Vorige week woensdag heb ik in alle haast nog een TZ10 gekocht. Mijn Canon Powershot A80 was stuk, en moest nog snel een camera halen voor een lang weekend London. De TZ10 werd overal wel aangeprezen als een goede superzoom, dus na het overwegen van een aantal andere camera's deze toch maar genomen.
Over het algemeen ben ik vrij tevreden over de camera. Ik heb echter een aantal foto's waar ontzettend veel overbelichting zichtbaar is. Ik heb even 1 voorbeeld geupload op mn picasa en 1 beter gelukte foto (nog geen 5 minuten tussen opnames).
Foutieve belichting
Goede belichting
Let bij de foutieve belichting vooral op de achtergrond. Het was behoorlijk goed weer (blauwe hemel) met hier en daar een dikke wolk. Echter is alles nagenoeg wit. Zelfs de brug en gebouwen op de achtergrond zijn nauwelijks zichtbaar. Beide foto's waren in iA modus opgenomen met auto ISO en AWB.
Net even geprobeerd met onderbelichten. Over het algemeen moet ik 2/3 stop onderbelichten om een goede belichting te krijgen. Heb gefocust op een marmeren beeld in onze tuin met zware bewolking.
Zonder onderbelichting is er geen contrast zichtbaar op het beeld. Het beeld is bijna egaal wit. Met 2/3 tot 1 stop onderbelichting is het contrast pas ongeveer zoals ik het zelf zie. (de zon scheen dus helemaal en het was zelfs licht schemerig). Helaas kan ik nu even geen foto's hiervan uploaden. Zal ik morgen wel even doen. Is wat duidelijker dan uitleggen
Heeft iemand een idee wat ik hiermee moet? Is het normaal of moet ik ermee terug?
Edit: wat me ook opviel is dat in sommige situaties het einde van de zoomrange het contrast ook sterk verminderd is (zelfde ISO/diafragma) in vergelijking met de wide-angle. Dit was vooral het geval bij zonsondergang en focussen op een oranje object. Het zou dus ook kunnen dat ik de metering fout had staan (had em niet op spot). Iemand een tip hiervoor?
[
Voor 9% gewijzigd door
martennis op 22-07-2010 10:47
]