Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:58:
Ik heb niet zo'n groot budget. Dus kijk ook bij 2ehandssites. Tips mogen dus wat mij betreft ook toppers uit afgelopen jaren zijn (graag zelfs!).
Als je hier post, neem ik aan dat je minimaal 250 euro budget hebt (anders moet je hier kijken).

De genoemde canons zijn volgens mij nooit zo duur geweest, dat ze in dit forum passen. En hierboven worden al recente toppers genoemd (bijv Panasonic LX3, Fuji F200EXR). Een oudere is bijv. de Fuji F31... Op www.dpreview.com kun je - als je Engels machtig bent - wel alle highly recommended compact cams ophoesten (reviews, by rating)

Ik heb ze geen van alle ooit gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ja, ik had idd de keus tussen dit of dat andere forum. Als ik een tweedehandse koop (wat ik overweeg) is de nieuwprijs eerder >250 euro, dus daarom de keus voor dit forum.
De Canon PS A620 zou volgens Kieskeurig >300 euro gekost hebben en die info heb ik voor waar aangenomen.. Lijkt me wel een betrouwbare bron, alhoewel het toestel niet meer nieuw verkocht wordt en de prijzen dus niet meer controleerbaar zijn.

Het ging me er niet om om goed gerecomandeerde toestelletjes gereprocudeerd te krijgen, was even benieuwd of er iemand is die het leuk vindt wat mee te denken nav mijn wensenlijstje in combi met genoemde toestellen.

Het valt me overigens op dat op Kieskeurig heel positief geoordeeld wordt over PSA620 en dat ik over dat toestel in de Canontopic over de A500-700 serie weinig lees. Dat verbaast me gezien de enorm positieve beoordelingen op Kieskeurig. Maar misschien is het publiek hier een stuk veeleisender dan de PS A620 serie ofzo.. ?

Vrgroetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het model is al geruime tijd niet meer verkrijgbaar. Toentertijd in ieder geval een mooie model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:47
Aanbieding voor vandaag: http://dailymania.mediamarkt.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:24
hallo allemaal,

ik ben voor mijn vader en moeder op zoek naar een compacte camera in de prijsklasse tot ong 350,- euro.
wat er in ieder geval op moet zitten is het volgende:

minimaal 5x optische zoom,
snelle scherpstelling en ook snel opstarten,
goed duidelijk beeldscherm die ook in zonlicht redelijk af te lezen is,
het liefst ook een beetje groothoek,
goede kleurweergave.

nou heb ik zelf ook al rondgekeken op bijvoorbeeld dpreview en hier op het forum en daarbij kwam de TZ6 wel goed uit de bus, nou heb ik nog nergens kunnen vinden of die ook een beetje snel is met scherpstellen en opstarten. ook hoorde ik het een en ander over de fuji F200EXR maar heb het idee dat die een beetje te moeilijk wordt voor mijn ouders. ze willen het liefst niet al te veel zelf hoeven instellen.

hebben jullie hier nog een aantal suggesties voor mooie goede camera's??

in ieder geval al heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je sowieso niet goed gekeken, want de Fuji heeft 5x optische zoom. Kortom, welke eisen stel je aan een camera? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:24
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 15:18:
Dan heb je sowieso niet goed gekeken, want de Fuji heeft 5x optische zoom. Kortom, welke eisen stel je aan een camera? ;)
omg ik wist niet dat we hier zo aan het flamen waren,
het was een typefoutje en er moest 5x optische zoom staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een TZ5 voor 212 euro incl verzendkosten, betere value lijkt me haast niet kunnen. En fijn simpel voor de nietsvermoedende ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik vind dat de verschillen tussen compactcamera's en dSLR's met kitlenzen niet echt groot zijn. Je kunt wel iets meer ruis zien op de foto's van de panasonic TZ50, maar er is ook meer zon op de foto's van de olympus e-520:

panasonic TZ4&TZ50
http://www.steves-digicam...nasonic_tz50_samples.html

olympus e-520:
http://www.steves-digicam...olympus_e520_samples.html

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Bij gebrek aan reacties hier ben ik toch maar voor de Canon G10 gegaan (351 euro @ MM). Wat een mogelijkheden! Werkelijk, een nieuwe wereld, met "face detection" enzo. ;) De doorzichtzoeker is wel een afknapper, niet alleen omdat die niet scherpstelt, maar ook omdat er geen instellingen in zichtbaar zijn (ik testte zonder accu, in de veronderstelling dat..) en vooral omdat maar 77% van het beeld in te zien is. De beeldkwaliteit en de ruis (@ normale ISO's) vallen mij dan weer mee. Zeer bruikbaar iig, voor webfoto's en kleine afdrukken, en aangezien de beste camera nog altijd degene is die je bij je hebt, zal dit waarschijnlijk meestal mijn beste camera zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
Gisteren zag ik de de Canon SX10 in de aanbieding voor 299 euro. Het was een rood foldertje, ik dacht van de MM, maar zie hem niet op de site staan.
Ik ben erg nog steeds niet uit of de SX10 nou wel de beste in zijn segment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, ik zoek al geruime tijd een goede camera.

Ik heb de volgende modellen gebruikt en/of in mijn hand gehad:

-Samsung WB500
-Fuji F100fd
-Canon SX200IS
-Lumix TZ6

Wat zoek ik ? Een topcamera die onder diverse omstandigheden (low-light, buitenlucht, beweging) goed presteert. Ik kick nogal op scherpe foto's :D . Kleur is eventueel achteraf nog na te bewerken. Het zoombereik dat bovenstaande camera's bijvoorbeeld hebben (Fuji dan de helft minder t.o.v. de rest) is een hele leuke bijkomstigheid, maar met 4x zoom zou ik ook tevreden zijn als het toestel aan de rest van mijn eisen voldoet.

De Samsung wordt het sowieso niet, die heb ik terug gebracht vandaag. De SX200 heeft een flitser die omhoog komt en nooit ingeklapt kan zijn tijdens het fotograferen, hoogst irritant. Ook vind ik de Canon toestellen vaak wat te vervelend focussen, je hoort ze nogal aan het werk. Tenminste, dat hoor ik bij de Ixus 100 en 110. Wat ik verder jammer vind aan de Lumix en de Fuji is het feit dat ik sluitertijd niet zelf kan instellen, aangezien ik daar graag wat mee zou willen spelen. De Fuji heeft echter wel een zeer mooie beeldkwaliteit vond ik.

Ik wil artistieke foto's van goede kwaliteit maken. Bridge of dSLR is geen optie. Laatstgenoemde is hier al in huis en gebruik ik voor doelgericht resultaat.

Wie helpt mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef mij 1 reden waarom je voor de SX200 zou gaan ipv de TZ6 (naast de filmkwaliteit). Verder is de WB500 een goede keuze als je bovenstaande opties te duur vindt. Dan houdt je de keuze over tussen de TZ6 en de F100. Compactheid? :P Makkelijk he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:15:
Geef mij 1 reden waarom je voor de SX200 zou gaan ipv de TZ6 (naast de filmkwaliteit). Verder is de WB500 een goede keuze als je bovenstaande opties te duur vindt. Dan houdt je de keuze over tussen de TZ6 en de F100. Compactheid? :P Makkelijk he?
Ik had eigenlijk gehoopt dat mensen mij hier op een ander model konden wijzen ;). Uhm, SX200 heeft wél een M en P-stand, TZ6 dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, dat moet ook wel het enige zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:02:
Damn, dat moet ook wel het enige zijn...
Het lijkt alsof je dit nu onbelangrijk vindt, maar is dit zo'n gek vereiste aan een compact camera dan ? Hij kost 300 euro ofzo, dan mag hij toch wel aan zoveel mogelijk van mijn wensen voldoen :) ? En dan hoef ik 'm niet eens vanwege het zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Collega van me, tenminste, part-time collega, part-time fotograaf, heeft een sx-200 voor "erbij" gekocht. Erg leuke camera, je kan zelf alles instellen wat je ook op een spiegelreflex kan en de kwaliteit is, tot en met iso400 erg netjes en tot 800 heel fatsoenlijk.
Enige wat mij ervan weerhield om 'm op mijn "dat wil ik ook" lijst te zetten was de afwezigheid van een zoeker.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:21:

