Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ze leveren nu ook de 2.0 liter TDI met 143 PS in de A1
Ziet er goed uit, al zeg ik het zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door KappeNou op 19-11-2011 01:34 ]
even zonder gekheid, je kan er niet omheen dat de A1 gewoon te duur is voor hetgeen wat je ervoor krijgt. Wellicht niet zo premium (

Dat hij er stukken beter uitziet dan de 3d is wel een pluspunt maar het blijft niet bepaald moeders mooiste. Over het algemeen zie ik de A1 rijden in een karige uitvoering en dan is het zegmaar net niet. Overigens pretendeert Audi de A1 als hip, premium en design...dat ze dan de 5d gebruiken als premium seller is dan wel een contradictie. Mensen die echt een 5d willen, kopen geen A1. Die kiezen meer voor een Golf, Superb of elke andere middenklasser waar je wel fatsoenlijk achterin kan zitten en meer dan 1 koffer kwijt kan.
[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 19-11-2011 12:50 ]
De rest is natuurlijk allemaal eigen mening.
IMO is hij het geld wel waard en velen malen mooier dan zijn concurrentie.
[ Voor 5% gewijzigd door KappeNou op 19-11-2011 12:54 ]
Dat zijn dan wel vaak mensen die niets om premiumstatus of überhaupt auto's geven en die zullen dan eerder een Hyundai i10 oid kopen. En mooi vind ik de A1 niet, beetje een petjesauto.KappeNou schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:53:
ik ken genoeg mensen die een 5 deurs kleine stads auto willen.
[ Voor 7% gewijzigd door Het Fantoom op 19-11-2011 12:58 ]
Ik heb het geprobeerd hoor, ben alle carconfigurators van de verschillende merken afgegaan om voor de prijs (~30.000 euro) van m'n A1 S-edition 1.4 TFSI S tronic een auto samen te stellen.deadsy33 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:48:
best leuk zo'n gepimpte 5d polo...![]()
even zonder gekheid, je kan er niet omheen dat de A1 gewoon te duur is voor hetgeen wat je ervoor krijgt. Wellicht niet zo premium () maar voor het zelfde geld rij je ook in een nieuwe Astra Turbo Business, een volledig aangeklede DS3 of een leuke Mini
Die moest dan wel het volgende lijstje hebben: xenon, licht- en regensensor, moderne automaat, bluetooth carkit, navigatie, spraaksturing, sportstoelen met lendensteunen, stuurbediening, middenarmsteun, iPod-aansluiting, premium audio, metallic lak, en ongeveer 120 pk.
De grootte van de auto maakte me niet veel uit, maar het interieur wel. De A1 was gewoon de logische keuze, alleen Audi biedt in deze formaatklasse opties die normaal alleen voor 'grote' auto's beschikbaar zijn.
En als het iets minder moet zijn: voor 18.900 heb je al een A1 Connect 1.2 TFSI, die al heel compleet is:
http://www.audi.nl/nl/bra...voeringen/A1_Connect.html
- Lichtmetalen velgen 16"10-spaak design
- Sportstuurwiel, multifunctioneel in leder, driespaaks
- Audi sound system
- Middenarmsteun voor
- Media Style
-- Stoffen bekleding "Intense"
-- Uitgebreide kleurige interieurdetails mono.pur
-- LED-lichtpakket
-- Ventilatieroosterafwerking hoogglans zwart
- Connectivity pakket
-- Navigatievoorbereiding
-- 32GB SDHC-kaartlezer
-- Audi music interface met Bluetooth Audio streaming
-- Telefoonvoorbereiding basis
- Radio concert
- Bestuurdersinformatiesysteem
- Handbediende airconditioning
Een vergelijkbare Polo is duurder.
[ Voor 27% gewijzigd door Canaria op 19-11-2011 13:09 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Vaak wel idd. Voor die mensen zijn er Hyundai's. Gelukkig zijn er ook merken die aan andere mensen denkenHet Fantoom schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:57:
[...]
Dat zijn dan wel vaak mensen die niets om premiumstatus of überhaupt auto's geven en die zullen dan eerder een Hyundai i10 oid kopen. En mooi vind ik de A1 niet, beetje een petjesauto.
Vanochtend lag de spiegel van de Audi
[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 20-11-2011 12:47 ]
Vorige week is er een andere 1.8TFSI op de bank geweest. Deze bleek wel rond de 200pk te hebben (211 is bedoeling), maar het koppel bleef 40% achter.
Zodra ik de uitdraai heb, plaats ik hem hier natuurlijk
Overigens ben ik nu wel erg tevreden verder. De auto rijd nu heerlijk (haalt vermogen dan wel niet, maar is wel soepel), muziek is goed, zit is goed en het is gewoon een mooie auto.
Nu nog de rammel uit de versnellingsbak en het navigatie probleem oplossen. Dit doe ik na het afronden van het vermogensding, en wel bij een andere dealer
[ Voor 36% gewijzigd door PWM op 23-11-2011 12:25 ]
Weer zelfde probleem. Morgen gaat die weer naar de dealer voor een volledige check. Hoop dat nu de oorzaak gedegen word opgelost.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Ook last van gehad, hij loopt dan op 2 of 3 cilinders en gaat in noodloop, haalt ie max een km of 80... Beetje jammer, heb 4 bobines laten vervangen, 2 onder garantie, 2 zelf betaald, bleek er een maand of wat later een terugroepactie te zijn waarmee ze kostenloos alle 4 nogmaals vervangen zijn...Wicked-Game schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:50:
Afgelopen zomer al een probleem gehad met mijn A3 1.4 TFSI dat deze bij 3000rpm ging hokken en stoten wat uiteindelijk resulteerde in Emissie lampje en EPC lampje. Niet vooruit meer te branden die wagen. Toen is de bobine vervangen en deed hij het een tijdje goed tot deze morgen...
Weer zelfde probleem. Morgen gaat die weer naar de dealer voor een volledige check. Hoop dat nu de oorzaak gedegen word opgelost.
Maar tot op heden geen last meer gehad dus gewoon even vragen of dat voor jouw type ook geldt
Whoop!
Dan lijkt het erop dat ze wel de vermogensbegrenzing hebben weggehaald (de 1.8 TFSI 160pk haalt zijn maximum vermogen al bij 4500 toeren, wat rijkelijk vroeg is voor een benzinemotor), maar verder de turbodruk niet gekieteld hebben om meer koppel te krijgen. Sterker nog: als je ziptuning.nl mag geloven dan beloven ze je 365 Nm. 40% eraf en je zit nog maar op 219 Nm, minder dan de fabrieksgegevens van 250 Nm.PWM schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:24:
Nou, nieuwe spiegel erop EN de afspraak is gemaakt voor de vermogenstest, volgende week
Vorige week is er een andere 1.8TFSI op de bank geweest. Deze bleek wel rond de 200pk te hebben (211 is bedoeling), maar het koppel bleef 40% achter.
Al met al lijkt het me een erg vage toko die die chiptuning doet. Weet je zeker dat het ABT is?
Signatures zijn voor boomers.
Wat dat betreft zou jouw aanname best eens kunnen kloppen
EDIT:
Inmiddels zijn ze er op het Audiforum achter dat de omrekenfactor die gebruikt wordt door de testbank wat frauduleus positief staat ingesteld. Het vermogen blijkt rond de 175pk te liggen bij de genoemde motor.
Nou weet ik eigenlijk niet of het zin heeft om dinsdag te gaan, weer een discussie punt erbij. Gelukkig ben ik in ieder geval niet de enige.
[ Voor 38% gewijzigd door PWM op 23-11-2011 14:30 ]
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Auto staat nu bij de dealer. Wat je noemt, vermoed ik ook.... en mijn eigen dealer ook. Vorige keer was ik afgesleept naar een andere dealer, die toen 1 bobine had vervangen. Mijn eigen dealer gaat alles vervangen.marccom schreef op woensdag 23 november 2011 @ 13:22:
[...]
Ook last van gehad, hij loopt dan op 2 of 3 cilinders en gaat in noodloop, haalt ie max een km of 80... Beetje jammer, heb 4 bobines laten vervangen, 2 onder garantie, 2 zelf betaald, bleek er een maand of wat later een terugroepactie te zijn waarmee ze kostenloos alle 4 nogmaals vervangen zijn...
Maar tot op heden geen last meer gehad dus gewoon even vragen of dat voor jouw type ook geldt
Ook wilde ze de staat van de turbo gaan bekijken. Blijkt dat sommige 1.4TFSI ook wat turbo problemen hebben. En deze willen ze nu die er toch staat ook gelijk checken.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Grapjas, met airco aan is bij mij de voorruit in 5 sec onbeslagen. Bovendien moet je sowieso de luchtstroom voelen. Toevallig de instellingen goed staan van je blower? Anders zou de ventilator wel eens stuk kunnen zijn.timovd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:25:
Daar heb je doekjes/spray voor te koop bij Hema, Halfords, etc. Daar is het gewoon het seizoen voor.
Ik denk dat je de handleiding moet lezen, want idd binnen 5 sec moet dat weg kunnen zijn.
Zo niet, zoiets al dit kopen >klik<
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Werkt dat een beetje?PWM schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:11:
Heb hetzelfde hoor met mijn A4. Heb hem inmiddels maar bewerkt met anti-beslagen ramen spul.
Wat zou ik fout kunnen doen dan? Ik druk het knopje 'ontwaseming' in en wacht (30 min). Verder staat de volautomatische airco op 22C en op standje 'auto'.KappeNou schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:44:
Ik denk dat je de handleiding moet lezen, want idd binnen 5 sec moet dat weg kunnen zijn.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ja, heb eigenlijk nooit meer beslagen ramen. Nadeel is er ook, namelijk dat als je het niet goed aanbrengt (teveel, te weinig, niet goed verdeeld, niet goed uitgesmeerd e.d.) het wel irritant kan zijn. Dan kan je een waas over je raam krijgen die erg irritant is in de zon. Als je het zorgvuldig doet (dus niet ff 1 minuut spuiten, maar er 15 minuten voor uitrekken), werkt het erg goed.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Hopen dat het niet gaat hagelenTylen schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:11:
Mijn A4 staat inmiddels ergens in nederland. Waarschijnlijk pas rond 12 Januari erin rijden.
Waarom 12 januari? Wat is er mis met 2 of 3 januari?
Laat nou net de auto een 180.000 beurt nodig hebben, en daarbij hoort het vervangen van de distributie riem. Dus ik hoop dat ze zeggen, komt u maar hier met de auto.
maar goed, soms is er geen pijl op te trekken, ik mocht met m'n oude leasert gewoon een 2e setje winterbanden laten monteren een paar maanden voordat ie uit het contract liep.
terwijl een collega een enorme scheur in z'n voorruit had en die werdt terug gefloten dat het niet gemaakt mocht worden.

exact dezelfde leasemaatschappij overigens....
edit: mijn oude auto is geexporteerd (dus de handel in)
die van de collega staat nog steeds op NL kenteken, wel overgeschreven daags na einde contract.
[ Voor 14% gewijzigd door Shanquish op 24-11-2011 15:48 ]
Vreemd.. hij staat op AUTO en AC aan?zonoskar schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:55:
[...]
Wat zou ik fout kunnen doen dan? Ik druk het knopje 'ontwaseming' in en wacht (30 min). Verder staat de volautomatische airco op 22C en op standje 'auto'.
en op voorraam stand? Blaast hij dan wel bij het voorraam? (de knop boven de knop AUTO)

[ Voor 23% gewijzigd door KappeNou op 24-11-2011 16:15 ]
Ja, ja en neeKappeNou schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:12:
Vreemd.. hij staat op AUTO en AC aan?
en op voorraam stand? Blaast hij dan wel bij het voorraam? (de knop boven de knop AUTO)
Tja ik weet dat de auto direct de handel in gaat. En meestal doen ze bij ons wel moeilijk om zo'n beurt. Ach laten we het hopen dat ze zeggen dat het niet gebeurd.shameete schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:47:
of hij wordt gewoon vervangen, de auto moet immers na de leaseperiode de handel in en geld opleveren.
maar goed, soms is er geen pijl op te trekken, ik mocht met m'n oude leasert gewoon een 2e setje winterbanden laten monteren een paar maanden voordat ie uit het contract liep.
terwijl een collega een enorme scheur in z'n voorruit had en die werdt terug gefloten dat het niet gemaakt mocht worden.![]()
exact dezelfde leasemaatschappij overigens....
edit: mijn oude auto is geexporteerd (dus de handel in)
die van de collega staat nog steeds op NL kenteken, wel overgeschreven daags na einde contract.
Dan kan ik lekker snel in de nieuwe auto rijden.
Update!Wicked-Game schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:09:
[...]
Auto staat nu bij de dealer. Wat je noemt, vermoed ik ook.... en mijn eigen dealer ook. Vorige keer was ik afgesleept naar een andere dealer, die toen 1 bobine had vervangen. Mijn eigen dealer gaat alles vervangen.
Ook wilde ze de staat van de turbo gaan bekijken. Blijkt dat sommige 1.4TFSI ook wat turbo problemen hebben. En deze willen ze nu die er toch staat ook gelijk checken.
Auto heb ik gisteren weer opgehaald.
Waslijst aanpassingen:
- Bobine
- Bougies
- Gasklephuis vervangen
- Turbo nagekeken, die was goed dus terug geplaatst
- Aanpassing aan start/stop systeem plus opnieuw inleren.
- Software update
Al met al aardig wat zaken nagekeken en vervangen. Wagen rijdt op het ogenblik perfect, motor heeft nu naar mijn mening ook een beter verloop dan daarvoor waardoor je het idee had dat die soms iets inhield. Nu hopen dat de problemen ook echt nu opgelost zijn.
Als het goed is gaat die er automatisch van af als je de auto 'uitzet' en een dag later weer start, toch? Ik heb iig niet bewust de recirculatie aan of uit gezet, dadelijk even checken of die misschien is blijven hangen. Wel vreemd, want het lampje brand niet.Wicked-Game schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 09:26:
Je hebt niet je recirculatie aan staan he? Want dan kan je blowen tot je een ons weegt heb ik al gemerkt.
Als de vermogensbank 100pk aan de wielen meet, en de auto heeft een aandrijfverlies van 15%, dan betekent dat dat de auto 115pk aan de krukas levert. In het boekje, zou deze auto dan 115pk hebben.
15% is een gemiddeld verlies, normaal voor het type auto wat ik rijd. De echte tuners in Nederland bekijken het per auto (zoals JD), maar ze hebben me wat voorbeelden gegeven, en allemaal schommelen ze rond de 15%.
Dan nu Audi/PON/ABT/Büchli. Die rekenen met 35% aandrijfverlies. De 1.8TFSI die vorige week op de testbank ik geweest, leverde 150pk op de wielen:
- Onafhankelijke en uitstekend aangeschreven tuners: 150PK + 15% aandrijfverlies: 172PK
- ABT/AUDI/PON/Büchli: 150PK + 35% aandrijfverlies: 202pk
Dat is dus dezelfde discussie die ik ga krijgen na de test volgende week. Dan zie ik 150pk staan, en dan melden zij trots dat dat ruim 200pk is, terwijl niemand in de wereld het daar mee eens is.
Gelukkig blijft het koppel zeer zeer ruim achter bij die andere motor (en bij mijne ook waarschijnlijk), dat ze sowieso nog wel moeten kijken.
JD haalt wel makkelijk 200pk op de krukas.
Ik denk dat je blij mag zijn als hij gewoon goed loopt..
Met motoren hanteren wij altijd rond de 10%.PWM schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:29:
Heb even wat meer info over de vermogenstest gekregen van JD. (korte incomplete samenvatting): Er zijn 2 vermogens. Het krukas vermogen (dat is wat er in de boekjes staat. Een auto met 200pk, heeft 200pk op de krukas). En er is het wielvermogen. Dat is wat de auto daadwerkelijk na alle aandrijfverliezen op de wielen brengt. Kort gezegd komt het hier op neer:
Als de vermogensbank 100pk aan de wielen meet, en de auto heeft een aandrijfverlies van 15%, dan betekent dat dat de auto 115pk aan de krukas levert. In het boekje, zou deze auto dan 115pk hebben.
15% is een gemiddeld verlies, normaal voor het type auto wat ik rijd. De echte tuners in Nederland bekijken het per auto (zoals JD), maar ze hebben me wat voorbeelden gegeven, en allemaal schommelen ze rond de 15%.
Dan nu Audi/PON/ABT/Büchli. Die rekenen met 35% aandrijfverlies. De 1.8TFSI die vorige week op de testbank ik geweest, leverde 150pk op de wielen:202pk valt weer binnen de toleranties, dus: Tadaa, uw auto voldoet.
- Onafhankelijke en uitstekend aangeschreven tuners: 150PK + 15% aandrijfverlies: 172PK
Dat is dus dezelfde discussie die ik ga krijgen na de test volgende week. Dan zie ik 150pk staan, en dan melden zij trots dat dat ruim 200pk is, terwijl niemand in de wereld het daar mee eens is.
Gelukkig blijft het koppel zeer zeer ruim achter bij die andere motor (en bij mijne ook waarschijnlijk), dat ze sowieso nog wel moeten kijken.
Je moet het anders verwoorden. Hoeveel pk zou je erbij krijg met de chip?
Zegt abt dat je er bijvoorbeeld 60pk bijkrijgt? Dan moet je daarop sturen.
Wat heeft je auto origineel, en wat zou hij krijgen met de chip.
Bijvoorbeeld origineel 150 en met chip 210. Dat is 60 pk meer.
Ik snap sowieso die krukas PK's niet. In Amerika meten tuners allemaal met wiel PK's. Zouden fabrikanten ook moeten doen IMHO.
[ Voor 32% gewijzigd door KappeNou op 25-11-2011 11:02 ]
Bij een chip op maat word altijd een before en after run gemaakt.
Dat is alleen bij een abt chip wat moeilijker.
Ik denk onderhand dat het advies van KappeNou het beste is:
Ik denk dat je blij mag zijn als hij gewoon goed loopt..
De instapprijs van de Audi A1 Sportback is 17.990 euro. Voor dat geld krijg je een 1.2 TFSI Attraction uitvoering mee met 86 pk. Met Pro Line-pakket komt de prijs van deze Attraction uit op 19.890 euro. De completere 1.2 TFSI Ambition Pro Line is er voor 21.170 euro.
Wie meer vermogen wil, kiest voor de 1.4 TFSI met 122 pk. Die mag met Attraction-uitrusting voor 21.400 euro mee. Met Pro Line-pakket en S-Tronic transmissie is dit 25.080 euro. De 1.4 TFSI Ambition Pro Line kost 24.620 euro. De 1.4 TFSI 122 pk Ambition met S-Tronic maar zonder Pro Line-pakket kost 24.980 euro. De topversie is de 1.4 TFSI 185 pk S-Tronic, die voor 30.190 euro mee mag.
Diesels zijn er natuurlijk ook. De 1.6 TDI 90 pk Attraction Pro Line is er voor 24.060 euro. Met S-Tronic is dit 26.450 euro. Met Ambition uitrusting en handbak komt de prijs uit op 23.960 euro, met Pro Line en S-Tronic is het 27.750 euro. De sterkste diesel is de 1.6 TDI 105 pk. De Attraction Pro Line kost 25.670 euro, de Ambition Pro Line is er voor 27.030 euro.
De standaarduitrusting van de A1 Sportback is gelijk aan een driedeurs A1 in dezelfde uitvoering. De A1 Sportback staat begin 2012 bij de dealers.
Ja dat weet ik. Maar IMHO als fabrikant beter aangeven wat op de wielen komt, daar heb je tenminste wat aan.Tylen schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 11:22:
Het is altijd al zo geweest dat de pk's in krukas pk's opgegeven worden.
Bij een chip op maat word altijd een before en after run gemaakt.
Dat is alleen bij een abt chip wat moeilijker.
JD maakt ook altijd 2 metingen. Maar van een standaard abt chip kan je natuurlijk niet veel verwachten. Ook al betaal je grof geld.
vw/seat (vroeger ook audi) van der velden dealer liet het altijd door SKN in Duitsland doen, maar laatste paar jaar rijden ze met de duurste chip optie ook gewoon naar JD toe (met garantie, ook in de lease)
Autoblog heeft een keer een leon van hun getest >klik<
In mijn A1 kunnen 'Auto' + voorruit niet tegelijk. Als je op 'voorruit' drukt, dan gaat het lampje bij 'Auto' uit. Hoe is dat bij jou?zonoskar schreef op donderdag 24 november 2011 @ 17:12:
[...]
Ja, ja en neeAC op auto stand +`voorraam stand (dat knopje wat je bedoeld) en hij blaast niet tegen de voorruit maar maakt wel een hoop herrie en er komt genoeg lucht uit de zij roosters.
Metal up your ass
JD maakt volgens mij alleen 2 metingen als het een chip op maat is. Voor een standaard chip hoef je niet helemaal naar Lochem te rijden. Dit kan ook vanuit de leverende dealers die samenwerken met JD.KappeNou schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 12:06:
[...]
Ja dat weet ik. Maar IMHO als fabrikant beter aangeven wat op de wielen komt, daar heb je tenminste wat aan.
JD maakt ook altijd 2 metingen. Maar van een standaard abt chip kan je natuurlijk niet veel verwachten. Ook al betaal je grof geld.
vw/seat (vroeger ook audi) van der velden dealer liet het altijd door SKN in Duitsland doen, maar laatste paar jaar rijden ze met de duurste chip optie ook gewoon naar JD toe (met garantie, ook in de lease)
Autoblog heeft niet 1 keer, maar 2 keer een Leon getest van VDV. Één keer was het de FR en de andere een Cupra.
Maar ABT en PON is altijd een lastig verhaal geweest. Het internet staat er vol van.
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Zitten jd en vd velde niet onder 1 dak?KappeNou schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 12:06:
[...]
Ja dat weet ik. Maar IMHO als fabrikant beter aangeven wat op de wielen komt, daar heb je tenminste wat aan.
lijkt me nogal logisch toch? dat is iig normaal. bij het ontwasemen gaat hij met volle kracht op het vooruit, stond je CC op "econ" dan gaat die uit omdat uitwaseming met airco het beste werkt. äuto" gaat ook uit omdat voor de normale climaat regeling is, waarbij de kracht van de ventilatoren door het systeem bepaald worden.JaymzHetfield schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 12:27:
[...]
In mijn A1 kunnen 'Auto' + voorruit niet tegelijk. Als je op 'voorruit' drukt, dan gaat het lampje bij 'Auto' uit. Hoe is dat bij jou?
Onder een bepaalde temperatuur (3-4 graden) wordt de airco pomp uitgeschakeld om bevriesing van het systeem te voorkomen op dat moment hebje dus meer moeite om de ruiten wasem vrij te krijgen/houden.
[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 25-11-2011 13:16 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Met lucht uit de zijrooster ontwasem je de voorruit niet, het zou kunnen dat er een klepje niet omloopt.zonoskar schreef op donderdag 24 november 2011 @ 17:12:
[...]
Ja, ja en neeAC op auto stand +`voorraam stand (dat knopje wat je bedoeld) en hij blaast niet tegen de voorruit maar maakt wel een hoop herrie en er komt genoeg lucht uit de zij roosters.
Bij ontwasemen komt er droge (als de airco het doet) warme (als de motor een beetje warm is) lucht uit de spleetjes bij de voorruit. Dan zie je in korte tijd de mist optrekken.
Dat snap ik, maar het leek erop dat zonoskar een andere evaring had...Chaoss schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:15:
[...]
lijkt me nogal logisch toch? dat is iig normaal.
Metal up your ass
Whoop!
Kan kapotte aircopomp zijn. Of hij moet gevuld worden.marccom schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:54:
Iemand enig idee waar de temperatuursensoren in een A3 8P zitten? Heb af en toe het idee dat er een sensor vuil is ofzo, 16c is soms lekker warm, soms te koud. Heb het middenconsole / kachelbedieningspaneel er al uit gehad en het ventilatortje daarin schoongemaakt, echter niet heel veel van te merken dus ik denk dat er nog meer in zitten?
Die gebruik ik nooit, altijd standje ecoTylen schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:48:
[...]
Kan kapotte aircopomp zijn. Of hij moet gevuld worden.
Kan niet zo goed tegen de airco, krijg last van mn ogen.
Whoop!
Zelfde ervaring als jullieJaymzHetfield schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:49:
Dat snap ik, maar het leek erop dat zonoskar een andere evaring had...
bij mij hetzelfde, zodra je de voorruitontwaseming inschakelt gaat hij van de auto stand af.JaymzHetfield schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 12:27:
[...]
In mijn A1 kunnen 'Auto' + voorruit niet tegelijk. Als je op 'voorruit' drukt, dan gaat het lampje bij 'Auto' uit. Hoe is dat bij jou?
al had ik vandaag ook wel iets bijzonders, zodra ik de cruise control inschakelde ging hij ineens een paar tellen op recirculatie, datzelfde geluid dat je een paar seconden hoort als ie je koplampen & voorruit schoonmaakt, dan doet ie dat ook en gaat hij vanzelf weer op normale stand. moest de airco uit en weer aanzetten om weer op gewone stand te krijgen. lampje stond overigens niet aan.
ik kan wel concluderen dat die airco iig niet helemaal 100% in orde is. misschien blijft bij jou ook de recirculatie hangen na het ruitensproeien?
edit: ik denk dat je ook een stukje tape krijgt!
[ Voor 6% gewijzigd door Frieda op 26-11-2011 19:03 ]
Moet ik mijn lijstje nog eens plaatsenzonoskar schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:01:
[...]
Dus na het tankdopje is er nu weer iets mis met de Audi A1. Hoe is dat bij de andere Audi's?
Haha, bij nadere inspectie blijk ik toch een stukje tape te hebben gekregen bij de vorige terugroepactie.Frieda schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:02:
edit: ik denk dat je ook een stukje tape krijgt!
Bij ruitensproeien heb ik nog niks geks gemerkt.
/edit: @PWM: jouw Audi is een speciaal geval
[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 26-11-2011 19:21 ]
Ook bij de 'grote' merken.
Mijn laatste auto's (peugeot 206, astra h GTC en nu de golf 6) heb ik steeds gekocht toen het model bejaard was en heb daar dan ook nooit serieuze problemen mee gehad
Misschien moet je ze 's vragen waarom ze zulke inefficiënte versnellingsbakken aandrijflijnen bouwen, want 35% (!) verlies is natuurlijk bar en bar slecht (natuurlijk is dat niet werkelijk zo, maar hoe dom kunnen ze zijn om zo'n percentage te hanteren?). Ik kan me overigens nog voorstellen dat een Quattro-systeem wat hoger zit, maar dan nog zou ik 35% wel heel veel vinden.PWM schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:29:
Dan nu Audi/PON/ABT/Büchli. Die rekenen met 35% aandrijfverlies. De 1.8TFSI die vorige week op de testbank ik geweest, leverde 150pk op de wielen:202pk valt weer binnen de toleranties, dus: Tadaa, uw auto voldoet.
[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 27-11-2011 02:44 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Maar wat voor percentage houden andere fabrikanten aan? en wie zegt dat die wel klopppen misschien geven die bewust een veel lager percentage aan?
De goede tuners (Hartogh, JD, Rica) e.d. die het testen (JD zelfs bij elke auto afzonderlijk), komen met die 15% (hetzelfde geldt overigens voor de buitenlandse tuners). Die 15% voor mijn voorwielaangedreven Audi A4 is echt gewoon een correct percentage. Het kan 17% zijn, 13%, maar gaan 30%+
Ik ga nu rijden naar de bank, resultaat komt hier te staan
In principe weten ze ook niet of het 15% is. Dan zou je het blok eruit moeten halen en op een dyno moeten aansluiten.PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:06:
Het is niet echt de fabrikanten die het naar buiten brengen, omdat het verder niet echt relevant is bij autoverkoop.
De goede tuners (Hartogh, JD, Rica) e.d. die het testen (JD zelfs bij elke auto afzonderlijk), komen met die 15% (hetzelfde geldt overigens voor de buitenlandse tuners). Die 15% voor mijn voorwielaangedreven Audi A4 is echt gewoon een correct percentage. Het kan 17% zijn, 13%, maar gaan 30%+
Met maar 200pk maakt een paar % natuurlijk niet heel veel uit. Het gaat meer om het gevoel van vermogens winst. JD stelt een auto vaak iets lager af, maar met een beter koppel verloop.
[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 29-11-2011 09:54 ]
Nee, maar als je een keer een blok eruit haalt en het verschil meet, weet je wel dat het "ongeveer" 15% is en dat geldt dan voor alle auto's met ongeveer zo'n type versnellingsbak is. De verschillen zitten hem op een gegeven moment echt in de marge, niet een factor van meer dan twee zoals Audi hier suggereertKappeNou schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:53:
[...]
In principe weten ze ook niet of het 15% is. Dan zou je het blok eruit moeten halen en op een dyno moeten aansluiten.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
en ABT zegt 200 pk te halen op de wielen of krukas?PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:12:
Foto en verslag volgt nog, maar het resultaat is 217pk krukas, met 150pk aan de wielen.....
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Huh die snap ik al helemaal niet.PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:12:
Foto en verslag volgt nog, maar het resultaat is 217pk krukas, met 150pk aan de wielen.....
Op de bank gaf hij dus aan 150pk? (op de wielen)
Dus euhh 150pk + 35% = 202.5pk (op de kruk)
Of rekenen ze nu ineens 45%???
[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 29-11-2011 11:38 ]
Kruk.Beerkeeper schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:26:
[...]
en ABT zegt 200 pk te halen op de wielen of krukas?
155 pk om precies te zijn, 40% inderdaad. Ligt aan de winterbanden zeggen ze. Test 4 wordt nu gestart.Tylen schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:36:
[...]
Huh die snap ik al helemaal niet.
Op de bank gaf hij dus aan 150pk? (op de wielen)
Dus euhh 150pk + 35% = 202.5pk (op de kruk)
Of rekenen ze nu ineens 45%???
ja want smallere winterbanden hebben meer rolweerstand?PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:43:
[...]
155 pk om precies te zijn, 40% inderdaad. Ligt aan de winterbanden zeggen ze. Test 4 wordt nu gestart.

Damn. Wat zegt die vent zelf dan die de bank bedient?PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:43:
[...]
155 pk om precies te zijn, 40% inderdaad. Ligt aan de winterbanden zeggen ze. Test 4 wordt nu gestart.
Die weet zelf ook wel dat 40% echt niet klopt toch?
Wel meer wrijving vanwege de zachtere compound, hierdoor nemen de verliezen iets toe. 40% is echter belachelijk natuurlijk.EraZor schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 11:56:
[...]
ja want smallere winterbanden hebben meer rolweerstand?
Type bank maakt ook uit, daarom is het jammer dat er geen 'voor' en 'na' meeting wordt gedaan. Dan kan je exact zien wat de vermogenstoename is geweest door de Abt kuur.
Divide and conquer.
"Average real transmission and tyre losses are about 10% of the flywheel power plus 10bhp for FWD cars and 12% plus 10bhp for RWD cars. This equates to about 15% to 17% for cars of "average" power output.
VW technical also quote their cars as losing, on average, about 15% of the flywheel power in the transmission and tyres."
Divide and conquer.
kun je alleen echt meten door het blok uit te bouwen en aan de krukas te meten en dat vergelijken met het vermogen aan de wielen.PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:06:
Het is niet echt de fabrikanten die het naar buiten brengen, omdat het verder niet echt relevant is bij autoverkoop.
wat ze op de rollenbank doen is je auto laten uitrollen en aan de hand daarvan bepalen ze de rolweerstand maar volgens mij is dat nog geen waarde die 100% kloppend is.
Allereerst moet ik zeggen dat er een professionele omgeving staat voor het testen. De afgesloten ruimte waar de auto instaat is extreem goed gekoeld, nooit is de ruimte boven de 10 graden, waarbij ook de motor continu van versie lucht wordt voorzien. De medewerker was zeer behulpzaam en vriendelijk.
Dan de meting zelf. De auto heeft 2 problemen in mijn ogen. Het vermogen is niet voldoende, en de vermogenscurve/koppelkromme kent diepe dalen tijdens het accelereren.
Vermogen
Er zijn 4 tests gedaan. Bij de mooiste test, kwam het vermogen uit op (afgerond) 115kw/156pk op de wielen. Dit werd vertaald in (schrik niet) 163kw/221pk op de krukas.
Ik ga deze bevinding naar andere tuners sturen. Ik heb hem ook aangegeven dat ik het erg veel vind. Hij kan hier niks aan veranderen, het is de bank die deze meting verricht. ABT heeft de bank op deze manier ook gekeurd, waarna ik hem wel toegooide dat het op deze manier ook wel makkelijk was om 211pk getuned te claimen. Aangezien ik niet de expert ben, moet ik andere mensen naar deze test laten kijken.
Vermogensloop
De eerste 2 tests liepen mooi door, en daar baalde ik van, gezien dat niet mijn rij ervaring is. Gelukkig, bij de laatste 2 tests begon de motor te bokken zoals ik het ken. Zeer diepe vermogensdippen bij 4800 toeren. Het leuke is dat hier die 45% bij ABT in het nadeel gaat werken, de dippen komen via dezelfde berekening namelijk uit op 30pk, om vervolgens weer naar die 221pk te gaan.
Qua rijgedrag gaf hij ook aan dat dat gewoon echt niet goed was. Deze dippen worden naarmate het buiten warmer wordt (eigenlijk vanaf 10 graden+) ook gestaag groter.
Dit laatste geeft mij gelukkig nog een houvast om ABT hiermee lastig te vallen. Qua vermogen, wordt het een enorme discussie over de berekening, 1 die ik niet ga voeren.
Ik ga hier mee aan de slag, met als enige geruststellende gedachte dat ik hierna nooit meer een Audi bestel. Sowieso omdat ik het niet meer wil, en ook omdat er vanuit het bedrijf gewoon geen Audi/VW meer besteld gaan worden (in het bedrijf zijn er ook nog 2 akkefietjes met VW producten).
Klopt ook helemaal niks van.Daniel schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:34:
Je moet het volgens mij andersom uitrekenen: het gaat immers om het verlies, dus hoeveel % van het krukasvermogen verloren gaat op weg naar de wielen. Als een wielmeting van van 156pk wordt vertaald in 221pk aan de krukas verlies je 65pk. Dat is 29,4% van het geprognotiseerde krukasvermogen. Dat is op zich best heftig - als autofabrikant zou ik me kapot schamen als mijn aandrijflijn zo inefficiënt zou zijn dat bijna een derde van het gegenereerde vermogen in het niets verdwijnt.
Dit is gewoon om hem aan het lijntje te houden. De ABT gechipte auto's die bij JD op de bank gaan halen bij langerna niet de PK's wanneer JD hem zelf chipt.
Om winterbanden de schuld te geven van 5% extra verlies is ook onzin. Enige extra verlies op een bank kan zijn dat de banden zwaarder zijn (roterende massa scheelt natuurlijk wel aardig wat) maar extra weerstand op een bank klopt niet.
Waarom staat er vierwiel meting bij? Dan lijkt het mij een verkeerde berekening.PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:56:
Hierbij de uitdraai:
[afbeelding]
Dit is de 4de meting, waarbij het topvermogen lager uitkwam
[ Voor 57% gewijzigd door KappeNou op 29-11-2011 15:09 ]
Dan moet deze dyno trouwens ook nergens op slaan:KappeNou schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:07:
[...]
Klopt ook helemaal niks van.
Dit is gewoon om hem aan het lijntje te houden. De ABT gechipte auto's die bij JD op de bank gaan halen bij langerna niet de PK's wanneer JD hem zelf chipt.
Om winterbanden de schuld te geven van 5% extra verlies is ook onzin. Enige extra verlies op een bank kan zijn dat de banden zwaarder zijn (roterende massa scheelt natuurlijk wel aardig wat) maar extra weerstand op een bank klopt niet.

Een paar jaar geleden had ik een Volvo V50 diesel die ik bij Rica heb laten tunen. Daar kwam uiteindelijk ongeveer 184pk uit - wat ook wel leek te kloppen gezien het tempo dat het ding maakte -, maar die uitdraai heeft het vervolgens over 114,6pk aan de wielen, oftewel bijna 38% aandrijfverlies. Nu was dat een diesel met waarschijnlijk een zwaarder vliegwiel, maar dan nog.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 29-11-2011 15:16 ]
Ze drijven de achterwielen elektrisch aan om ze in het tempo van de voorbanden mee te laten gaan. Op die manier denkt de auto dat hij echt rijd.KappeNou schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:07:
[...]
Waarom staat er vierwiel meting bij? Dan lijkt het mij een verkeerde berekening.
@PWM: Ah dat wist ik wel, maar viel me alleen op aangezien ik dat bij andere tuners nooit zie staan.

Hij liet me gisteren even wat resultaten zien. Als je dan BMW en Mercedes motoren ziet, hebben die prachtige lijnen, mooi vloeiende verloop. Bij de TDI's en TFSI's (ook de standaard uitvoeringen) lijkt het wel meer een achtbaan, zo op en neer gaan die lijnen.
@Tylen: Welke motor is dat?

helaas staan hier geen gemeten "wiel pk's" bij.
jouw grafiek is slecht, dat is wat anders dan dat alle grafieken slecht zouden zijn
[ Voor 63% gewijzigd door Chaoss op 30-11-2011 15:48 ]
- Het front is mooi. In het echt mooier dan op foto's, en wellicht ook wel mooier dan mijn A4. Echter, niet een reden om te wachten met bestellen
- Interieur ziet er wel wat meer premium uit, hoewel het een beetje teveel glim is
- Navi is beter, echter, persoonlijk vind ik 8 knoppen om de MMI mooier dan 4
Ik heb geen testbank, zij welChaoss schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:46:
jouw grafiek is slecht, dat is wat anders dan dat alle grafieken slecht zouden zijn
Van alle uitdraaien op het Audiforum, is er ook geen 1 standaard auto met een mooie lijn. Gek genoeg hadden de 1.9TDI's dat nog wel. Misschien heeft het iets met emissie o.i.d. te maken.
[ Voor 36% gewijzigd door PWM op 30-11-2011 16:29 ]
Yamaha R1 uit 2008PWM schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:22:
Dat was gisteren wel leuk bij Büchli. Die hebben alle merken op de bank gehad, van Panda's tot en met M5 of getunede RS6'en. Standaard en getuned.
Hij liet me gisteren even wat resultaten zien. Als je dan BMW en Mercedes motoren ziet, hebben die prachtige lijnen, mooi vloeiende verloop. Bij de TDI's en TFSI's (ook de standaard uitvoeringen) lijkt het wel meer een achtbaan, zo op en neer gaan die lijnen.
@Tylen: Welke motor is dat?
1 Liter 4 Cilinder.
Doe daar de 35% van VAG erbij en ik zou 244pk aan de kruk hebben. Ammenooitniet.
Ook opmerkelijk, de drag neemt zoals verwacht toe bij hogere toerentallen (groene lijnen), maar het verschil tussen wiel- en krukas-pk neemt juist na 4800 tpm af?PWM schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:56:
Hierbij de uitdraai:
[afbeelding]
Dit is de 4de meting, waarbij het topvermogen lager uitkwam
Topvermogens onderaan in de tabel voor wiel en krukas zijn ook niet bij gelijke toerentallen, op basis daarvan kun je natuurlijk niet zoveel zinnigs zeggen over de verliezen!
Hoe langer ik kijk, hoe vreemder ik de uitdraai vind... Zelf heb ik ook een TFSI besteld, hopelijk komen daar betere lijnen uit (wordt niet getuned).
Divide and conquer.
Dit topic is gesloten.