Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen! ik mag voor het eerst geld terug vragen van de belasting. Maar ik weet totaal niet hoe ik te werk moet gaan en wat ik moet invullen precies. Ik zit in de volgende situatie ik heb alleen in de maand januari bij een pizzaboer gewerkt nog, ik ben toen eind januari naar een andere overgestapt waar ik loonbelasting moet betalen en bij dat laatste baantje bedraagt de ingehouden loonbelasting 1124,- maar ik heb ook voor school stage gelopen en op mijn jaaropgave van dat stage bedrijf staat ook ingehouden loonheffing van 406,- maar bij mijn eerste baantje is niets ingehouden ik heb dus bij 2 van de 3 werkgevers loonheffing gehad. Mijn vraag is nu wat moet ik nu doen kan ik het bij alle 2 terug vragen of maar bij eentje of werkt het met stage vergoeding anders?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen met de informatie die ik gegeven heb.

mvg pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
www.belastingdienst.nl.

Leuker kunnen we het niet maken wel makelijker ;)

Zou gewoon eens op die website kijken en eventeul zou je aan je economie leraar kunnen vragen, bij pa of ma op het werk willen ze denk ik ook wel helpen als die mensen ken

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja op belastingdienst word ik echt niets wijzer van, zo ingewikkeld alles..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Download het IB2007 programma van de Belastingdienst website, pak je jaaropgaves erbij, en begin eens met invullen. Een hoop dingen wijzen zich vanzelf, en anders staat er nog heel veel informatie op de website van de Belastingdienst :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijp ik goed dat je alle 3 de jaaropgaven ontvangen hebt? Dat is in ieder geval belangrijk om een goed totaaloverzicht te hebben van het totaal verdiende loon, van de ingehouden loonbelasting en van de verrekende arbeidskorting.

Als je het voor jou geschikte biljet van de belastingdienst site downloadt (Tj biljet zal het zijn, dit moet in de brief van de belastingdienst staan als je die ontvangen hebt) dan kan je deze bedragen invullen. Hij rekent dan zelf uit of je recht hebt op teruggave of niet.

Ook al wordt er heffingskorting toegepast (bij je eerste werkgever), kan het toch zo zijn dat je nog wat geld terugkrijgt van ingehouden loonbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan ook dit even doorlezen..

Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:23:
Begrijp ik goed dat je alle 3 de jaaropgaven ontvangen hebt? Dat is in ieder geval belangrijk om een goed totaaloverzicht te hebben van het totaal verdiende loon, van de ingehouden loonbelasting en van de verrekende arbeidskorting.

Als je het voor jou geschikte biljet van de belastingdienst site downloadt (Tj biljet zal het zijn, dit moet in de brief van de belastingdienst staan als je die ontvangen hebt) dan kan je deze bedragen invullen. Hij rekent dan zelf uit of je recht hebt op teruggave of niet.

Ook al wordt er heffingskorting toegepast (bij je eerste werkgever), kan het toch zo zijn dat je nog wat geld terugkrijgt van ingehouden loonbelasting.
ja van mijn eerste werkgever moet ik het nog krijgen, maar ik heb ook niet een seen brief gekregen van de belasting dienst dus weet ook niet hoe dat zit.. en is het niet zo dat je altijd maar van 1 bedrijf terug krijgt..

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:27:
ja van mijn eerste werkgever moet ik het nog krijgen, maar ik heb ook niet een seen brief gekregen van de belasting dienst dus weet ook niet hoe dat zit.. en is het niet zo dat je altijd maar van 1 bedrijf terug krijgt..

mvg
Nee hoor. Het is zo dat maar één bedrijf loonheffingskorting mag toepassen, waardoor je dus over het verdiende geld niet of nauwelijks belasting afdraagt. Het bedrag wat toch ingehouden is kan je altijd terugvragen indien je verdiensten van alle werkgevers bij elkaar opgeteld in dat jaar onder de grens van (uit m'n hoofd) ongeveer € 6.000 blijven.

Of een biljet voor jou geschikt is kan je makkelijk op de website van de belastingdienst uitvinden trouwens. "Is dit biljet geschikt voor mij" of iets dergelijks laat stapsgewijs zien of jij in aanmerking komt voor het betreffende biljet. Ik vermoed dat jij een Tj-biljet nodig hebt, anders T-biljet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Heb je vorig jaar aangifte gedaan, dan krijg je automatisch dit jaar weer een aangifte formulier.
Is dit jaar je eerste bijbaan, dan zal je hem zelf moeten aanvragen.
Gezien je leeftijd is waarschijnlijk een Tj-biljet voor jou de juiste.

Ga nog niet lopen stressen over hoe of wat je in moet vullen.
Je krijgt je belastingformulier thuis, je pakt je jaaropgaves.
Je vult 1 op 1 de gegevens over en dan moet je een berekeningtje doen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:33:
Je vult 1 op 1 de gegevens over en dan moet je een berekeningtje doen en klaar.
Berekeningetje hoef je zelf niet eens te doen als je het computerformulier downloadt. Makkelijk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En gewoon een ding downloaden, je hebt niet perse een Tj-biljet nodig. En dan gewoon per bedrijf de goede gegevens overnemen, dan komt het vanzelf helemaal goed. De berekening gebeurt automagisch. Als het alleen om je 3 baantjes gaat, dat moet iedere leek kunnen.

Was je eerste baantje niet gewoon zwart, aangezien er geen belasting is ingehouden en DUS geen loonheffingskorting is afgetrokken?

En je vraagt geen belasting terug bij het bedrijf waar je hebt gewerkt, maar bij de overheid/belastingdienst.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Inderdaad, in dat topic staat heel veel informatie. Verder het aangifte programma downloaden van de site van de Bdienst en invullen, eventueel de help-functie van het programma doorlezen. Zo moeilijk is het allemaal echt niet. Je hebt een beetje gezond verstand nodig, bij het doen van een belastingaangifte komt echt geen hogere wiskunde kijken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:31:
[...]

Nee hoor. Het is zo dat maar één bedrijf loonheffingskorting mag toepassen, waardoor je dus over het verdiende geld niet of nauwelijks belasting afdraagt. Het bedrag wat toch ingehouden is kan je altijd terugvragen indien je verdiensten van alle werkgevers bij elkaar opgeteld in dat jaar onder de grens van (uit m'n hoofd) ongeveer € 6.000 blijven.

Of een biljet voor jou geschikt is kan je makkelijk op de website van de belastingdienst uitvinden trouwens. "Is dit biljet geschikt voor mij" of iets dergelijks laat stapsgewijs zien of jij in aanmerking komt voor het betreffende biljet. Ik vermoed dat jij een Tj-biljet nodig hebt, anders T-biljet.
ja dat is dus het probleem ik heb bij 2 bedrijven loonheffingskorting laten toepassen is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het is 'erg' in die zin dat er meer is ingehouden op je loon dan nodig was. Dit kan je terugvragen van de belastingdienst.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

Motrax schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:09:
Het is 'erg' in die zin dat er meer is ingehouden op je loon dan nodig was. Dit kan je terugvragen van de belastingdienst.
Als er bij twee bedrijven loonheffingskorting is toegepast, is er dus te veel ingehouden, niet te weinig. Maar omdat de TS waarschijnlijk toch onder de € 6000 blijft, maakt het niet zo gek veel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Er is per jaar een bepaalde hoeveelheid loonheffingskorting, bedrag x. Dit wordt verdeeld over 12 maanden, dus je hebt een dan korting y=x/12. En dat bedrag y verrekend dus jouw baas in jouw salaris.
Je krijgt belasting terug, indien je niet elke maand loonheffingskorting hebt gekregen, en je moet bij betalen als je in totaal meer dan 12*y is hebt gekregen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:22:
ja op belastingdienst word ik echt niets wijzer van, zo ingewikkeld alles..
....niets zo simpel als het invullen van een belastingformulier voor 3 bijbaantjes, waarom doen mensen daar altijd zo moeilijk over alsof het rocket science zou zijn?

"If belastingdienst then ik wil niet snappen" of zo? :/

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
curry684 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:31:
[...]

....niets zo simpel als het invullen van een belastingformulier voor 3 bijbaantjes, waarom doen mensen daar altijd zo moeilijk over alsof het rocket science zou zijn?

"If belastingdienst then ik wil niet snappen" of zo? :/
Dat snap ik inderdaad ook niet zo goed. Het is een soort ingebouwde reflex om alles wat met belasting te maken heeft moeilijk te vinden. Alsof je het doen van aangifte ingewikkeld hoort te vinden. Neem eens de moeite om het te begrijpen denk ik dan, je zult dan zien dat het allemaal best meevalt. De gemiddelde belastingaangifte is echt niet ingewikkelder dan de Sudoku die dagelijks in de Spits staat.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
Voordat je iets invult zou ik even checken of die werkgever die niks heeft inghouden jou wel wit heeft betaald. Van zwart geld houden ze niet zo bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Bigfoot schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:31:
Voordat je iets invult zou ik even checken of die werkgever die niks heeft inghouden jou wel wit heeft betaald. Van zwart geld houden ze niet zo bij de belastingdienst.
Uh van zwart geld krijg je ook geen jaaropgave.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lijkt me heel simpel: loonstrookje = wit, geen loonstrookje = zwart (of vergeten natuurlijk, maar goed, dan moet je alsnog aan de bel hangen).

Overigens, jij hebt er geen donder mee te maken als je werkgever je zwart uit betaald: jij bent (loon) belastingplichtig, en moet dus opgeven wat jouw inkomsten zijn geweest. Maar goed, als je 'n "goede" band hebt met je zwart-werk-baas en dat zo wil houden, zou je moeten bedenken of je die band goed wil houden.
edit: wat hij ^ zegt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 04-02-2008 11:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
curry684 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:45:
[...]

Uh van zwart geld krijg je ook geen jaaropgave.
Hij heeft die jaaropgave toch nog (niet) gehad?
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:27:
[...]
ja van mijn eerste werkgever moet ik het nog krijgen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Bigfoot schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:31:
Zodra jij het opgeeft bij de BD is het wit. Het hele idee van zwart geld is dat je het de BD niet vertelt. Dus als jij het netjes opgeeft vind de BD dat heel niet erg - je loopt alleen het risico dat je bij moet betalen. En je baas loopt het risico dat ze bij hem op bezoek komen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 09:04:
[...]

ja dat is dus het probleem ik heb bij 2 bedrijven loonheffingskorting laten toepassen is dat erg?
Dat mag inderdaad niet als het gelijktijdig is geweest. Zo niet, dan is het geen probleem. In het eerste geval zal je mogelijk nog wat moeten bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:30:
[...]

Dat mag inderdaad niet als het gelijktijdig is geweest. Zo niet, dan is het geen probleem. In het eerste geval zal je mogelijk nog wat moeten bijbetalen.
Ja is namelijk gelijktijdig geweest :O maar als ik nu bij dat programma van belastingdienst het invul dan zegge hun dat ik het voledige bedrag terug krijg. Of is klopt dat ook dat dat programma dat zegt maar is het in het echt niet zo? En heb jij mischien een idee hoeveel euro dat is of heoveel procent dat word het geen wat ik moet bijbetalen het gaat om de bedragen €406,- en €1124,-

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Wat is het nou? Is er nou een of tweemaal loonheffingskorting toegepast?
In je topicstart zeg je dat er bij twee van de drie banen er loon is ingehouden.
Dus bij twee banen heeft er loonheffings plaatsgevonden, drie min twee is een.
Dus bij een baan is er loonheffingkorting toepast.

Later zeg je opeens dat er tweemaal loonheffinskorting is toegepast. Dat strookt natuurlijk niet met de topicstart. Daar noem je ook 2 maal een ingehouden bedrag..

Let even op de termen he.. loonheffingskorting is dus "korting" op je loonheffing.

Gewoon al je loonstrookjes afwachten.. 3 maal loon invullen. 3 maal ingehouden loon invullen en opsturen die boel.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 05-02-2008 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb bij 2 bedrijven de loonhefifngskorting laten toepassen dat is het. Sorry voor het verkeerd posten!

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dat strookt dan toch niet met je topicstart?
bij dat laatste baantje bedraagt de ingehouden loonbelasting 1124,- maar ik heb ook voor school stage gelopen en op mijn jaaropgave van dat stage bedrijf staat ook ingehouden loonheffing van 406,-
hoe kan je met 2 maal korting op 3 banen, toch bij 2 banen geld terugkrijgen?

Maarja, maakt ook eigenlijk weinig uit.
Gewoon al je loonstrookjes afwachten.
Bedragen overnemen en invullen en opsturen maar.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 05-02-2008 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij staat trouwens iets van ingehouden loonbelasting 0 euro, ingehouden ziekenfondstoeslag (oid) 400 en nog wat euro.

Is hier dan iets wat ik kan terug vragen? Gister keek ik op belastingdienst, en toen stond er dat de dienst offline was, om online aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat staat gwn op me jaaropgave er staat gwn ingehouden loonheffing en dan 406 en 1124..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:36:
ja dat staat gwn op me jaaropgave er staat gwn ingehouden loonheffing en dan 406 en 1124..
Wat is je totaalsalaris geweest? Onder of boven de 6.000? Onder de 6k zou je na teruggave (bijna) dat volledige bedrag over moeten houden.

Van elke euro boven de 6000 euro (tot de volgende schaal die boven de € 17.319 begint) houd je maar ongeveer 66 cent over.

Bereken dus even wat je hebt verdiend en hoeveel je daar netto van over zou moeten houden volgens bovenstaande cijfers. Bekijk dan hoeveel je nu netto hebt ontvangen. Het verschil daartussen is het bedrag dat je óf terugkrijgt of nog moet betalen.

Zie voor de tarieven en schijven:

http://www.belastingdiens...tarieven-04.html#P76_6606

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Het is heel éénvoudig.

In totaal heb je recht op een bepaalde loonheffingskorting in één heel jaar(Bijv. €1200 per jaar). Nu is het zo geregeld, aangezien de meeste mensen gewoon 12 maanden per jaar werken bij dezelfde baas, dat ze per maand €100 loonheffingskorting krijgen (1200/12). Staat er op je jaaropgaaf loonheffingskorting €1200

Heb je 2 werkgevers gehad, elk 6 maanden, krijg je bij allebij een jaaropgaaf met op elk papiertje de vermelding Loonheffingskorting €600, is samen €1200. Je hebt dus geen recht op extra loonheffingskorting.

Heb je 3 baantjes gehad, van elk 1 maand, krijg je bij alle 3 een jaaropgaaf met daarop vermeld: loonheffingskorting €100. Dit is samen €300. Nu heb je in dit voorbeeld recht op €1200, dus van de betaalde belasting tijdens deze 3 maanden, krijg je nog maximaal €900 terug.

Of je in dit laatste geval nu die 3 baantjes tegelijkertijd hebt gehad of in mei juni en december maakt geen hout uit.

Hou er wel rekening mee, dat je niet meer terug kan krijgen dan dat je aan belasting betaald hebt.

Disclaimer: Bedragen zijn fictief uiteraard hierboven, maar zo werkt het ongeveer.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1