Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 00:32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Topicstarter
^^ Gekkenwerk! :D 368pk in een 106... 8)7

(al is het nog niet zo extreem als 444 wielpk's in een 205... bij 275km/u op GPS in vijfde versnelling in de toerenbegrenzer lopen... :X )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Graag advies van 206CC bezitters. Ik wil een youngtimer kopen (voor dochterlief) en heb me al wel wat ingelezen in waar ik op moet letten als ik straks bij een garage sta. Maar wat zijn jullie ervaringen met deze auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03:54
Ik heb een proefrit gemaakt in de 3008 GT-line. Dit was een handbak, helaas hadden ze de automaat niet om een proefrit mee te maken. Heeft de automaat die in de 3008 zit een dubbele koppeling? Ik heb het niet kunnen vinden op het internet. En voor de mensen die de automaat al hebben, hoe schakelt die? Is het voelbaar? Up/down shiften gaat dat snel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Untouchablezz20 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:43:
Ik heb een proefrit gemaakt in de 3008 GT-line. Dit was een handbak, helaas hadden ze de automaat niet om een proefrit mee te maken. Heeft de automaat die in de 3008 zit een dubbele koppeling? Ik heb het niet kunnen vinden op het internet. En voor de mensen die de automaat al hebben, hoe schakelt die? Is het voelbaar? Up/down shiften gaat dat snel?
De automaat is heerlijk, heb reeds een proefrit gemaakt. Ik weet dat Visscher Peugeot in Culemborg een 3008 GT 180 pk diesel automaat heeft rijden. Wellicht daar eens langs voor een proefrit.

[ Voor 55% gewijzigd door Brakkie op 28-08-2017 18:35 ]

Systeem | Garmin Connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
JobKlimop schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 00:10:
Je kan voor de zekerheid langs een garage gaan en het laten bijvullen, als je een beetje goed zoekt heb je dat voor 6 tientjes gedaan. Als het dan nog niet werkt moet je toch gaan kijken naar de pomp.
Heb het bij laten vullen. Het was wel duurder dan 6 tientjes, het koelmiddel is de laaste maanden fors in prijs gestegen. Er zat nog 100 in, er zit nu weer 450 in. Het koelen is nu veel beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Moet mijn 207SW ook laten bijvullen, airco deed het afgelopen dagen sporadisch niet. Dan wordt het benauwd in de auto, na tijdje ruik je typische airco lucht, wordt het daarna even goed koud en vervolgens weer warm. Compressor heeft ook nooit gezond geluid gemaakt, dus hoop dat het bij bijvullen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Bij mij werd het niet meer goed koud, nog wel koeler dan op de uit stand. Als ik de airco aan deed dan hoorde ik een soort geritsel, net alsof er droge blaadjes in de ventilator aan het draaien waren. Dat geluid is nu ook weg. De aircoman gaf aan dat als je met een lege airco zit de pomp ook kapot kon gaan, dan zat je richting €1.000,-. Zijn advies was elke 2 jaar bijvullen maar ja hij adviseert met zijn portemonnee denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Kju

Untouchablezz20 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:43:
Ik heb m'n 3008 GT-Line nu een maandje. Ik weet niet of het een dubbele koppeling is. Het is wel een van de lekkerste automaten waar ik ooit mee heb gereden. Geen schokken, niet te vroeg, niet te laat, heel soepel, ook met de flippers in manual. Ik vind wel dat je (ook in sport) je gas vanuit stilstand flink in moet trappen, er zit best een grote vertraging in als je snel vooruit wil komen (maar goed hoe vaak wil je dat nou echt en het zal ook grotendeels door het gewicht komen) maar tussenacceleraties zijn uitstekend. De flippers zijn niet echt nodig.
Ik weet niet of je de keus hebt maar heb een klein beetje spijt dat ik niet de 5008 heb genomen. De koffer van de 3008 valt tegen. Voor de rest vind ik de 3008 wel mooier en sportiever.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik heb een 1.2 308 Active, kom van een 1.4 307 Premium af. Maar wat rijdt dit lekker zuinig maar toch pittig zeg. Nu ook 30pk meer natuurlijk, merk ik goed. Mis alleen wat opbergruimte. Had namelijk zo'n zonnebrilvakje in het plafond, ruimte in de deur was groter, in het midden kon ik twee flesjes kwijt nu één die dan uitsteekt en onder de stoel had ik twee lades. Maar dat ben ik zo vergeten denk ik want de rest van de auto is gewoon genieten.

Vind navigatie niet super handig, na invoeren van het adres moet je nog paar keer doordrukken voordat die daadwerkelijk begint. Elke keer die klote eindmelding, kan die weg op een of andere manier..?

Verder krijg ik mijn tijd niet goed ingesteld, springt elke keer terug. Heb nu de tijdzone veranderd zodat die toch goed staat. Meer mensen last van..?

Ben er ook nog niet achter hoe je bijvoorbeeld wat adressen als favoriet erin kunt zetten, zie wel opslaan enzo. Maar waar haal je je lijstje met favorieten dan weer tevoorschijn..? Zoals je thuis of werkadres.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Pos2007 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:35:
Bij mij werd het niet meer goed koud, nog wel koeler dan op de uit stand. Als ik de airco aan deed dan hoorde ik een soort geritsel, net alsof er droge blaadjes in de ventilator aan het draaien waren. Dat geluid is nu ook weg. De aircoman gaf aan dat als je met een lege airco zit de pomp ook kapot kon gaan, dan zat je richting €1.000,-. Zijn advies was elke 2 jaar bijvullen maar ja hij adviseert met zijn portemonnee denk ik dan.
Die droge blaadjes komen me ook bekend voor, dat had ik al een tijdje en was niet echt achter te komen waar dat vandan kwam...

Komende week maar even afspraak maken, airco weer vol. Ben die drukkende lucht in de auto nu meer dan zat aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Van mijn 207SW outdoor begint de halflederen stoel te scheuren in het leer. Ik heb bij de sloper een prijs opgevraagd voor een andere stoel, er zit echter geen airbag in. Prijs van de stoel is €125,-.

Toen ik de auto kocht zaten er al een paar scheurtjes in, deze scheurtjes worden echter steeds groter.

Is het gemakkelijk om die airbag om te zetten uit mijn eigen stoel. De stoel zelf demonteren lijkt me niet al te moeilijk of verkijk ik me daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:06

cdoens

Peugeot-gek

Pos2007 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:02:
Van mijn 207SW outdoor begint de halflederen stoel te scheuren in het leer. Ik heb bij de sloper een prijs opgevraagd voor een andere stoel, er zit echter geen airbag in. Prijs van de stoel is €125,-.

Toen ik de auto kocht zaten er al een paar scheurtjes in, deze scheurtjes worden echter steeds groter.

Is het gemakkelijk om die airbag om te zetten uit mijn eigen stoel. De stoel zelf demonteren lijkt me niet al te moeilijk of verkijk ik me daar op?
Ik denk dat je dan beter de bekleding van de goede stoel op je gescheurde stoel kan plaatsen. Je zit dan alleen met de uitsparing voor je airbag die je erin moet zien te krijgen. Wellicht licht opsteken bij een autobekleder. Wellicht vallen de kosten mee en die jongens hebben wat meer ervaring.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik heb nu een Peugeot 208 Blue lion. Mooi navigatie systeem connect 3d nav. Er zou realtime verkeer moeten zijn door TomTom. Nu reed ik een kleine file in zonder dat de navigatie iets zei. Op waze op mijn telefoon had die wel gewoon vertraging aan. In mijn beeld staat wel TMC. Dacht dat dat goed was. Nu las ik via google ergens dat het alleen werkt als de navigatie gekoppeld is aan een telefoon. Klopt dit? Nog niet kunnen testen. Maar dat lijkt me sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Mijn 206 (SW, 2004) geeft soms een melding "Storing uitlaatgas" - "Katalysator" icm branden motormanagement-lampje. Die verdwijnt dan ook weer vanzelf (vaak na de eerstvolgende keer starten) wat mij deed vermoeden dat het een niet al te zorgelijke sensor-falen was. Vandaag had ik echter voor het eerst dat de melding weer opkwam en de auto ook minder vermogen had. Ik kon niet meer harder dan +/- 110 km/uur , leek alsof de auto begrenst was. .. Andere bijkomstigheid was dat de auto het actuele verbruik (xx / 100 km) niet meer wilde weer geven (veranderde in _ _ / 100km ), alsof de auto dat niet meer kon berekenen.

Google'n leidt tot diverse items hierover op niet echt behulpzame fora waarin ook wel gesproken wordt over een soort van 'veilige modus'. Weet iemand hier toevallig iets meer over?

NB: Midden op de snelweg een auto even opnieuw starten loste het probleem in dit geval op. Vol vermogen terug evenals de weergave van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Pos2007 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:02:

Ik zou even wachten / zoeken (ook op marktplaats) of je niet een variant kan vinden van een stoel met airbag. Ik weet niet hoe het bij de 207 zit maar bij de 206SW was het wisselen van de stoelen erg weinig werk. Daar heb ik mijn versleten quick-silver bekleding in zijn geheel vervangen door een volleder variant (inclusief suede-ish zijpanelen en handschoenenvak), dat koste me bij een handelaar geloof ik 250 euro. Eén goede stoel vinden zal wel lastiger zijn dan een hele set bekleding misschien. De stoelen in de 206 waren met schroeven zo los, verder alleen een stekkertje omklikken (voor airbag, etc.).

