- edit met dank aan Abbadon -
Mensen,
Ik heb hulp nodig

Ik heb sinds vorige week een Nikon D40 met 18-55 kitlens. Hiervoor had ik een Panasonic FZ8, waarbij ik een gedeelte van de zoomrange toch wel gebruikte, tegen de 300 mm aan. Groothoek heb ik eigenlijk nog nooit gemist, en ik verwacht deze nu ook niet te missen.
Ik wil nu mn lenzen collectie graag wat uitbreiden

NIet direct, want mijn €€€boom is nog niet tot leven gekomen
Als ik ga vervangen wil ik ook de kitlens vervangen. Ik heb verschillende opties, maar daarbij moet ik rekening houden met het ontbreken van een focusmotor in de body.
Ik twijfel over mijn upgradepad.
Ik heb in mijn ogen de keus uit:
-- Sigma 17-70 + Sigma 70-200 F2.8
Het voordeel hier is dat ik een mooi walkaround bereik heb, en een fijne lichtsterke telezoom. Nadeel hier is de bekende Sigma QC, zeker met de 70-200 als ik de reviews op fredmiranda.com mag geloven. Kostentechnisch is dit een redelijk interessant plaatje. Nadeel is dat ik moet wisselen bij 70 mm, en dat beide objectieven niet licht zijn. Je loopt dus toch altijd met een redelijk zware tas rond te sjouwen. De D40 zou ook nog wel eens uit balans kunnen raken met de 70-200.
Voordeel is wel dat de 17-70 volgens mij een redelijk fijne portretlens is.
-- Nikon 18-70 + Sigma 70-200 F2.8
Kostentechnisch ook gunstig, 1 mm minder groothoek, maar dat is niet erg. Als walkaround heb ik dan een Nikonlens, dus ws betere QC. Voor de rest gelden de bovenstaande zaken hier in mijn ogen ook. 18-70 lijkt mij ook een prettige portretlens, gezien zijn bereik.
-- Nikon 18-135 + Sigma 70-200 F2.8
Kostentechnisch net zo interessant. Meer walkaround bereik, dus minder noodzaak om altijd beide lenzen mee te nemen. 18-135 schijnt optisch wat minder te zijn, maar de voorbeeldfoto's op photozone.de zien er niet slecht uit. Ook wel prettig als portretlens volgens mij. Met deze optie heb ik ook direct een redelijk telebereik, en kan ik verder sparen voor het telebereik. Nadeel is wel dat ik een beste overlap heb tussen de 70 en 135 mm. Levert waarschijnlijk wel minder wisselen op. ZIe verder hier boven
In alle bovenstaande opties de Sigma 70-200 F2.8 vervangen door de Nikon 70-300 AF-S VR (tip van Abbadon). Is een stuk lichter dan de Sigma, iets goedkoper, beter QC, en VR. Image Quality schijnt net zo goed te zijn.
-- Nikon 18-200
Niet echt een optie. Wel direct volledig walkaround en tele gecovered, maar teveel compromissen op wat betreft de beeldkwaliteit. Daarnaast heeft hij vaak last van zoomcreep, iets wat ik van te voren al bijzonder irritant ga vinden

Kostentechnisch wel interessant.
-- Kitlens houden, en de Nikon 55-200 VR erbij halen
Volgens photozone.de is het geen slechte lens. Uiteraard een andere kwaliteit dan hier boven staat. Wel lekker goedkoop telebereik, en VR, wat opzich wel grappig is
Waarschijnlijk zijn er nog wat meer opties, maar dit lijken mij zo de betere.
Lenzen als de Sigma 18-50 lijken mij niet ideaal, omdat het bereik te kort is voor een prettige walkaround.
[
Voor 6% gewijzigd door
_Mystikal_ op 10-04-2008 00:28
]