Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste
Acties:
  • 123.468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het lijkt mij wel. Een stage-overeenkomst is uiteindelijk ook een arbeidsovereenkomst en dus is je stage je werk. Het loon (stagevergoeding) moet je tenslotte ook opgeven. Dus op het moment dat je voor je reiskosten geen vergoeding voor krijgt bij je stage-gever en voldoet aan de andere voorwaarden die genoemd staan in het help-programma (minimum-afstand, minimum aantal keer) dan kan dat. Moet je nog wel even een openbaarvervoerverklaring aanvragen bij de IBG:

http://www.ib-groep.nl/st...ing/form_ovverklaring.asp

Je moet natuurlijk wel voldoende verdienen om uberhaupt belastingaftrek te hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 04-02-2008 19:06 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Tupolev schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:31:
Weet iemand of je als je stage (met vergoeding onder minimumloon) loopt bij een bedrijf als student ook reisaftrek openbaar vervoer kunt opgeven bij de belasting. Op de site van de belastindienst staat namelijk dat je een bedrag van de belasting mag aftrekken als je met het OV reist tussen werk en thuis. De vraag is dus of een stage hier ook onder valt.
Ja kan heb vorig jaar gedaan. Wel een Openbare Vervoerverklaring opvragen bij de IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt wel wat raar om een aftrekpost te maken van kosten die je misschien niet hebt gehad (in het geval van een OV van de IBG). Maar het staat op de site van de beldienst dus zal het wel kloppen.. Duurt vast niet lang meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Heeft er iemand toevallig het aangifte programma 2007 nog ergens staan? Belastingdienst heeft nl. een storing en het is daar nu niet te downloaden.

@ onderbuurman: ontzettend bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Matrix op 05-02-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

Matrix schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:07:
Heeft er iemand toevallig het aangifte programma 2007 nog ergens staan? Belastingdienst heeft nl. een storing en het is daar nu niet te downloaden.
Alstublieft!

Edit:

Voor het invullen moet er een nieuwe versie gedownload worden, dit is de oude. Zie ook Rudedadude in "Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs"

[ Voor 20% gewijzigd door Koppensneller op 06-02-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip crosspost*

Crossposten is niet de bedoeling. Houd de vraag centraal in loonbelasting wie kan mij helpen? :)

Als algemene noot: concrete vragen met een specifieke situatie aub in een eigen topic

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 05-02-2008 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

zie boven :)

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 05-02-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

zie boven en vriendelijk blijven naar elkaar he :)

[ Voor 117% gewijzigd door Rukapul op 05-02-2008 22:19 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb Fiscaal partnerschap en meer terugkrijgen dan betaald? afgesplist naar een eigen topic. Dit ivm Invulling en behandeling Grote Topics aangepast :) Bij voorkeur concrete vragen voor een specifieke situatie in een eigen topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Van de site van de belastingdienst:

Windows-versie aangifteprogramma 2007
Gebruikt u de Windows-versie van het aangifteprogramma? Dan moet u wachten tot er een nieuwe versie van het aangifteprogramma beschikbaar is. Deze versie kunt u uiterlijk eind deze week downloaden.

Hebt u uw aangifte al ingevuld? Bij het downloaden van de nieuwe Windows-versie worden alle gegevens automatisch overgenomen.

Alle windowsgebruikers zullen dus eerst nog een nieuwe(re) versie van het aangifte programma moeten downloaden

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24
Ook als die al verzonden is? Apart, heb hem gisteren gisteren volgens mij goed verzonden.

Straks maar eens goed nakijken thuis. Wil die 575 euro wel terug namelijk ;)

[ Voor 75% gewijzigd door koentjuh op 06-02-2008 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Dat is wel vreemd inderdaad. Afgelopen weekend kreeg ik foutmeldingen bij het verzenden van de aangifte. Gisteren leek het verzenden van de aangifte echter wel goed te gaan, inclusief DigiD et cetera. Het zou nu dus kunnen dat mijn aangifte tóch niet verstuurd is? Vandaag maar even bellen met de Bdienst over deze kwestie.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al jaren moet ik aangifte doen, en op zich is die steeds redelijk simpel in te vullen; Ik ben alleenstaande met een iegen huis/aflossingsvrije hypotheek. Pas de laatste jaren verandert wat vaker iets (WOZ wordt vaker vastgesteld, en met die hoge ziektekostenpremies ben je soms opeens over de drempel voor ziektekosten). Maar nu heb ik iets wat ik nog nooit aan het handje heb gehad:

Afgelopen december heb ik met TWK een herwaardering van mijn loon gehad. Daardoor onstond er een nabetaling, vanaf 1 januari 2006. Nu vraag ik mij af hoe ik die het beste kan verwerken in mijn aangifte.

Ik dacht me te herinneren dat ik de nabetaling over voorgaande jaren op een aparte plek kon opgeven, klopt dat ? Is dat uberhaupt wel gunstig ? Wat raden de mensen met meer kennis hierover mij aan ? Ik weet het eventjes niet nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 09:48:
Dat is wel vreemd inderdaad. Afgelopen weekend kreeg ik foutmeldingen bij het verzenden van de aangifte. Gisteren leek het verzenden van de aangifte echter wel goed te gaan, inclusief DigiD et cetera. Het zou nu dus kunnen dat mijn aangifte tóch niet verstuurd is? Vandaag maar even bellen met de Bdienst over deze kwestie.
Weet je wat de grap is. Als je de aangifte verstuurd, krijg je als het goed is een melding dat de aangifte succesvol is verstuurd. Dat betekent alleen nog niet dat de aangifte ook succesvol is ontvangen ;)

Zou er idd maar ff achteraan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:00:
Al jaren moet ik aangifte doen, en op zich is die steeds redelijk simpel in te vullen; Ik ben alleenstaande met een iegen huis/aflossingsvrije hypotheek. Pas de laatste jaren verandert wat vaker iets (WOZ wordt vaker vastgesteld, en met die hoge ziektekostenpremies ben je soms opeens over de drempel voor ziektekosten). Maar nu heb ik iets wat ik nog nooit aan het handje heb gehad:

Afgelopen december heb ik met TWK een herwaardering van mijn loon gehad. Daardoor onstond er een nabetaling, vanaf 1 januari 2006. Nu vraag ik mij af hoe ik die het beste kan verwerken in mijn aangifte.

Ik dacht me te herinneren dat ik de nabetaling over voorgaande jaren op een aparte plek kon opgeven, klopt dat ? Is dat uberhaupt wel gunstig ? Wat raden de mensen met meer kennis hierover mij aan ? Ik weet het eventjes niet nl.
Ik denk dat het toch "inkomen uit tegenwoordige arbeid" is. Als ik jou was zou ik met de Bdienst bellen, misschien kun je nog je aangifte 2006 herzien metde helft van de nabetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik ben in eind 2007 gaan samenwonen, en we vallen dus niet onder het fiscaal partnerschap.
En we hebben eind november dus ook een huis gekocht. Wie van ons mag nou de kosten van de hypotheek aftrekken?

Kunnen we de kosten van de hypotheek ook beide aftrekken?
Hoe zit het met de VT?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:49:
[...]

Weet je wat de grap is. Als je de aangifte verstuurd, krijg je als het goed is een melding dat de aangifte succesvol is verstuurd. Dat betekent alleen nog niet dat de aangifte ook succesvol is ontvangen ;)

Zou er idd maar ff achteraan bellen.
Nouja, dan bel ik straks wel even. Lekker handig ook, aangezien ik zelf bij de belastingtelefoon werk (toeslagen) en zie wat voor een enorme wachtrij er staat bij IB :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:17
Rudedadude schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 09:02:

Gebruikt u de Windows-versie van het aangifteprogramma? Dan moet u wachten tot er een nieuwe versie van het aangifteprogramma beschikbaar is. Deze versie kunt u uiterlijk eind deze week downloaden.

Alle windowsgebruikers zullen dus eerst nog een nieuwe(re) versie van het aangifte programma moeten downloaden
Als je de popup blokkering uitzet kun je alsnog je aangifte versturen, en ontvang je ook een ontvangstbevestiging. Die heb ik zelf namelijk zojuist gedaan.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Rudedadude schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 09:02:

Hebt u uw aangifte al ingevuld? Bij het downloaden van de nieuwe Windows-versie worden alle gegevens automatisch overgenomen.

Waar zie jij dit staan op de site eigenlijk. Ik kan het niet zo snel vinden. Op de startpagina staat wel een bericht voor Apple en Linux gebruikers maar niets over Windows-gebruikers. Het lijkt mij dan ook sterk wanneer je aangifte niet verzonden blijkt te zijn nadat je wel allerlei bevestigingen hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
koentjuh schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:52:
[...]

Nouja, dan bel ik straks wel even. Lekker handig ook, aangezien ik zelf bij de belastingtelefoon werk (toeslagen) en zie wat voor een enorme wachtrij er staat bij IB :'(
Gewoon wachten tot er bericht op de site staat en dan nog een keer versturen. Ze kijken sowieso altijd naar de laatst ingestuurde aangifte.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben even aan het kijken, maar het wordt me wat betreft de ZVW-bedragen niet duidelijk. Onder het kopje voorlopige aanslag/teruggaaf - Betaalde voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage ZVW heb ik nu alleen het bedrag staan wat ik vanwege mijn neveninkomsten als voorheffing heb betaald aan ZVW.

Nu heb ik ook nog inkomen uit loon bij werkgevers en daar staat op de loonstrook "ingehouden bijdragen ZVW" met een bedrag. Moet ik deze bedragen bij mijn voorlopige aanslag voor de neveninkomsten optellen en het totaal invullen? Of alleen het bedrag wat ik voor mijn neveninkomsten vooraf heb betaald?

Tweede vraagje betreffende de ZVW: een paar kopjes verder onder ZVW staat Loon ZVW. Moet ik daar gewoon alle bedragen van mijn jaaropgaven waar bij staat "Loon ZVW" optellen?

Bedankt :)

Tip trouwens, weet niet of het al bekend was, maar de bedragen voor de studiekosten in 2007 zijn bekend: http://download.belasting...aven_2008_ib2751t82fd.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 06-02-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff kijken,
- oude software vind me aangiftes niet meer omdat wat driveletters zijn veranderd (nieuwe comp).
- BD 2007 is voorlopig niet te downloaden op de site.

hebben we het nu over de belastingdienst of een of andere hobbyclub ??

d'r is daar toch niks meer te vertrouwen op computer-software gebied ?

[edit]
al goed, alles ingevuld :)
moet 700 euri terug krijgen ;)

kan iemand me uitleggen dat iemand met een modaal (misschien ietsje boven) met standaard lease bak, netto meer overhoudt over januarie dan in december vorig jaar? rond de 25euro ongveer

[edit2]
overgang van salaris admin.
specifiactie totaal te storten (totaal/spaarloon) bij de een bij elkaar opgeteld bij de ander niet :)
dus toch zoals verwacht 30eu netto achteruit

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Okay, ik ben eruit, ingehouden bijdrage zvw op je loonstrook kun je kwijt onder aftrekposten / ziektekosten / algemeen en dan onder het kopje inkomensafhankelijke bijdrage zvw. Loon zvw moet je bij elkaar optellen en onder het kopje zorgverzekeringswet/Loon zorgverzekeringswet invullen (in mijn geval met meerdere werkgevers de boel bij elkaar optellen en invullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

neographikal schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:55:
Okay, ik ben eruit, ingehouden bijdrage zvw op je loonstrook kun je kwijt onder aftrekposten / ziektekosten / algemeen en dan onder het kopje inkomensafhankelijke bijdrage zvw. Loon zvw moet je bij elkaar optellen en onder het kopje zorgverzekeringswet/Loon zorgverzekeringswet invullen (in mijn geval met meerdere werkgevers de boel bij elkaar optellen en invullen)
Eerste gedeelte had ik mbt inkomensafhankelijke bijdrage zvw (aftrekposten / ziektekosten / algemeen en dan onder het kopje inkomensafhankelijke bijdrage zvw)

Maar waar vind ik het 2de gedeelte? Ik heb even goed zitten kijken maar die zie ik niet. Onder welke aftrekpost moet loon zvw staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Niet onder aftrekposten, gewoon onder ZVW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

neographikal schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:48:
Niet onder aftrekposten, gewoon onder ZVW :)
Ik zie het niet 8)7
Misschien omdat ik een student ben met bijhorende bescheiden loon?

Is het in bepaalde Box? Zeg maar waar in het aangifteprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik heb gisteren mijn aangifte verstuurd maar ik kan mij dit scherm toch echt niet herinneren. Alleen bij de aftrekposten heb ik iets gezien over ziektekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Bij mij staat het gewoon niet bij! Misschien heb je iets aangevinkt waardoor je deze optie krijgt maar hij staat er echt niet. Ben je toevallig student?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ben student, maar studenten hebben verder geen aparte uitgangspositie. Enige wat er bij mij mogelijk anders is, is dat ik neveninkomsten heb (inkomsten uit overige werkzaamheden). Daar zal het wel in zitten vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

neographikal schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:17:
Ik ben student, maar studenten hebben verder geen aparte uitgangspositie. Enige wat er bij mij mogelijk anders is, is dat ik neveninkomsten heb (inkomsten uit overige werkzaamheden). Daar zal het wel in zitten vermoed ik :)
Klopt en opgelost.

Zojuist even aangevinkt en blijkt het dat te zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb me aangifte al vestuurd maar nu kwam er gister nog een jaaropgave binnen :?
Blijkt te gaan over vakantiegeld wat ik had opgebouwd bij Randstad toen ik daar nog in 2006 werkte.
Kun je de huidige aangifte nog wijzigen en heeft het überhaupt zin om het volgende erbij te zetten:
Loon 347, loonbelasting 147 , arbeidskorting 0

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat kan nut hebben als je onder de max heffingskortingen zit. Kwestie van ff invullen en opnieuw versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
klaasbram schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 19:28:
Kun je de huidige aangifte nog wijzigen en heeft het überhaupt zin om het volgende erbij te zetten:
Je eerder verstuurde opgave was dus onjuist, je bent dan verplicht om opnieuw aangifte te doen.
Volgens http://www.belastingdienst.nl/veelgesteldevragen/:
Ik heb al aangifte gedaan. Hoe kan ik een wijziging in die aangifte doorgeven?
U hebt elektronisch aangifte gedaan
In dit geval kunt u het aangifteprogramma opnieuw doorlopen. U vult weer al uw gegevens in en brengt de wijzigingen aan. Daarna kunt u uw aangifte opnieuw insturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin heeft in 2007 stage gelopen (oa in zomervakantie), en heeft dus een tijdje met het OV gereisd. Nu staat in de voorwaarden voor openbaar vervoer aftrek dat je minimaal 40 dagen met OV gereisd moet hebben en een ov verklaring moet hebben.

Geldt de ov studentenkaart als ov verklaring? (die had ze wel) En die 40 dagen komt ze wel aan, maar uiteraard heeft ze alleen in de zomer betaald toen haar OV niet geldig was, dus geen 40 *betaalde* dagen.

Kan ik wat met deze situatie of is het jammer en helaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

De ov-verklaring moet ze aanvragen bij de ibg, ik heb eerder de directe link gepost. Verder gaat het er niet om of ze betaald of gratis heeft gereisd, zolang ze maar geen vergoeding heeft gekregen van haar werk/stagegever. Die 40 dagen tellen dus voor zowel in de zomer betaalde als de voor haar 'gratis' dagen. Dat is in elk geval wat ik afleid uit de help van het belastingaangifteprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze heeft een vergoeding gekregen van 50 euro zegt ze, maar ik zie op haar jaaropgave niks staan bij "reiskosten onbelast". Heeft dat nog invloed?

Edit: ik zie net staan dat dit van die reiskosten aan de orde is geweest 8)7 Maar ik zie niks staan van die 50 euro waar ik het net over heb. Val ik in ieder geval niet COMPLEET in herhaling :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het helpbestand zegt mij:

Kreeg u van uw werkgever een vergoeding voor uw reiskosten voor het openbaar vervoer? Dan trekt u deze van het vaste bedrag af.

Van die vergoeding hoef je ook niets terug te zien op je jaaropgave, het valt namelijk niet onder je inkomen, net als eventuele andere declaraties voor gemaakte kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Rudedadude op 07-02-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is het al duidelijk welke regels er nu veranderd zijn ten opzichte van studie gezien het feit dat in het programma zelf staat dat dit tijdens het schrijven nog niet bekend was en ik alleen een pdf kan vinden van 2006.

Mischien kan iemand mij vertellen of gehoordbescherming als medische hulpmiddelen mag worden afgetrokken. De zorgverzekering kon hem iig niet vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Laatst online: 24-02-2016
BlueKeenan schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 15:17:
Mischien kan iemand mij vertellen of gehoordbescherming als medische hulpmiddelen mag worden afgetrokken. De zorgverzekering kon hem iig niet vergoeden.
Ik heb mijn Exinores bij mijn opgave in 2006 al opgegeven onder Hulpmiddelen. Na overleg met verschillende mensen was dat de beste plek om ze op te geven én op die manier krijg je met een beetje geluk nog 113% ook ;)

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Ik heb een vraagje,

per 1 april ontvang ik samen met mijn vriendin de zorgtoeslag op mijn naam. Nu doen we beide apart aangifte IB. Kan ik nu bij de aftrek ziektekosten de helft van de ontvangen ZT bij mij invoeren en die helft bij die van mijn vriendin? Of moet ik alle ZT bij mij invoeren en bij mijn vriendin alleen de zorgtoeslag die ze tot 1 april heeft ontvangen?

Dat laatste zou niet leuk zijn, aangezien ik best wat inkomensafhankelijke ZVW heb betaald en mijn vriendin eigenlijk praktisch niets waardoor zij niet over de drempel heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 06:54
@koentjuh, ligt eraan of jij voor fiscaal partnerschap kiest. Als ik zo lees, kies jij daarvoor niet en dan moet je de ontvangen zorgtoeslag in mindering brengen. Daarnaast als je nu niet voor fiscaal partnerschap kiest, moet je een deel van de zorgtoeslag terug betalen, als je te veel ontvangen hebt.

Wanneer je niet voor fiscaal partnerschap kiest, heb je eigenlijk verzuimd om je gewijzigde situatie door te geven en heb je naar alle waarschijnlijkheid te veel zorgtoeslag ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brakius op 09-02-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Brakius schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 11:38:
@koentjuh, ligt eraan of jij voor fiscaal partnerschap kiest. Als ik zo lees, kies jij daarvoor niet en dan moet je de ontvangen zorgtoeslag in mindering brengen. Daarnaast als je nu niet voor fiscaal partnerschap kiest, moet je een deel van de zorgtoeslag terug betalen, als je te veel ontvangen hebt.

Wanneer je niet voor fiscaal partnerschap kiest, heb je eigenlijk verzuimd om je gewijzigde situatie door te geven en heb je naar alle waarschijnlijkheid te veel zorgtoeslag ontvangen.
Dat klopt niet helemaal. Wij komen dit jaar nog net onder de 18000 euro uit voor de ZT (ivm bijbaan en studie) dus hebben we recht gehad op de maximale ZT voor zijn tweeen. Fiscaal partnerschap is niet hetzelfde als toeslagpartners.

Maar ik heb even wat vergeleken en ik kom erachter dat mijn vriendin eigenlijk 60 euro extra aftrek heeft waarmee zij niks kan doen, omdat ze te weinig loonheffing heeft betaald. Als we samen aangifte doen, dus fiscaal partnerschap, dan kunnen we de 60 euro wel benutten. Dus straks maar eens even met haar om de tafel om het een en ander uit te leggen. Dan is namelijk ook meteen het zorgtoeslag verdelingsprobleem opgelost :)

Toch handig zon topic, anders was ik de inkomensafhankelijke ZVW helemaal vergeten, gezien mijn aanvullende verzekeringen krijgen we zo toch al snel een extra 100 euro terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 06:54
Waarom kies je niet voor fiscaal partnerschap, als ik zo mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Voor dit jaar is het gunstig inderdaad. Ben alleen nog aan het uitzoeken of dit dan ook gevolgen heeft voor de komende jaren. Maar, iets anders. Kan ik zomaar een geheel nieuwe aangifte versturen naar de IB? Anders kan ik sowieso niet meer voor fiscaalpartnerschap kiezen, omdat ik mijne al had verzonden, voordat ik hier achter kwam ;)

edit:
je kan dus ieder jaar kiezen voor het fiscaalpartnerschap als je enkel samenwoont en een gezamelijk huishouden voert. Dat scheelt. Kiezen we daar dit jaar voor. Lees namelijk ook dat je je aangifte nog kan herzien zolang er geen vaststelling is geweest

