Dat linkje naar central point is de Canon versie. Check ook even de pricewatch.
In dit topic komen alle varianten wel langs.
In dit topic komen alle varianten wel langs.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Dit was de eerste keer dat ik de lens van de camera had gehaald.Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:37:
Diafragma gaat niet meer open?
Verwijderd
Verwijderd
Ik zou eens dit topic wat beter doorspitten aangezien deze vraag al vele malen voorbij is gekomen.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 20:41:
Sinds een tijd ben ik op zoek naar een nieuwe telelens voor mijn Nikon d40. Ik twijfel tussen 3 lenzen:
Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG Macro
Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG APO Macro
Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro
Weten jullie misschien wat de verschillen precies zijn en wat zijn jullie eigen ervaringen? En bij deze link van de Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG APO Macro: http://cameralenzen-filte...0-56-dg-c-af-macro/?ref=1 vraag ik me af of deze wel voor een Nikon geschikt is.
Ik zoek een niet al te dure lens, als jullie een andere weten zou ik het graag willen weten.
En waar staat bij de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG NAFD Macro NAFD voor?
Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties.
Ik had de 10-20 even te leen in m'n vakantie. Stond op een uitkijkpunt aan de dordogne (waar ik alleen wind en vogels hoorde) foto's te maken en mij is niet eens opgevallen dat er een hsm motortje in zat.EdwinW schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 00:19:
En verder is de HSM motor behoorlijk stil, dus weet ik niet wat hij zou bedoelen met "funny noises".
Prettig als je zo veel aan je hobby kan spenderen dat 400 euro "niet zo veel meer" is. De sigma is 200 en da's voor sommige mensen al een hoop geld.kdbruin schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 07:57:
[...]
Maar ik zou zelf gewoon voor de nieuwe AF-S 70-300 VR van Nikon gaan. Deze kost tegenwoordig ook niet zo veel meer en heeft met beeldstabilistatie en de snelle scherpstel motor toch een behoorlijke voorsprong op de Sigma.
[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 15-07-2008 08:09 ]
Verwijderd
Kan je die opmerking even toelichten? Bedoel je dat je de focus helemaal niet hoorde of dat die net zo veel herrie maakt als de gemiddelde schroevendraaier lens?Wijnands schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:06:
Ik had de 10-20 even te leen in m'n vakantie. Stond op een uitkijkpunt aan de dordogne (waar ik alleen wind en vogels hoorde) foto's te maken en mij is niet eens opgevallen dat er een hsm motortje in zat.
Daarnaast heeft de Sigma nog de optie om Macro te schieten. Ja, ja, ik weet dat echt macrofielen dat geen macro noemen, want het is "maar" 1:2 en echte macro zou 1:1 moeten zijn. Echter voor een beetje piellen en kijken of macro fotografie jouw ding is of toch vooral niet, is het een heel mooi stukje instap bonus.Prettig als je zo veel aan je hobby kan spenderen dat 400 euro "niet zo veel meer" is. De sigma is 200 en da's voor sommige mensen al een hoop geld.
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 15-07-2008 09:21 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
EdwinW schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 00:19:
@Captain N: Ken Rockwell hekelt de garantieperiode van de Sigma 10-20. Twee weken geleden bij een lokale fotoboer in Calgary deze betreffende lens gekocht en volgens het garantiebewijs wordt er TIEN jaar garantie gegeven in Canada. Zover ik kan zien wordt er in NL een garantietermijn van 1 jaar gegeven. Hij stelt verder dat de lenskap "crummy" is, terwijl de lensdop van hetzelfde type is als van Nikon (eenvoudig demonteerbaar bij gebruik van zonnekap). En verder is de HSM motor behoorlijk stil, dus weet ik niet wat hij zou bedoelen met "funny noises".
Bedankt, denk dat ik nu wel definitief voor de Sigma ga.Wijnands schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:06:
Ik had de 10-20 even te leen in m'n vakantie. Stond op een uitkijkpunt aan de dordogne (waar ik alleen wind en vogels hoorde) foto's te maken en mij is niet eens opgevallen dat er een hsm motortje in zat.
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Sigma heeft nog een 105mm en een 70mm.M@cer schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:19:
Ik ben op zoek naar een macro / portret lens. Nu zijn er 2 keuzes overgebleven.
- Nikon 105 VR 2.8 (575,-)
- Tamron 90 2.8 (275,-)
Dit zijn de prijzen waar ik deze lens voor kan krijgen.
Nu is het toch best wel een verschil tussen de Nikon en de Tamron (ongeveer een Tokina 12-24). Wat is jullie mening over dit verschil. Is de Nikon de meerprijs van 300 euro waard?
Wat me vooral tegenstaat bij de Tamron is dat de lens uitgeschoven zo'n enorm gevaarte is. Terwijl dit volgens mij bij de Nikon niet het geval is.
Minder. Ding was echt stil.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:24:
[...]
Kan je die opmerking even toelichten? Bedoel je dat je de focus helemaal niet hoorde of dat die net zo veel herrie maakt als de gemiddelde schroevendraaier lens?
Ik snap niet waarom de tokina 100mm niet op deze lijst staat.M@cer schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:19:
Ik ben op zoek naar een macro / portret lens. Nu zijn er 2 keuzes overgebleven.
- Nikon 105 VR 2.8 (575,-)
- Tamron 90 2.8 (275,-)
Dit zijn de prijzen waar ik deze lens voor kan krijgen.
Nu is het toch best wel een verschil tussen de Nikon en de Tamron (ongeveer een Tokina 12-24). Wat is jullie mening over dit verschil. Is de Nikon de meerprijs van 300 euro waard?
Wat me vooral tegenstaat bij de Tamron is dat de lens uitgeschoven zo'n enorm gevaarte is. Terwijl dit volgens mij bij de Nikon niet het geval is.
[ Voor 63% gewijzigd door Wijnands op 15-07-2008 12:27 ]
Verwijderd
Maar wat houdt dat handmatig scherpstellen precies in? Tot nu toe heb ik alleen nog maar de kitlens: AF-S Nikkor 18-55mm 1:3-6.6G gebruikt. Wat zijn de verschillen tussen deze lenzen dan (met scherpstellen)?kdbruin schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 07:57:
[...]
Ik zou eens dit topic wat beter doorspitten aangezien deze vraag al vele malen voorbij is gekomen.
Maar de lens van je link kun je niet gebruiken aangezien deze voor Canon is (C/AF staat voor Canon auto focus). En NAFD (of N/AF) staat voor Nikon auto focus.
Alle lenzen die je noemt zijn alleen met handmatig scherpstellen te gebruiken op je D40. Sigma heeft wel een 70-300 versie met scherpstel motor (HSM) speciaal voor de D40/D60.
Maar ik zou zelf gewoon voor de nieuwe AF-S 70-300 VR van Nikon gaan. Deze kost tegenwoordig ook niet zo veel meer en heeft met beeldstabilistatie en de snelle scherpstel motor toch een behoorlijke voorsprong op de Sigma.
Op een gegeven moment moet je een keuze maken.. Over het algemeen komen de Nikon en de Tamron er het beste uit.Wijnands schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:25:
Ik snap niet waarom de tokina 100mm niet op deze lijst staat.
Is de nikon die 300 extra waard? Ja, maar de vraag is eerder, is die het voor jou waard? Ik merk met mijn 100mm dat ik als ik uit de hand schiet vaak met insecten bezig ben. Dan heb ik gewoon goed licht nodig. Waar ik VR wel zou kunnen gebruiken is als ik 'm als snelle portretlens gebruik, dan heb ik in het donker wel 's sluitertijden dat ik VR zou kunnen gebruiken.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zet dat schuifje van je kitlens maar eens op 'M' en probeer een scherpe foto te maken. Je focusring (op de 18-55 de voorste ring van je lens) beweegt dan niet meer, dus die moet je dan zelf instellen om een scherpe foto te kunnen maken.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:08:
[...]
Maar wat houdt dat handmatig scherpstellen precies in? Tot nu toe heb ik alleen nog maar de kitlens: AF-S Nikkor 18-55mm 1:3-6.6G gebruikt. Wat zijn de verschillen tussen deze lenzen dan (met scherpstellen)?
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
[ Voor 141% gewijzigd door bouwfraude op 15-07-2008 23:07 ]
Verwijderd
Een focuschart meenemen kan, maar dan nog, vaak zijn bepaalde afwijkingen op het LCD schermpje niet goed zichtbaar (CA, distortion, etc), hoe testen jullie een lens?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:44:
[...]
