Toon posts:

Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 26 Laatste
Acties:
  • 105.278 views sinds 30-01-2008

• jcvjcvjcvjcv
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2018
De 17-55 F2.8 Nikon zit dan ook in een andere prijsklasse vergeleken met de 18-70.

Het hangt van je gebruik af. Als je veel je telelens gebruikt; upgrade die eerst dan. Heb je veel indoor foto's, haal die 17-55 :+

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
Anoniem: 63942 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:04:
Komende maanden wil ik graag een glas-upgrade doen. Ik heb nu de sigma 70-200/2.8 en ik wil voor de nikkor 70-200/2.8VR gaan. De sigma is (zo ervaar ik het) voor z'n geld en hele goede lens, over het algemeen mooi scherp, redelijk rappe focus, maar helemaal happy ben ik er nog niet mee.

Nu ben ik benieuwd of iemand een zelfde overstap heeft gemaakt. Hoe vergelijk je de 2 lenzen.
  • Is de nikkor optisch nou veel beter?
  • Focust de nikkor nou veel sneller en accurater?
  • Hoe ervaar je de betere bouw en afwerking, met het grote prijsverschil in het achterhoofd?
Verder wil ik dit jaar ook graag m'n 18-70 inwisselen voor een 17-55/2.8. Hoe deze 2 zich nou echt tegen elkaar verhouden weet ik ook niet precies. Ik twijfel nog heel erg wat ik eerst zal doen. De 70-200VR of de 17-55? Met welke upgrade schiet ik het meeste op?

Het is natuurlijk een persoonlijk iets, maar wellicht dat een objectieve ( :+ ) suggestie van iemand hier wat kan helpen. :)
Ik heb de overstap gemaakt. Het is een flinke aderlating maar de 70-200VR is gewoon een klasse anders. Het zijn alle dingen tezamen zoals de bouw, de ultrasnelle AF, scherpte, contrast, VR en bokeh. Het is de lens die mij ook bij Nikon houdt (en nee, de Canon 70-200 f/2.8 is niet net zo goed). Ik ben altijd heel tevreden geweest met de Sigma maar de Nikkor biedt net wat extra op elk vlak, ik merk dat ook zeker aan m'n foto's en vind het ook heerlijk om met dit objectief te fotograferen.

Let er wel op dat de Nikkor langer en zwaarder is dan de Sigma. Enige waar de Nikkor iets minder in uitblinkt is de flaregevoeligheid.

Overstap 18-70 naar 17-55 heb ik ook gemaakt. Het enige wat ik wel eens mis is de handzaamheid van de 18-70, verder is de 17-55 gewoon op elk vlak beter. Verwacht echter geen wonderen, de 17-55 doet gewoon dat wat hij moet doen op een uitstekende en neutrale manier terwijl ik vind dat de 70-200 merkbaar iets extra's aan foto's geeft (wat dat is weet ik niet precies maar ik denk de combinatie scherpte, bokeh en kleur).

Je zou beide eens moeten proberen, het zijn tenslotte prijzige dingen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Hier heb ik nog een verhaaltje staan over de Nikkor met de Sigma als vergelijkingsmateriaal: http://tweakers.net/produ...f-28-g-if-ed-(o77mm).html

Nog een opmerking over de 17-55, hij heeft met name zin wanneer je met grotere diafragma's gaat schieten; het ding is bijzonder goed op f/2.8. En ik kan bevestigen dat de 17-55 niet onder doet voor de 50 f/1.8 op 50mm (alleen kan je niet tot f/1.8 gaan).

De 17-55 en 70-200 VR vullen elkaar perfect aan en helpen je in één klap af van NAS :P (nou ja, de 12-24 is een erg leuke aanvulling)

• jcvjcvjcvjcv
Oh, er blijft nog zat over voor je NAS hoor:

AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR Macro
AF-DX 10.5mm F 2.8 DX Fisheye
AF-D 50mm F 1.4
AF-S 200-400mm F 4.0 VR

En omdat gat te dichten tussen 55 en 70 nog een AF-S 24-70mm F 2.8 G ED :9

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04
Abbadon schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 00:42:

De 17-55 en 70-200 VR vullen elkaar perfect aan en helpen je in één klap af van NAS :P (nou ja, de 12-24 is een erg leuke aanvulling)
Da's onzin, dat weet je zelf ook. Je raakt nooit in een keer van je NAS af.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Abbadon
Ik zeg het niet voor de grap :z

Sinds ik m'n setje voorelkaar heb ben ik niet meer geïnteresseerd in andere objectieven.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:27
Abbadon schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:43:
Ik zeg het niet voor de grap :z

Sinds ik m'n setje voorelkaar heb ben ik niet meer geïnteresseerd in andere objectieven.
Behalve nu Nikon ineens met Full-Frame verhalen begint te komen? ;)

Dat begin ik een beetje te krijgen op Canon atm... de 24-70 is zo kneitergoed dat ik, samen met de 5D-sensor, daar erg graag voor zou switchen naar FF. Aan de andere kant vind ik bijvoorbeeld de AF-unit van de 5D niet je-van-het, dus ik ga mijn geld uitgeven aan andere dingen :+

Hand op de knip kan natuurlijk niet :P

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

Nomad

a.k.a. Martijn

Kan het me best voorstellen van abbadon, de top of the line zoomlenzen doen eigenlijk niet onder voor primes, dus voor de kwaliteit hoef je het al niet meer te doen. Primes zijn wel vaak lichter, maar meestal is dat niet reden genoeg om een apart objectief in een bereik aan te schaffen voor mij.
Daarnaast ook beter te slepen, 3 zoomlenzen slepen beter mee, hoewel ze vaak wat zwaarder zijn :P.

Sony A7 III te koop

• Abbadon
Kijk, als Nikon ooit eens met een kleine FF komt à la 5D wordt het een ander verhaal, dan moet ik m'n beide DX'en wel vervangen en zal er iig zeker een 24-70 komen.

En natuurlijk lijkt mij een 300 f/2.8 VR of een 200-400 VR ook wel wat maar die dingen zijn voorlopig onbetaalbaar voor mij, dus dan is de interesse ook weg. Het enige waar ik nog wel eens serieus aan denk is een kleine handzame lens als de 18-70 voor de situaties dat ik de 17-55 te lomp vind om mee te slepen. Maar dat is niet echt spannend.

• Henk
Abbadon schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:24:
Het enige waar ik nog wel eens serieus aan denk is een kleine handzame lens als de 18-70 voor de situaties dat ik de 17-55 te lomp vind om mee te slepen. Maar dat is niet echt spannend.
Ik heb wel eens zitten denken aan een Tamron 17-50/2.8 als meuk-lens, voor als ik bijvoorbeeld de piste op ga met mijn cam. Aan de andere kant weet ik zeker dat ik de gedachte dat ik dan in het appartement een beter stuk glas heb liggen waarschijnlijk niet kan verdragen en neem ik alsnog mijn 17-55 mee, dus dat doe ik maar gewoon gelijk :+

• Abbadon
Herkenbaar, da's ook de reden dat ik nog steeds geen lichtere en goedkopere lens bijgekocht heb. Ik zal mezelf kennende de zwaardere 17-55 ook in 99% v.d. gevallen gewoon meenemen :+

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 20:31
Precies, je hebt je spulletjes toch om gave foto's mee te maken? Dan moet je als puntje bij paaltje komt je spulletjes gebruiken ook! Dan had ie maar geen lens moeten worden :)
Tenminste, zo denk ik erover ;)

Anoniem: 63942

@ Nomad & Abbadon: dank voor jullie reacties :)

Ik fotograaf regelmatig tijdens bedrijfevenementen, zoals openingsfeesten, prijsuitreikingen dat soort dingen. De ene keer is er wel licht genoeg en zit ik op 1/250s, f/4, ISO800 iod te schieten, bij het volgende evenement weer op 1/100s, f/2.8, ISO1600, of zelf nog gekker. En dergelijke omstandigheden staan nou eenmaal nooit omschreven in een draaiboek, dus het is altijd maar afwachten.

Flitsen is meestal wel toegestaan, maar zeker niet altijd (bijvoorbeeld i.v.m. video-opnames die worden gemaakt), en lang niet altijd wenselijk voor de foto. 200mm heb ik natuurlijk niet altijd nodig, met een 85/1.8 kom je ook een heel eind, maar een telezoom werkt net even praktischer. Daarom denk ik dat ik wel baat heb bij de 70-200VR, minder bewogen foto's bij geen flits en geen monopod, en als er voldoende licht is natuurlijk de mogelijkheid om m'n ISO een stopje terug te draaien of het diafragma een stopje dicht voor meer scherptediepte.