Het lijkt alsof je dit nu onbelangrijk vindt, maar is dit zo'n gek vereiste aan een compact camera dan ? Hij kost 300 euro ofzo, dan mag hij toch wel aan zoveel mogelijk van mijn wensen voldoen :) ? En dan hoef ik 'm niet eens vanwege het zoombereik.
Nee, zo bedoel ik het niet. Lees wat reviews en de TZ6/7 komt keer op keer uit boven de Canon. Dit geldt op het gebied van de groothoek, kwaliteit van de filmfunctie, hoeveelheid ruis, fotokwaliteit, kracht van de flitser, etc. Ik vraag me dan af waarom mensen de Canon dan willen hebben. Het aanschaffen de Canon om de reden dat deze een handmatige stand heeft is zeer valide. Ik vraag naar dit soort verschillen omdat ik naast deze verschillen niet inzie, waarom mensen voor de Canon zouden kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ho ho mig, graag toch iets subtieler. Over welke Canon serie hebben wij het nu, want generaliserend alles op 1 hoop gooien zijn natuurlijk geen feiten.

Ook zou ik dan graag een review tussen bv de TZ4 tm TZ7 willen zien tov camera's uit dezelfde klasse en ongeveer dezelfde prijs.

Ja, als je kijkt naar een allround camera met goede filmmogelijkheden in HD dan kom je idd automatisch uit op de TZ5 en TZ7. Echter als we het hebben over de fotokwaliteit (ruis, dynamiek, contrast, detail) dan is opeens de Pana niet meer het beste. Op zeker dat de SX en G serie van Canon hier beter in scoort en ook de oude S series.

Wat veel mensen lijken te vergeten is dat minder ruis, niet betekent: beter beeld. Wat Panasonic namelijk doet en ook op echte review sites zoals dpreview ook te lezen valt, is enorme softwarematige ruisonderdrukking en dat al vanaf ISO100. Bij de TZ7 valt dit nog duidelijker op dan bij mijn eigen TZ5.

En ik heb liever een minder softwarematig bewerkte foto waar ik zelf naar eigen smaak met Photoshop en Neat Image het beeld aanpas, dan dat er een algemene instelling is en je dus nooit datgene bereikt wat mogelijk zou zijn.

Canon geeft een natuurlijker beeld met een veel betere witbalans dan Panasonic. Pana's hebben het behoorlijk moeilijk in donkere omgevingen of met fluorecent licht. Dynamiek is bij de genoemde Canon reeks ook groter ook vaak door de lagere pixeldichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:45:
Ho ho mig, graag toch iets subtieler. Over welke Canon serie hebben wij het nu, want generaliserend alles op 1 hoop gooien zijn natuurlijk geen feiten.
Verwijderd in "Welke digitale camera tussen de 250 en 5..."
Ook zou ik dan graag een review tussen bv de TZ4 tm TZ7 willen zien tov camera's uit dezelfde klasse en ongeveer dezelfde prijs.

Ja, als je kijkt naar een allround camera met goede filmmogelijkheden in HD dan kom je idd automatisch uit op de TZ5 en TZ7. Echter als we het hebben over de fotokwaliteit (ruis, dynamiek, contrast, detail) dan is opeens de Pana niet meer het beste. Op zeker dat de SX en G serie van Canon hier beter in scoort en ook de oude S series.
Dit negeer ik even, omdat het hier specifiek gaat over de keuze SX200 en TZ6/7
Wat veel mensen lijken te vergeten is dat minder ruis, niet betekent: beter beeld. Wat Panasonic namelijk doet en ook op echte review sites zoals dpreview ook te lezen valt, is enorme softwarematige ruisonderdrukking en dat al vanaf ISO100. Bij de TZ7 valt dit nog duidelijker op dan bij mijn eigen TZ5.

En ik heb liever een minder softwarematig bewerkte foto waar ik zelf naar eigen smaak met Photoshop en Neat Image het beeld aanpas, dan dat er een algemene instelling is en je dus nooit datgene bereikt wat mogelijk zou zijn.

Canon geeft een natuurlijker beeld met een veel betere witbalans dan Panasonic. Pana's hebben het behoorlijk moeilijk in donkere omgevingen of met fluorecent licht. Dynamiek is bij de genoemde Canon reeks ook groter ook vaak door de lagere pixeldichtheid.
Om te beginnen die lagere pixeldichtheid daar wil ik even een bewijsje van zien. De camera's gebruiken momenteel allemaal een sensor van 1/2.3". Vroeger hadden de ixus modellen met 3 cijfers nog een grotere sensor dan de modellen met 2 cijfers. Dat is inmiddels ook weg bezuinigd. De sx200 en de TZ serie hebben een vergelijkbare sensorgrootte met eenzelfde aantal pixels. Daarnaast heb je de vergelijking op dpreview niet goed gelezen, want je slaat hier de plank finaal mis! De Canon gebruikt hierbij juist de meeste ruisonderdrukking waardoor er bij hoge iso waarden geen detail meer in de foto's zit.

Lees de review even door en bekijk zelf de foto's even. Als je het dan nog niet met me eens bent, praten we verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga voor de Fuji, de uitmuntende fotokwaliteit voor zo'n compact toestel geeft de doorslag :). Verder heeft toch niemand echt een goed alternatief. Toch bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
@Door: mig29

Ik doelde sowieso op de oudere reeks, maar ik heb wel de moeite genomen om de hele review te bekijken (jammer dat er geen G10 in meegenomen is). In een groot deel van de tests scoort de Canon toch echt beter qua detaillering, contrast en wit balans (en geen overmatige sharpening en noise reduction MAAR alleen op de laagste ISO settings. Op hogere ISO is de voordeel bij de Pana). Maar ook de wit balans en dynamiek is bij de SX200 niet van die kwaliteit dat ik gewend ben van Canon... de hogere pixeldichtheid speelt echt parten voor alle fabricanten en dit zal enkel erger worden.

Dus verwacht de komende jaren steeds slechtere kwaliteit voor meer geld.

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 17-06-2009 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och, de Panasonic vind ik een beetje last hebben van smearing bij lage ISOs, maar ik vind het plaatje mooier dan dat van de Canon die veel softer oogt en last lijkt te hebben van wat CAs. We zullen het wel niet eens worden, omdat de waarden die je aan de afzonderlijke eigenschappen hecht persoonlijk is. Ik voel mij echter in mijn uitspraken gesterkt door alle reviews die ik heb gelezen. Ik zeg ook niet dat de Canon slecht is, maar dat de Panasonic op circa 5 punten beter is en met een dergelijk klein prijsverschil vraag ik mij vervolgens af waarom iemand voor de Canon gaat (open vraag, niet suggestief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou graag een advies willen over welke camera ik het best zou kunnen nemen.

Ik zoek een compactcamera van rond de 300 euro. Ik gebruik hem vooral op vakantie, en dan niet alleen voor sfeerimpressies maar vooral voor landschappen (panorama)/architectuur. Hij moet wel een beetje instelmogelijkheden hebben, met sluitertijd, diafragma etc. (maar dat is voor dit geld standaard)
Macro is leuk, maar nadruk licht toch wel een beetje op veraf.

Ik kom op iets als de Fujifilm FinePix F200EXR, Panasonic Lumix DMC-FX550, Panasonic Lumix DMC-TZ7 en Ricoh CX1
Ik heb een aantal reviews gelezen, maar ik word er niet heel veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Pikoe>

Voor 300 Euro is het standaard dat je manual control hebt??? heb je daadwerkelijk wel gekeken naar de camera's die je uitgezocht hebt. Lijkt er niet echt op. Je geeft echt veel te weinig info. Is filmen belangrijk? is een behoorlijke zoom belangrijk? low light kwaliteit, optische stabiliteit, flits etc?

