Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Was het een remslang' (flexibel; rubber) of een remleiding (vast; staal/koper)? In geval van het eerste: ok, kán gebeuren al had ook dan al echt wel eerder geconstateerd moeten zijn dat-ie slecht werd. In geval van het tweede: zoek subiet een andere garage, want iemand die je weer de weg op laat gaan met doorgeroeste remleidingen zou nooit meer aan auto's moeten mogen werken
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Als er een stabilisatorstang oid rammelt of ruimte heeft, komt een auto ook niet door de keuring. Nog een reden om een andere meester te zoeken.CriticalHit_NL schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:46:
[...]
Er rammelt ook na de koude start op klinkerwegen en drempels (al jarenlang) wat bij de ophanging in het voor-onder, maar daar hebben ze blijkbaar ook niks aan gedaan, en zal vast ook niet gebeuren als het niet wordt aangekaart.
Ik vermoed dat het rubber ergens van een stang of zo inmiddels zo ver is vergaan dat metaal op metaal klapt, raar genoeg is het na een tijdje rijden niet echt merkbaar meer.
Bij een drempel nemen bij een beste snelheid voel je dan ook een beste tik in de carrosserie.
PS. Controleer ook even je motorsteunen. Bij mijn 306 was op een gegeven moment de rechterbovensteun aan gort. Toen pas kwam ik er achter dat het vloeistofgevulde steunen zijn bij de HDi.
[ Voor 10% gewijzigd door cdoens op 13-01-2019 00:42 ]
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
De combinatie van de driecilinder en het lage stationaire toerental EN die euro-{4,5,6}-regels verheven soepel rijden soms tot een kunst
Nu let ik er zelf ook ontzettend op, beroepsdeformatie uit m'n verleden, maar man wat zou ik graag die injectiemapping onder handen laten nemen.
Net terug van de garage, er was kennelijk een motormanagement-update (hadden ze ook op navraag van m'n vrouw kunnen controleren overigens toen zij er was...). En opnieuw inregelen is daarna ook gebeurd. Ben er nog niet kapot van.
Als je het extreem benadert, zonder gas te geven de bij koppeling op laten komen in z'n 1, trilt het allemaal best wel hevig. Dit is iets wat andere (vooral benzine) auto's ook niet per se leuk vinden natuurlijk, maar deze trekt het wel heel slecht. (bij twee 308s 1.2 met turbo ook geprobeerd, gaat veel soepeler).
Dit maakt filerijden nog irritanter.
Ik zou haast zeggen: Wa kostda, tjiptjunen?
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
[ Voor 37% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:49 ]
Oorzaken die ik inmiddels uit kan sluiten zijn: Luchtfilter, brandstoffilter, bougiekabels, koppakking, valse lucht (getest met remmenreiniger), klepspeling en afstelling van de gaskabel.
Vandaag heb ik even het gasklephuis bekeken en dat is behoorlijk vet:

Mogelijk dat daar dus een oorzaak ligt, maar hoe kan ik het schoonmaken het beste aanpakken? Gewoon alles wat je op de foto ziet schoonmaken met remmenreiniger of kan het verder uit elkaar zonder de afstelling te verprutsen? En valt er nog iets schoon te maken aan de injector? Ik heb een keer zo'n flesje injectorreinigingsmeuk in de tank gehad, maar dat heeft niets uitgehaald.
Misschien een beetje dom, maar ik kan geen luchtmassameter vinden, zit die in het gasklephuis ingebouwd? Ik vermoed dat schoonmaken mogelijk zin heeft, maar dan moet ik wel weten waar het ding zit
Toen ik de auto net een paar maanden had (ca. 22.000km geleden) heb ik de bougies vervangen omdat ik geen flauw idee had hoe oud ze waren. De oude heb ik toen bewaard, en er nu weer in de motor gedraaid om ook de bougies als oorzaak uit te kunnen sluiten (overigens nog niet kunnen testen). De bougies die nu uit de kop kwamen waren een klein beetje wit uitgeslagen, maar zagen er volgens mij niet slecht uit:

Links is een bougie die uit de motor kwam, rechts een 'oude' die er nu dus weer in zit. Er zat per cilinder weinig verschil tussen de bougies. Witte aanslag duidt schijnbaar op een rijk mengel, maar de injectie wordt voor zover ik weet volledig door de ECU geregeld. De ECU bevat overigens geen foutcodes (uitgelezen via de 'contactsleutelmethode').
Het probleem is dus dat ik PK's mis, maar dat uit zich alleen maar in de topsnelheid die (veel) te laag ligt (~155km/h terwijl ik 1,5 jaar geleden nog een keer 169 op de GPS heb aangetikt). Verder loopt het motortje mooi en start altijd direct (ook als het vriest), laag in de toeren trekt hij lekker en verbruik van benzine en olie is bescheiden. Alleen bij écht koude motor (de eerste 2 kilometer) houdt hij een heel klein beetje in als ik laag in de toeren veel gas geef. Vorig jaar heb ik de koppakking vervangen i.v.m. olielekkage (standaardkwaaltje bij de TU3) en ik hoopte dat de PK's daarmee ook terug zouden komen, maar helaas is dat niet gebeurd.
Weet een van de orakels die hier rondzwerven nog standaardkwaaltjes die ik over het hoofd zie waardoor een TU3 vermogen kan verliezen? Dingen die nog in mij op komen zijn bobine, krukassensor of brandstofpomp, maar ik ga liever niet ongericht dingen vervangen in de hoop dat het een probleem oplost waar ik in de praktijk nauwelijks last van heb (Harder dan 140 km/h in een 205 is toch niet echt comfortabel
Dat-ie wat rijk loopt, kan ook duiden op een slechte/smerige stappenmotor of een defecte gaskleppositiesensor. Bij de APK heb je geen opmerkingen gehad over de CO-waarde?
Nu wil ik op Ali een Android radio (passend voor 308sw) kopen. Kost zo'n € 200 en wordt vanuit Europa verzonden.
Ik heb gehoord dat je bij een niet originele radio het risico loopt dat oa de automatische verlichting en automatische ruitenwissers niet meer goed werken. Verkoper zegt van niet, maar ja. Of die heel betrouwbaar is weet ik nog niet
Iemand ervaring hiermee?
Mocht het toegestaan zijn, dan post ik de link wel.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Klopt. Zeer zeker als je een besturing vanaf het stuur hebt. Je moet een tussenstuk hebben...Christiaan.. schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:12:
Mijn 308sw (2010) heeft nu de standaard radio (zonder bluetooth enzo)
Nu wil ik op Ali een Android radio (passend voor 308sw) kopen. Kost zo'n € 200 en wordt vanuit Europa verzonden.
Ik heb gehoord dat je bij een niet originele radio het risico loopt dat oa de automatische verlichting en automatische ruitenwissers niet meer goed werken. Verkoper zegt van niet, maar ja. Of die heel betrouwbaar is weet ik nog niet.
Iemand ervaring hiermee?
Mocht het toegestaan zijn, dan post ik de link wel.
Ik heb thuis nog een Pioneer auto radio liggen (met bluetooth etc) en zo'n tussenstukje voor bediening vanaf het stuur. Dit heeft altijd goed gewerkt in een Peugeot 807.
Heb nu ook een 308SW, maar compleet met navigatie etc, waardoor ik de Pioneer radio en tussenstukje niet meer nodig hebt. Mocht je interesse hebben...
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
- 206 SW 1.6 2004 Quicksilver editie, 199.000km
- Met cruise control, leren bekleding, climate control
- Nog twee maanden APK
- Bak maakt lawaai, rijdt nog wel prima, maar koppeling heeft ook beste tijd gehad
- Optisch nog netjes.
Is bij zoiets "ik wil van een auto af".nl de enige oplossing, in de hoop dat zij hier misschien nog 500-1000 euro voor geven? Of heeft iemand nog andere leuke ideeën? Verkopen aan een particulier kan ook maar niet zonder erbij te vermelden dat er problemen op de loer lijken te liggen.
Wel jammer, want de combi 206SW + Cruisecontrol + Leer + climate control is erg zeldzaam.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik ben zelf geen sleutelaar. Ik denk dat de combi bak + koppeling "fixen" én laten monteren toch wel snel naar de 2000 euro ofzo gaat? Of dát het dan nog waard is is natuurlijk maar de vraag. De auto is optisch 'prima' maar ook niet in topstaat, ik vrees toch een beetje dat als ik er zo'n soort bedrag in investeer de jaren erop de onderhoudsteller niet stopt met oplopen... Of ben ik dan erg pessimistisch? Ik vergat overigens te vermelden dat 'ie ook nog wel eens gekke storingen geeft (met name katalysatorstoring uitlaatgas) die net zo mysterieus weer verdwijnt na uit een aan zetten van motor en dat de banden vervangen moeten worden.Touchdomex schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:05:
Waarom niet goedkoop een bak en koppeling fixen? Als het blok het nog trekt dan kun je er maybe nog 100.000 erbij zetten en zeker de combinatie van de auto maakt het wel de moeite waard.
Zijn die los te koop en er makkelijk tussen te zetten? Zo ja, hoe heten ze officiëel?maartend schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:08:
[...]
Klopt. Zeer zeker als je een besturing vanaf het stuur hebt. Je moet een tussenstuk hebben.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Heb ik via Amazon in de UK gekocht, los te koop, was redelijk eenvoudig te plaatsen. Je moet wel de goede hebben voor de goede radio...Christiaan.. schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:36:
[...]
Zijn die los te koop en er makkelijk tussen te zetten? Zo ja, hoe heten ze officiëel?
Bak zoeken via de sloop zal je max 250 euro kosten. Als je dan een garage kunt vinden om deze te monteren en te voorzien van een nieuwe koppeling, zal dat nog eens tegen de 450 a 500 euro kosten. (Dat kostte het vervangen van mijn koppeling in een 306 HDI, prijzen zullen niet heel veel verschillen.Valorian schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:12:
[...]
Ik ben zelf geen sleutelaar. Ik denk dat de combi bak + koppeling "fixen" én laten monteren toch wel snel naar de 2000 euro ofzo gaat? Of dát het dan nog waard is is natuurlijk maar de vraag. De auto is optisch 'prima' maar ook niet in topstaat, ik vrees toch een beetje dat als ik er zo'n soort bedrag in investeer de jaren erop de onderhoudsteller niet stopt met oplopen... Of ben ik dan erg pessimistisch? Ik vergat overigens te vermelden dat 'ie ook nog wel eens gekke storingen geeft (met name katalysatorstoring uitlaatgas) die net zo mysterieus weer verdwijnt na uit een aan zetten van motor en dat de banden vervangen moeten worden.
Dat is even wat anders dan de 2K waar je zelf mee rekent.
Ik wil geen reclame maken maar via PM kan ik je een adres aanraden.
Ik ben wel happy met hoe hij er uit ziet. Ben heel benieuwd of hier ook nog een sportieve versie van komt
Ik luister eigenlijk alleen 538, het treedt niet op op vaste momenten of locaties. Betreft een 308SW uit 2017 (nieuwe reeks) met connectnav.
Sometimes you need to plan for coincidence
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, hij schakelt op dat moment niet terug ofzo. Het is echt even een klein beetje ruis, hoogtonig, en dan weer niets. Kan er ook totaal geen patroon in ontdekken (temperatuur, locatie, alles) en het gebeurt soms ook hele ritten niet, dan weer meerdere keren per rit. Heel stom.....The Eagle schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:29:
DAB+ is digitaal, dus die zou geen ruis moeten hebben. Dat zit of in je (versterkings)unit zelf dan, of hij schakelt even terug naar de FM zou ik zeggen. Die laatste gaat overigens vaak gepaard met een iets ander volume aangezien ie die vziw apart (dus per bron) onthoudt. Vraag me niet waarom ie dat doet, ik was stiekem best blij dat ik mijn 308sw destijds weer in kon leveren. Prutstoelen.
Ik zit overigens prima in die stoel.
Nu rij ik een V40 D2 (leasebak), maar ik ga de nieuwe 208 zeker als opvolger overwegen. Met name de elektrische variant. Ook niet de snelste auto, maar dat interieur
[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 08-03-2019 22:33 ]

[ Voor 5% gewijzigd door henri055 op 09-03-2019 21:10 ]
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Zeker te weten de 208 als ik ze beide in dit filmpje zo zie
In 2013 stond ik voor dezelfde keus, toen ik mijn 207 wilde inruilen: een 208 of een Clio. Uiteindelijk de 208 genomen, vooral vanwege z'n volwassen interieur en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad! Er is altijd veel kritiek op het kleine stuurtje van Peugeots (ook bij deze nieuwe 208 weer), maar ik vind het erg prettig en als je het stuur goed zet dan zie je het dashboard prima.
Vorig jaar was het tijd voor een grotere auto. Ik zie mezelf niet als merktrouw, dus hebben we vele soorten merken en modellen bekeken, maar uiteindelijk toch weer uitgekomen op een Peugeot
Ook de nieuwe 208 ziet er weer zeer fraai uit. Erg interessant ook dat ze 'm meteen als elektrisch gaan aanbieden. Dat kan wel eens een groot succes gaan worden op de leasemarkt.
Ik vind het maar een vreemd hobbeltje zo. Weet je zeker dat dit niet de nieuwe Dinky Toy is?henri055 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:07:
Even op bezoek hier. Ik zat een paar filmpjes van Genève te kijken. Wat is die Peugeot 208 mooi geworden zeg!
[Afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
Hij is inderdaad erg mooi. Onderscheidend en gewaagd design kiezen in plaats van behoudend en saai. Ik hoop dat het een succes wordt en we hem veel gaan zien. Sowieso vind ik dat ze bij Peugeot goed bezig zijn de laatste tijd. Kwalitatief goede auto’s die niet onderdoen voor de concurrentie.henri055 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:07:
Even op bezoek hier. Ik zat een paar filmpjes van Genève te kijken. Wat is die Peugeot 208 mooi geworden zeg!
[Afbeelding]

Nieuwe designconcept staat mij prima aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 11-03-2019 09:43 ]
Ik heb nu ook bijna een jaartje een peugeot 306 uit 1997 en hij bevalt me prima. Het enige wat mij opvalt aan deze auto is dat het olielampje vaak gaat branden in lange bochten zoals een knooppunt of rotondes.
Het olielampje brandt normaal gesproken nooit en is na het starten ook altijd gelijk uit. Is dit een bekend probleem bij peugeots?
* The Eagle had hetzelfde vorige week met zijn 2017 Passat, enige nadeel daar is dat die melding pas weg gaat als je de motorkap opent en sluit.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij mijn vorige auto's heb ik hier nooit last van gehad, daarmee kon ik zegmaar op 2 wielen door de bocht zonder dat het olielampje begon te demonstreren.
De wijzen komen uit het Oosten!
Overigens heeft het bij mij geholpen om een flesje engine flush door de olie te gooien, 20 minuten stationair draaien (airco uit!) en vervolgens de hele rotzooi aftappen en vervangen door 0W30. Van 1 liter op 2000km naar 1 liter op 4500km.
Het zijn zulke leuke motoren die VTI's...

Ervaring met 0W30 is tot nu toe beter dan met 5W30 en 5W40. Wel zorgen dat je kleppendekselpakking en ringetjes om de bougiegaten goed zijn, bij mij kwam de 0W30 in eerste instantie in de bougieschacht van cilinder 4 terecht en was de kop aan de voorkant altijd smerig.
2 jaar geleden constateerden we dat er een kleine hoeveelheid olie 'lekte'. Het was niet noemenswaardig veel, maar toch maar eens naar onze toenmalige huisgarage gegaan. Bleek dat er lekkage was rondom de oliedruksensor. Die was daardoor ook aan vervanging toe. Zo gezegd, zo gedaan. Lekkage was verholpen en met veel plezier weer in gaan rijden. Totdat in de zomer tijdens de vakantie de melding 'STOP! Storing in de oliedruk. Zet de motor af' op het scherm verscheen. Aaargh. Wij weer. Oliedruk doorgemeten, geen problemen mee. Garage dacht dat het aan de oliedruksensor lag. Vervangen (we waren op het moment in België) en we konden weer door. Twee weken na de vakantie, zelfde melding. Volgens de garage in Nederland lag het niet aan de oliedruksensor, maar eerder aan het filter dat verkeerd geplaatst kon zijn. Dus nieuw OEM filter laten plaatsen. Melding weer weg. Tot een week of 4 daarna. Wederom de melding. Deze keer bij een vriend langs geweest. Die constateerde dat het oliefilter niet goed bevestigd was. Nieuw filter erop. Melding weer weg, maarrrr.. hij constateerde ook dat er veel gruis in de olie zat. Mogelijk dat de oliepomp in de toekomst vervangen moest worden. Maar de melding was weg, we moesten het maar in de gaten houden.
Er gaan twee maanden voorbij of we hadden weer een storing in de oliedruk. Dit keer doorgemeten en ja, nu klopte het. De oliepomp moest nu vervangen worden. Een wat duurder geintje dan een filter of een sensor. Vervangen en toen bijna een jaar lang geen problemen gehad, tot ik, voor een enthousiast invoegende auto op de snelweg, vol in de remmen moest. Blijkbaar zorgt dit voor een verschuiving, waardoor de oliedruksensor weer stuk ging, waardoor we weer een melding kregen. We waren weer op vakantie op dat moment, lokale Peugeot-dealer opgezocht op zaterdagmiddag, maar die konden het vervangende onderdeel, de sensor, niet meer die dag krijgen. Aangezien we zondagavond weer weg zouden gaan, geen optie om daar op te gaan wachten tot maandag. Oliedruk laten doormeten, geen enkel probleem mee, dus we konden redelijk gerust met de melding op het scherm (bij lage toeren alleen, dus vooral na afremmen of stationair draaien), weer naar huis. Maandag direct de oliesensor laten vervangen (druk weer laten checken, wederom goed) en sindsdien (dat is januari van dit jaar geweest), geen problemen weer gehad.
Komende zomer weer een lange rit voor de boeg naar 'ergens' in Frankrijk. Wel het land van Peugeot, maar ik hoop dat we de melding achter ons kunnen laten
Ander dingetje wat ik had was een 'tikkende' HDD in de RT4 (RT3v met HDD zeg maar). Nu bleek de automotive HDD van 32 GB lastig te vervangen, vanwege onvindbaar. Na veel uitpluiswerk zag ik dat er enkelingen waren die de HDD hadden vervangen door een Compact Flash-kaartje van 32GB met een IDE-verloopje. Beetje eBay en veel geduld later had ik het spul in huis. Met veel trial & error heb ik een kopie kunnen maken van alle partities en via Linux heb ik ook de partities aan kunnen maken op de CF-kaart. Inmiddels draait het geheel als een zonnetje. En passant ook nog een Australiër met Nederlandse roots kunnen helpen.
Waar het op neer komt, fijne auto, prima wegligging. Maar vervelende, soms onverklaarbare problemen.. en een hopeloos verouderd systeem voor navigatie. En het verbruik. Ook niet altijd even goed, hoewel ik op N-wegen tot keurig 1 op 20 haal
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Misschien eens tijd om een keertje minder op vakantie te gaan en retourtje naar de dealer te maken voor een andere auto.Frituurman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:34:
Jeetje. Jaren aanwezig op GoT, maar altijd mijn vragen gesteld op ProblemCar e.d. Heb zelf een Peugeot 307 SW (eind '07). We hebben het wagentje nu een jaar of 6, ooit gekocht vanwege de drie 'volwaardige' stoelen achterin en de mogelijkheid om nog stoelen bij te plaatsen. Inmiddels met 4 kinderen hebben we een extra stoel aangeschaft en eentje uit de 'middelste' zitrij verwijderd, waardoor we nu in een 2-2-2 opstelling rijden. Helemaal prima. Over het algemeen ook dik tevreden over de wagen, maar de afgelopen twee jaar behoorlijk wat onkosten gehad op vooral één vlak: olie
2 jaar geleden constateerden we dat er een kleine hoeveelheid olie 'lekte'. Het was niet noemenswaardig veel, maar toch maar eens naar onze toenmalige huisgarage gegaan. Bleek dat er lekkage was rondom de oliedruksensor. Die was daardoor ook aan vervanging toe. Zo gezegd, zo gedaan. Lekkage was verholpen en met veel plezier weer in gaan rijden. Totdat in de zomer tijdens de vakantie de melding 'STOP! Storing in de oliedruk. Zet de motor af' op het scherm verscheen. Aaargh. Wij weer. Oliedruk doorgemeten, geen problemen mee. Garage dacht dat het aan de oliedruksensor lag. Vervangen (we waren op het moment in België) en we konden weer door. Twee weken na de vakantie, zelfde melding. Volgens de garage in Nederland lag het niet aan de oliedruksensor, maar eerder aan het filter dat verkeerd geplaatst kon zijn. Dus nieuw OEM filter laten plaatsen. Melding weer weg. Tot een week of 4 daarna. Wederom de melding. Deze keer bij een vriend langs geweest. Die constateerde dat het oliefilter niet goed bevestigd was. Nieuw filter erop. Melding weer weg, maarrrr.. hij constateerde ook dat er veel gruis in de olie zat. Mogelijk dat de oliepomp in de toekomst vervangen moest worden. Maar de melding was weg, we moesten het maar in de gaten houden.
Er gaan twee maanden voorbij of we hadden weer een storing in de oliedruk. Dit keer doorgemeten en ja, nu klopte het. De oliepomp moest nu vervangen worden. Een wat duurder geintje dan een filter of een sensor. Vervangen en toen bijna een jaar lang geen problemen gehad, tot ik, voor een enthousiast invoegende auto op de snelweg, vol in de remmen moest. Blijkbaar zorgt dit voor een verschuiving, waardoor de oliedruksensor weer stuk ging, waardoor we weer een melding kregen. We waren weer op vakantie op dat moment, lokale Peugeot-dealer opgezocht op zaterdagmiddag, maar die konden het vervangende onderdeel, de sensor, niet meer die dag krijgen. Aangezien we zondagavond weer weg zouden gaan, geen optie om daar op te gaan wachten tot maandag. Oliedruk laten doormeten, geen enkel probleem mee, dus we konden redelijk gerust met de melding op het scherm (bij lage toeren alleen, dus vooral na afremmen of stationair draaien), weer naar huis. Maandag direct de oliesensor laten vervangen (druk weer laten checken, wederom goed) en sindsdien (dat is januari van dit jaar geweest), geen problemen weer gehad.
Komende zomer weer een lange rit voor de boeg naar 'ergens' in Frankrijk. Wel het land van Peugeot, maar ik hoop dat we de melding achter ons kunnen laten
Ander dingetje wat ik had was een 'tikkende' HDD in de RT4 (RT3v met HDD zeg maar). Nu bleek de automotive HDD van 32 GB lastig te vervangen, vanwege onvindbaar. Na veel uitpluiswerk zag ik dat er enkelingen waren die de HDD hadden vervangen door een Compact Flash-kaartje van 32GB met een IDE-verloopje. Beetje eBay en veel geduld later had ik het spul in huis. Met veel trial & error heb ik een kopie kunnen maken van alle partities en via Linux heb ik ook de partities aan kunnen maken op de CF-kaart. Inmiddels draait het geheel als een zonnetje. En passant ook nog een Australiër met Nederlandse roots kunnen helpen.
Waar het op neer komt, fijne auto, prima wegligging. Maar vervelende, soms onverklaarbare problemen.. en een hopeloos verouderd systeem voor navigatie. En het verbruik. Ook niet altijd even goed, hoewel ik op N-wegen tot keurig 1 op 20 haal(benzine-motor, mind you)
Daar zitten diverse mensen met veel kennis. Maar zo aan je verhaal te zien, zou je al eens lid kunnen zijn daar?
De 208 wordt leverbaar als “kale” Allure versie tot en met de meest aangeklede GT. Prijzen worden dit voorjaar bekend heb ik te horen gekregen van de dealer. Vanaf prijs in de UK voor de GT is 20.000 pond. Dat zou hem incl. belastingen rond de 30k in Nederland maken schat ik voor de meest aangeklede versie. Flink geld, maar wel interessant.
De e208 zal tussen de 35-40k uitkomen denk ik.
Present!BlackWhizz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:28:
Zijn er tweakers die de CD wisselaar aan kunnen zetten op een RD3? Ik wil graag een yatour installeren en de auto nog semi-standaard laten lijken.
Wat gaat de meest uitgeklede versie kosten dan?PdeBie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:25:
Even terugkomend op de nieuwe 208.
De 208 wordt leverbaar als “kale” Allure versie tot en met de meest aangeklede GT. Prijzen worden dit voorjaar bekend heb ik te horen gekregen van de dealer. Vanaf prijs in de UK voor de GT is 20.000 pond. Dat zou hem incl. belastingen rond de 30k in Nederland maken schat ik voor de meest aangeklede versie. Flink geld, maar wel interessant.
De e208 zal tussen de 35-40k uitkomen denk ik.
[ Voor 20% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:45 ]
Then again, het zou wel leuke combi's mogelijk maken qua model en motorisering. DS5 met een Ferrari V8 er in ofzo, laat de oude XM V6 tijden herleven
Nog niet bekend. Definitieve prijzen worden komend voorjaar bekend gemaakt.doobieters schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:31:
[...]
Wat gaat de meest uitgeklede versie kosten dan?
Interessant. Peugeot heeft Opel al overgenomen, Opel heeft de laatste jaren al diesels van Fiat gebruikt, wat is de volgende stap, PSA neemt Mercedes-Benz over? (was in een samenwerking met Chrysler).CriticalHit_NL schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:33:
Edit:
Ik las net dit interessante nieuwtje trouwens:
Peugeot-familie steunt overnameplannen PSA
PSA wordt op deze manier wel een hele grote autogroep.
Of een Fiat 500 met een Peug logo ofzo
Terug naar Peugeot.
Iemand de nieuwe 508 al in het wild gespot? Ziet er op de foto's in ieder geval heel gaaf uit.
Eerste indruk: achterkant is ok. Zijkant net een saaie oude 508. Voorkant: mwah. Bovendien kijk ik niet zo vaak in mijn binnenspiegel en lijkt het volk wat die nieuwe 508 rijdt ook niet van doorrijden te houden
Is dat die motor die klinkt als een brommobiel?Maasluip schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:07:
Brrr, Peugeot's met die twinair. Ik hoop het niet, wat klinkt dat motortje bagger zeg.
Ik heb ‘m 2x gezien. Rouge ultimate GT (line) versie en een blauwe op het parkeerterrein van de zaak. Ik vind het een mooie auto en hoop hem nog veel meer te gaan zien!PdeBie schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:08:
Speculations, speculations...... we gaan het zien.
Terug naar Peugeot.
Iemand de nieuwe 508 al in het wild gespot? Ziet er op de foto's in ieder geval heel gaaf uit.
On the positive side: je hebt geen sportuitlaat meer nodig voor een diep geluidMaasluip schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:07:
Brrr, Peugeot's met die twinair. Ik hoop het niet, wat klinkt dat motortje bagger zeg.
[ Voor 96% gewijzigd door Mx. Alba op 22-03-2019 15:42 ]
Beetje flauw, mijn post was helemaal niet bedoeld als “marktplaatsaanbieding” maar meer als leuk gebaar , misschien een tweakers sloopdagje etc waar ik dan zelf een paar tientjes aan over zou houden of een flesje wijn. En anderen een lederen interieur, bumper of portier etc voor peanuts .. maar goed, begrijp dat dat kennelijk too much is dus probeer het wel ergens waar de Peugeot-liefhebberij groter is dan de moderatiedriftValorian schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:08:
[mbr]*knip* dit is niet V&A[/]
Koppeling op laten komen zelfs zonder extra gas: geen centje pijn.
Bij mijn 208, 1.2 zonder turbo, protesteert ie dan middels heftig, tja uh, is het pingelen? Horten en stoten iig. Verkopende dealer noemt het "typisch 3-cilindergedrag". Nou... Ik niet.
Nu geldt natuurlijk 308 != 208. Maar ook m'n 3-pitter motorfiets vindt op stationair toerental wegrijden leuk. Dus "typisch" neen!
Binnenkort eens een bij een lokale garagist langs waar we al langer komen, kijken wat die er van vindt.
Twin air... eens met een gehuurde Panda naar Berlijn geweest, man wat ZUIPT dat ding dan, niet te zuinig. Echt getuned voor de stad en wat randgebied.Maasluip schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:07:
[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 25-03-2019 13:33 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Sterker nog. De 308 is een stuk zwaarder dan de 208, dus ik had het eerder andersom verwachtsteveman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:32:
Van het weekend nog eens in een 308 gereden, 1.2 met turbo. En eens getest hoe die omgaat met langzaam wegrijden.
Koppeling op laten komen zelfs zonder extra gas: geen centje pijn.
Bij mijn 208, 1.2 zonder turbo, protesteert ie dan middels heftig, tja uh, is het pingelen? Horten en stoten iig. Verkopende dealer noemt het "typisch 3-cilindergedrag". Nou... Ik niet.
Nu geldt natuurlijk 308 != 208. Maar ook m'n 3-pitter motorfiets vindt op stationair toerental wegrijden leuk. Dus "typisch" neen!
Mja die geeft gelijk koppel ipv gehobbel.PdeBie schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:02:
[...]
Sterker nog. De 308 is een stuk zwaarder dan de 208, dus ik had het eerder andersom verwacht
Maar, ik heb een second opinion date staan volgende week. Eens kijken wat die zegt.
Die van mij is alweer een paar maandjes goed, gaat morgen voor de APK en een gasbeurt. Enige wat ik verwacht is afkeur op de vulslang (roest), daarom ook APK en gasbeurt bij de gasboer, kunnen ze het direct repareren.
Ik rijd al 9 jaar probleemloos in een Peugeot 206+, nieuw gekocht in 2010 en onderhoud tot op de dag van vandaag bij de dealer. Niks aan de hand na 120.000 km._JGC_ schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:16:
Peugeot en probleemloos in één zin?
Daarnaast rijd ik nu een 308 uit 2017 met veel plezier en vooralsnog probleemloos ook.
Dus ja, volgens mij kan het echt wel. Natuurlijk hebben ze hun missers gehad, maar welk merk niet zou ik zeggen.
Als ik kijk naar mijn eigen auto uit 2008, is in 2012 met 130K uit de lease gegaan, vervolgens naar een particulier die er in 2 jaar tijd 35K bijgereden heeft zonder enig onderhoud uit te voeren, vervolgens zat ik met de gebakken peren.
Vorige auto was een 206 die na 4 jaar met 116K uit de lease ging, daar was ook wel het een en ander aan mis.
Ik doe beiden. Rijd probleemloos rond in een Peugeot.Steven.w schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:08:
Zijn er nog een beetje enthousiaste Peugeotrijders te vinden op Tweakers, of zijn die, net als in het Honda-topic ook allemaal probleemloos aan het rondrijden?
Met uitzondering van een kapotte dynamo waarvan ik wist dat 'ie kapot aan het gaan was en dat ik 'm moest vervangen. Maar te lang mee gewacht en uiteindelijk stil komen te staan. Dat was dus mijn fout.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Zitten sowieso in dubio wat we met die auto moeten doen. Hij kan niet weg ivm helaas véél ziekenhuis bezoeken maar uiteindelijk maakt het ding maar +- 2000km per jaar dus een nieuwere auto is financieel ook niet echt een aantrekkelijke optie.
[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 05-04-2019 10:50 ]
Ja, op de hoek van de dynamo gaat de koppakking lekken op het oliekanaal. Kunnen ze heel oud mee worden, maar het geeft wel een hoop troepMetro2002 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:49:
[..] Is er ergens een bekend zwak punt van de 1.4 TU motor (75pk) waar er olielekkage voor komt? [..]
Zitten sowieso in dubio wat we met die auto moeten doen. Hij kan niet weg ivm helaas véél ziekenhuis bezoeken maar uiteindelijk maakt het ding maar +- 2000km per jaar dus een nieuwere auto is financieel ook niet echt een aantrekkelijke optie.
Koppakking vervangen (+ nieuwe distributieset) stelt overigens niet heel veel voor bij dit blok. Vier uurtjes arbeid, ~€200 aan onderdelen.
Hij lijkt juist precies aan de andere kant te lekken maar ik ga morgen even de boel schoonmaken zodat ik precies kan zien waar het vandaan komt.Wok schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:02:
[...]
Ja, op de hoek van de dynamo gaat de koppakking lekken op het oliekanaal. Kunnen ze heel oud mee worden, maar het geeft wel een hoop troep
Dat valt inderdaad nog wel mee.Koppakking vervangen (+ nieuwe distributieset) stelt overigens niet heel veel voor bij dit blok. Vier uurtjes arbeid, ~€200 aan onderdelen.
Ik vermoed dat het inderdaad het kleppendekselpakking is maar als het een half uur werk is dan betaal ik die 2 of 3 tientjes wel aan de garage ipv zelf op straat te gaan staan knoeienWok schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:21:
@Metro2002 Overigens is lekkage via het kleppendeksel ook heel goed mogelijk. Die pakking wordt na verloop van tijd ook zo hard als beton en heeft dan nog maar weinig effectDie klepdekselpakking kun je trouwens heel eenvoudig zelf vervangen. Pakking kost iets €10-€15 en als je op je gemak werkt binnen een half uurtje te doen. Het meeste werk is waarschijnlijk nog het verwijderen van de oude pakkking, juist omdat die zo hard is geworden.
Linken vanuit dit topic naar je advertentie in V&A zal wel mogen toch?Valorian schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:19:
[...]
Beetje flauw, mijn post was helemaal niet bedoeld als “marktplaatsaanbieding” maar meer als leuk gebaar , misschien een tweakers sloopdagje etc waar ik dan zelf een paar tientjes aan over zou houden of een flesje wijn. En anderen een lederen interieur, bumper of portier etc voor peanuts .. maar goed, begrijp dat dat kennelijk too much is dus probeer het wel ergens waar de Peugeot-liefhebberij groter is dan de moderatiedrift
Zijn er nog aandachtspunten voor deze auto, meer specifiek deze bouwjaren, motorisering en uitvoeringen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de betrouwbaarheid en olieverbruik? De huidige 1.4 VTI lust namelijk een aardige slok. Zijn er verder nog tips welke bruikbaar zijn om tot de juiste keuze te komen?
Alvast dank!
Oef, flink hoog olieverbruik en code: advies wisselen katalysator.steveman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:17:
[...]
Mja die geeft gelijk koppel ipv gehobbel.
Maar, ik heb een second opinion date staan volgende week. Eens kijken wat die zegt.
Waarbij de katalysator ook nog eens vroegtijdiger op z'n eind kan komen juist door dat olieverbruik.
Zitten nog in BOVAG-garantieperiode, eens kijken waar dit op uit gaat draaien.
Eventueel verder zoeken naar wat de oorzaak is van het onsoepel optrekken heeft geen zin totdat de katalysator is vervangen iig.
206 had dus echt m'n laatst peug moeten zijn
Mijn oprechte advies: doe het niet. En laat al die 3-cilinderblokken van de PSA groep links liggen. Het olieverbruik klinkt irritant, maar als het je katalysator sloopt ben je (net als ik) nog verder van huis.NoepZor schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:05:
[...]208[...]
Garagist die ik net sprak: "Ik hoop niet dat iedereen Toyota gaat rijden, want dan heb ik geen werk meer." Ik zou het daar verder zoeken.
[ Voor 24% gewijzigd door steveman op 11-04-2019 11:01 ]
Aan de VTI blokken is helaas niets gewijzigd. Dat olieverbruik blijf je houden denk ik.NoepZor schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:05:
Ik ben in de markt voor een gebruikte 208 5 deurs van bouwjaar 2013-2014, met een km stand van 50-80.000. De auto zal voornamelijk gebruikt gaan worden door mijn vriendin voor woon-werkverkeer (33-38km enkele reis). Dit komt totaal op zo'n 14-15K per jaar, plus 2-3K aan privéritjes. We hebben proefgereden in een 208 Blue Lease en het reed niet verkeerd, mooi stabiel weggedrag. Beetje zoals de 207 (onze huidige auto), alleen minder log. Op het oog hebben we een active/envy uitvoering met de 1.2 VTI motor.
Zijn er nog aandachtspunten voor deze auto, meer specifiek deze bouwjaren, motorisering en uitvoeringen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de betrouwbaarheid en olieverbruik? De huidige 1.4 VTI lust namelijk een aardige slok. Zijn er verder nog tips welke bruikbaar zijn om tot de juiste keuze te komen?
Alvast dank!
Maar voor de rest is er weinig op of aan te merken aan de 208. Het kleine stuurtje zou je even moeten proberen of je dat wel iets vind.
Wat betreft de 208: Auto is primair bedoeld voor de vriendin en we hebben al proefgereden. Stuurtje zit niet de weg voor de klokken en beviel haar prima. Ik vond het ook niet storend. Auto voelt minder log aan dan de 207, maar wel mooi stabiel en koersvast. Onze andere auto (Fiat Grande Punto) is veel zoekeriger/gevoeliger op de weg, vooral op de snelweg.
Wel jammer dat ze weinig tot niets aan die blokken hebben gedaan. Qua prestaties lopen ze prima, maar ik had gehoopt dat ze geleerd hadden van het olieverbruik bij de 1.4 en 1.6VTI. Is dit ook van toepassing op latere bouwjaren (bijv 2016)? Als de kat het meer dan een ton uithoudt en voor een paar 100 te vervangen is dan is het nog een overweging waard. Autorijden kost sowieso geld.
Alternatieven zijn bijv. een Clio 0.9TCE of een Kia Rio 1.2. Maarja, ik val toch enigzins voor de looks van de 208, vooral op interieur wint deze het. Clio ziet er fantastich uit van buiten, maar de binnenkant is net een kermis met dat glimplastic en als je pech hebt ook nog felle kleurtjes.
Side vraag: geld dat olieverbruik ook voor de 1.2 Puretech turbomotoren? Ik dacht dat deze wel aardig bekend stonden (beter dan de 1.6THP in ieder geval
De 1.2 PureTech turbo 130 pk heeft hier inderdaad geen last meer van. Het verbaast me dan ook dat de non-turbo’s hier wel last van hebben...NoepZor schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:14:
Side vraag: geld dat olieverbruik ook voor de 1.2 Puretech turbomotoren? Ik dacht dat deze wel aardig bekend stonden (beter dan de 1.6THP in ieder geval)
Komt het overlijden van de katalysator wel door olieverbruik en niet door iets anders? Volgens mij hebben de olieslurpende tsi’s van Volkswagen daar geen last van?
Maar met m'n boerenverstand denk ik dat het iig niet zal helpen, kan me zo voorstellen dat ie vet slaat bijvoorbeeld. Zoals ook de bougies dat doen.
https://www.autointernati...n-van-citroen-en-peugeot/NoepZor schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:14:
[...]
Side vraag: geld dat olieverbruik ook voor de 1.2 Puretech turbomotoren? Ik dacht dat deze wel aardig bekend stonden (beter dan de 1.6THP in ieder geval)
110 en 130pk ook "code oranje" tot 2016/-17 aldus bovenstaande.
(wat dus echt super jammer is, want ook ik onderschrijf je punten omtrent uiterlijk en rijgedrag als je eenmaal op gang bent! (4 volwassenen en ski's en snowboards voor allen? Het kan!))
Ohja, pas bij een olieverbruik van 2 liter op 2500km (dus... 1 op 1250 zou ik zeggen) spreekt Peugeot pas van een probleem en wordt er actie ondernomen, aldus verkopende merkdealer.
Kwam ook nog dit tegen: YouTube: Peugeot 208 P0420 / Catalytic converter diagnose and Fix!
Hopelijk niet aan de orde (of juist wel?) maar iig interessant om eens te zien en leuk uitgelegd.
[ Voor 90% gewijzigd door steveman op 11-04-2019 16:49 ]
Momenteel rijd ik in Peugeot 106 sport, leuk wagentje, helaas wel het nodige aan gebeurt (lekke koppakking, kapotte katalysator en kapotte draagarmen).
Nu denk ik eraan om hem in te ruilen voor een leuke 207, echter ben ik door verschillende collega's gewaarschuwd voor hoog olieverbruik van de VTi moter.
Is dat herkenbaar, en kan ik daarom beter de 207 mijden?
Zal maandag wel horen wat ze uitlezen.
Die VTIs lusten idd wel een slok olie, de ene meer dan de ander. Hangt er nogal vanaf hoe ze zijn onderhouden.PdeBie schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:57:
De VTi motoren lusten wel een slokje olie helaas ja. Er is echter ook een 207 met de 1.6 16v TU4JP5 motor. Dat is het oudere model dan wel, maar dat is echt een super blok
Ik zit met die van mij op 1 liter per 3000km. Is voor een VTI nog best acceptabel.
Verder rijden ze heerlijk. Zijn niet de stilsten, maar voor een ongeblazen benzine heb je best wat koppel en pk's.
[ Voor 37% gewijzigd door steveman op 16-04-2019 13:49 ]
Verder doet mijn peugeot 306 het nog uitstekend, maar er is denk ik ook maar weinig wat kapot kan gaan aangezien er bijna geen opties aan zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:57 ]
Sta nu elke 2000 km een litertje bij te vullen. De keurmeester pikte het niet iig... Hij zag het gewoon er tussenuit lopen.
Zijn er op dit model nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Als dat ding nieuw is zit er gewoon fabrieksgarantie op. Wat let je en welke vragen zit je aan te denken?
Jazeker! Vloeistoflekkages zijn, afhankelijk van de leeftijd van de auto, niet of maar heel beperkt toegestaan bij de APK.PdeBie schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 06:54:
Is olielekkage onderdeel van de keuring dan? Volgens mij letten ze er gewoon niet op
Hij geeft aan dat de keurmeester het inderdaad niet pikte. Ik dacht in eerste instantie dat hij bedoelde dat het hem niet opgevallen was. Maar het is juist andersom
Wel grappig dan overigens, want bij mijn 206 hingen er gedurende een bepaalde periode ook gewoon dikke druppels olie onderaan het blok. Nooit wat van gezegd, tot ik er zelf achter kwam dat hij toch wel heel veel olie ging verbruiken.
[ Voor 36% gewijzigd door PdeBie op 14-05-2019 11:38 ]
The Eagle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:11:
Dat je er zelf in past
Als dat ding nieuw is zit er gewoon fabrieksgarantie op. Wat let je en welke vragen zit je aan te denken?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Maand verder: inmiddels de 207 exit, ingeruild tegen een 208 Style Pack in het wit met de 1.2 3 cilindermotor.NoepZor schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:14:
Ik heb sinds een paar maand de melding emissiestoring, ik denk dat de kat van de 207 ook aan het einde is na 160K.
Wat betreft de 208: Auto is primair bedoeld voor de vriendin en we hebben al proefgereden. Stuurtje zit niet de weg voor de klokken en beviel haar prima. Ik vond het ook niet storend. Auto voelt minder log aan dan de 207, maar wel mooi stabiel en koersvast. Onze andere auto (Fiat Grande Punto) is veel zoekeriger/gevoeliger op de weg, vooral op de snelweg.

[ Voor 85% gewijzigd door PWM op 27-05-2019 22:37 ]