Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste
Acties:
  • 109.164 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
qadn schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:59:
Mjah Henk, als je fijn licht wil rondhuppelen? :D Best wel leuk samen met een 24/2.8 (die sigma heeft wel de luidste AF die ik ooit ben tegengekomen XD)
Gewicht is voor mij nooit echt een issue geweest :) Citytrips als naar Berlijn, Munchen en Lille heb ik allemaal met grip gedaan, en toen was hij nog soort-van-heel (of zelfs Nikon).

Ik heb gewoon erg grote klavieren, en ben best verslaafd aan de strap. Met name bij de langere dagen vind ik júist de extra stabiliteit en houvast die een grip+strap je bieden comfortabeler en ben ik minder moe. Die paar gram extra valt toch in het niet bij mijn glas... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
rjvisje schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:01:
[...]

nou zit er bij mij dus ook een telezoom 2.8 aan te komen voor concertgebruik, maargoed heb natuurlijk ook slechts het budget van een arme student... kom dus in de tweedehands sfeer terecht, maar weet nog niet of ik nou voor de schuifnikon moet gaan of een 2e hands sigma (die je rond de 500 euro tegen komt op marktplaats). Heb een D50, dus wel inbody focus, maar geen supersterke...
wat raden jullie mij in dit geval aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
rjvisje schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:40:
[...]

Zoek een goeie sigma, hoewel daar véél energie in gaat zitten, ask nomad :+ De AF-D nikkor ben ik al niet echt een fan van (hoewel het concertschieten er nog wel mee zou moeten gaan), en schuifzoom al helemaal niet.

Sigma 50-150/2.8 is voor concerten misschien ook nog wel een leuke optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

rjvisje schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:40:
Lees de vorige pagina en DM Pauluzzzz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Laatst online: 04-06 11:03
Henk schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:46:
[...]

Zoek een goeie sigma, hoewel daar véél energie in gaat zitten, ask nomad :+ De AF-D nikkor ben ik al niet echt een fan van (hoewel het concertschieten er nog wel mee zou moeten gaan), en schuifzoom al helemaal niet.

Sigma 50-150/2.8 is voor concerten misschien ook nog wel een leuke optie :)
heb ik ook nog even naar gekeken, maar vraag me af of ik genoeg heb aan die 150mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De 70-200 is nou een van de lenzen die mij op crop beter uitkomt dan op FF. Een 50-150 komt neer op een 70-200 op FF en zou mij wat te kort zijn :)

Voor concerten vind ik die 200mm een zegen en het mag eigenlijk nog wel wat langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
80-400 2.8? ;)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Doet me denken aan de potvis, dan nog IS er bij in op 2.8 :P ding is alleen niet te tillen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 12:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

dan liever een 10-600mm 1.4 VR HSM etc. (ofzo :P) op een crop. Maar het moet wel versjouwbaar blijven.....
Desalniettemin is een 80-400 2.8 wel gewenst ja :D

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Denk dat de 300mm 2.8 die niche al gevuld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Remember de Sigma 200 - 500/2.8?

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/51/sigma_200_500mm_zoom.jpg

Dat soort formaten zul je ook aan moeten denken bij een 80-400/2.8 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

qadn schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:02:
pauluzzz, hoe bevalt de 35/2 eigenlijk?
Compact, licht, messcherp, lichtsterk :) Net ff wat wijder en praktischer dan de 50/1.8 en voor mij een goede toevoeging aan m'n setup. Nadeel (nouja, nadeel...) is dat m'n 50mm daardoor wat vaker thuis moet blijven. :)
Henk schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:16:
[...]

[afbeelding]

Totally insane! :7 })

Ik heb er trouwens na het persbericht niets meer van gehoord, zijn daar al foto's van opgedoken? 500mm op f/2.8 is wel super. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 25-01-2008 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Henk schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:16:
[...]

[afbeelding]

>:)

Mag je een stevige tripod hebben :>

Lol, er hangt ook nog een body'tje aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 23:20
Henk schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:08:
[...]

AFAIK kunnen dat ook 'factory rejects' zijn. Lenzen die afgekeurd zijn door de fabriek, normaal gesproken in de container zouden belanden maar dus opgekocht worden door van die ebay figuren. Waar je normaal gesproken al met je garantie zit, is het dan helemaal dubbel gokken of je al een goed item hebt.

Ik zeg niet dat het allemaal zo hóeft te zijn, maar ik zou met name mijn duurdere spul gewoon NL met garantie willen, en juist dat duurdere spul wordt uit hong kong aantrekkelijk ;) . Een misfocussende lens zou je nog mee langs rofa kunnen, maar er zijn ook defecten die niet verholpen kunnen worden.

Het enige dat tot nog toe uit Hong Kong is gekomen is mijn grip, en zelfs daar heb ik spijt van want de schroef is dol en de grip zit nu dus permanent onder mijn body :P normaal gesproken had ik daar even mee teruggegaan naar mijn leverancier, nu zit ik met een soort always-on grip op mijn 30D.

Niet dat het me verder heel veel uitmaakt, mocht het ooit technische problemen geven dan mol ik hem er letterlijk af, en verder heb ik nog nooit reden gezien om zonder grip te willen schieten :P
maar hoe groot schat je de kans hierop dan? en is er een manier om dit te achterhalen?

het is wel een verschil van bijna 300euro he :) , is toch heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
WhiteViper schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:14:
[...]

maar hoe groot schat je de kans hierop dan? en is er een manier om dit te achterhalen?

het is wel een verschil van bijna 300euro he :) , is toch heel wat.
Achterhalen kan je het niet, ebay reviews lezen wel en hopen dat er e.e.a. instaat, maar 100% garantie krijg je nooit. Verder zit je ook nog met de douane, pakken die je pakketje, dan is al je voordeel weg. Dat wordt nog erger als je die lens binnen een jaar moet laten servicen, dan krijg je een mooie factuur van Nikon NL omdat ie van buiten de EU komt. Ze willen hem repareren voor je (INCA deed daar toen niet eens aan, non-EU = geen reparatie, ook niet tegen betaling) maar je krijgt echt netjes de factuur. Dit om juist die grijze import te voorkomen.

Ik zou voor die 300e een stuk geruster zijn met een europees stuk glas. Dan heb je je garantie, de zekerheid dat als je lens niet in orde is (misfocus, maar ook decentering of gare AF-motor) je terugkan naar de winkel, etc.

Je zou eventueel in duitsland kunnen kijken, ik weet van mijn nikon-tijd dat toen de nikkor 17-55/2.8 AF-S bijvoorbeeld best wel wat scheelde. Combineer het met een leuk weekendje weg en je hebt aan het geld dat je bespaart hebt een prima herinnering ;)

www.preissuchmachine.de oid was een soort pricewatch geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Goed nieuws, Nikon's nieuwste is een fraaie lens! Minpuntjes zijn flare door het vooruitstekende frontglas en de bokeh is wat irritant onrustig bij de voorbeelden (met takjes in de achtergrond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:46

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
imo kun je het volledig flarevrij zijn nauwelijks verwachten van zo'n lens.
De enige die dat zo ongeveer wel kan is de 17-35 f/2.8
Het is ook niet onoverkomelijk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
YellowCube schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:33:
imo kun je het volledig flarevrij zijn nauwelijks verwachten van zo'n lens.
De enige die dat zo ongeveer wel kan is de 17-35 f/2.8
Het is ook niet onoverkomelijk.
De canon 10-22 en 17-40 doen het daarin ook aardig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 180355 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:30:
Goed nieuws, Nikon's nieuwste is een fraaie lens! Minpuntjes zijn flare door het vooruitstekende frontglas en de bokeh is wat irritant onrustig bij de voorbeelden (met takjes in de achtergrond).
Holy shit, wat is dat ding scherp :o :o Contrast is netjes. Maar de flare vind ik niet zijn grootste probleem, de bokeh is echt gru-we-lijk :X Ondanks dat het een UWA is, je krijgt alsnog vrij vlot bokeh op F/2.8. Zonde dat dit het feestje verstoort, want damn, voor de rest is het een topper eersteklas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm mijn Sigma 10-20 <> 12-24 ruil is afgeketst, en nu dit: gezien de conclusie van de review is er echt flinke vooruitgang geboekt door Nikon :). Toch nog een paar maanden noodles en water voor mij :+

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Remy schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 22:13:
Hmm mijn Sigma 10-20 <> 12-24 ruil is afgeketst, en nu dit: gezien de conclusie van de review is er echt flinke vooruitgang geboekt door Nikon :). Toch nog een paar maanden noodles en water voor mij :+
Jammer dat die deal niet door gegaan is.
Ja het nieuwe glas lijkt echt weer een verbetering te zijn, qua scherpte en contrast. Dat zie je bij canon en nikon, zelfs de goedkope lenzen presteren als een dolle tegenwoordig... mooi om te zien iig :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Wat een megamooie startpost heeft dit topic zeg..! Ondanks dat heb ik echter een klein vraagje.
Ik heb een D40 met kitlens (18-55), ik ben echter weer eens wat verder aan het kijken. Nu vraag ik me af op wat voor lens ik me qua bereik moet gaan orienteren.
Vooropgesteld: het maakt me echt niets uit om met meerdere lenzen te slepen.
Maak je sowieso concessies als je i.p.v. losse lenzen met een kleiner bereik een enkele lens met een groot bereik aanschaft?
Afgezien daarvan wil ik bijvoorbeeld in de bergen mooie plaatjes kunnen schieten maar ook tijdens een stedentrip of bij het maken van portretten. Wat zou goed zijn qua bereik(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Recoil schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:58:
Maak je sowieso concessies als je i.p.v. losse lenzen met een kleiner bereik een enkele lens met een groot bereik aanschaft?
Over het algemeen wel, maar het schijnt dat de 18-200VR van Nikkor het erg goed doet.
Afgezien daarvan wil ik bijvoorbeeld in de bergen mooie plaatjes kunnen schieten maar ook tijdens een stedentrip of bij het maken van portretten. Wat zou goed zijn qua bereik(en)?
Tsja, dat kan natuurlijk van alles zijn. Op hoeveel mm schiet je met je 18-55 nu veel? Zit je veel op 18mm en wil je dan vaak eigenlijk meer groothoek, ga dan eens kijken naar een UWA. Voor de D40 is de Sigma 10-20 dan ongeveer de enige keus, of de -dure- Nikkor 12-24. En zit je veel op 55mm en wil je dan eigenlijk nog dichterbij komen, ga dan eens kijken naar een telelens. Er is zo'n tooltje voor om een grafiekje te maken met welk bereik je veel gebruikt: http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 16:53

Pat-Juh

Patrick

de Sigma 12-24 is er ook voor de D40 hoor... alleen schijnt de 10-20 ietsjes beter te zijn en ook ietsjes goed koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Recoil schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:58:
Wat een megamooie startpost heeft dit topic zeg..! Ondanks dat heb ik echter een klein vraagje.
Ik heb een D40 met kitlens (18-55), ik ben echter weer eens wat verder aan het kijken. Nu vraag ik me af op wat voor lens ik me qua bereik moet gaan orienteren.
Vooropgesteld: het maakt me echt niets uit om met meerdere lenzen te slepen.
Wat mis je aan je huidige objectief?

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilko schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:08:
[...]

Over het algemeen wel, maar het schijnt dat de 18-200VR van Nikkor het erg goed doet.

[...]

Tsja, dat kan natuurlijk van alles zijn. Op hoeveel mm schiet je met je 18-55 nu veel? Zit je veel op 18mm en wil je dan vaak eigenlijk meer groothoek, ga dan eens kijken naar een UWA. Voor de D40 is de Sigma 10-20 dan ongeveer de enige keus, of de -dure- Nikkor 12-24. En zit je veel op 55mm en wil je dan eigenlijk nog dichterbij komen, ga dan eens kijken naar een telelens. Er is zo'n tooltje voor om een grafiekje te maken met welk bereik je veel gebruikt: http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html
Zoom-creeping, stevige vervorming op 18mm:

[IMG]ftp://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/18mm_distortion.png[/IMG]

wide-open (F/3.5-5.6 , afhankelijk van het bereik) iets meer vignetting dan de 18-55 II

En ook minder scherp dan de 18-55 volgens de MTF grafiekjes van photozone.

En je gaat van 205 gram naar 560 gram voor je lens :)

Maar de 18-200 is wel de beste onder de superzooms (18-2xx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 120284 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:16:
[...]

Maar de 18-200 is wel de beste onder de superzooms (18-2xx)
Dat bedoel ik dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij zou ook kunnen wachten op de AF-S 16-85, heb je net wat meer groothoek, zeer waarschijnlijk geen zoomcreeping, een lager gewicht en scherper waarschijnlijk.

EDIT: en waarschijnlijk een factor 2 goedkoper.

Geruchten gaan dat het de vervanger wordt van de 18-70. Zeer waarschijnlijk wordt 'ie aangekondigd op PMA (wat 31 januari begint).

Ben zelf wel benieuwd naar de AF-S 16-85. Een 'echte' AF-S met M/A mode, geen zoomcreeping (zou wel heel stom zijn als die het wel heeft) + net wat meer groothoek = leuke walk-around lens. Sluit ook nog eens mooi aan op de 70-300 of 80-400 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 27-01-2008 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die factor 2 goedkoper heb ik m'n twijfels bij. Een 18-70 nieuw zonder body kost je ook al snel 330 euro. De 24-120 VR is zo'n 500 euro. Alleen de 55-200 VR is met zo'n 250 euro goedkoper. Ik verwacht voor die 16-85 in eerste instantie prijzen tegen de 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Ok, verschillende meningen dus. Wat ik nu mis aan mijn objectief? Ik heb het gevoel dat ik qua lenskwaliteit met deze body makkelijk nog wat omhoogkan, plus dat ik toch wel graag een echte groothoek heb met een redelijke zoomcapaciteit. Of als twee losse lenzen uiteraard.
Wat ik hier dus wel lees is dat ik beter in plaats van een 18-200 een 16-85 plus nog een losse telezoomlens kan kopen?! Of heb je dan ook nog kans op de hier genoemde negatieve effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Natuurlijk heb je hier minder last van. 16-85 is een veel kleiner bereik dan 18-200 ongeveer een 5x tewgen een bijna 11x zoom (als ik het goed heb ???)

Maar goed een 16-85 in combinatie met een 70-200 2.8 (Nikon of Sigma, wel bij de laatste letten op een goed exemplaar!!) zou een hele nette combinatie zijn...

AF-S voor je D40. de Tele is lekker lichtsterk dus je kan van alles mee doen, sport/normaal/concert/portret/etc. en de standaardzoom heeft een lekkere wideangle voor groeps foto's en ook ietsjes tele zodat je niet gelijk je 70-200 er op hoeft te zetten..

Mij lijkt het een mooie combinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mij ook. Maar ik blijf erbij dat je met een 18-70 op een D40 ook een hele aardige combi zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Laatst online: 07-06 15:53
Inmiddesl is mijn standaard kitlens 18-135mm aan vervanging toe voor een lichtsterkere lens f2.8
heb ook een 70-300mm en wil dus een leuke vervanger die rond de 18-70a85mm ligt.
Tot op heden nog niet veel tegen gekomen. Iemand advies of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

17-55 f/2.8? 24-70 f/2.8.. Het is maar net welke eisen je stelt, en wat je budget/voorkeuren zijn :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
wil het liefste toch wel rond de 18mm blijven en net een kleine overlap hebben met de 70-300.
Budget speelt niet zo'n rol zolang het maar niet de nikon 2.8 a 1500.- is.

De 24-70 zag er van sigma wel goed uit. mis alleen ja het stuk 18-24mm

[ Voor 18% gewijzigd door Vassie18 op 28-01-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Ik doelde in mijn post ook meer op de Nikon 24-70 :)
Had sigma niet een 18-80?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Thanks allemaal, ik ga eerst maar eens wachten op de 16-85, dan een keer een vaste 50mm en daarna een keer een telezoomlens. Als ik dat allemaal in mijn tas heb zitten moet ik toch in alle situaties wel voorzien zijn. (en hoogstwaarschijnlijk ben ik tegen die tijd aan een andere body toe ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15:55

job

oeps, verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door job op 28-01-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op maandag 28 januari 2008 @ 09:45:
Die factor 2 goedkoper heb ik m'n twijfels bij. Een 18-70 nieuw zonder body kost je ook al snel 330 euro. De 24-120 VR is zo'n 500 euro. Alleen de 55-200 VR is met zo'n 250 euro goedkoper. Ik verwacht voor die 16-85 in eerste instantie prijzen tegen de 400 euro.
Die 18-70 is pas anderhalve week geleden zo duur geworden. Eerder was hij er ook wel voor 245 euro.

De 24-120 is de fullframe versie van de 16-85, logisch dat die duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
ThunderNet schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:09:
Ik heb zelf alleen de 24-70 of 28-70 gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Vassie18 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:34:
[...]

Ik heb zelf alleen de 24-70 of 28-70 gezien
Ik denk idd dat je in de war bent met de 17-70 2.8-4.5 DC Macro. Dit is de sigma tegen hanger van de 18-70 Nikkor (alleen zonder AF-s maar met macro functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ThunderNet schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:09:
Er was een 17-70 2.8-4.5 maar die bedoel je vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zie net dit op dpreview.

Nikon PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED Tilt/Shift lens : Nikon Europe announced the PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED, a 24mm wide-angle tilt/shift lens for studio, architecture and landscape photography. Tilt/shift lenses incorporate the ability to move the internal optical elements to produce an effect called perspective control (PC). The PC-E Nikkor 24mm lens offers a tilt/shift capability range that leads its class, tilting up to +/-8.5º and shifting +/-11.5mm. The lens can be rotated a full 90° degrees left or right with convenient clicks-stops at 30° intervals. For precise manual focussing, the lens features compatibility with the electronic rangefinders in all Nikon SLRs, and offers auto-aperture control with the Nikon D3 / D300 cameras.

Nikon PC-E Nikkor 24mm ED lens - Perspective Control

Perspective control (PC) reduces distortion caused by the angle of camera relative to the subject, and is useful in architectural photography where the effect of converging vertical angles can be avoided. The perspective control offered by the Nikon PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED is also invaluable in studio work where extreme depth of field effects can be achieved.
Nikon PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED tilt / shift lens

“The very first 35mm tilt / shift lens was pioneered by Nikon in 1961 and the incredible image quality and class-leading levels of movement offered by the Nikon PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED tilt/shift lens demonstrates the Nikkor heritage of innovation and optical quality,” said Robert Cristina, Manager Professional Products and NPS, Nikon Europe B.V. “
Nikon 24mm PC-E Nikkor lens - Easy to use controls

The lens offers photographers comprehensive control over all features with easy to use controls that include an aperture ring, aperture stop-down button, focusing ring, shift knob and tilt knob. The use of Nikon’s Nano Crystal Coat, 3-element ED glass lens and aspherical elements combine to produce a lens that offers outstanding optical quality, with minimised ghosting, flare and chromatic aberration.
Nikon PC-E 24mm Nikkor lens - Price & Availability

The PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED has a maximum aperture of f/3.5 and a minimum aperture of f/32 and a closest focus distance of a mere 0.21 meters. The lens has extensive sealing against dust and moisture, and weighs 730 grams. The filter/attachment size is 77mm. Estimated pricing for the Nikon PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED is €1829 and it is expected to go on sale this spring. A bayonet hood and soft case are included.
Nikon PC-Nikkor lenses - Availability

Nikon simultaneously announced two further PC-Nikkors that are now in the final stages of development, adding Nikon PC-E Micro Nikkor 45mm f/2.8D ED and a PC-E Micro Nikkor 85mm f/2.8D ED to the range of tilt/shift lenses. These new lenses are planned for availability in the summer 2008.

Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED lens : Nikon Europe is pleased to announce the introduction of the new AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED lens for micro or close-up photography, featuring a closest focus distance of just 185mm. The lens design includes Nikon’s exclusive Nano Crystal Coat and ED glass elements for outstanding image quality with minimised ghosting, flare and chromatic aberration Compact and easy to handle, the Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED features an internal focus (IF) design, and a non-rotating front element, to enable the use of accessories such as the SB-R1C1 Macro Speedlight Kit. Estimated retail price for the Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED is €519.

Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm lens - Manual & Autofocus operation

The lens supports both manual and autofocus operation, with the silent-wave motor (AF-S) providing whisper-quiet autofocus operation that will leave animals and insects undisturbed when focussing at close range. Designed for use with Nikon’s advanced line of digital single lens reflex cameras, the Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED makes an ideal alternative to the standard choice of a 50mm lens.
Nikon AF-S Micro Nikkor lens - Close-up & Portrait photography

“The outstanding optical quality and silent performance of this lens make it ideal for both close-ups as well as portraits.” said Robert Cristina, Manager Professional Products and NPS, Nikon Europe B.V. “
Nikon 60mm AF-S Micro Nikkor lens - Two aspherical lens elements

The rounded nine-blade diaphragm opening makes out-of-focus background objects appear soft, natural-looking and unobtrusive, whilst the unique optical design incorporates two aspherical lens elements to minimize coma and spherical aberration effects.
Nikon AFS Micro 60mm Nikkor f/2.8G ED lens - Price

Photographers will also enjoy the light and compact dimensions of the Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED and extended aperture range from f/2.8 to f/32. The AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED measures just 73 x 89mm and weighs 425 grams. A soft case is included with the lens. Estimated pricing for the AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED is €519.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Niet slecht! Nu kijken wat ze verder aankondigen :D

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226341

Hopelijk blijft het inderdaad hier niet bij.

tilt-shift : heb ik niks mee, leuk dat het er is ;
60mm af-s micro : Heb ik op 't moment ook nog niks mee, als het nou een 85mm was dan had ik er een goeie portretlens in kunnen zien ;
16-85 af-s vr : Leuk! Ga em alleen niet halen. Dan liever een aparte uwa, denk ik :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die 60mm is wel aardig nieuws voor de D40 gebruikers. Wordt dan de eerste nikon prime (onder de 100mm) waar ze AF mee hebben en de eerste enigszins betaalbare macro lens voor de D40 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:33:
Die 60mm is wel aardig nieuws voor de D40 gebruikers. Wordt dan de eerste nikon prime (onder de 100mm) waar ze AF mee hebben en de eerste enigszins betaalbare macro lens voor de D40 groep.
Eerste af-s prime van Nikon.. de 30mm 1.4 van Sigma was er al een tijdje :) Zoals m'n natuurkundeleraar zegt : "LEER LEZEN!"

Zelf zit ik dus met smart te wachten op een 85 af-s 1.8 ofzo :+

Al-met-al toch goed nieuws :z

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 226341 op 28-01-2008 20:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Al met al zeker geen slecht lijstje zo. Mooi om te zien dat Nikon echt actief bezig is hun lenzenbestand te updaten: binnen 6 maanden hebben ze niet minder dan 8 lenzen uitgebracht. Daar zitten wel een paar updates tussen van bestaande lenzen, maar toch: beter dan dat er niks uit komt! :)

Ik denk dat het feest nog niet afgelopen is met die aankondigingen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nikon 16-85mm AFS DX Nikkor VR lens - Price & Availability

The Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR follows in the successful formula of the popular Nikkor 24-120mm VR lens but weighs about 90g less. The exclusive Super ED glass and Nano Crystal Coat contribute to high-contrast, high-quality images with minimised ghosting and flare. Estimated pricing for the AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR is €599. The lens will also be offered as part of a kit with the Nikon D300 D-SLR in certain European markets.
Ja, hierzo, die 599 lijkt me niet echt he.. zelfs de 24-120 is cheaper.

Maar we zullen zien. Vind de opgegeven prijzen wel erg hoog. Iemand een idee hoeveel de winkelprijzen en die opgegeven prijzen normaal uit elkaar liggen bij Nikon?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 28-01-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

16mm of 24mm is ook maar een klein verschil verder ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 16-85 is voor DX wat de 24-120 voor FX is, dat lijkt me dan aardig hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Inmiddels staan ze op de site:

http://www.nikon.nl/produ.../broad/1548/overview.html (16-85)
http://www.nikon.nl/produ.../broad/1550/overview.html (24mm PC)
http://www.nikon.nl/produ.../broad/1549/overview.html (60mm micro)

Ik heb nog geen winkelprijzen kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Wijnands schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:33:
Enige prijsindicatie die ik kon vinden was 520 euro - vrij prijzig als je deze lens voor de D40 groep ziet (ik dus) aangezien mijn hele kit niet veel duurder was - ik had gehoopt op lagere prijzen in de buurt van de 50mm primes

PSN: H1SOLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
16-85 : €642
24 mm PC: €1642
60 mm micro: €538

Overigens vind ik die 16-85 VR zeker een interessante lens. Jammer dat ie zo traag is aan het einde van het bereik, maar voor die prijs verwacht ik toch wel een zeer goed presterende lens...
2 ED elementen, VRII..een mooie walkaround lens lijkt me!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zijn dat adviesprijzen of echte straatprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Adviesprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

de 16-85 moet wel extreem goed performen voor die prijs; want hij zit toch wel erg dicht in de buurt van de 18-200 qua prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Shark.Bait schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:28:
de 16-85 moet wel extreem goed performen voor die prijs; want hij zit toch wel erg dicht in de buurt van de 18-200 qua prijs...
Sterker, de 18-200 is bijna 100 Euro goedkoper :| volgens de pricewatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

QuestionMarc schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:45:
[...]

:P Zoek voor de volledigheid even de adviesprijs van de 18-200 op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

QuestionMarc schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:45:
[...]

voldoet nog steeds aan de kwalificatie "dicht bij" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fantastisch :/

Een 16-85 die veel te duur is, een ontzettend dure 60mm F2.8 :X macro prima en een voor mij totaal nutteloze PC lens. En nog een D60 body wederom zonder AF motor (D60 en D80 zitten wel erg dicht bij elkaar > D90 graag :? )

Ik had toch wel gehoopt op een prijs ongeveer gelijk aan de prijs van de Canon 17-85, maargoed, misschien is de Nikon wel enorm veel beter >:)

En ik had toch echt gedacht aan de AF-S 50mm F1.8 ofzo, zo heel erg nodig is AF nou ook weer niet bij Macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:57:

Een 16-85 die veel te duur is, een ontzettend dure 60mm F2.8 :X macro prime
Kan die 16-85 mooi concureren met de CZ 16-80 voor de titel van meest overpriced stuk glas ;)

Ach t zijn gelukkig nog maar de introductie prijzen. (canon's 17-85 heeft ook heel lang > 500 euro gedaan)

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 29-01-2008 15:39 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:57:

Een 16-85 die veel te duur is, een ontzettend dure 60mm F2.8 :X macro prima en een voor mij totaal nutteloze PC lens. En nog een D60 body wederom zonder AF motor (D60 en D80 zitten wel erg dicht bij elkaar > D90 graag :? )

Ik had toch wel gehoopt op een prijs ongeveer gelijk aan de prijs van de Canon 17-85, maargoed, misschien is de Nikon wel enorm veel beter >:)
Uiteraard! ;)
En ik had toch echt gedacht aan de AF-S 50mm F1.8 ofzo, zo heel erg nodig is AF nou ook weer niet bij Macro.
Niet bij macro maar een macro lens kun je ook verder gebruiken dan 30cm. Afgezien van de prijs is een 60mm micro AF-S een leuk alternatief voor een 50mm AF-S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wijnands schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:30:
[...]

Uiteraard! ;)

[...]

Niet bij macro maar een macro lens kun je ook verder gebruiken dan 30cm. Afgezien van de prijs is een 60mm micro AF-S een leuk alternatief voor een 50mm AF-S.
Afgezien van de prijs? Het verschil tussen 2.8 en 1.8 (of zelfs 1.4) negeren we maar gewoon even? :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Naja :P jullie zitten gewoon te mekkeren... Koop lekker een body met af-motor als je zo graag nu een 50 1.8 wilt gebruiken met AF.
En het is een adviesprijs... Die zijn altijd veel hoger.
en 50's met af-s komen wel ;) hoewel ik eerder een 1.4 met af-s verwacht dan een 1.8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

AF-S 50mm 1.4 staat voor zover ik weet wel op de planning ja. Tenzij de lokale fotoboer er behalve met de introdatum (hij had het over eind vorig jaar als ik het me goed herinner) gewoon helemaal naast zat en het ding er helemaal niet komt. Maar daar ga ik niet van uit.

Ben benieuwd hoe de 16-85 VR gaat presteren en wat ie uiteindelijk moet gaan kosten. Maar ik vermoed dat ik toch richting de Sigma 18-50 2.8 HSM ga ter vervanging van de 18-55 op termijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Orion84 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:33:
[...]

Afgezien van de prijs? Het verschil tussen 2.8 en 1.8 (of zelfs 1.4) negeren we maar gewoon even? :+
Voor nu even wel. Nee, natuurlijk is dat verschil er. Aan de andere kant, lang niet iedereen schiet een 50mm wide open. Nou ja, goed, er is nu een AF-S prime in een populair bereik, helaas niet zo lichtsterk en goedkoop. Nikon luistert nou eenmaal niet naar ons maar naar hun marketing lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Naast de punten die al genoemd zijn (2.8 versus 1.8, prijs) is de lange focusslag van een macro lens ook niet alles om hem dan te gebruiken als standaard lens. Ja het kan wel, maar ideaal is het niet, ondanks zijn af-s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:48:
[...]

Voor nu even wel. Nee, natuurlijk is dat verschil er. Aan de andere kant, lang niet iedereen schiet een 50mm wide open. Nou ja, goed, er is nu een AF-S prime in een populair bereik, helaas niet zo lichtsterk en goedkoop. Nikon luistert nou eenmaal niet naar ons maar naar hun marketing lui.
Misschien moeten we dan tegen de marketing-lui gaan praten :+? Doet me denken aan die McD reclame... iets lekker voor twee euro, waar denk jij aan? McdMcdMcdMcdMcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Weet ik, maar kom op zeg, dit wordt dan de goedkoopste prima die AF heeft op de D40... krijg je er meteen eentje die duurder is dan je body + kitlens samen 8)7

En ja, body met AF motor wordt dan D80, maar die mag ook wel eens geupdate worden (D90 > D300 afgietsel voor 60% van de prijs). D300 is wel weer erg duur als Nikon's eerste up to date body waarbij je wel een fatsoenlijk aanbod AF primes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat ding is gewoon helemaal niet bedoeld voor D40 eigenaren. Het mag inmiddels toch echt wel duidelijk zijn dat Nikon met de D40 gewoon op 'eenvoudige consumenten' mikt die helemaal geen behoefte hebben aan primes, laat staan speciale Macro primes.

Het is gewoon een dedicated macro lens en die dingen zijn nu eenmaal duur. De huidige 60mm 2.8 macro heeft ook een hele tijd meer dan 400 euro gekost. Dus zo gek is het niet dat de introductie (advies) prijs van deze nieuwe uitvoering zo 'hoog' uitvalt.

Schijnbaar was deze macro lens aan een update toe en Nikon stopt in alle nieuw uit te brengen lenzen gewoon standaard AF-S tegenwoordig. Het is niet dat ze dat ding met AF-S hebben geupgrade zodat de autofocus ook op een D40 werkt.

offtopic:
Dat de D80 een update kan gebruiken is iedereen het wel overeens denk ik ja, sinds onder meer de prijsverlaging van de 30D wordt dat ding echt aan alle kanten voorbij gelopen

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 29-01-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:35
Ik wil best zo'n shift - lens. :P
Ooit ... misschien ...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:25:
En ja, body met AF motor wordt dan D80, maar die mag ook wel eens geupdate worden (D90 > D300 afgietsel voor 60% van de prijs).
Ik hoop dan wel dat de D90 wel een focusmotor houd. Het lijkt mij namelijk best prettig om een body over te houden met focusmotor en scene modes. Anders ga ik dus bij mijn volgende upgrade echt naar een D### moeten en daarbij een simpele body als de D40X of D60.
Hmmm, gezien het doel van mijn tweede body, wordt dat dan dus de D40X.

Ja, ik wil de (iets) oudere lenzen volledig blijven gebruiken en dit graag combineren met scene modes. Raar? Nu ja, ik vind dat wel meevallen. Ik wil gewoon primes kunnen gebruiken, zoals een 50 mm en later een 85 mm en wellicht ook wel kortere lenzen als een 28mm of zo iets, maar ook mijn 12-24 f4.0 die geen AF-S (equivalent) hebben. Dit dus als ik de camera zelf vasthoud. Ik kan desnoods wel zonder die scene modes.
Echter ik wil de camera ook mee kunnen geven aan mijn vrouw, met een zoomlens (die wellicht wel AF-S (equivalent) aan boord heeft. Mijn vrouw wil ik echter niet zonder scene modes wegsturen. Dat gaat gewoon niet lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

plaatjes v/d nieuwe lenzen:

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/images8/nikon_60mm_450.jpg
60mm micro

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/images8/nikon_16-85mm_vr.jpg
16-85VR

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/images8/nikon_PCE_24mm_450.jpg
24mm 3.5 TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Vassie18 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:47:
Inmiddesl is mijn standaard kitlens 18-135mm aan vervanging toe voor een lichtsterkere lens f2.8
heb ook een 70-300mm en wil dus een leuke vervanger die rond de 18-70a85mm ligt.
Tot op heden nog niet veel tegen gekomen. Iemand advies of tips?
Denk dat ik binnekort maar voor de Sigma 24-70mm f2.8 ga.
Die ziet er het beste uit. de tamron 28-70 heb ik zo men twijfels over en de nikon is gewoonweg te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vassie18 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:08:
[...]

Denk dat ik binnekort maar voor de Sigma 24-70mm f2.8 ga.
Die ziet er het beste uit. de tamron 28-70 heb ik zo men twijfels over en de nikon is gewoonweg te duur.
Wat bedoel je met: die ziet er het beste uit? Want optisch is die zeker niet de beste, hij is erg lomp en soft als een softijsje. De tamron 28-75 is optisch de betere van het third party aanbod. De nikon doet daar nog een stap bovenop, maar ook zeker qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Nomad schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:10:
[...]

Wat bedoel je met: die ziet er het beste uit? Want optisch is die zeker niet de beste, hij is erg lomp en soft als een softijsje. De tamron 28-75 is optisch de betere van het third party aanbod. De nikon doet daar nog een stap bovenop, maar ook zeker qua prijs.
Wat ik qua reviews las kwam de sigma er beter uit maar dat zie ik dus verkeerd tegen over de tamron?
In het begin punt was de sigma wat soft maar daarna wel scherp. Geloof dat dat zelfde voor de tamron gelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu ja, iemand hier beweerde dat de Tamron al messcherp is op f2.8.

Ik moet ook zeggen dat ik geen f2.8 lens wil kopen om die pas vanaf f5.6 te gaan gebruiken. Dan koop ik wel gelijk een f5.6 lens.

Is de Sigma 28-70 f2.8 al net zo "slecht" als de Sigma 24-70 f2.8? (Oh, ja, laat dat gedoe van de QC maar zitten. Die verhalen ken ik ondertussen wel. :O ) De 28-70 zou mij een stuk beter bevallen, al was het alleen maar om de iets normalere filtermaat van "maar" 77 mm. (De 24-70 wil zelfs een 82 mm filter 8)7 8)7 )

Ja, ja, de Tamron... Kost niks (nu ja, noem rond de 250 maar niks, maar in vergelijking met de Nikon. :D ) Alleen dat design van de Tamron :( Maar tja, dat zie je dan weer niet op je foto's :) Alleen wel in je tas... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En vooral de mensen die jouw zien fotograferen. Als het goed is kijk je zelf vooral door de lens, niet er tegenaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
ja dat was ook een punt de tamron ziet er minder uit. ik zal me er toch nog maar is in verdiepen in de tamron.
zie alleen niet waar die 250,- kost? goedkoopst is 293.- in pricewatch maar scheelt wel aanzienlijk weer met die van sigma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:28:
Is de Sigma 28-70 f2.8 al net zo "slecht" als de Sigma 24-70 f2.8?
Wat betreft IQ schijnt het geen wereld van verschil te zijn idd, net als de 24-60 trouwens.

Allereerst en zijn veel tevreden gebruikers te vinden van de Sigma 24-70 en 28-70 (Neo en Nomad behoren niet tot die groep ;) ) dus er zijn ook veel mensen waarvoor die gewoon prima voldoet. Zowel de Sigma EX 24-70 als de 28-70 worden over het algemeen wel net wat lager beoordeeld als de Tamron 28-75 (die wideopen al meer dan bruikbaar is).

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

martijn_tje schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:53:
[...]

Wat betreft IQ schijnt het geen wereld van verschil te zijn idd, net als de 24-60 trouwens.

Allereerst en zijn veel tevreden gebruikers te vinden van de Sigma 24-70 en 28-70 (Neo en Nomad behoren niet tot die groep ;) ) dus er zijn ook veel mensen waarvoor die gewoon prima voldoet. Zowel de Sigma EX 24-70 als de 28-70 worden over het algemeen wel net wat lager beoordeeld als de Tamron 28-75 (die wideopen al meer dan bruikbaar is).
Ik heb sinds gistermiddag een Sigma 28-70 f2.8 EX DF op de kop getikt (2e hands) voor een schijntje en deze is erg goed wide-open (imho). Zeker voor de prijs die ik er voor betaalde. De lens was als nieuw, zonnekap zat nog in het plastic (!!) en alles werkt naar behoren. Daar 20/30 min test foto's geschoten de ene na de andere scherpe kwam er uit...

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u263/PatJuh-nl/th_DSC_6324.jpg

Alleen zonde dat me camera gister waarschijnlijk een tik heeft gekregen op de terugweg want de AF is helemaal van slag... Deze back-focussed nu zo'n 3/4mm bij iedere lens.

Nikon 18-55
Tamron 70-300
Sigma 70-300 APO
Sigma 28-70 (die ik net nieuw heb).

Heel raar... kan me herinneren dat me tas ergens tegen aan is getikt in de trein maar of dat het nou is :'( . Kga de verzekering maar eens aanschrijven morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Na het nieuwe spul van Nikon zelf staat er op DPReview nu ook nieuw spul van Sigma voor Nikon :)

Interessant spul voor D40/D60 eigenaren die iets verder willen kijken dan hun kitlens:
Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM
Sigma 70-300mm f/4-5.6 HSM for Nikon

En nog wat monsterlijk telezoom spul:
Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM
Sigma APO 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM
Sigma 200-500 f/2.8 EX DG (Die hadden we al eerder gezien toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

http://a.img-dpreview.com/news/0801/sigma/sigma_200-500.jpg

Kom je daar de douane wel mee door :?
Volgens mij pakken ze je op voor verboden wapenbezit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

Een ingebouwde accu voor de AF... :).

Op zich wel leuk dat Sigma langzaam al zijn lenzen HSM geeft. De vraag is of het veel sneller is dan de AF op een D80 / D200?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Garyu schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:26:
Een ingebouwde accu voor de AF... :).

Op zich wel leuk dat Sigma langzaam al zijn lenzen HSM geeft. De vraag is of het veel sneller is dan de AF op een D80 / D200?
Op D80 helemaal :P das maar een zwak motortje, D200 zit al een iets sterker. F5 cat. bodies hebben een nog sterkere motor, en focussen dus ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
hjs schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:09:
http://a.img-dpreview.com/news/0801/sigma/sigma_200-500.jpg

Kom je daar de douane wel mee door :?
Volgens mij pakken ze je op voor verboden wapenbezit :+
Heb je de Canon 1200mm USM F5.6 al gezien? dat is echt een debiel ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Vassie18 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:28:
[...]

Heb je de Canon 1200mm USM F5.6 al gezien? dat is echt een debiel ding
Vind ik de Nikon 1200-1700 nog wel stapje debieler hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die opmerking op DPReview over de 15-500 ook :D
To satisfy photographers who are absolutely terrified of the things they like to photograph, Sigma has introduced the frankly enormous 150-500mm f/5-6.3 zoom.
Verder zou het me niks verbazen als Sigma ook een soort budget HSM heeft, net zoals Nikon (en Canon ook) een budget variant van hun focusmechanisme heeft.

Maar het lenzenaanbod voor de instap camera's van Nikon neemt op deze manier wel toe en dat is sowieso positief. De 70-300 APO was toch wel een redelijk populaire instap-tele voor menig D50 eigenaar, dus mooi dat er nu ook een variant is met AF voor de D40/D60 :)

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 31-01-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
en ik de Zeiss Apo Sonnar T* 4/1700 :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ThunderNet schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:30:
[...]

Vind ik de Nikon 1200-1700 nog wel stapje debieler hoor :P
Afbeeldingslocatie: http://blogs.reuters.com/wp-content/uploads/2007/07/picture_3.jpg

:P

Alleen een Canon band :?

[ Voor 5% gewijzigd door hjs op 31-01-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Die is voor het Reuters-agentschap aangepast voor de Canon-mount :)

Overigens mag het wel weer 'gewoon' ontopic ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Orion84 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:49:
Na het nieuwe spul van Nikon zelf staat er op DPReview nu ook nieuw spul van Sigma voor Nikon :)

Interessant spul voor D40/D60 eigenaren die iets verder willen kijken dan hun kitlens:
Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM
Sigma 70-300mm f/4-5.6 HSM for Nikon

En nog wat monsterlijk telezoom spul:
Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM
Sigma APO 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM
Sigma 200-500 f/2.8 EX DG (Die hadden we al eerder gezien toch?)
Ik zie 3x het woordje OS in deze lenzen staan...en dat is een goede zaak! Ben benieuwd hoe ze optisch presteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

ThunderNet schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:28:
[...]

Op D80 helemaal :P das maar een zwak motortje, D200 zit al een iets sterker. F5 cat. bodies hebben een nog sterkere motor, en focussen dus ook sneller.
HSM betekent ws dat de motor in het objectief zit en niet in de body. Het enige wat corret focussen in de weg staat is de focus module van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Shark.Bait schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:52:
[...]

HSM betekent ws dat de motor in het objectief zit en niet in de body. Het enige wat corret focussen in de weg staat is de focus module van de camera.
Aangezien er in die zin die ik quote "dan" staat, ga ik er vanuit dat het een vergelijking is.. Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238759

Aangezien ik al op zoek was naar een wat langere telelens dan 300mm met een autofocus motor aan boord (heb een d40x ) ziet de Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM er top uit.
Al iemand een idee over wat deze lens moet gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Beetje vroeg nog, geef 't 2, 3 weken en dan hebben we amerikaanse en dus ook europese prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238759 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:19:
Aangezien ik al op zoek was naar een wat langere telelens dan 300mm met een autofocus motor aan boord (heb een d40x ) ziet de Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM er top uit.
Al iemand een idee over wat deze lens moet gaan kosten?
Mocht het nog iets uitmaken:

De Nikon AF-D 80-400 F/3.5-5.6 VR kost zo'n 1400 euro. Waarschijnlijk doet hij voor prestatie's net iets onder voor de Nikon en gezien het kortere zoombereik zal hij in ieder geval wel daar onder zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238759

Dat dacht ik zelf ook al , dus als ie een stukje onder die 1400 zit en optisch in orde lijkt het me een prima lens om wat meer vogels te kunnen schieten.
Heb nu een 55-200 kitlens waarmee ik toch welvaak tegen het uiterste bereik zit en meer wil.
Aangezien die Sigma 400 op kleinbeeld equiv 300mm meer is neem ik aan dat ik hier een stuk meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je 55-200 is de equivalent van 35mm 82-300
120-400 wordt dan qua FOV gelijk aan 160-600 bij 35mm
Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.