Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:
  • 123.466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb hier en daar gezocht over loonheffingskortingen. Ik heb echter nergens gevonden hoe dat daadwerkelijk verrekend wordt. De algemene korting bedraagt 2043 euro per jaar. Wordt dit dan uitgesmeerd over de 12 maanden, 170.25 per maand minder loonheffing betalen? Of is het altijd van achteraf terugvragen bij de belastingdienst.

Ik heb op dit moment een bijbaan (jaarcontract) en startte iets later dit jaar, dus ik wordt voor iets meer dan 3 weken betaald deze maand. Het bedrag waar loonheffing wordt toegepast is grofweg 900 euro. Dan kom je, adhv de laagste belastingschijf op zo'n 300 loonheffing? De loonheffing die ik betaal is echter 235 euro.

Is hier al rekening met loonheffingskorting gehouden? Dit is een stuk minder dan die 170(*3weken) euro?

(Overigens heb ik arbeidskorting van 40 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

MercedesCLS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:39:
Ik heb hier en daar gezocht over loonheffingskortingen. Ik heb echter nergens gevonden hoe dat daadwerkelijk verrekend wordt. De algemene korting bedraagt 2043 euro per jaar. Wordt dit dan uitgesmeerd over de 12 maanden, 170.25 per maand minder loonheffing betalen? Of is het altijd van achteraf terugvragen bij de belastingdienst.

Ik heb op dit moment een bijbaan (jaarcontract) en startte iets later dit jaar, dus ik wordt voor iets meer dan 3 weken betaald deze maand. Het bedrag waar loonheffing wordt toegepast is grofweg 900 euro. Dan kom je, adhv de laagste belastingschijf op zo'n 300 loonheffing? De loonheffing die ik betaal is echter 235 euro.

Is hier al rekening met loonheffingskorting gehouden? Dit is een stuk minder dan die 170(*3weken) euro?

(Overigens heb ik arbeidskorting van 40 euro)
Als jij aan je werkgever hebt aangegeven dat hij rekening moet houden met de loonheffingskorting (is zo'n formuliertje voor), dan doet hij dat. Dat betekent inderdaad (ongeveer) dat de korting verdeeld wordt over 12 maanden.

Waarom je uiteindelijk iets meer betaalt dan je zou verwachten weet ik niet, daarvoor moet je echt meer info geven. Of even je loonstrook vergelijken met wat http://www.raet.nl/proforma/proflite.asp uitrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Niet online
Pooh schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:47:
[...]

Als jij aan je werkgever hebt aangegeven dat hij rekening moet houden met de loonheffingskorting (is zo'n formuliertje voor), dan doet hij dat. Dat betekent inderdaad (ongeveer) dat de korting verdeeld wordt over 12 maanden.

Waarom je uiteindelijk iets meer betaalt dan je zou verwachten weet ik niet, daarvoor moet je echt meer info geven. Of even je loonstrook vergelijken met wat http://www.raet.nl/proforma/proflite.asp uitrekent.
Bedankt voor de reactie. Welke info heb je nog meer nodig?
Mijn (basis)jaarsalaris zal rond 11500 bruto liggen. Dit bedrag is omgerekend naar het aantal uur dat ik werk (16). Bij fulltime (36 uur) zal wel een deel in de hogere schijf zitten. Ik weet niet of ze op basis van dat gaan rekenen?

[ Voor 11% gewijzigd door MercedesCLS op 24-01-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

MercedesCLS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:56:
Bedankt voor de reactie. Welke info heb je nog meer nodig?
Mijn (basis)jaarsalaris zal rond 11500 bruto liggen. Dit bedrag is omgerekend naar het aantal uur dat ik werk (16). Bij fulltime (36 uur) zal wel een deel in de hogere schijf zitten. Ik weet niet of ze op basis van dat gaan rekenen?
Pak eerst die link die ik gaf eens. Als je daar je loon van afgelopen maand (900 bruto) invoert, kom ik op zo'n 100 euro loonheffing (met korting) of 320 (zonder korting). Die 235 van jou kan ik dus niet echt plaatsen. Maar wellicht zijn er andere bedragen op je loonstrookje die niet overeen komen met wat je daar ziet? Wat betaal je aan zvw? Ontvang je reiskostenvergoeding? Overige beloningen? Overige inhoudingen? Dat kan allemaal uitmaken bij zulke bedragen.

Natuurlijk kan het ook zijn dat je werkgever een foutje heeft gemaakt of een luie rekenaar is. Wellicht hebben ze gewoon je loonheffing over een heel jaar berekend, die door 12 gedeeld, en nu al ingehouden over 3 weken. Dan komt 't over een heel jaar dus weer goed, mits je niet van werkgever wisselt. Uiteindelijk boeit 't allemaal niet, je krijgt 't volgend jaar wel terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Niet online
840 (=salaris-pensioenpremie+levensloop) + 60(zwv verg.) = 900.

Ik ontvang reiskosten, maar ik zie geen apart bedrag daarvoor. Of het zit al in mn salaris, of ik krijg het later pas..
Ik heb een 13e maand, en winstuitkering. Maar als dat goed is komt dat volgend jaar in januari pas op mijn rekening?

Edit: Het zou kunnen dat belasting over hele jaar is genomen; als je die 11500 bruto basissalaris pakt, en daar 1/3 van neemt, delen door 12 , maal 3/4. Maar dan is heffingskorting nog helemaal niet toegepast..

[ Voor 25% gewijzigd door MercedesCLS op 24-01-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lolhozer schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:04:
Maar misschien wel slim om het dan zo snel mogelijk uit te laten keren, €35k is nu "meer waard" dan over 8 jaar natuurlijk. En je kunt er natuurlijk rente over trekken ofzo, anders doet je baas het :)

Off-topic: Moet je dan wel je 8 jaar volmaken bij je baas?
Of onderhands laten uitkeren. Kost je dan niks. >:)

Oeps, dacht ik dat nu hardop!! ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Niet online
MercedesCLS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:09:
840 (=salaris-pensioenpremie+levensloop) + 60(zwv verg.) = 900.

Ik ontvang reiskosten, maar ik zie geen apart bedrag daarvoor. Of het zit al in mn salaris, of ik krijg het later pas..
Ik heb een 13e maand, en winstuitkering. Maar als dat goed is komt dat volgend jaar in januari pas op mijn rekening?

Edit: Het zou kunnen dat belasting over hele jaar is genomen; als je die 11500 bruto basissalaris pakt, en daar 1/3 van neemt, delen door 12 , maal 3/4. Maar dan is heffingskorting nog helemaal niet toegepast..
Ik ben er net achtergekomen dat een medestudent van mij met de zelfde fucntie, zelfde bedrijf, bij een volle maand 'maar' 180 euro loonheffing heeft. Er klopt dus iets niet.. Maar er staat toch duidelijk een 'J' bij loonheffingskorting. Kan het zijn dat de belastingdienst mijn formulier (kon ik vrijdag voor het uitbetalen pas in leveren) te haat heb ingeleverd, en dat mn werkgever de heffingskorting al op 'J' heeft gezet? Of wordt dat door de belastingdienst bepaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Lolhozer schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:04:
Maar misschien wel slim om het dan zo snel mogelijk uit te laten keren, €35k is nu "meer waard" dan over 8 jaar natuurlijk. En je kunt er natuurlijk rente over trekken ofzo, anders doet je baas het :)

Off-topic: Moet je dan wel je 8 jaar volmaken bij je baas?
Moet inderdaad die 8 jaar volmaken om die 35500 te krijgen. Als ik het in delen uitgekeerd wil krijgen zal het naar verhouding gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Niek_ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:33:
[...]

