Ah ok, dan ga ik dat nog even checken. Thanks!!
Mosin schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:59:
[...]
Het scheelt al dat je geen snelweg rijdt. Voordat ik die opga heb ik al 10/14km warm gereden. Met invoegen knal ik meestal wel even door als het verkeer dat toelaat. Komt je wagen trouwens snel op 90c?
Maar je gaat er zuinig mee om zeg! Op zich wel zonde van alle power die je in huis hebt
Eerlijk gezegd heb ik er nooit op gelet, wat de boord computer aangeeft. Heb je het al eens zelf gecheckt en kwam dat een beetje in de buurt?
Zo’n 205 GTi is ook leuk. Die gaan ook voor enorme bedragen weg. Heb je daar nog een fototje van? Altijd wel leuk om te zien

@
Mosin
Mijn auto komt denk ik na 5-10 minuten op 90c. Ik heb dan wel ook 5W40 volsyntheet olie. Ja ik weet dat het "zonde" is van de power, maar ja, ik "groei" ook he. De tijd van altijd maar sneller, stugger en stijver is wel echt voorbij. Er zijn gewoon wat dingen die me nu irriteren die bij de levensfase horen, zoals dat ik altijd de stoelen naar voren moet doen om iemand achterin laat zitten, of dat de bankjes niet helemaal plat kunnen als ik even een iets groter voorwerp moet vervoeren e.d. Maar daar kan de auto niks aan doen, die is wat ie is.
Ik heb met de 206 GTI een record gehaald van 683 km op 1 volle tank. Met de RC staat het record beduidend minder: 612 km.
Dat haal ik nu overigens niet meer. Ik rij te weinig ervoor en ook te kleine stukjes. Dus het is meer "stadsverbruik" dan "gecombineerd verbruik".
Foto's? Sure
Mijn 205 GTI 130 uit 1988 (gekocht voor 750 euro toen, in bezit gehad van 2002 - 2005):
Kijk niet naar die hakkie-takkie halfords automatten en pedalen, die heb ik toen snel de deur uit gedaan

Er scheelde wel wat aan die auto hoor. Kep em voor 750 euro toen gekocht.
Roest + gat aan de dorpel, en na lange ritten moest ik de auto niet uitzetten want dan wilde ie niet meer aan. Moest ie letterlijk afkoelen. Kwam door de positie van de startmotor onder het inlaatspruitstuk waarschijnlijk. Maar ja, als student kon ik niks betalen, dus altijd maar zelf gebeund om het te fixen.
Hij had een soort van Dimma-kofferklep, geen catalysator, 4cm rondom verlaagd en een sebring uitlaat.
Een veerpootbrug op de veerkokers was mijn beste aanschaf ooit: geen gerammel meer boven de 110km/u en superstrakke wegligging vooral in bochten
Uiteindelijk na een jaar sparen de 205 GTI toch ingeruild op een 206 GTI met 138pk (ik kreeg nog 600 euro inruilwaarde op de 205 GTI toen dus

)
Mijn 206 GTI uit 2002 (gekocht voor 10500 euro met 112K op de teller, in bezit gehad van 2005 - 2011):
De 206GTI was een stuk comfortabeler, en minder nerveus en ik miste behoorlijk dat karretjes-gevoel zeg maar

De 1e en 2e versnelling waren niet zo rap als de 205 GTI, maar de stoelen zaten heerlijk! Ik heb meteen die eerste week een originele 206 dakspoiler erop laten maken, maar voor de rest volledig origineel gehouden.
Ik heb daar eigenlijk ook weinig problemen mee gehad buiten de gewone slijtage. Gekocht met 113K op de teller ongeveer, en met 176K op de teller ingeruild tegen een RC in 2011.
Ik wilde toen al een RC, maar ik kon kiezen: samenwonen met vriendin + 206 GTI, of niet samenwonen met vriendin + RC. Kep voor het eerste gekozen.
Toen kwam onverwacht de kans in 2011 om mijn droomautootje te bemachtingen. Ik ben naar Groot Ammers geweest, Utrecht, Born (allemaal afgeragd, ook van binnen), om vervolgens bij Prins in Nunspeet uit te komen om de 206RC van ene Gert-Jan (o.i.d.) te kopen. Deze had weliswaar 113K op de teller, maar alle onderhoud was aanwezig, geen vuiltje aan de lucht, in smetteloze staat. Alleen de koppeling moest vervangen worden. Dat heeft Prins uiteindelijk gedaan en heb ik daar de helft van betaald.
Ik wilde eigenlijk altijd een zwarte, zoals die van @
Oemfoefoe vroeger, maar goed, het is een blauwe geworden
Mijn 206 RC uit 2005 (gekocht voor 9000 euro toen, nog steeds in bezit en 181K op de teller

):
Dit was echt weer terug naar dat 205 GTI gevoel: veel rapper de bocht om dan de 206 GTI, en een eerste en tweede versnelling die weer echt als vanouds waren. Ook deze RC blijft net als de 205 GTI doorgaan met flink acccelereren in de 5.
Van de 3 auto's die ik heb gehad, is de 206 RC veruit de beste op alle gebieden: rijevaring, wegligging, accelleratie, comfort/stugheidverhouding e.d.
Oh ja, ik vergeet het bijna te melden; mijn RC heeft een fabrieks-af audioperformance systeem van JBL erinzitten met een subwoofer die rechts in de kofferbak netjes verwerkt zit precies in de vorm van de wand. Zie de tweeter van het interieurshot.
Overigens, de bestuurdersstoel moet ik nog het zitvlak opnieuw laten bekleden. Ik vind alcantara echt maar een klote stof to be honest. Maar ja, het ziet zo mooi uit

Het interieur slijt toch ook wel een beetje, ookal ben ik er zuinig op. De gaten in de automatten is echt aso, i know, maar ondanks ik niet de originele 206RC-matten kon krijgen, heb ik bij automatten.nl toch voor 60 euro nieuwe matten met zilver stiksel besteld. Dan maar zonder 206 RC-logo. Dus dat komt er nog allemaal aan.
Wat wel grappig is: met alledrie de auto's heb ik exact dezelfde "kwaaltjes" gehad:
- koppeling vervangen
- koppelingssnaar in het pedaal overgebroken tijdens het rijden
- eerste 2 minuten van een koude start soms een wat haperend gevoel in het gaspedaal, daarna niks aan de hand
- lak niet van beste kwaliteit. Bij de 205 bladderde de lak af bij het voorspatscherm, bij de 206 GTI op het dak en bij de RC nu bij de kofferbak "greep", daar waar de kentekenlampjes in zitten zeg maar. Bij de RC is het nauwelijks zichtbaar, maar bij de GTI was het echt duidelijk zichtbaar.
Verder doet de radio soms een beetje gek: elke keer als ik over een drempel ga, produceren de speakers een kraak-geluid, een vergroting van een loscontact-geluid ofzo, zelfs als de radio uit staat. Geen idee wat het is. To be honest ben ik zelf niet zo auto-technisch om zelf te liggen beunen. Ik heb helaas geen andere radio klaarliggen, wil ik ook niet want ik wil alles origineel houden. Dus dan zou ik een andere Clarion radio moeten proberen. Maar qua geluid/muziek is het echt perfect, zeker met dat audiosysteem erin. Ik luister voornamelijk uptempo industrial hardcore, dus dat is daar uitermate voor geschikt, ware het niet dat ik het vaak niet prettig vind om continu geluid in de auto te hebben. Ik hoor liever mijn omgeving.