Maarja, voor de 17-55 kan ik ook bijna een soortgelijk verhaal houden...

Anyway, ik ben er nog niet uit. Ik heb het geld (want laten we wel zijn, het is duur!) nog niet hier naast me liggen, dus ik heb nog wel even tijd om er over na te denken. :+

• Henk
Ik zou om heel eerlijk te zijn eerst je standaardzoom upgraden. Imho is in het rijtje glas uit je sig een 17-55/2.8 een logischere upgrade (puur spec-wise gezien) dan een 70-200VR. Maar omdat je ook een bultje primes in dat bereik hebt moet je imho wel even voor jezelf nagaan hoeveel je die lens echt gaat gebruiken, al denk ik dat met name je 35/2 een stuk minder uit de tas zal komen als je dat ding hebt :P

Puur spec-wise win je er bij de 18-70 gewoon een hoop lichtsterkte op, bij de 70-200VR alleen een VR-unit. In beide gevallen een beuk extra optische kwaliteit en glas-geilheid :+

Bedenk ook dat VR lang niet altijd zaligmakend is, dat jij met zo'n unit je hand een stuk stiller kan houden wil niet zeggen dat je onderwerp dat ook kan, en soms schommel je gewoon té hard en geeft ook die unit het op :+

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44

qadn

Pinnacle of Perversion

jcvjcvjcvjcv schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 00:54:
Oh, er blijft nog zat over voor je NAS hoor:

AF-DX 10.5mm F 2.8 DX Fisheye
Vooral deze is stervensgoed.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Henk schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:51:
Ik zou om heel eerlijk te zijn eerst je standaardzoom upgraden. Imho is in het rijtje glas uit je sig een 17-55/2.8 een logischere upgrade (puur spec-wise gezien) dan een 70-200VR. Maar omdat je ook een bultje primes in dat bereik hebt moet je imho wel even voor jezelf nagaan hoeveel je die lens echt gaat gebruiken, al denk ik dat met name je 35/2 een stuk minder uit de tas zal komen als je dat ding hebt :P

Puur spec-wise win je er bij de 18-70 gewoon een hoop lichtsterkte op, bij de 70-200VR alleen een VR-unit. In beide gevallen een beuk extra optische kwaliteit en glas-geilheid :+

Bedenk ook dat VR lang niet altijd zaligmakend is, dat jij met zo'n unit je hand een stuk stiller kan houden wil niet zeggen dat je onderwerp dat ook kan, en soms schommel je gewoon té hard en geeft ook die unit het op :+
M'n primes gebruik ik uberhaupt niet zo vaak (laat ik het zo zeggen: liever niet) als ik aan het werk ben tijdens evenementen. Die gebruik ik vaak i.c.m. studioflitsers voor productfoto's en portretten. Nu gaan ze nog wel eens mee in de tas voor als ik het niet red met m'n 18-70 of 70-200 kwa lichtsterkte, maar ik zeul natuurlijk niet graag met 6 lenzen. :/

(n.b. de 300/4 is gewoon een hobby-lens, ik heb er nooit een opdracht mee geschoten en die gaat dus zelden mee)

Primes zijn voor mij optisch super, compact, leuk om mee te werken, maar geen werkpaarden. Natuurlijk zijn de resultaten mooi, maar ik heb liever een zoomlens die hetzelfde kan waarbij ik ook nog eens veel flexibiliteit win. :)
Abbadon schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 00:42:
Nog een opmerking over de 17-55, hij heeft met name zin wanneer je met grotere diafragma's gaat schieten; het ding is bijzonder goed op f/2.8. En ik kan bevestigen dat de 17-55 niet onder doet voor de 50 f/1.8 op 50mm (alleen kan je niet tot f/1.8 gaan).

De 18-70 vindt ik wide-open niet zo super, een 17-55 zal dan zeker een sprong vooruit doen. Op f/8 of f/11 is de 18-70 (op gemiddelde brandpuntsafstand) daarentegen gewoon heel erg goed.

Tsja, NAS... Als ik een foto aflever die goed is, zal een opdrachtgever het geen hol interesseren met wat voor camera of lens die gemaakt is. En ik wil gewoon zonder overdreven kunst en vliegwerk die foto kunnen maken, of er nou nikon, canon, sigma of tokina op die lens staat, het gaat om de inhoud :)

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 11-01-2008 12:43]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 13:50
Primes zijn goeie leermeesters.. Ik heb een flinke poos met alleen primes in het normale gebied gewerkt (24,28, 50, 105mm). En dat is een goeie leerperiode geweest, daarna weer naar een zoom gegaan (17-35) en ik merk van mezelf dat ik er toch wel een voordeel uit gehaald heb dat ik een poos alleen primes tot m'n beschikking had.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

ThunderNet schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:36:
Primes zijn goeie leermeesters.. Ik heb een flinke poos met alleen primes in het normale gebied gewerkt (24,28, 50, 105mm). En dat is een goeie leerperiode geweest, daarna weer naar een zoom gegaan (17-35) en ik merk van mezelf dat ik er toch wel een voordeel uit gehaald heb dat ik een poos alleen primes tot m'n beschikking had.
Dat ben ik zeker met je eens. Ik heb heel wat foto's gemaakt met primes waar ik gewoon heel trots op ben. :) Waarschijnlijk omdat je op zo'n moment geen aandacht hoeft te besteden aan in of uitzoomen, maar het moet doen met wat je hebt. Ik ben daarom ook zeker niet van plan om m'n primes de deur uit te doen. Maar daarentegen is de kans dat je een moment mist, omdat je van 50mm ineens naar 24mm zou moeten wel aanwezig. Dat is iets wat ik ook vaak gemerkt heb, en dan moet je soms nog aardig achteruit hollen. :+

• Henk
Anoniem: 63942 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:34:
De 18-70 vindt ik wide-open niet zo super, een 17-55 zal dan zeker een sprong vooruit doen. Op f/8 of f/11 is de 18-70 (op gemiddelde brandpuntsafstand) daarentegen gewoon heel erg goed.

Tsja, NAS... Als ik een foto aflever die goed is, zal een opdrachtgever het geen hol interesseren met wat voor camera of lens die gemaakt is. En ik wil gewoon zonder overdreven kunst en vliegwerk die foto kunnen maken, of er nou nikon, canon, sigma of tokina op die lens staat, het gaat om de inhoud :)
Dan zou ik als eerste upgrade gewoon de 17-55 pakken, en daarna de 70-200. Ik beredeneer hier ook wel een beetje uit eigen ervaring op evenementen, en een 17-55 is gewoon echt een heerlijke all-rounder.

Ik wacht het voorlopig nog even af. Er waren geruchten dat Nikon met een nieuwe 70-200VR zou komen, en wellicht gaat Nikon ook meer met FX doen in de toekomst. Waarbij dat laatste natuurlijk weer gevolgen heeft voor de 17-55. Als alternatief zou ik daarom misschien (voor op de lange termijn) beter voor de nieuwe 24-70 kunnen gaan. Het is allemaal een hoop geld, dus ik moet er natuurlijk lang plezier van kunnen hebben. :)

Anyway, iedereen nogmaals bedankt voor de tips. Ik ga binnenkort maar eens wat meer opletten wat ik precies gebruik en op welk vlak ik te kort kom.

• Henk
Anoniem: 63942 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
Ik wacht het voorlopig nog even af. Er waren geruchten dat Nikon met een nieuwe 70-200VR zou komen, en wellicht gaat Nikon ook meer met FX doen in de toekomst. Waarbij dat laatste natuurlijk weer gevolgen heeft voor de 17-55. Als alternatief zou ik daarom misschien (voor op de lange termijn) beter voor de nieuwe 24-70 kunnen gaan. Het is allemaal een hoop geld, dus ik moet er natuurlijk lang plezier van kunnen hebben. :)

Anyway, iedereen nogmaals bedankt voor de tips. Ik ga binnenkort maar eens wat meer opletten wat ik precies gebruik en op welk vlak ik te kort kom.
Haha, tja, ik heb voor ongeveer dezelfde situatie gestaan, en hoe dat afliep weet je :+

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 15:37

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Henk schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:51:

Ik ging van de nikkor 80-200 AF-D f/2.8 die ik bijna nooit gebruikte naar de 70-200 f/2.8 VR. Een kleine stap specwise, een giant leap fotografisch gezien. Als ik kijk naar mijn plaatjes gemiddelde is de 70-200 mijn meest gebruikte objectief, gevolgd door de 28mm f/2.8 en de 10.5 fisheye.

Specs zeggen niet alles. Voorbeeld: mijn twingo (=sigma) heeft vier wielen, een ferrari(=Nikkor) ook. Nou hoor ik dat de ferrari iets roder is van kleur, maar ik heb er zelf nooit 1 gebruikt dus neem ik aan dattie niet beter is dan mijn twingo :')

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Henk
Shark.Bait schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:06:
[...]

Ik ging van de nikkor 80-200 AF-D f/2.8 die ik bijna nooit gebruikte naar de 70-200 f/2.8 VR. Een kleine stap specwise, een giant leap fotografisch gezien. Als ik kijk naar mijn plaatjes gemiddelde is de 70-200 mijn meest gebruikte objectief, gevolgd door de 28mm f/2.8 en de 10.5 fisheye.

Specs zeggen niet alles. Voorbeeld: mijn twingo (=sigma) heeft vier wielen, een ferrari(=Nikkor) ook. Nou hoor ik dat de ferrari iets roder is van kleur, maar ik heb er zelf nooit 1 gebruikt dus neem ik aan dattie niet beter is dan mijn twingo :')
Ik snap je vergelijk, maar juist dat geintje wat jij van de 80-200 naar de 70-200 had, had ik van sigma 17-70 naar canon 17-55/2.8. Ineens mijn meestgebruikte objectief, en niet meer mijn UWA en tele...

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 22:59
waar blijft nou die 70-200 F/4 VR AF-S :(
Waarom doet nikon dat toch niet, dan ben ik meteen verkocht!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Henk
Kwartjuh schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:05:
Met jouw set is een switch heel goed te verantwoorden... O-) >:) ;)

• Kwartjuh
Henk schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:06:
[...]

Met jouw set is een switch heel goed te verantwoorden... O-) >:) ;)
Sorry, kan niet overweg met canon-bodies ;)

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:40

Pat-Juh

Patrick

yeah same here, die 2.8 kan ik mij gewoon niet veroorloven en als de f4 nou de helft v/d prijs is ofzo (met of zonder VR maakt mij niet echt uit met outdoor sport.) ben ik al heel erg blij :).
Kwartjuh schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:10:
[...]

Sorry, kan niet overweg met canon-bodies ;)
je bent niet de enige hoor :). Heb een tijdje een 350D en een 10D kunnen gebruiken voor wat sport-shoots maar neehhh ik vond het niets, maar dat is mijn mening andere zullen het zelfde over Nikon zeggen denk ik.

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:47
Je bent zeker niet de enige die lens graag zou zien. Ik heb op dit moment echt een starterset, maar in die in de loop van de tijd zeker uitbreiden. Probleem alleen bij nikon is dat er geen fatsoenlijke mid-range is :(

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Swatfireglide schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:52:
[...]

Je bent zeker niet de enige die lens graag zou zien. Ik heb op dit moment echt een starterset, maar in die in de loop van de tijd zeker uitbreiden. Probleem alleen bij nikon is dat er geen fatsoenlijke mid-range is :(
handtekeningen actie!!

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Die 70-300VR is helemaal niet slecht hoor en wide-open gewoon prima te gebruiken?!
Ja ik snap dat je wat mist, dat heb ik ooit ook wel eens gezegd, maar nikon is in de middenmoot ook niet volledig afwezig hoor.

Sony A7 III te koop

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Nomad schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:01:
Die 70-300VR is helemaal niet slecht hoor en wide-open gewoon prima te gebruiken?!
Ja ik snap dat je wat mist, dat heb ik ooit ook wel eens gezegd, maar nikon is in de middenmoot ook niet volledig afwezig hoor.
de 70-300 is idd niet slecht maar ik ga de lens voornamelijk op het strand gebruiken... Dan heb ik liever iets wat afgesloten is, dit is deze helaas niet...

oftewel: 70-200 f4 met rubber-bodyseal & rubberseal bij zoom/focus ringen en uv filtertje voor op = dicht.

Oké zand kruipt overal tussen maargoed de kans is gewoon veel kleiner dat je er last vna krijgt.

• YellowCube
  • Laatst online: 09-06 18:42
net heel even met de Nikkor 14-24 in m'n handen gestaan (Den Haag).
Mijn god, wat een bakbeest is dat, daar wordt m'n 17-55 opeens een kitlensje van.
Kost verder zo'n 1800 euro. Op zich niet slecht voor zo'n lens.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• jcvjcvjcvjcv
Lol, daar koop je ook een 2e hands auto voor :+

• Abbadon
En dan moet je er ook nog een fullframe bij hebben want op DX is dat objectief een beetje kansloos denk ik (kom je met een simpele 12-24 verder). Da's nóg weer eens een 2e hands auto :+

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

YellowCube schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:51:
Mijn god, wat een bakbeest is dat, daar wordt m'n 17-55 opeens een kitlensje van.
1800 euro mijn god, tja als je je brood ermee verdient OK, maar damn...

Fairy schreef op zondag 13 januari 2008 @ 11:22:
[...]
Als of jij je gear gratis gekregen hebt... :) Natuurlijk is het een hoop geld voor een lens, maar volgens de eerste review is hij wel heeeel erg goed. :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 63942 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 12:05:
[...]

Als of jij je gear gratis gekregen hebt... :) Natuurlijk is het een hoop geld voor een lens, maar volgens de eerste review is hij wel heeeel erg goed. :)
Tuurlijk is ie goed :+ zou niet best zijn anders, alleen is ie gewoon érg duur.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

dat kreng is een bakbeest... van de week eventjes wezen kwijlen bij de lokale fotoboer... stond te kijken bij de Nikon vitrine krijg ik een D3 in me handen om "de kwaliteit te voelen" echt die houdt lekker vast _/-\o_ ... Zonde dat ik deze terug moest geven :(. Maar goed even later kreeg ik de 14-24 ook in handen, echt ik dact dat mijn camera met 15-30 zwaar was maar deze lens alleen weegt al bijna net zo veel als die twee samen (op iets van 250 gram na dan).

Echt gekke werk maar wel heel netjes afgewerkt en solide. Iets wat ook wel mag voor die prijs lijkt mij ;)

[Voor 5% gewijzigd door Pat-Juh op 13-01-2008 12:20]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Fairy schreef op zondag 13 januari 2008 @ 11:22:
[...]

zegt de persoon met de 70-200/2.8 IS 8)7

• Kwartjuh
qadn schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:17:
[...]

zegt de persoon met de 70-200/2.8 IS 8)7
hehe, inderdaad. Toch kan ik me voorstellen dat je zon bedrag eerder neerlegd voor de 70-200 (met een behoorlijk bereik) dan voor een groothoek lens. Is denk ik puur gevoels-matig, maartoch

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Kwartjuh schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:18:
[...]

hehe, inderdaad. Toch kan ik me voorstellen dat je zon bedrag eerder neerlegd voor de 70-200 (met een behoorlijk bereik) dan voor een groothoek lens. Is denk ik puur gevoels-matig, maartoch
ligt er maar net aan wat je nodig hebt. maak je veel architectuur/party/overzichts foto's dan kan ik me voorstellen dat je juist de 70-200 2.8 IS/VR duur vin...

• Wijnands
Ik was vandaag even bij iemand op verjaardagsvisite. Mocht er even met een 80-200 2.8 spelen. Da's nog steeds een indrukwekkend stuk glas zeg! Snap alleen wel dat er een VR versie is uitgekomen, ik heb er nog nooit zo veel weg moeten doen vanwege mijn eigen gebibber. Ondanks dat, zelfs in de huiskamer op is800 toch nog een paar hele aardige portretten kunnen schieten.

• jcvjcvjcvjcv
Abbadon schreef op zondag 13 januari 2008 @ 11:19:
En dan moet je er ook nog een fullframe bij hebben want op DX is dat objectief een beetje kansloos denk ik (kom je met een simpele 12-24 verder). Da's nóg weer eens een 2e hands auto :+
Doe er nog een 24-70 bij en je hebt een nieuwe auto (ex BTW :+ ). Alhoewel mijn voorkeur dan toch echt uitgaat naar een 2e hands fatsoenlijke bak. Koop liever een vijf jaar oude VW Passat variant 2.0 16V dan een nieuwe VW Fox/Polo achtig iets met 1.2 en missende beenruimte :+

Maar om weer ontopic te gaan:
Met mijn huidige Fuji S9500 kan ik op 18mm focussen tot 1 cm van de lens. Nu zie ik dat ik dat met de normale zoomlenzen voor een Nikon dSLR nooit ga halen. Iemand ervaring met bijv de Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR :?

http://www.nikon.nl/produ...s/broad/870/overview.html

[Voor 3% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 13-01-2008 15:09]

• Wijnands
Waarom zou je op 18mm tot 1cm willen gaan?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:08:
[...]

Doe er nog een 24-70 bij en je hebt een nieuwe auto (ex BTW :+ ). Alhoewel mijn voorkeur dan toch echt uitgaat naar een 2e hands fatsoenlijke bak. Koop liever een vijf jaar oude VW Passat variant 2.0 16V dan een nieuwe VW Fox/Polo achtig iets met 1.2 en missende beenruimte :+

Maar om weer ontopic te gaan:
Met mijn huidige Fuji S9500 kan ik op 18mm focussen tot 1 cm van de lens. Nu zie ik dat ik dat met de normale zoomlenzen voor een Nikon dSLR nooit ga halen. Iemand ervaring met bijv de Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR :?

http://www.nikon.nl/produ...s/broad/870/overview.html
ervaring met de sigma 105 ook goed :)? Zelfde afstand in mm's iig. Fijnere afstand dan 60mm of 70mm wanneer het om macro gaat. Het perspectief blijft beter en de scherptediepte werkt fijner, je achtergrond wordt waziger doordat je meer mm's hebt.
De nikon die je hier noemt heeft VR, compleet nutteloos als je het mij vraagt, maar toe maar.
Hij is rete scherp, zoals eigenlijk elke macro lens. Prettig gebouwd en snelle AF, hoewel ik nooit af gebruik.

Mijn advies, kijk eens heel goed naar de 100mm tokina, kost nog niet de helft en scherp zijn die krengen allemaal wel. Qua bouw is de tokina ook heel prima trouwens.

Sony A7 III te koop

• neographikal
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:21:
De nikon die je hier noemt heeft VR, compleet nutteloos als je het mij vraagt, maar toe maar.
Sterker nog, bij macro-afstanden doet 'ie in feite zowat niks...
Hij is rete scherp, zoals eigenlijk elke macro lens. Prettig gebouwd en snelle AF, hoewel ik nooit af gebruik.

Mijn advies, kijk eens heel goed naar de 100mm tokina, kost nog niet de helft en scherp zijn die krengen allemaal wel. Qua bouw is de tokina ook heel prima trouwens.
Toch vond ik die Nikon 105mm wel bijzonder prettig: door de AF-S en VR is hij ook prima bruikbaar voor andere doeleiden. Bouw is prima, prettige focusring en optisch prima. Ik zou hem -ondanks de meerprijs- zeker overwegen. :)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• jcvjcvjcvjcv
En wat ik er van gelezen heb blijft die Nikkon even lang, en schuift die Tokina een heel eind uit. Met die Nikon heb je dus nog wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld hun Macroflitsset R1 of R1C1 te gebruiken (zo'n ring met flitsers rond je lens).

En wat neographikal al zegt: je kunt hem ook voor andere dingen gebruiken. Er zit zo te zien ook nog een focuslimiter op, dus als je hem voor veraf gebruikt gaat hij tenminste niet hele bereik doorzoeken :)

[Voor 30% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 13-01-2008 18:58]

• Shark.Bait
  • Laatst online: 09-06 15:37

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Yup, die heb ik.

voorbeeldje:

bij deze heb ik wel de 1.7X TC gebruikt-dan wordt ie 180mm f/4.8 (maakt mij niet uit, macro op 2.8 heeft een anorexia DOF.)-zij is toch ietwat onscherp.
Maar VR is voor macro vrij waardeloos, omdat VR op macro niveau niet genoeg beweging eruit haalt.

Maar als je de lens voor o.a. portret lensje gebruikt is de VR wel handig, en de opnames best wel mooi (zei hij voordat ie zijn cream machine kocht O-) ), ook handig voor closeups met de 1.7 TC erop. Omdat ik een grote scherptediepte wilde heb ik het diafragma op f/90 gezet, maar daardoor is de achtergrond zwart geworden. Ik heb geflitst met de R1C1 kit.
Wat al gezegd is, hij wordt niet langer, wat mijn tamron 90 wel deed, en wat mij mateloos ergerde.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
YellowCube schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:51:
Jammer dat ie geen enkel filter accepteerd! Niet dat ik in de markt ben hoor, maar deze lens is alleen handig op een FX body, op DX is het niet echt een waardevol bereik (en veel te zwaar ook)

Op de fiets vervuil je niets!

• ThunderNet
[quote]QuestionMarc schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:56:
[...]
Ook geen rear filters zie ik net. Naja, dan maar wat photoshoppen he :D

[Voor 43% gewijzigd door ThunderNet op 15-01-2008 09:10]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

QuestionMarc schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:56:
[...]
Jammer dat ie geen enkel filter accepteerd! Niet dat ik in de markt ben hoor, maar deze lens is alleen handig op een FX body, op DX is het niet echt een waardevol bereik (en veel te zwaar ook)
De sigma 12-24 deed dat ook niet, de nikon 10.5 fisheye ook niet. Het zal wel problemen opleveren, anders hadden ze het wel gedaan. :)

Waarschijnlijk moet er dan een ernorme filtermaat op, waarbij het licht aan de randen van het glas ook nog eens onder een vreemde hoek door de filter moet. Ik ben geen expert op dat gebied, maar kan me voorstellen dat het daarom wat lastiger wordt.

• ThunderNet
Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:22:
[...]

De sigma 12-24 deed dat ook niet, de nikon 10.5 fisheye ook niet. Het zal wel problemen opleveren, anders hadden ze het wel gedaan. :)

Waarschijnlijk moet er dan een ernorme filtermaat op, waarbij het licht aan de randen van het glas ook nog eens onder een vreemde hoek door de filter moet. Ik ben geen expert op dat gebied, maar kan me voorstellen dat het daarom wat lastiger wordt.
Mjah het rare is dat de Nikon 16mm het wel doet?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Als ik of de tamron/sigma/tokina kon krijgen als ~100mm macro lens, of de 105VR van Nikon. Dan was mijn keuze snel gemaakt. Hij is weer iets scherper, beter gebouwd, snelle AF (voor de non macro momenten), heerlijke bokeh, VR (voor de non macro momenten)....
Helemaal eens dus met bovenstaanden. Errug fijne lens, zou hem graag willen.
Maar, hij kost ook de hoofdprijs en dat vind ik het gewoon niet waard, maar dat ligt volledig aan je financieel kunnen, als de nikon er ook vanaf kan, dan niet twijfelen, gewoon halen. Heb je wel een beperkt budget, dan is zo'n third party macro lens best een idee, omdat je geld over houdt voor wat anders moois, bijvoorbeeld een 30mm 1.4 sigma, of een 85mm 1.8 portrait lens etc etc.

Sony A7 III te koop

• ThunderNet
Een 2e hands 105 af-d is ook erg intressant :) af-s en vr is sowieso niet echt geschikt voor macrowerk. En de slag is op het 1m-oneindig gebied zo ontzettend kort dat hij snel zat is.

Nomad schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:26:
Als ik of de tamron/sigma/tokina kon krijgen als ~100mm macro lens, of de 105VR van Nikon. Dan was mijn keuze snel gemaakt. Hij is weer iets scherper, beter gebouwd, snelle AF (voor de non macro momenten), heerlijke bokeh, VR (voor de non macro momenten)....
Helemaal eens dus met bovenstaanden. Errug fijne lens, zou hem graag willen.
Maar, hij kost ook de hoofdprijs en dat vind ik het gewoon niet waard, maar dat ligt volledig aan je financieel kunnen, als de nikon er ook vanaf kan, dan niet twijfelen, gewoon halen. Heb je wel een beperkt budget, dan is zo'n third party macro lens best een idee, omdat je geld over houdt voor wat anders moois, bijvoorbeeld een 30mm 1.4 sigma, of een 85mm 1.8 portrait lens etc etc.
Macro moet idd ook wel echt je ding zijn. Zeker een mooie lens van nikon, maar voor af en toe wat macro pak ik een paar tussenringen. Dat werkt icm een prime best leuk. :)

Ik zie zo nu en dan de mooiste macro's voorbij komen van allerlei vlinders en andere mooie insecten. _/-\o_ Ik ben ook regelmatig door de achtertuin gekropen, maar die beestjes zitten hier blijkbaar niet. Alleen irritante muggen, mieren en gore steekvliegen. :+

Of ik moet wat meer geduld hebben en wat beter zoeken, dat zal ook wel helpen. :)
ThunderNet schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:33:
Een 2e hands 105 af-d is ook erg intressant :) af-s en vr is sowieso niet echt geschikt voor macrowerk. En de slag is op het 1m-oneindig gebied zo ontzettend kort dat hij snel zat is.
Dat zou ik ook eerder overwegen dan een nieuwe tokina/tamron (waarbij ik de prijs even buiten beschouwing laat). De 105 heeft zich bewezen als een zeer goede lens, nikon lenzen zijn erg waardevast, en gaan (als je ze een beetje netjes houd) nog jaaaaaaren mee. :)

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 15-01-2008 12:23]

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:20:
[...]

Macro moet idd ook wel echt je ding zijn. Zeker een mooie lens van nikon, maar voor af en toe wat macro pak ik een paar tussenringen. Dat werkt icm een prime best leuk. :)

Ik zie zo nu en dan de mooiste macro's voorbij komen van allerlei vlinders en andere mooie insecten. _/-\o_ Ik ben ook regelmatig door de achtertuin gekropen, maar die beestjes zitten hier blijkbaar niet. Alleen irritante muggen, mieren en gore steekvliegen. :+

Of ik moet wat meer geduld hebben en wat beter zoeken, dat zal ook wel helpen. :)
Pas wanneer je echt de tijd neemt, vind je de dieren die je zoekt. Maar ook op mijn balkon vind ik ze inderdaad niet. In de buurt is een parkje, met veel water, wat helpt. De meeste insecten leven in de buurt van water, o.a. om hen eitjes kwijt te kunnen in het voorjaar.
Met tussenringen kom je inderdaad een heel eind, behalve de mogelijkheid om je vergroting makkelijk aan te passen.
Mijn combi is een macro lens met tussenringen, wat echt ontzettend fijn werkt.

[Voor 9% gewijzigd door Nomad op 15-01-2008 12:22]

Sony A7 III te koop

• jcvjcvjcvjcv
[...]

De 10,5 accepteerd wel rear gel-filters :?

• Remy
  • Laatst online: 08-06 22:21

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

[...]

jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:22:
[...]

De Sigma 12-24 eveneens, maar gelfilters zijn niet ideaal om te gebruiken. Een zogenaamde last line of defence :) De 12-24 trekt me wel trouwens: misschien dat ik binnenkort eens een scherp exemplaar ga zoeken om op de D3 te schroeven. Het uberwide van de 10-20 op DX mis ik soms wel :)

LinkedIn
Twitter

jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:22:
[...]
Ja, oké. Maar je hebt een verschil tussen dat iets kan, en dat het ook in de praktijk handig is. :)
Een UV filter te bescherming van uitpuilende glas (zoals ik bij mijn 12-24 doe) lukt iig niet.
Remy schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:55:
De Sigma 12-24 eveneens, maar gelfilters zijn niet ideaal om te gebruiken. Een zogenaamde last line of defence :) De 12-24 trekt me wel trouwens: misschien dat ik binnenkort eens een scherp exemplaar ga zoeken om op de D3 te schroeven. Het uberwide van de 10-20 op DX mis ik soms wel :)
Leuk om te vergelijken, de sigma 12-24 en de nikon 14-24. De sigma werd al niet geroemd om zijn uitmuntende prestaties, dat zal na vergelijking met de nikon niet veel beter worden. :)

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 15-01-2008 16:00]

• neographikal
  • Niet online
De Sigma kan redelijk goed zijn, maar wat ik tot nu toe van de 14-24 heb gezien: subliem. Kost een paar centen extra, maar damn, wat een lens :X

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Leuk om te vergelijken, de sigma 12-24 en de nikon 14-24. De sigma werd al niet geroemd om zijn uitmuntende prestaties, dat zal na vergelijking met de nikon niet veel beter worden. :)
Zekers, eind deze maand kan ik de 14-24 even uitproberen op de D3, ben benieuwd. Gelukkig is de D3 wel minder veeleisend op glasgebied dan een D200 of D300 en dergelijke veel-MP-op-niet-zoveel-sensoroppervlak body's: dat merk ik al aan mijn 24-120 VR die prima presteert, ook in vergelijking met oa de 28-75 en de 70-200.

LinkedIn
Twitter

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Remy schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:23:
[...]
Zekers, eind deze maand kan ik de 14-24 even uitproberen op de D3, ben benieuwd. Gelukkig is de D3 wel minder veeleisend op glasgebied dan een D200 of D300 en dergelijke veel-MP-op-niet-zoveel-sensoroppervlak body's: dat merk ik al aan mijn 24-120 VR die prima presteert, ook in vergelijking met oa de 28-75 en de 70-200.
Klinkt goed Remy, mogen we eens wat foto's zien? :D

• jcvjcvjcvjcv
[...]
Ja, maar je betaald ook de hoofdprijs qua body :+

[...]
Ik heb van de 24-120VR altijd gedacht dat het op zich niet zoveel bijzonders was, een soort kit-lens met 1e generatie VR zeg maar. Ik heb de lens nooit gebruikt, dus ik kan me vergissen.

Wel mooi dat ie het op een D3 wel weer aardig doet, hoewel de nieuwe 24-70 natuurlijk een stuk hipper is. ;)

• Remy

Remy

Moderator General Chat

qadn schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:56:
[...]

Klinkt goed Remy, mogen we eens wat foto's zien? :D
Ja hoor, dat mag. Zal binnenkort eens wat cases posten in FGS als ik er allemaal doorheen ben: heb rond kerst enzo behoorlijk wat geschoten in Italia dus moet nog wat bewerken. Sowieso de juiste RAW-tool vinden: Mijn PS CS2 heeft geen RAW-update gekregen, die geldt natuurlijk alleen voor CS3 (bedankt Adobe) dus die kan geen D3 RAW's inlezen. De gratis Capture NX die bij de D3 kwam is uberirritant en traag (maar schijnt wel de beste NEF-converter te zijn, bah). Heb nog wel een Bibble Pro licentie liggen, denk dat ik die weer eens installeer op mijn nieuwe pc. Ben benieuwd wat die bakt van de D3 NEFs :)
jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:06:
...
Ja, maar je betaald ook de hoofdprijs qua body :+
Och, men staart zich blind op body's lijkt het wel: een tijdje geleden overwoog ik nog de overstap naar digi middenformaat (hasselblad oid) maar dat bleek me te prijzig worden: de D3 valt nog mee als ik naar het totale kostenplaatje (voor mij persoonlijk) kijk van de bezigheid die fotografie is :)
Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:43:
...
Ik heb van de 24-120VR altijd gedacht dat het op zich niet zoveel bijzonders was, een soort kit-lens met 1e generatie VR zeg maar.
Ghehe, aannames zijn fataal :) De allereerste 24-120VR's waren inderdaad niet zo fijn, vooral op scherptegebied: maar vanaf de tweede generatie ging dat al een stuk beter. De 24-120VR die ik heb is als nieuw en ongeveer 1,5 jaar oud: is geloof ik 3e of zelfs 4e generatie. Prima VR, glas en AF-S.
Ik heb de lens nooit gebruikt, dus ik kan me vergissen.
Ik kan melden dat je je vergist gelukkig: op de D3 is dit een zeer fijne lens, met slechts een paar minpunten. Als je een dergelijk zoombereik van 5x kiest dan kan je ook wel met die minpunten leven :)
Wel mooi dat ie het op een D3 wel weer aardig doet, hoewel de nieuwe 24-70 natuurlijk een stuk hipper is. ;)
Nou, ik vind eigenlijk dat die 24-70 niet zoveel hipper is: hij is 3 tot 4 keer zo duur, hij heeft geen VR, weegt twee keer zoveel en mist 50mm op het tele-eind tov die 24-120: juist op fullframe kan je dat best wel eens missen, ik iig wel.

Ik heb namelijk ook een Tamron 28-75 f/2.8 die behoorlijk scherp is: op fullframe mis ik met die wel eens die millimeters naar 120 als je een krapper portret wil maken, of een shot van een afstand waar je net meer wil inzoomen maar geen voetzoom kan gebruiken. Dit natuurlijk wel als je 'vrij rondloopt': als je in beperkte ruimte foto's maakt zoals een studio of dergelijks voldoet dat prima, of zelfs een 50mm prime al.

LinkedIn
Twitter

• jcvjcvjcvjcv
Remy schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:40:

[...]
Och, men staart zich blind op body's lijkt het wel: een tijdje geleden overwoog ik nog de overstap naar digi middenformaat (hasselblad oid) maar dat bleek me te prijzig worden: de D3 valt nog mee als ik naar het totale kostenplaatje (voor mij persoonlijk) kijk van de bezigheid die fotografie is :)
Ja, de overstap naar een ander merk is duur ja, doh :?

