Universal Creations schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:09:
[...]
Hoezo piekspanning bij het starten? En is de startmotor dan geen flinke energiegebruiker?
De spanning van het dynamo lijkt mij juist enorm instorten tijdens het starten omdat de flinke stroom die daarvoor nodig is in combinatie met de interne weerstand van het dynamo de klemspanning omlaag haalt.
Doe je lampen maar eens aan in het donker voor het starten en kijk wat er gebeurt tijdens het starten: ze dimmen (een beetje).
Nou ben ik geen autotechnicus, dus correct me if I'm wrong here, maar volgens mij zit het zo:
Startmotor is een flinke energieverbruiker, maar die krijgt voor zover ik weet via een relais dat door het contact geschakeld wordt, zijn energie direct vanaf de accu. De rest van het electrische systeem krijgt al voor het starten spanning (acc stand en verder), maar doordat bij het starten de dynamo ook mee gaat draaien ontstaat er een piek, gevolgd door een kleine dip in het systeem omdat de startmotor nog ietsje meer vraagt van de accu. Dat is iig hoe ik het zou zien

Exorcist schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:29:
Ik zit te denken om mijn huidige (2005) Volvo S40 2.0d in te ruilen. Ik zoek een goedkope, zuinige en relatief nieuwe station, diesel. In mijn zoektocht kom ik uit op een Peugeot 308SW, 207SW of Megané.
Ik neig naar een 207SW door zijn gewicht, verbruik, prijs (belangrijkste). Ik zoek wat meer ruimte, de Volvo is krapper dan je denkt en een sedan is met een kind + kinderwagen niet ideaal. Ik betwijfel alleen of een Peugeot of welke Franse auto dan ook mij ook tot ver boven de 200k KM laat rijden zoals nu met de Volvo (270.000KM, gekocht met 2 ton en geen centje pijn).
Kwa luxe ben ik relatief makkelijk. Heb nu DSTC, navigatie (ouderwets met pijltjes), gescheiden climate control, 16" LM velgen, cruise control, elek. ramen rondom en verwarmde buitenspiegels. Ik mis parkeersensoren (tenminste, lijkt me handig) en een AUX ingang (ja, echt). Ding speelt geen MP3's af en er is geen andere mogelijkheid voor tenzij ik 700 Euro betaal. De 2.0d is redelijk zuinig door de zesbak, zo'n 1 op 17/18 gemiddeld en dan trap ik m nog wel 's op zn staart. 136PK is leuk maar geen vereiste, wel wil ik goed zitten (1.88m) en ook op lange afstanden niet gebroken uitstappen.
Ben alleen bang dat ik een betrouwbare auto inruil voor iets waarmee ik om de haverklap stilsta, dat is natuurlijk altijd een risico. Ik heb één keer een Peugeot gehad, dat was een 406SW. Was een kutauto. Verder een 2004 Megané station, 1.5 dci. Erg zuinig maar paar keer gebroken koppelingskabel.
Moeilijk moeilijk

. Maar heb geen haast.
Ik rij zelf een normale 207 1.6HDI (90pk). Ding heeft nu bijna 123k gelopen en is een prima auto. Ik meen dat de d-riem pas bij de 230 vervangen hoeft te worden, en afgezien van het onderhoud heb ik er geen centje pijn aan. Naja, 1x dan, en toen was het ook echt raak: bij de 120k brak de as van de turbo. Zou volgens de garage bij die leeftijd niet mogen en ze hoorden het ook zelden (Davo Den haag, grote toko, aardige lui). Turbo zou minimaal dik 300k of meer mee moeten gaan. Helaas mochten ze hem niet onder coulance fixen van PSA NL (dank u eerste eigenaar, 1e beurt 20k te laat laten doen

), anders hadden ze dat zeker gedaan.
Voldoende koppel en power iig, hele fijne wagen

Ben zelf 1.79m maar ruimte zat boven mijn hoofd, zelfs met de stoel in de hoogste stand. Rij 20 a 30k per jaar met dat ding en stap nooit vermoeid uit. Is ook gekocht om die lange afstanden mee te rijden.
Mijn pa rijdt een 207 SW benzine (1.4 met ik meen 75pk) en die voelt naar mijn beleving wat ieler aan. Rijdt iig een stuk minder fijn, vind hem zenuwachtig. Wat ik wel gemerkt heb is dat de achterbank wat krap is voor 3 volwassenen, maar da's niet meer dan logisch. maar twee kinderzitjes moet prima kunnen. Eerlijk is eeerlijk: ik vind de bagageruimte tegenvallen voor een station. Maar goed, het is dan ook geen middenklasser station maar een maatje kleiner.
Wat ik je wel wil adviseren (in dit topic ff lekker vloeken in de kerk

): ga eens kijken naar een Seat Ibiza ST. Kofferbak is een stuk ruimer, en die hele auto is een stukje ruimer als de 207SW. Seat stoelen zitten ietsje harder maar wel stevigere zit, ook stukje meer richting premium en dat merk je toch een beetje. Ook de kofferbak is denk ik een stukje ruimer als de 207SW. maar de hele auto is volgens mij ook ietsje breder.
Overigens moet van die Ibiza ST inmiddels wel het e.e.a. ex-lease te krijgen zijn ook
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)