Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:53
dynamo voor mijn 206 1.4 hdi was ik destijds 300 voor kwijt bij de beun.

Wel grappig overigens, hele dashboard verlicht, alle systemen in storing en rijdt gewoon door... diesel...

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:57

franssie

Save the albatross

@Valorian er zijn ook bedrijven die die dingen reviseren, zat vroeger een goede in Huizen maar dis is helaas gestopt, scheelt nog wel eens wat geld.

quote:
Wok schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Wat ik al zei, ik ben 205-verslaafd :+

Deels handel, deels hobby, deels sloop... Met uitzondering van de topmodellen (GTI, Genry, CTI) zitten die dingen ook zó ontzettend simpel in elkaar dat je met pech onderweg jezelf kunt redden een slutel 13, een Philips schroevendraaier en een rol ducttape :+
Dat vind ik ook altijd zo leuk in Frankrijk, in een beetje supermarkt of autowinkel liggen de banen en remblokken in het schap. Ze zijn daar gewend veel meer te doen dan wij - en hun auto's zijn er ook voor geschikt. 205 blijft inderdaad wel een leukerd om te zien ook, echt wel een tijdloos gebakje.

quote:
_JGC_ schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:16:

Wel grappig overigens, hele dashboard verlicht, alle systemen in storing en rijdt gewoon door... diesel...
Die van mij helaas niet vorig jaar. Zelfs na het vervangen van sersoren stopte ie gewoon. Las later op een volvo forum (ze gebruiken hetzelfde blok als de D2) dat het een connector probleem zou moeten zijn, soit. Een diesel uit krijgen is namelijk wel eens een probleem als je niet een brandstofleiding kan dichtknijpen oid, die blokken blijven normaliter lopen totdat ze uit elkaar spatten.

franssie wijzigde deze reactie 14-01-2018 18:34 (37%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:24
quote:
_JGC_ schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:16:

Mijn auto bleef ook rijden, alle lampjes ging af en aan branden op dashboard, incl remsysteem (denk door abs?) en uiteindelijk viel de verlichting van airco display en radio allemaal uit of knipperde. Kwam er nog wel mee thuis maar eenmaal daar was ie goed in de war. Auto had ook niet meer door dat sleutel eruit was haha. Vandaag met kabels gestart en daarna bij garage de boel achtergelaten. Hoop dat het meevalt met kosten.

• KnetterGek
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 13-02 11:19

KnetterGek

Is lief, zacht en knuffelig.

De 407 Coupé uit de startpost mag weg; in de laatste 18 maanden bijna 6000 euro aan reparaties dus er komt over twee weken een wat meer familie-vriendelijke Ford Focus voor in de plaats.

179K km op de teller. Daarvan 170K zonder grote problemen :Y
en 8K met niets dan :X

Dames en heren, het was me een genoegen :w

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

• BleuZ
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:25

BleuZ

Dolletjes!

quote:
KnetterGek schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:03:
De 407 Coupé uit de startpost mag weg; in de laatste 18 maanden bijna 6000 euro aan reparaties dus er komt over twee weken een wat meer familie-vriendelijke Ford Focus voor in de plaats.

179K km op de teller. Daarvan 170K zonder grote problemen :Y
en 8K met niets dan :X

Dames en heren, het was me een genoegen :w
Hè, wat jammer zeg! Hele mooie wagen, zo'n 407 coupé, maar ik begrijp dat bijna driekwart van de dagwaarde aan reparatiekosten binnen anderhalf jaar wel erg ontmoedigend is ;(

• KnetterGek
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 13-02 11:19

KnetterGek

Is lief, zacht en knuffelig.

quote:
BleuZ schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:34:
[...]
Hè, wat jammer zeg! Hele mooie wagen, zo'n 407 coupé, maar ik begrijp dat bijna driekwart van de dagwaarde aan reparatiekosten binnen anderhalf jaar wel erg ontmoedigend is ;(
Ik weet niet waar jij de dagwaarde opgezocht hebt, maar ik denk dat je een nulletje teveel denkt dan. Dagwaarde in NL is 3-4K ofzo? In .de was hij list-price ook geen knappe 60K maar rond de 48, en dat zie je aan de achterkant ook terug.
Dus hier is het 2k voor een hele nette van max tien jaar our met onder de 150k km, en ik heb hagelschade, hij is 11, en in de winter start hij slecht.
(Verkopen naar NL is me teveel gezeik en dan heb ik een tijd 2 auto's, wat ik niet wil).

Maar ik ga het ding wel missen - zeker bij lange ritten naar Nederland.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Iemand die me kan helpen?

Ik heb een Peugeot 208 1.6 eHDI. Navigatiesysteem (SMEG) en heeft altijd goed gewerkt.

Echter de navigatie is er gisteren ineens mee gestopt, althans de GPS. Ik heb 0 satelieten. Hij rijd nog wel rond (op basis van sturen en wielrotatie), echter denkt hij op 't moment dat ik in Zwolle rijd, terwijl ik daar niet ben.

Wat heb ik al gedaan:
De accu afgekoppeld met het systeem op contact
Via cheatcode een reset uitgevoerd.

De antenne is niets aan te zien, geen beschadigingen. De radio werkt verder prima.

Iemand enig idee waar ik moet beginnen om een diagnose te kunnen stellen?
Ik ben er een beetje huiverig voor om er mee naar een garage te gaan. Dit soort dingen kunnen vaak aardig in de papieren lopen, terwijl het vaak maar een kleinigheid is.

Alvast hartelijk dank!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:24

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

quote:
Fairy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:17:

Ik heb een Peugeot 208 1.6 eHDI. Navigatiesysteem (SMEG) en heeft altijd goed gewerkt.

Echter de navigatie is er gisteren ineens mee gestopt, althans de GPS. Ik heb 0 satelieten. Hij rijd nog wel rond (op basis van sturen en wielrotatie), echter denkt hij op 't moment dat ik in Zwolle rijd, terwijl ik daar niet ben.

Wat heb ik al gedaan:

De antenne is niets aan te zien, geen beschadigingen. De radio werkt verder prima.

Ik ben er een beetje huiverig voor om er mee naar een garage te gaan. Dit soort dingen kunnen vaak aardig in de papieren lopen, terwijl het vaak maar een kleinigheid is.

Alvast hartelijk dank!
Water/Vocht in de GPS antenne, heb ik ook weleens gehad op mijn 308 T9. Gewoon garantie en anders eerst even navragen wat het onderdeel kost.

www.google.nl

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:11:
[...]
Water/Vocht in de GPS antenne, heb ik ook weleens gehad op mijn 308 T9. Gewoon garantie en anders eerst even navragen wat het onderdeel kost.
De auto is van 2012. Garantie zal het dus niet zijn vrees ik.

Wel een punt om even te onderzoeken.

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 11:41

steveman

"Be curious"

Kon zo gauw niet de wiring vinden van de schakelaar, dus zelf maar gaan zoeken. Mocht iemand ooit nog googlen hierop.

Peugeot 206 wisser
https://tweakers.net/ext/f/Ll0dvHOw4aIkCRZv81kUpwV0/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/FFhVhVCDPWVQM7x7SBOCbWDO/thumb.jpg

keywords Peugeot 206 ruitenwisserschakelaar regensensor.

bij mij lijkt het de regensensor te zijn, gezien de schakelaar gewoon piept wanneer ie moet piepen, en overal keurig 12v op staat in de connector.

Eens kijken of het met een retrofit sensor gaat lukken, er lijkt wel gewoon spanning tot de sensor te komen...

steveman wijzigde deze reactie 27-01-2018 14:26 (6%)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• BleuZ
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:25

BleuZ

Dolletjes!

quote:
steveman schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:15:
Kon zo gauw niet de wiring vinden van de schakelaar, dus zelf maar gaan zoeken. Mocht iemand ooit nog googlen hierop.

Peugeot 206 wisser
[afbeelding][afbeelding]

keywords Peugeot 206 ruitenwisserschakelaar regensensor.

bij mij lijkt het de regensensor te zijn, gezien de schakelaar gewoon piept wanneer ie moet piepen, en overal keurig 12v op staat in de connector.

Eens kijken of het met een retrofit sensor gaat lukken, er lijkt wel gewoon spanning tot de sensor te komen...
Hè? Bij mijn 206 met regensensor piept de ruitenwisserschakelaar niet. In welk geval zou die moeten piepen dan?

On another note, mijn 206 heb ik afgelopen week de 200.000 KM over gereden :*) Mijn vorige auto, een Peugeot 306, was in gebruik door mijn moeder toen 'ie de 100.000 KM haalde dus ik ben blij dat ik deze mijlpaal zelf heb mogen meemaken :P

• steveman

steveman

"Be curious"

quote:
BleuZ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Hè? Bij mijn 206 met regensensor piept de ruitenwisserschakelaar niet. In welk geval zou die moeten piepen dan?

On another note, mijn 206 heb ik afgelopen week de 200.000 KM over gereden :*) Mijn vorige auto, een Peugeot 306, was in gebruik door mijn moeder toen 'ie de 100.000 KM haalde dus ik ben blij dat ik deze mijlpaal zelf heb mogen meemaken :P

[afbeelding]
Oh, bij doormeten met de multimeter bedoel ik :)

Update: "Nieuwe" regensensor heeft de boel gefixt :) (donor uit 1999... mijn auto is uit 2001...)

steveman wijzigde deze reactie 31-01-2018 19:16 (8%)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-02 19:10
https://www.nu.nl/auto/51...eugeot-205-overleden.html

Rust zacht, held. :'(
quote:
BleuZ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Net pas ingereden dus. ;)

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 01-02-2018 19:45 (66%)

• GGS_206
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje boven! Of toch onder..?

quote:
Booberella schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:51:
[afbeelding]
Sinds eind augustus ben ik eigenaar van deze Franse schone (de rechter), dus mag ik hier posten :) .

Ik heb al eens eerder een 205 gehad, die helaas weg moeten doen omdat het onderhoud te duur werd (vorige eigenaar had vrijwel niks gedaan en was er mooi mee blijven rijden). Maar nadat 'ie weg was, miste ik 'm wel, ondanks alle ellende ermee. En de Ford die daarna kwam was geen haar beter, behalve dat de stoelen en vering keihard waren. Gelukkig was al vrij snel de koppeling van die Ford versleten en heb ik besloten om 'm daarna maar te laten afvoeren.
Daarna ook geen auto weer gekocht bij die garage. Maar toen er weer een 205 op m'n pad kwam heb ik die meteen gekocht. Een hele nette dit keer, met maar 121.000 op de teller. Is altijd een tweede auto geweest van iemand die in de omgeving van Middelburg woonde, en heeft netjes z'n onderhoud gehad. Ingeruild want mevrouw wou een Fiat 500 omdat die zo schattig zijn. De Fiat garage had 'm aan een van z'n medewerkers geschonken en die had 'm weer voor 275 euro op Facebook gezet omdat 'ie niet wist wat 'ie niet wist wat 'ie ermee moest. En zodoende kwam 'ie bij mij in het zicht.
Hij rijdt echt fijn, ik ben er zo blij mee. Dat comfort... die stoelen zijn heerlijk zacht en die vering... je zweeft over de weg O+ . Maar vooral die stoelen vind ik prettig, want door een gebeurtenis in mijn jeugd heb ik al mijn hele leven last van mijn rug. En waar ik bij die Ford er na een half uur rijden gebroken uit kwam, heb ik bij deze Peugeot geen centje pijn. Zelfs na een rit van Middelburg naar Drachten kwam ik er fris uit. Al hebben we uiteraard wel een paar keer gepauzeerd onderweg. Die 275 euro was echt een koopje voor deze nette wagen. Er zitten wat kleine roestplekjes op en sommige plastic delen zijn uitgedroogd en scheuren, maar dat valt wel weer op te lossen.

Ik vind de lampjes in de grille alleen wat minder. Ze zitten ook niet aangesloten voor wat ik heb kunnen zien. Maar ik denk erover om de glaasjes oranje te verven of er oranje lampjes in te draaien en ze als extra richtingaanwijzers aan te sluiten. Ik denk nog over een relais waarbij ze om en om met de normale richtingaanwijzers kunnen branden, zoals op zo'n oude stadsbus, maar dat is toekomstmuziek voor nu.
Knap autootje! Hopelijk heb je er nog lang plezier van

offtopic:
Tevens is dat bij om de hoek *D

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• _JGC_
Vandaag de 207SW 1.6VTI met 233K op de teller naar de garage gehad, opdrachten:
- kleine beurt
- klepdekselpakking (bougieschacht cilinder 4 stond halfvol olie, kutwerk ivm LPG)
- koelvloeistof verversen (leek bruin, was achteraf paars)
- airco vullen (gaat steeds aan en uit, na 10 jaar mag er wel wat bij)
- apk

9 uur gebracht, 11 uur telefoon: ehm, je auto is afgekeurd op de remmen achter, roest op schijven en remklauw rechtsachter zit vast. Wilde ie gangbaar maken. Dat gaat dan de 3e keer worden in 2 jaar, dus nu nieuwe blokken, schijven (met lagers) en een nieuwe remklauw.
Verder een lampje en een ophangbeugel teruggelast op de middenpijp.
950 euro lichter, hoop er nu eerst weer 2-3 jaar mee te kunnen rijden zonder al teveel gedoe.
Binnenkort nog wel laten uitlijnen (buitenkant voorbanden vreten eraf) en even naar de gasboer voor een nieuw gasfilter.

_JGC_ wijzigde deze reactie 20-02-2018 00:09 (3%)

• sanderholleman
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01-06-2018
De nieuwe Peugeot 508, wat denken jullie?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:57

franssie

Save the albatross

Met die terugtrekkende daklijnen kan je achterin alleen maar kinderen kwijt. Alfa deed het vroeger met de 156, audi, bmw etc. Het oogt leuk en zal zeker wat voor de CW waarde doen maar comfortabel vind ik het niet.
Eens kijken of ze ook een break gaan uitbrengen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-02 20:28

Mad-Matt

TheDoctor#2181

quote:
Designers zijn goed bezig bij Peugeot vind ik.

Al is dit wel de Gt(-line), ben benieuwd hoe hij er in standaard trim eruit ziet.

D3 Profile D3 XP Ladder

• CriticalHit_NL
quote:
Ziet er naar mijn idee prima, sportief en gedurfd uit.
PSA is goed bezig, interieur is ook heel mooi en modern de laatste tijd, ben ook wel benieuwd hoe de break versie eruit gaat zien.
Hopelijk krijgt de break versie wel gewoon weer een bijna vlakke (lees: verticale) achterklep, is veel fijner om grote spullen te vervoeren als dat een keer nodig is, zonder dat je het achterraam eruit beukt.

Zelfde geldt voor de Peugeot Rifter en daar komt nu zelfs een Dangel variant van, best stoer, oude tijden herleven. 8)
Naar mijn idee oogt de Peugeot Rifter ook beter dan de andere twee in de drieling.

https://www.autoweek.nl/n...-rifter-vervangt-partner/
https://www.autoweek.nl/n...ifter-4x4-concept-is-los/

Het enige wat me wel tegenstaat met de huidige moderne vernieuwingen zijn dingen als digitale klokken, touchscreens die afleiden en soms fysieke knoppen vervangen, het gemis van een echte analoge handrem en een normaal gevormde versnellingspook.
Misschien wennen sommige van die dingen wel, maar grote fysieke knoppen of hendels kan je nu eenmaal makkelijker en blind bedienen.

En zolang er geen Duitse BMW-mix motoren in voorkomen is het uiteraard ook prima betrouwbaar, ben alleen zelf meer voorstander van 4-cilinders i.p.v 3 en dan zonder turbo's.
En als er een eco-stand aanwezig is hopelijk is deze permanent uit te schakelen en niet elke motorstart, alleen maar irritant als je moet stoppen en de motor wordt constant uitgezet, slijt overmatig de accu en motor dan nodig is lijkt me, terwijl in de oude Peugeots (206/306 bv.) het toch wel haalbaar is 8+ jaar met een accu te doen.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 21-02-2018 16:23 (5%)

• The Eagle
  • Laatst online: 20-02 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

quote:
Mad-Matt schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:16:
[...]

Designers zijn goed bezig bij Peugeot vind ik.

Al is dit wel de Gt(-line), ben benieuwd hoe hij er in standaard trim eruit ziet.
Een stuk saaier, ongetwijfeld :+
Ziet er zo wel prima uit, al lijkt het alsof ze het front bij de Ford Mustang gejat hebben en de achterkant bij de oude Mitsu Eclipse.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-02 20:28

Mad-Matt

TheDoctor#2181

quote:
The Eagle schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 18:09:
[...]

Een stuk saaier, ongetwijfeld :+
Ziet er zo wel prima uit, al lijkt het alsof ze het front bij de Ford Mustang gejat hebben en de achterkant bij de oude Mitsu Eclipse.
we zullen het over een tijdje zien. Maar ben ook bang voor en saaie grijze muis tot je GT-line aanvinkt en de prijs door het dak schiet.

Enig idee van de releasedate?

D3 Profile D3 XP Ladder

• sanderholleman
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01-06-2018
quote:
Mad-Matt schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 18:23:
[...]

we zullen het over een tijdje zien. Maar ben ook bang voor en saaie grijze muis tot je GT-line aanvinkt en de prijs door het dak schiet.

Enig idee van de releasedate?
Ik ben heel benieuwd naar een standaard uitvoering ook. Wordt geïntroduceerd in Geneve volgende maand, maar geen idee wanneer 'ie daadwerkelijk op de markt is..

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een tweetal vragen over mijn net drie weken oude Peugeot 308 SW Blue Lease Premium, waar ik maar niet uit kom:

1. Het valt mij op dat er nog maar één USB poort aanwezig is, alleen degene in het middenconsole. Die in het dashboard kastje lijkt verdwenen. In mijn vorige 308 (2014) Bleu Lease zat er daar nog wel één. Klopt dit of is mijn vergeten een module te plaatsen, het lijkt er namelijk op dat er op dit plek iets ingeschoven kan worden.

2. Carplay, ik krijg het maar niet werkende in combinatie met een iPhone SE, what's the catch? Werkt het draadloos of mey kabel? (beide reeds geprobeerd)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• The Eagle

The Eagle

Was je vorige ook een BL premium of een Executive Premium dan wel executive? Ik had ze in mijn 2015 model iig wel beiden. Overigens niet onoverkoombaar; je kunt muziek vanaf USB naar de ingebouwde jukebox kopieren namelijk :) Dealer moet uitsluitsel kunnen geven lijkt me.

Carplay en peugeot moet ik eerlijk gezegd niet aan denken. Multimedia was al niet om over naar huis te schrijven :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De vorige 308 was een Blue Lease, je had de Blue Lease, BL Executive en de BL Premium. De eerste uitvoering bestaat tegenwoordig niet meer. Het huidige model heeft een geheel ander system. Zo is de navigatie ook vervangen door TomTom. Volgens de gegevens zou de auto Carplay, Mirror Link en de optie voor Android moeten ondersteunen, maar ik krijg het niet geactiveerd.

Overigens lijkt het er op dat er geen optie meer is om muziek naar een interne opslag jukebox te kopiëren, die kende ik wel van de vorige auto, maar heb de optie hier nog niet kunnen vinden.

.... en ja I did RTFM, maar die schiet enigszins te kort. :)

edit1: Net Peugeot for a door lopen spitten, blijkt dat met de nodige facelifts er wel eens opties vervallen. Ergens inde loop van 2016 blijken o.a. de Jukebox en de tweede USB aansluiting vervallen zijn. Nu vind ik de Jukebox nog niet zo erg, maar de tweede USB aansluiting is wel erg onhandig. 8)7

edit2: Vanochtend met het inpluggen van mijn iPhone SE, zie ik dat er een update beschikbaar is van iOS. Tijdens het rijden geïnstalleerd en vervolgens zie ik een pop-up met de mededeling of ik het gebruik van Carplay wil accepteren. :P Mijn iPhone SE was redelijk bij kwa updates, maar toch...

_Dune_ wijzigde deze reactie 12-03-2018 11:01 (37%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Pilovali
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20-02 23:12
Ik heb een Peugot 207 XR 1.4 benzine met 225d op de teller uit 2006 op het oog en ik ben benieuwd als bekende problemen mee zijn en waar ik op moet letten tijdens een proefrit.

Pilovali wijzigde deze reactie 24-03-2018 15:09 (6%)

• _JGC_
Volgens mij niet echt specifieke kwalen voor de 207. Houd er rekening mee dat de 207 een zware auto is, weet niet of die 1.4 lekker meekomt.

Ik ga er even vanuit dat je geen 1.4VTi bedoelt.

• KVanL
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-02 17:39

KVanL

Alles is relatief

Ik rij nu ruim 10 maanden en 10.000 km in een Peugeot 205 van 1996 met inmiddels bijna een bescheiden 110.000 km op de teller. Nog steeds een heel leuk rijdend autootje dat mij nog nooit heeft laten staan, dus wat dat betreft ben ik er er erg blij mee als goedkope studentenbak.

Alleen merkte de keurmeester bij de APK afgelopen oktober wel op dat de motor wat olie zweet, hij vermoedde dat de koppakking een beetje lekt (rechtsvoor, in de hoek waar de dynamo zit). Volgens de keurmeester niet echt iets om direct wat aan te doen, zolang ik maar regelmatig de olie blijf peilen. Een paar weken geleden stond de auto op de brug voor een setje nieuwe voorbanden en nadat die waren gemonteerd lagen er een paar druppels olie op de vloer, en van onderaf was het ook wel te zien dat het blok wat natter is dan ik eigenlijk zou willen. Het olieverbruik is niet heel extreem (ik heb er ongeveer een liter bij moeten gooien de afgelopen 9000 km), maar misschien wordt toch een keer tijd om binnenkort wat aan de koppakking te doen.

Ik ben een 'arme' student die niet vies is van een beetje zelf sleutelen (de distributieriem heb ik ook zelf vervangen), dus als ik de koppakking vervang wil ik dat graag zelf doen. Wel heb ik een paar vraagjes, waar hier hopelijk iemand antwoord op kan geven. Vooral ben ik benieuwd naar de kans dat de kop nog recht is. Ik vermoed dat hij nooit te heet is geweest, hoewel ik natuurlijk alleen maar kan raden wat er in de 21 jaar voordat ik hem kocht mee is gebeurd. Kan ik er dan met een beetje zekerheid vanuit gaan dat de kop nog recht is of gebeurt of zijn de koppen bij deze blokjes ook vaak krom als ze niet te heet zijn geweest? Het gaat om een 1.4 TU3 met aluminium onderblok. Ik ben wel van plan om te checken of de kop vlak is zodra hij eraf is, maar ik zie er vooral tegenop om hem weg te moeten brengen en dan voor langere tijd zonder auto te zitten als hij gevlakt moet worden.