[ Voor 28% gewijzigd door koentjuh op 09-02-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 11-09 05:18
Kort vraagje: ik heb een studieschuld en omdat ik mijn opleiding nog niet afgerond heb is deze nog niet kwijtgescholden. Kan ik deze gewoon opgeven als schuld zodat dit in mindering wordt gebracht bij mijn vermogen in box3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Even uit logische redenatie lijkt me dat vrij sterk. Op die manier haal je dus voordeel uit een schuld die over een paar jaar ineens nooit heeft bestaan, zal de belastingdienst niet leuk vinden :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 11-09 05:18
Maar nu bestaat die schuld nog wel, en als ik bijv, zou stoppen met mijn studie blijft die schuld ook bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Is het dan niet pas aftrekbaar als het een definitieve schuld wordt? Ik heb het antwoord helaas niet voor je hoor, denk alleen ff hardop mee :P Het lijkt me haast niet mogelijk dat de Belastingdienst zulke potentiele cadeautjes uitdeelt. Dit is natuurlijk wel de enige situatie waarbij een schuld een schuld kan zijn (en dus aftrekbaar) en over 5 jaar ineens nooit heeft bestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het is op het moment gewoon een schuld. De IBG geeft tenslotte aan dat het omgezet wordt in een gift op het moment dat de opleiding wordt afgerond. Dat betekent dat het nu gewoon kan meetellen als schuld in box 3. Is mijn redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
het lijkt mij ook sterk dat dat zomaar kan. Als het al kan, zullen daar vast voorwaarden aan zitten. Ik zou bellen naar de BD.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:34:
Het is op het moment gewoon een schuld. De IBG geeft tenslotte aan dat het omgezet wordt in een gift op het moment dat de opleiding wordt afgerond. Dat betekent dat het nu gewoon kan meetellen als schuld in box 3. Is mijn redenatie.
In de toelichting staat:

Schulden in box 3
Het gaat bijvoorbeeld om:

-schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
-schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
-schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
-schulden volgens de Wet studiefinanciering

Dus ja dat valt dan onder box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom een vraag over studiekosten.... Mijn vriendin studeerde in 2007, ik niet. Ik wil de volgende invulling geven aan de studiekosten.

collegegeld +-1500

studieboeken +-300

computer gekocht (wordt 100%gebruikt voor studie) (nieuwwaarde-10%) / 3

studiefinanciering (12 * normbedrag) - (5 * basisbeurs)
^^ 5 x want ze heeft 5 maanden basisbeurs ontvangen, toen stopgezet toen ze stage had

Klopt dit een beetje of snap ik het nou helemaal verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

In principe vervangt het normbedrag alle zaken als collegegeld en studieboeken en gebruik je dus alleen dat normbedrag en trek je daar (naast de drempel) de ontvangen beurs af. het heeft geloof ik alleen zin om met concrete bedragen te werken als je op meer dan 2 keer het normbedrag zit met je studiekosten, in dat geval kun je die gebruiken (maar moet je daarvan ook weer het normbedrag aftrekken e.d.)

Dus belangrijkste misverstand in bovenstaande mail: studiefinanciering is niet (12 * normbedrag), het normbedrag is het bedrag dat je gebruikt voor het bepalen van je studiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:41:
[...]

In de toelichting staat:

Schulden in box 3
Het gaat bijvoorbeeld om:

-schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
-schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
-schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
-schulden volgens de Wet studiefinanciering

Dus ja dat valt dan onder box 3.
Heb het niet recent opgezocht maar volgens mij mag je pas je studieschuld meetellen zodra je begint met afbetalen. Als je nu al de schuld gaat opvoeren dan lijkt het me ook logisch om bij het omzetten in een gift de gift bij je inkomen te rekenen en daar belasting over te betalen... Dat doet ook niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 08:22
Heb het topic doorgelezen, maar ook voor mij is het nog niet helemaal duidelijk betreft onderwerp studieschuld.

Ik heb ook een studieschuld opgebouwd en ben vanaf 1-1-2008 begonnen met terugbetalen hiervan.
Kan ik bij de aangifte 2007 nou deze schuld opgeven onder het kopje studiekosten en andere scholings uitgaven?? Valt dat dan onder de Schulden in box 3?

Heb ook dit pdfje doorgelezen, maar helaas ben ik er niet veel wijzer van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

De schuld en de aflossingen zijn sowieso geen studiekosten. Het valt wel onder de schulden in box 3, maar die hoef je pas in te vullen wanneer je voldoende bezittingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
weet iemand of ik automatisch mijn zorgtoeslag terug krijg bij de jaarlijkse aangifte ?? Ik heb deze namelijk stopgezet ivm de zeeeer slechte administratie van de belastingdienst en vele problemen...

ik krijg sinds mei namelijk geen toeslag meer maar gok dat dit een kleine 100 euro is ofzo en toch zonde om niet terug te vragen.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
ALs je die zelf hebt stopgezet dien je hem opnieuw aan te vragen.

Heb je een inkomen boven de inkomensgrens opgegeven, dan kijkt de belastingdienst zelf of je inkomen over 2007 niet lager was en krijg je het automatisch terug. Afhankelijk dus van hoe jij het 'stop' hebt gezet.

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11
Ben ik nou gek of is de bdienst mij aan het oplichten??

Situatie:
Baan 1: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 150 (loonheffingskorting toegepast)
Baan 2: Loon 1000, arbeidsk 0, loonheffing 400 (geen loonheffingskorting toegepast)
Totaal: Loon 7500, arbeidsk 140, loonheffing 550

Wanneer ik dit braaf invul en verder alles buiten beschouwing laat kom ik op een teruggaven van 140 euro! Terwijl wanneer ik mijn totale loon met 1000 euro in mindering breng en dus de volgende gegevens gebruik:

Totaal: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 550

Krijg ik ineens 550 euro terug :|! Hoe kan het zo zijn dat ik over 1000 euro ruim 400 euro belasting betaal :|! Rara wie kan mij dit uitleggen?? Kan het zo zijn dat ik achteraf na aangifte toch meer krijg omdat je nergens aan kan geven of de loonheffing is toegepast? Of maakt dat niets uit??

Help!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 00:15
als je

als uitgangspunt neemt heb je 400 euro teveel loonheffing betaald, aangezien

Baan 1: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 150

De juiste verhouding weergeeft. Allicht dat je dan dus meer terugkrijgt, dat is logisch.

De heffingskorting is vermoed ik al toegepast op die eerste 6500 euro, daarom lijkt het alsof je in verhouding weinig belasting betaald over die baan.(of veel over die andere baan ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald Koeman op 14-02-2008 21:00 ]

• Pizr
Ronald Koeman schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:57:
als je

als uitgangspunt neemt heb je 400 euro teveel loonheffing betaald, aangezien

Baan 1: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 150

De juiste verhouding weergeeft. Allicht dat je dan dus meer terugkrijgt, dat is logisch.

De heffingskorting is vermoed ik al toegepast op die eerste 6500 euro, daarom lijkt het alsof je in verhouding weinig belasting betaald over die baan.(of veel over die andere baan ;) )
Het eerste onderdeel heb je een punt.. de verhouding is heel anders! Maar blijf het vreemd vinden.. het lijkt wel alsof er een grens is tot 6500 en je dan ineens veel meer moet betalen. Ik bekijk het meer als een totaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand of er richtlijnen zijn voor het omrekenen van buitenlandse valuta naar euro's (voor aangifte van inkomen uit het buitenland), kan er op de site van de BD niets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Pizr schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:28:
[...]

Het eerste onderdeel heb je een punt.. de verhouding is heel anders! Maar blijf het vreemd vinden.. het lijkt wel alsof er een grens is tot 6500 en je dan ineens veel meer moet betalen. Ik bekijk het meer als een totaal!
Dat is ook zo ongeveer de grens ja. Tot aan ~6500 euro krijg je vaak alles terug omdat je dan genoeg hebt aan je arbeidskorting. Daarboven heb je aftrekposten nodig om wat terug te kunnen krijgen. Ik weet niet 100% hoe het zit maar het klopt in ieder geval wel, ik zat hier 2 jaar terug ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
The Legend schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:50:
[...]

Dat is ook zo ongeveer de grens ja. Tot aan ~6500 euro krijg je vaak alles terug omdat je dan genoeg hebt aan je heffingskorting en abeidskorting. Daarboven heb je aftrekposten nodig om wat terug te kunnen krijgen. Ik weet niet 100% hoe het zit maar het klopt in ieder geval wel, ik zat hier 2 jaar terug ook mee.
In feite is het heel simpel, de korting is een korting op de te betalen belasting. De eerste €2000 (ongeveer de som van beide kortingen bij een inkomen van €6000) aan belasting hoef je niet te betalen, dat is je korting.

Wanneer je €6000 verdient moet je €2000 belasting betalen, je korting is echter ook €2000, netto betaal je dus geen belasting.
Wanneer je €12000 verdient moet je €4000 belasting betalen, je korting is nog steeds €2000, netto betaal je dus €2000 belasting. Hierdoor lijkt het alsof je over de eerste €6000 niets betaald en over de volgende €6000 ineens heel veel.

disclaimer: vereenvoudigde getallen en percentages gebruikt om het voorbeeld simpel te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:59:
Heb het niet recent opgezocht maar volgens mij mag je pas je studieschuld meetellen zodra je begint met afbetalen. Als je nu al de schuld gaat opvoeren dan lijkt het me ook logisch om bij het omzetten in een gift de gift bij je inkomen te rekenen en daar belasting over te betalen... Dat doet ook niemand.
Iemand die hier het definitieve antwoord op weet? Anders ga ik maandag even de BD bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Geeft de IBG ook de schuld stand door aan de belastingdienst? Wanneer ik ineens veel afbetaal moet ik dat inkomen natuurlijk wel kunnen verklaren (en dus belasting over betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
argro schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:47:
[...]
In feite is het heel simpel, de korting is een korting op de te betalen belasting. De eerste €2000 (ongeveer de som van beide kortingen bij een inkomen van €6000) aan belasting hoef je niet te betalen, dat is je korting.

Wanneer je €6000 verdient moet je €2000 belasting betalen, je korting is echter ook €2000, netto betaal je dus geen belasting.
Wanneer je €12000 verdient moet je €4000 belasting betalen, je korting is nog steeds €2000, netto betaal je dus €2000 belasting. Hierdoor lijkt het alsof je over de eerste €6000 niets betaald en over de volgende €6000 ineens heel veel.

disclaimer: vereenvoudigde getallen en percentages gebruikt om het voorbeeld simpel te houden
Bedankt voor alle reacties!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Hallo,

Heb eigelijk een beetje ingewikkelde vraag

Ik ben officieel getrouwd, echter woon ik al een paar jaar niet meer samen met haar en woont zij in engeland. Heb verder ook niks geen contact meer met haar! zijn bezig met de scheiding!

Dus bij de belasting aangifte geef ik altijd netjes aan dat ik getrouwd ben maar dat ik geen inkomsten van haar opgeef.

Nu woon ik inmiddels al weer een paar jaar samen met mijn huidige vriendin en kan haar dus opgeven als mijn toeslag partner. Maar dat kan alleen als ik dus niet opgeef dat ik getrouwd ben!
Kan ik dan gewoon opgeven dat ik niet getrouwd ben of moet ik dat zowiezo opgeven?

Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen, blijft namelijk een beetje ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Huh, ik heb wat geks.
Als ik mijn uitbetaalde zorgtoeslag meereken kom ik boven de grens uit waarvoor je toeslag krijgt van iets van 26000€. Dus zou ik het terug moeten betalen. Maar dan haal ik mijn zorgtoeslag dus weg uit het overzicht met aftrekposten, en dan kom ik onder de grens uit, waardoor ik wel recht heb op zorgtoeslag.
Inkomsten zijn afhankelijk van de zorgtoeslag, en die zorgtoeslag is vervolgens weer afhankelijk van de inkomsten, soort van oneindige loop dus :P

Nu scheelt dat wat zorgtoeslag en een bedrag wat ik terugkrijg, dus ik wil toch wel graag weten wat ik nu moet invullen :P

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 17-02-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
webrazor schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:29:
Hallo,

Heb eigelijk een beetje ingewikkelde vraag

Ik ben officieel getrouwd, echter woon ik al een paar jaar niet meer samen met haar en woont zij in engeland. Heb verder ook niks geen contact meer met haar! zijn bezig met de scheiding!

Dus bij de belasting aangifte geef ik altijd netjes aan dat ik getrouwd ben maar dat ik geen inkomsten van haar opgeef.

Nu woon ik inmiddels al weer een paar jaar samen met mijn huidige vriendin en kan haar dus opgeven als mijn toeslag partner. Maar dat kan alleen als ik dus niet opgeef dat ik getrouwd ben!
Kan ik dan gewoon opgeven dat ik niet getrouwd ben of moet ik dat zowiezo opgeven?

Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen, blijft namelijk een beetje ingewikkeld.
Leeft u duurzaam gescheiden van uw echtgenoot of geregistreerde partner, dan beschouwen wij u als ongetrouwd. U leeft duurzaam gescheiden als u niet meer in gezinsverband met uw echtgenoot samenwoont en dit niet tijdelijk is bedoeld.
Check http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 17:41
Mijn vriendin is vorig jaar door haar ex met een bedrag van enkele duizenden euro's uit hun koophuis gekocht. Het geld staat nu ongveer een half jaar op haar bankrkng. Moet hier belasting over worden betaald en moeten we het opgeven? We dachten namelijk gelezen of gehoord te hebben dat er pas vanaf 20.000 euro belasting over betaald moest worden. Daarnaast hoorden we dat dit geld geinvesteerd moet worden in een nieuwe aankoop (mits < 5jaar) van een huis. Daarna vrij te besteden. De belastingdienst site geeft ons echter weinig opheldering, en om nou gelijk af te gaan op wat je ergens opvangt of hoort lijkt me ook wat te simpel. Wellicht hier iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Bedankt voor je reactie!

Dus ik kan gewoon mijzelf opgeven als ongehuwd en mijn huidige vriendin als toeslagpartner!
Kan ik dat ook nog van vorige jaren terug vragen. Aangezien ik dan voordeliger uitkom?

En hoelang moet je dan al uitelkaar zijn en vanaf wanneer kan ik mijn huidige vriendin als toeslagpartner aangeven volgens mij 2 jaar dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000

Klippy

Still Game

Vorig weekend al de aangifte van m'n ouders ingevuld, nu dacht ik ik vul die van mij ook eens in om te kijken wat daar uit rolt.

Maar ik snap het niet helemaal, ik heb zelf helemaal nog niks van bijzondere uitgaven of inkomsten. Woon nog thuis zelfs.
In dienst vanaf 01-02-2007. Dan vul ik alleen m'n loon, loonheffing en arbeidskorting in en kom ik op een teruggave van precies 400 euro?

Snap alleen niet waar dat in zit. Volgens de berekening heb ik 400 Euro te veel aan loonheffing betaald.
Zit alleen een verschil van 116 Euro in de arbeidskorting, volgens de belastingdienst kom ik uit op de volledige € 1.392, maar volgens de opgave is dat 1.276, precies 1 maand minder dus.

Ergens in die maand zal ook wel het verschil zitten, maar in welke korting moet dat dan zitten?
Want ik heb maar 11 maanden gewerkt en volgens de berekening heb ik nog steeds te veel betaald.
Of betaal ik loonheffing over een 12 maanden ipv 11?

Volgens mij zie ik gewoon wat simpels over het hoofd of er klopt echt wat niet :P
Snap ook niet helemaal dat bijvoorbeeld de arbeidskorting wordt geteld over een heel jaar terwijl de nergens aangeeft of je wel een heel jaar werkt.

Wat mis ik?

[edit]
Aah de belastingdienst had besloten dat stukje in 2 regels samen te vatten :P
Als u niet het hele jaar werkt, bijvoorbeeld omdat u later in het jaar met een baan begint, of omdat u vakantiewerk doet, houdt uw werkgever meer belasting in dan u uiteindelijk bent verschuldigd. U kunt dan na afloop van het jaar de te veel betaalde belasting terugvragen.
Dat is dus normaal blijkbaar dat je altijd te veel belasting hebt betaald als je geen heel jaar werkt?
Heb ik weer wat geleerd...

Vind ik wel vreemd, maar dat is met meer dingen... :P
Hadden ze me ook wel eens mogen vertellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Klippy op 17-02-2008 16:55 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is gewoon een standaardbedrag waarvan aan het einde van het jaar nog gekeken wordt of je terug krijgt of bij moet betalen. Zelf laat ik nergens loonheffingskorting gedurende het jaar toepassen bijv. zodat ik aan het einde van het jaar minder hoef bij te betalen. Het hangt er dus ook vanaf hoe je je loonheffingskorting hebt geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Mja ik had wat beter in het topic moeten lezen, staat nog meer over.

Maar ik geloof niet dat ik daar zefl wat aan geregeld heb over die korting :P
Zo te zien heb ik inderdaad gewoon te veel betaald. Ga het nog eens wat beter nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Klippy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:46:
Dat is dus normaal blijkbaar dat je altijd te veel belasting hebt betaald als je geen heel jaar werkt?
Heb ik weer wat geleerd...

Vind ik wel vreemd, maar dat is met meer dingen... :P
Hadden ze me ook wel eens mogen vertellen.
Dat komt door de heffingskorting. Wanneer jij per maand uitbetaald word dan wordt per maand 1/12 van de totale korting verrekend. Wanneer jij dus een half jaar werkt en een half jaar werkloos bent is slechts 6/12 van jouw korting verrekend. De overige heffingskorting wordt bij je aangifte verrekend. Je loopt dus in geen geval geld mis.

Het is natuurlijk onwerkbaar voor de salarisadministratie om dit soort dingen te compenseren. Wanneer jij op 1 februari begint met werken en in januari werkloos bent geweest zou je iedere maand 1,0909090909090909*1/12 deel van je heffinskorting moeten krijgen om te voorkomen dat jij te veel belasting betaald doordat je een maand werkloos bent geweest. Je kunt je wel voorstellen dat dat geen optie is.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 17-02-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Bedankt voor de uitleg.
Dat had ik inmiddels ook opgemaakt uit het topic en de site van de BD.

Ik had alleen de link tussen die heffingskorting (116 €/maand) en het verschil in loonbelasting niet helemaal door.
Maar ik heb hem inmiddels verstuurd, was een makkelijke aangifte met maar 3 in te vullen bedragen dus veel zal er wel niet mis kunnen gaan :P

Toch weer 400 Euro waar ik helemaal niet op gerekend had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Laatst online: 20-09-2022
Wel 2007, maar een vraagje mbt aanschaf van een laptop voor werk (dus geen studie).

Hoe duur mag het zijn? Maw. een laptop van 1000 euro is al meer dan mooi voor de doorsnee burger, ipv. één van 2000 euro!
Op de werkplek zijn er computers.

Computer/ laptop is voor onderweg en thuis.

Is het mogelijk of kan het echt niet meer?

(studenten kunnen een laptop wel opvoeren als studiekosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dazsur schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:15:
Wel 2007, maar een vraagje mbt aanschaf van een laptop voor werk (dus geen studie).

Hoe duur mag het zijn? Maw. een laptop van 1000 euro is al meer dan mooi voor de doorsnee burger, ipv. één van 2000 euro!
Op de werkplek zijn er computers.

Computer/ laptop is voor onderweg en thuis.

Is het mogelijk of kan het echt niet meer?

(studenten kunnen een laptop wel opvoeren als studiekosten)
Alleen studiematerialen zijn aftrekbaar. Wanneer jij echt niet zonder een laptop kunt i.v.m. je werk zou ik je baas eens aanspreken, de Bdienst je er niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assass
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

mag ik echt maar een derde van mn laptopkosten (-10%) aftrekken als studiekost of mag ik hem ook helemaal opgeven. dus, n laptop van 1200 - mag ik die maar twv (1200-120)/3 = 360 euro aftrekken of ook als 1200-120 = 1080 en dan volgend jaar niks opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Laatst online: 20-09-2022
assass schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:50:
mag ik echt maar een derde van mn laptopkosten (-10%) aftrekken als studiekost of mag ik hem ook helemaal opgeven. dus, n laptop van 1200 - mag ik die maar twv (1200-120)/3 = 360 euro aftrekken of ook als 1200-120 = 1080 en dan volgend jaar niks opgeven
Echt 3 jaar.
Dus elk jaar 360 als aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
assass schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:50:
mag ik echt maar een derde van mn laptopkosten (-10%) aftrekken als studiekost of mag ik hem ook helemaal opgeven. dus, n laptop van 1200 - mag ik die maar twv (1200-120)/3 = 360 euro aftrekken of ook als 1200-120 = 1080 en dan volgend jaar niks opgeven.
Volgens mij staat het antwoord op deze vraag zeer duidelijk op de site van de Bdienst en tevens staat het antwoord circa 25 keer in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag begonnen met het belastingformulier 2007 (digitaal dan wel he) ;) Ik woon ruim een jaar samen met een moeder en haar kind (onder 18). De moeder heeft recht op ouderkorting / kinderkorting etc. Ik heb uiteraard nergens recht op. Zij heeft een redelijke baan (21k p/j) en ik een goede baan (32 p/j). Wij hebben geen relatie en wonen in een huurhuis. De huurtoeslag hebben wij stopgezet omdat ik haar toeslagpartner ben geworden. Twee inkomens op 1 huisadres.

Nu wil ik haar belasting invullen en krijgt de volgende vragen:
Woont u samen met een huisgenoot? Ja / Nee – antwoord – ja
Is deze huisgenoot uw fiscaal partner? Ja / nee – antwoord - nee

Bij heffingskortingen wordt nu de vraag gesteld: vul de inkomsten van u huisgenoot / partner in? Als ik dat doe, dan vervallen bijna alle kortingen van de moeder en zal zij een groot bedrag terug moeten betalen.

Hoe is dit mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assass
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

ik snap echt helemaal niks van het aftrekken van mn studiekosten

ik heb van

jan 2007 tot aug 2007 250 per maand studiefinanciering uitwonende prestatiebeurs gehad
deze is aug 2007 opgehouden (na 4 jaar, maar nog niet omgezet naar gift)
ik heb 1538 collegegeld betaald
1300 - 10% / 4 = +/- 400 euro aan een laptop besteed
100 euro aan boeken

nu zit ik vast bij dat onduidelijke geklets van de belastingdienst over normbedragen enz,.. pff ik snap er niks meer van

want mag ik nou die +/ 2000 euro studiekosten aftrekken van mn belasting aangifte? ik heb die aftrekposten echt nodig omdat ik meer dan 6500 heb verdiend, dus wil t even echt goed zeker weten, het is het verschil tussen betalen en ontvangen voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
OcNewB schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:52:
Mijn vriendin is vorig jaar door haar ex met een bedrag van enkele duizenden euro's uit hun koophuis gekocht. Het geld staat nu ongveer een half jaar op haar bankrkng. Moet hier belasting over worden betaald en moeten we het opgeven? We dachten namelijk gelezen of gehoord te hebben dat er pas vanaf 20.000 euro belasting over betaald moest worden. Daarnaast hoorden we dat dit geld geinvesteerd moet worden in een nieuwe aankoop (mits < 5jaar) van een huis. Daarna vrij te besteden. De belastingdienst site geeft ons echter weinig opheldering, en om nou gelijk af te gaan op wat je ergens opvangt of hoort lijkt me ook wat te simpel. Wellicht hier iemand?
Over vermogen in box 3:
Je moet aangifte doen van inkomen uit sparen en beleggen (IB box 3) als op 1-1-2007 of 31-12-2007 je vermogen in box 3 groter is dan de drempel.

De drempel is ongeveer 20.000 euro per persoon. Als je fiscaal partners bent (getrouwd/samenlevingsovereenkomst/duurzaam samenleven >6 mnd zonder overeenkomst), dan mag je je twee vrijstellingen optellen en de totale vrijstelling van 40.000 naar believen verdelen tussen jullie beiden. Dus als jij 30.000 bezit en je partner 5.000 hoef je nog geen aangifte te doen, samen blijf je immers onder de drempel. Voor minderjarige kinderen geldt een kleine extra vrijstelling, ik meen ongeveer 2.500 per kind. En voor spaarloon op een geblokkeerde rekening geldt ok een extra vrijstelling.

De berekening van de belasting in box 3:
gemiddeld vermogen := (vermogen 1-1 + vermogen 31-12) / 2
belasting: 1,2% van het gemiddelde vermogen minus de vrijstelling.

Over jullie specifieke situatie: het spaargeld dat je vriendin heeft overgehouden aan de uitkoop uit haar vorige huis telt als vermogen in box 3. Zie bovenstaande regels over het doen van aangifte en de hoogte van de belasting, ik weet niet hoeveel het is en hoeveel je verder bezit, dus ik kan geen uitsluitsel geven.

Dan over de bijleenregeling:
Ik begrijp dat het geld afkomstig is van de verkoop van het aandeel van je vriendin in haar eigen woning. Ze bezat een deel van het huis (ik ga voor het gemak uit van 50%) en heeft dat aan haar ex verkocht. Kennelijk is dat met overwaarde verkocht (transactiewaarde van haar helft van het huis > de helft van de hypotheek). Dan valt de netto opbrengst onder de bijleenregeling; het heet een "eigenwoningreserve".
Je hoeft het niet perse in een nieuw huis te investeren, daartoe kan de belastingdienst je niet dwingen. Wel geldt dat voor dit bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer bestaat. Stel je gaat samen met je vriendin aangifte IB doen, en je schuift een deel van de hypotheekschuld op haar naam. Bijvoorbeeld 100.000 euro. Stel ze heeft 10.000 op haar rekening (de eigenwoningreserve). Dan kan ze slechts de rente over 90.000 aftrekken.

Overigens verdwijnt de eigenwoningreserve als je 5 jaar geen eigen woning bezit. Als je daarna weer koopt heb je weer de volledige aftrek.

Een deel van de vraag laat ik open: als je vriendin inwoont in jouw huis, jij hebt de hypotheek op je naam en zet alle betaalde rente op jouw naar bij de belastingaangifte. Gaat haar eigenwoningreserve ten koste van jouw renteaftrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een kleine vraag, ik kan er niets over vinden.

Vervalt het recht op kinderopvangtoeslag als je vermogen in box 3 bezit, groter dan de vrijstelling?

Ik weet dat dit met huurtoeslag het geval is, maar hoe dat met andere toeslagen zoals kinderopvangtoeslag zit zie ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had vorig jaar een huis gekocht en 2 weken geleden alle fiscale papieren zoals jaar opgaves / hypotheek overzichten etc gekregen. ik dacht vul even het aangifte programma in en kwam op een leuk bedragje uit wat ik terug kreeg (notaris kosten etc.)

Maar aangezien ik helemaal niet thuis ben in deze materie toch maar iemand laten kijken die er echt verstand van heeft en die kon zo nog 10 andere aftrek posten verzinnen waar ik recht op had..

enkele voorbeelden.. kilometers die je reist om bv naar de tandarts / opticien etc. te gaan kun je ook aftrekken.

Aanvullende verzekeringen voor ziekenfonds kun je aftrekken.
doorlopende reisverzekering kun je aftrekken..

met andere woorden mijn belastingterug gave is verdubbeld. :*)

Dus heb je twijfels zoek dan iemand die er verstand van heeft.

Gr. Remko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:18:
Ik had vorig jaar een huis gekocht en 2 weken geleden alle fiscale papieren zoals jaar opgaves / hypotheek overzichten etc gekregen. ik dacht vul even het aangifte programma in en kwam op een leuk bedragje uit wat ik terug kreeg (notaris kosten etc.)

Maar aangezien ik helemaal niet thuis ben in deze materie toch maar iemand laten kijken die er echt verstand van heeft en die kon zo nog 10 andere aftrek posten verzinnen waar ik recht op had..

enkele voorbeelden.. kilometers die je reist om bv naar de tandarts / opticien etc. te gaan kun je ook aftrekken.

met andere woorden mijn belastingterug gave is verdubbeld. :*)

Dus heb je twijfels zoek dan iemand die er verstand van heeft.

Gr. Remko
Goede tip!

Deze kosten (net als bijvoorbeeld de aanschaf van een bril waar je geen verzekering voor hebt, je huisapotheek etc.) kunnen helpen om je aftrekposten boven de drempel te krijgen.

Met een beetje geluk ben je dan chronisch ziek (voor de fiscus iig :) ), dan krijg je ineens een flinke forfaittaire aftrekpost erbij. Ik meen 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Belastingdienst gebeld: Prestatiebeurs is aftrekbaar in box3, de rente (die je niet betaalt uiteraard) niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
neographikal schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:35:
Belastingdienst gebeld: Prestatiebeurs is aftrekbaar in box3, de rente (die je niet betaalt uiteraard) niet :)
Het lijkt me dat je als student niet een enorm vermogen hebt dat dat interesant blijkt te zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tja je weet niet, sommigen maken van de extra tijd die alfa en gamma studies bieden gebruik om flink extra te werken :) Ik heb wat mensen om me heen die op die manier nou niet bepaald arm zijn, ondanks dat ze student zijn :) Lage lasten en behoorlijk werken, dan gaat het hard :)

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 20-02-2008 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Bedenk wel dat je reisverzekering dan wel een medische dekking moet hebben om dat te mogen opvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag voor een engelse collega van mij. Hij is in april naar nederland verhuisd en hier in vaste dienst gekomen. Hij heeft gebruik gemaakt van de 30% facility voor kennis immigranten en wil nu graag weten hoe het zit met een belastingaangifte.
Kan hij hem net zo invullen als een 'normale' Nederlander, dus zelfde programma en je inkomen en aftrekposten invullen (is daar ergens een optie voor 30% facility?). Of is er een apart programma/formulier voor kennis immigranten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
rwb schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:09:
[...]

Het lijkt me dat je als student niet een enorm vermogen hebt dat dat interesant blijkt te zijn.
De gemiddelde student misschien niet maar er zijn zeker genoeg studenten met een flinke spaarrekening, voornamelijk "oud-geld".

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Jaspertje schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:22:
[...]
Bedenk wel dat je reisverzekering dan wel een medische dekking moet hebben om dat te mogen opvoeren...
En dat je alleen dat deel (medische dekking) mag aftrekken (dus niet het gehele bedrag dat je betaalt aan reisverzekering). Al met al zal dit dan misschien een paar tientjes zijn...

• koentjuh
t_captain schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:12:
Een kleine vraag, ik kan er niets over vinden.

Vervalt het recht op kinderopvangtoeslag als je vermogen in box 3 bezit, groter dan de vrijstelling?

Ik weet dat dit met huurtoeslag het geval is, maar hoe dat met andere toeslagen zoals kinderopvangtoeslag zit zie ik nergens.
Klopt, de rest van de toeslagen geldt het dat je het inkomen uit box 3 bij je inkomen uit box 1 moet optellen om tot het toetsingsinkomen te komen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit zijn doodnormale dingen die ook al in het programma worden aangegeven hoor.

Doorlopende reisverzekering dus niet, alleen het medische gedeelte.

Maar wat was er nog meer wat je zelf niet had gevonden?

[ Voor 36% gewijzigd door Guardian Angel op 21-02-2008 09:41 ]

ARME AOW’er

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35
Guardian Angel schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:39:

Maar wat was er nog meer wat je zelf niet had gevonden?
premie van je begrafenisverzekering,mits deze een natura polis is.

Aftrekpost voor een begrafenis of crematie.

Voor de uitvaart kan men zich op 2 manieren verzekeren.
Type-1. Men betaalt maandelijks een premie, die bij overlijden dan een bedrag vergoed om de kosten geheel/gedeeltelijk te voldoen
Type-2 . Men betaalt maandelijks een premie welke de uitvaart verzorgd tot het verzekerde bedrag

De maandelijkse premie voor type -1 kan men niet opgeven als een aftrekpost.
De maandelijkse premie voor type -2 ook wel een natura uitvaart genoemd, kan men wel op geven als een aftrekpost.

Waarom de ene premie wel en de anderen niet vraagt u zich af.

Bij uitbetaling verzekering bij overlijden( type -1 ) wordt het verzekerde bedrag niet gezien als inkomsten en wordt er ook geen belasting over geheven, maar men kan dan alle kosten die met de uitvaart te maken hebben in het jaar van de aangifte als een aftrekpost op voeren. zie*)1

Bij verzorging van de uitvaart/crematie, heeft men de jaren die men betaald heeft, de maandelijkse premie al van het belastingvoordeel gebruik kunnen maken als aftrekpost bij “ buiten gewone uitgaven zieken kosten” zie *)2.
indien men de drempel haalt van 11,5% van het jaarinkomen

*)1 Welke kosten zij aftrekbaar;
- de aankoop van het graf bij leven
- de laatste ziekte van de overledenen
- de begrafenis of crematie, inc. De kosten van de daarbij behorende godsdienstige plechtigheden
- vervoer van het stoffelijk overschot
- rouwkaarten, advertenties, noodzakelijke telefoontjes en telegrammen, bloemen, kransen, dankbetuigingen
- huur volgauto’s en reiskosten naar het sterfhuis
- grafbedekking
- maaltijd, koffie en thee enz. voor de degen die de uitvaartplechtigheid heeft bijgewoond reiskosten en verblijfkosten in verband met de terminale ziekte van een in het buitenland verblijvende partner of kinderen jonger dan 27 jaar.

Let op.
Deze kosten zijn slechts aftrekbaar tot een bedrag dat gebruikelijk is.

*)2 Welke kosten zijn aftrekbaar

Hier geld het zelfde als bij *)1, alleen als er moet worden bijbetaald, dan zijn de meerkosten nog wel aftrekbaar.

Het kan zijn dat men een bijzondere vergoeding verkrijgt voor de uitvaart, denk aan een schadevergoeding van een aansprakelijkheid van een derde i.g.v van een ongeval, dan dient men deze vergoeding van de uitvaart kosten in mindering te brengen.

Pas op;

Laten de mensen niet de fout maken indien zij een uitvaartverzekering in natura hebben om toch na overlijden alle kosten als een aftrekpost op te geven, belasting ziet deze en komt hierop terug en kunnen dan vervelend doen omdat u geen juiste informatie heeft verstrekt.
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste

Let op:
Concrete vragen over een specifieke situatie of een uitgebreidere discussie aub in een eigen topic! Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast