Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik zit al een hele tijd met het idee in mijn hoofd om een eigen bedrijf op te starten. Ik heb ondertussen een aardige kring met klanten (vooral pc onderhoud / vernieuwing etc..) dus verdien er ondertussen aardig aan bij.

Nu komt mijn probleem.
Ik werk op project basis bij Fontys Centrum IT waar ik (afhankelijk van het project) ook wat bij verdien. Daarnaast werk ik nog een uurtje of 12 bij een Plus als leidinggevende, baantjes welke ik beide niet op wil geven. Het is ook niet zo dat ik bij het starten meer tijd erin hoef te steken, ik doe gewoon mijn huidige werkzaamheden alleen onder een onderneming.

Concreet probleemstelling:
Verdiensten per maand (gemiddeld, geschat)
* Plus 500
* Fontys 200 (weer afhankelijk van project, niet in te schatten dus)

Dit levert mij jaarlijks al ong. 8000 euro op. De limiet van de IB groep bedraagd 10.xxx (weet niet precies.)
Nu zou het mij niet zo heel erg veel uit maken mijn stufi (nu min. 90 euro ong) op te geven maar een OV (en erger, elke dag op en neer van Venray naar Eindhoven aardig in de papier kan gaan lopen, ik gok ong. 200 p/m) vindt ik wel erg. (dat verdien ik niet zomaar terug)

Nu heb ik een tijdje geleden gehoord dat het IB groep van de grens af wil omdat het student zou beletten een eigen bedrijf op te starten. (ej, komt me bekend voor ;) )

Ik heb al een en ander in de search gezocht en ook gevonden, maar de topics waren redelijk gedateerd. Heeft iemand nog iets van die limiet gehoord? (IBgroep site zegt niets meer iig)

Ik zal de IB groep zelf ook eens polsen hoe nu het een en ander zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik dacht dat het limiet van 10.x vorig jaar was en dit jaar verhoogd is naar 14.x oid?! Overigens herken ik de situatie en vorig jaar zat ik er net onder en dit jaar heb ik eigen site die steeds beter begint te lopen wat ook voor problemen kan zorgen. Ik hoop idd ook dat ze die grens afschaffen want dit schiet niet zo op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Supermario16 schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:17:
Heeft iemand nog iets van die limiet gehoord? (IBgroep site zegt niets meer iig)
?
Vraag

Hoeveel mag ik bijverdienen in 2007?
Antwoord

In 2007 mag je naast je studiefinanciering € 10.630,74 netto verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studiefinanciering. Deze bijverdiengrens geldt voor iedereen die recht heeft op studiefinanciering.

Ook met een nullening maak je gebruik van je recht op studiefinanciering. Dus ook met een nullening mag je in 2007 niet meer dan € 10.630,74 verdienen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Bummer wederom. En als je na een half jaar of 10 maanden je stufi en ov stop zet en inlevert, wat voor bedragen gelden er dan etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

IIRC wil je stufi+OV dan stopzetten in de maand (voor)dat je over de grens gaat. Dat kost je bij goed plannen maar 1 maand OV (alleen december). Maar navragen kan geen kwaad :P
Wel oppassen dat je facturen dan niet pas in januari worden betaald, dan heb je er het volgende jaar last van.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eigenlijk niet meer dan logisch toch.

Als je meer dan 10k bijverdient (netto) heeft de IB-groep zoiets van jij verdient genoeg je hebt geen studiefinanciering meer nodig.

Terecht toch lijkt me ?

Sluit mooi aan bij alle nieuwe kabinets wetsvoorstellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
F_J_K schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:25:
IIRC wil je stufi+OV dan stopzetten in de maand (voor)dat je over de grens gaat. Dat kost je bij goed plannen maar 1 maand OV (alleen december). Maar navragen kan geen kwaad :P
Wel oppassen dat je facturen dan niet pas in januari worden betaald, dan heb je er het volgende jaar last van.
Das idd handig om te weten ;)
Viper® schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:25:

Als je meer dan 10k bijverdient (netto) heeft de IB-groep zoiets van jij verdient genoeg je hebt geen studiefinanciering meer nodig.

Terecht toch lijkt me ?

Waarom? Zo rem je het hele proces alleen maar af om zelf ondernemer te worden ipv dat je het bemoedigd als regering :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Omdat studiefinanciering in het leven is geroepen om studenten te ondersteunen in hun studie.

Met huur en zorgtoeslag werkt het toch ook zo. Verdien je boven een grens dan heb je er geen recht op. Allemaal om de minima te ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36

ThunderNet

Flits!

Terecht toch lijkt me ?

Niet helemaal terecht.
Het is namelijk een kromme regeling. € 10.630,74 is de grens.
Verdien je bijvoorbeeld € 10.630,- is er niks aan de hand, en heb je recht op studiefinaciering + ov (bij uitwonend gaat dat dus al richting €3.000,-). Dus heb je een "besteedbaar inkomen" van €13.630,- (+ dat je je OV kosten niet hoeft te betalen)
Verdien je echter € 10.631,- is dat je inkomen. En heb je geen recht op studiefinaciering, en moet je ook zelf OV betalen.

Dus je kunt beter minder werken, hou je meer geld aan over als je rond die grens zit. En alle manieren dat minder werken financieel beter uitpakt dan meer werken, ben ik zwaar op tegen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad is het geen gratis geld maar ondersteuning van "arme studenten" (en indirect de OV bedrijven). Daarnaast ben je student, geen ondernemer. Als je studie te simpel is kan je beter iets anders (of een tweede studie) doen. Werkervaring is ook belangrijk, maar moet niet de boventoon gaan voeren IMHO.
Edit:
Dus je kunt beter minder werken, hou je meer geld aan over als je rond die grens zit. En alle manieren dat minder werken financieel beter uitpakt dan meer werken, ben ik zwaar op tegen.
Er moet toch ergens een grens liggen. 1 euro te veel = 1 euro terug geven kan ook, maar kost veel meer werk (en kost dus geld dat beter kan worden besteed). Overigens is het meteen een goede leerschool voor het goed bijhouden van de boekhouding :P

[ Voor 46% gewijzigd door F_J_K op 24-09-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Als je een eenmanszaak start, zit je er mee dat de winst je inkomen is. Je kan natuurlijk voor een andere rechtsvorm gaan, al hebben die wellicht wel consequenties bij eventuele aftrekposten.

Je kán meteen een BV starten, en jezelf een salaris geven. Nadeel is dat je geen startersaftrek hebt enzo... Op die manier kan je je wel salarisverlaging geven waar nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
F_J_K schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:32:
Inderdaad is het geen gratis geld maar ondersteuning van "arme studenten" (en indirect de OV bedrijven). Daarnaast ben je student, geen ondernemer. Als je studie te simpel is kan je beter iets anders (of een tweede studie) doen. Werkervaring is ook belangrijk, maar moet niet de boventoon gaan voeren IMHO.
Das natuurlijk ook niet waar. Als ik een studie doe en ondertussen breng ik datgene wat ik leer in de praktijk en daarmee ook nog is geld verdien, dan is dat natuurlijk perfect. Het slaat toch nergens op dat je het je zelf niet zo makkelijk mogelijk moet maken als student?!

Je ziet dus liever een student die arm is en alleen maar leert en later misschien iets gaat terug verdienen voor de staat dan dat hij nu al daar druk mee bezig is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36

ThunderNet

Flits!

En toch promoten verschillende onderwijsinstellingen het juist als je een eigen bedrijf start. (Hulp bij starten, informatie, lezingen). Maar ook stages kun je invullen door in je eigen bedrijf bezig te zijn. Dus de onderwijsinstellingen vinden het niet negatief als je dat doet.
Daarnaast heb ik de afgelopen jaren dat ik studeer, meer gewerkt dan dat ik in de schoolbanken gezeten heb. Een tweede studie is vaak onmogelijk, omdat het gewoon niet te combineren valt (college's op zelfde tijden etc.).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

DaannO schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:34:
Je ziet dus liever een student die arm is en alleen maar leert en later misschien iets gaat terug verdienen voor de staat dan dat hij nu al daar druk mee bezig is :?
Liefst beide tegelijkertijd: en student die hard studeert en enige praktijkervaring ;)
Het slaat toch nergens op dat je het je zelf niet zo makkelijk mogelijk moet maken als student?
Student ben je niet om het makkelijk te hebben, maar om zoveel mogelijk te leren. Ervaring is ook belangrijk, maar als voor-het-geld-werken een significant deel van de werkweek gaat uitmaken is het logisch dat de staat je dan niet meer hoeft te steunen: je kiest er immers voor om minder te studeren.
Ik heb ook gewerkt naast m'n studie, maar vond het terecht dat ik op een gegeven moment zelf de trein (en in mijn geval: auto) moest betalen bij te veel verdiensten.

Edit (ik ben traag): ThunderNet, yup. Maar ik neem aan dat ze niet promoten een erg significant deel vd dag er mee bezig te zijn? Tweede studie is inderdaad passen en meten, al ken ik best mensen die er twee tegelijk deden en nog binnen 5 jaar (inderdaad, geen 4 :+ ) afstudeerden.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 24-09-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Naast je studiefinanciering mag je in 2007 in totaal € 10.630,74 netto bijverdienen. Als je meer bijverdient, heeft dat gevolgen voor je studiefinanciering. Immers, studiefinanciering is bedoeld om de financiële barrière voor studenten zo laag mogelijk te maken. Als je zelf een dergelijk bedrag bijverdient, gaat de overheid ervan uit dat financiële hulp niet meer noodzakelijk is om een opleiding te volgen.
Het bedrag dat je hebt verdiend boven de grens van € 10.630,74 moet je terugbetalen aan de IB-Groep. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar aan basisbeurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
volgens mij onzin dus.

Als je 10.631 verdient hebt hoef je dus alleen maar het bedrag wat je erboven zit terug te betalen. Verder betaal je 79,95 over de periode dat je de OV kaart in je bezit had.

En je kan nooit meer moeten betalen dan je zou hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah, dat valt weer mee. Er wordt alleen niets gezegd over de OV-jaarkaart. En dat kan een dure grap zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:46:
Ah, dat valt weer mee. Er wordt alleen niets gezegd over de OV-jaarkaart. En dat kan een dure grap zijn..
Ik kom genoeg tegen:
Let wel, je moet dan over de maanden die je met terugwerkende kracht hebt ingetrokken zowel de studiefinanciering als de OV-studentenkaart terugbetalen. Voor onterecht kaartbezit over die maanden moet je € 68,00 per halve kalendermaand terugbetalen.
Inkomsten over de maanden dat je in de leenfase zit, tellen ook mee.
Had je in die periode de OV-studentenkaart in je bezit? Dan moet je met terugwerkende kracht € 79,97 per kalendermaand terugbetalen voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had.
Over zowel de OV-kaart die je terug moet betalen, als het meerinkomen moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat de IB-Groep je een Bericht stuurt dat je te veel hebt bijverdiend.
Denk je in 2007 meer dan € 10.630,74 te gaan verdienen? En wil je voorkomen dat je hierdoor studiefinanciering en je OV-studentenkaart moet terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
ThunderNet schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:30:
[...]

Niet helemaal terecht.
Het is namelijk een kromme regeling. € 10.630,74 is de grens.
Verdien je bijvoorbeeld € 10.630,- is er niks aan de hand, en heb je recht op studiefinaciering + ov (bij uitwonend gaat dat dus al richting €3.000,-). Dus heb je een "besteedbaar inkomen" van €13.630,- (+ dat je je OV kosten niet hoeft te betalen)
Verdien je echter € 10.631,- is dat je inkomen. En heb je geen recht op studiefinaciering, en moet je ook zelf OV betalen.

Zoals ik zei wil ik best mijn stufi opgeven, geen probleem. Maar inderdaad de OV kosten gaan dan gigantisch uit de hand lopen, wat het geheel al niet meer intressant maakt. Ik wil ook geen omzeilingen in de belasting ofzo want ben hier zelf ook op tegen. (we betalen immers allemaal voor het feit dat we het nu zo goed hebben :) ) Het gaat me erom dat ze een jaar of 2 terug er over hadden die limiet af te schaffen maar dat hier niets meer op terug te vinden is en zo het starten als student onintressant is.

Ik doe IMS (ICT Management en Security) aan Fontys eindhoven en wilde hiermee eigenlijk ook wel al wat kleine bedrijfjes gaan adviseren op dat gebied. (doe ik nu al voor vrije studiepunten) zodat ik er ook nog wat aan kan bijverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
Kan je niet wat van je inkomen investeren in je bedrijf. Het is pas inkomen als je winst uitkeerd naar je eigen inkomen. Als je je winst direct weer herinvesteerd in je eigen bedrijf gaat dat dus weer van je inkomen af. Denk aan bedrijfsmiddelen zoals pc en randaparatuur.

Ik weet niet of 't mogelijk is, maar misschien kan je zelfs een deel van je winst in kas houden van je bedrijfje. Dat zal echter ook afhangen van je bedrijfsvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

:P Dat geintje gaat dus niet op; je inkomen wordt dus gemiddeld over een jaar. Als je dus 100.000 euro in december factureert en je hebt je stufi in oktober gestopt, mag je dus mooi een heel jaar terugbetalen :)
PROnline schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:28:
Kan je niet wat van je inkomen investeren in je bedrijf. Het is pas inkomen als je winst uitkeerd naar je eigen inkomen. Als je je winst direct weer herinvesteerd in je eigen bedrijf gaat dat dus weer van je inkomen af. Denk aan bedrijfsmiddelen zoals pc en randaparatuur.

Ik weet niet of 't mogelijk is, maar misschien kan je zelfs een deel van je winst in kas houden van je bedrijfje. Dat zal echter ook afhangen van je bedrijfsvorm.
Mja.. Investeren is leuk, maar met afschrijving erbij schiet je ook niet zo veel op :) Ook ben je een eenmanszaak; winst == inkomen, ongeacht of je het uitkeert of niet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Daarnaast ben je student, geen ondernemer. Als je studie te simpel is kan je beter iets anders (of een tweede studie) doen. Werkervaring is ook belangrijk, maar moet niet de boventoon gaan voeren IMHO.
Mjah, maar je kan er vrij snel aankomen hoor. Als je freelancet voor pak hem beet 35 euro per uur, kan je maar zo'n 300 uur werken in een jaar. Stel dat je in je vakantie vier weken fulltime werkt, dan kan je daarnaast nog maar 140 uur werken, dat is nog geen drie uur per week :P

Dus ook als je tegen die grens aanhikt betekent het niet dat je je studie laat versloffen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

PROnline schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:28:
Kan je niet wat van je inkomen investeren in je bedrijf. Het is pas inkomen als je winst uitkeerd naar je eigen inkomen.
Niet bij een eenmanszaak zoals eerder aangegeven, daar is alles wat je aan het einde van het jaar over houdt (dus kosten/investeringen-omzet excl) 'winst'. Wat je wel zou kunnen doen is 'teveel geld' (5000 bijvoorbeeld) beleggen in een Scheeps CV oid, dan hou je dat bedrag niet meer over als winst. Maarja, zit je dan wel weer vaak 5 jaar aan vast.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Ik heb een mailtje naar IB groep gestuurd (heb niets te verbergen, speel gewoon open kaart) en heb donderdag over 'n week een afspraak bij KVK noord-limburg.
Heb mijn ondernemingsplan grotendeels af dus we zien wel. Ik ga er vanuit dat ze me bij KVK wel meer kunnen vertellen over dat meteen terug investeren etc.... (heb een uur om te praten dus :P )

iig thx voor alle reacties, ben alweer iets wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Zeker in de eerste jaren heb je ontzettend veel aftrekposten waardoor je belastbaar inkomen zelfs negatief uit kan vallen :) Daarnaast kan je ook veel meer "op de zaak" kopen en zo je inkomen drukken.

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Die aftrekposten vallen wel mee Wacky.. Dit omdat je voor zelfstandigheidsaftrek en startersaftrek bijv. minstens 1255 uur in je onderneming moet stoppen, en ik verwacht dat de TS dat niet redt :)

Hierdoor liep ik eerst zelf ook bijna 10.000 euro aftrek mis, maar goed..

[ Voor 16% gewijzigd door flashin op 25-09-2007 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Misschien kun je een beetje creatief boekhouden? Deel van de omzet op je ouders bankrek. laten storten oid?
Modbreak:Dit soort suggesties voor fraude en andere illegale activiteiten willen we hier dus niet zien.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2007 09:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Terecht toch lijkt me ?
Idd, als je zelfondersteunend wordt, dan kan je onafhankelijk draaien (dus geen studiefinanciering nodig).

Het leuke aan ondernemen, is dat je de winst naar jouw smaak kan bijtweaken. Als je bedrijfje 10k teveel winst maakt, dan draai je de kosten met 8k omhoog zodat de winst op papier 2k (dit is de Belgische limiet voor zelfstandige activiteit van studenten). 8k kosten maak je door een fancy pand te huren, een leasebak te halen of verzin iets creatiefs dat geld kost. Fotografen zullen objectieven/camera's/flitsers/studiolampen/... kopen tot in de oneindigheid, aannemers willen graag extra busjes/gereedschapskoffers/..., enzovoort. Uiteraard moet het beetje relevant voor je beroep zijn, zo kan een restaurantuitbater een wasmachine onderbouwen als "machine om tafellakens en kokskleding te wassen". *knip* aanzetten tot en methode voor fraude. Gewenste papieren winst is afhankelijk van jouw situatie. Een bijberoep kan geloofwaardig een winst van 1 à 2k doen, terwijl een hoofdberoep in België 25 à 30k winst moet doen om geloofwaardig te overkomen. Zo zie je waarom bv vele Chinese restaurantshouders, elk jaar een nieuwe Mercedes kopen, maximaal uitgeven, bedrijfskosten hoog houden en papieren winst laag houden.

Dit is ons fiscaal systeem, het is ontworpen om consumptie maximaal te houden (niemand wilt 50% personenbelasting betalen, dus het geld moet op en we zien 5000 euro pc topics.) en wie geld naar prive durft weg te sluizen (dit is gevaarlijk wegens het oppotten van geld en het wegsluizen van geld naar het buitenland), moet veel belastingen betalen. Het geld moet in het land blijven rollen, blijven consumeren, de bedrijven moeten continue orders krijgen en de arbeiders worden continue aan het werk gehouden. Als de nivellering door flat-tax vervangen wordt, dan zal de maximale consumptie achteruit gaan. Dan zullen de bedrijven klagen over de dalende orders en de arbeiders zullen minder werk hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2007 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik zit ook met ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb weliswaar geen eigen bedrijf, maar werk gewoon in loondienst. Echter kan ik bij een van mijn werkgevers mijn uren declareren op het moment dat ik zelf wil. Mijn idee was dus om mijn studiefinanciering in december stop te zetten (en mijn ov-kaart in te leveren). In december een flinke declaratie te doen en mijn studiefinanciering in januari 2008 weer aan te vragen.

Tot zo ver ik het begrijp zou dit moeten werken en volledig legaal zijn. Mocht ik overigens toch niet over de grens heen gaan had ik begrepen dat ik mijn studiefinanciering weer met terugwerkende kracht voor december aan kan vragen. Anders kan ik die maand ook nog op kan nemen indien ik langer dan de 5 jaar die voor mijn studie staan over mijn studie doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Houd er alleen rekening mee dat de verwerking van je beursaanvraag tot drie maanden in beslag kan nemen. Je krijgt wel met terugwerkende kracht, maar je zit wel even zonder beurs, en belangrijker: ov.

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Ranewen schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:48:
Houd er alleen rekening mee dat de verwerking van je beursaanvraag tot drie maanden in beslag kan nemen. Je krijgt wel met terugwerkende kracht, maar je zit wel even zonder beurs, en belangrijker: ov.
Dus dan zou ik het in feite nu al stop moeten zetten voor december en nu ook direct aanvragen voor januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Laatst online: 07-02 18:45
Nee, alles gaat met terugwerkende kracht, dus als jij het stopzet per 25 november (oid) en ze verwerken het in februari, mogen ze alsnog niet kijken naar jouw inkomen van december.Dacht ik. Je beursaanvraag voor januari kun je idd wel alvast aanvragen per 1 januari, wie weet zijn ze dan op tijd :+ Je kan ze bellen trouwens, je wordt er altijd erg aardig te woord gestaan. Ik heb 3 maanden gewacht opmijn aanvullende beurs en vandaag gekregen *O* Mooi, want donderdag wordt er een dubbele termijn afgeschreven :/

Edit:
nu vast stopzetten per 1 december is volgens mij helemaal niet zo'n slecht idee :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ranewen op 25-09-2007 01:13 ]

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Wacky schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:29:
Zeker in de eerste jaren heb je ontzettend veel aftrekposten waardoor je belastbaar inkomen zelfs negatief uit kan vallen :) Daarnaast kan je ook veel meer "op de zaak" kopen en zo je inkomen drukken.
En die aftrekposten worden niet meegenomen in je inkomenstoets de IB-groep, anders werd het wel heel voordelig om te gaan ondernemen :P
Sport_Life schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:12:
Misschien kun je een beetje creatief boekhouden? Deel van de omzet op je ouders bankrek. laten storten oid?
Da's of zwart verdienen (en kan je het net zo goed op je eigen bankrekening laten storten) of creatief boekhouden, waarbij je bij een controle flink de sjaak bent en / of een accountant het niet zal goedkeuren.

[ Voor 32% gewijzigd door gorgi_19 op 25-09-2007 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ranewen schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 01:12:
Nee, alles gaat met terugwerkende kracht, dus als jij het stopzet per 25 november (oid) en ze verwerken het in februari, mogen ze alsnog niet kijken naar jouw inkomen van december.Dacht ik.
Daarom moet je niet denken maar weten ;) Als jij in November stopt met stufi, dan kijkt IB niet naar je december inkomen. Staat ook in de folders (die online ook te vinden zijn): denk je er overheen te gaan (max bijverdiensten), gooi dan een stop op je stufi en vraag weer in het nieuwe jaar aan. Simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Nogmaals:
Het is niet mijn bedoeling om "creatief te boekhouden" of op wat voor reden dan ook illegaal hiermee bezig te zijn.

Maar ik wacht even reactie van IB en KVK af... Ik post mijn updates tegen die tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

gorgi_19 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 07:52:
[...]

En die aftrekposten worden niet meegenomen in je inkomenstoets de IB-groep, anders werd het wel heel voordelig om te gaan ondernemen :P

[...]

Da's of zwart verdienen (en kan je het net zo goed op je eigen bankrekening laten storten) of creatief boekhouden, waarbij je bij een controle flink de sjaak bent en / of een accountant het niet zal goedkeuren.
Je kunt het als lening storten. Je kunt ervan uitgaan dat zijn ouders er momenteel meer aan hebben dan hijzelf, en vanuit dat opzicht is het gewoon legaal. Ik weet alleen niet of het dan voor jou als inkomen wordt gezien, aangezien de lening van de omzet afgaat..
Accountant/boekhouder zal trouwens alleen advies geven en bij eventuele fraude (wat bij een lening niet zo is) misschien zeggen dat het niet slim is, maar hij kan en mag geen consequenties geven.

Beste kun je idd de reactie van IB of KvK vragen, of een accountantskantoor bellen, die zijn vaak ook wel bereid telefonisch te helpen (of tegen vergoeding).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Een lening verandert je vermogenspositie niet en zorgt dus niet voor een verandering in je winst.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar veel mensen aan voorbij gaan volgens mij is het feit dat je niets hoeft terug te betalen als je je stufie gewoon stopzet vanaf t moment dat je over die grens heen gaat. Dan heb je alleen voor de resterende periode geen OV/stufie. Ook in december een factuur van een ton uitschrijven is geen enkel probleem. Ze kijken niet naar gemiddelden per maand, maar naar het moment waarop je er overheen gaat. M.a.w. stel gewoon je facturen die je nu moet gaan uitschrijven uit tot november/december en dan loop je maar 1 of 2 maandjes mis.

Je moet trouwens officieel wel factureren binnen een maand na de verrichtte werkzaamheden, maar bij fixed price projecten kan je natuurlijk zeggen dat je de laatste uurtjes pas in november hebt afgerond. Geen belastingcontroleur die dat kan controleren. :)

• gorgi_19

gorgi_19

Plague schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:22:
Waar veel mensen aan voorbij gaan volgens mij is het feit dat je niets hoeft terug te betalen als je je stufie gewoon stopzet vanaf t moment dat je over die grens heen gaat. Dan heb je alleen voor de resterende periode geen OV/stufie. Ook in december een factuur van een ton uitschrijven is geen enkel probleem. Ze kijken niet naar gemiddelden per maand, maar naar het moment waarop je er overheen gaat. M.a.w. stel gewoon je facturen die je nu moet gaan uitschrijven uit tot november/december en dan loop je maar 1 of 2 maandjes mis.

Je moet trouwens officieel wel factureren binnen een maand na de verrichtte werkzaamheden, maar bij fixed price projecten kan je natuurlijk zeggen dat je de laatste uurtjes pas in november hebt afgerond. Geen belastingcontroleur die dat kan controleren. :)
* gorgi_19 kan je verhaal niet echt rijmen met wat er op de IB-groep staat :)
Het inkomen van studerenden met een eigen bedrijf rekening bestaat uit de winst uit onderneming over het gehele kalenderjaar. De IB-Groep controleert bij de Belastingdienst hoe hoog deze winst over het kalenderjaar is. Als de winst uit onderneming hoger is dan € 10.630,74 over het kalenderjaar 2007, sturen we je een brief waarin deze gegevens staan aangegeven. Je kunt eventueel op deze brief reageren.

Niet het hele jaar studiefinanciering?
Heb je aan het begin of einde van 2007 geen studiefinanciering? Dan telt het inkomen dat je in die periode hebt verdiend niet mee.
Let op: Alleen als je kunt aantonen dat je je eigen bedrijf hebt gestaakt voordat je recht kreeg op studiefinanciering of dat je je bedrijf pas hebt gestart toen je al geen recht meer op studiefinanciering had, kun je de IB-Groep verzoeken om het inkomen uit dit bedrijf geheel buiten beschouwing te laten.
Is dit niet het geval dan stelt de IB-Groep je inkomen voor het jaar als volgt vast: De IB-Groep deelt jouw jaarinkomen door 12. Vervolgens wordt aan elke maand dat je wel studiefinanciering hebt ontvangen, 1/12 deel van het jaarinkomen toegerekend. Als de uitkomst van deze vermenigvuldiging hoger is dan € 10.630,74, heb je een te hoog eigen inkomen

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 26-09-2007 19:42 ]

• robbert
gorgi_19 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:41:
[...]

[...]
Volgens mij verwart die het met werken bij een werkgever:
Denk je in 2007 meer dan € 10.630,74 te gaan verdienen? En wil je voorkomen dat je hierdoor studiefinanciering en je OV-studentenkaart moet terugbetalen? Zet je studiefinanciering dan stop vóór de maand waarin je over de bijverdiengrens van € 10.630,74 heen gaat. Vraag tegelijkertijd weer studiefinanciering aan vanaf 1 januari 2008. En vergeet niet om je OV-studentenkaart in te leveren uiterlijk de vijfde werkdag na de maand waarin je je studiefinanciering heb stopgezet
Als je een lieve werkgever hebt zou die eventueel wel wat maanden op kunnen sparen en die allemaal in december uit kunnen betalen.

Ik heb me trouwens net mijn studiefinanciering stopgezet per 1-12-2007. Echter zit ik nu te zoeken waar ik het weer aan kan vragen, ik kan enkel het volgende vinden op de website van de ib-groep: "Aanvragen studiefinanciering en aanmelden hoger onderwijs 2007-2008", echter wil ik mij niet inschrijven voor een opleiding, ik ben tenslotte al ingeschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door robbert op 26-09-2007 21:04 ]

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Hoe zit dat eigenlijk met je OV als je je stufi (tijdelijk) stopzet in december en je gebruikt 'm nog een maandje: dan betaal je +/- 68,= per halve maand, maar het kan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb een vraag hierover. Ik heb al sinds 2004 een eigen bedrijf. In die tijd studeerde ik ook nog. Nu heb ik in 2005 een bruto winst behaald met mijn bedrijf van rond de 12.000. Naar mijn idee was dit OK omdat dit geen 10.000 netto zou zijn wat op de website van de IB stond. Tot mijn schrik kreeg ik vandaag een brief met de tekst:

"Voor het kalenderjaar bedroeg het maximale 'bijverdienbedrag' € 10.461,66. Van de belastingdienst hebben we het volgende ontvangen:

Winst uit onderneming: € 3784
Ondernemersaftrek: € 8.386

In Totaal hebt u volgens bovenstaande gegevens een bedrag van blabla verdiend. Conclusie, teveel verdiend!

Nu lees ik dat de belastbare winst + ondernemersaftrek door hun wordt gezien als nettowinst. Ik snap er echt helemaal niks meer van! Moet ik nog het verschil terugbetalen of delen ze zeg maar die 12.000 door 12 en zou ik alleen in november en december teveel hebben ontvangen??

Ik schrok behoorlijk want ik heb namelijk in 2006 en 2007 rekening gehouden met 10.000 netto en niet met deze formule. Dat zou betekenen dat ik ook voor die jaren zaken moest terugbetalen! Iemand hier advies in of heeft zoiets ook meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Gisteren heb ik die brief ook gekregen. Voor 2006 verwacht ik ook een boete. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat voor een boete ik krijg. Is het nu alleen ca. 80 euro per maand over de tijd dat ik geen recht had op OV?

In dat geval is het, in mijn geval, niet zo een probleem, want als ik uitreken wat ik moet betalen aan treinkaartjes over twee of drie maanden dan is het goedkoper om ca. 80 euro per maand te betalen. Shit happens.

Je kunt natuurlijk ook bezwaar maken binnen vier weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

kraaitje schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:02:
Nu lees ik dat de belastbare winst + ondernemersaftrek door hun wordt gezien als nettowinst. Ik snap er echt helemaal niks meer van! Moet ik nog het verschil terugbetalen of delen ze zeg maar die 12.000 door 12 en zou ik alleen in november en december teveel hebben ontvangen??
Niet alleen november en december terugbetalen, maar het gehele stuk boven de toegestane grens met als maximum de ontvangen toelage. Zie ook http://www.ib-groep.nl/pa...met_een_eigen_bedrijf.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
hmm, ik heb geen eigen bedrijf. Inkomsten zijn voor een gedeelte uit bijbaan en ander gedeelte uit andere zaken. Maargoed, dat maakt niets uit.

Stel je mag 10400 bijverdienen. Je hebt 12000 bijverdiend. Dat is 1600 teveel. Je hebt in de laatste twee maanden die 1600 verdiend. Dan moet je dus over die maanden je studiefinancering terugbetalen (incl. interest) en dan nog je OV-studentenkaart a 80 euro per maand, toch?

Want ik heb dan recht gehad op 10 maanden studiefinanciering en OV-studentenkaart. Ze kunnen me niet meer laten betalen in mijn ogen.

Ik kan geen berekening vinden hoe ze die boete berekenen. Op die link staat alleen dat je boete kunt krijgen en hoe je het eventueel kunt voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door stin op 20-01-2008 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
gorgi_19 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:39:
[...]

Niet alleen november en december terugbetalen, maar het gehele stuk boven de toegestane grens met als maximum de ontvangen toelage. Zie ook http://www.ib-groep.nl/pa...met_een_eigen_bedrijf.asp
Weet je wat ik zo tegenstrijdig vind? Aan de ene kant zeggen ze; je mag 10.*** NETTO verdienen. Bruto winst uit onderneming is 12.000 euro. Dit is dus lang geen 10.*** netto, dat is toch verwarrend? Ik heb het toendertijd ook bekeken en kwam tot de conclusie dat ik veilig zat. Ik vind dat ze dit echt wel wat duidelijk op de site mogen zetten om dit soort verassingen te voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
stin schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:04:
Stel je mag 10400 bijverdienen. Je hebt 12000 bijverdiend. Dat is 1600 teveel. Je hebt in de laatste twee maanden die 1600 verdiend. Dan moet je dus over die maanden je studiefinancering terugbetalen (incl. interest) en dan nog je OV-studentenkaart a 80 euro per maand, toch?
Precies. Ik dacht ook dat het zo werkte.

Maand 1 /m 10 verdien je iedere maand 1000 euro. Dat zou je in maand 11 geen recht meer hebben op stufi en zou je alleen die twee maanden terug moeten betalen. Dat begrijp ik ook uit het verhaal. Nu zegt iemand hierboven dat je het hele jaar moet terugbetalen.

Daarnaast, belastbare winst uit onderneming + ondernemersaftrek =! nettowinst wat er ook weer staat. Grote vraagtekens bij IB-groep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
de vordering voor de reisvoorziening bedraag 76,48 en wordt alleen berekend over de maanden waarin u de OV-studentenkaart in uw bezit had.
Dus dat is al duidelijk. Als je de laatste twee maanden geen recht hier op had, is dat 2 maanden x 76,48

De rest is me volstrekt onduidelijk.Dit staat er in de brief:
Het meerinkomen bestaat uit uw inkomsten in 2005 (zeg 12000) verminderd met de bijdrage vrije voet van 10400 (afgerond). Het meerinkomen kan echter nooit meer zijn dan het bedrag dat u in 2005 is toegekend aan basisbeurs.
Ze kunnen niet menen dat als ik 1600 teveel heb verdiend, dat ik die 1600 moet terugbetalen. Dat is onrechtvaardig. Misschien bestaat er wel jurisprudentie over. Zal het t.z.t. dan wel opzoeken als ik het er niet mee eens ben.

Er moet toch wel iemand bestaan die zo een boete heeft gehad en er meer over kan zeggen.

edit: de vordering bestaat uit het meerinkomen en/of vordering voor de reisvoorziening.
Dus in bovenstaand voorbeeld moet je dus 1600 + 2 x 76,48 terugbetalen.

Aangezien die 1600 meer is dan de ontvangen studiefinanciering, moet je dus 12 x 90 + 2 x 76,48 terugbetalen.

unbelievable wat een eersteklas naaiers zijn dat. Dus als je nu de laatste twee maanden, was gestopt met je studiefinanciering en OV was dat gunstiger geweest. Ben het daar toch niet helemaal mee eens, dus ik ga dat na mijn toetsen eens nazoeken of ik kans maak als ik het voor laat komen.

[ Voor 31% gewijzigd door stin op 20-01-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gorgi_19 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:41:
[...]

[...]
Er staat dat je jaarinkomen uit onderneming door 12 wordt gedeeld, en dat wordt vervolgens vermenigvuldigd met het aantal maanden dat je stufi hebt ontvangen. Voorbeeld:

Je verdient €12.000 uit je onderneming (geen verdere bijverdiensten). Je zet in oktober je stufi stop, dus je krijgt 10 maanden stufi. Het totaal aan bijverdiensten komt nu op €12.000/12*10 = €10.000, onder de grens dus. Je hoeft dus niks terug te betalen en alleen voor november en december zelf je OV te betalen.

Dat het geen zin heeft om in december een gigantische factuur te schrijven klopt wel, het maakt niet uit of je elke maand €1000 of het hele bedrag in januari of in december verdient, maar je stufi op tijd stopzetten heeft dus weldegelijk zin.

edit:
Damn, oud topic :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
djiwie schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:15:
Hoe zit dat eigenlijk met je OV als je je stufi (tijdelijk) stopzet in december en je gebruikt 'm nog een maandje: dan betaal je +/- 68,= per halve maand, maar het kan wel?
Volgens mij kan dit wel, onterecht bezit van OV-kaart geeft gewoon die 68 euro per halve maand boete. Ik weet alleen niet wat bliepcontrole in de trein dan doet, als ze hem dan innemen omdat-ie ongeldig is word je dubbel genaaid!

Even om op te letten: als je ouder bent dan 30, en nog recht hebt op stufi, moet je die NIET stopzetten, want daarna kan je hem niet meer aanvragen...
* RemcoDelft is hard op weg om de laatste student met tempobeurs te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ok, ik heb het even nagerekend. Ik moet ongeveer 4700 euro gaan betalen over 2 jaar.
Dat is toch best wel iets meer dan ik had gedacht. Ik had in 2006 namelijk nog een aanvullende beurs erbij.

Dat is dus wel een zeer heftige aanslag voor mij. Dus het heeft wel degelijk nut om het goed uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:52:
[...]

Er staat dat je jaarinkomen uit onderneming door 12 wordt gedeeld, en dat wordt vervolgens vermenigvuldigd met het aantal maanden dat je stufi hebt ontvangen. Voorbeeld:

Je verdient €12.000 uit je onderneming (geen verdere bijverdiensten). Je zet in oktober je stufi stop, dus je krijgt 10 maanden stufi. Het totaal aan bijverdiensten komt nu op €12.000/12*10 = €10.000, onder de grens dus. Je hoeft dus niks terug te betalen en alleen voor november en december zelf je OV te betalen.

Dat het geen zin heeft om in december een gigantische factuur te schrijven klopt wel, het maakt niet uit of je elke maand €1000 of het hele bedrag in januari of in december verdient, maar je stufi op tijd stopzetten heeft dus weldegelijk zin.

edit:
Damn, oud topic :X
Vraag hierover. Stel dat je niet in maand 10 je stufi stopzet. Je ontvangt dan eigenlijk ook 2 maanden teveel stufi (november, december). Jij zegt nu als je het stopzet je niks hoeft terug te betalen. Zet je het niet stop, moet je dan het HELE JAAR betalen of alleen die laatste twee maanden?

Thanks voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het feit dat de faktuur pas het volgende jaar betaald wordt, maakt niets uit. Het gaat om de faktuurdatum, de faktuur komt dan bij je debiteuren op de balans. De omzet wordt al in 2007 gerekend.
Voor zover ik weet er is geen aparte regeling voor de stufi, ze gaan uit van wat je als inkomen aangeeft bij je aangifte.

[ Voor 0% gewijzigd door Backpacker op 20-01-2008 16:20 . Reden: debiteuren ipv crediteuren ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik eerder vanmiddag zei gaat (volgens mij) ook voor jou op: als je voor november/december je stufi had stopgezet, was je er wel onder gebleven en had je niks terug hoeven te betalen. Inderdaad een belangrijk punt om op te letten dus.

Je kunt natuurlijk ook bezwaar maken met als argument dat ze het begrip 'nettowinst' op een onlogische manier gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
kraaitje schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Vraag hierover. Stel dat je niet in maand 10 je stufi stopzet. Je ontvangt dan eigenlijk ook 2 maanden teveel stufi (november, december). Jij zegt nu als je het stopzet je niks hoeft terug te betalen. Zet je het niet stop, moet je dan het HELE JAAR betalen of alleen die laatste twee maanden?

Thanks voor de reacties.
Het hele jaar. :| Kijk maar eens op het tweede stuk van de brief. Het kan nooit meer zijn dan je hebt ontvangen voor je studiefinanciering.

De vordering bestaat uit:

meerwaarde (inkomsten - 10400) + OV-studentenkaart (en dat geldt alleen voor de maanden wanneer je daar onrechtmatig gebruik van hebt gemaakt, 76 euro per maand).
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:43:

Je kunt natuurlijk ook bezwaar maken met als argument dat ze het begrip 'nettowinst' op een onlogische manier gebruiken.
Er klopt wel meer niet daar. Ze gaan overal uit van mijn bruto ontvangsten. Ieder mens weet dat ik die bruto ontvangsten niet daadwerkelijk ontvang. In sommige gevallen gaat er 40% vanaf. Maar ik word er wel voor afgerekend. Ik heb 6000 euro moeten betalen aan de belastingdienst over 3 jaar + de belasting van mijn bijbaantje.

En IB-groep rekent het volle bedrag en moet ik daar ook nog eens alles terug gaan geven. Beetje dubbelop op deze manier.

[ Voor 30% gewijzigd door stin op 20-01-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
Stin, volgens mij hebben wij een beetje hetzelfde probleem met IB-groep. Ik heb alleen net pas een brief gehad waarin het geconstateerd was. Ik wacht nu op de brief met wat ik moet gaan betalen. Ik vind het ook niet kloppen want inderdaad, als ik 12000 bruto heb verdiend met mijn bedrijf is dit natuurlijk lang geen 10.000 netto want ik heb daar ook belasting over betaald. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit gaat lopen en ik ben van jouw kant ook benieuwd welke stappen je gaat ondernemen.

Daarnaast klopt het gewoon niet. Hoe weet je (wanneer je een eigen bedrijf hebt) hoeveel je gaat verdienen in een jaar? Stel dat je over het hele jaar gemiddeld 500 verdiend en dan ineens in december een mega-order binnenhaalt dan ga je dus over de grens en mag je (na 3 jaar hoor je dat pas) opeens 12 * XXX bedrag terugbetalen, SICK!

Hier staat trouwens dat het netto is:

http://www.ib-groep.nl/Images/8595-7_tcm7-6167.pdf

Beetje tegenstrijdigheden:
- Je mag netto 10.*** verdienen
- Bruto winst uit onderneming rekent men als netto (belastbaar inkomen + ondernemersaftrek)

[ Voor 38% gewijzigd door kraaitje op 20-01-2008 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
kraaitje schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:14:
Stin, volgens mij hebben wij een beetje hetzelfde probleem met IB-groep. Ik heb alleen net pas een brief gehad waarin het geconstateerd was. Ik wacht nu op de brief met wat ik moet gaan betalen. Ik vind het ook niet kloppen want inderdaad, als ik 12000 bruto heb verdiend met mijn bedrijf is dit natuurlijk lang geen 10.000 netto want ik heb daar ook belasting over betaald. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit gaat lopen en ik ben van jouw kant ook benieuwd welke stappen je gaat ondernemen.

Daarnaast klopt het gewoon niet. Hoe weet je (wanneer je een eigen bedrijf hebt) hoeveel je gaat verdienen in een jaar? Stel dat je over het hele jaar gemiddeld 500 verdiend en dan ineens in december een mega-order binnenhaalt dan ga je dus over de grens en mag je (na 3 jaar hoor je dat pas) opeens 12 * XXX bedrag terugbetalen, SICK!

Hier staat trouwens dat het netto is:

http://www.ib-groep.nl/Images/8595-7_tcm7-6167.pdf

Beetje tegenstrijdigheden:
- Je mag netto 10.*** verdienen
- Bruto winst uit onderneming rekent men als netto (belastbaar inkomen + ondernemersaftrek)
Ik heb de site van IB eens bekeken. Als je achteraf (dus in 2006) erachter was gekomen dat je teveel had verdiend, dan had je tot april de tijd om dit door te geven. Die optie valt dus af om het proberen recht te zetten helaas.

Ik heb echter ook inkomsten uit sparen. Hiervan gaat 40% belasting vanaf, maar ze tellen gewoon het volle bedrag (daar ga ik sowieso een klacht over indienen). Voor de rest mogen inkomsten die uit sparen/beleggingen ontstaan maar voor 1/12de meetellen. Dat is bij mij ook niet gebeurd.

Ik wacht even tot morgen. Moet nog een aantal mensen spreken en dan zal ik over een week of twee een brief gaan sturen als ik echt denk dat ik een kans maak.

Trouwens, ik heb geen eigen bedrijf. Ik ben over het bedrag heengegaan met mijn bijbaantje + andere inkomsten. Ik heb die brief gisteren ontvangen samen met een brief dat ik mijn opleiding heb gehaald en dat ik geen schulden meer had. Beetje vreemd dat je dan een brief erbij krijgt, dat je het alsnog mag terugbetalen.

Er zijn in ieder geval nog genoeg opties, waarmee ik ga proberen om eronder uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
Laat even weten als je meer informatie hebt. Ik kreeg inderdaad ook die brieven tegelijk binnen maargoed, ik wacht het even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij twijfel kun je het beste terugvallen op de wettekst, in dit geval te vinden in de Wet studiefinanciering 2000 (te vinden op wetten.overheid.nl). In die wet is dit jaar het begrip toetsingsinkomen gewijzigd, ik grijp daarom terug op de wet van vorig jaar. Toepasselijk is steeds de wet in het jaar waarin de studiefinanciering is ontvangen, dus kijk voor de zekerheid na of die niet verschilt. Het belangrijkst hier is art. 3.17:
In lid 5 staat:
Bij de berekening van het meerinkomen blijft buiten beschouwing inkomen waarvan de studerende aantoont dat het is verworven over de periode in het kalenderjaar waarin hij zonder onderbreking geen studerende was in de zin van deze wet of waarin hij heeft afgezien van zijn aanspraak op studiefinanciering.
Opzeggen zou dus gunstiger zijn dan doorgaan en later terugbetalen.

Het deel wat je moet terugbetalen staat in lid 7:
Indien een studerende in een kalenderjaar meerinkomen heeft, is die studerende aan de IB-Groep verschuldigd:
a. een bedrag ter grootte van het meerinkomen, met dien verstande dat dit bedrag niet groter kan zijn dan het bedrag van de met betrekking tot dat kalenderjaar aan die studerende toegekende basisbeurs of aanvullende beurs, en
b. voor iedere maand waarin hij op enig moment beschikte over de reisvoorziening, het bedrag gelijk aan eentwaalfde deel van de waarde van de reisvoorziening, bedoeld in artikel 5.3, tweede lid, vermenigvuldigd met het aantal maanden waarover met inachtneming van het vijfde lid het toetsingsinkomen is berekend.
Wat het toetsingsinkomen is, staat in lid 2. Het is een som van [loon minus ingehouden loonbelasting en premies volksverzekeringen uit de wet Loonbelasting 1964], [winst uit onderneming + ondernemersaftrek uit de wet Inkomstenbelasting 2001], en nog wat. Nettoloon verwijst dus slechts naar de eerste term, de rest is gewoon bruto. Vroeg je je werkgever om 52% loonbelasting in te houden, was je toetsingsinkomen erg laag terwijl je dat bedrag later weer terug zou krijgen via de inkomstenbelasting. Dat is de reden dat de wet dit jaar is gewijzigd. Maar de IB-groep past de wet dus goed toe, al is hij voor ondernemers erg onredelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door GlowMouse op 20-01-2008 20:19 . Reden: inkomstenbelasting voluit geschreven ivm verwarring IB-groep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
GlowMouse,

Thanks voor dit bericht, dit is zeker nuttig. Het enige dat onduidelijk is voor mij: moet je het hele jaar terugbetalen of enkel de maanden die over de grens zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De OV-studentenkaart moet terugbetaald worden over elke maand dat je die in bezit hebt. Verder moet de ontvangen studiefinanciering terugbetaald worden tot maximaal het bedrag dat je verdient boven de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
http://www.ib-groep.nl/pa...en_eigen_bedrijf_2008.asp

Algemeen:
De IB-Groep deelt jouw jaarinkomen door 12. Vervolgens wordt aan elke maand dat je wel studiefinanciering hebt ontvangen, 1/12 deel van het jaarinkomen toegerekend. Als de uitkomst van deze vermenigvuldiging hoger is dan € 12.916,17 heb je een te hoog eigen inkomen.
Hier staat het redelijk duidelijk uitgelegd, maar nog steeds is het enigszins tegenstrijdig.
Je stopt op 31 december 2007 je studiefinanciering en je werkt van januari 2008 tot en met augustus 2008 voor je eigen bedrijf. Vanaf september ontvang je weer studiefinanciering.
Met het inkomen dat je hebt verdiend in de periode van 1 januari 2008 tot en met 31 augustus 2008 wordt geen rekening gehouden. Je eventuele inkomsten vanaf september 2008 worden wel meegerekend.
Als je aan het begin of eind van het jaar geen stufi hebt, wordt het inkomen niet meegerekend. Tussenliggend wel. Dit betekent dat je de boel kan stop zetten in de maand dat je over je maximale inkomen heen gaat, en daarna vol kan cashen.

Echter:
Je stopt op 29 februari 2008 je studiefinanciering.
Van maart 2008 tot en met augustus 2008 werk je voor je eigen bedrijf.
In september 2008 ontvang je weer studiefinanciering.
Alle inkomsten die je van 1 januari 2008 tot en met 31 december 2008 hebt (dus ook in de maanden waarin je geen studiefinanciering ontvangt) worden nu meegerekend als bijverdiensten.
M.a.w. is het een zeer kromme regeling, maar voor ondernemers eigenlijk best positief. Je kan dan inderdaad wel je facturen verschuiven naar andere periodes in het jaar. Althans, zoals het in voorbeeld 1 staat. Maar weer niet zoals het in de algemene uitleg staat.

Verwarring alom :)

Edit:
Ok, na het nogmaals woord voor woord te hebben gelezen, staat er nog een bepaling in:
Heb je aan het begin of einde van 2008 geen studiefinanciering? Dan telt het inkomen dat je in die periode hebt verdiend niet mee.
Let op: Alleen als je kunt aantonen dat je je eigen bedrijf hebt gestaakt voordat je recht kreeg op studiefinanciering of dat je je bedrijf pas hebt gestart toen je al geen recht meer op studiefinanciering had, kun je de IB-Groep verzoeken om het inkomen uit dit bedrijf geheel buiten beschouwing te laten.
M.a.w. de regeling is gewoon duidelijk: je jaarinkomen/12. En dat is het inkomen wat de belastingdienst vaststelt. Als je dus in december een factuur van 20K verstuurt, en in de tijd daarvoor geen cent hebt verdiend, is je maandinkomen 20.000 / 12 = 1667 euro. In maand 8 ga je over je limiet heen, dus moet je 'm vanaf maand 8 eigenlijk stopzetten. Heb je dit niet gedaan, dan moet je het uiteindelijk terug betalen, tot aan maand 8.

[ Voor 21% gewijzigd door Plague op 21-01-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
Plague schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:34:
http://www.ib-groep.nl/pa...en_eigen_bedrijf_2008.asp

M.a.w. de regeling is gewoon duidelijk: je jaarinkomen/12. En dat is het inkomen wat de belastingdienst vaststelt. Als je dus in december een factuur van 20K verstuurt, en in de tijd daarvoor geen cent hebt verdiend, is je maandinkomen 20.000 / 12 = 1667 euro. In maand 8 ga je over je limiet heen, dus moet je 'm vanaf maand 8 eigenlijk stopzetten. Heb je dit niet gedaan, dan moet je het uiteindelijk terug betalen, tot aan maand 8.
Uhmmm bedoel je nu niet te zeggen dat je moet terugbetalen VANAF maand 8??

Ik heb wat vragen bij IB-groep neergelegd waar ik nu op wacht (per mail), hier een opzetje:

--
Vraagstelling:
Januari t/m Juli (studeren) + eigen bedrijf : Winst 10.000 euro bruto

Augustus t/m December Vaste baan Bruto salaris 12000

Nemen jullie voor het bepalen van mij inkomen nu enkel datgene dat ik heb verdiend in januari t/m juli (dus toen ik op school zat) of pakken jullie nu ook mijn salaris mee dat ik in hetzelfde jaar heb verdiend maar nadat ik ben afgestudeerd?

Antwoord BI-Groep:
Van de winst wordt 7/12e deel genomen.
De inkomsten uit arbeid blijven buiten beschouwing (tenminste als de werkgever de juiste ingangsdatum doorgeeft aan de Belastingdienst). Zo niet, dan blijven die inkomsten buiten beschouwing als wordt aangetoond dat het inkomen na het einde van het studiefinancieringstijdvak is verdiend.

Vraag 2:
Stel, ik verdien in de maanden 1 t/m 11 € 9.000. Maand 12 gaat erg goed en er komen veel orders binnen zodat er aan het einde van maand 12 een winst is ontstaan van € 12.000. Het stoppen van de studifinanciering is nu te laat en de grens is overschreden.

Antwoorden:
1.Dit betekent dat het hele jaar moet worden terugbetaald, iets wat je nooit had gedacht.
2. Of is het nu zo dat de winst door 12 wordt gedeeld. Vervolgens is (niet echt meer in principe) na maand 10 de grens overschreden. Ik moet nu alleen de laatste twee maanden terugbetalen.

Hoe wordt hiermee omgegaan? Ik kan dit niet op de site van IB-groep vinden. Bedankt voor uw reactie

Antwoord: coming soon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:33
Ik heb ook een eigen bedrijf en heb tijdens mijn stage van september t/m december een volledig salaris gehad.

Hoe berekenen ze nu de winst van het eigen bedrijf, het bedrijf is een V.O.F. met 2 vennoten.
De andere vennoot studeert niet. Het zou niet eerlijk zijn als ze rekening houden met de volledige winst, aangezien deze niet volledig voor mij is.

Met het inkomen van mijn loondienst zit ik onder de grens, maar met het inkomen uit de onderneming weet ik het nog niet.

Het is trouwens ook toegestaan om met terugwerkende kracht studiefinanciering stop te zetten, Dus ik zou november en december stop kunnen zetten waardoor de inkomsten van deze maanden niet meegerekend worden, of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
inTIMidate schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:06:
Ik heb ook een eigen bedrijf en heb tijdens mijn stage van september t/m december een volledig salaris gehad.

Hoe berekenen ze nu de winst van het eigen bedrijf, het bedrijf is een V.O.F. met 2 vennoten.
De andere vennoot studeert niet. Het zou niet eerlijk zijn als ze rekening houden met de volledige winst, aangezien deze niet volledig voor mij is.

Met het inkomen van mijn loondienst zit ik onder de grens, maar met het inkomen uit de onderneming weet ik het nog niet.

Het is trouwens ook toegestaan om met terugwerkende kracht studiefinanciering stop te zetten, Dus ik zou november en december stop kunnen zetten waardoor de inkomsten van deze maanden niet meegerekend worden, of heb ik het nu mis?
Bij een VOF wordt de winst altijd gedeeld door het aantal vennoten, in jou geval dus twee.

En volgens mij is het niet mogelijk het met terugwerkende kracht stop te zetten.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:33
In de brochure van 2007 staat het volgende:
Weet je pas in 2008 dat je in 2007 meer hebt verdiend dan
€ 10.630,74? Je hebt tot 1 april 2008 de tijd om met terugwerkende kracht de studiefinanciering over die maanden in 2007 in te laten trekken. Let wel, je moet dan over de maanden die je met terugwerkende kracht hebt ingetrokken zowel de studiefinanciering als de OV-studentenkaart terugbetalen. Voor onterecht kaartbezit over die maanden moet je € 68,00 per halve kalendermaand terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik werd ook verrast door deze "regeling". Ik heb een paar jaar geleden ook eens (te snel?) uitgezocht hoe het zat, en las toen dat ik de stufi moest stopzetten in de maand waarin ik over de drempel heenging.
Dat heb ik in 2005 netjes gedaan, omdat ik tot oktober een mager jaar had, maar toen opeens een wat grotere order binnenhaalde.
Nu kreeg ik een brief dat mijn winst over 2005 20.000 euro is, en dat ik dus een leuk bedrag mag gaan terugbetalen. Dit terwijl meer dan de helft van die winst in november en december behaald is.

Vaag verhaal, en niet echt stimulerend voor ondernemers vind ik, want t/m oktober had ik er geen zicht op dat ik in de laatste maanden van 2005 nog wat extra omzet zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
Ik ben nog steeds bezig met IB-groep. Ik krijg steeds meer het idee dat ze zelf niet weten hoe het zit. Ik heb diverse mailwisselingen gehad met ene Wim maar nu reageert hij niet meer. Afijn, het verhaal weer opnieuw via de website ingediend en dan krijg ik doodleuk een copy/paste van de uitleg van hun site maar dus geen concreet antwoord op mijn vraag.

Ik heb in 2006 13.000 bruto verdiend met een eigen bedrijf. Ik wist in dat jaar niet dat ik zoveel zou verdienen en het kan zo zijn dat er in de laatste maand veel bestellingen zijn gedaan. Ik wist niet dat de ondernemersaftrek bij de winst werd opgeteld. Daarom heb ik niet voor april 2007 gemeld dat ik teveel heb verdiend, anders had ik dat natuurlijk wel gedaan. (duh!!)

Mijn vraag concreet: Moet ik nu alles wat ik tussen de grens van 10.*** - 13.000 (dus 3.000) terugbetalen of:

13.000 \ 12 = 1083 per maand.
Grens is zeg maar 10.000 dus ik ben er vanaf maand 9 overeend dus ik hoef enkel de laatste 3 maanden terug te betalen.

Hier kunnen ze voorlopig dus geen antwoord op geven. Ik wacht nog steeds op het verlossende antwoord en zal dit hier gaan posten zodra ik meer weet }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
B-Man schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:04:
Ik werd ook verrast door deze "regeling". Ik heb een paar jaar geleden ook eens (te snel?) uitgezocht hoe het zat, en las toen dat ik de stufi moest stopzetten in de maand waarin ik over de drempel heenging.
Dat heb ik in 2005 netjes gedaan, omdat ik tot oktober een mager jaar had, maar toen opeens een wat grotere order binnenhaalde.
Nu kreeg ik een brief dat mijn winst over 2005 20.000 euro is, en dat ik dus een leuk bedrag mag gaan terugbetalen. Dit terwijl meer dan de helft van die winst in november en december behaald is.

Vaag verhaal, en niet echt stimulerend voor ondernemers vind ik, want t/m oktober had ik er geen zicht op dat ik in de laatste maanden van 2005 nog wat extra omzet zou halen.
Heel herkenbaar en exact wat ik ook heb gehad. WTF heeft het nog voor zin om het dan achteraf stop te zetten of door te geven, dat zien ze nu toch ook??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09

Wimo.

Shake and Bake!

B-Man schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:04:

Dit verhaal snap ik niet helemaal. Dit staat toch weer lijnrecht tegenover dit verhaal van de IBgroep :
Weet je pas in 2008 dat je in 2007 meer hebt verdiend dan
€ 10.630,74? Je hebt tot 1 april 2008 de tijd om met terugwerkende kracht de studiefinanciering over die maanden in 2007 in te laten trekken. Let wel, je moet dan over de maanden die je met terugwerkende kracht hebt ingetrokken zowel de studiefinanciering als de OV-studentenkaart terugbetalen. Voor onterecht kaartbezit over die maanden moet je € 68,00 per halve kalendermaand terugbetalen.
en
Vraag
Wat moet ik doen als ik te veel bijverdien in 2008?

Antwoord
Als je in 2008 meer dan € 12.916,17 gaat verdienen en je wilt voorkomen dat je hierdoor je studiefinanciering moet terugbetalen en een vordering voor de OV-studentenkaart moet betalen, doe dan het volgende:

Zet je studiefinanciering stop voor de maand waarin je over de bijverdiengrens van € 12.916,17 heen gaat.
Vraag tegelijkertijd weer studiefinanciering aan vanaf 1 januari 2009.
Vergeet niet om je OV-studentenkaart in te leveren uiterlijk de vijfde werkdag van de maand waarin je je studiefinanciering hebt stopgezet.
Ik heb overigens exact dezelfde situatie .. 14k over vorig jaar en op tijd de stufi stopgezet. Maar zoals ik het nu lees kan ik dus een naheffing verwachten van ~3k.. Dit jaar blijf ik sowieso onder de 10k grens. Daarboven mag je meer terugbetalen dan je binnen krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Wimo. op 13-02-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat ik nu schrijf is bedoeld voor mensen die halverwege het jaar stufi stop laten zetten, en vanaf dan een hoog inkomen krijgen door een eigen bedrijf.

Iemand in loondienst heeft in dit geval geen probleem; die kan makkelijk laten zien dat het inkomen is verkregen na de studie-financiering-periode, waardoor er niet tijdens die periode over de bijverdienlimiet is gekomen.

Voor ondernemers geldt dat de IB-groep de winst verspreidt over het jaar. Stop je dus na driekwart jaar met studeren (en vanaf dan ook met stufi) en verdien je met je onderneming vanaf dat moment heel veel geld, dan kan het uitkomen dat het gemiddelde per maand zo hoog ligt dat je - volgens de IB-groep - ook in de tijd dat je wel stufi kreeg, dat ten onrechte hebt ontvangen.

Net als loondiensters geldt echter wel dat als je je bedrijf pas start als je de stufi hebt stopgezet, dit inkomen buiten beschouwing wordt gelaten:
Niet het hele jaar studiefinanciering?
Heb je aan het begin of einde van 2008 geen studiefinanciering? Dan telt het inkomen dat je in die periode hebt verdiend niet mee.
Vaak echter is er niet sprake van 'geen bedrijf -> wel bedrijf' overgang, maar van een overgang "weinig inkomsten uit semi-slapend bedrijf -> veel inkomsten uit actief bedrijf". Naar de geest van de regeling lijkt het mij dat ook in dit geval je de IB-groep kunt verzoeken de inkomsten van de periode dat je de stufi al het laten stopzetten buiten beschouwing te laten. De letter is er echter niet erg duidelijk over. Toch denk ik dat je een goede kans maakt om dit geregeld te krijgen, als je bijvoorbeeld kan aantonen dat je tijdens je studie/stufi periode bijvoorbeeld maar vijf uur per week in je zaak stak, en na je studie/stufi periode zestig uur per week. In zo'n geval is het duidelijk dat die grote inkomens feitelijk zijn verdiend tijdens een periode dat je geen studiefinanciering genoot en lijkt het mij conform de regeling dat die inkomsten buiten de calculatie van de IB-groep worden gehouden :)

Dit zou dus bijvoorbeeld voor B-man kunnen gelden. Heb je veel facturen verstuurd in november en december omdat het toevallig zo uitkwam, en het werk bijvoorbeeld al eerder gedaan? Dan heb je waarschijnlijk pech. Heb je gewoon in november en december kneiterhard gewerkt en kan je dat aantonen? Dan moet het te regelen zijn dat dat inkomen niet meegeteld wordt :)

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 13-02-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
eamelink: daar heb je wel een punt ja. Probleem is echter dat het niet zozeer met het aantal uren wat ik er instak te maken heeft, maar meer met het feit dat ik in november en december opeens een paar leuke, goedbetaalde projecten kreeg. Kortom: januari t/m oktober heb ik wel gewoon gewerkt, alleen tegen een lage vergoeding, en veel eigen projecten die toen nog niets opleverden.

• Emiel1984
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

Ik ben me zenuwachtig geworden vandaag, had dit topic nog niet gevonden en was dus aan het googlen. Het kwam namelijk op de website van de IB-groep erop neer dat als je teveel had verdient. Je het hele jaar kon terugbetalen (net als vele anderen als ik dit topic zo doorlees).

Ik had wat zitten rekenen en kwam erachter dat ik in december pas de grens over was gegaan. Dat was dus helemaal balen. Ik vond het maar wat onrealistich dat je 2100 moest terugbetalen omdat je de laatste maand over de grens was gegaan.

Vele websites vermelde ook nog is dat de IB-groep vrij strak is met regels.. Heb toen maar ff alles achter met gelaten want ik werd er ziek van. Die site van de IB bracht mij in de verkeerde stemming in ieder geval.

Gelukkig vond ik deze avond nog de website van Finance4students, hierop staat alles veel duidelijk naar mijn mening en daar had ik ook gelezen dat ik nu 'maar' 230 euro moet terugbetalen aan de IB-groep als ik dit maar voor 1 april doe. Ze hebben mijn nachtrust dus weer gered !! Daarna kwam ik de link naar dit topic tegen op google en gaf me de extra zekerheid dat het wel goed zat met die informatie.

Mijn conclusie is dat IB-groep echt zijn website is moet updaten met wat er precies moet gebeuren als je 'per ongeluk' de regels breekt. Ga ze hier ook zeker over inlichten als ik ze bel om alles rond te maken.

Edit: Dit geld had ik niet verdient uit een eigen onderneming.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 21-02-2008 22:55 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het vrij simpel, als jij naast je studie genoeg tijd hebt om asociaal veel bij te beunen, dan heb je gewoon geen recht op alles wat ze bieden. Daar betaal je dan terecht de prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:36:
Ik zie het vrij simpel, als jij naast je studie genoeg tijd hebt om asociaal veel bij te beunen, dan heb je gewoon geen recht op alles wat ze bieden. Daar betaal je dan terecht de prijs voor.
Geef ik je ook helemaal gelijk in. Maar op dit moment is het zo zwart-wit dat als de grens 10000 zou zijn en je 10001 zou verdienen je een hoop terug zou moeten betalen. Ik zou dit meer in een soort "stappen" systeem zien zoals dit bij de inkomsten belasting ook werkt. (met de div. schalen / inkomensgroepen)

Daarnaast vindt ik het niet motiverend om als student een bedrijf op te zetten om op die manier ervaring op te doen op het gebied van je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Supermario16 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:49:
[...]

Geef ik je ook helemaal gelijk in. Maar op dit moment is het zo zwart-wit dat als de grens 10000 zou zijn en je 10001 zou verdienen je een hoop terug zou moeten betalen. Ik zou dit meer in een soort "stappen" systeem zien zoals dit bij de inkomsten belasting ook werkt. (met de div. schalen / inkomensgroepen)

Daarnaast vindt ik het niet motiverend om als student een bedrijf op te zetten om op die manier ervaring op te doen op het gebied van je studie.
Wat ik lastig vind: wat is je netto inkomen. Dat kun je eigenlijk nergens aflezen volgens mij, ook niet in het aangifteprogsel. Daar staat een verzamelinkomen genoemd, maar dat is te hoog als netto inkomen hier. Vanaf 2008 wordt er trouwens gewoon gekeken naar het verzamelinkomen. Stuk makkelijker.

Voor wat betreft de stufi + bedrijf:
  • Jaarwinst / 12 * aantal maanden stufi = inkomen uit bedrijf voor stufi
  • Wanneer inkomen > 10.5K netto: OV+stufi over hele jaar terugbetalen
  • Je hebt tot 1 juli 2008 (leuk detail, in de eigen folder staat 1 april, welke het nou is...) om de stufi met terugwerkende kracht stop te laten zetten in 2007. Doe je dit, dan hoef je de OV-kaart alleen over die maanden terug te betalen (€79,79 maand) die je achteraf terug hebt laten draaien. Anders betaal je €68,- per halve kalendermaand.
  • Ga je er overheen en corrigeer je niet tijdig, dan moet je de volledige stufi+OV terugbetalen van dat jaar.
Zo is het mij door de IB-groep iig uitgelegd en zo lijkt het ook in de folder te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zie het probleem niet zo.. ik heb wat baantjes en een eigen onderneming.. moet dus elke maand in de gaten houden wat dit op jaarbasis zou worden. Enige flexibele factor die je tot het einde van het jaar hebt is je eigen onderneming: de winst telt mee.

Oftewel: begin december even gaan zitten, alles optellen.. en het bedrag dat je over de 10.5K zit gaan investeren. Misschien zonde in jou ogen, maar kijk het van de andere kant: koop apparaat X (name it: Cisco firewall) en ga ermee spelen, resultaat is dat je leert hoe je die dingen instelt, en dus heb je eigenlijk een meerwaarde voor jezelf gecreëerd.

Of koop een stel servers die je in het jaar erna gaat verhuren.. natuurlijk per bedrijf afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Enne, nogal afhankelijk van hoever je er overheen gaat, de spullen die je koopt moeten onder de 450 ex btw liggen, etc etc. Het enige wanneer dat interessant is, is wanneer je nipt onder de kleine ondernemersregeling valt (BTW in 1x aftrekken waardoor je onder drempel komt). Daardoor heb ik een behoorlijk dure lens in feite gratis gehad: anders had ik de BTW af moeten gaan dragen.

Zo simpel als je het nu stelt is het helaas niet.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 29-02-2008 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Worden ouderlijke bedragen ook gezien als inkomen :? Want die van mij komt boven de 10.000 euro per jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker verhaal allemaal, ik heb in 2005 200 euro te veel verdient en kan nu 12*79 euro terug betalen voor de ov jaarkaart, wat is dit voor een regeling joh?

ik stort die 200 wel terug op bankrekening van baas en vraag een nieuwe jaaropgave etcetera aan..

heeft iemand andere tips ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
O.D.Smolik schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 09:48:
Worden ouderlijke bedragen ook gezien als inkomen :? Want die van mij komt boven de 10.000 euro per jaar uit.
Wanneer je ouders loonbelasting betalen over de ouderlijke bijderage en jou ieder jaar voorzien van een jaaropgave wel. Nee dus.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

argro schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:32:
[...]
Wanneer je ouders loonbelasting betalen over de ouderlijke bijderage en jou ieder jaar voorzien van een jaaropgave wel. Nee dus.
Ik denk dat een schenking van 10k per jaar niet geheel belastingvrij is.. Maar heeft niets te maken met loonbelasting natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Sport_Life schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:03:
[...]
Ik denk dat een schenking van 10k per jaar niet geheel belastingvrij is.. Maar heeft niets te maken met loonbelasting natuurlijk.
Klopt, dat zal niet belastingvrij zijn. Maar in het geval dat ouders hun kinderen voorzien in levensonderhoud tijdens de studie kunnen ouders die bijdrage aan kun studerende kinderen zelfs aftrekken van de belasting wanneer de kinderen geen recht meer hebben op studiefinanciering.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
stin schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:01:
Ok, ik heb het even nagerekend. Ik moet ongeveer 4700 euro gaan betalen over 2 jaar.
Dat is toch best wel iets meer dan ik had gedacht. Ik had in 2006 namelijk nog een aanvullende beurs erbij.

Dat is dus wel een zeer heftige aanslag voor mij. Dus het heeft wel degelijk nut om het goed uit te zoeken.
Vandaag antwoord gekregen op mijn bezwaar. Met de meegestuurde bewijsstukken blijkt dat ik niet teveel heb verdiend. Wat een geluk, want ik moest anders echt veel terug gaan betalen. Voor het jaar 2006 verwacht ik trouwens ook weer een brief, maar daar geldt weer hetzelfde verhaal voor.
kraaitje schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:02:

Heel herkenbaar en exact wat ik ook heb gehad. WTF heeft het nog voor zin om het dan achteraf stop te zetten of door te geven, dat zien ze nu toch ook??
Ik heb me achteraf er ook in verdiept, maar je kunt nog tot april van het nieuwe jaar doorgeven dat je teveel hebt verdiend. Dus als je in november en december grote orders binnenhaalt, kun je nog tot april aangeven dat je die maanden terug wilt betalen. Zoiets loont dus toch wel, aangezien je dan maar een paar maanden hoeft terug te betalen in plaats van een heel jaar.

Ik heb toentertijd schijnbaar heel erg selectief gelezen. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door stin op 09-04-2008 20:32 ]

Pagina: 1