Verder worden er pakkingen in verschillende diktes verkocht (tussen de 1,2 en 1,5mm). Zijn die dikkere pakkingen bedoeld voor koppen die al een keer gevlakt zijn? En is het aan te raden om ook de klepseals te vervangen of is dat zonde van de moeite?

Als laatste vraag ik mij af of het het handigste is om het in- en uitlaatspruitstuk aan de kop te laten zitten bij of om die in de auto te laten zitten. De Haynes geeft aan dat beide opties mogelijk zijn, is er iemand met ervaring die daar wat zinnigs over kan zeggen? Zelf denk ik dat het makkelijker is om de spruitstukken in de auto te laten zitten omdat de kop dan wat handzamer is, maar met name voor het inlaatspruitstuk kan ik niet zo goed inschatten hoe goed de bouten waarmee die aan de kop zit bereikbaar zijn.

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:42

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@KVanL Die kop is nog wel recht, zeker als je een alu onderblok hebt :) Die TU-tjes kunnen ècht een hele hoop hebben. Dikkere pakkingen zijn in de regel inderdaad bedoeld voor koppen die al een keer gevlakt zijn. Je kunt ook de koppakking voor een TU5JP4 gebruiken. Deze is namelijk van staal, waardoor je veel minder kans hebt dat je over een paar jaar wéér een uitwendig lekkende koppakking hebt (is namelijk een standaard kwaal bij de 1.1 en 1.4 TU).

Klepseals zou ik zeker mee vervangen als je de kop er af hebt liggen. Ik heb het niet gedaan en daar toch wel een beetje spijt van, omdat ik toch wel wat olieverbruik blijk te hebben door slechte klepseals.

Het uitlaatspruitstuk zou ik sowieso loshalen (denk aan een nieuwe pakking!), het inlaatspruitstuk kun je inderdaad laten zitten (tenzij je nu al het idee hebt dat-ie valse lucht aanzuigt - maar dan zou-ie slecht moeten lopen); je moet dan alleen de brandstofleidingen en gaskabel losmaken.

Heb deze exercitie recent nog gedaan: Wok in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• _JGC_
Al sinds najaar 2017 problemen met airco: werkt soms wel, voor eventjes en gaat dan uit. Bij laatste onderhoud airco laten vullen, na 10 jaar zal er wel niet meer genoeg ingezeten hebben. Probleem niet opgelost.

Gisteren met het mooie weer even naar Aqua zoo geweest, bij terugkomst stuiten we bij Heerenveen op file. Airco doet het nog steeds niet, blowers maximaal, ineens PIEP, STOP! Motortemperatuur te hoog. Kachel aangezet op max, ramen open, daalde binnen een minuut weer naar acceptabel niveau (ja dat is mijn eerste reactie dan, uitzetten is garantie voor rook onder de motorkap).
Bij thuiskomst even gekeken, fan slaat niet aan. Auto uit, auto aan, fan start op max toerental en airco doet het ook ineens.

Uitgelezen, P0599. Die code stond er laatst ook al tussen toen ik met kapotte bobine en open vacuum reed.

Ik vermoed dat de elektronische thermostaat gaar is, of een stekker op dat ding. Unit is ook verantwoordelijk voor aansturen van de fan. Morgen even naar dealer voor diagnose. Eigen garage doet geen reparaties tot na de zomer, dus ze mogen het ook fixen.

Edit: vandaag even naar dealer geweest, die wijst het thermostaathuis aan als hoofdverdachte. Had al een prijs gehad van 350 voor vervanging daarvan, maar ik gok dat het over de 500 wordt: accubak, luchtfilterbak en buis moeten weg, daar zitten bij mij een lpg computer, lpg injectoren en lpg slangen in. Moet met enig beleid gesloopt en opnieuw opgebouwd worden, zijn ze zo 2 uur extra mee bezig.

_JGC_ wijzigde deze reactie 10-04-2018 22:37 (15%)

• Linqed
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-02 18:38
Ik heb onlangs een 208 1.2 VTi 80pk uit 2013 aangeschaft en mijn buurman zei dat de distributieriem iedere 6 jaar, ongeacht de km-stand, vervangen moet worden ivm uitdrogen. Klinkt logisch. Nu vroeg ik mij af of mijn auto een ketting of een riem heeft, iemand enig idee?

• _JGC_
1.2VTi gebruikt een riem. De 1.4 en 1.6 hebben een ketting.

• Linqed
Dus die zou dan volgend jaar al vervangen moeten worden?

• _JGC_
Als ik de technische info van Aldoc mag geloven 165.000km, 175.000km of 180.000km en elk 10 jaar afhankelijk van verzwaard onderhoudsplan of bepaalde serie.
Die 6 jaar zal de periode zijn dat de riem zeker weten niet gaat knappen door ouderdom.

Als je zekerheid wilt kan je het beste even een dealer opbellen, bij afdeling magazijn kunnen ze de info zo uit de computer trekken.

Ik heb bij mijn 206 destijds met 8 jaar en 225.000 vervangen. Termijn was 240.000 of 10 jaar, verzwaard interval was 180.000. Vervangen moet je toch en de kans dat je de auto nog hebt als je nogmaals moet is vrij klein.

• Linqed
Ik heb het onderhoudsboekje er bij gepakt, en daar staat inderdaad 10 jaar. Zal hem dan ook rond de 7-8 jaar laten vervangen.

• _JGC_
6 jaar is Renault, maar omdat iedereen alle Fransozen op 1 bult gooit geldt het onderhoud voor Renault ook ineens voor Peugeot ofzo.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
De stuurkolom van mijn 206 begint nu toch echt wel grotere kuren te vertonen. Eerst enkel het knipperlicht dat je moest aantikken om het te laten werken. Later ook de claxon met hetzelfde euvel en nu werkt met licht aan het rechter remlicht niet en met licht uit het linker remlicht niet...

Het bekende Com2000 probleem zeg maar.

Dus moet toch maar vervangen. Nu keek ik online voor een nieuwe variant, maar ik zie verschillende types.
https://www.winparts.nl/s...09-11/c615-583-14541.html

Hoe weet ik nu zonder de boel uit elkaar te halen welke ik moet hebben?

waah wijzigde deze reactie 22-04-2018 09:33 (3%)

• _JGC_
Je hebt zo'n complete unit van Febi nodig als je een com2000 hebt. Goed kijken naar de schakelaars en functies die je hebt en dan moet je er wel uitkomen.
Ik zie dat die dingen richting de 300 euro gaan. Ik was destijds bij de dealer 385 kwijt incl montage. Voor ik mijn kopje koffie leeg had en alle auto's in de showroom had bekeken was de auto weer klaar. Met zo'n relatief klein prijsverschil en kans dat je 2x een schakelaar moet bestellen zou ik gewoon even de dealer bellen.

• waah
  • Nu online
quote:
_JGC_ schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:18:
Je hebt zo'n complete unit van Febi nodig als je een com2000 hebt. Goed kijken naar de schakelaars en functies die je hebt en dan moet je er wel uitkomen.
Ik zie dat die dingen richting de 300 euro gaan. Ik was destijds bij de dealer 385 kwijt incl montage. Voor ik mijn kopje koffie leeg had en alle auto's in de showroom had bekeken was de auto weer klaar. Met zo'n relatief klein prijsverschil en kans dat je 2x een schakelaar moet bestellen zou ik gewoon even de dealer bellen.
Waarom per se Febi? Die Valeo lijken hetzelfde.
Maar zal wel even bellen maandag met de garage. Denk als het veel scheelt kan het wel uit. Maar als de onderdelen al zo duur zijn (300) dan is het inclusief reparatie verwaarloosbaar.

• _JGC_
Verschil tussen bovag garage en dealer was bij mij destijds 10 euro. Het is ook maar een halfuur werk.

Valeo kan ook prima, maar alles "op bestelling" is vaak gewoon niet leverbaar bij Winparts.

Edit: de plaatjes van Valeo zijn gewoon niet duidelijk, lijkt alsof het om 1 schakelaar gaat, maar zijn wel degelijk com2000 units.

_JGC_ wijzigde deze reactie 22-04-2018 14:09 (25%)

• waah
  • Nu online
Win parts was een voorbeeld. Bestel het hier bij de auto groothandel. Die hebben alles en vaak goedkoper dan online. Daar koopt mijn garage ook alles.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• KVanL
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-02 17:39

KVanL

Alles is relatief

quote:
KVanL schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:00:
Ik rij nu ruim 10 maanden en 10.000 km in een Peugeot 205 van 1996 met inmiddels bijna een bescheiden 110.000 km op de teller. Nog steeds een heel leuk rijdend autootje dat mij nog nooit heeft laten staan, dus wat dat betreft ben ik er er erg blij mee als goedkope studentenbak.

Alleen merkte de keurmeester bij de APK afgelopen oktober wel op dat de motor wat olie zweet, hij vermoedde dat de koppakking een beetje lekt (rechtsvoor, in de hoek waar de dynamo zit). Volgens de keurmeester niet echt iets om direct wat aan te doen, zolang ik maar regelmatig de olie blijf peilen. Een paar weken geleden stond de auto op de brug voor een setje nieuwe voorbanden en nadat die waren gemonteerd lagen er een paar druppels olie op de vloer, en van onderaf was het ook wel te zien dat het blok wat natter is dan ik eigenlijk zou willen. Het olieverbruik is niet heel extreem (ik heb er ongeveer een liter bij moeten gooien de afgelopen 9000 km), maar misschien wordt toch een keer tijd om binnenkort wat aan de koppakking te doen.

Ik ben een 'arme' student die niet vies is van een beetje zelf sleutelen (de distributieriem heb ik ook zelf vervangen), dus als ik de koppakking vervang wil ik dat graag zelf doen. Wel heb ik een paar vraagjes, waar hier hopelijk iemand antwoord op kan geven. Vooral ben ik benieuwd naar de kans dat de kop nog recht is. Ik vermoed dat hij nooit te heet is geweest, hoewel ik natuurlijk alleen maar kan raden wat er in de 21 jaar voordat ik hem kocht mee is gebeurd. Kan ik er dan met een beetje zekerheid vanuit gaan dat de kop nog recht is of gebeurt of zijn de koppen bij deze blokjes ook vaak krom als ze niet te heet zijn geweest? Het gaat om een 1.4 TU3 met aluminium onderblok. Ik ben wel van plan om te checken of de kop vlak is zodra hij eraf is, maar ik zie er vooral tegenop om hem weg te moeten brengen en dan voor langere tijd zonder auto te zitten als hij gevlakt moet worden.

Verder worden er pakkingen in verschillende diktes verkocht (tussen de 1,2 en 1,5mm). Zijn die dikkere pakkingen bedoeld voor koppen die al een keer gevlakt zijn? En is het aan te raden om ook de klepseals te vervangen of is dat zonde van de moeite?

Als laatste vraag ik mij af of het het handigste is om het in- en uitlaatspruitstuk aan de kop te laten zitten bij of om die in de auto te laten zitten. De Haynes geeft aan dat beide opties mogelijk zijn, is er iemand met ervaring die daar wat zinnigs over kan zeggen? Zelf denk ik dat het makkelijker is om de spruitstukken in de auto te laten zitten omdat de kop dan wat handzamer is, maar met name voor het inlaatspruitstuk kan ik niet zo goed inschatten hoe goed de bouten waarmee die aan de kop zit bereikbaar zijn.
Eergistermiddag en gisteren ben ik de hele dag aan het sleutelen geweest, en inmiddels zit er een nieuwe koppakking op. Het een flinke klus (vooral het weghalen van oude pakkingresten heeft een hoop tijd gekost), maar ik ben wel blij dat ik het zelf heb gedaan en de auto rijdt weer prima. Zoals @Wok al vermoedde was de kop nog mooi recht, dus dat was wel een meevaller. Ik heb uiteindelijk het uitlaatspruitstuk helemaal losgehaald en het inlaatspruitstuk aan de kop laten zitten.

