Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste
Acties:
  • 123.470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:18:

enkele voorbeelden.. kilometers die je reist om bv naar de tandarts / opticien etc. te gaan kun je ook aftrekken.
Kun je me precies vertellen waar hij dat heeft ingevuld, Ziektekosten en dan algemene uitgaven? of bij overige opgaven en hoe je het moet rekenen? X kilometer maal x eurocent?

Dit gevonden:

Bij vervoer per auto naar arts of ziekenhuis moet u zelf de werkelijke kosten berekenen.
Er zijn hiervoor geen normbedragen. U mag rekening houden met de afschrijving van de auto, onderhoudskosten, brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting, parkeergeld, enzovoorts.

Maar waar zou je dat allemaal kunnen uitrekenen?

Ik heb op site van ANWB een of ander kunnen vinden. Heb een optelsom gemaakt en mijn vaste en variable kosten komen op 0.292 euro cent. Dit heb ik maal de totale afstand gedaan (heen en terug) per keer.

[ Voor 59% gewijzigd door Zhadum op 21-02-2008 15:53 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
koentjuh schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:23:
[...]

Klopt, de rest van de toeslagen geldt het dat je het inkomen uit box 3 bij je inkomen uit box 1 moet optellen om tot het toetsingsinkomen te komen.
Mooi:) Bedankt voor je antwoord!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

Ik ben net ook de aangifte aan het invullen en schrok me dood van wat ik maar terug zou krijgen als student.

Het is toch zo dat een student in de zomervakantie "onbelast" werkt ? Ik heb echter een jaaropgaaf van mijn werkgever van het hele jaar 2007. Ik kan zo uitzoeken wat ik in deze vakantie heb verdient. Als ik dit bedrag aftrek van mijn Loon over 2007 krijg ik 1000 euro meer terug op de ingehouden loonheffing. Ik krijg nu nog maar 426 terug :( .

Hoe moet ik de gemaakte uren in de zomervakantie dan opschrijven of ben ik gewoon gen***t .

Edit1:
Net wat gezocht op het internet. Niet alleen krijg ik minder terug maar omdat ik mijn OV-kaart niet op tijd heb ingeleverd moet ik de 959,64 euri betalen aan de ibgroep.

Had in de zomervakantie dus beter niet kunnen gaan werken :( . Hopenlijk hebben jullie meer geluk. De mensen die echt willen worden dus weer is de dupe zie je maar weer |:( .

[ Voor 23% gewijzigd door Emiel1984 op 21-02-2008 16:45 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Een andere vraag mbt laptop:

Ik heb 3 jaar terug een laptop gekocht puur voor studie alleen heb het toen niet opgegeven/aangegeven bij de BD. Kan ik het alsnog doen? Bijvoorbeeld dit jaar of moet ik aangifte van paar jaar terug opnieuw doen?

• t_captain
Emiel1984 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:12:
Ik ben net ook de aangifte aan het invullen en schrok me dood van wat ik maar terug zou krijgen als student.

Het is toch zo dat een student in de zomervakantie "onbelast" werkt ? Ik heb echter een jaaropgaaf van mijn werkgever van het hele jaar 2007. Ik kan zo uitzoeken wat ik in deze vakantie heb verdient. Als ik dit bedrag aftrek van mijn Loon over 2007 krijg ik 1000 euro meer terug op de ingehouden loonheffing. Ik krijg nu nog maar 426 terug :( .
Je hebt sinds 2001 geen belastingvrije voet meer. In plaats daarvan heb je:
- algemene heffingskorting
- arbeidskorting

Je betaalt IB vanaf de eerste euro die je verdient. De eerste schijf is meen ik zo'n 34%.
Onder de streep wordt vervolgens de te betalen belasting verrekend met de heffingskortingen. De eerste is een vast bedrag (+- 1900 euro p.j.). De tweede is afhankelijk van het aantal dagen dat je werkt en i.h.a. een kleiner bedrag. Vooral als je maar een deel van het jaar werkt, moet je je niet teveel voorstellen van de arbeidskorting.

Meestal zal een werkgever deze beide heffingskortingen verrekenen bij de loonbetaling. Dat stukje teruggaaf heb je dan al gehad in de vorm van een wat hoger nettoloon. Dat gaat echter alleen over de gewerkte periode.
Als je bv. slechts 2 maanden hebt gewerkt, dan is er ongeveer 300 euro aan algemene heffingskorting verrekend en nog zo'n 1600 euro "over". Heel wat meer dan 426 dus. Maar de heffingskorting kan nooit meer zijn dan de belasting die je betaalt (je kunt geen negatieve belasting hebben) Dat zou de reden kunnen zijn dat je maar weinig terugkrijgt.
Edit1:
Net wat gezocht op het internet. Niet alleen krijg ik minder terug maar omdat ik mijn OV-kaart niet op tijd heb ingeleverd moet ik de 959,64 euri betalen aan de ibgroep.
Dat heeft niets met de belasting te maken.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

t_captain schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 17:08:
[...]
Dat heeft niets met de belasting te maken.
Ik studeer op dit moment nog steeds overigens. Ben niet gestopt of inmiddels de opleiding afgerond.

Ik moest het even kwijt. Het is zelf nog meer dat ik moet betalen aan de ib-groep blijkt nu. Ik betaal alles zelf, werk daarnaast best wat bij om goed rond te komen en wordt je op het einde van het jaar nog gen***t. Dat gaat toch nergens over. Als ik geen student was dan snapte ik het gedeeltelijk. Maar je leest veel verhalen over studenten met veel schulden (omdat ze simpelweg niet genoeg werken naast de studie en teveel uit gaan). Ben je student betaal je nog uiteindelijk 20% over wat je verdient hebt(met alle teruggaves).. onacceptabel vind ik dat. Maargoed het is wat offtopic maar hangt wel samen met de belasting voor studenten.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 21-02-2008 17:20 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Studenten zijn ook gewoon mensen. 20% is een schijntje, wat denk je dat de overheid allemaal in jou investeert? Aan studiefaciliteiten, aan gezondheidszorg, aan bescherming, aan infrastructuur, aan alles?

het is wat argro eerder in dit topic heeft gezet: waarom denken alle studenten dat ze qua belastingen in een aparte positie verkeren? Studenten zijn al bevoordeeld genoeg. (en ik kan het weten, ik heb 8 jaar gestudeerd ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door Rudedadude op 21-02-2008 17:33 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Rudedadude schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 17:32:
Studenten zijn ook gewoon mensen. 20% is een schijntje, wat denk je dat de overheid allemaal in jou investeert? Aan studiefaciliteiten, aan gezondheidszorg, aan bescherming, aan infrastructuur, aan alles?
Je hebt gelijk maar dan vind ik wel dat niet alleen degene die willen werken moeten betalen maar gewoon iedere student.

[ Voor 26% gewijzigd door Emiel1984 op 21-02-2008 17:52 ]

[LTS][MTS][HTS]

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Weet iemand waar ik de eenmalige kosten voor het kopen van een woning moet opgeven in het programma? Ik was voornemens dit onder eigen woning -> rente en kosten eigenwoningschuld te doen. Maar dit is me niet echt helder. Denk aan kosten als afsluitprovisie, inschrijvingskosten hypotheek en honorarium.

• Rudedadude

Rudedadude

Moet inderdaad bij rente en kosten eigenwoningschuld. In de helpbestanden bij dit gedeelte staat redelijk uitvoerig wat je aan rente of aan directe kosten mag opvoeren. Tips/ervaringen daarover zijn ook in dit topic terug te vinden.
Je hebt gelijk maar dan vind ik wel dat niet alleen degene die willen werken moeten betalen maar gewoon iedere student.
Tja, dat is het stelsel in Nederland. Doe je niets dan krijg je vaak extra kortingen en toeslagen, werk je hard en verdien je daardoor veel dan moet je ook veel afdragen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Rudedadude schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:09:
Tja, dat is het stelsel in Nederland. Doe je niets dan krijg je vaak extra kortingen en toeslagen, werk je hard en verdien je daardoor veel dan moet je ook veel afdragen.
Beetje Offtopic maar:
Heb inmiddels mezelf 1870 euri bespaard :P met wat onderzoek en onrust... Via finance4students kwam ik op beter uitgeschreven informatie uit dan bij de IB-groep zelf, hier staat ook informatie over het TJ-biljet op. Daarnaast kwam ik dit topic tegen wat meer verteld over IB-groep + 'teveel' geld verdienen

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 21-02-2008 23:04 ]

[LTS][MTS][HTS]

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Let wel op dat de info daar verouderd is. De bedragen zijn veranderd en vanaf 2008 geldt het verzamelinkomen ipv het netto inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Zhadum schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:46:
Een andere vraag mbt laptop:

Ik heb 3 jaar terug een laptop gekocht puur voor studie alleen heb het toen niet opgegeven/aangegeven bij de BD. Kan ik het alsnog doen? Bijvoorbeeld dit jaar of moet ik aangifte van paar jaar terug opnieuw doen?
Dat vraag ik me ook af. En tevens of de BD het raar vind dat je voor 4000E aan computerapparatuur voor je studie opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:50:
[...]

Dat vraag ik me ook af. En tevens of de BD het raar vind dat je voor 4000E aan computerapparatuur voor je studie opgeeft.
Dat zal je dan over de afgelopen jaar moeten doen, je mag dit jaar maar 1/3evan 90% opvoeren, ongeacht of je het de afgelopen 2 jaar wel of niet hebt gedaan. Ik denk niet dat de BD het meteen raar vindt, als jij een grafische opleiding doet, dan kan ik me voorstellen dat je daar een goede computer + monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
GenetiX schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:54:
Weet iemand waar ik de eenmalige kosten voor het kopen van een woning moet opgeven in het programma? Ik was voornemens dit onder eigen woning -> rente en kosten eigenwoningschuld te doen. Maar dit is me niet echt helder. Denk aan kosten als afsluitprovisie, inschrijvingskosten hypotheek en honorarium.
De volgende kosten zijn iig "kosten eigenwoningschuld":
- notaris: akte van hypotheek + bijbehorende kadastrale rechten
- taxatierapport t.b.v. de aanvraag van een hypotheek
- afsluitprovisie hypotheek, eventuele advieskosten t.b.v. het afsluiten van een hypotheek
- kosten voor de afkoop van erfpacht en beklemming

en die moet je inderdaaad daar invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Jaspertje schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:59:
[...]

Dat zal je dan over de afgelopen jaar moeten doen, je mag dit jaar maar 1/3evan 90% opvoeren, ongeacht of je het de afgelopen 2 jaar wel of niet hebt gedaan. Ik denk niet dat de BD het meteen raar vindt, als jij een grafische opleiding doet, dan kan ik me voorstellen dat je daar een goede computer + monitor
Ik snap dat ik 0.9*aanschafprijs /3 mag aftrekken per jaar, maar goed dat je het aangeeft. Ik doe lucht- en ruimtevaarttechniek en gebruik beide er ook voor. Maar niet voor 100%. Ik denk dat weinig mensen dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:26:
[...]

Ik snap dat ik 0.9*aanschafprijs /3 mag aftrekken per jaar, maar goed dat je het aangeeft. Ik doe lucht- en ruimtevaarttechniek en gebruik beide er ook voor. Maar niet voor 100%. Ik denk dat weinig mensen dat doen.
Daar zou ik me ook geen zorgen overmaken... Hoe kan je dan meten hoeveel % het zal zijn... Niemand die kan bewijzgen hoeveel % je de computer precies gebruikt voor je studie, gewoon die 30% opvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Jaspertje schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:59:
[...]

Betekent dit:
Dat ik het niet meer mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assass
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

assass schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:38:
ik snap echt helemaal niks van het aftrekken van mn studiekosten

ik heb van

jan 2007 tot aug 2007 250 per maand studiefinanciering uitwonende prestatiebeurs gehad
deze is aug 2007 opgehouden (na 4 jaar, maar nog niet omgezet naar gift)
wel het hele jaar ov gehad (nullening dus)

ik heb 1538 collegegeld betaald
1300 - 10% / 4 = +/- 400 euro aan een laptop besteed
100 euro aan boeken

nu zit ik vast bij dat onduidelijke geklets van de belastingdienst over normbedragen enz,.. pff ik snap er niks meer van

want mag ik nou die +/ 2000 euro studiekosten aftrekken van mn belasting aangifte? ik heb die aftrekposten echt nodig omdat ik meer dan 6500 heb verdiend, dus wil t even echt goed zeker weten, het is het verschil tussen betalen en ontvangen voor mij
weet iemand toevallig wat meer over het aftrekken van je studiekosten als je in dat jaar ook studiefinanciering hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zie de eerder genoemde pdf over studiekosten 2008 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
Ik heb op mijn jaaroverzicht van beleggingen een kopje buitenlandse bronbelasting staan.
Er is echter geen belasting ingehouden ik heb de brutoposten netto uitgekeerd gekregen. Moet ik hier nu in NL nog belasting over betalen en zo ja hoe verwerk ik dit in de aangifte?

Een tweede vraag, De inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet met een max van €1990,-. Mag ik deze opvoeren als aftrekpost ziektekosten bij Algemene uitgaven? Dus niet een deel maar de volle 1990?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Net andersom: het zijn de algemene uitgaven bij de post ziektekosten :) Daar kan je gewoon het volledige bedrag opvoeren bij inkomensafhankelijke bijdrage zvw. Maar op het moment dat je al het max betaalt, dan zal de drempel ook nog wel redelijk wat bedragen (maar dat rekent het programma voor je uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 05:13
Wceend schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:15:
Ik heb op mijn jaaroverzicht van beleggingen een kopje buitenlandse bronbelasting staan.
Er is echter geen belasting ingehouden ik heb de brutoposten netto uitgekeerd gekregen. Moet ik hier nu in NL nog belasting over betalen en zo ja hoe verwerk ik dit in de aangifte?
Ja en nee. Over de waarde van je buitenlandse beleggingen moet je vermogenrendementsbelasting betalen (box 3). Bronbelastingen die in het buitenland zijn betaald (ingehouden) mag je - onder voorwaarden - in mindering brengen. Zie "vrijstellingen en verminderingen", "aftrek ter voorkoming dubbele belasting", box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik help mijn vriendin met het invullen van haar tj-biljet over het jaar 2007.
Ze is geen student en heeft het gehele jaar part-time gewerkt.

Haar jaaropgave ziet er als volgt uit:

Loonbelasting gegevens
Loon voor loonbelasting / premie VV 6204 euro
Ingehouden loonbelasting / premie VV 48 euro
Verrekende arbeidskorting 105 euro

Premie zorgverzekeringswet
Loon zorgverzekeringswet 5825 euro
Bijdrage zorgverzekeringswet 378 euro

Nu vraag ik me af wat ik op het tj-biljet moet invullen bij Ingehouden loonheffing en Loon?
Moet er ook wat met die gegevens van de zorgverzekeringswet worden gedaan?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Loon: Loon voor loonbelasting / premie VV
Ingehouden loonheffing: Ingehouden loonbelasting / premie VV

Die andere gegevens kun je invullen bij de ziektekosten, indien je meer kosten hebt gemaakt, kun je deze ook aftrekken

[ Voor 63% gewijzigd door Lolhozer op 24-02-2008 14:59 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
Ik snap zoals gewoonlijk bij de Aangifte weer even iets niet.

Ik zo goed als mogelijk de Aangifte compleet ingevuld.
Nu kom ik uit bij het kopje verdelen.

De situatie is dat ik samen met vriendin Fiscaal partnerschap heb, en de Totale aftrekposten van de Buitengewone uitgaven zijn nu 1063 euro. (Ontstaan uit Ziektekosten premie, Lenzen, Huisartsbezoek,premie uitvaart e.d.)
Nu kan ik zelf bepalen hoe ik deze 1063 euro verdeel over mij en vriendin.

Als ik alle bij mij invul krijg ik zeg maar 424 euro terug en als ik alle bij vriendin invul dan krijgt zijn maar 186 euro terug (naast haar Heffingskorting omdat ze niet heeft gewerkt in 2007 en ik wel)

Bij de hulp staat dat je de verdeling naar eigen inzicht kunt bepalen, maar zoals ik het nu zie levert dat nogal verschillen op die aardig in ons voordeel kunnen lopen..

Ook als ik de aftrekpost buitengewone uitgaven gewoon evenredig verdeel ben ik ongunstiger uit dan dat ik alles bij mezelf invul.. Het komt erop neer dan ik meer of minder krijg omdat ik dan teveel loonbelasting heb betaald en wat ik dan terug kan krijgen..

Wie kan mij hier iets mee duidelijkheid ingeven hoe ik dit nu het beste kan invullen ?
Omdat ik inkomsten genereer kan het toch van mijn inkomen af ?

[ Voor 12% gewijzigd door Hoyden op 26-02-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SandeR schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:12:

De situatie is dat ik samen met vriendin Fiscaal partnerschap heb, en de Totale aftrekposten van de Buitengewone uitgaven zijn nu 1063 euro. (Ontstaan uit Ziektekosten premie, Lenzen, Huisartsbezoek,premie uitvaart e.d.)

Als ik alle bij mij invul krijg ik zeg maar 424 euro terug en als ik alle bij vriendin invul dan krijgt zijn maar 186 euro terug (naast haar Heffingskorting omdat ze niet heeft gewerkt in 2007 en ik wel)

Bij de hulp staat dat je de verdeling naar eigen inzicht kunt bepalen, maar zoals ik het nu zie levert dat nogal verschillen op die aardig in ons voordeel kunnen lopen..

Ook als ik de aftrekpost buitengewone uitgaven gewoon evenredig verdeel ben ik ongunstiger uit dan dat ik alles bij mezelf invul.. Het komt erop neer dan ik meer of minder krijg omdat ik dan teveel loonbelasting heb betaald en wat ik dan terug kan krijgen..

Wie kan mij hier iets mee duidelijkheid ingeven hoe ik dit nu het beste kan invullen ?
Je mag bij 'verdelen' het op de voor jouw gunstigste manier verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:39
SandeR schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:12:

Als jij het meest gewerkt hebt, dan heb je het meeste loonbelasting betaald, dus zal het haast het voordeligst zijn om alle kosten aan jou toe te delen.
Juist omdat je gewerkt hebt, heb je recht op teruggaaf, als je niks betaald hebt, kan je ook niks terug krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
De Jager: reorganisatie automatiseringscentrum Belastingdienst

nieuwsbericht | 27-02-2008 | Directie Voorlichting

Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft vandaag opdracht gegeven tot reorganisatie van het automatiseringscentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn. De drie belangrijkste maatregelen zijn de opzet van een afdeling ICT regie en architectuur die direct onder de ambtelijke en politieke leiding vanuit het ministerie voor een sterke centrale sturing op ICT processen moet zorgen, een totale herziening van de test- en implementatietrajecten en het inbouwen van extra marges bij de transactiebeveiliging en gegevensopslag in het gehele verwerkingstraject van aangiften.

Directe aanleiding is het feit dat de digitale aangiften inkomstenbelasting die tot afgelopen vrijdag door de Belastingdienst zijn ontvangen (730.000), door een technische fout in de programmatuur bij verwerking door het computersysteem gedeeltelijk onbruikbaar zijn geworden.

Mensen die al aangifte hebben gedaan, zijn via hun sofinummer bekend bij de Belastingdienst. Zij krijgen binnenkort een brief waarin hen wordt gevraagd opnieuw hun aangifte naar de Belastingdienst te verzenden. De aangifte hoeft in principe niet opnieuw te worden ingevuld, omdat deze nog in het aangifteprogramma op de computer van de belastingplichtige is bewaard.
Gelukkig staat mijn aangifte nog op de schijf :)

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Net op t nieuws: alle tot nu toe 730000 electronisch ingediende aangiftes zouden onbruikbaar zijn door een computerfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Wat een ramp zeg!
Hmmmm.

Ik ga nog even knutselen ..............

Iets bekend over VT en KO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Het was al niet leuk en makkelijker maken lukt ze ook niet echt. Dit is toch wel een hele grote grap. Het opnieuw doen van aangifte zal voor de meeste mensen niet heel veel werk zijn omdat alle gegevens nog opgeslagen staan in het programma, maar dat maakt het natuurlijk niet minder amateuristisch. De hele belastingdienst zit volgens mij van onder tot boven veel te ingewikkeld in elkaar. Ik kan geen inschatting geven hoeveel procent van alle betaalde belasting nodig is voor het innen van die belasting opzich, maar ik weet wel dat het teveel is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 16:28
Blijkbaar hebben ze nog nooit van een backup gehoord? :?
Ik kan het bijna niet geloven.

Ow ja, ze hebben wel een backup:
De fiscus rekent erop dat de eerder ingestuurde aangifte nog op de computer van de belastingplichtige staat.
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik heb een vraagje over WOZ.
Dit wordt me 1e aangifte, Heb vorig jaar alleen een vt in gevuld.

Je moet toch in deze aangifte de WOZ waarde van de woning in 2007 invullen, aangezien ik gister een WOZ waarde van de gemeente kreeg die aardig hoger was dan vorig jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Arnout schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:46:
Blijkbaar hebben ze nog nooit van een backup gehoord? :?
Ik kan het bijna niet geloven.

Ow ja, ze hebben wel een backup:

[...]

:o
Hehe, prutsers. En als je zelf je aangifte te laat doet door hun fout dan had je maar een back-up moeten nemen. Foutjes kunnen gebeuren, maar dit zijn grove fouten die met een simpele back-up of betere testing van het programma voorkomen hadden kunnen worden.

Ik kan niet eens iets doorgeven omdat ik in België woon en ik geen digid login heb... ontvang nog steeds zorgtoeslag n.l. Komt en blijft allemaal netjes op m'n rekening dus op het moment dat ze er achter komen stort ik het wel weer terug. (Moet normaal automatisch gaan, maar blijkbaar heeft de ziektekosten verzekering niks doorgegeven).

[ Voor 24% gewijzigd door Dennahz op 27-02-2008 08:52 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
argro schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:45:
... maar dat maakt het natuurlijk niet minder amateuristisch. De hele belastingdienst zit volgens mij van onder tot boven veel te ingewikkeld in elkaar.
Niet alleen de belastingdienst, ook het belastingstelsel zit heel ingewikkeld in elkaar. De basis is een percentage loonbelasting, maar daar gaan diverse aftrekposten vanaf en komen diverse toeslagen weer bovenop... Dit alles heeft netto maar 1 resultaat: het zorgt voor enorm veel werk! En dat lijkt me het interne hoofddoel van zowel politiek als belastingdienst... Niet echt in het belang van het volk.
Privatiseren zou goed zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:10
Dit is niet de eerste keer dat de belastingdienst een soort gelijke fout maakt! Vorig jaar of het jaar daarvoor waren er ook al een x aantal aangiftes verloren gegaan. Destijds werden mensen aangeschreven dat de combinatie van de username en de digidcode niet correct waren. Helaas hebben ze de zaken daar nog steeds niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 22:11

TF

bla bla

is een hogere WOZ nou beter of slechter voor je teruggaaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38
Betrouwbare bron:

Heb je voor 23 februari 02:00 aangifte gedaan met je DIGID dan mag je hem nog een keer verzenden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door koentjuh op 27-02-2008 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Tito129 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:47:
Ik heb een vraagje over WOZ.
Dit wordt me 1e aangifte, Heb vorig jaar alleen een vt in gevuld.

Je moet toch in deze aangifte de WOZ waarde van de woning in 2007 invullen, aangezien ik gister een WOZ waarde van de gemeente kreeg die aardig hoger was dan vorig jaar..
Ja, je doet aangifte over 2007 dus ook de WOZ van 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 19:44

beany

Meeheheheheh

caRe.Ghost schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:55:
Dit is niet de eerste keer dat de belastingdienst een soort gelijke fout maakt! Vorig jaar of het jaar daarvoor waren er ook al een x aantal aangiftes verloren gegaan. Destijds werden mensen aangeschreven dat de combinatie van de username en de digidcode niet correct waren. Helaas hebben ze de zaken daar nog steeds niet in orde.
Erger is nog dat er 2 jaar geleden mensen aangeschreven zijn dat ze heel snel aangifte moesten doen anders zouden er boetes volgen. Dit terwijl die mensen wel aangifte hadden gedaan, maar die waren kwijt. Dat bleek later, maar een excuses voor de dreigende brief kwam er niet.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
RemcoDelft schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:54:
[...]

Niet alleen de belastingdienst, ook het belastingstelsel zit heel ingewikkeld in elkaar. De basis is een percentage loonbelasting, maar daar gaan diverse aftrekposten vanaf en komen diverse toeslagen weer bovenop... Dit alles heeft netto maar 1 resultaat: het zorgt voor enorm veel werk! En dat lijkt me het interne hoofddoel van zowel politiek als belastingdienst... Niet echt in het belang van het volk.
Privatiseren zou goed zijn ;)
En het invoeren van een vlaktax zou goed zijn. Weg met alle aftrekposten en toeslagen. Eén tarief met een goede belastingvrije voet. Volgens mij kan meer dan de helft van het personeel van de Bdienst dan een andere baan gaan zoeken, dat scheelt enorm in de kosten. Maar goed, dit is een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
koentjuh schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:37:
Betrouwbare bron:

Heb je voor 23 februari 02:00 aangifte gedaan met je DIGID dan mag je hem nog een keer verzenden ;)
Dat zijn dus alle elektronische (niet papieren) aangiftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quoteerd ie FOK .. ipv de frontpage van onze eigen site, en dat van een frontpage admin :X

Ga je schamen :P

Deze dus:
nieuws: Fout Belastingdienst maakt digitale aangiftes onbruikbaar

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, ik had nog niet eens gezien dat het op de FP stond. Had ik ook niet verwacht want het is geen computernieuws (bedekte rant). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Maasluip schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:44:
Hmm, ik had nog niet eens gezien dat het op de FP stond. Had ik ook niet verwacht want het is geen computernieuws (bedekte rant). :P
Als gevolg van een computerfout bij de Belastingdienst zijn alle digitale aangiftes over 2007, ongeveer 730.000 stuks, onbruikbaar geworden.
En dat is geen computernieuws? Wat dan wel, vraag ik me af :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet iets wat ik op tweakers zou verwachten.

Als gevolg van een computerfout reed een paar jaar geleden in Eindhoven een stadsbus het station in. Is dat ook tweakers nieuws? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Hoe zit het eigenlijk met de ontvangen rente uit het bouwdepot bij de voorlopige teruggaaf? Op mijn aangifte van 2007 heb ik de ontvangen bouwrente afgetrokken van de betaalde hypotheekrente (naar mijn weten moest dat zo namelijk...), maar moet ik dat ook alvast doen bij de voorlopige teruggaaf. Dus (te betalen hypotheekrente) - (te ontvangen bouwrente) = rente + kosten eigenwoningschuld?

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IMHO maakt het weinig uit hoe je de voorlopige teruggaaf invult, als er maar een realistisch bedrag uit komt. Pas volgend jaar bij de aangifte van 2008 vul je alles exact in en verreken je wat daaruit komt met de ontvangen voorlopige teruggaves.
Of je dus de rente op het bouwdepot meeneemt of niet in de VT heeft alleen invloed op hoeveel je nu terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

FL!PNEUS schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:50:
Hoe zit het eigenlijk met de ontvangen rente uit het bouwdepot bij de voorlopige teruggaaf? Op mijn aangifte van 2007 heb ik de ontvangen bouwrente afgetrokken van de betaalde hypotheekrente (naar mijn weten moest dat zo namelijk...), maar moet ik dat ook alvast doen bij de voorlopige teruggaaf. Dus (te betalen hypotheekrente) - (te ontvangen bouwrente) = rente + kosten eigenwoningschuld?
In principe mag je invullen wat je wilt, maar volgend jaar wordt het wel verrekend.

Als je dus uiteindelijk (betaalde rente - ontvangen rente) aftrekt, dan lijkt het handig om ook je VT op die basis te brekenen, anders mag je belasting over de ontvangen rente volgende jaar gewoon bijbetalen :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De aangifte vandaag direct nog maar een keer opgestuurd. Dit hele gedoe zal ook wel betekenen dat de teruggave later komt. Vorig jaar waren ze behoorlijk vlot in mijn geval, 3 mei om precies te zijn. Ik heb mezelf beloofd om een MacBook te kopen van het geld wat ik terug ga krijgen. Hoop dus dat het geld snel komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

koentjuh schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:37:
Betrouwbare bron:

Wat te denken van belastingkantoren. Kennis van me moet met tientallen klanten contact gaan zoeken om aangiftes opnieuw te gaan versturen..

Dat was tot vorig jaar geen enkel probleem, maar met die persoonsgebonden DigiD tegenwoordig :X

Hij wilde gaan kijken of hij ze aansprakelijk kan gaan stellen voor de tijd die het allemaal gaat kosten. Zal wel weer niet kunnen in dit k*t land.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Glashelder schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:10:
[...]
Hij wilde gaan kijken of hij ze aansprakelijk kan gaan stellen voor de tijd die het allemaal gaat kosten. Zal wel weer niet kunnen in dit k*t land.
Off-topic: Ga je toch in een ander land wonen, :w

Waarom? Omdat het kan!!

• paella
  • Laatst online: 21:55
argro schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:51:
De aangifte vandaag direct nog maar een keer opgestuurd. Dit hele gedoe zal ook wel betekenen dat de teruggave later komt. Vorig jaar waren ze behoorlijk vlot in mijn geval, 3 mei om precies te zijn. Ik heb mezelf beloofd om een MacBook te kopen van het geld wat ik terug ga krijgen. Hoop dus dat het geld snel komt!
De rente die je over het geld krijgt is wel hoog, dus je "verdient" er wat aan.

No production networks were harmed during this posting

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien niet helemaal on-topic, maar:
ChristenUnie en SP willen financiële compensatie
DEN HAAG - ChristenUnie en SP willen dat belastingplichtigen die door problemen bij de fiscus hun aangifte opnieuw moeten insturen, gecompenseerd worden voor de kosten die ze hebben gemaakt.
Ben ik nu gek of is opnieuw indienen bij anderen meer dan "versturen" drukken in de digitale aangifte? Want het is alleen bij de digitale aangifte fout gedaan. Wat moet je mensen daarvoor compenseren?

• Arnout
Maasluip schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:12:
Ben ik nu gek of is opnieuw indienen bij anderen meer dan "versturen" drukken in de digitale aangifte? Want het is alleen bij de digitale aangifte fout gedaan. Wat moet je mensen daarvoor compenseren?
Dat is wel het meest optimistische scenario, als je het programma om wat voor reden dan ook niet meer kunt draaien (op vakantie, nieuwe computer, geen backup) dan moet je wel wat meer moeite gaan doen.
Compenseren kan ook bestaan uit het opschuiven van de 1 april deadline. ;)

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:36:
En dat is geen computernieuws? Wat dan wel, vraag ik me af :+
Het erge is nog dat er niet zoiets bestaat als een computerfout. Het is per definitie een menselijke fout geweest. Of dat nou de eindgebruiker, de programmeur, of de chipdesigner is geweest.

• beany
  • Laatst online: 19:44

beany

Meeheheheheh

[...]

Mensen die hun aangifte door iemand anders laten doen kunnen geconfronteerd worden met een faktuurtje voor het opnieuw inzenden. Zou niet meer dan redelijk zijn om deze kosten te vergoeden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe gaat dat dan als mensen iemand anders hun aangifte laten indienen? Iedereen heeft een persoonlijke DigID. Strikt persoonlijk, als in: anderen kunnen het misbruiken. Moet je die dan aan je belastingadviseur afgeven als hij voor je aangifte doet? Ik zou het iig altijd zo regelen dat de belastingadviseur mijn aangifte invult (op de PC) zodat ik die kan versturen.
Maar ik denk natuurlijk weer te simpel.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:49:
Hoe gaat dat dan als mensen iemand anders hun aangifte laten indienen? Iedereen heeft een persoonlijke DigID. Strikt persoonlijk, als in: anderen kunnen het misbruiken. Moet je die dan aan je belastingadviseur afgeven als hij voor je aangifte doet? Ik zou het iig altijd zo regelen dat de belastingadviseur mijn aangifte invult (op de PC) zodat ik die kan versturen.
Maar ik denk natuurlijk weer te simpel.
Je verzend de aangifte en daarbij krijg je een kenmerk. Door middel van dat kenmerk moet je je aangifte ondertekenen. Je adviseur kan de aangifte verzenden en jouw je kenmerk verstrekken ( en de bijbehorende URL ) en dan kan je je aangifte zelf ondertekenen. Overigens viel mij op dat het kenmerk van mijn tweede aangifte idem was aan de eerste. Ik vraag me af of ze dat goed afgevangen hebben.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je kan trouwens ook je aangifte ondertekenen met een DigId van iemand anders, dan zal de Belastingdienst wel extra controle uitvoeren op de aangifte ivm eventuele fraude..

* Jaspertje vult de belastingpapieren in van opa en oma, en die kan je het niet meer aandoen om een DigId aan te vragen...

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

[...]

Compenseren in de vorm van een korting ofzo lijkt me niets meer dan redelijk. In het gunstigste geval ben je 10 minuten kwijt van je eigen tijd in het ergste geval zal je accountant het zaakje opnieuw moeten versturen, dat zal bij complexe zaken wel 30 minuten maal uurtarief (soms wel 80 euro p.u.) dan moet je toch eventjes 40 euro kosten maken door toedoen van de fiscus, ben ik even blij dat ik het zaakje nog niet verstuurd heb...

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:45

Gast1981

room with a moose!

Wat er nou precies is misgegaan is nog niet echt duidelijk, ofwel?

Heb daar zelf vorig jaar nog gewerkt, en zitten heel wat systemen tussen jouw aangifte progje en de daadwerkelijke verwerking. Veel schakels = veel risico imho.

Het is niet zo vreemd dat de ict afdeling van de belastingdienst het niet kan bolwerken.
Enkele jaren terug moest er vanuit de overheid bezuinigd worden op de IT van de dienst, dus hopsa alle externen en dure internen eruit (zeg maar doei tegen de kennis).
Vlak daarna het briljante besluit om bepaalde subsidies in de vorm van 'Toeslagen' bij de belastingdienst onder te brengen... rara wat gebeurd er dan..?!
Bovendien hangt de belastingdienst van wetten en regels aan elkaar.
Probleem is, er wordt gesproken over een wetswijziging bijv in januari/februari, pas in oktober komt er een definitief besluit over (vaak in een andere vorm dan vooraf bedacht) en dan is het aan de (ict) dienst om het per 1 januari volgend jaar klaar te hebben voor productie... yeah rrright.
Maar het is en blijft de laatste tijden een drama idd :'(

• neographikal
  • Niet online
Gast1981 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:16:
Heb daar zelf vorig jaar nog gewerkt, en zitten heel wat systemen tussen jouw aangifte progje en de daadwerkelijke verwerking. Veel schakels = veel risico imho.
Een ding is wel duidelijk: ze beginnen te verwerken zonder een reservekopie van de brondata te maken. Als er nou iets makkelijk te voorkomen is.... Bijzonder vreemd is ook dat de testprocedure niet veranderd is sinds de invoering van de digitalisering: in februari ná de uitrol. Nou kan dat nog te maken hebben met problemen met personele bezetting, maar het niet opslaan van je brondata? Komop, waar hebben we het over? Een paar kilobyte per aangifte :)

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

neographikal schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:19:
[...]
Een ding is wel duidelijk: ze beginnen te verwerken zonder een reservekopie van de brondata te maken.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de exacte plek van het probleem.
Misschien zijn de gegevens nooit 'correct' aangekomen ;)
Voordat de aangiftes binnen zijn bij de dienst zijn ze ook al door een handvol systeempjes geweest.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Het probleem zit hem in DigiD. De DigiD blijkt niet te koppelen aan de systemen van de belastingdienst. Hierdoor is het dus blijkbaar niet duidelijk van wie een aangifte is.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Ik begrijp een dingetje nog niet helemaal..

Ik dacht altijd dat de verbouwingskosten voor woningverbetering gewoon aftrekbaar waren, in de pdf van Ver. Eigen Huis staat als ik het goed begrijp dat alleen de kosten hiervoor aftrekbaar zijn indien dit uit hypotheek betaald is en dan alleen de rente?

Wij hebben net veel geld uitgegeven aan een badkamer renovatie en nu kunnen we niets aftrekken omdat we dit geld niet geleend hebben?

*hiervaan gaan mijn haren recht omhoog staan

Edit: En ik dacht dat ze mensen wouden beschermen tegen 'te hoge' leningen.. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Gadgeteer op 28-02-2008 13:50 ]

Verwijderd

Dennis schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:45:
Het probleem zit hem in DigiD. De DigiD blijkt niet te koppelen aan de systemen van de belastingdienst. Hierdoor is het dus blijkbaar niet duidelijk van wie een aangifte is.
Naja, een aangifte koppelen aan de belastingplichtinge gaat wss makkelijker met het burgerservicenummer / sofinummer ?

Adv het DigID hoeven ze dan hoogstens nog te verifieren of de aangifte daadwerklijk door de belastingplichtige zelf gedaan is, of door een ander (digitale handtekeningencontrole).

Dus het probleem wat jij opnoemt lijkt me niet onoverkoombaar.

• paella
Gadgeteer schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:49:
Wij hebben net veel geld uitgegeven aan een badkamer renovatie en nu kunnen we niets aftrekken omdat we dit geld niet geleend hebben?
Ja daahaaag, jij denkt dat ik mee wil betalen aan jouw badkamer??? Dan ben je wel heel naief.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
paella schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:56:
[...]

Ja daahaaag, jij denkt dat ik mee wil betalen aan jouw badkamer??? Dan ben je wel heel naief.
Ik heb echt altijd zo begrepen. Maar... eh... waarom wel meebetalen aan mijn hypotheek en niet aan mijn badkamer? Kom op, de prijs van mijn badkamer is een schijntje vergeleken bij mijn hypotheek. Laat je niet kennen en trek je knip ;)

Leuke inzamelings actie voor de badkamer van gadgeteer. Indien de meerderheid zijn donatie wil doen via paypal, even laten weten dan open ik daar een account :+

• paella
Het heet niet voor niets hypotheekRENTEaftrek he... En onder voorwaarden mag van mij dat ook afgeschafd worden, of sterk begrensd. Maar goed,dat is een andere discussie. En ja, ik heb zelf een koopwoning.

• t_captain
...
Ik dacht altijd dat de verbouwingskosten voor woningverbetering gewoon aftrekbaar waren, in de pdf van Ver. Eigen Huis staat als ik het goed begrijp dat alleen de kosten hiervoor aftrekbaar zijn indien dit uit hypotheek betaald is en dan alleen de rente?

Het gaat inderdaad alleen om de rente en kosten van een lening, voor zover die je hebt gebruikt voor aanschaf om verbetering van je huis. Geen lening = geen rente betalen = geen rente aftrekken.

Het is dus niet zo dat je de koopsom van een huis mag aftrekken wanneer je geen hypotheek neemt om deze te financieren. Net zomin is de rekening voor een verbouwing een aftrekpost IB.

Overigens is er wel een zoethoudertje voor mensen die het niet zo op lenen hebben: wet Hillen.
Als je geen hypotheekrente aftrekt, hoef je ook geen eigenwoningforfait bij te tellen.

• t_captain
paella schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:03:
... En onder voorwaarden mag van mij dat ook afgeschafd worden, of sterk begrensd. Maar goed,dat is een andere discussie. En ja, ik heb zelf een koopwoning.
Mag van mij ook gebeuren, onder voorwarde dat:
- eigenwoningforfait verdwijnt
- WOZ waarde van je huis in box 3 komt
- hypotheekschuld in box 3 komt
- kapitaalverzekering EW wordt gelijkgesteld aan andere kapitaalverzekering
- huursubsidie verdwijnt
- maatschappelijk vermogen woningcooperaties wordt belast
- woningcooperaties comerciele tarieven gaan betalen voor bouwgrond
- de volledige besparing van al deze maatergelen (ik meen jaarlijks 19 mrd aan de koopmarkt en 12 mrd aan de huurmarkt) wordt teruggegeven d.m.v. evenredig verlaagde tarieven IB.

Zou bovendien een aardige besparing opleveren aan administratieve kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....

.....

Wat heb je liever, rente betalen aan de bank en een deel via belasting terug krijgen of helemaal niets betalen. Ik weet het wel. Van mij mag je mijn rente betalen en dan krijg je ook mijn belastinggelden terug. ;-)
G_M_C schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:53:

Naja, een aangifte koppelen aan de belastingplichtinge gaat wss makkelijker met het burgerservicenummer / sofinummer ?
Dat is nog steeds zo. Kijk maar eens in de directory van je geinstalleerde belastingaangifte progje. Hier zie je na invullen van je gegeven een bestand met je sofi/bsn staan. Dit bestand mist het laatste cijfertje van je nummer waarschijnlijk. Het kunnen er dus maar 10 zijn die dit is.

offtopic
Paella schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:03:
Het heet niet voor niets hypotheekRENTEaftrek he... En onder voorwaarden mag van mij dat ook afgeschafd worden, of sterk begrensd. Maar goed,dat is een andere discussie. En ja, ik heb zelf een koopwoning.
Ik denk ook dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Zorg ervoor dat je je bruto hypotheeklasten betaalbaar zijn en er is niks aan het handje. Voor mij geen probleem.

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik begrijp een dingetje nog niet helemaal..

Tja, zo werkt het. Ik heb in mijn huis de aanschaf van een nieuwe cv ketel meegenomen in het hypotheekbedrag en ook nu ik komende maand kunststof kozijnen ga laten plaatsen heb ik ervoor gekozen om hiervoor mijn hypotheek op te hogen. Het is voor mij voordeliger om het bedrag hiervoor (wat ik in principe wel op een spaarrekening heb staan) te lenen. De kosten die ik in het geval van lenen heb zijn lager dan de rente die ik misloop wanneer ik het bedrag van mijn spaarrekening haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:28:

[...]

Ik denk ook dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Zorg ervoor dat je je bruto hypotheeklasten betaalbaar zijn en er is niks aan het handje. Voor mij geen probleem.

/offtopic
Houd er wel rekening mee als de hypotheek rente aftrek vervalt. de huizenmarkt ook instort! (als er geen compensatie voor komt)

Nu kunnen mensen ong 4,5x hun jaar inkomen lenen. als de aftrek eraf gaat misschien 3 tot 3,5x omdat ze anders teveel gaan betalen. (richtlijn of regel is volgens mij nog steeds dat je netto woonlasten 35% van je bruto inkomen maximaal mag zijn.)

dus mensen kunnen de huidige huizenprijzen niet meer betalen en mensen die hun huis willen verkopen komen er niet meer vanaf of ze moeten er met verlies of minder overwaarde er van af..

Dus ze kunnen het niet in 1x afschaffen anders klapt de boel gewoon in mekaar.
Rudedadude schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:04:
[...]

Tja, zo werkt het. Ik heb in mijn huis de aanschaf van een nieuwe cv ketel meegenomen in het hypotheekbedrag en ook nu ik komende maand kunststof kozijnen ga laten plaatsen heb ik ervoor gekozen om hiervoor mijn hypotheek op te hogen. Het is voor mij voordeliger om het bedrag hiervoor (wat ik in principe wel op een spaarrekening heb staan) te lenen. De kosten die ik in het geval van lenen heb zijn lager dan de rente die ik misloop wanneer ik het bedrag van mijn spaarrekening haal.
Weet je dat wel zeker??
over het bedrag dat je extra leent betaal je 30 jaar rente!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
En dat is ook de reden dat het H-woord redelijk taboe was altijd in de politiek. Inmiddels wordt er in ieder geval meer over nagedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door paella op 29-02-2008 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Als ze de hypotheekrenteaftrek afschaffen moeten ze ook de huurtoeslag afschaffen, dan houdt het elkaar vast mooi in evenwicht en gaat iedereen de reele kosten voor het eigen onderkomen betalen :)

Maar volgens mij is een eventuele discussie over dit onderwerp elders op GoT al gevoerd...

[ Voor 19% gewijzigd door Rudedadude op 29-02-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:06:
[...]
Weet je dat wel zeker??
Maar over het geld wat je niet opneemt van je spaarrekening krijg je ook 30 jaar rente!

stel je leent 20.000 bij tegen 5% rente en van die rente krijg je 30% terug via de HRA ( waarschijnlijk krijg je meer terug maar dan word het alleen nog maar voordeliger ). Effectief betaal je dan € 700,- per jaar rente.

Je kan je 20.000 euro ook op een spaar rekening zetten waar je makkelijk 4% rente kan krijgen. Je krijgt dan dus € 800,- rente. Door het geld bij te lenen in plaats van je eigen geld te gebruiken ben je dus € 100,- goedkoper uit.

In het echt kan je vaak meer terug krijgen van je rente, en kan je meer rente krijgen op je geld. Mischien dat je ook iets meer rente over je hypotheek betaalt vandaag de dag, maar het totaal plaatje komt er vaak nog beter uit te zien.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

rwb schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:23:
[...]
Je kan je 20.000 euro ook op een spaar rekening zetten waar je makkelijk 4% rente kan krijgen.
Als je meer dan 20k spaargeld hebt moet je het opgeven in box 3.
Dat betekent dat je 1,2% vermogensbelasting mag gaan afdragen ;)

Wel iets om rekening mee te houden als je beide opties gaat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gast1981 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:30:
[...]

Als je meer dan 20k spaargeld hebt moet je het opgeven in box 3.
Dat betekent dat je 1,2% vermogensbelasting mag gaan afdragen ;)

Wel iets om rekening mee te houden als je beide opties gaat vergelijken.
Ja daar heb je gelijk in. Maar over de eerste 20 K is dat dus niks ;)

Maar hoe hoger het bedrag word hoe nadeliger het uit valt. Dus idd wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 29-02-2008 11:40 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Heb al lopen bladeren :P door dit topic maar 1 ding is mij nog niet erg duidelijk met betrekking tot het normbedrag studeren HBO/WO.

Ik heb studie kosten circa €2100 opgegeven, dit is Collegegeld, afschrijving laptop en boeken. Nu lees ik dat in het normbedrag zeg maar die kosten zitten verwerkt die ik hierboven opgeef.

Ik heb het zelf dus berekend, nu moet je ook je ontvangen vergoeding invullen ik begrijp dat dit gewoon 12x mijn basisbeurs van +/- €90 ik neem aan dit klopt? Als ik het fout heb corrigeer mij alvast bedankt.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

Klopt beide idd. Of je gebruikt het normbedrag, of je gebruikt de werkelijke kosten. Het normbedrag is volgens mij hoger dan 2100 euro dus dan zou ik zeker het normbedrag gebruiken. Van dit bedrag gaat de drempel (500 euro) en de ontvangen vergoeding (12x je basis beurs) af.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Thanx, volgens de bereking is het bijna hetzelfde dat komt wel goed.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ligt het aan mij of is de belastingdienstsite al een paar dagen offline? http://mijn.belastingdienst.nl/

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
"de" site is natuurlijk www.belastingdienst.nl en die doet het gewoon. Wat is mijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Portaal voor digitale aangiftes.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:06:
[...]

[...]

Weet je dat wel zeker??
Wat ook al aangegeven is door rwb: als je er vanuit gaat dat je het geld anders op een betaalrekening hebt staan zonder rente-inkomsten, dan is het natuurlijk altijd gunstig om niet te lenen. Ik heb het geld nu echter op een atb-rekening staan waarop ik 4,5% krijg. de rente die ik op de hypotheek betaal minus de belastingaftrek die ik daarmee krijg zorgt ervoor dat het gunstiger is het geld te lenen. Mocht of het rentepercentage op de spaarrekening wijzigen, of de hypotheekrenteaftrek afgeschaft worden, wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar tot die tijd is het de beste oplossing.

Ik heb overigens vanmiddag mijn aangifte verstuurd, nergens last van gehad. Wie weet ben ik nu wel weer een van de eersten :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 29-02-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Moet ik nu wachten tot ik een brief krijg van de BD dat ik opnieuw m'n aangifte moet verzenden of kan het geen kwaad om het sowieso nog een keer te doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
Ik ben op dit moment bezig met mijn aangifte. Maar die studiekosten daar kom ik niet helemaal aan uit. Ik heb eigenlijk gewoon mijn collegegeld van dit jaar en boekenkosten ingevuld. Dat komt neer op zo'n 2.000,- euro, waardoor er na aftrek van de drempel 1.500,- aftrekbaar is.
Nu ben ik dat pdfje eerder in dit topic tegengekomen. Daar hebben ze het over normbedragen. Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Begrijp ik het goed dat ik voor iedere maand dat ik stufi heb gekregen die bedragen per maand moet optellen? (dus voor heel 2007 6*179,90+6*182,17) en dan aftrekken van wat ik heb uitgegeven? Ik snap echt geen reet van die uitleg :?
Of moet ik het gewoon invullen zoals ik heb gedaan en doet het programma de achterliggende berekening die ervoor nodig is? (ik vraag me af hoe mensen die hun middelbare school nooit afgemaakt hebben ooit hun aangiftes doen, wat een lastige rotzooi :P )

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De normbedragen worden vaker uitgelegd in het topic dus je had het kunnen vinden maar goed. Als je heel 2007 ingeschreven stond voor een voltijd studie dan mag je voor heel 2007 de normbedragen gebruiken. Je totale ontvangen vergoeding + de drempel gaat er af. Als je niet heel 2007 stufi hebt ontvangen is dat dus positief want dan wordt je aftrekpost hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
The Legend schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:48:
De normbedragen worden vaker uitgelegd in het topic dus je had het kunnen vinden maar goed. Als je heel 2007 ingeschreven stond voor een voltijd studie dan mag je voor heel 2007 de normbedragen gebruiken. Je totale ontvangen vergoeding + de drempel gaat er af. Als je niet heel 2007 stufi hebt ontvangen is dat dus positief want dan wordt je aftrekpost hoger :)
Oh, dan ga ik sowieso ff verder zoeken in het topic. :)
Ah, ik zie al wel dat ik niet de enige ben die er geen kut van snapt. Ik ga er nog een nachtje over slapen en zie morgen wel :P
Het is overigens dat ik het toevallig in dit topic tegenkom maar waarom staat er in het aangifte programma zelf helemaal niets over die normbedragen vermeld? Ik was gewoon in de veronderstelling dat ik het goed ingevuld had.

[ Voor 24% gewijzigd door Maverick op 29-02-2008 23:59 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35
The Legend schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:19:
Moet ik nu wachten tot ik een brief krijg van de BD dat ik opnieuw m'n aangifte moet verzenden of kan het geen kwaad om het sowieso nog een keer te doen :?
http://www.belastingdienst.nl/veelgesteldevragen/

[ Voor 19% gewijzigd door jejeh op 01-03-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 15:42
Ik ben voor februari gestopt met mijn studie en heb tot september meerdere baantjes gehad, meestal ook overlappende waardoor ik niet bij elke werkgever loonheffingskorting kon krijgen.

Nu ben ik mijn aangifte aan het invullen en is het verschil tussen "Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" en "heffingskortingen" 250 euro. (respectievelijk 2.460 en 2.210 )

Die 250 euro gaat nog van mijn terug te ontvangen af, waarom is dit? Vorig jaar had ik dit niet, komt het omdat ik dit jaar meer verdient heb of omdat ik niet overal loonheffingskorting heb gebruikt?

(bij tempo-team is de verrekende arbeidskorting een onderdeel van de loonheffingskorting, heeft dit invloed op dit verschil?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Stfnlln schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:28:
Ik ben voor februari gestopt met mijn studie en heb tot september meerdere baantjes gehad, meestal ook overlappende waardoor ik niet bij elke werkgever loonheffingskorting kon krijgen.

Nu ben ik mijn aangifte aan het invullen en is het verschil tussen "Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" en "heffingskortingen" 250 euro. (respectievelijk 2.460 en 2.210 )

Die 250 euro gaat nog van mijn terug te ontvangen af, waarom is dit? Vorig jaar had ik dit niet, komt het omdat ik dit jaar meer verdient heb of omdat ik niet overal loonheffingskorting heb gebruikt?

(bij tempo-team is de verrekende arbeidskorting een onderdeel van de loonheffingskorting, heeft dit invloed op dit verschil?)
Dat eerste, hebt afgelopen jaar zoveel gewerkt dat je meer belasting moet betalen dan 2210 (namelijk 2460) en je krijgt 2210 korting over die 2460.. blijft nog 250 euro over. Omdat je veel verschillende baantjes gehad hebt, houdt niemand rekening daarmee (je hebt waarschijnlijk bij alle baantjes 0 loonheffing betaald) en dus moet je het nu nog betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Laatst online: 12-09 11:46
iemand enig idee waar ik mijn kosten voor werkkleding moet aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn partner reisde in 2007 2 dagen per week met het openbaar vervoer naar haar werk.
De enkele reisafstand moet meer dan 10 km. zijn om de reiskosten te mogen opgeven.
Nu is het zo dat ze bijna alle keren opstapte op een station in een dorpje boven ons dorp omdat dat dichterbij is en sneller/makkelijker dan opstappen in ons eigen dorp.
Maar van welke reisafstand (10 km.) gaat de belastingdienst uit? Puur het openbaar vervoer of ook de afstand om er te komen?
De afstand van alleen het openbaar vervoer is 9,7 km. maar de afstand er naar toe is 1,5 km.

Niet dat er heel veel terug van te halen valt maar ze krijgt ook geen reiskostenvergoeding dus alle beetjes zijn meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SonyEricsson schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:37:
iemand enig idee waar ik mijn kosten voor werkkleding moet aftrekken
Volgens mij kun je dat niet aftrekken, ik zou het eens aan je baas voorleggen, dat lijkt mij de persoon die deze kleding moet gaan betalen. Stel dat je het wel af kunt trekken zou een pak dan ook onder werkkleding vallen? Ik draag het immers voornamelijk als werkkleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Laatst online: 12-09 11:46
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:10:
Mijn partner reisde in 2007 2 dagen per week met het openbaar vervoer naar haar werk.
De enkele reisafstand moet meer dan 10 km. zijn om de reiskosten te mogen opgeven.
Nu is het zo dat ze bijna alle keren opstapte op een station in een dorpje boven ons dorp omdat dat dichterbij is en sneller/makkelijker dan opstappen in ons eigen dorp.
Maar van welke reisafstand (10 km.) gaat de belastingdienst uit? Puur het openbaar vervoer of ook de afstand om er te komen?
De afstand van alleen het openbaar vervoer is 9,7 km. maar de afstand er naar toe is 1,5 km.

Niet dat er heel veel terug van te halen valt maar ze krijgt ook geen reiskostenvergoeding dus alle beetjes zijn meegenomen.
wheheh sorry voor offtopic hoor
maar 8,2 kilometer omrijden met het OV voor 1500meter?
niet beter een beetje lopen/fietsen desnoods steppen ofzo
Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste

Let op:
Concrete vragen over een specifieke situatie of een uitgebreidere discussie aub in een eigen topic! Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast