Sinds een kleine maand en 2000 km verder ben ik in het bezit van een e208 GT. Een paar ervaringen/opvallende zaken, in willekeurige volgorde.
- De elektrische variant van de 208 is niet te verkrijgen met park assist. Kies je voor een GT-line op benzine of diesel dan is het wel als optie verkrijgbaar (Pack City 2). In al m'n naïviteit ging ik er van uit dat een GT hiermee standaard was uitgerust. Niet dus. Wel opvallend: in enkele first impression video's wordt de park assist wel genoemd, en er waart op de Peugeot site een afbeelding van een e208 interieur rond met de benodigde parkeerknop op de transmissiehendel;
- De iCockpit 3D met het kleine stuur was bij mij een kwestie van een paar minuten om er aan te wennen. Strak design, I like. Ook weer opvallend: bij uitvoeringen met brandstofmotor kun je het kleurenpalet van de schermen wijzigen in blauw, groen of rood. Bij de e208 is er geen keus: alleen blauw. Voetnoot: de auto is (nog) niet voorzien van de laatste software-updates, aandachtspuntje voor de eerste servicebeurt; wellicht dat in de nieuwste versie wel het kleurenpalet aan te passen is;
- Het 'pookje' voor de cruise control en alle bijbehorende functies zit helemaal uit het zicht achter het stuur. Het went, maar ik vond de bediening in mijn vorige auto (Ford Fiesta) een stuk vriendelijker;
- Over verbruik valt iets, maar nog niet veel zinnigs te zeggen. Een rit van 200km -waarvan 180 snelweg met 110kmh op de cc en een groot deel achter een Honda e (!) aan- liet nog een restbereik van 60-70 km in de accu. De afwijking tussen boordcomputer en opgave van de lader verschilt wel flink. Vandaag met een volle accu woon-werk-woon gedaan, ruim 130km zou volgens de boordcomputer met een verbruik van 14,6 kWh/100km gelukt zijn. De laadpaal had 21,5 kWh nodig om het pakket weer bij te vullen; ruim 16,5 kWh/100km. Of het nu een afwijking in gereden afstand was, laadverliezen, of het frisse weer? Ik denk een combinatie.
- De MyPeugeot app... Tsja, Peugeot is geen softwarebedrijf, maar wat er beloofd wordt is niet hoe de praktijk uitpakt. Ritten worden niet altijd geregistreerd, de verbruiksmonitor werkt voor elektrisch in z'n geheel niet (de lege grafiek toont L/100 km op de y-as), e-Remote en airco werken vaker niet dan wel, en met Apple Carplay geactiveerd klapt de hele bluetooth verbinding eruit. Nog niet echt iets om over naar huis te schrijven, en blijkbaar ben ik niet de enige.
- Los van de bovenstaande punten heb ik nog geen moment spijt gehad van de overstap. Ooit heb ik gezegd nooit een Franse auto te willen rijden, maar die woorden neem ik bij deze terug.