Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:59:
[...]
Het contrast van dat spierwitte logo op de zwarte cam schijnt serieus veel meer op te vallen. Afplakken maakt je een stuk onzichtbaarder... ask simon

"Je ziet me niet, ik heb mijn logo afgeplakt!"
pun natuurlijk
Maar dat is dan ook een Nikon, daar werkt het niet mee natuurlijkNiky schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 08:27:
[...]
[afbeelding]
"Je ziet me niet, ik heb mijn logo afgeplakt!"
pun natuurlijk
Zelf heb ik de 50-150 waarmee ik erg tevreden ben. Vooral het bereik is fijn, vergelijkbaar met een 70-200 op full frame. Hij is erg scherp, focust snel, stevig gebouwd. De Tokina ken ik niet maar ik kan me voorstellen dat je valt voor de bouw, die is altijd erg goed bij Tokina...eth0 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:00:
Dus wilde ik dat geld gaan gebruiken om een goede zoom te kopen.
Ik wil deze voor met name street en portret fotografie gaan gebruiken. Ik kwam to de volgende lenzen die in mijn budget passen, met wat voor en tegens die ik kon bedenken. Ik zou graag wat meer advies willen hebben.
[list]
Op de fiets vervuil je niets!
Verwijderd
Je hebt al een kitlens en wilt eventueel wel lenzen wisselen, dan zou ik denken aan een dedicated telezoom lens, dus bijvoorbeeld een 55-200 of een 70-300 lens.Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:24:
Nee op de kitlens na zou dit mijn eerste echte lens worden.
Ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat beter is om een midrange of een telelens te nemen en ik dacht dat die sigma wel oke zou zijn..
Ik wil best lenzen wisselen aangezien ik in de toekomst ook nog een macro lens wil hebben
Welke dat precies zou worden is een beetje afhankelijk van een aantal factoren:
- Welke kitlens heb je?
- Wil je perse overlap, aansluiting of is een zoomgat niet zo erg?
- Wat is je budget?
- Wat wil je gaan fotograferen?
Verwijderd
Ik heb nu de 18-55 kitlens.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:26:
[...]
Je hebt al een kitlens en wilt eventueel wel lenzen wisselen, dan zou ik denken aan een dedicated telezoom lens, dus bijvoorbeeld een 55-200 of een 70-300 lens.
Welke dat precies zou worden is een beetje afhankelijk van een aantal factoren:
- Welke kitlens heb je?
- Wil je perse overlap, aansluiting of is een zoomgat niet zo erg?
- Wat is je budget?
- Wat wil je gaan fotograferen?
Doel waar ik het voornaamst voor wil gebruiken is voor landscape foto's dus een lens met wat meer groothoek.ik heb al bij KE gekeken voor groothoek lenzen maar dat is op dit moment boven me budget, aangezien ik max 400 euro voor een lens wil uitgeven.
Er is zo veel keus dat ik door het bomen het bos niet meer zie..
hierbij ffies snel een foto

net ffies geschoten met sb-600 flitser
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
of nog meer groothoek, 1 mm extra scheelt wel natuurlijk maar is niet wereldschokkend
Ik wil niet negatief doen, maar ik zie nergens plekken die scherp zijn hoor ...ReseTTim schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:32:
er was iemand heel nieuwsgierig naar foto's met mijn nieuwe Nikon 70-210mm f4.0
[afbeelding] hi-res
Op de fiets vervuil je niets!
Goed aan deze lens te zien is dat je wat Longitudinale CA geeft (in de onscherpte). Als tweede zijn het contrast en microcontrast niet echt hoog. In samenspel met een onderwerp waar weinig fijn detail + contrast in zit en een korte scherptediepte levert dat een soft uitziende plaat op.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
In mijn familie zijn er nogal wat mensen met Nikon-lenzen van vóór het digitale tijdperk (voorzover ik weet wel allemaal F-mount en AI). Ik wil wel eens een beetje expirimenteren met die lenzen op mijn D60 body. Dat de AF doorgaans niet werkt vind ik zeer goed te overkomen, ik begrijp dat de hulpmiddelen die de body daar verder voor heeft (knipperend stipje in de viewer) daar ook behulpzaam bij zijn (klopt dat?).
Verder vraag ik me af: wat moet ik doen met het diafragma? Moet ik dat (zoals ik las op de site van Ken Rockwell) op de kleinste opening vastzetten (hoe doe je dat overigens?) en dan verder de instellingen van de D60 gebruiken? Of moet ik het diafragma gewoon op de lens instellen? Bij de niet-AF-lenzen werkt de metering geloof in niet, dus dan moet je gokken of je belichting OK is. Dat lijkt me wel heel lastig, hoewel je natuurlijk direct kan zien of je foto enigszins is gelukt of niet.
Ik heb al veel gezocht (hier en elders) en kom (zoals hierboven te zien) wel allerlei aandachtspunten tegen maar nog niet echt mensen met concrete gebruikerservaring en/of aanwijzingen. Hopelijk hier wel!
Ik heb de lenzen nog niet in handen, dus weet niet exact welke uitvoeringen het zijn, maar er zit in ieder geval een nikon af 105mm (anno ?) bij en een sigma 70-300D (anno +/- 2004; met nikon-mount natuurlijk). Beide lenzen zijn zeer zeker niet de meest recente uitvoering met ingebouwde af-motor.
Groeten,
Joep
En bij AF lenzen hoef je je geen zorgen te maken.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ja, dat staat inderdaad in het boekje en ik heb ook nog een hele compatibility chart van de Nikon-site, maar daar staat om te beginnen niets in over Sigma objectieven. Daarnaast lees ik dus dat je (misschien) iets moet doen met de eventuele diafragmaring van die lenzen. Hier zegt het boekje niets over, terwijl Ken Rockwell terloops opmerkt: "For an AF camera to control the aperture on any non-G lens with an aperture ring you just turn the aperture ring to the minimum setting in orange (usually f/22) and flick the lock so it stays there, and then everything is done on the camera body" Ook is het boekje bij mijn camera bijzonder vaag over de 'hulp' die je van de body mag verwachten bij het scherpstellen als je niet-af-s lenzen gebruikt.ThunderNet schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:27:
In het boekje van je camera staat als het goed is precies welke type nikon lenzen het gewoon doen.
En bij AF lenzen hoef je je geen zorgen te maken.
