140.000?
Morgenochtend een hypo gesprek staan voor een nieuwbouw appartement van 172k i.c.m. starterslening. (hypotheek van 200k)
Rente zal wel 5,7 of meer worden
Dan zit je nog mooi aan de lage kantViper® schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:42:
Morgenochtend een hypo gesprek staan voor een nieuwbouw appartement van 172k i.c.m. starterslening. (hypotheek van 200k)
Overal waar ik een spaarhypotheek neem is de rente al 6% en hoger hoor..
edit: of heb je met NHG?
[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 26-06-2008 13:51 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
gisteren gezien dat 30 jaar vast nu ongeveer op 6,1 staat......das inclusief korting van de tussenpersoon... (en de verstrekker is dan de rabobank).Viper® schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:42:
Dan zou ik je wel hard uitlachen.
De vraagprijs is 185.000, daar moet je met een serieuzer bod mee komen als je echt wil.
Een prijs kan ik je niet adviseren, maar je verwacht zelf 170-175k uit te komen.
Ga daar dan een reeel bedrag onderzitten, afhankelijk van de gewildheid van de woning/wijk/plaats etc. Een reeel bedrag is mi tussen de 5 en 10k. Eea is ook afhankelijk hoe snel ze er zelf van afwillen, de reden (stel uit elkaar, of doorgroei, of koppeling nieuwbouw). Kortom genoeg mitsen en maren om geen pasklaar antwoord te geven.
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Klopt, de rente is nu binnen 3 weken gewoon 1 procent gestegen. Mijn hypotheekadviseur verwacht dat dit het komende jaar nog flink hoger zal worden, tot wel 10%.miel schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:46:
[...]
gisteren gezien dat 30 jaar vast nu ongeveer op 6,1 staat......das inclusief korting van de tussenpersoon... (en de verstrekker is dan de rabobank).
Advies is als je binnen een jaar van plan bent een huis te kopen nu offertes regelen en ondertekenen bij verschillende banken. Deze kun je dan verlengen, en als de rente 10% is geldt de offerte met die 6% nog!
Verwijderd
Thanks!!Jivecar schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:14:
[...]
Dan zou ik je wel hard uitlachen.
De vraagprijs is 185.000, daar moet je met een serieuzer bod mee komen als je echt wil.
Een prijs kan ik je niet adviseren, maar je verwacht zelf 170-175k uit te komen.
Ga daar dan een reeel bedrag onderzitten, afhankelijk van de gewildheid van de woning/wijk/plaats etc. Een reeel bedrag is mi tussen de 5 en 10k. Eea is ook afhankelijk hoe snel ze er zelf van afwillen, de reden (stel uit elkaar, of doorgroei, of koppeling nieuwbouw). Kortom genoeg mitsen en maren om geen pasklaar antwoord te geven.
De woning staat nu 3 maanden te koop, de verkopende partij heeft verder nog geen serieuze kandidaten gehad. Ze gaan per oktober/november naar een nieuwe woning vandaar de verkoop...
Ik had zaterdag een gesprek gehad en toen hoorde ik 5,5 - 5,8% voor NHG 10 jaar vast spaarSt@m schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:44:
[...]
Dan zit je nog mooi aan de lage kant(Voor een spaarhypotheek even ervan uitgaan dat je dat neemt)
Overal waar ik een spaarhypotheek neem is de rente al 6% en hoger hoor..
edit: of heb je met NHG?
6,1 is 30 jaar vast zonder NHG en 125% executiewaarde.Viper® schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:22:
[...]
Ik had zaterdag een gesprek gehad en toen hoorde ik 5,5 - 5,8% voor NHG 10 jaar vast spaar
Verwijderd
Wij hebben dinsdagavond een gesprek gehad bij de Rabobank. De rente stond daar op dat moment op 5,8% voor 30 jaar vast (banksparen mét NHG).
wtf? 10% in een jaar? Dat lijkt me toch een beetje sterk hoor. Dan moet je netto 1200,- p/m neertellen voor een huis van 2 ton ofzo. Dan stort de huizenmarkt dit jaar nog in voor al die mensen die variabele rentes of kortlopende rentes hebben vastgelegd (5 jaar/10jaar) rond 2000 tot nu. Moeten ipv 1000 euro p/m ineens 2000 p/m ophoesten voor leuke eensgezinswoningen...Mastermind schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:15:
Klopt, de rente is nu binnen 3 weken gewoon 1 procent gestegen. Mijn hypotheekadviseur verwacht dat dit het komende jaar nog flink hoger zal worden, tot wel 10%.
Dit dus.
De Rabobank heeft deze week de rente verhoogt van 5,5 naar 5,8 volgens mijVerwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:18:
Wij hebben dinsdagavond een gesprek gehad bij de Rabobank. De rente stond daar op dat moment op 5,8% voor 30 jaar vast (banksparen mét NHG).
nou das wel eerder gebeurd...Viper® schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:07:
[...]
De Rabobank heeft deze week de rente verhoogt van 5,5 naar 5,8 volgens mij
op 24 april was de rente voor 30 jaar vast, spaarzeker hypotheek zonder nhg en 125% executiewaarde 5,5%. Inmiddels is dat gestegen naar 6,1%... en al vrij snel.... (want wij hebben nog gekeken of iets anders interessant was, maar dat was dus niet zo...)
Ligt uiteraard aan de hypotheek vorm en duur.miel schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:30:
[...]
nou das wel eerder gebeurd...
op 24 april was de rente voor 30 jaar vast, spaarzeker hypotheek zonder nhg en 125% executiewaarde 5,5%. Inmiddels is dat gestegen naar 6,1%... en al vrij snel.... (want wij hebben nog gekeken of iets anders interessant was, maar dat was dus niet zo...)
net bij een huis wezen kijken uit de jaren 30. Leuk huis en met een beetje mazzel 50.000 onder ons max budget. Dit zouden we voor 40.000 ongeveer moeten verbouwen (ruime schatting). Onder meer alle muren stuken, en aan het dak moet nog wat gebeuren (oa dakkapel en vervanging/reparaties met lood/zink). Ook nieuwe vloeren, schilderwerk en een keuken. Maar dat is het wel waard. Broodcourante buurt (in Zeist). Dan nu de hamvraag. How on earth kom je in kort tijdsbestek aan een schatting van de kosten? Er is al wel een bouwkundig rapport met schattingen van de losse onderdelen overigens. Spannend!!!!
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Ow.. das dan weer jammer.De Rabobank heeft deze week de rente verhoogt van 5,5 naar 5,8 volgens mij
Wij waren trouwens 3 maanden geleden bij de Hypotheker langs gegaan en toen stond de rente op 4,75%. Ik was wel verbaasd dat de rente zo snel was gestegen in de tussentijd.
Kijk uit met de Rabo, ik ben afgelopen week bij de Rabo geweest (uur lang hypotheek gesprek) kwamen met een rent van 6,5 %!!!
Ben naar een ander Rabo filliaal gegaan paar kilometer verderop, exact dezelfde hypotheek 5,9%.
Maar deze week zijn de rentes weer omhoog gegaan.
Bij de SNS een offerte aangevraagd voor een Bankspaarhypotheek voor 5,65%.
Ben naar een ander Rabo filliaal gegaan paar kilometer verderop, exact dezelfde hypotheek 5,9%.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik heb een appartement op het oog wat helemaal aan mijn eisen voldoet. Formaat is goed en de prijs waarschijnlijk ook. Het enige wat mij tegen staat is het feit dat er redelijk wat achterstallig onderhoud is. Het complex is kleinschalig (14 eigenaren) met een kleine VvE dus. Uit de notulen van de laatste vergaderingen heb ik begrepen dat men het met 't onderhoud niet zo stipt is. Als er iets MOET gebeuren dan gebeurt het ook maar daarvoor moet wel de hele kas geplunderd worden. Op het moment zit er dan ook niets in de kas. Een reserve is er niet, laat staan een meerjarenplanning voor het onderhoud.

Ik ben ook bij de rabobank geweest, direct daarna had ik een gesprek bij de hypotheekshop.Cobb schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:29:
Kijk uit met de Rabo, ik ben afgelopen week bij de Rabo geweest (uur lang hypotheek gesprek) kwamen met een rent van 6,5 %!!!
Daar ben ik de deur uitgelopen met een stuk voordeligere hypotheek offerte en toch is de hypotheek afgesloten bij Obvion (Rabobank).
Vandaag ga ik 'm tekeken, 20jaar vast, spaarhypotheek, 5,8% rente.
EDIT
Uiteraard wel met NHG...
Lijkt me een erg linke situatie, of de VVE bijdrage wordt heel hoog (let daarop, het telt niet mee in de hypotheek, maar je moet het wel betalen)Thefirstikke schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:04:
Ik heb een appartement op het oog wat helemaal aan mijn eisen voldoet. Formaat is goed en de prijs waarschijnlijk ook. Het enige wat mij tegen staat is het feit dat er redelijk wat achterstallig onderhoud is. Het complex is kleinschalig (14 eigenaren) met een kleine VvE dus. Uit de notulen van de laatste vergaderingen heb ik begrepen dat men het met 't onderhoud niet zo stipt is. Als er iets MOET gebeuren dan gebeurt het ook maar daarvoor moet wel de hele kas geplunderd worden. Op het moment zit er dan ook niets in de kas. Een reserve is er niet, laat staan een meerjarenplanning voor het onderhoud.
Of je komt voor hele hoge kosten te staan die je nog snel moet betalen ook als de meerderheid van de VVE iets van plan is.
Vooral niet doen als je een hoge hypotheek hebt en weinig ruimte in je budget.
Denk er trouwens ook aan dat zo'n appartement weer lastig te verkopen is.
Wat zou verstandig zijn om op dit moment te doen, wil zeer binnenkort een hypotheek afsluiten van rond de 2 ton, rente is nu omhoog aan het gaan. Komende jaren de rente vast zetten lijkt mij dus wel verstandig, zat zelf te denken aan 5 jaar vast, of is het misschien het vestandigds om direct 20 jaar vast te zetten?
De vraag is eigenlijk wat de hypotheek rente op lange termijn zal gaan doen, iemand tips?
De vraag is eigenlijk wat de hypotheek rente op lange termijn zal gaan doen, iemand tips?
Ik zou een gulden middenweg zoeken, tien jaar is toch een mooie periode. (zijn je lasten iets verlaagd, doordat je loon gestegen is en misschien heb je een buffertje opgebouwd). Maar ligt natuurlijk een beetje aan de hoogte van je rente. Dit is gewoon zo lastig te voorspellen, maar ga gewoon van het slechtste uit dat na de rentevast periode je rente in iedergeval gestegen is.
De meeste banken hebben overigens voor nieuwe klanten lagere rentes als voor hun vaste klanten, houdt daar ook rekening mee.
De meeste banken hebben overigens voor nieuwe klanten lagere rentes als voor hun vaste klanten, houdt daar ook rekening mee.
[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 27-06-2008 12:10 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik heb een vraag m.b.t. mijn hypotheekakte. Daarin staat het volgende:
- Hypotheekbedrag:
De comparant onder A genoemd verklaarde dat vermelde hypotheek is verleend tot een bedrag van € 195.000,-, te vermeerderen met renten en kosten, welke renten en kosten tezamen worden begroot op een bedrag van € 68.250,-, derhalve tot een totaalbedrag van € 263250,- op (gegevens onderpand...).
Dit is vreemd: ik leen een bedrag van 195.000,- voor een huis en wordt opgescheept met een hypotheek van 263.250 euro. Betekent dat dat ik een hypotheek heb verleend van 263.250 euro? Of is dit het hogere inschrijven? En vooral... WAAROM staat er zoiets in de akte als ik daar niet om heb gevraagd?
Het betreft overigens een hypotheek o.b.v. banksparen van de Rabobank, met een ORV van 55k.
- Hypotheekbedrag:
De comparant onder A genoemd verklaarde dat vermelde hypotheek is verleend tot een bedrag van € 195.000,-, te vermeerderen met renten en kosten, welke renten en kosten tezamen worden begroot op een bedrag van € 68.250,-, derhalve tot een totaalbedrag van € 263250,- op (gegevens onderpand...).
Dit is vreemd: ik leen een bedrag van 195.000,- voor een huis en wordt opgescheept met een hypotheek van 263.250 euro. Betekent dat dat ik een hypotheek heb verleend van 263.250 euro? Of is dit het hogere inschrijven? En vooral... WAAROM staat er zoiets in de akte als ik daar niet om heb gevraagd?
Het betreft overigens een hypotheek o.b.v. banksparen van de Rabobank, met een ORV van 55k.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
betekend gewoon dat als jij niet kan betalen ook de opgelopen rente en executie kosten (veilingkosten) recht van hypotheek hebben dus dat de bank voorgaat bij die kosten ten opzichte van je sla leverancier (SRV) of kabelboer.Goverman schreef op zondag 29 juni 2008 @ 22:14:
- Hypotheekbedrag:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Het hypotheekrecht wat jij vestigt t.b.v. de bank is iets anders dan de obligatoire leingsovereenkomst die jij met de bank sluit. De hogere inschrijving van het hypotheekrecht geeft in feite de max. aan van het bedrag waartoe het hypotheekrecht als zekerheid strekt; mocht je in verzuim raken en de hypotheekhouder (de bank) tot executie over gaan, dan kan zij geld "inhouden" van de opbrengst ten hoogte van de openstaande lening + rente + kosten met als max. het bedrag waartoe het zekerheidsrecht strekt. Mocht er iets overblijven dan gaat dat naar jou (of andere schuldeisers die zich er tussen wippen) en mocht er te weinig opbrengst zijn dan heeft de bank voor het resterende ten minste een concurrerende vordering op jou.Goverman schreef op zondag 29 juni 2008 @ 22:14:
- Hypotheekbedrag:
Als het goed is legt de notaris dit trouwens uit wanneer hij/zij de akte passeert..
OK, het is dus een standaardclausule, dat stelt al wat meer gerust... Het komt er dus op neer dat ze me voor 263.250 euro kunnen aanslaan indien ik nog andere schulden heb openstaan bij de Rabobank bij verkoop (zoals rente-achterstanden, een creditcart, een doorlopend krediet etc etc etc.)
Verder, ook ik heb mijn eerste kinken in de kabel gehad m.b.t. mijn project...
De stroom van stukken van tussenpersoon via Rabo in Den Haag en Rabo Eindhoven naar de notaris. Iedereen zei dat er wat was vertstuurd, maar niemand zei dat er wat was aangekomen. De notaris dreigde zelfs met het uitstellen van het passeren. Dat zou lullig zijn voor mij, aangezien ik wel aansprakelijk ben, maar er zelf niets aan kan doen...
Uiteindelijk heb ik er rond de 20 telefoontjes aan gewijd en rond 14:00 vrijdagmiddag kwam dan EINDELIJK de concept-hypotheekakte per mail binnen (de leveringsakte had ik al lang). Nu moeten alleen de hypotheekgelden nog worden overgemaakt, het allerlaatste voorbehoud. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat geen probleem meer zal geven, dus ben ik morgen vanaf 16:00 huiseigenaar...
Vandaag nog even werken, morgen een drukke dag:
- vuil naar milieudepot
- duinwaterbedrijf regelen
- parkeervergunning aanvragen
- verfbakken, kwasten en rollen kopen (verf pas na passeren, dan weet ik zeker wat ik precies wil gaan verven)
- inspectierondje door het huis
- passeren bij de notaris (rond 16:00)
- verhuisservice opstarten
Eneco is al ingeschakeld, net als KPN (alles in een abbo).
Nog één nachtje slapen en één klein hobbeltje...
Verder, ook ik heb mijn eerste kinken in de kabel gehad m.b.t. mijn project...
De stroom van stukken van tussenpersoon via Rabo in Den Haag en Rabo Eindhoven naar de notaris. Iedereen zei dat er wat was vertstuurd, maar niemand zei dat er wat was aangekomen. De notaris dreigde zelfs met het uitstellen van het passeren. Dat zou lullig zijn voor mij, aangezien ik wel aansprakelijk ben, maar er zelf niets aan kan doen...
Uiteindelijk heb ik er rond de 20 telefoontjes aan gewijd en rond 14:00 vrijdagmiddag kwam dan EINDELIJK de concept-hypotheekakte per mail binnen (de leveringsakte had ik al lang). Nu moeten alleen de hypotheekgelden nog worden overgemaakt, het allerlaatste voorbehoud. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat geen probleem meer zal geven, dus ben ik morgen vanaf 16:00 huiseigenaar...
Vandaag nog even werken, morgen een drukke dag:
- vuil naar milieudepot
- duinwaterbedrijf regelen
- parkeervergunning aanvragen
- verfbakken, kwasten en rollen kopen (verf pas na passeren, dan weet ik zeker wat ik precies wil gaan verven)
- inspectierondje door het huis
- passeren bij de notaris (rond 16:00)
- verhuisservice opstarten
Eneco is al ingeschakeld, net als KPN (alles in een abbo).
Nog één nachtje slapen en één klein hobbeltje...
Nee dat betekend het niet. Als jij je hypotheek niet betaald (je maandelijkse aflossing en rente) wordt dit bij je lening opgeteld. Die 263K is dus puur en alleen ter dekking van je hypotheekschuld.Goverman schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:36:
OK, het is dus een standaardclausule, dat stelt al wat meer gerust... Het komt er dus op neer dat ze me voor 263.250 euro kunnen aanslaan indien ik nog andere schulden heb openstaan bij de Rabobank bij verkoop (zoals rente-achterstanden, een creditcart, een doorlopend krediet etc etc etc.)
Living the American Dream
Sinds 16-06-08 ben ik eigenaar van mijn huis (zoals ergens eerder in dit draadje genoemd).
Alle issues met het bouwrapport (pas bij de 3e afspraak kwam die knakker langs, prijs gehalveerd en betaald) zjn afgewikkeld en niets ernstigs bevonden.
We zijn al weer een dikke 2 weken aan het klussen en alles is nu ongeveer geverfd met nog wat kleine uitzonderingen.
Meubels worden deze week verwacht, bed en bank staan al op de leveringsagenda (wo & do resp.)
Verkoper is een aardige vent, niet te misselijk om te helpen voor de passering. Denk aan kleine klusjes voor verkoop en na vaststellen prijs. Netjes! Zo'n verkoper wens je iedereen toe.
Wij hebben er voor gekozen om een samenlevingscontract te sluiten tegelijk met de passering van het huis, en om de rente *lang* vast te zetten. Nu al geen slecht idee, de kortlopende rente bij passage nu is al half procentpunt hoger dan onze contractrente.
Binnenkort verhuizen dus!
Alle issues met het bouwrapport (pas bij de 3e afspraak kwam die knakker langs, prijs gehalveerd en betaald) zjn afgewikkeld en niets ernstigs bevonden.
We zijn al weer een dikke 2 weken aan het klussen en alles is nu ongeveer geverfd met nog wat kleine uitzonderingen.
Meubels worden deze week verwacht, bed en bank staan al op de leveringsagenda (wo & do resp.)
Verkoper is een aardige vent, niet te misselijk om te helpen voor de passering. Denk aan kleine klusjes voor verkoop en na vaststellen prijs. Netjes! Zo'n verkoper wens je iedereen toe.
Wij hebben er voor gekozen om een samenlevingscontract te sluiten tegelijk met de passering van het huis, en om de rente *lang* vast te zetten. Nu al geen slecht idee, de kortlopende rente bij passage nu is al half procentpunt hoger dan onze contractrente.
Binnenkort verhuizen dus!
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Ik hoop het maar niet, dat zou betekenen dat ik mijn hypotheek niet meer kan betalen straks. Heb niet genoeg inkomen om ff 840 euro per maand + deel spaar (115 eur.) aan mijn woning te kunnen besteden. dat is bijna 1000 euro in de maand voor een kloterig 2 kamer appartementje van een ton.FunkyTrip schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:56:
[...]
wtf? 10% in een jaar? Dat lijkt me toch een beetje sterk hoor. Dan moet je netto 1200,- p/m neertellen voor een huis van 2 ton ofzo. Dan stort de huizenmarkt dit jaar nog in voor al die mensen die variabele rentes of kortlopende rentes hebben vastgelegd (5 jaar/10jaar) rond 2000 tot nu. Moeten ipv 1000 euro p/m ineens 2000 p/m ophoesten voor leuke eensgezinswoningen...

Daar zou ik dus nooit instappen, dat is dus op zeker flink bijbetalenThefirstikke schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:04:
Elect a clown, expect a circus.
Je kunt ook het achterstallige aandeel van de vorige eigenaar van de verkoopprijs aftrekken.Slasher schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:53:
[...]
Daar zou ik dus nooit instappen, dat is dus op zeker flink bijbetalen
En in de toekomst dan? Als er ineens een grote post aankomt mag je bijbetalen, en dat kan fors oplopen als je maar met 14 eigenaren zit. Niet doen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Heb je geen aankoopmakelaar die je daar bij kan helpen? Zo'n bouwkundig rapport geeft wel een inzicht in de dingen die mis zijn, maar zaken als "nieuwe badkamer/keuken/vloer" zijn ook afhankelijk van wat voor "kwaliteit" (lees: welke incourante kleur je vriendin bedacht heeft voor de tegels) je wilt. En wat je zelf gaat doen natuurlijk. Schilderwerk is nogal prijzig...Jazzper schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:01:
Dan nu de hamvraag. How on earth kom je in kort tijdsbestek aan een schatting van de kosten? Er is al wel een bouwkundig rapport met schattingen van de losse onderdelen overigens. Spannend!!!!
Maar goed, misschien moet je eens kijken of je niet iemand in je netwerk kent die een beetje handig kan klussen
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Verwijderd
Even een quote van mezelf:
Vanmiddag werd de hypotheekofferte van de rabobank trouwens persoonlijk aan de deur bezorgd. Mét een bos bloemen.
Nou, vandaag hebben we eindelijk een tegenbod gekregen. Het bod ligt 0,8% onder de vraagprijs, dus niet echt een interessant tegenbod. Morgen nemen we contact op met de makelaar om dit door te geven. We willen dus dat de eigenaar met een lager tegenbod komt. Maar ja... of we dat ook krijgen, is nog maar de vraag. Denk zelf van niet, maar aangezien wij in korte tijd al flink gestegen zijn met de prijs vinden we het wel even prima. Genoeg huizen te koop.Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 10:42:
Ons eerste bod was 9% onder de vraagprijs. En ons tweede bod was 7,5% onder de vraagprijs.
Ons derde bod van gistermiddag ligt nog geen eens 5% onder de vraagprijs.
Vanmiddag werd de hypotheekofferte van de rabobank trouwens persoonlijk aan de deur bezorgd. Mét een bos bloemen.
Vandaag met de ABN Amro aan de lijn gehangen, zij gaan deze week of begin volgende week de rentes verlagen...
Ik zat er eerlijk gezegd op te wachten, want ik heb sterk het idee dat er flink wat minder woningen worden verkocht en er dus minder hypotheken worden verleend.

Ik zat er eerlijk gezegd op te wachten, want ik heb sterk het idee dat er flink wat minder woningen worden verkocht en er dus minder hypotheken worden verleend.
ontwikkelingen van mijn kant:
goedkoper huis op het oog en dan dus klussen erin.
Ons eerste bod 8,9% onder de vraagprijs
tegenbod van 0,9% onder de vraagprijs (@bloempie, je bent dus niet alleen haha)
vandaag bij hypotheekadviseur geweest (kennis). Laten doorrekenen alles wat we qua maandlasten uitkomen bij diverse hyptoheekvormen. Momenteel spreekt banksparen met deel aflossingsvrij wel aan. Wat mij betreft zelfs een flink deel aflossingsvrij. Beleggings-rekening-hypotheek (of hoe dat heet) kan zelfs ook nog maar wellicht is (enigszins) gokken met je primaire levensbron een beetje te..
We moeten morgen eigenlijk een tegenbod doen, maar ik zit nog met die verbouwing mijn maag. Het is in een vreemde stad dus om nou ad hoc een willekeurige aannemer in de arm te nemen is ook zo wat... Heb wel een bevriende stukadoor die wel wat bedragen kan gokken, maar ja het is mijn geld uiteindelijk
die rente, kom je nog onder de 6,2% zonder louche geldverstrekkers met allemaal clausules en bijproducten? Berekening vandaag was op basis van Delta Loydd. En in hoeverre houden jullie daar rekening mee: het schommelen van de rente? Bieding loopt gewoon door namelijk
man wat komt er allemaal kijken bij een huis. Later lach je er om gok ik, maar zo'n eerste keer, pff... En hoe doen die tokkies dat? die laten zich wat aansmeren ofzo?
vandaag bij hypotheekadviseur geweest (kennis). Laten doorrekenen alles wat we qua maandlasten uitkomen bij diverse hyptoheekvormen. Momenteel spreekt banksparen met deel aflossingsvrij wel aan. Wat mij betreft zelfs een flink deel aflossingsvrij. Beleggings-rekening-hypotheek (of hoe dat heet) kan zelfs ook nog maar wellicht is (enigszins) gokken met je primaire levensbron een beetje te..
We moeten morgen eigenlijk een tegenbod doen, maar ik zit nog met die verbouwing mijn maag. Het is in een vreemde stad dus om nou ad hoc een willekeurige aannemer in de arm te nemen is ook zo wat... Heb wel een bevriende stukadoor die wel wat bedragen kan gokken, maar ja het is mijn geld uiteindelijk
die rente, kom je nog onder de 6,2% zonder louche geldverstrekkers met allemaal clausules en bijproducten? Berekening vandaag was op basis van Delta Loydd. En in hoeverre houden jullie daar rekening mee: het schommelen van de rente? Bieding loopt gewoon door namelijk
man wat komt er allemaal kijken bij een huis. Later lach je er om gok ik, maar zo'n eerste keer, pff... En hoe doen die tokkies dat? die laten zich wat aansmeren ofzo?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Ook geen geweldig tegenbod gehad dus.Jazzper schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:14:
ontwikkelingen van mijn kant:

Ik vind het echt heel moeilijk om te bepalen wat wij het beste kunnen doen nu. Heb inmiddels van meerdere mensen gehoord dat we gewoon het beste even kunnen blijven bij ons laatste bod van een kleine 5% onder de vraagprijs. Volgens een bevriende makelaar is dat zelfs als eindbod een realistisch bod, terwijl de eigenaar pas vanaf dat bedrag in onderhandeling wil. Veel hoger dan die 5% onder de vraagprijs willen wij eigenlijk niet gaan. Moeilijk, moeilijk.
Vandaag dus de offerte van de rabobank binnen gekregen. Banksparen met deel aflossingsvrij, 5,7% rente voor 30 jaar vast. De offerte is 2 weken geldig, dus dat wordt nog even spannend. Ik ben bang dat als het nu niks wordt met deze woning, dat de rente dan ineens over een paar weken weer stukken hoger ligt, maar ik realiseer me ook dat we het daar niet van moeten laten afhangen.
Is de rente nu dan alweer gestegen naar 6,2%???
rente van de rabo was eerst 5,5 en is daarna naar de 5,8 gegaan en toen ineens gedaald naar de 5,7. Ik hoop morgen te horen wat de verdere ontwikkeling is.
Ik gok zelfs misschien wel naar de 5,6. Maar het zou zo 5,8 kunnen worden
Ik gok zelfs misschien wel naar de 5,6. Maar het zou zo 5,8 kunnen worden
30 jaar vast... hoe lang zijn jullie van plan in het huis te blijven wonen? Ik vind 30 jaar nogal wat. Doe mij maar 10 jaar. Dacht ook nog aan 5 maar 10 lijkt me beter 
laat je niet gekmaken met die prijzen. Dan komt er wel weer een ander huis.
Verwijderd
Het huis dat wij op het oog hebben, is een huis waar we ons over 30 jaar nog steeds zien wonen. We kopen geen woning om over 5 jaar weer te verhuizen, hoewel je natuurlijk nooit weten hoe bepaalde zaken gaan lopen.Jazzper schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:21:
30 jaar vast... hoe lang zijn jullie van plan in het huis te blijven wonen? Ik vind 30 jaar nogal wat. Doe mij maar 10 jaar. Dacht ook nog aan 5 maar 10 lijkt me beter
En 30 jaar vast is inderdaad een lange tijd. We hebben bekeken wat de rente is bij 10 en 20 jaar vast. Dat scheelde maar 0,1%. Voor zo'n klein verschil kiezen wij liever 100% zekerheid.
Dan teken je de offerte toch?Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:27:
[...]
Ook geen geweldig tegenbod gehad dus.![]()
Ik vind het echt heel moeilijk om te bepalen wat wij het beste kunnen doen nu. Heb inmiddels van meerdere mensen gehoord dat we gewoon het beste even kunnen blijven bij ons laatste bod van een kleine 5% onder de vraagprijs. Volgens een bevriende makelaar is dat zelfs als eindbod een realistisch bod, terwijl de eigenaar pas vanaf dat bedrag in onderhandeling wil. Veel hoger dan die 5% onder de vraagprijs willen wij eigenlijk niet gaan. Moeilijk, moeilijk.![]()
Vandaag dus de offerte van de rabobank binnen gekregen. Banksparen met deel aflossingsvrij, 5,7% rente voor 30 jaar vast. De offerte is 2 weken geldig, dus dat wordt nog even spannend. Ik ben bang dat als het nu niks wordt met deze woning, dat de rente dan ineens over een paar weken weer stukken hoger ligt, maar ik realiseer me ook dat we het daar niet van moeten laten afhangen.
Is de rente nu dan alweer gestegen naar 6,2%???
Dan is die in ieder geval een maandje of 3 geldig... mocht blijken dat het huis niet door gaat, kun je dan alsnog zien wat je gaat doen...
Verwijderd
Daar hebben we nog geen eens aan gedacht, om eerlijk te zijn.miel schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:48:
[...]
Dan teken je de offerte toch?
Dan is die in ieder geval een maandje of 3 geldig... mocht blijken dat het huis niet door gaat, kun je dan alsnog zien wat je gaat doen...
Kan dat zomaar, zonder vervelende gevolgen?
Sowieso is de offerte gebaseerd op een koopsom, die we hoogstwaarschijnlijk niet gaan betalen voor de woning (wij willen minder, haha!). Moet dat dan niet aangepast worden?
Neem gewoon even contact op met je contact persoon, die kan het je precies vertellen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:55:
[...]
Daar hebben we nog geen eens aan gedacht, om eerlijk te zijn.![]()
Sowieso is de offerte gebaseerd op een koopsom, die we hoogstwaarschijnlijk niet gaan betalen voor de woning (wij willen minder, haha!). Moet dat dan niet aangepast worden?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik ken het bankspaarproduct van de Rabo niet, maar de spaarhypoheekvariant heeft een goede verhuisregeling (geen boete, etc.). Aangezien je voor 30 jaar vrijwel niets meer betaalt dan voor 10 jaar koop je een stuk zekerheid en toch ook flexibiliteit.Jazzper schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:21:
Net een appartementje gekocht in Praag (Ja das een flink eind fietsen) en ik moet zeggen dat het er hier in ver weg toch heel anders aan toe gaat.
Wij (vriendin en ik) hebben besloten geen spaargeld te gebruiken en dus 100% van de bank te lenen, das niet altijd even makelijk maar wel te doen.
Hier is het zo dat de bank de evaluatie van het huis doet en bepaald wat het waard is op basis van die waarde bieden zij een hypotheek aan. Dat houd dus in dat als je bij de bank komt en vraagt om een hypotheek van 4 miljoen (ongeveer 170k euro) zij daar geen probleem mee hebben, tot zij het huis zien en het is natuurlijk gebruikelijk dat de bank minimaal een paar ton zakt in prijs die het huis volgens hun waard is, en das best lastig.
Wat hypotheek vormen betereft is men hier nog niet zo ver er zijn er een paar maar het komt meer neer op, 100% lenen, 85% lenen minder lenen enz. spaarhypotheek dat lukt hier niet zo.
Dus goed na flink wat documenten (het kadaster aleen al wil zes orgineele koop contracten hebben) en nog heel veel meer handtekeningen is het huis nu van ons, en kunnen we er eind augustus ook echt in. De vorige eigenaars wilden hun kinderen niet zo kort voor het einde van het school jaar naar buiten de stad en een andere school verhuizen.
Wij (vriendin en ik) hebben besloten geen spaargeld te gebruiken en dus 100% van de bank te lenen, das niet altijd even makelijk maar wel te doen.
Hier is het zo dat de bank de evaluatie van het huis doet en bepaald wat het waard is op basis van die waarde bieden zij een hypotheek aan. Dat houd dus in dat als je bij de bank komt en vraagt om een hypotheek van 4 miljoen (ongeveer 170k euro) zij daar geen probleem mee hebben, tot zij het huis zien en het is natuurlijk gebruikelijk dat de bank minimaal een paar ton zakt in prijs die het huis volgens hun waard is, en das best lastig.
Wat hypotheek vormen betereft is men hier nog niet zo ver er zijn er een paar maar het komt meer neer op, 100% lenen, 85% lenen minder lenen enz. spaarhypotheek dat lukt hier niet zo.
Dus goed na flink wat documenten (het kadaster aleen al wil zes orgineele koop contracten hebben) en nog heel veel meer handtekeningen is het huis nu van ons, en kunnen we er eind augustus ook echt in. De vorige eigenaars wilden hun kinderen niet zo kort voor het einde van het school jaar naar buiten de stad en een andere school verhuizen.
wij hebben dat ook zo gedaan en uiteindelijk de vorm en zo nog allemaal aangepast..... ben er nu wel blij om omdat de rente nu voor ons voordelig is!Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:55:
[...]
Daar hebben we nog geen eens aan gedacht, om eerlijk te zijn.![]()
Zojuist te horen gekregen dat het huis dat ik gekocht heb ipv november al half augustus opgeleverd wordt. Is het normaal om nu een afspraak te maken met de bewoners voor een bezichtiging zodat ik een beetje kan inschatten wat er allemaal na de overdracht moet gebeuren? Dit ivm afspraken maken met klusbedrijven e.d, schoonmaken, gaatjes in de muren dicht plamuren, schilderijafdrukken sauzen, dat soort dingen. Het lijkt me dat ik dat toch wel mag weten voor de daadwerkelijke overdrachtsdatum.
Dit dus.
Het is vrij normaal om nog eens te kijken na de koop en voor de overdracht. Het geeft je meteen de gelegenheid wat dingen te vragen en nog wat zaken af te spreken. (Uiteraard kun je in het huis zelf nog niets doen al denk ik dat ik je opmerking over plamuren en sauzen verkeerd interpreteer.)
haha ding dong! in klusoveral, met ladder op de schouder en gereedschapskist voor de deur staan terwijl ze er nog 3 maanden wonen. Lijkt me priceless
Je beschrijft precies datgene wat ik hopelijk fout heb geinterpreteerdJazzper schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:33:
haha ding dong! in klusoveral, met ladder op de schouder en gereedschapskist voor de deur staan terwijl ze er nog 3 maanden wonen. Lijkt me priceless
Dat heb je inderdaad fout geinterpreteerdRukapul schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:44:
[...]
Je beschrijft precies datgene wat ik hopelijk fout heb geinterpreteerd
Dit dus.
Bij de Postbank krijg je dan een boete van 1% aan je broek. Tenminste, dat is een van de voorwaarden waarop je 0,1% rentekorting kan krijgen. Ik zou het zeker even navragen voordat je de offerte tekent.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:55:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Bij de Rabobank was de offerte 3 maanden geldig na ondertekening en kon kosteloos geannuleerd worden. Wilde je de offerte langer geldig hebben moet je bereidsstellingsprovisie betalen, (was bij ons 0,25%).Shabbaman schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:22:
[...]
Bij de Postbank krijg je dan een boete van 1% aan je broek. Tenminste, dat is een van de voorwaarden waarop je 0,1% rentekorting kan krijgen. Ik zou het zeker even navragen voordat je de offerte tekent.
morgen passeren, offerte verloopt eind augustus, dus dat komt wel goed!
Verwijderd
Het is voor ons even spannend nu. Vanmiddag de verkopende makelaar gesproken en gezegd dat we het tegenbod niet interessant genoeg vinden om op door te gaan. Misschien komt hij nu met een eindbod of in ieder geval beter tegenbod. Zo niet, dan haken we af. We horen het vanmiddag en anders morgen...
Een spaarhypotheek is ook nutteloos in een land zonder hypotheekrenteaftrek en zoRob Coops schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:59:
Ik heb gisteren overigens laatste krabbels gezet voor een hypotheek van 362k, 100% spaar met 5.5% 10 jaar vast
[ Voor 13% gewijzigd door curry684 op 01-07-2008 15:01 ]
Verwijderd
Terug gebeld door de makelaar. Eigenaar wijkt niet van zijn bod af. Dus jammer dan. Op naar de volgende woning!Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:46:
Het is voor ons even spannend nu. Vanmiddag de verkopende makelaar gesproken en gezegd dat we het tegenbod niet interessant genoeg vinden om op door te gaan. Misschien komt hij nu met een eindbod of in ieder geval beter tegenbod. Zo niet, dan haken we af. We horen het vanmiddag en anders morgen...
Update van mijn project:
- De akte is gepasseerd, het appartement is van mij!
- er bleven nog wat meer goodies achter van de vorige eigenaar dan ik in eerste instantie dacht (een paar plankjes in de keuken en een rek voor de pannen), alsmede een gasbrandertje en zelfs de kookplaat...
- de akte passeerde zonder problemen, hoewel er nog wel wat vragen over en weer werden gesteld (m.n. opstalverzekering).
- De akte is gepasseerd, het appartement is van mij!
- er bleven nog wat meer goodies achter van de vorige eigenaar dan ik in eerste instantie dacht (een paar plankjes in de keuken en een rek voor de pannen), alsmede een gasbrandertje en zelfs de kookplaat...
- de akte passeerde zonder problemen, hoewel er nog wel wat vragen over en weer werden gesteld (m.n. opstalverzekering).
Laat je niet gek maken door je 100% op de verkoopprijs te focussen, ik denk dat je je momenteel meer druk moet maken over de wekelijks stijgende rente. (scheelt je sneller een paar 10tjes in de maand, als 3000 euro extra totale hypotheek....) Kortom, probeer inderdaad ergens een langlopende offerte te krijgen(paar maanden ofzo) zodat je dat risico alvast af hebt gedekt....Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:25:
[...]
Terug gebeld door de makelaar. Eigenaar wijkt niet van zijn bod af. Dus jammer dan. Op naar de volgende woning!
Verwijderd
Tsja... ik weet niet of we de offerte gaan tekenen, want zoals het er nu uitziet, gaat die hele woning niet door, omdat de eigenaar weigert om verder in onderhandeling te gaan. Misschien is het bluf vanaf zijn kant en worden we nog terug gebeld binnenkort, maar daar ga ik eerlijk gezegd niet vanuit.dominator schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:11:
[...]
Laat je niet gek maken door je 100% op de verkoopprijs te focussen, ik denk dat je je momenteel meer druk moet maken over de wekelijks stijgende rente. (scheelt je sneller een paar 10tjes in de maand, als 3000 euro extra totale hypotheek....) Kortom, probeer inderdaad ergens een langlopende offerte te krijgen(paar maanden ofzo) zodat je dat risico alvast af hebt gedekt....
We wachten het wel even af en nemen binnenkort contact op met de bank. Misschien kunnen we alsnog wel die offerte tekenen. Maar stel dat we binnen 3 maanden een andere woning vinden, dan neem ik aan dat deze hele offerte niet meer geldig is? Of worden dan gewoon de nodige dingetjes aangepast?
Ben bang dat de rente alleen maar hoger wordt...
de rente die je nu in je offerte hebt kun je meestal ook gebruiken voor een ander pand, daarom hebben wij het destijds ook gedaan, omdat we meerdere huizen op het oog hadden en nog niet wisten welke het ging worden helaas...Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:00:
[...]
Tsja... ik weet niet of we de offerte gaan tekenen, want zoals het er nu uitziet, gaat die hele woning niet door, omdat de eigenaar weigert om verder in onderhandeling te gaan. Misschien is het bluf vanaf zijn kant en worden we nog terug gebeld binnenkort, maar daar ga ik eerlijk gezegd niet vanuit.
We wachten het wel even af en nemen binnenkort contact op met de bank. Misschien kunnen we alsnog wel die offerte tekenen. Maar stel dat we binnen 3 maanden een andere woning vinden, dan neem ik aan dat deze hele offerte niet meer geldig is? Of worden dan gewoon de nodige dingetjes aangepast?
Da's is zeker niet gebruikelijk, een offerte vraag je aan voor een bepaald object. In enkele gevallen is een hypotheek verstrekker hiertoe wel bereid, maar het is niet van zelf sprekend. Op dit moment zijn wij ook bezig om een offerte (van meer dan 9 maanden oud!) mee te verhuizen.
En dat zou een reden kunnen zijn waarom hij zo hardnekkig is, een kat in nood maakt rare sprongen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:00:
[...]
Wie niet waagt.... of gewoon even vragen bij je adviseur. Maar als je hem tekent en er wordt helemaal niets gekocht, vervalt ie gewoon toch? Dus geen probleem, en willen ze over 2 maand niet meewerken, gooi je de offerte toch in de prullenbak? En je zegt dat je even ergens anders gaat kijken natuurlijk.Cobb schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:03:
Da's is zeker niet gebruikelijk, een offerte vraag je aan voor een bepaald object. In enkele gevallen is een hypotheek verstrekker hiertoe wel bereid, maar het is niet van zelf sprekend. Op dit moment zijn wij ook bezig om een offerte (van meer dan 9 maanden oud!) mee te verhuizen.
Waarom? Omdat het kan!!
ander stukje in de televaag.
http://www.telegraaf.nl/o..._hypotheek___.html?p=37,1
Gaat over het meeverkopen van je hypotheek... eerlijk gezegd nooit van gehoord.
http://www.telegraaf.nl/o..._hypotheek___.html?p=37,1
Gaat over het meeverkopen van je hypotheek... eerlijk gezegd nooit van gehoord.
Vraagje: ik heb in februari een appartement gekocht, en nu werd ik laatst gebeld door m'n hypotheekverstrekker of ik even een kleine 3000 euro wilde overmaken voor m'n arbeidsongeschiktheidsverzekering (vroeger deed de notaris dat, maar ik zat blijkbaar in de periode dat dat net veranderde en daardoor is het aan de aandacht ontsnapt). Maar wat ik vreemd vind: bij elke verzekering die ik tot nu toe heb afgesloten begin je gewoon met een periodieke premie te betalen, en dan ben je verzekerd. Ik heb nog nooit bij een verzekering een "startbedrag" hoeven inleggen. Weet iemand hier iets van? Ik ga het sowieso nog even verder uitpluizen en de hypotheekverstrekker contacten maar ik zou graag alvast wat meningen horen.
ik lag vannacht ineens wakker. Ik bedacht me dat een jaar of 2 geleden een keer een creditcard-aanvraag afgewezen is. Tel hierbij op dat ik jaren geleden in mijn studententijd gezeik heb gehad met toen nog Ben en ik begon ineens te denken aan onze vrienden van het BKR in Tiel... Maar even aanvragen of ik daar sta. Zou wel zeer zuur zijn. We zijn prima kredietwaardig maar het schijnt doodleuk door te werken als je jaren geleden verzaakt hebt
Een AO (arbeidsongeschiktheids verzekering) wordt vaak ook gebruikt ism een koopsom (dus een eenmalige inleg) Vaak wordt dit dan wel mee gefinancieerd en zit voor een deel in je Box3 hypotheekdeel... Maar helemaal raar is het niet, je hebt ook AO verzekeringen die je per maand betaald overigenssig69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:04:
Vraagje: ik heb in februari een appartement gekocht, en nu werd ik laatst gebeld door m'n hypotheekverstrekker of ik even een kleine 3000 euro wilde overmaken voor m'n arbeidsongeschiktheidsverzekering (vroeger deed de notaris dat, maar ik zat blijkbaar in de periode dat dat net veranderde en daardoor is het aan de aandacht ontsnapt). Maar wat ik vreemd vind: bij elke verzekering die ik tot nu toe heb afgesloten begin je gewoon met een periodieke premie te betalen, en dan ben je verzekerd. Ik heb nog nooit bij een verzekering een "startbedrag" hoeven inleggen. Weet iemand hier iets van? Ik ga het sowieso nog even verder uitpluizen en de hypotheekverstrekker contacten maar ik zou graag alvast wat meningen horen.
Een credit card kan om meerdere redenen afgewezen worden. Het ligt er een beetje aan wat voor gezeik je in je studenten tijd gehad hebt of dat nog bij het BKR geregistreerd is.Jazzper schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:15:
ik lag vannacht ineens wakker. Ik bedacht me dat een jaar of 2 geleden een keer een creditcard-aanvraag afgewezen is. Tel hierbij op dat ik jaren geleden in mijn studententijd gezeik heb gehad met toen nog Ben en ik begon ineens te denken aan onze vrienden van het BKR in Tiel... Maar even aanvragen of ik daar sta. Zou wel zeer zuur zijn. We zijn prima kredietwaardig maar het schijnt doodleuk door te werken als je jaren geleden verzaakt hebt
Er worden echt alleen kredieten geregistreerd. Als je dus bijvoorbeeld niet betaald hebt bij de Eneco dan word dat niet geregistreerd. Als je een lening bent aangegaan bij de bank en daar heb je problemen gehad kan dat wel geregistreerd staan.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
ok dus als een aantal keer een achterstallige betaling met veel gezeik en zo toch goedgekomen is heb je dan geen A notatie? ik heb nog nooit krediet anders dan telecom gehad.
Mijn vriendin en ik zijn van plan om binnenkort te verhuizen en twijfelen tussen huren en kopen. Het grootste probleem is hier, dat we allebei voor een AiO baan gaan (zij heeft er al een, ik ben zoekende) en dit is een aanstelling voor slechts 4 jaar zonder mogelijkheid op verlenging. Daar komt bovenop dat in onze vakgebieden het erg ongebruikelijk is om na je AiO-periode verder te gaan met onderzoek in hetzelfde land. Dus over een jaartje of 3-4 zullen we opnieuw moeten verhuizen.
De vraag is, in hoeverre is de beperkte contract-duur een probleem voor banken ivm hypotheekverstrekking? Is het uberhaubt de moeite waard om voor een dergelijke korte periode een huis/appartement te kopen?
De vraag is, in hoeverre is de beperkte contract-duur een probleem voor banken ivm hypotheekverstrekking? Is het uberhaubt de moeite waard om voor een dergelijke korte periode een huis/appartement te kopen?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Zou ik niet doen voor zo'n korte periode en zeker niet wanneer je het risico loopt dat je je woning onder tijdsdruk (verhuizen naar buitenland) moet verkopen. Banken vragen er volgens mij niet naar hoe lang je van plan bent ergens te blijven wonen, zolang ze maar wat zekerheid hebben dat ze hun hypotheeklening van je terug kunnen krijgen + rente.
_██_
(ಠ_ృ)
Nou, we zijn in onderhandeling:
Gisteren voor de 2e keer wezen kijken, er moet aardig wat aan gebeuren (nieuwe keuken, nieuwe schouw met open haard enzo).
De vraagprijs was 197.500, wij willen eigenlijk niet meer uitgeven dan 190.000 voor het huis (het liefst minder).
Vanmiddag een bod gedaan van 180.000, vanavond belt de makelaar dat de huidige bewoners graag in onderhandeling willen. Ze zijn gezakt naar 193.500..
Nu is natuurlijk de vraag, wat wordt het vervolgbod, 184.000, 185.000, 185.500.. mijn vader zegt 186.500, mijn moeder 185.500 en de vader van mijn vriending zegt, geef ze maar 186.000 als eindbod..
Nu ben ik hierdoor erg aan het twijfelen geraakt.. ik wil het huis graag hebben, maar wil de verkopende partij niet beledigen door een slecht bod uit te brengen.. iemand enig idee?
Gisteren voor de 2e keer wezen kijken, er moet aardig wat aan gebeuren (nieuwe keuken, nieuwe schouw met open haard enzo).
De vraagprijs was 197.500, wij willen eigenlijk niet meer uitgeven dan 190.000 voor het huis (het liefst minder).
Vanmiddag een bod gedaan van 180.000, vanavond belt de makelaar dat de huidige bewoners graag in onderhandeling willen. Ze zijn gezakt naar 193.500..
Nu is natuurlijk de vraag, wat wordt het vervolgbod, 184.000, 185.000, 185.500.. mijn vader zegt 186.500, mijn moeder 185.500 en de vader van mijn vriending zegt, geef ze maar 186.000 als eindbod..
Nu ben ik hierdoor erg aan het twijfelen geraakt.. ik wil het huis graag hebben, maar wil de verkopende partij niet beledigen door een slecht bod uit te brengen.. iemand enig idee?
[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 03-07-2008 14:17 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ken die buurt wel. Klein gezellig buurtje in het oude ittersum. Ik ben opgegroeid aan de andere kant van het spoor (oldernederlanden). Tja ik ken de prijzen in Zwolle niet zo. In utrecht zou het goedkoop zijn maar het is wel zwolle 
er is maar 1 hamvraag: wat is het huis waard voor je?!
overigens zitten wij in nagenoeg hetzelfde pakket maar dan andere locatie andere prijzen.
overigens zitten wij in nagenoeg hetzelfde pakket maar dan andere locatie andere prijzen.
Nou het huis is voor mij ook wel de vraagprijs waardJazzper schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:50:
Ken die buurt wel. Klein gezellig buurtje in het oude ittersum. Ik ben opgegroeid aan de andere kant van het spoor (oldernederlanden). Tja ik ken de prijzen in Zwolle niet zo. In utrecht zou het goedkoop zijn maar het is wel zwolle
[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 02-07-2008 22:09 ]
De verkoper is €4000 gedaald met zijn prijs: hij is dus zeker bereid tot onderhandelen.
Je kunt de kaarten dus nog even schudden door met een bod 184k te komen in de hoop dat de verkopende partij zakt naar 191.500 (als de verkopende partij daadwerkelijk middels onderhandeling tot een redelijke prijs wil komen, lijkt het me zeer aannemelijk). Je zou dan kunnen aftikken op rond de 187.500-189.500, wat mij een heel redelijke prijs lijkt voor die woning.
Disclaimer:dit is puur theoretisch gedacht van me
Ik heb zelf weinig onderhandeling gehad en heb uiteindelijk de vraagprijs betaald (verhaal hierachter staat ook wel in dit topic) voor mijn huidige appartement (165k), maar het was het ook zeker waard. Sterker nog: zelfs nu de markt onder druk staat, zou ik het zonder meer voor 179k in de markt durven te zetten en waarschijnlijk zou ik het dan nog kunnen verkopen voor minstens 172k, maar dat doe ik de komende jaren niet
Je kunt de kaarten dus nog even schudden door met een bod 184k te komen in de hoop dat de verkopende partij zakt naar 191.500 (als de verkopende partij daadwerkelijk middels onderhandeling tot een redelijke prijs wil komen, lijkt het me zeer aannemelijk). Je zou dan kunnen aftikken op rond de 187.500-189.500, wat mij een heel redelijke prijs lijkt voor die woning.
Disclaimer:dit is puur theoretisch gedacht van me
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Verwijderd
Zou ik ook niet doen want 165 x 1.06 = 174,9 en dan moet je nog notaris etc. tellenWok schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:32:
De verkoper is €4000 gedaald met zijn prijs: hij is dus zeker bereid tot onderhandelen.
Disclaimer:dit is puur theoretisch gedacht van meIk heb zelf weinig onderhandeling gehad en heb uiteindelijk de vraagprijs betaald (verhaal hierachter staat ook wel in dit topic) voor mijn huidige appartement (165k), maar het was het ook zeker waard. Sterker nog: zelfs nu de markt onder druk staat, zou ik het zonder meer voor 179k in de markt durven te zetten en waarschijnlijk zou ik het dan nog kunnen verkopen voor minstens 172k, maar dat doe ik de komende jaren niet
= geld er op toe leggen
Ik heb mijn huis half jaar geleden gekocht, opgeknapt en durf het nu ook wel te verkopen met 25k winst en weet zeker dat het kan. Maar ik wi het eerst helemaal afmaken en dan lekker hier tien jaar blijven wonen. Want waar koop ik nou iets terug voor dat geld?
Dat beledigen hoe je sowieso niet bang voor te zijn. Ten eerste is het jouw geld dus je bepaalt zelf wat hun huis jou waard is, ten tweede ze hebben al gereageerd op je eerste bod, en als ze dat veel te laag hadden gevonden hadden ze het wel afgewezen. Ik zou zeggen ga naar 184, kijk wat ze doen, en doe er dan eventueel nog iets bovenop met de mededeling dat het je laatste bod is. Kom je in ieder geval netjes onder de 190 uit.St@m schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:39:
http://www.funda.nl/Wonin...jecttype=DetailKoopObject
Groetjes, FaceDown.
Hallo, ik heb de volgende vraag over koopsubsidie.
Wordt koopsubsidie in elke gemeente verstrekt of is er een overkoepelend informatiepunt hierover?
Wordt koopsubsidie in elke gemeente verstrekt of is er een overkoepelend informatiepunt hierover?
Verwijderd
Ik ben het met FaceDown eens. Je zult de verkopers niet zo snel beledigen want ze hebben gereageerd op je eerste bod. En als de verkopers 4000 euro zakken, waarom zou het dan beledigend zijn als jij met een tweede bod 4000 euro stijgt? Ik zou het op een tegenbod van 184 houden.
Bij verdere onderhandelingen op een gegeven moment een eindbod uitbrengen van rond de 188, met de mededeling dat je anders verder gaat kijken. En dan willen ze echt wel (in deze truc zijn wij namelijk ook getrapt
).
Bij verdere onderhandelingen op een gegeven moment een eindbod uitbrengen van rond de 188, met de mededeling dat je anders verder gaat kijken. En dan willen ze echt wel (in deze truc zijn wij namelijk ook getrapt

Je kunt beter die link weghalen en ook het bedrag tot waar je wilt gaan. De NVM makelaar kan nagaan waar plotseling zoveel hits vandaan komen en dan kom je via de referral direct op jouw bericht uit.St@m schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:39:
Bedenk ook dat teksten op Internet niet zomaar weggaan. Als je het huis weer wilt verkopen staat dit er waarschijnlijk nog.
Link weggehaald.. maar ja.. teksten.. ik zeg toch niets verkeerdsmrmrmr schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:12:
[...]
Je kunt beter die link weghalen en ook het bedrag tot waar je wilt gaan. De NVM makelaar kan nagaan waar plotseling zoveel hits vandaan komen en dan kom je via de referral direct op jouw bericht uit.
Bedenk ook dat teksten op Internet niet zomaar weggaan. Als je het huis weer wilt verkopen staat dit er waarschijnlijk nog.
Trouwens.. een tegenbod gedaan vanmorgen van 185.500.. een uur later hadden we weer een bod van 191.000.
iom gf een laatste bod gedaan van 188.500, en deze is geaccepteerd
Ik heb een huis (onder voorbehoud) !!
feli! ook al iets qua hypotheek geregeld???St@m schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:19:
[...]
Link weggehaald.. maar ja.. teksten.. ik zeg toch niets verkeerds
Trouwens.. een tegenbod gedaan vanmorgen van 185.500.. een uur later hadden we weer een bod van 191.000.
Nee, maar het is niet verstandig de tegenpartij een voorsprong te geven door in je kaarten te laten kijken.St@m schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:19:
[...]
Link weggehaald.. maar ja.. teksten.. ik zeg toch niets verkeerds
Gefeliciteerd!Trouwens.. een tegenbod gedaan vanmorgen van 185.500.. een uur later hadden we weer een bod van 191.000.
Vandaag heeft de ECB de rente met 0,25% laten stijgen. Het is de vraag of hypotheken ook zullen stijgen, of juist dalen als een grotere stijging werd verwacht.
Verwijderd
Zie http://www.senternovem.nl/rgo/koopsubsidie/index.asp voor meer info.tikoetikoe schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:44:
Hallo, ik heb de volgende vraag over koopsubsidie.
Je hebt gelijk, dacht trouwens dat het een gesloten sub-forum was, maar zie inderdaad dat deze gewoon te googelen is.mrmrmr schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:00:
[...]
Nee, maar het is niet verstandig de tegenpartij een voorsprong te geven door in je kaarten te laten kijken.
[...]
Gefeliciteerd!
Vandaag heeft de ECB de rente met 0,25% laten stijgen. Het is de vraag of hypotheken ook zullen stijgen, of juist dalen als een grotere stijging werd verwacht.
Dank je wel trouwens.
tnx, Ik heb vorige week al met mijn hypotheekadviseur gesproken, tot de 2 ton (excl kosten koper) mocht de financiering geen probleem zijn. Enige nadeel is wel dat hij dinsdag op vakantie is gegaan. Maarja, zijn broer doet hetzelfde werk dus die wil ons verder helpen.
We hebben een offerte liggen voor een ander huis, 10 jaar vast 50/50 spaar/aflossingsvrij, misschien dat het adres veranderd kan worden. Anders maakt hij even een nieuwe offerte.
De ECB rente (euribor) heeft vrijwel geen impact op de lange rente en daarmee de hypotheekrentes voor termijnen die men typisch afsluit. Variabel en eenjaarsrente stijgt typisch wel.mrmrmr schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:00:
man je wordt echt jaren ouder in 1 klap met die hele huizentoestand. Wij zijn nog steeds bezig met onderhandelingen rondom een huis met een verbouwing. Totaal kom je dan op een ton of 3.
Nu is er in dezelfde straat een huis (cooler nog) vrij gekomen die op ongeveer hetzelfde bedrag zit maar dan zonder verbouwing nodig. Lastig lastig.. morgen moeten we eindbod doen op het eerste huis. Maar we willen ook bod doen op het 2e huis. Kan allemaal net denk ik. Want we willen op het 'klushuis' ons laatste bod aan gaan houden (beetje gokken dus
). Als ze het accepteren dan zijn we daar ook blij mee en hebben we voor relatief cheap een mooi huis. Accepteren ze het niet kunnen we rustig concentreren op huis2. Daar zouden we er ook wel uit moeten komen.
Kortom: we gaan nu voor een buitenkansje en anders hebben we nog een optie
Ook mega aan het rekenen geweest in excel met maandlasten en hypotheken etc. Wat een gefreubel. In mijn huidige berekening houd ik 600 euro vrij over met zijn 2-en die we kunnen besteden aan boodschappen, stappen, kleren en weet ik het wat. Volgens mij niet kneiterveel maar daar zijn alle vaste lasten al reeds afgegaan.
Ik probeer de offerte vd hypotheek te doorgronden om hem om te kunnen bouwen naar andere huizen. Dit kan je ook gewoon doen met online calculators maar ik wil het snappen. Zijn daar handige sites voor? Vragen als: leuk dat de periodieke inleg 158 euri is maar hoe komen ze daar op (dat x 12 x 30 is eindbedrag ofzo?). Etc etc. We willen gaan voor semi aflossingsvrije (50%? meer?) (bank)spaarhypotheek voor 10 jaar vast.
edit: in het kader klushuis al even in lopen lezen: Neem bijvoorbeeld keukens... topics zat op GoT. Wat een verhalen hangen daar weer om heen haha. Duitsland dit, spel dat, etc.
Nu is er in dezelfde straat een huis (cooler nog) vrij gekomen die op ongeveer hetzelfde bedrag zit maar dan zonder verbouwing nodig. Lastig lastig.. morgen moeten we eindbod doen op het eerste huis. Maar we willen ook bod doen op het 2e huis. Kan allemaal net denk ik. Want we willen op het 'klushuis' ons laatste bod aan gaan houden (beetje gokken dus
Ook mega aan het rekenen geweest in excel met maandlasten en hypotheken etc. Wat een gefreubel. In mijn huidige berekening houd ik 600 euro vrij over met zijn 2-en die we kunnen besteden aan boodschappen, stappen, kleren en weet ik het wat. Volgens mij niet kneiterveel maar daar zijn alle vaste lasten al reeds afgegaan.
Ik probeer de offerte vd hypotheek te doorgronden om hem om te kunnen bouwen naar andere huizen. Dit kan je ook gewoon doen met online calculators maar ik wil het snappen. Zijn daar handige sites voor? Vragen als: leuk dat de periodieke inleg 158 euri is maar hoe komen ze daar op (dat x 12 x 30 is eindbedrag ofzo?). Etc etc. We willen gaan voor semi aflossingsvrije (50%? meer?) (bank)spaarhypotheek voor 10 jaar vast.
edit: in het kader klushuis al even in lopen lezen: Neem bijvoorbeeld keukens... topics zat op GoT. Wat een verhalen hangen daar weer om heen haha. Duitsland dit, spel dat, etc.
[ Voor 15% gewijzigd door Jazzper op 03-07-2008 23:25 ]
Oh ja, en vergeet de badkamer niet, en het vinden van betrouwbare mannetjes of bedrijven die voor je gaan klussen, etc. Je zit nu wel een beetje in een lastige tijd om dat allemaal uit te zoeken (mocht je voor dat huis gaan), het is bijna bouwvak namelijk.Jazzper schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:23:
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
En vergeet ookniet af te dingen als de bouwtechnische keuring een stuk duurder uitvalt dan je gedacht had! Ik heb er gisteren nog weer een kleine 1500,- vanaf weten te krijgen.
600 over met z'n 2en en daar moet je ook nog boodschappen van doen? Lijkt me dat je dan iets te duur gaat wonen eerlijk gezegd. Haal je de boodschappen er vanaf dan hou je 300 euro over met z'n 2en. Daar moet je dan kleding van kopen, stappen, uitjes, vakanties, onderhoud aan je huis (?), en wat als je wasmachine of TV ermee ophoudt?Jazzper schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:23:
man je wordt echt jaren ouder in 1 klap met die hele huizentoestand. Wij zijn nog steeds bezig met onderhandelingen rondom een huis met een verbouwing. Totaal kom je dan op een ton of 3.
Nu is er in dezelfde straat een huis (cooler nog) vrij gekomen die op ongeveer hetzelfde bedrag zit maar dan zonder verbouwing nodig. Lastig lastig.. morgen moeten we eindbod doen op het eerste huis. Maar we willen ook bod doen op het 2e huis. Kan allemaal net denk ik. Want we willen op het 'klushuis' ons laatste bod aan gaan houden (beetje gokken dus). Als ze het accepteren dan zijn we daar ook blij mee en hebben we voor relatief cheap een mooi huis. Accepteren ze het niet kunnen we rustig concentreren op huis2. Daar zouden we er ook wel uit moeten komen.
En dan heb ik het nog niet eens over inkomensverlies van een van jullie beiden.
Groetjes, FaceDown.
klopt en klopt maar we krijgen beiden inkomensstijging en tevens zijn onze inkomens vrij conservatief gerekend: zonder vakantiegeld, zonder bonussen, zonder 13e maand, etc etc. Verder heeft vriendin auto + telefoon van de zaak die volledig prive mogen worden gebruikt in heel europa incl benzine / bellen, etc etc. Dat scheelt ook al weer.
oh en update... klushuis laten we hangen en we concentreren ons nu op een duurder maar af huis (netto is het goedkoper, het is af, en het is groter qua huis en perceel en belangrijkste nog: een schuur van 25m2 woohooo!)
oh en update... klushuis laten we hangen en we concentreren ons nu op een duurder maar af huis (netto is het goedkoper, het is af, en het is groter qua huis en perceel en belangrijkste nog: een schuur van 25m2 woohooo!)
Precies, wij hebben expres gekozen voor een "goedkoper" huis..
Samen hebben we een bruto inkomen van ~4700 p/m
Mijn vriendin wilde wel een duurder huis, maar ik wil mijn ding kunnen blijven doen, en ik heb haar even fijntjes uitgelegd dat ze niet meer zoveel kan winkelen als we een duurder huis kopen
en toen was ze om, hehe.. ik blij, zij blij, een leuk huis en geld zat voor leuke dingen en sparen
Samen hebben we een bruto inkomen van ~4700 p/m
Mijn vriendin wilde wel een duurder huis, maar ik wil mijn ding kunnen blijven doen, en ik heb haar even fijntjes uitgelegd dat ze niet meer zoveel kan winkelen als we een duurder huis kopen
herstel: waar 600 staat bedoelde ik PP 
het is dus 1200 en dan moet daar nog boodschappen en kleding en stappen af
het is dus 1200 en dan moet daar nog boodschappen en kleding en stappen af
Da's ruim inderdaad, moet makkelijk lukken.
Dan moet het inderdaad lukken. Wat ik ook belangrijk vind is dat je je huis nog kan betalen mocht 1 persoon zijn of haar inkomen verliezen. Veel mensen denken daar niet eens aan.
Ik zou bijv. redelijk makkelijk ons huis alleen kunnen betalen moest dat nodig zijn. Mijn vriendin zal dit ook kunnen ook al is dit iets lastiger aangezien zij 4 dagen werkt.
Ik zou bijv. redelijk makkelijk ons huis alleen kunnen betalen moest dat nodig zijn. Mijn vriendin zal dit ook kunnen ook al is dit iets lastiger aangezien zij 4 dagen werkt.
Groetjes, FaceDown.
alleen je huis kunnen betalen? of je woont op de prairie, of je woont heel klein, of jullie hebben beiden een zeer riant inkomen 
Wij hebben beiden een vrij riant inkomen en zeker geen pokke duur huis op het oog, maar alleen betalen gaat toch wat ver (hypo < netto salaris van mij of haar maar dan heb je niet veel over voor andere dingen)
Wij hebben beiden een vrij riant inkomen en zeker geen pokke duur huis op het oog, maar alleen betalen gaat toch wat ver (hypo < netto salaris van mij of haar maar dan heb je niet veel over voor andere dingen)
Wij wonen in midden-Limburg, in een twee-onder-een-kap van rond de 250K. We betalen 800 netto hypotheeklasten en verdienen samen rond de 6500 bruto per maand ex vakantiegeld ex eindejaarsuitkering. Onze hypotheek is dus zo'n 2,5 a 3 keer ons jaarinkomen.Jazzper schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:12:
alleen je huis kunnen betalen? of je woont op de prairie, of je woont heel klein, of jullie hebben beiden een zeer riant inkomen
Groetjes, FaceDown.
ah ok.. hier 5800 / 1150 netto pm / en 290K 
verklaart het verschil: goedkoper huis, hoger loon -> slim
verklaart het verschil: goedkoper huis, hoger loon -> slim
Ik kan het ook in mijn eentje bekostigen hoor. 3200bpm/920 netto maandlasten (incl. stook+gas)/186k woningprijs. Al is het percentagegewijs relatief veel dat ik aan woonlasten uitgeef. Maar goed, dat is een keuze die ik heb gemaakt.
Dit dus.
Met dat soort lonen lukt dat inderdaad. Bedenk goed dat de meeste mensen echter, bij een huis van >180K, dat al niet meer alleen kunnen betalen. De salarissen die ik hier zie de laatste posts zijn ruim boven modaal.
Dit topic is gesloten.