Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 27-03 22:00

cdoens

Peugeot-gek in hart en nieren

504 pickup is nog best lang doorgeleverd, deze komt uit 1992. Dus dat is eigenlijk nog helemaal niet oud ;)
Natuurlijk is het een ontwerp uit de 70-er jaren.
In Afrika hebben deze auto's zich wel bewezen op betrouwbaarheid en zijn daarom ook geliefd.

Peugeot 307 CC en 106 Rallye

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:47
Nefkens postte gisteren een bericht dat de eerste 508SW in Nederland is aangekomen. Gave bak, zo op t oog!

https://m.facebook.com/st...920876&id=110513852376309

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• cdoens

cdoens

Zeker een mooie bak. Paar maanden geleden stond er een rode 508 GT line in de showroom toen ik een paar onderdelen ging halen. Ik vond het ineens helemaal niet erg om even te moeten wachten... :)

• Lauji
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 28-11-2019
Ik rij zelf al 1.5 jaar Peugeot (206SW). Even terug was het thermostaathuis lek en kwam de kvs eruit, dus deze laten vervangen.

Helaas na het vervangen van het thermostaat lekt de auto plots wat motorolie.
Bijna iedere dag ligt er wel een klein plasje olie onder de motorkap.
Bij de onderkant zie je ook 1 a 2 druppels olie aan de carterpan hangen en is de v-snaar zweterig/vochtig.

Volgens de garagist die het thermostaathuis vervangen had kan de krukaskeerring, kleppendeksel, carterpan, koppakking lek zijn. De bak moet eraf voor revisie en hij raadt me niet aan nog zulke kosten te maken. Ik moet doorrijden tot er grote plassen gaan lekken, en dan kan ik beter opzoek naar iets anders..

Ik vind het jammer en raar dat er nu plots olie lekt, hiervoor was dit niet.
Ik heb al €1500 aan reparaties en onderhoud betaald op 8000 km tijd dat ik de auto heb, en dus wil er eigenlijk geen kosten meer aan doen ;(

Opzich een leuke auto, maar het is altijd iets geweest van toen ik hem had..
ik hoop dat er geen olie op de riem komt binnenkort..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
Je hebt een auto gekocht die tussen de 12 en 17 jaar oud is, en bent verbaasd dat er kosten aan zijn?

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het vervelend voor je, maar het is ook niet helemaal onverwacht natuurlijk.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• gappendaal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 20-06-2019
GAIAjohan schreef op vrijdag 5 december 2014 @ 12:39:
Op vraag van Thinkpad even het volgende crossposten vanuit SJAT

Om een reguliere autoradio aan te sluiten in een Peugeot 206 vanaf half 2001 met VAN-bus (mux) wordt vanuit Peugeot geadviseerd een verloopkabeltje te kopen: 9706.86. Deze kabel is beschikbaar voor €9,40 oid excl btw. Dit wordt geadviseerd omdat anders de radio aan blijft als je van contact af gaat, de radio gaat aan als je hem van het slot haalt, je krijgt motorstoringen enz.. Het kan ook je BSI kapot maken. Toen ik het met het gewone ISO-kabeltje probeerde had ik meteen een motorstoring te pakken (zegt genoeg)..

Punt is namelijk dat op een Normale ISO stekker op pin4 de continue 12V zit, en op pin7 de switched 12V. Peugeot heeft echter de switched 12V op pin6, en de continue op pin7. Op pin4 heeft Peugeot de VANBus data zitten.
Zie: [Afbeelding]

Vaak wordt bij de radio al een omzet stukje geleverd, maar die hebben alleen op pin4 (rood), pin7 (geel), en pin8(zwart) een kabel zitten. Waarbij de draden tussen de male (aan de auto), en female (aan de radio) vaak de rode en gele om te wisselen zijn.

Er is dus gewerkt aan de omzetstekker die bij de radio geleverd is, om deze pin6 compatible te maken. Hiermee zijn de meerkosten <€1,-
Hierom heb ik in de male stekker (die dus aan de originele bekabeling komt), een draadje gedaan in pin 6, zodat de switched 12V beschikbaar wordt.. Pin4 is dan dus ongebruikt (de rode). Verder kon ik tussen de male en de female soweiso nog pin 6 en 7 omwisselen qua swicthed/continue power
Zie onderstaande foto's:
[Afbeelding]
Volledig verloopje: Links de male die aan de autobedrading komt, Zwart is pin 8, geel is pin7, oranje pin 6, rood pin4. rechts de female in de radio (zwart pin 8, rood pin7, geel pin 4, blauw pin5(niet nodig).

Zoals je ziet
zwart pin8 -> zwart pin8
geel (lijkt wit in foto) pin7(continu) -> geel pin4
oranje pin6 (switched) -> rood pin7
rood pin4 (ongebruikt, Peugeot heeft daar dus de VANbus op zitten)

Door het verwisselstukje kan ik geel ook aan rood koppelen, of oranje aan geel (mocht switched/continu andersom zijn)

[Afbeelding]
De male van de achterkant. Zoals je ziet is de rode draad in pin4 is nu ongebruikt, ipv dat gebruik ik de oranje in pin6.

En dat is het hele verloopje. Radio gaat uit bij contact uit, gaat aan bij contact aan. Exact zoals het hoort..
[YouTube]
Hi,
Ik heb een Peugeot 206 CC die dit gedrag vertoont. Ben nog nieuw met de materie en ik begrijp maar half wat er in deze post gezegd wordt. Wat ik graag zou willen weten:
- Is onderdeel 9706.86 voldoende om dit op te lossen? Kabeltje halen, ertussen zetten, en klaar? Zo nee, waarom niet?
- Volgens Peugeotgek in Utrecht kan je niet zomaar even een RD3 vervangen door een universele headunit, de auto zou dan in de software nog steeds een RD3 verwachten. Ik heb dit echter verder nergens gelezen, klopt dit wel?

Hoop dat dit, gezien de leeftijd van het topic, toch nog gelezen wordt. Thanks.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:30
gappendaal schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:20:
[...]

Hi,
Ik heb een Peugeot 206 CC die dit gedrag vertoont. Ben nog nieuw met de materie en ik begrijp maar half wat er in deze post gezegd wordt. Wat ik graag zou willen weten:
- Is onderdeel 9706.86 voldoende om dit op te lossen? Kabeltje halen, ertussen zetten, en klaar? Zo nee, waarom niet?
- Volgens Peugeotgek in Utrecht kan je niet zomaar even een RD3 vervangen door een universele headunit, de auto zou dan in de software nog steeds een RD3 verwachten. Ik heb dit echter verder nergens gelezen, klopt dit wel?

Hoop dat dit, gezien de leeftijd van het topic, toch nog gelezen wordt. Thanks.
Die kabel ertussen en je bent klaar. Of je fixt zelf zo'n kabel zoals ik gedaan heb destijds.
De software van de auto verwacht volgens mij 0,0 van de radio. Überhaupt staat er in pp2000 volgens mij niks over de radio. Enige wat natuurlijk niet meer werkt is de stuurbediening. Last but not least is see auto nog van ver vóór de tijd van algehele integratie.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:05
RD3 in een 206 is niet geïntegreerd, je hebt de radio alleen nodig als radio. Bij de 207 is de radio onderdeel van de auto, als je die vervangt kan je veel dingen niet meer raadplegen of instellen.

Overigens zijn er wel aansluitkabels beschikbaar om de originele stuurbediening te laten werken met een aftermarket radio.

• gappendaal
GAIAjohan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Die kabel ertussen en je bent klaar. Of je fixt zelf zo'n kabel zoals ik gedaan heb destijds.
De software van de auto verwacht volgens mij 0,0 van de radio. Überhaupt staat er in pp2000 volgens mij niks over de radio. Enige wat natuurlijk niet meer werkt is de stuurbediening. Last but not least is see auto nog van ver vóór de tijd van algehele integratie.
Alright, dank je wel. Hoe zit dan dan met het verhaal dat mensen zelf draden aan het trekken zijn vanaf bv de sigarettenaansteker? Ga ik daar nog mee te maken krijgen en hoe pak ik dat dan aan?

• GAIAjohan
gappendaal schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:37:
[...]

Alright, dank je wel. Hoe zit dan dan met het verhaal dat mensen zelf draden aan het trekken zijn vanaf bv de sigarettenaansteker? Ga ik daar nog mee te maken krijgen en hoe pak ik dat dan aan?
Dat zullen mensen zijn die de stroom niet goed geregeld kregen, en zo de geschakelde 12V aanleggen of juist de continue voor het geheugen..

Als je de goede convertor hebt hoeft dat niet. Heb het zelf nooit gedaan..
Al moet ik ook toegeven dat ik al 4+ jaar geen Peugeot 206 meer heb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gappendaal
GAIAjohan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:18:
[...]

Dat zullen mensen zijn die de stroom niet goed geregeld kregen, en zo de geschakelde 12V aanleggen of juist de continue voor het geheugen..

Juist, duidelijk.
Begrijp ik het goed dat het enige wat die verkoopkabel doet, is die draadjes in een andere volgorde op je headhunt aansluiten is? Waarom zou ik dan niet gewoon die draadjes doorknippen en in een andere volgorde aan elkaar knopen? En last but not least: weet jij dan welke ader op welke pin moet om het werkend te krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
gappendaal schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Juist, duidelijk.
Begrijp ik het goed dat het enige wat die verkoopkabel doet, is die draadjes in een andere volgorde op je headhunt aansluiten is? Waarom zou ik dan niet gewoon die draadjes doorknippen en in een andere volgorde aan elkaar knopen? En last but not least: weet jij dan welke ader op welke pin moet om het werkend te krijgen?
Daar is inderdaad wat die verloopkabel doet.
Toch zou ik aan autobedrading niets kapot gaan maken.

Verder staat het schema nog in de vorige post van mij:
Dit is vanuit auto->radio
zwart pin8 -> zwart pin8
Pin7 -> pin4
pin6 -> pin7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gappendaal
GAIAjohan schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Daar is inderdaad wat die verloopkabel doet.
Toch zou ik aan autobedrading niets kapot gaan maken.

Verder staat het schema nog in de vorige post van mij:
Dit is vanuit auto->radio
zwart pin8 -> zwart pin8
Pin7 -> pin4
pin6 -> pin7
Ik kan nauwelijks bevatten dat dit voldoende is om geen risico's meer te lopen met de BSI.
Of betekent dit dat de rest van die aders gewoon niet aangesloten worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Er is 1 pin waar canbus signaal op staat, die zit zonder verloop op schakelcontact van je radio. Als je de deur opent gaat je radio aan (deed mijn parrot die ik zonder verloop tussen de RD3 had gezet). Sluit je een apparaat aan dat echt stroom gaat trekken van die draad, verstoor je het signaal of sloop je de BSI.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
gappendaal schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:14:
[...]

Ik kan nauwelijks bevatten dat dit voldoende is om geen risico's meer te lopen met de BSI.
Of betekent dit dat de rest van die aders gewoon niet aangesloten worden?
Op pin 4 aan de auto kant zit het signaal naar de bsi. Die wordt niet gebruikt/verbonden, dus is er niks aan de hand.
Bij reguliere ISO stekker wordt die wel gebruikt waardoor je problemen krijgt. Daarom heb je dus die convertor nodig of zelfs iets soortgelijks maken..

Helaas is het plaatje met stroomschema verdwenen uit die oude post, maar het meeste is gewoon überhaupt niet in gebruik van de pinnen ;). Daar zit dus verder niks op aangesloten

Voordat ik de convertor had gemaakt had ik ook problemen met uitgaan/aangaan van de radio en motorstoringlampje. Daarna geen probleem meer gehad tot verkoop

GAIAjohan wijzigde deze reactie 16-06-2019 13:41 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gappendaal
GAIAjohan schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:32:
[...]

Op pin 4 aan de auto kant zit het signaal naar de bsi. Die wordt niet gebruikt/verbonden, dus is er niks aan de hand.
Bij reguliere ISO stekker wordt die wel gebruikt waardoor je problemen krijgt. Daarom heb je dus die convertor nodig of zelfs iets soortgelijks maken..

Helaas is het plaatje met stroomschema verdwenen uit die oude post, maar het meeste is gewoon überhaupt niet in gebruik van de pinnen ;). Daar zit dus verder niks op aangesloten

Voordat ik de convertor had gemaakt had ik ook problemen met uitgaan/aangaan van de radio en motorstoringlampje. Daarna geen probleem meer gehad tot verkoop
Duidelijk! Dus pin 4 (rood) gaat helemaal los om storingen te vermijden, en de rest wordt anders aangesloten om ervoor te zorgen dat het ding zich correct gedraagt. De lokale dealert (Nefkens) belt nooit terug als ze dat beloven, maar ik heb inmiddels ergens bij een Duitse onderdelenhandel een originele 9706.86 weten te vinden tegen een woekerprijs. Toch maar besteld, als dit het gedonder oplost is het het waard.

Bedankt voor de toelichting!

• Neshma
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11-08-2019
Vraag over een 205 generation uit '98, waar ik ondertussen moedeloos word van het 'stop' lampje op het dashboard.

