Ik kom net terug uit Uganda, en kan (als absolute amateur) wel vertellen wat ik zou meenemen:
Minimaal de 18-200 VR lens: Veerzijdig inzetbaar, heel handig als je niet weet wat er tijdens de safari voorbij de volgende bocht komt. Dat kan een olifant op een paar meter zijn, maar ook een luipaard in een verre boom. De VR functie is ook (in mijn ogen) ook onmisbaar als je vanuit je Safari-auto schiet (geen ruimte voor een statief, getril door de draaiende motor). Deze lens had ik dus op mijn D70 tenzij ik bewust voor een andere lens ging.
Ik had daarbij ook nog een 100-300 (oude Sigma), maar die is niet zoveel gebruikt. Croppen vanaf 200mm VR geeft voor mij een mooier resultaat dan 300mm zonder VR (uit de hand).
Toen ik weer thuis was heb ik dus een mooie 2e hands 1.7x converter gekocht, en als het budget het toelaat wil ik nog een x-300 of x-400 VR lens kopen als ik weer zo'n reis maak. (Of misschien de Sigma 150-500 met stabilisatie wel...).
In Afrika is er meestal voldoende licht, en DOF is (naar mijn mening) bij safari-foto's waak ook niet zo'n issue. Dus het verlies aan diafragma door een converter of goedkoper zoomglas vind ik geen probleem.
Let er trouwens ook op dat je niet alleen telelenzen meeneemt: Een landschapsfoto (op 16 of 18mm) is ook niet te versmaden...
Maar, zoals gezegd, ik ben maar een hobbyist, een pro denk er zeker anders over!
Edit: Oeps, een 1.7 converter is niet veilig icm de 18-200VR (glas kan elkaar raken). Gelukkig is dat voor mij geen probleem, want ik heb de 1.4 (1.7 was een tikvautje). Zie verder de volgende pagina.
[
Voor 6% gewijzigd door
EgMaf op 27-08-2008 22:31
]