[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste
Acties:
  • 139.470 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:33:
[...]

Grappig. Wat ik met m'n beroerde duits kan ontcijferen zijn dit nog cpu objectieven ook. Een 40mm f2 pancake lensje voor 349,- adviesprijs. Zou best heel leuke combi kunnen zijn met de kleinste nikon bodies.
Photozone.de heeft een test, maar nikon heeft zelf een leuke 35mm f/2 die wel autofocust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
reddevil schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:10:
[...]

Inderdaad als beslissende factor moet ik daarover nadenken (eigenlijk al zeker dat het niet zo is, zeker omdat ik dan ... zoals jij aangeeft... veel meer opties heb).

Zijn er nog meningen over de lenzen die ik heb genoemd of andere suggesties?

[...]

1 lens is voor mij wel een beslissende factor dus daar wil ik niet vanaf wijken
Ik hou niet van superzooms, dat daargelaten, zijn er twee die redelijke prestaties neer zetten; de Nikon 18-200mm en de Leica 14-150mm. De eerste is er alleen in Nikon mount, de tweede alleen in Olympus mount. (En de tweede kost circa twee x zoveel als de eerste. :P of de prestaties dit verantwoorden is mij onbekend.).

Mogelijke combo's:

Nikon D40 inclusief Nikon 18-200mm lens: 865 euro
Nikon D60 inclusief Nikon 18-200mm lens: 1035 euro

Olympus E330 plus Leica 14-150mm lens: 395 + 1099 = 1494
Olympus E410 plus Leica 14-150mm lens: 338 + 1099 = 1437
Olympus E420 plus Leica 14-150mm lens: 399 + 1099 = 1498
Olympus E510 plus Leica 14-150mm lens: 409 + 1099 = 1508
Olympus E520 plus Leica 14-150mm lens: 599 + 1099 = 1798

(Olympus heeft ook nog een betaalbaarder 18-180mm maar deze heeft geen goede groothoek en valt in de categorie van de meeste superzooms: handig voor vakantie, maar optisch niet geweldig.)

Alle Olympus camera's hebben live-view, waarbij het volgende onderscheid geldt:
E330, 7,5mp, extra sensor en kantelbaar scherm (ala Sony A300 reeks), twee live view opties: a: via grote beeldsensor, geen snelle af. b: via tweede sensor, wel gewone af zoals met een compact.
E410/510, 10mp, geen extra sensor, alleen liveview mode a
E420/520, 10mp, geen extra sensor, alleen liveview mode a, maar nu wel contrast-detectie af op de grote sensor. (zelfde als Canon 450D)

De E510/520 heeft in body IS, handig voor andere objectieven, maar de Leica heeft het ookal ingebouwd.

De Nikon camera's hebben geen live-view, het onderscheid is:
D40: 6mp
D60: 10mp, antistof systeem (geen idee of het werkt.)

Beide camera's hebben geen focusmotor ingebouwd, je hebt alleen AF met objectieven waar een AF-motor ingebouwd zit. De 18-200mm heeft dit. Nikon kent geen inbody IS, maar de 18-200mm heeft het ingebouwd. (VR)

Persoonlijke voorkeur: geen, ik zou voor een E520 kit met 14-42 en 40-150mm gaan. (Of één van de alternatieven van Canon, Nikon, Pentax, Sony.)

[ Voor 4% gewijzigd door Kwintessens op 22-05-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Leica 14-150 is wel een mooi stukje glas trouwens.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1022&thread=28016730

Op de rest van dat Olympus forum staan er nog meer 14-150 voorbeelden, en wodt gezegd dat de Panaleica zich zelfs staande houdt tegen de ZD12-60. Maar dat moet je met een korreltje zout nemen natuurlijk, het blijven Oly fanboys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:32
2 jaar terug 2e hands een Nikon D70 met 18-70mm lens gekocht en daar een jaar lang veel plezier gehad. Omdat ik bijna geen tijd had en het geld goed kon gebruiken (ging studeren) heb ik deze set toen verkocht, met de insteek dat als het weer ging kriebelen en ik weer geld had gewoon door te starten :)

Dat moment begint toch wel te naderen (zeker met de komende belastingteruggaaf :P) en ik ben dan ook al aan het rondkijken, maar ik kan er toch niet helemaal uitkomen. Eigenlijk ben ik dan ook geen echte starter, maar aangezien er geen topic voor doorstarters is, post ik hier even :+

1. Wat is je beschikbare budget?
Voor de initiele set wil ik eigenlijk zo rond de 1500 euro blijven.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Aangezien ik nu weer meer tijd heb wil ik weer beginnen en: eens een dSLR, altijd een dSLR... :+

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschap / architectuur (o.a. urbex), af en toe portretten en misschien macro.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nee

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja. Wat ik eigenlijk wil hebben is:
• een wide angle (<18mm), danwel prime danwel zoom, met polar filter
• een 85mm prime voor portretten / misschien macro
• een 50mm f/1.8 prime voor o.a. feestjes en andere situaties waar zijn lichtsterke en ragscherpe eigenschappen een voordeel zijn
• een standaard zoom lens met polar filter
• een batterygrip
• een flitser
Is dit in combinatie met een body haalbaar voor mijn genoemde budget? Zo nee, wat zou je dan als eerste schrappen?

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Gemengd, denk ik. Enerzijds goedkeuring of wat ik in gedachten heb prettig is om mee te werken, maar anderzijds om advies qua invulling van de setup die ik genoemd heb.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ben van plan er toch wel minimaal 1x per week op uit te trekken en tussendoor natuurlijk als de gelegenheid zich biedt (feestjes, vrienden die iets gefotografeerd willen hebben, etc)

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
D70 icm 18-70mm. Aangezien ik er destijds geen geld voor had: een flitser en een extreem wide angle.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
2e hands is zeker een optie. Kost mss wat meer tijd, maar als je weet wat je zoekt kun je vaak veel geld besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Brammel schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:39:
Het wordt voor mij waarschijnlijk een Canon 40D. Twijfel alleen of ik de kitlens (17-85) er bij moet nemen of een losse body koop. Eind dit jaar ga ik naar afrika en dan wil ik zoeizo een zoom lens hebben. Dus misschien kan ik nu beter een 17-50 lensje kopen en wat later dit jaar een 50-200/250/300 lens er bij kopen. Is de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS een goed genoege lens voor de 40D of haal ik daar de totale kwaliteit mee omlaag...
In Afrika is het erg stoffig. (:p) Hoewel de 40D wel enige stofafdichting heeft, vraag ik me af of het voldoende is er daar veilig mee te fotograferen, zonder dat je zand in je body krijgt. Dit gevaar bestaat ook voor de objectieven, dus ik zou eerder voor een L objectief met sealing gaan. De 17-85mm lens heeft een dubbele tube constructie en is erg gevoelig voor het naar binnen zuigen van stof. Misschien zijn hier mensen die ervaring hebben met fotograferen in Afrika met deze combo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Quadropluxor: Even een vraag, voor ik de rest ga beantwoorden: Welke eisen stel je aan je ergonomie, hoe beviel je D70? Mag het kleiner/groter/whatever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:29:
[...]

Nikon D40 met een 18-200VR. Voor een superzoom combi is dat 'as good as it gets'.

Superzooms zijn teh suck btw, maar dat is je vast al verteld in dit topic :+
Dan zou ik eerder voor een 18-250 van Tamron gaan, groter bereik en hoe vreemd het ook is presteert hij beter als de 18-200.

Verder blijben superzooms natuurlijk compromislenzen, aan de andere kant is het wel een mooie manier om uit te vinden welk gedeelte van de mm's je het meeste gebruikt :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Nog maar een keer heb me even ingelezen, nu graag een goed keuring.

500-600 Euro

Fotograferen vind ik leuk en het lijkt me daarom leuk me erin te gaan ontwikkelen na veel lezen op internet toch bij een DSLR uitgekomen.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik denk dat ik het liefst landschappen en dieren wil gaan schieten.

Nee.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zat zelf te denken aan de Sony Alpha 200 18-70mm kit. Veel review sites zijn zeer positief over deze camera vanwege zijn vele functies en gemakkelijke gebruikersomgang.

Niet gelijk eerst de kit proberen en later misschien wel.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring maar advies is ook meer dan welkom.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Om te beginnen wil ik lekker in het weekend gaan wandelen met de vriendin aan de arm(en de camera) en eens lekker wat plaatjes schieten, en meenemen naar Egypte op vakantie. Daarna wil ik wel wat verder gaan.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar zoals gezegd eerst de kit proberen.

Gebruik nog niets afgezien van een compact camera, en alles beperkt me met dat ding.

Zou kunnen maar heb al een leuke aanbieding gezien van de A200 voor 444 euro ex verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Erasmo schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:55:
[...]

Dan zou ik eerder voor een 18-250 van Tamron gaan, groter bereik en hoe vreemd het ook is presteert hij beter als de 18-200.
Heb je een bron?

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 22-05-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:47:
Quadropluxor: Even een vraag, voor ik de rest ga beantwoorden: Welke eisen stel je aan je ergonomie, hoe beviel je D70? Mag het kleiner/groter/whatever?
De D70 vond ik fijn, de D50 vond ik net iets te klein. Dus liever minstens of ongeveer de grootte van de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 20:47
Kwintessens schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:47:
[...]

In Afrika is het erg stoffig. (:p) Hoewel de 40D wel enige stofafdichting heeft, vraag ik me af of het voldoende is er daar veilig mee te fotograferen, zonder dat je zand in je body krijgt. Dit gevaar bestaat ook voor de objectieven, dus ik zou eerder voor een L objectief met sealing gaan. De 17-85mm lens heeft een dubbele tube constructie en is erg gevoelig voor het naar binnen zuigen van stof. Misschien zijn hier mensen die ervaring hebben met fotograferen in Afrika met deze combo?
Tja, het is maar voor een vakantie van 3 weken. Het zal niet goed zijn voor een camera met al dat stof, maar om nu heel andere lenzen te kopen vanwege een vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Quadropluxor schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:07:
[...]

De D70 vond ik fijn, de D50 vond ik net iets te klein. Dus liever minstens of ongeveer de grootte van de D70.
Dan dus zoiets als een D80, 30D, 40D...

30D / 40D + Tamron 17-50/2.8, 50/1.8, 85/1.8 en 430EX, al dan niet aangevuld met een 10-22? Dat ga je btw niet echt redden met je budget, eventueel de UWA op de lange baan zetten?

Eventueel is het 30D/40D en 430EX ook te vervangen voor 'D80' en 'SB600', maar de D80 vind ik op het moment nou niet echt een aanrader, om maar te zwijgen over de nikkor 12-24/4DX :P dit is imho precies het segment dat Canon keihard raakt (behalve de bodies, ook de 17-40/4L en 70-200/4 serie) en waar Nikon nog heel wat dingen mist.
Brammel schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:11:
[...]

Tja, het is maar voor een vakantie van 3 weken. Het zal niet goed zijn voor een camera met al dat stof, maar om nu heel andere lenzen te kopen vanwege een vakantie?
I did :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door Henk op 22-05-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

• Wat is je beschikbare budget?
500 euro
• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Meer mogelijkheden, leuke hobby, mooiere foto's (DOF) en voornamelijk fotograferen in donker
• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Binnenshuis en buitenshuis fotograveren van personen (dus portret) en auto's fotograveren. Zowel Lowlight als normaal dus. (In toekomst panorama!)
• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon Eos 400D Kit; aangezien een paar kennissen allemaal Eos'en hebben en er tevreden over zijn leek het me verstandig om ook een Eos te nemen, zodat het uitwisselen van objectieven eventueel ook nog een optie is.
• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, de 50mm F/1.8 prime objectief?
• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag
• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In het begin ga ik er geen honderen euro's insteken, eerst beetje kennismaken met de dslr-wereld. Wil er zeker wel een uitgebreide hobby van maken
• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zeker!
• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ixus II; slecht in donker. Dood qua kleuren en DOF.
• Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ik zie wat je bedoelt, maar ik vind het verschil niet dusdanig dat ik de scherpte van de tamron plaats boven de VR en de SilentWave motor van de Nikon. (Zelfs met zo'n prijsverschil.) Uit de hand schieten zonder VR op 250mm op f6,3? Vanwege de scherpte afstoppen tot f8 en dan heb je nog een zooi licht nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Citrix loopt weer eens te kutten hier

[ Voor 83% gewijzigd door Erasmo op 22-05-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Tamron 18-250 op een Canon 450D of Sony a200? Dan heb je de Tamron lens én IS.

Is reddevil weer helemaal het heertje :)

Edit: nee onzin natuurlijk, 450D heeft helemaal geen IS.

[ Voor 21% gewijzigd door Jiriki op 22-05-2008 13:31 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kwintessens schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:02:
[...]

Ik zie wat je bedoelt, maar ik vind het verschil niet dusdanig dat ik de scherpte van de tamron plaats boven de VR en de SilentWave motor van de Nikon. (Zelfs met zo'n prijsverschil.) Uit de hand schieten zonder VR op 250mm op f6,3? Vanwege de scherpte afstoppen tot f8 en dan heb je nog een zooi licht nodig...
Volgens mij heeft de Tamron ook VR en een focusmotor(pin me hier niet op vast, zag het ooit in een advertentie van Tamron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil
  • Laatst online: 04-09 10:21
Erasmo schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:48:
[...]

Volgens mij heeft de Tamron ook VR en een focusmotor(pin me hier niet op vast, zag het ooit in een advertentie van Tamron)
Hebben ze alleen op de nieuwste lens... 28-300 geloof ik... Aangezien ik 'm nog niet a la minute wil hebben, heb ik besloten om het in de gaten te houden en af en toe een zaak binnen te lopen en te kijken wat er is. Wie weet dat de leveranciers met meer lenzen uitkomen (bv 18-250) met ook VC / IS.

