Deze post is niet bedoeld om advies van jullie te vragen, slechts om het faliekant falende contact met Telfort via hun online contactformulier te illustreren.
Het bellen van betaalnummers á 30 cent per minuut is niet iets wat ik graag doe - zeker niet als het een klantenservice betreft van een dienst waar ik reeds voor betaal. Welnu, de situatie bij Telfort is precies deze, vandaar dat ik - toen ik begin januari met een probleem zat - contact opnam via het contactformulier op hun site. Ik stuurde op drie januari het volgende mailtje:
quote: Frank van Caspel
Geachte,
Sinds enige tijd is mijn internetabonnement van Tiscali omgezet naar een Telfort 20Mb versie. Bij de overstap heb ik van Telfort een 2602R-D1A modem opgestuurd gekregen (ik ging immers bij hen een nieuw abonnement aan en daar wordt een gratis modem bij geleverd). Dit modem ben ik echter niet gaan gebruiken daar ik nog een 2602HW-61 in gebruik had van mijn vorige abonnement en ik daarmee tevreden was. Dit is een multi-PC modem mét draadloos netwerk, waar de nieuwe gratis modem slechts een enkele PC-poort en geen draadloos netwerk heeft.
Welnu, sinds enige tijd is de HW-61 problemen gaan geven. Met wisselend interval reset het modem zich volledig en gaat behalve het internet dus ook het interne netwerk verloren. Ik heb geprobeerd dit op te lossen door de instellingen na te lopen (hier vond ik niets mis), de hardware te controleren (het modem wordt niet te heet en staat op een koele vrije plek) en te zoeken naar nieuwe firmware. Dit laatste lukte me niet, daar ik reeds de nieuwste firmware die Tiscali ooit heeft uitgegeven geïnstalleerd had. Het lukt me zelf dus niet een oplossing te vinden.
Nu zie ik twee opties: óf ik krijg - met uw hulp - mijn router weer goed werkend, óf ik stuur het gratis (ongebruikte) modem naar u op, betaal een bedrag bij (volgens mij €70) en krijg dan een nieuw Multi-PC draadloos modem. Uiteraard ben ik vooralsnog voorstander van de eerste optie, vandaar dat ik u mail.
Wat kunt u doen of mij aanraden om de problemen met mijn router te verhelpen?
Vriendelijke groet,
Frank van Caspel
Pas acht dagen later (11 januari) kreeg ik de volgende reactie:
quote: Telfort helpdeskapparaat
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw webformulier van 03-01-2008 met ticketnummer 806332. Naar aanleiding van deze vraag kan ik u het volgende informeren.
Voordat u besluit een nieuw modem aan te schaffen, raad ik u aan contact op te nemen met de technische afdeling van onze helpdesk.
Het telefoonnummer hiervan is: 0900 - 95 96.
U kiest in het menu voor optie 2, dan word u doorverbonden met de afdeling die uw technische vragen kan beantwoorden en hopelijk samen met u tot een oplossing van het probleem komt.
Op de Telfort Klantenservice pagina kunt u ook nog aanvullende informatie vinden:
http://klantenservice.int...abonnement/Technische-vra gen.aspx .
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groeten,
Telfort klantenservice internet
CENSUUR
Ik heb op de site aangegeven dat mijn vraag een technische betrof, dus ik was ontstemd over het feit dat ze me simpelweg verwezen naar het betaalnummer alsof ik hen via een verkeerd kanaal benaderde. Daarnaast is mijn probleem wel vervelend, maar een acute oplossing is niet per sé nodig - ik heb er slechts sporadisch last van. Dit deed mij besluiten opnieuw een mailtje te sturen naar de klantenservice (17 januari):
Geachte heer / mevrouw,
3 januari jl. heb ik via deze weg een technische vraag gesteld aan de klantenservice. Het duurde vervolgens maar liefst acht dagen voordat ik een reactie kreeg, welke simpelweg inhield dat ik maar even naar het betaalnummer moest bellen om een medewerker te spreken. Antwoorden op de mail was niet mogelijk daar het een no-reply-adres betrof.
Bij deze stuur ik u graag opnieuw onderstaande mail met het verzoek om een snelle, digitale & inhoudelijke reactie. Eventueel mag u mij ook bellen, u heeft mijn nummer.
Volgt nu de tekst van mijn eerdere mail:
KNIP - Zie mijn eerste mail
Pas op 31 januari kreeg ik een respons, en ik moest hem werkelijk twee maal lezen uit ongeloof! Lees en huiver:
quote: Telfort
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw webformulier van 17-01-2008 met ticketnummer 818868. Naar aanleiding van deze vraag kan ik u het volgende informeren.
Enige tijd geleden hebt u per e-mail een vraag gesteld aan de afdeling Customer Services.
Uiteraard streven wij ernaar om alle vragen snel en goed te beantwoorden. Helaas zijn wij wegens onvoorziene drukte tot op dit moment nog niet in staat geweest om uw e-mail te beantwoorden.
Wij betreuren dit ten zeerste en bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan.
Wij kunnen ons voorstellen dat u inmiddels via een andere weg antwoord hebt gekregen op uw vraag, of dat het probleem inmiddels is verholpen.
Indien dit echter niet het geval is verzoeken wij u vriendelijk om uw vraag, middels het contact formulier, opnieuw te stellen. Uiteraard wordt uw vraag dan met voorrang behandeld en voorzien wij u zo spoedig mogelijk alsnog van een passend antwoord.
Indien u uw vraag liever persoonlijk aan een van onze medewerkers wilt stellen kunt u natuurlijk ook telefonisch contact opnemen. De afdeling Customer Services is bereikbaar op telefoonnummer 0900-9596 (€ 0,30 p/m).
Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
CENSUUR
Wat een farce! Of ik nog maar een keer wil mailen als mijn probleem zichtzelf inmiddels niet heeft opgelost - ik moest er eerlijk gezegd behoorlijk om lachen

. Ik besloot dan ook te kijken in hoeverre mijn nieuwe mail met voorrang behandeld zou worden en stuurde - op 31 januari - de volgende mail:
Geachte heer / mevrouw,
De 17e jl. heb ik onderstaande mail naar u verstuurd, en in deze meta-meta tekst licht ik toe waarom deze nu voor de derde maal verzonden wordt. Zojuist heb ik namelijk (na twee volle weken) antwoord gekregen op de tweede zending van mijn mail, met daarin de boodschap dat u zich kunt voorstellen dat het probleem inmiddels verholpen is, en zo niet: of ik opnieuw de mail wil verzenden. U zegt mij toe mijn mail - als ik hem opnieuw zend - met voorrang te behandelen. Bij deze dan voor de derde maal:
KNIP - zie bovenstaande mails. Ik zond overigens de volledige tekst van alle voorgaande mails steeds weer mee.
De nieuwste ontwikkeling in deze Klantenservicesoap is pas vandaag aan het licht gekomen. Ik ontving (21 februari - drie weken na mijn laatste mail) het volgende - met VOORRANG verwerkte - antwoord:
quote: Telfort
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw webformulier van 31-01-2008 met ticketnummer 831113. Naar aanleiding van deze vraag kan ik u het volgende informeren.
Enige tijd geleden hebt u per e-mail een vraag gesteld aan de afdeling Customer Services.
Uiteraard streven wij ernaar om alle vragen snel en goed te beantwoorden. Helaas zijn wij wegens onvoorziene drukte tot op dit moment nog niet in staat geweest om uw e-mail te beantwoorden.
Wij betreuren dit ten zeerste en bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan.
Wij kunnen ons voorstellen dat u inmiddels via een andere weg antwoord hebt gekregen op uw vraag, of dat het probleem inmiddels is verholpen.
Indien dit echter niet het geval is verzoeken wij u vriendelijk om uw vraag, middels het contact formulier, opnieuw te stellen. Uiteraard wordt uw vraag dan met voorrang behandeld en voorzien wij u zo spoedig mogelijk alsnog van een passend antwoord.
Indien u uw vraag liever persoonlijk aan een van onze medewerkers wilt stellen kunt u natuurlijk ook telefonisch contact opnemen. De afdeling Customer Services is bereikbaar op telefoonnummer 0900-9596 (€ 0,30 p/m).
Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
CENSUUR
Nogmaals - het is dat mijn probleem niet zo dringend is en dat ik benieuwd ben hoe lang dit kan duren, anders had ik wel gebeld. Ook bepaalde principes spelen inmiddels mee - ik laat me niet zomaar afschepen! Ik wil weten hoe het afloopt! Vandaar dat ik zojuist toch nog even de volgende mail heb gestuurd:
quote: Frank
Geachte heer / mevrouw,
Dit is de laatste mail die ik u stuur inzake mijn huidige situatie. Als deze mail niet binnen schappelijke tijd inhoudelijk wordt beantwoord zal ik mij genoodzaakt zien andere kanalen aan te spreken om tot u door te dringen. Voor de vierde maal nu stuur ik u onderstaande mail door, tezamen met alle toevoegingen. Zojuist (drie volle weken na mijn laaste schrijven) ontving ik wéér bericht dat ik - als mijn probleem zichzelf inmiddels niet had opgelost - opnieuw een mailtje moest sturen dat met voorrang behandeld zou worden. Nu volgt de volledige tekst van de mail die ik 31 januari jl. aan u stuurde en waarop ik bovenstaand antwoord ontving.
Ik ben benieuwd! Over een week of vier verwacht ik antwoord, dan zal ik hier wel even posten of dat enig effect heeft gesorteerd.
Zijn er meer mensen die dergelijke communicatie met de klantenservice voeren, of vinden ze mijn vraag (of mij) gewoon vervelend?