Hoe testen jullie zoiets dan?
Ben zelf n.a.v. van dit soort spookverhalen ook wat voorzichtiger met aanschaffen, maar ja, dan sta je daar bij Konijnenberg, hoe test je dan of een lens goed is?
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 14:27 ]
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
[ Voor 47% gewijzigd door Wijnands op 16-07-2008 15:31 ]
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 16-07-2008 19:06 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door NickH op 16-07-2008 20:46 ]
Verwijderd
Oooow, dacht dat Sigma alleen maar HSM had. Mijn foutOrion84 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:06:
Volgens mij is daar geen HSM versie van koeitje
Wel een versie met ingebouwde focusmotor (zie die cameranu.nl link), maar die heeft geen HSM (maar een simpeler motortje dus). Maar die werkt dus wel gewoon op de D40
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 47% gewijzigd door Captain N op 17-07-2008 10:48 ]
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Verwijderd
Verwijderd
Die is optisch slechter dan de versie met VR.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:12:
heren die gereageerd hebben op mijn vraag: hartelijk dank.
Waardeer de reacties zeer
Ben er nog steeds niet uit daarentegen, zit nu ook te denken om een 55-200 Nikon te halen zonder VR voor 100 euro. Echter dit komt wel als ik straks terug ben van vakantie.
Thanks!
Behoorlijk zelfs.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:38:
[...]
Die is optisch slechter dan de versie met VR.
These are in no particular orderVerwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:07:
De 18-55 op 2 zetten![]()
Gelukkig hebben ze hier net een vrachtwagen zout voorgereden
Verwijderd
De 85 AFD is 999 euro bij KE, de 85 AiS is 922 euro bij KE. Dus de prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. Ken heeft het wel bij het rechte end (helaas)Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:36:
Op plek vijf staat de 85 f1.4 AI-S (waarvan Ken beweert dat die net zo duur over de toonbank gaat als de 85 f1.4 AF-D)
[ Voor 16% gewijzigd door Shark.Bait op 17-07-2008 14:45 ]
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
De 50mm omkeren heeft niet zo heel veel zin, pak dan een 24mm of 20mm, evt. een 35mm. De 24/35 is verkrijgbaar in filtermaat 52mm, dus die kan meteen op de BR-2A. Mijn 20mm had een converterringetje nodig naar 62mm.Captain N schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:48:
Kun je dan niet beter een omgekeerde goedkope 50mm lens gebruiken, als je er vooral een beetje mee wilt expertimenteren af en toe. Daar zit ik namelijk ook aan te denken misschien.
[ Voor 81% gewijzigd door Zoefff op 18-07-2008 12:53 ]
Verwijderd
Zelfs dan nog.... Als je de 18-55 de hemel inprijst om zijn scherpte en de 24-120 afschiet om zijn softness, dan wil ik toch graag een dieplader met zout langs laten komen. imho heb je bij het lezen van Ken meer zout nodig dan bij het dubbeldikkezaterdagzomernummer van de Telegraaf.bouwfraude schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:25:
These are in no particular order
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2008 09:11 ]
Check de serieuzere sites en je krijgt toch echt de indruk dat er wat 24-120's in de handel zijn geweest met focus problemen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
[...]
Zelfs dan nog.... Als je de 18-55 de hemel inprijst om zijn scherpte en de 24-120 afschiet om zijn softness, dan wil ik toch graag een dieplader met zout langs laten komen. imho heb je bij het lezen van Ken meer zout nodig dan bij het dubbeldikkezaterdagzomernummer van de Telegraaf.
Even afgezien dat het een trage plastic-fantastic lens is, heb je foto's gehad waar je een gebrek aan scherpte echt aan de lens kon verwijten?Maar goed, zoals gezegd, ik heb nooit foto's met de 18-55 VR genomen, alleen met de 18-55 non-VR.
Uhm, je spreekt jezelf tegen?Wijnands schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:29:
[...]
Check de serieuzere sites en je krijgt toch echt de indruk dat er wat 24-120's in de handel zijn geweest met focus problemen.
[...]
Even afgezien dat het een trage plastic-fantastic lens is, heb je foto's gehad waar je een gebrek aan scherpte echt aan de lens kon verwijten?
Verwijderd
Oh, ja, ik weet dat de eerste serie van deze lens niet altijd even fantastisch is geweest. Waarschijnlijk heb ik het enige zondag exemplaar van NederlandWijnands schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:29:
Check de serieuzere sites en je krijgt toch echt de indruk dat er wat 24-120's in de handel zijn geweest met focus problemen.
Ja/nee. De lens presteert zoals ik verwacht van een 18-55 van minder dan 100 euro. De 24-120 presteert ook zoals ik verwacht van een lens van 600 euro. Die laatste is in mijn beleving dan ook scherper dan de eerste. (over sneller en weet-ik-veel-meer heb ik het even niet, want het enige dat Ken noemde, is het feit dat de lens soft zou zijn.)Even afgezien dat het een trage plastic-fantastic lens is, heb je foto's gehad waar je een gebrek aan scherpte echt aan de lens kon verwijten?
Dat lijkt me wel het handigst jaWijnands schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:16:
Ach, misschien moeten we die lijst gewoon zien als de persoonlijke top-10 van Ken.
This too shall pass
Kan op verschillende manieren. Je kunt de 24mm omgekeerd op een langere lens schroeven, bijv. een 105mm. In dat geval stel je het diafragma op de 105mm in zoals jij dat wilt, die van de 24mm zet je helemaal open! Anders kijk je tegen de bladen aan.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
[...]
Een lens omkeren? Lijkt mij niet zo handig en simpel. Die omkeerring kost je de kop niet en een 24 mm heb ik al. Daar heb ik wel wat vragen bij en ik ben bang dat het geheel mij dan te ingewikkeld wordt.
Waar schroef ik die 24 mm dan op?
Hoe zit dat dan met het diafragma van de 24 mm?
Hoe zit het met scherpstellen van de 24 mm?
Hoe zit het dan met het diafragma van de "hostlens"?
Hoe zit het dan met het scherpstellen van de "hostlens"?
Wat wordt dan het diafragma van de combinatie van lenzen?
Verwijderd
Ik had een email naar digitalstreet gestuurd en kreeg sit antwoord:Niky schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:45:
Het staat er bij digitalstreet niet zo direct bij en aangezien cameranu meestal wel strak met de prijs zit zou ik persoonlijk zeggen dat alleen die van cameranu degene is met autofocusmotor.
Edit: maar ze zijn wel allebei 550g, dus ik denk dat die van digitalstreet toch wel met AF motor is. Ik zou gewoon even bellen voor de zekerheid
Er zijn twee versies van die lens, bij cameranu.nl staan ze in ieder geval wel duidelijk aangegeven.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:19:
[...]
Ik had een email naar digitalstreet gestuurd en kreeg sit antwoord:
Hartelijk dank voor uw bericht. De Nikon D40 werkt alleen met AF-S of HSM objectieven. Het onderstaande objectief beschikt niet over de HSM aanduiding, deze is dus neit geschikt voor uw camera.
Ik weet nu echt niet meer wat klopt en wat niet.
Hallo is er iemand die ook mij hier iets meer van kan vertellen. Ik heb een stel lenzen waaronder een NIKKOR AI 50mm 1:4 die ik op mijn D60 zou willen gebruiken. Nu lukt dit op dit moment alleen maar met het diafragma volledig geopend. Ik ben meerdere berichten tegengekomen dat je het diafragma zou moeten sluiten en dat je dan op de camera gewoon het diafragma zou kunnen instellen. Mij lukt dit dus niet en ook is het diafragma niet in te stellen met de ring als het objectief gemonteerd is.joepert schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:25:
Een vraag over oude(re) lenzen gebruiken i.c.m. D60.
In mijn familie zijn er nogal wat mensen met Nikon-lenzen van vóór het digitale tijdperk (voorzover ik weet wel allemaal F-mount en AI). Ik wil wel eens een beetje expirimenteren met die lenzen op mijn D60 body. Dat de AF doorgaans niet werkt vind ik zeer goed te overkomen, ik begrijp dat de hulpmiddelen die de body daar verder voor heeft (knipperend stipje in de viewer) daar ook behulpzaam bij zijn (klopt dat?).
Verder vraag ik me af: wat moet ik doen met het diafragma? Moet ik dat (zoals ik las op de site van Ken Rockwell) op de kleinste opening vastzetten (hoe doe je dat overigens?) en dan verder de instellingen van de D60 gebruiken? Of moet ik het diafragma gewoon op de lens instellen? Bij de niet-AF-lenzen werkt de metering geloof in niet, dus dan moet je gokken of je belichting OK is. Dat lijkt me wel heel lastig, hoewel je natuurlijk direct kan zien of je foto enigszins is gelukt of niet.
Ik heb al veel gezocht (hier en elders) en kom (zoals hierboven te zien) wel allerlei aandachtspunten tegen maar nog niet echt mensen met concrete gebruikerservaring en/of aanwijzingen. Hopelijk hier wel!
Ik heb de lenzen nog niet in handen, dus weet niet exact welke uitvoeringen het zijn, maar er zit in ieder geval een nikon af 105mm (anno ?) bij en een sigma 70-300D (anno +/- 2004; met nikon-mount natuurlijk). Beide lenzen zijn zeer zeker niet de meest recente uitvoering met ingebouwde af-motor.
Groeten,
Joep
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Alleen de duurdere Nikons hebben "metering" met AI (non CPU) lenzen.YellowCube schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:05:
maar nogmaals, ik ken de D60 nauwelijk dus wellicht zit ik er helemaal naast.
[ Voor 37% gewijzigd door bouwfraude op 21-07-2008 20:49 ]
Er zit inderdaad een Non-CPU functie ergens in het menu verscholen. Waar precies weet ik niet, zorg wel dat je het volledig menu aan hebt staan.YellowCube schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:05:
ik ken de D60 niet helemaal, maar wellicht dat je ook nog e.e.a. zult moeten instellen op de camera zelf.
Bij een camera als de D200/D300 moet je in het menu aangeven dat je een non-CPU (wellicht moet je even op die term zoeken) op je camera hebt zitten. Je moet daarbij aangeven welke brandpuntsafstand de lens heeft en wat z'n maximale opening is.
De camera weet dan precies welk diafragma je kiest als je aan de diafragma ring draait.
[ Voor 91% gewijzigd door N0MAD op 21-07-2008 21:14 ]
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
De camera ligt inmiddels bij NIKON en de camera schijnt beschadigd te zijn bij het erop zetten van de lens. Kassa dus maar het word gemaakt in ieder geval.kevertje1977 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 22:28:
Al wat rond gezocht maar ook maar Nikon Support ingeschakeld. Iemand een idee bij dit probleem :
Bijna 2 jaar geleden heb ik een D50 gekocht met een AF-S DX VR 18-200.
De lens heb ik los gehaald om de binnenkant van de lens te reinigen. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om fotos te maken. Alles wat ik zie door de zoeker is erg donker.
Wat kan hier het probleem zijn ?
[ Voor 25% gewijzigd door Sallin op 23-07-2008 22:45 ]
This too shall pass
D60 is daar niet anders in dan D50. Lens monteren, camera op M zetten en je mag 't zelf uitzoeken. Diafragma op de lens, sluitertijd op de body. Vanaf een D200 heb je lichtmeting.YellowCube schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:05:
ik ken de D60 niet helemaal, maar wellicht dat je ook nog e.e.a. zult moeten instellen op de camera zelf.
Bij een camera als de D200/D300 moet je in het menu aangeven dat je een non-CPU (wellicht moet je even op die term zoeken) op je camera hebt zitten. Je moet daarbij aangeven welke brandpuntsafstand de lens heeft en wat z'n maximale opening is.
De camera weet dan precies welk diafragma je kiest als je aan de diafragma ring draait.
Inderdaad, je ouwe lens heeft geen CPU (geen elektrische contacten), maar alleen een palletje wat beweegt. Daar heb je een D200/300/700/D1(x/h)/D2x/D2h/D3 voor nodig voor de lichtmeting etc.Wijnands schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:05:
[...]
D60 is daar niet anders in dan D50. Lens monteren, camera op M zetten en je mag 't zelf uitzoeken. Diafragma op de lens, sluitertijd op de body. Vanaf een D200 heb je lichtmeting.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Zal ik doen als ik thuis ben. Het verwijderen van de distortion en chromatic abberation viel mij trouwens reuze mee qua ingewikkeldheidBlaTieBla schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 08:50:
@sallin: kan je het origineel er ook bij zetten. Ik denk dat die meer van toepassing is in dit topic. Niet iedereen is even handig met photoshop om (al) die corecties aan te brengen.
This too shall pass
-F/2.8-F/4 scheelt 1 stop.Wobcat schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:32:
Nou weet ik 't niet meer hoor, zit nu al een poosje te wachten op de Tokina 11-16 f2.8 maar die is nog steeds niet of moeilijk leverbaar.
Nou, dan ga ik dus toch weer verder kijken, vergelijken, afvragen wat ik er mee ga doen, enz. Komt de Tokina 12-24 f4 ook weer in beeld, diverse testen bekeken, hoop foto's gekeken en tja, mooi ding en ook nog eens zo'n €120 goedkoper als de 11-16.
Waar de lens hoofdzakelijk voor gebruikt gaat worden is natuur, heide / bos / zee, weilanden enzo dus heb ik dan veel aan die extra mm, en die ongeveer 2 stops meer, toch meestal licht genoeg dus f4~f8 zal de voorkeur hebben.
Wie heeft er nog een goede raad of ervaring met die extreme groothoeken, heb nog een 20mm maar die was dus voor ff analoog.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
ik heb een keer mijn nikkor 50mm f/1.8 omgekeerd op een Nikkor series E 75-150 f/3.5 gezet; de vergroting was 3:1 -- een halve cm i.r.l. werd 1.5 cm op de sensor. Maar je verliest zoveel licht en je hebt onwijze vignettering.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
Om terug te komen op Macro, wat zijn dan mijn eisen:
Simpel en snel in gebruik (want ik doe het niet veel en het is ook niet echt mijn ding, dus ik ben niet van plan om er oefening in te krijgen.)
Macro van 1:2 (zoals van de Sigma 70-300) is genoeg.
Niet te duur. (300+ euro voor een dedicated macro vind ik dus compleet onzinnig.)
Een echte dedicated macro lens kun je natuurlijk ook voor portretten gebruiken, maar daar heb ik al een 85 mm voor.
Tja, als ik dat allemaal naast elkaar leg, is de Sigma een erg goede oplossing. Ook al omdat ik daarmee een goedkope, zeer draagbare, redelijke presterende, telelens "cadeau" krijg. Leuk voor als ik mijn 70-200 niet mee wil nemen, of om mee te geven aan mijn vrouw.
Zijn er andere leuke, goedkope, simpele oplossingen, dan sta ik open voor suggesties.
Een lens omkeren? Lijkt mij niet zo handig en simpel. Die omkeerring kost je de kop niet en een 24 mm heb ik al. Daar heb ik wel wat vragen bij en ik ben bang dat het geheel mij dan te ingewikkeld wordt.
Waar schroef ik die 24 mm dan op?
Hoe zit dat dan met het diafragma van de 24 mm?
Hoe zit het met scherpstellen van de 24 mm?
Hoe zit het dan met het diafragma van de "hostlens"?
Hoe zit het dan met het scherpstellen van de "hostlens"?
Wat wordt dan het diafragma van de combinatie van lenzen?
Hmm, mischien moet ik maar een soort "Macro, hoe doe je dat" topic aanvragen.
n.b. Ik zie net dat het lijstje met links niet is meegekomen vanuit deel zes van dit topic (of kijk ik nu scheel) Als er een dergelijk Macro topic is, zou een link daar naar toe niet misstaan.
Ook een link naar het flits topic lijkt mij een goede aanvulling.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Ik heb een sigma 70-300 APO daar gebruik ik meer de close-up stand van op 200 mm (je kan dan dichterbij focussen dan 1,5m) en een tamron 90mm (import uit HK incl. wat btw minder dan 300)Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
[...]
Om terug te komen op Macro, wat zijn dan mijn eisen:
Simpel en snel in gebruik (want ik doe het niet veel en het is ook niet echt mijn ding, dus ik ben niet van plan om er oefening in te krijgen.)
Macro van 1:2 (zoals van de Sigma 70-300) is genoeg.
Niet te duur. (300+ euro voor een dedicated macro vind ik dus compleet onzinnig.)
Welke diafragma had je hem dan staan en welk brandpunt stond de 75-150? Ik heb zelf de 1.4 variant, maar zo'n verschil is dat niet. Als ik hem op een 105 zet heb ik geen vignettering, dat heb ik pas als ik de 35mm f/2.0 erop zet (kleinere opening, door de 35mm sterkte vergroting, gaat dus dubbel zo hard).Shark.Bait schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:11:
[...]
ik heb een keer mijn nikkor 50mm f/1.8 omgekeerd op een Nikkor series E 75-150 f/3.5 gezet; de vergroting was 3:1 -- een halve cm i.r.l. werd 1.5 cm op de sensor. Maar je verliest zoveel licht en je hebt onwijze vignettering.
Wel leuk als experiment.
This too shall pass
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
[ Voor 21% gewijzigd door Ankh op 25-07-2008 23:26 ]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Ik denk dat je in de war bent met de (vergelijkbare) Tokina m.b.t. de CA. Juist de CA is bij de Sigma beter onder controle. De distortion doet zich voornamelijk voor in de buurt van 10 mm. Vanaf 14 mm kent deze lens weinig tot geen distortion.allstarted1 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:13:
Laat die Sig 10-20 alsjeblieft liggenHij heeft heel veel CA en vervormt als ik het goed heb enorm veel aan de uiteinden. Sowieso moet je heel erg goed uitkijken dat je er een goed exemplaar uithaalt bij Sigma, anders blijf je ruilen...
Verwijderd
Ik zou zelf dan voor een HSM lens gaan van smegma sigma. De snelheid is het echt wel waard. Ook zou ik voor de 70-200 kiezen, puur omdat ik 150 net te weinig vind. Ik weet niet welke andere lenzen je al bezit.Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:28:
Ik ben op zoek naar een zoomlens voor op mijn D50. Ik wil graag een diafragma van 2.8 hebben en heb geen zin om veel meer uit te geven dan 700.
Door dit wensenlijstje blijven er volgens mij 3 lenzen over.
Tokina 50-135
Sigma 50-150 HSM
Sigma 70-200 HSM
Ik ben gisteren bij Konijnenberg geweest om het een en ander vast te houden. Daar viel voor mij de 70-200 af, die vind ik gewoon te lomp. Dus dan blijven over de 50-150 en de 50-135. Op dit moment gaat mijn voorkeur naar de sigma om dat die HSM heeft wat toch wel erg veel scheelt. Ook zit op de Sigma geen idiote tripod-mount met een moertje dat altijd in de weg zit. Alleen lees ik op internet dat deze lens, net als de 70-200 nogal eens problemen heeft met de QC. Maar zijn eventuele problemen goed te verhelpen door de lens door sigma opnieuw te laten calibreren? Of is dit een reden om toch voor de tragere Tokina te gaan?
[ Voor 1% gewijzigd door Nomad op 27-07-2008 18:07 . Reden: kinderachtige woordspelingen ]
Verwijderd
1-2 stops extra is niet iets om bescheiden over te zijn, dit is gewoon een verdubbeling van je sluitertijd per stop (1/20 > 1/40, 1/250 > 1/500, etc.).levert een bescheiden 1-2 stops extra licht
Verwijderd
Verwijderd
Dat is precies mijn dilemma. Het lijkt me op zich niet zo'n punt om wat meer moeite te doen voor een mooie plaat door te "zoomen met m'n voeten" en ik heb natuurlijk altijd mijn kitlens nog, maar het is niet de bedoeling dat de Sigma meestal in mijn tas blijft. Zijn er meer mensen met een prime als "walk around" lens?Niky schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:10:
Als je zegt dat je gebruik erg gevarieerd is, is er maar één keuze: de zoom. Daarentegen, als je het niet erg vind om te lopen in plaats van te zoomen, is die Sigma een stuk lichtsterker. 30mm op DX is op fullframe 48mm 45mm en je 'vroeger' was 50mm het bereik voor portretten.
Zet je lens eens op bijv. 30 mm vast. Dan heb je dat effect ook ongeveer als je jezelf goed kunt beheersen.Niky schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:23:
Wat je wel veel hoort is dat je met een prime beter leert fotograferen. Ik heb nog niet de beschikking over een prime en kan er dus niet over meepraten maar het is iets wat ik al vaker voorbij heb horen komen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq