Verwijderd
30D body: 600€
18-55: 140€
2x4GB (lijkt me handiger dan 1x 8GB) Sandisk extreme III: 87€
totaal: 827€, perfect binnen je budget én een pak meer camera dan 400/450D. Zéker waard om te overwegen.
Verwijderd
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Verwijderd
Of een olympus E520 dubbelzoomkit.wvdburgt schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:39:
Aan de 30D heb ik niet gedacht. Ik had de 800 euro meer gezien voor als de combinatie 400d+ IS lens niet kon. Ik ben geen professional dus lijkt me de 30D een beetje overkill. Ik ga toch eens kijken voor die 400D met IS lens.
2 lenzen die ook nog eens best redelijk presteren, en een fijn vasthoudende body.
700 euro voor de dubbelzoomkit, en dan nog wat aan geheugenkaartjes.
En IS op allebei de lenzen.
Daarnaast is het geheel erg compact.

In het midden staat de E420, de E520 is ongeveer hetzelfde, maar dan met grip.
Zoals je ziet is vooral de lens erg compact, en nog beter dan de 18-55 IS ook.
Links is de nikon D40 met 18-55VR, rechts staat de canon 450D met 18-55IS
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 15:28 ]
in ieder geval weet ik nu wel dat ik de D80 veel prettiger vast vind houden dan de 450D, maar ga binnenkort eens naar een goede fotozaak (na mn tentamens)
qua lenzen, voor de D80: Nikon AF-S DX 55-200 mm en een Nikon AF-S DX 18-55mm
voor de 450D: Canon EF-S 18-55 mm en Canon EF 55-200 mm
voorkeur bijft nog steeds de D80, in feite is het enige argument tegen dat ie al 2 jaar oud is
Kalm aan! En rap een beetje!
Waarom niet VR/IS op je telelenzen? Ik kan je vertellen dat de Canon 55-250 IS zeer goed is voor z'n geld..CorpseFeaster schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 16:12:
qua lenzen, voor de D80: Nikon AF-S DX 55-200 mm en een Nikon AF-S DX 18-55mm
voor de 450D: Canon EF-S 18-55 mm en Canon EF 55-200 mm
daar zit het hem juist, ik weet niet waar je hem precies voor wilt gaan gebruiken, maar de sensor van de D80 haalt het niet bij die van Canon.. maar natuurlijk moet een camera ook goed in de hand liggen (misschien is een grip iets voor je?)voorkeur bijft nog steeds de D80, in feite is het enige argument tegen dat ie al 2 jaar oud is
Ik heb persoonlijk niet eens gelet op stabilisatie , vind t ergens heel onzinnig klinken, hoewel t zeker nuttig zal zijn. Mijn vorige spiegelreflex is een olympus OM-10 en met mn sigma 80-200 haalde ik daar onbewogen fotos mee tot 1/125 seconde en dat is zeker geen lichtsterke lensWouter87 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:43:
[...]
Waarom niet VR/IS op je telelenzen? Ik kan je vertellen dat de Canon 55-250 IS zeer goed is voor z'n geld..
Maar zoals ik al zei ga ik binnenkort eens proberen in een fotozaak en wie weet bevalt t me wel
Ik vind de layout van de canon erg onpraktisch, en de nikon voelde verrassend vertrouwd aan, terwijl ik nog nooit eennikon vast heb gehouden. 30D houd wel lekker vast, maar is net een klasse te duur. ik wil misschien nog wel wachten op de release van de D90, kijken wat die te bieden heeft, want ook de D200 is te duurWouter87 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:43:
[...]
daar zit het hem juist, ik weet niet waar je hem precies voor wilt gaan gebruiken, maar de sensor van de D80 haalt het niet bij die van Canon.. maar natuurlijk moet een camera ook goed in de hand liggen (misschien is een grip iets voor je?)
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
soort van kickLlamaWereldOver schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:30:
1. Wat is je beschikbare budget?
Niet zoveel( moet ervoor sparen dus om te beginnen liefst niet hoger dan 500 euro)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik weet nog niet zeker of ik er 1 wil, ik ben me nog aan het orienteren. Wat mij aanspreekt is het feit dat zo'n camera modulair is, dat ze van betere qualiteit zijn dan de superzoom klasse. Verder zouden de sensoren beter zijn
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Binnenfoto's van meubelstukken(macro's en overall shots) landschappen(woont aan een sluis aan de maas)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
nee
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik heb het liefst een lens met een grote zoom voor zover mogelijk binnen budget
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik zoek advies(vooral of ik een dSLR camera wel nodig heb of dat ik misschien aan een superzoomklasse zoals de fujifilm s8000fd genoeg heb)
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het zal niet mijn (hoofd)hobby worden maar ik ben er wel van plan tijd en moeite in te stoppen en ik ga proberen mezelf techniek bij te brengen
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien in lenzen of zonneprotectie
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
oudere compacte olympus, het gebrek aan instelmogelijkheden, te weinig zoom
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
liever niet
edit: toevoegingen punt 3. en 7.
Een belangrijk argument tegen de olympus is de kleinere sensor.Jiriki schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:11:
Is een Olympus niet iets voor je dan, een e-520 ofzo? Of een Sony a300 of a350? Er zijn zoveel keuzes in deze klasse, allemaal modellen die er nu al zijn
De olympus en de sony moeten het helaas ook doen zonder bulb stand, en die wil ik wel hebben.
komt ook nog eens bij dat ik live-view persoonlijk nogal overbodig vind, dat haalt nogal het idee achter een spiegelreflex weg wat mij betreft.
maar toch bedankt voor de suggestie
Verwijderd
Voor die lensjes heeft het geen zin het merk Canon te kiezen.Gune schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:45:
Niet perse, maar mijn moeder heeft nog een Canon Zoom Lens EF 35-70mm F/3.5-4.5 en 'n Sigma AF 24-70mm F/3.5-5.6 liggen van haar analoge spiegelreflex die ze niet meer gebruikt. De laatste lens past niet op de nieuwe Canon EOS camera's zonder aanpassing. Zou het het waard zijn om deze lens aan te laten passen voor een nieuwe camera?
De EF 35-70 is erg matig zonder groothoek en ouwe Sigma's moet je ver van blijven....
Ik zou gewoon een goedkope 2e hands 400D zoeken en het nieuwe kitlensje erbij, prima en goedkoop.
Mag ook een Nikon D60 of Pentax K200D zijn............
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2008 20:36 ]
Ongeveer 500 euro.
Omdat ik toch wat betere foto's wil maken dan dat ik nu kan met m'n huidige camera. En het lijkt me ook best leuk om met een DSLR te werken aangezien je er veel meer mee kan.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik wil vooral treinen fotograferen. En ik zal hem ook gaan gebruiken voor vakantie's en voor het fotograferen van de huis-tuin-en-keuken dingen.
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mij lijkt de Canon EOS 400d incl. kitlens wel wat. Een vriend van mij heeft de EOS 350d, en daarvan was ik al heel erg onder de indruk. En volgens mij is deze Canon echt een goede camera.
Nee niet gelijk.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Over het algemeen denk ik de camera een aantal uur per week te gebruiken, en dit kan in vakanties natuurlijk meer zijn.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja waarschijnlijk wel.
Olympus C-310. Ik moet echt heel veel zonlicht hebben om nog een beetje normale foto's te kunnen maken. En vaak zijn foto's van treinen bewogen als het niet hoogzomer met veel zon is (dan is er te weinig licht voor de camera, met een hoge sluitertijd als gevolg). En je kan er eigenlijk bijna niks op instellen.
Nee, liever niet.
Verwijderd
Kijk anders ook 's naar Pentax. Als oud-OM-10 gebruiker zou je dat wel moeten aanspreken, want in die tijd was Pentax ongeveer de evenknie van Olympus (zowel qua filosofie als qua kwaliteit), en net als Olympus hebben ze na jarenlang 'rommelen' op de consumer electronics markt de weg gevonden naar een degelijk en veelbelovend DSLR traject.CorpseFeaster schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:45:
[...]
Een belangrijk argument tegen de olympus is de kleinere sensor.
De olympus en de sony moeten het helaas ook doen zonder bulb stand, en die wil ik wel hebben.
komt ook nog eens bij dat ik live-view persoonlijk nogal overbodig vind, dat haalt nogal het idee achter een spiegelreflex weg wat mij betreft.
En net als Pentax en Minolta (later KM en nu Sony voor het DSLR deel) moest Olympus toen al tegen het Canon/Nikon blok opboksen. I love underdogs die zich staande houden...
Anyway, als je de 30D lekker in de hand voelt liggen en een redelijk kleine SLR als een OM-10 gewend bent, probeer dan ook 's een K10D of K20D. Groter (vooral dikker en hoger) dan een OM-10, maar wel met de ergonomie zoals je gewend bent.
Verwijderd
Goedkeuring? Een 400D is een prima instapper, en de kitlens is ook niet echt beroerd (al is de nieuwe IS versie wel beter naar ik begrepen/gelezen heb).Koploper schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:00:
Ongeveer 500 euro.
...
Mij lijkt de Canon EOS 400d incl. kitlens wel wat. Een vriend van mij heeft de EOS 350d, en daarvan was ik al heel erg onder de indruk. En volgens mij is deze Canon echt een goede camera.
...
Goedkeuring.
Maar lang niet iedereen wordt vrolijk van de ergonomie van de 400D, en als de handligging, de plaats van de knopjes en het menusysteem je na een tijdje gaan tegenstaan heb je een camera waar je minder lol aan hebt dan je zou kunnen hebben.
Ga 's vergelijken, en ga vooral 's naar een goede fotozaak waar je de mogelijkheid krijgt om verschillende camera's te voelen.
Goede alternatieven:
Nikon D40(x)/D60
Pentax K200D
Sony A300
Olympus E-510/520
Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen t.o.v. de 400D, maar in godsnaam vergelijk ze eerst voordat je zelf de keuze voor 1 van die toestellen maakt!
(Ik ben een "oude" Pentax *ist DS gewend, en voel me niet prettig met een 400D in m'n handen, een DSLR 'must fit as a glove', en voor mij doet de 400D dat niet. Maar dat is uiterst persoonlijk.)
hoeveel toegevoegde waarde zou mij dit geven boven bijvoorbeeld een panasonic fz-18 superzoomklasse?
ik weet wel wat de plus en min punten van beide camera's zijn maar als beginnend fotograaf met een wens om macro's van meubelen te maken en shots van natuur. heb ik dan meer aan een goedkopere superzoomklasse of is het de extra uitgave waard om een instap dslr camera te kopen en later een tele zoomlens erbij?
Ik had eerst een Panasonic FZ50, eveneens een superzoom camera. Die heb ik na 2 jaar verkocht om een Panasonic TZ3 voor terug te kopen. Ondertussen heb ik gespaard voor een Nikon D40 + Nikkor 18-200mm lens (11,1x zoom) (inmiddels 1,5 week in bezit). De FZ18 heeft 18x zoom, de FZ50 12x. Met de FZ50 viel voor mij prima foto's te schieten, maar er zat maar 1 lens in. Met eender welke dSLR kun je zelf naar gelang je eigen doeleinde een andere lens erop na houden.
Zo zit je dus niet vast aan 1 lens, tenzij het financieel natuurlijk niet valt rond te breien
In the end is die extra grote uitgave het wel waard. Maar dat hangt er wel vanaf in hoeverre je het wilt aanpakken. Als je je niet in het hele dSLR gebeuren wilt verdiepen maar gewoon foto's wilt kunnen maken van meubelen en natuur zou ik zeggen: bespaar jezelf geld en ga voor de FZ18. Sta je daar wel open voor, trek dan 1 rib uit je lijf en betaal de forse extra prijs voor een dSLR. Al met al ben je dan toch blijer denk ik, zeker als je je in fotografie wilt gaan verdiepen.
Als ik zo terugkijk op mijn fotocamera verleden kan ik maar 1 ding zeggen en ik quote mezelf:
Ondanks de grotere uitgave heb ik er geen spijt van dat ik nu in het bezit ben van een D40Joosie200 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:31:
[...]
Bottom line: had ik dit nu maar 3 jaar geleden gedaan![]()
Verwijderd
Aannemende dat je met "macro's van meubelen" detailopnames bedoelt en niet de houtwurm in dat gaatje wilt vastleggen, en je natuurfoto's niet zo heel erg weids hoeven te zijn (zowel de FZ-18 als Nikon's 18-55 zijn niet zo heel erg groothoek) zou ik in jouw geval eerst gaan voor een prosumer/bridge camera.
Bij een DSLR heb je voor macro/detail foto's of een macro lens nodig, of extra accessoires als een voorzetlensje of een tussenring. En die zijn nou niet meteen het handigst in gebruik voor een beginnend fotograaf.
En met de huidige bridge camera's kun je prima resultaten behalen.
Olympus weet ik niet, maar de Sony camera's hebben wel degelijk een bulb mode. Live view zou ik zelf ook niet gebruiken, een a200 zit dan meer in je klasse waarschijnlijk.CorpseFeaster schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:45:
Over de Olympus hoor je ook goede verhalen over de sensor, en het is voor sommige mensen een prettig systeem. Het four thirds systeem heeft niet de vlucht genomen die ze graag gezien hadden, maar slecht is het zeker ook niet.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Bedankt voor het commentaar!Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:35:
[...]
Goedkeuring? Een 400D is een prima instapper, en de kitlens is ook niet echt beroerd (al is de nieuwe IS versie wel beter naar ik begrepen/gelezen heb).
Maar lang niet iedereen wordt vrolijk van de ergonomie van de 400D, en als de handligging, de plaats van de knopjes en het menusysteem je na een tijdje gaan tegenstaan heb je een camera waar je minder lol aan hebt dan je zou kunnen hebben.
Ga 's vergelijken, en ga vooral 's naar een goede fotozaak waar je de mogelijkheid krijgt om verschillende camera's te voelen.
Ik ben al een keer bij een fotozaak geweest, maar daar hadden ze eigenlijk alleen maar camera's van boven de 700 euro. En dat vind ik iets te duur. Maar ik zal vanavond ook langs de mediamarkt gaan om verschillende camera's te proberen. En dan hoop ik wat meer zekerheid te hebben van wat ik moet doen!
ik ben nog niet zeker wat er allemaal nog komen gaat hoor
maar het klinkt mij als een betere uitgave om 70 euro meer uit te geven boven de fz18 in ieder geval dan voor de mogelijkheid om met dezelfde camera nog uit te breiden.
Hoeveel moeite zal ik krijgen met het hele dslr idee denk je? qua mogelijkheden en het leren kennen van de camera? Ik ben eerst van plan met de kitlens wat te oefenen hoor
@Joosie200 ik kan het wel vinden in jouw verhaal over uitbreidden, dit spreekt mij ook erg aan
[ Voor 20% gewijzigd door Hrugnir op 05-06-2008 11:38 ]
Verwijderd
weet iemand belgische/nederlandse fora, verkoopsites waar je redelijk zeker kan zijn dat je geen prul koopt en waar regelmatig nieuwe aanbiedingen staan, kapaza en 2dehands vallen zowieso al af qua sites omdat daar bijna niets op te vinden is
ik weet marktplaats al is dat niet altijd evident voor mij vermits ik in belgië woon en dan ook nog belgiumditigal.
nadeel is wel dat marktplaats vaag doet als ik canon digitaal neem in de zoekfunctie
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 15:31 ]
Verwijderd
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 15:44 ]
Een beperking is het en siche wel, aangezien het je dwingt te kijken naar lensen met AF die dan ook duurder uitvallen. Maarja, voor mij was het een punt van het budget dat mij niet toeliet een andere body te kopen nieuw. Als ik namelijk een D80 body had kunnen veroorloven of een 400D van Canon, had ik dat gedaan. Maar dat was niet het geval, bovendien lees ik her en der hier tussen de zinnen door: "Beter investeer je in goed glas. glas >> body" Daarnaast is het nog steeds de fotograaf achter het toestel die bepaald in hoeverre de foto´s geslaagd zijn.LlamaWereldOver schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:36:
@Joosie200 ik kan het wel vinden in jouw verhaal over uitbreidden, dit spreekt mij ook erg aanvind je het alleen geen grote beperking dat er heel veel potentieele lenzen afvallen voor de D40 omdat er geen focusmotor in de body zit?
Leesvoer als je er zin in hebt....
Want als ik diafragma vanuit mijn eigen manier benader. Het net zoals met je oog. Als er fel licht direct op je oog valt vervallen je ogen in kleine spleetjes. Is het donker en je ogen moeten daaraan wennen, dan worden je ogen groter. Aangezien een laag F getal een groot diafragma betekend heb je dat dus (lijkt me, correct me if I´m wrong) enkel nodig in slecht verlichte omgevingen, omgevingen waarbij het donker is. Dus bij concerten (of het nu in de openlucht of binnen is, vaak is het donker en de podium lichten zorgen dus voor een aparte lichtsamenstelling. ) of bij portretfotografie binnen (flauw kunstlicht of nauwelijks zon die naar binnenschijnt) heb je daar lijkt mij behoefte aan.
Enfin, lange reactie maargoed... Nope, ik heb er geen moeite mee. Tis een kwestie van weten dat het er is en er rekening mee houden.
Je moet je het volgende realiseren als je twijfelt over de nadelen die je mogelijk tegen het lijf loopt bij het aanschaffen van een D40(x) / D60.LlamaWereldOver schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:36:
ik kan het wel vinden in jouw verhaal over uitbreidden, dit spreekt mij ook erg aanvind je het alleen geen grote beperking dat er heel veel potentieele lenzen afvallen voor de D40 omdat er geen focusmotor in de body zit?
Welke lenzen vallen af als je geen ingebouwde focusmotor hebt in je body? Alle normale lenzen voor een beginnend amateur hebben ondertussen AF(-S) in de lens of krijgen dat in de nabije toekomst. Ook de "budget" toppers zijn ondertussen verkrijgbaar met AF motor in de lens. Tamron 17-50 2.8, Sigma 18-50 2.8 bijvoorbeeld hebben al dan niet een snelle AF in de lens en overstijgen de 400 euro niet.
Lichtsterke 70-200's zijn er ook alleen in AF-S/HSM te krijgen. En zelfs de budget Sigma 70-300 APO is er ondertussen ook al met HSM voor Nikon.
Alleen als je persé op de 2e hands markt koopjes wil gaan jagen. Of als je exoten wil gebruiken zoals Peleng's 8 mm of 85 mm 1.4 's dan grijp je inderdaad mis. En zal je handmatig aan de gang moeten gaan.
Maar laten we wel wezen, als je dat soort lenzen wil gebruiken moet je niet aan een bang-for-buck D40/D60 willen. Want dan heb je prioriteiten verkeerd.
OK je kan nog geen betaalbare 50 1.8 met AF krijgen. Nou das ook wat, maar een 17/18-50 op 50 mm en wide open kan je ook leuke dingen doen. (een daarom zit mijn 50 1.8 vaak ook gewoon in de tas

maar dit zijn mijn 2 centjes.
Verwijderd
Een Peleng is altijd handfocus, welke mount dan ook.littlejoannes schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:14:
[...]
Alleen als je persé op de 2e hands markt koopjes wil gaan jagen. Of als je exoten wil gebruiken zoals Peleng's 8 mm of 85 mm 1.4 's dan grijp je inderdaad mis. En zal je handmatig aan de gang moeten gaan.
Verwijderd
als je enkel nog maar met een 400D gewerkt heb, zou een 20D dan een serieuze stap terug zijn buiten het LCD scherm dan. eerlijk gezegd zou mij dat niet zó hard storen.
Natuurlijk heb ik nog wat twijfels over deze instant beslissing, zonder zelfs die camera in handen te hebben gehad. Dit is in ieder geval een verbetering ten opzichte van m'n Ixus 300, die toen nog 1650 gulden heeft gekost

Oh ja: Inmiddels staat die camera niet meer op hun site! Dus het was echt de laatste.
Verwijderd
Je kunt even op http://www.wrotniak.net/photo/43/e410-usr.html kijken, een user-review van de E410. Experimenteer wat met de camera-settings (instellingen bij vivid, natural, muted, dat soort dingen).Quantor schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:06:
Natuurlijk heb ik nog wat twijfels over deze instant beslissing, zonder zelfs die camera in handen te hebben gehad. Dit is in ieder geval een verbetering ten opzichte van m'n Ixus 300, die toen nog 1650 gulden heeft gekostOok geeft dpreview een highly recommended en zelfs wat tips om de beeldkwaliteit te verbeteren tov de standaard instellingen. Heeft iemand nog tips of opmerkingen over deze camera?
Zeker gezien de prijs een goeie koop
Ik had tot gisteren een 20d, en m'n pa heeft een 400d die ik wel eens als backup meenam maar het verschil is toch best wel groot in 't voordeel van de 20d.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:58:
nieuw vraagje ivm men zoektocht naar een aankoop.
als je enkel nog maar met een 400D gewerkt heb, zou een 20D dan een serieuze stap terug zijn buiten het LCD scherm dan. eerlijk gezegd zou mij dat niet zó hard storen.
De 20d is toch meer een body waar ik de hele dag mee kan werken, met name op het gebied van stevigheid, een betere handgreep, grootte van de zoeker en bediening.
Niet dat de bediening heel veel afwijkt, maar met die 2 wieltjes van de 20d hoef je je oog niet van de zoeker te halen om instellingen te verzetten. Het verschil in beeldkwaliteit is te verwaarlozen, want bij beide is die goed en al helemaal als je op RAW fotografeert, wat ik elke amateur kan aanraden.
Het LCD scherm is inderdaad een stuk minder, dat is iets wat ik van de ene kant wel miste omdat het gewoon mooier is bij 't terugkijken. Van de andere kant heb ik de review altijd uit staan, omdat ik geen zin heb om steeds te stoppen met fotograferen door m'n oog van de zoeker te halen. Als ik even tijd heb tussendoor loop ik effe door de laatste foto's heen om aan de hand van 't histogram en de 100% inzoomstand te sorteren op scherpte en belichting. En dat is bij beide goed te doen (hoewel groter altijd prettiger kijkt)
De 400d is goedkoop nieuw te krijgen dus zeker geen slechte koop als je niet 2e hands wil, voor ongeveer 50~100eu minder koop je een goede 2e hands 20d. Ik heb de mijne met ongeveer 40000 clicks en wat lakschade op de hoekjes voor 325 verkocht en die heeft me nooit in de steek gelaten.
't is misschien wel effe zoeken naar een exemplaar met minder foto's op de teller want dit soort camera's wordt/werd ook vaak door semi-pro's gebruikt. De sluiter van de 20d gaat wel lang mee, dus zo'n probleem is het ook weer niet.
Van de vorige generatie olympussen was de jpeg engine in ieder geval niet zo geweldig, maar met de raw bestanden kan je ook de hoge iso fotos nog best wel redden. Zorg wel dat je goed leert belichten, want van onderbelichten houden deze camera's niet. Leer dus je belichtingscompensatie goed kennen en weet wanneer je moet over en onderbelichten.Quantor schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:06:Heeft iemand nog tips of opmerkingen over deze camera?
De camera heeft trouwens een cropfactor van 2x, dus je hebt toch nog een 300mm bereik, is ook best lang. (waar die canon 480 heeft: 1,6x 300)
[ Voor 14% gewijzigd door abrakadaver op 05-06-2008 19:42 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
ff op dpreview gecheckt en is gewoon een goede body. qua focus zal het verschil ook maar miniem zijn zeker tov de 400D
Verwijderd
Op je Oly E-410 (4:3 systeem) is 150mm 300mm kleinbeeld equivalent. Dat komt overeen met 200mm op een 1.5x crop APS-C camera (de meeste betaalbare DSLR's op Canon na). Canon hanteert een 1.6x cropfactor, en dan wordt 200mm 320mm kleinbeeld equivalent.Quantor schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:06:
Wel wat minder bereik doordat de grootste lens maar tot 150 gaat, maar ik vermoed niet dat dat een probleem gaat opleveren en zo ja koop ik wel ergens een gebruikte telelens.
Ik zou me er niet druk over maken, en voor nog geen 300 euro heb je een heel leuke set in je bezit!
voor zover ik gelezen had heeft de d40 af-s lenzen of lenzen met een hsm motor nodig, dus niet de normale af focusmotorlenzen? of zit ik hierin fout?
@Joosie200
ik denk dat een duurdere(dus uitgebreider qua functies) ook helemaal niet iets is wat ik op dit moment moet willen. Ik bedoel de stap naar een simpele dslr lijkt me al groot genoeg en voor mij ook ruim voldoende
[ Voor 5% gewijzigd door Hrugnir op 05-06-2008 21:57 ]
Ik kan natuurlijk moeilijk voor iemand anders praten, dus ook niet voor jou
Kijk bijvoorbeeld eens naar de 1000D van Canon, moet nog uitkomen maar gaat zoals het er naar uit ziet de strijd aan met de Nikon D40. Of wat te denken van de Olympus E410, maar die heeft iemand goedkoop op de kop weten te tikken dankzij de Saturn. Dus in dat geval moet je net mazzel hebben dat er van die mooie acties gehouden worden. Hou het aanbiedingentopic dus eens in de gaten
ik heb vroeger ook tientallen foto's van mn broertje gemaakt terwijl hij foto's van mij maakte tegelijk
Maar ik zal me ook nog even inlezen over de canon 1000D dan

Don't. Behalve wat geruchten en uitgelekte specs, is er nog steeds geen aankondiging geweest. Hoeveel je je dus ook inleest, behalve die paar uitgelekte specs is er werkelijk niets waar je enigzins iets aan hebt... Gewoon lekker bekijken wat er nú op de markt is, des te meer omdat die 1000D voorlopig ook nog niet in de markt staat...LlamaWereldOver schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:26:
Maar ik zal me ook nog even inlezen over de canon 1000D dan
Valt toch best mee?LlamaWereldOver schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:26:
Olympus doe ik liever niet vanwege dat je dan maar een redelijk beperkte hoeveelheid lenzen tot je beschikking hebt.
Of wil je een goedkope body om daarna € 15.000 aan objectieven te gaan kopen?
Verwijderd
En interessant lijkt me die eigenlijk ook niet.Henk schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:32:
[...]
Don't. Behalve wat geruchten en uitgelekte specs, is er nog steeds geen aankondiging geweest. Hoeveel je je dus ook inleest, behalve die paar uitgelekte specs is er werkelijk niets waar je enigzins iets aan hebt... Gewoon lekker bekijken wat er nú op de markt is, des te meer omdat die 1000D voorlopig ook nog niet in de markt staat...
Tussen de 500-600€
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Meer diepgang in de foto's
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Voornamelijk vakantie foto's van steden uitstappjes ect en sport foto's. Daarna wil ik graag
wat meer allround foto's gaan maken.
Nope die heb ik nog niet
Geen voorkeur kwa merk ofzo.
Niet echt meteen nieuwe lenzen, eerst maar even uit testen. Misschien wel een UV
filter, is vaak wel handig.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies voor welke type/merk camera
Ben haast elke weekend onderweg naar een wedstrijd, en denk dan telkens had ik nou
maar een redelijke camera om plaatjes mee te schieten.
Denk het wel in nieuwe lenzen en flitsers.
