Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik ben weer bezig met de aangifte van 2007. Nu wil het geval dat ik sinds 01-07-2007 samen woon met mijn vriendin. Ik had bewust 01-07 gekozen als datum zodat we in 2007 een half jaar zouden samen wonen wat een mogelijk belastingvoordeel zou kunnen opleveren. Als ik nu echter 01-07 t/m 31-12 invul in het programma dan kan ik de gegevens van m'n vriendin niet invulen (maw we zijn geen fiscaal partner volgens het programma). Ben ik nou gek? 01-07 t/m 31-12 is toch gewoon 6 maand? Als ik de datum op 30-6 zet dan zijn we wel fiscaal partner. Kan het nu kwaad om dat op 30-6 te zetten terwijl we op 01-07 zijn ingeschreven bij de gemeente?

Verder; als ik we aangiftes apart invullen zou ik 602 euro terugkrijgen en mn vriendin 479. Als ik het programma als fiscaal partner invul dan komt er bij mij nogsteeds 602 euro uit maar bij m'n vriendin ineens 784 euro? Nu kijk in het tabbelletje en zie dan dat verschil in de heffingskorting zit.

Als ik het programma voor m'n vriendin alleen invul dan komt ze op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Hier gaat dan 1732 euro heffingskorting vanaf en houdt ze 0 euro verschuldigde inkomstenbelasting over. Als ik het programma voor ons beide samen invul (fiscaal partner) dan komt ze uiteraard weer op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. De heffingskorting staat nu echter op 2035 euro waardoor ze op -303 euro komt :? Die 303 euro krijgt ze dan ook terug. Ik dacht dat je nooit meer terug kon krijgen dan je hebt betaald. Hoe zit dit dan precies? Ik heb alles nagekeken maar kan nergens een fout vinden bij het invullen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:05
offtopic:
Aangezien dit een mooie geisoleerde vraag is heb ik hem afgesplitst van Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Ok ik vind het prima :)

Wat ik zelf inmiddels heb gevonden op het bovenstaande verhaal: in mijn tabel "verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" staat 2709 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen en 2406 euro heffingskorting gaat daar van af. De oplettende lezer :P ziet dat hier een bedrag van 303 euro overblijft. Dit kan natuurlijk geen toeval zijn dat m'n vriendin er 303 euro bijkrijgt. Nu blijft alleen mijn vraag, welke constructie zit hier achter :? Ik heb namelijk niet zo veel te schuiven met aftrekposten (ik heb studiekosten, m'n vriendin niets en heb alles bij me zelf afgetrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:39
The Legend schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:13:
...
Verder; als ik we aangiftes apart invullen zou ik 602 euro terugkrijgen en mn vriendin 479. Als ik het programma als fiscaal partner invul dan komt er bij mij nogsteeds 602 euro uit maar bij m'n vriendin ineens 784 euro? Nu kijk in het tabbelletje en zie dan dat verschil in de heffingskorting zit.

Als ik het programma voor m'n vriendin alleen invul dan komt ze op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Hier gaat dan 1732 euro heffingskorting vanaf en houdt ze 0 euro verschuldigde inkomstenbelasting over. Als ik het programma voor ons beide samen invul (fiscaal partner) dan komt ze uiteraard weer op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. De heffingskorting staat nu echter op 2035 euro waardoor ze op -303 euro komt :? Die 303 euro krijgt ze dan ook terug. Ik dacht dat je nooit meer terug kon krijgen dan je hebt betaald. Hoe zit dit dan precies? Ik heb alles nagekeken maar kan nergens een fout vinden bij het invullen.
Dat je vriendin meer kan terug krijgen komt waarschijnlijk door jou.
Als jij meer verdient dan je vriendin, betaal je ook meer loonbelasting. Je vriendin heeft waarschijnlijk meer aftrekposten, en (doordat je fiscaal partner bent) daardoor kan je dus van jou betaalde loonbelasting "gebruik" maken.

Ik ben ook alleen verdiender, en mijn vriendin gaat naar school (werkt niet). Wij zijn ook fiscaal partner en ik krijg eigenlijk niks terug, maar omdat we de school kosten van mijn vriendin kunnen opgeven, krijgt zij dus wel veel terug. Dat is dus het voordeel van fiscaal partner schap ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ik ben weer bezig met de aangifte van 2007. Nu wil het geval dat ik sinds 01-07-2007 samen woon met mijn vriendin. Ik had bewust 01-07 gekozen als datum zodat we in 2007 een half jaar zouden samen wonen wat een mogelijk belastingvoordeel zou kunnen opleveren. Als ik nu echter 01-07 t/m 31-12 invul in het programma dan kan ik de gegevens van m'n vriendin niet invulen (maw we zijn geen fiscaal partner volgens het programma). Ben ik nou gek? 01-07 t/m 31-12 is toch gewoon 6 maand? Als ik de datum op 30-6 zet dan zijn we wel fiscaal partner. Kan het nu kwaad om dat op 30-6 te zetten terwijl we op 01-07 zijn ingeschreven bij de gemeente?
Je kan het niet voor niets niet invullen.... Of het kwaad kan, het mag niet, maar ik weet niet hoe het met boete's e.d. zou zitten als je 1 dag fraudeert (met alle gevolgen van dien)

Dat komt omdat er dan een deel van de heffingskortingen overgeheveld wordt naar jouw. Jullie maken dan samen gebruik van alle heffingskoting. Daarom krijgt je vriendin meer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Fiscaal partnerscahp is toch "langer dan zes maanden samengewoond met iemand anders" en dus is exact 6 maanden te kort. Het gaat dan net om die ene dag.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Vul je niet in 0107 t/m 3112 ipv 0707 t/m 1207? Gaat om maand/jaar en niet om dag/maand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:14
De voorwaarde voor fiscaal partnerschap is dat je meer dan 6 maanden moet hebben samengewoond in het belastingjaar. Op de letter gelezen voldoe je dus net niet aan deze voorwaarde. Ik denk niet dat ze er echt moeilijk over zullen doen (als je er ueberhaupt al uitgelicht wordt), maar dat is aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want als je nu van 01/01 tot 30/06 met een ander hebt samengewoond zou je 2 fiscaal partners kunnen hebben... Dat kan dus niet, vandaar meer dan 6 maanden. Zelf een denkfoutje gemaakt dus.

En je vriendin krijgt die heffingskorting terug omdat jij belasting al hebt betaald, dat is het voordeel van fiscaal partnerschap onder andere. Maar officeel ben je geen fiscaal partner ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Bedankt voor alle reacties! Ik zie idd dat het meer dan 6 maand moet zijn, redenering van -Baco- klinkt ook wel logisch. Twee fiscale partners in belastingjaar wordt wel lastig :) Ik moet maar even kijken wat ik nu invul dan, scheelt wel 300 euro. M'n vriendin heeft verder geen aftrekposten (ja studiekosten maar ze krijgt uitwonende beurs dus uiteindelijk kan ze niets aftrekken) maar haar algemene heffingskorting zorgt er dus voor dat ze meer terug krijgt. Duidelijk!

Nog even een ander vraagje. Stel dat je fiscaal partner bent en er is maar een persoon die inkomen heeft gehad. Kun je dan alsnog samen de aangifte doen en dan voordeel halen uit het de algemene heffingskorting die de personen zonder inkomen niet gebruikt en mogelijk aftrekposten van de persoon zonder inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
The Legend schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:58:
Nog even een ander vraagje. Stel dat je fiscaal partner bent en er is maar een persoon die inkomen heeft gehad. Kun je dan alsnog samen de aangifte doen en dan voordeel halen uit het de algemene heffingskorting die de personen zonder inkomen niet gebruikt en mogelijk aftrekposten van de persoon zonder inkomen?
Ja, dat kan nu nog wel. Op deze manier gebruikt wordt het ook wel de 'aanrechtsubsidie' genoemd.
Er zijn echter wel plannen om deze overdraagbaarheid naar fiscale partner uit te faseren in een periode van 20 jaar (ieder jaar mag je dan 5%-punt minder 'overhevelen' van niet-werkende partner naar kostwinner). De reden hiervoor zou zijn dat het mensen moet stimuleren om aan het werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja juist dan heb je veel voordeel. Als 1 genoeg belasting betaald kan de ander bij fiscaal partnerschap de heffingskorting terug krijgen ook al heeft die geen inkomen gehad (heb ik ook al paar jaar gedaan). En dan kunnen bijvoorbeeld scholingskosten van de partner die niet werkt afgetrokken worden bij degene die werkt.

Die plannen om het minder te maken zijn er al. In 2009 kan je nog maar 95% van de heffingskorting op deze manier terug krijgen en dat zal dus afgebouwd worden over 20 jaar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Legend schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:58:

Dit gebeurt zelfs heel veel. Dit wordt in de volksmond ook wel (misschien wat denigrerend) 'vrouwenkorting' genoemd. Voorwaarde is wel dat de verdienende partner belasting betaald. De ander kan dan maximaal (uit mijn hoofd) 2043 euro aan algemene heffingskorting terugkrijgen, mits dit ook echt betaald en verschuldigd is door de verdienende partner. Anders ligt het maximum gelijk aan dat wat de verdienende partner werkelijk heeft moeten betalen aan belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:06:
[...]

Dit gebeurt zelfs heel veel. Dit wordt in de volksmond ook wel (misschien wat denigrerend) 'vrouwenkorting' genoemd. Voorwaarde is wel dat de verdienende partner belasting betaald. De ander kan dan maximaal (uit mijn hoofd) 2043 euro aan algemene heffingskorting terugkrijgen, mits dit ook echt betaald en verschuldigd is door de verdienende partner. Anders ligt het maximum gelijk aan dat wat de verdienende partner werkelijk heeft moeten betalen aan belasting.
Geldt dat ook voor als je partner student is?

Dus ik werk volledig, en zij gaat naar school?
Of geldt dat alleen als de partner echt alleen thuis zit, anders is het voor mij ook wel interesant. ;)
(iemand dan een linkje naar de BD site waar dat staat?)

[ Voor 3% gewijzigd door stimpyrulez op 06-02-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
stimpyrulez schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:11:
[...]

Geldt dat ook voor als je partner student is?

Dus ik werk volledig, en zij gaat naar school?
Of geldt dat alleen als de partner echt alleen thuis zit, anders is het voor mij ook wel interesant. ;)
Zolang je fiscaal partnerschap bent aangegaan (dus ook samenwoont) kan je hier gebruik van maken. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene heffingskorting.
(iemand dan een linkje naar de BD site waar dat staat?)
Zo moeilijk is het toch niet om op de BD site 'algemene heffingskorting' als zoekstring in te tikken ?

[ Voor 22% gewijzigd door sverzijl op 06-02-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
sverzijl schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:12:
[...]

Zolang je fiscaal partnerschap bent aangegaan (dus ook samenwoont) kan je hier gebruik van maken. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene heffingskorting.

[...]

Zo moeilijk is het toch niet om op de BD site 'algemene heffingskorting' als zoekstring in te tikken ?
Nope klopt, maar had toen je post nog niet gelezen ;)

Alleen waar geef je zo iets op? of hoe vul je dat in in het aangifte programma?
(zou namelijk niet weten waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat vanzelf als je samen je aangifte in 1 programma invult als fiscaal partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:32:
Gaat vanzelf als je samen je aangifte in 1 programma invult als fiscaal partner.
Maar als ik het goed begrijp hebben we beide "recht op" algemene heffingskorting.
tenminste ik heb een redelijke pleur aan belasting betaald.

Alleen we zouden nu recht hebben op +/- 2100 euro teruggaaf. (volgens aangifte programma)

Maar als ik het goed begrijp hebben we zo wie zo recht op +/- 4000 euro teruggaaf?
Of zie ik het nu helemaal verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je ziet het verkeerd. Jij hebt die korting namelijk al gehad. Die wordt verrekend door je werkgever. Aangezien je vriendin niet werkt, krijgt zij die korting niet en kan ze die op deze manier dus toch krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:13:
je ziet het verkeerd. Jij hebt die korting namelijk al gehad. Die wordt verrekend door je werkgever. Aangezien je vriendin niet werkt, krijgt zij die korting niet en kan ze die op deze manier dus toch krijgen ;)
Ok, dacht mezelf even rijk te rekenen....
Helaas... :(

Maar dat deel van mijn vriendin, die kan ik alleen terug krijgen als ik haar schoolgeld en zo opgeef (dus kosten opgeef)? (aangezien ze geen stuffie krijgt)

Of is dat los daarvan? En moet ik dat bedrag dan nog ergens invullen of zo?
(aangezien ik begreep dat je als huisvrouw een bepaald bedrag per maand kan terug krijgen, alleen die geven dan toch ook geen "kosten" op neem ik aan.
Of krijg je dat dan alleen met een voorlopige teruggaaf of zo?)

[ Voor 15% gewijzigd door stimpyrulez op 06-02-2008 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft een aftrekpost niet per se op te geven. Alleen als je dat zelf wil. En als je dat geld op kan leveren lijkt me dat dus wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stimpyrulez schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:27:
[...]

Of is dat los daarvan? En moet ik dat bedrag dan nog ergens invullen of zo?
(aangezien ik begreep dat je als huisvrouw een bepaald bedrag per maand kan terug krijgen, alleen die geven dan toch ook geen "kosten" op neem ik aan.
Of krijg je dat dan alleen met een voorlopige teruggaaf of zo?)
Heb je het nu over de algemene heffingskorting? Die kan je namelijk ook per maand krijgen (2043/12). Als haar situatie dit jaar hetzelfde is als vorig jaar zou je dat aan kunnen vragen. Anders kan dat altijd nog achteraf (zoals je voor 2007 gaat doen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:34:
[...]

Heb je het nu over de algemene heffingskorting? Die kan je namelijk ook per maand krijgen (2043/12). Als haar situatie dit jaar hetzlefde is als vorig jaar zou je dat aan kunnen vragen. Anders kan dat altijd nog achteraf (zoalsje voor 2007 gaat doen dus).
Jeps vorig jaar hele jaar dus scholier, en niet gewerkt (dus geen inkomen).

Alleen mijn vraag dus hoe krijg je dat terug/ vraag je dat aan? Doe je dat met je aangifte, of via VT?
En als het via de aangifte kan, hoedan? Kan me niet herrineren dat ik dat ergens kon(moest) opgeven namelijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze de algemene heffingskorting voor 2008 maandelijk wil ontvangen moet zij een VT aanvragen (kan met een soortgelijk programma als de aangifte 2007). Dan wordt het bedrag berekend voor 2008. Dit ligt iets hoger dan 2007. Dit wordt dan vervolgens verdeeld over het resterende aantal maanden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:54:
Als ze de algemene heffingskorting voor 2008 maandelijk wil ontvangen moet zij een VT aanvragen (kan met een soortgelijk programma als de aangifte 2007). Dan wordt het bedrag berekend voor 2008. Dit ligt iets hoger dan 2007. Dit wordt dan vervolgens verdeeld over het resterende aantal maanden van het jaar.
en als we het nog willen hebben van over 2007?
Dan via de belasting aangifte 2007 regelen neem ik aan. Maar hoe dan? Waar moet ik zo iets opgeven/aangeven/neerzetten? (ja sorry hoor, ben niet echt super goed in belasting aangifte invullen, ben beter in belasting betalen helaas :))

(en nee, vind maandelijks niet echt nodig, maar achteraf is altijd wel effe lekker)

[ Voor 5% gewijzigd door stimpyrulez op 06-02-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kun je ook nog de heffingskorting over 2006 krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stimpyrulez schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:59:
[...]

en als we het nog willen hebben van over 2007?
Dan via de belasting aangifte 2007 regelen neem ik aan. Maar hoe dan? Waar moet ik zo iets opgeven/aangeven/neerzetten? (ja sorry hoor, ben niet echt super goed in belasting aangifte invullen, ben beter in belasting betalen helaas :))
Dat moet idd via de aangifte 2007. Maar dat hoef je niet in te vullen, dat doet hij zelf al. Als je haar als fiscaal partner opgeeft berekent hij die korting automatisch mee voor haar.
Maar als ik het goed begrijp hebben we beide "recht op" algemene heffingskorting.
tenminste ik heb een redelijke pleur aan belasting betaald.

Alleen we zouden nu recht hebben op +/- 2100 euro teruggaaf. (volgens aangifte programma)
Hieruit maak ik op dat je die algemene heffingskorting al krijgt voor haar als je haar als je fiscaal partner hebt aangegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:03:
Kun je ook nog de heffingskorting over 2006 krijgen?
Dat kan. Je kan tot 5 jaar terug aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:08:
[...]

Dat moet idd via de aangifte 2007. Maar dat hoef je niet in te vullen, dat doet hij zelf al. Als je haar als fiscaal partner opgeeft berekent hij die korting automatisch mee voor haar.

[...]

Hieruit maak ik op dat je die algemene heffingskorting al krijgt voor haar als je haar als je fiscaal partner hebt aangegeven..
Ok thx,

Alleen de +/- 2100 euro, die krijgen we terug omdat we haar studie kosten kunnen opgeven. Maar daarvoor wordt dan de algemene heffingskorting gebruikt of zo neem ik aan?

(als de algemene heffingskorting hiervoor wordt gebruikt dan blijft het een "vreemd" verhaal voor mij, want als ik hjet nu opvraag via VT, dan kan ik volgend jaar gewoon weer de studi kosten opgeven, en krijg ik dat dan weer extra terug, toch :?.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is dat ik je aangifte niet kan zien en dat ik hier ook geen aangifteprogramma heb.

Wat ook het geval kan zijn is dat jij niet genoeg belasting hebt betaald om beiden terug te kunnen krijgen (waarschijnlijk is dit het ook niet omdat je waarschijnlijk dezelfde gegevens invult voor de VT 2008). Je hebt dan toch waarschijnlijk ergens wat fout gedaan.
De volgende dingen moet je controleren:
- Zij moet ingesteld zijn als jouw fiscaal partner
- Aangeven dat jullie samen aangifte doen
- Loon en belasting per persoon invullen (voor haar dus 0)
- Aftrekposten invullen (scholingsuitgaven)
- Aan het eind alle aftrekposten aan jou toedelen (aangezien zij geen belasting betaald heeft het geen zin om dit aan haar toe te kennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:09:
[...]

Dat kan. Je kan tot 5 jaar terug aangifte doen.
't zal voor mij/ons een herzieningsverzoek worden, hadden beide ff snel aangifte gedaan, apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:37:
Het probleem is dat ik je aangifte niet kan zien en dat ik hier ook geen aangifteprogramma heb.

Wat ook het geval kan zijn is dat jij niet genoeg belasting hebt betaald om beiden terug te kunnen krijgen (waarschijnlijk is dit het ook niet omdat je waarschijnlijk dezelfde gegevens invult voor de VT 2008). Je hebt dan toch waarschijnlijk ergens wat fout gedaan.
De volgende dingen moet je controleren:
- Zij moet ingesteld zijn als jouw fiscaal partner
- Aangeven dat jullie samen aangifte doen
- Loon en belasting per persoon invullen (voor haar dus 0)
- Aftrekposten invullen (scholingsuitgaven)
- Aan het eind alle aftrekposten aan jou toedelen (aangezien zij geen belasting betaald heeft het geen zin om dit aan haar toe te kennen)
_/-\o_
Ik danku,

Mijn "fout" zat hem er in dat ik alle kosten aan mijn vriendin toedeelde.
Nu alles op mijn naam gezet, en nu krijgt zij gewoon 2043 terug, en de ik krijg ook nog mooi wat knaken ;).
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen dank ;)
je moet het ook allemaal maar weten he. Veel plezier ermee :)
Pagina: 1