Als ik zie dat je de 18-70 al hebt, dan is een 16-85 inderdaad niet echt wat je noemt een upgrade. Natuurlijk, 2mm groothoek meer en 15mm richting tele meer plus VR. Als je dan de 18-200 er naast houdt is het wel een uitbreiding die je kunt gebruiken. Is allround, dus komt vast wel een keer van pas. In situaties waar je dus met 1 en alleen 1 objectief rond wil gaan. En qua kwaliteit van de 18-200, ja hij heeft last van vervorming (maar waar heb je Photshop/willekeurig ander programma anders voor?) en omdat voor wat ie biedt concessies moet doen lijkt me ook logisch. Ik heb hier op tweakers de volgende opmerking gelezen over de 18-200, een "een goed, slecht objectief" Oftewel, in de categorie superzooms (=slecht) is het een goed objectief.
En tussen de 18-70 & 18-200 wordt volgens mij de 18-70 boven de 18-200 geprefereerd qua IQ. Maarja, wat is nu juist waarvoor een superzoom gemaakt is? Om gemakshalve over een behoorlijk bereik te beschikken. Ikzelf ben persoonlijk tevreden met de keus die ik voor mijn eerste objectief gemaakt heb. Geen 18-50 kitlens en een 50-200 kitlens erbij, maar meteen de 18-200, ookal ben je met de dualkit goedkoper uit. Waarom ondanks dat ik duurder uit was? Vanwege het gemak en niets anders dan dat. Bovendien, zodra ik over 1 jaar weer geld kan spenderen aan mijn nog te vormen lenzen arsenaal, blijft het een mooi objectief om op terug te vallen als backup. Tis niet alsof het de slechtse lens ooit gemaakt is (mits je natuurlijk de Nikkor koopt

) Hij krijgt alleen door menig fotograaf (behalve Ken

) niet de voorkeur boven andere objectieven.
Verder weet ik niet welke eisen jij aan objectieven stelt, welke voorkeuren je erop nahoudt. Want die review van photozone.de van de 16-85 laat bijvoorbeeld duidelijk zien hoe ie qua bokeh/OOF vervaging scoort. Maarja, kijk eens naar het bereik. Is dit bereik bedoeld om mooie bokeh plaatjes mee te maken? Ik weet dat niet, maar ik krijg de indruk dat je voor mooie bokeh foto´s elders moet zoeken qua bereik. Met name tele objectieven kunnen dat volgens mij als de beste (correct me if I´m wrong) En trek je zwaar aan purple fringing, vervorming, zoom creep al die zaken? Hoe kritisch sta je tegenover dergelijke "fouten"?
Wat ik wil zeggen: we kunnen wel advies geven, maar als je je voorkeuren/eisen ook vermeldt kunnen we denk ik beter aanbevelingen geven. Verder vraag je je dus af of de vervorming zoals vermeldt in reviews zo erg is in de praktijk. Ik als amateur, beginnend dSLR fotograaf heb daar nog niet echt een kritische blik op of zie het in 1 oogopslag maar via filters >> lenscorrectie krijg je snel genoeg te zien of je met 18mm geschoten foto´s van tonvorming last hebt of bij 200mm geschoten foto´s van kussenvervorming.
Ik denk dat, als je de sterkte/zwaktes kent en onderkent dat er prima foto´s mee te maken zijn. Ik ga mooi een jaar oefenen/experimenteren/toestel en objectief onder de knie krijgen en ben blij daarbij te beschikken over de 18-200. Ben inderdaad de standaard, doorsnee compact die gewend is aan hoge optische zoomgetallen

Dus vind ik de 18-200 prima om in de dSLR markt te stappen. Van daaruit ga ik dan geleidelijk wel kijken naar de betere objectieven.
Overigens, Tamron 18-200 = 255, Sigma 18-200 = 375, Nikkor 18-200 = 544 euro. Geen idee naar welke je zit te kijken, maar ik ben blij de Nikkor te hebben. Is nog enigsinds betaalbaar en niet zo ongrijpbaar als de Nikkor 12-24, bovendien betaal ik liever wat meer voor het merk eigen objectief. Niet dat er iets mis met third party, zonder third party geen betaalbare merk eigen objectieven

Maar als het kan kies ik er toch echt wel voor. in de UWA range ga ik bv. voor de Sigma 10-20, grootste groothoek en AF op mijn D40

En dan kan Nikon naar mijn geld fluiten. Waarom? Ga toch echt niet meer dan wat ik aan mijn begin uitrusting heb uitgegeven uitgeven aan, de in mijn ogen, simpele UWA.

Kijk, als ik voor de prijs van de Nikkor 12-24 een Nikkor 70-200 2.8 kan krijgen ga ik echt niet klagen over de prijs, maar een UWA die voor zoveel over de toonbank moet, nee bedankt.
* Joosie200 moet leren kortere berichten te typen of sneller langere berichten. Grotendeels ook spuit11