MisteRMeesteR schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:23:
[...]
Dit wist ik al, maar dat het verschil zo groot was, jeetje! Toen ik vanmorgen wegreed vanuit Breukelen dacht ik echt te hebben plaatsgenomen in een tank uit de 2e wereldoorlog oid

. Testrijden in een Golf VI is niet meer nodig

Enerzijds omdat ik ehm niet mooi vind, en anderzijds omdat de 308 mij heeft weten te overtuigen, in rijden en in uitrusting (XT)
[...]
De meneer van Peugeot zou het na laten kijken,
ik meen dat ik deze kwaal weleens eerder heb gelezen (ook een 308 110pk diesel).Vandaar dat ik hem post. Wellicht dat onze eigen 308 rijder in hart en nieren Wok nog iets hierover kan vertellen.
* Wok meldt...
Ik had in het begin ook een sterk trillend stuur bij remmen op hogere snelheid. Het deed zich niet altijd voor, maar wel vaak, maar na ongeveer 3000km was dat over. Inmiddels staat er 21000km op de klok en ik heb geen last meer van gehad.
De beweeglijke pook heb ik ook

In de derde en vijfde versnelling maakt hij een tikje voor- of achterwaarts als je gas geeft of weer loslaat. Waarschijnlijk een kwestie van te zacht/slap rubber in de versnellingsbaksteun. Het stoort verder niet. Bij de volgende servicebeurt maak er wel even melding van. Misschien dat ze een steviger rubber in de steun kunnen persen.
Verder heeft de auto zich foutloos gedragen de afgelopen zes maanden. Vandaag mocht-ie weer even lekker uitwaaien: vandaag een stevige 540km gereden (Eindhoven - Kampen - Drachten - Hoogeveen - Zwolle - Eindhoven). Lekker met 130-teller op de cc en over deze rit een verdienstelijk gemiddeld verbruik gescoord van 5,2L/100km (1:19,2)
Toch mooi dat de 308 weer een zieltje heeft gewonnen

Een optie die ik van harte zou willen aanbevelen is de xenon verlichting (Pack Vision). Zeker nu we weer in de donkere dagen van het jaar zitten, is dat echt een verademing. Het zicht is super en de meedraaiende koplampen in de bocht maken echt een verschil.
Ook de Bleutooth-optie is een aanrader. Vanwege de volledige integratie in de auto, blijft het dashboard mooi 'clean' en de bediening gaat via de satelliet van de radiobediening aan de stuurkolom. De geluidskwaliteit is perfect. Enige nadeel is dat sommige Nokia telefoons (met Symbian Series 60 v3 software, zoals de E51/E61 etc..) niet 'out of the box' volledig werken: bellen en gebeld worden is geen probleem, maar de contacten synchroniseren niet. Hiervoor moet je op je telefoon een apart progje installeren, maar daar moet ik mezelf ook nog eens in verdiepen.
Zelf heb ik dan ook nog het optionele JBL-geluidssysteem besteld. Ik vind het een goede toevoeging aan de standaard audio, maar van diverse kanten hoor ik dat ook de standaard audio al prima geluid geeft.
Over de RT4-navigatieoptie heb ik zelf mijn twijfels. Het is zeker een mooi systeem: mooi wegklapbaar scherm centraal bovenop het dashboard, 30GB harddisk voor navikaarten en MP3's, simkaart voor de telefoonfunctie, maar de meerprijs van €2700 was mij te gortig dus ik heb de RT4 gelaten voor wat het is. Ik heb bovendien al een PDA met navisoftware en Brodit heeft specifiek voor de 308 een aantal mooie PDA-houders in het assortiment. Mijn PDA zit met een mooie beugel aan de voorruitstijl bevestigd.
/EDIT: Als je trouwens meer info wilt over de 308, moet je zeker eens kijken op peugeot308club.nl.

Daar zitten veel 308-rijders van het eerste uur, dus inmiddels is er veel (gebruiks)ervaring te lezen, varierend van uitermate positief tot ook uitgesproken negatief (er zijn twee leden die echt veel problemen hebben (gehad), waarvan een echt een maandagochtend exemplaar lijkt te hebben). Over het algemeen is men echter goed te spreken over de 308, waarbij met name de stilte aan boord en de zuinigheid van de 1.6 HDiF geroemd worden. Interessanter is echter misschien nog wel dat er twee leden zijn die zich helemaal verdiept hebben in de elektrische/elektronische installatie van de 308: het aanpassen van instellingen in de boordcomputer tot en met inbouwen van aftermarket radio's met behoud van alle boordcomputerfuncties.
Wat mezelf betreft: ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze voor de 308

Ik denk zelfs dat in kwalitatief opzicht de 308 de beste Peugeot van het moment is, samen met de 107 (maar dat is eigenlijk voor 90% een Toyota

). Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe de 308 het volgend jaar gaat doen in het onderzoek van de AutoWeek Tevredenheidstrofee. De 307 en de 407 hadden dit jaar de twijfelachtige eer om de laatste plaatsen te bezetten in de totaaluitslag (en ook de 207 deed het niet best) en ik benieuwd of de 308 daarin een kentering teweeg kan brengen.
(Overigens zag ik vanmiddag een Golf VI in het wild. Jammer dat het een saai zilvergrijs exemplaar was, maar ik vond het wel een mooie/nette auto. Veel mensen hebben kritiek op de achterkant, maar volgens mij ben ik een van de weinige mensen die de achterkant van de VI juist wel erg mooi vind

Ik vind achterkant van de V juist weer helemaal niks.)
/EDIT2:
Heb je al een kleur in gedachten voor je 308?
Ik heb zelf gekozen voor Jaune Lacerta (gifgroen/citroengeel). Dat is een behoorlijk heftig kleurtje en op papier denk je dan ook "

", maar in het echt valt het heel erg mee. Ja, het is een opvallende kleur (zeker voor een auto in dit segment), maar ik heb alleen maar positieve reacties gekregen van de mensen die mijn auto in het echt hebben gezien

Je moet er alleen wel van houden... Ik was echter meteen verkocht toen ik een 207SW in dezelfde kleur in de showroom zag staan.
Als je meer op chique wilt gaan, adviseer ik je de kleur Gris Cendré en dan in combinatie met het Irazu Grège interieur (lichtgrijze stof). Ik heb deze combinatie in het echt gezien en dat is toch wel een verdomd mooie combinatie

Het ademt dan echt de sfeer van een klasse hoger. Ik overweeg die combinatie dan ook als mijn volgende auto (over drie jaar) weer een 308 gaat worden (hoewel ik met een schuin oog blijf kijken naar een BMW 1-serie)
[
Voor 28% gewijzigd door
Wok op 02-11-2008 02:32
]