Moet inderdaad die 8 jaar volmaken om die 35500 te krijgen. Als ik het in delen uitgekeerd wil krijgen zal het naar verhouding gaan.
Nog een voordeel om het in delen uit te laten keren. Dan krijg je elk jaar wat. Anders ga je na 4 jaar mischien weg en krijg je niks, als je het in delen uit hebt laten keren heb je de helft al binnen ;)

offtopic:
onderhands uit laten keren zoals hierboven gesugereerd word schiet niet echt op met 35K lijkt me. Voor kleine bedragen is het meestal niet zo'n probleem ( ook al mag het natuurlijk niet ), maar een bedrijf wat 35 K zwart geld heeft liggen is natuurlijk niet echt goed bezig

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Voor de verandering een student die ook graag wat ondersteuning wilt :+

Ik volg een HBO studie welke zo'n 1500,- aan lesgeld kost. Daarbij krijg ik als basisbeurs + prestatiebeurs 298,- per maand van de IBG. Ik kom er na het lezen van die folder m.b.t. 'studiekosten en scholingsuitgaven' nog niet helemaal uit. Wat moet ik nu invullen als ontvangen vergoedingen? 12 x het maandbedrag dat ik heb ontvangen, of 12 x het normbedrag voor 2007 (dat nog niet bekend is) ?

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je mag in pinciepe bij studiekosten het normbedrag - 12 * je prestatiebeurs opgeven. Behalve als je werkelijke uitgaven hoger zijn dan 2 * het normbedrag dan is het werkelijke uitgaven - normbedrag - prestatiebeurs

Als je in het schema in de folder kijkt staat het er precies. Zo moeilijk staat het er toch niet of heb ik dat nou mis?

[ Voor 38% gewijzigd door Woy op 24-01-2008 18:34 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Niet iedereen is er zo handig in, zeker niet als het de eerste keer is dat je zo'n aangifte doet. ;) De rest kreeg ik redelijk simpel ingevuld, maar dit gaat ff minder.

Je noemt normbedrag - 12 * prestatiebeurs.

Normbedrag is hierin dan de totale studiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De norm is het bedrag wat de overheid elk jaar vaststeld. Die is voor dit jaar blijkbaar nog niet bekend.

Met een studiebeurs van 298 zou ik er trouwens niet op rekenen dat je iets op mag geven. De norm vorig jaar was iets minder als 180 euro per maand. Dus als de norm 18 euro verhoogd word heb je nog 1700 euro te veel stufi gekregen om wat terug te krijgen ( 12 * 100 euro plus de drempel van 500 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Daar heb je inderdaad gelijk in, eigenlijk kan ik dat net zo goed helemaal niet invullen. Ok, thnx voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Nu heb ik in 2006 een nieuwbouw-appartement gekocht, die ergens in maart 2008 wordt opgeleverd.

Over 2007 heb ik het volgende fiscale overzicht ontvangen van mijn hypotheekverstrekker.

Restant lening:
Berekende (verschuldigde) rente: 10.000

Bouwdepot:
Rentevergoeding bouwdepot: 5500

Kan ik nu die 10.000 aftrekken vd belasting of mag ik 4500 (10.000-5500) aftrekken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
hoeveel rente heb je BETAALD? Die mag je lijkt me aftrekken.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Laatst online: 28-05 10:53
paella schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:01:
hoeveel rente heb je BETAALD? Die mag je lijkt me aftrekken.
Volgens mij gevonden:

Rente en het bouwdepot

Over het geld dat op je bouwdepot staat krijg je rente, dat is leuk, maar tegelijkertijd betaal je ook rente aan de bank omdat je het geld immers geleend hebt.

De rente op je bouwdepot is gewoon aftrekbaar, zolang je het geld maar uitgeeft aan verbetering van het huis.

Wanneer je rente ontvangt over het bouwdepot moet je dat bedrag aftrekken van de hypotheekrente die je aftrekt.

De 10.000 rente is betaald uit het bouwdepot. Deze mogen we volgens mij niet afrekken. Wat we wel mogen aftrekken is het renteverlies en dat is dacht ik 4500? (10.000 - 5500)

[ Voor 60% gewijzigd door kavorka op 24-01-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
kavorka schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:31:
[...]

Volgens mij gevonden:

Rente en het bouwdepot

Over het geld dat op je bouwdepot staat krijg je rente, dat is leuk, maar tegelijkertijd betaal je ook rente aan de bank omdat je het geld immers geleend hebt.

De rente op je bouwdepot is gewoon aftrekbaar, zolang je het geld maar uitgeeft aan verbetering van het huis.

Wanneer je rente ontvangt over het bouwdepot moet je dat bedrag aftrekken van de hypotheekrente die je aftrekt.

De 10.000 rente is betaald uit het bouwdepot. Deze mogen we volgens mij niet afrekken. Wat we wel mogen aftrekken is het renteverlies en dat is dacht ik 4500? (10.000 - 5500)
Zoals het daar staat moet je idd betaalde rente - ontvangen rente doen dus met jouw overzicht zou ik idd denken 10.000 - 5.500 = 4500. Je mag het jaar dat je je huis koopt overigens ook alle kosten zoals notariskosten eenmalig aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
niet "alle" kosten, maar daarover is in dit topic en via google heel snel alles over terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rwb schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:12:
[...]
offtopic:
onderhands uit laten keren zoals hierboven gesugereerd word schiet niet echt op met 35K lijkt me. Voor kleine bedragen is het meestal niet zo'n probleem ( ook al mag het natuurlijk niet ), maar een bedrijf wat 35 K zwart geld heeft liggen is natuurlijk niet echt goed bezig
Snap ik. Het was ook als grapje bedoeld. Blijkbaar is het zo niet over gekomen.

35k euries is ook niet onderhands te doen. Zeker niet voor zo'n groot bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van mijn werk de volgende opgave gehad:

Loon: 21091
ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen: 3035
levensloopkorting: 0
verrekende arbeidskorting: 1392
loon zorgverzekeringswet: 19804
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH: 1288

Als ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij het loon zorgverzekeringswet optel kom ik precies op het 'totale' loon van 21091

Hoe moet ik dit nu aangeven op mijn belastingaangifte??

Als ik namelijk invul het loon van 21091 invul , een arbeidskorting van 1392 en loonheffing van 3035 dan moet ik ruim 800 terugbetalen! dat lijkt me toch niet de bedoeling op mijn sloebersalaris...

Of moet ik de bijdrage zorgverzekeringswet (extra LH (loonheffing?) bij de loonheffing optellen?

Ik snap er niks van kan iemand mij een helder antwoord geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
De ingevulde bedragen kloppen volgens mij. De bijdrage voor de ZVW moet je sowieso niet bij de loonheffing optellen.

800 euro bijbetalen zou wel redelijk kunnen kloppen.

korte berekening:
Je zou 21.091*0.34=7.171 belasting moeten betalen. Hier trek je de kortingen af, dan hou je nog circa €3.800 te betalen belasting over. Je hebt reeds €3.000 betaald dus moet je nog €800 bijbetalen.

Normaliter zou ik wel verwachten dat zoiets niet mogelijk is wanneer je alle inkomsten uit een regelmatig dienstverband hebt gehaald.

Je kunt wellicht wel een aftrekost voor je ziektekosten opvoeren. Zie hiervoor de info op de site van de Bdienst, de info in het aangifte-programma en dit topic.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:00:
Als ik namelijk invul het loon van 21091 invul , een arbeidskorting van 1392 en loonheffing van 3035 dan moet ik ruim 800 terugbetalen! dat lijkt me toch niet de bedoeling op mijn sloebersalaris...
Ik denk dat dat wel degelijk de bedoeling is, eigenlijk. Ik weet niet zeker wat je verstaat onder een sloebersalaris, maar je verdient dik 30% boven het minimumloon.

Zie ook de berekening hierboven; het lijkt er gewoon op dat er niet genoeg belasting is ingehouden door je werkgever.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:00:
Ik heb van mijn werk de volgende opgave gehad:

Loon: 21091
ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen: 3035
levensloopkorting: 0
verrekende arbeidskorting: 1392
loon zorgverzekeringswet: 19804
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH: 1288

Als ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij het loon zorgverzekeringswet optel kom ik precies op het 'totale' loon van 21091

Hoe moet ik dit nu aangeven op mijn belastingaangifte??

Of moet ik de bijdrage zorgverzekeringswet (extra LH (loonheffing?) bij de loonheffing optellen?

Ik snap er niks van kan iemand mij een helder antwoord geven..
Wat je nog kan doen is kijken of je een aftrekpost kan krijgen op je buitengewone uitgaven (lees ziekte kosten)
Je mag daar opvoeren:
23 euro apotheek kosten
1059 euro voor je basisverzekering (ongeacht of dit meer of minder was)
Extra premie's voor aanvullende ziektekosten verzekeringen
Je 1288 euro werkgeversbijdrage
De premie voor je uitvaart verzekering
Extra gemaakte (en niet vergoedde) kosten voor ziekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte heer/mevrouw
Ik heb in 2007 een bijbaan gehad
waarover ik
1222 ingehouden loonheffing
7020 loon voor loonbelasting
487 verrekende arbeidskorting

nu is het geval dat ik op stage ben geweest
hier heb ik
747 ingehouden loonheffing
2095 sv loon
2230 fiscaal loon 2230
0 arbeidskorting verrekend

ik heb geen idee hoeveel ik nu terugkrijg!
aanvullende informatie is:
ik woonde het gehele jaar 2007 uitwonend
(252euro per maand) en in de maand nov/dec heb ik 500 aanvulldendebeur p maand gekregen

heeft u enig idee hoe het zit?
mvg
Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:58:
Geachte heer/mevrouw
Ik heb in 2007 een bijbaan gehad
waarover ik
1222 ingehouden loonheffing
7020 loon voor loonbelasting
487 verrekende arbeidskorting

nu is het geval dat ik op stage ben geweest
hier heb ik
747 ingehouden loonheffing
2095 sv loon
2230 fiscaal loon 2230
0 arbeidskorting verrekend

ik heb geen idee hoeveel ik nu terugkrijg!
aanvullende informatie is:
ik woonde het gehele jaar 2007 uitwonend
(252euro per maand) en in de maand nov/dec heb ik 500 aanvulldendebeur p maand gekregen

heeft u enig idee hoe het zit?
mvg
Theo
Heb je al een aangifte ingevuld? (gewoon de software downloaden). Maar als ik het zo snel zie zal je volgens mij bijna al je loonheffing terugkrijgen (Maar, gewoon invullen is het makkelijkst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik heb t biljet aangevraagd en heb ik al in huis
nou heb ik ingevuld.

ingehouden loon loon
1222 7020
747 2230

totaal
1969 9250
verr arb korting 487

maar volgens al die calculatoren en tbiljetje.nl site krijg ik rond de 1300 euro
heeft te maken met mijn totale jaarinkopen denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 18:15:
maar volgens al die calculatoren en tbiljetje.nl site krijg ik rond de 1300 euro
heeft te maken met mijn totale jaarinkopen denk ik ?
Jah, tuurlijk heeft dat te maken met je jaarinkomen, daar gaat de inkomstenbelasting namelijk over.
Maar wat is de vraag nu?
Las je verdient moet je belasting betalen, behalve als je weinig verdient. Daarom hebben ze die heffingskortingen bedacht.
En als je bazen die heffingskortingen niet verrekend hebben, of je hebt maar een paar maanden gewerkt, dan zal je geld terugkrijgen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijde baan met:
1222 7020
is loonheff korting ingehouden

de andere baan was een stage hier is dus de volle mep ingehouden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb op mijn jaaropgaaf 2 lonen staan:

1. Loon loonheffingen
2. Loon zorgverzekeringswet...

(en op m'n loonstrook staat een cumulatief loon SV....)

Weet iemand welk loon ik moet invullen op mijn aangifte?

Mvg,
A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien is dit handig:
http://mistermoney.rtl.nl/loonstrookje-2007-2.html

SV-loon = bruto maandloon - pensioenafdragen
loon zorgverzekeringwet = SV-loon - premie WW
fiscaal loon = loon zorgverzekeringwet + vergoeding bijdrage ZVW
(grof gezegd, zonder rekening te houden met auto/spaarloon etc.)

Over fiscaal loon moet je loonheffing betalen.
In jouw geval gaat het dus om het "loon loonheffingen" dat je op moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb de volgende vraag over een aangifite over 2007

Ik heb een lease-auto (cat2)
Ik rij er zakelijk en privé kilometers, voor de privé betaal ik een bepaald bedrag per maand voor.

Ik weet dat je een deel van de belasting terug kan krijgen. Hoe zit dit en met name: Hoe vul je dit in op he formulier (programma).

gr
Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik krijg een beetje het gevoel dat veel mensen geen of zeer weinig research doen voordat een vraag in dit topic gepost wordt. Veel vragen die voorbij komen zijn zeer eenvoudig terug te vinden op de site van de B-dienst of elders in het topic. Dit topic is mijns inziens bedoeld voor tips en trucs, niet voor simpele vragen die beantwoord kunnen worden met de help-functie van het aangifte programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:34:
Hallo,

Ik heb de volgende vraag over een aangifite over 2007

Ik heb een lease-auto (cat2)
Ik rij er zakelijk en privé kilometers, voor de privé betaal ik een bepaald bedrag per maand voor.

Ik weet dat je een deel van de belasting terug kan krijgen. Hoe zit dit en met name: Hoe vul je dit in op he formulier (programma).

gr
Erwin
Zover ik weet vul je dit niet meer in. Je werkgever verrekent het op de juiste manier met je loon. Dit betekent dat je je belasting over je leaso auto al betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

idd, je krijgt al een bijtelling voor je auto: er wordt een bepaald bedrag bij je salaris opgeteld als bruto loon, waarover je dus vervolgens 'reguliere' inkomstenbelasting betaald, als ware je brutoloon hoger. Dat bedrag wordt dus ook gewoon een onderdeel van het totale salaris wat je (tzt) op je jaaropgave ziet staan, daar is dus geen apart onderdeel meer voor bij de belastingaangifte.

Wat wél zo is, is wanneer je een aparte eigen bijdrage voor je auto betaalt (omdat je bijvoorbeeld boven je normbedrag zit), je dit bedrag weer ergens van kan aftrekken (moet ik nog uitzoeken, bij mij gaat het om 1,93 per maand :P ) en het je inderdaad een soort van belastingvoordeeltje oplevert. Dat is wellicht waar Erwin op doelt. Wie weet dit, voor ik het zelf even op moet zoeken :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rudedadude schreef op maandag 28 januari 2008 @ 08:28:
idd, je krijgt al een bijtelling voor je auto: er wordt een bepaald bedrag bij je salaris opgeteld als bruto loon, waarover je dus vervolgens 'reguliere' inkomstenbelasting betaald, als ware je brutoloon hoger. Dat bedrag wordt dus ook gewoon een onderdeel van het totale salaris wat je (tzt) op je jaaropgave ziet staan, daar is dus geen apart onderdeel meer voor bij de belastingaangifte.

Wat wél zo is, is wanneer je een aparte eigen bijdrage voor je auto betaalt (omdat je bijvoorbeeld boven je normbedrag zit), je dit bedrag weer ergens van kan aftrekken (moet ik nog uitzoeken, bij mij gaat het om 1,93 per maand :P ) en het je inderdaad een soort van belastingvoordeeltje oplevert. Dat is wellicht waar Erwin op doelt. Wie weet dit, voor ik het zelf even op moet zoeken :)
Dat word ook verekend door je baas, het is tegenwoordig niet meer mogenlijk om zelf iets op te geven van je auto. Als je eigen bijdrage betaald zal je baas daar rekening mee moeten houden in zijn berekening ( en dat is waarschijnlijk al gebeurd ).

Voor je belastingaangifte is je lease-auto dus niet meer interesant want dat zit gewoon al verwerkt bij je jaaropgaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:49
Ik zit met een vraag, mogelijk dat iemand hier antwoord op kan geven.

Mijn jaaropgave is als volgt:

Loon: x8976
Loonheffing: x185
Arbeidskorting: x332
Inhoudingsgrondslag ZVW: 0
Ingehouden bijdrage ZVW: 0

De x'jes staan natuurlijk voor cijfers, maar het doet er even niet toe of dat een 2, een 3 of een 4 is zegmaar ;)

Ik zit in actieve militaire dienst (in geheel 2007) wat dus inhoudt dat ik ben vrijgesteld van de ziektekostenverzekeringswet. Kan ik op een of andere manier geld hiervan terugkrijgen, want ik heb het idee dat er wel geld door de belasting is ingehouden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
waarom heb je dat idee? dat moet toch blijken uit papieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij alle ZWV getallen staat toch 0? Dan klopt het toch! anders klopt je jaaropgave blijkbaar niet en moet je bij de Personeelsadministratie gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 17:49
paella schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:02:
waarom heb je dat idee? dat moet toch blijken uit papieren?
Omdat in het aangifte programma 2007 de optie "Vrijstelling of vermindering van premie volksverzekeringen of Zorgverzekeringswet" bestaat.

En aanvinken van deze optie scheelt me zo'n 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

En wat zegt het helpbestand:

[ ] U was gemoedsbezwaarde.

[ ] U was gedetacheerd. (in het buitenland en onder bepaalde voorwaarden)

[ ] U werkte in 2 landen.

Vul hier het correcte kruisje in. geen kruisjes? Dan ook geen voordeel van 1500 euro! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 28-01-2008 19:59 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
Onlangs heb ik een huis gekocht en ben bezig met de VT.

Voor de VT ga ik o.a. de afsluitprovisie, de taxatiekosten etc aftrekken.
Maar moet je deze kosten nou in of exclusief btw aftrekken? Ik hoor hier tegenstrijdige berichten over, en op de site van de belastingdienst kom ik er ook niet uit.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik heb 2 vragen.

Vraag 1
Ik heb in 2006 een laptop aangeschaft voor school en deze bij mijn opgave voor 2006 opgegeven als hulpmiddel voor mijn studie.
In 2007 heb ik een VAR verklaring aangevraagd en een MacBook gekocht. Kan ik in 2007 nogmaals hetzelfde bedrag (als in 2006) opgeven als studiekosten én mijn MacBook opgeven als investering voor mijn VAR verklaring?

Vraag 2
Ik heb in 2007 en minor in Amerika gevolgd. Ik heb een ongespecificeerd bonnetje van een pin betaling (Amerikaanse rekening) aan het desbetreffende College t.w.v. $4001. Kan ik deze kosten opgeven? Zo ja, voor welk bedrag? Aangezien het betaald is met een Amerikaanse rekening (wel op mijn naam) heb ik geen toenmalige wisselkoers...

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Edjaaah schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:50:
Ik heb 2 vragen.

Vraag 1
Ik heb in 2006 een laptop aangeschaft voor school en deze bij mijn opgave voor 2006 opgegeven als hulpmiddel voor mijn studie.
In 2007 heb ik een VAR verklaring aangevraagd en een MacBook gekocht. Kan ik in 2007 nogmaals hetzelfde bedrag (als in 2006) opgeven als studiekosten én mijn MacBook opgeven als investering voor mijn VAR verklaring?
Ik neem aan dat je niet het hele bedrag voor 2006 hebt opgegeven, maar maximaal 30%?
Dan mag je dat inderdaad gewoon weer doen voor 2007 - als je hem 100% voor je studie gebruikt (natuurlijk doe je dat).

Wat betreft die macbook, het lijkt me dat dat volledig losstaat van je studiekosten(aftrek) maar de ins en outs ken ik daar niet van (van die VAR dus - hoewel, van Apple ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Edjaaah schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:50:
Ik heb 2 vragen.

Vraag 1
Lijkt me wel, ik neem aan dat je 30% per jaar aftrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Wat betreft reisafstand, waar haal ik dit vandaan? Mag ik zelf op de ANWB site adres invullen en de daarop genoemde kilometerafstand overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Je woon-werk afstand staat vermeld op je loonstrook.

Ik geef voor school idd 30% per jaar op. Ik moet alleen wel zeker weten dat ik geen problemen krijg door 2 laptops op te geven (1 t.b.v. school & 1 t.b.v. fotobewerking voor de VAR verklaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Edjaaah schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:16:
Ik geef voor school idd 30% per jaar op. Ik moet alleen wel zeker weten dat ik geen problemen krijg door 2 laptops op te geven (1 t.b.v. school & 1 t.b.v. fotobewerking voor de VAR verklaring).
Als jij kan aantonen dat je beide laptops 100% alleen voor studie gebruikt is dat geen probleem.
Als het ongeloofwaardig wordt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RemcoDelft schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:36:
Als jij kan aantonen dat je beide laptops 100% alleen voor studie gebruikt is dat geen probleem.
Die VAR-verklaring heeft weinig met studie te maken ;)
Edjaaah schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:16:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een probleem zou zijn, maar het lijtk me typisch een vraag waar ze je bij de BD een eenduidig antwoord op moeten kunnen geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 1 vraag

ik werk 32 uur en kreeg een brutoloon 34456 per jaar en hen twee kinderen. Mijn partner kreeg sinds 1 1/2 jaar werkloos en kreeg zij een ww. Maar vanaf deze maand heeft zij geen inkomen. Mijn vraag is heeft zij recht op zogenaamd partnertoeslag of zo iets. ik heb wel onderzoek gedaan bij belastingdiens webside maar ik word niet wijzer van?

wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
dat gaat dus niet over 2007 je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 13:08
Bij mij (Windows Vista 64-bit Ultimate) klapt het aangifte programma er uit 8)7 . Het zal wel weer eens niet he. Het gaat fout bij het aanklikken van "meer informatie" bij een toelichting van de overige uitgaven onder het kopje "Ziektekosten en andere buitengewone uitgaven" in het hoofdstuk Aftrekposten.

Iemand met soortgelijke problemen hier onder Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:09:
Ik heb 1 vraag

ik werk 32 uur en kreeg een brutoloon 34456 per jaar en hen twee kinderen. Mijn partner kreeg sinds 1 1/2 jaar werkloos en kreeg zij een ww. Maar vanaf deze maand heeft zij geen inkomen. Mijn vraag is heeft zij recht op zogenaamd partnertoeslag of zo iets. ik heb wel onderzoek gedaan bij belastingdiens webside maar ik word niet wijzer van?

wie kan mij helpen?
link belastingdienst

Een toeslag is in elk geval een verkeerd woord hierbij, aangezien daar hele andere dingen mee worden bedoeld. Maar als de ene partner dus geen/onvoldoende inkomsten heeft om de eigen algemene heffingskorting op te gebruiken, dan kan de werkende partner deze gebruiken om de door hem of haar te betalen belasting te verminderen, oftewel per saldo geld terug te krijgen. Dat kan dus achteraf, via de belastingaangifte, maar ook via de voorlopige teruggaaf. In dat geval moet je wel kunnen inschatten dat je partner de rest van het jaar onvoldoende inkomen zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Rudedadude schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:46:
[...]

link belastingdienst

Een toeslag is in elk geval een verkeerd woord hierbij, aangezien daar hele andere dingen mee worden bedoeld. Maar als de ene partner dus geen/onvoldoende inkomsten heeft om de eigen algemene heffingskorting op te gebruiken, dan kan de werkende partner deze gebruiken om de door hem of haar te betalen belasting te verminderen, oftewel per saldo geld terug te krijgen. Dat kan dus achteraf, via de belastingaangifte, maar ook via de voorlopige teruggaaf. In dat geval moet je wel kunnen inschatten dat je partner de rest van het jaar onvoldoende inkomen zal krijgen.
De zogeheten "aanrecht-subsidie". Ik meen me wel te herinneren dat deze mogelijkheid op korte termijn zal gaan verdwijnen. De regeling is namelijk niet echt een stimulans voor niet werkende partners om de arbeidsmarkt op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de volgende vraag:

Stel je gaat in januari 2007 samenwonen. Beide hadden in 2006 geen toeslagpartner, zo ook bekend bij de bel.dienst.
Als je de aangifte 2007 instuurd samen met je fiscaalpartner word die dan ook gelijk toeslagpartner? Zou de bel.dienst dat zelfstandig moeten koppelen of moet je dat dan nog zelf doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:41:
Ik heb de volgende vraag:

Stel je gaat in januari 2007 samenwonen. Beide hadden in 2006 geen toeslagpartner, zo ook bekend bij de bel.dienst.
Als je de aangifte 2007 instuurd samen met je fiscaalpartner word die dan ook gelijk toeslagpartner? Zou de bel.dienst dat zelfstandig moeten koppelen of moet je dat dan nog zelf doorgeven?
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

Daar kan je zien of je een toeslagpartner hebt ( Ja dus, want je fiscale parter is automatisch je toeslag partner ). Ik denk dat je het wel bij beide op moet geven, maar de belastingdienst zal het denk wel controleren.

Ik heb nog een andere vraag. Ik heb in 2007 voor 2 verschillende werkgevers gewerkt. Van mijn nieuwe werkgever krijg ik gewoon mijn Jaaropgave, maar bij mijn oude werkgever kan dat nog wel eens lastig worden. Hij word wel opgestuurd, maar aangezien ik verhuisd ben gaat die waarschijnlijk naar mijn oude adres ( Al heb ik wel een adres wijziging doorgegeven, maar dat wil administratief nog niet zo lukken daar ). Aangezien het oude huis nu aan een bedrijf verhuurd word weet ik niet zeker of ik die post dan nog wel krijg.

Is er ook een andere manier om aan die gegevens te komen? De belastingdienst weet deze getallen natuurlijk ook. Aangezien ik dit jaar een huis gekocht heb is het juist dit jaar belangrijk dat ik al mijn gegevens heb. Ik zou het ook graag voor april invullen dus ik heb geen zin om nog maanden bezig te zijn om mijn jaaropgave te krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door Woy op 30-01-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rwb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:03:
[...]

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

Daar kan je zien of je een toeslagpartner hebt ( Ja dus, want je fiscale parter is automatisch je toeslag partner ). Ik denk dat je het wel bij beide op moet geven, maar de belastingdienst zal het denk wel controleren.

Ik heb nog een andere vraag. Ik heb in 2007 voor 2 verschillende werkgevers gewerkt. Van mijn nieuwe werkgever krijg ik gewoon mijn Jaaropgave, maar bij mijn oude werkgever kan dat nog wel eens lastig worden. Hij word wel opgestuurd, maar aangezien ik verhuisd ben gaat die waarschijnlijk naar mijn oude adres ( Al heb ik wel een adres wijziging doorgegeven, maar dat wil administratief nog niet zo lukken daar ). Aangezien het oude huis nu aan een bedrijf verhuurd word weet ik niet zeker of ik die post dan nog wel krijg.

Is er ook een andere manier om aan die gegevens te komen? De belastingdienst weet deze getallen natuurlijk ook. Aangezien ik dit jaar een huis gekocht heb is het juist dit jaar belangrijk dat ik al mijn gegevens heb. Ik zou het ook graag voor april invullen dus ik heb geen zin om nog maanden bezig te zijn om mijn jaaropgave te krijgen.
Ik weet ook wel dat we toeslagpartners zijn van elkaar, maar als je dat zelf niet opgeeft doet de belastingdienst dat dan zelf idd checken. Ik heb dus nu een definitieve berekening liggen waaruit blijkt dat dat niet gebeurt is in 2006.
Als volgt:
2005 niet samenwonend, opgegeven dat we beide geen toeslagpartner hebben over 2006. Stond niet in de planning nog. Ik krijg nihil en mijn partner 38 euro toegekend.
2006 vanaf mei samenwonend
2007 aangifte ingediend waaruit blijkt dat we 2006 fiscaal partner zijn geweest.
2008 ontvang een definitieve berekening n.a.v. de gegevens uit de aangifte 2006. Mijn partner krijgt nu zelf meer dan die 38 euro terug. ws ivm aftrekposten ed. Uit de berekening blijkt dus dat ze ons niet autmatisch als toeslagpartners hebben aangemerkt ondanks de gezamelijke aangifte (anders hadden we die 38 euro moeten terug betalen want we komen boven de 40.000 uit samen).

Is dus niet vanzelfsprekend dat we in 2007 wel toeslagpartner zijn?

Bij jou vraag, je kan misschien je oude werkgever vragen om een kopie op je juiste adres? Anders word het denk ik moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Je kunt de cumulatieven van je laatste salarisstrook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Guardian Angel schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:52:
Dat laatste is uiteraard altijd het geval.

Niet-aftrekbare studiekosten:
rente voor studieschulden
uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
uitgaven voor studiereizen en excursies
uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan)
Dus wat resteert in het rijtje studie zijn de boeken.

Reiskosten:
Heb je een OV-verklaring? Anders kun je het sowieso helemaal vergeten.

Dit is, zoals viel te verwachten, allemaal met de hulpfunctie van de aangifte te vinden.
Begrijp ik hieruit dat ik als student mijn kosten voor boeken niet mag aftrekken? En collegegeld van een HBO opleiding, hoe zit dat trouwens?

Ik lees hier dat ik zowel mijn boeken als collegegeld volledig mag aftrekken: http://financieel.infonu....-aftrek-studiekosten.html

[ Voor 11% gewijzigd door DaannO op 30-01-2008 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DaannO schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:45:
Begrijp ik hieruit dat ik als student mijn kosten voor boeken niet mag aftrekken? En collegegeld van een HBO opleiding, hoe zit dat trouwens?
Krijg je stufi? Zie de normbedragen. Dat trek je af, en niets anders - tenzij je aantoonbaar boven 2x het nrombedrag hebt uitgegeven. Verrekenen met je stufi, minus de drempel; in de praktijk kun je meestal niets aftrekken als je een uitwonendenbeurs ontving.

Krijg je geen stufi (die link die je aanhaalt slaat ook op mensen die werken)? Werkelijke kosten mag je aftrekken, wel verrekenen met je drempel en eventueel ontvangen vergoedingen (werkgever of zo). Boeken, examengeld, collegegeld tellen mee. Woonkosten niet. Laptop/pc mag je in 3 jaar afschrijven (maximaal 90%).

Dit is een heel korte samenvatting van wat al vaker in dit topic langs is geweest. Als je vraag niet beantwoord is moet je hem iets specifieker stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Ik snap er de ballen van, oke mijn situatie:

Student aan een erkende HBO opleiding in de richting ict (dus laptop+pv verplicht).

En wat mag ik dus aftrekken nu :P

[ Voor 43% gewijzigd door DaannO op 30-01-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor je studie heb je minder dan € 3000,- aan kosten gemaakt en je hebt € 5676,- aan stufi gehad. Dus je kan niks aftrekken.

Werk is verder niet interessant in dit plaatje ( Word pas interesant als je wat kan aftrekken want dan bepaald dat je voordeel ).
Edjaaah schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:36:
Je kunt de cumulatieven van je laatste salarisstrook gebruiken.
Die klopt dus niet omdat er nog een eindafrekening moet komen. Die zal ook wel op mijn oude adres liggen. Ik ben er druk achteraan aan het bellen en mailen, dus het zal uiteindelijk wel goed komen, maar aangezien het een grote organisatie is zal het wel een tijdje duren met alle burocratie.
Zijn er geen andere mogenlijkheden?

[ Voor 49% gewijzigd door Woy op 30-01-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Oke, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

.

[ Voor 99% gewijzigd door Pooh op 30-01-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Ik blijf het knap vinden dat mensen die HBO doen de vraag "krijg je stufi?" niet kunnen beantwoorden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dido schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:00:
offtopic:
Ik blijf het knap vinden dat mensen die HBO doen de vraag "krijg je stufi?" niet kunnen beantwoorden :X
offtopic:
Dat stond wel in zijn reply maar dat heeft hij weggeedit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
BLRacing schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:11:
Bij mij (Windows Vista 64-bit Ultimate) klapt het aangifte programma er uit 8)7 . Het zal wel weer eens niet he. Het gaat fout bij het aanklikken van "meer informatie" bij een toelichting van de overige uitgaven onder het kopje "Ziektekosten en andere buitengewone uitgaven" in het hoofdstuk Aftrekposten.

Iemand met soortgelijke problemen hier onder Vista?
Hier ook Vista 64-bit Ultimate; zojuist getracht jouw situatie te simuleren, echter geen probleem met het openen v/h item. Ook niet in anderen scenario's danwel schermen...

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Kan iemand mij vertellen of ik de arbeidsongeschiktheidsverzekering kan aftrekken die ik naast mijn hypotheek bij de postbank heb afgesloten? De premie voor deze verzekering wordt in een keer betaald bij het aangaan van de hypotheek. Betekend dit dat ik dit bedrag dan dit jaar eenmalig in zijn geheel kan aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
kort gezegd: waarom denk je dat het hypotheekRENTEaftrek heet?

[ Voor 11% gewijzigd door paella op 31-01-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
paella schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:39:
kort gezegd: waarom denk je dat het hypotheekRENTEaftrek heet?
Notariskosten mag je toch ook aftrekken en dat is toch ook geen Hypotheekrente!!

Maar persoonlijk denk ik idd dat je arbeidsongeschikheidsverzekering niet mag aftrekken. Maar er staat hier in het topic ergens een pdf van eigen huis en daar staat precies in wat je wel en niet mag aftrekken ( eenmalig en jaarlijks via de hypotheekrente )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Het gaat om de eerste optie bij: Box 1:premies lijfrenten e.d.
Het gaat om premies:

voor lijfrenten als (aanvulling op uw) pensioen

voor lijfrenten als (aanvulling op een) pensioen voor nabestaanden

voor lijfrenten voor een meerderjarig invalide (klein)kind

voor periodieke uitkeringen aan uzelf bij invaliditeit, ziekte of ongeval, zoals premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

voor de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (Waz)

om recht te blijven houden op een nabestaandenuitkering volgens de Algemene nabestaandenwet (Anw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
rwb schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:20:
[...]

Notariskosten mag je toch ook aftrekken en dat is toch ook geen Hypotheekrente!!
Das eenmalig, en ik wilde in mijn statement geen mitsen en maren toevoegen, dat zou de kracht weghalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Vraagje:

Vorig jaar een huis gekocht maar de transportdatum was 41 dagen later dan in de concept koopakte overeen was gekomen. De notaris bracht hiervoor € 25,- aan rente per dag in rekening. Nu is de vraag: mag ik dit aftrekken?

Op de belastingdienst site staat dat boeterente aftrekbaar is, maar dit is wel een specifiek geval denk ik. 0543 wist het ook niet, die zeiden dat ik een brief moet sturen naar mijn lokale kantoor, maar misschien zitten hier nog mensen die het weten :).

Een tweede vraag: op mijn notarisafrekening staat dat ik het honorarium van de notaris voor de koopakte mag aftrekken. Maar dat klopt toch helemaal niet :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
paella schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:59:
[...]

Das eenmalig, en ik wilde in mijn statement geen mitsen en maren toevoegen, dat zou de kracht weghalen :)
Maar hij heeft het in zijn post ook over eenmalig
Unicron schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:28:
Betekend dit dat ik dit bedrag dan dit jaar eenmalig in zijn geheel kan aftrekken?
Dennis schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:43:
Vraagje:

Vorig jaar een huis gekocht maar de transportdatum was 41 dagen later dan in de concept koopakte overeen was gekomen. De notaris bracht hiervoor € 25,- aan rente per dag in rekening. Nu is de vraag: mag ik dit aftrekken?

Op de belastingdienst site staat dat boeterente aftrekbaar is, maar dit is wel een specifiek geval denk ik. 0543 wist het ook niet, die zeiden dat ik een brief moet sturen naar mijn lokale kantoor, maar misschien zitten hier nog mensen die het weten :).

Een tweede vraag: op mijn notarisafrekening staat dat ik het honorarium van de notaris voor de koopakte mag aftrekken. Maar dat klopt toch helemaal niet :?.
Ik kan je niet met zekerheid een antwoord geven, maar ik ben geneigd om te zeggen dat het wel zou mogen. Als ze er eventueel over vallen kan je natuurlijk altijd de verklaring boete-rente geven, want het lijkt mij dat dit daar ook gewoon onder valt.

[ Voor 51% gewijzigd door Woy op 01-02-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:39

Ankh

|true

Ik heb vandaag ook mijn jaaropgave binnen gehad en wilde hem eigenlijk *gedeeltelijk* invullen zodat ik er een paar naar kan kijken of ik geen dingen vergeet enzo.

Nu ben ik blessed met een tumor waardoor ik x-aantal keren per jaar naar leiden toe moet (ik woon in de kop van NH), nu zei mijn mams dat ik deze kosten ook moest opgeven. Nu kan ik dit dus nergens terug vinden in het aangifte programma... Klopt dit? ik kan enkel terug vinden voor ziekenbezoek, maar dat is voor mij niet relevant :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
als je hier kijkt staat er ook bij "als u reiskosten hebt bij ziekte of invaliditeit"
http://www.belastingdiens...ulier/gezondheidenaftrek/

Dus het lijkt me gewoon dat je het bij de ziektekosten kan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ankh schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 14:52:
Ik heb vandaag ook mijn jaaropgave binnen gehad en wilde hem eigenlijk *gedeeltelijk* invullen zodat ik er een paar naar kan kijken of ik geen dingen vergeet enzo.

Nu ben ik blessed met een tumor waardoor ik x-aantal keren per jaar naar leiden toe moet (ik woon in de kop van NH), nu zei mijn mams dat ik deze kosten ook moest opgeven. Nu kan ik dit dus nergens terug vinden in het aangifte programma... Klopt dit? ik kan enkel terug vinden voor ziekenbezoek, maar dat is voor mij niet relevant :)
Heb je al nagevraagd bij je ziektekosten of je de kosten niet vergoed kan krijgen via je verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Dat laatste kan natuurlijk veel voordeliger zijn (tot helemaal vergoed) dan een deel terugkrijgen van de belasting.

[ Voor 11% gewijzigd door paella op 01-02-2008 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:39

Ankh

|true

Jaspertje schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 16:49:
[...]

Heb je al nagevraagd bij je ziektekosten of je de kosten niet vergoed kan krijgen via je verzekering?
helaas niet.. ik moet de vervoerslijn bellen en die zeggen dat ik geen machtiging krijg :|

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:03
Zo ik heb mijn aangiften voor dit jaar, met hulp van dit topic in ieder geval de deur uit.
Maar toch nog even een vraagje. Het viel mijn op dat ik de voorlopige aanslagen steeds vroeger in het jaar krijg.

De voorlopige aanslag van 2006 kreeg ik volgens mij (ben er niet 100% zeker van, ik zal het eens controleren) pas in 2007.
De aanslag voor 2007 kreeg ik halverwege het jaar.
En die van 2008 kreeg ik al in januari.

Al met al heb ik in 1 jaar tijd nu voor 3 jaar kunnen betalen :X
Maar goed eerder als dit zal het niet worden, ik neem tenminste aan dat ik de aanslag voor 2009 niet halverwege dit jaar op de mat krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 15:23
Ik heb enkele kleine websites, die me met Google Ads wat geld opleveren (in de orde van grootte van 80 euro per jaar)
- Ik neem aan dat ik verplicht ben de opbrengsten hiervan ook op te moeten geven als Inkomsten uit overige werkzaamheden?
- Kan ik de kosten die ik maak om dit geld te verdienen (hosting, domeinnaam) wel op de een of andere manier mag aftrekken? Of moet ik voor dit uitsluitend de winst opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden?
- Bij Google Ads krijg je pas uitbetaald vanaf $100,-. Dit bereik ik dit jaar pas. In 2007 dus uitsluitend kosten en geen opbrengsten. Wat moet ik hiermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je per 1-1-2008 een bedrijf bent begonnen, moet je dan ook belastingaangifte doen voor 1-4-2008?

[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 01-02-2008 23:26 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
lithoijen schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 20:42:
Het viel mijn op dat ik de voorlopige aanslagen steeds vroeger in het jaar krijg.

[knip]
Je bent niet de enige die dat is opgevallen. Ik had hetzelfde vorig jaar. Ik heb toen de belastingdienst gebeld en die zeiden dat dit een plan was van Wouter Bos :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 10:41:
Je bent niet de enige die dat is opgevallen. Ik had hetzelfde vorig jaar. Ik heb toen de belastingdienst gebeld en die zeiden dat dit een plan was van Wouter Bos :X.
Dan heb je je wat wijs laten maken; al sinds ver voor Bos krijgen bekende klanten in januari een voorlopige aanslag. Het is wel zo dat de belastingdienst het meestal niet laat bij één voorlopige aanslag per jaar en ook middenin het jaar nieuwe voorlopige aanslagen kan opleggen bij het bekend worden van nieuwe gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
l0c4lh0st schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:26:
Als je per 1-1-2008 een bedrijf bent begonnen, moet je dan ook belastingaangifte doen voor 1-4-2008?
In 2008 doe je aangifte over het jaar 2007. Jouw eigen bedrijf neem je dus mee in de aangifte die je begin 2009 doet. Het zou natuurlijk raar zijn wanneer je voor 1-4-2008 al aangifte moet doen voor het jaar 2008. De belanstingdienst gaat er niet vanuit dat iedere burger een glazen bol heeft voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 20:13

Pompiedom

Don't panic

Kan iemand mij helpen met mijn situatie. Voorheen had ik niet veel moeite met invullen van de (digitale) formulieren omdat ik 1 baan per keer had en meerdere opvolgend maar nu hier de huidige situatie.

Ik ben student HBO en moest dit jaar stage lopen, hierbij moest ik ook een belastingformulier tekenen en omdat ik een bijbaantje heb waarop ik al loonheffingskorting heb had ik deze voor de stage open gelaten. Nu werd er bijna 1/3 van mijn stagevergoeding ingehouden -.- oke maar mij was verteld dat ik dit gewoon terug kon vragen van de belasting aan het einde van het jaar.

Nu is de vraag hoe?

Bijbaantje (van de jaaropgaaf):
Fiscaalloon: 5428
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering: 125
Arbeidskorting: 124

Stage (van laatste loonstrook):
Fiscaalloon: 2181
Belasting (zelfde als loonheffing?): 732
Arbeidskorting: 0

Ik had de gedachte dat ik in ieder geval de 732 euro terug kreeg maar ik weet niet hoe ik dit in moet vullen. Maakt het uberhaubt uit dat je een student bent?

Wat heb ik gedaan:
- De 2 inkomens ingevuld onder Box 1: Loon e.d., resultaat: 476 terug
- Stageloon ingevuld onder Box 1: Ander inkomen, resultaat: 476 terug

2) Kort vraagje, is er nog iets terug te vragen van "Ingehouden bijdrage zorgeverzekeringswet"?

We create our own reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pompiedom schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 16:50:

2) Kort vraagje, is er nog iets terug te vragen van "Ingehouden bijdrage zorgeverzekeringswet"?
Ik heb eigenlijk eenzelfde soort vraag. Wat moet je invullen bij loon? Wanneer ik het bedrag invul dat achter loon staat op mijn jaaropgaaf, moet ik €50 bij betalen, maar ik heb geen idee waarom. Als ik echter het bedrag invul dat achter loon zvw staat, dus loon - ingehouden bijdrage zvw, krijg ik €250 terug. Wat is nu de juiste situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Pompiedom schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 16:50:
Kan iemand mij helpen met mijn situatie. Voorheen had ik niet veel moeite met invullen van de (digitale) formulieren omdat ik 1 baan per keer had en meerdere opvolgend maar nu hier de huidige situatie.

Ik ben student HBO en moest dit jaar stage lopen, hierbij moest ik ook een belastingformulier tekenen en omdat ik een bijbaantje heb waarop ik al loonheffingskorting heb had ik deze voor de stage open gelaten. Nu werd er bijna 1/3 van mijn stagevergoeding ingehouden -.- oke maar mij was verteld dat ik dit gewoon terug kon vragen van de belasting aan het einde van het jaar.
Dat is nogal een onzinnige belofte van het stagebedrijf. Het stagebedrijf heeft geeen enkel inzicht in jouw financiele situatie en kan dus ook nooit toezeggen dat je alle betaalde belasting weer terugkrijgt. Wellicht ontvang jij lijfrente, dividend, bergen met rente over je miljoenen vermogen of wat dan ook, allemaal zaken die invloed hebben op de belastingaangifte waar het stageberdijf geen weet van heeft.
Nu is de vraag hoe?

Bijbaantje (van de jaaropgaaf):
Fiscaalloon: 5428
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering: 125
Arbeidskorting: 124

Stage (van laatste loonstrook):
Fiscaalloon: 2181
Belasting (zelfde als loonheffing?): 732
Arbeidskorting: 0

Ik had de gedachte dat ik in ieder geval de 732 euro terug kreeg maar ik weet niet hoe ik dit in moet vullen.
Invullen is niet moeilijker dan bij 1 baan. Op de plaats waar je je loon in moet vullen staan meerdere regels, gebruik voor iedere jaaropgaaf een aparte regel.

Belasting is inderdaad hetzelfde als loonheffing. Je vult je loon (dus niet je loon ZVW), je arbeidskorting en je loonheffing (=belasting) in. Verder vul je nog aftrekposten in de op jou van toepassing zijn (ziektekosten en studiekosten wellicht) en eventuele andere zaken en klaar ben je.
Maakt het uberhaubt uit dat je een student bent?
Nee, een student heeft geen speciale status bij de belastingdienst. Een student betaald net als alle andere burgers gewoon belasting. (Ik vraag me nog steeds af waar de gedachte bij studenten vandaan komt dat ze een fiscale uitzonderingspositie zouden hebben)
Wat heb ik gedaan:
- De 2 inkomens ingevuld onder Box 1: Loon e.d., resultaat: 476 terug
- Stageloon ingevuld onder Box 1: Ander inkomen, resultaat: 476 terug
Dat is dus helemaal juist. Eventueel nog een paar aftekposten invullen zodat je wellicht meer terugkrijgt, wanneer dat niet het geval is heb je blijkbaar zoveel verdient dat je net als alle andere belastingbetalende Nederlanders je steentje bijdraagt aan de schatkist.
Waarom zou je dat terug kunnen vragen? Nee dus. Je kunt het wel opgeven bij de aftekpost ziektekosten, zie hiervoor het aangifte programma.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:55:
[...]

Ik heb eigenlijk eenzelfde soort vraag. Wat moet je invullen bij loon? Wanneer ik het bedrag invul dat achter loon staat op mijn jaaropgaaf, moet ik €50 bij betalen, maar ik heb geen idee waarom. Als ik echter het bedrag invul dat achter loon zvw staat, dus loon - ingehouden bijdrage zvw, krijg ik €250 terug. Wat is nu de juiste situatie?
Je moet het bedrag invullen wat achter "loon" staat, niet en niet "loon ZVW". Je kunt wel de "ingehouden bijdrage ZVW" invullen bij de aftrekpost ziektekosten, zie hiervoor het aangifte programma.

[ Voor 17% gewijzigd door argro op 02-02-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:27:

Je moet het bedrag invullen wat achter "loon" staat, niet en niet "loon ZVW". Je kunt wel de "ingehouden bijdrage ZVW" invullen bij de aftrekpost ziektekosten, zie hiervoor het aangifte programma.
Zo had ik het inderdaad ook gedaan en vervolgens komt er dus uit €50 bij betalen. Nu ben ik van werkgever veranderd in september, kan dat er iets mee te maken hebben? Ik begrijp namelijk niet zo goed waarom ik een x bedrag bij moet betalen als er verder geen bijzondere dingen zijn gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Tijdelijk misschien 2 werkgevers gehad, die beiden de loonheffingskorting hanteerden. Of dat je van je oude werkgever nog een extra betaling kreeg voor het bijvoorbeeld afkopen van je vakantiedagen. Dan heb je dus eigenlijk 1 maand 2 werkgevers, en krijg je ipv 12x 13x je loonheffingskorting.

Tis lullig voor je dat je moet bijbetalen, maar zo werkt het gewoon.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel is het niet dus het maakt niet zo veel uit. Ik wilde alleen graag weten waar het vandaan kwam. Die laatste suggestie zou wel eens de reden kunnen zijn, in september heb ik inderdaad van beide werkgevers geld gekregen dus die dubbele korting kan wel eens zijn voorgekomen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 20:13

Pompiedom

Don't panic

Argro bedankt voor de toelichting :)

We create our own reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Dacht ik er eens vroeg bij te zijn dit jaar:

http://www.belastingdiens...ektronische_aangifte.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ik heb heel 2007 lening ontvangen van IB ivm mijn 2de universitaire opleiding. Als ik het goed heb begrepen mag ik de collegekosten in 2007 aftrekken. Dat betekent voor mij mbt studiekosten:

- 1 jan t/m 31 aug = €179,90 x 8 maanden
- 1 sep t/m 31 dec = 182,17 x 4 maanden

Handel ik juist mbt collegekosten?

Tip:
http://is.de.bijdrage.zor...aar.hypotheek-actueel.nl/

[ Voor 11% gewijzigd door Zhadum op 04-02-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Zhadum schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:33:
Ik heb heel 2008 lening ontvangen van IB ivm mijn 2de universitaire opleiding. Als ik het goed heb begrepen mag ik de collegekosten in 2007 aftrekken. Dat betekent voor mij mbt studiekosten:

- 1 jan t/m 31 aug = €179,90 x 8 maanden
- 1 sep t/m 31 dec = 182,17 x 4 maanden

Handel ik juist mbt collegekosten?
Bedoel je niet 2007?
Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een vergoeding ontving, bijvoorbeeld een vergoeding van uw werkgever, moet u deze vergoeding eerst van uw uitgaven aftrekken voordat u het aftrekbedrag berekent.
Onder deze vergoeding valt ook studiefinanciering. Als je dat van elkaar af gaat trekken zul je zien dat je dus je studiekosten niet af kunt trekken.

http://www.belastingdiens...aftrek-35.html#P414_34655

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dennis schreef op maandag 04 februari 2008 @ 08:55:
[...]
Onder deze vergoeding valt ook studiefinanciering. Als je dat van elkaar af gaat trekken zul je zien dat je dus je studiekosten niet af kunt trekken.

http://www.belastingdiens...aftrek-35.html#P414_34655
Een lening valt toch niet onder het kopje vergoeding? Tenslotte is het niet iets wat je mag houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
RemcoDelft schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:12:
Een lening valt toch niet onder het kopje vergoeding? Tenslotte is het niet iets wat je mag houden!
Als je het aangifteprogramma download dan staat bij de help dat als je studiefinanciering ontvangt je je aftrek van studiekosten hiermee moet verminderen. Dus concludeer ik dat het niet mag.

Het zou wel kunnen inderdaad dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een lening en een prestatiebeurs. Voor die laatste geldt het bovenstaande in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Dennis schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:48:
[...]

Als je het aangifteprogramma download dan staat bij de help dat als je studiefinanciering ontvangt je je aftrek van studiekosten hiermee moet verminderen. Dus concludeer ik dat het niet mag.

Het zou wel kunnen inderdaad dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een lening en een prestatiebeurs. Voor die laatste geldt het bovenstaande in ieder geval.
Het gaat om het jaar 2007, foutje :-)

Er is idd een groot verschil tussen studiefinanciering en een lening. Laatste moet je volledig terug betalen (plus de rente) ongeacht of je vervolg opleiding afmaakt of niet. In dit geval mag je zelf x bedrag lenen om zodoende je studiekosten betalen omdat je fulltime studeert.

Weet iemand misschien meer hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik heb het een paar keer doorgelezen en ik heb daaruit geconcludeerd dat je de prestatiebeurs (eigenlijk een voorwaardelijke lening die omgezet wordt in een gift wanneer je je diploma haalt) moet aftrekken. Het gedeelte dat je eventueel extra leent (of leent doordat je geen recht meer hebt op een beurs) en dat je dus altijd terug moet betalen hoef je niet van studiekosten af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 15:17
Weet iemand of je als je stage (met vergoeding onder minimumloon) loopt bij een bedrijf als student ook reisaftrek openbaar vervoer kunt opgeven bij de belasting. Op de site van de belastindienst staat namelijk dat je een bedrag van de belasting mag aftrekken als je met het OV reist tussen werk en thuis. De vraag is dus of een stage hier ook onder valt.

Engineering

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Let op:
Concrete vragen over een specifieke situatie of een uitgebreidere discussie aub in een eigen topic! Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast