Sterretje>
Voor een compactcamera zijn MegaPixels totaal niet belangrijk omdat de sensor (als het ware het filmrolletje die het beeld vastlegd) een te kleine oppervlakte heeft.
Als de sensor klein is en de pixels meer, dan is de pixeldichtheid ook groter. Dit zie je ook op
www.dpreview.com
Dit levert dus een hogere dichtheid en kleinere pixels op de sensor op, met als gevolg:
- meer ruis
- minder dynamiek (minder mooie kleuren meer washed out beeld vooral bij veel licht en veel kleuren)
- minder contrast
- color bleeding (de kleuren lopen over van de ene cel naar de andere)
Door de ruis worden je nightshots in principe minder goed en haal je minder detail winst dan je zou verwachten. Om de ruis tegen te gaan, halen ze softwarematige trucjes uit om dit te onderdrukken en worden details minder zelfs bij lage ISO settings.
Je ziet dit ook bv met het volgende terug. Een camera uit 2004 die ik had (Canon Powershot S60)
Effective pixels 5.0 million
Sensor photo detectors 5.2 million
Sensor size 1/1.8 " (7.18 x 5.32 mm, 0.38 cm²)
Pixel density 13 MP/cm²
Nu heb ik de Panasonic TZ5
Effective pixels 9.1 million
Sensor photo detectors 10.7 million
Sensor size 1/2.33 " (6.13 x 4.60 mm, 0.28 cm²)
Pixel density 32 MP/cm²
Aan de hand van de specificaties zou je wel bijna 2x zoveel detail verwachten, echter de realiteit is anders:
S60:
Horizontal LPH
Absolute resolution 1450 LPH
Extinction resolution 1600 LPH
TZ5:
Horizontal LPH
Absolute resolution 1800 LPH
Extinction resolution 2200 LPH
Absolute resolution 1350 LPH
Extinction resolution 1700 LPH
Vertical LPH
Absolute resolution 1800 LPH
Extinction resolution 2175 LPH
De bijna 2x zoveel pixels levert rond de 25% meer resolutie op, maar wel moet rekening gehouden worden dat de lens van de TZ5 vele malen beter is van de S60. Waarschijnlijk zou de S60 met dezelfde lens als de TZ5 een veel hogere resolutie halen en wordt het verschil tussen de 2 camera's maar rond de 15%.
Als je naar de huidige 2009 camera's kijkt, is het nog erger de pixeldichtheid zit al rond de 45MP/cm² en wordt de kwaliteit steeds rampzaliger.
Zoals je ziet zijn die megapixels enkel marketing en zie je nu een tussenstap tussen de spiegelreflex en compactcamera's: Micro 4/3 (deze hebben dus een grotere sensor en een veel lagere pixeldichtheid (rond de 5MP/cm²).
Dat die lagere pixeldichtheid er veel beter uitziet, kan je ook zien aan alle Sample foto's op
www.dpreview.com bij die Micro 4/3 en DSLR camera's. Mooiere kleuren, weinig ruis, hoge dynamiek.
De compactreeks heeft steeds kleinere sensors ook tov vroeger en meer pixels en meer ruisonderdrukking dus slechtere foto's dan vroeger. Waarschijnlijk kunnen ze zo meer geld verdienen door lagere productiekosten en de eindgebruiker snapt er toch niets van dus die koopt eerder een camera met veel pixels.
Mijn advies: camera nemen met de huidige sensor's voor compact met hooguit 5MP. En 3MP is meer dan zat voor de standaard afdrukken tot 13x18cm. 12MP is meer iets voor professionele grote afdrukken (schilderij formaat of groter) of voor het maken van uitsnedes (crops). Echter heb je daar weer niets aan omdat de kwaliteit bij uitsnedes in mijn mening tegenwoordig veel te slecht is.
Een ander nadeel bij de huidige camera's met grote zoomlenzen is dat de lens qua diameter niet groot is en dus de lensopening klein. We spreken dat over een trage lens (bv F3.2 of erger) waardoor je een langere sluitertijd nodig hebt wat zeer nadelig is bij grote zoom. Dan heb je dus perfect licht nodig en een stilstaand object zonder invloeden van de wind. Anders krijg je bewogen foto's of de sluitertijd en ISO worden hoger en de ruis duidelijk zichtbaar.
Overigens vind ik de 10x zoom op de TZ5 erg fijn, maar het is zelden dat het echt goed te gebruiken is en je hebt veel geduld nodig voor die ene goede foto
Geef mij maar dus weer camera's wel met een lens zoals de TZ5 alleen iets grotere diameter en daarmee sneller, grotere sensor zoals 5 jaar geleden, hooguit 6MP is zat voor mijn doeleinden, wel de huidige processors erin en laatste softwarematige trucjes en je hebt een fantastische camera

Helaas durft geen enkele fabricant dit aan...