Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
BENZINE / DIESEL

sludge aan de oliedop ( kan ook gebeuren door korte ritten ) ( benzine modellen is het mayonaise kleur, diesel is zwart )
pindakaas in het koelwater systeem
lekken van olie linksvoor ( bij de dynamo, maar ach dat doen alle TU blokjes )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
Razenko schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:49:
ik ben van plan om binnenkort een 206 aan te schaffen, dit zal dan me eerste auto worden.
zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
het word een dieseltje trouwens, vanwege de vele kilometers die ik moet rijden naar werk.
Ik zou zeggen: doe een goed bod op die van mij :)

Heb 2,5 jaar geleden een 206 2.0Hdi uit 2004 gekocht, maar rij er wat minder mee dan gedacht. Denk dat ik zo rond het omslagpunt zit, met 15 tot 20 dzd km per jaar. De 206 diesel valt gelukkig nog net in een redelijk betaalbare wegenbelastingcategorie, dus het omslagpunt is niet heel hoog.

Maar als je op zoek gaat:
Ik zou in m'n achterhoofd houden dat het in de praktijk niks uitmaakt of je nu een 1,4 of een 2.0 hdi hebt, verbruik is vrijwel hetzelfde en hangt meer van de bestuurder af dan van de auto. Geen 1.9 diesel kopen. Ik ben voor de 2.0 gegaan omdat dat in wezen een simpelere motor is dan de nieuwere 1.6. Minder dingen die kapot kunnen gaan denk ik dan. Een grotere motor hoeft ook minder hard te werken (is althans mijn idee).

Bedenk wanneer de distributieriem vervangen moet worden, was bij mij nog niet gebeurd, en ook al hoefde het nog niet, ik heb het toch meteen maar laten doen. Je weet niet hoe de vorige bestuurder er mee gereden heeft.

Aan het onderhoudsinterval valt zoals gezegd niks af te leiden, dat is even een knopje ingedrukt houden bij starten en hij is gereset. Dan kan je beter naar onderhoudsbonnen vragen. Verder moet alle electronica gewoon goed werken natuurlijk, anders vraag je om problemen.

Het enige dat ik mis aan de 206 is cruise control, en als je eentje met automatische ruitenwissers kunt vinden is dat wel een fijne optie. Cruise control zou erg fijn zijn, maar is volgens mij alleen op de 206+ geleverd (de laatste paar jaar dus). De XS stoelen zitten een stuk beter dan de goedkopere stoelen, al vind mijn vriendin de hoofdsteunen (van die donuts met een gat in het miden) niet fijn. XS versies hebben dacht ik ook betere of meer luidsprekers. Ik heb zelf een leren interieur, en dan zijn de deuren en dashboard ook wat mooier afgewerkt, al blijft het natuurlijk veel hard plastic. Airco lijkt me vrijwel noodzakelijk, want als ik die niet aan heb staan beslaat de auto vrij snel, en met een diesel duurt het in de winter vrij lang voordat de auto warm is. Check ook even de achterruitverwarming als dat kan, ik bleek een aantal draadjes te hebben die het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:49
Cruise controle is opzich geen must have voor mij, natuurlijk is het wel fijner als dit erbij zit, maar ik heb me er al bij neergelegd dat dit moeilijk gaat worden vanwege mijn budget (+- 2000 euro)
Enigste wat natuurlijk wel erin moet zitten is een airco, dit is nog wel te doen in deze prijsklasse

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 11:23
Ik heb regelmatig (lees, elke 6maand) een kapot lampje in mijn dimlichten of dagrijlichten van mijn 308SW. Mijn officiële Peugeot dealer zegt me dan altijd beide lampjes te vervangen (dus zowel links als rechts, hoewel er maar eentje kapot is) omdat volgens hem anders binnen erg korte tijd het nog werkende lampje toch ook kapot zal gaan.

Gezien het een leasewagen is maakt het mij weinig uit (kost me toch niks), maar ik vind het nogal een rare redenering. Is het zo dat als ik er maar eentje vervang de andere kant binnen afzienbare tijd het ook zal begeven?

Heeft er nog iemand zo vaak een probleem met lampjes vooraan trouwens? Collega-Peugeot-rijders hier op de zaak moeten toch ook regelmatig lampjes laten vervangen, is dit een algemeneen Peugeot euvel ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zich hoeft de 1.4HDI ook niet heel hard te werken, alleen als je er een aanhanger achter hangt heeft ie moeite. Verschil tussen 2.0HDI en 1.4HDI is 10 euro per maand in de wegenbelasting, de 2.0HDI is net even wat zwaarder waardoor deze in een hogere categorie valt (de 1.4 zit net 1kg onder de grens). Verder kan je 240K met de distributieriem van een 1.4HDI, met de 2.0HDI doe je 160K.

Verder de standaard 206 kwaaltjes:
- draagarmen
- achterbanden die eerder cuppen of droogtescheuren hebben dan dat ze slijten
- richtingaanwijzer met speling, evt zelfs helemaal lam (standaard PSA/Citroen kwaal uit die tijd)
- brandstofleiding kan lekkage vertonen, 1.4HDI eigen. Is nieuwe slang voor uitgebracht waardoor dit probleem een stuk langer op zich laat wachten.

Wat die banden betreft: op zich is het geen echte kwaal, je koopt gewoon steeds 2 banden, die monteer je achter en de oude achterbanden gooi je naar voren. Dat herhaal je elke 2-3 jaar. Op die manier rijd je nooit langer dan 4-5 jaar op dezelfde banden. Als je echter om de 2 jaar je voorbanden vervangt, slijten je achterbanden nooit met een 206 en kan je die na een tijdje weggooien omdat ze niet veilig meer zijn. Heb al menigeen 206 gezien bij vrienden en collega's die met 140K op de teller nog steeds de originele achterbanden hebben. 9 jaar is lang voor een band.
NickG schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:32:
Ik heb regelmatig (lees, elke 6maand) een kapot lampje in mijn dimlichten of dagrijlichten van mijn 308SW. Mijn officiële Peugeot dealer zegt me dan altijd beide lampjes te vervangen (dus zowel links als rechts, hoewel er maar eentje kapot is) omdat volgens hem anders binnen erg korte tijd het nog werkende lampje toch ook kapot zal gaan.

Gezien het een leasewagen is maakt het mij weinig uit (kost me toch niks), maar ik vind het nogal een rare redenering. Is het zo dat als ik er maar eentje vervang de andere kant binnen afzienbare tijd het ook zal begeven?

Heeft er nog iemand zo vaak een probleem met lampjes vooraan trouwens? Collega-Peugeot-rijders hier op de zaak moeten toch ook regelmatig lampjes laten vervangen, is dit een algemeneen Peugeot euvel ofzo?
Vraag je dealer om Osram LongLife lampjes met onderdeelnr 64210L te monteren. Die zouden ze wel moeten hebben. Let op dat ze je niet afschepen met de niet-L versie, die gaan ook binnen 6 maanden stuk. Qua prijs zit er weinig verschil tussen die dingen, hooguit een euro. Ik heb voorheen in mijn 206 tig lampen geprobeerd, Philips, Osram, OEM van Peugeot, maar steeds 3-9 maanden levensduur. Toen uiteindelijk de Longlife lampjes gevonden in een automaterialenzaak voor 8 euro per stuk en heb dik 2 jaar met die dingen gereden voordat de eerste stierf. 6 maanden later ging de tweede pas.

Voor normale lampen is het vrij standaard om ze direct beide te vervangen, als de ene sterft gaat de andere meestal ook binnen enkele weken. Als je dan toch in de garage staat doe je liever beide tegelijk, al helemaal als je daarvoor de halve voorkant moet demonteren. Met longlife lampen zie ik de noodzaak niet echt, kan zo een halfjaar tussen zitten voordat de 2e ook gaat.

Overigens nu bij gebrek aan Osram lampjes een stel Philips Ecovision longlife lampen gemonteerd, doen het ook al weer bijna een jaar. Zouden tot 4x langer mee moeten gaan dan standaard lampen.

[ Voor 42% gewijzigd door _JGC_ op 11-02-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
Bedankt voor de informatie!
het zal waarschijnlijk een 2.0 worden ( more is better ofcourse :X)

Het enigste wat mij opviel waren de draagarmen, is er een mogelijk om dit te controleren en zo ja waar moet je dan op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij de 206 is draagarm + fuseekogel een geheel. Ding kan op 2 manieren kapot zijn: of er zit veel speling op het rubber (kan je nieuwe in persen), merk je snel genoeg door geknak en geratel op klinkerwegen, of er zit teveel speling op de fuseekogel (zit vast aan draagarm, dus geheel vervangen). Dat laatste kan je eigenlijk alleen goed beoordelen met wiel van de grond, vooral omdat het APK afkeur is al lang voor je het daadwerkelijk kunt merken.

Ik heb mijn 206 gekocht zonder APK (foei, kwam ik pas na 2 weken rijden achter omdat ik datum verkeerd om had gezien, ding stond al 4 maand stil :X), had speling op fuseekogel rechts. Hele draagarm vervangen, 2 jaar mee gereden, rubber rot. Nieuw rubber, jaar verder en daarna ook fuseekogel weer rot dus alsnog hele draagarm vervangen. Ik rijd nu alweer 2 jaar rond met dezelfde draagarm, rubber en fuseekogel zijn 4 weken terug nog door een grote beurt gekomen, over 5 weken hopelijk ook door de APK.

Verder is er bij de aandrijfas een veertje gebroken die er bij het vervangen van het draagarmrubber uit is gehaald. Laat je die zitten, komt ie tussen de tandwielen van je aandrijfas en kan je de hele as vervangen. Halfuurtje extra werk heeft me dus een nieuwe aandrijfas bespaard... geen idee of het standaard is, maar monteur viel het op bij het draaien van het wiel: "tik tik tik", was dus dat veertje die doormidden lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shva
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 08:59

Shva

aka Jos_theboss

106 uit 2001

APK kosten : 890 e. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

_JGC_ schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:33:

[...]

Vraag je dealer om Osram LongLife lampjes met onderdeelnr 64210L te monteren. Die zouden ze wel moeten hebben. Let op dat ze je niet afschepen met de niet-L versie, die gaan ook binnen 6 maanden stuk. Qua prijs zit er weinig verschil tussen die dingen, hooguit een euro. Ik heb voorheen in mijn 206 tig lampen geprobeerd, Philips, Osram, OEM van Peugeot, maar steeds 3-9 maanden levensduur. Toen uiteindelijk de Longlife lampjes gevonden in een automaterialenzaak voor 8 euro per stuk en heb dik 2 jaar met die dingen gereden voordat de eerste stierf. 6 maanden later ging de tweede pas.

Voor normale lampen is het vrij standaard om ze direct beide te vervangen, als de ene sterft gaat de andere meestal ook binnen enkele weken. Als je dan toch in de garage staat doe je liever beide tegelijk, al helemaal als je daarvoor de halve voorkant moet demonteren. Met longlife lampen zie ik de noodzaak niet echt, kan zo een halfjaar tussen zitten voordat de 2e ook gaat.

Overigens nu bij gebrek aan Osram lampjes een stel Philips Ecovision longlife lampen gemonteerd, doen het ook al weer bijna een jaar. Zouden tot 4x langer mee moeten gaan dan standaard lampen.
Weet je zeker dat het 64210L wel klopt?
Aangezien ik nieuwsgierig ben, ben ik gaan kijken in ons bestelsysteem maar dit nummer is onbekend...
Meestal beginnen lampjes met 62 ipv 64

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Shva schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:45:
106 uit 2001

Voor dat geld kun je een hoop vertimmeren aan een auto zeg. Maar goed zeker bij oudere auto's en een lage dagwaarde lijkt onderhoud al snel heel veel in verhouding.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
106 uit 2001

Misschien dat je ons wat meer info geeft over wat er gedaan is, dan kunnen wij misschien bevestigen dat het veel te duur was.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
106 uit 2001

zoals me vader zou zeggen ...
voor dat bedrag heb je een auto :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Razenko schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:37:
[...]
zoals me vader zou zeggen ...
voor dat bedrag heb je een auto :X
... met dezelfde problemen. :p Bij een vervangende 2e hands auto moet je aanschaf + onderhoud rekenen.. Tenzij je garantie hebt (wat me voor 900,- sterk lijkt)

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
HawVer schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:34:
[...]

... met dezelfde problemen. :p Bij een vervangende 2e hands auto moet je aanschaf + onderhoud rekenen.. Tenzij je garantie hebt (wat me voor 900,- sterk lijkt)
auto = auto :o

toch klinkt het belachelijk duur, wat hebben ze moeten doen, nieuwe moter erin gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Doe mij een ferrari en ik geef je een andere auto voor terug.. deal? Auto = auto... :P

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
HawVer schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:38:
[...]

Doe mij een ferrari en ik geef je een andere auto voor terug.. deal? Auto = auto... :P
Als ik een ferrari had had je hem allang gekregen,
volgens mij ben je al een paar honderd euro kwijt om een lamp te vervangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zondagskindje schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:50:
[...]

Weet je zeker dat het 64210L wel klopt?
Aangezien ik nieuwsgierig ben, ben ik gaan kijken in ons bestelsysteem maar dit nummer is onbekend...
Meestal beginnen lampjes met 62 ipv 64
64210L is het Osram typenr voor H7 Longlife lampen. Heb van de dealer ooit de 64210 gehad, maar die gaan nog korter mee dan de OEM peugeot H7 lampen. Heb ze hier in witte OEM-verpakking liggen zonder enige opdruk, automaterialenzaak waar ik vroeger gewerkt heb verkoopt die dingen voor 8,20 tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Ah nu begrijp ik het. ik dacht dat het een org. Peugeotnummer was

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:21
Volgende maand mijn 206 voor de APK, ben benieuwd of er nog iets gevonden gaat worden.
Aantal weken geleden stabilisatiestang al vervangen.

