Wok schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 00:03:
Grosso modo heb je dus een olieverbruik van 1:10000... Daar is niks mis mee, zeker niet gezien het gebruikspatroon.
En olie peilen is iets wat iedere automobilist zou moeten kunnen, ongeacht leeftijd

Nou ja.....mijn moeder rijd een Kangoo met een 1.6 16V K4M blok vanaf nieuw, nu 200.000 km die verbruikt amper wat. Vast wel iets want dat is inherent aan een verbrandingsmotor maar het is net niet meetbaar.
Ik heb zelf een 1.2 8V D7F blok met 190.000 km, sinds een goede 17.500 km, die verbruikt 1 liter per 40.000 km, net aan te meten maar daar zit ook 5W30 in in plaats van 10W30.
Ja, dat wel maar de banden worden bijvoorbeeld vervangen en er word geen propje in gedaan, terwijl ze nog op 3.5 mm zaten. Nou ja....zal er wel op neerkomen dat ik het ff in de gaten moet houden.
_JGC_ schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 00:08:
Ik ken alleen maar de VTI, maar voordat olielampje gaat branden heb je dan toch allang een melding controleer oliepeil gehad? Als je die melding krijgt mag er sowieso al meer dan een halve liter bij.
Die blokken verbruiken gewoon serieus olie. Halve liter op 6.000km is heel netjes, dealer zal daar ook niks aan doen want het valt binnen de specs. Pas bij 1 op 2.000 gaan ze over op actie, en coulance kan je vergeten, die auto is 6 jaar oud.
Verder altijd 0W30 met PSA specs gebruiken. 5W30 en 5W40 zijn te dik en verbruiken juist meer ipv minder olie.
Dat zou zeer goed kunnen, ik rijd niet in de auto dus ik heb geen idee. Ik weet echter wel dat ik hem 4 dagen voordat dit gebeurde nog heb gestart om t klokje goed te zetten. Maar ik zag geen melding.
Maar amper gebruikt, auto is nog nieuw.

Nou ja....jammer vind het nog steeds teveel maar het zij zo.
Goed om te weten, druist een beetje in tegen de algemeniteit maar ik geloof je. Heb verder geen ervaring met t blok. Thanks voor je reactie.
Is dit de BleuZ? Met een 206 2.0 16V CC?
Ik vind het niet netjes....maar ja. Ik ben heel erg gewend dat een motor pas na 350.000 serieus begon te verbruiken (lees: 1 liter op 10.000 km) en de Laguna 1 die eraan vooraf ging had nog amper meetbaar verbruik. Tuurlijk die ging in t begin om de 3 maanden voor een beurt maar toch. 500.000 km moet ergens vandaan komen.
Nou ja....ze gebruikt hem toch amper. Het grootste probleem was dat er een merk werd genoemd in t instructieboekje. Dan moet je over de telefoon uitleggen dat een olie aan een specificatie moet voldoen en dat het door mijn moeder aangeschafte flesje daaraan voldoet.
Ach het is erin gekomen dus dat is goed. Over 1 week gaat die weer voor een beurt.