Het prijsverschil D300 / D3 is aardig fors. Ja, de D3 heeft hier en daar wat meer zalmneusjes en is fullframe, maar of dat laatste het waard is? Voor jou kennelijk wel ja. Maar voor mij persoonlijk is dat verschil te klein om hem te verantwoorden in m'n beperkte budget. Zeker aangezien lenzen langer meegaan dan body's (in de zin dat een D300 opvolger de D3 zeg maar op elk punt owned, 2 jaar later en 3333 euro minder).

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

jcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 00:11:
[...]

Ja, de overstap naar een ander merk is duur ja, doh :?

Het prijsverschil D300 / D3 is aardig fors. Ja, de D3 heeft hier en daar wat meer zalmneusjes en is fullframe, maar of dat laatste het waard is? Voor jou kennelijk wel ja. Maar voor mij persoonlijk is dat verschil te klein om hem te verantwoorden in m'n beperkte budget. Zeker aangezien lenzen langer meegaan dan body's (in de zin dat een D300 opvolger de D3 zeg maar op elk punt owned, 2 jaar later en 3333 euro minder).
Ik denk niet dat de opvolger van de D300 een FF is. De D3 is wel fullframe, dat maakt het zo'n andere klasse dat je vergelijking echt niet op gaat.
Een vergelijking: 5D van canon en D300 Nikon. Voordelen nikon:
-Snellere en betere AF
-6fps tov 3fps
-CLS
-liveview
-etc etc

Voordeel canon:
-FF

Toch zijn er genoeg mensen die de Canon kopen ondanks de Nikon. Raar he?!
FF is zo anders en als je dat niet gewend bent, dan prima, maar oordeel er dan niet over.

FF output is gewoon alleen al anders, je DoF is compleet anders en ga zo maar door.

Sony A7 III te koop

Anoniem: 176826

Zelf vraag ik me ook af of de opvolger van de D300 al een FF camera zal zijn. Zelf denk ik eigenlijk dat er een opvolger van de D300 zal komen die weer DX wordt, gewoon als expliciete keuze om in die klasse ook DX camera's te hebben.
Aan de andere kant: Als canon voor onder de 2K euro een FF camera kan leveren, verwacht ik eigenlijk dat Nikon dat nu (nu ze de keuze hebben gemaakt om digitaal ook FF te gaan) binnen een jaar, maximaal twee jaar ook met een betaalbare FF camera zullen komen. Uiteraard niet in de D## reeks, maar wel in de D### range. Wellicht die dan bijvoorbeeld D350 gaat heten of zo.

(Overigens vind ik de naamgeving bij canon met ###D als de instappers, ##D als de midrange en #D als de topline wel een stuk logischer dan de Nikon benamingen.)

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 16-01-2008 16:40]

• ThunderNet
Hoeft niet perse een opvolger te zijn :) Kan prima een model naast de huidige D300 leven. Een D300X bijvoorbeeld die een fullframesensor heeft, langzamere fps. Echter verwacht ik die niet voor een 5D mk2 aan..

[Voor 13% gewijzigd door ThunderNet op 16-01-2008 16:45]

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 08-05 20:31
ThunderNet schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:43:
Hoeft niet perse een opvolger te zijn :) Kan prima een model naast de huidige D300 leven. Een D300X bijvoorbeeld die een fullframesensor heeft, langzamere fps. Echter verwacht ik die niet voor een 5D mk2 aan..
Zou natuurlijk wel een mooie stunt of stap in de goede richting voor Nikon zijn. Ik heb nu vaak het idee dat wat technologie betreft, Nikon vaak net wat later is dan Canon. Maar in praktijk boeit het niet heel erg of je nou met een 40D of D300 een sport evenement staat te schieten. 99% wordt toch door de fotograaf bepaalt, die laatste 1% verschil zal dan het verschil in camera zijn. En wie ziet dát verschil nou!
Het gaat er gewoon om dat je body of systeem kiest, wat bij joú past :)
(Ik dwaal wel af tijdens deze post ;) )

• Wijnands
Nou ja, goed, binnenkort is PMA en dan weten we misschien meer.

• jcvjcvjcvjcv
Ja, en hopelijk wat over nieuwe lenzen.

Ik ben echt benieuwd naar die 16-85VR, hopelijk maken ze hem wat beter dan de Canon 17-85. En hopelijk (zal wel weer niet) een lineaire zoom, zoals de 18-200VR wel heeft, maar de 18-70 niet heeft :X

Die nieuwe 18-55 is zo te zien ook eentje met 'nep' AF-S? Dus geen A/M mode, tenminste, zo te zien aan de foto's.

[Voor 5% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 16-01-2008 17:53]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 176826 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:39:
Zelf vraag ik me ook af of de opvolger van de D300 al een FF camera zal zijn. Zelf denk ik eigenlijk dat er een opvolger van de D300 zal komen die weer DX wordt, gewoon als expliciete keuze om in die klasse ook DX camera's te hebben.
Aan de andere kant: Als canon voor onder de 2K euro een FF camera kan leveren, verwacht ik eigenlijk dat Nikon dat nu (nu ze de keuze hebben gemaakt om digitaal ook FF te gaan) binnen een jaar, maximaal twee jaar ook met een betaalbare FF camera zullen komen. Uiteraard niet in de D## reeks, maar wel in de D### range. Wellicht die dan bijvoorbeeld D350 gaat heten of zo.

(Overigens vind ik de naamgeving bij canon met ###D als de instappers, ##D als de midrange en #D als de topline wel een stuk logischer dan de Nikon benamingen.)
Tegen de tijd dat Nikon de D400 gaat introduceren voorspel ik een D400 met crop en een D400fx met fullframe sensor :)

Ach, ja, dat kan inderdaad ook nog, een D#00fx en een D#00dx.

Eigenlijk boeit de naam mij ook niet zo veel en ging mijn idee niet zo zeer daarover. Mijn punt was meer dat ik tzt eigenlijk wel een FX en een DX versie (naast elkaar) verwacht in de D### lijn.

Als ik kijk naar Canon, maar ook naar mijn eigen ideeen, zie ik voordelen aan FulFrame, maar ook aan crop sensoren. In het marktsegment rond de 2K euro denk ik dat er zat hobby fotografen zijn die alleen om de heb al een FF camera willen hebben, ook al schieten ze in 2-3 jaar tijd wellicht maar 2-3K foto's.

(De laatste tijd geen tijd gehad om MP in de gaten te houden, maar wat heb ik vlak na de voorstelling van de D300 en D3 toch in een deuk gelegen om de advertenties van mensen die dus hun D200 in de aanbieding gooide met 2-3k sluiterbewegingen om een D3 te gaan kopen. Sorry hoor, maar als je zo weinig foto's schiet, koop dan gewoon een D40X.)

Hmm, even nadenken, wat moet ik allemaal aan glas gaan vervangen voor de D300 (opvolger) met een FF sensor?
Hmm, ik verkoop dan mijn D80 toch niet, dus die lenzen gaan dan ook de deur niet uit.....

• ThunderNet
Anoniem: 176826 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:39:
(De laatste tijd geen tijd gehad om MP in de gaten te houden, maar wat heb ik vlak na de voorstelling van de D300 en D3 toch in een deuk gelegen om de advertenties van mensen die dus hun D200 in de aanbieding gooide met 2-3k sluiterbewegingen om een D3 te gaan kopen. Sorry hoor, maar als je zo weinig foto's schiet, koop dan gewoon een D40X.)
Mwah... mijn D200 heeft nu een 17k sluiterbewegingen gemaakt in 1 jaar. Maar dat zegt nog niks over het aantal succesvolle foto's. Liever 90% topfoto's op 2-3k sluiterbewegingen. Dan 20% op 17k. Beetje kort door de bocht dus. Daarnaast handled een D3 natuurlijk velen velen malen beter als een D40x
Hmm, even nadenken, wat moet ik allemaal aan glas gaan vervangen voor de D300 (opvolger) met een FF sensor?
Hmm, ik verkoop dan mijn D80 toch niet, dus die lenzen gaan dan ook de deur niet uit.....
:P Sjah non-DX glas is er genoeg :) En ik ben zelf niet echt van plan om nog DX glas te kopen :) Maar zoveel mist er ook niet meer aan m'n lenzensetup :)

• Remy

Remy

Moderator General Chat

mensen die dus hun D200 in de aanbieding gooide met 2-3k sluiterbewegingen om een D3 te gaan kopen.
Er zullen vast mensen zijn die hun D200 net een paar maanden hadden (ik heb de mijne bv pas iets meer dan een half jaar) en vonden dat de D3 meer bij hun wensen/eisen aan sloot. En als ze het kunnen betalen, kopen ze die dus gewoon. Een D40x gaat niet op voor hen, blijkbaar ;)

Nikon zal wel eerst met een D3X komen, gezien ze verschillende primes geen update hebben gegeven toen in aug vorig jaar de D300/D3 werden aangekondigd. En er is nog altijd een markt voor hi-res FF-body's, ook al is die een stuk kleiner dan bv een D80 of D300-markt :) Pas daarna zal er een 5D-achtige komen denk ik, gezien Nikon eerst wel de FF-markt uit wil breiden en ervaring opdoen op sensor/body-gebied (en lenzen!) als het gaat om digi-FF. Daar zijn ze nog een beetje nieuw in, dus dat zal ergens 2010 zijn ofzo.

Op de PMA verwacht ik een D80-vervanger met een lowspeed-versie van de D300-sensor (D80x oid). Dit vooral voor de mensen die de D300 te duur vinden (maar wel interessant), of te snel, of allebei. Wel de sensor, niet de body: dus een D300-sensor in een D80-body, net als nikon met de D200 > D80 heeft gedaan :) En er komt genoeg glas aan, ben vooral benieuwd naar die 16-85 VR, lijkt me leuk voor op de D40x als ik de 18-200 VR niet wil gebruiken.

LinkedIn
Twitter

• Wijnands
jcvjcvjcvjcv schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:51:
Ja, en hopelijk wat over nieuwe lenzen.

Ik ben echt benieuwd naar die 16-85VR, hopelijk maken ze hem wat beter dan de Canon 17-85. En hopelijk (zal wel weer niet) een lineaire zoom, zoals de 18-200VR wel heeft, maar de 18-70 niet heeft :X

Die nieuwe 18-55 is zo te zien ook eentje met 'nep' AF-S? Dus geen A/M mode, tenminste, zo te zien aan de foto's.
Verwacht ik ook niet. Een 18-55 is bedoeld om goedkoop kitlensje te zijn. Om kopers over de streep te trekken zit er nu VR op maar het blijft een instapper.

Nee, het ging echt om mensen die aangaven dat hun D200 bijna twee jaar oud was en 2-3K sluiterbewegingen had gehad, dus nog bijna nieuw. Mijn punt is dat als je zo weinig fotografeert, dat een D3 of een D300 dan eigenlijk hardstikke overkill is. Maar als je na die twee jaar je D200 met 2-3K sluiterbewegingen voor iets minder dan 1000 euro aan mij wil overdoen, dan wordt ik daar natuurlijk niet ongelukkig van.
Oh, ja en ook van het feit dat deze mensen zo vriendelijk zijn om Nikon zo te sponsoren en daarmee feitelijk de prijs van dit soort camera's omlaag te brengen, vind ik ook helemaal niet vervelend.

Echter als ik nu "veel" geld uit ga geven, dan ga ik geen D200 kopen, maar een 70-200 f2.8 VR.

Van die 16-85 wordt ik niet warm of koud overigens. Ik heb al een 24-120 VR en ik vind die VR pas handig worden zo rond de 80-90 mm. Met mijn 18-70 heb ik nog nooit het idee gehad dat ik een shot verprutst heb dat ik met VR wel had gemaakt.
Dat het een goed verkoop argument is, ja dat ben ik met je eens, maar ik denk dat het voor het grootste deel van de mensen hier eigenlijk niets toevoegd.

Van de pas uitgebrachte lenzen vind ik met name de 24-70 f2.8 wel heel erg gaaf, maar ik hik nog wat tegen de prijs aan.
Glas kopen blijft toch heel erg leuk en de verlanglijst bevat naast dit soort lenzen van bijna 2K euro ook nog wel wat goedkopers, zoals een paar primes. Maar eerst maar eens een vervanger voor mijn 70-200 f2.8, want mijn 24-120 is zo een fijne walkaround.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 17-01-2008 14:50]

• ThunderNet
Anoniem: 176826 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:49:
Nee, het ging echt om mensen die aangaven dat hun D200 bijna twee jaar oud was en 2-3K sluiterbewegingen had gehad, dus nog bijna nieuw. Mijn punt is dat als je zo weinig fotografeert, dat een D3 of een D300 dan eigenlijk hardstikke overkill is. Maar als je na die twee jaar je D200 met 2-3K sluiterbewegingen voor iets minder dan 1000 euro aan mij wil overdoen, dan wordt ik daar natuurlijk niet ongelukkig van.
Maar je beoordeel nu mensen op de kwantiteit... Kwaliteit is toch belangrijker lijkt me? Wie weet dat die meneer wel 3000 topfoto's geschoten heeft. Who knows? Misschien is hij wel de hele dag bezig met 1 shot. Who knows?

• Wijnands
Kan me niet voorstellen. Duurt sowiso een foto of 1000 voordat je een camera een beetje door hebt.

• jcvjcvjcvjcv
Wijnands schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:34:
[...]

Verwacht ik ook niet. Een 18-55 is bedoeld om goedkoop kitlensje te zijn. Om kopers over de streep te trekken zit er nu VR op maar het blijft een instapper.
Ik bedacht me opeens weer dat er wat plaatjes rondslingerden van die 16-85:

http://www.thaisecondhand.com/view/productpic/p6056960n6.jpg

http://www.thaisecondhand.com/view/productpic/p6056960n1.jpg

En als ik dat goed zie is dat dus echte AF-S en een lineaire zoomring. :D

• ThunderNet
Vreemd dat VR logo niet rood is?

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Niet vreemd hoor, is op de 18-55 VR ook niet zo :) Misschien om meer kleurconsistentie te brengen. Dus niet meer zwart-goud-wit-rood, maar zwart-goud-wit :)

LinkedIn
Twitter

• Henk
Remy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:06:
Niet vreemd hoor, is op de 18-55 VR ook niet zo :) Misschien om meer kleurconsistentie te brengen. Dus niet meer zwart-goud-wit-rood, maar zwart-goud-wit :)
Of om een onderscheid te maken in budget en pro-glas. Zouden ze met de af-s motoren eens duidelijker moeten doen :P

• ThunderNet
Remy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:06:
Verrek, nu je het zegt... de 400 en 600 VR's zijn ook goudkleurig nu :)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:15
[...]Gelukkig is de D3 wel minder veeleisend op glasgebied dan een D200 of D300 en dergelijke veel-MP-op-niet-zoveel-sensoroppervlak body's: dat merk ik al aan mijn 24-120 VR die prima presteert, ook in vergelijking met oa de 28-75 en de 70-200.
als je niet verder kijkt dan oplossend vermogen wel, maar het is natuurlijk niet voor niets dat de nieuwe 14-24 en 24-70 een aangepast, telecentrisch ontwerp hebben gekregen.

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Henk schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:09:
[...]

Of om een onderscheid te maken in budget en pro-glas. Zouden ze met de af-s motoren eens duidelijker moeten doen :P
ThunderNet schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:10:
[...]

Verrek, nu je het zegt... de 400 en 600 VR's zijn ook goudkleurig nu :)
Blijkbaar niet Henk, zie ThunderNet's opmerking hierboven. Alle nieuwe Nikkors die VR hebben, hebben het in goud staan.
lateef schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:40:
[...]
als je niet verder kijkt dan oplossend vermogen wel, maar het is natuurlijk niet voor niets dat de nieuwe 14-24 en 24-70 een aangepast, telecentrisch ontwerp hebben gekregen.
Dat is zeker niet voor niets: technologie schrijdt voort: op alle gebieden. Bepaalde optische formules zullen altijd hetzelfde blijven omdat licht nu eenmaal licht is, maar er valt nog genoeg te verbeteren. Het is voor mij dan ook niet echt een verrassing dat de 14-24 en ook de 24-70 zo goed presteren, die laatste vergeleken bij de eerder geroemde 28-70 AF-S: er zitten een behoorlijk aantal jaren tussen beide designs en de Nikon-engineers zijn weer een aantal stappen verder.

LinkedIn
Twitter

• Wijnands
jcvjcvjcvjcv schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:59:
[...]

Dat klinkt zinnig als we die zien als de opvolger van de 18-70.

• lateef
Remy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:30:
[...]Dat is zeker niet voor niets: technologie schrijdt voort: op alle gebieden.
dit heeft weinig met voortschrijdende technologie te maken. telecentrische lensontwerpen zijn allang bekend, maar in het analoge tijdperk nooit noodzakelijk geweest. een D3 is qua oplossend vermogen inderdaad minder veeleisend dan een D200 of D300, maar op andere vlakken loopt deze camera wel tegen problemen met 'analoog' glas. in hoeverre je daar last van hebt, hangt natuurlijk af van je eigen eisen, maar om nou een 5000 euro kosten camera te kopen en er matig glas op te schroeven is naar mijn idee een beetje een vreemde keuze :?

Henk schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:09:
[...]
De duidelijkste indicator voor af-s of AF-S(!!!) is meestal gewoon de prijs. :)
jcvjcvjcvjcv schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:59:
[...]
Dat werd idd wel eens tijd! Het 18-24 deel van de 18-70 zoomt behoorlijk zuur.

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 17-01-2008 18:10]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De duidelijkste indicator voor cheapass af-s is het ontbreken van de M/A mode.

Maareh, lateef, heb je een linkje ofzo naar meer info over dat telecentrisch gebeuren? Had er nog nooit van gehoord en klinkt interessant voor een forum dat toch de nadruk legt bij de techniek?

[Voor 55% gewijzigd door Orion84 op 17-01-2008 18:33]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Remy

Remy

Moderator General Chat

lateef schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:57:
..in hoeverre je daar last van hebt, hangt natuurlijk af van je eigen eisen, maar om nou een 5000 euro kosten camera te kopen en er matig glas op te schroeven is naar mijn idee een beetje een vreemde keuze :?
Uhm, matig glas? Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik geen matig glas gebruik (ik bezit nog de Sigma 18-125 die ik in 2004 bij mijn D70 kocht, die kan je als 'matig' kwalificeren vergeleken bij de rest, maar gebruik ik dus niet meer), en zelfs een paar van de beste primes/zooms gebruik die Nikon geproduceerd heeft. Als jouw opmerking slaat op de 24-120 VR, kan ik met een gerust hart zeggen dat je ongelijk hebt en dat deze lens echt prima presteert op de D3. Het is geen 85mm prime of 70-200 VR qua optische prestaties, maar ik zit niet te huilen als ik de resultaten zien, integendeel :+ Andere fotografen posten overigens ook dezelfde ervaringen als de mijne met de D3 en oa de 24-120 VR en andere minder-dan-top lenzen, dus ik sta hier niet alleen in.

Aannames zijn niet zo handig dus, je doet het overkomen of alleen het allerduurste en allerbeste glas op de D3 thuis hoort. En ja, je kan beter goeie lenzen gebruiken om de volle potentie uit een cam te halen, maar dat geldt voor alle camera's! Derhalve vind ik dat jouw opmerking kant noch wal raakt, sorry :)

LinkedIn
Twitter

• Wijnands
Wat ik gelezen en gezien heb van de 24-120 waren er vroeg in de produktie wat problemen met kwaliteitscontrole maar is het al heel snel een prima lens geworden.

• lateef
Remy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 20:45:
[...]
Uhm, matig glas? Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik geen matig glas gebruik
nou, inderdaad, die 24-120 doen ze bij Schneider in Bad Kreuznach verbleken...

je moet het wel in het perspectief zien. die 24-120 is niets mis mee, maar in het perspectief van een camerabody van 5000 euro is het een matige lens. zie het als iemand die een nieuwe M7 koopt en daar Voigtländer glas op schroeft. niet mis met dat Voigtländer glas, maar je stelt naar mijn idee dan wel je prioriteiten verkeerd. En zo zie ik dat bij jou keuze ook, het is fijn dat je er prima tevreden mee bent en dat je vind dat die lens prima presteert en het is natuurlijk volledig je eigen keuze, maar met een 5D, 24/1.4, 35/1.4, 85/1.8 en 135/2.0 was je goedkoper uit geweest en had je véél beter glas gehad. en dat is een opmerking die kant en wal raakt.

• ThunderNet
lateef schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 12:30:
[...]

je moet het wel in het perspectief zien. die 24-120 is niets mis mee, maar in het perspectief van een camerabody van 5000 euro is het een matige lens. zie het als iemand die een nieuwe M7 koopt en daar Voigtländer glas op schroeft. niet mis met dat Voigtländer glas, maar je stelt naar mijn idee dan wel je prioriteiten verkeerd. En zo zie ik dat bij jou keuze ook, het is fijn dat je er prima tevreden mee bent en dat je vind dat die lens prima presteert en het is natuurlijk volledig je eigen keuze, maar met een 5D, 24/1.4, 35/1.4, 85/1.8 en 135/2.0 was je goedkoper uit geweest en had je véél beter glas gehad. en dat is een opmerking die kant en wal raakt.
En toch zou ik zelf de meerprijs van een D3 graag betalen... Liever dat dan een 5D :)
Ik blijf die bediening van Canons gewoon niet fijn vinden, body van D3 vind ik ook fijner in de hand liggen, stabieler, robuuster komt het op me over :) Hoewel de grip veel voor de 5D doet, is het voor mij het persoonlijk nog net niet :)

• Wijnands
:) Daarom post je ook in het nikon mount topic.
Zit zelf nu weer 's te dubben om voor een paar euro een omkeer ring van ebay te halen voor m'n 50mm.

• ThunderNet
Wijnands schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 12:43:
:) Daarom post je ook in het nikon mount topic.
Zit zelf nu weer 's te dubben om voor een paar euro een omkeer ring van ebay te halen voor m'n 50mm.
Mjah gisteren was ik met iemand mee die 5D heeft... Plaatjes die er uit komen zijn schitterend... Maar ik kom op korte tijd al tegen zoveel dingetjes aan... Vooral op flitsgebied. Flitsers die niet op Manual kunnen, die niet als slave kunnen werken, etc.

• Remy

Remy

Moderator General Chat

lateef schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 12:30:
[...]

je moet het wel in het perspectief zien. die 24-120 is niets mis mee, maar in het perspectief van een camerabody van 5000 euro is het een matige lens.
Nee, het is -niet- een matige lens. De prijs van de body is daar irrelevant bij, het gaat erom hoe de lens presteert in combo met de sensor, ongeacht welke body je gebruikt.
zie het als iemand die een nieuwe M7 koopt en daar Voigtländer glas op schroeft. niet mis met dat Voigtländer glas, maar je stelt naar mijn idee dan wel je prioriteiten verkeerd.
Nee, dat doe ik niet, en dat kan jij niet beoordelen. Ik heb een 50mm f/1.8, een 85mm f/1.8, een 70-200 VR en een loeischerpe Tamron 28-75 f/2.8 voor het betere werk waar ik het maximale uit de body wil halen. Dat ik voor de flexibiliteit ook een 24-120 VR gebruik heeft daar dus niks mee te maken, dus je mag wel even dimmen.
En zo zie ik dat bij jou keuze ook, het is fijn dat je er prima tevreden mee bent en dat je vind dat die lens prima presteert en het is natuurlijk volledig je eigen keuze, maar met een 5D, 24/1.4, 35/1.4, 85/1.8 en 135/2.0 was je goedkoper uit geweest en had je véél beter glas gehad. en dat is een opmerking die kant en wal raakt.
Nee, aangezien het prijskaartje niet hetgeen is waar het om gaat, anders had ik een D300 gekocht ipv een D3. Ik heb al heel goed glas, en dat jij je nou blind staart op de 24-120 VR die ik af en toe gebruik voor de losse shots, maar verder ook gewoon mijn primes of betere zooms gebruik, kan ik niet volgen.

Sorry, maar ik zou je willen vragen hiermee op te houden, gezien het niks toevoegt aan het topic en je alleen maar jouw tijd en die van anderen ermee verdoet om zo te posten.

LinkedIn
Twitter

• Wijnands
ThunderNet schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 12:45:
[...]

Mjah gisteren was ik met iemand mee die 5D heeft... Plaatjes die er uit komen zijn schitterend... Maar ik kom op korte tijd al tegen zoveel dingetjes aan... Vooral op flitsgebied. Flitsers die niet op Manual kunnen, die niet als slave kunnen werken, etc.
Plaatjes van al het canon spul zijn goed tot geweldig (alhoewel, ik zie beginners met een 350 of 400d toch vaak vrij fletse foto's maken), daar stoor ik me ook zelden aan bij canon.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

ThunderNet schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 12:45:
[...]

Flitsers die niet op Manual kunnen? Volgens mij kan mijn 430ex niets minder dan mijn sb-600, allebei prima handmatig, allebei slaves, allebei TTL als je dat wilt.

Sony A7 III te koop

Pagina: 1 2 3 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee