Toon posts:

Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 75 Laatste
Acties:

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:18

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:32:
Weer een klein duizendje armer: D-riem, multiriem, waterpomp, spanrol, daklijsten, ashoes en ruitenwissers vernieuwd. In augustus 2 remschijven en blokken en beide schokbrekers.
Ik vond het wel vreemd met die remmen...die heb ik 2 jaar geleden allemaal laten vervangen en de remschijven beginnen alweer te roesten aan de rand. Ze zeiden dat het kwam omdat ik te weinig rijd. Kep de auto sinds 2011 en in 2019 is het pas de 2e keer geweest dat ik de remschijven+blokken heb moeten vervangen, en dan nu ineens moet ik het al na 2 jaar vervangen.

Maar tis me weer een geld zeg. Nu nog het zitvlak opnieuw laten bekleden en dan ben ik klaar. De originele volledig chromen pookknop is niet meer te krijgen helaas.
Ik wilde het toch even van me afschrijven, want ik heb afgelopen jaar hernieuwde waardering gekregen voor mijn 206RC, terwijl ik toch ook in dubio zit met het milieu enzo. Ik had in Mei wat reparaties laten doen: nieuwe remmen, nieuwe daklijsten, alvast een nieuwe distributieriem+spanrol+waterpomp en ik wilde het zitvlak laten fixen maar dat bleek niet zo eenvoudig.
Nieuwe matten gekocht, flinke poetsbeurt gegeven, de nieuwe remmen opnieuw laten vervangen onder garantie, omdat ze vreselijk piepten..."Als nieuw" zou je zeggen.

Zondag 24 oktober, onderweg naar ons katje wat aan het infuus lag bij de dierenarts, stopte de auto er ineens mee op de snelweg: "storing uitlaatgas" en ik kon geen gas meer geven en daar stond ik dan...Ratelend geluid als ik aan het gaspedaal kwam, dus het was geen kwestie van de UGR-klep laten schoonmaken.
Je raadt het al....de distributieriem kapot, terwijl dat in mei allemaal pas vervangen was. Vandaag de eerste update gekregen: de distributieriem of spanrol of waterpomp zelf niet kapot, maar er was wat plastic tussen gekomen, en ze konden niet achterhalen waar dat vandaan kwam of waar het vanaf gebruiken was.
De cilinderkop ligt nu bij het revisiebedrijf, en er komen nieuwe kleppen in. Gelukkig was er niks scheef gegaan. Er komt een nieuwe distributieriem in ook, en ze gaan nu de cilinderkop toch eraf is meteen de zuigers eruit halen om ook het olieverbruik wat te temperen. Dus het ziet er naar uit dat het wel gewoon allemaal gefixed kan worden en het overgrote deel betalen zij (de garage waar ik al jaren trouw ben) onder garantie, net zoals ze met de remmen dit jaar ook gedaan hebben.

Toch heb ik een beetje een rare smaak in de mond ervan en ik kan niet goed duiden waarom....In ieder geval heb ik vóór de kerst wel mijn RCtje terug, nu hopelijk wél "als nieuw".

[Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 17-11-2021 13:42]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Volgens mij moet ik hier ook maar eens posten na meer dan 15+ jaar PSA groep rijden.

Al 2 206-en versleten, DS3 gereden, en nu weer een Peugeot sinds dit weekend

Voorkant
Achterkant

RCZ Asphalt edition, 200pk

Had in een niet zo handige actie schade gereden aan de DS3 (1ste ongeluk in 22 jaar). Alleen omdat het de 2016 versie was, nergens een bumper te vinden voor dat ding.
Ondertussen een beetje rond gelopen, kwam ik deze RCZ tegen uit 2012 met 130k op de teller. Moest nog klaar gemaakt worden om de verkoop in te gaan. Maar als snel ging het gesprek van reparatie naar aanschaf O-)

Schade links voor laten weghalen, history check (import geweest), grote beurt, nieuwe voorband. En in prima staat verder.

Rijd heerlijk als je van sportief houd :D Drempel af kan wat hard zijn omdat de vering knetterhard is. Maar op B-wegen en snelweg heerlijk comfi nog. Moet ook nog boven de 4000RPM komen. De auto's voor me komen nu best snel dichtbij, en wil ook geen boetes rijden :+

Krijg alleen mijn spotify nog niet aan de praat. Maar genoeg muziek van achter op dit moment.

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:31
Geeft een peugot 207sw nog stroom op een 'sigaretten uitgang' na het afslaan v/d motor en het op slot zetten van de auto?

Omdat ik onlangs dashcam met parkeerstand heb geïnstalleerd en bij terugkomst knipperde het accu lampje ( na 2 dagen ).

Viofo dashcam lampjes gaan wel uit als ik de auto uitzet. Dus ik ga er vanuit dat er geen stroom meer is. Ook gemeten naderhand, geen stroom. Echter kan het misschien zo zijn dat ie toch stroom geeft tot een bepaalde accu lading. Economy mode. Ook geen registraties op sd kaart na het afslaan van de motor, maar dat is logisch want staat privé kijkend naar een muur.

Ik kan nog meer testen de komende dagen maar wellicht weten jullie meer hierover?

Edit: accu gezondheid nog maar 50%, getest in garage. 1,5 jaar oud van dealer.

[Voor 14% gewijzigd door Sunrise op 25-11-2021 17:45]

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:29
Vraagje aan de mensen die een e-208 hebben. Of kennis hiervan.

Ik was bij de Peugeot dealer en had interesse in een...maar deze beste meneer gaf aan dat de auto die daar stond goedkoper was omdat zijn range bereik minder is dan aangegeven.

Hoe dan??? er is toch maar 1 soort e-208 ? allemaal 50kwh aan accu.

Hij kon me daar niet meer over vertellen.

Vind ik wel vreemd.

Enige reden waarom ik het een interessante EV vind is omdat het qua bereik 195km kan halen op de snelweg(winter).
Volgens :
https://ev-database.nl/auto/1168/Peugeot-e-208

Dat is veel beter dan mijn 135km huidige.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:59
Peugeot heeft net een update voor de e-208 (en e-2008) aangekondigd waarbij de actieradius een fractie groter wordt met dezelfde 50 kWh accu. Misschien dat hij daar op doelt?
https://www.autoweek.nl/a...jgen-grotere-actieradius/

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:44
niels132 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:07:
Peugeot heeft net een update voor de e-208 (en e-2008) aangekondigd waarbij de actieradius een fractie groter wordt met dezelfde 50 kWh accu. Misschien dat hij daar op doelt?
Mechanische update, niet even computer-update. Dus voor de aankomende e-208 en niet de bestaande.

• Atsiz
niels132 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:07:
Ik was 1\2 weken geleden bij de dealer trouwens. Toen was dit niet bekend.

Ik heb een ander Peugeot dealer gebeld en die gaf aan dat alle auto's dezelfde range hebben.

En per 2022 gaan de wagens iets meer bereik hebben door nieuwe banden.

• Atsiz
Momenteel rijd ik in een e-Golf en kan maar geen leuke EV vinden. De e-Golf is super leuk maar range is gewoon slecht. En kan niet zo "snel" snelladen.

Ik ben totaal niet into Franse auto's maar de Peugeot e-208 ziet er best goed uit! Vooral in de GT uitvoering.

Jammer dat ze niet iets goedkoper zijn...zit nu niet veel verschil qua nieuw kopen en occasion kopen.

Komt ook omdat ze uit 2020 stammen...dus nog splinternieuw....

En de subsudie regelein van 2k of 3.3k nieuw is ook aantrekkelijk natuurlijk.

Twijfel tussen e-208 en een leuke benzine auto rond de 25 duizend.

Ik rijd niet veel dus zoveel bespaar ik op brandstof ook niet....mja wel met belasting (60 euro in de maand!!!).

Verzekeringsbedrag is hetzelfde volgens independer (benzine en ev vergeleken)

[Voor 5% gewijzigd door Atsiz op 25-11-2021 13:16]

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 22:37
Atsiz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:13:
[...]
En per 2022 gaan de wagens iets meer bereik hebben door nieuwe banden.
Er komt een nieuwe warmtepomp in die samenwerkt met een luchtvochtigheid sensor.
Daarbij wordt de overbrenging iets aangepast toerental motor/wielen.
En inderdaad iets betere banden.

PEUGEOT e-208 will now offer up to 362 km of WLTP range, an increase of 22 km.
PEUGEOT e-2008 will now offer up to 345 km of WLTP range, an increase of 25 km.

Dit is gewoon een technische update net als de (automaat) pook weg is en nu een switch is geworden is wel een andere update als hierboven.
Ik verwacht de update wel in 2022 maar niet tegelijkertijd met de facelift.

Zelf nog steeds heel erg te spreken over de E-208 moet ik zeggen :)
Prijs is wel omlaag gegaan omdat ze de 6 jaar gratis onderhoud er niet meer standaard bij hebben zitten.
Atsiz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:51:
Vraagje aan de mensen die een e-208 hebben. Of kennis hiervan.

Ik was bij de Peugeot dealer en had interesse in een...maar deze beste meneer gaf aan dat de auto die daar stond goedkoper was omdat zijn range bereik minder is dan aangegeven.

Hoe dan??? er is toch maar 1 soort e-208 ? allemaal 50kwh aan accu.

Hij kon me daar niet meer over vertellen.

Vind ik wel vreemd.

Enige reden waarom ik het een interessante EV vind is omdat het qua bereik 195km kan halen op de snelweg(winter).
Vreemde opmerking inderdaad de beste man heeft vast niet de E training gehad.
Er zijn in het begin alleen E-208's met 1F onboard lader geleverd die staan een beetje in de weg en kan je kopen met een flinke korting. range, rijden en snelladen doen ze even snel als de 3F echter thuis of aan de wijkpaal ben je beperkt tot 3.6 of 7.2 ipv 11Kw.

In mijn kring rijden er meerdere die 195 is prima te halen in de winter inderdaad met het kacheltje goed aan. Eco stand doe ik niet aan ik rij altijd in vol vermogen (sport)
FYI uit de echte data van de auto (tronity) moet ik nu ongeveer 252km halen met dit weer (7graden)

[Voor 62% gewijzigd door FNale op 25-11-2021 13:41]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

We gaan het merken dan qua bereik. Mijn e-208 staat nu op de planning om eind april geleverd te worden. Heb er zin in. Wordt mijn eerste EV! :D

Signature van nature

• Atsiz
FNale schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:21:
[...]

Er komt een nieuwe warmtepomp in die samenwerkt met een luchtvochtigheid sensor.
Daarbij wordt de overbrenging iets aangepast toerental motor/wielen.
En inderdaad iets betere banden.

PEUGEOT e-208 will now offer up to 362 km of WLTP range, an increase of 22 km.
PEUGEOT e-2008 will now offer up to 345 km of WLTP range, an increase of 25 km.

Dit is gewoon een technische update net als de (automaat) pook weg is en nu een switch is geworden is wel een andere update als hierboven.
Ik verwacht de update wel in 2022 maar niet tegelijkertijd met de facelift.

Zelf nog steeds heel erg te spreken over de E-208 moet ik zeggen :)
Prijs is wel omlaag gegaan omdat ze de 6 jaar gratis onderhoud er niet meer standaard bij hebben zitten.

[...]

Vreemde opmerking inderdaad de beste man heeft vast niet de E training gehad.
Er zijn in het begin alleen E-208's met 1F onboard lader geleverd die staan een beetje in de weg en kan je kopen met een flinke korting. range, rijden en snelladen doen ze even snel als de 3F echter thuis of aan de wijkpaal ben je beperkt tot 3.6 of 7.2 ipv 11Kw.

In mijn kring rijden er meerdere die 195 is prima te halen in de winter inderdaad met het kacheltje goed aan. Eco stand doe ik niet aan ik rij altijd in vol vermogen (sport)
FYI uit de echte data van de auto (tronity) moet ik nu ongeveer 252km halen met dit weer (7graden)
Fijn dat je de snelweg “only” kilometers ook doorgeeft.
Want dat is wat je echt moet weten.
Met mijn huidige lease auto kan ik max 135km op de snelweg(winter) dus dat betekend dat ik om de 100km aan de snellader moet.

Dus eigenlijk ga ik ervan uit dat ik 100km range heb.
En in de zomer / non-snelweg wegen meer.

De e-208 kan dus 60km meer op snelweg en 2 keer zo snelladen.

• FNale
Atsiz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:37:
[...]
Fijn dat je de snelweg “only” kilometers ook doorgeeft.
Die kan je gewoon vinden in de snelweg calculator van Peugeot zelf die eng accuraat is.
https://www.peugeot.nl/el...tieradius-elektrisch.html
Thuis aan de paal voorverwarmen kan je er nog wel 15km bij optellen.

Moet wel zeggen dat 0 op de GOM nog makkie 25km is voordat je in schildpad modus komt.
Niet aan te raden maar als je weet dat er 10Km verder een snellader is.

[Voor 57% gewijzigd door FNale op 25-11-2021 20:38]

• Ruben mantje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 22:44
Hier sinds twee weken in het bezit van een E-208 GTpack, rijdt heerlijk. Ik heb over twee weken een afspraak bij de dealer waarbij ik heb aangegeven dat zij een update moeten doorvoeren. Gaat om 10.74, schijnen wat Quality of life updates te zijn waaronder meer range, sneller laden, een iets relaxer rijdende ACC en lanekeeping en tevens nog wat andere kleine dingen.

Zodra ik de update heb gehad deel ik mijn ervaring!

Peugeot E208 GT --- 6000 WP ZW 1500 WP NO --

• DeBaroN
  • Laatst online: 22:44
Ze zouden die kut app is een fatsoenlijke update moeten geven.

• Atsiz
Vanochtend proef gereden in een e-208 en ik ben verkocht...

Is ook voorzien van alle opties zo te zien (de GT uitvoering dan).

Wat ik wel raar vond was de "hill assist".

Volgens de medewerker werkt dit alleen als je op een heuvel staat.

Dus als ik op een rechte weg. Voor een stoplight ben moet ik alsnog de rem zelf ingedrukt houden.
Vind ik wel raar.

• Ruben mantje
Atsiz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:20:
Vanochtend proef gereden in een e-208 en ik ben verkocht...

Is ook voorzien van alle opties zo te zien (de GT uitvoering dan).

Wat ik wel raar vond was de "hill assist".

Volgens de medewerker werkt dit alleen als je op een heuvel staat.

Dus als ik op een rechte weg. Voor een stoplight ben moet ik alsnog de rem zelf ingedrukt houden.
Vind ik wel raar.
Het is en blijft een automaat. Je kan je parkeerrem aantrekken en dan vervolgens je gaspedaal indrukken om weg te rijden. Het jammere is dat er geen optie inzit om ‘creeping’ uit te zetten.

[Voor 5% gewijzigd door Ruben mantje op 26-11-2021 20:32]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ruben mantje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:32:
[...]

Het is en blijft een automaat. Je kan je parkeerrem aantrekken en dan vervolgens je gaspedaal indrukken om weg te rijden. Het jammere is dat er geen optie inzit om ‘creeping’ uit te zetten.
En het stomme is, dat is een kunstmatige eigenschap. Een elektromotor draait niet eens stationair, want dat is de reden dat een normale automaat begint te rollen als je de rem loslaat.

Signature van nature

• Atsiz
Wat is wijsheid...een nieuwe e-208 in GT uitvoering kopen of een gebruikte occasion?
Nieuw kopen is altijd duurder...zou je zeggen...

Occasion prijzen zijn vanaf 33 duizend (2020 modellen meestal). Hiervan krijg je nog 2 duizend terug uit de subsudie pot. Dus voor 31 duizend heb je een e-208 uit 2020 met 10 tot 30 duizend km op de teller. Dus zo goed als nieuw.

Maar als ik een nieuwe auto laat bouwen ben ik 35 duizend kwijt. En hiervan kan je 3.3 duizend euro terug krijgen. Dat betekend dat je voor 31 en half duizend een uit 2021 (of 2022?) krijgt met 0 op de teller. En eerste eigenaar bent.

Wat me opvalt is dat de prijzen veel goedkoper zijn in de configurator vergeleken met vorig jaar. Toen waren de GT versies vanaf 39 duizend.

Waar ik bang voor ben is restwaarde....hij moet nog afschrijven namelijk.

[Voor 10% gewijzigd door Atsiz op 26-11-2021 21:49]

• Ricardo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Sircuri schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:36:
[...]

En het stomme is, dat is een kunstmatige eigenschap. Een elektromotor draait niet eens stationair, want dat is de reden dat een normale automaat begint te rollen als je de rem loslaat.
Er zijn wel meer gekke keuzes gemaakt. Ook dat het regenereren vrij beperkt is waardoor je altijd de voetrem erbij nodig hebt is behoorlijk jammer.
Hopelijk komt er nog eens een update hiervoor.

Nu ga ik zelf morgen mijn DS3 e-tense ophalen. Maar hoe kan ik zien of de laatste software er op staat? Dat zou behoorlijk moeten schelen met snel laden namelijk.

Ook mis ik helaas de adaptive optie, maar verder zit zo goed als alles er op. Zijn deze opties in te schakelen zonder hardware aanpassingen zoals bij VAG mogelijk is?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Atsiz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:41:
Wat is wijsheid...een nieuwe e-208 in GT uitvoering kopen of een gebruikte occasion?

Occasion prijzen zijn vanaf 33 duizend (2020 modellen meestal). Hiervan krijg je nog 2 duizend terug uit de subsudie pot. Dus voor 31 duizend heb je een e-208 uit 2020 met 10 tot 30 duizend km op de teller. Dus zo goed als nieuw.

Maar als ik een nieuwe auto laat bouwen ben ik 35 duizend kwijt. En hiervan kan je 3.3 duizend euro terug krijgen. Dat betekend dat je voor 31 en half duizend een uit 2021 (of 2022?) krijgt met 0 op de teller. En eerste eigenaar bent.

Wat me opvalt is dat de prijzen veel goedkoper zijn in de configurator vergeleken met vorig jaar. Toen waren de GT versies vanaf 39 duizend.

Zover ik begrepen heb is Peugeot 1 van de weinige merken die veel vertrouwen heeft in de waarde-vastheid van zijn auto's. Dat zie je ook terug in de private lease prijzen van deze modellen. Waar een ID.3 van Volkswagen rond de 500 euro per maand zit, heb je een e-208 al vanaf 349 euro per maand. Terwijl een ID.3 "slechts" 3000 euro duurder is.

Signature van nature

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:29

BleuZ

Dolletjes!

_JGC_ schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:10:
@CriticalHit_NL Hoe ziet het stuur van jouw 206 er na 300K uit? Ik heb nu mijn 3e 206, eentje destijds 4 jaar oud met 116K, vorig jaar eentje van 17 jaar oud met 190K en dit jaar eentje van 15 jaar oud met 345K, alle 3 het stuur flink versleten.
Ter aanvulling: ik rij in een 206 uit 2002, dus 19 jaar oud, met momenteel 279.000 KM op de teller. De afgelopen vijf jaar heb ik het stuur wel regelmatig gereinigd en gevoed, en op het moment ziet dat er nog als nieuw uit:

Kan wellicht een verschil zijn tussen kunststof en leer; ik weet niet wat jij voor stuur hebt (gehad), wellicht dat kunststof meer slijtagegevoelig is?
CriticalHit_NL schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:24:
[...]
Edit:
We hebben 3 ton bereikt. 8)

Overigens nog een keer kijken voor een andere accu-hoes, ding is helemaal verweerd en gescheurd.
Gefeliciteerd met de 3 ton! Rijdt ook lekker door zo, haha :*)

Je zou ook kunnen kijken voor een accubak uit o.a. een 1.6 16v of 2.0 16v; ik weet niet of die dezelfde afmetingen heeft, maar dat is wat slijtvaster dan zo'n zachte hoes.

[Voor 29% gewijzigd door BleuZ op 27-11-2021 19:10]

'02 Peugeot 206 CC 2.0-16v "Roland Garros"

• FNale
Ruben mantje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:14:
Hier sinds twee weken in het bezit van een E-208 GTpack, rijdt heerlijk. Ik heb over twee weken een afspraak bij de dealer waarbij ik heb aangegeven dat zij een update moeten doorvoeren. Gaat om 10.74, schijnen wat Quality of life updates te zijn waaronder meer range, sneller laden, een iets relaxer rijdende ACC en lanekeeping en tevens nog wat andere kleine dingen.

Zodra ik de update heb gehad deel ik mijn ervaring!
Dit is inderdaad een flinke update vooral de snellaad curve gaat er een stuk op vooruit.

- Betere snellaad curve hierdoor gaat die vol in 33Min i.p.v. 42Min getest 3% tot 85% zie hieronder.
- Eerder energie recupereren(B stand) bij eerdere modellen werkte dat pas als de accu onder de 95% is

Ruben mantje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:32:
[...]

Klopt is inderdaad een nadeel hij gaat wel stilstaan in een file als je ACC aan zet. Maar als je te lang stil staat moet je hem een tikje geven op het pedaal om weer te gaan rollen. hier kunnen ze nog wat stappen zetten mij betreft.

[Voor 23% gewijzigd door FNale op 27-11-2021 19:16]

• FNale
Atsiz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:41:

Klopt idd.

Vriend van mij heeft nog 38K + betaald dec 2020 en ik 36K hier zat 4 maanden tussen beide GT pack + alle vinkjes.
Inmiddels is die weer iets goedkoper geworden omdat ze de 6 jaar onderhoud eruit hebben gehaald. ik dacht rond de 400e.

Subsidie pot is een lastige je moet ook nog geluk hebben dat het krijgt dat is bij gebruikt iets beter te voorspellen dan bij nieuw. Daarbij mocht je voor een gebruikte gaan goed opletten of het 1 of 3 fase is staat nergens op de auto en de verkopers laten het soms ook uit de advertentie (incl. 3 fase kabel, maar de auto zelf is 1 fase ik heb echt gezien :'( )die kan je namelijk zo 2/3k goedkoper krijgen.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-03 15:28
BleuZ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:01:
Gefeliciteerd met de 3 ton! Rijdt ook lekker door zo, haha :*)

Je zou ook kunnen kijken voor een accubak uit o.a. een 1.6 16v of 2.0 16v; ik weet niet of die dezelfde afmetingen heeft, maar dat is wat slijtvaster dan zo'n zachte hoes.
Bedankt en bedankt voor de tip.
Ik zal nog wel een keer kijken, of ik laat gewoon een leren hoes op maat maken en plaats dat.
Al weet ik niet of het leer de temperatuur daar zo leuk zal vinden, maar goed.
Dat is dan afval-leer van bankstellen die ik gratis zou kunnen gebruiken.

Zit overigens een grotere accu in dan normaal, dus daarom passen de nieuwe PSA-hoezen niet meer die zijn te klein. De oudere type hoezen zijn niet langer bestelbaar, weet ook niet of die plastic bakken dan groot genoeg zijn.

De accu is een Coldax Q-cell B55559 (12V, 56Ah, 480A), een of ander Brezan merk.

Moet wel zeggen dat je 206 door een ringetje te halen is voor zijn combinatie van leeftijd en kilometers. _/-\o_
Ik maak er niet heel veel aan schoon, eens in de zoveel maanden even afspuiten en afdoen met een zeem, ramen wassen en af en toe stofzuigen/afstoffen, staat ook altijd buiten.

https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2

• Atsiz
Helaas ga ik toch van de e-208 afzien.

Het is financieel niet slim om "nieuw" te kopen.
Wil niet dat ik bij de uitgang van de dealer meteen min 10 duizend euro sta.

En de occasion prijzen zijn duurder of net zo duur als een nieuwe.

Dat word een benzinebak kopen, helaas. Er is verder geen leuke EV met normale range. Die ook eens betaalbaar is.

• dreamscape
  • Laatst online: 22:24
Atsiz schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:47:

Dat word een benzinebak kopen, helaas.
Want met een benzinebak sta je niet min zoveel k bij de uitgang van de dealer?

Punctuality is the politeness of kings

• Atsiz
dreamscape schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:15:
[...]

Want met een benzinebak sta je niet min zoveel k bij de uitgang van de dealer?
Ik kan makkelijker een benzinebak kopen als occasion, waarvan veel is afgeschreven.
Dat gaat lastig met EV's op dit moment, helaas.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:46
@BleuZ Ik heb tot nu toe 2 airlines en een xline gehad met kunststof stuur, allemaal flink versleten. De 207 had een kunstleer stuur, die kon veel meer hebben.

@CriticalHit_NL Ik had in mijn 206 1.4 gewoon een afsluitbare plastic bak, zat een duracell accu in van groter dan origineel, nog ruimte over. Mijn huidige HDI heeft geen bak, gewoon een plateau met een randje waar je de accu in schuift en dan aan de andere kant een klem die je vast moet schroeven.

Deze week de noname accu zonder stickers maar
eens vervangen door een nieuwe Exide Premium accu van 64Ah met 640A startcapaciteit. Voor 50 euro excl BTW wil ik niet binnenkort in de vrieskou met een platte accu staan.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik wilde het toch even van me afschrijven, want ik heb afgelopen jaar hernieuwde waardering gekregen voor mijn 206RC, terwijl ik toch ook in dubio zit met het milieu enzo. Ik had in Mei wat reparaties laten doen: nieuwe remmen, nieuwe daklijsten, alvast een nieuwe distributieriem+spanrol+waterpomp en ik wilde het zitvlak laten fixen maar dat bleek niet zo eenvoudig.
Nieuwe matten gekocht, flinke poetsbeurt gegeven, de nieuwe remmen opnieuw laten vervangen onder garantie, omdat ze vreselijk piepten..."Als nieuw" zou je zeggen.

Zondag 24 oktober, onderweg naar ons katje wat aan het infuus lag bij de dierenarts, stopte de auto er ineens mee op de snelweg: "storing uitlaatgas" en ik kon geen gas meer geven en daar stond ik dan...Ratelend geluid als ik aan het gaspedaal kwam, dus het was geen kwestie van de UGR-klep laten schoonmaken.
Je raadt het al....de distributieriem kapot, terwijl dat in mei allemaal pas vervangen was. Vandaag de eerste update gekregen: de distributieriem of spanrol of waterpomp zelf niet kapot, maar er was wat plastic tussen gekomen, en ze konden niet achterhalen waar dat vandaan kwam of waar het vanaf gebruiken was.
De cilinderkop ligt nu bij het revisiebedrijf, en er komen nieuwe kleppen in. Gelukkig was er niks scheef gegaan. Er komt een nieuwe distributieriem in ook, en ze gaan nu de cilinderkop toch eraf is meteen de zuigers eruit halen om ook het olieverbruik wat te temperen. Dus het ziet er naar uit dat het wel gewoon allemaal gefixed kan worden en het overgrote deel betalen zij (de garage waar ik al jaren trouw ben) onder garantie, net zoals ze met de remmen dit jaar ook gedaan hebben.

Toch heb ik een beetje een rare smaak in de mond ervan en ik kan niet goed duiden waarom....In ieder geval heb ik vóór de kerst wel mijn RCtje terug, nu hopelijk wél "als nieuw".
Sinds afgelopen vrijdag mijn 206RC terug en de schade viel op zich nog wel mee. Er waren geen cilinders scheef of zoiets:
- alle kleppen vervangen (3 waren er scheef)
- nieuwe distributieriem uiteraard
- alle cilinders gehoond
- alle zuigers en zuigerveren vervangen
- nieuwe drijfaslagers
- nieuwe olie

Op 383 euro na volledig op garantie van mijn garage gedaan _/-\o_ Niet te vergeten dat ik dus anderhalve maand gratis een leenauto heb mogen rijden (alleen benzine zelf betalen).

Het voelt en hoort echt aan alsof er een totaal nieuwe motor inzit. De motor maakt een veel "nieuwer" geluid (komt dat door de nieuwe zuigers?) en hij loopt lekkerder (gevoelsmatig). Ze zeiden dat het olieverbruik nu ook een stuk minder zou moeten zijn.

Eén ding wel, en iedereen zou het niet als nadeel maar als voordeel bestempelen: hij maakt bij stevig optrekken veel meer kabaal dan van te voren, echt zo'n brul. Ik ben zelf die tijd een beetje voorbij dat ik race-kabaal echt cool vind, maar ok. Als ik gewoon normaal optrek en het gaspedaal niet zo diep intrap dan is het gewoon normaal.

Maar ik ben wel echt heel blij dat ik em terug heb. Nooit gedacht dat ik em echt zo zou missen.

• _JGC_
Hier na 3 dagen elke ochtend accu wisselen en opladen blij met nieuwe dynamo in de 206. Alleen wel vreselijk gekloot om die erin te krijgen, moest airco compressor en stuurbekrachtiging uitbouwen. Kon gelukkig wel met gevuld systeem.

Servicebox documentatie blijft een vereiste, waren 3 dynamo's mogelijk, op OEM nummer meteen de juiste besteld.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Deathchant schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:39:
[...]

Eén ding wel, en iedereen zou het niet als nadeel maar als voordeel bestempelen: hij maakt bij stevig optrekken veel meer kabaal dan van te voren, echt zo'n brul. Ik ben zelf die tijd een beetje voorbij dat ik race-kabaal echt cool vind, maar ok. Als ik gewoon normaal optrek en het gaspedaal niet zo diep intrap dan is het gewoon normaal.

Maar ik ben wel echt heel blij dat ik em terug heb. Nooit gedacht dat ik em echt zo zou missen.
Geef maar toe... Er schuilt nog altijd een latente hooligan in je :P (anders rijd je geen 206RC)

Niks om je voor te schamen :) Ik heb het ook met mijn 205GTI. Nu heb ik die echt als hobbyauto en rijd ik een brave Volvo als daily, maar in de GTI wordt de slapende kwajongen in mij toch weer wakker :D >:) (maar uiteraard alleen waar het ook echt kan zonder meteen een gevaar voor anderen te zijn)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wok schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:55:
[...]

Geef maar toe... Er schuilt nog altijd een latente hooligan in je :P (anders rijd je geen 206RC)

Niks om je voor te schamen :) Ik heb het ook met mijn 205GTI. Nu heb ik die echt als hobbyauto en rijd ik een brave Volvo als daily, maar in de GTI wordt de slapende kwajongen in mij toch weer wakker :D >:) (maar uiteraard alleen waar het ook echt kan zonder meteen een gevaar voor anderen te zijn)
De 206RC heb ik 10 jaar geleden gekocht met 112K op de teller, nu staat er 186K op de teller, dus ik rij niet zoveel (maar het is wel mijn main driver, ik doe verder alles met het OV). En 10 jaar geleden kwam ik van een 206GTI af en 4 jaar daarvoor had ik nog een 205GTI 1.9 130pk met Sebring uitlaat ;) . Overigens 10 Jaar geleden was ik 28 ;) Dus het is nu wel écht zo dat ik liever wat minder kabaal heb ;)
Ik kan echter niet ontkennen dat het toch wel mooi gedaan is: bij normaal gas niks aan de hand, dieper gas intrappen = brullen geblazen. Dat is nog altijd beter dan een Megane RS die uitlaatgeluid via de speakers doet :') :')
Maar ik had het toch liever stiller. En zo zijn er toch meer dingetjes die wat sneller gaan opvallen, ookal heb ik de auto al 10 jaar. De stugheid van de RC vind ik in sommige gevallen wel vervelend, vooral als ik met de katten naar de dierenarts moet rijden, of wanneer ik bezoek naar huis moet brengen. Maar toch he....dit is wel op de 205GTI na de vetste auto die ik heb gehad! Ik ben in ieder geval weer blij om em terug te hebben oOo

EDIT: ze hebben nog eens gekeken en de complete uitlaatlijn is gewoon dicht. Ze hadden alles uit elkaar gehaald en volledig schoongemaakt, dus het "gebrul" komt van een volledig schone uitlaat :)

[Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 15-12-2021 12:29]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:13

cdoens

Peugeot-gek met een BMW

Fijn om te horen dat je RC nog steeds bevalt.

[Project A Rallye Is Reborn has started]
Sinds vorige maand ben ik rustig aan begonnen om de 106 Rallye te strippen.
De auto wordt helemaal kaal gemaakt en komt aan een braadspit te hangen. Hier en daar zit roest wat ik moet aanpakken. Verder wil ik de bodemplaat doorlassen zodat de carrosserie wat stijver wordt.
De auto krijgt dan een nieuw laagje verf en wordt terug in ere hersteld.

De huidige 16-klepper komt er gewoon in terug en zodra de APK er weer op zit en de basis goed is, ga ik een andere motor voor deze auto samenstellen.

Voor de liefhebbers is het project via Insta en YT te volgen.

Peugeot 206 CC, 106 Rallye (work-in-progress) en BMW 735i

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Ik ga mijn bestelde auto annuleren ivm leertijd van onbepaalde tijd.

Nu zou ik graag een Peugeot 508 hybride willen, liefste uit voorraad.
Weet iemand hoe ik dit het snelste kan vinden in Nederland want klantenservice geeft aan je moet alle dealers af gaan bellen.

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Demiesehv schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:16:
Peugeot 508 hybride vinden in Nederland
Autotrack ?
508, Hybride benzine, kilometerstand max 15.

[Voor 45% gewijzigd door Ome Ernst op 06-01-2022 21:19]

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• Ruben mantje
Demiesehv schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:16:
Ik ga mijn bestelde auto annuleren ivm leertijd van onbepaalde tijd.

Nu zou ik graag een Peugeot 508 hybride willen, liefste uit voorraad.
Weet iemand hoe ik dit het snelste kan vinden in Nederland want klantenservice geeft aan je moet alle dealers af gaan bellen.
Probeer Spoticar.nl, is een officiële site van Peugeot, wordt ook gebruikt ik Frankrijk ect.

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Ok thnx hopelijk staat er wat moois op

• CriticalHit_NL
De Peugeot 206 1.4 Génération sinds afgelopen Woensdag ook weer terug van de garage.
Ten tijde van de APK en kleine onderhoudsbeurt stond er 302.674KM op de teller.

Geen echte op-of-aanmerkingen op APK punten, wel nog wat randzaakjes laten oplossen.

Tevens konden ze blijkbaar geen Total Quartz 9000 5W40 aankomen zonder 15Liter te moeten afnemen.
Dus er zit nu MPM 5W40 motorolie in die ook gecertificeerd is voor PSA B71-2296.
Heb even nagezocht maar blijkbaar levert MPM olie die het opkoopt bij andere A merken zoals Total en Castrol en verkoopt dat door onder eigen label.
En uiteraard, nieuw olie en interieurfilter.

De volgende dingetjes zijn nog gedaan als preventief onderhoud:
  • Volledig nieuwe originele uitlaat (voor/midden/achter) van PSA. (niet lek maar demper had loshangend metaal)
  • Nieuwe originele PSA koelwaterreservoir. (de oude was wat donker door vuil/veroudering)
  • Oliefilterhuis pakkingen vervangen met revisiesetje. (zat al lange tijd wat olie zweet onder de motor)
  • Beugel benzinetank voor origineel PSA exemplaar vervangen. (was naar mijn idee best verroest)
  • Nog een stadslicht rechtsvoor vervangen.
  • Rechtsvoor het knipperlicht vervangen (volgens APK te wit, maar ging al jaren zo door de APK heen)
  • Beiden kenteken verlichting lampjes vervangen.
  • Fabrieksradio is weer netjes recht in het dashboard gemonteerd wegens eerdere foutieve montage.
Heeft wat langer geduurd gezien niet alles van de uitlaat direct leverbaar was, productie datums uit December 2021 en volgens mij zelfs Januari 2022 de dag voordat ik hem kon ophalen. :+

Totale kosten: €880,54

Hieronder nog wat afbeeldingen:

[Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 12-01-2022 16:23]

https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar als ik zo dat reservewiel zie dan weer ik niet of ik die uberhaupt nog zou gaan gebruiken :X
Mocht je ANWB lid zijn: lekker er onderuit halen, als je een lekke band hebt proppen ze hem wel of fixen ze het wel anders. Klapband is toch wegslepen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CriticalHit_NL
The Eagle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:52:
Nofi, maar als ik zo dat reservewiel zie dan weer ik niet of ik die uberhaupt nog zou gaan gebruiken :X
Mocht je ANWB lid zijn: lekker er onderuit halen, als je een lekke band hebt proppen ze hem wel of fixen ze het wel anders. Klapband is toch wegslepen.
Geen idee, zal wel meevallen, denk vooral oppervlakkige roest.
Heb nog 3 andere velgen liggen met deze band, maar denk dat de banden zelf inmiddels ook wel redelijk oud zijn, maar goed het zijn maar continental sneeuw gevalletjes. :+
Hangt er nu eigenlijk vooral onder als extra gewicht, ben wel gewoon ANWB lid.
Heb in m'n leven nooit een volledig lekke band of klapband meegemaakt gelukkig.

Maak mezelf er niet zo druk om.
De velgen waar de auto nu op staat zijn ook nog de originele en die zijn ook wat roestig.
De andere Peugeot uit 1999 staat ook op zijn originele stalen velgen, blijkbaar toch geen groot probleem.

• Naafkap
  • Laatst online: 22:29
@CriticalHit_NL Keurig onderhoud en zaken vervangen als dat nodig is zonder te besparen op onderdelen. Deed iedereen dat maar. Deze 206 kan weer even vooruit! Vooral het motortje is onverwoestbaar. Slechts 75 pk uit een 1.4 achtklepper maar voor de 206 een heerlijk motortje met opvallend veel koppel in de lage toeren.

Veel rijplezier.

• CriticalHit_NL
Naafkap schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:38:
@CriticalHit_NL Keurig onderhoud en zaken vervangen als dat nodig is zonder te besparen op onderdelen. Deed iedereen dat maar. Deze 206 kan weer even vooruit! Vooral het motortje is onverwoestbaar. Slechts 75 pk uit een 1.4 achtklepper maar voor de 206 een heerlijk motortje met opvallend veel koppel in de lage toeren.

Veel rijplezier.
Ja inderdaad, maar het is voor velen al wat als ze een auto kunnen onderhouden dus ik kijk er niet op neer, heb het geluk dat ik dat momenteel wel het geld voor over heb.
Laatst ook maar even alle deurrubbers inclusief die van de motorruimte even een beetje ingesmeerd met vaseline, blijft het lekker soepel in de winter en makkelijk los te maken indien bevroren.

• Naafkap
  • Laatst online: 22:29
CriticalHit_NL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Ja inderdaad, maar het is voor velen al wat als ze een auto kunnen onderhouden dus ik kijk er niet op neer, heb het geluk dat ik dat momenteel wel het geld voor over heb.
Laatst ook maar even alle deurrubbers inclusief die van de motorruimte even een beetje ingesmeerd met vaseline, blijft het lekker soepel in de winter en makkelijk los te maken indien bevroren.
Oh begrijp me niet verkeerd. Ik kijk op niemand neer. Echter heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen wel over voldoende middelen beschikken, maar dit niet willen uitgeven aan fatsoenlijk onderhoud. ;)

• _JGC_
The Eagle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:52:
Het kan nog erger hoor... de thuisbrenger onder mijn 206SW is waarschijnlijk één geworden met de draadmand waar ie in hangt. Zelfs al zou je die eruit krijgen, wordt het een uitdaging om vast te zetten met bouten voor lichtmetalen velgen... daarnaast is het rubber inmiddels 16 jaar oud...

Denk dat ik binnenkort maar even een velg met quatrac uit de schuur eronder ga hangen en een viertal bouten voor staal in het dashboardkastje ga leggen.

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:53
Iemand hier een beetje indicatie van levertijd E-208?
Net vorige week de GT PACK besteld...was even benieuwd

Dealer geeft momenteel +- 14 weken maar vermoeden is langer.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03 11:54
Is er al iemand wezen kijken bij de nieuwe Peugeot 308 die nu in de showrooms staat? En wat zijn de ervaring(en)?

• Ruben mantje
D-SkyLimit schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:49:
Is er al iemand wezen kijken bij de nieuwe Peugeot 308 die nu in de showrooms staat? En wat zijn de ervaring(en)?
Heb de auto in oktober gezien bij een Franse dealer, ziet er echt super uit! Mooi interieur, net als in de 208 de icockpit, jammer dat het nog zo lang duurt voordat de elektrische versie komt. Geen proefrit gedaan.

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:47

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Beste Tweakers, ik ben op dit moment bezig met een zoektocht naar een nieuwe (2e hands) auto voor ons gezin. We hebben maar een klein budget €5000-6000(gezien waar andere mee aan komen :+ )

Wij hebben 3 jonge kinderen (6-4-0,9 jaar) deze zitten nog in stoeltjes. De opties nemen dan flink af, en Peugeot komt er wel uit, als auto waar dit goed in kan. Ik ben dan aan het kijken naar een 308SW of een 5008 tussen 2008-2011. Beide hebben veelal een THP/VSi motor waar ik veel horror verhalen over lees en hoor. Zelfs mijn garage noemde het verstandig om voor iets anders te gaan. Nou zitten hier natuurlijk Peugeot fans, maar hoe realistisch is het nou eigenlijk? Mijn ouders hebben altijd Peugeot gereden en op een auto na die veel olie verbruikte, nooit echt problemen gehad.

Is het toch verstandig met mijn budget ergens anders te kijken? Wat zijn jullie adviezen hierover? Iets met bomen en een bos, helemaal zat van 8)7

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@NinjaKiwiNL
Normaal gesproken ben ik niet iemand die een garage naar de mond praat, maar in jouw geval geef ik hem toch gelijk :X

De letter-/cijfercombinatie '1.6 THP' is er een om met een grote boog omheen te lopen, zéker de vroege series zoals uit de jaren die je noemt. Er zullen goede exemplaren tussen zitten - of op zijn minst waarop de vorige eigenaren/leasemaatschappij is leeggelopen qua onderhoud waarbij de pijnpunten zijn opgelost - maar het blijft Russisch Roulette met die dingen. Wel jammer, want een goed functionerende 1.6 THP rijdt wel fijn.

De 1.6 VTi is ook geen hoogstandje, maar lijkt wel minder problematisch dan de THP. Hoog olieverbruik kan overigens wel een probleem zijn. Nadeel van de VTi is dan wel weer dat-ie eigenlijk wat onderbemeten is, zéker in de 5008 (en persoonlijk vond ik het in de 308SW ook niet overhouden, met als referentie destijds de 1.6HDi in de 308 berline - de 110pk diesel voelde op alle fronten sneller aan).

offtopic:
Er is 'no such thing' als een 'klein budget'. Tot een aantal jaren geleden had ik de luxe van een leaseauto, maar inmiddels rijd ik al weer zes jaar een eigen auto. Ondanks toch best ruim inkomen, koop ik mijn auto's ook binnen 'jouw' prijsklasse, simpelweg omdat ik het niet waard vind om meer dan dat aan een daily driver uit te geven - dat schrijft alleen maar meer af :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• _JGC_
VTI is vanaf 2012 nagenoeg probleemloos. Ik vond de VTI in een 207SW niet tegenvallen, enige wat tegenviel was het geluid, het is een hoogtoerig blok.

Ik reed voor de 207 VTI een 206 1.4HDI, dat was in Duitsland gewoon gas op de bodem houden en continu 165 rijden. Die VTI zou tot ruim 200 kunnen, maar bij 160 vonden mijn oren het wel mooi geweest.

1.6 THP met ruime boog omheen lopen. Alleen doen als het ding van 2012 of later is en recent nog een inlaat reiniging heeft gehad, en dan ook alleen doen als je niet veel gaat rijden.

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
Voor de liefhebbers, na wat geknutsel aan de 306 s16 bleek er draad kapot te zijn gedraaid op de plek waar de multiriem steller komt te zitten. Nu heb ik er een helicoil in geboord (makkie) en de steller + multiriem weer terug geplaatst. Daarna luchfilterhuis, nog zo’n oude ijzerenbak die je nergens meer ziet, ingebouwd en naar de APK gekneurd. Na een nieuwe uitlaatlijn en wat andere kleine dingetjes is hij gekeurd en rijd ik er weer mee rond. Dingetje had maar APK tot 2016.
De volgende zaken die vervangen worden zijn de bougies, waarschijnlijk een paar pen bobine’s en de distributie set. Achterruiten wisser motor moet ook nog vervangen worden, maar die zijn best aan de prijs, zag ik.

De 206 GTi gaat ook op de bokken. Remmerij wordt vervangen en ik ga de ABS sensoren testen/schoonmaken. Auto geeft storingen aan en zet de ABS in werking als ik tot 20/30km per uur rijd en licht op de rem trap. Alsof ik mijn voet op een zak borrel nootjes zet. Blokjes een tijd terug vervangen en de schijven niet, niet heel handig, maar daar had ik nog geen spullen voor..

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TheRyzenDude schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:52:

Ik heb mijn auto half november besteld en komt eind april. Ik geloof 22 weken ofzo...

Signature van nature

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40
Heeft er iemand ervaring met het chippen van een 308 1.6 120pk diesel?
Ik wil de mijne graag laten chippen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik weet dat Ziptuning een ‘grote’ naam in het spel is, maar zijn er ook anderen? Wat is bijvoorbeeld de JD (VAG) of Rica (Volvo) van Peugeot?

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

Arm1n

Zeven over half twee

Sircuri schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Ik heb mijn auto half november besteld en komt eind april. Ik geloof 22 weken ofzo...
TheRyzenDude schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:52:

Toen ik begin dit jaar aan het winkelen was voor een e-208 kreeg ik verschillende antwoorden van Peugeot dealers. Of ze zeiden 22 weken (4-5 maanden) of hadden het over 3 maanden/12 weken. Dit was de eerste week van januari. Van wat ik begreep (van de dealers die 12 weken aanhielden) is dat Peugeot extra productiecapaciteit/chips voor de e-208 reserveert omdat die gunstig is voor de CO2 benchmark van Peugeot als merk (ook op internationale fora gelezen). Hierdoor is de levertijd van de e-208 ongeveer 12 weken terwijl die van de reguliere 208 24 weken is. Het lijkt er op dat de dealers die 24 weken noemen niet weten dat de elektrische versie een kortere levertijd heeft.

Ik heb mijn e-208 in de eerste week van januari besteld en toen gaf de dealer een verwachte leverdatum ergens in april. Mogelijk is het inmiddels anders/langer (kan me voorstellen dat er heel veel nieuwe bestellingen zijn geplaatst in januari vanwege het nieuwe SEPP potje, al weet ik niet hoe groot de impact van Nederland is op de gehele Peugeot productie), maar het blijft nog altijd speculeren uiteraard.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Arm1n schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:55:
[...]

[...]

Toen ik begin dit jaar aan het winkelen was voor een e-208 kreeg ik verschillende antwoorden van Peugeot dealers. Of ze zeiden 22 weken (4-5 maanden) of hadden het over 3 maanden/12 weken. Dit was de eerste week van januari. Van wat ik begreep (van de dealers die 12 weken aanhielden) is dat Peugeot extra productiecapaciteit/chips voor de e-208 reserveert omdat die gunstig is voor de CO2 benchmark van Peugeot als merk (ook op internationale fora gelezen). Hierdoor is de levertijd van de e-208 ongeveer 12 weken terwijl die van de reguliere 208 24 weken is. Het lijkt er op dat de dealers die 24 weken noemen niet weten dat de elektrische versie een kortere levertijd heeft.

Ik heb mijn e-208 in de eerste week van januari besteld en toen gaf de dealer een verwachte leverdatum ergens in april. Mogelijk is het inmiddels anders/langer (kan me voorstellen dat er heel veel nieuwe bestellingen zijn geplaatst in januari vanwege het nieuwe SEPP potje, al weet ik niet hoe groot de impact van Nederland is op de gehele Peugeot productie), maar het blijft nog altijd speculeren uiteraard.
Dan roept elke dealer wat anders inderdaad. Maar wellicht heb je geluk met je bestelde E-208. Ik moet tot eind april wachten is de huidige planning :(

Signature van nature

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

Arm1n

Zeven over half twee

Sircuri schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Dan roept elke dealer wat anders inderdaad. Maar wellicht heb je geluk met je bestelde E-208. Ik moet tot eind april wachten is de huidige planning :(
Of jij hebt ook geluk en word je over een maand gebeld door de dealer met "euh ja hij is er al, veel eerder dan verwacht" :P

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Arm1n schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Of jij hebt ook geluk en word je over een maand gebeld door de dealer met "euh ja hij is er al, veel eerder dan verwacht" :P
Dat zou cool zijn >:) Heb de laadpaal al maanden hangen.....

Signature van nature

• Mosin
CriticalHit_NL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:20:
De Peugeot 206 1.4 Génération sinds afgelopen Woensdag ook weer terug van de garage.
Ten tijde van de APK en kleine onderhoudsbeurt stond er 302.674KM op de teller.

Geen echte op-of-aanmerkingen op APK punten, wel nog wat randzaakjes laten oplossen.

Tevens konden ze blijkbaar geen Total Quartz 9000 5W40 aankomen zonder 15Liter te moeten afnemen.
Dus er zit nu MPM 5W40 motorolie in die ook gecertificeerd is voor PSA B71-2296.
Heb even nagezocht maar blijkbaar levert MPM olie die het opkoopt bij andere A merken zoals Total en Castrol en verkoopt dat door onder eigen label.
En uiteraard, nieuw olie en interieurfilter.

De volgende dingetjes zijn nog gedaan als preventief onderhoud:
  • Volledig nieuwe originele uitlaat (voor/midden/achter) van PSA. (niet lek maar demper had loshangend metaal)
  • Nieuwe originele PSA koelwaterreservoir. (de oude was wat donker door vuil/veroudering)
  • Oliefilterhuis pakkingen vervangen met revisiesetje. (zat al lange tijd wat olie zweet onder de motor)
  • Beugel benzinetank voor origineel PSA exemplaar vervangen. (was naar mijn idee best verroest)
  • Nog een stadslicht rechtsvoor vervangen.
  • Rechtsvoor het knipperlicht vervangen (volgens APK te wit, maar ging al jaren zo door de APK heen)
  • Beiden kenteken verlichting lampjes vervangen.
  • Fabrieksradio is weer netjes recht in het dashboard gemonteerd wegens eerdere foutieve montage.
Heeft wat langer geduurd gezien niet alles van de uitlaat direct leverbaar was, productie datums uit December 2021 en volgens mij zelfs Januari 2022 de dag voordat ik hem kon ophalen. :+

Totale kosten: €880,54

Hieronder nog wat afbeeldingen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk om te zien dat je er nog zoveel in wilt steken. Doe je zelf ook werkzaamheden aan de wagen verrichten?

