Pompiedom schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 16:50:
Kan iemand mij helpen met mijn situatie. Voorheen had ik niet veel moeite met invullen van de (digitale) formulieren omdat ik 1 baan per keer had en meerdere opvolgend maar nu hier de huidige situatie.
Ik ben student HBO en moest dit jaar stage lopen, hierbij moest ik ook een belastingformulier tekenen en omdat ik een bijbaantje heb waarop ik al loonheffingskorting heb had ik deze voor de stage open gelaten. Nu werd er bijna 1/3 van mijn stagevergoeding ingehouden -.- oke maar mij was verteld dat ik dit gewoon terug kon vragen van de belasting aan het einde van het jaar.
Dat is nogal een onzinnige belofte van het stagebedrijf. Het stagebedrijf heeft geeen enkel inzicht in jouw financiele situatie en kan dus ook nooit toezeggen dat je alle betaalde belasting weer terugkrijgt. Wellicht ontvang jij lijfrente, dividend, bergen met rente over je miljoenen vermogen of wat dan ook, allemaal zaken die invloed hebben op de belastingaangifte waar het stageberdijf geen weet van heeft.
Nu is de vraag hoe?
Bijbaantje (van de jaaropgaaf):
Fiscaalloon: 5428
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering: 125
Arbeidskorting: 124
Stage (van laatste loonstrook):
Fiscaalloon: 2181
Belasting (zelfde als loonheffing?): 732
Arbeidskorting: 0
Ik had de gedachte dat ik in ieder geval de 732 euro terug kreeg maar ik weet niet hoe ik dit in moet vullen.
Invullen is niet moeilijker dan bij 1 baan. Op de plaats waar je je loon in moet vullen staan meerdere regels, gebruik voor iedere jaaropgaaf een aparte regel.
Belasting is inderdaad hetzelfde als loonheffing. Je vult je loon (dus niet je loon ZVW), je arbeidskorting en je loonheffing (=belasting) in. Verder vul je nog aftrekposten in de op jou van toepassing zijn (ziektekosten en studiekosten wellicht) en eventuele andere zaken en klaar ben je.
Maakt het uberhaubt uit dat je een student bent?
Nee, een student heeft geen speciale status bij de belastingdienst. Een student betaald net als alle andere burgers gewoon belasting. (Ik vraag me nog steeds af waar de gedachte bij studenten vandaan komt dat ze een fiscale uitzonderingspositie zouden hebben)
Wat heb ik gedaan:
- De 2 inkomens ingevuld onder Box 1: Loon e.d., resultaat: 476 terug
- Stageloon ingevuld onder Box 1: Ander inkomen, resultaat: 476 terug
Dat is dus helemaal juist. Eventueel nog een paar aftekposten invullen zodat je wellicht meer terugkrijgt, wanneer dat niet het geval is heb je blijkbaar zoveel verdient dat je net als alle andere belastingbetalende Nederlanders je steentje bijdraagt aan de schatkist.
2) Kort vraagje, is er nog iets terug te vragen van "Ingehouden bijdrage zorgeverzekeringswet"?
Waarom zou je dat terug kunnen vragen? Nee dus. Je kunt het wel opgeven bij de aftekpost ziektekosten, zie hiervoor het aangifte programma.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:55:
[...]
Ik heb eigenlijk eenzelfde soort vraag. Wat moet je invullen bij loon? Wanneer ik het bedrag invul dat achter loon staat op mijn jaaropgaaf, moet ik €50 bij betalen, maar ik heb geen idee waarom. Als ik echter het bedrag invul dat achter loon zvw staat, dus loon - ingehouden bijdrage zvw, krijg ik €250 terug. Wat is nu de juiste situatie?
Je moet het bedrag invullen wat achter "loon" staat, niet en niet "loon ZVW". Je kunt wel de "ingehouden bijdrage ZVW" invullen bij de aftrekpost ziektekosten, zie hiervoor het aangifte programma.
[
Voor 17% gewijzigd door
argro op 02-02-2008 18:31
]