Vorig jaar zijn we met het Peugeootje naar Portugal geweest. Alles ging super goed, tot we in Portugal kwamen. Daar kwam iedere keer de 'stop + kvs' melding als het te steil of te warm was. Enfin, rekening mee gehouden en nog steeds alles goed - ongeacht hoe hard ik reed. Dit jaar wil ik weer graag naar Portugal dus heb begin mei het thermostaathuis laten vervangen (bij de garage dacht men dat het hier aan zou liggen), want APK kosten vielen mee. Sinds die tijd heb ik ineens een auto met werkende verwarming (de verwarming werd nooit warmer dan lauw, best fris in de winter) maar nu ook een 'stop + kvs ' lampje gewoon in vlak en koud nederland, als ik een tijdje 120 km/h reed. Gas loslaten resulteerde in lampjes die uitgingen dus ik gooide het op valse meldingen. Vorige week naar de garage alwaar ze een of andere sensor hebben vervangen (blauw en zat ergens onderaan, onder die luchtslangen) maar helaas is het probleem niet verholpen. Het 'stop + kvs' lampje gaat nu dus ook branden als ik een tijdje 100 rij. Het vloeistofniveau in het expansievaatje staat altijd op hetzelfde niveau. Vanochtend kreeg ik zelfs een lampje voor m'n kiezen toen ik moest wachten voor een slagboom op m'n werk.

Hoeveel sensoren/zendertjes zitten er waar eventueel iets mee kan zijn en wat zou de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn? Iemand op m'n werk riep al "dat is je koppakking" maar dan zou er toch vloeistof moeten weglopen?!

De garage waar ik altijd heen ga is overigens gewoon een algemene garage/demontage bedrijf. Ik heb het idee dat ze bij een Peugeot garage vooral véél duurder zijn.

Ik vind 't autootje echt super leuk en handig maar het probleem wordt eerder erger dan beter. Ik bedoel, tot mei kon ik zo hard rijden als 't autootje ging en nu na twee dingen vervangen wordt hij alleen maar slechter.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gok dat je geen koelwatertemperatuurmeter hebt? Weet je zeker dat het water niet te heet wordt en bijvoorbeeld de koelventilator niets doet?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Neshma
Klopt, ik heb geen temperatuurmeter. Ventilator zie je wel draaien als je de motorkap open doet. Het rare is dat hij echt binnen een paar seconden stopt nadat je de motor hebt uitgezet. Vroeger had ik een 106 xsi en die bleef nog een tijd nadraaien.
Wat ik ook raar vind, is dat ik eerst geen probleem had tenzij steil/heet en dat ik sinds het nieuwe thermostaathuis ineens een werkende verwarming heb maar ook een oververhit rakende motor (getuige het lampje).
Op een Engels forum las ik dat als je vloeistoffen op peil zijn, je lampjes gewoon kunt negeren. <--kan ik me niet voorstellen, ga ik dus ook niet doen.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• KVanL
  • Registratie: november 2009
  • Nu online

KVanL

Alles is relatief

Probeer als het gebeurt eens de koppeling in te trappen en even kort het gas vol intrappen. Goede kans dat het lampje dan direct uitgaat. Ik heb het ook een tijdje gehad na vervanging van de thermostaat, vooral bij lage belasting (constant 80 rijden bijvoorbeeld). Waarschijnlijk zat er toen nog een beetje lucht in het koelsysteem, want ontluchten is nogal lastig om in 1 keer goed te doen bij de 205. Als je even snel veel toeren maakt gaat de waterpomp ook even maximaal draaien en als je geluk hebt wordt de vastzittende lucht dan naar een punt gedrukt waar het kan ontsnappen. Bij mij is het probleem niet meer teruggekomen nadat ik dat een paar keer had gedaan.

Als het niet helpt zul je het koelsysteem op de 'officiële' manier moeten ontluchten (had ik destijds wel gedaan), maar dat is een smerig klusje en is lastig om in 1 keer goed te doen. Later heb ik nog een paar keer moeten ontluchten (om ongerelateerde problemen) en inmiddels gaat het meestal in 1 keer goed.

Ontluchten van een 205 met TU-motor (de jouwe dus) gaat als volgt: Haal het koelvloeistoftankje los van zijn bevesting en hang het iets hoger op dan normaal (~10cm hoger is al genoeg, het idee is dat het vloeistofniveau in het tankje boven beide ontluchtingsschriefjes zit). Vul het tankje tot het max-streepje (iets hoger is geen probleem) en draai de dop er niet op (anders loop je het risico om onder de hete stoom te komen). Start de motor en laat hem stationair draaien met de kachel op maximaal warm. Als de fan aanslaat is de motor op temperatuur en kun je ontluchten bij de 2 ontluchtingsschroefjes. Eerst doe je die op het thermostaathuis (inbusboutje). Die moet je een paar slagen losdraaien en dan een beetje extra toeren maken (makkelijkste is via het gashendeltje op het gasklephuis, anders heb je een buddy nodig die het gaspedaal een beetje voor je intrapt) tot er vloeistof bij het boutje naar buiten spuit. Draai het boutje vast terwijl je gas blijft geven. Check tussendoor of de koelvloeistof in het tankje nog rond max staat en vul bij als dat nodig is. Het tweede ontluchtingspunt is bovenop een slang bij het schutbord, daar zit een zwart plastic dopje dat je met de hand kunt losdraaien. Dat dopje moet je helemaal losraaien (geen gas bijgeven en dopje goed vasthouden tijdens het losdraaien zodat je het niet verliest). Geef wat gas bij totdat er vloeistof uit de opening spuit en draai het dopje vast terwijl je iets gas bijgeeft. Pas wel op dat er warme/hete koelvloeistof naar buiten spuit tijdens het ontluchten, dus zorg dat je er niet teveel over je handen komt. Waarschijnlijk lekt er tijdens het ontluchten ook wat koelvloeistof over de warme motor heen en dat geeft witte rook, maar dat is niet erg en stopt vanzelf als alle gemorste vloeistof is verdampt. Als alles is ontlucht kun je het vloeistoftankje bijvullen tot max, dichtdraaien en weer op zijn plek hangen.

Gezocht: kapotte Nokia 8 (V&A)

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@KVanL Prima uitleg! (y) Ik heb je post gepinned.

Wok wijzigde deze reactie 17-06-2019 15:45 (4%)

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Neshma
@KVanL super, dank je wel! Uiteraard terugweg , ondanks file, niets gebeurd. Vanochtend natuurlijk net iets meer km's gereden.
Er is dus geen peil op te trekken. Gisteren vanuit Lexmond naar Apeldoorn gereden, gemiddeld 100, verwarming uit en bij Stroe lampjes aan. Gas eraf en lampjes uit. Terugweg onder de 100 gebleven en toen ging vlak voor Lexmond alles branden. (Verwarming op een kwart aan) Voor afgelopen woensdag ging hij na 15 km 120 kmh branden. Gas eraf, lampjes uit.
Morgenochtend eerst langs de garage. Kunnen zij hem ontluchten. Hoe lang moet de motor af staan voor dat veilig kan? Ritje zal dan Lexmond - Loosdrecht zijn (want moet natuurlijk 's ochtends vroeg eerst paarden voeren).

• Neshma
Koppeling in en gas geven hielp al want geen lampjes meer gehad en zelfs 130 gereden net. Net heeft garage ontlucht. Tankje op druk met speciaal iets en punten gedaan die jij zei. Fingers crossed.

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-02 14:58

NeoMe

#Addict

Zat op de website, zag ik dat de tarieven zijn aangepast van een basisbeurt van 182,- naar 259,- wat een verschil zeg met vorig jaar. Ze doen uiteraard nog steeds hetzelfde. Meer mensen opgevallen, met beetje pech komen daar nog extra kosten bij want basis is heel erg basis en dus niet te vergelijken met een kleine/grote beurt bij een universele garage. Die geeft een grote beurt voor dat bedrag, inclusief alle gekkigheid zoals filters etc. Mijn garantie is afgelopen, dus mij zien ze niet meer bij de dealer.

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen: Mensen ervaring met chiptuning van een 1.2 THP 110PK, kan geen ervaringen vinden omdat het vaak de 130PK versies zijn die het doen. Kan van 110PK naar 140-150PK, aan te raden aangezien het technisch om hetzelfde blok gaat of af te raden. Ik ben er niet in thuis en alleen de tuners geloven op de mooie woorden gaat mij ook iets te ver.

Als je een sportfilter koopt ( die niet vervangen hoeft te worden bij een beurt ) dus eenmalige aanschaf, krijg je dan ook korting op je beurten, iemand ervaring mee of kijkt de garage je dan gek aan. Scheelt ze ten slotte een onderdeel verwisselen?

NeoMe wijzigde deze reactie 19-06-2019 13:11 (38%)

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe 208 GT-Line in ontvangst mogen nemen \O/

Tweakert als ik ben, wil ik uiteraard ook zo veel mogelijk uit de mobiele mogelijkheden van mijn autootje halen. Ik heb daarom de MyPeugeot app geïnstalleerd om wat inzicht te krijgen in het gebruik van de auto want hij is van het werk, maar ik rijdt er zowel professioneel als privé mee.

Als ik de gebruiksaanwijzing volg van de app en het boordsysteem, dan kom ik er echter niet helemaal uit. Ik heb de telefoon via bluetooth gepaired met de auto, ik zie ook dat er verbinding is.
Als ik echter op het touchscreen of via de app gegevens op wil vragen dan doet hij dit niet. Op het touchscreen geeft hij een melding dat er geen verbinding met internet gemaakt kan worden (probeert iets te downloaden), of dat ik de MyPeugeot app moet downloaden en installeren, wat dus al gebeurt is.
Hij heeft sinds dat ik de app geconfigureerd heb één keer een update gedaan en daarna niet meer. Ik heb het delen van de internet verbinding van mijn telefoon via bluetooth en USB toegestaan, maar in beide gevallen wordt er geen verbinding met internet vanuit het boordsysteem opgezet via mijn telefoon.

Dan heb ik ook nog een klein probleempje met Android Auto. Deze heb ik geïnstalleerd gekregen alleen functioneerd deze alléén via de USB aansluiting, niet via bluetooth. Ook hiervoor heb ik op mijn telefoon de benodigde toestemmingen gegeven, maar dit werkt nog niet. Wellicht dat een en ander met elkaar te maken heeft, maar daar ben ik nog niet over uit. Heeft iemand anders hier ervaring met de MyPeugeot app en Android Auto en het instellen/configureren daarvan?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:56
NeoMe schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:51:
Maar wat ik eigenlijk wilde vragen: Mensen ervaring met chiptuning van een 1.2 THP 110PK, kan geen ervaringen vinden omdat het vaak de 130PK versies zijn die het doen. Kan van 110PK naar 140-150PK, aan te raden aangezien het technisch om hetzelfde blok gaat of af te raden. Ik ben er niet in thuis en alleen de tuners geloven op de mooie woorden gaat mij ook iets te ver.
Ik denk dat het met tuning belangrijk is dat je naar een tuner gaat welke gespecialiseerd is in het merk auto en geen universeel zoals Ziptuning.

De wijzen komen uit het Oosten!

• gappendaal
GAIAjohan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:18:
[...]

Gelukt! Verloopje ertussen, helemaal niets aan de hand. Alles werkt zoals het hoort te werken. Enorm bedankt voor je assistentie!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

ElCondor schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:26:
Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe 208 GT-Line in ontvangst mogen nemen \O/

[Afbeelding: New wheelz!]

Tweakert als ik ben, wil ik uiteraard ook zo veel mogelijk uit de mobiele mogelijkheden van mijn autootje halen. Ik heb daarom de MyPeugeot app geïnstalleerd om wat inzicht te krijgen in het gebruik van de auto want hij is van het werk, maar ik rijdt er zowel professioneel als privé mee.

Als ik de gebruiksaanwijzing volg van de app en het boordsysteem, dan kom ik er echter niet helemaal uit. Ik heb de telefoon via bluetooth gepaired met de auto, ik zie ook dat er verbinding is.
Als ik echter op het touchscreen of via de app gegevens op wil vragen dan doet hij dit niet. Op het touchscreen geeft hij een melding dat er geen verbinding met internet gemaakt kan worden (probeert iets te downloaden), of dat ik de MyPeugeot app moet downloaden en installeren, wat dus al gebeurt is.
Hij heeft sinds dat ik de app geconfigureerd heb één keer een update gedaan en daarna niet meer. Ik heb het delen van de internet verbinding van mijn telefoon via bluetooth en USB toegestaan, maar in beide gevallen wordt er geen verbinding met internet vanuit het boordsysteem opgezet via mijn telefoon.

Dan heb ik ook nog een klein probleempje met Android Auto. Deze heb ik geïnstalleerd gekregen alleen functioneerd deze alléén via de USB aansluiting, niet via bluetooth. Ook hiervoor heb ik op mijn telefoon de benodigde toestemmingen gegeven, maar dit werkt nog niet. Wellicht dat een en ander met elkaar te maken heeft, maar daar ben ik nog niet over uit. Heeft iemand anders hier ervaring met de MyPeugeot app en Android Auto en het instellen/configureren daarvan?
Niemand die hier problemen mee ondervindt? Of hebben diegenen die het geprobeerd hebben het al opgegeven? :?

• CLB
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Er komt een Peugeot 108 - Allure aan voor m'n moeder. Rijdt al tientallen jaren in een Peugeot en kocht zo'n 15 jaar geleden een goede 106-occassion. Die begint logischerwijs wel op te raken, ook al rijdt ze maar 10.000 kilometer per jaar. De levertijd voor deze gloednieuwe was zo'n kleine drie maanden, vond ik persoonlijk maar wat lang voor zo'n voiture, maar okee. Dat ze ooit nog een gloednieuwe auto zou kopen had ik ook niet verwacht.

Het begon allemaal met een 'Luxe Lente Deals'-mailtje van haar lokale garage, waarin 5-deurs 108 Actives werden aangeboden voor €11495. Daar was niet meer zoveel keuze over, geen mogelijkheden voor een touchscreen, kleurkeuze was te beperkt en het gesprek met iemand van haar vaste garage verliep uiterst slecht. Ik was erbij om wat te babbelen, vind het prachtig om wat af te pingelen, maar zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Naam verkeerd terwijl m'n moeder al 15 jaar klant was, uitgaan van private leasing en daar alles voor invullen, terwijl ze gewoon wilde kopen. Conflicterende informatie geven ten opzichte van wat er op de website staat enzovoort.

Wel kwam die persoon met zo'n goede offerte voor een gloedenieuwe Acces, in een door haar gekozen kleur met touchscreen en dergelijke voor een schijntje extra. Dat is natuurlijk fijn, maar het gesprek verliep zo moeizaam, dat ze weer naar haar oude garage is gegaan om daar te babbelen. Daar knipperden ze wel een paar keer met hun ogen wat betreft de gegeven offerte, maar ze dachten daar ook veel beter mee. M'n moeder werd van alles uitgelegd, vragen werden netjes beantwoord en het gevoel was daar veel beter.

Ook werd daar dus veel beter meegedacht, want verkoper in kwestie wilde ook wel even kijken naar de te krijgen premies op een duurder model, de Allure. Dat zou volgens hem helemaal niet veel schelen met de Acces met de gekozen extra's en dergelijke. Zo gezegd, zo gedaan en hij kon een Allure aanbieden voor nagenoeg dezelfde prijs als de andere garage met een Acces op de proppen kwam. Daarbij hebben we nog wat gepingeld over een hogere inruilprijs voor haar oude 106 en wat extra's. Zoals nog wel service bieden voor haar 106, mocht dat in de wachttijd voor de nieuwe auto en dergelijke nodig zijn. Al met al veel chiller.

Waar ze eerst een nieuwe Peugeot 108 Acces kreeg aangeboden + Pack Premium + Pack Techno + lakkleur overwoog voor nagenoeg dezelfde prijs als die 'Luxe Lente Deal', komt er nu een Peugeot 108 Allure aan + Pack City + lakkleur voor een schijntje meer. Die bevat ook al die luxe en wat extra's zoals een toerentellertje, lederen stuurwiel en pook, wat extra chroom-afwerking, elektrische verwarmbare buitenspiegels en 15" lichtmetalen velgen.

Ze is dus soort gewisseld van;
108 Acces:
- Pack Premium: Airconditioning / mistlampen voor
- Pack Techno niet mogelijk
- Lakkleur naar keuze niet mogelijk

naar voor een schijntje meer;
108 Acces:
- Pack Premium: Airconditioning / mistlampen voor
- Pack Techno: 7"-kleurenscherm met Mirror Link / Achteruitrijcamera / DAB+
- Lakkleur naar keuze

naar voor een schijntje meer;
108 Allure:
- Pack City: Climate control / automatisch inschakelende verlichting / achteruitrijcamera
- Lakkleur naar keuze

Al met al een kleine 3K van de nieuwprijs afgepingeld, dus die is erg blij. Een klein dingetje is dat DAB+ niet mogelijk was bij een Allure, terwijl dat bij de Active wel kon, wat vreemd wel. Nu nog een paar weekjes wachten op de levering en dan kan ik even aan de slag met onder andere Android Auto en dergelijke. Toen al getest in een Acces met haar oude toestel, dus even fingers crossed dat de combi van nieuwe Allure en nieuwe smartphone ook gewoon alles werkt. Ik vind de informatie daarover op het wereldwijde web erg summier. Ook nog even kijken naar de verschillende Peugeot-apps en wat dat kan.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

ElCondor schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:46:
[...]

Niemand die hier problemen mee ondervindt? Of hebben diegenen die het geprobeerd hebben het al opgegeven? :?
Voor mensen die hier ook mee stoeien:
Het blijkt nogal wiebelig te zijn, de verbinding van MyPeugeot en de auto. Kan goed zijn dat na een app update de boel niet meer werkt, lees ik op andere fora. Wat nogal eens wil helpen is als je de app start, VOORDAT de sleutel in het contact draait. Dan kan de boel opeens wel gaan werken. 8)7
Dit ervoer ik vanochtend opeens ook, dus we gaan het zo maar eens proberen vol te houden. Hij hoeft wmb dan ook maar eens in de zoveel tijd even alles te synchen, dan kan ik wel weer ff vooruit. Het is alleen wel een beetje behelpen.

Daarnaast kreeg ik vanochtend nog meer info over het gebruik van Android Auto al dan niet via Bleutooth. Ook daar maar eens verder in duiken.
Android over Wifi

-UPDATE-
Dafuq: Android Auto werkt vooralsnog alléén wireless met Pixel phones en dan ook nog eens alléén in de US Mijn grootste WTF voor vandaag... :(

ElCondor wijzigde deze reactie 21-06-2019 09:02 (10%)

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08:32
Eigen merk en land eerst dus. :+
Mogen de Amerikanen het eerst beta testen voordat de kwaliteitsstandaarden van Europa bereikt zijn. O-)
Beetje geduld en het wordt hopelijk beloond. :Y)

Update 26-06-2019

Koelwater temperatuur:
Denk dat ik over een maandje toch maar weer eens langs de garage ga met de 206 1.4, gisteren in de zinderende warmte en korte opstoppingen liep de koelvloeistofmeter op het dashboard toch weer naar de 110°C, al rijdend met 100-110KM/h bleef deze toch wel rond de 100-105°C hangen.
Tijdens een opstopping maar even kort de verwarming aan gesmeten om weer terug te koelen naar 95°C maar dat was voor korte duur. :+

Als deze rond de 110°C komt te liggen begin ik toch het gevoel te krijgen dat het qua lucht lichtelijk anders wordt in het interieur terwijl de airco aanstaat en dat het motorgeluid net wat anders de koets binnenkomt, voor mij een indicatie dat er toch wat is met de temperatuur.

Bij thuiskomst even gekeken naar de koelvin aan de voorzijde terwijl de motor stationair rond de 108°C graden draaide, deze draait maar maakt geen enorme herrie en lijkt niet supersnel te gaan. Ik meen dat een koelvin juist een enorm kabaal moet maken bij temperaturen boven de 95°C om het spul weer af te koelen.

Gezien de 206 maar één ventilator heeft en beiden de motor & airco ermee moet koelen kan het denk ik zijn dat er wat mis is met de koelvin aansturing. (thermoschakelaar?)

Ding staat verder wel de hele dag in de zon en tijdens de rit staat de airco aan en de lampen ook, maar dat zou niet zo enorm veel moeten uitmaken, volgens mij haalt hij die temperatuur ook wel zonder airco aan en tijdens de rit warmt het spul toch wel op.

Na een halfjaar merk ik nog altijd wel op dat het koelwaterniveau weer lichtelijk is gezakt, ik zie ook al sinds heugenis wat groen uitslaand spul bovenop de radiator van het koelwater zitten al is het niet veel, bij aanraking voelt het wel vettig/vochtig.
De vorige keer was de kachel radiateur lek en ging het harder, maar dat is niet meet het geval, dat ding is vervangen inclusief de slangen of pijpen.

Gezien de thermostaat recent is vervangen (en achteraf geen effect heeft gehad) zal dat het wel niet zijn, waterpomp was overigens begin 2018 nog vervangen tezamen met de multi-riem.
Maar wie weet, kan zijn dat de waterpomp wederom lekt of niet goed is, de multi-riem heeft soms ook de tendens toch weer piepende geluiden te maken voor langere tijd wat vooral opgemerkt wordt tijdens filerijden met en zonder airco. (en uiteraard bij een koude start vooral bij vochtig/nat weer)
Maar gister met 35°C in de file merkte ik het geluid wederom op en dat was geen nat weer.

Koelwater was overigens ook niet vervuild bij de recente controle en de radiator werd toen niet gezien als boosdoener van de temperatuurproblemen, maar na 10 jaar begin ik me toch af te vragen of het niet beter is dat ding preventief te laten vervangen.
Maar goed, ik denk eerst even de koelvin en aansturing bekijken of dat roet in het eten gooit.

Er is helaas een lange tijd terug wel rode koelvloeistof in gemieterd om het bij te vullen, maar daar hoort eigenlijk blauw in, grote kans dat het gemixt is geweest en dat wordt niet aangeraden te doen, alleen dat wist ik toen nog niet.

Airco:
Ik krijg ook het idee dat de airco toch net wat minder koelcapaciteit heeft dan hij zou moeten hebben, vorig jaar met 37°C had ik het gevoel dat hij al zo koel was na 5km rijden terwijl dat nu pas na 40km het geval lijkt te zijn en nu ook de recirculatie meer nodig heb om dat te behalen.
Ook met lagere buitentemperaturen van rond de 20°C in de ochtend wordt hij niet zo koud als dat ik eerder gewend was, dus geen kippenvel. :+

Is afgelopen Augustus nog gerepareerd qua lekkage en opnieuw afgevuld, dus je zou denken dat kan nog wel een jaar of 2-3 door voordat het slechter wordt, maar misschien dat de aircopomp of iets dergelijks gewoon versleten is of de koppeling slipt, ik heb geen idee.

Elektromagneet koppeling van de airco leek in orde bij de vorige controle, maar soms wil de airco nog steeds wel heel soms stilvallen bij ontkoppelen & hard afremmen, dus misschien een te grote speling op de magneetkoppeling?
Poelies had ik toen ook al laten controleren en bleek niks mee mis te zijn.

Mij lijkt het dat de airco (handmatig) gewoon moet blijven doordraaien zolang deze is ingeschakeld en de lamp brand en dat de magneetkoppeling niet uit zichzelf zich mag ontkoppelen.
Enkel bij oververhitting of noodzaak voor meer motorvermogen zou het moeten kunnen, maar bij 110°C koelwater draait hij vrolijk door, ik trap het gaspedaal vaak niet eens tot de helft in en hij is niet zwaar beladen.

Schurend/galmend geluid:
O ja, verder zijn er inmiddels al twee wiellagers vervangen, maar toch hoor ik nog met enige regelmaat een schurend/galmend geluid bij wat hogere snelheden, heb soms de indruk dat het toch ergens achter vandaan komt.

Bij de recente controle liepen er geen remmen aan of iets dergelijks, misschien dan toch een achteras of toch nog een ander wiellager? Het is geen laag-tonig bromgeluid en lijkt te komen en gaan, bochten lijken niet van invloed.

Inmiddels hoor ik dat volgens mij al de laatste 50.000KM en het geluid is niet echt anders geworden, aandrijfassen waren al gecontroleerd en goed bevonden.

Tot slot:
Ze mogen er in ieder geval nog een keer grondig naar kijken, vooral de koelwatertemperatuur kan ik me niet inbeelden dat het goed is.

Natuurlijk kan koelvloeistof onder druk wel hogere temperaturen bereiken, maar overige onderdelen kunnen zo warm worden dat het spul gaat slijten en dat mogelijk de druk bij de kop te hoog oploopt, meer dan 95-100°C in de zinderende hitte mag het volgens mij beter niet worden en liever 90-95°C.

Als er nog tips zijn over eventuele oorzaken of extra punten om te controleren, be my guest. :Y)

Update 28-06-2019

Bij nader inzien lijkt de airco niet echt koelcapaciteit te zijn verloren, maar ik denk dat de indruk hierdoor eerder gewekt wordt doordat ik niet oververhit de auto instap omdat er nu een mobiele airco thuis de boel een beetje koel houdt en op het werk de airco's eindelijk weer fatsoenlijk hun werk doen.

Wel valt de airco zelfs bij neutraal stand wachtende in de rij bij een stoplicht of file heel sporadisch kort weg en schakelt zichzelf daarna toch weer in, zelfs met het koelwater onder of nabij de 90°C, de magneetkoppeling ontkoppelt zichzelf gewoon om een of andere reden.

Kortstondig filerijden met de airco aan en 25-26°C buiten zorgt toch wel weer dat het koelwater stijgt naar 100°C.

Las wel wat interessants bij een Mercedes forum volgens mij, dat er meerdere mogelijke oorzaken kunnen zijn dat door bijvoorbeeld door verminderde koelcapaciteit er minder stralingswarmte is en hierdoor een temperatuur schakelaar niet omgaat om de koelvin sneller te laten draaien als ik dat goed had gelezen.

Maar ja, ik kan wel blijven gissen maar lijkt me dat de garage er beter naar kan kijken en sneller de oorzaak kunnen vinden, al had ik dat al wel bij de eerste keer verwacht.
Dat het koelwater na een halfjaar toch weer lichtelijk is gedaald duidt toch wel op iets, normaliter is dat een gesloten systeem wat niet zou moeten kunnen dalen.

Voor mij blijven de hoofdverdachten momenteel:
- De radiator
- Koelvin (of aansturing)
- Sensoren

De andere verdachte is:
- Waterpomp

Twijfel ook of de multiriem wel iets uit kan maken in dit geheel want vandaag heb ik hem ook totaal niet gehoord, en toch liep de temperatuur wat op, maar als de waterpomp niet goed is kan ik me een slippende multiriem als gevolg wel voorstellen. (ben geen monteur dus dat weet ik niet zeker)

De koppakking verwacht ik niet gezien er recentelijk nog een pakking aan is vervangen en is gecontroleerd, het gedrag is er niet anders op geworden. Denk ook niet dat er iets mis is met de drukdop.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 28-06-2019 21:15 (97%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Iemand de startafbeelding bij zijn Peugeot al aangepast? Lijkt me wel leuk en dat kan via de boordcomputer. Er lijken vier plaatsen te zijn voor startafbeeldingen, waarvan er eentje standaard ingesteld staat. Er wordt echter gezegd dat de ingestelde afbeelding wordt vervangen en dat wil ik eigenlijk niet. Ik wil gewoon op de tweede plek, waar nu nog niks staat een afbeelding inladen of even proberen hoe of wat het werkt qua resolutie enzo.

Of heeft iemand toevallig die eerste afbeelding gevonden op het wereldwijde web, die je ziet als je de auto start.

Ik moet ook nog even kijken naar Android Auto, dat werkt perfect op één ding na en dat is meldingen laten voorlezen van bijvoorbeeld WhatsApp of zelf een zoekopdracht inspreken. Ik krijg elke keer de Assistent te horen die zegt dat je op de melding moet klikken als het veilig is en blablabla, dat is niet echt werkzaam.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
CLB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:45:
[...]
Ik moet ook nog even kijken naar Android Auto, dat werkt perfect op één ding na en dat is meldingen laten voorlezen van bijvoorbeeld WhatsApp of zelf een zoekopdracht inspreken. Ik krijg elke keer de Assistent te horen die zegt dat je op de melding moet klikken als het veilig is en blablabla, dat is niet echt werkzaam.
Dat is geen Peugeot probleem maar een toestel probleem. De S8 van mijn vriendin heeft dat ook, terwijl mijn Pixel 2 XL met Android Auto in dezelfde auto (Skoda weliswaar) geen problemen heeft. Aan de auto ligt het dus niet.

Website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Even verder gekeken.
Moest even Assistent instellen enzo op de telefoons, gebruik die bende normaal nooit. Works like a charm nu.

CLB wijzigde deze reactie 06-07-2019 14:33 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@CriticalHit_NL Je ventilatorsturing is waarschijnlijk kapot. Die zit als het goed is op de ventilatorbehuizing. Is een module met 2 weerstanden, ECU stuurt die aan. Met de temperaturen van vorige week hoort je ventilator te loeien op hoge stand (zeker met airco aan)
Je airco kan op lage stand zijn warmte niet kwijt en schakelt door overdruk uit.

Bij de 206 zit die module onderop, weet niet of je erbij kunt. Bij de 207 zit ie bovenop. Haal wel een originele bij de dealer, geen immitatie, heb vorig jaar 5x dat ding in zitten bouwen daardoor (bij een 207 op lpg kom je er ook bijna niet bij).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CriticalHit_NL
_JGC_ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:07:
@CriticalHit_NL Je ventilatorsturing is waarschijnlijk kapot. Die zit als het goed is op de ventilatorbehuizing. Is een module met 2 weerstanden, ECU stuurt die aan. Met de temperaturen van vorige week hoort je ventilator te loeien op hoge stand (zeker met airco aan)
Je airco kan op lage stand zijn warmte niet kwijt en schakelt door overdruk uit.

Bij de 206 zit die module onderop, weet niet of je erbij kunt. Bij de 207 zit ie bovenop. Haal wel een originele bij de dealer, geen immitatie, heb vorig jaar 5x dat ding in zitten bouwen daardoor (bij een 207 op lpg kom je er ook bijna niet bij).
Bedankt voor je informatie, dat klinkt inderdaad erg logisch.

Heb je hem 5x opnieuw moeten inbouwen vanwege kwaliteitsproblemen met de immitatie producten of een andere reden?
Er komen uiteraard enkel de originele onderdelen (nieuw) in via de dealer, dit soort dingetjes wil je liever niet dat er een comptabiliteitsprobleem optreedt.

Ik zat zelf soms ook al te denken dat de airco zichzelf uitschakelt vanwege dit, het lijkt ook vooral vaker op te treden bij echt warm weer en korte ritten met relatief lage snelheden. Dat het dan naar mijn idee vaker gebeurd bij schakelen zal ook wel komen omdat dat veel meer gebeurd binnen de bebouwde kom dan op de snelweg.

De koelvin slaat na korte tijd wel aan als je de airco aanzet terwijl je nog geparkeerd staat met koude motor, dus dat lijkt me in ieder geval te werken, ook als het koelwater die 95°C aantikt.
Echter, hoewel je hem hoort aanslaan is het geen hard geluid, en het geluid blijft hetzelfde bij een oplopende temperatuur.

Die koelvin wil ik in ieder geval nagekeken hebben, maar wie weet is er naast de ventilator ook wel een koelcapaciteitsprobleem, maar als de aansturing van de ventilator al niet goed blijkt zullen we dat eerst maar eens gaan uittesten als er inderdaad wat mis mee is.
Naar mijn idee loeit het niet zoals ik soms sommige andere auto's hoor loeien en vaak al van veraf aan hoort aankomen, de koelvin in de 306 kan ook veel meer kabaal maken en dat lijkt me niet heel veel qua techniek te verschillen.

Een reparatie aan de ventilator zelf lijkt me ook de kop niet te kosten, dus wel handig om eerst te bekijken.

----

Verder kan ik er nog steeds niet helemaal achter komen waar dat 'galmende' geluid vandaan kan komen, lijkt wel alsof een lager met te weinig olie aan het schuren is en vreemde gonzende geluiden geeft.

Veel verder dan wiellagers, aandrijfassen of achterassen kom ik eigenlijk niet. Remmen schenen de vorige keer niet aan te lopen dus dat zal het wel niet zijn. Het is lastig te bepalen uit welke hoek het geluid ook daadwerkelijk komt.

Je hoort het ook terwijl de bak in de vrij staat bij het uitrollen en ook bij de koppeling ingetrapt (als test), het lijkt niet iets van de aandrijflijn zelf te zijn.

Heb wel gelezen dat de achteras een zwak punt is, ik weet niet hoe de vorige eigenaar er qua belading mee omging maar ik belaad hem praktisch eigenlijk nooit met veel gewicht, de wielen staan bovenin wel iets of wat naar binnen maar dat komt door de handrem denk ik. De banden lijken vrij egaal af te slijten.

Als ik overigens naar homokineten kijk met die lagers erin, kan ik me best voorstellen als daar iets mee is dat het dit soort rare geluiden kan geven, maar een laag brom geluid of veranderd geluid in bochten zoals ik vaker las merk ik dan niet op.

Schijnbaar, en ik weet niet of het bij de 206 van toepassing is, is dat bij 106'en en 306'en als je de homokineten moet laten vervangen je ook de keerring of iets bij de bak MOET vervangen omdat het anders gegarandeerd gaat lekken en je bak naar de filistijnen gaat.
Nu moet ik wel zeggen, er is een tijdje terug wel een kleine lekkage aan de bak gerepareerd geweest, ze dachten eerst een aandrijfashoes en daarna de bak zelf.

Maar in ieder geval bedankt voor het commentaar.

----

En viel me trouwens op dat er wat roest-achtige plekjes op de sleepogen beginnen te komen, ook in de motorruimte bij het metalen schot voor de bestuurder in de hoek lijken er lichtelijk wat bruine plekjes te komen, vraag me af of dit kwaad kan of gewoon onschuldig is.
Verder is er eigenlijk nergens wat te bekennen behalve wat steenslag op de motorkap.

Sleepoog achter in ieder geval op de 306 is compleet bruin geworden door de jaren heen, maar voor de rest lijkt het erg mee te vallen, wel een keer een stukje dorpel aan de onderkant moeten lassen volgens mij.

Bij de 306 valt het niet echt op vanwege de donkere kunststof bumper, maar bij de 206 is het wel jammer gezien het allemaal mee gespoten is in de carrosseriekleur. :+

----

In ander nieuws, ik zie de laatste 2 weken de 508 steeds vaker verschijnen, in het wit, rood, en grijs vooral, ook de nieuwe 508 SW al enkele keren gezien. Zeer mooie en best stoere station al zeg ik het zelf en hij springt er echt tussenuit bij de vele auto's. :)
Waarschijnlijk wel allemaal lease en diesel...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@CriticalHit_NL ingebouwd (1), storing motormanagement. Uitgebouwd, oude terug (2). Omgeruild, ingebouwd (3), storing motormanagement. Uitgebouwd, oude terug (4). Nieuwe gehaald bij dealer, geen storing (5). Probleem niet opgelost, ventilator doorgebrand, daarna ventilator uitgebouwd en overgezet op nieuwe ventilator (6). Binnenkort nieuwe radiateur, wordt dan de 7e keer dat ik die module in m'n handen heb.

De module van FISPA/SIDAT/Krios die ik had maakte geen verbinding naar de ECU. De stekker heeft 4 draadjes: stroom inkomend van zekeringbak, stroom uitgaand naar ECU, stuurdraad laag, stuurdraad hoog. Connector lag net een paar mm dieper dan het origineel waardoor de ECU dus geen stroom kreeg. Motor liep overigens wel heel erg lekker zonder ECU :X.

Bij inschakelen airco hoort je koelvin na 20-30 seconden op lage stand te draaien, bij mij deed ie dat uiteindelijk ook niet meer. Bij jou draait de koelvin wel op lage stand, hoge stand niet meer. Ofwel het relais in dat ding zit vast, ofwel er is een circuit doorgebrand. Als het aan de fan zou liggen zou die op lage snelheid ook niet draaien.

Overigens vorig jaar dus wel gewoon op vakantie geweest naar Denemarken zonder werkende ventilator. Was wel even spannend in de file met 32 graden, kachel aan en ramen open. In Givskud Zoo niet echt kunnen genieten van de safari, moesten blijven rijden om niet de motor te laten koken. Bij de leeuwen is ramen open niet zo handig en kachel dan aan op max doe je ook niet met 25 graden :X.

• CriticalHit_NL
_JGC_ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:35:
@CriticalHit_NL ingebouwd (1), storing motormanagement. Uitgebouwd, oude terug (2). Omgeruild, ingebouwd (3), storing motormanagement. Uitgebouwd, oude terug (4). Nieuwe gehaald bij dealer, geen storing (5). Probleem niet opgelost, ventilator doorgebrand, daarna ventilator uitgebouwd en overgezet op nieuwe ventilator (6). Binnenkort nieuwe radiateur, wordt dan de 7e keer dat ik die module in m'n handen heb.

De module van FISPA/SIDAT/Krios die ik had maakte geen verbinding naar de ECU. De stekker heeft 4 draadjes: stroom inkomend van zekeringbak, stroom uitgaand naar ECU, stuurdraad laag, stuurdraad hoog. Connector lag net een paar mm dieper dan het origineel waardoor de ECU dus geen stroom kreeg. Motor liep overigens wel heel erg lekker zonder ECU :X.

Bij inschakelen airco hoort je koelvin na 20-30 seconden op lage stand te draaien, bij mij deed ie dat uiteindelijk ook niet meer. Bij jou draait de koelvin wel op lage stand, hoge stand niet meer. Ofwel het relais in dat ding zit vast, ofwel er is een circuit doorgebrand. Als het aan de fan zou liggen zou die op lage snelheid ook niet draaien.

Overigens vorig jaar dus wel gewoon op vakantie geweest naar Denemarken zonder werkende ventilator. Was wel even spannend in de file met 32 graden, kachel aan en ramen open. In Givskud Zoo niet echt kunnen genieten van de safari, moesten blijven rijden om niet de motor te laten koken. Bij de leeuwen is ramen open niet zo handig en kachel dan aan op max doe je ook niet met 25 graden :X.
Jemig, dat is wel een gedoe zeg, bedankt voor de waarschuwing. :x
Kan me voorstellen dat de safari op die manier niet echt een pretje is geweest, maar wel lekker uitdagend. :+

Verder is het inderdaad duidelijk, binnenkort bij de dealer maar eens gaan buurten.

• _JGC_
Na een paar keer krijg je er handigheid in. Ik kan dat ding bij mijn 207 blindelings uitbouwen en inbouwen in een halfuur. Dat is incl het verwijderen van de accu, het losmaken van de accubak en de hele zooi naar achteren duwen. Standaardprocedure is om de resonator box te verwijderen, maar die kan er bij mij niet uit.

Binnenkort groot onderhoud incl nieuw luchtfilter, zal dan ook kijken of ik de LPG inbouw dan ook anders kan routeren. Via de resonatorbox door de luchtinlaat is niet praktisch. Heb ook wel installaties gezien waarbij de verdeelpijp gewoon op het kleppendeksel ligt, ziet er minder mooi uit maar is veel handiger.

• CriticalHit_NL
Je bent er in ieder geval maar druk mee, maar het zorgt inderdaad wel ervoor dat je op een gegeven moment alles zelf kan uitvoeren door de opgedane kennis.
De motorruimte kijk je normaliter toch niet zo heel veel naar, iets of wat rommelig maakt niet zo heel veel uit als je overal maar praktisch bij kan zodat het onderhoud makkelijker is.

Zag vandaag ook weer een hele aparte verschijning, een Peugeot 204 op blauw kenteken, volgens mij heb ik die nog nooit gezien. De oude designs blijven erg fraai om te zien.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:51

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:19:
Ik heb eigenlijk al jaren een probleempje met mijn 206RC. Nou ja, een echt probleem vind ik het niet, want het duurt maar 3 minuutjes ofzo.

Wanneer ik 's morgens de auto start en dan heel langzaam het gas doseer dan lijkt het toerental wat terug te vallen naar rond de 500RPM en bokt het heen en weer tussen 750rpm en 500rpm en dan kom ik niet vooruit, hoe hard ik het gaspedaal daarna ook indruk. Het duurt een paar seconde en dan ineens komt ie. De auto slaat niet af ofzo, het is net alsof de motor zich even moet bedenken wat ie moet doen bij het indrukken van het gaspedaal.

Als ik dit gas doseren doe wanneer de auto gewoon stil staat dan zie ik hetzelfde: in eerste instantie lijkt ie wat te twijfelen en "bokt" ie een beetje heen en weer tussen 750RPM (stationair) en 500RPM en dan ineens maakt ie meer toeren zoals het moet.

Dit duurt hooguit een minuutje of 5 tijdens het rijden en dan rijdt ie vlekkeloos. Want hij rijdt tijdens dit "startup"-momentje ook niet helemaal soepel. Het is dan net alsof ik in 't gaspedaal zo'n haperend gevoel heb. Aan de toerenteller zie je niet dat het de hele tijd inhoudt en dan weer doorgaat etc. Maar het voelt in 't gaspedaal zo aan.

Het is net alsof de automatische choke even een paar minuutjes nodig heeft om zijn balans te vinden en dan is alles goed.
Het probleem is dat dit niet elke ochtend het geval is; vaak wel, soms niet en het lijkt erger te zijn bij vochtig weer.
Nogmaals, de auto rijdt na die paar minuten gewoon zoals het hoort en verder heb ik eigenlijk geen issues.

Wellicht hoort het allemaal bij elkaar, wellicht niet (ik ben geen expert), maar ik heb zo heel af en toe (2x/half jaar) een melding STORING UITLAATGAS en bij het uitlezen heb ik dan heel soms deze codes maar ook niet altijd:
- P0704 - Signaal koppelingsschakelaar. Storing
- P1158 - Elektrisch bediende gasklep signaal 2. Kortsluiting naar voeding of verbroken kring

Dit blijft dan een random hoeveelheid aan tijd, en gaat weer weg.

Mijn garage heeft verder niks kunnen vinden en het gasklephuis eens schoongemaakt, maar dit lost deze storing die ik 2x/half jaar krijg niet op. Ook lost het dat haperend gas zoals boven omschreven niet op. Temperatuursensoren zijn in orde, klepstoters en alles in orde. Ze weten niet zo goed wat ze ermee moeten. Ze hebben het vermoeden dat het gasklephuis en de gasklep gereviseerd of vernieuwd moeten worden.

Heeft iemand van jullie een idee?

EDIT: ik zie nou net dat ik deze post al eens eerder gemaakt heb: Deathchant in "Het grote Peugeot topic - deel 2" O-)
Alweer een tijdje geleden....lang niet meer een storing gehad, en gister ineens weer STORING UITLAATGAS. Al die keren merkte ik verder niet veel aan het rijden zelf, maar nu reed het niet lekker.
Het gebeurde ineens onder het rijden, en na de piep van de melding reed de auto beetje schokkerig als ik het gaspedaal indrukte. Uitlaat erg pufferig zeg maar, erg pruttelend, een deel vermogen kwijt enzo.

Opnieuw laten uitlezen en dit keer kwam er een melding bij die ik nog niet gezien had: bobine.
Dus ik krijg nu een nieuwe bobine en bougies erin en 300 euro armer.
Ik vraag me af of het al die keren dan de bobine is geweest....ik heb dit probleem toch al erg lang en elke keer verdween de melding "storing uitlaatgas" weer.

Ik zal ook eens vragen of ze de injectors kunnen checken. Ik hoop dat het hierna echt wegblijft, want het gasklephuis e.d. heb ik vaker laten schoonmaken, maar daar is nooit wat mee aan de hand.

EDIT: de garage zei me al dat het bobine-verhaal een volledig losstaand iets is van de eerdere "storing uitlaatgas" meldingen...Dus grote kans dat die meldingen nog terug kunnen komen.... Schiet niet op zo.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Bobine gaat regelmatig stuk bij de 206. Been there, done that (multiple times).

Fujifilm X-T2 || 16mm f/1.4 || 35mm f/2 || 50mm f/1.2 // Tesla Model 3 LR AWD

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:36
@CriticalHit_NL
Wat voor een 306 heb je in bezit? Ben sinds een paar dagen eigenaar van een 306 S16, als projectje.
Roest is bij die wagens een heel gezeik. Heb ook nog een 106 Sport, daar is de voorste sleepoog ook al aan het roesten.. (en op wat meer plekkies ghehe).

@PdeBie
Gaan bij de 106 ook regelmatig stuk, als ik me niet vergis. Had een Bordeaux rode 106 GTI waarbij dat ding ook al 2/3x vervangen was op korte tijd.

\\ XBOX // AMD \\ VoetbalShirtjes Topic // FC Bayern \\

• CriticalHit_NL
Aquila schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 00:52:
@CriticalHit_NL
Wat voor een 306 heb je in bezit? Ben sinds een paar dagen eigenaar van een 306 S16, als projectje.
Roest is bij die wagens een heel gezeik. Heb ook nog een 106 Sport, daar is de voorste sleepoog ook al aan het roesten.. (en op wat meer plekkies ghehe).
Niet zelf maar familielid, een 20 jaar oude 1.4 XN break. Zelf heb ik de 206 Generation met ditto motor.
Vroeg me alleen af of er wat aan te doen is, liever voorkomen dan genezen en er op tijd bij zijn, al zijn dat nu niet de meest belangrijke plekjes.

Overigens, begin toch wel te twijfelen of de airco van de 206 wel constant uitvalt door een koelingsprobleem, gezien bij 110°C koelvloeistof gewoon doorgaat terwijl het buiten enorm heet is op zulke momenten bij stilstand.
Vandaag met normalere temperaturen lopen klooien en viel bij 90°C koelvloeistof ook gewoon weg tijdens normaal rijden met rijwind, kon de uitval zelfs triggeren door de ventilator snelheid aan te passen van 3 naar 4 (en ging vaak van 4 naar 3 weer aan), de recirculatie een tikje naar rechts te geven of zelfs bij het aanpassen van de ventilator richting. Lijkt haast wel iets elektronisch met bedrading of weerstanden. (geen flauw benul)

In ieder geval vreemd gedrag, denk dat ze de computer ook maar eens moeten uitlezen op eventuele fouten en kijken of de sensoren geen foutieve waardes geven waardoor de magneetkoppeling zichzelf steeds weer ontkoppelt. Lampje blijft wel gewoon branden, dat is het vreemde eraan.

Grondig controleren wat mij betreft, ben er wel klaar mee. :+
Ongeacht de situatie moet hij maar gewoon blijven draaien als hij is ingeschakeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
Aquila schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 00:52:
@PdeBie
Gaan bij de 106 ook regelmatig stuk, als ik me niet vergis. Had een Bordeaux rode 106 GTI waarbij dat ding ook al 2/3x vervangen was op korte tijd.
Klopt. Is hetzelfde blok ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aquila
@CriticalHit_NL
Wat zichtbaar is zou ik laten spuiten. Als je onder de motorkap of wagen zit, zou ik het opnieuw laten lassen. Bij vliegroest wordt er normaal eerst opgeschuurd en dan met bitumen gespoten. Zit ook op mijn 106'je, alleen die begint ook met bitumen te blaren in m'n achterste wielkuip. Dat komt omdat er al een behoorlijke roest plek zat te broeien.
PdeBie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Klopt. Is hetzelfde blok ;)
Inderdaad ja |:(
Was 't even kwijt, haha.

• NoepZor
Bij mijn 206 was destijds injector van ik meen cilinder 4 defect geraakt. Die zit precies onder het t stukje van de ruitensproeierslang naar de nokjes... :P Als die lekt, lekt die op die injector. Ik had toen geluk en kon een losse injector halen bij de sloop voor een paar tientjes. Je kunt de werking controleren met een grote schroevendraaier, punt op de injector en oor op het handvat. Als de injector goed werkt hoor je een zacht tikkend geluid (inspuitingen), bij een defecte hoor je uiteraard niets.

NoepZor wijzigde deze reactie 12-07-2019 09:18 (28%)

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 14:56

steveman

"Be curious"

Op de dag van/voor inruil begon onze 206 ook opeens weer op 3 cilinders of zo te lopen. Dit is verholpen door alle 4 de bougies te vervangen (lag het echt aan de bougies, of moest er even gerommeld worden aan de draden...?). De bobine mocht blijven destijds.

Nu met de 208 op naar het volgende euvel, airco condensor lek. Echter zaten er al groene kleurstofplekken op, dus dit is eerder geconstateerd en zo aan ons doorverkocht (in december een airco testen bij aankoop was ook wat lastig, koude lucht blies er sowieso wel uit :+). Eens afwachten wat de dealer zegt.

*update*
50/50, vooruit. Wel 50/50 van een wat hoger bedrag dan de lokale aircoboer 430 vs 380, maar ok.

steveman wijzigde deze reactie 13-07-2019 11:20 (8%)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• CriticalHit_NL
steveman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:34:
Nu met de 208 op naar het volgende euvel, airco condensor lek. Echter zaten er al groene kleurstofplekken op, dus dit is eerder geconstateerd en zo aan ons doorverkocht (in december een airco testen bij aankoop was ook wat lastig, koude lucht blies er sowieso wel uit :+). Eens afwachten wat de dealer zegt.

*update*
50/50, vooruit. Wel 50/50 van een wat hoger bedrag dan de lokale aircoboer 430 vs 380, maar ok.
Dat is wel jammer, hopelijk is het daarna weer helemaal prima.

Deze video hoort overigens hier ook wel thuis:

Leuk model om te zien, krijg je ook eens de kans de binnenruimtes e.d van wat dichterbij te bekijken.
Had niet gedacht dat deze oude modellen hier nog zouden rondrijden, maar er zijn blijkbaar genoeg old-timer liefhebbers waar deze schaarse auto's hun dagen verder slijten.
Iemand maakte overigens de opmerking dat deze nog wel eens ouder dan 1959 kan zijn, omdat het ornament aan de voorzijde bij deze bouwjaren er vanaf gehaald werden omwille van veiligheid.

Zag trouwens ook voor de eerste keer een nieuwe 508 rijden met sleurhut. :+

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

PdeBie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:26:
Bobine gaat regelmatig stuk bij de 206. Been there, done that (multiple times).
Nou, dat was weer 300 euro. Bobine en alle bougies vervangen. Tis wel gefixed nu :) Maar ja, ik vind het maar raar, die vorige meldingen van STORING UITLAATGAS. Al die keren was er geen extra melding bij, en een enkele keer iets met storing elektrisch signaal gaspedaal o.i.d. maar nooit iets kunnen vinden. We gaan 't zien. Ben er wel een beetje klaar mee om steeds iets te moeten zoeken terwijl er niks is (ookal krijg ik wel een storing in beeld). Het komt gelukkig maar 3x/jaar voor ofzo, waarvan dan nu wel echt de bobine stuk was.

• PdeBie
  • Niet online
Het kan ook de lamdasonde zijn die de storing geeft natuurlijk. Maar goed.....eerst maar eens kijken of het probleem nu weg blijft

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

PdeBie schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:52:
Het kan ook de lamdasonde zijn die de storing geeft natuurlijk. Maar goed.....eerst maar eens kijken of het probleem nu weg blijft
Dat had ik dus gevraagd, maar zij gaven aan dat er dan een foutcode te zien zou moeten zijn behalve storing uitlaatgas...Maar goed. Zolang er niks ernstig merkbaar is is het goed :P

• Aquila
Ik zit nu rond te bellen voor de code van mijn start onderbreker. Een Peugeot dealer reageerde twijfelend en Peugeot Nederland zegt dat het in hun systeem moet staan en dat ik maar eens rond moet bellen naar andere dealers. Heb ik toevallig contact met een persoon die even wilt zoeken, moet hij een collega vragen en vervolgens hoor ik op de achtergrond: ''Die code kan verandert zijn, kap hem maar af''. :')
Gelukkig wilt de beste man evengoed helpen. Ik ben benieuwd of ze wat kunnen achterhalen, Peugeot kennende snappen ze er zelf geen hol van, maar ik houd goede hoop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: november 2009
  • Nu online

KVanL

Alles is relatief

Neshma schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:52:
Koppeling in en gas geven hielp al want geen lampjes meer gehad en zelfs 130 gereden net. Net heeft garage ontlucht. Tankje op druk met speciaal iets en punten gedaan die jij zei. Fingers crossed.
Puur uit interesse: is het probleem nog teruggekomen?
KVanL schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:21:
Mijn 205 1.4i Génération van 1996 met 122.500 op de klok mist sinds ongeveer een jaar behoorlijk wat pk's. Ik had mijn zoektocht zoektocht naar de oorzaak eigenlijk opgegeven, maar nu het weer mooi weer begint te worden, kruipt het bloed toch een beetje waar het niet gaan kan en ben ik weer een klein beetje aan het sleutelen geslagen.

Oorzaken die ik inmiddels uit kan sluiten zijn: Luchtfilter, brandstoffilter, bougiekabels, koppakking, valse lucht (getest met remmenreiniger), klepspeling en afstelling van de gaskabel.

Vandaag heb ik even het gasklephuis bekeken en dat is behoorlijk vet:

[Afbeelding]

Mogelijk dat daar dus een oorzaak ligt, maar hoe kan ik het schoonmaken het beste aanpakken? Gewoon alles wat je op de foto ziet schoonmaken met remmenreiniger of kan het verder uit elkaar zonder de afstelling te verprutsen? En valt er nog iets schoon te maken aan de injector? Ik heb een keer zo'n flesje injectorreinigingsmeuk in de tank gehad, maar dat heeft niets uitgehaald.
Misschien een beetje dom, maar ik kan geen luchtmassameter vinden, zit die in het gasklephuis ingebouwd? Ik vermoed dat schoonmaken mogelijk zin heeft, maar dan moet ik wel weten waar het ding zit :P.

Toen ik de auto net een paar maanden had (ca. 22.000km geleden) heb ik de bougies vervangen omdat ik geen flauw idee had hoe oud ze waren. De oude heb ik toen bewaard, en er nu weer in de motor gedraaid om ook de bougies als oorzaak uit te kunnen sluiten (overigens nog niet kunnen testen). De bougies die nu uit de kop kwamen waren een klein beetje wit uitgeslagen, maar zagen er volgens mij niet slecht uit:

[Afbeelding]

Links is een bougie die uit de motor kwam, rechts een 'oude' die er nu dus weer in zit. Er zat per cilinder weinig verschil tussen de bougies. Witte aanslag duidt schijnbaar op een rijk mengel, maar de injectie wordt voor zover ik weet volledig door de ECU geregeld. De ECU bevat overigens geen foutcodes (uitgelezen via de 'contactsleutelmethode').

Het probleem is dus dat ik PK's mis, maar dat uit zich alleen maar in de topsnelheid die (veel) te laag ligt (~155km/h terwijl ik 1,5 jaar geleden nog een keer 169 op de GPS heb aangetikt). Verder loopt het motortje mooi en start altijd direct (ook als het vriest), laag in de toeren trekt hij lekker en verbruik van benzine en olie is bescheiden. Alleen bij écht koude motor (de eerste 2 kilometer) houdt hij een heel klein beetje in als ik laag in de toeren veel gas geef. Vorig jaar heb ik de koppakking vervangen i.v.m. olielekkage (standaardkwaaltje bij de TU3) en ik hoopte dat de PK's daarmee ook terug zouden komen, maar helaas is dat niet gebeurd.

Weet een van de orakels die hier rondzwerven nog standaardkwaaltjes die ik over het hoofd zie waardoor een TU3 vermogen kan verliezen? Dingen die nog in mij op komen zijn bobine, krukassensor of brandstofpomp, maar ik ga liever niet ongericht dingen vervangen in de hoop dat het een probleem oplost waar ik in de praktijk nauwelijks last van heb (Harder dan 140 km/h in een 205 is toch niet echt comfortabel >:) )
Ik had al half geaccepteerd dat ik dit probleem niet meer ging oplossen, maar gisteren is het toch gelukt. Nieuwe bougies en schoonmaken van het gasklephuis haalden weinig uit, en in de tussentijd heb ik ook nog een keer de temperatuursensor en krukassensor vervangen, wat ook geen verschil maakte.

Gisteren werd het weer eens tijd voor hat jaarlijkse oliebeurtje en onder het mom van 'ach, waarom ook niet', besloten de klepspeling even na te lopen. Voordat ik daaraan begon wou ik voor de zekerheid even checken of de distributie wel goed op tijd stond en jawel, die zat er een tandje naast. Kan niet anders dan dat dit is gebeurd toen ik in april vorig jaar de koppakking heb vervangen, dus blijkbaar reed ik al meer dan een jaar met een versprongen distributieriem |:(. Toen heb ik na het spannen van de riem wel gecheckt of ik de motor nog met de hand rond kreeg, maar de stap om te cheken of de boel daarna nog lekker op tijd liep geskipt. Geen schade dus, maar wel een plausibele verklaring voor vermogensverlies.

Na het goedzetten van de riem alsnog de klepspeling nagelopen, maar alleen een inlaatklep die een heel klein beetje te los stond bij hoeven stellen. Daarna even wezen buurten op de Autobahn (de olie most nog even worden opgewarmd voor de wissel >:)) en daar 179 op de GPS zien staan, meer dan de 175 die hij volgens het boekje moet lopen. Verder voelt hij bij normaal rijden niet echt anders aan, maar als je gaat trappen voelt hij hoog in de toeren wel een stukje vlotter.

Gisteren ook nog een onverwachte consequentie van de nieuwe koppakking tegengekomen: de motor lekt geen olie meer, waardoor de carterpan begint te roesten. Japanse taferelen bijna, dus ik ga binnenkort maar een keer met de staalborstel tectylbus aan de slag om de olie binnen te houden.

Gezocht: kapotte Nokia 8 (V&A)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 14:56

steveman

"Be curious"

CriticalHit_NL schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Dat is wel jammer, hopelijk is het daarna weer helemaal prima.

[...]
Gisteren gefixt, lekker koel! Maar de spontane condens- en later ijsplekken op de voorruit zoals met de 206 blijven weg nu in de 208. Vermoed dat het vroeger harder koelde. Maar goed ik hoef ook niet te bibberen de wagen natuurlijk.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• CriticalHit_NL
@_JGC_ Het lijkt erop dat het niet met de koelvin zelf te maken heeft bij de 206.

De volgende dingetjes kwamen eruit na een korte diagnose bij de garage van de eerder genoemde klachten rondom KVS temperatuur, airco en de 'galmende' geluiden.
  • Waterhuis gescheurd
  • Radiator lek
  • Airco lekkage bij condensor & onderste? leidingen.
  • Rechtsachter wederom wiellager kapot. (ook al vervangen in 08-2018)
  • Temperatuur sensor werkt niet helemaal lekker. (denk KVS maar weet ik niet zeker)
Al met al een verwachte schadepost van €1400,- :D

En ze maakte de opmerking dat de achterste banden een begin van cupping vertonen (na 30.000KM) beginnen te vertonen.
Misschien dat het cuppen met het befaamde achteras verhaal te maken heeft, heb ze normaliter wel op 2,5bar staan net als voor omdat het net wat lekkerder rijdt, qua millimeters nog ruimschoots voldoende.

Had ze gister zelf nog even rondom gemeten in het midden van het loopvlak, min of meer 6mm achter iets meer dan 5mm voor, volgens mij waren de banden nieuw ongeveer 6,8mm.
Of hier actie tegen wordt genomen zal denk ik later wel duidelijk worden.

Wel apart overigens, want die airco lekkage was de vorige keer ook geconstateerd en 'gerepareerd', gezien het gedrag van KVS temperatuur zich al langere tijd voordoet zal dat van het waterhuis en sensor dus al die tijd al niet lekker hebben gezeten, denk dat de radiator ook al zolang lek is.

Er is recent wel iemand met pensioen gegaan bij die garage die mijn oom niet geheel vertrouwde en er zit nu iemand anders bij de werkplaats/receptie, misschien dat deze persoon er een beter oog voor heeft en ik heb er een goede eerste indruk bij.

Ik wacht verder wel even af.

• _JGC_
206 heeft erg snel last van cuppende banden. Enige wat helpt is wisselen achter/voor zo nu en dan. Mijn 207SW heeft dat ook. Galmend lager binnen een jaar gooi je op garantie, dat lager is bagger of verkeerd gemonteerd. Zelf ook gehad binnen 5000km destijds, garage wilde het afschuiven op een roestplek op de achteras, maar dan nog is dat iets wat hij had moeten zien bij montage.

Wat waterhuis betreft, als daar een storing in gelogd wordt zal de ECU de airco niet inschakelen.

• CriticalHit_NL
_JGC_ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:20:
206 heeft erg snel last van cuppende banden. Enige wat helpt is wisselen achter/voor zo nu en dan. Mijn 207SW heeft dat ook. Galmend lager binnen een jaar gooi je op garantie, dat lager is bagger of verkeerd gemonteerd. Zelf ook gehad binnen 5000km destijds, garage wilde het afschuiven op een roestplek op de achteras, maar dan nog is dat iets wat hij had moeten zien bij montage.

Wat waterhuis betreft, als daar een storing in gelogd wordt zal de ECU de airco niet inschakelen.
Ja dat idee had ik ook al wel, maar goed het lijkt vooralsnog niet echt wat schokkends.
Wat betreft het lager, tsja, ben er een beetje te lui voor om meteen garantie te claimen, maar als dit nog een derde keer voorkomt binnen korte tijd...
Frappante is trouwens dat het geluid al erg kort na de reparatie alweer hoorbaar was, denk nog niet eens 1000 kilometer. Hopelijk weten ze zeker dat het de lager zelf is en niet wat anders...

Wel logisch dat na een storingsmelding de airco niet inschakelt, maar hij is willekeurig aan en uit zonder herstarten op sommige momenten, en dan doet hij het weer een hele rit feilloos. (mits je denk ik van de knoppen afblijft)
Begin toch al wel te denken dat deze 'mankementen' van KVS/Airco er al meer dan 2,5 jaar zitten (en dus langer dan 50.000KM) maar lang niet altijd obvious omdat voor het grootste deel gewoon zijn werk doet.

Wist trouwens niet dat er een waterhuis naast het thermostaathuis bestond, schijnt ook dat het materiaal waar die dingen uit zijn vervaardigd vaak waardeloos zijn en na zoveel jaar gewoon uit elkaar vallen...

Verder moet trouwens de rechter koplamp weer vervangen worden kwam ik achter voor ik naar de garage ging (kunnen ze het indien nodig meteen meepakken), die is inmiddels ook weer stuk. Deze is voor het laatst 35.000KM geleden vervangen in April 2017.
Op zich wel redelijk denk ik, lampen worden continu gebruikt en halogeen heeft gewoon geen eeuwig leven. Een echte 'lampenvreter' lijkt het niet te zijn maar dat zijn de kosten ook niet bepaald.
Dit moet pas kort geleden gebeurt zijn want erg recent nog gecontroleerd.

• _JGC_
Waterhuis is het thermostaathuis, zo noemt Peugeot die dingen. Bij mijn 207 is dat zo'n compleet ding met sensor van 300 euro. Ik had een thermostaat storing zo nu en dan waardoor de airco niet in wilde schakelen (en als ie dat wel deed moest ik 50+ rijden om de aurco koud te houden, de fan was kapot. Aangegeven, maar de dealer ging in plaats van testen ongevraagd de airco opnieuw vullen voor 100+ euro, mij zijn ze kwijt als klant)

• CriticalHit_NL
_JGC_ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:32:
Waterhuis is het thermostaathuis, zo noemt Peugeot die dingen. Bij mijn 207 is dat zo'n compleet ding met sensor van 300 euro. Ik had een thermostaat storing zo nu en dan waardoor de airco niet in wilde schakelen (en als ie dat wel deed moest ik 50+ rijden om de aurco koud te houden, de fan was kapot. Aangegeven, maar de dealer ging in plaats van testen ongevraagd de airco opnieuw vullen voor 100+ euro, mij zijn ze kwijt als klant)
Ah oké dan is dat ook weer duidelijk, bedankt.

Het is jammer dat er zoveel garages zijn met een bagger werkwijze / houding en soms gewoon eigenwijs, snap wel dat ze 'zelf doktoren' mogelijk niet zo leuk vinden en altijd zelf de diagnose willen stellen maar dan moet het wel goed gebeuren. Liever een garage die met je mee wilt denken dan zoiets.

Ik hoop in ieder geval dat het na deze keer wel opgelost is, de verwarming moeten aansmijten omdat met 40°C buiten de motor te warm loopt en de airco maar matig koel wordt is natuurlijk wat je niet wilt hebben.
Nu reed het door vanwege vakanties, maar stel als er file stond ga je kapot. ;(
Gelukkig was er net genoeg rijwind om het niet verder te laten oplopen dan 110°C.

Ik geef zelf misschien wel teveel informatie door, maar enkel met het doel de diagnose wat te vergemakkelijken. En gezien ik het zo goed mogelijk wil hebben ben ik ook wel enigszins geïnteresseerd geraakt welke delen mogelijk de boosdoener kunnen zijn.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als volgende bedrijfswagen zou ik heel graag een 508 SW bestellen. Ben helemaal verliefd geworden na een testrit, maar heb nog enkele bedenkingen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen kiezen qua opties, want de dealer deed leuke verkoopspraatjes maar de GT-line zit gewoon niet binnen budget dus ernaar kijken heeft totaal geen zin. Wat vooral lastig was, is dat ze daar nergens de stoffen stoelen en het 8-inch scherm in de toonzaal hadden staan, wat het vergelijken moeilijk maakt. En de proefrit was met een GT-line met adaptive suspension, maar dat behoort ook niet tot de mogelijkheden.

Het zou sowieso een 508 SW Active worden. De andere uitvoeringen vallen net buiten budget. Wat ik ook sowieso wil is Pack Drive Assist Plus (beviel me heel erg), alsook Pack City 1 (parkeersensoren en achteruitrijcamera).

Dan resteert er nog budget voor de volgende combinaties:

- Panoramisch dak, standaard stoffen zetels en standaardvelgen
- "Claudia" Leren zetels + zetelverwarming, standaardvelgen
- 17 inch diamanteffect velgen (naar mijn mening heel mooi), standaard stoffen zetels

Met de volgende bedenkingen:
- De andere velgen vind ik heel mooi, maar voegt niets toe aan rijervaring. Het waard of niet?
- De leren zetels zitten heel goed en zijn elektrisch verstelbaar, maar de stoffen zetels zitten ook behoorlijk (althans, als die hetzelfde zijn in een 3008 waarin ik ben gaan zitten)
- Het panoramisch dak is mooi, maar warm in de zomer en neemt een stuk hoofdruimte weg. Ik ben zelf niet groot dus geen probleem? Ook wel leuk om de aandacht van de lichte dakhemel weg te halen.
- Hoe rijdt de niet-actieve suspension? Volgens reviews wat "onrustig" en dat baart me zorgen, gezien ik net helemaal verkocht was over de ophanging in de GT-line.

Alle input van mede-eigenaars is welkom, ik kan echt niet kiezen 8)7

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:00
Waar hecht je meer waarde aan?
- hoe anderen jou zien rijden? (Velgen)
- hoe je zelf rijdt? (Stoelen)

Voor mij zou het zonder twijfel stoelen zijn. Velgen kan je evt nog een keer aanpassen en je bestaande velgen naar winterbanden promoveren oid.. goede stoelen zijn imo goud waard. Zeker op langere afstanden.

En zorg ook of je ergens een proefrit in een basis 508 kan regelen. Om je referentiekader goed te zetten

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

caspervc schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:41:
Waar hecht je meer waarde aan?
- hoe anderen jou zien rijden? (Velgen)
- hoe je zelf rijdt? (Stoelen)

Voor mij zou het zonder twijfel stoelen zijn. Velgen kan je evt nog een keer aanpassen en je bestaande velgen naar winterbanden promoveren oid.. goede stoelen zijn imo goud waard. Zeker op langere afstanden.

En zorg ook of je ergens een proefrit in een basis 508 kan regelen. Om je referentiekader goed te zetten
Het is een bedrijfswagen, dus zelf andere velgen kopen e.d. is niet van toepassing. Winterbanden krijg ik sowieso ook. Maar ik ben het met je eens, uitstraling is leuk maar uiteindelijk heb je er niks aan als je erin rondrijdt.

Dan resteert natuurlijk het kiezen tussen het panoramisch dak en de leren stoelen. En ik ga eens op zoek naar een andere dealer waar ze een 508 in active-uitvoering hebben.

• _JGC_
wat verwacht je van het panoramadak? Ik heb in mijn 207SW ook een panodak, ding zit eigenlijk altijd dicht. Bij zon vanwege schitteringen, bij regen vanwege geluid.

• Hmmbob
Jupz. Minst nuttige feature op mijn auto - vooral juist vanwege de zon.

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat zijn nuttige opmerkingen. Ik heb nog nooit een panoramisch dak gehad. Ik verwacht ervan dat het wat meer licht binnenwerpt en een "ruimer gevoel" geeft, en de aandacht wat weghaalt van de standaard lichtgrijze dakhemel.

Het is gewoon zo dat ik nog x euro overheb voor extra opties, maar niet genoeg om meer dan 1 optie te nemen bovenop de opties die ik sowieso wil. Maar als jullie zeggen dat een panoramisch dak eerder een last is dan een meerwaarde, dan wordt de keuze gewoon leren zetels. Dat is exact het soort "owners feedback" die ik zocht :)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Gaat het om een vast glazen dak of om een schuifdak?

In geval van het eerste: inderdaad niet doen; toegevoegde waarde is dan nihil. Heb het zelf gehad op een 308 (tien jaar geleden), toevallig omdat het bij de standaarduitrusting van de gekozen uitvoering hoorde. Het is een geinige gimmick, maar meer ook niet.

Als het een schuif-/kanteldak betreft, zou ik dat juist prefereren boven lederen zetels :Y Ik vind het heerlijk om met geopend schuifdak te rijden (of op de kantelstand op de snelweg).

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb ervaring met beiden. Lichtinval is afhankelijk van hoe je zit, hoe de zon staat en welke richting je 's ochtends en 's avonds in gaat. Totaal afhankelijk dus.
Geeft sowieso een gevoel van wat vrijer rijden, maar idd, in de zomer kan het warm zijn. In de 308 SW zat een scherm wat er voor kon, elektrisch iirc. Das prima, rij je ineens of je een echt dak hebt.
Nu in mijn Passat een echt schuif/kanteldak. Is idd wel relaxed dat het ook open kan, maar ook daar zitten kanttekeningen aan. Staat ie te ver open dan schijnt de zon echt binnen ipv via gelaagd en zonwerend glas, en/of waait het binnen. Kan lekker zijn, kan ook niet.
Mocht je in de auto roken dan is het wel een uitkomst lijkt me (zelf wel roker, maar nooit in de auto).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _JGC_
De 207SW heeft chroom afwerking in het dashboard. Met panodak heb je dan schittering van de zon achter je zonnebril en reflecties op het chroom. Irritant dus.

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
Tja, zo te lezen, een kwestie van persoonlijke smaak. Ik ben erg blij met het panoramadak in mijn 308.

Ik vind het in combinatie met een zwarte dakhemel erg mooi en het zorgt ervoor dat de zwarte dakhemel niet te donker wordt ervaren. Het is, met name ‘s winters bij weinig daglicht toch lekker licht in de auto. Wel kan het ‘s zomers behoorlijk warm zijn. Dan kan je de schuif dichtdoen aan de binnenkant.

Ook heb ik chromen afwerking op o.a. de ventilatieroosters. Van schittering heb ik echter geen last. Ik gebruik een polaroid-zonnebril.

• NoepZor
Wellicht is het ene panoramadak het andere ook niet. Ik kan me voorstellen dat er voor een 207 SW (ouder en goedkoper) een mindere kwaliteit glas etc is gebruikt dan op de nieuwe 508, welke ze "premium" willen vermarkten.

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik ga nog eens langs een andere dealer :)
Hopelijk kunnen ze me daar een active-versie tonen, de niet-GT-leren zetels proberen, en kan ik spelen met het open dak. Online is er verrassend weinig beeldmateriaal te vinden over de details, enkel altijd hetzelfde liedje over klein stuurwiel en i-cockpit.

Mavamaarten wijzigde deze reactie 01-08-2019 14:42 (6%)

• ..Christiaan..
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-03 20:28
Mijn 308sw (2010) heeft een nieuwe accu nodig. Ik zie accu's met een vermogen tussen 55 en 65. Wat is aante raden? Tijdens vakanties hangt er nogal wat aan...telefoons,tv schermpjes enzo. Hoe hoger vermogen hoe beter?

LG OLED 55E8, Sonos Playbar; Sub en 2x Play:1 Kodi Krypton op Qbox, PS4pro, Xiaomi

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat maakt voor de accucapaciteit niet uit, behalve als je veel met stilstaande motor dingen wil opladen.
Grotere capaciteit accu merk je alleen bij het starten.

Open Source landkaart

• Rieverst
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 29-11-2019
Het panodak zit 's winters dicht ivm de kou en zomers ivm de hitte. ;-) Maar het is een feature, het enige samen met de trekhaak en prijs, die in ons filter zat bij de keuze van een andere auto. In ons geval is dat een 308SW geworden, als opvolger van de 307SW
.

Het panodak zorgt er bij mij voor, samen met de goed in hoogte(laagte) verstelbare stoelen. dat ik een heerlijke zitruimte heb (ben bijna 2meter lang). Veel beter dan bijvoorbeeld een Megane met panodak.

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik ben eruit! :)

De andere dealer had een Active-uitvoering staan met stoffen zetels en ook de lichte dakhemel.
De stoffen zetels waren niet helemaal mijn smaak, zeker als ik ze vergelijk met de lederen uitvoering. Het lichte dak geeft ook een minder donker gevoel, waardoor de meerwaarde van een pano dak ook weer wat verdwijnt. Plus, in tegenstelling tot de GT-line, is de centerconsole niet met leder afgewerkt maar met zwart glimmend plastic, dus is het wel leuk om wat meer leder in het interieur te hebben denk ik.

Het worden dus de lederen zetels! Bedankt iedereen voor de meningen!

• cdoens

cdoens

In mijn 307SW was ik heel blij met het panodak. (Standaard op de SW's)
Het ding ging alleen bij heel hoge temperaturen dicht of soms tijdens het parkeren in de zon, als ik er aan dacht.
Maar toch ben ik meer blij met de 307CC waarbij het hele dak verdwijnt :)

• _JGC_
..Christiaan.. schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:00:
Mijn 308sw (2010) heeft een nieuwe accu nodig. Ik zie accu's met een vermogen tussen 55 en 65. Wat is aante raden? Tijdens vakanties hangt er nogal wat aan...telefoons,tv schermpjes enzo. Hoe hoger vermogen hoe beter?
Kijk wat erin zit, en meet vooral de bestaande accu op.

Als ik op kenteken een accu selecteer krijg ik ook vrolijk 72Ah accu's voor mijn 207. Die zijn leuk voor de 1.6 HDI's, maar de accubak van een benzinemodel is 15mm kleiner waardoor die niet passen :X.

• Joopieboy
  • Laatst online: 14:05
..Christiaan.. schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:00:
Je dynamo kan niet meer stroom leveren, zelfde thuis met de 16A automaat, uiteindelijk klapt die eruit als je en aan het koken bent en aan het stofzuigen.

Heb je een startstop systeem of rijd je veel kortere stukjes is wat meer capaciteit wenselijk, of bij moderne auto's speciale accu's voor die start stop/hybride systemen. Anders niet heel spannend. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Neshma
Wie heeft er hier verstand van elektronica in de auto. In mijn 205 Generation uit '98 heeft een moeilijke sigarettenaansteker: de meeste USB laders ploppen er uit bij het minste of geringste. Nu zitten er achter aan de aansteker twee draadjes die het dashboard in gaan. Kan je op deze twee draadjes twee van die usb inbouw dingen parallel geschakeld aansluiten?
https://www.conrad.nl/p/p...belasting-max-5-a-1172665
En waar kun je dat laten doen. Mijn universele garage zegt geen verstand te hebben van elektronica en waagt zich nergens aan. Het moet toch niet zo'n raar idee zijn? Met 220 durf ik zoiets wel.... En heb wel foto van achterkant sigarettenaansteker maar te weinig karmapunten, sorry...

@KVanL heule late reactie maar het probleem is nog teruggekomen. Sporadisch, dat wel. Nu pas ik elders dat die 'blauwe' sensor standaard zonder ring ertussen wordt gemonteerd en dat hij dan contact met metaal en daardoor te snel warm wordt. En dat ze standaard een sensor gebruiken die bij lage temperaturen al af gaat. Maarrrr, ik las ook dat er ergens bij het schutbord in de buurt een sensor zou moeten zitten die verantwoordelijk is voor de daadwerkelijke melding op je dashboard.

Neshma wijzigde deze reactie 03-08-2019 23:03 (24%)

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tuurlijk kan dat. Het is wel even waard om te kijken waar die draadjes op gezekerd zijn, niet alles is op 10A gezekerd.
Gewoon de rode aan de 12V, de zwarte aan de 0V en klaar. Aansluiten met een kroonsteentje of kabelschoentjes.

Open Source landkaart

• Neshma
Maar de grap is dat de draadjes niet zwart en rood zijn maar geel en grijs. Of verschiet kleur hoe dan ook, na verloop van tijd, ook al zit het weggewerkt achter kunststof?

• Hmmbob
Even nameten en dan weet je op welke 12V staat en welke 0. Vergeet niet eerst je contact aan te zetten - als het een geschakelde 12V is meet je anders 2x 0V....

• ..Christiaan..
Accu vervangen voor eentje met dezelfde capaciteit. Prima lijkt mij.

Next question. Ik kan met geen mogelijkheid mijn peilstok lezen. Telkens blijft hele peilpunt besmeurd met olie alsof ie vol zit. Net 4000 km achter de kiezen op vakantie en peilstok geeft hetzelfde aan als voor de vakantie. Kan ik niet geloven.... 308sw uit 2010.

LG OLED 55E8, Sonos Playbar; Sub en 2x Play:1 Kodi Krypton op Qbox, PS4pro, Xiaomi

• _JGC_
@..Christiaan.. welkom bij de club. Met mijn 207 niet anders. En de olie die erin zit is zo dun en geel van kleur dat je ook niks fatsoenlijks afleest. VTI toevallig? Bij een diesel is de olie zo zwart dat je wel iets kan aflezen.

Ik wacht op melding controleer oliepeil. Kap open, dop eraf, fles met 0,75l erin en weer door. Heb hier 2 literflesjes die ik steeds tot ongeveer 0,75l vul, eentje in de garage en eentje in de kofferbak.

• ..Christiaan..
@_JGC_ Jep. Vti uitvoering. Ik heb nu ook 2 literflesjes liggen met olie en wacht wel op de melding ondanks dat het niet echt goed is. Gokken en bijvullen is ook niet goed. Bij mijn Citroën Xsara Picasso had ik altijd ee. Haarscherp lijntje op de stok dus dit viel mij wel tegen.

Oja, sinds kort gaat mijn achterruitwisser spontaan aan en spoelt ie het raam schoon. Gebeurt totaal random....

..Christiaan.. wijzigde deze reactie 06-08-2019 08:16 (16%)

• CriticalHit_NL
Een update n.a.v de onderstaande post:
https://gathering.tweaker...message/59558380#59558380

De volgende onderdelen zijn vervangen voor nieuwe originele exemplaren:
- Thermostaathuis
- Radiator koelvloeistof
- Temperatuur sensor koelvloeistof
- Condensor airconditioning (lek)
- Wiellager rechtsachter
- Leidingen
- Een plug

Het volgende is gerepareerd:
- Modderkuip linksachter weer vastgezet aan de achterbumper, zat mogelijk al sinds aankoop los. (70.000KM)

Wiellager is overigens direct na de eerste keer ophalen weer defect bevonden, is dus voor een tweede keer (3e keer in 1 jaar tijd) onder garantie gerepareerd.

De uitvalproblemen van de airconditioning zijn niet opgelost na de reparatie van de condensor en leidingen, het systeem is volledig lekdicht en afgevuld nu maar toch blijft deze op willekeurige momenten wegvallen.
De garage kon het probleem niet gereproduceerd krijgen, maar hij valt dus vaak uit als je blower stand van 3 naar 4 schakelt en de aircopomp dus nog harder moet werken.

Ze vermoeden dus dat de aircopomp is versleten en dat de speling (luchtspleet) op de magneetkoppeling te groot is geworden waardoor deze onder zwaardere belasting meer problemen heeft om bekrachtigd te worden.
Het enige vreemde is dan dat het ook kan gebeuren als je de ventilator blaasrichting of recirculatie aanpast.

De aircopomp laat ik voor nu even zitten gezien de zomer toch bijna voorbij is, mogelijk dus op de nominatie voor preventieve vervanging in Januari bij de grote beurt / APK.

In ieder geval lijkt de koelvloeistof temperatuur nu wel een stuk koeler te blijven, de 90°C wordt ook een stuk minder snel aangetikt, hoewel het nu ook niet meer zo warm is als eerst. Dus dat lijkt in ieder geval opgelost.

Totale kosten: €1390,15

Leuke feiten van de afgelopen 3,5 jaar en 70.000KM:
- Kosten reparaties/onderhoud/banden: €6.924,26
- Kosten brandstof E95: €6.296,40
- Kosten per kilometer: €0,20
- Kosten totaal: €13.220,66

Dat is nog zonder ANWB/Allrisk meegerekend, en afschrijving boeit me niet. :9

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 13-08-2019 17:21 (6%)

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:38
Beste Peugeot eigenaren :)

Even een vraagje, ik heb een 206 SW uit 2005 in XS uitvoering met mistlichten voor.
Nu was ik gisteren even een lampje (dimlicht) aan het vervangen en wou meteen even alle verlichting controleren.

Nu kan ik mijn achterste mist-licht aanzetten (met het draaiknopje aan de linker stengel) maar hoe gaan in hemelsnaam de voorste mistlampen aan?

Ik heb ze nog nooit hoeven te gebruiken, maar wat zie ik over het hoofd?

Life is too short to remove USB safely

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@Kars Eerst zorgen dat je dimlicht aan staat, dan het draaiknopje aan de stengel gebruiken :)

YouTube: TUTORIAL How to turn on fog lights Peugeot

• Kars
Wok schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:32:
@Kars Eerst zorgen dat je dimlicht aan staat, dan het draaiknopje aan de stengel gebruiken :)

YouTube: TUTORIAL How to turn on fog lights Peugeot
Thanks! Ik had inderdaad al gemerkt dat dimlicht aan moet staan om het mistlicht te kunnen schakelen.

Maar ik zie nu wel iets bijzonders; in het filmpje staan er 2 tekentjes op de schakelaar, namelijk voor mistlicht vóór en achter. Bij mij maar één tekentje; alleen achter. Dus ik denk dat er ooit een keer een andere Com2000 unit in is gekomen (wat op zich niet vreemd is)

• CriticalHit_NL
Kars schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Thanks! Ik had inderdaad al gemerkt dat dimlicht aan moet staan om het mistlicht te kunnen schakelen.

Maar ik zie nu wel iets bijzonders; in het filmpje staan er 2 tekentjes op de schakelaar, namelijk voor mistlicht vóór en achter. Bij mij maar één tekentje; alleen achter. Dus ik denk dat er ooit een keer een andere Com2000 unit in is gekomen (wat op zich niet vreemd is)
Bij mij zitten er wel alle twee de icoontjes op (originele unit) voor de mistlichten voor en achter.
De eerste keer draaien is om de mistlampen voor aan te zetten en de 2e keer gaat het mistachterlicht ook aan.
Je moet dus ook twee keer terug draaien voor ze bij beiden kanten weer uit zijn.

Overigens zou het mistlicht voor en achter ook met enkel stadslicht moeten werken, bij stadslicht branden de achterlampen ook gewoon maar bij zware mist wordt je dan niet verblind door je eigen dimlichten terwijl achterop komend verkeer wel gewoon je achterlampen blijven zien. Zo zou het mijn inziens bij alle auto's moeten werken.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 21-08-2019 18:09 (10%)

• Kars
Even een hele andere vraag:
Mij viel al een tijdje op dat bij een warme motor er altijd warme koelvloeistof door de kachelpomp heen gaat (rechts naast de pedalen, onder middenconsole).
Dus als ik de airco aan heb en deze alleen op de voorruit zet, dan voel ik de warmte langs m'n voeten stralen.

Is dit normaal?
Het lijkt me dat dit alleen hoort als er verwarmd moet worden, niet als de airco aan staat / verwarming uit.

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Zijn hier meer mensen met een 3008, die tegen het probleem aan lopen dat de USB poort zo weinig spanning levert dat je er nog geen kookwekker mee kunt laden. Laat staan een smartphone? Ik durf mijn tel niet te laden met een qi lader en tegelijk via USB verbinden. Ik heb geen ingebouwde QI lader genomen, omdat ik mijn tel toch verbind via USB.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Seth_Chaos schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:20:
Zijn hier meer mensen met een 3008, die tegen het probleem aan lopen dat de USB poort zo weinig spanning levert dat je er nog geen kookwekker mee kunt laden. Laat staan een smartphone? Ik durf mijn tel niet te laden met een qi lader en tegelijk via USB verbinden. Ik heb geen ingebouwde QI lader genomen, omdat ik mijn tel toch verbind via USB.
Stroom bedoel je denk ik. In het instructieboekje is te lezen dat die niet meer dan 500mA levert. Dat is inderdaad erg weinig.

Open Source landkaart

• CriticalHit_NL
De Peugeot 306 1.4 Break uit 1999 is weer gekeurd en mag zijn 21ste jaar gaan volmaken.
Blijkbaar geen gebreken gevonden en voor een kleine 90,- weer gekeurd. Wel weer een nieuw ruitenwisserblad en waarschijnlijk de stadslichten die wat moeilijker zijn te bereiken.
Maar ja, dat wilt nog niet zeggen dat er sommige dingen inmiddels niet versleten zijn, je weet hoe het gaat bij de APK, maar qua betrouwbaarheid niets op te merken.

Wel laatst toevallig dat hij stationair 3000rpm ging draaien, op de oprit is het een hellend vlak en loopt af en hij heeft wel vaker gehad dat als de achterkant lager staat hij wat moeilijker start. Maar dat is iets wat echt bijna nooit is voorgekomen.
Qua betrouwbaarheid verder dus niks op te merken want het loopt en start altijd wel.
Ook de extra deuk van afgelopen januari door een uit parkerende auto in het achterportier heeft geen gevolgen gehad, het raam kan nog gewoon prima naar beneden.

En tja... als je bij zo'n garage van die goedkope ruitenwissers erop laat zetten kan je ze daar ieder jaar laten vervangen omdat het rubber is gescheurd van het frame, laat staan de belabberde veegkwaliteit.
Maar goed de persoon die hem rijdt is een beetje te koppig geweest niet gewoon van te voren kwalitatieve bosch aerotwin flatblades te monteren, die doen op m'n 206 nu al 3+ jaar feilloos hun werk.

Wel grappig blijft het het volgende aandachtspunt bij de APK:
"Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect"

Dat is deze keer NIET bij de keuring aangemerkt maar daarvoor wel bij dezelfde garage en de andere garage.
Die stekker zit volgens mij onder de bestuurdersstoel en zit al meer dan 9 jaar niet meer vast, gewoon de moeite niet genomen dat vast te solderen omdat de schoenen die eronder komen steeds weer die stekker los beuken.
Dit gaat dan ook om de passagiers airbag, dat lampje knippert dat hij een ons weegt. :+

• Kees_B
  • Nu online
Vandaag zag ik de e208 in Nederland. Weer eigenlijk niet of het heel bijzonder is, maar wel een leuk karretje.

PV Output

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 29-03 19:24
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:59:
De Peugeot 306 1.4 Break uit 1999 is weer gekeurd en mag zijn 21ste jaar gaan volmaken.
Blijkbaar geen gebreken gevonden en voor een kleine 90,- weer gekeurd. Wel weer een nieuw ruitenwisserblad en waarschijnlijk de stadslichten die wat moeilijker zijn te bereiken.
Maar ja, dat wilt nog niet zeggen dat er sommige dingen inmiddels niet versleten zijn, je weet hoe het gaat bij de APK, maar qua betrouwbaarheid niets op te merken.

Wel laatst toevallig dat hij stationair 3000rpm ging draaien, op de oprit is het een hellend vlak en loopt af en hij heeft wel vaker gehad dat als de achterkant lager staat hij wat moeilijker start. Maar dat is iets wat echt bijna nooit is voorgekomen.
Qua betrouwbaarheid verder dus niks op te merken want het loopt en start altijd wel.
Ook de extra deuk van afgelopen januari door een uit parkerende auto in het achterportier heeft geen gevolgen gehad, het raam kan nog gewoon prima naar beneden.

En tja... als je bij zo'n garage van die goedkope ruitenwissers erop laat zetten kan je ze daar ieder jaar laten vervangen omdat het rubber is gescheurd van het frame, laat staan de belabberde veegkwaliteit.
Maar goed de persoon die hem rijdt is een beetje te koppig geweest niet gewoon van te voren kwalitatieve bosch aerotwin flatblades te monteren, die doen op m'n 206 nu al 3+ jaar feilloos hun werk.

Wel grappig blijft het het volgende aandachtspunt bij de APK:
"Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect"

Dat is deze keer NIET bij de keuring aangemerkt maar daarvoor wel bij dezelfde garage en de andere garage.
Die stekker zit volgens mij onder de bestuurdersstoel en zit al meer dan 9 jaar niet meer vast, gewoon de moeite niet genomen dat vast te solderen omdat de schoenen die eronder komen steeds weer die stekker los beuken.
Dit gaat dan ook om de passagiers airbag, dat lampje knippert dat hij een ons weegt. :+
Zo herkenbaar :+ ik had een 306 1.8 16v xs en precies het zelfde. Ik heb die stekkers en kabels pas gefixt toen ik het mottige interieur verving voor een kek lederen interieur.

Maarja een 306 is wat dat betreft een beetje een Maandag ochtend ontwerp. Ook die kabels en stekker tussen de deur en de sponning die braken en allerlei rare fouten van slecht werkende CV tot een raam wat alleen maar open wilde :+ komt ook vaak voor.

De meest bijzondere vond ik toen wel dat de retourtuit van de benzine pomp een smel/productiefoutje had (gaatje was niet netjes gecentreerd waardoor de tuit brak, benzine overal..)

1nsane wijzigde deze reactie 02-11-2019 23:39 (3%)

Adjust non olet

• CriticalHit_NL
Mooie verrassing trouwens toen ik vanmorgen de auto startte, dat was wel héél toevallig.

Op naar de volgende 25.000KM met de TU3JP 1.4 (type KFW, Euro 4). :Y)

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:37:
Mooie verrassing trouwens toen ik vanmorgen de auto startte, dat was wel héél toevallig.

[Afbeelding]

Op naar de volgende 25.000KM met de TU3JP 1.4 (type KFW, Euro 4). :Y)
Dat blok is onverwoestbaar en heeft een heerlijke koppelcurve. Enige nadeel is dat hij gevoelig is voor een lekkende koppakking. Verder volledig probleemloos, gebruikt geen druppel olie en loopt altijd.

Ik heb dit blok ook in de 206+ en na dik 120.000 km geen centje pijn.

• CriticalHit_NL
Steven.w schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:58:
[...]

Dat blok is onverwoestbaar en heeft een heerlijke koppelcurve. Enige nadeel is dat hij gevoelig is voor een lekkende koppakking. Verder volledig probleemloos, gebruikt geen druppel olie en loopt altijd.

Ik heb dit blok ook in de 206+ en na dik 120.000 km geen centje pijn.
Zelfde ervaring hier eigenlijk, wel een keer wat aan de pakking moeten doen maar dat is nou eenmaal een dingetje na ruim 2 ton.

Daarna gaat hij ook weer makkelijk een hele tijd mee na zo'n reparatie en uiteraard zonder hem met een koud blok flink de toeren in te jagen, dat helpt enorm.
Qua olieverbruik hier vooralsnog niet meetbaar, maar dat mag je ook wel verwachten met veelal langere ritten en dat heeft dit blok vooral voor de kiezen gehad.

Zo robuust lijken ze de motoren helaas hedendaags niet meer te maken.
Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True