[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.469 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Had al een proefballontje opgelaten, maar zie nu dat dit de bedoeling is:

1. Wat is je beschikbare budget? +/- 800 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb) Digitaal toestel (S9600) heeft toch een aantal zwaarwegende nadelen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Mensen, dieren, luchten, gebeurtenissen, vakanties
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? Nee, hooguit wat filters of CF geheugen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Canon 40D, keer mee gespeeld in de MediaMarkt, fijn ding.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Binnen budget wel, vind de meeste kitlenzen wat tegenvallen tov m'n huidige S9600.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Vooral horen wat betere of minder handige combinaties zijn.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Camera maakt geen foto's, maar dat doe ik. Steek redelijk wat tijd in (na)bewerken en uitdiepen van de mogelijkheden. Probeer wekelijks wat te schieten (6.000 foto's afgelopen jaar denk ik).
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Zeker, ooit zal er een flitser komen, knappe zoomlens, misschien macro, noem maar op.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? Fuji Finepix S9600, matig bij matig licht (vanaf ISO 400 onbruikbaar), 'domme' flitsvoet, traag (1,5 fps max + lichte afdrukvertraging, al valt dat mee) en digitale zoeker.
11. Is 2e hands een optie of per se niet? Zeker, al vragen velen nieuwprijzen voor hun oude meuk :)

Ben benieuwd wat jullie voor moois kunnen aanraden op basis van de vragenlijst, alvast mijn dank!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Een 40D (body only, dus zonder kitlens) is al over je budget heen: pricewatch: Canon EOS 40D
En het is nog vrij nieuw, dus als ze nu al 2e hands worden verkocht verbaast het me niks dat er "nieuwprijs" wordt gevraagd.

Misschien gaan voor een 30D ?

[ Voor 3% gewijzigd door GoT op 27-05-2008 19:43 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
GoT schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:40:
Een 40D (body only, dus zonder kitlens) is al over je budget heen: pricewatch: Canon EOS 40D
En het is nog vrij nieuw, dus als ze nu al 2e hands verkocht worden verbaast het me niks dat er "nieuwprijs" wordt gevraagd.

Misschien gaan voor een 30D ?
Das de ellende, mijn budget is rekbaar :')
En, er zit een cashback op de body, van maar liefst 150,-!
Dus, de body kost me dan 850,- - 150,- is zo'n 700,- (zal wel paar tientjes hoger uitvallen).
Dan een lens erbij, bijvoorbeeld de 17-85 IS, met, je raad het al, 50,- cashback. Dan toch nog:
375 - 50 = 325,- Toevallig ook verkrijgbaar als kit voor 1150,- en dan nog 200,- cashback voor 950,-.

Jep, 150,- boven budget en dan heb ik alleen een lens en een camera.
Zou ook een 400d kunnen kopen, met dezelfde lens en nog een grip erbij, of misschien een flitser.

Maargoed, kan ik beter een 40d uitbouwen of een 400d met wat accesoires kopen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou voor de 400D gaan, met één of hooguit twee lenzen, en nog geen flitser. Je moet niet teveel in één keer willen, voorlopig heb je genoeg te leren met je nieuwe spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wilko schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:52:
Ik zou voor de 400D gaan, met één of hooguit twee lenzen, en nog geen flitser. Je moet niet teveel in één keer willen, voorlopig heb je genoeg te leren met je nieuwe spul.
Vind ik (en vooral mijn vriendin) een goede tip, maar kun je ook aangeven waarom de 400D een betere keuze zou zijn dan een stuk duurdere 40D?
Wil er dan wel een grip bij, want de 400D is wel een tikkeltje klein.

En dan een knappe IS lens, om ook met minder licht wat te kunnen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 40D is idd nogal aan de prijs, maar als ik zou moeten kiezen tussen een 400D en een 30D zou ik blindelings voor de 30D gaan, vooral vanwege de handligging en ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:17:
De 40D is idd nogal aan de prijs, maar als ik zou moeten kiezen tussen een 400D en een 30D zou ik blindelings voor de 30D gaan, vooral vanwege de handligging en ergonomie.
Het prijsverschil is op dit moment netto 100,-!
Zou het dit verschil wel waard zijn denk je?
30D kost 600,-
40D kost 850,- met 150 euro cashback van canon, dus 700,-.

Specs ontlopen elkaar niet zo, maar er zijn toch wat aardige verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

Refro schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:57:
[...]

Denk dat voor je budget een 30/40d net iets te duur is. Dus dan blijft de 400/450d over als je bij canon blijft. Daar is helemaal niets mis mee schiet zelf nog altijd met een 350d. En als ik in je lijstje windsurfers lees heb je toch wel wat zoom nodig en een snelle focus. Dus dan zou je een canon 70-300 IS USM aan je lijstje kunnen toevoegen maar dan redt je het niet helemaal met je budget.

Over de stevigheid zou ik me geen zorgen maken een 30d is natuurlijk wel wat steviger als een 450d. Maar mijn 350d heeft al heel wat meegemaakt en gaat ook wel eens mee op de mountainbike en daar is buiten de standaard gebruikssporen niets van te zien.
Hm, ik ben over het algemeen wel voorzichtig met me spullen, ik heb op dit moment een ixus 950 met 4x zoom, ik neem aan dat een kitlens van een 400 of 450 wel wat mooiere foto's kan maken (met wat betere zoom zeg maar) dan me ixus?

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Denko schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:37:
[...]

Hm, ik ben over het algemeen wel voorzichtig met me spullen, ik heb op dit moment een ixus 950 met 4x zoom, ik neem aan dat een kitlens van een 400 of 450 wel wat mooiere foto's kan maken (met wat betere zoom zeg maar) dan me ixus?
In theorie heb je dan de spullen om mooiere foto's te kunnen maken :)
Het risico van een camera met veel mogelijkheden is dat wanneer je ze niet weet te benutten je er niets aan hebt.. en het resultaat kan tegenvallen.

Zou zelf een camera met een lens kopen welke past bij wat je er mee wilt doen. Ik vind zelf een kitlens niet zo'n beste investering (in ieder geval de 18-55 lens van Canon), maar een ander kan er prima mee uit de voeten. Je hebt dan '3 x zoom' tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:24:
Het prijsverschil is op dit moment netto 100,-!
Zou het dit verschil wel waard zijn denk je?
30D kost 600,-
40D kost 850,- met 150 euro cashback van canon, dus 700,-.

Specs ontlopen elkaar niet zo, maar er zijn toch wat aardige verschillen.
Had geen rekening gehouden met de cashback actie, met 100 euro prijsverschil wordt de 40D wel weer een stuk interessanter, vooral vanwege de (naar ik begrepen heb) betere AF unit. Van die 2MP extra zou ik absoluut niet wakker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik was zelf ook cashback vergeten mee te rekenen. :$ (en dat terwijl ik het al 4x hebt gedaan)
Voor die Eur 100, zou ik idd nu niet naar de 30D kijken, kan je beter een keuze maken tussen 400D of 40D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
GoT schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:50:
Ik was zelf ook cashback vergeten mee te rekenen. :$ (en dat terwijl ik het al 4x hebt gedaan)
Voor die Eur 100, zou ik idd nu niet naar de 30D kijken, kan je beter een keuze maken tussen 400D of 40D.
Da's al de zoveelste keer dat ik dat hoor (en dat snap ik best) zo raakt die voorraad 30d's natuurlijk nooit op. Straks moeten ze nog goedkoper worden ;)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Mwoah, cash-back is toch zo voorbij en je praat over een camera uit 2006, die is toch al bijna end-of-life.
Niet dat ik dat erg vind, ik heb nog steeds plezier met mijn 30D en ben nog niet van plan om het in te ruilen. _/-\o_

PS: Er is nu een cashback op de compaccies zie ik: http://www.canon.nl/For_Home/Acties/index.asp
De S5 IS is wel interessant.

Edit:
print website uit incl. copy kassabon (zonder originele streepjescode ??????) volgens mij is dit heel fraudegevoelig. Een kassabon kan ik zo namaken.

[ Voor 18% gewijzigd door GoT op 27-05-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

GoT schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:21:
Mwoah, cash-back is toch zo voorbij en je praat over een camera uit 2006, die is toch al bijna end-of-life.
Niet dat ik dat erg vind, ik heb nog steeds plezier met mijn 30D en ben nog niet van plan om het in te ruilen. _/-\o_
Welke camera heb je het nu over, want de 40D is naar mijn idee van midden 2007?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Mijn camera: de 30D, die is van begin 2006 (als ik me niet vergis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Canon 1,5 jaar cyclus: 30D - februari 2006, 40D - september 2007. Rond februari 2009 zal de 50D dus wel uitkomen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo!

Ik heb een vraag. Ik ben serieus aan het overwegen om mijn dSLR aan te schaffen in de VS (dwz. laten meenemen). Dit ivm met de lage $-koers en het feit dat spullen dat een stuk goedkoper zijn. Weet iemand hoe het zit met garantie van zowel de lens als de camera zelf?
En kan je ook voor dergelijke bedragen TAX free shoppen weet iemand dat?

Bij voorbaat dank voor het antoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Dat weten meerdere iemanden want het is in verschillende topics in FG al vaker voorbij gekomen. Met de zoekfunctie kan je volgens mij al je vragen beantwoorden :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 12:49
Naar gister het met me vriendin besproken te hebben.. Moet ik misschien maar van de 450d afstappen en voor de 400d gaan.(vrouwen hebben altijd andere prioriteiten voor geld)

Nu zat ik zelf te denken om een loze body te doen, en dan de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro lens er bij.

Dan bespaar ik geen geld. maar heb wel direct een upgrade voor de18-55.
Is dit wat.. of moet ik toch maar weer me vriendin omlullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Tito129 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 07:44:
Dan bespaar ik geld niks. maar heb wel direct een upgrade voor de18-55.
Mijn vriendin zou echt níets te vertellen hebben over mijn portemonnee :P Maar dat is een gevalletje 'make up your mind' denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39
[...]

Een spiegelreflex is geen garantie voor mooiere fotos meestal zelfs niet omdat je meer zelf kan/moet doen. Uit de kitlens komen prachtige plaatjes als je weet hoe ermee om te gaan. Dus ja je kan er mooiere fotos mee maken maar dat ligt dan toch voornamelijk aan de fotograaf.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:42:
[...]
Zou zelf een camera met een lens kopen welke past bij wat je er mee wilt doen. Ik vind zelf een kitlens niet zo'n beste investering (in ieder geval de 18-55 lens van Canon), maar een ander kan er prima mee uit de voeten. Je hebt dan '3 x zoom' tot je beschikking.
Volgens mij is dit juist een hele goede investering. De lens is erg goedkoop voor de kwaliteit die je krijgt. En dat de lens maar 3x zoom heeft heeft ook een goede reden boven dit getal is het heel erg moeilijk om de kwaliteit te behouden.

Natuurlijk moet het wel aansluiten bij het werk wat je doet als je uitsluitend close-ups van vogeltjes wilt maken heb je er natuurlijk niets aan maar dit gebied is gewoon een veelgebruikt gebied (waarom zitten anders zo'n beetje alle kitlenzen van alle fabrikanten in deze range?) en persoonlijk ken ik niemand die spijt heeft gehad van de aanschaf van deze kitlens.
Tito129 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 07:44:
Naar gister het met me vriendin besproken te hebben.. Moet ik misschien maar van de 450d afstappen en voor de 400d gaan.(vrouwen hebben altijd andere prioriteiten voor geld)

Nu zat ik zelf te denken om een loze body te doen, en dan de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro lens er bij.

Dan bespaar ik geen geld. maar heb wel direct een upgrade voor de18-55.
Tsja lastig he vrouwen maar meestal hebben ze helaas wel gelijk (bij mij in ieder geval :D).

Wat betreft de lens of de upgrade zo heel groot is weet ik niet je hebt wel een beetje meer zoom en een klein beetje lichtsterkte je moet wel weten dat de 2.8 alleen op 17mm is als je gaat zoomen wordt het meer. Maar verder niets mis met deze lens.

[ Voor 21% gewijzigd door Refro op 28-05-2008 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Henk schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:15:
[...]

Mijn vriendin zou echt níets te vertellen hebben over mijn portemonnee :P Maar dat is een gevalletje 'make up your mind' denk ik :)
Mijn vriendin wel :P Maar daar kies ik dan ook zelf voor (zelfbescherming ;) ). Scheelt wellicht dat we beide altijd alles samen besluiten als het op dit soort dingen aankomt. Maargoed, voor we een topic in R&P van Fok! kunnen openen over onze relatie, het volgende:

Ondertussen zit ik met de volgende overweging:

- 400D met 17-85mm IS lens, totale cashback 110,- op een bedrag van 840,- (730)
- 40D met 17-85mm IS lens, totale cashback 200,- op een bedrag van 1180,- (980)

Budget was vastgesteld op 800,-, maar erover.. tjah, tis maar geld en om te voorkomen dat ik volgend jaar weer een nieuwe wil... :P Is de 40D de 250,- waard, of niet?

En, ik ben op papier weg van die 17-85 mm lens, maar daarover zijn ook alle overwegingen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En om de 400D nu een "loze body" te gaan noemen... hmm :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
NiGeLaToR schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:21:
[...]

Mijn vriendin wel :P Maar daar kies ik dan ook zelf voor (zelfbescherming ;) ). Scheelt wellicht dat we beide altijd alles samen besluiten als het op dit soort dingen aankomt. Maargoed, voor we een topic in R&P van Fok! kunnen openen over onze relatie, het volgende:

Budget was vastgesteld op 800,-, maar erover.. tjah, tis maar geld en om te voorkomen dat ik volgend jaar weer een nieuwe wil... :P Is de 40D de 250,- waard, of niet?
Dat kan ik onmogelijk voor je bepalen :) Hoe vind je de cams vasthouden? Hoe vindt je vriendin (die heeft kennelijk ook e.e.a. te vertellen :P ) de cams vasthouden? Een 400D is een prima cam, en zeker als de ergonomie je een beetje aanspreekt, maar een 40D is in praktisch alle opzichten net een stapje beter. Meer FPS, kortere mirror blackout, betere ergonomie, betere bouw, wat meer custom functions en directere bediening. De meeste dingen ga je pas echt merken als je een beetje gaat groeien in fotografie trouwens, je hebt vrij weinig aan uitgebreide functies als je de basis van de fotografie niet in de vingers hebt ;)
En, ik ben op papier weg van die 17-85 mm lens, maar daarover zijn ook alle overwegingen welkom.
De 17-85 is niet echt lichtsterk, en vervormt stevig op met name 17mm, maar verder is het een prima lens. Alternatieven zouden kunnen zijn een sigma 17-70, sigma 18-50/2.8, tamron 17-50/2.8... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 12:49
[...]

idd beetje vrede in huis.
Hmm die 17-85 is natuurlijk ook een optie nog..
Welke zou beter zijn de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro of die Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM iS..

zie bericht hier boven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
[...]

Als je budget 800 is zou ik echt voor de 400d gaan. Ik denk dat je je spullen ook wil vervoeren dus wil je een tas. Een paar geheugenkaartjes zijn ook altijd handig en zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes als extra accu en zo wat erg handig is. En als de 400d te klein is biedt een grip uitkomst kan ook nog later.
Ben zelf niet zo weg van deze lens heeft nogal last van CA en is ook aan de randen behoorlijk soft. Als je iets anders voor de kitlens kiest zou ik kijken naar een sigma of tamron 18-50 2.8 of een tamron 28-75 2.8. De 2.8 is voor mij belangrijker als de IS en de genoemde lenzen zijn optisch gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Tito129 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:31:
[...]

idd beetje vrede in huis.
Hmm die 17-85 is natuurlijk ook een optie nog..
Welke zou beter zijn de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro of die Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM iS..
Dat is vrij persoonlijk, de 17-70 is wat lichtsterker (scheelt één stop op groothoek, 2/3e stop op tele), maar de 17-85 heeft weer stabilisatie én USM. Wat betreft bouw doen ze elkaar weinig.
Refro schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:34:
[...]

Als je budget 800 is zou ik echt voor de 400d gaan. Ik denk dat je je spullen ook wil vervoeren dus wil je een tas. Een paar geheugenkaartjes zijn ook altijd handig en zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes als extra accu en zo wat erg handig is. En als de 400d te klein is biedt een grip uitkomst kan ook nog later.
Je hebt een punt, maar als een 400D je nu al niet lekker in de hand ligt, zou ik toch even doorsparen voor die 40D.
Ben zelf niet zo weg van deze lens heeft nogal last van CA en is ook aan de randen behoorlijk soft. Als je iets anders voor de kitlens kiest zou ik kijken naar een sigma of tamron 18-50 2.8 of een tamron 28-75 2.8. De 2.8 is voor mij belangrijker als de IS en de genoemde lenzen zijn optisch gewoon beter.
De Tamron 28-75/2.8 zou ik op een cropcam nooit kiezen, zonde van je bereik. Het hangt van je type fotografie af natuurlijk, maar zelfs op een APS-H vind ik een 24-70/2.8 een twijfelachtig bereik....

De Sigma 18-50/2.8 of de Tamron 17-50/2.8 zijn wél hele leuke alternatieven, of een Canon 17-40/4L natuurlijk :) Let er wel op dat de 17-85 van Canon een USM motor heeft, wat een érg fijne feature is op een lens.

[ Voor 56% gewijzigd door Henk op 28-05-2008 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Henk schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:37:
[...]

Dat is vrij persoonlijk, de 17-70 is wat lichtsterker (scheelt één stop op groothoek, 2/3e stop op tele), maar de 17-85 heeft weer stabilisatie én USM. Wat betreft bouw doen ze elkaar weinig.

[...]

Je hebt een punt, maar als een 400D je nu al niet lekker in de hand ligt, zou ik toch even doorsparen voor die 40D.

[...]

De Tamron 28-75/2.8 zou ik op een cropcam nooit kiezen, zonde van je bereik. Het hangt van je type fotografie af natuurlijk, maar zelfs op een APS-H vind ik een 24-70/2.8 een twijfelachtig bereik....

De Sigma 18-50/2.8 of de Tamron 17-50/2.8 zijn wél hele leuke alternatieven, of een Canon 17-40/4L natuurlijk :) Let er wel op dat de 17-85 van Canon een USM motor heeft, wat een érg fijne feature is op een lens.
Allen, bedankt voor jullie reacties.
De afweging is zeer zeker ook onderhevig aan stevige twijfel, mede doordat ik wellicht beter af ben met een tas, filtertje, accu'tje en misschien zelfs een grip. In theorie kan ik het zo gek maken als ik wil, maar de hobby wordt er niet per se slechter op als ik een 400D neem ipv een 40D.

De lensenvraag is een lastige, of een iets simpelere, maar met beter glas uitgeruste lens, of een wat hippere, maar met minder glas uitgeruste lens. Ik dank dat ik toch de 17-85 ga meepakken. Tov m'n huidige 28-300 lens op de S9600 zal de vervorming bij groothoek niet veel erger kunnen gok ik ;)
Daar staat overigens een lichtsterkte van 2.8-4 op, wat me een tikkeltje overdreven lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
[b][message=30142723,noline]Henk schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:37[/message

Nou een vriend van mij maakt er toch hele fijne platen mee (linkje) maar volgens mij was dat ook niet helemaal je punt. Maar voor sommige mensen is het toch wel een fijne range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Refro schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:18:
[...]

Een spiegelreflex is geen garantie voor mooiere fotos meestal zelfs niet omdat je meer zelf kan/moet doen. Uit de kitlens komen prachtige plaatjes als je weet hoe ermee om te gaan. Dus ja je kan er mooiere fotos mee maken maar dat ligt dan toch voornamelijk aan de fotograaf.

[...]

Volgens mij is dit juist een hele goede investering. De lens is erg goedkoop voor de kwaliteit die je krijgt. En dat de lens maar 3x zoom heeft heeft ook een goede reden boven dit getal is het heel erg moeilijk om de kwaliteit te behouden.
Ja, kijk, jij begrijpt het :P een kitlens neem ik op het moment omdat ik niet 100% weet wat ik ermee wil, tevens is het volgens mij ook een goede lens om de camera te leren kennen, ik moet eerlijk zijn, ik heb er echt 0.0 ervaring mee, en je moet toch ergens beginnen.

Zodra ik wat meer weet wat ik wil kan ik daarna altijd nog wel lensen en filters/flitsers weet ik veel wat bij kopen.Denk dat ik toch voor die 400D ga, heb niet echt negatieve dingen gehoord erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Refro schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 09:20:
[...]

Nou een vriend van mij maakt er toch hele fijne platen mee (linkje) maar volgens mij was dat ook niet helemaal je punt. Maar voor sommige mensen is het toch wel een fijne range.
Tuurlijk. Range is zo persoonlijk. Hoe goed 'ie ook is, ik moet er niet aan denken om bijv. een 17-50 als standaard lens te hebben terwijl andere mensen wit wegtrekken bij het idee een lens te hebben die pas vanaf 28mm wat doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 28-05-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 09:58:
[...]

Tuurlijk. Range is zo persoonlijk. Hoe goed 'ie ook is, ik moet er niet aan denken om bijv. een 17-50 als standaard lens te hebben terwijl andere mensen wit wegtrekken bij het idee een lens te hebben die pas vanaf 28mm wat doet.
:X iew, ja...

Ik schoot met 17-55 x 1.6, en nu met 17-40/4 op 1.25... Daar komt straks een 70-200 bij, en heel veel later nog een 24-70, maar zoals ik al eerder zei, ik vind zelfs op 1.25 die 24-70 eigenlijk nog net-niet groothoek genoeg... :P

En dat geldt overigens niet alleen voor party :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
indd, 't is maar net wat je ermee wil gaan doen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nou, heb er nog eens een nachtje over geslapen, maar ga toch voor de 40D.
Heb hem zojuist besteld met de 17-85 IS USM lens in kit erbij, mede gemotiveerd door de hoge cashback op deze set.

Zal er veel plezier aan gaan beleven, bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

congrats, je zal er zeker plezier mee hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Heb ook een 40D besteld *O*, m'n belastingteruggave heeft me over de streep getrokken! Bedankt voor de adviezen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Haha, congrats beiden :) Heerlijke body, en genoeg features om voorlopig de fotograaf de beperkende factor te laten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Oh, dat lijkt me geen probleem. Ben steeds klein stapje opgeklommen, waarbij de camera steeds beperkender werd. Nu iets groter stapje :)

Kodak 3mp 3x zoom dingkie
Konica Minolta Z3 4mp 12x zoom (echt top dingkie)
Fuji S9600 (ook super)
En nu 40D :D :D :D

Zit in ene alleen te twijfelen of de cashback goed gaat - lees in ene dat er winkels vaag mee doen, dus heb ze even gemaild of het allemaal gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat is je beschikbare budget?

300-500 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Gebruik nu een 2 Mpixel Nikon Coolpix 2000, deze stelt op alle fronten teleur. Maar wil ik wel een DSLR? Dat ben ik nu dus aan het uitzoeken...

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

De camera zal het meest gebruikt worden voor:
Fotografie van autos op beurzen (altijd te weinig ruimte, autos altijd te dichtbij)
Fotografie van autos in musea (altijd belabberde tot zeer belabberde verlichting, er zijn zelfs musea die de auto in het donker zetten, met een 20 watt peertje als verlichting...
Fotografie van rijdende autos (dan is het wel handig dat de camera afdrukt als ik de sluiterknop indruk, niet 2 seconden later...)
Fotografie van objecten achter glas (spiegeling, vaak ook weer dezelfde dramatische belichting)
Fotografie van objecten in geimproviseerde "studio". (geeft het minste problemen)

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Ik heb uit de grijze oudheid Olympus lenzen liggen, maar die zijn waarschijnlijk niet bruikbaar (geen AF)

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Nee, ik heb geen voorkeur.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Ik heb een aardige Olympus flitser (uit zelfde tijdperk als de lenzen). Deze is echter niet draaibaar naar boven, wellicht is dat eens een optie voor het fotograferen van objecten achter glas.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Ik zou jullie advies erg waarderen.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Voor mij is de hobby het bezoeken van beurzen, het onderhouden van contacten, en het bijhouden van de web-community eromheen. Het fotograferen, alhoewel een leuke bezigheid, is slechts een middel, geen doel.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Niet meer dan noodzakelijk. Ook getuigende het feit dat ik nu nog met een 2Mp camera in de weer ben.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

De reeds genoemde Nikon Coolpix 2000 2Mp compact camera.
Positief:
Werkt op batterijen, dus verse energie is nooit ver weg, en als een penlite kapot is, is vervanging goedkoop.
Compact, makkelijk mee te nemen. (sommige musea doen wel eens moeilijk over fotos...)

Negatief:
2 seconden wachttijd tussen sluiterknop en daadwerkelijke afdruk.
12 seconden wachttijd voor volgende foto
Oncontroleerbare flitser. Voor dichtbij te fel, voor veraf te zwak
2Mp is net te krap, tegenwoordig. Het dubbele zou al voldoende zijn. (4 of 5 Mp)
Geen controle over scherptediepte

Is 2e hands een optie of per se niet?

2e hands is zeker een optie.

Of zou ik beter af zijn met een goede compactcamera, maar welke dan? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je voor een spiegelreflex gaat (En ik ken de huidige compact markt niet goed genoeg om daar wat over te zeggen) dan zou ik gezien het budget zeggen pak een Nikon D40 zolang ze er nog zijn. Wat ik zo lees heb je veel behoefte aan groothoek, dan kom je voorlopig met de 18-55 wel een aardig eindje. (meer groothoek past niet in je budget) en kun je voor racende auto's er later een telezoom bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-09 20:59
316 euro pricewatch: Nikon D40 Kit DX 18-55mm II (Zwart) Zwart
427 euro pricewatch: Pentax K100D Kit (6MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6)
429 euro pricewatch: Olympus E-410 DZK (goedkoopste PW vermelding klopt niet, 2 lenzen: 14-42 + 40-150)
444 euro pricewatch: Sony DSLR-A200 Kit + 18-70mm Zwart
498 euro pricewatch: Canon EOS 400D Kit Zwart (18-55 kitlens)

Misschien dat de Olympus E410 dubbelzoom kit ook wel interessant is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een kitlens heeft doorgaans 3x zoom, maar wel een behoorlijke groothoek...
Wat vidt u mooi aan zoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Compact camera gebruikers denken vaak in "hoe meer zoom hoe beter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
@Herman

Voor compacts zou je eens moeten kijken naar de Panasonic TZ-3 of TZ-5. Leuke compact met groot beeldscherm en 10x optische zoom. Het zal zeker een gigantische vooruitgang zijn in vergelijking wat je nu hebt.

Nadelen zijn dat je met een compact zo goed als altijd een slechte flitser houdt. Daarnaast zijn de instellingen bij de bovengenoemde camera ook beperkt, het zijn alleen maar presets. Ook zijn foto's in het donker erg moeilijk vanuit de hand te maken. Met een klein statiefje gaat dit veel beter. Kijk voor meer info in het volgende topic.

Je hebt hele specifieke wensen dus ik denk persoonlijk dat je heel veel lol zou kunnen beleven aan een dSLR, maar goed ik heb zelf nog geen ervaring met dSLR dus daar kunnen anderen misschien beter in adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wijnands schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:34:
Compact camera gebruikers denken vaak in "hoe meer zoom hoe beter"
en hoe meer Megapixels des te beter. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil
  • Laatst online: 04-09 10:21
GoT schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 18:06:
[...]

en hoe meer Megapixels des te beter. :N
Dat komt meer door de marketing dan door iets anders. Blijkbaar hadden de mensen die met die marketing begonnen goed in de gaten dat dat onderdeel snel verbeterd zou worden, dus gingen ze het gooien op:

- Nuuuuu met 2 megapixels!
- 3.2 Megapixels... ongekend!!!!!!
- Vvvvvijjjffffffffffff megapixels... die moet je hebben!

Ach ja... goeie marketing moet je maar denken. Alsof je 10 megapixels nodig hebt voor vakantiefoto's die mensen op 10x15 gaan afdrukken. 90% gaat toch niet "digitaal zoomen".

Da's ook trouwens een mooie... 50x zoom (47 digitaal, but who cares). M'n photoshop kan zoomen tot ontelbaar keer (naja totat je 1 pixel overhoudt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:27:
[...]

Een kitlens heeft doorgaans 3x zoom, maar wel een behoorlijke groothoek...
Wat vidt u mooi aan zoom?
Nou, om eerlijk te zijn helpt het wel als je op het strand staat en je moet een foto hebben van iemand die op zee voorbij surft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Denko schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 08:57:
[...]

Nou, om eerlijk te zijn helpt het wel als je op het strand staat en je moet een foto hebben van iemand die op zee voorbij surft.
Bij een 18-55 lens gaat zoom je daar nauwelijks bij helpen. Wat jij bedoeld is tele, niet zoom. Lees ook even de technische FAQ door.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Denko schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 08:57:
[...]

Dan zorg je dat je een 55-200 of 70-300 lens op je camera hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 09:39:
[...]

Dan zorg je dat je een 55-200 of 70-300 lens op je camera hebt.
Voor surfers is zelfs dat vaak kort heb ik begrepen... toch maar de bigma of 100-400 dan ;)

Of zo'n 600.... :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 30-05-2008 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

In ieder geval bedankt voor de adviezen. Ik ga ze allemaal eens naast elkaar zetten.

Wat zoom betreft: Ik fotografeerde vroeger veel boten (met de analoge SLR) en geloof me, zelf met 400mm lens (200mm + tussenring) zou je nog willen dat je meer kon zoomen. (zeker als je er niet in een snelle speedboot achteraan kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
Herman schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:45:
In ieder geval bedankt voor de adviezen. Ik ga ze allemaal eens naast elkaar zetten.

Wat zoom betreft: Ik fotografeerde vroeger veel boten (met de analoge SLR) en geloof me, zelf met 400mm lens (200mm + tussenring) zou je nog willen dat je meer kon zoomen. (zeker als je er niet in een snelle speedboot achteraan kan).
maar vergeet dan niet dat een 400mm op een crop camera een bereik van 640 (in het geval van canon dSLRs of 600 Nikon dSLRs of 800 voor 4/3 dSLRs) mm doet... da's toch aanzienlijk meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34

Van welk merk had je vroeger de Analoge SLR? Mocht je Pentax hebben gehad, dan heb je kans dat je je oude lenzen gewoon op een nieuwe Dslr kan zetten. Tenminste als je oude lenzen k bayonet vatting hebben. Je zal dan wel zelf instellingen moeten doen, maar niet meteen nieuwe lenzen hoeven te kopen, kan een hoop schelen.

Voor Canon, Nikon, Olympus en Sony ben ik daar niet zo zeker van.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon werkt vrijwel alles vanaf 1977. K-bajonet adapters zijn voor veel merken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Olympus...

Heb een Olympus 50mm lensje (f1.8, dus lekker lichtdoorlatend), een wokkie-tokkie 200mm lens, en een tussenring voor 2x vergroting. Niet veel bijzonders dus... Alles ook geen autofocus. (alhoewel ik bang ben dat ik op den duur toch weer zelf wil focussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjaniki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-09 07:42
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar tot morgen is er bij de MM in rotterdam alexandrium een canon 400D incl 18-55 mm lens voor 399 euro. Lijkt me een leuk cameraatje om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:42

Nohead

PSN ID: Nohead

anjaniki schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:09:
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar tot morgen is er bij de MM in rotterdam alexandrium een canon 400D incl 18-55 mm lens voor 399 euro. Lijkt me een leuk cameraatje om mee te beginnen.
Yes deze heb ik ook gespot in de MM Eindhoven maar dan dacht ik voor 499€ :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor (of ik heb het verkeerd begrepen) dat aangetekende pakketten via TNT niet op zaterdag worden aangeboden. Dus alles wat niet met een basis-pakket zegel vwordt verstuurd vanaf de winkel wordt niet op zaterdag aangeboden. Is dat ook jullie ervaring, of verschilt dit per stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nohead schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:28:
[...]

Yes deze heb ik ook gespot in de MM Eindhoven maar dan dacht ik voor 499€ :S
denk toch 399, utrecht zelfs 389 (even gebeld, ze hadden er nog zat liggen, rond 6-en even erlangsgaan dan maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:42

Nohead

PSN ID: Nohead

Denko schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:27:
[...]

denk toch 399, utrecht zelfs 389 (even gebeld, ze hadden er nog zat liggen, rond 6-en even erlangsgaan dan maar)
Ow excuses dan heb ik niet goed gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
MM haalt wel al de cashback van canon van de prijs af.
Je zal dus 60 euro extra moeten betalen bij de kassa.

Dan nog is 399 geen gekke prijs.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Herman schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 12:06:
Olympus...

Heb een Olympus 50mm lensje (f1.8, dus lekker lichtdoorlatend), een wokkie-tokkie 200mm lens, en een tussenring voor 2x vergroting. Niet veel bijzonders dus... Alles ook geen autofocus. (alhoewel ik bang ben dat ik op den duur toch weer zelf wil focussen)
Die 50mm is leuk, de rest zal tegenvallen. De 50mm 1.8 is voor de meeste merken rond de 100 euri te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:25:
Ik hoor (of ik heb het verkeerd begrepen) dat aangetekende pakketten via TNT niet op zaterdag worden aangeboden. Dus alles wat niet met een basis-pakket zegel vwordt verstuurd vanaf de winkel wordt niet op zaterdag aangeboden. Is dat ook jullie ervaring, of verschilt dit per stad?
Ik krijg ook op zaterdag wel eens een pakje.
http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakketten/pakket-sturen/zeker-pakket/index.aspx

Maar er zit wel variatie in, toen ik driehoog zonder lift woonde moest ik veel vaker naar het
postkantoor dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zoom betreft: Ik fotografeerde vroeger veel boten (met de analoge SLR) en geloof me, zelf met 400mm lens (200mm + tussenring) zou je nog willen dat je meer kon zoomen.
Nee , je zou willen dat je meer millimters brandpunt had.

Met een 400mm kan je niet zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vermits ik niet echt een 2de hands topic vind en ik toch als starter een dslr wil, ga ik deze topic even gebruiken. het gaat in dit geval over welk bedrag ik nog zou kunnen geven voor dit pakketje.

Ik kan een 400D + kitlens en sigma 70-300 APO DG overkopen van men ex vriendin ^^ alles is aangekocht juli vorig jaar en er zitte nnu ongeveer tussen de 8-10.000 kliks op. hoeveel exact weet ze niet vermits haar zus de camera nu mee heeft.

nieuwprijs is 765 euro belgische prijs. er zit nu nog wel 60 euro cashback op de 400D maar die zal niet meer zolang lopen denk ik (niet gecheckt op de canon site, weet wel dat die al geruime tijd loopt)

maar men vraag is nu, wat ik hier nog voor zou kunnen geven. ik dacht eerst aan ongeveer 600 euro. is dit een faire prijs voor dit of zou ik minder bieden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
hmm 600 is aan de prijs.. de 400D kit kost nu 350, volgens mij.. die sigma 140 euro ofzo.. ik zou eerder richting 450 euro gaan..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 14:14:
vermits ik niet echt een 2de hands topic vind en ik toch als starter een dslr wil, ga ik deze topic even gebruiken. het gaat in dit geval over welk bedrag ik nog zou kunnen geven voor dit pakketje.

Ik kan een 400D + kitlens en sigma 70-300 APO DG overkopen van men ex vriendin ^^ alles is aangekocht juli vorig jaar en er zitte nnu ongeveer tussen de 8-10.000 kliks op. hoeveel exact weet ze niet vermits haar zus de camera nu mee heeft.

nieuwprijs is 765 euro belgische prijs. er zit nu nog wel 60 euro cashback op de 400D maar die zal niet meer zolang lopen denk ik (niet gecheckt op de canon site, weet wel dat die al geruime tijd loopt)

maar men vraag is nu, wat ik hier nog voor zou kunnen geven. ik dacht eerst aan ongeveer 600 euro. is dit een faire prijs voor dit of zou ik minder bieden :p
De Sigma kost nieuw toch nog 210€
Ik zou maximaal 500€ voor dat setje geven.

Beter is een willekeurige goedkope 2e hands body met nieuwe IS kitlens en tele naar keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zou idd beter zijn als ik een tele naar keuze zou kopen. dan zou ik de 70-300 IS USM of de 70-200 F4 L nemen maar die vallen op dit moment net even buiten het budget dat ik er aan wil uitgeven. ik zou eventueel wel de nieuwe kitlens kunnen kopen en deze voor 20-30euro verkopen maar het is enkel om te beginnen :)

ik ga heus men broek niet scheuren als ik nu die sigma koop en hem daarna verkoop, veel verlies zal ik er niet mee maken wsl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:31

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

1. Wat is je beschikbare budget?
Rond 1000 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
omdat compact en dergelijke toch niet voldoet
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, industrie en experimenteel
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nope, heb nog olympus ZUIKO lenzen van mn OM-10 maar dat past nergens meer op
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
twijfel tussen canon 450d en nikon d80, met zeer sterke voorkeur voor de nikon omdat deze iets meer no-nonsense is (iets minder pixels, geen stabilisatiegebeuren ed) en qua beeldkwaliteit iets beter lijkt
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja liefst twee losse met een gezamenlijk bereik van 18-200, voor de d80 zou t dan 18-55 of 18-70 worden met een 55-200 erbij (nikkor) voor de canon dus iets gelijkwaardigs
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
een adviserende goedkeuring voor de d80 :P en een advies voor de lenzen
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
ik wil t weer op gaan pakken als hobby, maar irritaties met mn huidige camera weerhouden me ervan
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, wil nog filters en een goede flitser (want 20+ jaar oud) hebben
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Fuji s5600. ben erg ontevreden over de rampzalige handfocus en de totale onmogelijkheid om in t donker te zien wat er op je foto gaat komen. Ook is de autofocus en zoomsnelheid erg laag en de body mag ook wel wat groter. Had m, gekocht als vervanging voor Oly OM-10, vooral vanwege de voordelen van digitaal, maar mis gewoon de handfocus en zoeker en t no-nonsense van de olympus
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.

edit: zinsbouw punt 6 verduidelijkt

[ Voor 6% gewijzigd door BdK9001 op 01-06-2008 16:38 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
CorpseFeaster schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:26:
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
twijfel tussen canon 450d en nikon d80, met zeer sterke voorkeur voor de nikon omdat deze iets meer no-nonsense is (iets minder pixels, geen stabilisatiegebeuren ed) en qua beeldkwaliteit iets beter lijkt
De 450D fietst rondjes om de D80 als het gaat om beeldkwaliteit, beiden hebben ze geen stabilisatie.

En dan kun je nu je overwegingen weer opnieuw gaan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CorpseFeaster schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:26:
nope, heb nog olympus ZUIKO lenzen van mn OM-10 maar dat past nergens meer op
Kun je die oude Zuiko's niet op een nieuwe Oly kwijt dan?

Maar goed, als je perse geen superzoom wilt dan vraag ik me af of een 18-200 wel een verstandige keus is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Erasmo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:47:
[...]
Kun je die oude Zuiko's niet op een nieuwe Oly kwijt dan?

Maar goed, als je perse geen superzoom wilt dan vraag ik me af of een 18-200 wel een verstandige keus is.
hehe, ik dacht dat superzoom de benaming was voor 'nepspiegelreflexen' dus zeg maar cameras die eruit zien als spiegelreflex, maar dat niet zijn

over die zuiko's: die hebben niet zo'n geweldige lichtsterkte en hebben volgens mij ook een vatting met kleinere doorsnede dan de huidige lenzen geloof ik. daarbovenop is het diafragma van een van de lenzen ook wat gaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

CorpseFeaster schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:21:
[...]

hehe, ik dacht dat superzoom de benaming was voor 'nepspiegelreflexen' dus zeg maar cameras die eruit zien als spiegelreflex, maar dat niet zijn
[...]
Die camera's zijn dan ook meestal uitgerust met een superzoom objectief (groot bereik, van groothoek tot stevig tele) ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Laatst online: 14:02
Hellluuup

Kweet et echt niet meer, de oly SP570UZ of de FZ18 of een Sony A200
Iemand die mij verder kan helpen ?

Thanks

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salutem schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:43:
Hellluuup

Thanks
hangt er altijd vanaf wat je wil, maar voor zover ik gezien heb is de sony A200 de enigste spiegelreflex in het rijtje ... ik zou het wel weten mocht ik jou zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

over die zuiko's: die hebben niet zo'n geweldige lichtsterkte en hebben volgens mij ook een vatting met kleinere doorsnede dan de huidige lenzen geloof ik. daarbovenop is het diafragma van een van de lenzen ook wat gaar
Ja maar een 18-200 zal ook niet superprestaties leveren hoor. De kracht van een dSLR zit hem juist in het feit dat je voor ieder klusje een andere lens hebt.
salutem schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:43:
Hellluuup

Thanks
Begin maar eens met de startpost door te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:54:
[...]

Ja maar een 18-200 zal ook niet superprestaties leveren hoor. De kracht van een dSLR zit hem juist in het feit dat je voor ieder klusje een andere lens hebt.
Mwah, en ruisprestaties en snelheid dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

[...]

eerlijk toegegeven t stond er wat slordig, maar bedoelde dat ik 2 lenzen wil met een gezamenlijk beriek van 18-200mm :) heb t inmiddels aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Laatst online: 14:02
[...]

Begin maar eens met de startpost door te lezen :)
Nouja ik heb al eens de got foto wedstrijd gewonnen, dus z'on noob ben ik ook weer niet :)

Maargoe om toch een duidelijker beeld te krijgen, bij deze :

Minimaal mogelijk max 400€

Ik denk dat de gem. semi slr niet meer voldoet aan mij IQ behoefte.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Alles.

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nee, zolang de IQ maar goed is. Overdag en savonds !

Niet perse. Alhoewel een fijne zoomlens geen kwaad kan.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies pls, Is die a200 van sony wat of krijg ik nou meteen neem een 300 of 350 reacties ?!

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Net zoals altijd, ik wil een goeie cam die ik in dit geval ook kan upgrade (lens /filter)

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Yup

Semi is geen SLR ;) :P tjsa ja kheb een 2100UZ en een sony V1 beide handig, vullen mekaar goed aan.

Is 2e hands een optie of per se nie
Zeker een optie gezien mijn budget, maar ben huiverig voor de mogelijke ellende ?!?!?

Thanks all.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat zijn superzoomcamera's
Je hebt ook superzoomlenzen, dus voor spiegelreflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gratiz tip: Stap eens een Mediamarkt binnen. Daar kun je vrijwel alle camera's even proberen, aangezien ze daar allemaal uitgestald staan met accu erin. Niet alleen de specs zijn belangrijk, maar ook de look 'n feel... je moet het ding namelijk wel lekker vast kunnen houden.

Voor dit budget kun je ook een:
- Canon 400D (momenteel met 60,- Canon korting (cashback actie), voor +/- 400,- met kitlens
- Olympus E-420 of E-410 met meteen een extra objectief erbij.

Of inderdaad Sony. Moet zeggen, die Canon 400D is erg aantrekkelijk. Het apparaat is dan ook zó veel in omloop dat er waanzinnig veel accesoires voor te krijgen zijn, zowel nieuw als 2e hands.

Maargoed, wellicht als je eisen iets specifieker waren, het advies ook specifieker kan worden 8)

[ Voor 45% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-06-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe spiegel reflex camara. Ik ben nu in het bezit van een powershot a95 die inmiddels al 3 jaar oud is en gewoon te langzaam is. Ik zit nu te kijken tussen een Canon 450D met IS kitlens of een 400D met die zelfde lens. Maakt die Live preview het verschil terug?
rond de 800 euro , daarbij wil ik een camera, lens en geheugen kaartje van 4 gb.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)
Omdat mijn A95 niet voldoet en ik denk dat ik mooiere foto's kan maken met een spiegel reflex.
nee.
Zie hierboven.
nee
Ik zoek rechtvaardiging voor het verschil.
Ik wil gewoon lekker wat foto's kunnen schieten met een goede degelijke camera. Mijn a95 is gewoon te sloom voor woorden.
Misschien een extra accu maar dan houd het wel op eigelijk.
Mijn A95 is gewoon erg langzaam. Als ik iets wil scherpstellen is het beestje al lang gevlogen en verdwenen. Verder maakt het ding erg veel lawaai en freet het ding batterijen.
Nee ik vertrouw 2e hands niet.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemc
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
Hoi,
ik heb recent in dit topic gevraagd voor advies voor een camera waarmee ik zonder flitser leuke foto's kan maken in mindere lichtomstandigheden, voor om en nabij €600. Bedankt voor dat advies, ik ben er een stuk verder mee gekomen. Ik ga voor een budget slr met een prime lens, en wellicht een kitlens voor erbij.

Aangezien dit vrij krap op budget is neig ik erna om de Sony A200 met kitlens te kopen (is vanaf morgen bij de makro in de aanbieding voor 379 ex btw maar met gratis tas)
En dan iets later de sony 50mm 1/1.4 prime lens erbij te kopen (+- €330)
Ik denk dat ik hiermee toch aardig uit de voeten moet kunnen.

Maarrrr... er zijn wat kleine puntjes...
Ik heb bij de mediamarkt al die camera's in handen gehouden, en misschien doe ik iets fout, maar ik vond de A200 met kitlens heel moeilijk handmatig te focussen. Ik heb het knopje van AF naar MF geschoven. Dan zit er helemaal op de voorkant van de lens een miniscuul ribbelrandje waar als je aan draait het ding wel focust, maar het voelt aan alsof ik iets doe waar de camera niet voor bedoeld is. En dit was bij al die A200's het geval. Bij de nikon en olympus camera's ging dat véél soepeler. Doe ik iets fout, of is dit echt zo bij deze camera's ?

Een ander ding is, dat ik een andere leuke slr gezien heb, die eigenlijk beter aanvoelt, de Olympus e-510. Deze is vanwege de e-520 nu in prijs goed vergelijkbaar met de sony. Is dit een goed alternatief? Deze heeft ook een ontstoffings filter en een antischud mechanisme. Maar naar ik begreep een kleinere sensor. Maar ik snap het lenssysteem niet helemaal. Is er voor deze camera een objectief verkrijgbaar die ongeveer vergelijkbaar is met dat 50mm 1/1.4 objectief van sony? Ik kon zoiets niet op de olympus site vinden... alleen een 'pancake' lens.

Ik heb ook naar de canon gekeken, maar ongeacht model vond ik ze moeilijk vast te houden met mijn dikke vingers ;)

bij voorbaat dank voor jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
janwillemc schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:09:
Aangezien dit vrij krap op budget is neig ik erna om de Sony A200 met kitlens te kopen (is vanaf morgen bij de makro in de aanbieding voor 379 ex btw maar met gratis tas)
Is er geen 50mm op f/1,8? Die zijn doorgaans een stuk goedkoper dan de f/1,4 varianten en bijna net zo lichtsterk.
Ik heb bij de mediamarkt al die camera's in handen gehouden, en misschien doe ik iets fout, maar ik vond de A200 met kitlens heel moeilijk handmatig te focussen. Ik heb het knopje van AF naar MF geschoven. Dan zit er helemaal op de voorkant van de lens een miniscuul ribbelrandje waar als je aan draait het ding wel focust, maar het voelt aan alsof ik iets doe waar de camera niet voor bedoeld is. En dit was bij al die A200's het geval. Bij de nikon en olympus camera's ging dat véél soepeler. Doe ik iets fout, of is dit echt zo bij deze camera's ?
Waarom zou je handmatig willen focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Hoi,
ik heb recent in dit topic gevraagd voor advies voor een camera waarmee ik zonder flitser leuke foto's kan maken in mindere lichtomstandigheden, voor om en nabij €600. Bedankt voor dat advies, ik ben er een stuk verder mee gekomen. Ik ga voor een budget slr met een prime lens, en wellicht een kitlens voor erbij.

Een ander ding is, dat ik een andere leuke slr gezien heb, die eigenlijk beter aanvoelt, de Olympus e-510. Deze is vanwege de e-520 nu in prijs goed vergelijkbaar met de sony. Is dit een goed alternatief? Deze heeft ook een ontstoffings filter en een antischud mechanisme. Maar naar ik begreep een kleinere sensor. Maar ik snap het lenssysteem niet helemaal. Is er voor deze camera een objectief verkrijgbaar die ongeveer vergelijkbaar is met dat 50mm 1/1.4 objectief van sony? Ik kon zoiets niet op de olympus site vinden... alleen een 'pancake' lens.

Ik heb ook naar de canon gekeken, maar ongeacht model vond ik ze moeilijk vast te houden met mijn dikke vingers ;)

bij voorbaat dank voor jullie advies
Ik weet niet hoe de A200 werkt wat dat betreft maar vaak hebben camera's zowel op de body als op de lens een focusknop. Heb je de knop op de body of op de lens omgezet? Wellicht dat dit verschil maakt met het aansturen, als je namelijk alleen de knop in de body omzet dan draai je met de lens nog steeds een radarwerk in je body. Als je de knop op de lens gebruikt dan omzeil je dit.
Bovendien is een kitlens (zoals je al zei) niet echt gemaakt om met manuele focus te bedienen. Zoiets zit er op maar daar is ook alles mee gezegd. De focusring is ongelofelijk klein en slecht bedienbaar, ze hebben gewoon totaal geen aandacht besteed hieraan omdat starters op een kitlens nou eenmaal bijna nooit gebruiken.

Wat betreft die Olympus, die raad ik je sterk af. Je noemde zelf al het feit dat deze een kleinere sensor heeft en dit is onder lowlight condities niet gewenst. Olympus is nou niet bepaald een merk dat bekend staat om goede ruisprestaties. Jij gaf aan dat je wilde fotograferen met weinig licht zonder de flits te gebruiken en dan gaat ruis een grote rol spelen. Blijf van Olympus vandaan.

Even over Canon, waarom houdt dit niet lekker vast? Die 400D en 450D zijn inderdaad kleine body's, maar met een grip eronder is het al een stuk aangenamer. Helaas ga je dan wel over je budget van 600 euro heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De budgetbodies van Pentax zijn redelijk groot en stevig(niet zo plastic-fantastic), dat al eens overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemc
Wilko schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:33:
[...]
Is er geen 50mm op f/1,8? Die zijn doorgaans een stuk goedkoper dan de f/1,4 varianten en bijna net zo lichtsterk.
[...]
Waarom zou je handmatig willen focussen?
Ik was inderdaad op zoek naar een f/1.8... Die zie ik wel van canon, maar niet van sony (en helemaal geeneen van olympus. Het verschil tussen een 1.8 en een 1.4 lijkt me inderdaad niet het geld waard.

Handmatig focussen, tjah dat ben ik zo gewend eigenlijk. Met mijn analoge slr deed ik dat altijd zo. (ik heb waarschijnlijk de man bij de electronica zaak een stomme vraag gesteld.. Ik vroeg me af waar de diafragma ring heen was verdwenen) Zelfs bij mijn mini-digitale-pocket camera (pentax optio 4) gebruik ik in schemerdonker meestal de handmatige focus. Meestal doe je toch meerdere pogingen of maak je meerdere foto's van één object. En handmatig focussen op een slr is toch snel tweede natuur dan.

Over de pentax.. die is met die dumpprijzen van sony en olympus zowat twee keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Handmatig focussen is door de kleine zoeker op cropbodies en het gebrek aan split-screens niet zo fijn op dSLRs (met uitzondering van de full frame bodies misschien). Autofocus is anno 2008 echt de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

janwillemc schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:31:
[...]

Ik was inderdaad op zoek naar een f/1.8... Die zie ik wel van canon, maar niet van sony (en helemaal geeneen van olympus. Het verschil tussen een 1.8 en een 1.4 lijkt me inderdaad niet het geld waard.

Handmatig focussen, tjah dat ben ik zo gewend eigenlijk. Met mijn analoge slr deed ik dat altijd zo. (ik heb waarschijnlijk de man bij de electronica zaak een stomme vraag gesteld.. Ik vroeg me af waar de diafragma ring heen was verdwenen) Zelfs bij mijn mini-digitale-pocket camera (pentax optio 4) gebruik ik in schemerdonker meestal de handmatige focus. Meestal doe je toch meerdere pogingen of maak je meerdere foto's van één object. En handmatig focussen op een slr is toch snel tweede natuur dan.

Over de pentax.. die is met die dumpprijzen van sony en olympus zowat twee keer zo duur.
€ 389 voor de body, 1.7 lens kost ook niet zoveel en dan heb je hem nog gestabiliseerd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje

Ik heb bij de mediamarkt al die camera's in handen gehouden, en misschien doe ik iets fout, maar ik vond de A200 met kitlens heel moeilijk handmatig te focussen.

Een ander ding is, dat ik een andere leuke slr gezien heb, die eigenlijk beter aanvoelt, de Olympus e-510. Deze is vanwege de e-520 nu in prijs goed vergelijkbaar met de sony. Is dit een goed alternatief?
Misschien dat je beter een 2e hands Minolta 50 f/1.7 kan zoeken. Voor rond of net boven de 100 euro zou je daar mee het mannetje moeten zijn.

Stond de body aan? Als de body niet aan staat dan wordt de lens niet ontkopelt. Bij een body die aan staat wordt de schroevendraaier terug getrokken (als je de MF switch aan de voorkant van de body over haalt) en kan je redelijk vrij MFen al is de mechanische kwaliteit van de kitlens natuurlijk ook weer niet zo geweldig.

De sensor van de E520 is ruisgevoeliger en olympus heeft op het moment geen echt snelle standaart prime, ik weet niet of je daar nou zo vrolijk van wordt in slechte licht omstandgheden.
Erasmo schreef op maandag 02 juni 2008 @ 12:43:
De budgetbodies van Pentax zijn redelijk groot en stevig(niet zo plastic-fantastic), dat al eens overwogen?
De bouw en het formaat van een A200 valt alles mee, de prijs is flink lager als die van een K200D en de AF flink sneller

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemc
martijn_tje schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:20:
[...]
Stond de body aan? Als de body niet aan staat dan wordt de lens niet ontkopelt. Bij een body die aan staat wordt de schroevendraaier terug getrokken (als je de MF switch aan de voorkant van de body over haalt) en kan je redelijk vrij MFen al is de mechanische kwaliteit van de kitlens natuurlijk ook weer niet zo geweldig.
[...]
Dank je!!!! Dat klinkt heel aannemelijk. De camera stond inderdaad niet aan. Het voelde echt aan alsof ik iets mee aan het draaien wat niet de bedoeling was. En die ik was inderdaad ook al aan het kijken of ik die minolta lens ergens kan vinden. Sony heeft de productie van die minolta lens vast stopgezet, maar er is vast nog wel iemand die er eentje heeft... En anders spaar ik gewoon een beetje door. Dan kan ik voorlopig oefenen met de kitlens. Eerlijk gezegd verwacht ik eigenlijk niet zoveel van die kitlens, (als de meerprijs 2 tientjes is) dus alles is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:20:
[...]
De sensor van de E520 is ruisgevoeliger en olympus heeft op het moment geen echt snelle standaart prime, ik weet niet of je daar nou zo vrolijk van wordt in slechte licht omstandgheden.
PanaLeica 25 f1.4 :)
Scherpe snelle standaardlens, wat de minolta 50/1.7 niet is.
Mooie bokeh, wat de meeste 50mm lenzen niet hebben.
wel schreeuwend duur
Fourthirds heeft weer andere voordelen zoals goedkope fatsoenlijke standaardzooms.
En een complete, begrijpelijke lens lineup, wat Sony niet heeft.

Oja, niet te hard roepen dat de ruisprestaties van de 520 slechter zijn dan die van de A200.
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dslr_a200-review/nr-raw-full-clean.jpg
Alpha 200, RAW en neatimage eroverheen.
http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e420-review/P5260082-converted-nf-off-ni.jpg
E420 (zelfde sensor als 520) RAW met neatimage eroverheen.
420 is netter.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
janwillemc schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:00:
De camera stond inderdaad niet aan. Het voelde echt aan alsof ik iets mee aan het draaien wat niet de bedoeling was. En die ik was inderdaad ook al aan het kijken of ik die minolta lens ergens kan vinden. Sony heeft de productie van die minolta lens vast stopgezet
2x waar

Je was idd iets tegen z'n zin aan het mee draaien wat niet de bedoeling was (de focus motor)

En idd Sony lijd aan lichtsterkte geilheid dus als er een mogenlijkheid is om een f/1.4 te maken in plaats van een f/1.7 dan is het dus wel duidelijk welke er ontbreekt. Maar misschien komen er in de toekomst nog een 35 f/2, 50 f/1.7, 85 f/1.8 en 135 f/2,8 om maar wat voorbeelden te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Minolta had ook al een 50 f/1,7 en een 50 f/1,4, maar geen 85 f/1,8 voor zover ik me kan herinneren.

Omdat 50mm niet zo'n voor de hand liggende brandpunt is op een APS-C vind ik het nog niet zo gek dat ze er een hebben laten vallen. Wel jammer dat we nu moeten wachten op de nieuwe, wel weer fijn dat de goedkope en populaire f/1,7 als eerste wordt vervangen :)

@janwillemc: de a200 is nu 425 als Speurders dagknaller, nog iets onder de Makro.

[ Voor 10% gewijzigd door Jiriki op 02-06-2008 19:43 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Niet zoveel( moet ervoor sparen dus om te beginnen liefst niet hoger dan 500 euro)
Ik weet nog niet zeker of ik er 1 wil, ik ben me nog aan het orienteren. Wat mij aanspreekt is het feit dat zo'n camera modulair is, dat ze van betere qualiteit zijn dan de superzoom klasse. Verder zouden de sensoren beter zijn
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Binnenfoto's van meubelstukken(macro's en overall shots) landschappen(woont aan een sluis aan de maas)
nee
nee
Ik heb het liefst een lens met een grote zoom voor zover mogelijk binnen budget
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik zoek advies(vooral of ik een dSLR camera wel nodig heb of dat ik misschien aan een superzoomklasse zoals de fujifilm s8000fd genoeg heb)
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het zal niet mijn (hoofd)hobby worden maar ik ben er wel van plan tijd en moeite in te stoppen en ik ga proberen mezelf techniek bij te brengen
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien in lenzen of zonneprotectie
oudere compacte olympus, het gebrek aan instelmogelijkheden, te weinig zoom
liever niet

edit: toevoegingen punt 3. en 7.

[ Voor 4% gewijzigd door Hrugnir op 02-06-2008 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-09 13:21
Mijn budget is ong 500 euro voor body+lens. Filter, tas, CF/SD kaartje ed komt daar nog bij op
Mijn huidige compactcamera voldoet eigenlijk niet voor wat ik er mee wil.
Ik fotografeer voornamelijk paarden op wedstrijden (spring en dressuur), zowel binnen (brak licht, niet flitsen) als buiten (felle zon), vakantiefoto's (landschap+groep) en vuurwerk. Ik vertrek over ong 1,5 jaar voor 1 jaar naar Australië/Nieuw-Zeeland en daar word het dus heel veel landschappen en natuur fotograferen. Van alles en nog wat dus.
Niet perse, maar mijn moeder heeft nog een Canon Zoom Lens EF 35-70mm F/3.5-4.5 en 'n Sigma AF 24-70mm F/3.5-5.6 liggen van haar analoge spiegelreflex die ze niet meer gebruikt. De laatste lens past niet op de nieuwe Canon EOS camera's zonder aanpassing. Zou het het waard zijn om deze lens aan te laten passen voor een nieuwe camera?
Aangezien ik een lens kan krijgen voor een Canon EOS, ben ik daar voornamelijk aan het kijken. Ik zit dan te denken aan de Canon EOS 400D Kit. Tevens heb ik gekeken naar de Nikon 60D kit, maar dan zit ik ermee dat ik de lens niet kan gebruiken. Bovendien heb ik wel een goed gevoel bij Canon. De oude analoge EOS werkte ook fijn.
Extra lenzen niet meteen, maar in de toekomst wel. UV-filter wil ik wel aanschaffen als bescherming voor m'n camera.
Advies. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer. Er zijn zoveel camera's dat ik een beetje de weg kwijtraak, vooral aangezien dit mijn eerste DSLR word. Aangezien het om een hoop geld gaat, wil ik wel een goede keuze maken en niet straks denken: "als ik nou ff iets had doorgevraagd, was ik toch net voor die camera gegaan".
Een paar uur per week ongeveer.
Ja, ik wil dus wel graag een body waarbij ik genoeg kan uitbreiden, zonder dat ik meteen een nieuwe body moet gaan kopen.
Ik gebruik nu een Canon PowerShot A510. Ik vind 'm erg traag en dat is erg lastig bij het fotograferen in de paardensport. Burstmode met 3 foto's (meer heeft geen zin eigenlijk) bij een springwedstrijd resulteert nu in een hoofd van een paard, een tijdens afzet/boven sprong en een met de kont van 't paard in het beste geval. Verder mis ik 't nogal dat er bijna niet met DoF is te spelen, wel ietsje, maar erg weinig.
Gezien mijn budget zeker een optie. Ik wil dan alleen wel via een fotovakhandel kopen en niet via particulieren, aangezien je daar vaak helemaal nergens meer op kan terugvallen, mocht er iets aan de camera mankeren (als jullie nog goede fotozaken weten die 2ehands verkopen in Utrecht of Zwolle en omstreken, houd ik me aanbevolen).

Verder is een niet zo zware camera wel prettig, aangezien ik er een jaar mee moet rondlopen straks en ik ook niet zo'n groot meisje ben :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik zou me niet al teveel vastpinnen op die lenzen eerlijk gezegd, maar gewoon voor een 18-55 kitlens gaan. Op 24mm heb je niet erg veel groothoek, en dat is toch wel iets wat veel mensen graag willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Die oude sigma zou ik iig niet laten rechippen, dat istie simpelweg niet waard :) Zoals Wilko zegt, lekker een 18-55 erbij halen, en als je wat betere optiek wilt en stabilisatie kun je overwegen om de IS-versie te nemen (scheelt je onder de streep iets van 5 tientjes). Daarmee kun je dan lekker uitvogelen welk bereik je fijn vindt, zonder dat het je gelijk kop kost :P

En zeker als de Canon 400D zijn 'kleinte' en lichte gewicht een plus is, zou ik niet meer verder zoeken :+ De D60 heeft weinig extra te bieden, terwijl de sensor van de 400D en de AF-mogelijkheid met alle Canon-EOS lenzen imho wél een serieuze plus zijn. Ook is de Autofocus-unit van de 400D wat sneller en accurater, wat je dus bij paardensport een voordeel geeft, al moet je er nog steeds rekening mee houden dat het ook een beetje de gebruiker is die het plaatje moet schieten ;) Bursten is ook niet echt goed, (3fps uit mijn hoofd) dus dat is meer een kwestie van leren timen met je camera :)

Als je dat soort dingen fotografeert trouwens, is mijn ervaring met budget-body's dat je het beste je cam op ai-servo kunt zetten, daarna scherp stellen op het obstakel waar het paard overheen moet springen, vinger van de focusknop, cam met het centerpunt op de plaats waar je het paard in je foto verwacht en dan in één klap doordrukken op het moment dat het paard daadwerkelijk de sprong neemt. Dit zal een paar keer mislukken, dat het paard inderdaad net er over, of net er voor zit, maar met wat oefenen raak je vanzelf gewend aan je cam en weet je wanneer je af moet drukken.

De kans is trouwens wel dat je erg snel tele-bereik gaat missen met een 18-55 als je dat soort sport schiet, dus probeer er alvast voorbereid op te zijn dat je er een tele bij gaat willen ;) Hoewel je een sigma of tamron 70-300 al voor een euro of 100 - 130 hebt, en daar hele behoorlijke foto's mee te maken zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 03-06-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 18:14
<€1000
M'n compact camera voldoet niet aan wat ik ermee wil. Te langzaam etc
Vakantie, verjaardagen, Landschappen, Alles eigenlijk
Ja van al heel lang geleden(van mn vader geweest) Deze wil ik niet persé gebruiken Merk is Minolta
Mijn voorkeur is/zijn de Eos 450D, de Alfa 3x0 of de Nikon D60
Ik wil graag een lenskit, Weet niet of dit de beste keuze is?
Advies
Ik wil een camera waar ik mee kan beginnen.. Maar waar ik wel een tijd mee voort kan.
Ja zeker
Ik heb nu een Canon Ixus nog iets. Een goeie camera maar de kwaliteit van de foto's vind ik erg laag.
Nee 2e hands is zeker geen optie.

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ongeveer 800 tot 850 euro. Hiervoor wil ik een digitale spiegelreflex, goede lens, en 8 gb snel geheugen.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)
Ik wil een DSLR omdat ik met mijn oude camera (Canon powershot a95 niet DSLR) niet meer de resultaten kan halen die ik wil. De camara is niet zuinig en het scherpstellen duurt te lang. Verder vind ik fotograferen een leuke hobby.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van.
Ik heb iets met gebouwen, macro foto's en vooral foto's waar je wat meer voor moet instellen.
Geen lenzen.
optie a:
Canon 400D met 18-55 MM IS lens (die tegenwoordig bij de 450D wordt geleverd) + 8 GB sandisk ultra 2/3
probleem: ik weet niet of deze combinatie mogelijk is. Verder doen veel webwinkels moeilijk over informatie geven.
Optie b:
450 D met 18-55MM IS lens (kitlens) + 8 GB sandisk ultra 2/3
Probleem: deze is wel een stukje duurder dus ik wil eerst kijken of optie a kan.

Nee
Ik wil controleren of optie a kan anders kies ik optie b. Verdere opmerkingen zijn natuurlijk welkom.
Ik wil het een hobby houden. Gewoon af en toe mooie foto's maken en zo maar ik ga geen tassen met lenzen dragen en stad en land af voor wat foto's.
Misschien een lens maar daar ga ik niet van uit.
Ik heb een Canon a95. Het scherpstellen is erg langzaam. Verder kan ik beter een kerncentrale meenemen want dat ding eet batterijen. Ik wil dan ook iets wat ik kan herladen.
nee.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!