• CriticalHit_NL
Mosin schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:12:
Leuk om te zien dat je er nog zoveel in wilt steken. Doe je zelf ook werkzaamheden aan de wagen verrichten?
Nee dat niet, buiten het zelf wassen & schoonmaken, de ruitenwissers, ruitenvloeistof en de accu doe ik er eigenlijk niets aan, zelfs de verlichting niet. De Bosch Aerotwins op de voorruit doen al dienst sinds 2016 en ze werken nog steeds prima.

Afgelopen week weer 448,2km gereden, grotendeels snelweg vrijwel constant 100Km/h en meer dan de helft ervan op de Cruise-Control en een paar ritten met de de airco aan. Ondanks de stoplichten op de binnen doorwegen en keertje stationair ontdooien had hij maar 25,01 Liter verbruikt, dus 1 liter per ~17,9km.

Als er minder stoplichten op de route waren, de verwarming niet nodig was, de airco uit staat en er 90KM/h gereden werd zou 1 op 19 of zelfs beter haalbaar zijn. Met 5W40 verbruikt hij overigens geen olie, dat leek wel een beetje te gebeuren met 5W30 maar kan ook zijn dat het met een versleten pakking of zo te maken had, want daar is aan het verleden nog wel wat aan gedaan.

Afgelopen jaar het motortje (& koppeling) veel op z'n donder gegeven door hem met enige regelmaat naar de 6000 toeren te trappen in de 2, maar ondanks alles geeft dat ding geen kik. :+

Maar die koppeling en drukgroep zal wel een keer aan de beurt komen denk ik binnenkort als de distributieriem weer 'vroegtijdig' vervangen gaat worden, deze worden per 10 jaar of 120.000KM (of 90.000KM bij zwaar gebruik) geadviseerd. Laatste keer dat dit gedaan was is met 238K op de teller inclusief de toen lekkende waterpomp, dus het zou pas met 358K hoeven al zal de auto denk ik bij de volgende APK rond de 320K staan.

Paar keer gehad bij vol gas geven in de 4 of 5 deze op een kort toerenbereik meer versnelde en weer terugzakte dan dat de auto zelf eigenlijk voorruit ging, maar bij normaal gebruik helemaal geen last van. :+

Had laatst enkel een keertje, wat één keer eerder is gebeurt enkele jaren geleden, dat de versnellingspook niet meer zijwaarts wilde bewegen vanuit de 3 en 4 in de middenstand dus, alsof iets (synchromeshring ring?) het blokkeerde, even op de snelweg weer terug in de 4 om te accelereren, pook beetje heel en weer schudden in de middenstand met de koppeling los en het werkte weer probleemloos daarna. :+

Zolang dat niet vaker gaat gebeuren lig ik er niet wakker van.

Edit:
Misschien ook wel interessant zijn de totale kosten sinds 2016 en 100K gereden kilometers.
  • Onderhoud + reparaties: €10240,47 (10 cent per km)
  • 1x bandenwissel CrossClimate: €458,91 (0 cent per km)
  • Brandstof E95 + E98 VPower nadat het E10 werd: €10021,47 (10 cent per km)
Kosten hadden veel lager kunnen zijn, vooral rond het lullige gedoe rondom de willekeurige uitval van de airco te achterhalen, wat achteraf een simpel probleem was van de speling op de connector op de achterkant van het verwarmingspaneel.

Weet het niet zeker maar kan goed zijn dat dit gebeurt is nadat ze de boel hadden moeten losmaken voor het vervangen van de lekkende kachelradiateur in het dashboard, want het werkte in het begin prima.

[Voor 13% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-01-2022 17:25]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sircuri schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Dat zou cool zijn >:) Heb de laadpaal al maanden hangen.....
Ik wil.ook wel zo'n belletje :+

• _JGC_
@CriticalHit_NL Respect hoor, dat je je auto bij de dealer laat onderhouden... ik haalde bij de lokale dealer vrijdag 2 veerschotels omdat ik de veerpoten nieuw ga bouwen. Zei tegen de magazijnman "mag ook wel na 365.000km". Reactie van de magazijnman: "of wordt eens tijd voor een andere auto"

2 stalen plaatjes en een ruitenwisser reservoir dop, 85 euro armer... die stalen plaatjes zijn net zo duur als de veren en dempers bijelkaar :X.

• TheRyzenDude
Zie op dit moment dat de GT en GT Pack niet meer leverbaar zijn bij Peugeot op de officiële site meer.
Benieuwd wat daar de reden van is.

Mijn GT Pack E-208 staat voor levering over 13 weken op dit moment.
Afwachten...zeer benieuwd.

• CriticalHit_NL
_JGC_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:54:
@CriticalHit_NL Respect hoor, dat je je auto bij de dealer laat onderhouden... ik haalde bij de lokale dealer vrijdag 2 veerschotels omdat ik de veerpoten nieuw ga bouwen. Zei tegen de magazijnman "mag ook wel na 365.000km". Reactie van de magazijnman: "of wordt eens tijd voor een andere auto"

2 stalen plaatjes en een ruitenwisser reservoir dop, 85 euro armer... die stalen plaatjes zijn net zo duur als de veren en dempers bijelkaar :X.
Haha ja ach, je blijft slijtage wel houden, maar als je het spul allemaal tijdig een beetje stap voor stap bijhoudt en niet alles in één keer op je dak laat vallen is het wel te overzien. Succes met inbouwen. :)

Had zo ook wel de opmerking gekregen van of ik hem niet liever wilde inruilen voor een andere 206 die ze hadden staan met veel minder kilometers, volgens mij ook een Génération, maar dan heb je dus veel minder lange ritten en/of stilstand bij die wagen gehad (is ook slijtage) en ook een 5-deurs die volgens mij iets meer gehorig zijn dan de 3-deurs. :+

Maar toen zat er al ruim €9000,- aan onderhoud in die wagen dus heb ze vriendelijke bedankt en de opdracht gegeven toch maar gewoon door te gaan met de reparaties, je weet op dat punt inmiddels al lang wat voor vlees je in de kuip hebt en dat weet je niet bij die andere wagen waar vast deels dezelfde problemen naar boven zullen komen die op deze al lang zijn verholpen.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TheRyzenDude schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:16:
Zie op dit moment dat de GT en GT Pack niet meer leverbaar zijn bij Peugeot op de officiële site meer.
Benieuwd wat daar de reden van is.

Mijn GT Pack E-208 staat voor levering over 13 weken op dit moment.
Afwachten...zeer benieuwd.
Zou de productie dan begin dit jaar zijn opgeschroeft? 13 weken is dan ergens in mei?

Signature van nature

• _JGC_
Ik heb die veerpoten steeds vooruit geschoven want had er geen zin in. 20.000km verder, band linksvoor kaalgevreten en beide draagarmen speling op de rubbers. Heb nu dus de klapperstokjes, de toplagers compleet en de veerschotels besteld, volgende week 2 veerpoten bouwen in alle rust en dan binnenkort een weekend draagarmen+veerpoten wisselen, uitlijnen en 2 nieuwe voorbanden. Mocht bij de operatie een stuurkogel sneuvelen heb ik die nog liggen van de vorige 206.

En dan hopen dat ie in april fluitend door de APK komt...

• Mosin
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Nee dat niet, buiten het zelf wassen & schoonmaken, de ruitenwissers, ruitenvloeistof en de accu doe ik er eigenlijk niets aan, zelfs de verlichting niet. De Bosch Aerotwins op de voorruit doen al dienst sinds 2016 en ze werken nog steeds prima.

Afgelopen week weer 448,2km gereden, grotendeels snelweg vrijwel constant 100Km/h en meer dan de helft ervan op de Cruise-Control en een paar ritten met de de airco aan. Ondanks de stoplichten op de binnen doorwegen en keertje stationair ontdooien had hij maar 25,01 Liter verbruikt, dus 1 liter per ~17,9km.

Als er minder stoplichten op de route waren, de verwarming niet nodig was, de airco uit staat en er 90KM/h gereden werd zou 1 op 19 of zelfs beter haalbaar zijn. Met 5W40 verbruikt hij overigens geen olie, dat leek wel een beetje te gebeuren met 5W30 maar kan ook zijn dat het met een versleten pakking of zo te maken had, want daar is aan het verleden nog wel wat aan gedaan.

Afgelopen jaar het motortje (& koppeling) veel op z'n donder gegeven door hem met enige regelmaat naar de 6000 toeren te trappen in de 2, maar ondanks alles geeft dat ding geen kik. :+

Maar die koppeling en drukgroep zal wel een keer aan de beurt komen denk ik binnenkort als de distributieriem weer 'vroegtijdig' vervangen gaat worden, deze worden per 10 jaar of 120.000KM (of 90.000KM bij zwaar gebruik) geadviseerd. Laatste keer dat dit gedaan was is met 238K op de teller inclusief de toen lekkende waterpomp, dus het zou pas met 358K hoeven al zal de auto denk ik bij de volgende APK rond de 320K staan.

Paar keer gehad bij vol gas geven in de 4 of 5 deze op een kort toerenbereik meer versnelde en weer terugzakte dan dat de auto zelf eigenlijk voorruit ging, maar bij normaal gebruik helemaal geen last van. :+

Had laatst enkel een keertje, wat één keer eerder is gebeurt enkele jaren geleden, dat de versnellingspook niet meer zijwaarts wilde bewegen vanuit de 3 en 4 in de middenstand dus, alsof iets (synchromeshring ring?) het blokkeerde, even op de snelweg weer terug in de 4 om te accelereren, pook beetje heel en weer schudden in de middenstand met de koppeling los en het werkte weer probleemloos daarna. :+

Zolang dat niet vaker gaat gebeuren lig ik er niet wakker van.

Edit:
Misschien ook wel interessant zijn de totale kosten sinds 2016 en 100K gereden kilometers.
  • Onderhoud + reparaties: €10240,47 (10 cent per km)
  • 1x bandenwissel CrossClimate: €458,91 (0 cent per km)
  • Brandstof E95 + E98 VPower nadat het E10 werd: €10021,47 (10 cent per km)
Kosten hadden veel lager kunnen zijn, vooral rond het lullige gedoe rondom de willekeurige uitval van de airco te achterhalen, wat achteraf een simpel probleem was van de speling op de connector op de achterkant van het verwarmingspaneel.

Weet het niet zeker maar kan goed zijn dat dit gebeurt is nadat ze de boel hadden moeten losmaken voor het vervangen van de lekkende kachelradiateur in het dashboard, want het werkte in het begin prima.
En waarom laat je het wagentje dealer onderhouden en niet bij een particuliere garage? Dat zul je toch wel in je beurs merken. Verder wel leuk om die boekjes netjes ingevuld te zien, mijn innerlijke autist kan dat wel waarderen :+
Ik zou me niet teveel druk maken om het verbruik, het is leuk om proberen alles eruit te halen, maar zonder airco rijden is toch shit hoor. Vooral met het Nederlandse klimaat O-)

Volgens mij kun je een kapotte pakking ook enigzins maskeren door er dikker motorolie in te doen, dus als daar niets aan gedaan is zal de pakking wel naar zijn einde gaan. Zover ik weet, is dit ook een ''normaal'' probleem bij de blokken die in de 206 liggen. TU blokken of zo.

Die koppeling zou ik inderdaad uit voorzorg laten vervangen, die heeft zijn beste tijd ook wel gehad. Het scheelt als je alles in een keer kunt laten fixen, zal ook wel weer man uren schelen. Hoeveel Km moet je nog tot de 320K?
Maar had je net racen gekeken of was het even uit testen of 'ie de 6000 nog haalde? >:)

Zo'n connector is inderdaad erg lullig, maar dat is het nadeel aan iets laten doen door de garage. Als hun het verknallen, mag jij diep in je zakken gaan graaien. Ik heb het zelf al een paar keer mee gemaakt bij de Peugeot.. :/ Zijn niet allemaal de snuggerste meer die er werken.

[Voor 3% gewijzigd door Mosin op 01-02-2022 16:52]

• CriticalHit_NL
Mosin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:47:
[...]

En waarom laat je het wagentje dealer onderhouden en niet bij een particuliere garage? Dat zul je toch wel in je beurs merken. Verder wel leuk om die boekjes netjes ingevuld te zien, mijn innerlijke autist kan dat wel waarderen :+
Ik zou me niet teveel druk maken om het verbruik, het is leuk om proberen alles eruit te halen, maar zonder airco rijden is toch shit hoor. Vooral met het Nederlandse klimaat O-)

Volgens mij kun je een kapotte pakking ook enigzins maskeren door er dikker motorolie in te doen, dus als daar niets aan gedaan is zal de pakking wel naar zijn einde gaan. Zover ik weet, is dit ook een ''normaal'' probleem bij de blokken die in de 206 liggen. TU blokken of zo.