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 20-06-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
Ik heb inderdaad niet gekeken of het zo was dat je manual control hebt, maar daar ging ik eigenlijk gewoon vanuit aangezie mijn 3 jaar oude camera van 250 euro dat had (ik hoef geen minuut sluitertijd enzo, gewoon dat ik zelf de iso waarden, sluitertijd en diafragma aan alle foto's van een panorama aan elkaar gelijk kan stellen). Filmen is niet zeer zeer belangrijk, gewoon standaard film van 640×480 vind ik ook prima, hoogstaande kwaliteit wordt het toch niet.
Zoom is fijn, maar voor een grote lens kan je toch niet gaan met een compact camera. (5-8 keer is genoeg)

Ik wil vooral mooie luchten/landschappen met goede diepteverhouding enzo. Polarisatie filter wil ik niet mee sjouwen en kleuren zijn nog wel te photoshoppen, maar als iets echt wit wordt is het wit en gaat het niet weg, dus dat wil ik zo veel mogelijk vermijden. (omdat het met panorama wel het makkelijkste is om dezelfde sluitertijden aan te houden)

Even een impressie van wat ik minstens wil kunnen evenaren. (als dit onmogelijk is met het budget, wat me vrij vreemd lijkt, moet dat eerlijk gezegd worden)
Afbeeldingslocatie: http://u1.ipernity.com/11/61/70/4786170.9225ff6e.560.jpg
(dit zijn dus meerdere foto's aan elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een nieuwe camera te kopen en ben aan het twijfelen tussen twee overgebleven opties: de Panasonic FZ28 en de Canon SX10 IS. (Ik was eerst van plan een dSLR te kopen maar dat vond ik toch wat te duur vergeleken met de kwaliteitswinst en wat ik ermee wil)

Mijn voorkeur ging aanvankelijk uit naar de Panasonic FZ28, minder 'purple fringing', minder vervorming en voor de rest een net zo goed beeld.

Een punt is me echter nog onduidelijk en dat is de Auto Exposure Bracketing functie (drie foto's achter elkaar maken met verschillende belichting). Ik ben namelijk van plan wat met HDR te experimenteren. Beide camera's hebben zo'n AEB-functie maar er zitten wel verschillen in, zie deze tabel:
http://i41.tinypic.com/osec86.png

De Canon kan dus grotere EV-stappen nemen en heeft een hoger EV-bereik. Echter heeft de Canon wel weer een minder snelle serie-opname. Welke van deze modi is dan beter? En moet ik de keuze voor modellen af laten hangen van deze functie of kun je met de wat beperkere functie van de Panasonic ook goed aan de slag met HDR?

Alvast bedankt voor een antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
>Pikoe

Ik vermoed dat de Pana's dan sowieso afvallen. Geen panoramafunctie in de camera en ook geen handmatige controle, dus je zal veel afwijking krijgen per foto.

Als ik jouw eisen ongeveer door www.dpreview.com (buying guide) haal, krijg je ook een lijstje met camera's eruit:

- Canon PowerShot SX200
- Canon PowerShot G10
- Canon PowerShot SX1 IS
- Canon Powershot SX110 IS
- Canon PowerShot A590
- Canon PowerShot SX100
- Canon PowerShot A720
- Canon PowerShot A650
- Canon PowerShot G9

En nog een zooi SRL-like camera's, maar die zijn vrij groot. Probleem is alleen dat een deel van de bovengenoemde camera's duurder zijn dan 300 Euro..

Misschien doe je er verstandig aan jouw oude camera te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel keus!

En ik weet niet wat nou belangrijker is. Het aantal MP of optische zoom? Iemand zei tegen mij dat er niet zoveel verschil zit in 10 of 12 MP :?, maar dat je het moet hebben van de optische zoom, als die maar ver genoeg kan.

Wat ik wil fotograferen: Mijn kat Gizmo, dagjes uit, dieren langs de weg. En ik wil ook af en toe filmpjes maken.

Spiegelreflex is te duur voor mij. Maximaal 235 euro. Maar aan de andere kant denk ik weer: Waarom zou ik een dure nemen, terwijl ik ook die W210 van Sony met 12 MP kan nemen?? Die is bij bol.com 134 euro.

Wat ik gezien heb:
Sony DSC-W210B - 12 MP / 4 x optische zoom
Panasonic Lumix DMC-FS25 - 12 MP / 5 x optische zoom
Sony Cyber-SHOT DSC-W275 - 12 MP / 5 x optische zoom
Sony Cyber-SHOT DSC-W290 B - 12 MP / 5 x optische zoom

Wie o wie kan mij helpen? Ik weet het nml echt niet.
(Heeft iemand mss nog een andere optie? Alle tips/opties zijn welkom!)

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Sterretje>

Voor een compactcamera zijn MegaPixels totaal niet belangrijk omdat de sensor (als het ware het filmrolletje die het beeld vastlegd) een te kleine oppervlakte heeft.

Als de sensor klein is en de pixels meer, dan is de pixeldichtheid ook groter. Dit zie je ook op www.dpreview.com
Dit levert dus een hogere dichtheid en kleinere pixels op de sensor op, met als gevolg:

- meer ruis
- minder dynamiek (minder mooie kleuren meer washed out beeld vooral bij veel licht en veel kleuren)
- minder contrast
- color bleeding (de kleuren lopen over van de ene cel naar de andere)

Door de ruis worden je nightshots in principe minder goed en haal je minder detail winst dan je zou verwachten. Om de ruis tegen te gaan, halen ze softwarematige trucjes uit om dit te onderdrukken en worden details minder zelfs bij lage ISO settings.

Je ziet dit ook bv met het volgende terug. Een camera uit 2004 die ik had (Canon Powershot S60)

Effective pixels 5.0 million
Sensor photo detectors 5.2 million
Sensor size 1/1.8 " (7.18 x 5.32 mm, 0.38 cm²)
Pixel density 13 MP/cm²

Nu heb ik de Panasonic TZ5

Effective pixels 9.1 million
Sensor photo detectors 10.7 million
Sensor size 1/2.33 " (6.13 x 4.60 mm, 0.28 cm²)
Pixel density 32 MP/cm²

Aan de hand van de specificaties zou je wel bijna 2x zoveel detail verwachten, echter de realiteit is anders:

S60:
Horizontal LPH
Absolute resolution 1450 LPH
Extinction resolution 1600 LPH

TZ5:
Horizontal LPH
Absolute resolution 1800 LPH
Extinction resolution 2200 LPH

Absolute resolution 1350 LPH
Extinction resolution 1700 LPH

Vertical LPH
Absolute resolution 1800 LPH
Extinction resolution 2175 LPH

De bijna 2x zoveel pixels levert rond de 25% meer resolutie op, maar wel moet rekening gehouden worden dat de lens van de TZ5 vele malen beter is van de S60. Waarschijnlijk zou de S60 met dezelfde lens als de TZ5 een veel hogere resolutie halen en wordt het verschil tussen de 2 camera's maar rond de 15%.

Als je naar de huidige 2009 camera's kijkt, is het nog erger de pixeldichtheid zit al rond de 45MP/cm² en wordt de kwaliteit steeds rampzaliger.

Zoals je ziet zijn die megapixels enkel marketing en zie je nu een tussenstap tussen de spiegelreflex en compactcamera's: Micro 4/3 (deze hebben dus een grotere sensor en een veel lagere pixeldichtheid (rond de 5MP/cm²).

Dat die lagere pixeldichtheid er veel beter uitziet, kan je ook zien aan alle Sample foto's op www.dpreview.com bij die Micro 4/3 en DSLR camera's. Mooiere kleuren, weinig ruis, hoge dynamiek.

De compactreeks heeft steeds kleinere sensors ook tov vroeger en meer pixels en meer ruisonderdrukking dus slechtere foto's dan vroeger. Waarschijnlijk kunnen ze zo meer geld verdienen door lagere productiekosten en de eindgebruiker snapt er toch niets van dus die koopt eerder een camera met veel pixels.

Mijn advies: camera nemen met de huidige sensor's voor compact met hooguit 5MP. En 3MP is meer dan zat voor de standaard afdrukken tot 13x18cm. 12MP is meer iets voor professionele grote afdrukken (schilderij formaat of groter) of voor het maken van uitsnedes (crops). Echter heb je daar weer niets aan omdat de kwaliteit bij uitsnedes in mijn mening tegenwoordig veel te slecht is.

Een ander nadeel bij de huidige camera's met grote zoomlenzen is dat de lens qua diameter niet groot is en dus de lensopening klein. We spreken dat over een trage lens (bv F3.2 of erger) waardoor je een langere sluitertijd nodig hebt wat zeer nadelig is bij grote zoom. Dan heb je dus perfect licht nodig en een stilstaand object zonder invloeden van de wind. Anders krijg je bewogen foto's of de sluitertijd en ISO worden hoger en de ruis duidelijk zichtbaar.

Overigens vind ik de 10x zoom op de TZ5 erg fijn, maar het is zelden dat het echt goed te gebruiken is en je hebt veel geduld nodig voor die ene goede foto ;)

Geef mij maar dus weer camera's wel met een lens zoals de TZ5 alleen iets grotere diameter en daarmee sneller, grotere sensor zoals 5 jaar geleden, hooguit 6MP is zat voor mijn doeleinden, wel de huidige processors erin en laatste softwarematige trucjes en je hebt een fantastische camera :)
Helaas durft geen enkele fabricant dit aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt en dat maakt je advies om voor een 5MP camera te gaan een beetje vreemd. Het begint momenteel bij 8 megapixels en zelfs die camera's zijn zeer dun gezaaid. Daarnaast is een camera met hogere density zeker niet per definitie slechter dan eentje met een lagere density!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:33:
Dat klopt en dat maakt je advies om voor een 5MP camera te gaan een beetje vreemd. Het begint momenteel bij 8 megapixels en zelfs die camera's zijn zeer dun gezaaid. Daarnaast is een camera met hogere density zeker niet per definitie slechter dan eentje met een lagere density!
Ik weet dat het niet te koop is.
Maar onder gelijke omstandigheden, enkel met een verschillende sensor, wint de camera met de lagere pixeldichtheid ten alle tijde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och, pak een sensor van een paar jaar geleden en je hebt uiteindelijk een slechter resultaat. Met dezelfde generatie sensoren denk ik dat je gelijk hebt, maar ik zou mezelf focussen op het bekijken van foto's en lezen van reviews. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 10:55:
Och, pak een sensor van een paar jaar geleden en je hebt uiteindelijk een slechter resultaat. Met dezelfde generatie sensoren denk ik dat je gelijk hebt, maar ik zou mezelf focussen op het bekijken van foto's en lezen van reviews. ;)
Precies en dan zie ik duidelijk dat de oudere camera's betere fotos produceren. Die softwarematige ruisonderdrukking is echt funest, de dynamiek is ver te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Oke...
Heel verhaal, begrijp het enigszins (ben een leek). Maar het hoeft voor mij niet zo heel perfect te zijn hoor. Het is meer dat het wel ietsje beter kan dan mijn 3.2 MP mobiel camera. Hoewel ik de foto's daarvan niet verkeerd vind, voor zo'n camera. Alleen film is echt bizar slecht met veel blokken erin.

Ik denk dat ik voor 10 MP ga en dan met zoveel mogelijk optische zoom. Voor niet al teveel geld. ;) (Had m in eerste instantie per ongeluk in het verkeerde topic gezet. Moest bij digitale camera's tot 250 euro zijn.)

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Gisteren is mijn compact camera, de Sony T1 (5 megapixels en 3x optische zoom) uit 2003 kapot gegaan, helaas ...... Het was een perfecte en ook qua uiterlijk een hele mooie camera en daarom zoek ik nu weer een camera in de t-serie van Sony, mede omdat ik dan ook de memorystick weer kan gebruiken.

Ik heb rondgekeken en kom op de T90 of de T900, alleen wat is het verschil tussen deze 2 ranges?
Of kan ik beter gaan voor de oudere types, bv T50 of T70 (of T500 of T700)?
Wie kan mij adviseren hierin? Of kan ik beter voor een hele andere serie van Sony gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd waarom je je keuze primair op Sony richt. Een 4 GB SD kaartje kost iets van 10 euro. Waarom zou je je dan beperken tot een cameramerk dat op dit moment voornamelijk mooie camera's maakt (die qua beeldkwaliteit niet top of the line zijn, op de H serie na). Je keuzeruimte wordt een stuk groter en je hebt niet direct weer een lock-in effect door het kopen van een incompatibele Sony ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met 'je hebt niet direct weer een lock-in effect door het kopen van een incompatibele Sony''

Wat betreft de geheugenkaartjes: die heb ik dus al. Dus een goedkope SD van 10 euro, blijft toch een extra uitgave van 10 euro ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu een Sony koopt betekent dat dat je de volgende keer om dezelfde reden weer een Sony moet gaan kopen. Dat is geen straf als je tevreden bent over Sony, maar ik denk dat er betere camera's voor hetzelfde geld verkrijgbaar zijn. Die 10 euro moet je gewoon bij het totaal bedrag van de camera optellen op op die manier een goede afweging te kunnen maken. Daarnaast is de T90 verkrijgbaar vanaf 240 euro. 10 euro is dan 3% oid van het totaal bedrag. Dat lijkt me niet echt een dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, duidelijk en je maakt een goed punt. Noem me dan maar gewoon een Sony-fan :-).

Maar wat is nou het verschil tussen de 2 ranges? Mijn T1 was de eerste uit de t-serie, dus dat was makkelijk, maar nu zijn er zoveel meer ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Ik ben (sorry dat ik het zeg) ontzettend anti-fanboy-gedrag wat je al zovaak ziet bij al het AMD nieuws etc.

Kijk gewoon reviews en luister naar de ervaringen.
Ik durf nu al uit ervaring te zeggen en de vele 100en reviews die ik gelezen heb dat Sony zeker 1 van de mindere spelers is op de Camera markt. Als je voor een compact gaat, doe je er kwalitatief gezien veel meer voordeel aan om een Canon of een Panasonic te halen. Sony is ook nog eens erg duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stelling dat Sony een van de mindere spelers is durf ik niet aan, maar dat ze de afgelopen 2,5 jaar niet voorop lopen op het gebied van beeldkwaliteit dat durf ik wel. Ik zeg overigens niet dat Sony per definitie slecht is, maar dat ik mijn zoektocht zou verruimen met camera's die op SD werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:25:
.........kom op de T90 of de T900, alleen wat is het verschil........
Beetje googelen.... ;) Het verschil zit vooral in het touch-screen op de achterkant.
T90: 3.0 inch TFT LCD approx. 230.400 pixels
T900: 3.5 inch TFT LCD approx. 921.600 pixels
http://www.dpreview.com/r...0%2Csony_dsct900&show=all
http://www.dpreview.com/n...onyh20w230w290t90t900.asp

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 11:19
Hebben jullie nog tips voor mijn vader?

Jaren geleden veel met fotografie bezig geweest. Hij ontwikkelde ook zelf foto's in z'n donkere ruimte e.d. Hij heeft echter sindsdien nooit een nieuwe camera gekocht > wordt dus z'n eerste digitale camera.

Eisen:
- mooie foto's kunnen maken (kwaliteit)
- Redelijke toekomstbestendig (koopt niet zo vaak nieuwe spullen)
- ~10x optische zoom
- Moet wel wat kunnen spelen met instellingen zoals sluitertijd/diafragma e.d. maar toch ook simpel zijn.
- niet te lomp groot (max formaat fujifilm finepix s5700) > ken alleen dat model want die heb ik zelf.
- max 400 euro

Ga morgen naar een van de elektronica zaken om er eentje te halen dus model moet wel goed beschikbaar zijn overal.

[ Voor 12% gewijzigd door Wizzing op 07-07-2009 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wizzing schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 20:14:
..........
- mooie foto's kunnen maken (kwaliteit)
- Redelijke toekomstbestendig (koopt niet zo vaak nieuwe spullen)
- ~10x optische zoom
- Moet wel wat kunnen spelen met instellingen zoals sluitertijd/diafragma e.d. maar toch ook simpel zijn.
- niet te lomp groot (max formaat fujifilm finepix s5700) > ken alleen dat model want die heb ik zelf.
- max 400 euro

Ga morgen naar een van de elektronica zaken om er eentje te halen dus model moet wel goed beschikbaar zijn overal.
Ben zelf ook nog steeds een beetje op zoek naar iets nieuws dus zit soms even mee te kijken met wat anderen zoeken.....

Volgens mij zijn de enige 2 compacts die aan alle eisen voldoen de Canon SX200 (lekker klein) en de Nikon L100 (vrij groot) Er zijn niet zo veel recente compacts meer met sluitertijd en diafragma voorkeuze. ;)

Voor dit bedrag kun je echter ook een instap digitale spiegelreflex kopen met een goedkoop tele-zoomlensje er bij. Maar ik weet niet of dat de bedoeling is....

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung WB500 en 550 voldoen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 22:19:
Samsung WB500 en 550 voldoen ook.
Hebben volgens mij geen sluitertijd en diafragma voorkeuze... Als je die eis laat vallen zijn er nog vele mogelijkheden..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
  • Laatst online: 27-05 11:19
Super bedankt voor de opties, pff dit is nog helemaal niet zo simpel. Normaal gesproken zou ik hier ook wel langer mee bezig zijn maar het is op het laatste moment pas afgesproken dat we zo'n cadeau gaan geven dus moet wat sneller beslissen.

Ja die instellingen weet ik ook niet of hij die echt gaat gebruiken hoor, ik weet alleen dat zijn oude camera dit had en dan is het er tenminste mocht hij het willen gebruiken. In de praktijk zal hij er waarschijnlijk weinig meer mee doen.

Ik twijfel momenteel tussen 2 'soorten' camera's, weet alleen niet hoe je ze noemt (onderstaande typen even als voorbeeld, gaat niet om specifieke camera's maar om categorie).
-Nikon Coolpix L100 achtige camera's die er wat meer profi uitzien maar groter zijn.
-Panasonic Lumix DMC-TZ6 achtige camera's.. die klein zijn maar ook top specs hebben.

Mijn gevoel zegt dat een kleine camera minder kwaliteit geeft dan zo'n grote. Klopt dit en kan iemand dit toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Wizzing schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:51:
Mijn gevoel zegt dat een kleine camera minder kwaliteit geeft dan zo'n grote. Klopt dit en kan iemand dit toelichten?
De wat grotere "superzooms" hebben mogelijk een grotere en dus lichtsterkere lens, dan camera's die meer richting type "compact" gaan. Dit is echter wel erg natte vinger werk en je kunt niet zomaar stellen dat camera x beter zal zijn dan camera y vanwege de afmeting.

Dan kun je beter afgaan op tests en reviews en een camera nemen die goed beoordeeld wordt en goed verkrijgbaar is. Aangezien je pa blijkbaar niet zo enthousiast is dat hij zelf een camera gekocht heeft, zou ik voor een compact type gaan als die Panasonic. Hoe compacter, hoe makkelijker mee te nemen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Laatst online: 20:29

TDB

Pikoe schreef op zondag 21 juni 2009 @ 04:43:
Even een impressie van wat ik minstens wil kunnen evenaren. (als dit onmogelijk is met het budget, wat me vrij vreemd lijkt, moet dat eerlijk gezegd worden)
[afbeelding]
(dit zijn dus meerdere foto's aan elkaar)
Zelf ben ik aan het kijken naar een Sony DSC-HX1. Eén van de nieuwe gadgets is dat dit toestel mooie panorama foto's maakt. Wellicht ook iets voor jou (?)

[ Voor 0% gewijzigd door TDB op 08-07-2009 13:29 . Reden: [ was weggevallen ]

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 22:36:

Hebben volgens mij geen sluitertijd en diafragma voorkeuze... Als je die eis laat vallen zijn er nog vele mogelijkheden..... ;)
Dat was mijn reden om deze camera wel te noemen en de TZ6/7 niet te noemen ;)

Voor mensen die een kleinere superzoom willen overwegen en de mju9000 te slecht vinden, komt er binnenkort nog een nieuwe superplatte Casio op de markt (H10 oid). Uiteraard is de kwaliteit nog niet bekend. De specs zijn wel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Laatst online: 14:54
Zodra iemand meer weet(ervaring?) over die Casio EX-H10, hoor ik het graag! :)

[ Voor 73% gewijzigd door niels132 op 09-07-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me goed, maar de camera is nog niet leverbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 20:24:
Lijkt me goed, maar de camera is nog niet leverbaar ;)
weet iemand waar de ex-h10 in de pricewatch staat? kan hem niet terug vinden.
wat betreft leverbaarheid: als ik individuele webshops afloop dan kom ik hem wel tegen met teksten als 'vandaag besteld, morgen in huis'.

technische vraag: standaard heeft deze cam een groothoek-lens ingebakken. Is hij dan nog wel goed bruikbaar voor portretfotografie?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09-2023
Even iets anders tussen door. Ik ben van de week ook een topic gestart (had dit topic niet gezien) met de vraag welke camera zou ik nou het beste kunnen nemen http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358894
Helaas zijn er nog zo weinig reacties erop gekomen en de tijd gaat dringen. Ik wilde namelijk voor de vakantie een nieuwe camera hebben, maar ik kan maar geen keuze maken en ben al weken op zoek.

Wat zouden jullie nu aanraden, een Olympus SP-590 UZ of een Nikon Coolpix P90?
Het maakt mij niet uit of er mensen zijn met ervaring of die zo'n camera hebben, als iemand iets weet dan hoor ik dat heel graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Budget van ongeveer 300eu. Mijn vorige camera was een canon ixus 850 IS die helaas het loodje heeft gelegd.

ik ben op zoek naar een compact camera die je makkelijk in je broekzak meeneemt. alle camera's in die prijsklasse zitten wel rond de 10-14MP. heb nu een 2gb sd kaartje uit de canon over, recyclen hiervan zou handig kunnen zijn, geen vereiste!

op het moment twijfel ik enorm tussen de canon ixus 990 is en de panasonic lumix FT1. ze liggen ook redelijk uiteen.

mijn pro's en con's:

canon
+compact en snel met opstarten/foto's maken
+reeds ervaring met ixussen
+hd filmpjes
+5x zoom en IS
+veel opties (digic 4)

panasonic
+groothoek
++waterdicht en shockproof!!
+hd
+pimp kleurtjes
-niet zo ergonomisch
-nóg duurder (al is het 2 a 3 tientjes)

de lumix tz 6/6/7 vind ik eigenlijk nét te groot om écht broekzakformaat te noemen (nee ik draag geen skinny jeans :+). wie heeft er ervaring met de tz1? voor mij is die water en schokbestendigheid een hele grote plus, hoewel ik redelijk zuinig op dingen ben, gebruik ik ze wel echt veelvuldig en intensief. daarbij lijkt het onderwater foto's maken me ook wel geinig (perv :P). aan de andere kant weet ik wat ik aan een ixus heb, en biedt de ixus volgens mij wel wat meer instellingen en opties. tot slot: zie ik nog camera's over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
MrJayMan schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:18:
[...]

weet iemand waar de ex-h10 in de pricewatch staat? kan hem niet terug vinden.
wat betreft leverbaarheid: als ik individuele webshops afloop dan kom ik hem wel tegen met teksten als 'vandaag besteld, morgen in huis'.
Dat had ik dus ook gezien, vandaar mijn vraag.
Weet iemand dan wel wanneer deze uit komt. Ga over 2 1/2 week op vakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2024
Over de casio h10, die is dus al uit!
Heb hem sinds maandag in mijn bezit, de zwarte versie. gekocht bij de saturn, via laagste prijs garantie 289 euro betaald.
Toestel is werkelijk fantastisch, erg klein voor hetgeen hij kan en zijn directe concurrentie. De foto's vind ik erg mooi, super scherp en een goede beeldstabilisatie bij de volle 10x zoom.
Ook de best shot functie is een erg handige toevoeging, deze gebruik ik nu al vaak..
Als iemand nog vragen heeft dan hoor ik het graag!
nielsgaastra schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:51:
[...]

Dat had ik dus ook gezien, vandaar mijn vraag.
Weet iemand dan wel wanneer deze uit komt. Ga over 2 1/2 week op vakantie :+

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 14:25
Pachino schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 19:07:
Even iets anders tussen door. Ik ben van de week ook een topic gestart (had dit topic niet gezien) met de vraag welke camera zou ik nou het beste kunnen nemen http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358894
Helaas zijn er nog zo weinig reacties erop gekomen en de tijd gaat dringen. Ik wilde namelijk voor de vakantie een nieuwe camera hebben, maar ik kan maar geen keuze maken en ben al weken op zoek.

Wat zouden jullie nu aanraden, een Olympus SP-590 UZ of een Nikon Coolpix P90?
Het maakt mij niet uit of er mensen zijn met ervaring of die zo'n camera hebben, als iemand iets weet dan hoor ik dat heel graag _/-\o_
Heb toevallig vandaag beide camera's mee zitten spelen. Wat vooral opviel was dat de P90 moeite had met AutoFocus en dat de foto's redelijk wat ruis hadden. Ook de verkoper bij de winkel zei dat de P90 eigenlijk een slechte camera is qua imagequality. Daarbij heeft de Olympus iets meer zoom (24x om 26x), en is hij een stuk goedkoper. (€339 voor de Nikon, 'slechts' €289 voor de Olympus).

Om je keuze eventueel lastiger te maken kan je ook kijken naar de Canon PowerShot SX10 IS (20x zoom, €315) of de Pentax X70 (24x zoom, €369). Heb deze laatste twee niet in mijn handen gehad helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkopers moet je niet vertrouwen ;) Die hebben andere motieven (voorraden, marges, premies, targets). In het andere topic staan al wat links naar reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
Uiteraard zal de verkoper zijn eigen redenen hebben om te kiezen voor een ander toestel, maar zoals ik zei viel de matige kwaliteit van de plaatjes mij zelf ook al op. De verkoper was slechts een bevestiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
SkipZ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:10:
Uiteraard zal de verkoper zijn eigen redenen hebben om te kiezen voor een ander toestel, maar zoals ik zei viel de matige kwaliteit van de plaatjes mij zelf ook al op. De verkoper was slechts een bevestiging :)
Waarop heb je de foto's bekeken? Zo'n camera-LCD zegt mij niet zo veel. Verder zijn er veel manieren om foto's er "lekker" uit te laten zien, zoals extra contrast, verzadiging en scherpte, waar je behoorlijk last van kan hebben, als je foto's wilt nabewerken. Zoek liever eerst wat reviews ofzo, ipv je gek te laten maken door "meer zoom", want 24x of 26x, dat scheelt zo goed als niets en is bovendien afhankelijk van de beginwaarde, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
Het verschil tussen 24x en 26x valt gewoon te verwaarlozen, maar wie weet vind de oorspronkelijke vraagsteller die 2x wel belangrijker dan jij en ik dat vinden.

Vergeet niet dat naast de matige imagequality ik ook de autofocus absoluut niet prettig vond werken. Foto's zijn deels bekeken op Camera-LCD, maar ook van te voren in reviews. Ik vond de Nikon gewoon tegenvallen overall, en daarom zou ik de Olympus aanraden boven de Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
SkipZ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:22:
Het verschil tussen 24x en 26x valt gewoon te verwaarlozen, maar wie weet vind de oorspronkelijke vraagsteller die 2x wel belangrijker dan jij en ik dat vinden.
Het is geen "2x", doch slechts 8% verschil, als we de fabrikanten mogen geloven. De Olympus gaat van 26-676mm en de Nikon gaat van 26-624mm. Persoonlijk denk ik, dat er weinig fotografen zijn die dit soort focale lengtes stil weten te houden met een (net geen) compactcamera en een statief meesjouwen lijkt me ook het paard achter de wagen spannen, dus waar gaat dit over? Krijgen we na de megapixel race nu een telebereikrace?

[ Voor 3% gewijzigd door Toff op 13-07-2009 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Toff schreef op maandag 13 juli 2009 @ 00:54:
[...]
Krijgen we na de megapixel race nu een telebereikrace?
Die is al een tijdje bezig hoor... het enige voordeel daaraan is dat men om een zo hoog mogelijk getal voor de x te kunnen zetten, ook steeds wijder gaat beginnen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09-2023
SkipZ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:22:

Vergeet niet dat naast de matige imagequality ik ook de autofocus absoluut niet prettig vond werken. Foto's zijn deels bekeken op Camera-LCD, maar ook van te voren in reviews. Ik vond de Nikon gewoon tegenvallen overall, en daarom zou ik de Olympus aanraden boven de Nikon.
Bedankt voor je antwoord. Ik ging alweer meer de kant van Olympus op, maar met de ervaring van jou nijg ik nog veel meer die kant op.
Beide camera's verschillen zeker niet van elkaar, op een paar dingen na. Wat het meeste opvalt is de zoom en het kantelbare display. Dat laatst lijkt mij wel handig.
Wat betreft die zoom, ik ben wel op zoek naar een superzoom camera. Stil houden zou idd lastig zijn, maar volgens de vele reviews schijnt het 'bewegen' mee te vallen. Dat de zoom van de Nikon minder is dan de Olympus vind ik geen probleem. Dat is relatief weinig. Ga je dit vergelijken met de Panasonic FX28 dan wordt dat een ander verhaal.

De Canon powershot SX10IS heb ik ook al bekeken. Dat was naast de Panasonic FX28 mijn 2e keus. Uiteindelijk heeft de Canon het tegen de Olympus afgelegd. (in mijn geval dan)

De Pentax X70 heb ik nog niet bekeken. Dat ga ik nu doen. Al is het maar om te kijken wat deze te beiden heeft en hoe de reviews over deze camera's zijn.

In ieder geval vind ik dit een waardevolle bijdrage, de verkoper zou inderdaad andere belangen hebben. Maar als ook jij al zegt dat de kwaliteit verschillend is dan wordt de keuze nu (hopelijk) makkelijker.

Edit: Ik heb mij keuze gemaakt, het wordt de Olympus SP-590 UZ. Meer info op http://gathering.tweakers...message/32254709#32254709

Bedankt voor jullie reacties het heeft mij veel geholpen. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Pachino op 14-07-2009 22:08 . Reden: Keuze gemaakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
Ik kom net bij de plaatselijke foto winkel vandaan, om te kijken wat de verkoper over de Casio EX-H10 te zeggen had.

Maar hij raadde mij deze af en dat ik beter af zou zijn met de Panasonic Lumix DMC-TZ 6.
Qua prijs scheelt het niet heel veel.

Dus graag jullie mening over deze twee camera's voordat ik mijn koop maak . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het formaat niet veel uitmaakt en je geen HD filmfunctie wilt heb je aan de TZ6 een prima camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
gevonden.. :+

[ Voor 94% gewijzigd door niels132 op 16-07-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nielsgaastra schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:44:
Ik kom net bij de plaatselijke foto winkel vandaan, om te kijken wat de verkoper over de Casio EX-H10 te zeggen had.

Maar hij raadde mij deze af en dat ik beter af zou zijn met de Panasonic Lumix DMC-TZ 6.
Qua prijs scheelt het niet heel veel.

Dus graag jullie mening over deze twee camera's voordat ik mijn koop maak . :)
Afgaande op testen, zoals bijv. op dpreview.com, maakt Panasonic de laatste tijd goede camera's. De Panasonic Lumix DMC-TZ6 (in de VS verkocht onder de naam ZS1) is daar ook in vergelijkingstest als de beste er uitgekomen. Het enigste nadeel van Panasonic is dat hun batterijen voorzien zijn van een chip, zodat je later geen goedkope vervanger in hun camera's kan gebruiken.

Casio komt vaak vrij slecht uit testen, wel veel features maar belabberde beeldkwaliteit.

Wat de beste camera voor jou is hangt natuurlijk ook sterk af wat jouw wensen zijn, geen enkele camera is op elk vlak het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:57:
[...]Afgaande op testen, zoals bijv. op dpreview.com, maakt Panasonic de laatste tijd goede camera's. De Panasonic Lumix DMC-TZ6 (in de VS verkocht onder de naam ZS1) is daar ook in vergelijkingstest als de beste er uitgekomen.
... eindelijk (volgens deze test) de minste ruis en beste prestaties in wat donkere omstandigheden. Dat is tot op heden wel anders geweest bij Panasonic. Blij te lezen dat dat probleem dus over/verminderd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22:08
Zo te zien is er binnenkort een nieuwe contender voor de beste camera in het 250-500 gebied :

De Fuji F70exr : http://www.dpreview.com/news/0907/09072209fujifilmf70exr.asp

27-270mm lens f3.3-5.6, 1/2 inch EXR sensor. Ben benieuwd, maar het klinkt iig prima :)

Ik zie trouwens net dat de adviesprijs $280 is.. dus misschien gaat deze wel in het gebied <250 euro vallen..

[ Voor 17% gewijzigd door WVL_KsZeN op 22-07-2009 11:27 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik vind deze veel interresanter:
Fujifilm introduces FinePix S200EXR super-zoom

Ik ben niet bekent met de EXR sensor, maar het stukje hierover maakt me wel enthousiast!

Edit:
The ultra-high precision Fujinon lens achieves maximum resolution at all focal lengths of 30.5mm-436mm equivalent with maximum aperture of a bright F2.8 (wide angle) to F5.3 (telephoto).
maximaal 30.5mm equivalent, dat is niet erg handig binnenshuis of zit ik ernaast?

[ Voor 37% gewijzigd door My-life op 22-07-2009 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
WVL_KsZeN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:50:
Zo te zien is er binnenkort een nieuwe contender voor de beste camera in het 250-500 gebied :

De Fuji F70exr : http://www.dpreview.com/news/0907/09072209fujifilmf70exr.asp

27-270mm lens f3.3-5.6, 1/2 inch EXR sensor. Ben benieuwd, maar het klinkt iig prima :)

Ik zie trouwens net dat de adviesprijs $280 is.. dus misschien gaat deze wel in het gebied <250 euro vallen..
Dat ziet er zeer interessant uit :)
Ben benieuwd naar de testfoto's, misschien een camera om mijn TZ5 voor te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Staan inmiddels ook op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Laatst online: 00:22
Ik loop een beetje vast in het grote digitale camera-woud. :P

Budget:
300 Euro inclusief verzendkosten, bestellen via internet is dus geen probleem. Niet 2e hands.
Wordt gebruikt voor:
Vooral buitenfotografie, denk hierbij aan landschappen, sightseeing-dingetjes of activiteiten en dergelijke. Echter niet alleen stilstaande dingen. Verder wil ik ook ooit nog portretfotografie gaan verkennen ooit. Fotografie binnen zal incidenteel ook wel eens gebeuren, maar veel minder vaak dan buiten.
Hoe serieus wil ik worden in fotografie?
Vrij serieus. Ik ga eind september een cursus volgen en verwacht met de aankoop van een nieuwe camera dat het een nog grotere hobby wordt dan het al is. :)
Wat heb ik zelf al gevonden?
Panasonic FZ28, helaas nog niet meer kunnen vinden omdat ik er nu nog niet veel verstand van heb, dat moet allemaal nog komen. Alleen lees ik over deze camera heel veel goede reviews.

Wie kan mij helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Als je er echt een beetje serieus mee wilt worden zou ik toch een tweedehands DSLR nemen. Daar kun je ook met de cursus veel meer mee leren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09-2023
Ik ben op zoek naar een bridge camera. Ik ben redelijk geinstreseerd in fotografie. Maar heb nu nog geen camera. DSRL valt al af. Dus dacht aan een hele goede compactcamera.

Nu heb ik we goede vervaringen in het verleden met petax. Dus daar zag ik de Pentax X70 die erg mijn intresse wekte. Maar wat zijn grote concurrenten van die camera? Zodat ik goed kan vergelijken en een goede keuze kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
stansfield schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:20:
Ik ben op zoek naar een bridge camera. Ik ben redelijk geinstreseerd in fotografie. Maar heb nu nog geen camera. DSRL valt al af. Dus dacht aan een hele goede compactcamera.

Nu heb ik we goede vervaringen in het verleden met petax. Dus daar zag ik de Pentax X70 die erg mijn intresse wekte. Maar wat zijn grote concurrenten van die camera? Zodat ik goed kan vergelijken en een goede keuze kan maken.
Ik zou voor een Bematax gaan, ongeacht het type altijd de betere camera in alle omstandigheden!

als je onzinnige vragen stelt, krijg je onzinnige antwoorden. lees je eens een beetje in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Is het zo'n rare vraag dan om te vragen wat de concurrenten van de pentax X70 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
stansfield schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:31:
Is het zo'n rare vraag dan om te vragen wat de concurrenten van de pentax X70 zijn?
Volmaakt zinloos ja, omdat wij niet kunnen weten wat jou aantrekt in de X70. Er zijn 50k redenen om een camera wel of niet te willen kopen. Is het de kleur, de grip, het gewicht, de uitbreidbaarheid, de prijs, de kwaliteit, de instelbaarheid, het bereik van de "zoom", de filmoptie, etc. etc?
Als je dit topic een beetje doorleest, zal je zie wat ik bedoel. Maak een lijstje van wat jij belangrijk vindt, geef aan wat je met je camera wilt gaan doen en hang er een budget aan, dan wordt je vraag al een stuk concreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Ik heb nu 4 camera's die het kunnen gaan worden.

De Pentax X70
Nikon P90
Canon SX10
Panasonic FZ28.

Nu maar even flink wat reviews lezen. Of heeft iemand al negatieve/positieve ervaringen met 1 van deze modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Je had wel wat vriendelijker kunnen reageren Toff: op een dergelijke wijze was ook weer niet nodig :) stansfield zelf kan inderdaad wat meer input geven over wat het is dat de camera aantrekkelijk maakt oa, zodat daar op ingegaan kan worden.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

stansfield schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:58:
Ik heb nu 4 camera's die het kunnen gaan worden.

De Pentax X70
Nikon P90
Canon SX10
Panasonic FZ28.

Nu maar even flink wat reviews lezen. Of heeft iemand al negatieve/positieve ervaringen met 1 van deze modellen?
De panasonic FZ28 is relatief erg goed te beoordelen aan de reviews. Er is ook nog de Olympus SP90 of iets dergelijks.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Remy schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:49:
Je had wel wat vriendelijker kunnen reageren Toff:
Ja, sorry, het is de aard van het beestje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Ach ja geen probleem toch ;)

De pentax heeft nog mijn voorkeur. Maar nu een keer naar een winkel gaan om te kijken hoe ze in de hand liggen en hoe de menu's enz zijn.

Nu stel ik vast wel weer een domme vraag ;) maar welke winkels in Utrecht of Amersfoort hebben een beetje een goed aanbod en een beetje goed advies. De media markt heeft niet echt veel aanbod vind ik en al helemaal geen goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik zie meerdere mensen over de FZ28 twijfelen, alleen de FZ28 wordt niet meer gemaakt zover ik weet. De laatste voorraden liggen nu nog in de winkels (vaak al niet meer).

Het is wachten op de opvolger, FZ38, die medio september wordt verwacht.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Helaas is mijn Canon camera afgelopen streetparade in Zwitserland overleden. Nu dus op zoek naar een andere.
Eisen zijn:
Goede zoom (liefste ook brede hoek)
Film kwaliteit moet goed zijn, ook in omgeving met luide muziek, zoals house feesten)
Goede ruidonderdrukking in minder goed belichte omgeving zou mooi zijn.
Niet te groot, moet handzaam blijven en in broekzak kunnen.

Budget is 200-400

edit:

2 camera's gevonden waar ik nu nog tussen twijfel:
- Panasonic Lumix DMC-TZ7
- Canon Powershot SX200 IS

Beide hebben video mogelijkheid in HD (720p)
Canon is iets goedkoper volgens kieskeurig.nl
Panasonic is al veel goeds over te horen, al zijn de verhalen over ruis soms was wisselend.
Panasonic heeft ook een beeldverhouding van 3:2 de canon niet.
Canon ben ik mee bekend, altijd al een canon camera gehad.

Zijn er misschien nog meer dingen die ik in mijn beslissing mee zou moeten nemen?

[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 11-08-2009 11:42 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Film kwaliteit moet goed zijn, ook in omgeving met luide muziek, zoals house feesten)
Niet te groot, moet handzaam blijven en in broekzak kunnen.Goede ruidonderdrukking in minder goed belichte omgeving zou mooi zijn.
Iets om in je achterhoofd te houden is dat ruisonderdrukking gaat ten koste van details (foto's worden waziger). Teveel ruisonderdrukking (en de details die verloren zijn gegaan) kan je achteraf niet weg halen, ruis kan je achteraf wel weghalen. Helaas zijn compact camera's gewoon niet zo geschikt voor slecht verlichte omgevingen.

De combinatie veel zoom, handzaam formaat en goede foto's bij weinig licht gaat helaas niet samen, je mag twee van drie kiezen, en met één aspect zal je mee moeten leren leven.

In deze test komt zowel de Panasonic (ZS3 is de Amerikaanse versie van de TZ7) als de Canon SX200 IS aanbod:
http://www.dpreview.com/reviews/q209grouplongzoom/

Afgaande op deze test lijkt de Panasonic het beste bij jouw wensen te passen. Het nadeel van Panasonic is dat zij hun accu beveiligen met een chip zodat er alleen dure Panasonic accu's in de camera gebruikt kunnen worden. Dat hoeft geen probleem te zijn indien je geen tweede accu wilt en verwacht de camera binnen drie jaar te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

DjWannaB2002 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:39:
Eisen zijn:
Niet te groot, moet handzaam blijven en in broekzak kunnen.

Budget is 200-400
Dat is zo ongeveer wat ik ook zoek.. :P
Ik heb momenteel een canon ixus 970is waarvan de flitser gestorven is, dus het wordt tijd voor een nieuwe.
Ik ga regelmatig naar hardcore feesten, en maak daar ook vaak filmpjes. Ook maak ik vaak foto's in donkere omgevingen (neem kroegen etc), en wil dan graag mooie foto's kunnen maken zonder de flitser.
DjWannaB2002 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:39:
edit:

2 camera's gevonden waar ik nu nog tussen twijfel:
- Panasonic Lumix DMC-TZ7
- Canon Powershot SX200 IS

Beide hebben video mogelijkheid in HD (720p)
Canon is iets goedkoper volgens kieskeurig.nl
Panasonic is al veel goeds over te horen, al zijn de verhalen over ruis soms was wisselend.
Panasonic heeft ook een beeldverhouding van 3:2 de canon niet.
Canon ben ik mee bekend, altijd al een canon camera gehad.

Zijn er misschien nog meer dingen die ik in mijn beslissing mee zou moeten nemen?
Wat filmpjes betreft op hardcore feesten ben ik erg tevreden met mijn ixusje. De filmpjes zijn mooi, en zeker over het geluid ben ik te spreken. Als ik de filmpjes op youtube bekijk die op dezelfde feesten zijn gemaakt als waar ik was, dan is het vaak alleen maar een hoop gekraak en verschrikkelijk om naar te luisteren. De filmpjes van mijn ixus zijn wel mooi :)

Mijn broertje (heeft ongeveer dezelfde eisen aan een camera als ik) heeft afgelopen jaar de Lumix DMC TZ5 gehad, en die was zeer te spreken over de fotokwaliteit, ook in donkere ruimtes zonder flits dus. Maar hij vond de filmkwaliteit wel slecht, vooral het geluid.

Over de fotokwaliteit van de SX200 kan ik niks zeggen, ik heb tot nu toe alleen met ixus gewerkt.

De powershot is wel een stukje groter dan de ixus, maar zou nog in mn broekzak passen dus ik ben wel bereid om wat in grootte te schikken als hij kwalitatief echt beter is.

Verder kreeg ik nog de tip om te kijken naar de Fuji S200 EXR, iemand ervaring met die camera? Is die te vergelijken met de twee bovenstaande? Ik lees wel positieve reviews over fotograferen bij weinig licht, maar ik kan niks vinden over de filmkwaliteit van die camera...

Edit: niet getypt door Raz- zelf maar door z'n vriendin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Na het zien van deze video:

uit dit topic, en deze reactie:
The sound quality in video mode was as best as could be in an extremely loud environment, it's just a shame you can't playback the sound through the camera on its own; only when transferred to a PC. The video quality was also fantastic.
welke hier is terug te vinden, toch maar besloten voor de TZ7 te gaan. Ben dus erg benieuwd hoe het gaat worden, maar denk dat het wel goed zit met het geluid.

De Fuji kan je niet helemaal vergelijken, heeft bijv maar 5x zoom en ook geen filmen in HD. Ook reviews die ik gelezen heb zeggen dat het zeker geen slechte camera is, maar er ook niet boven uit springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Ok :)

Zou je eens kunnen laten weten wat je bevindingen zijn, vooral kijkend naar de filmkwaliteit met veel herrie en foto's gemaakt met weinig licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ga weekend naar Decibel dus zal eens kijken wat ik er van kan maken :)

Hier nog een filmpje met de TZ7 gemaakt op housefeest:

[ Voor 47% gewijzigd door 13art op 12-08-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

285? yeah right. Doe er maar 100 euro bij. De Sony HX1 kost ook 380.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

DjWannaB2002 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:13:
Ga weekend naar Decibel dus zal eens kijken wat ik er van kan maken :)

Hier nog een filmpje met de TZ7 gemaakt op housefeest:
>>Filmpje<<
Hip wij staan er achter de bar :D

Het eerste filmpje verraste me positief, dit filmpje valt me wel tegen... Mja ik ben benieuwd naar je bevindingen op Decibel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

DjWannaB2002 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:42:
en deze reactie:

[...]
welke hier is terug te vinden, toch maar besloten voor de TZ7 te gaan. Ben dus erg benieuwd hoe het gaat worden, maar denk dat het wel goed zit met het geluid.
Ik zie nu (niet goed naar de naam gekeken vanmiddag) dat deze quote gaat over de FX7 en niet over de TZ7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Raz- schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:13:
[...]

Ik zie nu (niet goed naar de naam gekeken vanmiddag) dat deze quote gaat over de FX7 en niet over de TZ7...
Ow ja zie ik ook nu pas :p
Stom, maar goed filmpjes zijn wel echt van de TZ7, en beelden zeggen meer dan woorden ;)
Raz- schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:46:
[...]

Hip wij staan er achter de bar :D

Het eerste filmpje verraste me positief, dit filmpje valt me wel tegen... Mja ik ben benieuwd naar je bevindingen op Decibel :)
Valt mij niet tegen, zeker niet als je nagaat dat diegene de camera gewoon echt niet stilhoudt. Dat gaat bij geen enkele camera goed. Geluid is voor mij in ieder geval meer dan acceptabel. Geen gekraak zoals je bij veel filmpjes wel hoort. Maar na het weekend laat ik weten en zien wat het op decibel geworden is :)
Als het goed is komt morgen UPS aan de deur met de camera.

[ Voor 49% gewijzigd door 13art op 12-08-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Ik heb nog een beetje extra zitten rondkijken naar een bridge camera en naast de Pentax X70 is de Sony HX 1 Cybershot me ook opgevallen.

Welke van de 2 heeft de voorkeur van de experts hier. Ik als leek zouzeggen de pentax heeft veel meer megapixels dus is beter maar dat klopt niet lees ik overal. Dus daarom graag de mening van een expert.

alvast bedankt.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Dit topic is gesloten.