Futji compate camera van 4 jaar oud
Liefts gewoon nieuw
I am always right :p
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Goeie vraag, hoewel ik gezien het budget en de wensen (sport+nieuw) al zachtjes 400D als body wil gaan mompelen...Wijnands schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:20:
Wat voor sport? Binnen/buiten? Hoe dichtbij kan je komen?
Verwijderd

Gee... why am I not surprised?Henk schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:26:
[...]
Goeie vraag, hoewel ik gezien het budget en de wensen (sport+nieuw) al zachtjes 400D als body wil gaan mompelen...
@hierboven: achgut, een paraattas, dat die dingen nog bestaan...
[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 09-06-2008 17:03 ]
Verwijderd
Tussen de 1000-1500€
Kwaliteit van de foto's!
Vogels fotograferen. En verder vakantiekiekjes en alles wat ik mooi vind in de natuur en oude architectuur.
Nee
Geen voorkeur
Yes. Aangezien veel vogels wat aan de schuwe kant zijn heb ik wel wat vergroting nodig!
Advies! Zat wel te denken aan een Canon D60, maar zit niet vast aan het merk..
Oei, ben altijd drukdrukdruk, maar hoop gem. een uur in de week wel rond te hobbelen met de camera
Flitser en lenzen zullen wel uitgebreidt worden
Ik gebruik nog helemaal niks. Heb iets ervaring met een analoge nikkon.
Ik ben niet zo van 2e hands...
Een redelijke starter dus
Hoef niet het duurste maar wel iets degelijks! Geld weggooien (in de zin van een nutteloze aankoop of een te dure aankoop) vind ik zonde. Vandaar dat ik hier wat tips hoop te krijgen!
Het is een best snelle zaalsport, en ik kan ongeveer tot op 3 meter vanaf het goal komenWijnands schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:20:
Wat voor sport? Binnen/buiten? Hoe dichtbij kan je komen?
I am always right :p
Dan zeg ik kitlensje en een lekker eind tele. 300mm is absoluut minimaal, meer is heel fijn.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:08:
Tussen de 1000-1500€
Kwaliteit van de foto's!
Vogels fotograferen. En verder vakantiekiekjes en alles wat ik mooi vind in de natuur en oude architectuur.
Het is Canon 30d en 40d en nikon D60.4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Geen voorkeur
Yes. Aangezien veel vogels wat aan de schuwe kant zijn heb ik wel wat vergroting nodig!
Advies! Zat wel te denken aan een Canon D60, maar zit niet vast aan het merk..
Ik adviseer je om eerst 's te kijken naar een lekker dikke telezoom en dan 's of je er een body bij kan vinden in je budget. Sigma 50-500 komt bij me op maar misschien heeft iemand anders suggestie's.
Tussen de 1000-2000€
Ik loop tegen de beperkingen aan van een compact camera, zowel in bereik van de lens als in manuele instellingen, die dan nog eens onhandig te gebruiken zijn of waarvoor je diep in het menu moet gaan.
Voornamelijk landschapsfoto's. Ben een grote liefhebber van natuurlijke landschappen maar ook wereldsteden zoals Londen en Parijs en historische steden als Praag vind ik enorm tof om te fotograferen.
Nog geen lenzen van een bepaald merk. Voorkeur gaat wel uit naar lenzen van het merk zelf ipv de alternatieven zoals Tokina, Sigma enz. Maar dat komt vooral omdat ik daar geen ervaring mee heb en ook niet weet wat de kwaliteit is t.o.v. Canon, Nikon lenzen.
Ben eigenlijk aan het twijfelen tussen enerzijds de Canon Eos 40D en anderzijds de Nikon D300. Sowieso wel Canon of Nikon. Is een persoonlijke voorkeur. Vraag me niet waarom
Canon twijfel ik sterk of ik niet beter wacht tot de opvolger ervan (50D?) omdat deze intussen al wel even bestaat en ook al maakt dit dan geen slechte camera heb ik altijd spijt als een maand of 2 nadien het nieuwe model er is, zeker als je kijkt naar de relatief lange levenscyclus. Alleen komt die dan waarschijnlijk pas na de zomervakantie uit en dan zit ik dus met een dilemma omdat ik toch graag wel foto's zou willen trekken in de vakantie aangezien ik dan het meeste tijd heb.
Uit de reviews die ik gelezen heb blijkt dat de Nikon D300 wel iets beter is, maar eigenlijk niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen. Ook vraag ik me af of dit niet overkill gaat zijn.
Graag dus jullie mening hieromtrent.
Flitser niet, filter moet ik eerst eens bestuderen waarvoor het dient
Ben nog maar net begonnen met het verdiepen in de materie.
Sowieso wil ik graag een goede all-round lens om mee te beginnen. Liefst met een redelijk bereik zodat ik niet te vaak hoef te wisselen tussen de lenzen.
Als ik ga voor de Nikon D300 had ik de Nikon AF-S DX 18-200mm VR in gedachten. Ik heb hier al veel goede dingen over gelezen en voor een objectief met dit bereik is ie toch in staat tot redelijke resultaten. Zeker gezien het feit dat je em bijna overal voor kan gebruiken.
Voor Canon vind ik niet direct een alternatief dus alle voorstellen zijn welkom.
Advies, ik sta open voor alle voorstellen. Zolang het maar een Nikon of een Canon body is.
Ik wil hier graag echt mijn hobby van maken. Heb momenteel niets anders om handen en een hele dag voor de computer is toch ook maar niks. Dus als het goed weer is wil ik er wel op uit trekken met m'n camera. Ben ook volop bezig me te verdiepen in de materie van digitale spiegelreflexen en hoe ik het beste resultaat kan krijgen. Al bij al zal ik het wel vrij serieus aanpakken. Ben wel van plan om voor mezelf een mooie collectie stockfoto's aan te leggen die ik kan gebruiken in ontwerpen voor websites en dergelijke.
Uiteraard. Niet meteen daarom dat ik een goede allround lens wil. Na een half jaar zullen er occasioneel wel spulletjes zoals flitsers,
Sony Cybershot P120. Beperking: zie puntje 2
Nieuw, tweedehands is geen optie. Alleen maar miserie mee gehad.
Ben benieuwd naar de reacties
Als ik iets koop, koop ik graag ineens iets goed want ik ken mezelf. Als ik een echte beginner dslr zou kopen, ik tegen volgend jaar me erger aan de mindere puntjes zoals stevigheid van body, snelheid enz... Er schiet me trouwen net nog iets te binnen. Een Canon Eos 450D en lager vind ik absoluut niet goed in de hand liggen, te klein denk ik. Alhoewel een Nikon D60 dan weer wel goed in de hand ligt.
Goed advies. Mijn advies is dan ook deze combi:Wijnands schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:53:
[...]
Dan zeg ik kitlensje en een lekker eind tele. 300mm is absoluut minimaal, meer is heel fijn.
[...]
Het is Canon 30d en 40d en nikon D60.
Ik adviseer je om eerst 's te kijken naar een lekker dikke telezoom en dan 's of je er een body bij kan vinden in je budget. Sigma 50-500 komt bij me op maar misschien heeft iemand anders suggestie's.
30d+kitlens + 150-500 van sigma.
Die tele lens (de sigma) is nèt nieuw en daar verwacht ik gewoon goede dingen van. Hij zal binnenkort wel bij de winkels leverbaar worden, sommige winkels hebben ze al verkocht namelijk.
500mm is echt prima voor vogels, samen met de snelle focus (hsm) en de optische stabilisatie (OS) is dat echt een geniale lens voor het bedrag. En dan kom je op totaal zo'n 1400 euro
Verder is het mooi spul, alleen verbaas ik me over de grote afstanden die altijd gebruikt worden. "Vroeger" hadden we 200mm op full frame, soms wel eens 300mm (onbetaalbaar). Toen dat goedkoper werd was dat mooi, maar 750mm equivalent? Lopen kan ook he
Is ook zo.Jiriki schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:33:
Als je vogels op 500mm wilt gaan vastleggen heb je ook geen snelle focus nodig, dat is dan toch altijd oneindig
Vroeger verprutsten we ook zat foto's. Of zat men 3 uur in een schuilhutje voor een vink. Probleem met vogeltjes is dat je wel kan lopen maar dat de vogels wegvliegen.Verder is het mooi spul, alleen verbaas ik me over de grote afstanden die altijd gebruikt worden. "Vroeger" hadden we 200mm op full frame, soms wel eens 300mm (onbetaalbaar). Toen dat goedkoper werd was dat mooi, maar 750mm equivalent? Lopen kan ook he
Verwijderd
@Nomad: lens ziet er idd goed uit. Kom zelf uit op zo'n 1600 euro, maar wellicht even verder google. Ben wel van plan om m'n camera in een 'gewone' winkel te kopen i.v.m. reparaties e.d.
@Jiriki. Mijn schoonvader schiet met een 500mm lens en daar een converter tussen van 1.5. En dan nog heb je weleens te kort (hij had zo'n oude 1000mm spiegel lens, maar die is overleden (geeft een te donker beeld)). Er zijn hele schuwe vogels en je kan niet overal makkelijk bijkomen. Dus een flinke vergroting vergroot wel je kans op de score van een mooie plaat
www.fotokonijnenberg.nl is waar ik mijn prijzen vandaan haalde. Dan kom ik zo op de 1400 euro, ietsje meer en met wat geheugen etc zit je mooi op je budgetVerwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 07:39:
@wijnands: ik doelde ook op de nikon!
