Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09-2023
Hallo,

Graag wil ik hier een nieuw topic beginnen met de vraag of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met deze camera's. Ik heb zo langzamerhand het idee dat ik het hele Internet heb afgezocht naar reviews van deze camera's maar ze spreken elkaar constant tegen.

De ene keer is de Olympus SP-590 UZ beter dan de Nikon Coolpix P90 en de andere keer is dit weer omgekeerd. Of terwijl ik kan geen keuze maken en ik ben al een maand aan het uitzoeken welke nou beter is.
Eerst was ik bezig met een Panasonic FZ28 vs Canon SX-10 IS. De Canon legde het in mijn geval af tegen de Panasonic. Daarna kwam de keuze Panasonic vs Olympus SP-590. In dit geval heb ik de Panasonic laten vallen. Maar nu is de Nikon P90 in beeld gekomen. Beide camera's lijken zoveel op elkaar dat de keuze buiten gewoon moeilijk is. (het meest opvallende is dat de zoom verschillend is en het display is verschillend)

Wat wil ik met deze camera doen:
  • Voor namelijk foto's maken (lijkt mij duidelijk :+ )
  • Foto's van de natuur (zowel landschap als lucht)
  • Bliksemfoto's
  • Macro
  • Tele foto's (vandaar dat deze superzooms zo aantrekkelijk zijn)
  • Nacht foto's (foto's in donkere omgeving)
Belangrijk voor mij:
  • Geen extreme ruis
  • Natuurlijke kleuren (niet/zelden door de camera teveel bewerkt)
  • Geen/nauwelijks vertekeningen van de foto's. (rechte lijnen die bol worden)
  • Lange sluitingstijd (bliksemfoto's)
  • Grote zoom functie
  • Goede beeldstabilisatie
Wat minder van belang is maar wel handig kan zijn:
  • Kantelbaar display (beïnvloed de keuze weinig)
  • Eventueel RAW formaat (beïnvloed niet de keuze)
  • Batterij of accu
  • Soort geheugenkaart
Wat voor mij niet echt belangrijk is, is de film optie. Het is mooi dat het erop zit en het zou dan ook mooi zijn om tijdens het filmen ook op objecten in te kunnen zoomen. (Nikon kan dit niet) Maar dit zou niet mijn keuze beïnvloeden.

Graag zou ik een reactie van jullie hierop willen hebben, wat is nou een goede, degelijke en kwalitatief mooie camera.

Nikon Coolpix P90
Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/35/nikon-coolpix-p90-camera.jpg
Bron: Letsgodigital.org

Olympus SP-590 UZ
Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/36/olympus-ultra-zoom-digitale-camera.jpg
Bron: Letsgodigital.org

Test foto's Olympus SP-590 UZ
Info Olympus SP-590 UZ

Info Nikon Coolpix P90
Test foto's Nikon Coolpix P90

Meer informatie:
Nikon Coolpix P90
(helaas heeft Cameralabs geen review van de Olympus)

Hierbij wil ik jullie alvast bedanken voor de reacties. Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen want ik kom er niet meer uit 8)7

Een concrete vraag (die heb ik eigenlijk niet) maar wat ik hier zou kunnen stellen is: Aan welke camera zou ik volgens jullie nou een goede camera hebben. Een camera die aan de 'eisen' van mij voldoet. En daarnaast zou het gewoon heel mooi zijn om andermans ervaringen te horen.

Door meevaller heb ik het budget kunnen verhogen naar 600 euro, in plaats van 400. Dus komt een DSLR ook (ruim) binnen het budget. Of terwijl de keuze wordt nog moeilijker...

[ Voor 7% gewijzigd door Pachino op 11-07-2009 11:32 . Reden: Budget wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima openingspost, maar ik nodig je uit concrete vragen te stellen waar je antwoord op wilt hebben.

Hier alvast reviews van beide camera's van dezelfde site. Dat is makkelijk, want dan is de testmethode gelijk ;)
http://www.photographyblo.../olympus_sp_590uz_review/
http://www.photographyblo...nikon_coolpix_p90_review/

Edit: volgens mij staat de P90 nog in het krantje van de MM van Rotterdam. Misschien ook nog interessant?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
Bedankt, ik heb nu ook wel ontzag voor de mensen die ontzettend mooie en grote reviews maken. Want het is nog wel een beste klus.

Concrete vragen, dat is nou net het probleem. Ik hoop dat ik met dit topic een discussie kan los maken waarbij iedereen die ervaringen/kennis heeft met deze camera's zijn verhaal kan doen. Zodat ik hieruit mijn keuze kan maken.

Wij krijgen hier geen krantje van de MM en op de site kan ik zo snel niet iets vinden.
Edit: gevonden :)
Bedankt voor de links, maar ook deze had ik al door genomen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Pachino op 08-07-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat je mag generaliseren, maar ik ga het toch doen :) Over het algemeen genomen worden in de meeste reviews (niet camera specifiek) de Olympus camera's wat minder goed beoordeeld op de hoeveelheid ruis en detail. Bij Nikon zit het commentaar meestal in de hoek van de snelheid van de camera. Misschien kun je proberen hier wat meer info over te vinden.

Waarschijnlijk heb je hem al gelezen, maar hier vind je nog wat info over de voorlopers van deze camera's in vergelijking met de Panasonic en de Canon: http://www.dpreview.com/reviews/q109superzoomgroup/

Wat ik zou doen als ik jou was, is een winkel opzoeken waar ze beide camera's hebben. Neem je microSD kaartje incl SD adapter mee (als je hem niet hebt gewoon ff kopen, kost niks meer) en vraag even of je zowel binnen als buiten een paar foto's mag maken. Dan kun je in jouw setting de kwaliteit beoordelen en weet je gelijk hoe de menu's werken en hoe snel de camera is. Ik denk dat je zoveel voorwerk hebt gedaan, dat je geen slechte keuze meer kunt maken. Misschien dat je voor je eigen gemoedsrust de camera nog kunt kopen bij een winkel waar je hem zonder problemen kunt ruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
Ik heb weer wat verder geken en met name naar de ruis en snelheid. Het is echt niet om goed van te worden. Verschillende sites adivisren verschillende camera's. Wat ik in mijn openings post ook zei, de reviews spreken elkaar tegen, net zoals de reviews van kieskeurig.

Daar komt overigens de Olympus weer als hoogste uit de bus.

Uiteraart heb ik deze superzoom test ook doorgenomen ;) Helaas is die test al weer een tijdje oud zodat de nieuwste modellen van Nikon en Olympus niet mee zijn genomen. De oudere type van Olympus komt hier wel goed uit de bus en wordt ook aanbevolen. Alleen nu de vraag wat doet de Olympus SP 590 en de Nikon P90? Ik heb met name het idee dat Nikon zijn camera een heel stuk verbeterd heeft.

Een kijken in een winkel nemen zou een goede optie zijn, als wij hier in het uiterste oosten ook winkels hebben die camera's verkopen. Ik kan er geen één bedenken en zou daarvoor dan naar de stad moeten. Dat is zo'n 40 tot 60 km verder op.

Maar al met al hoop ik dat er meer mensen zijn die op deze topic willen reageren. Informatie over deze camera's kan ook voor andere mensen, die aan het zoeken zijn, misschien heel erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik deel je mening dat mening van mensen die met beide camera's hebben gewerkt zeer zeker zal bijdragen aan de kennis omtrent deze camera's. Ik ben alleen erg bang dat er weinig mensen zijn die met beide camera's hebben gewerkt. Als je hier reacties verzamelt van mensen die met één camera hebben gewerkt dan voegt dat niets toe aan de reacties op andere fora en op sites als kieskeurig ;)

Wat je nog zou kunnen doen als je niet naar de stad wilt gaan is een gerenommeerde zaak als foto konijnenberg bellen. Doe dat wel even op een rustig moment van de dag, zodat ze tijd hebben om je te woord te staan en vraag wat zij doorslaggevend vinden in de aanschaf van één van beide modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
Eindelijk ben ik eruit. Met name de antwoorden op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1071928/90 en op Kieskeurig hebben mij over de streep getrokken.

Mijn keuze is gevallen op de Olympus SP-590 UZ. De Nikon P90 waar ik over zat te twijfelen, bleek toch wat meer tegen te vallen dan ik in eerste instantie dacht. Zeker omdat Nikon toch wel een bekend merk is.

Bedankt voor de reactie zowel in dit topic als het andere, het heeft mij veel geholpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
Nou ik heb de Olympus SP-590 UZ inmiddels binnen en op het eerste gezicht ziet die camera er goed uit.
Eén min puntje vind ik wel dat de body van een soort plastic is waarop je nogal snel krassen kunt zien. Als je er gewoon mee omgaat dan valt dat vast wel mee. Maar daar hadden ze wel wat beters voor kunnen gebruiken.

Voor de rest (zover ik die camera nu heb geprobeerd) maakt de Olympus ontzettend mooie foto's. Haarscherp en wat natuurlijk het meest opvalt is die 26X zoom. Wat je normaal met het blote oog amper kunt zien is voor de camera geen probleem. Ook volledig ingezoomd zijn de foto's nog mooi scherp.
Alleen ondanks de dubbele stabilisator moet je wel je best doen om de camera zo goed mogelijk stil te houden. Maar als je dat doet dan zijn de foto's ook uit de hand erg scherp.

Voor de rest heb ik nog niet veel geprobeerd, er zit een NL-talig boekje bij en die moet ik nog doorlezen om te weten waarvoor alles nou is en wat het doet.

Nu wil ik graag een aantal foto's bij doen om te laten zien hoe de kwaliteit van de foto's zijn. Maar ik heb geen idee hoe ik ze hier op het forum kan krijgen.

Voor de mensen die twijfelen tussen deze camera en bijvoorbeeld de Nikon P90. Als je de Olympus kiest dan krijg je geen spijt van je aankoop. Een geweldige, lichte en compacte camera voor relatief weinig geld.

Nog wel één vraag: Je ziet bij veel camera's dat er een UV filter bij zit, of in ieder geval de mogelijkheid is er. Maar zou ik bij deze camera ook zo'n filter kunnen gebruiken? Ook als is die filter niet voor deze camera gemaakt. Als ik de diameter van de lens weet dan kan ik daar toch naar kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door Pachino op 15-07-2009 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan wel, maar dan moet je eerst een adapter monteren:

http://www.olympus.nl/con...ccessory_cla-11_20618.htm

Lijkt mij zelf redelijk waardeloos voor gebruik van een UV filter.
Pagina: 1