Die koppeling zou ik inderdaad uit voorzorg laten vervangen, die heeft zijn beste tijd ook wel gehad. Het scheelt als je alles in een keer kunt laten fixen, zal ook wel weer man uren schelen. Hoeveel Km moet je nog tot de 320K?
Maar had je net racen gekeken of was het even uit testen of 'ie de 6000 nog haalde? >:)

Zo'n connector is inderdaad erg lullig, maar dat is het nadeel aan iets laten doen door de garage. Als hun het verknallen, mag jij diep in je zakken gaan graaien. Ik heb het zelf al een paar keer mee gemaakt bij de Peugeot.. :/ Zijn niet allemaal de snuggerste meer die er werken.
Heb gewoon liever dat het goed gebeurt, al kan ik me best indenken dat het meedenken en expertise soms beter is bij andere garages maar deze denken in ieder geval mee. Het lijkt me voor hun ook makkelijker om aan originele onderdelen te komen.

De pakking van de koppakking was al met 250K wat aan gedaan. En nee, meer omdat het gewoon leuk is om te zien hoe hard het gaat in de 2. :+

Maar nu start hij toevallig helemaal niet meer, dus ANWB is en-route, en kan hij als het meezit naar de garage.
Accu is prima, startmotor draait, brandstofpomp slaat gewoon aan en bouwt druk op, er zijn geen lampjes op het dashboard, maar hij slaat niet aan bij doorstarten en na 10x proberen.

Gister lukte het met enige moeite nog wel, en als hij draait, is het stabiel en verder geen probleem met geluiden of vermogen, liep gewoon 140KM/h. :+

Zal de krukassensor wel zijn vermoed ik, we zien wel weer.

Overigens, nog zo'n 17K KM naar de 320K, het is vooral snelweg dus dat scheelt een hoop en geen files nu.
Airco gebruikt ik wel regelmatig, dat beïnvloed het verbruik niet heel erg als je niet trapt.
Moet wel gesmeerd en in conditie blijven want zo goed als het gehele systeem is vernieuwd.

[Voor 6% gewijzigd door CriticalHit_NL op 01-02-2022 17:08]

• Mosin
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Heb gewoon liever dat het goed gebeurt, al kan ik me best indenken dat het meedenken en expertise soms beter is bij andere garages maar deze denken in ieder geval mee. Het lijkt me voor hun ook makkelijker om aan originele onderdelen te komen.

De pakking van de koppakking was al met 250K wat aan gedaan. En nee, meer omdat het gewoon leuk is om te zien hoe hard het gaat in de 2. :+

Maar nu start hij toevallig helemaal niet meer, dus ANWB is en-route, en kan hij als het meezit naar de garage.
Accu is prima, startmotor draait, brandstofpomp slaat gewoon aan en bouwt druk op, er zijn geen lampjes op het dashboard, maar hij slaat niet aan bij doorstarten en na 10x proberen.

Gister lukte het met enige moeite nog wel, en als hij draait, is het stabiel en verder geen probleem met geluiden of vermogen, liep gewoon 140KM/h. :+

Zal de krukassensor wel zijn vermoed ik, we zien wel weer.
Ik heb altijd het vermoeden dat ze een protocol moeten volgen, die ook veel geld in het laadje brengt, terwijl ze misschien al weten wat het echte probleem is. Ik ben al eens €1.000 verder geweest voordat ze iets wisten. Extra vervelend is dat.
Het is wel fijn dat ze aan originele onderdelen kunnen komen, maar je kunt ook zelf bestellen via hun, als ik me niet vergis.
Ik heb ook mijn brandstof pomp laten doen, samen met de injectoren. Hadden ze de o-ring niet goed gemonteerd, dus mijn auto stonk naar overheerlijke benzine als het raam openging :+ Achteraf hebben ze het wel weer in orde gemaakt.

Hopen dat er dan wel een nieuwe pakking opzit en niets gekit of zo :9
Als ik dat met de GTi probeer, voel ik me net een vliegend tapijt dat zo de berm in kan gaan :+

Onder het lezen zat ik ook al aan de krukassensor te denken, die heb ik al een aantal keren kapot gehad. Maar dan deed de wagen vantevoren wel erg raar met gas geven.
Bobine misschien gaar, die kunnen ook niks hebben in 206'jes, maar of dat specfiek alleen GTi is weet ik niet.

Succes overigens! Zou graag willen weten wat het is geweest.

• _JGC_
Iemand nog belang bij 16" ouragans voor onder een 206? Ik heb vandaag de velgen voor eraf getrokken voor, voor nood nu even de 14" steelies met weinig gebruikte banden terug geplaatst.
Duidelijk is dat ik werk mag maken van veerpoten, draagarmen en uitlijning, want binnen zaten ze al in het ijzer. Had ik door de breedte dus niet goed gezien.

Maar jee wat een verschil met die smalle 175 bandjes, rijdt veel lekkerder zo.

Zit nu dus in dubio: of 2x 195/45/16 monteren bij het uitlijnen, of 175/65/14 op de andere twee velgen (rijd nu nog met brede slof achter). Qua prijs scheelt het 50 euro (vredestein quatrac pro 16" of michelin crossclimatr 14"). Qua verbruik en comfort denk ik dat ik voor staal ga.

• CriticalHit_NL
Mosin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:13:
[...]

Ik heb altijd het vermoeden dat ze een protocol moeten volgen, die ook veel geld in het laadje brengt, terwijl ze misschien al weten wat het echte probleem is. Ik ben al eens €1.000 verder geweest voordat ze iets wisten. Extra vervelend is dat.
Het is wel fijn dat ze aan originele onderdelen kunnen komen, maar je kunt ook zelf bestellen via hun, als ik me niet vergis.
Ik heb ook mijn brandstof pomp laten doen, samen met de injectoren. Hadden ze de o-ring niet goed gemonteerd, dus mijn auto stonk naar overheerlijke benzine als het raam openging :+ Achteraf hebben ze het wel weer in orde gemaakt.

Hopen dat er dan wel een nieuwe pakking opzit en niets gekit of zo :9
Als ik dat met de GTi probeer, voel ik me net een vliegend tapijt dat zo de berm in kan gaan :+

Onder het lezen zat ik ook al aan de krukassensor te denken, die heb ik al een aantal keren kapot gehad. Maar dan deed de wagen vantevoren wel erg raar met gas geven.
Bobine misschien gaar, die kunnen ook niks hebben in 206'jes, maar of dat specfiek alleen GTi is weet ik niet.

Succes overigens! Zou graag willen weten wat het is geweest.
Ja soms lijkt het er wel op, ze geven dan aan dat ze overal mee kunnen beginnen met onderdelen vervangen maar het liever per stap (dus per onderdeel) per eliminatie het probleem proberen op te lossen. Ze gaven zelfs aan dat het mogelijk de radio-display unit kon zijn wat betreft de airco.

Ja het is wel gewoon een nieuwe pakking, het rubber zeg maar, de kop zelf is verder niks mis mee, wel met een gescheurd thermostaathuis gereden gehad een tijd lang en toch heeft hij daar niet echt veel om gegeven met 110-115°C KVS in de zomer met 40+ graden. :+
Was wel even ongemakkelijk om de verwarming en de airco af te wisselen om het af te koelen.

Deze auto's zijn normaliter zo licht dat zulke snelheden ze een beetje lichtvoetig kunnen maken, zal ook zeker onder anderen aan de banden liggen, als het echt stormt en je rijdt maar 100 kan een flinke vlaag je toch halverwege de andere rijstrook duwen. :+ Dus dat blijft wel oppassen.

En ANWB is langs geweest, krukassensor even losgemaakt en doorgemeten, inderdaad de krukassensor is overleden. 8)

Mag de Peugeot 306 break 1.4 uit 1999 deze 9 jaar nieuwere bak met dezelfde motor gaan slepen vanavond naar de garage.

• Mosin
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Ja soms lijkt het er wel op, ze geven dan aan dat ze overal mee kunnen beginnen met onderdelen vervangen maar het liever per stap (dus per onderdeel) per eliminatie het probleem proberen op te lossen. Ze gaven zelfs aan dat het mogelijk de radio-display unit kon zijn wat betreft de airco.

Ja het is wel gewoon een nieuwe pakking, het rubber zeg maar, de kop zelf is verder niks mis mee, wel met een gescheurd thermostaathuis gereden gehad een tijd lang en toch heeft hij daar niet echt veel om gegeven met 110-115°C KVS in de zomer met 40+ graden. :+
Was wel even ongemakkelijk om de verwarming en de airco af te wisselen om het af te koelen.

Deze auto's zijn normaliter zo licht dat zulke snelheden ze een beetje lichtvoetig kunnen maken, zal ook zeker onder anderen aan de banden liggen, als het echt stormt en je rijdt maar 100 kan een flinke vlaag je toch halverwege de andere rijstrook duwen. :+ Dus dat blijft wel oppassen.

En ANWB is langs geweest, krukassensor even losgemaakt en doorgemeten, inderdaad de krukassensor is overleden. 8)

Mag de Peugeot 306 break 1.4 uit 1999 deze 9 jaar nieuwere bak met dezelfde motor gaan slepen vanavond naar de garage.
Ik snap hun beredenering wel, maar ook dat is in hun eigen voordeel. Logisch, alleen een fatsoenlijke auto monteur die voor Peugeot werkt, kan met zijn ogen dicht nog iets achterhalen en repareren.
Als je die display unit moet kopen bij de dealer is het iets van €3/400 euro, als ik dat goed onthouden heb. Ze zouden standaard de connectors moeten controleren. Had een dure fout kunnen worden, betaald door jou :|

Nou, dat heeft ‘ie knap gedaan dan. Ik zou toch wel dubbel zwetend in de wagen hebben gezeten :+
Wat kostte die kop pakking bij jou? Moet hem ook nog bij een van onze wagens laten doen..

Dat klinkt bekend. Met de 106’jes is het al helemaal verschrikkelijk. Die 206 heeft behoorlijke velgen, 17 inch, maar breedte weet ik even niet. Voelt in ieder geval niet erg fijn aan. Zitten trouwens dunne bandjes om.

Oooh mooi. Zal wel niet zo duur zijn. Zitten alleen op een klote plek. Bij de 306 s16 mijn armen vaak mee open gehaald *O*

Haha, ik zie je al rijden. Wat een gezicht O-)

• CriticalHit_NL
Mosin schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik snap hun beredenering wel, maar ook dat is in hun eigen voordeel. Logisch, alleen een fatsoenlijke auto monteur die voor Peugeot werkt, kan met zijn ogen dicht nog iets achterhalen en repareren.
Als je die display unit moet kopen bij de dealer is het iets van €3/400 euro, als ik dat goed onthouden heb. Ze zouden standaard de connectors moeten controleren. Had een dure fout kunnen worden, betaald door jou :|

Nou, dat heeft ‘ie knap gedaan dan. Ik zou toch wel dubbel zwetend in de wagen hebben gezeten :+
Wat kostte die kop pakking bij jou? Moet hem ook nog bij een van onze wagens laten doen..

Dat klinkt bekend. Met de 106’jes is het al helemaal verschrikkelijk. Die 206 heeft behoorlijke velgen, 17 inch, maar breedte weet ik even niet. Voelt in ieder geval niet erg fijn aan. Zitten trouwens dunne bandjes om.

Oooh mooi. Zal wel niet zo duur zijn. Zitten alleen op een klote plek. Bij de 306 s16 mijn armen vaak mee open gehaald *O*

Haha, ik zie je al rijden. Wat een gezicht O-)
Ja bij de dealer kostte dat toen zo'n €350,- voor een nieuwe unit. Soms zijn het zulke simpele dingetjes.

Kan geen eenduidig antwoord daarop geven, dat is gebeurt tijdens een enorme preventieve inspectie/onderhoudsbeurt.

Ze hadden toen de volgende dingen voor €862,- gegroepeerd en vervangen voor nieuwe onderdelen:
  • Thermostaathuis
  • Aircolekkage gerepareerd en afgevuld
  • Versnellingsbak stangen
  • Alle motorrubbers
  • Stuurkogels
  • Schroefveer linksvoor
  • Wiellager
  • Klepdekselpakking
  • Dynamo
  • Diverse controles uitgevoerd.
De gehele onderhoudsbeurt kwam toen uit op €2513,62 inclusief alle onderdelen en manuren.
Zie ook: CriticalHit_NL in "Het grote Peugeot topic - deel 2" (en de gelinkte posts daarin)

Vermoed ook dat het met 17 inch velgen niet heel erg comfortabel is, maar als je brede banden hebt dan heb je meer oppervlak op de weg maar minder grip omdat het gewicht op een groter oppervlak verdeeld wordt, dan kan ik me best indenken dat het sneller zweverig gaat aanvoelen.

De krukassensor zit eigenlijk aan de vanaf de voorkant gezien rechtsvoor bij het motorblok, je moet enkel die plastic onderdelen die erboven zitten weghalen om erbij te kunnen, beetje geklooi maar toch redelijk bereikbaar. Gelukkig zitten deze auto's niet bomvol gebouwd als vele nieuwere wagens. :+

Sensor ziet er overigens zo uit:

Auto staat sinds gisteravond bij de garage, slepen is prima verlopen.
Nu nog even wachten op berichtgeving.

Het enige klote is bij deze nieuwere wagens met nieuwere elektronica tegenover die oude Peugeot 306 is dat als de motor niet gestart kan worden er van allerhande dingen dus niet werken zoals:

- Aanjager/blower
- Ruitenwissers
- Elektrische ramen
- Dimlichten
- Radio

En dat werkt zover ik weet, allemaal wel dus als de 306 enkel op contact staat.

Het scheelde dat het redelijk weer was, anders had dat ook een struikelblok kunnen zijn.
Stadslichten werken dan weer wel met de achterlichten, maar zodra dimlichten aangezet worden dan gaat alle verlichting uit, gelukkig heeft de 306 nogal felle achterlichten.

Update:
Net even gebeld, auto is net gerepareerd. Sensor vervangen en het is starten en lopen.
Straks even ophalen.

Update 2:
Auto terug, kostte €67,90

Nu enkel een wat geluid makende startmotor als hij start, hem denk ik toch iets teveel doorgestart.
Komt wel een andere keer, was in dit stadium nog geen reden tot vervanging, even aankijken.
Waarschijnlijk de volgende keer maar preventief vervangen.

[Voor 6% gewijzigd door CriticalHit_NL op 02-02-2022 17:19]

• Mosin
CriticalHit_NL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Ja bij de dealer kostte dat toen zo'n €350,- voor een nieuwe unit. Soms zijn het zulke simpele dingetjes.

Kan geen eenduidig antwoord daarop geven, dat is gebeurt tijdens een enorme preventieve inspectie/onderhoudsbeurt.

Ze hadden toen de volgende dingen voor €862,- gegroepeerd en vervangen voor nieuwe onderdelen:
  • Thermostaathuis
  • Aircolekkage gerepareerd en afgevuld
  • Versnellingsbak stangen
  • Alle motorrubbers
  • Stuurkogels
  • Schroefveer linksvoor
  • Wiellager
  • Klepdekselpakking
  • Dynamo
  • Diverse controles uitgevoerd.
De gehele onderhoudsbeurt kwam toen uit op €2513,62 inclusief alle onderdelen en manuren.
Zie ook: CriticalHit_NL in "Het grote Peugeot topic - deel 2" (en de gelinkte posts daarin)

Vermoed ook dat het met 17 inch velgen niet heel erg comfortabel is, maar als je brede banden hebt dan heb je meer oppervlak op de weg maar minder grip omdat het gewicht op een groter oppervlak verdeeld wordt, dan kan ik me best indenken dat het sneller zweverig gaat aanvoelen.

De krukassensor zit eigenlijk aan de vanaf de voorkant gezien rechtsvoor bij het motorblok, je moet enkel die plastic onderdelen die erboven zitten weghalen om erbij te kunnen, beetje geklooi maar toch redelijk bereikbaar. Gelukkig zitten deze auto's niet bomvol gebouwd als vele nieuwere wagens. :+

Sensor ziet er overigens zo uit:
[Afbeelding]

Auto staat sinds gisteravond bij de garage, slepen is prima verlopen.
Nu nog even wachten op berichtgeving.

Het enige klote is bij deze nieuwere wagens met nieuwere elektronica tegenover die oude Peugeot 306 is dat als de motor niet gestart kan worden er van allerhande dingen dus niet werken zoals:

- Aanjager/blower
- Ruitenwissers
- Elektrische ramen
- Dimlichten
- Radio

En dat werkt zover ik weet, allemaal wel dus als de 306 enkel op contact staat.

Het scheelde dat het redelijk weer was, anders had dat ook een struikelblok kunnen zijn.
Stadslichten werken dan weer wel met de achterlichten, maar zodra dimlichten aangezet worden dan gaat alle verlichting uit, gelukkig heeft de 306 nogal felle achterlichten.

Update:
Net even gebeld, auto is net gerepareerd. Sensor vervangen en het is starten en lopen.
Straks even ophalen.

Update 2:
Auto terug, kostte €67,90

Nu enkel een wat geluid makende startmotor als hij start, hem denk ik toch iets teveel doorgestart.
Komt wel een andere keer, was in dit stadium nog geen reden tot vervanging, even aankijken.
Waarschijnlijk de volgende keer maar preventief vervangen.
Die prijs had ik wel verwacht, het mag wat kosten inderdaad. Maar goed, dan ben je er ook weer voor een hele tijd vanaf. Ik begrijp het wel als je zoiets zou laten vervangen.

Dat is een hele behoorlijke beurt geweest dan. Mag ook wat kosten zeg, maar goed, je krijgt er wel een hele hoop voor terug. Het is en blijft toch wel een prettig wagentje en als het voldoet, waarom niet!

Het zou goed kunnen. Ik weet helaas veel te weinig over dat soort zaken, de velgen staan wel goed, maar ze zijn echt huge. Zit er wel eens aan te denken om anderen velgen aan te schaffen, die wat beter in de kuipen staan, maar dat komt laterna nog een keer.
Het voelt best leip aan als je even flink doorgast, dus het is wel een belangrijk dat zoiets goed aanvoelt.

Dat klinkt nog wel goed te doen, bij mij zit daar een bizar grote luchfilter huis in, die je eruit kunt fruttelen. Als die eruit is, samen met de accubak dan is het een flink stuk ruimer. Ik heb op de 306 nog een kopje met kabel eraan, die van jou is meer van deze tijd. Die zal ook wel in mijn 206 zitten, verwacht ik.
Dat blok in de 306 is echt belachelijk, dat iemand het voor elkaar heeft gekregen om het vol te stampen vind ik knap.. :') Die wagen rijdt overigens belachelijk goed, niet normaal fijn zelfs. Beter dan de 106 GTi, Rallye en 206 GTi. 306 GTi 6 rijdt ook enorm lekker. Maar die laatste was een omgebouwde racer (pauper bak). Dus dat ding schreeuwde enorm.

Grappig dat je het zegt, ik heb er nooit bewust opgelet dat bij de 206 niets werkt als hij niet gestart is. Van de ramen weet ik het wel, maar nu je het zegt. Dat is dan wel vervelend en niet handig als het slecht weer zou zijn, maar gelukkig ben je goed aangekomen.
Als ik de 306 op contact heb, beginnen mijn finnen voor als een malle te draaien. Blijkt normaal te zijn bij 306’jes begreep ik.

Fijn om te horen dat het gemaakt is. Startmotor zal ook wel zijn beste tijd hebben gehad. Als je toch nog een keer een grote beurt laat doen, dan maar direct mee ja. Ik heb wel eens mee gemaakt dat de startmotor in de 106 een tijdje erg slecht aansloeg, maar na 2 maanden was het weg >:) Dus met wat geluk is het voor nu even zo.

• _JGC_
Ben er uit... het wordt 175/65/14 op staal. Velgen weg.

Vandaag 100km gereden met 16" achter en 14" voor, meer grip, meer comfort, minder verbruik. Ik durf nu weer een klaverblad op snelheid te nemen, zelfs met versleten onderstel en uitlijning als een kruiwagen. Dat durfde ik met 195/45/16 absoluut niet, ook niet toen de banden nieuw waren (je hebt geen marge waarbij je banden gaan rollen, je schuift direct)

Merk achter vrij weinig van de 16" velgen, maar daarvan is de achteras paar jaar geleden gereviseerd en heb ik een paar maand terug nieuwe schokdempers gemonteerd.

Met een hatchback 1.4hdi had ik dit overigens niet aangedurfd, stugge banden achter en hoge wang voor, zwaartepunt voor door zware dieselmotor, dat is garantie voor uitbreken. De SW heeft net wat meer gewicht in de kont en daarnaast stabilisator op de achteras die de hatchback alleen op de 2.0 modellen heeft.

• Mosin
_JGC_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:48:
Ben er uit... het wordt 175/65/14 op staal. Velgen weg.

Vandaag 100km gereden met 16" achter en 14" voor, meer grip, meer comfort, minder verbruik. Ik durf nu weer een klaverblad op snelheid te nemen, zelfs met versleten onderstel en uitlijning als een kruiwagen. Dat durfde ik met 195/45/16 absoluut niet, ook niet toen de banden nieuw waren (je hebt geen marge waarbij je banden gaan rollen, je schuift direct)

Merk achter vrij weinig van de 16" velgen, maar daarvan is de achteras paar jaar geleden gereviseerd en heb ik een paar maand terug nieuwe schokdempers gemonteerd.

Met een hatchback 1.4hdi had ik dit overigens niet aangedurfd, stugge banden achter en hoge wang voor, zwaartepunt voor door zware dieselmotor, dat is garantie voor uitbreken. De SW heeft net wat meer gewicht in de kont en daarnaast stabilisator op de achteras die de hatchback alleen op de 2.0 modellen heeft.
Een vraagje, heb jij die schokdempers gewoon op de ondergrond vervangen met een krik of heb je een brug? Wil de dempers ook nog eens zelf doen, maar ik kan het alleen voor op straat doen.. Anders moet het door de garage gedaan worden, op een van de dempers is de rubberen hoes namelijk kapot.

• _JGC_
Mosin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:03:
[...]

Een vraagje, heb jij die schokdempers gewoon op de ondergrond vervangen met een krik of heb je een brug? Wil de dempers ook nog eens zelf doen, maar ik kan het alleen voor op straat doen.. Anders moet het door de garage gedaan worden, op een van de dempers is de rubberen hoes namelijk kapot.
Achter gewoon met een krik. Bouten draai je op moment met wielen op de grond. De SW kruip je zo onder, zelfs zonder opkrikken. Voorkant is wat anders, die is zo doorgezakt dat ik de voorkant met een balk omhoog moet trekken voordat de krik eronder past. Lijkt verlaagd, maar de schokdempers doen niks meer. Met nieuwe dempers kruip je ook zo onder de voorkant.

Voor ga ik ook met krik doen volgende week, moet lukken. Eerst fusee los en stuurkogel los en demper vervangen, daarna draagarm ook.

• Mosin
_JGC_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:12:
[...]

Achter gewoon met een krik. Bouten draai je op moment met wielen op de grond. De SW kruip je zo onder, zelfs zonder opkrikken. Voorkant is wat anders, die is zo doorgezakt dat ik de voorkant met een balk omhoog moet trekken voordat de krik eronder past. Lijkt verlaagd, maar de schokdempers doen niks meer. Met nieuwe dempers kruip je ook zo onder de voorkant.

Voor ga ik ook met krik doen volgende week, moet lukken. Eerst fusee los en stuurkogel los en demper vervangen, daarna draagarm ook.
Dat klinkt positief. Dan zou ik die in ieder geval zelf kunnen doen. De achterkant van de GTi lijkt me wat lastig om via vast op de grond te doen, aangezien ik aardig postuur heb :+
Dat zal toch niet erg fijn rijden met kapotte schokdempers voor? Dan is het zeker een wiebel gebakje? O-)

Voor de voorkant heb je wel zo’n speciale tool nodig om die veer bij elkaar te knijpen, doe je dat makkelijk alleen? Ik heb het 1 keer bij de 106 gezien en daar werd ik een beetje akelig van of de persoon die het verving was gewoon wat onhandig :9

• _JGC_
Achter zaten ze vast, ook een gescheurd manchet. Ik heb het idee dat ze voor nog wel iets doen, maar weinig weerstand bieden.

Veerspanner heb ik, ik vernieuw de complete veerpoot. Kan dus eerst veerpoten bouwen en later compleet vervangen. Je zal altijd zien dat het ene onderdeel van de oude veerpoot net kapot is en dan moet je weer 2 dagen op onderdelen wachten...

@Mosin Ik snap nu wat je bedoelt...
Net één van beide veerpoten gemaakt, nieuwe veer dus mocht het hele stuk in elkaar draaien tot de demper ertussen paste.
Nu heb ik de duurdere variant van die dingen die bekend staan om wegschieten, deze exemplaren klemmen heel mooi om de veer en schuiven niet zodra de boel op spanning komt. Waar het mis gaat is als je zoals in die filmpjes op youtube met de luchtsleutel zo snel mogelijk die dingen op wilt spannen.

Heb een 3/8 -> 1/2 verloop op de ratel gezet, vervolgens die dingen met de hand inelkaar gedraaid. Ben je zo een halfuur verder voor je zo'n veerpoot goed inelkaar hebt zitten.

[Voor 46% gewijzigd door _JGC_ op 03-02-2022 14:25]

• Dream800
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 21:42
Voor de e-208 en e-2008 die tussen 15 januari en 20 juni 2020 geproduceerd zijn is er een terugroepactie in verband met brandgevaar van de accu onder de motorkap.
https://www.autoblog.gr/2...alei-ta-e-208-kai-e-2008/

• Dream800
Heeft de Peugeot 208 en 2008 2022 een nieuwe bediening voor de automaat?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ja, ik zie het ook. Was dat pookje toch niet intuitief genoeg?
Dan neem ik aan dat deze modellen dan nu van de band lopen. Krijg ik misschien ook wel iets anders dan waar ik een proefrit in gereden heb.

Signature van nature

• hjs
  • Niet online
Ja blijkbaar, al eerder tegen gekomen.
Zit ook op die nieuwe 308 las ik toen?
(zie ik niet terug op de site)

[Voor 17% gewijzigd door hjs op 05-02-2022 00:26]

• TheRyzenDude
Dream800 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:41:
Heeft de Peugeot 208 en 2008 2022 een nieuwe bediening voor de automaat?[Afbeelding]
Volgens mij de basis uitvoering de GT versies heeft op de website nog wel de pook.

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:15
Krijg zeer binnenkort mijn e208 GT geleverd. Nu vraag ik me af of ik ook de nieuwe bediening van de automaat ontvang. Is hier iemand die weet vanaf welke productie datum de wijziging ingaat?

• Dream800
henkna schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:24:
Krijg zeer binnenkort mijn e208 GT geleverd. Nu vraag ik me af of ik ook de nieuwe bediening van de automaat ontvang. Is hier iemand die weet vanaf welke productie datum de wijziging ingaat?
Wat ik hier en daar heb gelezen wordt begin Maart de productie van de automaat bediening aangepast.
En het 2022 model is herkenbaar aan de bredere regen sensor aan de passagiers zijde.

• hjs
  • Niet online
Dream800 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Wat ik hier en daar heb gelezen wordt begin Maart de productie aangepast.
Dat is incl de grotere bereik neem ik aan?
Dus te laat voor de begin van het jaar bestellers.

• Dream800
hjs schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Dat is incl de grotere bereik neem ik aan?
Dus te laat voor de begin van het jaar bestellers.
Voor het grotere bereik zijn ze al begin December mee begonnen met de productie er van. :)
De levertijd zou momenteel ongeveer 12/14 weken zijn en dan neem ik aan met een beetje geluk dat de begin dit jaar bestellers het complete aangepaste model krijgen in April.

[Voor 26% gewijzigd door Dream800 op 06-02-2022 20:02]

• henkna
Dat denk ik niet. Volgens mij hangt het grotere bereik samen met de vernieuwde automaat bediening. Plus een modificatie van de warmtepomp die zuiniger zou moeten zijn.

• Dream800
De automaatbediening zou geen invloed mogen hebben.
Er is alleen een nieuwe overbrengingsverhouding van de versnellingsbak

Ik zag vandaag nu ook de meerdere aangepaste e2008 staan bij de dealer met aangepaste vochtsensor.

https://www.autovisie.nl/...?utm_source=bullet_points

• Mosin
_JGC_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:28:
Achter zaten ze vast, ook een gescheurd manchet. Ik heb het idee dat ze voor nog wel iets doen, maar weinig weerstand bieden.

Veerspanner heb ik, ik vernieuw de complete veerpoot. Kan dus eerst veerpoten bouwen en later compleet vervangen. Je zal altijd zien dat het ene onderdeel van de oude veerpoot net kapot is en dan moet je weer 2 dagen op onderdelen wachten...

@Mosin Ik snap nu wat je bedoelt...
Net één van beide veerpoten gemaakt, nieuwe veer dus mocht het hele stuk in elkaar draaien tot de demper ertussen paste.
Nu heb ik de duurdere variant van die dingen die bekend staan om wegschieten, deze exemplaren klemmen heel mooi om de veer en schuiven niet zodra de boel op spanning komt. Waar het mis gaat is als je zoals in die filmpjes op youtube met de luchtsleutel zo snel mogelijk die dingen op wilt spannen.

Heb een 3/8 -> 1/2 verloop op de ratel gezet, vervolgens die dingen met de hand inelkaar gedraaid. Ben je zo een halfuur verder voor je zo'n veerpoot goed inelkaar hebt zitten.
Inderdaad een goede om direct de hele poot mee te nemen. Doe je direct de remmerij mee vervangen?
Ja, dat bedoelde ik dus met die spanner. In principe is het gewoon een fatsoenlijk ding kopen en dan rustig aan draaien, zoals je al zegt. Ik wil het namelijk zelf eens gaan proberen.
Ik heb het dus 1 keer gezien, maar dat was volgens mij zo’n dun dingetje. Zo’n weg schieter waarschijnlijk :9

[Voor 3% gewijzigd door Mosin op 07-02-2022 08:41]

• _JGC_
Mosin schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Inderdaad een goede om direct de hele poot mee te nemen. Doe je direct de remmerij mee vervangen?
Ja, dat bedoelde ik dus met die spanner. In principe is het gewoon een fatsoenlijk ding kopen en dan rustig aan draaien, zoals je al zegt. Ik wil het namelijk zelf eens gaan proberen.
Ik heb het dus 1 keer gezien, maar dat was volgens mij zo’n dun dingetje. Zo’n weg schieter waarschijnlijk :9
Remmen blijft gewoon zoals het is. Is in 2020 met de APK nieuw spul op gekomen, ik vermoed alleen nieuwe blokken, schijven houden het nog wel uit tot einde levensduur blokken.

Maargoed, remmerij hoeft er niet af voor het vervangen van een veerpoot. Draagarm wel en die zijn ook versleten, dus mooi 2 vliegen in 1 klap.

Wat betreft die veerspanners, deze "schieter" klemt heel mooi om de veer heen, als je beide kanten afwisselend een beetje aandraait schiet dat nergens heen. Ik heb ze gemonteerd op een stoel met armleuningen en rugleuning aan de keukentafel. Mooi vanaf de zijkant erbij staan te werken, mocht ie wel los schieten knalt ie onder de tafel door naar de stoel ertegenover.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dream800 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Voor het grotere bereik zijn ze al begin December mee begonnen met de productie er van. :)
De levertijd zou momenteel ongeveer 12/14 weken zijn en dan neem ik aan met een beetje geluk dat de begin dit jaar bestellers het complete aangepaste model krijgen in April.
De bouwtijd is toch slechts enkele dagen. Een levertijd van 12 / 14 weken betekend dat de auto nog altijd niet in productie is genomen. Zou mooi zijn :)

Signature van nature

• hjs
  • Niet online
Dream800 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Als ik nu inlog op het dashboard staat er als levertijd nog 16 weken. :O

• henkna
Dream800 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:35:

Ik zag vandaag nu ook de meerdere aangepaste e2008 staan bij de dealer met aangepaste vochtsensor.
Maar dat is dan goed nieuws! De recent geproduceerde auto,s hebben de update dus al!

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:11
Ik heb een e208 GT uit 2020 en ik wil van het weekend een leuk toertochtje gaan rijden. Nu kan ik alle punten handmatig in m'n navigatie zetten, en dat is bij het tochtje wat ik wil gaan rijden nog wel te doen denk ik, maar het liefst laad ik een GPX bestand of iets dergelijks in. Dat lijkt alleen niet te kunnen, hij doet althans niks met het bestand wat op m'n USB stick staat.
Weten jullie hier een oplossing voor? Het liefst zodat het in het Peugeot (TomTom?) systeem kan, maar een Android Auto gebaseerd oplossing mag ook.
Ik kan altijd een houder plaatsen en daar m'n mobiel in stoppen, maarja... Daar heb je geen mooi navigatiesysteem voor natuurlijk :P

• dreamscape
  • Laatst online: 22:24
JustAJ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:15:
... maar een Android Auto gebaseerd oplossing mag ook.
Even alleen hierop terugkomend: je kunt met Google MyMaps een GPX importeren. Ik weet niet of je hem dan ook in Google Maps (en dus Android Auto) kunt gebruiken om te navigeren, maar ik zou denken van wel...

Punctuality is the politeness of kings

• Ruben mantje
JustAJ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:15:
Ik heb een e208 GT uit 2020 en ik wil van het weekend een leuk toertochtje gaan rijden. Nu kan ik alle punten handmatig in m'n navigatie zetten, en dat is bij het tochtje wat ik wil gaan rijden nog wel te doen denk ik, maar het liefst laad ik een GPX bestand of iets dergelijks in. Dat lijkt alleen niet te kunnen, hij doet althans niks met het bestand wat op m'n USB stick staat.
Weten jullie hier een oplossing voor? Het liefst zodat het in het Peugeot (TomTom?) systeem kan, maar een Android Auto gebaseerd oplossing mag ook.
Ik kan altijd een houder plaatsen en daar m'n mobiel in stoppen, maarja... Daar heb je geen mooi navigatiesysteem voor natuurlijk :P
A better route planner(ABRP), is gewoon via App Store te downloaden. Kijk goed in de instellingen hier moet je het een en ander even aanpassen.

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:11
dreamscape schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:51:
[...]

Even alleen hierop terugkomend: je kunt met Google MyMaps een GPX importeren. Ik weet niet of je hem dan ook in Google Maps (en dus Android Auto) kunt gebruiken om te navigeren, maar ik zou denken van wel...
Dit lijkt wel te werken inderdaad! Dankjewel :) Ik vind het TomTom systeem fijner werken, maar dit is een prima alternatief!
Ruben mantje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:24:
[...]

A better route planner(ABRP), is gewoon via App Store te downloaden. Kijk goed in de instellingen hier moet je het een en ander even aanpassen.
Hoe helpt me dit verder? Hier kan ik geen GPX in importeren toch, of wel? Plus dat je aan een abbonement vast zit als je Android Auto wil gebruiken met ABRP

[Voor 4% gewijzigd door JustAJ op 11-02-2022 19:55]

• Mosin
_JGC_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Remmen blijft gewoon zoals het is. Is in 2020 met de APK nieuw spul op gekomen, ik vermoed alleen nieuwe blokken, schijven houden het nog wel uit tot einde levensduur blokken.

Maargoed, remmerij hoeft er niet af voor het vervangen van een veerpoot. Draagarm wel en die zijn ook versleten, dus mooi 2 vliegen in 1 klap.

Wat betreft die veerspanners, deze "schieter" klemt heel mooi om de veer heen, als je beide kanten afwisselend een beetje aandraait schiet dat nergens heen. Ik heb ze gemonteerd op een stoel met armleuningen en rugleuning aan de keukentafel. Mooi vanaf de zijkant erbij staan te werken, mocht ie wel los schieten knalt ie onder de tafel door naar de stoel ertegenover.
Maar de remmen doe je normaal gesproken ook zelf of check je de wagen globaal voor de APK?
Het scheelt wel dat je dit nu niet hoeft te doen natuurlijk. Alles waar je niet aan hoeft te komen scheelt ook weer.

Wel slim uitgedacht met die stoel en tafel. Ook handig om het zo voor de eerste keer eens te proberen. Wat voor een soort spanner gebruik jij, heb je een linkje?

• _JGC_
Mosin schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Maar de remmen doe je normaal gesproken ook zelf of check je de wagen globaal voor de APK?
Het scheelt wel dat je dit nu niet hoeft te doen natuurlijk. Alles waar je niet aan hoeft te komen scheelt ook weer.

Wel slim uitgedacht met die stoel en tafel. Ook handig om het zo voor de eerste keer eens te proberen. Wat voor een soort spanner gebruik jij, heb je een linkje?
Deze:
https://www.hbm-machines....n-300-mm-veerspanner-2581
Voor eenmalig gebruik prima, als je met regelmaat veren moet spannen zoek je beter naar iets anders, de schroefdraad heeft nogal wat te lijden nml...

Remschijven en blokken kan ik zelf, is eigenlijk niks moeilijks aan. Deze heeft trommels achter, die zal ik binnenkort ook eens open moeten halen, maar trommels is niet echt mijn hobby zegmaar...

Ik kijk de auto globaal wel even na voor de APK en repareer daarbij dingen die me niet aan staan, beurtjes doe ik ook zelf. Verder laat ik me gewoon verrassen, ik ben nml geen monteur maar een IT'er.
Pagina: 1 ... 64 ... 75 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee