De wijzen komen uit het Oosten!
De 1.6 16v blokken zijn superieur aan de VTi blokken. Beste blokken ooit gemaakt door Peugeot.
Ter info: Ik zit met mijn 1.6 16v op 1:14,9.
--off topic--
@noepzor: gefeliciteerd met je verjaardag!
[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 11-09-2013 10:53 ]
http://www.autoweek.nl/ca...46126&id3=41687&id4=45143
Volgens spritmonitor doet de 1.6 VTi 7,18L/100KM en de gewone 7,51L/100KM. Geen schrikbarend grote verschillen. Let wel, in het verbruik van de gewone worden niet alle gewone meegenomen, lastig uit te filteren
PSN: Shiver23
En 10Nm verschil in koppel ga je echt niet voelen.
En volgens de verbruiksmonitor zou de 1.6 16v 1 op 11,9 rijden. Mijn 207 is flink verzwaard door alle audio en bitumen meuk en ik rij 1 op 14.9. Ik rij gewoon normaal en niet als een opa.
Dus die 1 op 11,9 heb ik geen idee van waar dat op gebaseerd is, maar het lijkt mij dat het vooral leasebak rijders zijn die constant planken.
[ Voor 75% gewijzigd door PdeBie op 11-09-2013 13:18 ]
Nu zag ik deze advertentie. Als ik mij niet vergis hoeft de distributieriem bij zo'n Peugeot slechts elke 120k km vervangen te worden, dat betekend dat hij nog 70k km mee zou kunnen gaan. De auto zal 1-2 jaar in ons bezit blijven en er zal ongeveer 15k-18k per jaar mee gereden worden op voornamelijk autowegen en 80km/u wegen.
Wat zijn meer dingen wat ik bij deze auto op moet letten?
[ Voor 13% gewijzigd door Martijn19 op 14-09-2013 10:33 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb zelf ook een 306, prima autootje! Waar je nog meer op moet letten:m19 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:32:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de Peugeot 306? Wij zoeken een relatief goedkoop autootje erbij die toch ietsie comfortabel rijd.
Nu zag ik deze advertentie. Als ik mij niet vergis hoeft de distributieriem bij zo'n Peugeot slechts elke 120k km vervangen te worden, dat betekend dat hij nog 70k km mee zou kunnen gaan. De auto zal 1-2 jaar in ons bezit blijven en er zal ongeveer 15k-18k per jaar mee gereden worden op voornamelijk autowegen en 80km/u wegen.
Wat zijn meer dingen wat ik bij deze auto op moet letten?
- Bij de 1.4 en 1.6 benzine, (TUXJP motorcode) check de koppakking. Die wil vaak wat olie gaan zweten.
- Bij de modellen voor '99 kunnen de mistlampen voor gaan roesten, kijk of die nog werken.
- Check de centrale deurvergrendeling, die houdt er ook vaak mee op
- Mocht hij airco hebben, kijk goed of hij werkt.
- Kijk of de achterbanden recht staan, dus zoiets: |_| |_| als de banden zo staan (overdreven) |_| \_\ is de achteras versleten. Let er tevens op of de achterbanden niet gecupt zijn, dit kan ook een teken van een versleten achteras zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Spaiker op 16-09-2013 15:35 ]
Drive it like you stole it.
Anoniem: 399
Daar heb ik hier al eens wat over gelezen. In elk geval weet Google al dat als ik "206 stabilisatorstang" type daar "gebroken" of "problemen" of "probleem" bij hoort. Dat is wat wij in de ICT noemen "een hint".MarkoVie schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:35:
Hebben de 206'jes van na 2002 een stabilisatiestang bij de ophanging achter? Daar bobbelt wat (of eerder rammelen), als ik over hobbels aan het rijden ben aan de rechterkant, maar kan het niet thuiswijzen of dat achter of voor is.
Ik had al wel gevoeld dat de reminrichting niet klopte. Toen ik de auto stil zette kon ik de handrem zowat 3 keer verder omhoog trekken dan normaal.
Toen ik thuis was kwam ik op het heldere idee om eens een noodstop te maken, dus flink op de rem stampen. Even in de binnenspiegel gekeken of er niks achter mij zat en vlak voor mijn huis lekker de poot laten zakken. Wat er gebeurde is te omschrijven als een "vertraging" en niet als een "noodstop". De auto remde rustig in plaats van met piepende banden stil te gaan staan. (ABS kent mijn 206-je niet)
Meteen na de noodstopproef de auto in een parkeervak gestoken, even achteruit om vervolgens iets rechter weer vooruit te steken.... en dan stil te gaan staan midden op de weg. De motor even uitgezet, even onder de auto gekeken voor zover mogelijk (en voor zover mijn kennis rijkt). Niks te zien. De auto gestart en naar voren proberen te rijden. Dit ging niet vanzelf, zoals ik gewend ben. Ik moest flink gas geven om een beetje vooruit te komen. Het was alsof je aan het fietsen bent met de rem in geknepen.
Nu ben ik aan het kijken wat er loos is en wat dit gaat kosten natuurlijk. Iemand een idee of dit remschijven/leidingen of iets dergelijks kunnen zijn?
Ik zou zweren dat er niet meer op dit topic gereageerd wasKnul schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:54:
[...]
Ik heb zelf ook een 306, prima autootje! Waar je nog meer op moet letten:
- Bij de 1.4 en 1.6 benzine, (TUXJP motorcode) check de koppakking. Die wil vaak wat olie gaan zweten.
- Bij de modellen voor '99 kunnen de mistlampen voor gaan roesten, kijk of die nog werken.
- Check de centrale deurvergrendeling, die houdt er ook vaak mee op
- Mocht hij airco hebben, kijk goed of hij werkt.
- Kijk of de achterbanden recht staan, dus zoiets: |_| |_| als de banden zo staan (overdreven) |_| \_\ is de achteras versleten. Let er tevens op of de achterbanden niet gecupt zijn, dit kan ook een teken van een versleten achteras zijn.
Iedereen bedankt voor de reacties, helaas is de auto in de advertentie al verkocht, maar er worden redelijk wat aangeboden dus ik blijf opzoek!
Ik gok op een losgeschoten remschoen achter.sypie schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:49:
Vandaag wat geks bij de poot: Rij achteruit een parkeervak uit en hoor/voel een plof, alsof er een halve klinker onder een wiel ligt die wegschiet. Auto aan de kant gezet in de hoop iets te kunnen zien. Helaas, niks te zien.
Ik had al wel gevoeld dat de reminrichting niet klopte. Toen ik de auto stil zette kon ik de handrem zowat 3 keer verder omhoog trekken dan normaal.
Toen ik thuis was kwam ik op het heldere idee om eens een noodstop te maken, dus flink op de rem stampen. Even in de binnenspiegel gekeken of er niks achter mij zat en vlak voor mijn huis lekker de poot laten zakken. Wat er gebeurde is te omschrijven als een "vertraging" en niet als een "noodstop". De auto remde rustig in plaats van met piepende banden stil te gaan staan. (ABS kent mijn 206-je niet)
Meteen na de noodstopproef de auto in een parkeervak gestoken, even achteruit om vervolgens iets rechter weer vooruit te steken.... en dan stil te gaan staan midden op de weg. De motor even uitgezet, even onder de auto gekeken voor zover mogelijk (en voor zover mijn kennis rijkt). Niks te zien. De auto gestart en naar voren proberen te rijden. Dit ging niet vanzelf, zoals ik gewend ben. Ik moest flink gas geven om een beetje vooruit te komen. Het was alsof je aan het fietsen bent met de rem in geknepen.
Nu ben ik aan het kijken wat er loos is en wat dit gaat kosten natuurlijk. Iemand een idee of dit remschijven/leidingen of iets dergelijks kunnen zijn?
Ook ooit keer gestaan dat ik niet meer achteruit kon rijden omdat hij losgeschoten was en vervolgens zichzelf vastgeklemd had.
Bekend probleem van een 206, volgens de meneer van de ANWB.
Bekend probleempje! Heb hetzelfde euveltje gehad. Een paar klappen op de remkast heeft bij mij dit probleem zeer tijdelijk opgelost. Net genoeg om nog naar de garage te rijden.dmstr schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:17:
[...]
Ik gok op een losgeschoten remschoen achter.
Ook ooit keer gestaan dat ik niet meer achteruit kon rijden omdat hij losgeschoten was en vervolgens zichzelf vastgeklemd had.
Bekend probleem van een 206, volgens de meneer van de ANWB.
Let op! Blijf hier niet te lang mee door sukkelen, de garage heeft daarna nog een proefrit gemaakt met de auto. Tijdens de rit sloegen de remmen volledig vast, hoop gepiep en rook midden op de provenciale weg. Geen aanrader haha.
Al met al kostte de reparatie me 40 euro. De garage heeft toen de band voor zijn rekening genomen

Vorig jaar Oktober gekocht in duitsland. Mijn vorige auto was ook een 406 coupe en vanwege mijn kilometers wilde ik een diesel. Een goede coupe diesel was er niet in NL dus maar eentje uit duitsland geimporteerd. Toen op 118.000km nu 150.000, net ingereden dus. Ben dr erg blij mee.
Alle opties zitten er op. Zelf ook nog wat gemodificeerd: Roetfilter verwijderd, uitlaatgas retour verwijderd, chiptune naar 175pk (origineel 136), 17" challengervelgen van de 307 en wat interieurdelen vervangen door de chrome-look van het >2003 model (deurhendels en sierstrips).
[ Voor 50% gewijzigd door .Sjoerd op 23-09-2013 22:47 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wel hele gave auto met hele mooie lijnen. Kan je hele leuke dingen mee doen, maar dat zeg ik als 'tuner'* dan weer
Wat ik persoonlijk een hele mooie 406 coupe vind is deze (Don't worry, it's on airride):

* vind tuner zo'n rotwoord, maar dan weet men tenminste wel wat ik er mee bedoel te zeggen.
Nee hoor, de roetwaardes zijn ruimschoots onder de APK norm. Stoot ongeveer 20-25% van de norm uit. Al die oude mercedes diesels komen er schijnbaar ook doorheen dus de mijne doet het op zijn sloffen.The Eagle schreef op maandag 23 september 2013 @ 22:56:
Leuke bak. Maar dat wordt dus nog wat knutselen bij de jaarlijkse APK vermoed ik zo
@hierboven: purist dat ik ben vind ik dat echt walgelijk, ieder zijn smaak natuurlijk. Nu heb ik dat exemplaar in het echt gezien bij een meeting. Het is allemaal wel netjes gebeurd, dat moet worden nagegeven.
Drive it like you stole it.
Deze uitvoering is wel lekker praktisch
Canon EOS R | Olympus OM-1
[ Voor 98% gewijzigd door PWM op 11-10-2013 17:14 ]
Wat blijkt alleen, de 106 velgen zijn iets dikker (het 'vlees' van de velgen waar rond de boutgaten) en de wielbouten van z'n 106 hebben op de eerste centimeter geen schroefdraad.. Dan klikt je momentsleutel dus wel maar zit je wiel dus nog los

Uit eindelijk pas bij de Citroën dealer goede bouten kunnen vinden (moet ze nog monteren maar dan moet 't eerst eens kappen met regenen). Bij de automaterialenzaak durfde ze er geen slag naar te geven, bij de bandentoko die zo ongeveer alles heeft hadden ze enkel bouten die te lang waren (liepen aan op de remtrommel) en inkorten heb ik bij zoiets niet z'n zin in. De Peugeot dealer had enkel de bouten die ik al had maar de Citroën dealer had na lang grutten toch wat gevonden.
Op Marktplaats kwam ik een set tegen voor een 207/307/308 in de maat 205/55R16. Aangezien die bandenmaat afwijkt van wat er nu onder ligt, heb ik gisteren de Peugeot-dealer even gebeld om te vragen wat hier aan de hand kan zijn. Het antwoord: de wielen van een 307/308 zouden überhaupt niet op een 207 passen. Ik zie echter overal dat wielen worden aangeboden die zouden passen op zowel een 207 als een 307 en 308. Zou de man die ik sprak wellicht in de war zijn met een 208?
Daarom een paar eenvoudige vragen:
- Passen de wielen van een 307/308 ook op een 207?
- Wat is voor een 207 de juiste bandenmaat voor 16 inch banden?
- Wat is voor een 307 de juiste bandenmaat voor 16 inch banden?
Een goede grap mag vrienden kosten.
Wat wellicht nog van belang kan zijn is het bouwjaar; kan zijn dat er voor verschillende bouwjaren verschillende banden- en/of velgmaten zijn gebruikt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een goede grap mag vrienden kosten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
dj1981 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:59:
[...]
ANWB heb ik per dit jaar opgezegd. Voor de prijs die de ANWB rekent voor nederland service (buiten de woonplaats) heb je met een peugeot card europa service. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de Peugeot service je sneller afsleept naar een garage, ipv ter plekke repareren, maar dat risico neem ik maar.
[...]
Zijn er meer mensen met ervaring met de My Peugeot Card?Cartman! schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:11:
Kleine bump... ben inmiddels bij de garage geweest voor de My Peugeot Card, een korte check wees uit dat m'n achterdemper niet zo best meer is maar nog wel even mee kan en daarmee is de auto goedgekeurd voor ze en heb ik de card gekregenIn de paar komende weken kan ie dan gratis voor de APK en [...]
Onze 308SW 1.6VTi begint aardig olie te slurpen (1L na 4500km, volgens de dealer komt dat vaker voor en kan het geen kwaad, behalve voor je portemonnee) en dan is die Card wel een uitkomst. Zeker omdat de vrouw dan ook even snel langs de garage kan rijden bij zo'n melding. Dat laat ze anders graag aan mij over om niet voor extra osten te komen oid. Het hoofd Werkplaats zei dat zolang het niet 1L per 2000KM gaat worden, het ook niet valt oder excessief verbruik volgens de voorwaarden van de Card.
Sometimes you need to plan for coincidence
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Niemand ervaring met die My Peugeot Card?
Of heeft dit blok hydraulische stoters en valt er niks aan te stellen?
We wachten het af, auto is niet meer de jongste, hoop dat het een rot lager is geweest...
Heb een tijdje terug geprobeerd om lid te worden van My Peugeot. Mijn dealer in Tilburg (Nefkens) wilde me hierbij wel helpen. Je moet dan van te voren een check laten uitvoeren, zodat de dealer er van overtuigd is dat je auto niks mankeert. Dus ik eerst naar mijn eigen garage, en de auto hier een jaarlijkse beurt laten geven. Weekje daarna naar Nefkens voor de gratis check. Je wil niet weten wat er allemaal gefixed moest worden (op mijn kosten) voordat ik lid mocht worden. Totale kosten +/- 600,- euro.Groentenboer schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:44:
Geen lekkages, geen vette achterkant. Maar volgens de dealer is het bekend dat ze wel aardig olie lusten, een reparatie / schoonmaakbeurt komt rond de €1500. Daar kan ik veel olie voor kopen, zeker als het geen kwaad kan
Niemand ervaring met die My Peugeot Card?
Daar kan ik ontzettend veel olie, lampen en vloeistof voor kopen. Maw, volgens mij is het een leuk verdienmodel voor de Peugeot dealer. Mocht je het reguliere onderhoud al bij een dealer laten doen, is het een leuke toevoeging. Moet je echter eerst door die controle heen, lekker laten lopen
Als je dan voor 2 tientjes je auto langsbrengt, zullen ze hoe dan ook een puntje vinden dat volgens hun direct opgelost moet worden. Dan kan er weer een werkloze monteur 2 uurtjes a 100 euro schrijven voor het fixen van je auto en heeft die verliesgevende APK juist weer geld opgeleverd.
Wat betreft olie, lampjes en vloeistof: het zijn de melkkoeien voor garages. Ik koop dezelfde 5W40 olie die mijn garage voor 12,50 per liter verkoopt bij Winparts voor 5 euro per liter, enige verschil is dat Winparts verplicht wordt er Winprice op te plakken en met geen woord mag reppen over waar het vandaan komt, gewoon omdat de fabrikant van de olie graag zijn merk wil verbinden aan premium olie tegen een premium prijs.
Lampjes net zo: ik koop Osram LongLife lampjes voor 8 euro bruto, krijg ik dan nog 20% korting op. Zitten in witte doosjes en zijn bedoeld voor gebruik door garages. Koop ik Osram lampjes bij de dealer (zelfde type, maar dan niet longlife), dan betaal ik 15 euro per lampje. Voor die 30 euro koop ik 2x zoveel lampjes die samen 6x zo lang meegaan.
Dit soort zaken staan gewoon in de handleiding van je auto uitgelegd (met plaatjes nota bene!) en zijn vaak binnen een half uurtje te regelen (of je moet een Renault Megane hebben, waarbij je het wiel van de auto af moeten halen om een lampje te wisselen

Ze hebben toen ook gezegd dat indien er door de monteurs wat gevonden werd, er eerst om toestemming gevraagd werd voordat ze onderdelen gingen vervangen.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2013 12:23 ]
Is dat alles?pdebie schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:18:
Klein onderhoud (lampjes, olie, filtertjes) kan je inderdaad prima zelf uitvoeren. Ook als je niet technisch bent.
Dit soort zaken staan gewoon in de handleiding van je auto uitgelegd (met plaatjes nota bene!) en zijn vaak binnen een half uurtje te regelen (of je moet een Renault Megane hebben, waarbij je het wiel van de auto af moeten halen om een lampje te wisselen).
En over APK en kosten dekkend zijn. Afmeldkosten zijn 6.95 en een monteur is vaak een half uurtje bezig, ga maar na. Vaak zijn het idd de stadslichtjes voor een tientje en die zaken waar ze dan mee verdienen, en sowieso dik als er banden slecht blijken te zijn om maar iets te noemen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Zal ook meer even mijn positieve ervaringen met de Peugeot dealer melden, want inderdaad, ze zijn niet allemaal slecht.ThinkPadd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:22:
Dealer hoeft je niet altijd een poot uit te draaien hoor met dat soort lokkertjes. Ik ben destijds naar de gratis Peugeot wintercheck geweest, en daar werd de auto goed geinspecteerd. Een aantal dingen gevonden, maar daar werd niet heel erg op gehamerd om dat bij hun te laten vervangen. Aantal dingen heb ik toen zelf gedaan.
Ze hebben toen ook gezegd dat indien er door de monteurs wat gevonden werd, er eerst om toestemming gevraagd werd voordat ze onderdelen gingen vervangen.
Ik doe eigenlijk alleen de APK bij de Peugeot dealer, en heel af en toe een grote beurt (olie en oliefilter en andere vloeistoffen vervang ik zelf, vinden ze prima, dat halen ze dan van de prijs af). Bij de APK hebben ze nog nooit wat opgemerkt (en het is een 206 uit 2003). Bij een wintercheck meldden ze netjes dat de accu eigenlijk vervangen moest worden, en lieten dat ook gewoon zien met een accutester.
Vorig jaar een MyPeugeot card gekocht in plaats van de ANWB. Hoefden ze de auto niet eerst voor te zien. APK is dan gratis, en lampjes krijg je dan gewoon gratis mee (ze willen ze ook wel vervangen, maar dat kan ik dan wel zelf). Zelfs bij de APK dit jaar was er weer geen enkel commentaar. Dus of ze hebben ander werk genoeg, of ze zijn gewoon erg eerlijk.
De dealer (Davo Den Haag) is nu helaas wel samengevoegd met de vestiging in Leidschendam, dus ben benieuwd of het zo goed blijft.
Het staat ook gewoon op de peugeot site zelf: http://services.peugeot.n.../media/80/8027-fd8db9.pdfTomatoman schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 10:20:
Mijn schoonvader wil winterbanden onder de 207 SW van mijn schoonmoeder. Het moet lichtmetaal worden, als een losse set. Als zomerbanden heeft ze de maat 195/55R16.
Op Marktplaats kwam ik een set tegen voor een 207/307/308 in de maat 205/55R16. Aangezien die bandenmaat afwijkt van wat er nu onder ligt, heb ik gisteren de Peugeot-dealer even gebeld om te vragen wat hier aan de hand kan zijn. Het antwoord: de wielen van een 307/308 zouden überhaupt niet op een 207 passen. Ik zie echter overal dat wielen worden aangeboden die zouden passen op zowel een 207 als een 307 en 308. Zou de man die ik sprak wellicht in de war zijn met een 208?