@Nomad: lens ziet er idd goed uit. Kom zelf uit op zo'n 1600 euro, maar wellicht even verder google. Ben wel van plan om m'n camera in een 'gewone' winkel te kopen i.v.m. reparaties e.d.
@Jiriki. Mijn schoonvader schiet met een 500mm lens en daar een converter tussen van 1.5. En dan nog heb je weleens te kort (hij had zo'n oude 1000mm spiegel lens, maar die is overleden (geeft een te donker beeld)). Er zijn hele schuwe vogels en je kan niet overal makkelijk bijkomen. Dus een flinke vergroting vergroot wel je kans op de score van een mooie plaat
Probleem is alleen dat oneindig bij langere en lichtsterkere lenzen steeds verder weg komt te liggen. Een 500 f/4 (popullair onder vogelaars) is wideopen pas hyperfocaal op 3,2 KM dus infinity ligt daar nog een eindje voorbij. Je vogeltje op 5, 10 of van mij part 20 meter zit dus eigenlijk helemaal niet dicht bij infinity maar bijna op de minimale instel afstand.Jiriki schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:33:
Als je vogels op 500mm wilt gaan vastleggen heb je ook geen wel snelle focus nodig, dat is dan toch altijd nooit oneindig
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Tussen de 300 en 900 €, eventueel inclusief lens.
De foto kwaliteit is toch net weer een stuk beter dan een normale digitale point-and-shoot camera en je hebt veel meer controle over je foto's.
Portret, Macro en close-up fotografie.
Nee
Pentax omdat deze spatwaterdicht en ongeveer stofdicht zijn. Echter sta ik nog wel open voor andere merken.
Waarschijnlijk een UV en/of polarisatiefilter en daarnaast eventueel een macro lens.
Ook een beetje, ik heb een Pentax K200D gezien met een 18-55mm lens en een 50-200mm lens erbij (als kit). Nu is mij vraag echter of ik deze 50-200mm lens ook kan gebruiken voor macro? Echter sta ik nog wel steeds open voor andere merken.
Zeker wel wat tijd, een uur per week minimaal.
Zeker
Een Canon Digital IXUS 75. De beperkingen liggen toch vooral op het manueel zoomen en de kleine grootte van de camera.
Liever niet in verband met garanties, maar zou eventueel wel kunnen.
Verwijderd
Budget: |
Tussen €700 en €1200,-(max) |
Waarom: |
Ik gebruik op dit momemt een Canon PowerShot A520, en deze is langzamerhand aan vervangen toe. |
Waarvoor: |
Voornamelijk vakantie foto's, maar verder ook macro en nacht foto's. |
Lenzen: |
Nee, heb ik niet. |
Voorkeur: |
Als ik een echte voorkeur had, had ik hem al gekocht, maar mijn kennis met dSLR camera's is niet zo groot. Ik heb alleen maar goeie reviews gelezen over de Canon EOS 450D, en aangezien mijn huidige Canon ook prachtige foto's heeft gemaakt, gaat mijn voorkeur lichtjes uit naar deze camera. |
Extra lenzen/flitser/filter: |
Ook heb ik (helaas) niet zoveel kennis over alle verschillende lenzen/flitser/filter, ik heb alleen het gevoel dat een extra filter en/of flitser geen toegevoegde waarde heeft. Wel heb ik rondgekeken naar verschillende lenzen, echter zie ik hierbij door de welbekende bomen het bos niet meer. zo weet ik bijvoorbeeld wel dat f/3.5-4.5 staat voor een diafragma van 3.5 tot 4.5, en dat een diafragma de "opening" is in de lens, en hoe hoger dit getal, hoe kleiner de "opening" is. Hoe kleiner de opening, hoe groter de scherpte diepte (? of was het nou andersom), en dus beter geschikt om macro foto's mee te maken. |
Advies of goedkeuring: |
Advies als het kan |
Tijd: |
Momenteel fotografeer ik niet zo heel vaak, maar wil dit wel steeds meer gaan doen. |
Uitbreiden: |
Als mijn budget het toe laat, en ik het nodig heb, zal ik zeker gaan uitbreiden. |
Wat gebruik ik nu: |
Canon PowerShot A520, geen extra lens o.i.d. |
2e hand of liever nieuw: |
Allerliefste nieuw, i.v.m. garantie e.d. |
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 16:50 . Reden: typo's ]
Waarom is dat relevant?alex3305 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:51:
Tussen de 300 en 900 €, eventueel inclusief lens.
De foto kwaliteit is toch net weer een stuk beter dan een normale digitale point-and-shoot camera en je hebt veel meer controle over je foto's.
Portret, Macro en close-up fotografie.
Nee
Pentax omdat deze spatwaterdicht en ongeveer stofdicht zijn. Echter sta ik nog wel open voor andere merken.
Nee, niet zonder voorzet lensje oid. Het is wel een leuke startset.6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Waarschijnlijk een UV en/of polarisatiefilter en daarnaast eventueel een macro lens.
Ook een beetje, ik heb een Pentax K200D gezien met een 18-55mm lens en een 50-200mm lens erbij (als kit). Nu is mij vraag echter of ik deze 50-200mm lens ook kan gebruiken voor macro? Echter sta ik nog wel steeds open voor andere merken.
Tsja, ik zou zeggen dat ik er rond de €500,- voor vrij zou kunnen maken op korte termijn
Ik fotografeer al sinds jaar en dag met een analoge SLR en vind de vrijheid heerlijk, zelf alles instellen en prutsen met lenzen. Wil digitaal voornamelijk omdat mijn analoge een beetje begint af te takelen en geheugenkaartjes me ook wel erg praktisch lijken tov fotorolletjes.
Voornamelijk vakantie en bijzondere gebeurtenissen. Ben geen kunstenaar oid.
Nee, voor zover ik weet passen lenzen horende bij een analoge SLR(Pentax) niet op digitale dus dat feest gaat niet door.
Nee. Een ding wat ik wel weet is dat alle toeters en bellen mij niet interesseren, ik wil een SLR die ik goed handmatig in kan stellen, want dat vind ik juist het leuke aan een SLR. Autofocus met weet ik hoeveel punten zal me worst wezen, dus als daarop bezuinigd kan worden, prima. Als ik ISO, diafragma, sluitertijd en scherpstellen met de hand kan instellen ben ik tevreden.
Niet direct, maar in de toekomst wel.
Advies dus; ik zie in het Tweakers nieuws heel vaak budget dSLR's voorbijkomen en vraag me dan gelijk af hoe snel je met zo'n ding tegen problemen of beperkingen aan gaat lopen.
Bij vlagen, vooral in vakanties fotografeer ik heel wat af.
Ik heb de neiging om veel te investeren in dingen, dus dat lijkt me wel ja.
Een analoge Pentax SLR dus, met 35mm, 28mm en 55-120mm lenzen. De beperking? Niet zo heel veel eigenlijk, maakt mooie plaatjes. Alleen begint de body wat af te takelen en wil ik wel eens van de rolletjes af.
Is zeker wel een optie, maar dan moet er wel echt een noemenswaardig prijsverschil in zitten. Betaal liever €100,- extra als ik daar een nieuwe met garantie voor krijg.
Tja
Verwijderd
Juist Pentax ondersteunt 'oud glas' nog steeds fantastisch op hun DSLR's.MadEgg schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:15:
Nee, voor zover ik weet passen lenzen horende bij een analoge SLR(Pentax) niet op digitale dus dat feest gaat niet door.
Ik heb bv. een Pentax 85mm F/1.8 portretlens van dik 30 jaar oud die nog steeds als een zonnetje werkt op m'n DSLR (een *ist DS, al wat ouder), incl. automatisch diafragma en een slimme manier voor TTL lichtmeting (het "groene knopje").
En als jouw Pentax lenzen van 't type A, F of FA zijn, zijn de mogelijkheden van de lenzen zelf de enige beperking (wel of geen autofocus bijvooorbeeld). De Pentax DSLR's ondersteunen alle geboden functies volledig.
Verwijderd
Dag mensen.
Ik heb een tijd geleden hier wat vraagjes gesteld over canon 5600 s.
Het is een leuke camera, maar ik wil meer!
Ik ben ook van plan een fotocursus te volgen na het aanschaffen van een betere camera om hopelijk zo alle foefjes echt onder de knie te krijgen.
Ik heb een budget van 1200 euro en houd me voornamelijk bezig met partyfotografie. Iemand een aanrader? ( het mag ook combi zijn van toestel + losse lens ectc ) Dus een goede oplossing voor 1200 euro?
Groeten
Tristan
Ca. €700. Eventueel iets meer als het echt een groot verschil maakt.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Mijn huidige compact-camera voldoet niet meer, ik wil betere foto's op full-manual instellingen.
(on)weer, natuur (+ macro)
Nope, tenzij standaard EOS10 lenzen passen.
Ik zit te neigen naar een EOS450, ook al zit deze eigenlijk boven budget. Het grotere display en de SD aansluiting zijn voor mij grote voordelen tov. de EOS400.
EDIT: met boven budget bedoel ik dus inclusief lenzen en andere toebehoren.
Uiteraard.
Graag advies, de laatste SLR die ik heb gebruikt was een EOS10.
Dat varieert, op momenten dat ik bezig ben wil ik het ook wel gewoon gelijk goed doen.
Zekers.
Een Powershot A540. Voordeel: klein. Nadeel: hoge ruis, matige belichting bij lange sluitertijden, heeft manueel nodig voor goede foto's. Kleurechtheid is ook niet echt briljant.
Geen probleem, mits natuurlijk alles in goede staat is.
Bedankt alvast
[ Voor 4% gewijzigd door Martijn13 op 11-06-2008 13:57 ]
Zoals ik ook al zei in het partytopic:Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:15:
Op advies plaats ik hier mijn bericht:
Dag mensen.
Ik heb een tijd geleden hier wat vraagjes gesteld over canon 5600 s.
Het is een leuke camera, maar ik wil meer!
Ik ben ook van plan een fotocursus te volgen na het aanschaffen van een betere camera om hopelijk zo alle foefjes echt onder de knie te krijgen.
Ik heb een budget van 1200 euro en houd me voornamelijk bezig met partyfotografie. Iemand een aanrader? ( het mag ook combi zijn van toestel + losse lens ectc ) Dus een goede oplossing voor 1200 euro?
Groeten
Tristan
Party begint iig gewoon bij een goede sensor, lichtsterke lens en een externe flash.Henk schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:34:
[...]
Je minimumset begint imho bij een Canon 400D, 430EX flash en Tamron 17-50/2.8. Van daaruit kun je uit gaan bouwen naar duurder/ beter spul...
Wat betreft de lens: Ik, Josh, Floor-is en Gerard zweren bij groothoekzooms, andere partyfotografen die voornamelijk pplshots doen lopen met een 24-70L, maar dat vind ik dan echt weer een prutbereik. Vandaar die 17-50/2.8.
Verder: koop een canon, vergeet de rest. De enige andere cams buiten canon om die ik enigzins zou willen overwegen voor party zijn een Nikon D300 of een D3, de rest ruist de pan uit bij hoge iso's en is imho gewoon waardeloos. Ook is het wel fijn dat je van een collega nogal eens wat kan lenen, om te testen, of omdat je huidige gear verrot is
400D: bij de KE voor 479 - 60e cashback = 419
17-50: bij de KE voor 349
430EX: bij de KE voor 219
Dan kom je op 987, maar daar wil je nog wat geheugen bij, en een tasje....
De 400D zou je dus kunnen vervangen voor een 450D, die is 170 euro duurder. En dan is je budget wel gevuld.
Mocht je 24-70 oid fijner vinden, dan zou ik kijken naar de tokina 28-75/2.8, die kost ongeveer hetzelfde als de tamron 17-50/2.8, maar nogmaals: ik raad het je niet aan
Maximaal 700 euro voor een body, kitlens en extra lens.
Mijn vorige camera (Powershot S3) is gestolen en nu ik op zoek ga naar een nieuwe camera zou ik graag een camera kopen waarmee ik sommige van de beperkingen waar ik tegenaan liep bij de S3 oplos.
Ik gebruikte mijn S3 voor allerlei soorten foto's (landschap, portret, macro en actie). Ik hoop de dSLR voor dezelfde doelen te gebruiken.
Nee, helaas.
Mijn voorkeur ligt bij Canon. Ik gebruikte met vrij veel plezier mijn S3 en was volledig gewend snel door de menu's te schakelen en kon gemakkelijk op Manual snel mijn camera instellingen goed krijgen. Canon, dus, omdat ik daar op lager niveau goede ervaringen mee heb.
Ja, ik zou graag meteen een lens erbij kopen om de camera veelzijdiger te maken.
Ik heb natuurlijk zelf al één en ander bekeken en vrij veel reviews doorgespit en kijk op het moment voornamelijk naar de Canon EOS 400d en 450d. Goedkeuring van mijn keuze zou dus mooi zijn, advies zou minstens zo veel gewaardeerd worden.
Ik zal bij tijd en wijlen (lees:vakanties, bijzondere gebeurtenissen) zeer intensief gebruik maken van mijn camera, maar zal er nooit hele weekenden mee door de stad lopen.
Jazeker, de mogelijkheid tot uitbreiding is één van de redenen dat ik wil overstappen op een dSLR.
Canon Powershot S3. Beperkingen zijn legio (in volgorde van belang); algemene kwaliteit van de fotos, onmogelijkheid om bepaalde zaken out-of-focus te krijgen, flitser en ruis bij hoge isowaarden.
Alles is een optie, als de prijs maar goed genoeg is.
[ Voor 0% gewijzigd door orejas op 11-06-2008 14:16 . Reden: taipoo ]
Stam + t
Verwijderd
Edit: stupid me;)
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 14:24 ]
Waarom dan niet ook een Tamron, de Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF? Die is iets goedkoper (290,- bij KE, vanaf 275,- in pricewatch) en krijgt volgens mij prima reviews. Deze heb ik nl. op de verlanglijst staan en zou het graag horen als ik voor net iets meer toch wat beters kan kopen.Henk schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:52:
Mocht je 24-70 oid fijner vinden, dan zou ik kijken naar de tokina 28-75/2.8, die kost ongeveer hetzelfde als de tamron 17-50/2.8, maar nogmaals: ik raad het je niet aan
Afaik was de tokina optisch wat beter, maar ik ben de laatste tijd niet echt meer into het 3rd party spulcowgirl schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:34:
[...]
Waarom dan niet ook een Tamron, de Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF? Die is iets goedkoper (290,- bij KE, vanaf 275,- in pricewatch) en krijgt volgens mij prima reviews. Deze heb ik nl. op de verlanglijst staan en zou het graag horen als ik voor net iets meer toch wat beters kan kopen.
Verwijderd
Max. 850 Euro (moet nog beginnen met sparen)
Wil meer in details kunnen fotograferen en ook beter bewegende objecten.
Naast de standaard foto's wil ik ook bij motorraces fotos maken, en ja, deze gaan een beetje hard, dus daarom ook een dslr
4 Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5 je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, heb tot nu toe gekozen voor een nikon d60 met de dubble zoom kit (17-55 en 55-200), ook de 55-200 erbij dan omdat ik ook ver zal moeten kunnen zoomen.
6 Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, de 2e lens dus, de 55-200mm op z'n minst, misschien in de toekomst een filter/flitser, maar wil het op z'n minst het 1e jaar met dit standaard pakket willen doen.
7 Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide, zeggen jullie dat dit een goed pakket is, of weten jullie toch net een betere / andere samenstelling?
8 Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Regelmatig zoals nu, 5x per jaar ongeveer op circuits, daarnaast ook vakanties, en als ik de dslr heb zal ik in het begin wel meer tijd in gaan investeren, om hem beter onder de knie te kunnen krijgen.
9 Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar wil wel eerst proberen zover mogelijk te komen met deze kit. Denk bij latere investeringen bv. aan 1 lens / filter en dergelijke erbij. Niet veel meer.
10 Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Hier thuis hebben we een Ricoh Caplio R6, tsja, simpel compactcamera, leuk en aardig maar je komt er niet verder mee dan de standaard sport modus en bij circuits heb je ook niet genoeg zoombereik om dichtbij genoeg en scherp genoeg te kunnen schieten.
11 Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, wil graag 1x goed investeren.
Ohja, heb dus tot nu toe in mijn budget in 't oog om misschien bij de plaatselijke fotograaf dus de Nikon D60 dubble zoom kit (17-55 en 55-200mm) te kopen, voor 840 euro zit er dan ook een extra accu en geheugenkaartje (8GB) bij. Dit vond ik wel redelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 17:16 ]
Verwijderd
Op dit moment ongeveer 500-550 euro
Ik wil gewoon mooiere foto's maken dan ik nu doe en wil de vrijheid hebben om zelf dingen in te kunnen stellen.(overstap van compact digitaal)
Natuur, dagjes uit, voetbal wedstrijden, portretten
Nee
Nee, het liefst wel met live view. Ben ik zo gewend van compacte camera en vind het wel makkelijker en dan kan m'n vriendin ook af en toe foto's knippen.
Nee, hoofdzakelijk foto's kunnen maken in het begin indien mogelijk met beetje zoom. Ik had nu 3 x optisch op mijn compacte en zoiets wil ik toch wel minimaal terug. het liefst meer natuurlijk
Advies is van harte welkom.
Aantal uren per week. Als we gaan fietsen of wandelen dan gaat ie straks natuurlijk mee en dan met dagjes uit natuurlijk.
Ja eventueel wel
Nu gebruik ik een Canon A95, fotokwaliteit valt me achteraf tegen wil graag vooruit.
Het liefst niet nee, ligt er ook aan hoe oud. Als er nog garantie op zit misschien het overwegen waard, maar liever niet dus.
BVD
Verwijderd
Voor de prijs van 575€ (25€ boven je budget) heb je:
Sony Alpha 300 met 18-70
OF
Sony Alpha 200 met 18-70 en 75-300. Direct een heel pak meer tele door de 2e zoomlens
prijzen komen van Kamera Express
edit: yez idd, die heeft geen liveview
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 18:04 ]
Verwijderd
Maar die Alpha 200 heeft geen live view toch??Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 17:24:
als je liveview belangrijk vind: sony
Voor de prijs van 575€ (25€ boven je budget) heb je:
Sony Alpha 300 met 18-70
OF
Sony Alpha 200 met 18-70 en 75-300. Direct een heel pak meer tele door de 2e zoomlens
prijzen komen van Kamera Express
En de Olympus 510?? die heeft ook live view en is in die prijsklasse.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Verwijderd
De Sony's zijn de enige reflexcamera's waarbij de AF werkt zoals bij een compactcamera (lees: snel). Bij Olympus kun je beter werken met handmatig scherpstellen.
@NiGeLaToR: alhoewel ik het uit oogpunt van een fotograaf met je eens ben, denk ik dat het voor consumenten toch wel een erg makkelijke manier is van het maken van de overstap. Immers, je ziet dat alle merken inmiddels wel een vorm van live view hebben en over twee jaar hebben alle instap reflex camera's een systeem met AF.
Verwijderd
Sony Alpha A300 Kit Sony 18-70mm €535.00
Olympus E-420 Kit 14-42mm €445.00
Olympus E-510 Kit 14-42mm €457.00
Olympus E-520, maar die is op dit moment ook nog te duur geen idee of die binnenkort nog gaat dalen, dus die valt af
Canon EOS 450D maar die is te duur dus die valt ook af.
Eventueel nog keuze uit de Olympussen met een dual kit.
Olympus E-510 Dual Kit 14-42mm + 40-150mm F4.0-5.6 €547.00
BTW is het verstandig om zo een kit set te kopen of een body met een losse lens van een ander(beter) merk???
Verwijderd
Realiseer je wel dat olympus Four Thirds (4:3) formaat is!
Bij de keuze van een merk ( bij jou dus sony <-> olympus) kijk je best ook even wat het aanbod aan glas is. Dit is vrij belangrijk naar de toekomst toe. je kiest nu voor een platform, en heeft dit niét het gewenste glas dat jij op termijn wil dan zet je jezelf int zak als het ware
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 14:21 ]
Verwijderd
Sony heeft meer lichtsterke primes (die erg duur zijn).
Daarentegen heeft Olympus geen lemons in de line-up.
En met 4/3 is helemaal niks mis. Het is gewoon een ander formaat. De techniek lost het feit dat de Panasonic CMOS sensoren iets meer ruis hebben binnen een paar jaar wel op. (APS-C en 135 zullen altijd voordeel behouden, maar dan gaat het straks tussen ISO6400 en ISO 12800, wat je alleen nodig hebt als je zwarte katten in een kolenmijn gaat fotograferen).
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 14:32 ]
Verwijderd
GedurfdVerwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:29:
Daarentegen heeft Olympus geen lemons in de line-up.
Assumptions are ....De techniek lost het feit dat de Panasonic CMOS sensoren iets meer ruis hebben binnen een paar jaar wel op. (APS-C en 135 zullen altijd voordeel behouden, maar dan gaat het straks tussen ISO6400 en ISO 12800, wat je alleen nodig hebt als je zwarte katten in een kolenmijn gaat fotograferen).
Verwijderd
JA dat had ik al uit verschillende test begrepen dus daarom ook dat mijn keuze beperkt is tot de Oly 420 en de Oly 510 en de Sony alpha 300.Jiriki schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:31:
Bedenk wel dat alleen de Sony camera's en de Oly E-420 goed werkende AF heeft bij gebruik van liveview. Als je dat dan wilt gebruiken, kan dat het verschil wel maken.
Want ik heb toch het gevoel dat het voor mij, als overstapper, makkelijker is om mee te beginnen.
En wat hebben we daar in het heden nu aanVerwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:29:
De techniek lost het feit dat de Panasonic CMOS sensoren iets meer ruis hebben binnen een paar jaar wel op.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Of het helpt bij de overstap kan ik je niet zeggen, ik kom uit de MF hoek dus elke AF was al een overstap. Maar de Oly 510 is dan ook geen keuze, deze heeft ook geen geweldige AF bij liveview.Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:35:
[...]
JA dat had ik al uit verschillende test begrepen dus daarom ook dat mijn keuze beperkt is tot de Oly 420 en de Oly 510 en de Sony alpha 300.
Want ik heb toch het gevoel dat het voor mij, als overstapper, makkelijker is om mee te beginnen.
Uit je lijstje blijven dan de 420 en de α300 over en deze zijn toch wel zo verschillend dat je bij een fotograaf je keuze moet kunnen maken als je ze alletwee vastgehouden hebt. De 420 is toch wel zoveel kleiner dat je meteen voelt of dat je ligt of niet.
Verwijderd
Noem een slechte lens in de lineup van Olympus. Ik daag je uit. Hiaten zijn er, maar de lenzen die er zijn, zijn goed. Misschien de 18-180, maar daar is niet zo heel veel over te vinden, en wat er over te vinden is, is gemengd.Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:09:
[...]
Gedurfd
[...]
Assumptions are ....Het ligt er maar net aan wat je doet. Actiestoppen / lichtzuigend vermogen kan soms erg prettig zijn. Voor de rest met xbake
En mijn post was vooral een reactie op xbake's post die ging over jezelf inkopen in een systeem.
Dan kun je dingetjes als voortschrijdende techniek wél in je achterhoofd houden.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 21:02 ]
Verwijderd
bvd
Verwijderd
Simpel: de 7-14mm. Contralichtperformance en het contrast/kleuren van het ding ben ik niet van onder de indruk, zeker niet met de absurde prijs in het achterhoofd.Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:02:
[...]
Noem een slechte lens in de lineup van Olympus. Ik daag je uit. Hiaten zijn er, maar de lenzen die er zijn, zijn goed. Misschien de 18-180, maar daar is niet zo heel veel over te vinden, en wat er over te vinden is, is gemengd.
Daarmee zeg ik niet dat Olympus rotzooi produceert, maar de stelling dat er geen enkele lemon tussen zou zitten, is gewaagd. Elk merk heeft meuk in het aanbod zitten, zelfs in het topsegment. Ik kan bij Canon, Nikon, Pentax en Sony zo een paar lenzen opnoemen die ondermaats presteren, zeker gezien de doelgroep van het spul.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 09:41 ]
Verwijderd
De 7-14 heb ik juist hele mooie plaatjes van gezien, en de reviews zijn ook unaniem lovend.Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:36:
[...]
Simpel: de 7-14mm. Contralichtperformance en het contrast/kleuren van het ding ben ik niet van onder de indruk, zeker niet met de absurde prijs in het achterhoofd.
Daarmee zeg ik niet dat Olympus rotzooi produceert, maar de stelling dat er geen enkele lemon tussen zou zitten, is gewaagd. Elk merk heeft meuk in het aanbod zitten, zelfs in het topsegment. Ik kan bij Canon, Nikon, Pentax en Sony zo een paar lenzen opnoemen die ondermaats presteren, zeker gezien de doelgroep van het spul.
De lens laat weinig vervorming zien, zelfs op 7mm.
En als je even wijd wil gaan op Canon, dan is die hele grap gelijk een stuk duurder.
(14 2.8 is even duur als 7-14, maar dan heb je nog een fullframe camera nodig).
Maar als de lens je niet bevalt hoeft dat natuurlijk niet
Daarnaast heeft het feit dat Olympus -bijna- geen slechte lenzen heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat het een nieuw systeem is.
@hieronder, 14mm in 135 formaat t.o.v. 16mm in 135 formaat. 14mm is veel wijder.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 10:25 . Reden: Henk heeft gelijk, vervorming. ]
Onmogelijk, beeldhoek is beeldhoek. Zoek je misschien de term 'vervorming'?Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:58:
[...]
De 7-14 heb ik juist hele mooie plaatjes van gezien, en de reviews zijn ook unaniem lovend.
De lens laat weinig vertekening zien, zelfs op 7mm.
10-22 op een APS-C cam. En kom niet met lichtsterkte, dat win je ruimschoots terug met de verschillen in isoperformance en sensorgrootte.En als je even wijd wil gaan op Canon, dan is die hele grap gelijk een stuk duurder.
(14 2.8 is even duur als 7-14, maar dan heb je nog een fullframe camera nodig).
Maar als de lens je niet bevalt hoeft dat natuurlijk niet![]()
Daarnaast heeft het feit dat Olympus -bijna- geen slechte lenzen heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat het een nieuw systeem is.
Verwijderd
Olympus E-510 Dual Kit 14-42mm + 40-150mm f/4.0-5.6 kost nog maar 547 euro en de Sony met 1 lens Sony Alpha A300 Kit (Sony 18-70mm kost ook al 535 euro. Dus is de oly een betere deal.
Is de beeld kwaliteit zo verschillend of is de Sony zoveel beter>??
Verwijderd
18 - 180 is geen verkeerde lens, alleen in combinatie met de E500 Body kende deze lens een draak van een AF in slecht belichte omgevingen. Heb zelf ook de 18-180mm en hanteer die juist nu met lichte omgevingen, en dan is de lens een erg goede allrounder. Op de E1 body presteert de 18-180mm beduidend beter.Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:02:
[...]
Noem een slechte lens in de lineup van Olympus. Ik daag je uit. Hiaten zijn er, maar de lenzen die er zijn, zijn goed. Misschien de 18-180, maar daar is niet zo heel veel over te vinden, en wat er over te vinden is, is gemengd.
En mijn post was vooral een reactie op xbake's post die ging over jezelf inkopen in een systeem.
Dan kun je dingetjes als voortschrijdende techniek wél in je achterhoofd houden.
hoe dat met nieuwere body's is durf ik niet te zeggen, maar slecht kan je de 18-180mm allerminst noemen.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
zo'n 400 euro. Inclusief kitlens.
Ik heb nu een eenvoudige Canon Powershot camera die alweer bijna 4 jaar oud is. Omdat de prijzen van een DSLR flink gezakt
zijn lijkt het me interessant om hier naar te kijken. Mede door de snelheid en de geavanceerde instel opties (en uiteraard
de hoeveelheid aan lenzen e.d.)
Feestjes met vrienden, vakantie's (winter/zomer), wat natuur kiekje. Wat ik er erg belangrijk vind, wat ik nu mis, is dat de camera
mooie foto's in het donker moet kunnen maken!
Nee, die heb ik niet.
Ik zat zelf te denken aan de D40 van Nikon. Ik heb hier zeer lovende verhalen over gelezen en de prijs is ook zeer gunstig
(299 id aanbieding, 338 bij de camera express inclusief 18-55 lens)
nee, ik wil het in de eerste instantie basic houden.
Graag : )
Semi serieus. Ik vind foto's maken erg leuk maar ben toch meer van de click and shoot. Ik ga het niet professioneel gebruiken.
Waarschijnlijk niet. Ik vind het zonde om 600 euro aan een lens uit te geven. Ik wil zegmaar wel de lusten en niet lasten : )
Een Canon Powershot a400. Ik kan geen goede punten meer opnoemen van deze camera : ) langzaam, lelijke foto's, enz...
Kan, maar liever nieuw.
Maar ga vooral het ding even vasthouden, en koop hem dan
Zo'n 500-600 euro maar ik zou het niet erg vinden om er wat meer voor uit te geven als er voor een iets hogere prijs iets veel beters te vinden is.
Ik fotografeer nu al een tijdje met een compacte camera en ik wil het nu wat hogerop zoeken. Wat ook een rol speelt is dat ik veel meer controle wil en veel makkelijker door opties als sluitertijd/diafragma wil bladeren. En natuurlijk de mogelijkheid om met de lens naar eigen wens scherp te stellen, iets wat ik HEEL erg mis met mijn huidige camera.
Voor van alles en nog wat. Ik wil er zowel mooie landschappen mee op de foto kunnen zetten, als close-ups of vakantiekiekjes van bijvoorbeeld kastelen, kerken, en ook van objecten die iets dichterbij staan zoals auto's bijvoorbeeld. Verder wil ik ook goede foto's van bewegende objecten kunnen maken zoals bijvoorbeeld vogels, rijdende auto's of van landende/opstijgende vliegtuigen.
Niet per se. Mijn vader heeft een analoge EOS 300 gehad en daar zat een Sigma 28-200 lens op. Die kan ik er als het goed is ook opzetten maar het lijkt me sterk dat die aan al mijn eisen kan voldoen, want zo te lezen op internet stelt hij weinig voor.
Tot nu toe is er maar één merk wat mij echt aanspreekt en dat is Canon. Natuurlijk koop ik net zo graag een ander merk maar tot dusver heb ik alleen maar Canon camera's gehad en die zijn mij allemaal goed bevallen. Maar natuurlijk koop ik graag een ander merk als die kwalitatief veel beter is. Maar bij de Media Markt is er nu een 400D te koop voor 399 euro met de kitlens. Ik heb al gelezen dat de kitlens kut is en niet iedereen is even tevreden over de scherpte of de onderbelichting.
Daarom twijfel ik er nog over of ik deze camera wel wil hebben, maar kwa prijs is hij vele malen goedkoper dan andere merken. Dan zal er nog wel een nieuwe lens bijmoeten (ook al is het de versie mét kitlens, zonder kitlens is de camera -op internet- alsnog duurder dan bij Media Markt) als ik zo op dit forum en op kieskeurig.nl lees.
Ik wil wel gelijk een goede lens erbij kopen. Flitsers en filters wil ik nog niet aan gaan beginnen, die komen later wel, aangezien ik nu ook bijna nooit de flitser gebruik.
Advies. Kwa camera's ben ik er zelf nog niet helemaal uit en misschien heb ik net dat ene zetje in de rug nodig van jullie om mijn beslissing zeker te maken. Iets waar ik minder van af weet zijn de lenzen. Omdat ik de laatste tijd een compacte camera heb gehad en eigenlijk nooit echt serieus met een SRL heb gefotografeerd, weet ik hier niet veel vanaf. Ik wil wel een lens die ik voor veel dingen kan gebruiken. Voor gewone vakantiekiekjes en bijvoorbeeld op verjaarden maar ook voor mooie landschappen en bewegende beelden. Daarbij lijkt beeldstabilisatie ook wel handig, maar hier vraag ik mij ook af in hoeverre die echt een must voor mij zal zijn? Of de stablisatie dan in de body of in de lens zit maakt mij weinig uit.
Ik wil het serieus gaan aanpakken maar ik wil er niet gelijk bakken met geld aan kwijt zijn. Ik fotografeer nu al heel wat uren per week en trek er veel op uit en natuurlijk gaat de camera ook elke vakantie en dagje uit mee. Kwa fotograferen dus behoorlijk serieus maar ik ben nog niet zover dat ik er gelijk heel veel geld aan wil uitgeven.
Zeker wel, maar voorlopig nog niet.
Een compacte camera. Beperking vind ik dat het lastig is om sluitertijden/diafragma snel in te kunnen stellen, en het handmatig zoomen/ scherpstellen. Ik mis dus een beetje eigen controle.
Nee, eigenlijk niet. Ik wil een nieuw toestel en zekerheid dat ik er garantie op heb en zeker weet dat er niets aan mankeert.
Verder heb je nog de keus voor een Nikon D40 bijvoorbeeld, dan heb je nog ruimte voor accessoires als een tas, geheugenkaart en misschien zelfs een simpele extra (tele)lens. Of je kijkt voor een Sony A200/Olympus E-410/E-510.
Tussen de 300 en 500 euro
Ik koop het toestel volgende week maand in de US (ben ik best vaak, garantie geen probleem). 500,- is daar EOS 450D + Lens. Voor 300,- heb je een Alpha 200 + Lens
Ik vind fotograferen erg leuk, en ben toe aan een nieuwe stap.
Natuur, vakantie, kinderen
Nee
Ik heb nog niet heel veel verstand van alle instelmogelijkheden (ISO, Sluitertijd, ik moet het allemaal leren). Daarom wil ik een camera die je makkelijk oppakt, maar waarna je wel na een tijdje wat verder kan gaan.
Te denken valt aan:
Sony Alpha 200/300
Canon EOS 400D of de nieuwe 1000D
Nikon D40/D60
Ik ben bang verdwaald te raken in een 450D
Nee
Advies!
Helaas heb ik geen uren per week. Als ik op een uur per week zit, zal het veel zijn
Ja
Ik heb tot nu toe Compact camera's gebruikt. Nooit problemen. Nu ik echter wat meer de natuur in ga, merk je de beperkingen
Alleen als hij heel goed is
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 17-06-2008 17:48 ]
Verwijderd
Rond de 500-600 euro
Ik loop al wat langer met het iedee een spiegelreflex te kopen en heb laatst een foto workshop gedaan met een pro fotograaf en daar mochten we zelf ook schieten en wat een ervaring was dat weer. Ik fotografeer nu met een digitale camera (hp 735) en wil nu de overstap maken naar wat professioneler materiaal.
Ik wil voornamelijk natuur fotograferen, ben een enorme fan van marco maar wil zo nu en dan ook een landschap schieten.
nee, ik heb nog niet zo veel ervaring/kennis op dit gebied.
Zit te denken aan de eos 400d of de eos 450d omdat deze door heel veel mensen wordt aangeraden voor beginners en ik er veel goede reviews over lees. Zelfde geld voor de nikon d70 en d80. Hier heb ik een beetje naar gekeken maar er zijn zo veel camera's op de markt dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie. Misschien de 30d? Als jullie een betere suggestie of aanvulling hebben graag.
Ik wil het liefst in 1 keer een tweede hands starter setje kopen waar ik even mee vooruit kan. Dus aan de ene kant ja, maar ik heb nog niet zo veel ervaring dus lijkt het me niet verstandig (ook prijs technisch gezien) om gelijk lenzen/flitser/filter e.d. te kopen.
Graag advies
Ik ben niet van plan een beroeps te worden, maar wil gewoon er gewoon een leuke actieve hobby aan over houden.
Weet ik nog niet, waarschijnlijk niet als ik nu een mooie set kan kopen.
Ik gebruik nu een hp photosmart 735, ik ben niet echt te spreken over de beeld kwaliteit. Ook vind ik dat hij te weinig mogelijkheden bied.
ja, anders word het te duur
Dit topic is gesloten.
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!