bah, ik wordt een beetje leip van alle keuze op het gebied van de vervanging van de kitlens. Ben binnenkort jarig, en mag van m'n vriendin voor 150 euro iets uitzoeken. Met dat bedrag red ik het niet, maar dan leg ik wel iets bij. Ik denk dat ik twee opties/scenario's heb:
- Nikkor 18-105 VR (PW: 217 euro), lekker bereik voor walkaround, VR is altijd een fijne toevoeging, en prima prijs. Daarentegen is hij niet zo snel (f/3,5 max) en heeft een plastic mount (ben er nog niet over uit of ik daar een probleem van ga maken bij het maken van de keuze).
Tamron 17-50 f/2,8 (PW: 319 euro). Een millimeter meer groothoek, 5 mm minder tele dan m'n huidige kitlens. Een stuk lichtsterker dan optie 1, maar minder bereik. Presteert ook uitstekend op scherpte, zelfs al op f/2,8. Bovendien een redelijk/prima bouwkwaliteit. nadeel: 100 euro duurder dan optie 1.
Intussen houd ik in gedachten: Ik doe niet moeilijk over het wisselen van lensen. Als het moet, dan moet het, en sta ik niet te zeuren dat ik voor één foto even moet wisselen. Dan duurt het maar langer. Persoonlijk denk ik dat voor mij lichtsterkte wel een issue is, aangezien ik op dit moment redelijk wat moeite heb om m'n katten binnenshuis op de plaat te zetten. VR helpt dan weinig, aangezien die beesten nooit stil willen zitten.
Hier staat tekst