dat genoeg om leuk mee te filmen in HD?
Vragen naar de bekende weg... antwoord is al te vaak gegeven en dit geheugen is ook al meerdere malen geadviseerd.yorkick schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:36:
Ik heb de Panasonic Lumix TZ7 besteld. Heb er het volgende geheugen bijgedaan;
Precies en dan is die <400 euro ook nog het liefst inclusief geheugenkaartje en tas
Maar ik ben er al helemaal uit, het wordt de panasonic lumix DMC-FZ35(FZ38). Nu nog even wachten want hij is pas net uit en na een tijdje worden die dingen natuurlijk wel goedkoper. Dus even nog een maandje of wat wachten.
Heb jij al fatsoenlijke reviews kunnen vinden? Ik heb ook de neiging deze te gaan kopen. Waarom zou jij voor deze gaan? Waarom niet voor een Nikon P90, Olympus SP-590 of de Canon Powershot SX1(0)??stansfield schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:12:
[...]
Precies en dan is die <400 euro ook nog het liefst inclusief geheugenkaartje en tas
Maar ik ben er al helemaal uit, het wordt de panasonic lumix DMC-FZ35(FZ38). Nu nog even wachten want hij is pas net uit en na een tijdje worden die dingen natuurlijk wel goedkoper. Dus even nog een maandje of wat wachten.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Vorige week de FZ38 gekocht, samen met een 16Gb class 6 SDHC kaart en lowepro tas voor net geen 400 euro.
Op http://www.photographyblo...ic_lumix_dmc_fz38_review/
en http://www.trustedreviews...nasonic-Lumix-DMC-FZ38/p1
kun je 2 reviews lezen...
Beetje optimistische review met een 10 van 10 
Wacht daar maar rustig af:
http://www.dpreview.com/r...nic/panasonic_dmcfz35.asp
Wacht daar maar rustig af:
http://www.dpreview.com/r...nic/panasonic_dmcfz35.asp
[ Voor 102% gewijzigd door n00bs op 02-09-2009 21:05 ]
Heb je deze al ontvangen of in bestelling? We zien graag een review tegemoet :-)sds70 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 17:24:
Vorige week de FZ38 gekocht, samen met een 16Gb class 6 SDHC kaart en lowepro tas voor net geen 400 euro.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
De reviews van de nikon P90 waren niet al te goed. En ik las ook dat de panasonic beter is dan de canon. De olympus weet ik niet. De mogelijkheden van het schieten in RAW spreken mij erg aan. En de erg goede recenties.renzo4000 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:33:
[...]
Heb jij al fatsoenlijke reviews kunnen vinden? Ik heb ook de neiging deze te gaan kopen. Waarom zou jij voor deze gaan? Waarom niet voor een Nikon P90, Olympus SP-590 of de Canon Powershot SX1(0)??
Ik heb getwijfeld tussen de sony hx1 en de panasonic en die gaat het worden. De pluspunten van de sony wegen lang niet op tegen de pluspunten van de panasonic.
Vorige week vrijdag had ik alles (de FZ38 en de 16Gb adata sdhc kaart) binnen, dus het afgelopen weekend flink getest. Voor mij zijn er slechts twee nadelen. De zoeker is erg klein en het scherm is niet verstelbaar. De kijkhoek van het scherm is echter zeer groot, zodat dat heel wat goed maakt.renzo4000 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 08:51:
[...]
Heb je deze al ontvangen of in bestelling? We zien graag een review tegemoet :-)
Ook in donkere omgevingen kun je nu heel erg goed foto's maken zonder flits dankzij de power i.o.s. De kleuren blijven dan mooi en de afbeeldingen scherp. Ik heb wel de maximale iso begrensd op 400, zo voorkom ik dat er teveel ruis optreed.
Het filmen in HD werkt ook heel erg goed. Alles (zowel fotograferen als filmen) is handmatig in te stellen, maar kan ook op de automatische stand. Tot nu toe ben ik heel erg tevreden. Vooral het locken op voorwerpen is fantastisch. De camera volgt dan het voorwerp, zo heb je altijd een scherpe foto van het (bewegende) onderwerp.
Nieuw deeltje, dus deze gaat op slot:
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4
Dit topic is gesloten.