Ik ben weer bezig met de aangifte van 2007. Nu wil het geval dat ik sinds 01-07-2007 samen woon met mijn vriendin. Ik had bewust 01-07 gekozen als datum zodat we in 2007 een half jaar zouden samen wonen wat een mogelijk belastingvoordeel zou kunnen opleveren. Als ik nu echter 01-07 t/m 31-12 invul in het programma dan kan ik de gegevens van m'n vriendin niet invulen (maw we zijn geen fiscaal partner volgens het programma). Ben ik nou gek? 01-07 t/m 31-12 is toch gewoon 6 maand? Als ik de datum op 30-6 zet dan zijn we wel fiscaal partner. Kan het nu kwaad om dat op 30-6 te zetten terwijl we op 01-07 zijn ingeschreven bij de gemeente?
Verder; als ik we aangiftes apart invullen zou ik 602 euro terugkrijgen en mn vriendin 479. Als ik het programma als fiscaal partner invul dan komt er bij mij nogsteeds 602 euro uit maar bij m'n vriendin ineens 784 euro? Nu kijk in het tabbelletje en zie dan dat verschil in de heffingskorting zit.
Als ik het programma voor m'n vriendin alleen invul dan komt ze op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Hier gaat dan 1732 euro heffingskorting vanaf en houdt ze 0 euro verschuldigde inkomstenbelasting over. Als ik het programma voor ons beide samen invul (fiscaal partner) dan komt ze uiteraard weer op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. De heffingskorting staat nu echter op 2035 euro waardoor ze op -303 euro komt
Die 303 euro krijgt ze dan ook terug. Ik dacht dat je nooit meer terug kon krijgen dan je hebt betaald. Hoe zit dit dan precies? Ik heb alles nagekeken maar kan nergens een fout vinden bij het invullen.
Verder; als ik we aangiftes apart invullen zou ik 602 euro terugkrijgen en mn vriendin 479. Als ik het programma als fiscaal partner invul dan komt er bij mij nogsteeds 602 euro uit maar bij m'n vriendin ineens 784 euro? Nu kijk in het tabbelletje en zie dan dat verschil in de heffingskorting zit.
Als ik het programma voor m'n vriendin alleen invul dan komt ze op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Hier gaat dan 1732 euro heffingskorting vanaf en houdt ze 0 euro verschuldigde inkomstenbelasting over. Als ik het programma voor ons beide samen invul (fiscaal partner) dan komt ze uiteraard weer op 1732 euro inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. De heffingskorting staat nu echter op 2035 euro waardoor ze op -303 euro komt
Ik ben toch malle pietje niet!