Thx voor alle informatie door de diverse mensen ennuh ik denk da'k over een maandje of 2 nog is een paar ideeën hier zal neergooien om te kijken wat jullie ervan vinden. Dan weet ikzelf ook meer over wat ik fijne camera's enzo vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reddevil schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:37:
[...]

Hebben ze alleen op de nieuwste lens... 28-300 geloof ik... Aangezien ik 'm nog niet a la minute wil hebben, heb ik besloten om het in de gaten te houden en af en toe een zaak binnen te lopen en te kijken wat er is. Wie weet dat de leveranciers met meer lenzen uitkomen (bv 18-250) met ook VC / IS.

Thx voor alle informatie door de diverse mensen ennuh ik denk da'k over een maandje of 2 nog is een paar ideeën hier zal neergooien om te kijken wat jullie ervan vinden. Dan weet ikzelf ook meer over wat ik fijne camera's enzo vindt.
Kijk dan ben je goed bezig, ga lekker oriënteren en inlezen en kijk verder dan topic :)

Je eerste DSLR is geen kleine beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skid1973
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 10:21

skid1973

Plaats hier sterke one-liner..

Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:20:

30D / 40D + Tamron 17-50/2.8, 50/1.8, 85/1.8 en 430EX, al dan niet aangevuld met een 10-22? Dat ga je btw niet echt redden met je budget, eventueel de UWA op de lange baan zetten?

Eventueel is het 30D/40D en 430EX ook te vervangen voor 'D80' en 'SB600', maar de D80 vind ik op het moment nou niet echt een aanrader, om maar te zwijgen over de nikkor 12-24/4DX :P dit is imho precies het segment dat Canon keihard raakt (behalve de bodies, ook de 17-40/4L en 70-200/4 serie) en waar Nikon nog heel wat dingen mist.
Mag ik vragen wat je minder vind aan de D80 Henk? Ben net weer even een winkel binnengestapt en toch wel geschrokken van het gevoel die de 400D me gaf.. Klein, zonder grip eigenlijk niet vast te houden. De D80 daarentegen lag wel lekker in de hand. Overigens hadden ze helaas geen 30/40D staan om te voelen, is die qua handling / grip te vergelijken met de D80??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
skid1973 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:03:
[...]

Mag ik vragen wat je minder vind aan de D80 Henk?
Met name de sensor end e flitsconsistentie, de prijs van het betere glas, maar ook (en dan vooral tov de 40D) AF-unit + schroevendraaier. Maar, nogmaals, met name de sensor. Had de D80 een andere gehad, was ik heel misschien nog wel nikonian geweest ;)
Ben net weer even een winkel binnengestapt en toch wel geschrokken van het gevoel die de 400D me gaf.. Klein, zonder grip eigenlijk niet vast te houden.
Die is eng klein ja
De D80 daarentegen lag wel lekker in de hand. Overigens hadden ze helaas geen 30/40D staan om te voelen, is die qua handling / grip te vergelijken met de D80??
Jep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:29:
[...]Zomaar even voor het idee: wie zegt dat voor een potentiele koper deze lenzen op APS-C niet interessant zijn?
ik, dat zie je toch ;)

nee, ik weet dat een hoop mensen 'full-frame' lenzen op APS-c camera's gebruiken en daar uitermate tevreden mee zijn. punt is echter dat een lens ontworpen wordt voor zijn bereik, iig dat zou wel zo moeten zijn. aan een groothoek lens bijv. worden andere eisen gesteld als aan een telelens. een 50mm lens voor een kleinbeeld camera tekent bijvoorbeeld heel anders dan een 50mm voor een middenformaat camera. het is dan ook niet zo zeer het bereik wat voor mij wel of niet aantrekkelijk is, maar de tekening in dat bereik. en dat is mijn bezwaar tegen 'full-frame' lenzen op aps-c camera's, en natuurlijk is het persoonlijk of je dat bezwaarlijk vind, maar het is zeker niet persoonlijk dat die lenzen niet ontworpen zijn voor het bereik waarvoor ze worden gebruikt.
Kwintessens schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:16:
[...]
Vreselijk jammer trouwens dat de stekker uit Contax is getrokken. Ik had graag een digitale versie van de Contax G2 gezien. Cosina had een tegenhanger voor de Leica M8 in de vorm van de Epson RD1(s), maar de productie daarvan gestaakt evenals de doorontwikkeling. Vreselijk duur tweedehands trouwens. :(
het is inderdaad eeuwig zonde dat Kyocera de stekker uit Contax heeft getrokken, maar ik heb de hoop dat Sony die rol over gaat nemen, qua uiterlijk heeft de alpha-900 ook wel wat Contax trekjes.

G2 is inderdaad een geweldige camera, ik denk overigens dat Epson/Cosina/Voigtländer/Zeiss nog wel met een tegenhanger van de M8 komen, een Zeiss Ikon D ofzo...
Kwintessens schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:16:
[...]Heb ooit een blauwe maandag een Voigtlander Bessa R en een Contax G2 gehad, en dat zijn toch wel heerlijke camera's. *zucht*
waarom heb je die dan de deur uitgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:50:
[...]
ik, dat zie je toch ;)

nee, ik weet dat een hoop mensen 'full-frame' lenzen op APS-c camera's gebruiken en daar uitermate tevreden mee zijn. punt is echter dat een lens ontworpen wordt voor zijn bereik, iig dat zou wel zo moeten zijn. aan een groothoek lens bijv. worden andere eisen gesteld als aan een telelens. een 50mm lens voor een kleinbeeld camera tekent bijvoorbeeld heel anders dan een 50mm voor een middenformaat camera. het is dan ook niet zo zeer het bereik wat voor mij wel of niet aantrekkelijk is, maar de tekening in dat bereik. en dat is mijn bezwaar tegen 'full-frame' lenzen op aps-c camera's, en natuurlijk is het persoonlijk of je dat bezwaarlijk vind, maar het is zeker niet persoonlijk dat die lenzen niet ontworpen zijn voor het bereik waarvoor ze worden gebruikt.
Dan is mijn vraag: afgezien van eventuele verschillende punten in de lensconstructie van de individuele lenzen, maar juist even gesteld dat een lens mét constructie redelijk makkelijk 'vertaald' zou kunnen worden naar een ander formaat (van grote sensor naar kleine sensor door er simpelweg een rand glas 'af te snijden'), zou een 50mm voor een middenformaat op een aps-c cam dan daadwerkelijk zo'n andere tekening geven dan een 50mm voor een 35mm film op aps-c? Ik denk namelijk dat dat best meevalt :)

Dat sommige lenzen die voor FF bedoeld zijn, niet altijd de resoluties waarmaken op aps-c, zie je wel eens gebeuren ja, neem de 70-200/2.8IS USM van Canon, duidelijk geoptimaliseerd voor FF, maar aan de andere kant zie je ook veel FF-lenzen die resolutiegewijs en optisch perfect presteren op crop. Een 24-70 op een cropcamera is wat betreft optiek écht geen straf. Je sensor voelt er niets van dat er wat meer glas voor zit dan hij eigenlijk kan benutten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Wat je misschien nog wel het meeste ziet is dat met een FF telezoom (70-200 of 70-300) en een APS-C groothoek zoom (17-85, 17-70, 17-55,18-55, 16-80 enz.) gebruikt in een set van 2 lenzen voor een APS-C body.

De FF telezoom blijft ook op APS-C een tele zoom oke in gebruikt lijkt ie iets langer maar aan de functie veranderd er niks principieels. En de APS-C groothoek zoom doet precies waar voor ie bedoelt is.

Dus de belangrijkste uitzondering hierop is waarschijnlijk de elcheapo 50 f/1.x die van standaart prime op FF naar portret tele op APS-C verhuist. Het vervelende van die lensjes is dat het oplossendvermogen, contrast en bokeh met name bij grote diafragma openingen niet optimaal zijn voor gebruik als portret lens. Maar pak op APS-C een 50/55/70/90/100mm macro of een 85 f/1.x en je hebt een lens die daar geen enkel probleem mee heeft (welke je kiest is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en budget).
Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 16:25:
Dat sommige lenzen die voor FF bedoeld zijn, niet altijd de resoluties waarmaken op aps-c, zie je wel eens gebeuren ja, neem de 70-200/2.8IS USM van Canon
Het oudere broertje de NON IS heeft dat probleem weer niet, volgens mij is er iets mis gegaan in het ontwerp door het toevoegen van IS waardoor de IS versie niet optimaal presteerd

[ Voor 30% gewijzigd door martijn_tje op 22-05-2008 17:29 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 16:25:
[...]Ik denk namelijk dat dat best meevalt :)
het is maar hoe je je eisen stelt. ik vind dat niet meevallen. in het langere telebereik maakt het allemaal niet zo veel uit, maar met name in het groothoek-, standaard- en lichte telebereik zijn die verschillen wel degelijk zichtbaar. dat je ermee kunt leven, is wat anders. er zijn ook mensen die kunnen leven met een macrolens als portretlens, maar zo'n lens is niet ontworpen als portretlens en presteert ook niet het beste als portretlens.

hoe belangrijk dat is? naar mijn mening belangrijker dan een hoop ander pixel geneuk wat we hier regelmatig terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

lateef schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 18:42:
[...]
..... er zijn ook mensen die kunnen leven met een macrolens als portretlens, maar zo'n lens is niet ontworpen als portretlens en presteert ook niet het beste als portretlens.
Dat vat ik even niet... Ik heb een EF-S 60 macro en ben zéér te spreken over de portret eigenschappen van dat dingetje. Is het niet zo dat een macrolens gewoon een langer focuspad heeft waardoor je simpelweg erg dichtbij kunt scherpstellen? Ik snap dat dit als nadeel heeft dat je focuspad dermate lang word dat je dit als nadeel kunt zien (heen en weer schroeven elementjes kost tijd).
hoe belangrijk dat is? naar mijn mening belangrijker dan een hoop ander pixel geneuk wat we hier regelmatig terug zien.
Puntje wat ik deel. Snap ook niet helemaal waarom mensen lenzen beoordelen op 100%, terwijl de meesten nooit op die resolutie zullen afdrukken. Leuk als de te vergelijken lenzen even duur zijn, maar veel zin heeft het imho niet.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Omdat mensen tegenwoordg niet meer genoeg kijken naar contrast, kleurweergave, coatings en bokeh maar alleen nog maar kijken hoe scherp een lens is.

En macro lenzen zijn niet per definitie geen portretlenzen, maar ook niet altijd wel geschikt. Ik zou mijn 85/1,4 niet willen ruilen tegen de 100/2,8 macro.

Verder ben ik het niet eens met lateef dat full frame lenzen niet goed zijn voor APS-C (andersom natuurlijk wel). Soms gaat het inderdaad fout zoals de eerder genoemde Canon IS, maar er zijn er genoeg die prima presteren. Maar over het bovenstaande ben ik het helemaal met hem eens :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Na lang te mogen fotograferen met mijn vaders Canon 400d wil ik zelf ook graag upgraden ( van een powershot ). Heb al een paar dagen heerlijk op internet lopen zwerven, maar kan nu wel wat advies gebruiken :), dus hier volgt mijn ingevulde lijstje...

Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 1000 Euro, en daarvan moet van gekocht worden, minimaal 1 body, en een lens :).
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Hobby uitbreiden, en alles zelf doen ( qua instellen ), ben al druk bezig met veel theorie consumeren :).
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Wil graag meer 'kunstzinnige' foto's maken, dus macro, zwart-wit, zonsondergang, op vervallen fabrieksterreinen. Ga ook graag naar (muziek)concerten, dus het moet iig mogelijk zijn. Geen sport fotografie, of iets anders snels :).
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, als het maar goed is, dat lijkt op moment Canon, Sigma en Tamron te zijn...
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, Canon :), heb lang getwijfeld tussen 450D en 40D, maar ik wil echt voor kwaliteit gaan,en heb het idee dat de 40D geschikter is. De 2 MP extra boeit echt niets, en live-view ook niet.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nouja, aangezien de 40D lens-loos is, wil ik graag een mooie basislens hebben met IS ( bijvoorbeeld 18-55 of, iets groter bereik ). Mijn advies is dan ook vooral voor de lens, want er is toch wel veel keus :). Rond de 200 euro zou mooi zijn, dan kan ik er ook nog een kaartje en een tas bij halen :).
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Heel graag advies, ook als ik beter de 450D kan doen ipv 40D...
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel :), vrienden hebben een nikon d40 en een 450D dus we gaan lekker vaak samen op stap :).
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jazeker, de lens die ik nu wel, is voor starten. Later mag er een tele/macro/groothoeklens bij. Ook komen er wel filters, maar dat is in eerste instantie voor latere zorg.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
400D, en de beperking is dat ie niet van mij is. De powershot is natuurlijk niets waard :P...
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, een rare tik van mij, maar wil het graag nieuw hebben. Het idee dat andere mensen er onvoorzichtig mee om hebben kunnen gesprongen vind ik niets...

Had het idee dat het "Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0" topic meer voor de duurdere lenzen is, dus heb mijn vraag hier maar geplaatst.

Edit:
Btw, is de kit zo goed dat het het waard is nog ff door te sparen en dan dus Canon EOS 40D Kit (EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM) halen ?

Edit 2:
Bedenk net dat beide onderdelen van de kit cach-back hebben. Los bestellen wordt dat dus 1024 euro ( 200 euro terug ) . Is dat het beste wat ik voor die prijs kan krijgen ? Ga nu ff kijken of die 200 euro ook geld voor de kit, of alleen als je het los besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Possstema op 22-05-2008 22:29 . Reden: Spelfouten (A) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Op basis van de verhalen en tips hier en een avondje camera's vasthouden in de stad, heb ik zojuist een Canon 40D kit besteld met de 17-85 IS USM lens. 8)

De 400/450D vond ik niet lekker vasthouden en de lens zelf vond ik ook wel erg goedkoop overkomen. Hoewel zwaarder lag bij mij de 40D beter in de hand. 't zal ook geholpen hebben dat 2 vrouwen voor me voor de xxxD gingen en de verkoper het toch wel een echte mannencamera vond. :+

Het was gekkenhuis in de MM in Utrecht, iedereen heeft zeker deze week vakantiegeld gehad. Uiteindelijk naar Steenweg in het centrum gegaan. Deze had hem niet liggen, maar wilde wel onder de MM prijs (€1119) en hoewel maar een paar euro heb ik hem goedkoper dan de pricewatch :9
De aktie van MM duurt tot zaterdag, dus ik adviseer iedereen in de regio Utrecht ff door te lopen. Wel even door het verkooppraatje heen prikken, je moet weten waarvoor je gaat, anders ga je met een 450D naar huis, die had meer megapixels...

Kan bijna niet wachten tot ik 'em op kan halen. Ben erg benieuwd naar het resultaat tov mijn oude Fuji S602 die destijds niet veel goedkoper was. Nou maar hopen dat ik de camera waard ben...

Dank voor de hulp d:)b

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:20:
[...]

[...]

I did :Y)
Thx voor het advies, in zoiets kan ik mij ook wel vinden :) Ware het niet dat ik dan wel flink moet zoeken om 2e hands wat gunstige prijzen te vinden :P Overigens vroeg ik mij af of de 20D ook nog een optie is... Een snelle blik op marktplaats brengt mij toch al gauw op een prijsverschil van zo'n 200 euro, die ik goed zou kunnen gebruiken voor het glaswerk.

Ik snap dat de 20D een relatief oud apparaat is, maar in hoeverre verschilt die van de 30D op punten waar ik er echt last van zou hebben wat betreft beeldkwaliteit en incompatibility met accesoires? Features op de body en megapixels op de body zeggen mij niet zo veel - als dat het voornaamste is wat ik mis, investeer ik dat geld zoals aangegeven liever in goede objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Ondanks dat ik best aardige foto's schiet met mijn Sony DSC H7 camera, begin ik de laatste tijd steeds meer na te denken over de aanschaf van een spiegelreflex.
Een van de grote vragen van mij is: 2e hands of niet? Ik heb zelf totaal geen moeite met een gebruikte camera, mijn huidige is ook 2e hands gekocht. Mijn budget is erg beperkt doordat ik slechts 14 jaar oud ben. Logisch dus dat ik geen zakken met geld kan uitgeven.

Het budget is zoals gezegd niet enorm. Het staat voor mij bijna zeker om het 2e hands te gaan kopen.
Het maximale budget voor de nieuwprijs van een camera + Kit zal ongeveer 550 euro bedragen , mochten jullie het echt afraden om iets 2e hands te kopen. Hier wil ik op niet al te lange termijn een goede lens bij kopen, waarschijnlijk ook 2e hands.

Mijn huidige Sony H7 heeft zowel beperkingen in de kwaliteit, als in het praktische. Ik merk nu gewoon dat ik voor de kwaliteit die ik wil van een foto eigenlijk alleen nog maar in ISO 100 schiet, en zelfs dan na afloop nog behoorlijk in photoshop moet klooien om een goede foto neer te zetten. Het praktische nadeel is (logisch) het gebrek aan lenzen en dergelijke, in schiet nu macro foto's met een voorzetlens waar ik rond de 10 cm van het onderwerp af moet zitten.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?(Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Van alles, maar hoofdzakelijk macro. Ik heb alles geprobeerd, en dit vind ik verreweg het leukste. Natuurlijk ga ik er ook andere dingen mee doen.

Het ligt niet helemaal vast, maar ik hoor erg veel goeds over de Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Lens. 105mm lijkt mij een prima formaat. De extra werkruimte van de 180mm is handig, maar ik ben behoorlijk wat gewend wat betreft kleine werkruimte. De 105mm is bovendien een stuk handelbaarder denk ik. Deze lens is zover ik heb gelezen ook een prima portret lens. Veelzijdig dus.
Dit in combinatie met de kitlens is denk ik een goede combo.

De Canon 400D heeft mijn voorkeur. Canon is een welbekend en veelgeprezen merk met goede kwaliteit, de 400D heeft bewezen dat het een goede camera is, en bovendien is de 400D niet al te duur.

Niet gelijk, maar de lens van vraag 4 laat waarschijnlijk niet al te lang op zich wachten.

Goedkeuring. En advies over 2e hands kopen.

Ongeveer gelijk als ik nu doe: elk weekend, en doordeweeks ook wel eens. Verder gaat de camera mee naar vakanties, dagjes uit, en dergelijke. Redelijk wat tijd dus.

Ja.

Zie vraag 2.

Zeker. Maar daar heb ik genoeg over gezegd. ;)

Misschien een beetje een lang verhaal :X .
Alvast bedankt voor het advies/hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Possstema schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 21:00:
Bedenk net dat beide onderdelen van de kit cach-back hebben. Los bestellen wordt dat dus 1024 euro ( 200 euro terug ) . Is dat het beste wat ik voor die prijs kan krijgen ? Ga nu ff kijken of die 200 euro ook geld voor de kit, of alleen als je het los besteld.
Cashback geldt ook voor de kit. Kit moet in principe altijd goedkoper zijn als los, anders heeft het weinig zin... Kan zeker (nog ietsje) goedkoper. Misschien staat het er niet zo duidelijk, maar net besteld voor €919 (na cashback). Zie ook mijn post hierboven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Erasmo schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:48:
[...]

De Tamron heeft geen VR. Gelukkig wel een focusmotor, anders had je geen AF op de D40/x/60 van Nikon. Maar dit is geen snelle SilentWave motor (vgl. USM van Canon) zoals in de 18-200mm.

@Lateef:
het is inderdaad eeuwig zonde dat Kyocera de stekker uit Contax heeft getrokken, maar ik heb de hoop dat Sony die rol over gaat nemen, qua uiterlijk heeft de alpha-900 ook wel wat Contax trekjes.

G2 is inderdaad een geweldige camera, ik denk overigens dat Epson/Cosina/Voigtländer/Zeiss nog wel met een tegenhanger van de M8 komen, een Zeiss Ikon D ofzo...
Ik heb geen ervaring met de Contax slr's, hoewel het natuurlijk ook vreselijk jammer is dat er geen doorontwikkeling van de Contax N digital heeft plaats gevonden. Zou een leuke speler op de ff markt geweest kunnen zijn.

Ik hoop ook dat er een goed (en betaalbaarder) alternatief komt voor de M8.
Meetzoeker-camera's... _/-\o_
waarom heb je die dan de deur uitgedaan?
Ik heb in een korte tijd veel verschillende camera's gehad waar ik nieuwsgierig naar was en wilde ervaren hoe het is om er mee te fotograferen. Maar als student (toen) was het financieel niet haalbaar om al die camera's te houden. In de toekomst ga ik zeker weer de Contax G2 aanschaffen, maar eerst wil ik mijn Olympus set voldoende compleet hebben.

@Henk
Dat sommige lenzen die voor FF bedoeld zijn, niet altijd de resoluties waarmaken op aps-c, zie je wel eens gebeuren ja, neem de 70-200/2.8IS USM van Canon, duidelijk geoptimaliseerd voor FF, maar aan de andere kant zie je ook veel FF-lenzen die resolutiegewijs en optisch perfect presteren op crop. Een 24-70 op een cropcamera is wat betreft optiek écht geen straf. Je sensor voelt er niets van dat er wat meer glas voor zit dan hij eigenlijk kan benutten
Ik ben het met je eens dat het FF-lenzen vaak prima presteren op een crop-cam, maar het is natuurlijk wel handiger om niet de hele tijd van lenzen te hoeven wisselen. En dat is vaak wel het gevolg van het gebruik van FF-lenzen op een crop-cam. Bij tele is het minder een probleem, maar bij groothoek tot standaard wel. Neem het 2x-1xx bereik. Voor FF heeft Canon een 28-105 3,5-4.5 lens, deze is budget en heeft redelijke prestaties, daarnaast een 28-135 IS en de zeer goede 24-105L. Deze objectieven hebben een zeer prettig bereik op FF, maar op crop-cams ben je de groothoek helemaal kwijt. Op crop ben je dan aangewezen op de 17-85mm voor het zelfde bereik als de 28-135mm, maar deze heeft een vreselijke vertekening in de groothoekstand. Een zelfde kwaliteit lens als de 24-105L is niet beschikbaar, dus ben je aangewezen een combo: 17-40L en 24-105L of 24-70L. Er is wel een goede 17-55mm maar dan mis je nog steeds iets aan de tele kant. Ik vind het echt jammer dat Canon niet een 15-65 f4 (of f2,8 :*) ) met IS in het assortiment heeft zitten voor de 1,6 camera's. (EFS, maar liever natuurlijk EF L).

Wat betreft de 70-200 2,8 IS die je aanhaalt, ik ben toch erg teleurgesteld in de resultaten op de 1Ds MKIII in de recente test op dpreview. Zie bijvoorbeeld deze plaat.

@Facemodder:
Dat vat ik even niet... Ik heb een EF-S 60 macro en ben zéér te spreken over de portret eigenschappen van dat dingetje. Is het niet zo dat een macrolens gewoon een langer focuspad heeft waardoor je simpelweg erg dichtbij kunt scherpstellen? Ik snap dat dit als nadeel heeft dat je focuspad dermate lang word dat je dit als nadeel kunt zien (heen en weer schroeven elementjes kost tijd).
De AF van macro objectieven is vaak trager vanwege het lange scherpstelpad. Dat is één nadeel, maar het hangt natuurlijk van het objectief af of het echt een probleem is. Wellicht dat de EFs 60mm wel snel focust waardoor je dit probleem niet hebt.
Een ander (mogelijk) probleem is, dat macro objectieven vaak retescherp zijn, voor portretten wordt dit vaak niet als voordeel gezien, omdat het erg onflatteus zou zijn. Elke oneffenheid in het gezicht wordt namelijk haarfijn weergegeven. (PS achteraf lost natuurlijk één en ander op, en er zijn ook hele volksstammen die die scherpte vaak erg mooi vinden, helaas hoort het model daar meestal niet bij. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Rogier.V
Op de tweedehands markt zie ik bij dealers nog niet veel 400D's. In Rotterdam hebben ze wel een aantal demo's, wellicht dat dat iets is.
Je kunt ook kijken naar een tweedehands 20D. (10D zou ik niet meer aan beginnen, vanwege veel mindere ruis en focus-prestaties.)
Goede macro-objectieven zijn niet goedkoop, tweedehands ook niet. Let op dat als je een tweedehands Sigma-objectief koopt, deze wel werkt op je 400D. Oudere Sigma-lenzen zijn soms niet compatible en rechippen kost veel.

Overigens: Je hebt een beperkt budget en toch beperk je jezelf meteen tot één model en merk. Dit is niet handig, je kunt ook eerst eens kijken welke opties je met je budget hebt en dan zien of deze opties ook aansluiten bij je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28

DinX

Motormuis

Zo, ik ook maar eens:

Een 500€ ongeveer om te beginnen, beter glaswerk kan nadien nog. Dit wel met enkele accessoires als blaasbalg, simpele tas,..

M'n Powershot S2 heeft toch een hoop beperkingen waar ik tegenaan stoot.

Natuur/landschappen, aquarium fotografie

Nope.

Een Nikon D40. Goedkoop instapmodelletje die nog ruimte laat om met het geld dat je uitspaart nog een stuk glas te kopen. De Eos'en van Canon zijn meteen al een schaal hoger qua prijs, en het voordeel van de D60 tov de D40 zie ik niet meteen voor mij.

Ik wil eerst wat gewend geraken aan dslr fotograferen, dit komt nadien nog. Hoogstens een UV of polarisatiefiltertje.

Goedkeuring. Ik zou niet willen dat ik na een half jaar denk "k*t, had ik toen maar 200€ meer uitgegeven". Al zal je dat zelfs bij de duurdere toestellen hebben.

Ik maak graag foto's, maar het is niet dé hobby van mij. Ik wil gewoon degelijke foto's kunnen maken zonder dat ik tegen technische beperkingen aanloop.

Mezelf kennende wel. Zeker qua glas (voor oa aquarium fotografie wat toch best moeilijk is).

Een Powershot S2 IS. Al bij al geen slecht toestel, maar ik loop toch tegen wat beperkingen aan. Ik maak de laatste tijd dus veel foto's van m'n aquarium. Dingen waar ik dan tegenaan loop zijn:

- autofocus die tilt slaat door 12mm dik glas + water + schitteringen + beweging
- ondanks de 360W aan licht boven zo'n bak is het toch erg donker. Ga je met mijn huidige cam echter richting 200ISO dan is het huilen met de pet op qua ruis
- met een zee aquarium heb je graag een blauwige schijn (verlichting oa), dat is erg moeilijk juist te krijgen met de witbalans instellingen van de camera zelf. Custom witbalans levert foto's op alsof ze in wit licht genomen zijn, de presets zijn altijd net niet wat je wil. Als je dan in RAW kan schieten is het handig om die kleurbalans wat aan te passen op de computer.
- vaak is het ook qua objectief nét niet wat je wil. Op vakantie in Noorwegen heb ik vaak gehad dat ik net wat meer breedhoek wou voor de landschappen, of net wat meer tele daarvoor. Het is dan toch handig als je een objectief kan kiezen naargelang de situatie.

Eventueel wel

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Kwintessens schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:05:
@Rogier.V
Je kunt ook kijken naar een tweedehands 20D. (10D zou ik niet meer aan beginnen, vanwege veel mindere ruis en focus-prestaties.)
Goede tip, lijkt mij ook een prima camera. :) Hij staat over het algemeen goedkoper dan de 400D, wat is precies het verschil tussen deze 2 camera's? De twee extra mp van de 400d is een plus. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit het belangrijkste is. Is dat cleaning system ook een plus?
Goede macro-objectieven zijn niet goedkoop, tweedehands ook niet. Let op dat als je een tweedehands Sigma-objectief koopt, deze wel werkt op je 400D. Oudere Sigma-lenzen zijn soms niet compatible en rechippen kost veel.
Bij de genoemde sigma lens staat er bij de versies duidelijk 'for canon' bij bijvoorbeeld, dus ik denk dat dat wel goed moet gaan. Tenminste, ik neem aan dat zoiets dan ook echt werkt op alle camera's van canon?
Overigens: Je hebt een beperkt budget en toch beperk je jezelf meteen tot één model en merk. Dit is niet handig, je kunt ook eerst eens kijken welke opties je met je budget hebt en dan zien of deze opties ook aansluiten bij je wensen.
Nou, het was meer een voorkeur. Suggesties voor andere merken met dezelfde of betere kwaliteit, en in de zelfde prijsklasse zijn natuurlijk altijd welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rogier.V op 23-05-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwintessens schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:31:
@Henk

[...]

Ik ben het met je eens dat het FF-lenzen vaak prima presteren op een crop-cam, maar het is natuurlijk wel handiger om niet de hele tijd van lenzen te hoeven wisselen. En dat is vaak wel het gevolg van het gebruik van FF-lenzen op een crop-cam.
Maarrrr, hier ga je de mist al in :) Je gaat er van uit dat iedereen gebaat is bij een 17-55 achtig bereik op 1.6x crop. En dat hoeft dus niet zo te zijn, bijvoorbeeld heel veel party-collega's van me _zweren_ bij de Canon 24-70L. Puur omdat ze weinig overzichten doen, en zich helemaal concentreren op DJ's en mensen, en dan is dat inderdaad een net wat fijner bereik. Niet iedereen zit op een bereik te wachten dat begint bij 17 ;) Ik kan het me ook slecht voorstellen trouwens, want ik vind 17-55 op 1.6 echt geweldig, en kan straks met 17-40 op 1.25x-1.3x (staat ter discussie :P ) al helemaal mijn hart ophalen :)
Bij tele is het minder een probleem, maar bij groothoek tot standaard wel. Neem het 2x-1xx bereik. Voor FF heeft Canon een 28-105 3,5-4.5 lens, deze is budget en heeft redelijke prestaties, daarnaast een 28-135 IS en de zeer goede 24-105L. Deze objectieven hebben een zeer prettig bereik op FF, maar op crop-cams ben je de groothoek helemaal kwijt. Op crop ben je dan aangewezen op de 17-85mm voor het zelfde bereik als de 28-135mm, maar deze heeft een vreselijke vertekening in de groothoekstand. Een zelfde kwaliteit lens als de 24-105L is niet beschikbaar, dus ben je aangewezen een combo: 17-40L en 24-105L of 24-70L. Er is wel een goede 17-55mm maar dan mis je nog steeds iets aan de tele kant.
Tja, Canon zou zijn line-up aan kunnen vullen met een 17-80/4 achtig iets. Aan de andere kant vind ik, afgezien van de vervormingen, veel van de argumenten op de 17-85 schromelijk overdreven. De MTF's wat betreft scherpte kunnen beter, maar geloof mij maar dat het uiteindelijk best een prettig lensje is.
Ik vind het echt jammer dat Canon niet een 15-65 f4 (of f2,8 :*) ) met IS in het assortiment heeft zitten voor de 1,6 camera's. (EFS, maar liever natuurlijk EF L).
Even je extremen pakken: een EF 15-65/2.8L is amper te doen. Niet alleen zou dat een gigantisch dure lens worden, maar EF betekent fullframe, en de enige lens die zo wijd gaat is tot nog toe een 14-24 van nikon of 12-24 van sigma, en dan voel ik nu de vervormingen al bollen in mijn lenstas als zo'n lens door moet naar 65mm... En lood- en loodzwaar.....
Wat betreft de 70-200 2,8 IS die je aanhaalt, ik ben toch erg teleurgesteld in de resultaten op de 1Ds MKIII in de recente test op dpreview. Zie bijvoorbeeld deze plaat.
En juist door dpreview wordt deze lens geroemd om zijn goede optische prestaties op FF. Wacht voor de grap eens af wat een Nikkor 70-200/2.8VR op de FF D3X met 24MP gaat doen. Ik denk dat je de resultaten van de 2.8IS ineens een stuk meer gaat waarderen. Veel lenzen bereiken gewoon hun maximaal oplossend vermogen bij zulke bakken met emo-pixels, daar is helemaal niets aan te doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 23-05-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Henk schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 16:45:
[...]

Maarrrr, hier ga je de mist al in :) Je gaat er van uit dat iedereen gebaat is bij een 17-55 achtig bereik op 1.6x crop. En dat hoeft dus niet zo te zijn, bijvoorbeeld heel veel party-collega's van me _zweren_ bij de Canon 24-70L. Puur omdat ze weinig overzichten doen, en zich helemaal concentreren op DJ's en mensen, en dan is dat inderdaad een net wat fijner bereik. Niet iedereen zit op een bereik te wachten dat begint bij 17 ;) Ik kan het me ook slecht voorstellen trouwens, want ik vind 17-55 op 1.6 echt geweldig, en kan straks met 17-40 op 1.25x-1.3x (staat ter discussie :P ) al helemaal mijn hart ophalen :)
Ik ga er ook niet vanuit dat er niemand is die het groothoekbereik niet nodig heeft, maar ik ga er wel vanuit dat het merendeel van de Canon gebruikers graag een 24-105mm equivalent in crop-formaat zou willen hebben. Het is voor mij één van de redenen geweest om weer naar Olympus terug te keren; de 12-60m lens. (24-120)
[...]
Tja, Canon zou zijn line-up aan kunnen vullen met een 17-80/4 achtig iets. Aan de andere kant vind ik, afgezien van de vervormingen, veel van de argumenten op de 17-85 schromelijk overdreven. De MTF's wat betreft scherpte kunnen beter, maar geloof mij maar dat het uiteindelijk best een prettig lensje is.
Ik heb de 17-85mm zelf in het bezit gehad en schrok me wezenloos. De groothoek is prima te gebruiken voor landschappen e.d. maar als je iets met rechte lijnen wilt fotograferen. (Wat ik veel doe.) dan is deze lens echt niet geschikt. Verder is het een prima lens, scherp genoeg, fijne IS. Bouwkwaliteit kan beter, maar dat geldt voor meer lenzen in dit prijssegment.
Even je extremen pakken: een EF 15-65/2.8L is amper te doen. Niet alleen zou dat een gigantisch dure lens worden, maar EF betekent fullframe, en de enige lens die zo wijd gaat is tot nog toe een 14-24 van nikon of 12-24 van sigma, en dan voel ik nu de vervormingen al bollen in mijn lenstas als zo'n lens door moet naar 65mm... En lood- en loodzwaar.....
Ik maakte natuurlijk een geintje van de wens om het in EF te hebben, dat is ondoenlijk. Als EFs met f4, zou het moeten kunnen. De Zuiko 12-60mm 2,8-4 is ook niet overdreven uit de kluiten gewassen, ongeveer het formaat van de 24-105mm (iets kleiner geloof ik). En dat voor de prijs van de huidige 17-55mm 2,8. Waarom niet?
En juist door dpreview wordt deze lens geroemd om zijn goede optische prestaties op FF. Wacht voor de grap eens af wat een Nikkor 70-200/2.8VR op de FF D3X met 24MP gaat doen. Ik denk dat je de resultaten van de 2.8IS ineens een stuk meer gaat waarderen. Veel lenzen bereiken gewoon hun maximaal oplossend vermogen bij zulke bakken met emo-pixels, daar is helemaal niets aan te doen :)
Mijn waardering gaat niet veranderen als het bij Nikon net zo erg is, dan voel ik me alleen nog maar meer gesterkt in het idee dat meer dan 12MP (misschien 15) onbenullig is. Wat heb je aan 20+MP als je dure lenzen het niet aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even mijn mening!
Ik zat al 2 jaar over een slr te denken en nu de prijzen wat gedaald zijn heb ik er een aangeschaft!
Dit topic las en lees ik ook, net als veel andere sites, maar toch heb ik voor olympus gekozen als instap! De prijs en de revieuws die op sites staan maakte dit voor mij de betere cam o.a. de kwaliteit van de kitlens!
Voornamelijk de prijs was voor mij een punt en dat het nieuw moest zijn! Heb even wat shots gemaakt vandaag (om 18.00 uur binnen), en in vergelijking met de compact cam’s die ik heb perfect.
Ik moet nog alles een beetje leren, maar tja dat komt met de tijd wel (ga ook cursus volgen als die voor de E-510 te krijgen is).
De grip vind ik goed en niet slechter of beter dan de EOS 450 die ik ook heb mogen gebruiken. De lenzen zijn qua uiterlijk minder doordat er van alles uitschuift i.p.v. dat het in de lens zelf gebeurt, maar daardoor is het voormaat weer kleiner in ruststand.
Wie weet heeft iemand hier nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

250-300,-

DSLR's geven toch het beste resultaat. In 't verleden alleen maar geklooi en slechte resultaten verkregen met goedkope compact-cameraatjes. Als ik dan toch mooie scherpe/goedbelichte fotos wil, dan maar 150,- meer uitgeven voor 1 goede.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vnl. macro fotos binnenshuis. compact-cameras zijn echt shyt als de verlichting niet voldoende is naar mijn ervaring. Ik wil ook een camera met instelbare-sluitertijd. Aangezien ik ook buitenshuis wil fotograferen (mensen, voertuigen, feesten)

Nee, maar in de faq stond dat een uv-lens de levensduur van je camera kan verlengen.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Geen enkel idee Ik word helemaal gek van de keuzes. Somige compact cameras zoals de IXUS of Sony cybershots geven ook hele mooie resultaten. Keek veel op "treklens". Maar ik zei al geen compact-cameras meer het liefst.

Wel een uv-filter en flitser (als dat laatste onvermijdelijk is)

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Suggesties voor camera's - typen en merk. Dan ga ik neuzen.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil een ebay winkeltje openen en ga dan nieuwe damesschoenen verkopen. Dus die moeten allemaal gefotografeerd.
*hoofdpijn*

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Alleen als het nodig is.

Met 2e hands weet ik niet wat ik kan verwachten. Geen ervaring. En gebruik al 2 jaar geen enkele camera meer wegens vrees voor die dingen. Wirpunt, belichting wil nooit samenwerken met mij. Mishcien push ik ze teveel?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een DSLR met een budget tot 300 euro ben je aangewezen op de 2e hands markt.
Maar kijk anders eens in Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3. Voor productfotografie die gepubliceerd wordt op het web (beperkte resolutie) heb je niet perse een DSLR nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Alvast mijn excuses voor het niet gebruiken van het standaard vragenlijstje, maar het gaat mij meer om een goedkeuring van de onderstaande apparatuur:

Canon 450D NL Body
Canon LP-E5

Sigma EX 50-150 mm F2.8 APO DC HSM Canon
Sigma EX 18-50 mm F2.8 DC Macro Canon

B+W UV F-Pro MRC 67mm
B+W UV F-Pro MRC 72mm

2x Memory Corp SD 150x 4Gb

Ik ga voor de 450D omdat die veel beter in de hand ligt dan de 40D, die ik in eerste instantie op het oog had. De lenzen wil ik in de winkel eerst gaan uitproberen, want ik wil wel meteen goede exemplaren. Ook de geheugenkaartjes wil ik uitproberen, want de winkel die ze verkoopt beweert dat ze sneller zijn dan de Sandisk Extreme.

Ik heb wel wat ervaring met DSLR, want ik leen nogal eens de 350D met kitlens en een 70-300 van mijn vader. Ik neem nogal eens wat foto's op school bij voorstellingen en schoolfeesten, dus lichtsterke lenzen zijn een pré. De sigma's zijn betaalbaar en mits je goede exemplaren hebt, ook optisch niet verkeerd (aldus de vele reviews die ik heb gelezen).

Mijn vraag aan jullie: is dit een prima set voor onder de pak hem beet 1600 euro? Ook moet ik nog een tas hebben voor dit alles, met nog een beetje ruimte voor in de toekomst nog een mooie macro-lens. Voor de tas heb ik nog een budget van zo'n maximaal 100 euro (minder mag altijd).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
@TerrorBabs: Gezien je budget en duidelijk gebrek aan kennis en ervaring met fotografie zou ik voor een goed compact gaan, zoals een Ixus 860IS of een Cybershot W170. Voor dat geld kun je ook een tweedehands SLR zoeken, maar als je nog iets van een fatsoenlijke lens erbij wilt, zul je aan film camera's komen, met het hele ontwikkel en afdruk traject erbij. Niet echt gemakkelijk voor een paar eBay foto's.

@universal creations: aardige camera waarvan de voordelen nu wel bekend zijn en leuk glaswerk erbij. Denk er wel aan dat op f/2,8 je een flinterdun stukje scherp hebt en bij optredens en schoolfeesten wil niet iedereen even stil staan terwijl ze in je focus staan natuurlijk. Een goedkopere lens en een echt goede flitser kan je dan een stuk meer helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jiriki schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:30:
@universal creations: aardige camera waarvan de voordelen nu wel bekend zijn en leuk glaswerk erbij. Denk er wel aan dat op f/2,8 je een flinterdun stukje scherp hebt en bij optredens en schoolfeesten wil niet iedereen even stil staan terwijl ze in je focus staan natuurlijk. Een goedkopere lens en een echt goede flitser kan je dan een stuk meer helpen.
Klopt, maar uitwijken naar 4.0 of wat meer kan dan altijd nog. En het diafragma blijft mooi gelijk over het hele bereik, iets waar ik mij ook nogal eens aan ergerde bij de lenzen van mijn vader. Overigens zijn de meeste leerlingen die ik dan vastleg niet zo heftig in beweging en de afstand die ik heb tot aan het podium is redelijk groot, waardoor er nog wat speelruimte is in de DOF.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 24-05-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

universal creations schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:34:
[...]

Klopt, maar uitwijken naar 4.0 of wat meer kan dan altijd nog. En het diafragma blijft mooi gelijk over het hele bereik, iets waar ik mij ook nogal eens aan ergerde bij de lenzen van mijn vader. Overigens zijn de meeste leerlingen die ik dan vastleg niet zo heftig in beweging en de afstand die ik heb tot aan het podium is redelijk groot, waardoor er nog wat speelruimte is in de DOF.
Op schoolfeesten kom je met een goeie flitser een stuk verder dan met alleen de ingebouwde.. Afhankelijk van hoeveel je die tele zou gebruiken (Neem je trouwens de I of de II van die 50-150?) zou je kunnen overwegen om een flitser er voor in de plaats te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

universal creations schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:08:
Ook de geheugenkaartjes wil ik uitproberen, want de winkel die ze verkoopt beweert dat ze sneller zijn dan de Sandisk Extreme.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een klant geheugenkaartjes wil proberen in de winkel en ik denk ook niet dat ik een verpakking open zou maken voor de klant. Hoe wil je dit immers testen? Ik denk niet dat die kaarten sneller zijn dan de Extreme serie van Sandisk, maar of er veel verschil tussen zit? Waarschijnlijk is het enige verschil de marge voor de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:43:
[...]

Op schoolfeesten kom je met een goeie flitser een stuk verder dan met alleen de ingebouwde.. Afhankelijk van hoeveel je die tele zou gebruiken (Neem je trouwens de I of de II van die 50-150?) zou je kunnen overwegen om een flitser er voor in de plaats te zetten..
Op een schoolfeest zal ik toch eerder de 18-50 gaan gebruiken voor portretjes en wat overzichtsfoto's. De 50-150 zal ik bij optredens met name meer richting de 150 gaan gebruiken voor de close-ups. Het niet gebruiken van een flitser is dan een pré, want niets vinden mensen zo erg dat er iedere minuut 10x een flits de zaal verlicht. Het overige bereik van de 50-150 zal ik met name buiten gebruiken als ik ga wandelen of in augustus als ik een weekendje naar de Nürburgring ga. Een flitser wil ik dus nog wel gaan aanschaffen, begrijp me niet verkeerd, maar dat zal ergens rond de jaarwisseling zijn (alles op zijn tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:55:
[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een klant geheugenkaartjes wil proberen in de winkel en ik denk ook niet dat ik een verpakking open zou maken voor de klant. Hoe wil je dit immers testen? Ik denk niet dat die kaarten sneller zijn dan de Extreme serie van Sandisk, maar of er veel verschil tussen zit? Waarschijnlijk is het enige verschil de marge voor de winkel.
Zij beweren dit, dus vind ik dat ze dat waar moeten maken. Ik neem aan dat ze wel een demo-exemplaar hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:42

Nohead

PSN ID: Nohead

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 05:19:
250-300,-

DSLR's geven toch het beste resultaat. In 't verleden alleen maar geklooi en slechte resultaten verkregen met goedkope compact-cameraatjes. Als ik dan toch mooie scherpe/goedbelichte fotos wil, dan maar 150,- meer uitgeven voor 1 goede.

Vnl. macro fotos binnenshuis. compact-cameras zijn echt shyt als de verlichting niet voldoende is naar mijn ervaring. Ik wil ook een camera met instelbare-sluitertijd. Aangezien ik ook buitenshuis wil fotograferen (mensen, voertuigen, feesten)

Nee, maar in de faq stond dat een uv-lens de levensduur van je camera kan verlengen.

Geen enkel idee Ik word helemaal gek van de keuzes. Somige compact cameras zoals de IXUS of Sony cybershots geven ook hele mooie resultaten. Keek veel op "treklens". Maar ik zei al geen compact-cameras meer het liefst.

Wel een uv-filter en flitser (als dat laatste onvermijdelijk is)

Suggesties voor camera's - typen en merk. Dan ga ik neuzen.

Wil een ebay winkeltje openen en ga dan nieuwe damesschoenen verkopen. Dus die moeten allemaal gefotografeerd.
*hoofdpijn*

Alleen als het nodig is.

Met 2e hands weet ik niet wat ik kan verwachten. Geen ervaring. En gebruik al 2 jaar geen enkele camera meer wegens vrees voor die dingen. Wirpunt, belichting wil nooit samenwerken met mij. Mishcien push ik ze teveel?
Enige wat in je budget past is een Nikon D40 met kitlens...
Maar krijg ook het idee dat je beter af bent met een goede compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles tot 900 euro, hoewel 1000 euro ook wel kan.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik heb een hele tijd een compacte camera gehad, maar heeft te weinig functies. ISO te laag, te weinig pixels, geen custom scherpstelling, noem maar op. Redenen genoeg voor een DSLR. Ik ga ook Architectuur studeren, waarbij dit nog eens van pas gaat komen.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Voor vakantiefoto's, maar vooral voor foto's van gebouwen, landschappen, e.d.

Ik heb een hele doos met lenzen liggen van Nikon, maar die hoorden nog bij een analoge Nikon, niet digitaal dus en werkt naar het schijnt niet meer met de digitale Nikons.

5. Heb je al een voorkeur?
Mijn oog was eigenlijk gevallen op de EOS-reeks, dan vooral de Canon EOS 450D. Compact en handig.

Een zonnekap wel, op lange termijn een flitser, telelens en zo.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?

Advies graag, ik twijfel tussen de D60 van Nikon en de EOS 450D. Of zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie?

Met mijn studie's ga ik het waarschijnlijk vaak moeten gebruiken, en op reis schiet ik toch ook altijd gemiddeld meer dan 700 kiekjes.

Waarschijnlijk wel. Statief en zo heb ik al.

de Canon PowerShot A460. Te weinig pixels, te lage ISO en te veel ruis, slechte flash, ligt niet stabiel in de hand en vaak troebele foto's. Ook te weinig functies om bv. lens open te laten staan, x-aantal foto's / seconde te trekken, etc.

Niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vrijdag de Sony A300 gekocht. Vond die veel lekkerder in de hand liggen dan de Canons, en de prijs lag beter dan de 450D.

Wordt morgen even spelen tijdens de marathon van leeuwarden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Dequal, (heb je al eerder advies gegeven :p ) maar ik zou gezien jouw beperkte budget naar de 400D kijken, prima camera qua sensor en mogelijkheden :) en hij is sowieso een stuk goedkoper dan de 450D en heeft ook nog eens cashback (je kunt dus (online) een body kopen voor 400 euro) dan hou je nog wat over om nette lenzen te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zit dat eigenlijk met die cashback? Want is snap dat niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees het boekje, de voorwaarden en [verzamel]Canon Cash Back acties eens door. Béétje zelfredzaamheid wordt hier ernstig gewaardeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Rond de 1000 euro, iets minder mag, iets meer ook :)

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Het is leuk plaatjes schieten met m'n compact (panasonic TZ-3) maar het is niet genoeg. De instellingen en mogelijkheden zijn beperkt en daar loop ik aan alle kanten tegen aan.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vooral in stedelijk gebied. Gebouwen, straten, mensen maar ook portretten. Daarnaast wil ik ook veel experimenteren en af en toe ook wat portretten maken.

Op lange termijn niet echt. Voor nu neig ik naar een EF-S 17-85mm f/4-5.6 die bij de 40d kit... Zie volgende vraag

5. Heb je al een voorkeur?
M'n voorkeur gaat uit naar de Canon 40D. Een vriend heeft deze, mijn moeder heeft de 20D en ik vind ze beide een stuk lekkerder en robuuster in de hand liggen dan bijv de xxxD series. Ook met de cashback die momenteel nog op de body zit lijkt het me een hele goede keuze.

Niet direct, ik kan veel dingen lenen van een vriend en van mijn moeder dus ik kijk daarop wat ik nodig heb. Wel wil ik gelijk een cfkaart, een

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Beetje van beide. Ik denk zelf dat de 40d een keuze is waar ik geen spijt van kan krijgen. Aan de andere kant heb ik me niet heel erg goed georienteerd op alternatieven.

Ik wil er zeker een aantal uren per dag aan wijden. Aangezien het voor mij niet moeilijk is om hem vaak mee te nemen ben ik zeker van plan er veel mee te doen en het serieus aan te pakken. Dat er meer mensen om mij heen ook fanatiek met fotografie bezig zijn helpt alleen maar

Zeer zeker, statief, etc. wil ik zelf aanschaffen. Ook wil ik, als ik wat meer weet wat ik nodig heb, meer glas aanschaffen.

Ik gebruik een Panasonic TZ3. Leuke superzoom compact maar erg beperkt. Ten eerste zijn er alleen maar presets en nauwelijks instellingen zelf in te stellen. Daarnaast is de ruiswaarde vanaf iso 400 onacceptabel en is het niet mogelijk om een goede foto in het donker te krijgen vanuit de hand. Ook zijn sportfoto's of foto's van andere snelle bewegingen moeilijk te doen. Als compact is ie perfect maar ik wil gewoon graag meer.

Niet voor de body, voor glas later wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@cc_blikkie
Kijk eens hier,hier, hier en hier. En oefen vooral veel, dan heb je een cursus niet nodig. Bedenk goed dat je met digitaal niet teveel kunt schieten, oefen, oefen en oefen dan nog een beetje, experimenteer er lekker op los, daar leer je het meeste van. (Negeer de scene-instellingen, schiet veel op M, S en A om te leren wat je camera doet, gebruik de scene-instellingen alleen om bij jezelf te toetsen of je weet waarom de camera bepaalde instellingen gebruikt bij bijvoorbeeld de sport stand of de vuurwerkstand etc.) En bovenal: geniet. ;)

@Terrorbabs
Met dat budget heb je weinig keuze, de MM had de Nikon D40 inclusief kitlens voor 299. En hier is de Olympus E330 voor weinig geld in een kit te koop. (Moet zeggen dat ik dat echt een superdeal vind. :)). Je wil graag macro fotograferen zeg je. De meeste standaardlenzen kunnen niet echt dichtbij focussen, met het budget dat je hebt, gaat je dit niet lukken. Veel (van de wat duurdere) compactcamera's hebben wel redelijke tot goede macroinstellingen. Bij de Nikon ken ik geen goedkope macrolens (iemand anders wellicht wel?) bij Olympus kun je bijvoorbeeld de 35mm 3,5 Macro erbij aanschaffen (+/- 220 euro), daarmee heb je een echt 1:1 bereik, maar je moet wel dicht op het onderwerp kruipen dus het is minder geschikt voor kleine-beestjes-fotografie. Wil je een macro-objectief waarmee je van grotere afstand heel dichtbij kunt focussen, dan kom je uit bij objectieven vanaf een euro of 400. Ik denk dat jij je eerst beter moet inlezen om te kunnen bepalen wat je precies wilt en wellicht dat je dan ook nog eens naar je budget kunt kijken.

@Dequal
Afhankelijke van de lenzen die je nog hebt liggen, zou ik kijken naar de Nikon D200. Oudere Nikkor lenzen werken wel op digitale Nikon-camera's, maar de lichtmeting werkt, voorzover ik het weet, alleen bij de duurdere modellen (D200,D300,D3). Als het goede objectieven zijn, is het geen gek idee om één van deze bodies aan te schaffen, waarbij de D200 het dichtst bij jouw budget komt.
De objectieven zijn ook te gebruiken op body's van andere merken met een adapter. Vreemd genoeg heb je dan wel de beschikking over lichtmeting bij bijvoorbeeld Canon en Olympus. (Ik gebruik zelf een Nikkor 50mm 1,2 objectief op een Olympus E3.) De lichtmeting gebeurt met de zogenaamde 'stop-down' methode, dit houdt in dat je voor een correcte meting, het objectief dicht moet draaien naar het f-getal dat je wilt gebruiken voor de foto. En dat je hem hier ook op moet laten staan als je de foto neemt. (De camera heeft geen controle over het diafragma.) Scherpstellen doe je met het diafragma wijd open.
Met je budget heb je nog een aardige keuze aan body's.(Canon 400D, 450D,40D, Nikon D40/D40x/D60/D80/D200, Olympus E410/E420/E510/E520, Pentax K200D/K10D, Sony A200/300/350/700). Ik zou dan ook eerst kijken naar de lens die je nodig hebt. Als je gebouwen fotografeert, wil je dan groothoek gebruiken of details vastleggen met een tele-lens? Even uitgaande van het eerste; dan zal geen enkele kitlens je bevallen, omdat een groothoek van ongeveer 28mm lang niet altijd voldoende is. Bovendien hebben alle kitlenzen een behoorlijke vertekening in de groothoekstand, waardoor rechte lijnen krom lopen. Een betere keuze is dan één van de uwa-objectieven. (o.a: Canon 10-22mm, Tokina 12-24mm, Sigma 10-22mm). Enfin; het hangt dus af van je persoonlijke wensen. Waarbij veel tweakers hier een voorkeur hebben voor de Canon-variant. Nikon heeft geen betaalbare uwa in het assortiment zitten en dus ben je aangewezen op één van de third-party fabrikanten. Dit geldt ook voor Olympus, waarbij je minder groothoek krijgt voor hetzelfde geld vanwege de hogere brandpunts-omrekenfactor. (2x tov 1,5 of 1,6x). Je hebt dan met de 10-20mm van Sigma op Olympus een 20-40mm zoom, op de Canon een 16-32mm en op Nikon een 15-30mm. In de herfst van dit jaar komt Olympus met een betaalbare uwa, een 9-16mm, welke een 18-32mm groothoek oplevert. Tot die tijd ben je aangewezen op de 10-20mm van Sigma of de veel duurdere 7-14mm van Olympus.

@Edwintjuuh
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee. :)

@Nedra
In jouw geval zou ik absoluut voor de 40D gaan, of een 30D als die nog goedkoop te vinden is. Het is gewoon handig dat je mensen om je heen hebt die ook met XXD body's van Canon fotograferen, waar je ook nog eens glaswerk van kunt lenen. Wat betreft de 17-85mm IS lens, zeer handig voor allround-gebruik, maar niet als je rechte lijnen op groothoek in gebouwen ook recht wilt houden. Als startlens een aanrader, dat dan weer wel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kwintessens op 25-05-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
aanvullend op kwintessens voor Terrorbabs:
Een 400D met kitlens kost bij de MM nu 350 euro geloof ik.
Een 60mm macro lens bij canon is echt heel voordelig. T.o.v. 35mm macro lens is 60 echt al veel fijner omdat je juist een tele bereik wilt in macro.
Ik kies dus voor de 400D en dan over een 2 maandjes een 60mm macro kopen van canon, een erg fijne lens voor macro.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:19:
aanvullend op kwintessens voor Terrorbabs:
Een 400D met kitlens kost bij de MM nu 350 euro geloof ik.
Een 60mm macro lens bij canon is echt heel voordelig. T.o.v. 35mm macro lens is 60 echt al veel fijner omdat je juist een tele bereik wilt in macro.
Ik kies dus voor de 400D en dan over een 2 maandjes een 60mm macro kopen van canon, een erg fijne lens voor macro.
Oly 330 heeft liveview (werd daarom afgebrand, nu is het kennelijk een musthave feature :S, en ook niks over de zoeker van de 330, die is niet veel slechter dan de 350D zoeker.)
Liveview is handig voor macro lijkt me.
Ook kun je een cheape oude macro met een fourthirds converter kopen. Volledig handmatig, maar met macro heb je meestal alle tijd. Handmatig focussen is heel precies te doen met liveview en MF loupe.
Ik heb nog nooit een macrolensreview gelezen die negatief was.

Door de 2x cropfactor lijkt het zelfs alsof je nog meer vergroting hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:55:
[...]

Oly 330 heeft liveview (werd daarom afgebrand, nu is het kennelijk een musthave feature :S, en ook niks over de zoeker van de 330, die is niet veel slechter dan de 350D zoeker.)
Eigenlijk zeg je dus:

"die is nog íets slechter dan de 350D zoeker"

Sorry, maar dan is liveview onmisbaar ook, want veel kleiner dan een 350D zoeker en het worden compact-viewfinders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:00:
[...]

Eigenlijk zeg je dus:

"die is nog íets slechter dan de 350D zoeker"

Sorry, maar dan is liveview onmisbaar ook, want veel kleiner dan een 350D zoeker en het worden compact-viewfinders :P
Ja, maar over de Oly 330 zoeker is veeeeel meer gezeur geweest dan over de 350D zoeker.
En de Panasonic L1(neefje van oly 330) naast de 350D maakt qua zoeker niks uit.
Wel qua handling, het is heel lastig om de L1 te laten liggen.
Is trouwens al gemeld dat de 330 kitlens beter (vooral build) is dan de Canon kitlens? op een budget van 300E maakt dat toch wel uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ik denk dat het niet handig is om een discussie aan te gaan over de zoekers van de E330 en de 350D. Ik heb de E330 hier liggen en de 400D in het bezit gehad. De zoeker van de E330 is donkerder omdat een deel van het binnenkomende licht wordt afgebogen richting de tweede sensor. De grootte van de zoekers is vergelijkbaar maar de helderheid niet. Het hangt er dus vanaf of wat je als gebruiker belangrijker vindt; een kleine heldere zoeker of een kleine minder heldere zoeker met een goede live-view functie.
Fotograferen met gebruik van de zoeker is bij bij beide prima te doen, alleen is het bij de E330 wat lastiger bij weinig licht. Daarentegen is een kantelbare LCD met live-view weer heerlijk bij macro-fotografie en voor het fotograferen vanuit aparte standpunten of op waist-level.

De 35mm 3,5 vertaalt naar een 70mm
De 60mm 2,8 vertaalt naar een 96mm

Ik heb te weinig ervaring met macro-fotografie om te kunnen vertellen of dat een groot verschil in het voordeel van de Canon is. Met 2,8 heb je natuurlijk een nog helderder zoeker op de Canon tov 3,5 op de Olympus. En minder dof, maar dat is al zeer beperkt bij beide.

Voor 299 waarvoor je de Olympus E330 inclusief (betere) standaard kitlens kunt kopen, kun je absoluut geen Canon 400D inclusief kitlens vinden. Ook geen 350D. Alleen de D40 van Nikon (of is die aanbieding voorbij?) En dan is dus de vraag of Nikon een goedkoop alternatief voor de 35mm en de 60mm van Olympus en Canon heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwintessens schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:25:
Ik denk dat het niet handig is om een discussie aan te gaan over de zoekers van de E330 en de 350D. Ik heb de E330 hier liggen en de 400D in het bezit gehad. De zoeker van de E330 is donkerder omdat een deel van het binnenkomende licht wordt afgebogen richting de tweede sensor. De grootte van de zoekers is vergelijkbaar maar de helderheid niet. Het hangt er dus vanaf of wat je als gebruiker belangrijker vindt; een kleine heldere zoeker of een kleine minder heldere zoeker met een goede live-view functie.
Kleine nuance ;) Ik zou sensor-contrast-based autofocus geen goede focus willen noemen.

Verder ben ik het volledig met je eens, we hebben het hier meer over een budget-dSLR dan een start-dSLR :)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 25-05-2008 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Henk schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:00:
[...]

Kleine nuance ;) Ik zou sensor-contrast-based autofocus geen goede focus willen noemen.

Verder ben ik het volledig met je eens, we hebben het hier meer over een budget-dSLR dan een start-dSLR :)
Uhm.. Ik weet niet waar je precies op doelt, maar de E330 biedt twee live-view opties: mode A en mode B.

mode A: gebruikt een kleine tweede beeldsensor. Autofocus: phase-difference detection.
mode B: gebruikt de hoofdsensor. Autofocus: phase-difference detection, is alleen mogelijk door het tijdelijk neerlaten van de spiegel om het licht op de AF sensoren te laten vallen. Daardoor is er sprake van een tijdelijke black-out.

Contrast-based autofocus wordt dus niet toegepast. Althans, ik heb nergens kunnen vinden dat de E330 de kleine sensor gebruikt om contrastbased af toe te passen. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze net zo goed meer dan drie focuspunten kunnen toepassen. Dit is niet het geval; je hebt dezelfde 3 af-punten op dezelfde plek, als bij normale AF.

Contrast-bases autofocus wordt wel toegepast in de 450D en de nieuwe E420 en E520 van Olympus. Alleen Sony maakt op dit moment gebruik van een tweede beeldsensor in de zoeker, of zij daarbij contrast-based of phase-difference detection gebruiken, weet ik niet.

Als ik dan kijk naar de verschillende vormen van live-view, dan vind ik dat de E330 de betere heeft; je hebt keuze uit twee vormen; 1 is makkelijk in gebruik en werkt als een compact, de andere is de meer nauwkeurige (dof, manual focus met zoom-functie). Deze keuze heb je in geen enkele andere dslr.

Los van dit alles is het natuurlijk jammer dat Olympus nog steeds slechts 3 AF punten in alles behalve de E3 heeft. Ik vond het ook een teleurstelling dat Nikon hierop teruggreep bij de D40/D40x/D60.

[ Voor 15% gewijzigd door Kwintessens op 25-05-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hell, was de E330 dan de uitzondering op de regel? ah...

Ik moet me maar minder met budgetcams gaan bemoeien denk ik, heb ze te lang niet vastgehad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Sony gebruikt de normale AF sensoren bij live-view, bij hen werkt live-view namelijk ook via de spiegel. Geen nadelen aan voor de AF dus.

Beetje als mode2 bij de E330, maar dan zonder dat de spiegel moet klappen om te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jiriki schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:30:
@TerrorBabs: Gezien je budget en duidelijk gebrek aan kennis en ervaring met fotografie zou ik voor een goed compact gaan, zoals een Ixus 860IS of een Cybershot W170. Voor dat geld kun je ook een tweedehands SLR zoeken, maar als je nog iets van een fatsoenlijke lens erbij wilt, zul je aan film camera's komen, met het hele ontwikkel en afdruk traject erbij. Niet echt gemakkelijk voor een paar eBay foto's.
Ik zou manueel scherpstellen echt een pre vinden. autofocus is binnenshuis altijd een ramp geweest. Zeker als het weer en lichtinval snel schommelt. Weet niet wat ik hiertegen kan doen.. Hebben die sony's en canon IXUS's handmatige scherp-instelling?
Ik heb gegoogeled maar zie dat de IXUS en Sony dsc-w170 alleen auto-focus hebben?

Trouwens voor dat geld (rond 200,-) zag ik ok de sony dsc-h3 en h10 staan.
Zijn die wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
De H3 en H10 kunnen ook niet handmatig scherpstellen, maar daar zou ik niet eens naar kijken.

Soms zijn er wel van deze bridge camera's die "handmatig" kunnen scherpstellen, maar dat is meestal met een electronische koppeling, dus je draait wel aan een ring maar die is niet rechtstreeks gekoppeld aan het focus mechanisme. Niet dat dat heel veel uitmaakt, de zoeker of het scherm van een bridge is toch niet geschikt om zelf scherp te stellen, dat is veel te veel op de gok.

Als je dat echt wilt, zul je iets meer uit moeten trekken om een fatsoenlijke DSLR aan te schaffen. Gezien je wensen, zo'n €500-600.

Zelf heb ik een Ixus 860 voor de snelle foto's en nog nooit problemen gehad in het donker. Er zit een redelijk werkend hulplicht op, een felle oranje lamp die niet al te storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
[b][message=30126590,noline]Kwintessens schreef op zondag 25 mei 2008 @

@Nedra
In jouw geval zou ik absoluut voor de 40D gaan, of een 30D als die nog goedkoop te vinden is. Het is gewoon handig dat je mensen om je heen hebt die ook met XXD body's van Canon fotograferen, waar je ook nog eens glaswerk van kunt lenen. Wat betreft de 17-85mm IS lens, zeer handig voor allround-gebruik, maar niet als je rechte lijnen op groothoek in gebouwen ook recht wilt houden. Als startlens een aanrader, dat dan weer wel. :)
Thx voor het advies! Zijn er nog andere lenzen aan te raden voor beginners? Zoom bereik is niet het belangrijkste voor mij, aan de andere kant wil ik natuurlijk vooral in het begin wel veel kanten op experimenteren. En ik vraag me af of deze veel beter is dan de18-55 van de 30d kit

[ Voor 1% gewijzigd door Nedra op 25-05-2008 23:18 . Reden: I forget words sometimes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nedra schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:58:
[...]

Thx voor het advies! Zijn er nog andere lenzen aan te raden voor beginners? Zoom bereik is niet het belangrijkste voor mij, aan de andere kant wil ik natuurlijk vooral in het begin wel veel kanten op experimenteren. En ik vraag me af of deze veel beter is dan de 17-55
De 17-55/2.8IS of de 18-55/3.5-5.6IS? Want die eerste klopt de 17-85 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo!

Oké...allereerst even een kleine 'hulde' voor deze site, die toch nog toe in mijn onderzoek (wat inmiddels een heuse STUDIE begint te worden) van grote waarde is gebleken. Omdat ik met nog een andere vraag zit, heb ik de vraag 'waar moet ik mijn dSLR aanschaffen' aan toegevoegd?

Verder is het belangrijk om te weten dat ik reeds vele uren deskresearch in dit onderwerp heb zitten ,daardoor wil ik zaken waar ik over heb besloten (zoals dat ik een Nikon wil)liefst niet heroverwgen. Zo probeer ik mijn scala aan keuzes wat in te dammen

Ik heb voor een camera + lens rond de 800 euro over.

Meer controle over de foto's die je maakt, meer groothoek en simpelweg mooiere sn scherpere foto's

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Behoorlijk all-round denk ik: portret/scenery/maco. Maar reizen vind ik (wie niet) erg leuk dus beetje handsaamheid is niet onbelangrijk.

Als ik al het geld van de wereld zou hebben zou ik denk ik voor de 18-200 van Nikon gaan of de 16-85 maar ik heb nou eenmaal niet al het geld van de wereld. Momenteel zijn er 2 interessante keuzes:
- De nikon 16-135mm (zonder stabilisatie)
- De sigma 17-70mm (waarvan het mij niet duidelijk is offie nou wel of niet stabilisatie heeft)

Dat brengt mij op een belangrijke vraag: hoe 'nodig' is stabilisatie (nikon noemt het VR, Canon noemt het IS) nou eigenlijk? Is het zo dat hoe groter het zoombereik hoe meer de noodzaak? Is wat dat betreft die 16-135mm niet wat heftig zonder stabilisatie?

Mijn voorkeur van camera's gaat uit naar Canon en Nikon omdat dat simpelweg oerdegelijke merken zijn die al vele jaren in 'het vak' zitten (kan je van Pentax ook zeggen, maar die heeft volgens mij veel marktaandeel verloren met de evolutie naar Digitale fotografie). Ik heb begrepen dat de Nikon D40/D60 (de D80 in mindere mate) wat geschikter zijn voor beginners en voor reizen (omdat ze zo lekker klein zijn!) dan de EOS 400D/450D.