Verder even als leek (misschien zeg ik nu iets heel stoms): Nadeel van een stoel die geen airbag meer heeft kan ook zijn dat er dus een klapper gemaakt is. Lijkt me niet een heel prettig idee om een stoel over te nemen uit een schade-auto. Weet nooit hoe groot de klap dan geweest is en wat de exacte impact op de stoel / hoofdsteun / etc. is geweest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Valorian schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:32:
<>
NB: Midden op de snelweg een auto even opnieuw starten loste het probleem in dit geval op. Vol vermogen terug evenals de weergave van het verbruik.
Ik heb zoiets gehad en uiteindelijk kapte de turbo ermee in mijn 307 1.6 HDI.
Deze auto heb ik vandaag verkocht aan een opkoper nadat het blok eerst verstopt was met olieresten en na schoonmaken op de gekste momenten afsloeg. (en nog wat andere ongein - heb de afgelopen twee jaar te vaak de garage moeten bezoeken) Zelfs de garage wist niet meer waar de zoeken en na 10 jaar was het ook wel mooi, maar 260K vind ik weinig voor een diesel, dus volgende week staat hier een Volvo V70, ben na wat eerdere ervaringen weer even klaar met al het plastic in die Franse autoblokken.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 20-10-2017 00:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Valorian Storing uitlaatgas is een algemene melding die betrekking heeft op meetwaardes van lambdasensoren. Kan alles van injectie tot en met achterste lambdasensor zijn.

Ik heb het met mijn 207 gehad, was een defecte bobine. Lambda meet onverbrande brandstof, schakelt cilinder uit en je auto rijdt als een tractor.

Als je storing hebt gehad moet je hem even uitlezen met een EOBD stekker, foutcode staat opgeslagen in ECU.

Welke motor ligt er in de 206?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Valorian wat jij ervaren hebt qua vermogen kwijt heet de zgn Noodloop. Kun je niet meer dan 3000 rpm maken (bij een HDI iig, benzine weet ik ff niet). Zit er in om de motor (en de berijder, op de snelweg ineens geen motor meer is ook niet handig :P) te beschermen, als er dingen gedetecteerd worden als bij jou dan schiet ie daar in. En idd, motor aan en uit reset het meestal. Maar dan treed vaak het probleem weer op.

Ik heb het een keer gehad met een kapotte turbo (as gebroken), schoot ie er ook in. Van 150 ineens maar 100 kunnen rijden en een auto die klinkt als een koffiemolen is best raar :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
The Eagle schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:41:
@Valorian wat jij ervaren hebt qua vermogen kwijt heet de zgn Noodloop. Kun je niet meer dan 3000 rpm maken (bij een HDI iig, benzine weet ik ff niet). Zit er in om de motor (en de berijder, op de snelweg ineens geen motor meer is ook niet handig :P) te beschermen, als er dingen gedetecteerd worden als bij jou dan schiet ie daar in. En idd, motor aan en uit reset het meestal. Maar dan treed vaak het probleem weer op.

Ik heb het een keer gehad met een kapotte turbo (as gebroken), schoot ie er ook in. Van 150 ineens maar 100 kunnen rijden en een auto die klinkt als een koffiemolen is best raar :X
Ah, nuttige info! Bedankt. Ik ga eens een bezoekje garage inplannen.
_JGC_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:22:
@Valorian Storing uitlaatgas is een algemene melding die betrekking heeft op meetwaardes van lambdasensoren. Kan alles van injectie tot en met achterste lambdasensor zijn.

Ik heb het met mijn 207 gehad, was een defecte bobine. Lambda meet onverbrande brandstof, schakelt cilinder uit en je auto rijdt als een tractor.

Als je storing hebt gehad moet je hem even uitlezen met een EOBD stekker, foutcode staat opgeslagen in ECU.

Welke motor ligt er in de 206?
Thanks.
Een 1.6 benzine. Geen turbo oid, dat scheelt weer (wat er niet op zit kan ook niet sneuvelen ;) )
franssie schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:07:
[...]

Ik heb zoiets gehad en uiteindelijk kapte de turbo ermee in mijn 307 1.6 HDI.
Deze auto heb ik vandaag verkocht aan een opkoper nadat het blok eerst verstopt was met olieresten en na schoonmaken op de gekste momenten afsloeg. (en nog wat andere ongein - heb de afgelopen twee jaar te vaak de garage moeten bezoeken) Zelfs de garage wist niet meer waar de zoeken en na 10 jaar was het ook wel mooi, maar 260K vind ik weinig voor een diesel, dus volgende week staat hier een Volvo V70, ben na wat eerdere ervaringen weer even klaar met al het plastic in die Franse autoblokken.
Ook hier bedankt (ook voor de pm). Heb geen turbo, dus dat scheelt weer. Is een 1.6 benz motor.

Grappig dat je naar Volvo bent gegaan. Na 4 jaar 206 en nooit grote problemen maar wel relatief veel onderhoudskosten realiseer ik me dat autorijden gewoon duur is en overweeg ik toch ook maar weer een volvo (ook al wordt dat wellicht nog duurder). Wel eens gedacht aan een +- 10-15 jaar oude C70. Niet praktisch, wel erg leuk denk ik....

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 20-10-2017 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Topic even teruggelezen, gaat om een 206SW 1.6 16V Quicksilver. Benzine, geen turbo.

Lees dat ding even uit, of laat hem uitlezen, dan weet je waar je moet zoeken. Kapotte sensor (lambda), iets met ontsteking wat niet deugt (bougies, bobine), achterstallig onderhoud, je weet het pas als je uit gaat lezen, en dan nog is dat uitlezen een kleine stap naar de richting waar je moet kijken.

Peugeots van die leeftijd laten zich gewoon uitlezen met een 10-euro EOBD stekker van Ebay en Torque light. Voor de betekenis van de code moet je niet afgaan op wat Torque aangeeft, is nml waarschijnlijk een P-code die per fabrikant verschilt qua betekenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:38:
[...]

Ik zou even wachten / zoeken (ook op marktplaats) of je niet een variant kan vinden van een stoel met airbag. Ik weet niet hoe het bij de 207 zit maar bij de 206SW was het wisselen van de stoelen erg weinig werk. Daar heb ik mijn versleten quick-silver bekleding in zijn geheel vervangen door een volleder variant (inclusief suede-ish zijpanelen en handschoenenvak), dat koste me bij een handelaar geloof ik 250 euro. Eén goede stoel vinden zal wel lastiger zijn dan een hele set bekleding misschien. De stoelen in de 206 waren met schroeven zo los, verder alleen een stekkertje omklikken (voor airbag, etc.).

Verder even als leek (misschien zeg ik nu iets heel stoms): Nadeel van een stoel die geen airbag meer heeft kan ook zijn dat er dus een klapper gemaakt is. Lijkt me niet een heel prettig idee om een stoel over te nemen uit een schade-auto. Weet nooit hoe groot de klap dan geweest is en wat de exacte impact op de stoel / hoofdsteun / etc. is geweest....
Ik heb ook een stoel met airbag gevonden. De airbag is ook niet om te zetten geloof ik (fysiek wel, maar de computer herkent hem dan niet). Kosten €200,-. Ik laat het dus eerst nog even zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

_JGC_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:38:
Topic even teruggelezen, gaat om een 206SW 1.6 16V Quicksilver. Benzine, geen turbo.

Lees dat ding even uit, of laat hem uitlezen, dan weet je waar je moet zoeken. Kapotte sensor (lambda), iets met ontsteking wat niet deugt (bougies, bobine), achterstallig onderhoud, je weet het pas als je uit gaat lezen, en dan nog is dat uitlezen een kleine stap naar de richting waar je moet kijken.

Peugeots van die leeftijd laten zich gewoon uitlezen met een 10-euro EOBD stekker van Ebay en Torque light. Voor de betekenis van de code moet je niet afgaan op wat Torque aangeeft, is nml waarschijnlijk een P-code die per fabrikant verschilt qua betekenis.
Die P codes kun je vervolgens wel weer heel makkelijk google-en als je erbij aangeeft dat het een Peugeot betreft.

Bij mij brandt het lampje ook al een paar weken en heb de auto met originele Peugeot laptop (Eigen bezit :P) uitgelezen. Katalysator wordt oud. Maar kan geen kwaad voor de auto dus mag er gewoon mee door blijven rijden van de Peugeot dealer in Frankrijk. (Onderweg op vakantie eerste keer gebeurd)
Hoe ik volgend jaar de APK doorkom, zie ik wel. 2 maanden vtv alvast aanbieden, heb ik tijd zat om te schroeven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Je kunt ook altijd nog proberen met zo'n afstandsbusje ertussen. Maargoed, een motorstoringslampje vanwege defecte katalysator zou geen invloed moeten hebben op noodloop.
Zo'n 206 heeft dan ook nog een STOP indicatie, dus als je er echt niet mee door mag rijden brandt die wel.

Bij mijn 206 HDI was STOP overigens ook zomaar opgelost, in eerste instantie gestopt en geconcludeerd dat er geen probleem was, vervolgens instructieboekje erbij: "Dieselmodellen zijn uitgerust met een KVS niveausensor". Potje zat op niveau dus sensor stuk, kabel eruit, storing weg. Monteur die een jaar later m'n dynamo verving vond de losse stekker, sloot hem weer aan en kwam tot dezelfde conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
iemand ervaring met bandenmaat onder een 308 SW. Heb nu 205 / 55 / R16 en ben op zoek naar winterbanden.
Nu kan ik best veel vinden met maat 195x65 R15. Stuk smaller dus, maar zou volgens peugeot moeten kunnen. Vraag me alleen af of ik met een smallere winterban wel voldoende grip heb?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Driek schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:31:
iemand ervaring met bandenmaat onder een 308 SW. Heb nu 205 / 55 / R16 en ben op zoek naar winterbanden.
Nu kan ik best veel vinden met maat 195x65 R15. Stuk smaller dus, maar zou volgens peugeot moeten kunnen. Vraag me alleen af of ik met een smallere winterban wel voldoende grip heb?
Hoe breder de band, hoe minder druk op het wegdek je hebt: het gewicht wordt immers over een groter (contact)oppervlak verdeeld. Het idee bij winterbanden is dan juist ook om méér druk te hebben op het wegdek, waardoor het juist wordt aangeraden om één of twee maten smallere banden te nemen (195 t.o.v. 205 is één maat verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 22:05
Heb zelf een 308SW uit 2011.
Hier zitten standaard ook 205/16" banden onder (op aluminium velg).
In de winter rijden we met 195/15" banden (op stalen velg).
Geen enkel probleem mee, rijdt prima.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Oke, dus smaller is eigenlijk beter voor winterbanden. Bedankt, ga ik op zoek naar de 195

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Ik had tot dit jaar ook smallere banden voor de winter. Maar nu een setje in dezelfde breedte-maat. Ik ken het principe maar toch ga ik het proberen. De smallere banden die ik heb zijn 185-65-15 ipv de aangeraden 195-65-15. Ik had 2 km extra teller afwijking t.o.v. de zomerbanden (205-50-17).
Dit jaar dus 205-55-16 steelies eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
2 maatjes smaller zou ik niet doen idd, op sneeuw, modder en sludge presteer je beter door de hogere druk, maar onder alle andere omstandigheden lever je flink in. Liefst 1 maat smaller of dezelfde maat als af-fabriek geleverd wordt op je auto.

Bij m'n vorige auto (206) reed ik in de zomer op 175/65/14, in de winter op 185/60/14. Niet doelbewust voor gekozen, ik had ze nog over van m'n golf MK3 die in de zomer op 195/50/15 reed. Voordeel van 185 was wel dat het in de herfst een stuk stabieler op de weg lag bij harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wok schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:49:
^^ Gekkenwerk! :D 368pk in een 106... 8)7

(al is het nog niet zo extreem als 444 wielpk's in een 205... bij 275km/u op GPS in vijfde versnelling in de toerenbegrenzer lopen... :X )
Doet me denken aan dit filmpje. (actie op 1:25)

Daar is het nog een sportwagen (waar letterlijk geen onderdeel van heel blijft!).

Dan wil ik niet met 275km/u in een 205 zitten...!

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 21-10-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

:X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetzel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik sta op het punt om een 308 1.2 active 82 pk uit 2014 met 70k op de teller te kopen. Mooie fijne auto met alles er op en aan. Bij de korten proefrit kwamen er geen gekke dingen naar boven maar nog wel twee vragen; 1) zijn er mensen die wat langer ervaring hebben met deze 3 cilinder 82 pk, wordt het geluidsniveau bij langere afstanden vervelend of valt het mee of is iets meer vermogen (woon/werk verkeer) aan te raden? 2) daarnaast nog specifieke aandachtspunten bij dit model om rekening mee te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fairy schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:05:
[...]

Doet me denken aan dit filmpje. (actie op 1:25) [video]

Daar is het nog een sportwagen (waar letterlijk geen onderdeel van heel blijft!).

Dan wil ik niet met 275km/u in een 205 zitten...!
WOW, ze hebben het nog overleefd ook.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wetzel schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:00:
Ik sta op het punt om een 308 1.2 active 82 pk uit 2014 met 70k op de teller te kopen. Mooie fijne auto met alles er op en aan. Bij de korten proefrit kwamen er geen gekke dingen naar boven maar nog wel twee vragen; 1) zijn er mensen die wat langer ervaring hebben met deze 3 cilinder 82 pk, wordt het geluidsniveau bij langere afstanden vervelend of valt het mee of is iets meer vermogen (woon/werk verkeer) aan te raden? 2) daarnaast nog specifieke aandachtspunten bij dit model om rekening mee te houden ?
Bel maandag je lokale Peug dealer even, vraag naar de chef werkplaats. Die weet dat soort dingen :)
ANWB wil ook wel eens wat te melden hebben, zeker nu het model al wat oud is.
Verder: das dat ding met die volledig alu pookknop. Daar wil je een andere voor (die uit het vorig model 308). Zie elders in dit topic, ik had er nl eentje in mijn vorige leaseauto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wetzel schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:00:
Ik heb dat blok in mijn 108 en stoor me op de snelweg niet aan het geluid. Wel kan ik me voorstellen dat 82pk in een 308 wat te weinig is. Die 108 van mij weegt leeg 840 kilo, de 308 weegt 1050 kilo :X

In die 308 zou ik dan toch minimaal wel de 110 PK motor willen hebben.

Verder zou ik aanraden om even een proefrit te maken in de file (of in ieder geval op lage snelheid file proberen te rijden). Ik vind mijn auto ontzettend zenuwachtig in de file omdat bij lage snelheden het gaspedaal zich lastig laat doseren (klein beetje gas resulteert bij hele lage snelheden in teveel vermogen en dan gaat de auto hokken en stoten, heel irritant, lijkt mij een software-issue waar Peugeot niets aan doet). In de praktijk rij je daardoor heel vaak met je koppeling in. Maar.. de 308 is zwaarder dus wellicht speelt dat daar minder een rol.

Verder heb ik iets meer dan 2 jaar tijd en 35.000km nog niets van storingen gehad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 12:03

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H3hP0Svhh8YtWhqltAMLZLqe/full.png
Sinds eind augustus ben ik eigenaar van deze Franse schone (de rechter), dus mag ik hier posten :) .

Ik heb al eens eerder een 205 gehad, die helaas weg moeten doen omdat het onderhoud te duur werd (vorige eigenaar had vrijwel niks gedaan en was er mooi mee blijven rijden). Maar nadat 'ie weg was, miste ik 'm wel, ondanks alle ellende ermee. En de Ford die daarna kwam was geen haar beter, behalve dat de stoelen en vering keihard waren. Gelukkig was al vrij snel de koppeling van die Ford versleten en heb ik besloten om 'm daarna maar te laten afvoeren.
Daarna ook geen auto weer gekocht bij die garage. Maar toen er weer een 205 op m'n pad kwam heb ik die meteen gekocht. Een hele nette dit keer, met maar 121.000 op de teller. Is altijd een tweede auto geweest van iemand die in de omgeving van Middelburg woonde, en heeft netjes z'n onderhoud gehad. Ingeruild want mevrouw wou een Fiat 500 omdat die zo schattig zijn. De Fiat garage had 'm aan een van z'n medewerkers geschonken en die had 'm weer voor 275 euro op Facebook gezet omdat 'ie niet wist wat 'ie niet wist wat 'ie ermee moest. En zodoende kwam 'ie bij mij in het zicht.
Hij rijdt echt fijn, ik ben er zo blij mee. Dat comfort... die stoelen zijn heerlijk zacht en die vering... je zweeft over de weg O+ . Maar vooral die stoelen vind ik prettig, want door een gebeurtenis in mijn jeugd heb ik al mijn hele leven last van mijn rug. En waar ik bij die Ford er na een half uur rijden gebroken uit kwam, heb ik bij deze Peugeot geen centje pijn. Zelfs na een rit van Middelburg naar Drachten kwam ik er fris uit. Al hebben we uiteraard wel een paar keer gepauzeerd onderweg. Die 275 euro was echt een koopje voor deze nette wagen. Er zitten wat kleine roestplekjes op en sommige plastic delen zijn uitgedroogd en scheuren, maar dat valt wel weer op te lossen.

Ik vind de lampjes in de grille alleen wat minder. Ze zitten ook niet aangesloten voor wat ik heb kunnen zien. Maar ik denk erover om de glaasjes oranje te verven of er oranje lampjes in te draaien en ze als extra richtingaanwijzers aan te sluiten. Ik denk nog over een relais waarbij ze om en om met de normale richtingaanwijzers kunnen branden, zoals op zo'n oude stadsbus, maar dat is toekomstmuziek voor nu.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:36
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Booberella schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:51:
[afbeelding]
Sinds eind augustus ben ik eigenaar van deze Franse schone (de rechter), dus mag ik hier posten :) .
205 O+

Geniale autootjes, die 205-jes _O_ Heb er inmiddels zo'n 15 gehad en die dingen blijven een onweerstaanbare aantrekkingskracht houden... Heb momenteel twee 205CTI-tjes voor de hobby.

Die lampjes in de grille zou ik lekker laten voor wat het is... afkoppelen en niks meer mee doen. Ik heb mischien nog wel een onverprustst grilletje liggen die je dan alleen nog in kleur zou moeten laten spuiten. Ik moet dan even zoeken, maar als ik em kan vinden, mag je hem wat mij betreft hebben tegen verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die 205jes zijn idd leuk. Ben nu op zoek naar iets simpels en dat zou perfect zijn, dus zelf aan het zoeken gegaan. Nog niet zoveel resultaat in de buurt overigens. Wel iemand op MP gevonden die zijn project verkoopt; was een V6 in een 205 GTI aan het lepelen :D
Helaas ben ik niet zo handig met auto's als @Wok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:38:
Die 205jes zijn idd leuk. Ben nu op zoek naar iets simpels en dat zou perfect zijn, dus zelf aan het zoeken gegaan. Nog niet zoveel resultaat in de buurt overigens. Wel iemand op MP gevonden die zijn project verkoopt; was een V6 in een 205 GTI aan het lepelen :D
Dat soort dingen kun je uitermate goed leren juist op een 205 :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:38:
Ik zit in een facebook groep waar geregeld wat wordt aangeboden. Peugeot 205 verkoop. Misschien is dat iets?

En wat dat project betreft: succes met die nachtmerrie. Ik ben er nooit zo happig op om andermans project over te nemen. Dan begin ik liever bij 0.
CriticalHit_NL schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:02:
Gefeliciteerd @Booberella met de 205, blijven leuke auto's om te zien, verwonderlijk ook hoe lang deze inmiddels wat oudere auto's toch nog veel rondrijden, dat zegt toch wel iets.
Betrouwbaar, comfortabel en redelijk goedkoop in onderhoud zolang je alle beurtjes netjes doet en er niet al te lomp mee omgaat, echt auto's met karakter.

Waarschijnlijk kan je op die manier er nog velen jaren mee rijden.
En misschien dat trouwens die lampjes bedoelt waren als mistlampen? Maar het belangrijkste is gewoon dat het rijdt.

Heb trouwens nog nooit zo'n 107 met zulke wimpers gezien, dat verwachtte ik eigenlijk alleen bij Twingo's, moest er wel om glimlachen.
Wat de lampjes betreft: dat zou goed kunnen. Wat ik wel weer is dat ze niet origineel zijn en bevestigd zijn op een manier dat er roestvlekken aan het ontstaan zijn op de grille.
Wok schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:25:
[...]

205 O+

Geniale autootjes, die 205-jes _O_ Heb er inmiddels zo'n 15 gehad en die dingen blijven een onweerstaanbare aantrekkingskracht houden... Heb momenteel twee 205CTI-tjes voor de hobby.

Die lampjes in de grille zou ik lekker laten voor wat het is... afkoppelen en niks meer mee doen. Ik heb mischien nog wel een onverprustst grilletje liggen die je dan alleen nog in kleur zou moeten laten spuiten. Ik moet dan even zoeken, maar als ik em kan vinden, mag je hem wat mij betreft hebben tegen verzendkosten :)
Bedankt voor het advies, maar ik zie die lampjes juist als een uitdaging. Ik wil er sowieso iets mee doen.

Wat betreft de grille: bedankt voor het aanbod. Daar zou ik eventueel wel interesse in hebben. Altijd handig voor als ik 'm toch zonder de lampjes wil hebben. Moet ik alleen zien uit te vinden wat de kleur is van mijn auto. Iemand noemde het champagne, maar ik weet niet of ik daar wat aan heb wat verf betreft.
Touchdomex schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:40:
[...]

Dat soort dingen kun je uitermate goed leren juist op een 205 :+
Helemaal waar. Een 205 is niet bijzonder ingewikkeld. Er zit überhaupt weinig op dus er kan ook weinig mis gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door NaoPb op 14-11-2017 21:49 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Booberella schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:48:
<>Moet ik alleen zien uit te vinden wat de kleur is van mijn auto. Iemand noemde het champagne, maar ik weet niet of ik daar wat aan heb wat verf betreft.
<>
Staat er nergens een kleur code? Staat meestal op de sticker die je pas kan zien als je je bestuurdersportier opendoet, samen met een hoop andere codes. Maar kan zijn dat ze dat toen nog niet deden natuurlijk.
Op basis van die kleurcode heb ik bij 123autalakken.nl oid verf besteld om wat diepe krassen weg te werken, dat ging goed. Helaas overleed ze twee dagen later maar soit, wel geleerd dat ik (als het moet) het zelf kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Bij een 205 van staat de kleurcode op de linkerveerpoot in de motorruimte.
Op de 206 heette de kleur die hier het meest op leek, Gris Cendre. Misschien dat het ook de benaming voor de 205 is/was?
PS. Grille van 205 is volledig van kunststof dus bang voor doorroesten hoef je niet te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door cdoens op 14-11-2017 23:47 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 23:38

n00bs

Het is weer Zomer!

Kan iemand wat advies geven t.b.v. bougies voor mijn 206 CC 2.0

Ik heb altijd de NGK 7113's erin gestopt ondanks dat ik soms de motor wat vreemd vond lopen vooral bij een koude motor. Achteraf lees ik op vele fora dat NGK in combi met Sagem bobines totaal niet aan te raden is en voor schade kan zorgen.

Dus had ik de FR8SC+ bougies gekocht (via partfinder op Bosch en diverse sites zou deze compatible moeten zijn). Echter viel me meteen op dat de vonk positie 2mm langer was dan van de NGK en dus om eventuele schade te voorkomen niet vervangen. Via Peugeot NL komt uit hun technisch handboek de Bosch FR8ME. Deze heeft inderdaad dezelfde lengte als de oude NGK's.

Op de Bosch site worden ook deze als compatible getoond. Ik vraag mij dus af wat is het effect van een 2mm langere vonk positie? dus je zit iets dieper in de cilinder. Betekent dit eerdere ontsteking? Ik twijfel dus om deze alsnog te proberen omdat er genoeg zijn die dit wel in hun Peugeot trappen of gewoon veilig de FR8ME halen.

• _JGC_
Ik las een halfjaar geleden vooral veel borrelpraat over NGK bougies met Peugeot. Er schijnt ooit type bougie geweest te zijn die zorgde voor motorproblemen, sindsdien praat iedereen elkaar na dat NGK op Peugeot niet goed is.

Langere vonk is krachtiger maar vraagt meer van je bobine. Uit Tecdoc haal ik wel de FR8SC+ voor jouw auto (maargoed, het is tecdoc, die kan er naast zitten). Weet niet hoe oud je bobine is, maar die dingen hebben ook niet het eeuwige leven. Heb laatst bij m'n 1.6VTI 2 van de 4 bobines mogen vervangen. Rijd nu rond met 3x Bosch en 1x NGK. Merk soms dat stationair toerental op LPG nogal schommelt, dus ik gok dat er binnenkort weer een gaat.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Over mijn bobine maak ik mij minder druk... ik onderhoud die Peugeot super goed en vervang met regelmaat onderdelen om hem in top staat te laten (vind die 206 cc gewoon een ontzettend toffe wagen), alleen ben ik bang dat die 2mm dieper liggen van de bougie eventueel schade oplevert aan de zuigers etc. Geen idee hoeveel speling daarin is en als die bougie iets dieper ligt, dan heeft dit natuurlijk effect op de ontsteking ten goede of kwade ;)

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

NGK is inderdaad een tijd slecht geweest icm Peugeot bobines maar of dat nu nog zo is, weet ik niet.
Ik neem aan dat je gewoon benzine rijdt en niet op LPG? In het laatste geval zijn er ook speciale LPG bougies (ik rol een 2.0 op LPG ;) )
En als laatste redmiddel kun je natuurlijk bij de dealer een doosje vonkkaarsjes halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ja 2.0 benzine (98). Gezien het feit dat de 206cc al wat ouder is en de bobine nooit is vervangen, lijkt mij een issue met NGK best reëel. Bij de dealer kom ik zo veel mogelijk niet, alleen soms voor specifieke onderdelen die je nergens vindt op het internet. Alles zoveel mogelijk via mister auto, ebay en soms zelfs China ;) daarna alles zelf of samen met mijn oom (monteur) monteren. Bespaard 1000en Euros :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Bobine is zo vervangen en als ie nog nooit vervangen is, kan ie ineens de geest geven.
Ik heb bij het verwisselen van de bougies de bobine uit voorzorg vervangen. De oude hou ik als spare just in case.
Bougies via mister-auto of Bogijn (meestal iets goedkoper) zullen toch wel de juiste geven. En anders kan ik via de Peugeot ServiceBox wel opzoeken wat er voor bougies in moeten. Kwestie van DM sturen met je laatste 8 cijfers van je chassisnr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 11:06
Mijn Peugeot 206 cc 2.0-16v heeft met 110.000 KM (eind 2009) een nieuwe distributieriem gekregen. Inmiddels zit ik op 196.000 KM en ik was benieuwd wanneer 't weer tijd wordt. In het instructieboekje geeft Peugeot 120.000 KM aan, maar er staat geen "of X jaar" bij vermeld.

Dat heb ik dus even nagevraagd bij een aantal garagehouders, en die gaven onafhankelijk van elkaar aan dat Peugeot daar doorgaans 10 jaar voor aanhoudt. Is dat niet erg lang? Meestal hoor ik zoiets van om de 6-7 jaar of zo.

Vind het in ieder geval wel fijn zo, want dan kan ik nog even sparen. Volgens mijngarage.nl mag ik bij deze wagen rekenen op een rekening van ± 550 euro, terwijl dat voor mijn vorige Peugeot 306 1.4 en de Renault Mégane Scenic 1.6 van m'n ouders respectievelijk 250 en 350 euro was ;(

Hij maakt het meer dan goed met het rijplezier wat ik ervoor terugkrijg, maar er zijn goedkopere auto's om te onderhouden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
@BleuZ Geen gek bedrag. Als ik deze tutorial lees dan moet het motorblok los van de steunen en opgeschoven worden. Dat wordt al snel een tijdrovend klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Levensduur is 10 jaar, garantie gaat tot 5 jaar. Ik zou er gewoon nog 2 jaar mee doorrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
452752 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:32:
@BleuZ Geen gek bedrag. Als ik deze tutorial lees dan moet het motorblok los van de steunen en opgeschoven worden. Dat wordt al snel een tijdrovend klusje.
Hee! Da's een handige website zeg _/-\o_

Dat klinkt heel logisch inderdaad. YouTube-filmpjes van een 1.4 motor leken erg simpel maar ik kan me ook voorstellen dat er door het tweeliterblok nauwelijks ruimte is om te werken.
_JGC_ schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:50:
Levensduur is 10 jaar, garantie gaat tot 5 jaar. Ik zou er gewoon nog 2 jaar mee doorrijden
Dan heb ik wel een beetje het idee dat ik het lot aan het tarten ben. Ik was nu van plan om de riem en waterpomp in medio/eind 2018 te laten vervangen, dan zit 'ie waarschijnlijk rond de 215.000 KM en dan vind ik 't wel tijd.

Ik wil er ook niet te lang mee blijven rijden met het risico dat 'ie knapt namelijk :+

[ Voor 37% gewijzigd door BleuZ op 20-11-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:34 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

BleuZ schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:17:
[...]

Hee! Da's een handige website zeg _/-\0_

Dat klinkt heel logisch inderdaad. YouTube-filmpjes van een 1.4 motor leken erg simpel maar ik kan me ook voorstellen dat er door het tweeliterblok nauwelijks ruimte is om te werken.

[...]

Dan heb ik wel een beetje het idee dat ik het lot aan het tarten ben. Ik was nu van plan om de riem en waterpomp in medio/eind 2018 te laten vervangen, dan zit 'ie waarschijnlijk rond de 215.000 KM en dan vind ik 't wel tijd.

Ik wil er ook niet te lang mee blijven rijden met het risico dat 'ie knapt namelijk :+
Je kunt ook eens op zoek gaan naar Peugeot Specialisten. Zijn geen dealers maar hebben meestal veel ervaring met de wat oudere types Leeuwtjes. In Barneveld zit er eentje, weet niet of dat voor jou in de buurt is? Het kan nooit kwaad om een belletje te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door cdoens op 20-11-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

BleuZ schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:58:
Mijn Peugeot 206 cc 2.0-16v heeft met 110.000 KM (eind 2009) een nieuwe distributieriem gekregen. Inmiddels zit ik op 196.000 KM en ik was benieuwd wanneer 't weer tijd wordt. In het instructieboekje geeft Peugeot 120.000 KM aan, maar er staat geen "of X jaar" bij vermeld.

Dat heb ik dus even nagevraagd bij een aantal garagehouders, en die gaven onafhankelijk van elkaar aan dat Peugeot daar doorgaans 10 jaar voor aanhoudt. Is dat niet erg lang? Meestal hoor ik zoiets van om de 6-7 jaar of zo.

Vind het in ieder geval wel fijn zo, want dan kan ik nog even sparen. Volgens mijngarage.nl mag ik bij deze wagen rekenen op een rekening van ± 550 euro, terwijl dat voor mijn vorige Peugeot 306 1.4 en de Renault Mégane Scenic 1.6 van m'n ouders respectievelijk 250 en 350 euro was ;(

Hij maakt het meer dan goed met het rijplezier wat ik ervoor terugkrijg, maar er zijn goedkopere auto's om te onderhouden :P
Ik heb ook de 206cc 2.0 en daar staat echt 5 jaar voor of 120.000KM (wat het eerste komt).
Zelf een setje kopen op mr auto doe je voor rond de 100 Euro, maar erin zetten kan lastig zijn (timing en spanrol). Niet mijn cup of tea en laat dat door mijn oom doen. Probeer altijd wel wat te helpen. Maar je bent er zo 3 uur of meer mee bezig. Nadeel bij de 206cc 2.0 is dat er ontzettend weinig werkruimte is en vaak veel los gemaakt moet worden in vergelijking met sommige andere wagens. 550 Euro lijkt mij dan ook wel een normaal bedrag (kost mij gelukkig minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Iemand in dit topic advies voor het volgende: Mijn achterruitverwarming van mijn 206cc doet het al een paar jaar niet meer
Er zijn enkele keren geweest dat hij het opeens deed (volgens mij nadat ik wat zekeringen uit de zekeringkast gehaald had en weer teruggeduwd).

Wanneer ik de achterruitverwarming inschakel dan hoor je het relaios, gaat het lampje op de knop branden en ook mijn spiegels worden warm! Dus het relais en zekering zijn uitgesloten.

Stekkers van de achterruitverwarming gehaald en de spanning gemeten: ~14V, prima dus.
Multimeter weerstand gemeten over de banen van de achterruit: 1.0 Ohm (zal wel goed zijn?)

Spanning gemeten wanneer stekkers op de achterruit zitten plus ingeschakeld circuit: 0V, dat klopt dus niet.

Aarde kant van de achterruit omgeleid naar carrosserie en meteen na inschakelen weer 0V. Dus het doet mij vermoeden dat er geen probleem oorspronkelijk met de aarding was. Natuurlijk nog voor de zekerheid die aarding getest door de pluspool van de verwarming los te maken en spanning te meten: 14V

Het lijkt dus voor mij dat het aan de pluszijde zit op het moment van belasten. Misschien ergens een stekker of aansluiting vanwege het feit dat de achterruitverarming het HEEL soms wel doet. Iemand tips wat ik nog verder kan controleren eventueel foto's of schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
n00bs schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:55:
[...]

Ik heb ook de 206cc 2.0 en daar staat echt 5 jaar voor of 120.000KM (wat het eerste komt).
Zelf een setje kopen op mr auto doe je voor rond de 100 Euro, maar erin zetten kan lastig zijn (timing en spanrol). Niet mijn cup of tea en laat dat door mijn oom doen. Probeer altijd wel wat te helpen. Maar je bent er zo 3 uur of meer mee bezig. Nadeel bij de 206cc 2.0 is dat er ontzettend weinig werkruimte is en vaak veel los gemaakt moet worden in vergelijking met sommige andere wagens. 550 Euro lijkt mij dan ook wel een normaal bedrag (kost mij gelukkig minder).
Waar staat die 5 jaar vermeld dan? In het artikel dat even hierboven werd gelinkt staat namelijk ook 10 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier destijds 600 euro voor een 206 1.4HDI bij de Peugeot dealer:
- spanrollen
- distributieriem
- multiriem
- waterpomp
- koelvloeistof

Voordeel van de 1.4HDI is dat ie 240.000km of 10 jaar doet met die riem, dus je vervangt dat ding 1x en daarna rijd je hem in principe op tot ie knapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

BleuZ schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:03:
[...]

Waar staat die 5 jaar vermeld dan? In het artikel dat even hierboven werd gelinkt staat namelijk ook 10 jaar...
Staat zover ik weet zelfs in het onderhoudsboekje (zal straks is kijken)
Die 10 jaar geldt alleen voor nieuwere modellen, maar met die 10 jaar is het alsnog een flinke gok met een riem ;-)
Mijne onlangs vervangen na 5 jaar en 1 maand. Zag er nog redelijk uit om nog wel 1 tot 2 jaar mee te rijden, maar was zeker niet meer in extreem goede staat dat ik er 10 jaar mee zou kunnen rijden. Daarnaast vervang je ook jouw waterpomp, weet niet of die het 10 jaar volhoudt ;)

[update]
Volgens de Peugeot manual 120.000KM of om de 5 jaar, welke het eerste komt
[/update]

[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 27-11-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Spiegelverwarming is niks meer dan 2 draadjes en een weerstand in het spiegelglas. Gaat tegelijk aan met de achterruitverwarming.

Als je spiegeltje eruit vist zie je vanzelf of je draadjes voor verwarming hebt. Bij mijn 206 heb ik 2x het spiegelglas vervangen in 7 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zoals ik vermeld heb, werkt de verwarming in de spiegels wel, niet in de achterruit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

CriticalHit_NL schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:04:
[...]

Doet me aan iets denken, moet je perse elektrisch verstelbare spiegels hebben voor ondersteuning van de spiegel-verwarming?
Zie wel op internet dat deze zouden moeten bestaan met handbediening, maar achteruit verwarming gebruik ik misschien een paar keer per jaar dus dat merk ik niet snel op.
Handbediende spiegels zijn bij de 206 niet verwarmd. Dus electrisch verwarmd betekend automatisch dat ze electrisch verstelbaar zijn.
Heel vroeger (309 GTI) had nog wel handbediende verwarmde spiegels.

Je kan het testen door de achterruitverwarming aan te zetten. Na een minuut of wat moet de spiegel dan handwarm aanvoelen. Of je ziet het verwarmingselement erdoorheen verschijnen als de spiegel beslagen was.

@n00bs De kabel naar je achterruit loopt door een van de C-stijlen en dus zou daar wel eens een draadbreuk kunnen zitten. Kan je bij de kabel (niet stekker) als het dak dicht is? Dan zou je eens kunnen frutten aan die kabel en kijken wat er gebeurt. Is dan wel haast een 2-man-job.

[ Voor 14% gewijzigd door cdoens op 28-11-2017 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@cdoens mijn 206 airline had destijds toch echt handbediende elektrisch verwarmde spiegels.
Zal ongetwijfeld een optie geweest zijn, ik had een XR met getint glas en airco, verder was ie kaal qua opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

@cdoens daar kom je dus helaas erg klote bij. Vermoedelijk zal ik de bank moeten demonteren. Maar ik vermoed eerder een aansluiting richting de zekering of relais. Maar goed het zijn altijd van die klusjes die qua tijd nooit uitkomen :) (je hebt gewoon goed daglicht nodig, niet veel wind en geen regen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een klein vraagje. Momenteel heb ik een Peugeot 208 uit 2015 als pool auto. Er zit echter een knop op het uiteinde van de richtingaanwijzer en ik heb geen idee wat het doet als ik hem indruk. Ik zie niets gebeuren volgens mij.

Aan de rechterkant heb ik zo'n zelfde knop en die laat dan brandstofverbruik zien op het scherm in de middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb die "knop" ook op mijn 207, maar het klokje dat je hoort komt van het draaibare gedeelte zelf. Het is geen knop zoals het knopje op de ruitenwisser waarmee je verbruik toont op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:34
Hier een Citrofiel die ook zo'n knopje op de richtingaanwijzer stok heeft zitten. Ik heb een C4 Coupe uit 2005, deelt onderhuids veel met de Peugeot 307. Bij mij is dat knopje in gebruik als je af fabriek ingebouwde navigatie hebt. Die heb ik niet, dus doet dat knopje niks :P

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Ah nice, ben ik daar tenminste over uit.
Thanks!

[ Voor 10% gewijzigd door Aschtra op 30-11-2017 08:16 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

mvds

Totally awesome!

Aschtra schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:39:
Ik heb een klein vraagje. Momenteel heb ik een Peugeot 208 uit 2015 als pool auto. Er zit echter een knop op het uiteinde van de richtingaanwijzer en ik heb geen idee wat het doet als ik hem indruk. Ik zie niets gebeuren volgens mij.

Aan de rechterkant heb ik zo'n zelfde knop en die laat dan brandstofverbruik zien op het scherm in de middenconsole.
Die knop heb ik ook, ik heb dezelfde auto (208 uit 2015) en ik heb gevraagd bij de garage waarvoor hij is. Wanneer je voice control hebt op je navigatie, dan activeer je die met die knop :)
FastFred schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:35:
Hier een Citrofiel die ook zo'n knopje op de richtingaanwijzer stok heeft zitten. Ik heb een C4 Coupe uit 2005, deelt onderhuids veel met de Peugeot 307. Bij mij is dat knopje in gebruik als je af fabriek ingebouwde navigatie hebt. Die heb ik niet, dus doet dat knopje niks :P
Niet helemaal waar, ik heb wel ingebouwde navigatie, maar dat knopje doet nog steeds niks bij mij. Het is dus voor voice control en die zit niet op mijn navigatie :)

[ Voor 33% gewijzigd door mvds op 30-11-2017 08:48 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:34
Dan is dat ondertussen gewijzigd, was bij mijn C4 nog wel zo. Maar die is uit 2005, toen Citroën's nog het VAN systeem hadden. Tegenwoordig is dat het CAN bus systeem.

• Valorian
Misschien hier mensen die even mee kunnen denken?

Mijn Peugeot 206 SW (Quicksilver, 2004, 180.000km, 1.6, benzine) heeft op dit moment de volgende problemen:
- Koppelingsplaten bijna op (slipt nogal door)
- Motormanagementlampje gaat soms aan icm melding "storing uitlaatgas / katalysator" .. Herstarten = lampjes uit. Een keer is ie in een soort 'noodloop' gesprongen waarbij de toeren begrenst werden tot 3.000 (leerde ik na google'n). Dus het lijkt meer dan een sensorstoring... :(
- Thermostaat lijkt stuk (temp. meter blijft op 70 graden staan)
- Vandaag brandde het accu-laadstroom-lampje en nu is ook de accu leeg. Denk dus dynamo of accu zelf, al is die laatste pas 12 maanden oud...

De vraag is nu: zijn deze reparaties nog de moeite waard? Ik ben erg blij met de 206 en heb altijd alles laten doen wat er langskwam. Toen ik hem kocht was net de distributie vervangen, daarna zijn tijdens mijn bezit alle periodieke beurten gedaan, een keer de uitlaat vervangen, wat kogels/lagers etc, keertje banden, etc.. , nooit hele ingrijpende dingen maar opgeteld toch elk jaar wel weer tegen de 1.000 euro kosten. Ik rij 15.000-20.000 km / jaar, dus dat hoort er dan bij denk ik maar.

Ik wil morgen even garage bellen, maar heel concreet zou ik zelf inschatten:
- Koppeling vervangen: 300-500 euro (?)
- Sensor uitlaatgas: in beste geval 100 euro, in slechtste geval 500-750? Wordt na uitlezen meestal meteen duidelijk wat het is ok kan dit ook een gevalletje worden waarbij de garage al kosten gaat maken en pas halverwege de klus weet wat de eindprijs wordt?
- Thermostaat: heeft garage al eens benoemd, als het inderdaad thermostaat is dan ws 150 euro
- Accu: bij accu zelf, vervangen onder garantie (ANWB accu), anders: 100 euro. Als het de dynamo is: ?? euro.

Denken jullie dat ik hiermee een beetje goede schatting maak? Dat zou betekenen dat als het meezit ik weer voor zo'n 1000 euro klaar ben (tenzij er nog allerlei skeletten uit de kast komen).

Maar vraag blijft of dat het waard is. Ik overweeg ook om de auto helemaal weg te doen, maar in deze staat is 'ie lastig verkoopbaar. Het model zelf is vrij uniek door de uitgebreide opties. Er staan wel 330 (!) 206 SW's op gaspedaal.nl, maar er zijn er maar 12 met cruise control, waarvan maar 7 ook climate control hebben en maar 2 (!) een combi van leder interieur + cruise control + climate control.

Zou het dan lonen om alles te repareren en op de particuliere markt te verkopen, of is de kan klein dat ik er dan per saldo meer overhoud dan wanneer ik de auto in de huidige staat (alleen even accu wissel) aan een opkoper verkoop? De meeste 206SW's met deze opties en km-stand staan voor 2500-3000 euro te koop. Ik vrees dat een opkoper voor de huidige nog geen 1500 euro zal neerleggen...

Advies is welkom! De reden dat ik mogelijk iets anders wil is overigens dat ik de totaalkosten* van het rijden van de 206 (al gauw een kleine 350 euro per maand bij 17.500 km per jaar, inclusief brandstof) eigenlijk wat fors vind en overweeg om een kleiner zuiniger (maar saaier :( ) stadsautootje te gaan rijden.

*onderhoud: 80 per maand, verzekering: 20 p.m., "afschrijving" 50 p.m., benzine: 150 p.m., wegenwachtabo: 10 p.m. , wegenbelasting 30 p.m.

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor EUR200 per maand kan je ook private lease niet zo snel wel wat leuks vinden helaas (brandstof hou je).
Ik had hetzelfde met mijn 306SW, prima auto maar de motor en alles eromheen was op - en dat lijkt bij jou ook wel een beetje het geval te zijn. Of je zou een auto moeten vinden die cosmetisch sloopwaardig is maar met een een goede motor (weinig KM) en dan de hele aandrijflijn ombouwen als je erg aan de carrosserie en het interieur gehecht bent.
2004 is bijna 14 jaar oud, best kans dat er toch ergens eens roest gaat komen ook helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
noodloop met storing uitlaatgas kan vanalles zijn: bougies, bobine, sensor, katalysator.
Koppeling zit vooral manuren in, de koppelingsset en geleidebus zijn de kosten niet.
accu dood is accu, dynamo of spanningsregelaar.

Gaat alles bijelkaar redelijk wat euro's inzitten die je niet terug ziet bij inruil. ik ruilde een 206 in met 13 maanden APK en nieuwe achterdemper, enige wat de prijs bepaalde was kleur, bouwjaar en kilometerstand.

Edit: stel het gaat je 1000 euro kosten, als jij verder tevreden bent met de auto ga je voor 1000 euro geen 206SW met alle opties, 180.000km en nieuwe koppeling vinden. Andere auto kopen is ook maar afwachten wat je gaat tegenkomen en voor het geld dat je erin steekt kan je heel lang "duur" blijven doorrijden met je 206.

[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 15-12-2017 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
franssie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:49:
Voor EUR200 per maand kan je ook private lease niet zo snel wel wat leuks vinden helaas (brandstof hou je).
Ik had hetzelfde met mijn 306SW, prima auto maar de motor en alles eromheen was op - en dat lijkt bij jou ook wel een beetje het geval te zijn. Of je zou een auto moeten vinden die cosmetisch sloopwaardig is maar met een een goede motor (weinig KM) en dan de hele aandrijflijn ombouwen als je erg aan de carrosserie en het interieur gehecht bent.
2004 is bijna 14 jaar oud, best kans dat er toch ergens eens roest gaat komen ook helaas.
Grappig dat je over PL begint. Dat was namelijk één van de opties die ik voor ogen heb. De meeste beginnen bij 200 euro en gaan al snel naar 300 als je wat opties of wat meer km's of minder contractjaren selecteert, maar i.c.m. verhuur via Snappcar zijn er ook aantrekkelijkere prijzen. Zo kan ik voor 119 euro per maand een Kia Picanto huren mits ik bereid ben die 4x per maand te verhuren via Snappcar. Die prijs is bij 20.000 km en daar blijf ik zelfs met 4x verhuur a gemiddeld 156km per keer nog wel onder. Verhuur zou voor mij geen probleem zijn, dan pak ik even de trein naar mijn werk. Verder is zo'n Picanto zoveel zuiniger dat ik ook nog 50 euro p.m. aan brandstof bespaar. Mijn kosten zijn dan:

Peugeot (nu): gemiddeld 340 euro per maand all-in (inc. brandstof bij 1 op 13 gecombineerd).

Picanto via bovenstaande private lease regeling: 119 euro per maand + 100 euro brandstof (bij 1 op 20 (fabrieksopgave is 1 op 26) = 220 euro per maand. Daar moet ik eigenlijk dan nog Max 4 treinkaartjes bij op tellen voor als die huurdagen op werkdagen vallen, dan komt er nog 36 euro bij en zit ik op 256 euro all-in.

Kortom, dat zou een besparing opleveren van zo'n 1.000 euro per jaar, met als grootste voordelen / nadelen:
+ een nieuwe auto rijden ipv een van 14 jaar oud
+ 100% voorspelbare kosten
+ 80 euro per maand besparing
- een kleinere klasse rijden, mogelijk ook minder goede stoelen, geen cruise control
- 4x per maand auto moeten verhuren, geregel daaromheen / tijd vrijmaken voor sleuteloverdracht etc.

NB: Er is ook nog een optie om met vergelijkbare regeling een Toyota Auris Hybride station te huren. Dan heb ik de luxe van een grote maar (bizar genoeg) even zuinige auto als de picanto. Dat komt dan bij 20.000km en 4x verhuur per maand op 375 euro. Kortom, maar nauwelijks duurder dan de Peugeot nu, maar wel een vrijwel nieuwe (deze regeling geeft aan nieuw of bijna-nieuw) luxe zuinige auto...
_JGC_ schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:17:
noodloop met storing uitlaatgas kan vanalles zijn: bougies, bobine, sensor, katalysator.
Koppeling zit vooral manuren in, de koppelingsset en geleidebus zijn de kosten niet.
accu dood is accu, dynamo of spanningsregelaar.

Gaat alles bijelkaar redelijk wat euro's inzitten die je niet terug ziet bij inruil. ik ruilde een 206 in met 13 maanden APK en nieuwe achterdemper, enige wat de prijs bepaalde was kleur, bouwjaar en kilometerstand.

Edit: stel het gaat je 1000 euro kosten, als jij verder tevreden bent met de auto ga je voor 1000 euro geen 206SW met alle opties, 180.000km en nieuwe koppeling vinden. Andere auto kopen is ook maar afwachten wat je gaat tegenkomen en voor het geld dat je erin steekt kan je heel lang "duur" blijven doorrijden met je 206.
Thanks voor de reply. Ik ben het met je eens dat als ik dit onder de 1.000 euro weet te houden (of zelfs nog iets duurder) doorrijden waarschijnlijk best een goede optie is. Verder realiseer ik me ook dat "duur" niet voor niets tussen haakjes staat in jouw reply, bij 15.000-20.000 km / jaar voor 340 euro per maand (inc brandstof) autorijden is helemaal niet zo gek, zeker als je bedenkt dat ik ook nog 170 euro p.m. reiskostenvergoeding heb. .. Maar je geeft aan dat áls ik zou inruilen dat ze dan wellicht alleen kijken naar kleur/bouwjaar/km-stand? Gaan ze dan geen rondje rijden om te zien of koppeling/bak/motor wat slijtage ondervindt, of boel uitlezen om te zien of er nog onderliggende storingen zijn? En is dat alleen bij inruil, of ook bij verkoop (zonder nieuwe auto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 22:45
Ik ben van plan een 207 uit 2010 aan te schaffen. Zijn er op de een of andere manier de prijslijsten/ optiepakketen in te zien?(de folder heb ik al gevonden)
Ik weet dat het de premiere editie is maar weet niet wat voor opties dit allemaal betreft.
De auto staat nog niet online en de dealer wist niet alles zonder in de auto te moeten kijken. Nu ga ik natuurlijk proefrijden maar alles wat ik van tevoren te weten kan komen is natuurlijk mooi meegenomen :)

Is er verder iemand bekend met de voorkomende problemen met 207's van rond dit bouwjaar en zaken waar ik extra op moet letten tijdens een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Op autoweek kun je de paketten volgens mij zien.
Verder is natuurlijk de vraag of je benzine of diesel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Ga daar nog kijken, daar googlen leverde niets op...

Gaat in dit geval om de 1.6 benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
1.6VTI? Eigenlijk hebben die maar 1 probleem, het kunnen oliezuipers zijn.

Zal voor de mijne binnenkort eens kijken of nieuw klepdekselpakking te doen is of niet heel duur gaat uitpakken. Blok was voorheen redelijk schoon maar zoop olie met 5W40, laatste beurt 0W30 ingegaan maar dat loopt in de bougieschachten en hele motor is vet aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Ja gaat om een 1.6VTI

Olieverbruik valt natuurlijk niet echt op tijdens een proefrit, gelukkig hebben we wel 6 maanden garantie.
Aan wat voor verbruik moet ik dan denken? 1:1000 of erger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:56

steveman

Comfortabel ten onder

Zo, m'n 206 1.4 uit 2001 wordt vandaag voor 6571 euro vertroeteld.

Ik vond al dat ie wat levendig aanvoelde met die harde wind laatst, en inderdaad, fuseekogel en wiellager versleten (verklaart ook wat geluidjes...) en dan nog een lekke koppakking... een of andere losse klem en remcilinders achter die vervangen moeten worden.

Ohja, en het feit dat ik de voorruit binnen EN buiten moest krabben deed me er aan herinneren dat de airco ook wel weer gevuld mocht worden. Update: niet alleen dat, de condensor lekt :')

Wel even mooi geweest dacht ik zo, zit al langer te denken over een andere wagen...

[ Voor 30% gewijzigd door steveman op 09-01-2018 15:31 . Reden: verkeerd doorgekregen, scheelt weer :) *dat inderdaad* ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 22:08
Condensor, tenzij je het toch over een stukje elektronica hebt? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Zo, weer eventjes de pekel eraf :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VqS6wURRpHcyi6yOuVWXYqDA/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

CriticalHit_NL schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:39:
[...]

Die 205 die inmiddels toch wat ouder is ziet er nog puik uit! :)
Ben je alleen niet bang voor krassen door de krasstraat?
Maar ja niet voor iedereen is het even makkelijk met de hand alles schoon te maken.
Daar sla je de spijker op z'n kop, ik heb een vorm van reuma waardoor ik het niet zelf kan doen zonder pijn.
Maar je ziet het er niet aan af dat ze 25 is inderdaad. Ziet er heel netjes uit en heeft altijd in de buurt van Middelburg geleefd, als tweede auto. Goed onderhouden en rijdt nog zo goed als nieuw, deuren sluiten goed. Alleen wat kleine puntjes mede door de leeftijd. Scheur in het dashboard door het plastic dat uitdroogt, ook een scheur in de voorbumper om dezelfde reden, en de gasveren van de achterklep hebben hun beste tijd gehad. Die laatste laat ik deze maand vervangen, samen met de klapraampjes achter dicht maken omdat die lekken (bekend probleem).
CriticalHit_NL schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:39:
M'n 206 1.4 Generation uit 2008 met 238.000KM heeft laatst z'n grote beurt gehad, €384,- aan kwijt.

<knip>
Maar koelvloeistof, dat ruik je toch? Ik stond vorige week in de Action naar koelvloeistof te kijken, toen bleek dat de fles die ik in m'n handen had niet goed afsloot en er koelvloeistof uit liep. Iemand had blijkbaar de dop eraf gedraaid en er daarna scheef weer op gedraaid. Maar dat rook ik echt wel, die stinktroep die aan m'n handen zat.

Verder vind ik het wel goed van je dat je er mooi mee door blijft rijden. Ik heb nog nooit in een 206 gereden, maar ik vind ze er leuk uitzien en als ze onderhuids een beetje op een 205 lijken dan rijden ze ook lekker :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Booberella gasveren vervangen is echt 5 minuten werk. Even type opzoeken/aflezen, kopen op winparts oid en dan een houten stok onder je klep (andes krijg je hoofdpijn) en op zoek naar de metalen klemmen bij de kogels. Die er met iets scherps afklikken, nieuwe erop en klaar is Klara.

Dit is een video van een 407 sedan maar dat maakt niet uit, je ziet hoe de monteur met een schroevendraaier de borgingsklemmen wegklikt. Dat is alles wat je moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

franssie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:16:
@Booberella gasveren vervangen is echt 5 minuten werk. Even type opzoeken/aflezen, kopen op winparts oid en dan een houten stok onder je klep (andes krijg je hoofdpijn) en op zoek naar de metalen klemmen bij de kogels. Die er met iets scherps afklikken, nieuwe erop en klaar is Klara.

Dit is een video van een 407 sedan maar dat maakt niet uit, je ziet hoe de monteur met een schroevendraaier de borgingsklemmen wegklikt. Dat is alles wat je moet weten.

[video]
Heel erg bedankt voor je post :) .

Maar door de liefde voor Franse auto's ben ik bevriend geraakt met twee andere liefhebbers die samen een garage runnen. Die weten ook van mijn medische situatie en doen het met liefde voor me. Vaak gratis of voor een heel klein bedrag. Dus ik denk dat ik het aan hun over laat.
Maar als je zo'n optie niet hebt wordt het inderdaad snel duur, en dan is het handig als je veel zelf kunt doen. Wat ik me op zich ook heb voorgenomen bij de aanschaf van deze auto, ook door ervaringen uit het verleden met een beunhaas die zelfs geld vroeg om zijn eigen fouten op te lossen.

Maar ondanks dat ik toen een redelijke slechte 205 van hem heb gekocht, is de liefde wel gebleven voor het model. En apart genoeg hoor ik dat meer bij liefhebbers van Franse auto's. Dat er een soort band ontstaat waardoor je toch weer terug blijft komen bij dat merk/model, en het helemaal niet erg vindt dat er af en toe eens wat moet gebeuren.
CriticalHit_NL schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:12:
[...]

Aii, ja dan is het zeer begrijpelijk dat je dat zelf niet doet.
Nu dat je het zegt herinner ik me dat over de rug van de vorige post maar dat er ook nog reuma bij komt kijken... :X

Tja laten we zeggen, het is gewoon een auto met ervaring.
Dat het na een tijdje hier en daar wat slijtage vertoond door ouderdom is met zo'n leeftijd eigenlijk wel te verwachten, een auto moet een hoop kunnen doorstaan.
Anders had het maar geen auto moeten worden. :9
Maar dit zijn ook geen schokkende problemen dus en gedeeltelijk makkelijk/goedkoop op te lossen.
Ze zal dus het zal vast nog lang meegaan, zal ook wel de bedoeling zijn vanwege het comfort.
Oja, misschien leuk om erbij te vermelden dat de auto nu in Friesland woont. Dat was wel even een reis. Maar het was het zeker waard. Op de foto's zag ze er al zo keurig uit, en in het echt ook (op die scheuren na dan). Het was te merken dat die auto niet dagelijks is gebruikt. Ik ben alleen wel een keer door de rugleuning gezakt. Die brak af op het moment dat ik op een onhandige manier naar achteren leunde. Blijkbaar is dat een bekend euvel met autootjes die vooral voor korte afstanden zijn gebruikt en waar veel in- en uitgestapt is.

Maar door de bevriende liefhebbers is er een ander stoelframe in gekomen en nu zit het weer heerlijk. En de keuze voor deze auto is wel mede gemaakt door het comfort ja. In de andere 205 had ik nooit pijn, maar toen kwam een Ford Fiësta en toen kwam ik na een half uur rijden al kreupel eruit. Vandaar toch weer de keus voor een Franse auto en door de liefde voor de 205 ook vooral daarnaar gekeken en toen per toeval iemand een advertentie zien plaatsen dat 'ie er snel vanaf wou en dat 'ie er 275 voor wou hebben. Dus meteen gebeld en een afspraak gemaakt om te komen kijken. En direct meegenomen die dag.

En ja, het is wel de bedoeling dat ze nog een tijdje bij me blijft. Zou leuk zijn als ik er nog eens mee in klokje rond kom. Dan is het geloof ik de 3e 205 in klokje rond. Ik vind de aflevering met de rode 205 ook nog wel interessant om te zien, vanwege de uitleg over de stabilisatorstang (waarom een 205 rijdt als een eend) en de trekhaak. Helaas heb ik dan geen originele trekhaak eronder maar een van Bosal, waardoor de mijne dat niet kan. Ik blijf hier met opzet een beetje vaag zodat je misschien benieuwd raakt naar dat filmpje ;) .

[...]

Ik rijd eigenlijk nog net geen 2 jaar alleen auto, en daarvoor eigenlijk vrij weinig kennis, dus ik wist niet dat het koelvloeistof was. :+
Maar het begon me wel op te vallen dat de mat vettig en plakkerig begon te worden en dat dit dus geen gevolg van normaal water kon zijn, dus ben daar wat verder op gaan inlezen.
Ah ja, dat herinnert me aan mijn eerste 205. Of nouja, mijn moeders 205 waarin ik mocht rijden. Daarvan lekte de kachelradiateur een klein beetje en ik herkende de geur toen ook nog niet. Ik herkende het alleen van de Mercedes Q-Liner bussen van Arriva. Naast een slippende snaar die je hoorde bij het wegrijden en een dak dat lekte, rook je in de winter ook een lichte koelvloeistof geur als de kachel aan stond.

Op een koude winterdag had mijn moeder alvast de auto aangezet om warm te draaien, en de kachel aan. Toen ik bij de auto aankwam om te vertrekken, deed ik de deur open en kwamen rook en stank mij tegemoet. Toen heb ik nog een tijdje de ramen open gehad om 'm te laten luchten. Dat opwarmen had geen zin dus.

Weer een paar maanden later schoot er iemand van een uitrit van rechts zo voor me de weg op. Ze was nog zo slim toen ze me zag om een dot gas te geven waardoor ik alleen met linksvoor haar zijkant raakte. Helaas was de voorkant wel verzet, en niet lang daarna liep de kachelradiateur leeg onder mijn voeten. Toen hebben we besloten om 'm weg te doen. Achteraf vind ik het zonde omdat ik waarschijnlijk zelf dat dashboard wel had kunnen uitbouwen om die kachelradiateur te vervangen. Maar op dat moment zat ik met de dood van mijn vader en stond mijn hoofd er totaal niet naar. Vandaar dat we in die tijd nog zoveel lieten doen door een garage(beunhaas) in de buurt.

[...]

Heb volgens mij zelf nog nooit in een 205 gezeten, of misschien één keer in een ver verleden, maar dat kan ik niet herinneren.
Denk echter wel dat het redelijk vergelijkbaar is, qua comfort zit het wel goed naar mijn idee, hij is wel iets zwaarder dan een 205.
Verder wat moderner vormgegeven en de veiligheid verhoogd qua botsproeven, maar ik vind de oude types zeker zijn charme hebben qua uiterlijk.

Had geprobeerd te zitten in een normale 206 van ik meen 2001, maar ik was blijkbaar te groot voor deze auto want m'n hoofd zat tegen het dak met de stoel op de achterste stand.
Tevens leken de stoelen wat smaller, beiden hebben ook extra steun voor de benen maar bij die 206 zat ik er deels bovenop wat niet echt comfortabel was.
Gelukkig stond de Generation er nog, die is blijkbaar toch wat ruimer en zit mij als gegoten, dus enig verschil is er blijkbaar wel.

Edit: Overigens ben ik geen bumperklever, maar het is wel aan te raden enige afstand te houden van een voorligger, kan kostenbesparend werken als ik deze video mag geloven :+ :

https://www.autoweek.nl/v...06-416101-km-klokje-rond/
Ik begreep dat de 206 ook torsievering achter heeft net zoals de 205. Waardoor je een grote kofferruimte overhoudt. En motorisch zal het misschien iets nieuwer zijn, maar misschien nog familie van de TU motor in mijn 205.

Maar heb je ook geprobeerd of de stoel ook omlaag kon? Bij sommige stoelen zit er een hendel waarmee die nog een stukje kan zakken. Alleen heb ik geleerd dat die niet in alle Peugeots zit. Zo zat die wel in de vorige 205, maar niet in deze. Gelukkig past het net qua hoofdruimte.

Oh, en ik heb besloten dat ik dat filmpje hier maar gewoon onder in mijn post zet. Ik ga het je niet aandoen dat je 'm nog moet opzoeken ook:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik hoop dat jullie mij de dubbelpost vergeven, maar anders wordt mijn vorige post nóg langer dan die al is.

Ik vond nog wat foto's van de vorige 205 die van mijn moeder was maar waarin ik het grootste deel van de tijd reed. Ze heeft destijds zelfs die Hello Kitty raamdingen voor me gekocht om iets rozes toe te voegen aan de auto, aangezien dat één van mijn favoriete kleuren is.

Vanuit het slaapkamerraam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNhNtc4rLNi1TLDn4fuzlh3c/full.png

Op een parkeerterrein vol met andere Franse auto's, bij de begrafenis van een goede vriend en mede liefhebber van Franse auto's. Is helaas de enige foto die ik van de achterkant heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xvtSqzxWNJp2Te65edwq61Me/full.jpg

De schade na een aanrijding met iemand die voorrang nam waar ze het niet had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lMsKKMHGqZIfhX1SsWMCw4h4/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xTEI0tb0yjwegwvobl20Dqcg/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

On an different note: zat gisteren Dakar te kijken, komen de Peugeot's aan in de stad in Peru.
Zie je de auto van Peterhansel met een te goed werkende en een defecte koplamp voorbij komen. Goh, dus daar vreten ze ook al lampjes :+
En nee, die unit zelf was niet stuk ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Booberella schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:16:
[...]

Maar ondanks dat ik toen een redelijke slechte 205 van hem heb gekocht, is de liefde wel gebleven voor het model. En apart genoeg hoor ik dat meer bij liefhebbers van Franse auto's. Dat er een soort band ontstaat waardoor je toch weer terug blijft komen bij dat merk/model, en het helemaal niet erg vindt dat er af en toe eens wat moet gebeuren.
Heel herkenbaar :Y Ik ben zelf ook een 205-addict... Heb er inmiddels een stuk of 15 gehad en volgende week komt er weer een bij :D (en dan heb ik er weer drie tegelijk in bezit (al is een ervan feitelijk al verkocht, maar staat momenteel nog op mijn naam, totdat er weer een nieuwe APK op zit - moet wat aan gelast worden :+ )

Vanaf midden volgende week van mij:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4620/24783473167_eebce19904_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4756/38755801675_bd1c21c92a_c.jpg

Een '97-er Génération :) Wordt in eerste instantie mijn 'backup' autootje voor als ik mijn daily even in de remise wil gooien voor groot onderhoud. Kan maar zo zijn dat ik hem daarna even netjes ga maken (poetsen/detailen/onderhoud) en weer in de verkoop doe, maar dat zien we t.z.t. wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 01:34:
[..]
Handel je soms in die wagens, dat zijn er best veel dan! :o
Even stofzuigen en afdoen en het is weer als nieuw!
Wat ik al zei, ik ben 205-verslaafd :+

Deels handel, deels hobby, deels sloop... Met uitzondering van de topmodellen (GTI, Genry, CTI) zitten die dingen ook zó ontzettend simpel in elkaar dat je met pech onderweg jezelf kunt redden een slutel 13, een Philips schroevendraaier en een rol ducttape :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Wok schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Wat ik al zei, ik ben 205-verslaafd :+

Deels handel, deels hobby, deels sloop... Met uitzondering van de topmodellen (GTI, Genry, CTI) zitten die dingen ook zó ontzettend simpel in elkaar dat je met pech onderweg jezelf kunt redden een slutel 13, een Philips schroevendraaier en een rol ducttape :+
Vergeet je Torx-bitjes niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Iemand een idee wat vervangen dynamo 206(sw) ongeveer zou moeten kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@franssie @_JGC_
N.a.v. mijn vorige post een update: uiteindelijk toch voor reparatie gekozen. Gedoe met motormanagement/noodloop bleek bobine te zijn. Vervangen lijstje:
- bobine
- thermostaat
- koppeling (+ drukgroep etc)
- winterbanden gebalanceerd en gemonteerd
- remblokken achter vervangen
Totaal een kleine 1.000 euro verder. Maar met nieuwe koppeling voelt 'ie wel weer aan als nieuw, dat is tenminste iets ;) .. Enige brakke is dat nu de dynamo het min of meer begeven heeft en de auto dus weer opnieuw bij de garage staat :(
Pagina: 1 ... 54 ... 89 Laatste