Al sinds najaar 2017 problemen met airco: werkt soms wel, voor eventjes en gaat dan uit. Bij laatste onderhoud airco laten vullen, na 10 jaar zal er wel niet meer genoeg ingezeten hebben. Probleem niet opgelost.
Gisteren met het mooie weer even naar Aqua zoo geweest, bij terugkomst stuiten we bij Heerenveen op file. Airco doet het nog steeds niet, blowers maximaal, ineens PIEP, STOP! Motortemperatuur te hoog. Kachel aangezet op max, ramen open, daalde binnen een minuut weer naar acceptabel niveau (ja dat is mijn eerste reactie dan, uitzetten is garantie voor rook onder de motorkap).
Bij thuiskomst even gekeken, fan slaat niet aan. Auto uit, auto aan, fan start op max toerental en airco doet het ook ineens.
Uitgelezen, P0599. Die code stond er laatst ook al tussen toen ik met kapotte bobine en open vacuum reed.
Ik vermoed dat de elektronische thermostaat gaar is, of een stekker op dat ding. Unit is ook verantwoordelijk voor aansturen van de fan. Morgen even naar dealer voor diagnose. Eigen garage doet geen reparaties tot na de zomer, dus ze mogen het ook fixen.
Edit: vandaag even naar dealer geweest, die wijst het thermostaathuis aan als hoofdverdachte. Had al een prijs gehad van 350 voor vervanging daarvan, maar ik gok dat het over de 500 wordt: accubak, luchtfilterbak en buis moeten weg, daar zitten bij mij een lpg computer, lpg injectoren en lpg slangen in. Moet met enig beleid gesloopt en opnieuw opgebouwd worden, zijn ze zo 2 uur extra mee bezig.
[
Voor 15% gewijzigd door
_JGC_ op 10-04-2018 22:37
]