Nee...first things first

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Beide wil ik graag!

Ik wil een goeie all-round set met goed materiaal. Dat wil zeggen, ik wil een goeie camera omdat ik er later écht goeie lenzen op wil kunnen zetten en ik wil beginnen met een goeie (all-round)lens omdat goed materiaal zich op de lange termijn altijd terugbetaald qua comfort, kwaliteit en duurbaarheid.

Zeer zeker!

Ik ben een groot fan van de IXUS serie, die ik gebruikte totdat ie werd gejat. Maar zoals ik in het begin al zei, wil ik nu graag de overstap maken naar dSLR omdat ik meer controle wil etc etc.

Nee

waar moet ik mijn dSLR aanschaffen'
Met deze vraag bedoel ik niet 'binnen Nederland' maar daarbuiten. Naar mijn weten is Duitsland een uitstekend land voor elektronica en je hebt nogsteeds een Europese garantie enzo. Maar helemaal interssant (qua prijs) is natuurlijk de VS ivm de lage dollerkoers, maar wanneer er dan iets mankeert aan mijn camera moet ik 'm opsturen naar de VS, da's niet helemaal optimaal.

Conclusie
Welnu...eigenlijk heb ik een paar opties die ik serieus overweeg en dat zijn de volgende:
1) Nikon D60 + 16-135mm lens (is een kit)
2) Nikon D60 + Sigma 17-70mm (body en lens los aanschaffen)
...of misschien toch maar die waanzinnig mooie 16-85mm lens...wat een feestje is dat.

Mensen alvast bedankt voor jullie reacties. God bless internet en dit soort fora!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:31:
Als ik al het geld van de wereld zou hebben zou ik denk ik voor de 18-200 van Nikon gaan of de 16-85 maar ik heb nou eenmaal niet al het geld van de wereld. Momenteel zijn er 2 interessante keuzes:
- De nikon 16-135mm (zonder stabilisatie)
- De sigma 17-70mm (waarvan het mij niet duidelijk is offie nou wel of niet stabilisatie heeft)
Ik neem aan dat je de 18-135 bedoelt. De sigma heeft geen stabilisatie.
Dat brengt mij op een belangrijke vraag: hoe 'nodig' is stabilisatie (nikon noemt het VR, Canon noemt het IS) nou eigenlijk? Is het zo dat hoe groter het zoombereik hoe meer de noodzaak? Is wat dat betreft die 16-135mm niet wat heftig zonder stabilisatie?
Realiseer je wat stabilisatie doet. Het corrigeert jouw eigen getril zonder dat je een statief nodig hebt. Het zorgt ervoor dat de oude brandpuntsafstand=sluitertijd regel niet meer geld. Een 18-135 op 135mm zou je dus op 1/160 moeten schieten. Met VR zou dat best wel 's 1/60 of zelfs 1/30 kunnen worden.
Nodig is het niet, handig soms wel. Bij heftig bewegende mensen helpt 't niets.
Conclusie
Welnu...eigenlijk heb ik een paar opties die ik serieus overweeg en dat zijn de volgende:
1) Nikon D60 + 16-135mm lens (is een kit)
2) Nikon D60 + Sigma 17-70mm (body en lens los aanschaffen)
...of misschien toch maar die waanzinnig mooie 16-85mm lens...wat een feestje is dat.

Mensen alvast bedankt voor jullie reacties. God bless internet en dit soort fora!
De 18-135 is een lens die z'n bouw een beetje tegen heeft. Voor reizen is het een heel fijn bereik. De sigma heeft weer als voordeel dat je tot 20cm kan gaan en dan 1:2.3 krijgt.

Ik verwacht dat de 16-85 nog wel wat gaat zakken in prijs maar dat duurt nog wel tot het einde van 't jaar.

Via http://flickr.com/groups/nikkor/discuss/72157600054420287 kun je voorbeelden vinden van diverse nikon lenzen "in het echt"

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verder is het belangrijk om te weten dat ik reeds vele uren deskresearch in dit onderwerp heb zitten ,daardoor wil ik zaken waar ik over heb besloten (zoals dat ik een Nikon wil)liefst niet heroverwgen. Zo probeer ik mijn scala aan keuzes wat in te dammen
Niet om te zeggen dat je op nieuw moet proberen, maar deskresearch zegt lang niet alles. Misschien is bodyA wel het meest compact maar ligt bodyB jou wel veel lekkerder in de hand en is het pakket features van bodyC wel veel geschikter voor jou. Persoonlijk zou bij mij de keus dan bestaan uit body B of C (zie wat verder naar onder over het formaat van de body's)
Ik heb voor een camera + lens rond de 800 euro over.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Behoorlijk all-round denk ik: portret/scenery/maco. Maar reizen vind ik (wie niet) erg leuk dus beetje handsaamheid is niet onbelangrijk.

Mijn voorkeur van camera's gaat uit naar Canon en Nikon omdat dat simpelweg oerdegelijke merken zijn die al vele jaren in 'het vak' zitten (kan je van Pentax ook zeggen, maar die heeft volgens mij veel marktaandeel verloren met de evolutie naar Digitale fotografie). Ik heb begrepen dat de Nikon D40/D60 (de D80 in mindere mate) wat geschikter zijn voor beginners en voor reizen (omdat ze zo lekker klein zijn!) dan de EOS 400D/450D.
Tsja voor alround gebruik kan je moeilijk body's af gaan schrijven, werkelijk elke APS-C sized body komt daar bij een heel eind (ook sommige niet APS-C camera's komen een heel eind).

Als begin objectief lijkt die sigma 17-70 me geen gek idee eventueel met een telezoom er bij (hier kom ik straks op terug). Maar wees je er wel van bewust dat met of zonder tele zoom het niet de minime verschillen in afmetingen van de verschillende body's zijn die de draagbaarheid bepalen maar de lenzen die je er bij kiest. zelfs een relatief compacte tele zoom neemt in z'n eentje al bijna het zelfde volume in als alleen je body.

Het kan zijn dat voor je reis aspiratie's bijvoorbeeld een sigma 17-70 voldoende bereik levert maar is dat niet zo dan zou je misschien toch een 18-125 / 18-135 of zelfs 18-200 / 18-250 superzoom kunnen overwegen. Wel lever je bij al die objectieven in op "macro" mogenlijkheid en compactheid. Dus dit is een kwestie van prioriteiten stellen (formaat/gewicht/macro/bereik/lichtsterkte/kwaliteit/degenlijkheid/prijs).

Persoonlijk vind ik de nikon D60 (kit) geen sterke body wat betreft prijs en features. Geen focus motor in de body, beperkt 3 punts AF systeem maar toch 80 euro duurder als een Sony A200 (kit) of 30 euro duurder als een Canon 400D (kit).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey bedankt voor de reacties!
Ik ben dus nog even verder aan het kijken en ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn keuze voor een D60 een beetje aan het wankelen. Met name kijkende naar lenzen heb ik het idee dat Canon veel meer betaalbare en kwalitatief goeie lenzen heeft. Zo heb ik de volgende lenzen gevonden die me erg aanspreken:

canon 24-85
canon 17-85
canon 24-70
nikon 18-70

Die 17-85 is een stuk goedkoper dan die van Nikon maar de reviews zijn niet al te best. Iemand enig commentaar op dit rijtje lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:16:
Hey bedankt voor de reacties!
Ik ben dus nog even verder aan het kijken en ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn keuze voor een D60 een beetje aan het wankelen. Met name kijkende naar lenzen heb ik het idee dat Canon veel meer betaalbare en kwalitatief goeie lenzen heeft. Zo heb ik de volgende lenzen gevonden die me erg aanspreken:

canon 24-85
canon 17-85
canon 24-70
nikon 18-70

Die 17-85 is een stuk goedkoper dan die van Nikon maar de reviews zijn niet al te best. Iemand enig commentaar op dit rijtje lenzen?
24-85 is geen aanrader
17-85 heeft zo zijn eigenschappen waar je rekening mee moet houden
24-70L is stervensduur, maar absoluut erg goed en ook zijn geld waard (maar op crop body een raar bereik)
nikon 18-70 is goed voor het geld, goed contrast, gewoon goed voor wat hij kost, maar er is voor meer geld ook beter te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je Nomad...dan twijfel ik eigenlijk serieus tussen de volgende opties
Body: Een NikonD60 of een Canon400D
Lens: Sigma 17-70, de 18-70 of de canon 17-85 (die zit in een kit)
En wat bedoel je precies met 'zo z'n eigenschappen'?

Overigens heeft Canon echt een relaxte cash-back actie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ga's lezen op photozone.de, een van de allerbeste review sites voor glaswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Jiriki
Mode 2 bij de Olympus E330 gebruikt de hoofdsensor. Sony gebruikt altijd de kleine sensor. De live-view van Sony lijkt het meeste op mode 1 (of A) bij de E330, waarbij ook een kleine sensor wordt gebruikt en de spiegel gewoon naar beneden is geklapt, waardoor de normale AF-sensoren gebruikt kunnen worden. In mode 2 ( of B ) wordt de hoofdsensor gebruikt waarbij je een correcte weergave van de DOF hebt, in deze modus heb je geen beschikking over de AF, zonder dat de spiegel naar beneden gaat. Mode 2 is niet beschikbaar op de Sony's, omdat de hoofdsensor van de A200/300/350 geen live-view beeld kan geven.

@Nedra
Ik ben het eens met Henk; de 18-55mm IS en de 17-55mm IS zijn andere mogelijkheden, waarbij de eerste een betere versie van de oude kitlens is en de tweede een L-lens in een EFs verpakking.
Andere alternatieven zijn: Tamron 17-50mm 2,8, Sigma 18-50mm 2,8 en 17-70 2,8-4,5, Tokina 16-50mm 2,8 en vast nog wel een paar. Je levert bij deze lenzen helaas wel IS in. Voor ervaringen met deze objectieven verwijs ik je naar het topic waarin glaswerk voor Canon besproken wordt. En naar www.photozone.de waar je veel reviews kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Mijn fout, inderdaad mode 1. Jammer dat Olympus dat niet is aan blijven houden bij de nieuwere modellen, de E-330 is de enige die dit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 12:49
Nu ik het hier zo lees over body en lenzen heb ik ook nog een vraag.
Ik ben er eigenlijk wel overuit dt ik de 450d wil.
Vakantie geld is binnen en volgend jaar februari ga ik 6 week naar new sealand.
Ik zal door hoofdzakelijk natuurr fotograferen. en natuurlijk de standaard familie/vakantie foto's..
Om vast te oefenen wil ik nu al een camera aanschaffen.
Ik twijfel eigenlijk tussen de 450d + kit 17-55 IS van €729 bij konijn
of de 450D van €639 met een lose lens de Canon EF 28-105mm F3.5-4.5 USM II ø 58mm van €225

Ik heb dan direct de beschikking of een leuke lens zodat ik voor dat ik weg ga alleen nog een 10-22 hoef aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tito129 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 07:53:
Ik zal door hoofdzakelijk natuurr fotograferen. en natuurlijk de standaard familie/vakantie foto's..
of de 450D van €639 met een lose lens de Canon EF 28-105mm F3.5-4.5 USM II ø 58mm van €225

Ik heb dan direct de beschikking of een leuke lens zodat ik voor dat ik weg ga alleen nog een 10-22 hoef aan te schaffen.
Wat voor natuur wil je fotograferen? Wil je mooie overzichtplaatjes fotograferen zou ik voor een goede groothoek gaan, wil je dieren op de gevoelige plaat vastleggen dan kun je meestal niet genoeg mm's hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39
Tito129 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 07:53:

Dit moet waarschijnlijk de 18-55 IS zijn. De 17-55 2.8 IS kost als lens alleen meer als de hele kit (is wel elke cent waard). Ik zou zowieso altijd de kit kopen omdat er gewoon een goede walk around lens bij zit en je hem later eventueel ook weer als kit kan doorverkopen.

De keuze voor extra groothoek boven tele is een hele goede in noorwegen (ook wijdse landschappen enzo) heb ik extra groothoek meer gemist dan extra tele. Denk je er ook aan dat als je op reis gaat een goede tas eigenlijk een must is omdat je de hele dag met je spul aan het slepen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Refro schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:24:
[...]

Dit moet waarschijnlijk de 18-55 IS zijn. De 17-55 2.8 IS kost als lens alleen meer als de hele kit (is wel elke cent waard). Ik zou zowieso altijd de kit kopen omdat er gewoon een goede walk around lens bij zit en je hem later eventueel ook weer als kit kan doorverkopen.

De keuze voor extra groothoek boven tele is een hele goede in noorwegen (ook wijdse landschappen enzo) heb ik extra groothoek meer gemist dan extra tele. Denk je er ook aan dat als je op reis gaat een goede tas eigenlijk een must is omdat je de hele dag met je spul aan het slepen bent.
Ik bedoelde idd de 18-55 IS,

@Erasmo
Het worden idd landschappen en huisjes in een landschap.

Hmm nu twijfel ik nog meer of het niet verstandig is om eerst de 18-55 en later die 100euro in een tele te stoppen.. die 28-105 lijk me wel een goede alrounder die je wat voordeel oplevert in zoom, zodat ik geen 55-200 hoef aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Tito129 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:39:
[...]

Ik bedoelde idd de 18-55 IS,

@Erasmo
Het worden idd landschappen en huisjes in een landschap.

Hmm nu twijfel ik nog meer of het niet verstandig is om eerst de 18-55 en later die 100euro in een tele te stoppen.. die 28-105 lijk me wel een goede alrounder die je wat voordeel oplevert in zoom, zodat ik geen 55-200 hoef aan te schaffen.
Ik denk dat de 28 mm voor een allrounder te veel tele is, maar dat is hoe ik er mee werk. Als tele zou ik tegen die tijd naar een 70-300 kijken een canon of een sigma. Of als je veel geld hebt een 70-200 van Canon.

Wist je trouwens dat op de 10-22 tot 30 juni Euro 50,- cash back zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Hoi allemaal,

Ook op zoek naar een DSLR en ook verward en verwend (verward door 't aanbod, verwend door het feit dat je je zoiets moois kunt permitteren :D).

Budget: 800eu

Wensen:
- lage reactiesnelheid, hoge fps (grotere kans grijpen van 'n moment met vooral dieren en snelbewegende objecten)
- slimme flitsvoet
- stevige grip (sommige DSLR's zijn pietepeuterig)

Heb nu een Fuji S9600, ben blij met de kleuren en scherpte, mogelijkheden. Minder blij met gebruik bij slechter licht, ruis bij ISO 800 en hoger en de passieve flitsvoet. Verder issie digitaal, dus soms drukt ie gewoon niet af omdat ie nog 'iets' aan het doen is. Weg moment. Daarbij, lage fps bij continious shooting (1,5).

Opties :')

merk model IS mp fps live mem eur lens eur
Canon 40d ja, lens? 10 6,5 ja cf 880 - 150= 730 17-85 1190 - 200 = 990 X
Canon 400d nee 10 3 nee cf 465 18-55 500
Canon 450d ja, lens 12 3,5 nee sd 600 18-55 685 X
Nikon d60 ja, lens 10 3 nee sd 485 18-55 570
Sony A350 ja, body 14 2,5 ja cf, ms pro 565 17-65 610
Olympus E-520 ja, body 10 3,5 ja cf, xd 14-42 655 X
Olympus E-420 nee 10 3,5 ja cf, xd 390 14-42 455
Pentax K200D ja, body 10 2,8 ja sd 565 18-55 610

Met die cashback actie van Canon kun je je slag slaan. Neem bijvoorbeeld de 17-85 IS lens en een 400d of 40d en je hebt een toffe set. 400d is echter vervangen door de 450d en de 40d is net weer boven budget (en tevens niet zo nieuw meer). Dan zou ook een nikon kunnen, of zelfs een oly 520!

Ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn: 40d met alleen lens, of 400d en misschien een grip erbij kopen ofzo? Voor en nadelen ben ik benieuwd naar. In de winkel vind ik de 40d wel een fijn toestel, zeker met het dubbele scherm en de wat forsere body.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-05-2008 08:58 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Refro schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:45:
[...]

Ik denk dat de 28 mm voor een allrounder te veel tele is, maar dat is hoe ik er mee werk. Als tele zou ik tegen die tijd naar een 70-300 kijken een canon of een sigma. Of als je veel geld hebt een 70-200 van Canon.

Wist je trouwens dat op de 10-22 tot 30 juni Euro 50,- cash back zit.
Ja wist ik, maar 10-22 is me op dit moment nog even te duur.

Wil tijdens het doorkruizen van new sealand ook niet te veel lenzen mee nemen. Moet namelijk nog veel meer mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Tito129 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:10:
[...]

Ja wist ik, maar 10-22 is me op dit moment nog even te duur.

Wil tijdens het doorkruizen van new sealand ook niet te veel lenzen mee nemen. Moet namelijk nog veel meer mee..
Er komt ook vast wel weer een nieuwe cash back en met een beetje geluk zit ie daar weer in. Maar het zou voor mij een extra argument zijn om de 17-55 te halen dan heb je in ieder geval een beetje groothoek als je om een of andere reden die lens niet meer kan kopen voor je naar nieuw zeeland gaat.

En over teveel lenzen zou ik me niet druk maken. Als je een 450d hebt met een 10-22 een 17-55 en een 70-300 kun je heel veel aan en heb je toch nog best een compacte set. Deze lenzen worden pas echt groot als je extreem tele gaan > 300mm en/of heel lichtsterk (f2.8 lenzen) maar deze kosten allemaal ook heel veel centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Zomaar tussendoor: Ik heb net de 450D review door zitten lezen op dpreview ( http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/ ) en ik ben echt stunned door de beeldkwaliteit van dat gekke ding :P

Ook in die review zeggen ze trouwens dat Sensor-Contrast AF in liveview gewoon utterly useless is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:57:
Hoi allemaal,

Ook op zoek naar een DSLR en ook verward en verwend (verward door 't aanbod, verwend door het feit dat je je zoiets moois kunt permitteren :D).

Budget: 800eu

Wensen:
- lage reactiesnelheid, hoge fps (grotere kans grijpen van 'n moment met vooral dieren en snelbewegende objecten)
Lage reactiesnelheid hebben ze allemaal wel. Fps zal elkaar niet shocking ontlopen. Denk er wel om dat fps altijd in de meest ideale omstandigheden is gemeten en in de praktijk vaak wat lager zal liggen.
- slimme flitsvoet
Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Elk merk heeft een flitsvoet waar een eigen merk flitser (of een 3rd party ding) goed en tamelijk intelligent mee aangestuurd kan worden.
- stevige grip (sommige DSLR's zijn pietepeuterig)
Dat moet je zelf gaan voelen.
Heb nu een Fuji S9600, ben blij met de kleuren en scherpte, mogelijkheden. Minder blij met gebruik bij slechter licht, ruis bij ISO 800 en hoger en de passieve flitsvoet. Verder issie digitaal, dus soms drukt ie gewoon niet af omdat ie nog 'iets' aan het doen is. Weg moment. Daarbij, lage fps bij continious shooting (1,5).

Met die cashback actie van Canon kun je je slag slaan. Neem bijvoorbeeld de 17-85 IS lens en een 400d of 40d en je hebt een toffe set. 400d is echter vervangen door de 450d en de 40d is net weer boven budget (en tevens niet zo nieuw meer). Dan zou ook een nikon kunnen, of zelfs een oly 520!

Ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn: 40d met alleen lens, of 400d en misschien een grip erbij kopen ofzo? Voor en nadelen ben ik benieuwd naar. In de winkel vind ik de 40d wel een fijn toestel, zeker met het dubbele scherm en de wat forsere body.
30d kan ook nog interessant zijn. D80 opvolger zal boven je budget zitten, D80 zelf houdt wel erg lekker vast. Een 400d en grip kan samen misschien wel net zo prijzig zijn als een 40D.
Henk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:43:
Zomaar tussendoor: Ik heb net de 450D review door zitten lezen op dpreview ( http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/ ) en ik ben echt stunned door de beeldkwaliteit van dat gekke ding :P
Zag er inderdaad goed uit. Ik hoop echt dat de D80 opvolger ook in die klasse zit.
Ook in die review zeggen ze trouwens dat Sensor-Contrast AF in liveview gewoon utterly useless is :+
Verbaast je dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 27-05-2008 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:03:
Zag er inderdaad goed uit. Ik hoop echt dat de D80 opvolger ook in die klasse zit.
Nikon vs. Canon kennende, zal de D90 (oid) weer netjes tussen de 450D en de 40D in gepositioneerd worden... :) Hoewel het verschil tussen die twee nog maar betrekkelijk klein is, dus ik wens ze succes bij Nikon.

Er is één ding wat ik wél hoop. Dat ze die *** 10mpix sony CCD achter zich laten, en niet nog even laten reviven net zoals in de D60...
Verbaast je dat?
Not a bit :) Het was puur even ter bevestiging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:09:
[...]

Nikon vs. Canon kennende, zal de D90 (oid) weer netjes tussen de 450D en de 40D in gepositioneerd worden... :) Hoewel het verschil tussen die twee nog maar betrekkelijk klein is, dus ik wens ze succes bij Nikon.

Er is één ding wat ik wél hoop. Dat ze die *** 10mpix sony CCD achter zich laten, en niet nog even laten reviven net zoals in de D60...
Tja.... Het zal me eigenlijk jeuken hoe ze het doen maar dat nieuwe model moet gewoon jouw argumenten over de nikon sensoren onderuit kunnen trappen. >:) Weg van die Sony CCD zou de manier kunnen zijn om dat te bereiken.
Nou zijn ze bij nikon nogal eigenzinnig dus het is maar de vraag of ze dat doen.

Ga zo 's snuffelen of er al meer concrete geruchten zijn over de release datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:18:
[...]

Tja.... Het zal me eigenlijk jeuken hoe ze het doen maar dat nieuwe model moet gewoon jouw argumenten over de nikon sensoren onderuit kunnen trappen. >:) Weg van die Sony CCD zou de manier kunnen zijn om dat te bereiken.
Tja, imho hadden ze die hele sensor al niet in de D80 moeten stoppen....Hadden ze daar gewoon een fijn presterende 8MP oid ingestopt, dan was ik misschien nog wel Nikonian geweest ;) (Hoewel Canon me uiteindelijk wel érg fijn ligt als merk :P )
Nou zijn ze bij nikon nogal eigenzinnig dus het is maar de vraag of ze dat doen.
Laten we alsjeblieft hopen van wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:39:
[...]

Tja, imho hadden ze die hele sensor al niet in de D80 moeten stoppen....Hadden ze daar gewoon een fijn presterende 8MP oid ingestopt, dan was ik misschien nog wel Nikonian geweest ;) (Hoewel Canon me uiteindelijk wel érg fijn ligt als merk :P )
Ik denk niet dat jij nikonian was gebleven. Je D50 heeft je voornamelijk geleerd dat Nikon jouw merk niet is.

Die D80 had een hoop goede dingen maar de sensor had toch iets beter gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Wijnands schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:15:
[...]

Ik denk niet dat jij nikonian was gebleven. Je D50 heeft je voornamelijk geleerd dat Nikon jouw merk niet is.

Die D80 had een hoop goede dingen maar de sensor had toch iets beter gekund.
Ik denk absoluut niet dat die D50 henk geleerd heeft dat nikon niet zijn merk is.
Ik denk dat die D50 hem leerde dat nikon heel goed zijn merk kan zijn als nikon met zo'n instapper al een goede camera neerzet. Helaas was toendertijd de D80 en D200 de enige upgrade mogelijkheden en die lagen hem niet. Ik denk dan ook dat het die camera's waren die Henk deed denken: "nikon is niet mijn merk :P".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het is ook fijn dat Canon zich niet alleen beperkt tot camera's.
Ik heb ook nog een Canon fotoprinter (Pixma 4500) en zelfs Canon fotopapier.
Uiteraard zullen de foto's er net zo mooi uitkomen op een HP/Epson/.. printer, maar het leuke ervan is dat alles nu op elkaar is afgestemd.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nomad schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:48:
[...]

Ik denk absoluut niet dat die D50 henk geleerd heeft dat nikon niet zijn merk is.
Ik denk dat die D50 hem leerde dat nikon heel goed zijn merk kan zijn als nikon met zo'n instapper al een goede camera neerzet. Helaas was toendertijd de D80 en D200 de enige upgrade mogelijkheden en die lagen hem niet. Ik denk dan ook dat het die camera's waren die Henk deed denken: "nikon is niet mijn merk :P".
Dat, samen met de prijzen van de objectieven, dekt de lading wel aardig ja :)

btw, net 1740 binnen gehad, gelijk even op mijn cam+flash geschroef... pure porno :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nu heb ik eindelijk besloten om een dSLR te halen. Hierbij mijn lijstje:

zo om en nabij de 750, niet 100% vast
ga steeds meer reizen en een compact voldoet niet meer
Voornamelijk steden, beetje surfers/windsurfers, verder vanalles eigenlijk, paar portretten her en der
nope
Nou, ik zwerf rond de canons 30D/40D en 400D/450D
nee, ik weet nog niet genoeg erover om gelijk een hele zooi te kopen
advies, wat ik eventueel bedacht heb ik op basis van zeer beperkte ervaring
nou, ik verwacht toch wel 1x per week even foto's te gaan maken (op vakantie wel vaker)
Jawel
Heb zo een beetje elke ixus gehad zover, lens/foto's in het donker/continuous snelheid komen te kort
Liever niet, vooral body niet

iemand nog advies voor me, met in het achterhoofd dat er veel gesjouwd gaat worden met de camera, dus dat ik wel een voorkeur heb aan een stevige camera

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
GoT schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:48:
Het is ook fijn dat Canon zich niet alleen beperkt tot camera's.
Ik heb ook nog een Canon fotoprinter (Pixma 4500) en zelfs Canon fotopapier.
Uiteraard zullen de foto's er net zo mooi uitkomen op een HP/Epson/.. printer, maar het leuke ervan is dat alles nu op elkaar is afgestemd.
Wat merk je daar dan van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Denko schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:59:

Nu heb ik eindelijk besloten om een dSLR te halen. Hierbij mijn lijstje:
......
Denk dat voor je budget een 30/40d net iets te duur is. Dus dan blijft de 400/450d over als je bij canon blijft. Daar is helemaal niets mis mee schiet zelf nog altijd met een 350d. En als ik in je lijstje windsurfers lees heb je toch wel wat zoom nodig en een snelle focus. Dus dan zou je een canon 70-300 IS USM aan je lijstje kunnen toevoegen maar dan redt je het niet helemaal met je budget.

Over de stevigheid zou ik me geen zorgen maken een 30d is natuurlijk wel wat steviger als een 450d. Maar mijn 350d heeft al heel wat meegemaakt en gaat ook wel eens mee op de mountainbike en daar is buiten de standaard gebruikssporen niets van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Helemaal NIETS !
Ze werken goed met elkaar, zonder dat ik er iets voor hoef te doen :)
En ik weet exact welk type papier ik moet selecteren bij het printen, de/het naamgeving/typenr. komt exact overeen.

een vb:
ILFord papier dien je voor optimaal resultaat een profile te downloaden/installeren, maar je kan het pas downloaden als je je eerst registreert. Als ik dan Ilford en Canon papier naast elkaar zie liggen en ze zijn net zo duur en kwalitatief net zo goed.
Pick your choice ;)

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!