Recent trouwens de Peugeot 306 uit 1999 nog een paar keer naar de garage.
Recent was er richting Duitsland gereden en er is halverwege ook niet gemerkt dat de verwarming niets meer deed, bij terugkomst in Nederland bij het tanken viel ineens op dat de temperatuur van de motor maar bleef oplopen, de ventilator sloeg overigens ook niet aan maar dat hebben ze volgens mij bij eerdere reparaties gesloopt want die wil soms nog wel eens kort met een koude motor aanvliegen na starten.
Daarna na constateren even bijgevuld met blauwe koelvloeistof, het vat bleek leeg, de fles was 5 liter en ging er bijna helemaal in, zo goed als leeg dan volgens mij. Toen is hij direct naar de garage gereden. Die hebben in eerste instantie volgens mij wat met de thermostaat of zo lopen knoeien, dezelfde avond auto terug.
Bleek achteraf na een lange rit toch nog niet helemaal goed en is terug gegaan naar de garage, bleek later dat de radiateur lek is, dus daar hebben ze een gloednieuwe ingezet. Auto terug gekregen maar moest nog terugkomen omdat ze hem niet helemaal ontlucht kregen.
Kort daarna nog terug gebracht gehad, bleek dat de thermostaat ook te vroeg open ging bij 70°C en dus te koud bleef lopen, maar een thermostaat ingezet die bij 80°C pas opengaat (rond ~85°C is ook normale KVS temperatuur bij dezelfde TU 1.4 motor bij m'n 206)
Beetje geklooi maar het is weer gerepareerd en lijkt niet meer KVS te verliezen.
Wonderbaarlijk dat dat kreng van een TU ondanks leeglopen op KVS gewoon doodleuk door blijft lopen, haast niet te slopen.
Dat is overigens de eerste keer dat er iets groots onder de motorkap is vervangen, de radiateur was nog origineel maar was ook helemaal roest-bruin geworden van z'n 23 jarige leeftijd, het steekt zo vreemd af om glimmend metaal te zien nu ten aanzien van de rest. Geen idee of ze de ventilator nog hebben nagekeken, die auto blijkt 2 ventilatoren te hebben.
Er wordt inmiddels al wel wat rondgekeken voor een vervanger, maar of dat nu qua betrouwbaarheid zo slim idee is...
Die TU motoren lopen wel tot de auto tot de draad is versleten, je moet enkel wel het onderhoud willen uitvoeren en dat blijft vaak grotendeels achterwege.
Grootste puntjes die nog overblijven is volgens mij:
- De speling in de linker veerpootlager
- Het contactslot wegens soms wel geluid maar geen rondgooien van de motor
- De lekke airco (maar niet zo'n punt)
De minder grote puntjes:
- Versnellingspookknop gebroken, zit nu plakband omheen.

- Gat in bestuurdersstoel bekleding.
- Recent afgebroken kabel voor openmaken tankdop
Als dat opgelost zou worden zou je eigenlijk nog best lang door kunnen karren op een comfortabele manier, al is hij nu nog steeds comfortabel. Vermoed enkel dat er her en der ook wel rubbers zijn versleten inmiddels en daar wordt niet naar omgekeken.
Zagen bij een dealer een Peugeot 207 1.4 VTI 2011 (120K) staan maar ik dacht doe maar niet want VTI zijn oliezuipers, wij zijn niet gewend dat we olie moeten bijvullen iedere
tienduizend kilometer. Ook een Ford Focus Stationwagen Futara 1.6 2006 (199K) al heb ik echter geen idee qua betrouwbaarheid van die blokken.
Maar volgens mij is de veerconstructie aan de achterkant van de Ford eentje met veerschotels die als opvangbak voor vuil en water functioneren, gaat op den tijd doorroesten en dan ben je qua kosten ook aan de beurt.
Maar ja, we zien wel.

https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2