Op zich hoeft de 1.4HDI ook niet heel hard te werken, alleen als je er een aanhanger achter hangt heeft ie moeite. Verschil tussen 2.0HDI en 1.4HDI is 10 euro per maand in de wegenbelasting, de 2.0HDI is net even wat zwaarder waardoor deze in een hogere categorie valt (de 1.4 zit net 1kg onder de grens). Verder kan je 240K met de distributieriem van een 1.4HDI, met de 2.0HDI doe je 160K.
Verder de standaard 206 kwaaltjes:
- draagarmen
- achterbanden die eerder cuppen of droogtescheuren hebben dan dat ze slijten
- richtingaanwijzer met speling, evt zelfs helemaal lam (standaard PSA/Citroen kwaal uit die tijd)
- brandstofleiding kan lekkage vertonen, 1.4HDI eigen. Is nieuwe slang voor uitgebracht waardoor dit probleem een stuk langer op zich laat wachten.
Wat die banden betreft: op zich is het geen echte kwaal, je koopt gewoon steeds 2 banden, die monteer je achter en de oude achterbanden gooi je naar voren. Dat herhaal je elke 2-3 jaar. Op die manier rijd je nooit langer dan 4-5 jaar op dezelfde banden. Als je echter om de 2 jaar je voorbanden vervangt, slijten je achterbanden nooit met een 206 en kan je die na een tijdje weggooien omdat ze niet veilig meer zijn. Heb al menigeen 206 gezien bij vrienden en collega's die met 140K op de teller nog steeds de originele achterbanden hebben. 9 jaar is lang voor een band.
NickG schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:32:
Ik heb regelmatig (lees, elke 6maand) een kapot lampje in mijn dimlichten of dagrijlichten van mijn 308SW. Mijn officiële Peugeot dealer zegt me dan altijd beide lampjes te vervangen (dus zowel links als rechts, hoewel er maar eentje kapot is) omdat volgens hem anders binnen erg korte tijd het nog werkende lampje toch ook kapot zal gaan.
Gezien het een leasewagen is maakt het mij weinig uit (kost me toch niks), maar ik vind het nogal een rare redenering. Is het zo dat als ik er maar eentje vervang de andere kant binnen afzienbare tijd het ook zal begeven?
Heeft er nog iemand zo vaak een probleem met lampjes vooraan trouwens? Collega-Peugeot-rijders hier op de zaak moeten toch ook regelmatig lampjes laten vervangen, is dit een algemeneen Peugeot euvel ofzo?
Vraag je dealer om Osram LongLife lampjes met onderdeelnr 64210L te monteren. Die zouden ze wel moeten hebben. Let op dat ze je niet afschepen met de niet-L versie, die gaan ook binnen 6 maanden stuk. Qua prijs zit er weinig verschil tussen die dingen, hooguit een euro. Ik heb voorheen in mijn 206 tig lampen geprobeerd, Philips, Osram, OEM van Peugeot, maar steeds 3-9 maanden levensduur. Toen uiteindelijk de Longlife lampjes gevonden in een automaterialenzaak voor 8 euro per stuk en heb dik 2 jaar met die dingen gereden voordat de eerste stierf. 6 maanden later ging de tweede pas.
Voor normale lampen is het vrij standaard om ze direct beide te vervangen, als de ene sterft gaat de andere meestal ook binnen enkele weken. Als je dan toch in de garage staat doe je liever beide tegelijk, al helemaal als je daarvoor de halve voorkant moet demonteren. Met longlife lampen zie ik de noodzaak niet echt, kan zo een halfjaar tussen zitten voordat de 2e ook gaat.
Overigens nu bij gebrek aan Osram lampjes een stel Philips Ecovision longlife lampen gemonteerd, doen het ook al weer bijna een jaar. Zouden tot 4x langer mee moeten gaan dan standaard lampen.
[
Voor 42% gewijzigd door
_JGC_ op 11-02-2013 09:42
]