En hij kan wel een wasbeurt gebruiken... :X

[ Voor 14% gewijzigd door dmstr op 11-02-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Is vieze auto tegenwoordig dan ook APK afkeur?

Laatste keer dat mijn auto gewassen is, was bij vervanging van distributieriem ergens bij 225K. Er staat nu 270K op de teller, weet jij hoe smerig die auto is. Smerige auto heeft ook zo zijn voordelen, zwager laatst langs de achterbumper, plek is helemaal schoongepoetst maar je ziet aan de lak zelf niet dat er iemand bij langs geschuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Nee, maar er zit nu totaal geen glans meer op door alle pekel en bende die erop zit. Ik heb graag een schone(re) auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
106 uit 2001

Inmiddels rij ik al wat jaren een 106, ben inmiddels met de 2e bezig die ik heb gekocht met een km stand van 15 duizend op de teller.

1. van 1996
2. van 2001

Maar in al die jaren heb ik nog nooit een rekening gezien van 890 euro aan onderhoud aan mijn auto in 1 keer.

De teller staat momenteel op 120 duizend.

Je gaat zeker naar de Peugeot dealer ? |:( , Bij de dealer moet je alleen onderdelen halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49
Wat kost het om een draagarm + fuseekogel te vervangen bij een 206?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Is 1 onderdeel. Uurtje werk en afhankelijk van typecode een onderdeel varierend van 100 tot 160 euro. Onder de mijne moet dus de dure versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
died_laughing schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:13:
Wat kost het om een draagarm + fuseekogel te vervangen bij een 206?
Ik heb hier nog een factuur voor een 'draagarm linksonder compleet' a 121,50 ex. btw.
staat ook 2,5 uur werk op, maar dat was inclusief vervangen van beide remschijven en blokken voor, dus het uurtje werk van ^^ zal wel ongeveer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
dj1981 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 00:05:
[...]

Ik heb hier nog een factuur voor een 'draagarm linksonder compleet' a 121,50 ex. btw.
staat ook 2,5 uur werk op, maar dat was inclusief vervangen van beide remschijven en blokken voor, dus het uurtje werk van ^^ zal wel ongeveer kloppen.
Ok, dat valt dus ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeltjow
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-07 11:39
hallo,
ik heb een vraagje over mijn 206.

als ik een bocht naar links neem (redelijk scherpe bocht ) hoor ik een piep en gaat er snel een lampje branden op mijn dashboard (dat zag ik in mijn ooghoeken de laatste keer) die piep is maar 1 keer en na de bocht is het ook meteen weg, ik heb dat nu 3 keer gehoord.

weet iemand wat dit kan zijn? en of dit zelf op te lossen is zonder langs de garage te moeten en mijn auto weer een dag of meer kwijt te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 21:44

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Olie, dat had ik ook met mijn 306, bij hard door de bocht een piep en lampje, tijd om wat olie bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeltjow
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 11:00:
Olie, dat had ik ook met mijn 306, bij hard door de bocht een piep en lampje, tijd om wat olie bij te vullen.
bedankt voor je reactie, zal daar even naar kijken vanmiddag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
En in het vervolg aanwennen om af en toe even de olie te peilen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
dj1981 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:58:
[...]

Maar als je op zoek gaat:
Ik zou in m'n achterhoofd houden dat het in de praktijk niks uitmaakt of je nu een 1,4 of een 2.0 hdi hebt, verbruik is vrijwel hetzelfde en hangt meer van de bestuurder af dan van de auto. Geen 1.9 diesel kopen. Ik ben voor de 2.0 gegaan omdat dat in wezen een simpelere motor is dan de nieuwere 1.6. Minder dingen die kapot kunnen gaan denk ik dan. Een grotere motor hoeft ook minder hard te werken (is althans mijn idee).
waarom geen 1.9?
zie er namelijk redelijk wat op marktplaats verschijnen die me wel bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
Die 1.4 en de 2.0 zijn volgens mij zuiniger

[ Voor 4% gewijzigd door died_laughing op 12-02-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
1.4 en 2.0 zijn moderner en inderdaad wat zuiniger. Grootste nadeel van de 1.9 is echter dat-ie niet bepaald vlot te noemen is. De 1.9D is nog een diesel van de oude stempel: geen turbo, geen directe inspuiting. De 1.4 en de 2.0 zijn de moderne HDI-varianten (turbo, commonrail directe inspuiting). Daar tegenover staat echter dat die 1.9D on-ver-woest-baar is. Die motoren draaien met het grootste gemak een half miljoen kilometer en meer...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeltjow
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 11:00:
bedankt dit was idd het geval, net even mijn olie bijgevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
Wok schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 12:56:
1.4 en 2.0 zijn moderner en inderdaad wat zuiniger. Grootste nadeel van de 1.9 is echter dat-ie niet bepaald vlot te noemen is. De 1.9D is nog een diesel van de oude stempel: geen turbo, geen directe inspuiting. De 1.4 en de 2.0 zijn de moderne HDI-varianten (turbo, commonrail directe inspuiting). Daar tegenover staat echter dat die 1.9D on-ver-woest-baar is. Die motoren draaien met het grootste gemak een half miljoen kilometer en meer...
de snelheid maakt mij opzich niet echt veel uit, als hij maar beetje meekomt met de rest van het verkeer, omdat ik ongv 60 km per dag op snelweg zal rijden zal ik hier dan niet veel van merken.

het is een 1.9 XTD die ik op het oog heb, zegt iemand dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 11:23
_JGC_ schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:33:
Bedankt voor de tip! Volgende keer even navragen en dubbelchecken wat voor lampjes ze erin schroeven. Het vervangen valt trouwens reuze mee, er hoeft geen halve wagen gedemonteerd te worden :-) Misschien volgende keer ook wat reserverlampjes meevragen zodat ik ze zelf kan vervangen indien nodig. Hoewel ik geen idee heb of dit wel kan/mag van het leasing bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik heb een 206 met 1.9 dieselmotor gehad en deze zijn idd. bepaald niet vlot. Vooral een tussensprintje op de snelweg om even snel iemand in te halen kun je vergeten. Ik zou dus ook voor de 1.4 of de 2.0 HDI gaan, ook al omdat deze ook al veel zuiziger is.

De 1.9 206jes zijn over het algemeen wel veel goedkoper tweedehands. Als je op marktplaats naar goedkope 206 dieseltjes zoekt komt je al gauw bij de 1.9D uit, maar er is dus een reden dat deze goedkoper van de hand worden gedaan. Maar ik denk dat een tweedehands 1.4 of 2.0 HDI vanwege het lagere verbruik uiteindelijk toch goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
zuiniger is altijd beter :)
dan zal ik maar de 1.9 laten schieten en verder kijken.
alleen valt het me op dat de 1.4 en 2.0 zeer beperkt te vinden zijn voor minder dan 2000 euro op marktplaats, zeker als je er een airco in wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shva

Shva

aka Jos_theboss

londemanmp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:39:
[...]

Inmiddels rij ik al wat jaren een 106, ben inmiddels met de 2e bezig die ik heb gekocht met een km stand van 15 duizend op de teller.

1. van 1996
2. van 2001

Maar in al die jaren heb ik nog nooit een rekening gezien van 890 euro aan onderhoud aan mijn auto in 1 keer.

De teller staat momenteel op 120 duizend.

Je gaat zeker naar de Peugeot dealer ? |:( , Bij de dealer moet je alleen onderdelen halen ;)
yep, ik ga naar een peugeot dealer, mischien moet ik maar eens ergens anders heen gaan, een remrevisie kosste al 250 E...

zal straks evem lijstje van de kosten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Shva op 12-02-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
Razenko schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:33:
alleen valt het me op dat de 1.4 en 2.0 zeer beperkt te vinden zijn voor minder dan 2000 euro op marktplaats, zeker als je er een airco in wilt hebben.
gaspedaal, autotrader en autoscout24 misschien proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Shva schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:54:
[...]

yep, ik ga naar een peugeot dealer, mischien moet ik maar eens ergens anders heen gaan, een remrevisie kosste al 250 E...

zal straks evem lijstje van de kosten maken.
Heb je gevraagd of ze 1e of 2e lijns onderdelen/tarief hebben gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ga je ook niet snel vinden voor dat geld. Als ik nog maar 2000 euro voor mijn 206 krijg rijd ik dat ding naar 450.000km en bepaal ik dan of ie voor een klein bedrag verkocht wordt of dat ik ermee door ga rijden tot de distributie het begeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shva

Shva

aka Jos_theboss

de lijst, beetje blurry sorry...

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/118fwxu.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Shva op 12-02-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shva

Shva

aka Jos_theboss

Zondagskindje schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:05:
[...]

Heb je gevraagd of ze 1e of 2e lijns onderdelen/tarief hebben gebruikt?
geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
79euro per uur... achterlijk bedrag. Een band van 84euro excl. btw vind ik ook schandalig in die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
^^ Dat zijn tegenwoordig toch echt gangbare prijzen bij die 'glazen paleizen'. Het kan lonen om eens binnen een straal van zo'n 20km rondom je woonplaats rond te kijken naar een andere dealer: soms loop je zomaar tegen een klein lokaal dealer(tje) aan i.p.v. een filiaal van zo'n grote keten.

Hier in Eindhoven heb je Nefkens als dealer: grote keten, glazen paleis, dus dat wordt diep in de buidel tasten (al denkt de magazijnman nog wel met je mee als je onderdelen wilt bestellen) voor je onderhoud. Echter, een paar kilometer verderop in Gerwen (een dorpje net boven Nuenen), zit garagebedrijf Jansen. Ook dealer, maar zelfstandig opererend. Geen glazen paleis, maar een klein, nederig pandje waar de olie- en benzinelucht je tegemoet komt zodra je daar naar binnen stapt en je te woord wordt gestaan door de monteur in stofjas. Geen driedelig zwart daar :)

Die kleine, zelfstandige dealers moet je zien te vinden. Daar zijn de tarieven nog beschaafd en wordt service nog in hoofdletters geschreven _O_

Wat betreft die band: 185/55/14 is een 'moeilijke' maat die door bandenboeren niet zonder meer op voorraad wordt gehouden. Sowieso heeft Peugeot er wel een handje van om moeilijke maten te kiezen: de 205 GTI 1.9 kwam op 185/55/15 uit de fabriek rollen, maar bij de eerste de beste bandenwissel kozen mensen vaak voor de 195/50/15-variant, omdat die maat bijna de helft goedkoper is te krijgen dan de originele maat terwijl de rolomtrek nauwelijks afwijkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Wok op 12-02-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
In de regio Eindhoven (waar ik ook woon) ga ik naar Oerlemans net iets buiten Nijnsel. Ook zo'n garage waar de monteurs echte liefhebbers zijn en je persoonlijk kennen. Smeren je niet meteen nieuwe onderdelen aan, maar kijken eerst of ze niet op hun eigen "sloopje" achter de garage niet nog een goede vervanger hebben. Uiteraard na overleg.
Ik kom daar nu 9 jaar en ik voel me nooit bedrogen over de kosten. Goedkoop is het allemaal niet, maar het moet wel schappelijk blijven.

@band: ja, had al ergens zo'n vermoeden. Bij mijn 306 GTi (en bij de Ibiza van mijn vriendin) had ik 195/55/15 nodig, maar 195/50/15 was de helft in prijs bij autobandenmarkt.nl

[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 12-02-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
^^ Hey, interessant! Dat adresje kende ik nog niet :)

Die onthoud ik even voor als ik nog onderdelen nodig heb voor mijn 205...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Ze meten met 2 maten: er wordt wel gebruik gemaakt van de 2e lijns onderdeel (achterremrevisie)maar niet van het bijbehorende tarief. Die hoort dan €55,- ex btw te zijn. Verder gebruiken ze weer een 1e lijns multiriem terwijl die ook goedkoper kan. Er bestaan zelfs pakketprijzen voor 2e lijns multiriemen.

Ik werk zelf ook in een "glazen paleis" (wel een klein dealertje) maar probeer het wel zo goedkoop mogelijk te houden.
Beetje jammer van deze dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Tsja, mijn opmerking over de 1.9D was voordat ik je budget hoorde.

Zoals gezegd is de 1.9D niet heel snel, relatief niet zuinig (hoewel 1:19 wel mogelijk schijnt te zijn) en is het veel oudere techniek dan een HDi. Wel degelijk en betrouwbaar. Heb een paar jaar lang in een partner 1.9D gereden, en dat was ook altijd wel goed te doen.

Wat mij het meeste zou storen bij een 1.9D is dat je dan ook meteen de allereerste serie 206jes hebt, terwijl er volgens mij in de loop der jaren aardig wat verbeterd is aan de auto. Oudere 206jes hebben bijvoorbeeld ook nog geen zij-airbags dacht ik.

Toch vraag ik me af of je aanschafbudget wel klopt: als je 30dzd km per jaar gaat rijden in een diesel dan kost belasting+diesel je toch al iets van 3500 euro per jaar. Dan loont het wellicht de moeite om aan het begin wat meer te investeren, zodat je iets meer zekerheid hebt dat je niet hele hoge reparatiekosten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wok schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:33:
^^ Hey, interessant! Dat adresje kende ik nog niet :)

Die onthoud ik even voor als ik nog onderdelen nodig heb voor mijn 205...
In dat kader: http://www.autobedrijf-theuws.nl/
Doen voor zover ik weet voornamelijk in ex-lease Peugeots en Fiat's die ze dan als 2e hands verkopen. Als ze dus ergens veel onderdelen zouden moeten hebben is het daar wel ;)
En anders zit er een eind verderop nog altijd een sloper :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
dj1981 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:06:
[...]

Tsja, mijn opmerking over de 1.9D was voordat ik je budget hoorde.

Zoals gezegd is de 1.9D niet heel snel, relatief niet zuinig (hoewel 1:19 wel mogelijk schijnt te zijn) en is het veel oudere techniek dan een HDi. Wel degelijk en betrouwbaar. Heb een paar jaar lang in een partner 1.9D gereden, en dat was ook altijd wel goed te doen.

Wat mij het meeste zou storen bij een 1.9D is dat je dan ook meteen de allereerste serie 206jes hebt, terwijl er volgens mij in de loop der jaren aardig wat verbeterd is aan de auto. Oudere 206jes hebben bijvoorbeeld ook nog geen zij-airbags dacht ik.

Toch vraag ik me af of je aanschafbudget wel klopt: als je 30dzd km per jaar gaat rijden in een diesel dan kost belasting+diesel je toch al iets van 3500 euro per jaar. Dan loont het wellicht de moeite om aan het begin wat meer te investeren, zodat je iets meer zekerheid hebt dat je niet hele hoge reparatiekosten krijgt.
ik begrijp wat je bedoeld, maar met mijn loon is er niet echt veel mogelijk, als ik een maand wacht is het bedrag wel op te halen naar ongv 3000 euro, maar daar krijg je nou ook niet echt een top auto voor.
op dit moment ga ik met de trein naar werk, wat me gemiddeld op een half uur extra reistijd brengt ten aanzien van een auto, dus het liefst heb ik natuurlijk zo snel mogelijk een bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LPG overwogen? zn 1.4 bijvoorbeeld is niet heel snel maar(hoewel veel beter als zn 1.9 imho door een ruimer toerenbereik waarin nog redelijk wat vermogen geleverd word) loopt prima op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
Je heb meer dan 450 euro betaald aan arbeidsloon..

- Naafmoer, die hebben hun gesloopt zeker.
- Naafdop, 2,98 p.stuk ?
- Stoelrail, lassen ?, en meer dan 1,5 uur mee bezig ?
- Dynamoriem, meer dan 3 kwartier mee bezig ?

Weet niet in welke buurt/stad je woont maar als je een leuk adres wil... stuur je maar een PM.

Ken vanaf Zwolle tot Zeeland wel bedrijven die dat veel goedkoper voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ook leuk die post "kleinmateriaal". Toen bij mijn 206 de distributieriem werd vervangen stond elk los schroefje en moertje die ze gebruikt hebben om de milieuklep "vast" te maken gespecificeerd op de factuur.

Mijn onderhoudsmonteur heeft het nooit zo op die rottige schroefjes waarvan tussen de onderhoudsbeurten door meestal een aantal spontaan verdwijnen en maakt alles vast met tie-wraps. Dealer heeft dus vorige keer overal en nergens weer houdertjes en schroefjes zitten plaatsen, die zijn inmiddels alweer vervangen door tie-wraps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

londemanmp schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:37:
[...]

Je heb meer dan 450 euro betaald aan arbeidsloon..

- Naafmoer, die hebben hun gesloopt zeker.
- Naafdop, 2,98 p.stuk ?
- Stoelrail, lassen ?, en meer dan 1,5 uur mee bezig ?
- Dynamoriem, meer dan 3 kwartier mee bezig ?

Weet niet in welke buurt/stad je woont maar als je een leuk adres wil... stuur je maar een PM.

Ken vanaf Zwolle tot Zeeland wel bedrijven die dat veel goedkoper voor je doen.
De naafmoeren en doppen kan ik wel begrijpen. De naafmoer is een borgmoer, ik zou daar wel een nieuwe opwillen ja.
Een stoelrail lassen gaat niet zonder de stoel te demonteren maar of dat 1,5 uur moet duren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
Zondagskindje schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 18:10:
[...]

De naafmoeren en doppen kan ik wel begrijpen. De naafmoer is een borgmoer, ik zou daar wel een nieuwe opwillen ja.
Een stoelrail lassen gaat niet zonder de stoel te demonteren maar of dat 1,5 uur moet duren??
Mijn moer is ook al een paar keer eraf geweest maar vervolgens weer vast getekend, en JA dit kan.

Stoelrail lassen is zowiezo al een NOT done, kijk op marktplaats en haal de 4 bouten los. ( pas op voor het draadje onder de stoel.

Oh ja, alle stoelrailen van de 106 zijn gelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Je hoort mij niet zeggen dat het niet kan. Maar we weten beiden niet hoe vaak die moeren zijn gebruikt.
En niet elk boutje gaat even makkelijk los, zeker niet van een oudere auto ;)

• roeltjow
gisteren stil langs de snelweg... olie lamp aan en piepen, olie bijgevuld (had nog een halve fles) piep en lampje was weg, naar huis gereden binnendoor en toen direct garage gebeld, op advies auto laten slepen naar de garage en volgens de monteur die mij wegsleepte is er een pakking lek.
en dinsdag had ik hier nog gepost dat als ik door de bocht ging het lampje aan ging en piepte en toen mijn olie gevuld met een halve fles. was dus de dag erna meteen weer leeg, stond gelukkig net voor de benelux op de vluchtstrook (had nog 3 meter vluchtstrook over)

poepzooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:00
Iemand met een -recente- Peugeot Partner active die me kan vertellen hoeveel luidsprekers er in zitten?

Wij hebben eentje besteld, maar nu niet naar de speakers gekeken :), en de garage antwoord mooi niet op m'n mailtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Vorige week met pech gestaan in Duitsland, mijn druklager was 'op'.
Nog redelijk naar huis kunnen rijden, maar van de week koppelde hij niet eens meer volledig los.
Nu staat hij voor een nieuwe koppelingsset in de garage. Au portemonnee. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als autonoob misschien een dom iets; ik heb het idee dat m'n 206 1.4 16V veel te veel benzine zuipt. M'n vrouw heeft net haar rijbewijs gehaald en we gingen net even het ritje naar dr werk 'oefenen', vooraf getankt en de pomp gaf aan dat ie vol zat dmv de bekende klik. Toen we weer thuis waren hebben we weer getankt (bij een andere pomp die beter op de route lag) weer volgetankt. We zouden voor een ritje van 36KM maarliefst 5.8 liter verbruikt hebben, daar schrok ik enorm van. Wel een geval van n=1 natuurlijk... als ik naar mijn ouders ga is het een ritje van ~120KM en rij ik iets minder dan een kwart tank (volgens de benzinemeter). Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er 50 liter in mn tank zou moeten kunnen dus zou ik ongeveer 12,5 liter verbruiken voor 120km. Is dit nu een extreem hoog verbruik of valt dat binnen de marges? Dat verbruik van dat ritje naar mn ouders is al sinds dat ik hem heb (bijna 2 jaar). Hopelijk kan iemand hier me uitleggen of ik het ding moet laten nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
Cartman! schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:38:
Als autonoob misschien een dom iets; ik heb het idee dat m'n 206 1.4 16V veel te veel benzine zuipt. M'n vrouw heeft net haar rijbewijs gehaald en we gingen net even het ritje naar dr werk 'oefenen', vooraf getankt en de pomp gaf aan dat ie vol zat dmv de bekende klik. Toen we weer thuis waren hebben we weer getankt (bij een andere pomp die beter op de route lag) weer volgetankt. We zouden voor een ritje van 36KM maarliefst 5.8 liter verbruikt hebben, daar schrok ik enorm van. Wel een geval van n=1 natuurlijk... als ik naar mijn ouders ga is het een ritje van ~120KM en rij ik iets minder dan een kwart tank (volgens de benzinemeter). Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er 50 liter in mn tank zou moeten kunnen dus zou ik ongeveer 12,5 liter verbruiken voor 120km. Is dit nu een extreem hoog verbruik of valt dat binnen de marges? Dat verbruik van dat ritje naar mn ouders is al sinds dat ik hem heb (bijna 2 jaar). Hopelijk kan iemand hier me uitleggen of ik het ding moet laten nakijken :)
dat heeft veel factoren, zoals reden jullie op snelweg naar werk toe, het bouwjaar vd auto en dergelijke dingen.

zelf heb ik sinds december mijn rijbewijs, toen ik voor het eerst in onze auto reed schoot het verbruik ook omhoog, nu ik meer aan de auto ben gewend is de verbruik gezakt, heeft met manier van rijden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bouwjaar gemist idd... hij is van 31-12-2003, de Quicksilver editie van de 206. Naar schoonouders is het ongeveer 110KM snelweg en 10KM stad zou ik schatten.

Ik bedenk net dat ik komende maand weer de APK heb dus dan zal ik dit wel even vragen bij de garage meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Laatst online: 13:27

dodo79

witte dikke tonnie

Cartman! schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:38:
Dit klinkt wel bekend moet ik zeggen.
Ik heb de 1.4 8v uitvoering en eigenlijk hetzelfde verhaal.
Je tankt, het vulpistool slaat af en je denkt, die zit vol.
Nee dus, bij mijn 206 slaat het vulpistool vrij snel af, maar na afslaan krijg ik er nog wel een liter of 3 in.
en het eerste deel van de benzinemeter gaat idd vrij vlot naar beneden.
Maar na een volgende tankbeurt de liters en KM's ff bijhouden, en ik kwam uit op... 1:15
wel netjes te noemen.
Dus denk dat er niks aan de hand is

PS, de meter in je dash geeft maar aan voor ongeveer 40-45 liter aan.
Dus wil zeggen elke kwart op de meter is ongeveer 10 liter.
Ik heb de mijne wel eens helemaal droog gereden volgens de meter (naald bewoog niet eens meer) en er ging "maar" 47 liter in.
Dus vrij royaal in reserve.

[ Voor 7% gewijzigd door dodo79 op 03-03-2013 20:00 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Misschien waren we vulpistolen wel heel erg anders afgesteld waardoor ie bij pomp 1 minder vol kon dan bij pomp 2? Met deze info zou het ritje naar haar werk 10 euro per dag kosten tegenover 5 euro met de bus... daar had ze dr rijbewijs niet voor gehaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Laatst online: 13:27

dodo79

witte dikke tonnie

Cartman! schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:00:
Misschien waren we vulpistolen wel heel erg anders afgesteld waardoor ie bij pomp 1 minder vol kon dan bij pomp 2? Met deze info zou het ritje naar haar werk 10 euro per dag kosten tegenover 5 euro met de bus... daar had ze dr rijbewijs niet voor gehaald ;)
Volgens mij is het iets met de vulpijp in een 206.
Ik heb overal het geval dat het vulpistool erg snel afslaat.
Hou je km's bij en je getankte liters en ga rekenen.
Grote kans dat het heeeel erg meevalt.
Nu zal de 16v 1.4 meer gebruiken als de 8V maar 1:13 moet lukken.

Ik heb het voor elkaar gekregen om 1:20 te rijden met de mijne, dus rijstijl maakt ook veel uit.
(1:20 was 1300km naar zuid frankrijk op snelweg op 110km/h)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 10:26
Meters in die 206 kloppen niet helemaal denk ik.. Tank ik bij de Shell compleet vol, staat de meter nog niet op 100%. Ook het begin van de meter gaat erg snel naar beneden en gaat steeds langzamer als de meter voorbij de 50% is. 1.6 Air-Line editie

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hoe vol "vol" is, hangt af van waar je tankt en hoe scheef je auto staat. Ik heb een keer een onbemand tankstation gemaild of hun installatie wel geeikt was omdat ik het presteerde om bij hun pomp 52 liter in een 50 liter tank te krijgen terwijl ik dat ding niet eens leeggereden had. Blijkt dat er idd meer dan 50 liter in een 206 past en dat dat afhankelijk is van hoe scheef je auto staat. Loopt daar een klein beetje af naar de zijkant. Tank ik op de heenreis naar mijn ouders, krijg ik er 45 liter in en doe ik ~900km op een tank, tank ik op terugreis van mijn ouders (andere kant pompblok), krijg ik er 50 liter in en doe ik >1000km op een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
heeft iemand enig idee hoeveel het kost om een wiellager te vervangen?
deze galmt namelijk...
en is het verstandig om hier nog ongv een maandje op door te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Weet je zeker dat het je wiellager is die galmt, en niet gewoon een gecupte band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
_JGC_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:46:
Weet je zeker dat het je wiellager is die galmt, en niet gewoon een gecupte band?
dat is ook een mogelijkheid natuurlijk.
maar ik ga nu even uit van de wiellager, dat is volgens mij duurder om te vervangen dan een band :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wiellagers waren voor mijn 206 destijds 55 euro per stuk, komt nog wat tijd voor montage bij. Dan heb je goedkope lagers van QH waar ik spijt van heb, achteraf had ik liever 2x zoveel uitgegeven voor een set SKF lagers. Niet dat het nodig was overigens, achteraf had ik liever gewoon mijn auto ergens anders laten keuren en geen nieuwe wiellagers gehad.
De garage die de nieuwe wiellagers heeft geplaatst heeft of teveel speling gelaten of te weinig lagervet gebruikt, want bij de eerstvolgende beurt bij de beunhaas waren die dingen met wielen van de grond aan het janken. Boel uitelkaar, nieuw lagervet en boel weer inelkaar en ook dat was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
dus kwa kosten zou het rond de 100 euro uitkomen?
is het wel verstandig om hier nog ongv een maand op door te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Razenko schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:14:
is het wel verstandig om hier nog ongv een maand op door te rijden?
Ik zou dat niet doen. Als een wiellager geluid gaat maken is dat toch een teken dat er iets mee aan de hand is, en als wiellagers kapot gaan kunnen ze ook ineens compleet vastlopen. Ik weet niet of je jezelf een voorstelling kunt maken wat er gebeurt als met 130km/h ineens één van je wielen compleet blokkeert, maar ik verwacht een minder fijne afloop voor jouw auto en de vangrail...

Als het mijn auto was dan stond ik vandaag bij de garage. Ik verwacht niet dat iemand hier nu gaat zeggen "joh, rij er mee door, kan prima!". Je hebt inderdaad kans dat het prima gaat maar ik zou me er niet gemakkelijk bij voelen om zoiets te adviseren, als het fout gaat heb ik het gedaan... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
Xander schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:29:
[...]

Ik zou dat niet doen. Als een wiellager geluid gaat maken is dat toch een teken dat er iets mee aan de hand is, en als wiellagers kapot gaan kunnen ze ook ineens compleet vastlopen. Ik weet niet of je jezelf een voorstelling kunt maken wat er gebeurt als met 130km/h ineens één van je wielen compleet blokkeert, maar ik verwacht een minder fijne afloop voor jouw auto en de vangrail...

Als het mijn auto was dan stond ik vandaag bij de garage. Ik verwacht niet dat iemand hier nu gaat zeggen "joh, rij er mee door, kan prima!". Je hebt inderdaad kans dat het prima gaat maar ik zou me er niet gemakkelijk bij voelen om zoiets te adviseren, als het fout gaat heb ik het gedaan... ;)
Bedankt voor de reactie!
word dus maar snel vervangen, benieuwd of er een garage hier in de buurt is die het voor 100 euro wil doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razenko schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:30:
[...]
Bedankt voor de reactie!
word dus maar snel vervangen, benieuwd of er een garage hier in de buurt is die het voor 100 euro wil doen ;)
begrijpend lezen nog een beetje blijven oefenen, want je mist echt even wat:
_JGC_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:09:
Wiellagers waren voor mijn 206 destijds 55 euro per stuk, komt nog wat tijd voor montage bij. Dan heb je goedkope lagers van QH waar ik spijt van heb, achteraf had ik liever 2x zoveel uitgegeven voor een set SKF lagers.
Daar staat dat je MINIMAAL 110 euro kwijt gaat zijn aan het materiaal alleen, en dán nog eens arbeid - en dat je dat materiaal niet wilt, en eigenlijk meer uit moet gaan geven om geen rotzooi in je auto gebouwd te krijgen.
Dus voor 100 euro ga je middelvingers oogsten, gok ik. ;)

Je kunt wel makkelijk zien of het de banden zijn of niet. Even parkeren, kijken en vergelijken met op google gevonden foto's van gecupte banden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gecupte banden kan je ook wel voelen, als je langs het profiel strijkt zal je kartels voelen. Maargoed, je hebt een 206 gekocht aan eerdere reacties te lezen, en dat ding mocht niet al teveel kosten.

Zoek eens naar de DOT-code van je achterbanden. Op een beetje niet sportieve 206 gaan die banden gewoon een heel autoleven mee. Toen ik mijn 206 kocht met 116K op de teller zaten er nog de originele 5 jaar oude achterbanden met 7mm profiel op. Toen mijn oud-collega laatst een 206 kocht met 100K op de teller zaten daar nog de originele 9 jaar oude achterbanden met 7mm profiel op. Daar kan zelfs tropisch hardhout niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
_JGC_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:50:
Gecupte banden kan je ook wel voelen, als je langs het profiel strijkt zal je kartels voelen. Maargoed, je hebt een 206 gekocht aan eerdere reacties te lezen, en dat ding mocht niet al teveel kosten.

Zoek eens naar de DOT-code van je achterbanden. Op een beetje niet sportieve 206 gaan die banden gewoon een heel autoleven mee. Toen ik mijn 206 kocht met 116K op de teller zaten er nog de originele 5 jaar oude achterbanden met 7mm profiel op. Toen mijn oud-collega laatst een 206 kocht met 100K op de teller zaten daar nog de originele 9 jaar oude achterbanden met 7mm profiel op. Daar kan zelfs tropisch hardhout niet tegenop.
in dit geval betreft het de 307 die ik van de buren in bruikleen heb. omdat de aanschaf van mijn eigen auto beetje tegenwerkt, heb geen tijd ervoor vanwegen mijn wisselende werktijden, banden zien er goed uit, zal de auto wel langs de garage rijden, eens zien hoeveel het me gaat kosten. (gelukkig krijg ik het terug van de buren omdat ik dit onmogelijk zelf gesloopt kan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
_JGC_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:36:
Hoe vol "vol" is, hangt af van waar je tankt en hoe scheef je auto staat. Ik heb een keer een onbemand tankstation gemaild of hun installatie wel geeikt was omdat ik het presteerde om bij hun pomp 52 liter in een 50 liter tank te krijgen terwijl ik dat ding niet eens leeggereden had. Blijkt dat er idd meer dan 50 liter in een 206 past en dat dat afhankelijk is van hoe scheef je auto staat. Loopt daar een klein beetje af naar de zijkant. Tank ik op de heenreis naar mijn ouders, krijg ik er 45 liter in en doe ik ~900km op een tank, tank ik op terugreis van mijn ouders (andere kant pompblok), krijg ik er 50 liter in en doe ik >1000km op een tank.
1000KM op 1 tank met een 206, whut? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
^^ diesel ;)

Ik heb één keer dik 1200km op één tank gehaald met mijn 308 (1.6 diesel), maar dat was op een gegeven moment wel met samengeknepen billen rijden :P Bij de pomp ging er toen ook 59,5 liter in (60 liter tank) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Erulezz schreef op maandag 04 maart 2013 @ 21:30:
[...]

1000KM op 1 tank met een 206, whut? :?
1150 ook wel gehaald, maar dan moet ik dus tanken bij dat station die er een paar liter extra bij kan krijgen en moet ik niet harder dan 100 gaan rijden.

Nee, voor >1:20 hoef je geen VW Bluemotion, kan ook gewoon met een 1.4HDI in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Dat hoef ik dus nooit te hopen bij mijn 1.6 :+ Rijd nu gemiddeld 1 op 13,5 - 14.

[ Voor 4% gewijzigd door Erulezz op 04-03-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ach.... 1 op 10 op de snelweg is ook heel leuk hoor met een 406 Coupe V6....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Onze 107 doet 1:17, de 308SW 1:12,8. Best ok...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
dodo79 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:54:
[...]
Ik heb de mijne wel eens helemaal droog gereden volgens de meter (naald bewoog niet eens meer) en er ging "maar" 47 liter in.
Pff, watje :)

Vorig weekend 50.85 liter in de 206 gegooid, en dan stop ik ook nog gewoon met tanken als het vulpistool afslaat en ga dan niet nog extra erin proberen te krijgen.

Wat wel stomvervelend is, is dat de resterende range die de boordcomputer aangeeft niet lager kan dan 50km. Hij springt van 50 gewoon op nul, maar goed, dan heb je dus nog iets van 2,5 liter.

Helaas met die 51 liter niet de 1000 km gehaald, maar 960 km is ook niet slecht (2.0 Hdi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets anders dan verbruik. Als jullie dat goed vinden.

Sinds een aantal dagen heeft mijn oude brave enorm betrouwbare 306je uit 1996 met 220.000km ruimte moeten maken voor een mooie 308SW uit 2008 met 98000km.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/825/imag0649g.jpg/

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/4967/imag0650k.jpg

De banden die er onder zitten zijn volwaardige Winterbanden.
Hier wil ik een goede set zomerbanden onder laten zetten.

Bandenmaat (huidige banden): 205/55 R16 91H

Volgens de dealer was een V band aan te raden gezien het vermogen en remvermogen van de auto.
De volgende banden stelde hij voor:
- Michelin Energysaver +
- BF Goodrich (Type onbekend)
- Vredestein Pro-trac 5

Zijn er mensen die hier iets nuttigs over kunnen zetten?
Ik ben altijd gewend dat m'n garage er gewoon banden onder zet die ze op dat moment voor een interessante prijs kunnen krijgen.

Alvast thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Michelin Energysaver zijn gewoon goede banden, blinken niet echt uit op het droog en nat ook niet heel bijzonder maar voor alsnog beter als de 2 andere. Zeker BF Goodrich is niet veel bijzonders. Vredesteins zijn wat hard maar verder ook goede banden. Qua prijs wel interessanter als de Michelin, die is vrij duur.

Die V heeft te maken met de snelheid, 240 km/u is dat bij deze als ik mij niet vergis. Heeft weinig met vermogen en remkracht te maken. Als je een GTI hebt kun je beter Michelin Pilot Sport, Pirelli P Zero Nero of noem maar op nemen dan een eco band met een hogere snelheidklasse. Die klasse moet je bij dat soort banden gewoon uitkiezen wat je auto maximaal kan halen. Veel meer heb je niet nodig.

Als je naar sportbanden gaat kijken dan heb je altijd al een hogere snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Goede zomerbanden met veel grip: Goodyear Eagle Asymmetric. Doen het ook goed met regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat zijn al meer sportbanden idd, qua prijs ook nog vrij goed te doen maar zijn wel hard en maken toch al wel wat herrie. Niet zoveel als de non-asymtrics maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
In navolging van het vermoeden dat onze 206 veel verbruikt heb ik in de boordcomputer zitten neuzen en kwam dit tegen: 7,6 1/100. Is dat n beetje gemiddeld voor n 206 1.416V uit december 2003?

Ander dingetje... Ik moet binnenkort voor de apk en zag t aanbod van my peugeot card voor 49€, heeft iemand hier ervaring mee? Ik was van plan de apk bij kwikfit te doen incl een grote beurt, vorig jaar met n kleine beurt beviel het me wel namelijk en ze zijn vrij goedkoop. Ik ben geen autokenner dus iedereen kan me alles wijsmaken opzich. Wat is wijsheid? Anwb is sowieso al duurder namelijk, zeker omdat mijn vrouw ook lid moet worden om t te kunnen gebruiken. Benieuwd naar jullie advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Geen KwikFit. Dat is de enige wijsheid die ik je kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kun je dat ook onderbouwen? Mijn ervaring vorig jaar was prima, paar mankementen toen. Heb een andere garage gebeld of die mankementen konden kloppen en ze waren zeker dat het een logisch verhaal was voor een auto van die leeftijd. Rechter voorband zat op sommige plekken een scheur waarbij canvas zichtbaar was en de tussendemper van de uitlaat was verroest. Aangezien onze auto maar zeer zelden werd gebruikt was dat niet gek.

Edit: lees wel n hoop nare ervaringen na simpel googlen... Goedkoop, duurkoop?

[ Voor 8% gewijzigd door Cartman! op 10-03-2013 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Cartman! schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:59:
In navolging van het vermoeden dat onze 206 veel verbruikt heb ik in de boordcomputer zitten neuzen en kwam dit tegen: 7,6 1/100. Is dat n beetje gemiddeld voor n 206 1.416V uit december 2003?

Ander dingetje... Ik moet binnenkort voor de apk en zag t aanbod van my peugeot card voor 49€, heeft iemand hier ervaring mee? Ik was van plan de apk bij kwikfit te doen incl een grote beurt, vorig jaar met n kleine beurt beviel het me wel namelijk en ze zijn vrij goedkoop. Ik ben geen autokenner dus iedereen kan me alles wijsmaken opzich. Wat is wijsheid? Anwb is sowieso al duurder namelijk, zeker omdat mijn vrouw ook lid moet worden om t te kunnen gebruiken. Benieuwd naar jullie advies :)
Het gemiddelde op spritmonitor.de is 7,13 l/100 km, dus daar zit je wat boven, net als 50% van de mensen op spritmonitor. Zal dus best kunnen kloppen als je vooral korte ritjes rijdt. Overigens overschat mijn boordcomputer het werkelijke verbruik met 0,5 l/100km.

ANWB heb ik per dit jaar opgezegd. Voor de prijs die de ANWB rekent voor nederland service (buiten de woonplaats) heb je met een peugeot card europa service. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de Peugeot service je sneller afsleept naar een garage, ipv ter plekke repareren, maar dat risico neem ik maar.

APK hangt denk ik erg af van je lokale peugeot garage. Heb vorige maand de eerste keer APK laten doen met m'n peugeot card, dus gratis, er was niks kapot en ze hebben ook nog een liter olie bijgevuld. Maar moet zeggen dat ik bij Davo in Den Haag ook nog niet meegemaakt heb dat ze je proberen te naaien met onnodige dingen.

Ben zelf niet echt fan van de Kwikfit/Profile etc, een APK-keuring kunnen ze niet zoveel aan verkloten, en ze zullen best verstand van banden hebben, maar mijn auto repareren laat ik ze niet doen, daarvoor ga ik liever naar een echte garage, en met een peugeot card is de APK daar dus nog goedkoper dan de kwikfit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Fijn, bedankt... Dan valt het verbruik nog wel mee dus :) morgen de lokale peugeot dealer maar eens bellen voor apk+kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kleine bump... ben inmiddels bij de garage geweest voor de My Peugeot Card, een korte check wees uit dat m'n achterdemper niet zo best meer is maar nog wel even mee kan en daarmee is de auto goedgekeurd voor ze en heb ik de card gekregen :) In de paar komende weken kan ie dan gratis voor de APK en naar hun verwachting zal daar niet echt iets kunnen uitkomen omdat ze de auto afgelopen week al gecheckt hebben. Vooral dat ze zeiden dat de tussendemper nog niet vervangen hoeft en nog wel een jaar extra mee kan gaf me wel vertrouwen, als ze me hadden willen naaien hadden ze kunnen zeggen dat ie meteen moest, ik had het toch niet geweten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
Ik rij al weer een paar weken mijn 206 sw 1.4hdi.
De auto bevalt nog steeds super.
Wel heb ik pas geleden de auto laten uitlijnen.
Stuur stond niet recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
wil dat het weer mooier weer wordt. Kan ik eindelijk mijn zomervelgen weer eens onder de 207 gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het mooi weer blijven zou ook wel fijn zijn. :+ In een week van +19 naar -13 is ook wat overdreven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
died_laughing schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 12:30:
Ik rij al weer een paar weken mijn 206 sw 1.4hdi.
De auto bevalt nog steeds super.
Wel heb ik pas geleden de auto laten uitlijnen.
Stuur stond niet recht.
Kwam niet toevallig omdat je een draagarm hebt laten vervangen? Dat zou wel slordig zijn geweest.
Pagina: 1 ... 27 ... 89 Laatste