Daarom een paar eenvoudige vragen:
- Passen de wielen van een 307/308 ook op een 207?
- Wat is voor een 207 de juiste bandenmaat voor 16 inch banden?
- Wat is voor een 307 de juiste bandenmaat voor 16 inch banden?
Voor een 207 moet het dus 195/55/16 of 185/65/R15 zijn.
Aangezien de zomerbanden 195 breed zijn zou ik voor winterbanden 185 nemen (minder oppervlak is meer grip).
De dealer heeft wel gelijk, want als je naar jouw marktplaatsvelgen kijkt: 205mm breed en de breedte/hoogteverhouding is 55 op een 16 inch velg. Jouw zomerbanden zijn 195 mm breed met dezelfde breedte/hoogteverhouding op dezelfde velg. De wielomtrek van de 207 banden is dus per definitie kleiner dan die van de 307, dus je krijgt een grote tellerafwijking (of het past niet in de wielkast)
Ben even nieuwsgierig naar de kosten.
Banden, ruitenwissers en interieur filter zijn al vervangen.
Volgens de peugeot website iets van 200 euro. Interieurfilter gaat daar dan als het goed is nog vanaf.died_laughing schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:21:
Iemand toevallig een rekening van een grote beurt van een 206 diesel liggen?
Heb zelf een rekening van 20 euro liggen voor alleen de checks die ze bij een grote beurt doen, alle vloeistoffen had ik toen al zelf vervangen. Het brandstoffilter heb ik toen ook door de dealer laten vervangen, kostte 76 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 01-11-2013 10:11 ]

Maar dat rammeltje wat ik nu heb is super irritant. Het komt van rechts achter en het klinkt als kunststof op metaal. Ik dacht eerst m'n C-stijl. Die heb ik laatst namelijk los gehad om zwart te spuiten. Maar die zit gewoon goed vast. Zijpanelen achter zitten ook goed vast.
Knikker in je dashboardkastje?pdebie schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:11:
hoewel Peugeots bekend staan om kleine rammeltjes en kraakjes, heb ik er nu een in m'n auto zitten waar ik stapelgek van wordt. En ik krijg hem niet gevonden! Argh!
/(bb|[^b]{2})/
De Peugeotdealer hanteert overal standaardtarieven. Staat me iets bij dat een grote beurt je rond de 400 - 450 euro kost.died_laughing schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:21:
Iemand toevallig een rekening van een grote beurt van een 206 diesel liggen?
Ik had ook zoiets, bleek uiteindelijk uit de wielkasten voor te komen, terwijl ik het deels achter me hoorde. Dont ask. Maar kijk de plastic binnenkappen van de wielkasten eens na als je wiltpdebie schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:39:
ow dat hoor ik al niet meer. Ik moet elke drempel schuin nemen
Maar dat rammeltje wat ik nu heb is super irritant. Het komt van rechts achter en het klinkt als kunststof op metaal. Ik dacht eerst m'n C-stijl. Die heb ik laatst namelijk los gehad om zwart te spuiten. Maar die zit gewoon goed vast. Zijpanelen achter zitten ook goed vast.
Toch netjes voor een auto waar al 248000 op de teller staat
Heb gisteren even zitten testen met een OBD2 bluetooth stekker, de beun wil graag zelf kunnen uitlezen/resetten. Volgens EasyOBDII werkt mijn voorgloeisysteem niet goed meer, zou best kunnen met 290K op de teller en nog altijd de originele gloeibougies. Volgende beurt maar eens naar laten kijken, die dingen worden alleen bij extreem lage temperaturen gebruikt bij een HDI.
hydraulisch ja, je kan andere olie proberen, dat is vaak het probleem, maar het kan ook gewoon versleten zijn, dan moeten dr een keer nieuwe stoters in. (Of "nieuwe" van een blok met een lagere kmstand, meestal begint dat pas na 2+ ton te tikken.)ThinkPadd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:20:
Is het mogelijk om bij een TU5JP4 (1.6) blok van een 206cc uit 2003 de kleppen te stellen? Bij stationair lopen tikt het blok zo hard dat het net een oude diesel is.
Of heeft dit blok hydraulische stoters en valt er niks aan te stellen?
Bedankt voor de tip._JGC_ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:58:
Die van mij heeft 290K op de teller staan en heeft recent nieuwe wiellagers achter en remmen voor+achter gekregen. Verder is de airco meerdere malen gerepareerd (tip: als bij een 10 jaar oud aircosysteem de hogedrukleiding voor de warme kant stuk is bij de condensor, vervang die voor de koude kant dan ook maar meteen want die volgt binnen een maand).
Heb gisteren even zitten testen met een OBD2 bluetooth stekker, de beun wil graag zelf kunnen uitlezen/resetten. Volgens EasyOBDII werkt mijn voorgloeisysteem niet goed meer, zou best kunnen met 290K op de teller en nog altijd de originele gloeibougies. Volgende beurt maar eens naar laten kijken, die dingen worden alleen bij extreem lage temperaturen gebruikt bij een HDI.
Welke software gebruik je voor het uitlezen?
Ik twijfel tussen OBD2 bluetooth stekker in combinatie met software.
Of zo'n OBD2 uitlees apparaat.
Veel software werkt niet omdat er een herkenning voor clones in zit. EasyOBDII geeft die melding ook, maar werkt verder prima.
Ik heb even op de bon van de grote beurt gekeken._JGC_ schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:12:
Ik heb bij mijn 206 1.4HDI bij de eerste beurt ook direct de 10W40 door 5W40 synthetisch laten vervangen. Motortje loopt er net wat beter op, vooral in de koude periodes. Als ik je auto opzoek op de website van Kroon adviseren die ook 5W40.
Bij mij hebben ze er ook 5W40 ingegooit.
Veel plezier er mee!
Dankje!pdebie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:58:
mooiste model clio vind ik (de RS versie is echt subliem)
Veel plezier er mee!
Van:

Naar:

Binnenkort hopen op een dag mooi weer, zodat ik de buitenkant en binnenkant lekker kan wassen.
Want de sierstrips kunnen wel wat liefde gebruiken.
En nog wat kleine mods aan de binnenkant doen.
Meteen ook even m'n remblokjes na laten kijken, want ik heb het idee dat die ook wel eens aan vervanging toe zijn.
Ik heb bij mijn 308 gisteren de (Peugeot standaard) lichtemetalen velgen eraf gehaald, en de winterslofjes op staal er weer onder gelegd. Voorheen deed de dealer dat, maar het is relatief eenvoudig werk en op de zaak zijn alle gereedschappen aanwezig dus ik heb het zelf gedaan.
De dealer heeft ze, vorig jaar, met dezelfde bouten vastgezet als waarmee de LM velgen vast zaten. Die bouten zien er globaal zo uit (conisch en een sluitring):

De LM velgen worden goed vastgezet met het aandraaien van de bout - de ring sluit aan op de velg. De stalen velgen van de wintersloffen zitten echter 'alleen' vast op het beginnetje van de conische vorm - de overgang van het dunne naar dikkere deel van de bout. De bout is dan 'strak' (120nm) aangedraaid en gaat er dus niet zover in dat de ring ook aansluit; die ring 'bungelt' nu wat.
Vraag: ze zitten vast; maar is dit vast genoeg? Of zijn deze bouten niet geschikt om deze stalen velgen mee vast te zetten zoals mijn collega beweert?
Ik wil graag een dubbelcheck omdat, zoals gezegd, de dealer ze vorig jaar hier wel gewoon mee heeft vastgezet.
Jep. Ook zelf gewisseld, en bij de overgang naar de LM vanaf staal is me verder niets opgevallen (je weet wel; boutjes los - stalen wiel eraf - LM wiel erop - boutjes vast). Dat zag er goed uitpdebie schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:32:
verkeerde bouten inderdaad. Maar zaten ze vorig jaar ook zo vast? Heb je dat gezien?
Oh, en de remproef voor de flitser op de A50 gisteren ging zonder problemen - vast zitten ze wel

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 15-11-2013 13:45 ]
Andersom is erger: lichtmetaal dat bijna rechte bouten met een ringetje verwacht, vastzetten met de conische bouten voor stalen wielen. Dan maak je echt dingen kapot.
Volgens servicebox zitten de aansluitingen achterin, maar ik kan geen stekkers vinden.
Ik begrijp dat de woofer aansluitingen er af fabriek al in horen te zitten, maar nog geen idee waar ik moet zoeken in de kofferbak.
Ik zie een "loos kastje" achterin (achter het scherm, tegen de wand aan) maar echt veel vind ik niet.
Wel de stekker van de wisselaar.
Het is een 206CC 2.0 uit 2003
pdebie schreef op maandag 18 november 2013 @ 08:44:
JBL woofer aansluiting zit er alleen als je een JBL systeem hebt volgens mij. Anders zit er een andere kabelboom in de auto.
Dat zag ik ook, na lang googlen.
Toch maar even vragen wat de dealer/specialist rekent voor ombouw.
@pdebie
Thanks.
[ Voor 4% gewijzigd door weeraanmelden op 18-11-2013 12:16 ]
Dan kan je beter een kleine of platte subwoofer aanschaffen en zelf wat kabels trekken (of laten leggen door een degelijke audiozaak).
Bij ons op de club hebben een aantal mensen de Pioneer TS-WX77A in hun 206CC en zijn daar zeer over te spreken. Het is een actieve subwoofer, dus je hoeft geen aparte versterkers etc. te kopen. Het dak kan ook nog normaal ingeklapt worden en dan past er zelfs nog wat bagage bij
Hij levert uiteraard geen bass die je 2 straten verderop hoort, maar wel die oemphf die je uit de normale speakers mist.
http://www.kieskeurig.nl/...a/prijzen/bezorgen/327692
[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 18-11-2013 12:17 ]
Ik lees op internet 120.000 km of 5 jaar.
Nee, ik ga niet kleiner rijden.
Voor een vriend aan het kijken voor een andere auto.
Nu kwamen we een 106 tegen uit 1999.
Zijn er nog belangrijke dingen waar we op moeten letten?
(Of in mijn geval, alle 3, bij 80K voor alleen materiaal kosten.)
Daarna nooit meer een riem vervangen. 2 auto's hebben 200.000 gelopen en daarna ingeruild.
(Beide verkocht)
Die laatste kreeg bij zijn nieuwe eigenaar ook direct een nieuwe riem, na 120.000.
Je zit dus aardig in de buurt met 120k
[ Voor 22% gewijzigd door weeraanmelden op 19-11-2013 19:04 ]
Heb m'n werkplaatshandboek niet hier dus kan het je niet zeker zeggen. Geloof dat t sowieso om de 5 jaar is en om de 120k maar dat m'n hynes adviseerde om de 90k kmdied_laughing schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:18:
Weet iemand wanneer de distributieriem van een 106 moeten vervangen?
Ik lees op internet 120.000 km of 5 jaar.
Nee, ik ga niet kleiner rijden.![]()
Voor een vriend aan het kijken voor een andere auto.
Nu kwamen we een 106 tegen uit 1999.
Zijn er nog belangrijke dingen waar we op moeten letten?
Verder opletten:
- Olie lek passagierskant van de koppakking waardoor het daar nogal een smeerboel word (hoeft niet gelijk direct een geweldig probleem te zijn maar komt vaak voor).
- Blauwe rook uit de uitlaat (vooral bij starten of stationairrijden/file en dan goed op 't gas) = 99% van de gevallen verdroogde klepseals/klepsteelrubbers = niet eenvoudig om te vervangen.
- Check hoe de koelvloeistof er uit ziet (Drijft er olie op?) ivm lekker koppakking bij de koelvloeistofkanalen. Samenhangend hiermee mayo onder de olie vuldop na hem GOED en LANG warm gereden te hebben (rijd dus gewoon even 35 kilometer rond waarna je na 25 kilometer even een kilometertje of 8 flink gast, mocht je er een op LPG bekijken, die hebben hier iets meer last van gezien er in LPG wat meer water zit)
- Stuur volledig in naar beide kanten en als je een schrapend geluid hoort is er een aandrijf as gaar (of 2), kan zijn dat die nog lang prima heel blijft maar 100% goed is ie niet meer (mijne, even goed afkloppen, doet het zo lang als ik hem heb prima, ondanks dat geluid, ik heb dat ding 28k kilometer en weet niet hoe lang hij daarvoor al dat geluid maakte).
- Verder check de onderkant op roest het valt opzich allemaal wel mee alleen als er schade aan de bodem is geweest kan (elke auto) daar gaan roesten, vooral bij de voetenbakken. Verder kijk onder de kofferbak en bij de achteras en hoe het daar staat met roest.
- Opstaande randje in de kofferbak bij het slot, valt meestal wel mee maar daar kan wat roest komen
- Onder het achterraam in de kofferklep kan wat roest kopen (eerst blaasjes/bobbelende lak)
- als je recht achter de auto hurkt en de achterwielen lijken niet helemaal recht te staan (één lijkt een beetje schuin te staan) is de achteras eigenlijk aan een revisie toe.
- Ratelende kachelventilator, kan echt een tering herrie zijn als je 'm op stand 3 zet
Weet overigens niet hoe veel kilometers er op de units staan die je gaat bekijken maar met oudere autos/veel kilometers zijn sommige dingen vrij standaard:
- Synchronisatie van je versnellingsbak die wat minder word, zeker als het koud is (en de bakolie oud is) -> stroef schakelen (naar z'n 1) & bij te snel schakelen wat gekraak (merk je meestal het ergst van 2 naar 3 of van 1 naar 2).
Wat ik verder nog heb:
- mijn snelheidsmeter blijft soms een beetje hangen
- ik had enige tijd een airbag storing 1 op de 5 keer dat ik startte (opnieuw starten en t was weg) maar die is ook spontaan weer verdwenen
Bedankt, met dit lijstje komen we een eind.GoldenSample schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:33:
[...]
Heb m'n werkplaatshandboek niet hier dus kan het je niet zeker zeggen. Geloof dat t sowieso om de 5 jaar is en om de 120k maar dat m'n hynes adviseerde om de 90k km
Verder opletten:
- Olie lek passagierskant van de koppakking waardoor het daar nogal een smeerboel word (hoeft niet gelijk direct een geweldig probleem te zijn maar komt vaak voor).
- Blauwe rook uit de uitlaat (vooral bij starten of stationairrijden/file en dan goed op 't gas) = 99% van de gevallen verdroogde klepseals/klepsteelrubbers = niet eenvoudig om te vervangen.
- Check hoe de koelvloeistof er uit ziet (Drijft er olie op?) ivm lekker koppakking bij de koelvloeistofkanalen. Samenhangend hiermee mayo onder de olie vuldop na hem GOED en LANG warm gereden te hebben (rijd dus gewoon even 35 kilometer rond waarna je na 25 kilometer even een kilometertje of 8 flink gast, mocht je er een op LPG bekijken, die hebben hier iets meer last van gezien er in LPG wat meer water zit)
- Stuur volledig in naar beide kanten en als je een schrapend geluid hoort is er een aandrijf as gaar (of 2), kan zijn dat die nog lang prima heel blijft maar 100% goed is ie niet meer (mijne, even goed afkloppen, doet het zo lang als ik hem heb prima, ondanks dat geluid, ik heb dat ding 28k kilometer en weet niet hoe lang hij daarvoor al dat geluid maakte).
- Verder check de onderkant op roest het valt opzich allemaal wel mee alleen als er schade aan de bodem is geweest kan (elke auto) daar gaan roesten, vooral bij de voetenbakken. Verder kijk onder de kofferbak en bij de achteras en hoe het daar staat met roest.
- Opstaande randje in de kofferbak bij het slot, valt meestal wel mee maar daar kan wat roest komen
- Onder het achterraam in de kofferklep kan wat roest kopen (eerst blaasjes/bobbelende lak)
- als je recht achter de auto hurkt en de achterwielen lijken niet helemaal recht te staan (één lijkt een beetje schuin te staan) is de achteras eigenlijk aan een revisie toe.
- Ratelende kachelventilator, kan echt een tering herrie zijn als je 'm op stand 3 zet
Weet overigens niet hoe veel kilometers er op de units staan die je gaat bekijken maar met oudere autos/veel kilometers zijn sommige dingen vrij standaard:
- Synchronisatie van je versnellingsbak die wat minder word, zeker als het koud is (en de bakolie oud is) -> stroef schakelen (naar z'n 1) & bij te snel schakelen wat gekraak (merk je meestal het ergst van 2 naar 3 of van 1 naar 2).
Wat ik verder nog heb:
- mijn snelheidsmeter blijft soms een beetje hangen
- ik had enige tijd een airbag storing 1 op de 5 keer dat ik startte (opnieuw starten en t was weg) maar die is ook spontaan weer verdwenen
We hebben er een paar met een km stand tussen de 130000 en 150000 op het oog.
Bouwjaar 97 t/m 99
99% zeker een gare accu die inzakt bij de koude start en vervolgens een airbagstoring genereert. Had ik bij de 206 toen het 2 jaar terug wat kouder werd, multimeter over de polen bevestigde dit. Nieuwe accu en lampje nooit weer zien branden na een koude start.GoldenSample schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:33:
[...]
De volgende winter hebben 2 vrienden van me wel 2 keer moeten duwen ja dus dat zou best wel eens kunnen ja_JGC_ schreef op woensdag 20 november 2013 @ 00:05:
[...]
99% zeker een gare accu die inzakt bij de koude start en vervolgens een airbagstoring genereert. Had ik bij de 206 toen het 2 jaar terug wat kouder werd, multimeter over de polen bevestigde dit. Nieuwe accu en lampje nooit weer zien branden na een koude start.
[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2013 20:01 ]
Oude situatie:

Nieuwe situatie:

Werkt een stuk fijner, het scherm staat nu verder van je af en dat kijkt makkelijk tijdens het rijden.
Meer foto's en beschrijving http://www.stolk.eu/index...atie-in-peugeot-behuizing
Vrijdag mijn 207 op winterbanden gezet en weer iets omhoog geschroefd. Nu weer wachten tot het voorjaar voordat de zomerbandjes er weer onder kunnen en hij weer omlaag kan
Dit had ik natuurlijk zelf ook al gemerkt.
Kan ik deze gewoon zelf vervangen?
Ik heb een sleutel met 2 knopjes, achterop zit een klein schroefje.
Even een kleine (horlogemaker) schroevendraaier gebruiken of iets dergelijks.
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Anoniem: 228199
Erg benieuwd, zaterdag mag ik 'm ophalen
Weet iemand toevallig hoeveel speakers er af=-fabriek in de 407 zitten ingebouwd?
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 228199 op 04-12-2013 11:30 ]
Maar hoeveel speakers af fabriek? Geen idee. Ik vermoed 2 tweeters, twee in de deuren voor, twee in de deuren achter. Dus 6 stuks.
En anders hoor je het snel genoeg toch?
[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 04-12-2013 11:51 ]
Is dat er één met een kleurendisplay in het midden, of met een 2-regelig tekstdisplay?Anoniem: 228199 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:29:
Gisteren een Peugeot 407 (2005) gekocht. heerlijk proefgereden en dealw as snel rond.
Erg benieuwd, zaterdag mag ik 'm ophalen
Weet iemand toevallig hoeveel speakers er af=-fabriek in de 407 zitten ingebouwd?
Je kon toen ik mijn 407 bestelde in 2005 namelijk kiezen uit "Bose-of-JBL-ofzo sound system met mp3 cd wisselaar navi en autotelefoon" of "niet dat alles". Als je dus een kleurenscherm voor je navi hebt heb je ook het Bose-of-JBL-ofzo audiosysteem met 10 speakers. En dat is prima, daar kom je niet te kort mee.
Als je dat niet hebt en gewoon een kaal middenconsoletje hebt dan waren het volgens mij inderdaad 6 speakers en een whopping 40 watt radio/cd spelertje.
RMS zal het hoogstens 12W zijn ofzo
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Wat wil je weten?Erulezz schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:37:
Heeft er iemand ervaring met dakdragers en houders voor ski's voor een peugeot 206(2007)? Kan er eigenlijk vrij weinig over vinden, op marktplaats staan ze ook nauwelijks.