Dat er (veel) kan is duidelijk maar ik ben gewoon benieuwd of mensen er ook daadwerkelijk mee bezig zijn geweest en hoe het uiteindelijk beviel en of er nog tips zijn m.b.t. bepaald instellingen etc.
[ Voor 13% gewijzigd door joepert op 03-07-2008 23:56 ]
Verwijderd
"For an AF camera to control the aperture on any non-G lens with an aperture ring you just turn the aperture ring to the minimum setting in orange (usually f/22) and flick the lock so it stays there, and then everything is done on the camera body"
Ofwel: diafragma dichtknijpen met de ring en dan kan de camera hem weer opdrukken als die dat wil.
Tenminste, zo staat het er als ik het goed heb.
Lijkt een beetje te ver voor 't onderwerp gefocust eigelijk. Het voorste puntje is nu 'het minst onscherp'.ReseTTim schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:32:
er was iemand heel nieuwsgierig naar foto's met mijn nieuwe Nikon 70-210mm f4.0
[afbeelding] hi-res
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
ik zal binnenkort meer foto's buiten maken en is mijn uv filter goed schoonmaken..QuestionMarc schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:19:
Ik wil niet negatief doen, maar ik zie nergens plekken die scherp zijn hoor ...
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Ja, zo begrijp ik het inderdaad ook, maar ik vind het gek dat dat niet in het boekje van mijn D60 staat. Verder is dat "links-rechtsmetertje" voor het scherpstellen op D60 dan weer niet beschikbaar in de M-stand, terwijl bij niet-AF-lenzen alleen de M-stand gebruikt kan worden.Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:18:
De D60 geeft toch ook aan welke kant je op moet draaien als je er bijna bent? Dus niet van ja/nee, maar meer van iets naar links / goed / iets naar rechts, wat het nog een stuk makkelijker maakt dat alleen dat stipje in D300.
"For an AF camera to control the aperture on any non-G lens with an aperture ring you just turn the aperture ring to the minimum setting in orange (usually f/22) and flick the lock so it stays there, and then everything is done on the camera body"
Ofwel: diafragma dichtknijpen met de ring en dan kan de camera hem weer opdrukken als die dat wil.
Tenminste, zo staat het er als ik het goed heb.
Verwijderd
Ja, je autofocus zoekt namelijk naar contrastVerwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:59:
M'n 70-300VR lukt het niet om te focussen op vlakken van een egale kleur, zoals een witte muur of egaal rode kastdeur. Zodra er contrast is met de omgeving lukt het wel. Is dit normaal?
Verwijderd
ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.. Ik ben een beginner en ik heb een paar dagen geleden een Nikon D40 kit gekocht. Zit een lens bij van 18-55. Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar inzoomen doet die niet echt en dat vind ik wel een vereiste.
Nou ben ik dus even gaan kijken naar een lens en door de bomen zie ik het bos niet meer.
Ik heb 'het grote Nikonmount-objectieven topic V6.0' ook al doorgespit net als het D40 topic zelf.
Hopelijk kan iemand mij aanraden welke lens te kopen, op jullie advies zal ik afgaan en een keus maken
Ik hoef geen lens van 500 euro, het verschil zie ik toch niet en dat hoeft ook niet. Het gaat mij er puur om dat ik goed kan inzoomen en ook nog fatsoenlijke foto's kan maken.
Nou heb ik na wat speurzoek meerdere lenzen gevonden, en ik zit aan 3 opties te denken.
Optie 1) ik koop een 70-300 lens erbij.
Optie 2) ik koop een 55-200 lens erbij.
Optie 3) ik koop een 18/28 - 200/300 lens en verkoop mijn 18-55 lens.
Het gaat om de volgende lenzen:
Optie 1)
- Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Nikon van 186 euro
- Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG Macro Nikon AF van 120 euro
Is het APO systeem die 60 euro waard, of is het voor een beginner al leuk spelen zonder APO?
- Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Di Nikon (Built In AF) van 150 euro.
Optie 2)
- Nikon DX AF-S 55-200mm f/4-5.6G Zwart van 150 euro
- Nikon AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6 G IF-ED van 222 euro (merk ik als beginner het verschil van VR?)
Optie 3)
- Sigma AF 28-200mm F3.5-5.6 Macro voor Nikon
- Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC SLD voor Nikon voor 240 euro.
Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn lange post!
Met vriendelijke groet,
Erik
Over de vraag over APO gebeuren, dat is niet echt een "systeem". Even een quote van de sigma site:
En of het het waard is, geen idee, hangt af van je eisen die je stelt.APO (APO objectief)
Om de best mogelijke optische kwaliteit te bereiken, is het APO objectief voorzien van "low-dispersion" glas om kleurafwijkingen te minimaliseren.
Over de VR van de 55-200 mm, dat verschil merk je als beginner zijnde wel, juist als beginner. Zelf heb ik deze lens ook en het bevalt me nog steeds erg goed. Het is een goede lens met een zeer goed prijs prestatie verhouding.
Als ik jou was zou ik de keuze maken tussen een Sigma 70-300mm MACRO met HSM motor of een Nikon AF-S 55-200mm VR.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Dan is APO dus hetzelfde als ED bij Nikon.Just_I schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:54:
Over de vraag over APO gebeuren, dat is niet echt een "systeem". Even een quote van de sigma site:
[...]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Als eigenaar van de Sigma 70-300 APO met HSM en als iemand die de Nikon AF-S 55-200mm VR van iemand anders heeft geprobeerd zou ik tussen deze twee lenzen maar 1 keuze kunnen aanraden:Just_I schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:54:
Als ik jou was zou ik de keuze maken tussen een Sigma 70-300mm MACRO met HSM motor of een Nikon AF-S 55-200mm VR.
De Nikon.
Hij voelt 10x degelijker, de autofocus is sneller (weet niet hoeveel, maar voor mijn gevoel een hele hoop) en daarnaast maakt 'ie een stuk minder geluid. De sigma die ik heb hoor je duidelijk zoomen. En met duidelijk bedoel ik ook duidelijk: het verschil tussen zo'n opwind autotje waar je vroeger altijd mee speelde horen rijden en een mug die langsvliegt.
Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening en zou ik je aanraden om ze allebei eens op je body te schroeven
Verwijderd
En toch heb je de Sigma, puur omdat ie veder komt ?Niky schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:12:
[...]
Als eigenaar van de Sigma 70-300 APO met HSM en als iemand die de Nikon AF-S 55-200mm VR van iemand anders heeft geprobeerd zou ik tussen deze twee lenzen maar 1 keuze kunnen aanraden:
De Nikon.
Hij voelt 10x degelijker, de autofocus is sneller (weet niet hoeveel, maar voor mijn gevoel een hele hoop) en daarnaast maakt 'ie een stuk minder geluid. De sigma die ik heb hoor je duidelijk zoomen. En met duidelijk bedoel ik ook duidelijk: het verschil tussen zo'n opwind autotje waar je vroeger altijd mee speelde horen rijden en een mug die langsvliegt.
Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening en zou ik je aanraden om ze allebei eens op je body te schroeven
Ik ben ook geen fan van trage autofocus, geluid maakt me niet zoveel uit, maar ik kan me voorstellen dat als je een dier probeert te fotograferen en die hoort dat, dan kan dat missen van je foto betekenen.
Ik ging er automatisch vanuit dat het uit mn post duidelijk was dat ik de Sigma 70-300mm al had en later de 55-200 VR had geprobeerd. Klopte in mijn hersenen maar niet voor de rest van de wereldVerwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:14:
[...]
En toch heb je de Sigma, puur omdat ie veder komt ?
Ik ben ook geen fan van trage autofocus, geluid maakt me niet zoveel uit, maar ik kan me voorstellen dat als je een dier probeert te fotograferen en die hoort dat, dan kan dat missen van je foto betekenen.

Waarom ik die 55-200 niet heb gekocht voordat ik mijn 70-300 kocht? Dunno, iets met niet verder kijken dan je neus lang is ofzo

Twee " Special Low Dispersion" (SLD) lensdelen in de eerste lensgroep en één achteraan minimaliseren de chromatische aberratie die inherent is aan de meeste telezoomobjectieven.
Die twee grote lenzen vooraan zijn duurder dus daar zit het prijsverschil met de non APO versie in.
De APO versie die ik heb doet het erg goed qua CA. Geen kleurranden bij meerkoetjes (zwarte vogel met witte snuit) in de volle zon terwijl ik die met een wat oudere 180mm Nikon wel zie.
Verwijderd
Had ook wel verwacht dat niemand hier de goedkopere lenzen zou aanraden, gister kwam een kennis langs en die had een Nikon 70-300 lens liggen die hij weg wilde doen en die mocht ik wel voor 100 euro overnemen. Komt van een D70 af, het type zou die nog doorbellen maar ik denk dat het wel een duurdere lens is. Hopelijk past die en is het inderdaad een goed type, anders ga ik voor de 55-200 VR of Sigma 70-300mm.
//edit: zo'n 28-200 / 28-300 lens is dus niet aan te raden?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2008 11:19 ]
die oude 70-300 heeft ook geen AF op jouw body, die 28-200 zou een erbarmelijke lens zijn, en wederom hebben beide geen AFVerwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:02:
dank jullie wel voor de reacties
Had ook wel verwacht dat niemand hier de goedkopere lenzen zou aanraden, gister kwam een kennis langs en die had een Nikon 70-300 lens liggen die hij weg wilde doen en die mocht ik wel voor 100 euro overnemen. Komt van een D70 af, het type zou die nog doorbellen maar ik denk dat het wel een duurdere lens is. Hopelijk past die en is het inderdaad een goed type, anders ga ik voor de 55-200 VR of Sigma 70-300mm.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Check wel even of die lens wel autofocussed op jouw body, er moet in de type aanduiding dan "AF-S" staan in het geval van een nikon lens.Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:02:
dank jullie wel voor de reacties
En die superzoom lenzen, het blijft altijd een compromis. Als je veel waarde hecht aan het niet hoeven wisselen van lenzen zou je zo'n ding eens kunnen proberen, zou het je niet uitmaken dan maak je denk ik mooiere foto's met twee (of drie, vier, vijf, om maar even gek te doen

Edit: als "trucje" heb ik eens gehoord dat je foto's weinig tot niet vertekenen als ze aan de volgende formule voldoen:
1
| (max bereik / min bereik) < Pi |
Natuurlijk is dat maar een ezelsbruggetje en absoluut geen exact science.
[ Voor 10% gewijzigd door NickH op 06-07-2008 15:57 . Reden: zo dan Nomad? ]
Maak daar maar vanNiky schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:13:
[...]
.
Edit: als "trucje" heb ik eens gehoord dat je foto's weinig tot niet vertekenen als ze aan de volgende formule voldoen:
code:
1 (max bereik / min bereik) < 5
Natuurlijk is dat maar een ezelsbruggetje en absoluut geen exact science.
(max bereik / min bereik) < п (Pi)
Die lens is er in 3 smaken de G versie (nieuwprijs 109 euro) niet veel soeps.Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:02:
Had ook wel verwacht dat niemand hier de goedkopere lenzen zou aanraden, gister kwam een kennis langs en die had een Nikon 70-300 lens liggen die hij weg wilde doen en die mocht ik wel voor 100 euro overnemen.
De oudere ED versie is wat duurder maar ook niet veel beter dan de sigma 70-300 APO
En de 70-300VR dat is de nieuwste doet 399 dat is wel een leuke lens.
Verwijderd
Ik betwijfel of het de VR versie is, zou wel heel mooi zijn maar dat denk ik niet.bouwfraude schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:31:
[...]
Die lens is er in 3 smaken de G versie (nieuwprijs 109 euro) niet veel soeps.
De oudere ED versie is wat duurder maar ook niet veel beter dan de sigma 70-300 APO
En de 70-300VR dat is de nieuwste doet 399 dat is wel een leuke lens.
Maar goed als die wel wat beter is dan die Sigma 70-300 APO dan neem ik hem wel.
Blijf het lastig vinden, goed kunnen inzoomen is toch wel een pré maar ik heb er geen 400 euro voor over om die 70-300 VR te kopen. Met 200 kun je ook wel leuk inzoomen, maar ook niet super veel?!?
Verwijderd
Ik vroeg me nog 1 klein dingetje af: is het verschil tussen 200 en 300mm lens heel duidelijk? Ik bedoel scheelt het echt bizar veel met inzoomen wat anders niet kan met een 200mm?Niky schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:12:
[...]
Als eigenaar van de Sigma 70-300 APO met HSM en als iemand die de Nikon AF-S 55-200mm VR van iemand anders heeft geprobeerd zou ik tussen deze twee lenzen maar 1 keuze kunnen aanraden:
De Nikon.
Anders ga ik maar voor de 55-200 VR.
Bedankt!
Dat kan je hier heel goed zelf inschatten :Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:11:
[...]
Ik vroeg me nog 1 klein dingetje af: is het verschil tussen 200 en 300mm lens heel duidelijk? Ik bedoel scheelt het echt bizar veel met inzoomen wat anders niet kan met een 200mm?
Bedankt!
http://www.tamroneurope.com/flc.htm
http://www.usa.canon.com/...nses101/focal_length.html
kun je dmv een flash tooltje een indicatie krijgen van het verschil.
Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019
Verwijderd
De VR in de 70-300 is beter dan in de 55-200. AF is ook sneller geloof ik. Optisch is de 70-300 sowieso beter. Het is dus niet alleen de extra rangeVerwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:11:
[...]
Ik vroeg me nog 1 klein dingetje af: is het verschil tussen 200 en 300mm lens heel duidelijk? Ik bedoel scheelt het echt bizar veel met inzoomen wat anders niet kan met een 200mm?
Bedankt!
Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om bij mijn instapbody meteen een duurdere lens te kopen (de 16-85 in mijn geval). Een mooie lens is een bezit "voor het leven", maar kun je ook altijd weer voor een mooie prijs verkopen.
Ik heb ook het gevoel dat, mocht je je spullen uiteindelijk weer willen verkopen, dat je met een 55-200VR-lens misschien wel blijft zitten. Kijk maar eens hoe verschrikkelijk veel er al te koop staan op marktplaats (zou je dus ook nog naar kunnen kijken; koop op marktplaats voor een mooie prijs een 55-200 lens, dan kan je makkelijker naar een betere kwaliteit overstappen t.z.t.).
Verwijderd
Die tool is super handig en de tip om op Marktplaats even te kijken is zo gek ook nog niet.
Nogmaals bedankt
Zag een mooie lens 70-210 f2.8 te koop staan, dus ik naar die mensen toe, lens bekeken buiten (bij relatief bewolkt weer), zag er allemaal goed uit, mooie plaatjes mee geschoten, dus gekocht.
's Avonds kwam ik thuis, ik probeerde een foto van een lamp te maken, en wat schetste mijn verbazing: het leek wel alsof een een soort lichte mist om de lamp hing. Toen ik bij nadere inspectie door de lens keek terwijl ik 'm richtte op een lichtbron leek het er sterk op dat er over een lenselement een egale lichte waas zit, wel redelijk egaal, maar niet geheel transparant.
Ik maak me nu toch wel behoorlijk zorgen dat dit schimmel is. Ik heb de verkoper gemaild, en 2 voorbeeldfoto's er bij gedaan waarbij het verschil met een andere lens goed te zien is. Vanavond zouden ze er naar gaan kijken, ik hoop dat ik eventueel mijn geld er voor terug kan krijgen, maar ik vrees dat ik gewoon mijn 300 euro kwijt ben...lekker weer dit, 2 dagen voordat ik op vakantie ga.
Verwijderd
Dit is trouwens prima verwoordjoepert schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:17:
Ik ben het eens met Koeitje. Een dilemma is het wel: ga je 200 euro extra uitgeven voor een lens terwijl je nog maar net begonnen bent en misschien wel tot de slotslom gaat komen dat het toch niks voor jou is, dat gesodemieter met die lenzen? Of investeer je meteen in een mooiere lens, omdat je verwacht dat je al snel het gevoel gaat krijgen dat je met instapmateriaal niet tevreden bent? Ik heb de 55-200VR ook in handen gehad en het is inderdaad een hele lichte lens die goedkoop aanvoelt. Anderzijds lees ik eigenlijk alleen maar dat het een lens is die voor zijn prijs een prima prestatie levert. Mijn zwager heeft 'm en maakt er prima foto's mee (maar dat zijn toch vnl. de huis-tuin-en-keuken-kiekjes).
Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om bij mijn instapbody meteen een duurdere lens te kopen (de 16-85 in mijn geval). Een mooie lens is een bezit "voor het leven", maar kun je ook altijd weer voor een mooie prijs verkopen.
Ik heb ook het gevoel dat, mocht je je spullen uiteindelijk weer willen verkopen, dat je met een 55-200VR-lens misschien wel blijft zitten. Kijk maar eens hoe verschrikkelijk veel er al te koop staan op marktplaats (zou je dus ook nog naar kunnen kijken; koop op marktplaats voor een mooie prijs een 55-200 lens, dan kan je makkelijker naar een betere kwaliteit overstappen t.z.t.).
Ik heb besloten om of de lens van een kennis te kopen, dat is een 70-300 welke ik voor 100 euro kan overnemen. Moet het niet de G-versie zijn, maar de D? versie of VR versie.
Is het wel handmatig scherpstellen maar dat is ook niet zo'n probleem (zeg ik nu, weet niet wat ik me op de hals haal maar het is wel een uitdaging natuurlijk). Als het niet bevalt kan ik de lens altijd weer doorverkopen.
Keus nummer twee is de 55-200 VR, heb ik gewoon een goede Nikkor lens.
Valt me trouwens wel op dat die lenzen van Nikon niet heel duur zijn, duur tussen haakjes natuurlijk maar de mogelijkheden die op zo'n Nikon 55-200 VR zitten krijg je niet op eenzelfde type van Sigma of Tamron die misschien 50 euro goedkoper zijn.
Kijk dus goed welke versie het is.
[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 08-07-2008 13:56 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Misschien ben ik bevooroordeelt (ik heb er zelf ook een), maar de Sigma 70-300 APO is volgens mij de beste oplossing voor jou:Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:48:
[...]
Blijf het lastig vinden, goed kunnen inzoomen is toch wel een pré maar ik heb er geen 400 euro voor over om die 70-300 VR te kopen. Met 200 kun je ook wel leuk inzoomen, maar ook niet super veel?!?
- Hij haalt het 300 bereik.
- Hij autofocussed op jouw body
- Hij kost geen 400 euro, maar de helft (en misschien nog wel minder als je goed zoekt).
De kwaliteit is, vooral voor beginners als jij en ik, helemaal niet slecht.
Op dit soort momenten ben ik blij dat ik mijn foto's gewoon full size op flickr zet, kan ik ze op m'n werk ook nog eens linken:

Alle 3 geschoten met mijn Sigma 70-300 DG APO. In mijn ogen zijn ze:
- Scherp
- Mooi qua bokeh
- Mooi qua kleur
Maar ik blijf natuurlijk bevooroordeelt
In het kort:
Een week lang een lens gehuurd, op de laatste dag is de autofocus opeens brak, wil vaker niet dan wel focussen...
[ Voor 3% gewijzigd door DeFeCt op 08-07-2008 22:42 ]
THX
Dit (de 18-55 en de 55-200) zijn dan ook by far de goedkoopste Nikon lenzen die er te krijgen zijn. Kijk maar eens op de site van Konijnenberg oid: de meeste lenzen zijn vééél duurder.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:00:
Keus nummer twee is de 55-200 VR, heb ik gewoon een goede Nikkor lens.
Valt me trouwens wel op dat die lenzen van Nikon niet heel duur zijn, duur tussen haakjes natuurlijk maar de mogelijkheden die op zo'n Nikon 55-200 VR zitten krijg je niet op eenzelfde type van Sigma of Tamron die misschien 50 euro goedkoper zijn.
Zit steeds te dubben tussen het volgende:
Ik maak veel foto's binnen (portretten), dus bij voorkeur een lichtgevoelige lens. Zo lijkt de tamron 28-75, 2.8 me wel wat.
Aan de andere kant maak ik tijdens vakanties juist veel foto's op de groothoek dus zeker niet op 28 mm.
Wat dat betreft sluit de nieuwe nikon 16-85 prima aan bij de wensen wat betreft bereik, maar hij is niet lichtsterk en duurder. Aan de vr heb ik niet erg veel aangezien degenen op de foto's binnenshuis vaak niet stilzitten.
Meerdere lenzen aanschaffen heeft nog niet mijn voorkeur, dus ik blijf verder puzzelen. (de sigma 17-70 valt volgens mij wel een beetje tussen beide lenzen is, maar ik ben bang dat dat voor mij dan teveel een compromis wordt)
de AF unit zit in je camera, de focus motor in je objectief.DeFeCt schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:22:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een AF unit in een 70-200? En dan met name de kosten die daar bij komen kijken? En is het mogelijk dat zoiets "zomaar" kapot gaat?
In het kort:
Een week lang een lens gehuurd, op de laatste dag is de autofocus opeens brak, wil vaker niet dan wel focussen...
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Volgens mij is dat niet bepaald goedkoop die focus motor, ik schat enkele honderden euro's. Zelf vervangen lijkt me onbegonnen werk, daar moet je echt specialistische kennis voor hebben.DeFeCt schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:22:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een AF unit focus motor in een 70-200? En dan met name de kosten die daar bij komen kijken? En is het mogelijk dat zoiets "zomaar" kapot gaat?
In het kort:
Dat het 'zomaar' kapot gaat: je weet natuurlijk niet wat zo'n huurlens te verduren heeft gehad. Maar in principe zou je dit niet verwachten van een professioneel objectief.
Is het niet mogelijk dat de contacten op de mount vies zijn oid ? Ik zou die in ieder geval even schoon maken.
Al aan de Tamron 17-50 f/2.8 gedacht? Heb je wat meer groothoek. Misschien aangevuld met een Nikkor 85mm f/1.8 voor waar de Tamron te kort is.wouter3 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:45:
Ik maak veel foto's binnen (portretten), dus bij voorkeur een lichtgevoelige lens. Zo lijkt de tamron 28-75, 2.8 me wel wat.
[ Voor 18% gewijzigd door raviculus op 09-07-2008 00:54 ]
Verwijderd
Multi-flash binnenshuis?wouter3 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:45:
Zit al weer weken te speuren naar een nieuwe lens (heb nu een kitlensje), gebeurt eens in de zoveel tijd, maar het wordt er niet eenvoudiger op.
Aan de andere kant maak ik tijdens vakanties juist veel foto's op de groothoek dus zeker niet op 28 mm.
Wat dat betreft sluit de nieuwe nikon 16-85 prima aan bij de wensen wat betreft bereik, maar hij is niet lichtsterk en duurder. Aan de vr heb ik niet erg veel aangezien degenen op de foto's binnenshuis vaak niet stilzitten.
Meerdere lenzen aanschaffen heeft nog niet mijn voorkeur, dus ik blijf verder puzzelen. (de sigma 17-70 valt volgens mij wel een beetje tussen beide lenzen is, maar ik ben bang dat dat voor mij dan teveel een compromis wordt)
De Tamron is inderdaad een erg fijne lens. Het is een mooie lichtsterke lens met een goede prijs/kwaliteit. Verder heb ik als aanvulling de Nikon 70-300 VR, dus dan heb je een mooi bereik van 17 tot 300. Het deel tussen 50 en 70 kan je wel met een paar stappen oplossen.Al aan de Tamron 17-50 f/2.8 gedacht? Heb je wat meer groothoek. Misschien aangevuld met een Nikkor 85mm f/1.8 voor waar de Tamron te kort is.
Mijn volgende lens wordt een Tamron 90mm, deze gaan we hoofdzakelijk gebruiken als portretlens en wat experimenteren met macro's.
[ Voor 35% gewijzigd door M@cer op 09-07-2008 09:05 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Wel aan gedacht, maar het bereik daarvan is vrijwel gelijk aan de kitlens die ik nu heb. Voor portretten mis je dan net vaak dat beetje extra. Voor de rest spreekt die me inderdaad ook wel aan.raviculus schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 00:50:
Al aan de Tamron 17-50 f/2.8 gedacht? Heb je wat meer groothoek.
Verwijderd
Heeft iemand ook ervaring met de Nikon 80-200mm tegen de Sigma 70-200 HSM?
Als 2.8 geen vereiste is, kun je voor een habbekrats een 18-70mm kopen. Best aardige lens en een mooi bereik.wouter3 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:28:
[...]
Wel aan gedacht, maar het bereik daarvan is vrijwel gelijk aan de kitlens die ik nu heb. Voor portretten mis je dan net vaak dat beetje extra. Voor de rest spreekt die me inderdaad ook wel aan.
Hij wilde graag een lichtsterkere lens en aangezien hij (naar wat ik eruit opmaak) een 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens heeft en de 18-70mm f/3.5-4.5 is, lijkt dat me niet een geschikte keus.PageFault schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:22:
[...]
Als 2.8 geen vereiste is, kun je voor een habbekrats een 18-70mm kopen. Best aardige lens en een mooi bereik.
Die 28-75mm f/2.8 lijkt mee een mooie keus, hoewel ik hem nog niet heb mogen proberen.
The Tamron 28-75/2.8 is a very high quality lens in a small package with a very good cost, making it one of the very few 3rd party lenses almost unanimously recommended.
Price:
It is exactly where it should be for a 3rd party 2.8 zoom lens, but when you account for the optical quality and portability it's a bargain.
Image quality:
Quite sharp at F 2.8, sharp at F 3.5, very sharp from F 4.0 to F 11. This lens is in my bag, what can I say more ?
Large aperture:
If you only had 3.5-4.5 zooms before, you will definitely appreciate the bright viewfinder, especially in dark interiors. And the 2.8 aperture will open a lot of technical and creative opportunities for you.
Small and light:
If you ever handled the Nikon 28-70/2.8 you won't believe that a 28-75/2.8 can be made so small and light, with such good optical quality.
Klopt helemaal, als de lens niet lichtsterker is, heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde. Met die kitlens maak ik onder goede lichtomstandigheden immers prima foto's (vind ik zelfNiky schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:01:
[...]
Hij wilde graag een lichtsterkere lens en aangezien hij (naar wat ik eruit opmaak) een 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens heeft en de 18-70mm f/3.5-4.5 is, lijkt dat me niet een geschikte keus.
Die 28-75mm f/2.8 lijkt mee een mooie keus, hoewel ik hem nog niet heb mogen proberen.
[...]
Verwijderd
Het zoomen vind ik toch wel erg leuk, ik denk dat dit mijn lens word als die 70-300 niets is. *Hoopt stiekem dat het een 70-300 VR is*Niky schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:22:
[...]
Misschien ben ik bevooroordeelt (ik heb er zelf ook een), maar de Sigma 70-300 APO is volgens mij de beste oplossing voor jou:
- Hij haalt het 300 bereik.
- Hij autofocussed op jouw body
- Hij kost geen 400 euro, maar de helft (en misschien nog wel minder als je goed zoekt).
De kwaliteit is, vooral voor beginners als jij en ik, helemaal niet slecht.
Op dit soort momenten ben ik blij dat ik mijn foto's gewoon full size op flickr zet, kan ik ze op m'n werk ook nog eens linken:
Alle 3 geschoten met mijn Sigma 70-300 DG APO. In mijn ogen zijn ze:
- Scherp
- Mooi qua bokeh
- Mooi qua kleur
Maar ik blijf natuurlijk bevooroordeelt
Thanks!
//edit: ik zag net op de website dat deze objectief zonder beeldstabilisator is. Is zoiets niet broodnodig, helemaal met een 300mm lens?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 18:15 ]
Verwijderd
Niet met een statief en snelle sluitertijden. Anders wel. Het is geen wondermiddel, maar wel erg handig. Er zijn op internet wel vergelijkingen te vinden tussen met VR en zonder VR. Ook hier op het forum heb ze al eens gezien, in een van de nikonmount topics.Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:40:
[...]
Het zoomen vind ik toch wel erg leuk, ik denk dat dit mijn lens word als die 70-300 niets is. *Hoopt stiekem dat het een 70-300 VR is*
Thanks!
//edit: ik zag net op de website dat deze objectief zonder beeldstabilisator is. Is zoiets niet broodnodig, helemaal met een 300mm lens?
Zelf even voorbeeld uit de hand geschoten (geknield, net wat stabieler).
ISO400 f8 1/15 300mm (1.5meter, de minimum focus afstand)
Je mag zelf raden welke met VR is en welke zonder.

Nu is dit stilstaand, maar denk bijv aan foto's maken vanuit een auto of boot. Dat beweegt ook
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 19:16 ]
Verwijderd
Waarom ik dat zeg? Ik gebruik mijn 70-200 vooral buitenshuis, met goed licht, dus dan zijn mijn sluitertijden zodanig dat ik die VR niet nodig heb. Binnen fotografeer ik vaak zodanig dat ik de lens zelf wel stil kan houden, zonder dat ik daar VR voor nodig heb. (Bijvoorbeeld door een elleboog op tafel te steunen.)
Waarom dan een 70-200 f2.8 VR gekocht? Om de 2.8 om de optische kwaliteit, om het gebrek aan CA, om de woest snelle focusmotor en zo verder.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
[ Voor 73% gewijzigd door Remy op 10-07-2008 12:04 ]
Verwijderd
Grazie mile.Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:33:
[...]
Niet met een statief en snelle sluitertijden. Anders wel. Het is geen wondermiddel, maar wel erg handig. Er zijn op internet wel vergelijkingen te vinden tussen met VR en zonder VR. Ook hier op het forum heb ze al eens gezien, in een van de nikonmount topics.
Nu is dit stilstaand, maar denk bijv aan foto's maken vanuit een auto of boot. Dat beweegt ook
Ik ga voor nummertje 2
Een statief heb ik niet en ik heb ook trilhandjes dus dat schiet ook niet op. Helaasch dan moet het toch echt een lens worden met VR. Lastige keuzes.
Nee jcvjcvjcvjcvjcjvcjvjcjvcjvjcjvc, ik ga dergelijke dingen echt niet via eBay kopenVerwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:21:
[mbr]we hadden al afgesproken dit soort posts niet meer te doen![/]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik had ook al eens zo'n testje geplaatst volgens mij. Hier nog even mijn foto. Afstand tot object was +/- 3 m.Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:33:
[...]
Niet met een statief en snelle sluitertijden. Anders wel. Het is geen wondermiddel, maar wel erg handig. Er zijn op internet wel vergelijkingen te vinden tussen met VR en zonder VR. Ook hier op het forum heb ze al eens gezien, in een van de nikonmount topics.
[afbeelding]
[afbeelding]

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
redelijk uitgebreide vergelijking van groothoeklenzen
Hier staat tekst
Vergeet ook de nieuwere Tokina 11-16 f/2.8 niet. Die is lichtsterker, en schijnt beter te zijn dan de 12-24.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 20:34:
Zoals al vaker gesteld hier: 10mm is heerlijk wijd, maar rond 10mm heb je toch wel redelijke vervorming. Neem ook eens een kijkje naar de Tokina 12-24. Dan zit je zo ongeveer naar het zelfde kostenplaatje te kijken. Bovendien is de kwaliteitscontrole + bouwkwaliteit van Tokina een stuk beter. Er schijnen redelijk wat slechte 10-20 lenzen van Sigma in omloop te zijn. Met een beetje geluk ga ik zaterdag beide lenzen even testen bij cameraland in alkmaar, ik wil namelijk ook een groothoek gaan scoren voor de vakantie.
redelijk uitgebreide vergelijking van groothoeklenzen
edit: foto konijnenberg heeft hem ook: voor maarliefst 5 tientjes minder dan camerland: maar 549 euro. Ik denk dat ik m'n keuze heb gemaakt
Ik zou dan alleen een lens kopen die duurder is dan al m'n fotografiespullen bij elkaar

[ Voor 30% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 10-07-2008 21:17 ]
Hier staat tekst
Verwijderd

Maar als je een goede te pakken hebt, dan is het gewoon net spul wat je op je camera zet.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
BH != eBayArfman schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:54:
[...]
Nee jcvjcvjcvjcvjcjvcjvjcjvcjvjcjvc, ik ga dergelijke dingen echt niet via eBay kopen
fotokonijnenberg mag wel iedere keer genoemd worden?Arfman schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:54:
[...]
Nee jcvjcvjcvjcvjcjvcjvjcjvcjvjcjvc, ik ga dergelijke dingen echt niet via eBay kopen
BH is een vrij goed bekend staande Amerikaanse winkel in New York.
[ Voor 14% gewijzigd door bouwfraude op 10-07-2008 22:40 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Tokina 12-24 heeft wel last van CA maar geen 5 pixels. Bij heldere lucht / donker overgangen zie je het wel op f/4 op f/8 is het al minder en je vangt zoveel licht met een groothoek dat dat meestal geen probleem is.Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:52:
Ik zou die tokina (12-24) ook wel eerst duidelijk testen. Ik had laatst op marktplaats een exemplaar met ontzettend veel CA erin. Nu weet ik niet of dit een veel voorkomend probleem is voor die lens, maar op sommige plaatsen was de CA 4 a 5 pixels breed. In het midden van het beeld
Van de sigma 10-20 heb ik ook mooie platen gezien, alleen je moet wel een goede hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 10-07-2008 22:55 ]

De paarse Ca krijg je wel met PS / PSP weg de cyaan niet:

Ik hoorde laatst anders ook iemand over de Nikkor 70-200 f/2.8 VR, hij had pas na 5(!) exemplaren een scherpe te pakken.YellowCube schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 22:27:
Kwaliteitscontrole blijft imo toch wel een kreupel punt van third party lenzen.
Maar als je een goede te pakken hebt, dan is het gewoon net spul wat je op je camera zet.
Geloof je het zelf?raviculus schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:29:
[...]
Ik hoorde laatst anders ook iemand over de Nikkor 70-200 f/2.8 VR, hij had pas na 5(!) exemplaren een scherpe te pakken.
Verwijderd
Op de D300/D700/D3 ook niet? (Die slopen de CA uit de JPG's).littlejoannes schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 22:56:
Dit is een sampletje die de Tokina 12-24 van Henk produceerde op zijn toemalige D50:
[afbeelding]
[afbeelding]
Tuurlijk, over elke lens is wel minstens 1 doomverhaal te vindenraviculus schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:29:
[...]
Ik hoorde laatst anders ook iemand over de Nikkor 70-200 f/2.8 VR, hij had pas na 5(!) exemplaren een scherpe te pakken.

Ik vond het zelf ook moeilijk te geloven. Maar ik moest er toch even aan denken.
Hij is bij cameratop100 aka digi2u te koop voor € 519 (excl. vzk) Had even gemaild betreffende voorraad, eind deze maand leverbaar....Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 20:52:
Als ik een beetje rondkijk in de pricewatch is de verkrijgbaarheid nog wel een issue (en cameraland heeft 'm niet op voorraad). Hij is zo'n 150 euro duurder als de alternatieven. Maar als je de reviews leest, zie je ook dat hij redelijk gehakt maakt van de Nikkor 12-24
edit: foto konijnenberg heeft hem ook: voor maarliefst 5 tientjes minder dan camerland: maar 549 euro. Ik denk dat ik m'n keuze heb gemaakt
Ik zou dan alleen een lens kopen die duurder is dan al m'n fotografiespullen bij elkaar
http://www.cameratop100.n...o-dx-11-16mm-f-2.8-2.html
Zit zelf (ook) tewachten tot 'ie leverbaar is, op ebay gaat 'ie voor een paar tientjes minder weg (UK), dan koop ik 'm liever bij een NL handelaar/zaak.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
Ik heb die 12-24 van Tokina ook. Ik heb er al heel wat foto's mee gemaakt, maar CA is mij nog nooit opgevallen. Zeker niet wat jij hier beschrijft en ook niet wat ik in de foto's van Little Johannes zie.Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:52:
Ik zou die tokina (12-24) ook wel eerst duidelijk testen. Ik had laatst op marktplaats een exemplaar met ontzettend veel CA erin.
Ik heb mijn exemplaar overigens blind gekocht bij CameraNu. Ik heb toen wel gezocht op MP, maar de tweedehands prijzen waren zodanig dat ik liever een paar tientjes meer betaalde voor een nieuw exemplaar.
(Op MP betaalde ik 85-90% van de prijs van CameraNu en ook voor een vrijwel nieuwe lens wil ik 2e hands gewoon niet meer dan 80% v.d. laagste mij bekende nieuwprijs betalen.)
kan uiteraard, maar ik vind het wat moeilijk te geloven eerlijk gezegd.raviculus schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:29:
[...]
Was het niet een gevalletje fron/back focus (dus dat de camera-lens combinatie niet goed scherpstelt)
als ik mij enigszins goed herinner zit je hier wel aan de randen van de lens. Plus een grote overgang van licht naar donker. Dan gaat een UWA al snel de bietenbrug op.littlejoannes schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 22:56:
Dit is een sampletje die de Tokina 12-24 van Henk produceerde op zijn toemalige D50:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 40% gewijzigd door YellowCube op 11-07-2008 11:56 ]
Verwijderd
Ik wel hoor. Nikon's kwaliteitscontrole heeft betere tijden gekend. Als je objectieven van >EUR 1000 al niet blind kunt kopen, dan is er iets serieus mis. Ik heb 3 exemplaren van een 17-35 moeten testen, voordat ik een goeie te pakken had.
Hoe testen jullie zoiets dan?Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:19:
[...]
Ik wel hoor. Nikon's kwaliteitscontrole heeft betere tijden gekend. Als je objectieven van >EUR 1000 al niet blind kunt kopen, dan is er iets serieus mis. Ik heb 3 exemplaren van een 17-35 moeten testen, voordat ik een goeie te pakken had.
Ben zelf n.a.v. van dit soort spookverhalen ook wat voorzichtiger met aanschaffen, maar ja, dan sta je daar bij Konijnenberg, hoe test je dan of een lens goed is?
Hier staat tekst
Dan blijft het geval dat er minimaal 1 van de vijf niet goed is toch?YellowCube schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:51:
[...]
kan uiteraard, maar ik vind het wat moeilijk te geloven eerlijk gezegd.
Was het niet een gevalletje fron/back focus (dus dat de camera-lens combinatie niet goed scherpstelt)
Klopt als een bus, zie ook de vertekening. Maar hier ga je ook al snel richting de 5 pixels CA. Was meer als beeldvorming bij het Tokina verhaal en dit is een 100% crop van het origineel.als ik mij enigszins goed herinner zit je hier wel aan de randen van de lens. Plus een grote overgang van licht naar donker. Dan gaat een UWA al snel de bietenbrug op.
Maar dit is een worst case scenario op f/4, als je afstopt wordt het al minder en er zijn genoeglittlejoannes schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:35:
Klopt als een bus, zie ook de vertekening. Maar hier ga je ook al snel richting de 5 pixels CA. Was meer als beeldvorming bij het Tokina verhaal en dit is een 100% crop van het origineel.
foto's te maken waar je er geen last van hebt.
Een vriendin van mij heeft een tijdje geleden een Nikon D40 gekocht en wil nu graag een nieuw objectief erbij kopen. Ze heeft al in het Grote Nikonmount-objectieven-topic gekeken en heeft voor haar zelf de keuze teruggebracht naar de volgende 3 objectieven:
Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro
Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G/AF 70-300 f/4-5.6D
Bij de laatste zijn er 2 links naar de pricewatch, ze weet niet welke van die de beste is en wat de verschillen precies zijn.
Het doel dat ze voor ogen heeft met deze lenzen is: sport fotografie, portretten, landschap en een beetje macro.
Ze doet niet professionele fotografie en wil daarom geen lens van 10.000 euro kopen
En als jullie nog een betere weten, jullie vrij staan om dat even te melden.
Als laatste, de lens moet ver kunnen inzoomen.
Bij voorbaat bedankt voor alle adviezen.
Je enige optie is dus de Sigma, of je moet kijken of de andere merken. Op Nikonians.org is trouwens een lijst te vinden van objectieven die kunnen autofocussen op de D40.
Je andere 70-300 optie is dus de Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro. In dat lijstje mist ik wel Tokina, misschien dat die geen objectieven hebben met ingebouwde focusmotor.
Bijna 2 jaar geleden heb ik een D50 gekocht met een AF-S DX VR 18-200.
De lens heb ik los gehaald om de binnenkant van de lens te reinigen. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om fotos te maken. Alles wat ik zie door de zoeker is erg donker.
Wat kan hier het probleem zijn ?
Verwijderd
De Sigma die hij hierboven noemt is toch niet een HSM versie? Voor Macro is een 70-300VR niet echt geschikt trouwens, met z'n minimum focus afstand van 1.5meter. Wel een geweldig objectief voor z'n prijsJaap-Jan schreef op zondag 13 juli 2008 @ 21:30:
Let op, voor de beide Nikkors (als je tenminste niet de 70-300 VR bedoeld) moet je wel zelf focussen, want deze lenzen hebben geen eigen focusmotor, deze moet dus focussen met de focusmotor van de body, maar die hebben de D40(x) en de D60 niet.
Je enige optie is dus de Sigma, of je moet kijken of de andere merken. Op Nikonians.org is trouwens een lijst te vinden van objectieven die kunnen autofocussen op de D40.
Je andere 70-300 optie is dus de Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro. In dat lijstje mist ik wel Tokina, misschien dat die geen objectieven hebben met ingebouwde focusmotor.
En de 70-300VR is niet echt (of beter gezegd: echt niet) geschikt voor macro, op 300mm kun je het dichtste scherpstellen op je object, dus uit de hand een 'macrofoto' (eigenlijk geen macro, want maxmale vergroting is 0.25x) schieten is dan een koddig gezicht. En ik kan het weten, want ik heb het geprobeerd. Als je binnen bent heb je nog VR nodig om je onderwerp scherp te krijgen
[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 14-07-2008 00:26 ]
Bij andere apparatuur wil de opmerking "heb je de stekker erin gedaan" nog wel eens rode wangetjes teweegbrengen, maar ik neem aan dat je hier toch echt wel de lensdop eraf hebt gehaald?kevertje1977 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 22:28:
Al wat rond gezocht maar ook maar Nikon Support ingeschakeld. Iemand een idee bij dit probleem :
Bijna 2 jaar geleden heb ik een D50 gekocht met een AF-S DX VR 18-200.
De lens heb ik los gehaald om de binnenkant van de lens te reinigen. Nu krijg ik het niet meer voor elkaar om fotos te maken. Alles wat ik zie door de zoeker is erg donker.
Wat kan hier het probleem zijn ?
En bedankt voor de tips over de groothoeklens allemaal!
edit: Als ik deze vergelijking van Ken Rockwell zo lees lijkt me de Sigma nog steeds wel erg prettig. Ik ga zorgvuldig met m'n spullen om en was niet van plan extreme dingen te doen met m'n apparatuur. Van deze lenzen valt de Nikon sowieso af (te veel geld voor te weinig meerwaarde), en de Tamron ook (langzaam, minst lichtsterk, niet veel goedkoper). De grootste verschillen in de twee overgebleven lenzen (Tokina en Sigma) zijn toch het bereik en build quality. Dan vind ik het bereik toch belangrijker dan dat de lens "professioneel aanvoelt".
[ Voor 34% gewijzigd door Captain N op 14-07-2008 16:48 ]
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Verwijderd
Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG Macro
Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG APO Macro
Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro
Weten jullie misschien wat de verschillen precies zijn en wat zijn jullie eigen ervaringen? En bij deze link van de Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG APO Macro: http://cameralenzen-filte...0-56-dg-c-af-macro/?ref=1 vraag ik me af of deze wel voor een Nikon geschikt is.
Ik zoek een niet al te dure lens, als jullie een andere weten zou ik het graag willen weten.
En waar staat bij de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG NAFD Macro NAFD voor?
Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties.
Dit topic is gesloten.