Wel waren een een paar kleine tegenvallers. De grootste was de aansluiting van het koelwaterkanaal dat blijkbaar door het inlaatspruitstuk loopt. Deze aansluiting was grotendeels weggerot en brak af bij het loshalen. Er zat ook wat witte aanslag onderop het spruitstuk, dus ik denk dat die aansluiting al een klein beetje lekte. Ik het het opgelost door schroefdraadraad te tappen in het spruitstuk en een uitgeholde M10-bout zonder kop als geïmproviseerde slangtule te gebruiken en dat lijkt goed te werken. Verder braken er twee bouten af bij het loshalen (eentje van de bobine en een van het hittelschildje van de uitlaat), maar die zitten voorlopig nog wel prima op hun plek met een boutje minder.

Helaas is het niet gelukt om de klepseals te vervangen, want ik had een iets te goedkope klepveerlichter gekocht (BGS 1768) die niet sterk genoeg bleek te zijn voor de TU3. Ook met lekkende koppakking bleef het olieverbruik nog wel binnen de perken, dus ik ga ervan uit dat de oude klepseals het ook nog wel een tijdje houden.

Bij de eerste keer starten schrok ik mij wel de pleuris toen het uitlaatspruitstuk opeens begon te roken, maar achteraf waren dat waarschijnlijk wat resten remmenreiniger of andere meuk die nog even moesten wegbranden, want later heb ik het niet meer gezien. Ook heb ik toen geleerd dat de motor niet zo lekker loopt als je één van de stekkers op het gasklephuis vergeet aan te sluiten en dat het erg frustrerend is om een half uur naar de oorzaak te zoeken terwijl die losse stekker zowat voor je neus bungelt. |:(

• Joshoon
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 22:18

Joshoon

Hardstyle DJ, ICT'er

Hoi!

Ik ga zaterdag een Peugeot 207 1.6 VTI 16v XS Pack ophalen.
Nu is het zo dat zowel links als rechts bovenaan de deur de matte sticker naast het raam wat afbladdert.
Ik heb al rond gekeken of dit een bekend probleem is, maar heb er niets over kunnen vinden.
De auto dealer kan dit helaas ook niet verhelpen.

Het probleem is nu nog niet zo erg, maar op langere termijn lijkt mij dit wel erger te gaan worden.
De auto dealer gaf aan dat dit een soort sticker is.

Misschien dat een officiële Peugeot dealer hier wel iets mee kan?

• _JGC_
Hier dinsdag de 207 1.6VTI naar de dealer gehad: thermostaat storing, fan draait niet en gevolg is dat de reeds afgevulde airco niks doet.
Na diagnose is overeengekomen om thermostaathuis te vervangen. Airco hebben ze naar gekeken, die bouwde 23 bar op, zou een kapotte sensor zijn. Opgehaald na 17.00, kreeg ik nog even 110 euro extra op de rekening voor een ongevraagde aircovulling.
Met 50% korting op de aircovulling naar huis gegaan, airco werkte weer, maar zodra ik 2 minuten stil sta wordt de airco warmer, valt uit door overdruk en loopt motor naar 100 graden. Leuk die diagnose, maar de fan draait helemaal niet, ook niet als je met 28 graden in de zon met warme motor voor een stoplicht staat...
Morgen dus maar weer even bellen, fan is dus niet naar gekeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CriticalHit_NL
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:50:
Hier dinsdag de 207 1.6VTI naar de dealer gehad: thermostaat storing, fan draait niet en gevolg is dat de reeds afgevulde airco niks doet.
Na diagnose is overeengekomen om thermostaathuis te vervangen. Airco hebben ze naar gekeken, die bouwde 23 bar op, zou een kapotte sensor zijn. Opgehaald na 17.00, kreeg ik nog even 110 euro extra op de rekening voor een ongevraagde aircovulling.
Met 50% korting op de aircovulling naar huis gegaan, airco werkte weer, maar zodra ik 2 minuten stil sta wordt de airco warmer, valt uit door overdruk en loopt motor naar 100 graden. Leuk die diagnose, maar de fan draait helemaal niet, ook niet als je met 28 graden in de zon met warme motor voor een stoplicht staat...
Dat is balen, succes met het oplossen.
En tja garages vinden het blijkbaar leuk ongevraagde dingen te repareren, zou dat soort dingen streng duidelijk maken aan de dealer/garage dat elke reparatie of handeling eerst besproken wordt alvorens over te gaan op actie.

Ik ben trouwens zelf woensdag nog even naar de dealer geweest, H7 lamp in linker koplamp (206) was kapot, maar ik rijd dan ook 24/7 met de lampen aan en deze was nog niet kapot geweest sinds de koop twee jaar geleden.

Tevens even nagevraagd of het normaal is dat de motor (TU3JP 1.4) naar de 110°C graden mag oplopen tijdens warm weer (28°C+) / airco aan en file verkeer. (wel gewoon 90-95°C al rijdend en koelvin draait)
Nou ja motor, het is het koelwater gezien tegenwoordig overal de olietemperatuur ontbreekt, maar ik gok dat het na verloop van tijd elkaar niet veel ontloopt.

Was blijkbaar niet echt de bedoeling, mogelijk dat het thermostaathuis niet ver genoeg opent en anders is misschien de radiator verstopt, dat kan op zich ook wel na bijna 250DKM en 10 jaar.
Anders kan het misschien een kapot sensor zijn, of het dashboard toont andere waarden dan dat het daadwerkelijk is.
Het koelwater is in ieder geval op goed niveau en de airco werkt als een tierelier, zelfs al koude lucht binnen zo'n 10 seconden na stationair draaien op een hete dag van 28°C bakkend in de zon.

Ik meen dat door hoge temperaturen er een hoge druk komt te staan op de koppakking en dat kan hij mogelijk niet zo leuk vinden.
Maar goed ik had het vorig jaar en daarvoor ook al een paar keer, verder nergens last van. :9

Zal er denk ik binnenkort wel even naar laten kijken, moet toch nog een keer terug voor de olielekkage van de versnellingsbak dat mogelijk al langer dan een jaar aan de hand is. :+
Dacht dat ze zeiden dat het een lekkage was bij een van de hoezen, denk een aandrijfashoes dan.

Soms is het schakelen met een koude bak wel erg hakerig maar wordt beter als deze warm is, vraag me dan ook af of de synchromesh ringen nog wel in orde zijn want als je iets te snel of onzorgvuldig van de 1 naar de 2 wilt schakelen wordt je getrakteerd op wat geratel van de tandwielen of zo die over elkaar heen schuren, soms moet je ook iets meer doordrukken wil je normaal in de 3 komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Niet stiekem te weinig olie in de bak? Weet van mijn golf 3 dat ie schakelde als een malle met nieuwe olie. oude oude olie kon je net 1 kopje mee vullen.
Bij mijn 207 schakelde de boel na vervangen van koppeling ook super, maar nu in de winter is het met koude motor net alsof ik zonder druklager schakel: met moeite uit de versnelling trekken, even wachten en dan met moeite in de versnelling zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:20
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:50:
Dit kan ook zijn dat de koelvloeistof temperatuur sensor in het blok een beetje lekt. Via capillaire werking loopt dat in de motor ecu stekker met vreemde storingen tot gevolg. Je kan even kijken of die stekker groen is van binnen. Motor ecu zit naast accu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
quote:
wuppie007 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:09:
[...]

Dit kan ook zijn dat de koelvloeistof temperatuur sensor in het blok een beetje lekt. Via capillaire werking loopt dat in de motor ecu stekker met vreemde storingen tot gevolg. Je kan even kijken of die stekker groen is van binnen. Motor ecu zit naast accu.
Die is onderdeel van het thermostaathuis, is een nieuwe op gekomen met modificatie en een verlengkabeltje.
De thermostaat storing was naar mijn idee een vastzittende openstaande thermostaat. Temperatuur loopt met het nieuwe thermostaathuis veel sneller op vanaf koud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:20
quote:
_JGC_ schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:13:
[...]

Die is onderdeel van het thermostaathuis, is een nieuwe op gekomen met modificatie en een verlengkabeltje.
De thermostaat storing was naar mijn idee een vastzittende openstaande thermostaat. Temperatuur loopt met het nieuwe thermostaathuis veel sneller op vanaf koud.
Dan moeten ze inderdaad even de fan testen. (dealer of erkend reparateur kan dat binnen 10 minuten met servicebox) ik heb zelf keer gehad dat er een voedingsdraad afgerot was voorop de radiator, (zelf 206, maar misschien 207 zelfde concept)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Toch jammer dat ze dat niet hebben getest afgelopen dinsdag. Dat was nou juist de reden om naar de dealer te gaan ipv de universele garage.

Niet dat het voor de rekening veel verschil uitmaakt. Dealer rekent een standaardprijs voor reparatie, als je die laat doen zit de diagnose bij de prijs in. Bij de universele garage tikken de uren gewoon door bij het stellen van diagnose en rekenen ze daarnaast kosten voor uitlezen. Uurtarief mag dan wel 45 zijn ipv 81.50, maar als je 2x zoveel uren in rekening brengt...

Edit: 207 heeft een relais met 2 snelheden. Fan werkte na eerste oververhitting wel op max stand, heb hem daarna niet meer zien draaien. Ik vermoed dat het relais op de fan, een contact of een kabel kapot is. De 70A maxifuse op de zijkant van de ECU module is ook nog een optie.

_JGC_ wijzigde deze reactie 11-05-2018 23:38 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-02 23:25

cdoens

309GTI16, a dying breed

quote:
Joshoon schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:38:
Hoi!

Ik ga zaterdag een Peugeot 207 1.6 VTI 16v XS Pack ophalen.
Nu is het zo dat zowel links als rechts bovenaan de deur de matte sticker naast het raam wat afbladdert.
Ik heb al rond gekeken of dit een bekend probleem is, maar heb er niets over kunnen vinden.
De auto dealer kan dit helaas ook niet verhelpen.

Het probleem is nu nog niet zo erg, maar op langere termijn lijkt mij dit wel erger te gaan worden.
De auto dealer gaf aan dat dit een soort sticker is.

Misschien dat een officiële Peugeot dealer hier wel iets mee kan?
Dingen zijn bij de dealer gewoon los te bestellen. Wat ik van een jaar of 10 geleden nog weet, is dat de prijs niet iets is om van wakker te liggen. Ik vond het niet de moeite waard om ergens universeel matte folie te halen en zelf te gaan knippen.

Ik heb geen signature...

• Joshoon

Joshoon

Hardstyle DJ, ICT'er

quote:
cdoens schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:50:
[...]

Dingen zijn bij de dealer gewoon los te bestellen. Wat ik van een jaar of 10 geleden nog weet, is dat de prijs niet iets is om van wakker te liggen. Ik vond het niet de moeite waard om ergens universeel matte folie te halen en zelf te gaan knippen.
Je moet zoiets zelf gaan knippen etc?
Ik bedoel ik heb er best een paar tientjes voor over om het weer helemaal netjes te laten maken door iemand die er verstand van heeft :P

• CriticalHit_NL
quote:
_JGC_ schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:21:
Niet stiekem te weinig olie in de bak? Weet van mijn golf 3 dat ie schakelde als een malle met nieuwe olie. oude oude olie kon je net 1 kopje mee vullen.
Bij mijn 207 schakelde de boel na vervangen van koppeling ook super, maar nu in de winter is het met koude motor net alsof ik zonder druklager schakel: met moeite uit de versnelling trekken, even wachten en dan met moeite in de versnelling zetten.
Ja klopt, er zat maanden geleden bij de APK + kleine beurt zo'n halve liter te weinig olie in.
Is wel weer bijgevuld maar na een aantal dagen ging het schakelen alweer wat stroever.
Als je de versnellingspook voelt dan lijkt bij bij sommige snelheden meer vibraties te hebben, maar dat zal denk ik wel normaal zijn, verder geen rare geluiden of zo.

We hebben een 19 jaar oude 306, daarvan was pas na zo'n 11 jaar hem in bezit hebbende de bakolie eruit gehaald, deze was pik en pikzwart.
Moest weg voor reparatie omdat er door de drukgroep getrapt was, meteen nieuwe koppeling set eronder.
Voor de reparatie had ik er een klein stukje in gereden gehad maar het schakelen met een koude bak was zo soepel alsof er geen weerstand aanwezig was.
Alleen het koppelingspedaal was een stuk zwaarder en het aangrijpingspunt zat diep met maar enkele millimeters speling, bijna alles of niets. Met de nieuwe spullen eronder niet meer geprobeerd.
Dat is met de 206 wel anders, die is veel lichter en heeft een hoger en breder aangrijpingspunt.

Weet eigenlijk niet of dat de 206 vergelijkbaar hoort te schakelen als de 306, maar de Peugeot schakelbakken waren nooit zo erg verfijnd meen ik.
Maar ach, daar leer je wel mee omgaan, het comfort verder maakt een hoop goed.

Binnenkort toch maar eens snel naar laten kijken voordat er geen olie meer in de bak zit. :+
De koppeling en drukgroep zijn volgens mij nog nooit vervangen maar ik hoor nog geen rare geluiden van de drukgroep komen die ik wel herkende bij de 306, dus zal nog wel loslopen met veel snelweg kilometers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cdoens

cdoens

309GTI16, a dying breed

quote:
Joshoon schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:24:
[...]

Je moet zoiets zelf gaan knippen etc?
Ik bedoel ik heb er best een paar tientjes voor over om het weer helemaal netjes te laten maken door iemand die er verstand van heeft :P
Nee, als je het bij de dealer haalt, is het geheel op de juiste maat. Kwestie van de oude folie verwijderen, lijmresten verwijderen, goed vetvrij maken en de nieuwe erop plakken (zelfklevend).
Waarschijnlijk zal je je raamrubber op die plek even iets moeten opschuiven voor het mooiste resultaat.

Je kunt ook het folie alvast verwijderen en schoonmaken. Wellicht ziet het er zonder folie ook niet verkeerd uit. Denk dat dat ook van de kleur van de auto afhangt. Bij zwart valt het nauwelijks op.

cdoens wijzigde deze reactie 13-05-2018 01:16 (14%)

Ik heb geen signature...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joshoon

Joshoon

Hardstyle DJ, ICT'er

quote:
cdoens schreef op zondag 13 mei 2018 @ 01:14:
[...]

Nee, als je het bij de dealer haalt, is het geheel op de juiste maat. Kwestie van de oude folie verwijderen, lijmresten verwijderen, goed vetvrij maken en de nieuwe erop plakken (zelfklevend).
Waarschijnlijk zal je je raamrubber op die plek even iets moeten opschuiven voor het mooiste resultaat.

Je kunt ook het folie alvast verwijderen en schoonmaken. Wellicht ziet het er zonder folie ook niet verkeerd uit. Denk dat dat ook van de kleur van de auto afhangt. Bij zwart valt het nauwelijks op.
Zouden ze denk ik bij een Peugeot dealer ook wel voor mij kunnen doen denk ik?
Ik ga er binnenkort zeker even langs rijden.

Rubber van de zijkanten en bovenkant van bestuurderskant-raam was ook gescheurd aan de binnenzijde, dus hing wat los.
Heb ik bij de sloop voor paar euro een andere voor kunnen krijgen uit een Peugeot 207 die een zwaar ongeluk had gehad (best tragisch om te zien overigens).
Rubber er zelf makkelijk in kunnen zetten, als nieuw :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cdoens

cdoens

309GTI16, a dying breed

Als je rubber zelf er in kunt zetten, ben je handig genoeg om dat folie te plakken. Scheelt je weer wat centen ;)

Ik heb geen signature...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:58
Hoi!

Ik meld me ook even :w

Jochem, 33 jaar en notoir sleutelaar.

Begonnen met een 205 gti (non-cat) en heel wat andere peugjes gehad maar ook ander spul zoals een R5 GTT.

Inmiddels heb ik dit:

https://tweakers.net/ext/f/Eltqnag0rooU30EIreaI45uS/thumb.jpg

Ik sleutel veel zelf voor zover dat kan in de losse uurtjes en zolang het niet te gecompliceerd is.

Voor advies zowel generiek als wat meer in de diepte kan je me vragen :-)

mijn systeem!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Zijn er hier kenners die het volgende airco probleem herkennen? Betreft een 308 uit 2008.

Zodra het ongeveer 25 graden of warmer is dan werkt de airco zelden. Het lijkt echt samen te hangen met de buitentemperatuur. Buiten de zomermaanden om nooit problemen.

Er is al het een en ander vervangen, zoals de pomp, condensor, sensor (?). Weet het helaas niet heel specifiek. De garage meneer gelooft me al bijna niet meer als ik zeg dat de airco het wederom niet doet. Ik ben wel van plan om de auto weer langs te brengen, maar dat kan helaas niet op korte termijn.

Misschien hier iemand die het herkent? Of een idee heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
Vos schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:09:
Zijn er hier kenners die het volgende airco probleem herkennen? Betreft een 308 uit 2008.

Zodra het ongeveer 25 graden of warmer is dan werkt de airco zelden. Het lijkt echt samen te hangen met de buitentemperatuur. Buiten de zomermaanden om nooit problemen.

Er is al het een en ander vervangen, zoals de pomp, condensor, sensor (?). Weet het helaas niet heel specifiek. De garage meneer gelooft me al bijna niet meer als ik zeg dat de airco het wederom niet doet. Ik ben wel van plan om de auto weer langs te brengen, maar dat kan helaas niet op korte termijn.

Ik moet zeggen mijn airco in een 208 uit 2012 doet het wel, maar ook niet heel veel, zeker niet als het echt warm is zoals vandaag. Ook al meerdere keren naar laten kijken maar niets aan te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
quote:
Vos schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:09:

Draait de ventilator wel? Verder nog storingen uitgelezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
quote:
Fairy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:43:
[...]

Ik moet zeggen mijn airco in een 208 uit 2012 doet het wel, maar ook niet heel veel, zeker niet als het echt warm is zoals vandaag. Ook al meerdere keren naar laten kijken maar niets aan te vinden.
Heb je de airco überhaupt al eens opnieuw laten vullen met koudemiddel? Een aircosysteem bevat doorgaans 500-800 gram koudemiddel en verliest daarvan grofweg 50-100 gram per jaar. Als grofweg de helft van het koelmiddel verloren is, zal het systeem op warme dagen als deze week inderdaad merkbaar minder presteren.

Daarom wordt ook aangeraden om je airco om elke twee à drie jaar een servicebeurt te geven (controle op lekkage, vacumeren en opnieuw afvullen). Heb ruim een maand geleden mijn airco ook een service gegeven en dat heeft vruchten afgeworpen! Zelfs bij extreme hitte zoals de afgelopen dagen (en de auto de hele dag vol in de zon heeft gestaan) wordt-ie gewoon ijskoud binnen enkele seconden _O_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Hier hetzelfde, maar ik moet harder dan 40 rijden om de condensor te koelen met rijwind omdat ik de fan nog moet (laten?) repareren. Als ik langzamer rijd of stilsta hoor je de compressor janken en wordt de uitgeblazen lucht warmer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20-02 21:01
Ik meld me hier af :)

De 207SW is ingeruild voor een mooie 5 jaar oude V40. Is toch diffent stuff! Zeker op de snelweg... Stil en Koersvast! Ga de ruimtelijkheid van de 207 wel missen...

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:14:
[...]

Draait de ventilator wel? Verder nog storingen uitgelezen?
Ja die draait wel. Ik weet niet exact wat er uitgelezen is, er kwam iig niet eenduidig een probleem naar voren. De garagist (bekende van schoonpa) heeft meerdere onderdelen kosteloos vervangen hopende dat dat het zou oplossen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cdoens

cdoens

309GTI16, a dying breed

Het zweten van olie en kvs werd langzaam aan lekkage. (Territorium markeren kun je het ook noemen op mijn parkeerplaats) Tijd om tot actie over te gaan.
De lekkage zit in de pakkingen van het oliefilterhuis die tevens een warmtewisselaar is.
In de koelvloeistof zat al wat bolletjes olie en bij open rijden, rook ik af en toe koelvloeistof.

Gisteren ben ik er 4 uur zoet mee geweest want het inlaatspruitstuk moest eraf.

Vervolgens vandaag nog koelsysteem geflushed en nieuwe koelvloeistof, olie geflushed en vervangen, nieuw interieurfilter en LPG filter.

Een monteur zou wel sneller zijn maar ik heb de auto heel het weekend met de voetjes op de vloer laten staan dus is de extra tijd verklaarbaar. Nu na de eerste rit is het blok nog helemaal schoon aan de buitenkant maar dit ga ik einde van de week nog eens controleren als er wat meer meters gemaakt zijn.

Een weekend waarin ik m'n auto weer beter heb leren kennen, eigenlijk best wel belonend. :)

[edit] 11 juni is de auto goedgekeurd na vervanging van een stadslichtje en een wiellager. Resultaat mag er dus naar wezen.

cdoens wijzigde deze reactie 11-06-2018 23:47 (9%)

Ik heb geen signature...

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• CriticalHit_NL
En we hebben er weer een Peugeot bij met meer dan een miljoen kilometers:

_/-\o_
Hulde aan de eigenaren om dit exemplaar rijdend te houden, ondanks dat de reparaties vaak hoger zullen zijn dan de dagwaarde met deze kilometerstand en ouderdom.
Hulde aan Peugeot (PSA) voor de zo goed als ongeëvenaarde motorische/mechanische bouwkwaliteiten. (zonder de Duitse BMW invloeden natuurlijk)
En dan nog niet te spreken over het feit dat er na 18 jaar GEEN roest te vinden is, daar kunnen weinig merken tegenwoordig aan tippen, inclusief de meer moderne Volvo's.

Peugeot, de echte Volvo in schaapskleren. O-)

Bron: https://www.autoweek.nl/v...00-999999-km-klokje-rond/

Vroeger, toen bouwden fabrikanten nog auto's die lang meegingen, zolang je er maar een beetje voor zorgt.
Nu zijn het vooral rijdende laptop-mobielen die constant software updates vereisen die verkocht of naar de sloop gaan zodra ze niet de nieuwste software meer kunnen installeren of de verslaafde millenial hipsters hun verrekte telefoon er niet meer mee werkt. :X |:(

• The Eagle

The Eagle

Ongeblazen dieseltje he. De HDI motoren zijn zeker niet slecht, maar de turbo's zijn wel heel gevoelig voor de juiste olie en nog wat andere zaken iirc. Als je gewoon een simpel dieselblok hebt dan kan dat idd erg lang mee. Maar dat geldt voor de VAG 1.9 dieselblokken ook. Met name de eerste TDI's (en dan heb je wel een turbo ;) ).

En voor ik het op mijn nek krijg: ik rij prive en zakelijk al 10+ jaar hoofdzakelijk Peugeot en VAG. Met de Peugs heb ik eerlijk gezegd aanzienlijk meer gedonder gehad.

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:09
quote:
Dat klopt, maar het is niet alleen het blokje dat er al 1.000.000 km op heeft zitten. Blijkbaar zeer goed gebouwde auto waar goed voor gezorgd is.

Ik heb trouwens precies tegenovergestelde ervaringen. Veel narigheid met Volkswagens gehad. Vooral het oliegebruik van Volkswagens heb ik met Peugeots niet ervaren.

En ten aanzien van downsizing.. het klopt dat deze motoren zwaarder belast worden. Ik vind het echter te ver gaan om te stellen dat ze er daardoor ook eerder mee ophouden. Als je een rustige rijstijl hebt, alles netjes warmrijdt en goed onderhoudt en niet altijd op vol vermogen rijdt, moet ik nog zien of de nieuwe blokjes er inderdaad sneller mee ophouden.

Steven.w wijzigde deze reactie 19-06-2018 06:59 (28%)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Die DW8 staat ook niet voor niets bekend als 'de allesbrander' :+ Ding is slow as f*ck, maar letterlijk niet kapot te krijgen... Wat Joep feitelijk ook al zegt: met een specifiek vermogen van maar 35pk/liter, komt er nooit stress op die internals te staan. Dat blok kan er nog wel een miljoentje bij draaien :Y

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CriticalHit_NL
En nog meer goed High Milage Hero nieuws voor Peugeot 406 Break met een benzine blok:

Niet kapot te krijgen die oude Peugeot modellen, zo taai en sterk als een leeuw.

Bron: https://www.autoweek.nl/v...03-530738-km-klokje-rond/

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

quote:
Fairy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:17:

Wat heb ik al gedaan:

Alvast hartelijk dank!
Paar maanden verder en de vakantie staat voor de deur.

De GPS antenne heb ik los gehad. Deze was kurkdroog van binnen, geen roest of aanslag. Connectors zien er goed uit. Ook de headunit heb ik er uit gehad. Ik hier was niets aan te zien.

Toch sinds die tijd geen GPS meer.

Had al contact opgenomen maar die willen de antenne gaan vervangen voor veel geld en als het daar niet aan ligt heb ik pech. Dat is geen oplossing 8)7 .

Iemand hier nog tips? Als ik ergens een antenne kon uitproberen (kwestie van stekkertje erin en opstarten) dan wist ik dat het daar wel/niet aan ligt en kan ik het onderdeel meteen kopen, maar dokteren lijkt me ook niet echt wat als ik elk onderdeel hiervoor moet gaan kopen.

Tips?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
quote:
CriticalHit_NL schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:36:
En nog meer goed High Milage Hero nieuws voor Peugeot 406 Break met een benzine blok:

[video]
Niet kapot te krijgen die oude Peugeot modellen, zo taai en sterk als een leeuw.

Bron: https://www.autoweek.nl/v...03-530738-km-klokje-rond/
Yep, de 406 was de laatste ècht goede Peugeot... Met de 307 is het uiteindelijk nog wel goed gekomen (vanaf grofweg 2004 waren de problemen er wel uit), maar m.u.v. de 107 was het verder pet. De 407 was bijna net zo'n 'canard' als de eerste Renault Laguna, de 607 was ook Russisch Roulette (óf hij was probleemloos óf het was doffe ellende - een tussenweg leek er bijna niet te zijn) en de 207 had ook nog eens zwaar overgewicht (1150kg+ voor een B-segment auto 8)7 ).

Met de x08's lijkt het weer de goede kant op te gaan. Op de THP-miskleun na (de 1.6 turbo; die nota bene grotendeels door BMW was ontwikkeld), lijken er geen grote problemen meer te zijn. De eerste 308 kende nog wat elektronica-gerelateerde kinderziektes (en was lelijk als de nacht :X ), maar de 208 en 508 staan van meet af aan eigenlijk als nagenoeg probleemloos bekend en ook de huidige 308 lijkt geen grote problemen te kennen.

• CriticalHit_NL
quote:
Wok schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:36:
[...]
Yep, de 406 was de laatste ècht goede Peugeot... Met de 307 is het uiteindelijk nog wel goed gekomen (vanaf grofweg 2004 waren de problemen er wel uit), maar m.u.v. de 107 was het verder pet. De 407 was bijna net zo'n 'canard' als de eerste Renault Laguna, de 607 was ook Russisch Roulette (óf hij was probleemloos óf het was doffe ellende - een tussenweg leek er bijna niet te zijn) en de 207 had ook nog eens zwaar overgewicht (1150kg+ voor een B-segment auto 8)7 ).

Met de x08's lijkt het weer de goede kant op te gaan. Op de THP-miskleun na (de 1.6 turbo; die nota bene grotendeels door BMW was ontwikkeld), lijken er geen grote problemen meer te zijn. De eerste 308 kende nog wat elektronica-gerelateerde kinderziektes (en was lelijk als de nacht :X ), maar de 208 en 508 staan van meet af aan eigenlijk als nagenoeg probleemloos bekend en ook de huidige 308 lijkt geen grote problemen te kennen.
Klopt allemaal wat je zegt, en ook naar mijn idee is Peugeot sinds ongeveer 2012 weer flink goed op weg inclusief hun vernieuwde design-taal. (de oudjes blijven toppers qua looks, pre-2000).
En dat met de THP is inderdaad wel een blunder, lijkt bijna wel alsof het opzet is geweest, gelukkig breken nu weer betere tijden aan.

Overigens is het wel knap dat zulke nieuwe modellen weinig problemen kennen, het zijn tegenwoordig zulke hi-tech rijdende laptops en daarmee kan van alles fout gaan.
Die oude modellen zijn niet zo erg hi-tech, afgezien van de CANBUS misschien die hier en daar ook niet feilloos was, dus er kan een stuk minder kapot. (maar voor die tijd luxe zat)
De 107-drieling is overigens ook vrij basic waar weinig aan kapot kan gaan lijkt me, zal de betrouwbaarheid wel verbeterd hebben, en de Toyota motoren zijn ook gewoon goed.

Er zijn volgens mij zulke organisaties die dan bijhouden hoeveel 'problemen' bepaalde merken hebben maar dan tellen soms ook dingen mee omtrent het functioneren van het infotainment en dat soort dingen.
Dat heeft mijn inziens niks met betrouwbaarheidsproblemen te maken, zolang het mechanisch gezien maar veilig en betrouwbaar is.

Zag vandaag nog een Peugeot 205 Cabrio op de weg, is het goed weer voor maar dat model zie je niet vaak!
Was een leuk gezicht tussen al het grijze leaseblik in de spits. :)

• _JGC_
Betrouwbaar is in mijn ogen of je ermee stil komt te staan en hoe vaak je naar de garage mag voor willekeurige defecten, en wat die vervolgens moeten kosten.

Ik heb nu een 207SW 1.6VTi. Als de betrouwbaarheid van dit ding wat zegt over Peugeot is dit wel mijn laatste. Reparaties schijtduur en probleemoplossing duurt lang, ook bij de dealer. Anders was dat met de 206 1.4HDI, dat ding had zo ook wel z'n eigenaardigheden, zoals lucht aanzuigen in de brandstofleiding (ook na vervanging daarvan), maar die ging met 345.000km op de teller gewoon door zonder hoge onderhoudskosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
quote:
CriticalHit_NL schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:52:
[...]

Zag vandaag nog een Peugeot 205 Cabrio op de weg, is het goed weer voor maar dat model zie je niet vaak!
Was een leuk gezicht tussen al het grijze leaseblik in de spits. :)
De mijne is ook regelmatig te spotten in Z-O Brabant ;)

• CriticalHit_NL
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 00:07:
Betrouwbaar is in mijn ogen of je ermee stil komt te staan en hoe vaak je naar de garage mag voor willekeurige defecten, en wat die vervolgens moeten kosten.

Ik heb nu een 207SW 1.6VTi. Als de betrouwbaarheid van dit ding wat zegt over Peugeot is dit wel mijn laatste. Reparaties schijtduur en probleemoplossing duurt lang, ook bij de dealer. Anders was dat met de 206 1.4HDI, dat ding had zo ook wel z'n eigenaardigheden, zoals lucht aanzuigen in de brandstofleiding (ook na vervanging daarvan), maar die ging met 345.000km op de teller gewoon door zonder hoge onderhoudskosten.
Ja daar ben ik het ook wel mee eens, het zou raar zijn indien niet.

Wel balen dan, het kan natuurlijk bij elk merk voorkomen dat je zowat leegloopt op een type auto.
Blijft geluk hebben helaas, het ene model is het andere niet zelfs als het hetzelfde type is.

Overigens heb ik wel een puntje bij m'n eigen 206 (TU3JP) waar ik niet helemaal uitkom waar de oorzaak ligt.
Bij een warme motor wil de toerenteller in stationair nog wel eens zachtjes op en neer deinen rond de 800RPM, en af en toe zakt hij gewoon kort terug naar de 500-600RPM en schiet weer terug met wat gebrom/trillingen als gevolg.
Dat heeft onze 19 jaar oude 306 niet met dezelfde motor en nooit gehad, die blijft strak draaien op dezelfde positie.

Lijkt vooral sneller op te spelen bij veelvuldig koppeling/rem gebruik tijdens het file rijden.
Uitrollen/afremmen met 5km/h en koppeling ingedrukt heeft al zelfs 2x geleid tot het uitvallen van de motor omdat hij op dat moment ineens terugzakte in de stationaire toeren.
En er zijn redelijk zware vibraties met de airco aan als er met die snelheid uitgerold/afgeremd wordt met ingetrapte koppeling.
Hij wilt overigens ook wel eens terugzakken als ineens de koelvin aanslaat om de motor op temperatuur te houden.

Vermoed iets met valse lucht / sensor of stappenmotor en dat het motormanagement ondertussen z'n best doet de motor aan het draaien te houden.
Zou wel handig zijn om te weten in welke richting je dat moet gaan zoeken, de garage had de vorige keer zoiets als '/shrug' toen ik het aankaartte.

Maar goed daar merk je niks van als je normaal aan het rijden bent.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@CriticalHit_NL Ik zou beginnen met schoonmaken van de stappenmotor (het asje goed schoonspuiten met remmenreiniger, daarna een beetje WD-40 gebruiken voor de smering), want dit klinkt als een typisch probleem met de zogenaamde 'nullastregeling'.

Mocht dat nog niet helpen, dan zou ik het gasklephuis schoonmaken en als dat nog niet helpt, zou ik de gaskleppositiesensor verdenken.

• CriticalHit_NL
quote:
Wok schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:05:
@CriticalHit_NL Ik zou beginnen met schoonmaken van de stappenmotor (het asje goed schoonspuiten met remmenreiniger, daarna een beetje WD-40 gebruiken voor de smering), want dit klinkt als een typisch probleem met de zogenaamde 'nullastregeling'.

Mocht dat nog niet helpen, dan zou ik het gasklephuis schoonmaken en als dat nog niet helpt, zou ik de gaskleppositiesensor verdenken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, zal het als tip doorgeven als ik hoogst waarschijnlijk binnenkort naar de garage ga.
Denk dat er met het ontkoppelen en schakelen wel meerdere dingen het nakijken waard zijn want bij vlotter of bij hogere snelheid schakelen is het momenteel niet echt een pretje.
Je hoort bijvoorbeeld als je in de 1 naar de 2.5-3K RPM gaat en dan gaat schakelen eigenlijk elke keer wel een bonk ergens voorin, dus de motorsteunen en van de bak zelf zullen ook wel niet helemaal zuiver meer zijn. (en dat is al langer dan een jaar)

Nu vraag ik me af of de hevige trillingen met de airco daar ook deels vandaan komt, want het zorgt wel voor een zwaardere belasting, maar goed dat valt lastig in te schatten momenteel.
Versnellingsbak lekkage moet nog opgelost worden dus daardoor gaat het ook al wat ruwer allemaal. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

stefijn

DBlogic

Vraagje, ik ben aan het rondkijken naar een andere auto. Zal iets worden van 15-20k, 3-4jr oud, benzine (zuinig) en met een automaat.

Wat voor automaat levert Peugeot in de laatste jaren? Is dat nog steeds die gerobotiseerde versnellingsbak? 2Tronic? Ik zit wat te googlen maar kom niet echt verder dan wat waar inderdaad van deze bak melding wordt gemaakt. ZIjn er nog andere varianten tehcnieken in gebruik?

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steven.w
quote:
stefijn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:36:
Vraagje, ik ben aan het rondkijken naar een andere auto. Zal iets worden van 15-20k, 3-4jr oud, benzine (zuinig) en met een automaat.

Wat voor automaat levert Peugeot in de laatste jaren? Is dat nog steeds die gerobotiseerde versnellingsbak? 2Tronic? Ik zit wat te googlen maar kom niet echt verder dan wat waar inderdaad van deze bak melding wordt gemaakt. ZIjn er nog andere varianten tehcnieken in gebruik?
De laatste modellen zijn veelal beschikbaar met een EAT6 en EAT8 (zestraps en achttraps). Dit zijn volautomaten met koppelomvormer en rijden erg prettig. Ze zijn ontwikkeld door automatenbouwer Aisin. Ik meen dat veel Aziatische merken en ook Mini en Volvo deze automaten gebruiken. Ik heb goede ervaringen met de EAT6.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefijn
  • Nu online

stefijn

DBlogic

quote:
Steven.w schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:40:
[...]

De laatste modellen zijn veelal beschikbaar met een EAT6 en EAT8 (zestraps en achttraps). Dit zijn volautomaten met koppelomvormer en rijden erg prettig. Ze zijn ontwikkeld door automatenbouwer Aisin. Ik meen dat veel Aziatische merken en ook Mini en Volvo deze automaten gebruiken. Ik heb goede ervaringen met de EAT6.
Ok, dat is dan zeg maar de normale automaat, dus niet een dubbele koppeling systeem zoals VAG/Renault hebben? Die robot-bak blijf ik soweiso ver vandaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steven.w
quote:
stefijn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:47:
[...]

Ok, dat is dan zeg maar de normale automaat, dus niet een dubbele koppeling systeem zoals VAG/Renault hebben? Die robot-bak blijf ik soweiso ver vandaan.
Klopt, met een enkele vloeistofkoppeling (koppelomvormer). Dubbele koppeling zoals die van VAG werkt met twee droge koppelingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefijn
  • Nu online

stefijn

DBlogic

Oke, maar eens een proefrit maken dan. tnx

• _JGC_
Vanavond ventilatorweerstand vervangen bij de 207, daarna storing motormanagement bij starten van de auto. Geen foutcodes, geen verschil in werking, alleen airco en fan doen niks.
Kijk zojuist de wiring diagram van de Haynes door, de motormanagement module hangt aan temperatuursensor, airco druksensor en de weerstandsmodule, verbinding met de zekeringenbox gaat via de weerstandsmodule... nu werkt de temperatuursensor nog wel, maar Peugeot heeft die gemodificeerd, die zit met een verlengkabel elders aangesloten.

Morgen de hele zooi maar weer uitbouwen, zal je zien dat de nieuwe module defect is. Oude is helemaal groen en bruin van de corrosie.

Edit: oude module teruggezet, storing weg. ECU krijgt zijn stroom via die module. Moet zeggen dat motor stuk rustiger liep zonder ECU, schakeling van benzine naar gas merkte je ook niet meer

_JGC_ wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:53 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
quote:
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 01:21:
[...]

Ja daar ben ik het ook wel mee eens, het zou raar zijn indien niet.

Wel balen dan, het kan natuurlijk bij elk merk voorkomen dat je zowat leegloopt op een type auto.
Blijft geluk hebben helaas, het ene model is het andere niet zelfs als het hetzelfde type is.

Overigens heb ik wel een puntje bij m'n eigen 206 (TU3JP) waar ik niet helemaal uitkom waar de oorzaak ligt.
Bij een warme motor wil de toerenteller in stationair nog wel eens zachtjes op en neer deinen rond de 800RPM, en af en toe zakt hij gewoon kort terug naar de 500-600RPM en schiet weer terug met wat gebrom/trillingen als gevolg.
Dat heeft onze 19 jaar oude 306 niet met dezelfde motor en nooit gehad, die blijft strak draaien op dezelfde positie.

Lijkt vooral sneller op te spelen bij veelvuldig koppeling/rem gebruik tijdens het file rijden.
Uitrollen/afremmen met 5km/h en koppeling ingedrukt heeft al zelfs 2x geleid tot het uitvallen van de motor omdat hij op dat moment ineens terugzakte in de stationaire toeren.
En er zijn redelijk zware vibraties met de airco aan als er met die snelheid uitgerold/afgeremd wordt met ingetrapte koppeling.
Hij wilt overigens ook wel eens terugzakken als ineens de koelvin aanslaat om de motor op temperatuur te houden.

Vermoed iets met valse lucht / sensor of stappenmotor en dat het motormanagement ondertussen z'n best doet de motor aan het draaien te houden.
Zou wel handig zijn om te weten in welke richting je dat moet gaan zoeken, de garage had de vorige keer zoiets als '/shrug' toen ik het aankaartte.

Maar goed daar merk je niks van als je normaal aan het rijden bent.
Bij jouw motorblok zal het waarschijnlijk zijn wat al eerder gezegd werd en wat je zelf zegt, stappenmotor van het gasklephuis niet helemaal lekker.
Ik heb echter een ET3 J4 (KFU) en heb hierbij dezelfde issues gehad, alleen hiermee kwam ik niet weg met het vervangen van het gasklephuis. Hier bleek vuile olie, een verstopte oliepomp en eventueel een half-werkende oliedruksensor het probleem te zijn. Uiteindelijk is dat alles vervangen en nergens meer last van gehad. Ook sindsdien geen piepje en lampje meer over lage oliedruk gehad.

FYI, misschien helpt het je. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CriticalHit_NL
quote:
Drawer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Bij jouw motorblok zal het waarschijnlijk zijn wat al eerder gezegd werd en wat je zelf zegt, stappenmotor van het gasklephuis niet helemaal lekker.
Ik heb echter een ET3 J4 (KFU) en heb hierbij dezelfde issues gehad, alleen hiermee kwam ik niet weg met het vervangen van het gasklephuis. Hier bleek vuile olie, een verstopte oliepomp en eventueel een half-werkende oliedruksensor het probleem te zijn. Uiteindelijk is dat alles vervangen en nergens meer last van gehad. Ook sindsdien geen piepje en lampje meer over lage oliedruk gehad.

FYI, misschien helpt het je. :)
Dank voor de aanvulling, klinkt ook inderdaad wel als een logische oorzaak.

Heb in ieder geval voor 30 Juli een afspraak gepland staan met verschillende punten en eventuele oorzaken aangedragen van het bovenstaande.
Verder hier en daar wat uitleg gegeven en nog vragen gesteld, maar met vijf A4-tjes aan tekst vraag ik me af of ze dit wel snappen, maar goed ik spreek ze persoonlijk nog en neem de tekst mee.
Klinkt misschien wat gortig maar ik wil graag dat het goed is en dat er nu even een verder gaande controle wordt uitgevoerd.

Het zijn controle/reparatie punten zoals:
1) Motor uitval + terugvallen in toeren stationair. (eigenlijk enkel bij warme motor opgemerkt)
Aparte is wel dat als hij uitvalt dat na het starten hij weer merkbaar stabieler loopt stationair

2) Te warme motor met warm weer / airco aan en stationair in de file. (110°C koelvloeistof met koelvin aan)
De waterpomp was al lek en 6 maanden terug en vervangen met de distributie, kan wat anders zijn zoals radiator.
Echter met rijwind en 30°C zit hij ergens tussen de 90-95°C.

3) Sporadische uitval van de airconditioning.
Lampje blijft wel gewoon branden, maar de airco draait niet meer mee, dat voel je ook aan de verminderde belasting van de motor.
Vaak schiet hij binnen korte tijd zelf weer automatisch aan, maar soms moet de blower van 3-4 terug naar 1-2 en dan weer terug naar stand 3-4 gezet worden alvorens hij weer aanslaat, en soms werkt die truuk niet.
Lijkt sneller te gebeuren bij afremmen/ontkoppeling acties maar lang niet altijd.
Ding wordt echter wel ijskoud als hij draait dus ik denk dat dingen zoals de aircocompressor prima hun werk doen, lijkt vooral een probleempje bij warmer weer.

4) Motorsteun en bakrubbers.
Speling in pook en gebonk bij ontkoppeling in hogere toeren.
Pook vibreert ook minder en meer afhankelijk van versnelling en toeren.

5) Airco zorgt voor hevige trillingen in lage toeren en bij ontkoppelt uitrollen/afremmen.
Kan aan de rubbers liggen denk ik maar misschien ook aan een versleten magneetkoppeling of poelie, weet niet of er een demper aanwezig is op de multi-riem.
Kan ook zijn dat er te weinig gas wordt gegeven want dan rij ik vaak met 1000RPM in de file, optrekken in de twee met slippende koppeling brengt hevig gerammel ergens bij de pook of daaronder teweeg.

6) Versnellingsbak olielekkage repareren.
Gescheurde aandrijfashoes zover bij mij bekend, half jaar terug aangekaart en denk ik al een jaar daarvoor of langer mee gereden zonder het te weten.
Kan zomaar zijn dat er nu zoveel vuil in zit dat hij helemaal vervangen mag worden. :+

7) Moeizaam schakelen koude versnellingsbak. (maar kan aan bovenstaande punten liggen)
Misschien versleten synchromesh ringen of er zit gewoon te weinig olie in.
Als je de 1 naar de 2 niet zorgvuldig genoeg doet knarst het binnenwerk over elkaar heen bij de 2e.
Uit de 2e halen vereist soms behoorlijk wat kracht.

Naar de 3e versnelling lijkt hij soms op een bepaald punt te blokkeren tot je de pook wat beweegt.
Verder lijken de 4e en 5e wat ruwer te zijn geworden de afgelopen tijd maar ik denk dat het de olie is.
Laatst wilde hij zelfs niet vanuit de 3 naar de linkerkant (1-2) schakelen bij het ontkoppelen dus de rotonde met de 3 moeten nemen, dat was een enkele keer. :9

Het is even koffiedik kijken wat ze ermee doen, dit is wel iets dat opgelost moet worden want als de motor uitvalt kan het gevaarlijk worden. (geen rembekrachtiging, stuurslot etc.)
Ik kan de punten over de olie erbij ook wel aankaarten voor het geval dat, zie echter nooit geen lampjes en hoor geen piepjes anders dan het dimlicht en knipperlichten. :P

Het zullen waarschijnlijk wat duurdere reparaties zijn deze keer, maar met de dealerprijzen en de afgelopen 46.000+KM toch maar voor 5 cent per kilometer aan onderhoud/reparatie/banden kosten gecombineerd. (249.000~KM nu momenteel)

• steveman

steveman

"Be curious"

Nieuwe condensor + wat R134a, en we zitten ook met dit weer gewoon met plezier in de 206 \o/
Voor de APK nog wel in net in orde, maar toch maar 2 nieuwe bandjes erop ivm uitdroging, zelf nog even voor-achter wisselen, beste rubber het liefst op de trekkende en sturende as natuurlijk...

• Steven.w
quote:
steveman schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:45:
beste rubber het liefst op de trekkende en sturende as natuurlijk...
Dat is niet altijd zonder meer het beste. Bij nat weer wil je juist het beste profiel op je achteras hebben om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
quote:
steveman schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:45:
Nieuwe condensor + wat R134a, en we zitten ook met dit weer gewoon met plezier in de 206 \o/
Voor de APK nog wel in net in orde, maar toch maar 2 nieuwe bandjes erop ivm uitdroging, zelf nog even voor-achter wisselen, beste rubber het liefst op de trekkende en sturende as natuurlijk...
Weet niet hoe je voorbanden zijn, als die net een jaar geleden vernieuwd zijn is het geen probleem om het om te wisselen, maar als je huidige voorbanden al wat verder zijn zou ik gewoon het beste rubber achter laten zitten.
Een 206 is nou typisch zo'n karretje dat gewoon andersom gaat staan op een rotonde of klaverblad zonder kans tot correctie als je met versleten of uitgedroogde achterbanden gaat rijden. Ik vermoed dat je dat verschil nu al merkt aan je auto met nieuwe banden achter.

• CriticalHit_NL
Ik zag trouwens bij m'n eigen 206 bij de McPerson veerpoot van de linker voorkant er op een stukje veer wat 'schilvers' lijken te zitten, alsof het roest is wat is losgekomen en naar buiten staat.
Zal er bij de garage ook even naar laten kijken, lijkt me niet de bedoeling dat de veer zoiets vertoont.

• steveman

steveman

"Be curious"

We hebben geen gevaarlijk rubber laten zitten he ;)
Maar goed, sturen, optrekken en het grootste deel van het remmen (zonder ABS-vangnet) zit wel even allemaal voor.

Ik heb slechts kort gereden, maar voelde wel grippier aan op rotondes inderdaad.

Maar ja, 't is een saai bakkie en wordt ook zo gereden, pret maken we op 2 wielen. En wanneer er wat gegleden werd was dat onderstuur. (Hier, bei nasse: Stichtse Rotonde)

steveman wijzigde deze reactie 25-07-2018 15:55 (9%)

• _JGC_
Weet niet welke versie van de 206 je hebt, ik had een 1.4HDI en die was enorm gesteld op goede achterbanden. Kwam misschien ook door de manier waarop ie was uitgelijnd, dat ding was voor zo strak uitgelijnd dat je dat ding met goede voorbanden zo hard door bochten kon gooien dat de achterbanden op de af-fabriek kromme achteras het moeilijk krijgen als die wat minder zijn.

Merkte dat die 206 al een heel stuk beter reed als je 25kg kattenbakvulling in de kofferbak deed of gewoon de tank volgooide.

• steveman

steveman

"Be curious"

quote:
_JGC_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:12:
Weet niet welke versie van de 206 je hebt, ik had een 1.4HDI en die was enorm gesteld op goede achterbanden. Kwam misschien ook door de manier waarop ie was uitgelijnd, dat ding was voor zo strak uitgelijnd dat je dat ding met goede voorbanden zo hard door bochten kon gooien dat de achterbanden op de af-fabriek kromme achteras het moeilijk krijgen als die wat minder zijn.

Merkte dat die 206 al een heel stuk beter reed als je 25kg kattenbakvulling in de kofferbak deed of gewoon de tank volgooide.
1.4 benzine uit 2001, kan me voorstellen dat het motorblok van de benzinevariant wat lichter is wat dan weer de balans anders maakt. De uitlijning achter is trouwens niet meer optimaal, en dit was ook niet verstelbaar melde de bandenmonteur bij het plaatsen van winterbanden destijds.

Maar ja, het is nog steeds afwachten of m'n vrouw inderdaad m'n advies van een baan op fietsafstand weet op te volgen. Zodra daar duidelijkheid over is kunnen we eindelijk eens aan een ander bakkie gaan denken. De roestvorming wordt er vast ook niet minder op in tussentijd :+

• _JGC_
Achteras bij de 206 (en 207 ook) is af fabriek krom, krijg je alleen goed door een gereviseerde as te plaatsen (een nieuwe bij de dealer is ook krom). Is verder ook niks op af te stellen.

Verder kan je bij de 206 en 207 een beetje spelen met de sporing bij het uitlijnen, ik had de 206 vrij strak staan, toen ik met de 207SW bij de uitlijnboer vandaan kwam reed ie gewoon als een 206, maar dan met voldoende gewicht in de kont (LPG tank). Ik heb ook totaal niet het gevoel dat ik in een station rijd zegmaar.

Maargoed, hoe meer je voorkant toestaat qua toleranties, hoe eerder je tegen de beperkingen van de achterwielophanging aanloopt. Daarom gewoon altijd goede banden op de achteras, dat is het minste wat je eraan kunt doen.

Edit:
Vanavond weer anderhalf uur verspild met het monteren van wederom een weerstandsmodule in de 207. Auto starten, computerstoring. Uitgebouwd, naastelkaar gelegd, nieuwe module is 0,5cm dieper, de stekker komt niet bij de pinnen. De spaghettivreters van SIDAT hebben verkeerd gemeten toen ze de 1267J6 namaakten, of zijn er toevallig meerdere versies van dezelfde module? Morgen maar even bij Peugeot kijken om een originele, mocht daarmee de fan nog steeds niet draaien weet ik het goed gemaakt, dan gaat er een relais die 12V/70A kan schakelen tussen en bedien ik de fan zelf wel. Fan en bedrading doorgemeten, die lijken gewoon goed, dus het moet wel bijna de weerstandsmodule zijn.

_JGC_ wijzigde deze reactie 26-07-2018 22:29 (32%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CriticalHit_NL
M'n Peugeot 206 heeft een 'goede' score behaald bij de garage. :+
Dit is een vervolg op deze post: https://gathering.tweaker...message/55839573#55839573

Kilometerstand: 249815KM~

Bij het nakijken zijn de volgende dingen geconstateerd / als oplossing aangedragen zover ik het kan terughalen uit het gesprek:

1) Motor uitval + terugvallen in toeren stationair. (eigenlijk enkel bij warme motor opgemerkt)
  • Dynamo versleten. (schijnt bekend euvel te zijn met het type)
  • Motor herprogrammering.
2) Te warme motor met warm weer / airco aan en stationair in de file. (110°C koelvloeistof met koelvin aan)
  • Thermostaat vervangen. (opent mogelijk niet ver genoeg)
  • Mogelijk wederom waterpomp. (half jaar terug vervangen, wordt nog eens bekeken)
  • Klepspeling etc. controleren.
3) Sporadische uitval van de airconditioning.
  • Aansluiting leidingen zoals op condensor lijken wat te lekken, en onderin bij de radiator naast de condensor zit ook wat groene aanslag. (kan zijn dat hierdoor de druk niet optimaal is.)
  • Mogelijk wederom waterpomp. (half jaar terug vervangen, wordt nog eens bekeken)
4) Motorsteun en bakrubbers.
  • Zit inderdaad wat speling op maar nog niet perse aan vervanging toe, zijn niet gescheurd. (al zal ik het wel preventief laten vervangen denk ik)
  • Schakelbussen ruimer geworden.
5) Airco zorgt voor hevige trillingen in lage toeren en bij ontkoppelt uitrollen/afremmen.
  • Dynamo versleten.
6) Versnellingsbak olielekkage repareren.
  • Was geen aandrijfashoes maar iets anders van de bak zelf, demontage nodig. (lichte lekkage)
7) Moeizaam schakelen koude versnellingsbak. (maar kan aan bovenstaande punten liggen)
Valt moeilijk wat over de oordelen, maar kort na de olie verversing was het wel soepeler.
Denk dat dit even aankijken wordt nadat de andere reparaties zijn gedaan.

Verder nog de volgende puntjes op basis van m'n vragen of hun constateringen:
  • Moeizaam starten na uren te bakken in de zon zou mogelijk verholpen kunnen zijn met de nieuwe software. (vapor lock)
  • Rechter-achter wiellager defect. (dat leek ik al ruim 2 jaar te horen dus 40K KM verder :+)
  • Kleine speling op de spoorstangen.
Wat niet nodig is te vervangen/repareren:
  • Koppeling/drukgroep.
  • Remvloeistof is al vervangen, leidingen en brandstofleidingen volledig intact en niet poreus.
  • Olie zweten van de stuurbekrachtiging.
  • Remblokken kunnen nog 20-25K kilometer mee. (dus voor nu niet nodig)
  • Fuseekogels.
  • Poelies.
  • Electromagneet koppeling voor airco en condensor.
  • Stabilisatorstangen / draagarm / aandrijfassen.
  • Radiator. (koelwater niet vervuild)
Offerte wordt nog gemaakt, wordt vervolgd. :D *O*

Update:

Rond de 2800 Euro. :*) Prima!
Verder niks gehoord over de waterpomp overigens, alles wordt verder aangepakt en kan hij er weer even tegen.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 30-07-2018 13:52 (5%)

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Gaan er nog tweakers naar de Franse Auto Dag aankomend weekend met hun Peugeotje? :)

Fujifilm X-T2 || 23mm f/2 || 35mm f/2 || 50mm f/2

• CriticalHit_NL
Overigens gefeliciteerd Peugeot met het 35 jarige bestaan van de Peugeot 205, een tijdloos en sterk ontwerp!

https://www.autoweek.nl/n...-jaar-peugeot-205-deel-1/

• Frank!in
  • Laatst online: 09:14
Donderdag gaat m'n Peugeot 206 naar de garage voor het vervangen van de distributieriem (waterpomp, multieriem, spanrollen, ect), ben erg benieuwd. Hoop dat er niet nog andere gekke dingen naar boven komen.

Kwam er zelf wel achter dat de koelvin van de radiator weer stuk is. Kost bij de garage €210 euro, heb er net zelf maar één gekocht voor 75. Ben niet zo heel handig met auto's, maar dit kan ik er wel zelf in zetten gelukkig. Heb deze operatie namelijk vorig jaar ook moeten doen, want toen was ie ook al stuk.

Hebben jullie ervaring met de koelfan die snel kapot gaat bij een peugeot 206 (Diesel, HDI 2.0)?

• _JGC_
Is het wel de koelfan, of stiekem de weerstandsmodule?

Heb die laatste bij mijn 207 vervangen, heeft probleem helaas niet opgelost. Afgelopen zaterdag met 32 graden en kachel aan in Duitsland in de files gestaan.

• Frank!in
  • Laatst online: 09:14
De vorige keer was het wel de koelfan. Hoe kan ik eenvoudig testen of het de weerstandsmodule is?
Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True